جینسینگ به چندین گونه‌ی مختلف از گیاهان کوتاه، با روند رشد آهسته و ریشه‌ی گوشتی اطلاق می‌شود. این گیاه خواص درمانی فراوانی دارد د و یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی به‌شمار می‌رود. پیشگیری از سرطان‌ها، افزایش انرژی و کاهش استرس فقط چند تا از خواص جینسینگ هستند، با ما همراه باشید تا با ۱۶ خاصیت دیگر جینسینگ و عوارض احتمالی آن آشنا شوید.

جینسینگ چیست

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ درحقیقت واژه‌‌ای گسترده است که نزدیک به دوازده گونه‌ی گیاهی از خانواده‌ی Panax را دربر می‌گیرد. این گیاه ارزشمند که ریشه‌های گوشتی بزرگی دارد، معمولا در آمریکای شمالی و برخی از نواحی آسیا که آب‌وهوای خنکی دارند، یافت می‌شود. ریشه‌های روشن و گوشتی، ارزشمند‌ترین بخش این گیاه هستند که به‌صورت خشک‌شده، کامل یا تکه‌تکه در دسترس قرار دارند. برگ‌های سبز و بیضی‌شکل این گیاه کاربرد اندکی دارند؛ با‌این‌حال، در برخی از موارد می‌توان از آنها استفاده کرد. هر دو گونه‌ی جینسینگ آمریکایی و آسیایی به افزایش انرژی، کاهش قند خون، کلسترول و استرس، درمان دیابت و مدیریت اختلالات جنسی در مردان کمک می‌کنند.

در کتاب های سنتی و به عربی ریشه گیاه را "جنسه" و "جنسا" می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatic ginsengو chinese ginseng گفته می شود. گیاهی است از خانواده عَشقه Araliaceae که نام علمی آن Panax ginseng می باشد. ریشه‌ی جینسینگ مصرف خوراکی دارد، علاوه‌بر این می‌توان از آن در مکمل‌ها، نوشیدنی‌ها، چای و غیره استفاده کرد. چای جینسینگ نیز بسیار شناخته شده است و یکی از نوشیدنی‌های محبوب به‌شمار می‌رود.

این گیاه در زمره گیاهان بومی مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکا به شمار می آید و ریشه آن به عنوان دارویی اساطیری، بیش از هزاران سال است که در میان مردم کشورهای چین، کره، تایلند، ویتنام، منچوری و نیز در بین سرخپوستان امریکایی مورد مصرف قرار می گیرد.جین سینگ گیاهی نیرو بخش بوده و در حفظ سلامتی و هماهنگی فعالیت های اساسی و حیاتی بدن نقش به سزایی دارد.

این گیاه قرن هاست که به منظور بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس، درمان ناتوانی، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن و همچنین برای افزایش طول عمر افراد مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین تنها امپراطوران حق جمع آوری و نگهداری ریشه های آن را داشتند و در دوران های بعد نیز به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراطوران به منظور افزایش قوای جسمانی، ذهنی، و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی جایگاه خود را همچنان حفظ نمود.

پیشینه تاریخی مصرف جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

اسم “جینسینگ” از عبارتی چینی به معنی “ریشه های مرد” گرفته شده است. این اسم احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان است.

سابقه مصرف جینسینگ به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. در این زمان جینسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفته. جینسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد. در صده 1700 میلادی، یک کشیش کانادایی جینسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد. به این نوع از جینسینگ “جینسینگ آمریکایی” گفته می شود که امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل مشاهده است.

مواد مغذی جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ حاوی ترکیبی به نام جینسنوسید (ginsenosides) است که درواقع، خواص درمانی آن وام‌دار این ماده است. این ریشه‌ی گیاهی، ترکیبات دیگری ازجمله پلی‌استیلن، پلی‌فنولیک، آرژنین و مشتقات آن و همچنین پلی‌ساکارید اسیدی را نیز دربر دارد.

خواص جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

در گذشته از جینسینگ برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شد؛ اما در جهان مدرن باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مزایای این ریشه‌ی گیاهی به‌عنوان مکمل غذایی به اثبات برسد. محققان و دانشمندان غربی اغلب خواص دارویی جینسینگ را زیر سؤال می‌برند. هیچ شواهد قطعی مبنی بر اثربخشی حقیقی جینسینگ وجود ندارد.

می‌توان محصولات و مشتقات جینسینگ را برمبنای کیفیت و خواص دارویی‌شان تقسیم‌بندی کرد. توصیه می‌شود که قبل از خریداری محصولاتی با مشتقات جینسینگ، حتما به مواد تشکیل‌دهنده‌ و کاربرد آن توجه کنید. بعضی مواد حاوی مقدار اندکی از ترکیبات جینسینگ هستند و برخی دیگر با میزان بیشتری از ترکیبات این گیاه به فروش می‌رسند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از مزایای سلامتی با مصرف جینسینگ در ارتباط هستند؛ در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد:

۱. افزایش انرژی به کمک جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

پلی‌ ساکارید و الیگوپپتید های موجود در جینسینگ آمریکایی به کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی، افزایش فعالیت بدنی و انرژی به‌خصوص در بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند.

جینسینگ می‌تواند در تحریک فعالیت ذهنی و بدنی افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند نیز مؤثر باشد. نتیجه‌ی یکی از تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ می‌تواند علائم خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد. البته، خاصیت انرژی‌ بخشی جینسینگ تنها در افرادی دیده شده است که تحت روش‌‌های درمانی دیگری هستند. این ریشه‌ی گیاهی در افرادی که درمان‌ سرطان را به پایان رسانده‌اند، تأثیر چشمگیری نداشته است.

۲. بهبود توانایی شناختی با جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

در سنین بالاتر، توانایی شناختی و فعالیت عصبی افراد با مشکلاتی مواجه می‌شود، جینسینگ این توانایی‌ها را تحریک می‌کند. آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در این ریشه‌ی پرخاصیت از تجمع پلاک‌ها و رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‌کنند، درنتیجه می‌تواند مانع از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی شود.

جینسینگ همچنین می‌‌تواند فرایند تفکر و ادراک را تقویت کند. تحقیقاتی که نتایج آن در «Cochrane Library» منتشر شده است، دقت و صحت این ادعا را مورد بررسی قرار داده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ برای ابعاد شناختی، رفتاری و کیفی زندگی مفید است. البته، نویسندگان این تحقیقات هشدار داده‌اند که بررسی‌های سیستماتیک، به نتیجه‌ی قانع‌کننده‌ای در زمینه‌ی اثربخشی خاصیت تقویت شناختی جینسینگ نرسیده‌اند. محققان معتقدند که برای اثبات این خاصیت باید آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

مطالعات دیگری که در مجله‌ی «Dairy Science» منتشر شدند، به موضوع ترکیب جینسینگ آمریکایی با غذا پرداخته‌اند. محققان نوعی شیر غنی‌شده با جینسینگ را به منظور تقویت عملکرد شناختی تهیه کرده‌اند. با‌این‌حال، هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی اعلام کرد که ترکیب جینسینگ با محصولات خوراکی تأثیری بر بعد شناختی داشته باشد.

۳. جینسینگ و کاهش استرس

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ آسیایی اثرات مختلفی بر سیستم عصبی بدن دارد که از بین آنها می‌توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی اشاره کرد. علاوه‌بر این، آداپتوژن‌ های موجود در جینسینگ قادر به تغییر سطح هورمون‌های بدن هستند که در کاهش و درمان استرس مزمن مؤثر است.

۴. درمان ADHD با جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (attention deficit hyperactivity disorder) و قدرت یادگیری در کودکان را درمان کند.

۵. خواص ضدالتهابی جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسنوسید موجود در جینسینگ قرمز کره‌ای، دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی قوی است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت آنزیمی کمک کند. این گونه از ریشه‌ی ارزشمند جینسینگ می‌تواند در کاهش التهاب عصبی و بهبود عملکرد مغز پس از آسیب نخاعی نقش داشته باشد.

جینسینگ اغلب به منظور کاهش التهاب استفاده می‌شود. محققان معتقدند که جینسنوسید احتمالا می‌تواند مسیرهای مختلفی را در سیستم ایمنی بدن پیدا کند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

۶. درمان اختلالات جنسی در آقایان به کمک جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسنوسید موجود در جینسینگ برزیلی، اکسیدنیتریک را از سلول‌‌های لایه‌ی درون رگی آزاد می‌کند. این امر به آرام‌سازی و انقباض عروق خونی در بافت‌های تناسلی کمک می‌نماید؛ درنتیجه موجب درمان اختلالات جنسی در مردان می‌شود. علاوه‌بر این، ریشه‌ی جینسینگ می‌تواند ترشح هورمون تستوسترون را در مردان تقویت کند.

نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ در کره انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردانی که از جینسینگ استفاده می‌کردند، شاهد بهبود در علائم بیماری خود بودند. نتیجه‌ی این تحقیقات که در مجله‌ی انگلیسی «Clinical Pharmacology» به چاپ رسیده است، از خاصیت جینسینگ قرمز در درمان اختلال عملکرد جنسی خبر داده است.

البته تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شده است. در بررسی اثربخشی جینسینگ قرمز برای درمان اختلال جنسی در آقایان، مشخص شد که تعداد آزمایش‌ها، اندازه‌ی نمونه و کیفیت روش‌های تجربی برای اثبات مزایای درمانی مداوم، چندان رضایت‌بخش نیست. درنتیجه، برای اثبات این خاصیت نیز باید تحقیقات و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

۷. درمان درد قاعدگی با جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی جینسینگ باعث می‌شود که این ریشه‌ در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد. این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن، ریزش مو، کج‌خلقی و سایر تغییرات مرتبط با قاعدگی در زنان میان‌سال کمک می‌کند.

۸. جینسینگ، تقویت کننده سیستم ایمنی

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

خواص آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی همچون مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند.

۹. تاثیر جینسینگ در کاهش خستگی

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ سیبری دارای خواص ضدخستگی و تقویت انرژی است. این گیاه به کاهش درد که یکی از اصلی‌ترین علائم فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی عضلانی) به‌شمار می‌رود، کمک می‌کند. جینسینگ همچنین به کاهش التهاب و تثبیت تأثیر سیتوکین‌های التهابی که بعد از شیمی‌درمانی در کودکان ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.

۱۰. کاهش وزن با جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

ترکیبات قدرتمند موجود در مواد شیمیایی جینسینگ در سرکوب اشتها، تقویت متابولیسم و چربی‌سوزی نقش دارند. مصرف جینسینگ خشک یا پودرشده، به‌سرعت می‌تواند هورمون‌های گرسنگی و میل به غذا خوردن را سرکوب کند و درنتیجه،‌ مانع از افزایش وزن شود.

۱۱. نقش جینسینگ در بهبود عملکرد ریه

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ در کاهش بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که به التهاب راه هوایی فوقانی منجر می‌شود، نقش دارد. این بیماری به گرفتگی، خارش بینی و عطسه منجر می‌شود. جینسینگ همچنین می‌تواند ریه‌ها را از عفونت‌های باکتریایی پاک کند.

۱۲. پیشگیری از سرطان با مصرف جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ضدالتهابی، آپوپتوتیک و آنژیوژنیک موجود در جینسینگ باعث شده‌اند تا این ریشه‌ی گیاهی، خاصیت‌های ضدسرطانی داشته باشد. نتیجه‌ی تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهند که اثربخش‌ترین خاصیت جینسینگ در سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) است. این ریشه‌ی ارزشمند در کاهش علائم و جلوگیری از گسترش این سرطان نقش مستقیم دارد. تحقیقات اولیه پیرامون انواع دیگر سرطان‌ها ازجمله سینه، پوست، ریه، کبد و پروستات، از خواص ضدتومور این گیاه خبر می‌دهند.

۱۳. کاهش سطح قند خون به کمک جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ دارای خواصی است که قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. جینسنوسید موجود در این گیاه همچنین بر تولید انسولین و بهبود مقاومت به انسولین در بدن نقش دارد. البته برای اثبات این خاصیت ریشه‌ی جینسینگ و تأثیر درمانی آن بر بیماری دیابت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. محققان در بررسی‌های مختلف متوجه شده‌اند که چه مقدار از این گیاه در درمان این بیماری مؤثر است.

۱۴. پیشگیری از آنفولانزا با استفاده از جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

نتایج تحقیقاتی که در زمینه‌ی اثرات جینسینگ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان می‌دهند که این ریشه‌ی ارزشمند می‌تواند در پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) نقش داشته باشد.

در بررسی‌های مختلف مشخص شد که عصاره‌ی جینسینگ قرمز می‌تواند وضعیت سلول‌های اپی‌تلیالی (بافت پوششی) را که تحت تأثیر ویروس آنفولانزا قرار گرفته‌اند، بهبود بخشد. البته تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام شدند، نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه نداشته‌اند.

۱۵. استفاده از جینسینگ برای جلوگیری از روند پیری 

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

کاهش روند پیری یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمندترین گیاهان تبدیل کرده است. خواص آنتی‌اکسیدان این گیاه، مانع از تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود؛ این رادیکال‌ها می‌توانند آسیب‌های سلولی را به همراه داشته باشند.

۱۶. خواص جینسینگ برای مو

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

یکی از کربوهیدرات‌های طبیعی موجود در جینسینگ مستقیما با جلوگیری از آلوپسی و الگوی طاسی مردانه در ارتباط است. استفاده‌ی موضعی از پماد جینسینگ یا مصرف ادویه‌ی آن می‌تواند سلامت فولیکول‌های مو را بهبود بخشد، از شوره‌ی سر جلوگیری کند و مانع از ریزش مو شود.

عده ای بر این باورند که ریشه این گیاه می تواند پوست سر را شاداب کند و به رشد موها کمک کند. تحقیقات نشان داده که این گیاه استرس را از بین می برد. از آنجایی که استرس یکی از عوامل ریزش مو است با این روش باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.اما جینسینگ برای بدن و پوست انسان خواص فوق العاده ای دارد این خواص هم می تواند بر روی ریزش موها تاثیر بگذارد.استفاده از جینسینگ در حین شست و شوی موهای سر باعث می شود که موهای شما پر پشت تر شوند. معمولا در برخی از شامپو ها از جینسینگ نیز به مقداری استفاده می شود.

در یک تحقیق دیگر یافته شد که کسانی که از جینسینگ برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرده اند استعداد کمتری در سرطان دارند. شیمی درمانی که در بیماران سرطانی استفاده می شود باعث ریزش مو در افراد می شود. استفاده از جینسینگ نه تنها به این افراد در مبارزه به سرطان کمک می کند بلکه باعث می شود تا موهای ریخته شده آنها نیز سریع تر رشد کنند یا حداقل کمتر دچار ریزش مو ها می شوند.

۱۷. خواص جینسینگ برای پوست

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ به ضدعفونی کردن و تقویت ایمنی پوست کمک می‌کند. این ریشه‌ی گیاهی با تحریک جریان خون در بدن، مخصوصا در نواحی سلول‌های پوستی، به جوان‌سازی پوست و آبرسانی به آن کمک می‌کند. از دیگر خواص جینسینگ برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضد پیری

در بسیاری از کشور ها از جینسینگ به عنوان گیاهی ضد پیری نام برده می شود. این گیاه باعث فعالسازی سوخت و ساز پوست می شود. این گیاه پوست را از شر رادیکال های آزاد خلاص می کند و از پوست شما در مقابل آلودگی هوا محافظت می کند. از طرفی دیگر باعث تولید کولاژنی در لایه میانی پوست می شود. این کولاژن باعث محکم تر شدن پوستتان می شود.علاوه بر این از تشکیل چین و چروک و خط های پوست روی صورت جلوگیری می کند. جینسینگ با استرس های روحی و فیزیولوژیکی در افراد مقابله می کند و باعث تسکین سیستم عصبی می شود. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در پیری زود رس پوست استرس است پس اگر شما به بیماری استرس دچار شده اید بهتر است که جینسینگ استفاده کنید تا از دچار شدن به پیری زود رس پوست پیشگیری کنید.

رنگ پوست را بهتر می کند

ریشه و برگ های جینسینگ غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند این مواد برای پوست فوق العاده سودمند هستند. این مواد باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شوند. نوشیدن چای جینسینگ نیز باعث بهبود و زیبایی پوست می شود.

باعث شفاف سازی و تنظیم رطوبت پوست می شود

جینسینگ باعث جوان سازی و شاداب شدن پوست می شود. نه تنها باعث بهبود کولاژن سازی در پوست می شود و همچنین باعث از بین رفتن لکه های سیاه روی پوست صورت می شود. می توانید ریشه جینسینگ یا عصاره آنرا با روغن زیتون یا عسل مخلوط کنید این ترکیب برای پوست فوق العاده می شود.

باعث درمان بیماری های پوستی می شود

متابولیسم ناقص پوست باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل آکنه، اگزما و خشکی پوست می شود. جینسینگ باعث افزایش گردش خون در پوست صورت می شود و این امر باعث روشن تر شدن و زیبا تر شدن پوستتان می شود.

۱۸. تقویت سلامت قلب با بهره از خواص جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

مطالعات مقدماتی نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جینسینگ می‌توانند از آسیب‌های میوکاردیال و سایر بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کنند.

۱۹. جینسینگ کاهش دهنده کلسترول

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

نتیجه‌ی مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند که جینسینگ قرمز چینی در کاهش سطح سرمی کلسترول نقش دارد.

خواص جینسینگ برای زنان

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

مصرف جینسینگ برای زنان نیز مفید است. یکی از مهمترین خواص جینسینگ برای زنان, تنظیم کردن قاعدگی در آن ها می باشد. همچنین مصرف این گیاه برای زنانی که در ابتدای یائسگی می باشند, بسیار مفید است چرا که باعث تنظیم تولید استروژن از تخمدان های آن ها می شود. به علاوه به دلیل خاصیت خنک کنندگی جینسینگ, این گیاه گرگرفتگی ناشی از یائسگی را درمان می کند. از دیگر خواص جینسینگ برای زنان می توان به خواص ضدپیری آن اشاره کرد. در واقع مواد تشکیل دهنده جینسینگ برای سلامتی پوست زنان بسیار مفید است و چربی پوست را متعادل می کند..مصرف جینسینگ در زنان موجب افزایش میل جنسی در آن ها می شود. در واقع جینسینگ با تنظیم هورمون ها موجب تحریک میل جنسی می شود و به خصوص میل جنسی را در زنان در دوران یائسگی قرار دارند, افزایش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی در زنان یکی دیگر از خواص جینسینگ می باشد که از این رو خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت را در زنان به طور قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد.

بسیاری از زنان از جینسینگ برای تولید انرژی بیشتر در بدن و افزایش استقامت استفاده می کنند. جینسینگ در واقع جریان خون در بدن را تحریک می کند و با خستگی مقابله کرده و موجب بهبود در عملکرد ورزشی در زنان می شود.یکی از نشانه های یائسگی در زنان, ضعف حافظه است. جینسینگ با ضعف حافظه در زنان مبارزه کرده و به ایجاد تمرکز ذهنی کمک می کند.برخی مطالعات نشان داده است که جینسینگ دارای ترکیباتی است که این ترکیبات خواص ضد سرطانی دارند و در برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه می توانند تاثیرات مثبتی در بهبود بیماری داشته باشند.

خواص جینسینگ برای مردان

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

  • افزایش تعداد و کیفیت اسپرم
  • درمان مشکل عدم نعوذ
  • ایجاد سفتی آلت فوق العاده و طولانی در هنگام نزدیکی
  • تقویت اعصاب تناسلی که عاملی برای جلوگیری از انزال زودهنگام است .
  • افزایش مقدار مایع منی و تقویت و بالابردن میزان اسپرم سازی و توان بارورسازی در مردان .

بررسی ها نشان داده است جینسینگ می تواند مردانی که دچار اختلال در نعوظ می باشند, را درمان کند. همچنین امروزه به منظور تقویت فعالیت جنسی و کمک به اختلالات جنسی مردان و رفع ناباروری بویژه اختلالات کمی و کیفی اسپرم از این گیاه استفاده می شود. به طور کلی جینسینگ تقویت کننده قوای عمومی بدن و به ویژه تقویت کننده توانایی جنسی مردان می باشد. برخی شواهد حاکی از آن است که این گیاه در درمان دیر انزالی مردان نیز کاربرد دارد. جینسینگ خواصی دارد که با تحلیل قوای جنسی مقابله می کند. حتی نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهند که این گیاه می تواند ناتوانی جنسی را نیز درمان کند.

طریقه مصرف جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

ریشه خشک شده این گیاه سال هاست که مورد استفاده خوراکی افراد قرار می گیرد. این ریشه خشک شده می تواند به تنهایی به صورت دم کرده (جوشانده و چای) یا به عنوان بخشی از یک نوشیدنی دم شده گیاهی همراه با سایر گیاهان و یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مورد مصرف قرار بگیرد. اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می باشد. سرخپوستان در هنگام طی مسافت های طولانی، این ریشه ها را برای رفع گرسنگی می جوند و به این ترتیب از خواص سرشار آن نیز بهره مند می شوند.

طرز تهیه چای جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

برای تهیه چای جینسینگ، مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ (حدود 1 تا 3 گرم ) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد. حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد(این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود). بهتر است که روزانه، 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید. ریشه گیاه جینسینگ را می توان به صورت قطعه قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند.

عوارض جانبی جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

جینسینگ ادویه‌‌ای بسیار قدرتمند است که می‌تواند واکنش‌های منفی مختلفی را در بدن ایجاد کند. البته تمامی عوارض جانبی این گیاه شناخته نشده‌اند. مصرف جینسینگ بی‌خطر است؛ با‌این‌حال می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، تاری دید؛
  • ناراحتی معده، اسهال؛
  • واکنش‌های آلرژیک، واکنش‌های پوستی؛
  • افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا؛
  • حالت عصبی، بی‌خوابی و در موارد جدی‌تر، بی‌قراری و توهم؛
  • اِدِم یا احتباس آب (ناشی از تجمع آب در سیستم گردش خون)؛
  • تداخل در عملکرد داروها (داروهای دیابت، ضدافسردگی، مورفین، محرک‌ها و غیره)؛
  • مصرف بیش از اندازه‌ی جینسینگ می‌تواند به سندروم سوءمصرف جینسینگ منجر شود. این سندروم ممکن است مشکلاتی نظیر حساسیت سینه، خونریزی دستگاه تناسلی، مسمومیت کبدی، افزایش فشار خون، تشنج، حمله‌‌ی ناگهانی بیماری و سمیت تناسلی را به همراه داشته باشد.

نکته: مصرف این ریشه‌ی گیاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که برخی از زنان دچار تورم سینه و خونریزی واژن شوند.

لازم‌ به‌ ذکر است که همه‌ چیز باید به اندازه مصرف شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف این گیاه را بیش از سه ماه ادامه ندهید. قبل از مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه حتما با پزشک مشورت کنید.

نکات مهم در مورد جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

  • پزشکان توصیه می‌کنند که جینسینگ را با نوعی از داروهای ضدافسردگی به نام مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ترکیب نکنید. ترکیب این دارو با جینسینگ می‌تواند به رعشه و حالت‌های عصبی منجر شود.
  • جینسینگ می‌تواند آثار فشار خون، دیابت و داروهای قلبی مثل نیفدیپین را تغییر دهد. بنابراین، هرگز داروهای قلبی را هم‌زمان با جینسینگ مصرف نکنید.
  • مصرف هم‌زمان این گیاه با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مثل آسپرین و وارفارین می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • جینسینگ همچنین می‌تواند اثر کافئین و سایر محرک‌ها را تشدید کند که احتمالا به تسریع ضربان قلب، تعریق و بی‌خوابی منجر می‌شود. علاوه‌بر این، جینسینگ در از بین بردن تأثیر مورفین نیز نقش دارد.

انواع جینسینگ

خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها

گونه‌ واقعی گیاه جینسینگ همان گونه‌ای است که در آمریکا و آسیا یافت می‌شود و در آن جینسنوسید فعال وجود دارد. بااین‌حال گیاهان دیگری نیز وجود دارند که از خانواده‌ی جینسینگ محسوب می‌شوند و خواص مشابهی دارند.

  • جینسینگ آسیایی (جینسینگ Panax): این گونه‌ی گیاهی به‌عنوان جینسنگ قرمز کره‌‌ای یا جینسنگ جنوب چین شناخته می‌شود.
  • جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius): این گیاه در مقایسه با جینسینگ آسیایی، ملایم‌تر است اما خواص درمانی فراوانی دارد.
  • جینسینگ سیبری (Eleutherococcus senticocus): این گیاه حاوی مقادیر زیادی از الوتروسید است که خواصی مشابه با جینسنوسید دارد.
  • جینسینگ هندی (Withania somnifera): این گیاه با نام اشواگاندا شناخته می‌شود که کاربردهای فراوانی در طب سنتی هندی یعنی آیورودا دارد.
  • جینسینگ برزیلی (Pfaffia paniculata): این گونه‌ی گیاهی با نام ریشه‌ی سوما شناخته می‌شود.

منبع: chetor | namnak

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":6}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
6

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها","headline" : "خواص جینسینگ | ۱۹ خاصیت جینسینگ در سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها", "url" : "https://jameesalamat.com/node/156","id" : "https://jameesalamat.com/node/156","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5%20%D8%AC%DB%8C%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%86%DA%AF.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" جینسینگ به چندین گونه‌ی مختلف از گیاهان کوتاه، با روند رشد آهسته و ریشه‌ی گوشتی اطلاق می‌شود. این گیاه خواص درمانی فراوانی دارد د و یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی به‌شمار می‌رود. پیشگیری از سرطان‌ها، افزایش انرژی و کاهش استرس فقط چند تا از خواص جینسینگ هستند، با ما همراه باشید تا با ۱۶ خاصیت دیگر جینسینگ و عوارض احتمالی آن آشنا شوید." , "articleBody" : " جینسینگ چیست جینسینگ درحقیقت واژه‌‌ای گسترده است که نزدیک به دوازده گونه‌ی گیاهی از خانواده‌ی Panax را دربر می‌گیرد. این گیاه ارزشمند که ریشه‌های گوشتی بزرگی دارد، معمولا در آمریکای شمالی و برخی از نواحی آسیا که آب‌وهوای خنکی دارند، یافت می‌شود. ریشه‌های روشن و گوشتی، ارزشمند‌ترین بخش این گیاه هستند که به‌صورت خشک‌شده، کامل یا تکه‌تکه در دسترس قرار دارند. برگ‌های سبز و بیضی‌شکل این گیاه کاربرد اندکی دارند؛ با‌این‌حال، در برخی از موارد می‌توان از آنها استفاده کرد. هر دو گونه‌ی جینسینگ آمریکایی و آسیایی به افزایش انرژی، کاهش قند خون، کلسترول و استرس، درمان دیابت و مدیریت اختلالات جنسی در مردان کمک می‌کنند. در کتاب های سنتی و به عربی ریشه گیاه را "جنسه" و "جنسا" می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatic ginsengو chinese ginseng گفته می شود. گیاهی است از خانواده عَشقه Araliaceae که نام علمی آن Panax ginseng می باشد. ریشه‌ی جینسینگ مصرف خوراکی دارد، علاوه‌بر این می‌توان از آن در مکمل‌ها، نوشیدنی‌ها، چای و غیره استفاده کرد. چای جینسینگ نیز بسیار شناخته شده است و یکی از نوشیدنی‌های محبوب به‌شمار می‌رود. این گیاه در زمره گیاهان بومی مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکا به شمار می آید و ریشه آن به عنوان دارویی اساطیری، بیش از هزاران سال است که در میان مردم کشورهای چین، کره، تایلند، ویتنام، منچوری و نیز در بین سرخپوستان امریکایی مورد مصرف قرار می گیرد.جین سینگ گیاهی نیرو بخش بوده و در حفظ سلامتی و هماهنگی فعالیت های اساسی و حیاتی بدن نقش به سزایی دارد. این گیاه قرن هاست که به منظور بهبود عملکرد حافظه، کاهش&nbsp;استرس، درمان ناتوانی، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن و همچنین برای افزایش&nbsp;طول عمر&nbsp;افراد مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین تنها امپراطوران حق جمع آوری و نگهداری ریشه های آن را داشتند و در دوران های بعد نیز به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراطوران به منظور افزایش قوای جسمانی، ذهنی، و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی جایگاه خود را همچنان حفظ نمود. پیشینه&nbsp;تاریخی مصرف جینسینگ اسم “جینسینگ” از عبارتی چینی به معنی “ریشه های مرد” گرفته شده است. این اسم احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان است. سابقه مصرف جینسینگ به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. در این زمان جینسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفته. جینسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد. در صده 1700 میلادی، یک کشیش کانادایی جینسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد. به این نوع از جینسینگ “جینسینگ آمریکایی” گفته می شود که امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل مشاهده است. مواد مغذی جینسینگ جینسینگ حاوی ترکیبی به نام جینسنوسید (ginsenosides) است که درواقع، خواص درمانی آن وام‌دار این ماده است. این ریشه‌ی گیاهی، ترکیبات دیگری ازجمله پلی‌استیلن، پلی‌فنولیک، آرژنین و مشتقات آن و همچنین پلی‌ساکارید اسیدی را نیز دربر دارد. خواص جینسینگ در گذشته از جینسینگ برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شد؛ اما در جهان مدرن باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مزایای این ریشه‌ی گیاهی به‌عنوان مکمل غذایی به اثبات برسد. محققان و دانشمندان غربی اغلب خواص دارویی جینسینگ را زیر سؤال می‌برند. هیچ شواهد قطعی مبنی بر اثربخشی حقیقی جینسینگ وجود ندارد. می‌توان محصولات و مشتقات جینسینگ را برمبنای کیفیت و خواص دارویی‌شان تقسیم‌بندی کرد. توصیه می‌شود که قبل از خریداری محصولاتی با مشتقات جینسینگ، حتما به مواد تشکیل‌دهنده‌ و کاربرد آن توجه کنید. بعضی مواد حاوی مقدار اندکی از ترکیبات جینسینگ هستند و برخی دیگر با میزان بیشتری از ترکیبات این گیاه به فروش می‌رسند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از مزایای سلامتی با مصرف جینسینگ در ارتباط هستند؛ در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد: ۱. افزایش انرژی به کمک جینسینگ پلی‌ ساکارید و الیگوپپتید های موجود در جینسینگ آمریکایی به کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی، افزایش فعالیت بدنی و انرژی به‌خصوص در بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند. جینسینگ می‌تواند در تحریک فعالیت ذهنی و بدنی افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند نیز مؤثر باشد. نتیجه‌ی یکی از تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ می‌تواند علائم خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد. البته، خاصیت انرژی‌ بخشی جینسینگ تنها در افرادی دیده شده است که تحت روش‌‌های درمانی دیگری هستند. این ریشه‌ی گیاهی در افرادی که درمان‌ سرطان را به پایان رسانده‌اند، تأثیر چشمگیری نداشته است. ۲. بهبود توانایی شناختی با جینسینگ در سنین بالاتر، توانایی شناختی و فعالیت عصبی افراد با مشکلاتی مواجه می‌شود، جینسینگ این توانایی‌ها را تحریک می‌کند. آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در این ریشه‌ی پرخاصیت از تجمع پلاک‌ها و رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‌کنند، درنتیجه می‌تواند مانع از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی شود. جینسینگ همچنین می‌‌تواند فرایند تفکر و ادراک را تقویت کند. تحقیقاتی که نتایج آن در «Cochrane Library» منتشر شده است، دقت و صحت این ادعا را مورد بررسی قرار داده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ برای ابعاد شناختی، رفتاری و کیفی زندگی مفید است. البته، نویسندگان این تحقیقات هشدار داده‌اند که بررسی‌های سیستماتیک، به نتیجه‌ی قانع‌کننده‌ای در زمینه‌ی اثربخشی خاصیت تقویت شناختی جینسینگ نرسیده‌اند. محققان معتقدند که برای اثبات این خاصیت باید آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری انجام شود. مطالعات دیگری که در مجله‌ی «Dairy Science» منتشر شدند، به موضوع ترکیب جینسینگ آمریکایی با غذا پرداخته‌اند. محققان نوعی شیر غنی‌شده با جینسینگ را به منظور تقویت عملکرد شناختی تهیه کرده‌اند. با‌این‌حال، هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی اعلام کرد که ترکیب جینسینگ با محصولات خوراکی تأثیری بر بعد شناختی داشته باشد. ۳. جینسینگ و کاهش استرس جینسینگ آسیایی اثرات مختلفی بر سیستم عصبی بدن دارد که از بین آنها می‌توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی اشاره کرد. علاوه‌بر این، آداپتوژن‌ های موجود در جینسینگ قادر به تغییر سطح هورمون‌های بدن هستند که در کاهش و درمان استرس مزمن مؤثر است. ۴. درمان ADHD با&nbsp;جینسینگ جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (attention deficit hyperactivity disorder) و قدرت یادگیری در کودکان را درمان کند. ۵. خواص ضدالتهابی&nbsp;جینسینگ جینسنوسید موجود در جینسینگ قرمز کره‌ای، دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی قوی است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت آنزیمی کمک کند. این گونه از ریشه‌ی ارزشمند جینسینگ می‌تواند در کاهش التهاب عصبی و بهبود عملکرد مغز پس از آسیب نخاعی نقش داشته باشد. جینسینگ اغلب به منظور کاهش التهاب استفاده می‌شود. محققان معتقدند که جینسنوسید احتمالا می‌تواند مسیرهای مختلفی را در سیستم ایمنی بدن پیدا کند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند. ۶. درمان اختلالات جنسی در آقایان به کمک جینسینگ جینسنوسید موجود در جینسینگ برزیلی، اکسیدنیتریک را از سلول‌‌های لایه‌ی درون رگی آزاد می‌کند. این امر به آرام‌سازی و انقباض عروق خونی در بافت‌های تناسلی کمک می‌نماید؛ درنتیجه موجب درمان اختلالات جنسی در مردان می‌شود. علاوه‌بر این، ریشه‌ی جینسینگ می‌تواند ترشح هورمون تستوسترون را در مردان تقویت کند. نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ در کره انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردانی که از جینسینگ استفاده می‌کردند، شاهد بهبود در علائم بیماری خود بودند. نتیجه‌ی این تحقیقات که در مجله‌ی انگلیسی «Clinical Pharmacology» به چاپ رسیده است، از خاصیت جینسینگ قرمز در درمان اختلال عملکرد جنسی خبر داده است. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شده است. در بررسی اثربخشی جینسینگ قرمز برای درمان اختلال جنسی در آقایان، مشخص شد که تعداد آزمایش‌ها، اندازه‌ی نمونه و کیفیت روش‌های تجربی برای اثبات مزایای درمانی مداوم، چندان رضایت‌بخش نیست. درنتیجه، برای اثبات این خاصیت نیز باید تحقیقات و بررسی‌های بیشتری انجام شود. حتما بخوانید:&nbsp;۱۰ راه موثر در درمان زود انزالی مردان ۷. درمان درد&nbsp;قاعدگی با جینسینگ خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی جینسینگ باعث می‌شود که این ریشه‌ در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد. این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن، ریزش مو، کج‌خلقی و سایر تغییرات مرتبط با قاعدگی در زنان میان‌سال کمک می‌کند. ۸. جینسینگ، تقویت کننده سیستم ایمنی خواص آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی همچون مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند. ۹. تاثیر جینسینگ در کاهش خستگی جینسینگ سیبری دارای خواص ضدخستگی و تقویت انرژی است. این گیاه به کاهش درد که یکی از اصلی‌ترین علائم فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی عضلانی) به‌شمار می‌رود، کمک می‌کند. جینسینگ همچنین به کاهش التهاب و تثبیت تأثیر سیتوکین‌های التهابی که بعد از شیمی‌درمانی در کودکان ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. ۱۰. کاهش وزن با جینسینگ ترکیبات قدرتمند موجود در مواد شیمیایی جینسینگ در سرکوب اشتها، تقویت متابولیسم و چربی‌سوزی نقش دارند. مصرف جینسینگ خشک یا پودرشده، به‌سرعت می‌تواند هورمون‌های گرسنگی و میل به غذا خوردن را سرکوب کند و درنتیجه،‌ مانع از افزایش وزن شود. ۱۱. نقش جینسینگ در بهبود عملکرد ریه جینسینگ در کاهش بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که به التهاب راه هوایی فوقانی منجر می‌شود، نقش دارد. این بیماری به گرفتگی، خارش بینی و عطسه منجر می‌شود. جینسینگ همچنین می‌تواند ریه‌ها را از عفونت‌های باکتریایی پاک کند. ۱۲. پیشگیری از سرطان با مصرف جینسینگ ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ضدالتهابی، آپوپتوتیک و آنژیوژنیک موجود در جینسینگ باعث شده‌اند تا این ریشه‌ی گیاهی، خاصیت‌های ضدسرطانی داشته باشد. نتیجه‌ی تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهند که اثربخش‌ترین خاصیت جینسینگ در سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) است. این ریشه‌ی ارزشمند در کاهش علائم و جلوگیری از گسترش این سرطان نقش مستقیم دارد. تحقیقات اولیه پیرامون انواع دیگر سرطان‌ها ازجمله سینه، پوست، ریه، کبد و پروستات، از خواص ضدتومور این گیاه خبر می‌دهند. ۱۳. کاهش سطح قند خون به کمک جینسینگ جینسینگ دارای خواصی است که قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. جینسنوسید موجود در این گیاه همچنین بر تولید انسولین و بهبود مقاومت به انسولین در بدن نقش دارد. البته برای اثبات این خاصیت ریشه‌ی جینسینگ و تأثیر درمانی آن بر بیماری دیابت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. محققان در بررسی‌های مختلف متوجه شده‌اند که چه مقدار از این گیاه در درمان این بیماری مؤثر است. ۱۴. پیشگیری از آنفولانزا با استفاده از&nbsp;جینسینگ نتایج تحقیقاتی که در زمینه‌ی اثرات جینسینگ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان می‌دهند که این ریشه‌ی ارزشمند می‌تواند در پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) نقش داشته باشد. در بررسی‌های مختلف مشخص شد که عصاره‌ی جینسینگ قرمز می‌تواند وضعیت سلول‌های اپی‌تلیالی (بافت پوششی) را که تحت تأثیر ویروس آنفولانزا قرار گرفته‌اند، بهبود بخشد. البته تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام شدند، نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه نداشته‌اند. حتما بخوانید:&nbsp;راهنمای جامع درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان ۱۵. استفاده از جینسینگ برای جلوگیری از روند پیری&nbsp; کاهش روند پیری یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمندترین گیاهان تبدیل کرده است. خواص آنتی‌اکسیدان این گیاه، مانع از تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود؛ این رادیکال‌ها می‌توانند آسیب‌های سلولی را به همراه داشته باشند. ۱۶. خواص&nbsp;جینسینگ برای مو یکی از کربوهیدرات‌های طبیعی موجