با نزدیک شدن به فصل گرما، مشکلاتی از قبیل آفتاب سوختگی هم در بین اقشار مختلف مردم با سن و سال‌های متفاوت شیوع می‌یابد که برای درمان و از بین بردن اثرات آن روی پوست هم راه‌هایی وجود دارد. بهتر است از این روش‌ها آگاهی یابید و در چنین مواقعی از آن‌ها کمک بگیرید تا زودتر رنگ قرمز و ملتهب پوستتان را برطرف کنید

زمانی که شما بدون آنکه از پوستتان محافظت کنید در معرض تابش خورشید قرار می گیرید احتمال آفتاب سوختگی شما بالا می رود. به محض آنکه پوستتان قرمز و ملتهب شد بدانید که اثر آفتاب روی پوستتان بسیار زیاد بوده است زیرا معمولا آفتاب سوختگی در درجات اولش علائم زیادی برای آگاه کردن شما ندارد. ماندن طولانی مدت زیر تابش مستقیم آفتاب به شکل بسیار بدی پوستتان را از بین می برد. سطح پوست خشک شده و سلولهای مرده روی آن به چشم می خورند. لکه های کوچک قرمز رنگ روی پوست پدیدار شده اند و محل سوختگی داغ شده است و همه اینها برایتان درد آور است.

درمان آفتاب سوختگی به‌ طور طبیعی و خانگی

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

برای درمان پوست آفتاب سوخته خود که اکنون دچار خارش، دردناک و حساس می باشد، می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

1. انتخاب شیوه‌ی صحیح دوش گرفتن

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

بعد از گذراندن یک روز طولانی در زیر نور آفتاب، همه تمایل دارند در اولین فرصت به‌سوی حمام بشتابند و دوش بگیرند. اما قبل از رفتن به حمام یادتان باشد که صابون باعث خشک شدن و تحریک پوست آفتاب‌سوخته می‌شود. دوش گرفتن بدون صابون با آب خُنک، گزینه‌ی خیلی بهتری است. یک متخصص پوست به نام فردریک هابرمن (Fredric Haberman)، برای کاهش التهاب و خارش، ترکیب آب و جوش شیرین را پیشنهاد می‌کند. این ترکیب با خشک شدن روی پوست بهتر عمل می‌کند، پس بهتر است به‌جای خشک کردن آن با حوله، اجازه بدهید روی پوست‌تان خشک بشود.

آب سیب و سرکه‌ی سفید از دیگر مواد التیام‌ بخش برای درمان آفتاب سوختگی هستند.

متخصصین پوست معتقدند ترکیب آب خنک با یک فنجان سرکه برای التیام زخم بسیار مفید است. پس از مشورت با پزشک نیز می‌توانید داروهای التیام‌ بخش را در وان حمام بریزید و مدتی در وان بنشینید تا دردتان تسکین یابد.

 

 

فراموش نکنید که بعد از استفاده از هرگونه پماد، محلول و … روی پوست، پوست‌تان را با دستمال یا حوله خشک نکنید زیرا این کار باعث تحریک پوست می‌شود. اگر برای شست‌وشوی موادِ رویِ پوست‌تان به صابون نیاز دارید، سعی کنید از صابون‌های ملایم مانند صابون بچه استفاده کنید. باقی ماندنِ آثار صابون روی پوست، باعث خشکیِ بیشترِ پوست می‌شود.

۲. استفاده از مرطوب‌کننده‌

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

بعد از شستن و آب کشیدن بدن، از لوسیون‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. در غیر این صورت پوست بدن‌تان خشک‌تر می‌شود و بیشتر اذیت می‌شوید. یادتان باشد که مرطوب‌کننده را داخل یخچال نگهداری کنید تا در هنگام استفاده، خاصیت تسکین‌دهندگی آن بیشتر بشود.

3. کمپرس سرد 

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

پس از سوختگی، پوست دچار التهاب می شود. با استفاده از کمپرس های زیر درد آفتاب سوختگی خود را تسکین دهید:

آب سرد: از آب شیر استفاده کنید و یا اگر خواستید، چند قالب یخ به آن اضافه کنید. پارچه ای را در مایع فرو کنید و آن را روی محل سوختگی بگذارید. هر چند دقیقه یک بار، پارچه را دوباره خیس کنید. این کار را چند روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

آلومینیوم استات: اگر خارش شدید دارید، از ترکیب آلومینیوم استات (در داروخانه ها موجود است) با آب استفاده کنید. پودر آلومینیوم استات از خشک شدن بیش از اندازه و خارش پوست جلوگیری می کند. از دستورالعمل داخل بسته استفاده کنید.

عنبر سائل: یک پارچه را با گیاه عنبر سائل مرطوب کنید. این گیاه خاصیت قابض فوق العاده ای دارد و التهاب را تسکین می دهد. از این گیاه برای تسکین موقت استفاده کنید. برای مناطق کوچک تر، پنبه ای را در مایع فرو کنید و به آرامی روی آن بکشید.

توصیه: می توانید از باد پنکه برای خنک کردن بیشتر منطقه ی آفتاب سوخته استفاده کنید

4. درمان آفتاب سوختگی با نخود فرنگی منجمد

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

آفتاب سوختگی درد دارد. خدا نصیب نکند ولی وقتی دچارش بشوید، فقط به‌دنبال چیز سردی می‌گردید که دردتان را تسکین بدهد. برای این کار می‌توانید مقداری یخ درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و آن را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته بگذارید. این کار باعث می‌شود بخشی از گرمای پوست گرفته بشود، رگ‌ها منقبض شوند و درنتیجه از میزان التهاب نیز کاسته خواهد شد. اگر یخ در دسترس نبود به سراغ فریزر بروید و از موادغذایی فریزشده مانند نخودفرنگی منجمد یا هر چیز دیگری که در فریزر پیدا کردید، استفاده کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که این بسته‌ها را مستقیما و بدون پوشش پارچه‌ای، روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار ندهید.

5. آبرسانی به پوست با مصرف میوه‌های آبدار

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

فواید نوشیدن آب را دست‌ِکم نگیرید. برای جبران اثرات خشکی پوست در اثر آفتاب سوختگی، باید مقدار زیادی آب بنوشید. شاید شما هم مانند بیشتر افراد به میزان آبی که در میوه‌هاست، توجه نمی‌کنید. میوه‌ها نیز میزان قابل‌ توجهی آب دارند، بنابراین در درمان خشکی پوست بسیار مفیدند. یک برش از هندوانه حاوی بیش از یک فنجان آب است. میوه‌هایی همچون طالبی و خربزه نیز به شما کمک شایانی می‌کنند. هرکدام از این میوه‌ها سرشار از آب هستند. قدرت پنهان میوه‌ها برای درمان آفتاب سوختگی را از یاد نبرید.

6. درمان آفتاب سوختگی در آشپزخانه!

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

مواد خام موجود در آشپزخانه نیز می‌توانند در آبرسانی به بدن مؤثر باشند. مثلا تانیک اسید موجود در چای سیاه برای درمان آفتاب سوختگی پلک‌ها مفید است. برای تسکین درد پلک‌ها، می‌توانید دو عدد چای کیسه‌ای را در آب سرد بخوابانید و سپس آنها را روی پلک‌هایتان بگذارید. با این کار التهاب و درد کم می‌شود.

موارد زیر نیز در درمان آفتاب سوختگی مفیدند:

شیر: پارچه‌ی تمیزی را در کاسه‌ای محتوی ۱ فنجان شیر، ۴ فنجان آب و چند قطعه یخ بخوابانید. سپس هر ۲ تا ۴ ساعت، پارچه را به‌ مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید. پروتئین، چربی و pH شیر، خاصیت ضدالتهابی دارند.
نشاسته‌ ذرت: نشاسته‌ی ذرت را با آب ترکیب کنید تا خمیری ضدالتهاب به‌ دست بیاید. آن را مستقیما روی پوست بگذارید تا درد ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته کمتر شود.
ماست: این ماده نیز مانند شیر دارای پروتئین‌ها و چربی‌هایی است که برای درمان التهاب و درد، مفیدند. برای آرام کردن درد، نواحی سوختگی را با لایه‌ای از ماست بپوشانید. بعد از مدتی آن را بشویید و به‌آرامی با دستمال خشک کنید.
کاهو: فکرش را می‌کردید که پیش‌ غذای موردعلاقه‌تان در درمان آفتاب سوختگی مؤثر باشد؟ ابتدا برگ‌های کاهو را در آب بجوشانید سپس آنها را از آب بیرون بیاورید و در یخچال بگذارید. پس از چند ساعت با این کاهوهای نرم‌شده، گلوله‌هایی درست کنید و آنها را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار بدهید.

خیار: خیاری را برش بزنید و به محل آسیب دیده بمالید. حالا صبر کنید تا پوستتان خشک شود، سپس با آب سرد پوستتان را بشویید.

گوجه‌ فرنگی: گوجه‌فرنگی را برش زده یا رنده کنید، سپس به ناحیه ی سوخته بمالید. دقت کنید تا دانه‌های درون گوجه به طور مساوی بر روی پوستتان پخش شده باشد. صبر کنید تا خشک شود، سپس پوستتان را بشویید.

پاپایا: پاپایا را به قطعاتی برش دهید و سپس آن‌ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. حواستان باشد که برش های پاپایا یخ نزند. حالا آن‌ها را به ناحیه آفتاب سوخته بمالید و پس از خشک شدن بشویید. پاپایا نه تنها باعث ترمیم آفتاب سوختگی می‌شود، بلکه برای پیشگیری یا بهبود آکنه نیز مفید است.

آرد نخود: آرد نخود را با یک قاشق چای خوری زردچوبه و خامه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی بدست بیاید. حالا این خمیر را به طور مساوی بر روی پوستتان بمالید، پس از اینکه خشک شد آنرا با آب سرد بشویید.

عسل: عسل را با آبلیمو به تناسب ۲۰-۸۰ مخلوط نمایید، سپس به محل آفتاب سوخته بمالید. زمانیکه کاملا خشک شد، آنرا بشویید.

کره کاکائو: کره ی کاکائو را مستقیما بر روی ناحیه ی آسیب دیده در مقادیر کوچک بمالید.

سفیده تخم مرغ: سفیده تخم مرغ را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید.

خردل: خردل را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید.

توت فرنگی: تعدادی توت فرنگی را له کنید و پوره ی بدست آمده را بر روی ناحیه ی آفتاب سوخته بمالید. زمانی که خشک شد، آنرا با آب سرد بشویید.

بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر را با سفیده ی تخم مرغ خام میکس کنید و خمیر بدست آمده را به ناحیه ی آسیب دیده بمالید. زمانیکه خشک شد، پوستتان را بشویید.

سرکه: حوله ی کوچکی را با سرکه خیس کنید و به پوستتان بمالید تا سریعا سوزش پوستتان تسکین پیدا کند.

شیر و عسل: عسل و شیر را با تناسب ۵۰-۵۰ مخلوط نمایید و آنرا به ناحیه ی آفتاب سوخته ی پوستتان بمالید

آرد ذرت: آرد ذرت و آب را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را به طور مستقیم روی محل سوختگی بگذارید.

7. استفاده از کمپرس یخ

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

استفاده از کمپرس یخ روش متداولی است که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند. یخ و آب را در ظرفی بریزید. پارچه‌ای را در آن بخوابانید و سپس روی پوست‌تان بگذارید تا التهاب و درد کاهش یابد. این کار را چند مرتبه در روز به‌ مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید. اگر خارش و درد امان‌تان را بریده است، با یک پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم، داروهای مسکن تهیه کنید.

8. استفاده از تشک بادی

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

هنگام آفتاب‌ سوختگی حتی خوابیدن هم سخت و آزاردهنده می‌شود. اما برای بازیابی توان بدنی و تسکین دردتان، باید بخوابید و استراحت کنید. می‌توانید روی ملافه‌ی رختخواب یا تشک بادی‌تان مقداری پودر بچه بپاشید. تشک بادی حرارت و گرمای کمی در خود حفظ می‌کند و همین موضوع باعث خوابی راحت‌تر می‌شود. اگر پاها و ران‌هایتان دچار آفتاب سوختگی شده است، باید پاها را از سطح قلب بالا ببرید تا به کاهش التهاب کمک بشود.

9. درمان آفتاب سوختگی با استفاده از داروهای بدون نسخه

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

گاهی اوقات درمان‌هایی که گفته شد، دردی را درمان نمی‌کنند، در این صورت باید از داروهای بدون نسخه کمک بگیرید. به داروخانه مراجعه کنید و از متصدی داروخانه بپرسید که چه دارویی برای تسکین دردتان بهتر است. 

معرفی داروهای بدون نسخه و التیام بخش

هیدروکورتیزون: هیدروکورتیزون ۱ درصد می‌تواند التهاب پوست را درمان کند.

ژل آلوئه‌ورا: آلوئه ورا خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از ژل آن که بدون الکل، رنگ و عطر ساخته شده باشد نیز به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند. اگر برگ آلوئه‌ورا نیز در دسترس‌تان بود، می‌توانید به‌سادگی محتویات آن را با قاشق جدا کنید و روی ناحیه‌ی دچار درد و خارش بگذارید.

10. برای درمان آفتاب سوختگی بخورید و بنوشید

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

مواد لازم را به بدن خود برسانید تا به روند بهبود پوست کمک کنید. آب فراوان بنوشید زیرا به رفع خشکی ناشی از سوختگی  و درمان افتاب سوختگی کمک می کند. از آب میوه های طبیعی هم استفاده کنید. یک قاچ بزرگ هندوانه حاوی ۲۵۰ گرم (بیش از یک لیوان) آب است و منبع بسیار خوبی از ماده ضد سرطان لیکوپن است. غذاهای سبک اما مفیدی بخورید. برنامه غذایی متعادل به تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای بازسازی پوست کمک می کند.

11. جدا نکردن پوست تاول‌ ها و زخم‌ها از سطح بدن

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

تاول‌ها نشانه‌ای از آسیب‌ دیدگی جدی هستند و باید با احتیاط از آنها مراقبت کنید. اگر قسمت کوچکی از پوست‌تان تاول زده است و اذیت‌تان می‌کند، می‌توانید آب تاول‌ها را با فشار دادن تخلیه کنید ولی یادتان باشد هرگز پوست تاول‌ها را از بدن جدا نکنید. اگر پوست در جای خود باقی بماند، درد و آسیب کمتری در آن ناحیه به‌وجود می‌آید و خطر عفونت در اثر تماس هوا با بخش‌های حساس پایانه‌های عصبی کاهش می‌یابد. برای تخلیه‌ی آب تاول ابتدا با سوزنی که روی حرارت استریل و ضدعفونی شده است، سوراخ کوچکی روی تاول ایجاد کنید و سپس آب موجود در آن را تخلیه کنید. در ۲۴ ساعت اولیه این کار را ۳ بار تکرار کنید و سپس زخم را به حال خود بگذارید.

۱2. رفتار عاقلانه 

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلمیک اشتباه را دوبار تکرار نکنید. بعد از آفتاب سوختگی ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوست به حالت عادی بازگردد. وقتی دچار آفتاب سوختگی می‌شوید و لایه‌ی سطحی پوست می‌ریزد، پوست جدید شما خیلی حساس است. اگر به‌خوبی از پوست تازه مراقبت نکنید بدتر از قبل دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. از پوست خود مواظبت کنید و از کرم‌های ضدآفتاب با درجه SPF پانزده یا سی استفاده کنید. بهتر است این کرم‌ها حاوی زینک اکسید، تیتانیوم دی‌اکسید یا اووبنزن باشند. متخصصان می‌گویند ضدآفتاب با درجه SPF پانزده، پوست را به میزان ۹۴ درصد و SPF سی، خطر ابتلا به سرطان را تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهد.

زمانی که هوا ابری است، ۳۰ دقیقه قبل از خروج از منزل باید به صورت، گردن، گوش‌ها و دست‌هایتان ضدآفتاب بزنید. حواس‌تان به حفاظت از لب‌ها نیز باشد. می‌توانید از کلاه آفتابی، عینک و لباس‌های آستین‌بلند نیز استفاده کنید و بیشتر از پوست‌تان مراقبت کنید.

علت تغییر رنگ پوست آفتاب سوخته

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

این روزها بین جوان ها افراد بسیاری هستند که دوست دارند پوست شان را برنزه کنند چون اعتقاد دارند زیباتر می شوند ولی آیا می دانید این رنگ طلایی و قهوه ای پوست که در اثر تاثیر آفتاب به وجود می آید به دلیل صدمه دیدن اپیدرم یعنی لایه بیرونی پوست شماست. در واقع سلول های ملانوسیت بدن رنگدانه ملانین به رنگ قهوه ای ترشح می کنند که با افزایش تابش اشعه ماورای بنفش، ترشح ملانین نیز افزایش می یابد. هر چه رنگ قهوه ای توسط سلول های ملانوسیت بیشتر ساخته شود تیرگی پوست بیشتر می شود، اما متاسفانه قرار گرفتن در معرض اشعه های فرابنفش خورشید باعث می شود پوست زودتر پیر شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. برای کاهش این اثرات می توانید هنگام قرار گرفتن زیر نورآفتاب از یک ضدآفتاب با spf بالای ۳۰ استفاده کنید.

راه های رفع تیرگی پوست آفتاب سوخته

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست، از اصلی‌ترین دلایل سوختگی پوست و ایجاد تغییر رنگ در آن است که می‌تواند با سوزشی که ایجاد می‌کند، آزار دهنده هم باشد. علاوه بر این‌ها، نور خورشید باعث شل شدن پوست، ایجاد چین و چروک و حتی ابتلا به سرطان هم می‌شود که باید کاملا مراقب این مسئله باشید.

1. خیار و ماست

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلمیکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها برای برطرف کردن آفتاب سوختگی، استفاده از ماست و خیار است که خاصیت خنک کنندگی بالایی دارند و التهاب پوست را به سرعت از بین می‌برند. اسیدلاکتیک موجود در ماست، برای از بین بردن تیرگی و سوختگی و همچنین لک‌های قهو‌ه‌ای موثر است و خیار هم برای روشن شدن رنگ پوست کاربرد دارد. این دو را با هم مخلوط کنید و روی پوست آفتاب سوخته به مدت 5 دقیقه بگذارید.

2. گلاب و جوش شیرین

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

در یک کاسه مقداری آب سرد بریزید و به مقدار نصف آب، گلاب به آن اضافه کنید. سپس به اندازه یک قاشق چایخوری جوش شیرین در آن بریزید و خوب هم بزنید. این محلول را با پنبه به پوستتان بمالید و یا اینکه در حمام پوستتان را کاملا به آن آغشته کنید. گلاب برای کاهش لک‌های قرمز و قهوه‌ای ناشی از آفتاب سوختگی مناسب است و جوش شیرین نیز از سفید کننده‌های بسیار قوی طبیعی به شمار می‌آید که به سفید شدن پوستتان کمک می‌کند. علاوه بر تمام این خواص، این محلول به تسکین درد آفتاب سوختگی و بهبود سریع آن نیز کمک می‌کند.

3. سفیده تخم مرغ و آب لیمو

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

سفیده تخم‌مرغ دارای ویتامین A و کلاژن است که برای ترمیم پوست آسیب دیده عالی می‌باشد و از شل شدن پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می‌کند. آب‌لیمو هم مانند جوش شیرین از سفید کننده‌های طبیعی به حساب می‌آید و با داشتن مقدار زیادی ویتامین C، برای روشن شدن رنگ پوست و برطرف شدن تیرگی و لک‌های قهوه‌ای در آن موثر است. یک عدد سفیده تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. این ماسک را روی پوست صورت و یا هر قسمت دیگر که دچار آفتاب سوختگی شده است، اعمال کنید.

4. گوجه فرنگی و شیر نارگیل

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم3 قاشق غذاخوری آب گوجه‌فرنگی را با 2 قاشق شیرنارگیل مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوستتان بمالید. بعد از این مدت، پوستتان را با آب سرد بشویید و بعد آن را خشک کنید. این درمان برای رهایی از شر آفتاب سوختگی بسیار عالی است. گوجه‌فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان لیکوپن است که برای حذف سلول‌های مرده پوست، قرمزی و چین و چروک در آن موثر است و همچنین در بهبود و زیبایی بافت پوست نیز تاثیرگذار است. شیرنارگیل هم برای حذف تاثیرات نور خورشید روی پوست عالی است و تغییر رنگ آن را برطرف می‌کند.

5. عسل و آبلیمو

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

دو قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره آب لیمو مخلوط نمایید و روزی یک تا دوبار بر مناطق آسیب دیده استفاده کنید. چند دقیقه آن را بر پوست بگذارید و سپس با آب سرد بشویید.

6. زردچوبه، آبلیمو و شیر

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

کمی زردچوبه را با آب لیمو و شیر خام مخلوط کنید. سپس این ترکیب را بر روی پوست بگذارید. زمانی که آن خشک شد، با آب سرد صورت خود را بشویید.

7. جو و دوغ

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلمیک قاشق غذاخوری جو را با مقداری دوغ ترکیب نمایید و برای رهایی از تیرگی پوست خود، آن را بر روی صورت و بدن خود قرار دهید. جو لایه بردار بسیار خوب و دوغ نرم کننده پوست است. بنابراین، این ترکیب برای پوست بسیار مفید و مؤثر می باشد.

8. پودر شیر، آبلیمو، روغن بادام و عسل

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

پودر شیر، آب لیمو، روغن بادام و عسل را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید. آنها را خوب با هم مخلوط نمایید تا حالت خمیری پیدا کند. آن خمیر را حداقل 20 دقیقه بر روی مناطق آسیب دیده قرار دهید. این ترکیب از لکه های تیره و تیرگی های پوست شما می کاهد. این خمیر را می توانید به مدت 1 هفته نگهداری نمایید. برای گرفتن نتیجه بهتر، روزی 3 بار این کار را انجام دهید.

جلوگیری از پیری پوست ناشی از آفتاب 

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

وقتی پوست مقابل اشعه های مضر خورشید قرار می گیرد بسیار زودتر آثار پیری و چروک ها روی آن ظاهر می شود. جالب است بدانید، بیش از ۸۰ درصد نشانه های پیری پوست در بزرگسالی به دلیل نور آفتاب هایی است که قبل از ۱۸ سالگی روی پوست شما اثر گذاشته اند بنابراین بسیار ضروری است که برای کودکان از همان سنین کودکی ضد آفتاب استفاده کنید چون در طول زمان اشعه های فرابنفش خورشید به بخشی از پوست به نام الاستین آسیب می زنند. وقتی این الاستین ها کاهش می یابند در نتیجه پوست شروع می کند به شل شدن، کش آمدن و توانایی خود را برای برگشتن به حالت طبیعی بعد از این شل شدن از دست می دهد.

درمان خانگی لک های پیری 

علت اصلی لک هایی که به عنوان لک های پیری می شناسیم واقعا پیری نیست، تنها این لک های کوچک قهو ه ای یا خاکستری با افزایش سن بدتر می شوند. لک های پیری نتیجه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هستند و به همین دلیل است که این لک ها در مناطقی که بیشتر در معرض آفتاب هستند بسیار دیده می شود مثل دست ها، صورت و...کرم های روشن کننده، لایه بردارهای اسید میوه و هر درمانی که پوست را روشن کند، می تواند در کاهش این لک ها موثر واقع شود. این لک های پیری هیچ ضرری ندارند ولی اگر در بعضی موارد شدت گرفتند و باعث به وجود آمدن وضعیت های جدی پوستی مثل ملانوما(تومرهای سیاه رنگ عمیق در پوست) شدند بهتر است حتما با یک پزشک مشورت کنید.

لک های بزرگ ناشی از آفتاب

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

ملاسما به عنوان لک های بزرگ قهوه ای شناخته می شود که روی چانه، بینی، پیشانی و گونه به وجود می آید. از آنجایی که بیشتر اوقات شروع و واضح شدن این لکه ها در دوران بارداری است به لک های دوران بارداری هم معروف است و ممکن است بعد از بارداری از بین بروند. از نظر اندازه این لک ها به شکل و اندازه یک اثر انگشت تا لک های بزرگ و وسیع تر دیده می شوند، البته مردان نیز می توانند این لک ها را داشته باشند. خوشبختانه ملاسما به راحتی با بعضی از کرم ها از بین می رود. در این میان مجموعه داروهای مالیدنی به پوست از خانواده هیدروکینون که داخل پوست نفوذ کرده و موجب متوقف شدن روند رنگدانه سازی می شوند، مهم ترین اقدام درمانی است(البته مصرف این کرم ها در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است) اگر شما هم ملاسما دارید حتما همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید، چون آفتاب این لک ها را بدتر می کند و حتی گاهی عامل اصلی به وجود آمدن آن هاست.

جدی ترین عارضه ناشی از آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

گاهی بر اثر آفتاب زیاد روی پوست، لک هایی کوچک قرمز یا قهوه ای یا حتی رنگ پوست به وجود می آید (پوست در این ناحیه شاخ دار و زبر است) و بیشتر در سر و گردن و دست ها و... مشاهده می شود و در واقع یک عارضه پیش سرطانی است. این نوع لک ها که کراتوزیز نامیده می شوند معمولا بعد از ۴۰ سالگی به وجود می آیند البته گاهی در افراد جوان تر نیز مشاهده می شوند. افرادی با پوست روشن ، موهایی روشن یا قرمزگون و چشمان آبی و سبز بیشتر از همه در معرض خطر هستند، توصیه می شود با دیدن این عارضه حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

راه های جلوگیری از آفتاب سوختگی کودک

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

پوست کودک شما بسیار لطیف و حساس است، بنابراین خیلی سریع می سوزد. بعضی از مطالعات نشان می دهند که آفتاب سوختگی کودک  ممکن است منجر به ملانوم که کشنده ترین نوع سرطان پوست است شود. مراقبت از کودکان در برابر تابش خورشید و تشعشعات مضر آن برای والدین بسیار مهم است. این‌کار همیشه آسان نیست چرا که ورزش‌ها و فعالیت‌های خارج از منزل کودکان حتی در هوای ابری نیز مشکل زاست. بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریکایی 60 تا 80 درصد از تابش‌های خورشید ممکن است از لایه‌های ابر نیز گذشته و به بدن یک شناگر در عمق 30 سانتی‌متری آب در استخر یا دریا برسد. شعشعات مضر خورشید می‌توانند از آب، برف، شن و ماسه سفید نیز عبور کنند.

آکادمی متخصصان اطفال آمریکا توصیه‌های زیر را در مورد آفتاب سوختگی کودک ارائه داده است:  آفتاب سوختگی کودک ممکن است حتی در یک روز غیرآفتابی هم رخ دهد.

لازم نیست حتما خورشید به روشنی بدرخشد تا باعث سوختگی شود. پوست ظریف کودکان برای جلوگیری از سوختگی دردناک و آسیب پوستی نیاز به محافظت در برابر نور خورشید دارد. پیشگیری از آفتاب سوختگی کودک مشکل نیست، ولی باید در این باره دقت کرد.

پماد آفتاب سوختگی کودک

پوشاندن سطح بدن کودک با لباس، بهترین نوع محافظت از پوست کودک است. البته استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای آفتاب سوختگی کودک کودک را هم نباید فراموش کرد. با پزشک درباره انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب برای کودک خود و نوع پوست او حتما مشورت کنید، به خصوص در مورد کودکان زیر 2 سال. مالیدن مقدار کمی‌ کرم ضد آفتاب روی دست‌ها و صورت مفید خواهد بود.

کودکان هرچه بیشتر در معرض تابش خورشید باشند احتمال بروز مشکلات پوستی آنان هنگام بلوغ بیشتر خواهد بود. قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب روی پوست کودکان حتما آن را روی قسمت کوچکی از پوستشان تست کنید تا وجود یا عدم وجود حساسیت کودکان به آن کرم مشخص شود.

کودکان کمتر از 6 ماه نباید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند، بنابراین تا رسیدن به این سن باید تا آنجا که مقدور است او را از آفتاب دور نگه دارید. بعد از 6 ماهگی، روی قسمت های باز بدن کودک از کرم های ضد آفتاب بدون PABA که SPF آنها تقریبا 15 است، بمالید و 30 دقیقه قبل از خروج از خانه این کار را انجام دهید. از آنجایی که کرم‌های ضدآفتاب ساخت ویتامین D در پوست را دچار اختلال می‌کند بنابراین توصیه می‌شود که تمام کودکان در شروع دو ماهه اول زندگی خود ویتامین D خوراکی مصرف نمایند تا از بروز راشیتیسم (نرمی‌استخوان) و عوارض دیگر کمبود ویتامین D جلوگیری به عمل آید. نوع کرم (یا ژل یا لوسیون یا اسپری) ضد آفتاب کودکان باید به شکلی انتخاب شود که استفاده از آن راحت باشد و به داخل چشم و یا دهان آنها وارد نشود.

حتما از محصولات مخصوص کودکان استفاده کنید چون اینگونه محصولات ملایم‌تر و مناسب‌تر هستند. از محصولاتی که روی آنها برچسب‌های «بدون مواد تحریک‌کننده» یا بدون عطر و مواد خوش‌ بو کننده یا «ضد حساسیت» نوشته شده، استفاده کنید.

کرم‌های محافظت از پوست برای آفتاب سوختگی کودک در برابر تابش‌های مضر خورشید (کرم‌های ضدآفتاب) که برای کودکان بزرگ‌تر تهیه شده‌اند، با رعایت بعضی از احتیاط‌های معمول برای کودکان کوچک و نوزادان مناسب هستند. برای مثال کرم‌های ضدآفتاب کودکان و بچه‌های بزرگ‌تر حاوی رنگ‌های شاد و جذابی‌اند که به خصوص برای جلب نظر بچه‌ها و تشویق آنها به استفاده از این‌گونه کرم‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. ممکن است نوزادی که برای او از این کرم ضدآفتاب استفاد می‌شود، مقداری از ترکیبات اضافی را با انگشت به داخل دهان گذاشته و بخورد. البته مقدار کم این مواد خطرناک نیست اما بهترین راه، دورنگاه داشتن این مواد از دسترس کودکان و استفاده نکردن از آنها است.

پماد بتامتازون برای آفتاب سوختگی

بتامتازون حاوی نئومایسین است و در درمان التهابهای پوستی همراه با عفونت ثانویه و آفتاب سوختگی کودک  مصرف می‌شود. مصرف آن برای بزرگسالان و کودکان می باشد. همچنین به اشکال کرم، لوسیون یا پماد، 4-1 بار در روز بر روی پوست مالیده می‌شوند. ‌فرم موضعی آن برای مصرف در نواحی صدمه دیده یا دچار عفونت مناسب نیست. بدون تجویز پزشک بر روی زخمهای ترشح‌دار استفاده نشود. به هیچ‌وجه محل زخم پانسمان نشود. فرآورده‌های با قدرت بالا روی صورت، کشاله ران و زیر بغل استفاده نشوند. بتامتازون ساخت آنزیم های مورد نیاز برای کاهش پاسخهای التهابی را تحریک می‌کند. بتامتازون، به دلیل داشتن فلوئور در ساختمان خود، این مزیت را دارد که می‌تواند در پایه‌های متفاوتی در دسترس قرار گیرد و بنابراین، برای افراد مختلف در قدرت اثرهای متفاوت وجود دارد.

عوارض جانبی پماد بتامازون

موضعی: سوزش، خارش، تحریک، خشکی، فولیکولیت، پر مویی، ضایعات آکنه مانند، کمی تشکیل رنگدانه‌های پوست، درماتیت اطراف دهان، درماتیت تماسی آلرژیک، نرم شدن پوست، عفونت ثانویه، آتروفی پوست، ایجاد رگه‌های پوستی، عرق سوز شدن پوست.

ادراری ـ تناسلی: گلوکوزوری (با بتامتازون دی پروپیونات).

متابولیک: هایپرگلیسمی.

در صورت بروز تحریک موضعی، عفونت، جذب سیستمیک یا حساسیت مفرط، باید مصرف دارو قطع شود.

بتامتازون جزء داروهای کورتونی است و بسیاری از افراد از پماد بتامتازون در مواردی نظیر برطرف کردن جوش یا لک‌های صورت، ناراحتی‌هایی مثل خارش و یا خشکی پوست به طور خودسرانه استفاده می‌کنند. باید بدانید که مصرف خودسرانه پماد بتامازون، عوارض پوستی متعددی برجای می گذارد. پماد بتامتازون در روزهای اول مصرف، تغییرات قابل ملاحظه‌ و بسیار خوبی در پوست ایجاد می‌کند. اما این تغییر موقتی است و پس از مدتی رفته رفته پوست تحلیل رفته، حالت شکننده می‌یابد و مستعد انواع عفونت‌ها و قارچ‌های پوستی می‌شود. لذا برای استفاده از این پماد لازم است حتما با پزشک مشورت نمایید.

درمان آفتاب سوختگی کودک

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

آفتاب سوختگی کودک  زیر یک سال خطرناک تر از آن است که به نظر می آید. او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. باید مقدار زیادی مایعات از جمله شیر به او بخورانید تا حالش بهتر شود و مایع از دست رفته بدنش در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب جبران شود. برای بهبود آفتاب سوختگی کودک ، پارچه ای تمیز را در آب سرد خیس کنید و بعد فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی روی پوست سوخته کودک قرار دهید و این عمل را چند بار در طول روز تکرار کنید، ولی مراقب باشید تا کودک سردش نشود. ممکن است کودک شما از حمام ولرم رو به سردی خوشش بیاید ( دقت کنید آب طوری سرد نباشد که کودک بلرزد). پوست کودک را پس از استحمام خشک کنید، اما حوله را روی پوست نکشید. سپس یک کرم مرطوب کننده فاقد الکل و یا ژل آلوئه ورا روی پوست او بمالید تا خارش پوستش را کاهش دهد. با شروع پوسته ریزی در محل سوختگی، خارش تشدید می گردد. از پزشک کودک خود در مورد استفاده از استامینوفن یا بروفن کودکان برای کاهش درد سوال کنید. (از مصرف آسپیرین بپرهیزید، زیرا ممکن است کودک را در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دهد).

برای درمان آفتاب سوختگی کودک ، به کودک لباس های آزاد بپوشانید تا پوست سوخته او را تحریک نکند و تا زمان بهبودی کامل او را جلوی آفتاب نبرید، زیرا خطر آفتاب سوختگی مجدد بسیار بالاست.

عدم انجام موارد زیر هنگام آفتاب سوختگی کودک

  • از مالیدن ترکیبات حاوی وازلین روی پوست کودک بپرهیزید. وازلین از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می کند. این امر در مورد مصرف کره و روغن ها نیز صادق است.
  • برای درمان  آفتاب سوختگی کودک از مصرف پماد یا اسپری هایی که حاوی بنزوکائین هستند، بپرهیزید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش های آلرژیک شوند.
  • برای درمان  آفتاب سوختگی کودک  از قرار دادن یخ یا مخلوط آب و یخ بر روی پوست کودک بپرهیزید.
  • تاول ها را نترکانید، زیرا تاول ها برای محافظت از لایه های زیرین پوست تشکیل می شوند و ترکاندن آنها ممکن است باعث عفونت پوستی شود. اگر تاول خودبخود باز شد، به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یک پماد آنتی بیوتیک نظیر نئوسپورین در محل آن قرار دهید (البته تحت نظر پزشک کودک).

روغن زیتون برای آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

به نظر می رسید روغن زیتون سرعت بهبودی را افزایش می دهد. روغن زیتون شامل ترکیبات پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا به محافظت و پیشگیری و درمان آسیب های ناشی از تابش خورشید کمک کند. آسیب پوست بیشتر مربوط به فعالیت مخرب رادیکال های آزاد اکسیژن تولید شده در سلول های پوست توسط نور خورشید است. اجزای پلیفنولی روغن زیتون با آنتی اکسیدان های سنتی، مانند توکوفرول ها، در صنعت لوازم آرایشی و دارویی برای جلوگیری از آسیب های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد، مقایسه می شود. نتایج نشان می دهد که پلی فنل ها بیشترین فعالیت را در تخریب رادیکال دارند. همچنین نشان داده شده است که خوردن سسی که از گوجه فرنگی در روغن زیتون تهیه شده باشد برای محافظت پوست از آفتاب سوختگی، مشابه استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 2 یا SPF 3 است. این ظاهرا بدین دلیل است که لیکوپین های موجود در گوجه فرنگی توسط روغن گرفته شده است.

روغن کنجد برای آفتاب سوختگی 

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

برای این منظور ابتدا توصیه می شود مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و در صورت عدم وجود حساسیت به روغن می توان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد.

زمان مراجعه به پزشک 

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

گاهی‌ اوقات آفتاب سوختگی‌ها به‌ سادگی و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر دچار حالت تهوع، خارش حاد، تب، غش، تاول‌های زیاد و ضعف عمومی هستید یا اگر قسمتی از پوست‌تان به رنگ بنفش درآمد، باید به پزشک مراجعه کنید تا برای‌تان دارو تجویز کند. دقت کنید که اگر آفتاب سوختگی روی بدن شما در حال گسترش است، احتمال پخش شدن عفونت در بدن وجود دارد.

برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضدقارچ، ممکن است حساسیت به نور خورشید را بالا ببرند. قرص‌های ضد بارداری، ادرارآور و داروهای دیابت و حتی برخی از لوسیون‌های پوستی، خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهند.

پیشگیری از  آسیب های آفتاب 

درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

  • از ظهر تا ۳ بعد از ظهر از آفتاب دوری کنید.
  • برای فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. محصولاتی که قدرت محافظت کنندگی آن ها ۱۵ یا بیشتر است ، محافظت تقریبا کامل ایجاد می کنند. کرم هایی که قدرت محافظتی کمتری دارند، محافظت نسبی ایجاد کرده و باعث تیره شدن خفیف پوست می شوند. برخی از این کرم ها در برابر آب و تعریق، مقاوم هستند ولی باید پس از شنا یا مواجهه طولانی مدت دوباره از آن ها استفاده کنید. روغن معدنی یا کره کاکائویی، باعث محافظت در برابر آفتاب نمی شوند. ضد آفتاب را هر ۲ تا ۳ ساعت تمدید کنید.
  • برای حداکثر محافظت، از یک داروی محافظت کننده فیزیکی مثل پماد اکسید روی استفاده کنید. پس از شنا و در مواجهه های متعدد، دوباره از آن استفاده کنید. استفاده از کرم های محافظت کننده به ویژه در نواحی حساس تر به سوختگی، مثل پوست بینی، گوش ها، پشت ساق ها و پشت گردن مفید هستند.
  • اگر به ندرت دچار سوختگی می شوید، از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید که باعث تیره شدن پست نشود و حداقل محافظت را ایجاد کند.
  • از لباس هایی به رنگ خنثی مثل خرمایی استفاده کنید. از رنگ های روشن و سفید بپرهیزید زیرا آفتاب را روی صورت تان منعکس می کنند.
  • اگر اصرار بر آفتاب گرفتن دارید، مواجهه خود را با آفتاب در روز اول به ۵تا۱۰ دقیقه در هر طرف بدن محدود کنید و هر روز ۵ دقیقه به این زمان اضافه کنید.

منبع : نمناک | چطور | آسان طب | تناسب اندام | زیبامون | مه شو | پرشین پرشیا | نبض ما

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.4,"reviewCount":5}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
5

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم","headline" : "درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم", "url" : "https://jameesalamat.com/node/121","id" : "https://jameesalamat.com/node/121","image":[ "http://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%A2%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%DA%AF%DB%8C_0.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" با نزدیک شدن به فصل گرما، مشکلاتی از قبیل آفتاب سوختگی هم در بین اقشار مختلف مردم با سن و سال‌های متفاوت شیوع می‌یابد که برای درمان و از بین بردن اثرات آن روی پوست هم راه‌هایی وجود دارد. بهتر است از این روش‌ها آگاهی یابید و در چنین مواقعی از آن‌ها کمک بگیرید تا زودتر رنگ قرمز و ملتهب پوستتان را برطرف کنید" , "articleBody" : " زمانی که شما بدون آنکه از پوستتان محافظت کنید در معرض تابش خورشید قرار می گیرید احتمال آفتاب سوختگی شما بالا می رود. به محض آنکه پوستتان قرمز و ملتهب شد بدانید که اثر آفتاب روی پوستتان بسیار زیاد بوده است زیرا معمولا آفتاب سوختگی در درجات اولش علائم زیادی برای آگاه کردن شما ندارد. ماندن طولانی مدت زیر تابش مستقیم آفتاب به شکل بسیار بدی پوستتان را از بین می برد. سطح پوست خشک شده و سلولهای مرده روی آن به چشم می خورند. لکه های کوچک قرمز رنگ روی پوست پدیدار شده اند و محل سوختگی داغ شده است و همه اینها برایتان درد آور است. درمان آفتاب سوختگی به‌ طور طبیعی و خانگی برای درمان پوست آفتاب سوخته خود که اکنون دچار خارش، دردناک و حساس می باشد، می توانید روش های زیر را امتحان کنید: 1. انتخاب شیوه‌ی صحیح&nbsp;دوش گرفتن بعد از گذراندن یک روز طولانی در زیر نور آفتاب، همه تمایل دارند در اولین فرصت به‌سوی حمام بشتابند و دوش بگیرند. اما قبل از رفتن به حمام یادتان باشد که صابون باعث خشک شدن و تحریک پوست آفتاب‌سوخته می‌شود. دوش گرفتن بدون صابون با آب خُنک، گزینه‌ی خیلی بهتری است. یک متخصص پوست به نام فردریک هابرمن (Fredric Haberman)، برای کاهش التهاب و خارش، ترکیب آب و جوش شیرین را پیشنهاد می‌کند. این ترکیب با خشک شدن روی پوست بهتر عمل می‌کند، پس بهتر است به‌جای خشک کردن آن با حوله، اجازه بدهید روی پوست‌تان خشک بشود. آب سیب و سرکه‌ی سفید از دیگر مواد التیام‌ بخش برای درمان آفتاب سوختگی هستند. متخصصین پوست معتقدند ترکیب آب خنک با یک فنجان سرکه برای التیام زخم بسیار مفید است. پس از مشورت با پزشک نیز می‌توانید داروهای التیام‌ بخش را در وان حمام بریزید و مدتی در وان بنشینید تا دردتان تسکین یابد. &nbsp; &nbsp; فراموش نکنید که بعد از استفاده از هرگونه پماد، محلول و … روی پوست، پوست‌تان را با دستمال یا حوله خشک نکنید زیرا این کار باعث تحریک پوست می‌شود. اگر برای شست‌وشوی موادِ رویِ پوست‌تان به صابون نیاز دارید، سعی کنید از صابون‌های ملایم مانند صابون بچه استفاده کنید. باقی ماندنِ آثار صابون روی پوست، باعث خشکیِ بیشترِ پوست می‌شود. ۲. استفاده از مرطوب‌کننده‌ بعد از شستن و آب کشیدن بدن، از لوسیون‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. در غیر این صورت پوست بدن‌تان خشک‌تر می‌شود و بیشتر اذیت می‌شوید. یادتان باشد که مرطوب‌کننده را داخل یخچال نگهداری کنید تا در هنگام استفاده، خاصیت تسکین‌دهندگی آن بیشتر بشود. 3. کمپرس سرد&nbsp; پس از سوختگی، پوست دچار التهاب می شود. با استفاده از کمپرس های زیر درد آفتاب سوختگی خود را تسکین دهید: آب سرد:&nbsp;از آب شیر استفاده کنید و یا اگر خواستید، چند قالب یخ به آن اضافه کنید. پارچه ای را در مایع فرو کنید و آن را روی محل سوختگی بگذارید. هر چند دقیقه یک بار، پارچه را دوباره خیس کنید. این کار را چند روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید. آلومینیوم استات:&nbsp;اگر خارش شدید دارید، از ترکیب آلومینیوم استات (در داروخانه ها موجود است) با آب استفاده کنید. پودر آلومینیوم استات از خشک شدن بیش از اندازه و خارش پوست جلوگیری می کند. از دستورالعمل داخل بسته استفاده کنید. عنبر سائل:&nbsp;یک پارچه را با گیاه عنبر سائل مرطوب کنید. این گیاه خاصیت قابض فوق العاده ای دارد و التهاب را تسکین می دهد. از این گیاه برای تسکین موقت استفاده کنید. برای مناطق کوچک تر، پنبه ای را در مایع فرو کنید و به آرامی روی آن بکشید. توصیه: می توانید از باد پنکه برای خنک کردن بیشتر منطقه ی آفتاب سوخته استفاده کنید 4. درمان آفتاب سوختگی با نخود فرنگی منجمد آفتاب سوختگی درد دارد. خدا نصیب نکند ولی وقتی دچارش بشوید، فقط به‌دنبال چیز سردی می‌گردید که دردتان را تسکین بدهد. برای این کار می‌توانید مقداری یخ درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و آن را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته بگذارید. این کار باعث می‌شود بخشی از گرمای پوست گرفته بشود، رگ‌ها منقبض شوند و درنتیجه از میزان التهاب نیز کاسته خواهد شد. اگر یخ در دسترس نبود به سراغ فریزر بروید و از موادغذایی فریزشده مانند نخودفرنگی منجمد یا هر چیز دیگری که در فریزر پیدا کردید، استفاده کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که این بسته‌ها را مستقیما و بدون پوشش پارچه‌ای، روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار ندهید. 5. آبرسانی به پوست با مصرف میوه‌های آبدار فواید نوشیدن آب را دست‌ِکم نگیرید. برای جبران اثرات خشکی پوست در اثر آفتاب سوختگی، باید مقدار زیادی آب بنوشید. شاید شما هم مانند بیشتر افراد به میزان آبی که در میوه‌هاست، توجه نمی‌کنید. میوه‌ها نیز میزان قابل‌ توجهی آب دارند، بنابراین در درمان خشکی پوست بسیار مفیدند. یک برش از هندوانه حاوی بیش از یک فنجان آب است. میوه‌هایی همچون طالبی و خربزه نیز به شما کمک شایانی می‌کنند. هرکدام از این میوه‌ها سرشار از آب هستند. قدرت پنهان میوه‌ها برای درمان آفتاب سوختگی را از یاد نبرید. 6. درمان آفتاب سوختگی در آشپزخانه! مواد خام موجود در آشپزخانه نیز می‌توانند در آبرسانی به بدن مؤثر باشند. مثلا تانیک اسید موجود در چای سیاه برای درمان آفتاب سوختگی پلک‌ها مفید است. برای تسکین درد پلک‌ها، می‌توانید دو عدد چای کیسه‌ای را در آب سرد بخوابانید و سپس آنها را روی پلک‌هایتان بگذارید. با این کار التهاب و درد کم می‌شود. موارد زیر نیز در درمان آفتاب سوختگی مفیدند: شیر: پارچه‌ی تمیزی را در کاسه‌ای محتوی ۱ فنجان شیر، ۴ فنجان آب و چند قطعه یخ بخوابانید. سپس هر ۲ تا ۴ ساعت، پارچه را به‌ مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید. پروتئین، چربی و pH شیر، خاصیت ضدالتهابی دارند. نشاسته‌&nbsp;ذرت: نشاسته‌ی ذرت را با آب ترکیب کنید تا خمیری ضدالتهاب به‌ دست بیاید. آن را مستقیما روی پوست بگذارید تا درد ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته کمتر شود. ماست: این ماده نیز مانند شیر دارای پروتئین‌ها و چربی‌هایی است که برای درمان التهاب و درد، مفیدند. برای آرام کردن درد، نواحی سوختگی را با لایه‌ای از ماست بپوشانید. بعد از مدتی آن را بشویید و به‌آرامی با دستمال خشک کنید. کاهو: فکرش را می‌کردید که پیش‌ غذای موردعلاقه‌تان در درمان آفتاب سوختگی مؤثر باشد؟ ابتدا برگ‌های کاهو را در آب بجوشانید سپس آنها را از آب بیرون بیاورید و در یخچال بگذارید. پس از چند ساعت با این کاهوهای نرم‌شده، گلوله‌هایی درست کنید و آنها را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار بدهید. خیار:&nbsp;خیاری را برش بزنید و به محل آسیب دیده بمالید. حالا صبر کنید تا پوستتان خشک شود، سپس با آب سرد پوستتان را بشویید. گوجه‌ فرنگی:&nbsp;گوجه‌فرنگی را برش زده یا رنده کنید، سپس به ناحیه ی سوخته بمالید. دقت کنید تا دانه‌های درون گوجه به طور مساوی بر روی پوستتان پخش شده باشد. صبر کنید تا خشک شود، سپس پوستتان را بشویید. پاپایا:&nbsp;پاپایا را به قطعاتی برش دهید و سپس آن‌ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. حواستان باشد که برش های پاپایا یخ نزند. حالا آن‌ها را به ناحیه آفتاب سوخته بمالید و پس از خشک شدن بشویید. پاپایا نه تنها باعث ترمیم آفتاب سوختگی می‌شود، بلکه برای پیشگیری یا بهبود آکنه نیز مفید است. آرد نخود:&nbsp;آرد نخود را با یک قاشق چای خوری زردچوبه و خامه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی بدست بیاید. حالا این خمیر را به طور مساوی بر روی پوستتان بمالید، پس از اینکه خشک شد آنرا با آب سرد بشویید. عسل:&nbsp;عسل را با آبلیمو به تناسب ۲۰-۸۰ مخلوط نمایید، سپس به محل آفتاب سوخته بمالید. زمانیکه کاملا خشک شد، آنرا بشویید. کره کاکائو:&nbsp;کره ی کاکائو را مستقیما بر روی ناحیه ی آسیب دیده در مقادیر کوچک بمالید. سفیده تخم مرغ:&nbsp;سفیده تخم مرغ را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید. خردل:&nbsp;خردل را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید. توت فرنگی:&nbsp;تعدادی توت فرنگی را له کنید و پوره ی بدست آمده را بر روی ناحیه ی آفتاب سوخته بمالید. زمانی که خشک شد، آنرا با آب سرد بشویید. بلغور جو دوسر:&nbsp;بلغور جو دوسر را با سفیده ی تخم مرغ خام میکس کنید و خمیر بدست آمده را به ناحیه ی آسیب دیده بمالید. زمانیکه خشک شد، پوستتان را بشویید. سرکه:&nbsp;حوله ی کوچکی را با سرکه خیس کنید و به پوستتان بمالید تا سریعا سوزش پوستتان تسکین پیدا کند. شیر و عسل:&nbsp;عسل و شیر را با تناسب ۵۰-۵۰ مخلوط نمایید و آنرا به ناحیه ی آفتاب سوخته ی پوستتان بمالید آرد ذرت: آرد ذرت و آب را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را به طور مستقیم روی محل سوختگی بگذارید. 7. استفاده از کمپرس یخ استفاده از کمپرس یخ روش متداولی است که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند.&nbsp;یخ و آب را در ظرفی بریزید. پارچه‌ای را در آن بخوابانید و سپس روی پوست‌تان بگذارید تا التهاب و درد کاهش یابد. این کار را چند مرتبه در روز به‌ مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید. اگر خارش و درد امان‌تان را بریده است، با یک پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم، داروهای مسکن تهیه کنید. 8. استفاده از تشک بادی هنگام آفتاب‌ سوختگی حتی خوابیدن هم سخت و آزاردهنده می‌شود. اما برای بازیابی توان بدنی و تسکین دردتان، باید بخوابید و استراحت کنید. می‌توانید روی ملافه‌ی رختخواب یا تشک بادی‌تان مقداری پودر بچه بپاشید. تشک بادی حرارت و گرمای کمی در خود حفظ می‌کند و همین موضوع باعث خوابی راحت‌تر می‌شود. اگر پاها و ران‌هایتان دچار آفتاب سوختگی شده است، باید پاها را از سطح قلب بالا ببرید تا به کاهش التهاب کمک بشود. حتما بخوانید: درمان گرمازدگی و راه های پیشگیری از آن 9. درمان آفتاب سوختگی با استفاده از داروهای بدون نسخه گاهی اوقات درمان‌هایی که گفته شد، دردی را درمان نمی‌کنند، در این صورت باید از داروهای بدون نسخه کمک بگیرید. به داروخانه مراجعه کنید و از متصدی داروخانه بپرسید که چه دارویی برای تسکین دردتان بهتر است.&nbsp; معرفی داروهای بدون نسخه و التیام بخش هیدروکورتیزون: هیدروکورتیزون ۱ درصد می‌تواند التهاب پوست را درمان کند. ژل آلوئه‌ورا: آلوئه ورا خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از ژل آن که بدون الکل، رنگ و عطر ساخته شده باشد نیز به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند. اگر برگ آلوئه‌ورا نیز در دسترس‌تان بود، می‌توانید به‌سادگی محتویات آن را با قاشق جدا کنید و روی ناحیه‌ی دچار درد و خارش بگذارید. 10. برای درمان آفتاب سوختگی بخورید و بنوشید مواد لازم را به بدن خود برسانید تا به روند بهبود پوست کمک کنید. آب فراوان بنوشید زیرا به رفع خشکی ناشی از سوختگی&nbsp; و درمان افتاب سوختگی کمک می کند.&nbsp;از آب میوه های طبیعی هم استفاده کنید. یک قاچ بزرگ هندوانه حاوی ۲۵۰ گرم (بیش از یک لیوان) آب است و منبع بسیار خوبی از ماده ضد سرطان لیکوپن است.&nbsp;غذاهای سبک اما مفیدی بخورید. برنامه&nbsp;غذایی متعادل به تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای بازسازی پوست کمک می کند. 11. جدا نکردن پوست تاول‌ ها و زخم‌ها از سطح بدن تاول‌ها نشانه‌ای از آسیب‌ دیدگی جدی هستند و باید با احتیاط از آنها مراقبت کنید. اگر قسمت کوچکی از پوست‌تان تاول زده است و اذیت‌تان می‌کند، می‌توانید آب تاول‌ها را با فشار دادن تخلیه کنید ولی یادتان باشد هرگز پوست تاول‌ها را از بدن جدا نکنید. اگر پوست در جای خود باقی بماند، درد و آسیب کمتری در آن ناحیه به‌وجود می‌آید و خطر عفونت در اثر تماس هوا با بخش‌های حساس پایانه‌های عصبی کاهش می‌یابد. برای تخلیه‌ی آب تاول ابتدا با سوزنی که روی حرارت استریل و ضدعفونی شده است، سوراخ کوچکی روی تاول ایجاد کنید و سپس آب موجود در آن را تخلیه کنید. در ۲۴ ساعت اولیه این کار را ۳ بار تکرار کنید و سپس زخم را به حال خود بگذارید. ۱2. رفتار عاقلانه&nbsp; یک اشتباه را دوبار تکرار نکنید. بعد از آفتاب سوختگی ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوست به حالت عادی بازگردد. وقتی دچار آفتاب سوختگی می‌شوید و لایه‌ی سطحی پوست می‌ریزد، پوست جدید شما خیلی حساس است. اگر به‌خوبی از پوست تازه مراقبت نکنید بدتر از قبل دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. از پوست خود مواظبت کنید و از کرم‌های ضدآفتاب با درجه SPF پانزده یا سی استفاده کنید. بهتر است این کرم‌ها حاوی زینک اکسید، تیتانیوم دی‌اکسید یا اووبنزن باشند. متخصصان می‌گویند ضدآفتاب با درجه SPF پانزده، پوست را به میزان ۹۴ درصد و SPF سی، خطر ابتلا به سرطان را تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهد. زمانی که هوا ابری است، ۳۰ دقیقه قبل از خروج از منزل باید به صورت، گردن، گوش‌ها و دست‌هایتان ضدآفتاب بزنید. حواس‌تان به حفاظت از لب‌ها نیز باشد. می‌توانید از کلاه آفتابی، عینک و لباس‌های آستین‌بلند نیز استفاده کنید و بیشتر از پوست‌تان مراقبت کنید. علت تغییر رنگ پوست&nbsp;آفتاب سوخته این روزها بین جوان ها افراد بسیاری هستند که دوست دارند پوست شان را برنزه کنند چون اعتقاد دارند زیباتر می شوند ولی آیا می دانید این رنگ طلایی و قهوه ای پوست که در اثر تاثیر آفتاب به وجود می آید به دلیل صدمه دیدن اپیدرم یعنی لایه بیرونی پوست شماست. در واقع سلول های ملانوسیت بدن رنگدانه ملانین به رنگ قهوه ای ترشح می کنند که با افزایش تابش اشعه ماورای بنفش، ترشح ملانین نیز افزایش می یابد. هر چه رنگ قهوه ای توسط سلول های ملانوسیت بیشتر ساخته شود تیرگی پوست بیشتر می شود، اما متاسفانه قرار گرفتن در معرض اشعه های فرابنفش خورشید باعث می شود پوست زودتر پیر شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. برای کاهش این اثرات می توانید هنگام قرار گرفتن زیر نورآفتاب از یک ضدآفتاب با spf بالای ۳۰ استفاده کنید. راه های رفع تیرگی پوست آفتاب سوخته قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست، از اصلی‌ترین دلایل سوختگی پوست و ایجاد تغییر رنگ در آن است که می‌تواند با سوزشی که ایجاد می‌کند، آزار دهنده هم باشد. علاوه بر این‌ها، نور خورشید باعث شل شدن پوست، ایجاد چین و چروک و حتی ابتلا به سرطان هم می‌شود که باید کاملا مراقب این مسئله باشید. 1. خیار و ماست یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها برای برطرف کردن آفتاب سوختگی، استفاده از ماست و خیار است که خاصیت خنک کنندگی بالایی دارند و التهاب پوست را به سرعت از بین می‌برند.&nbsp;اسیدلاکتیک موجود در ماست، برای از بین بردن تیرگی و سوختگی و همچنین لک‌های قهو‌ه‌ای موثر است و خیار هم برای روشن شدن رنگ پوست کاربرد دارد. این دو را با هم مخلوط کنید و روی پوست آفتاب سوخته به مدت 5 دقیقه بگذارید. 2. گلاب و جوش شیرین در یک کاسه مقداری آب سرد بریزید و به مقدار نصف آب، گلاب به آن اضافه کنید. سپس به اندازه یک قاشق چایخوری جوش شیرین در آن بریزید و خوب هم بزنید. این محلول را با پنبه به پوستتان بمالید و یا اینکه در حمام پوستتان را کاملا به آن آغشته کنید.&nbsp;گلاب برای کاهش لک‌های قرمز و قهوه‌ای ناشی از آفتاب سوختگی مناسب است و جوش شیرین نیز از سفید کننده‌های بسیار قوی طبیعی به شمار می‌آید که به سفید شدن پوستتان کمک می‌کند. علاوه بر تمام این خواص، این محلول به تسکین درد آفتاب سوختگی و بهبود سریع آن نیز کمک می‌کند. حتما بخوانید :&nbsp;خواص گلاب برای پوست - انواع ماسک با ترکیب گلاب 3. سفیده تخم مرغ و آب لیمو سفیده تخم‌مرغ دارای ویتامین A و کلاژن است که برای ترمیم پوست آسیب دیده عالی می‌باشد و از شل شدن پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می‌کند. آب‌لیمو هم مانند جوش شیرین از سفید کننده‌های طبیعی به حساب می‌آید و با داشتن مقدار زیادی ویتامین C، برای روشن شدن رنگ پوست و برطرف شدن تیرگی و لک‌های قهوه‌ای در آن موثر است.&nbsp;یک عدد سفیده تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. این ماسک را روی پوست صورت و یا هر قسمت دیگر که دچار آفتاب سوختگی شده است، اعمال کنید. 4. گوجه فرنگی و شیر نارگیل 3 قاشق غذاخوری آب گوجه‌فرنگی را با 2 قاشق شیرنارگیل مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوستتان بمالید. بعد از این مدت، پوستتان را با آب سرد بشویید و بعد آن را خشک کنید. این درمان برای رهایی از شر آفتاب سوختگی بسیار عالی است.&nbsp;گوجه‌فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان لیکوپن است که برای حذف سلول‌های مرده پوست، قرمزی و چین و چروک در آن موثر است و همچنین در بهبود و زیبایی بافت پوست نیز تاثیرگذار است. شیرنارگیل هم برای حذف تاثیرات نور خورشید روی پوست عالی است و تغییر رنگ آن را برطرف می‌کند. 5. عسل و آبلیمو دو قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره آب لیمو مخلوط نمایید و روزی یک تا دوبار بر مناطق آسیب دیده استفاده کنید. چند دقیقه آن را بر پوست بگذارید و سپس با آب سرد بشویید. 6. زردچوبه، آبلیمو و شیر کمی زردچوبه را با آب لیمو و شیر خام مخلوط کنید. سپس این ترکیب را بر روی پوست بگذارید. زمانی که آن خشک شد، با آب سرد صورت خود را بشویید. 7. جو و دوغ یک قاشق غذاخوری جو را با مقداری دوغ ترکیب نمایید و برای رهایی از تیرگی پوست خود، آن را بر روی صورت و بدن خود قرار دهید. جو لایه بردار بسیار خوب و دوغ نرم کننده پوست است. بنابراین، این ترکیب برای پوست بسیار مفید و مؤثر می باشد. 8. پودر شیر، آبلیمو، روغن بادام و عسل پودر شیر، آب لیمو، روغن بادام و عسل را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید. آنها را خوب با هم مخلوط نمایید تا حالت خمیری پیدا کند. آن خمیر را حداقل 20 دقیقه بر روی مناطق آسیب دیده قرار دهید. این ترکیب از لکه های تیره و تیرگی های پوست شما می کاهد. این خمیر را می توانید به مدت 1 هفته نگهداری نمایید. برای گرفتن نتیجه بهتر، روزی 3 بار این کار را انجام دهید. حتما بخوانید:&nbsp;خواص عسل برای پوست - 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل جلوگیری از پیری پوست ناشی از آفتاب&nbsp; وقتی پوست مقابل اشعه های مضر خورشید قرار می گیرد بسیار زودتر آثار پیری و چروک ها روی آن ظاهر می شود. جالب است بدانید، بیش از ۸۰ درصد نشانه های پیری پوست در بزرگسالی به دلیل نور آفتاب هایی است که قبل از ۱۸ سالگی روی پوست شما اثر گذاشته اند بنابراین بسیار ضروری است که برای کودکان از همان سنین کودکی ضد آفتاب استفاده کنید چون در طول زمان اشعه های فرابنفش خورشید به بخشی از پوست به نام الاستین آسیب می زنند. وقتی این الاستین ها کاهش می یابند در نتیجه پوست شروع می کند به شل شدن، کش آمدن و توانایی خود را برای برگشتن به حالت طبیعی بعد از این شل شدن از دست می دهد. درمان خانگی&nbsp;لک های پیری&nbsp; علت اصلی لک هایی که به عنوان لک های پیری می شناسیم واقعا پیری نیست، تنها این لک های کوچک قهو ه ای یا خاکستری با افزایش سن بدتر می شوند. لک های پیری نتیجه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هستند و به همین دلیل است که این لک ها در مناطقی که بیشتر در معرض آفتاب هستند بسیار دیده می شود مثل دست ها، صورت و...کرم های روشن کننده، لایه بردارهای اسید میوه و هر درمانی که پوست را روشن کند، می تواند در کاهش این لک ها موثر واقع شود. این لک های پیری هیچ ضرری ندارند ولی اگر در بعضی موارد شدت گرفتند و باعث به وجود آمدن وضعیت های جدی پوستی مثل ملانوما(تومرهای سیاه رنگ عمیق در پوست) شدند بهتر است حتما با یک پزشک مشورت کنید. لک های بزرگ ناشی از آفتاب ملاسما به عنوان لک های بزرگ قهوه ای شناخته می شود که روی چانه، بینی، پیشانی و گونه به وجود می آید. از آنجایی که بیشتر اوقات شروع و واضح شدن این لکه ها در دوران بارداری است به لک های دوران بارداری هم معروف است و ممکن است بعد از بارداری از بین بروند. از نظر اندازه این لک ها به شکل و اندازه یک اثر انگشت تا لک های بزرگ و وسیع تر دیده می شوند، البته مردان نیز می توانند این لک ها را داشته باشند.&nbsp;خوشبختانه ملاسما به راحتی با بعضی از کرم ها از بین می رود. در این میان مجموعه داروهای مالیدنی به پوست از خانواده هیدروکینون که داخل پوست نفوذ کرده و موجب متوقف شدن روند رنگدانه سازی می شوند، مهم ترین اقدام درمانی است(البته مصرف این کرم ها در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است) اگر شما هم ملاسما دارید حتما همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید، چون آفتاب این لک ها را بدتر می کند و حتی گاهی عامل اصلی به وجود آمدن آن هاست. جدی ترین عارضه ناشی از آفتاب سوختگی گاهی بر اثر آفتاب زیاد روی پوست، لک هایی کوچک قرمز یا قهوه ای یا حتی رنگ پوست به وجود می آید (پوست در این ناحیه شاخ دار و زبر است) و بیشتر در سر و گردن و دست ها و... مشاهده می شود و در واقع یک عارضه پیش سرطانی است. این نوع لک ها که کراتوزیز نامیده می شوند معمولا بعد از ۴۰ سالگی به وجود می آیند البته گاهی در افراد جوان تر نیز مشاهده می شوند. افرادی با پوست روشن ، موهایی روشن یا قرمزگون و چشمان آبی و سبز بیشتر از همه در معرض خطر هستند، توصیه می شود با دیدن این عارضه حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید. راه های جلوگیری از آفتاب سوختگی کودک پوست کودک شما بسیار لطیف و حساس است، بنابراین خیلی سریع می سوزد. بعضی از مطالعات نشان می دهند که آفتاب سوختگی کودک&nbsp; ممکن است منجر به ملانوم که کشنده ترین نوع سرطان پوست است شود.&nbsp;مراقبت از کودکان در برابر تابش خورشید و تشعشعات مضر آن برای والدین بسیار مهم است. این‌کار همیشه آسان نیست چرا که ورزش‌ها و فعالیت‌های خارج از منزل کودکان حتی در هوای ابری نیز مشکل زاست.&nbsp;بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریکایی 60 تا 80 درصد از تابش‌های خورشید ممکن است از لایه‌های ابر نیز گذشته و به بدن یک شناگر در عمق 30 سانتی‌متری آب در استخر یا دریا برسد. شعشعات مضر خورشید می‌توانند از آب، برف، شن و ماسه سفید نیز عبور کنند. آکادمی متخصصان اطفال آمریکا توصیه‌های زیر را در مورد آفتاب سوختگی کودک ارائه داده است:&nbsp; آفتاب سوختگی کودک ممکن است حتی در یک روز غیرآفتابی هم رخ دهد. لازم نیست حتما خورشید به روشنی بدرخشد تا باعث سوختگی شود. پوست ظریف کودکان برای جلوگیری از سوختگی دردناک و آسیب پوستی نیاز به محافظت در برابر نور خورشید دارد. پیشگیری از آفتاب سوختگی کودک&nbsp;مشکل نیست، ولی باید در این باره دقت کرد. حتما بخوانید:&nbsp;دلایل شب ادراری در کودکان و چگونگی درمان آن پماد آفتاب سوختگی کودک پوشاندن سطح بدن کودک با لباس، بهترین نوع محافظت از پوست کودک است. البته استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای آفتاب سوختگی کودک کودک را هم نباید فراموش کرد.&nbsp;با پزشک درباره انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب برای کودک خود و نوع پوست او حتما مشورت کنید، به خصوص در مورد کودکان زیر 2 سال. مالیدن مقدار کمی‌ کرم ضد آفتاب روی دست‌ها و صورت مفید خواهد بود. کودکان هرچه بیشتر در معرض تابش خورشید باشند احتمال بروز مشکلات پوستی آنان هنگام بلوغ بیشتر خواهد بود. قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب روی پوست کودکان حتما آن را روی قسمت کوچکی از پوستشان تست کنید تا وجود یا عدم وجود حساسیت کودکان به آن کرم مشخص شود. کودکان کمتر از 6 ماه نباید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند، بنابراین تا رسیدن به این سن باید تا آنجا که مقدور است او را از آفتاب دور نگه دارید.&nbsp;بعد از 6 ماهگی، روی قسمت های باز بدن کودک از کرم های ضد آفتاب بدون PABA که SPF آنها تقریبا 15 است، بمالید و 30 دقیقه قبل از خروج از خانه این کار را انجام دهید.&nbsp;از آنجایی که کرم‌های ضدآفتاب ساخت ویتامین D در پوست را دچار اختلال می‌کند بنابراین توصیه می‌شود که تمام کودکان در شروع دو ماهه اول زندگی خود ویتامین D خوراکی مصرف نمایند تا از بروز راشیتیسم (نرمی‌استخوان) و عوارض دیگر کمبود ویتامین D جلوگیری به عمل آید.&nbsp;نوع کرم (یا ژل یا لوسیون یا اسپری) ضد آفتاب کودکان باید به شکلی انتخاب شود که استفاده از آن راحت باشد و به داخل چشم و یا دهان آنها وارد نشود. حتما از محصولات مخصوص کودکان استفاده کنید چون اینگونه محصولات ملایم‌تر و مناسب‌تر هستند. از محصولاتی که روی آنها برچسب‌های «بدون مواد تحریک‌کننده» یا بدون عطر و مواد خوش‌ بو کننده یا «ضد حساسیت» نوشته شده، استفاده کنید. کرم‌های محافظت از پوست برای آفتاب سوختگی کودک در برابر تابش‌های مضر خورشید (کرم‌های ضدآفتاب) که برای کودکان بزرگ‌تر تهیه شده‌اند، با رعایت بعضی از احتیاط‌های معمول برای کودکان کوچک و نوزادان مناسب هستند.&nbsp;برای مثال کرم‌های ضدآفتاب کودکان و بچه‌های بزرگ‌تر حاوی رنگ‌های شاد و جذابی‌اند که به خصوص برای جلب نظر بچه‌ها و تشویق آنها به استفاده از این‌گونه کرم‌ها طراحی و ساخته شده‌اند.&nbsp;ممکن است نوزادی که برای او از این کرم ضدآفتاب استفاد می‌شود، مقداری از ترکیبات اضافی را با انگشت به داخل دهان گذاشته و بخورد. البته مقدار کم این مواد خطرناک نیست اما بهترین راه، دورنگاه داشتن این مواد از دسترس کودکان و استفاده نکردن از آنها است. پماد بتامتازون برای آفتاب سوختگی بتامتازون حاوی نئومایسین است و در درمان التهابهای پوستی همراه با عفونت ثانویه و آفتاب سوختگی کودک&nbsp; مصرف می‌شود. مصرف آن برای بزرگسالان و کودکان می باشد. همچنین به اشکال کرم، لوسیون یا پماد، 4-1 بار در روز بر روی پوست مالیده می‌شوند.&nbsp;‌فرم موضعی آن برای مصرف در نواحی صدمه دیده یا دچار عفونت مناسب نیست. بدون تجویز پزشک بر روی زخمهای ترشح‌دار استفاده نشود. به هیچ‌وجه محل زخم پانسمان نشود. فرآورده‌های با قدرت بالا روی صورت، کشاله ران و زیر بغل استفاده نشوند. بتامتازون ساخت آنزیم های مورد نیاز برای کاهش پاسخهای التهابی را تحریک می‌کند. بتامتازون، به دلیل داشتن فلوئور در ساختمان خود، این مزیت را دارد که می‌تواند در پایه‌های متفاوتی در دسترس قرار گیرد و بنابراین، برای افراد مختلف در قدرت اثرهای متفاوت وجود دارد. عوارض جانبی پماد بتامازون موضعی: سوزش، خارش، تحریک، خشکی، فولیکولیت، پر مویی، ضایعات آکنه مانند، کمی تشکیل رنگدانه‌های پوست، درماتیت اطراف دهان، درماتیت تماسی آلرژیک، نرم شدن پوست، عفونت ثانویه، آتروفی پوست، ایجاد رگه‌های پوستی، عرق سوز شدن پوست. ادراری ـ تناسلی: گلوکوزوری (با بتامتازون دی پروپیونات). متابولیک: هایپرگلیسمی. در صورت بروز تحریک موضعی، عفونت، جذب سیستمیک یا حساسیت مفرط، باید مصرف دارو قطع شود. بتامتازون جزء داروهای کورتونی است و بسیاری از افراد از پماد بتامتازون در مواردی نظیر برطرف کردن جوش یا لک‌های صورت، ناراحتی‌هایی مثل خارش و یا خشکی پوست به طور خودسرانه استفاده می‌کنند. باید بدانید که مصرف خودسرانه پماد بتامازون، عوارض پوستی متعددی برجای می گذارد.&nbsp;پماد بتامتازون در روزهای اول مصرف، تغییرات قابل ملاحظه‌ و بسیار خوبی در پوست ایجاد می‌کند. اما این تغییر موقتی است و پس از مدتی رفته رفته پوست تحلیل رفته، حالت شکننده می‌یابد و مستعد انواع عفونت‌ها و قارچ‌های پوستی می‌شود. لذا برای استفاده از این پماد لازم است حتما با پزشک مشورت نمایید. درمان آفتاب سوختگی کودک آفتاب سوختگی کودک&nbsp; زیر یک سال خطرناک تر از آن است که به نظر می آید. او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.&nbsp;باید مقدار زیادی مایعات از جمله شیر به او بخورانید تا حالش بهتر شود و مایع از دست رفته بدنش در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب جبران شود.&nbsp;برای بهبود آفتاب سوختگی کودک ، پارچه ای تمیز را در آب سرد خیس کنید و بعد فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی روی پوست سوخته کودک قرار دهید و این عمل را چند بار در طول روز تکرار کنید، ولی مراقب باشید تا کودک سردش نشود.&nbsp;ممکن است کودک شما از حمام ولرم رو به سردی خوشش بیاید ( دقت کنید آب طوری سرد نباشد که کودک بلرزد). پوست کودک را پس از استحمام خشک کنید، اما حوله را روی پوست نکشید. سپس یک کرم مرطوب کننده فاقد الکل و یا ژل آلوئه ورا روی پوست او بمالید تا خارش پوستش را کاهش دهد. با شروع پوسته ریزی در محل سوختگی، خارش تشدید می گردد.&nbsp;از پزشک کودک خود در مورد استفاده از استامینوفن یا بروفن کودکان برای کاهش درد سوال کنید. (از مصرف آسپیرین بپرهیزید، زیرا ممکن است کودک را در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دهد). برای درمان آفتاب سوختگی کودک ، به کودک لباس های آزاد بپوشانید تا پوست سوخته او را تحریک نکند و تا زمان بهبودی کامل او را جلوی آفتاب نبرید، زیرا خطر آفتاب سوختگی مجدد بسیار بالاست. عدم انجام موارد زیر&nbsp;هنگام آفتاب سوختگی کودک از مالیدن ترکیبات حاوی وازلین روی پوست کودک بپرهیزید. وازلین از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می کند. این امر در مورد مصرف کره و روغن ها نیز صادق است. برای درمان&nbsp; آفتاب سوختگی کودک&nbsp;از مصرف پماد یا اسپری هایی که حاوی بنزوکائین هستند، بپرهیزید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش های آلرژیک شوند. برای درمان&nbsp; آفتاب سوختگی کودک&nbsp; از قرار دادن یخ یا مخلوط آب و یخ بر روی پوست کودک بپرهیزید. تاول ها را نترکانید، زیرا تاول ها برای محافظت از لایه های زیرین پوست تشکیل می شوند و ترکاندن آنها ممکن است باعث عفونت پوستی شود. اگر تاول خودبخود باز شد، به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یک پماد آنتی بیوتیک نظیر نئوسپورین در محل آن قرار دهید (البته تحت نظر پزشک کودک). روغن زیتون برای آفتاب سوختگی به نظر می رسید روغن زیتون سرعت بهبودی را افزایش می دهد. روغن زیتون شامل ترکیبات پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا به محافظت و پیشگیری و درمان آسیب های ناشی از تابش خورشید کمک کند. آسیب پوست بیشتر مربوط به فعالیت مخرب رادیکال های آزاد اکسیژن تولید شده در سلول های پوست توسط نور خورشید است.&nbsp;اجزای پلیفنولی روغن زیتون با آنتی اکسیدان های سنتی، مانند توکوفرول ها، در صنعت لوازم آرایشی و دارویی برای جلوگیری از آسیب های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد، مقایسه می شود. نتایج نشان می دهد که پلی فنل ها بیشترین فعالیت را در تخریب رادیکال دارند.&nbsp;همچنین نشان داده شده است که خوردن سسی که از گوجه فرنگی در روغن زیتون تهیه شده باشد برای محافظت پوست از آفتاب سوختگی، مشابه استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 2 یا SPF 3 است. این ظاهرا بدین دلیل است که لیکوپین های موجود در گوجه فرنگی توسط روغن گرفته شده است. روغن کنجد برای آفتاب سوختگی&nbsp; برای این منظور ابتدا توصیه می شود مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و در صورت عدم وجود حساسیت به روغن می توان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد. زمان مراجعه به پزشک&nbsp; گاهی‌ اوقات آفتاب سوختگی‌ها به‌ سادگی و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر دچار حالت تهوع، خارش حاد، تب، غش، تاول‌های زیاد و ضعف عمومی هستید یا اگر قسمتی از پوست‌تان به رنگ بنفش درآمد، باید به پزشک مراجعه کنید تا برای‌تان دارو تجویز کند. دقت کنید که اگر آفتاب سوختگی روی بدن شما در حال گسترش است، احتمال پخش شدن عفونت در بدن وجود دارد. برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضدقارچ، ممکن است حساسیت به نور خورشید را بالا ببرند. قرص‌های ضد بارداری، ادرارآور و داروهای دیابت و حتی برخی از لوسیون‌های پوستی، خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهند. پیشگیری از&nbsp; آسیب های آفتاب&nbsp; از ظهر تا ۳ بعد از ظهر از آفتاب دوری کنید. برای فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. محصولاتی که قدرت محافظت کنندگی آن ها ۱۵ یا بیشتر است ، محافظت تقریبا کامل ایجاد می کنند. کرم هایی که قدرت محافظتی کمتری دارند، محافظت نسبی ایجاد کرده و باعث تیره شدن خفیف پوست می شوند. برخی از این کرم ها در برابر آب و تعریق، مقاوم هستند ولی باید پس از شنا یا مواجهه طولانی مدت دوباره از آن ها استفاده کنید. روغن معدنی یا کره کاکائویی، باعث محافظت در برابر آفتاب نمی شوند. ضد آفتاب را هر ۲ تا ۳ ساعت تمدید کنید. برای حداکثر محافظت، از یک داروی محافظت کننده فیزیکی مثل پماد اکسید روی استفاده کنید. پس از شنا و در مواجهه های متعدد، دوباره از آن استفاده کنید. استفاده از کرم های محافظت کننده به ویژه در نواحی حساس تر به سوختگی، مثل پوست بینی، گوش ها، پشت ساق ها و پشت گردن مفید هستند. اگر به ندرت دچار سوختگی می شوید، از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید که باعث تیره شدن پست نشود و حداقل محافظت را ایجاد کند. از لباس هایی به رنگ خنثی مثل خرمایی استفاده کنید. از رنگ های روشن و سفید بپرهیزید زیرا آفتاب را روی صورت تان منعکس می کنند. اگر اصرار بر آفتاب گرفتن دارید، مواجهه خود را با آفتاب در روز اول به ۵تا۱۰ دقیقه در هر طرف بدن محدود کنید و هر روز ۵ دقیقه به این زمان اضافه کنید. منبع :&nbsp;نمناک | چطور | آسان طب | تناسب اندام | زیبامون | مه شو | پرشین پرشیا | نبض ما " ,"datePublished":"2018-05-07T18:59:43+04:30","dateModified":"2019-09-18T13:39:02+04:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }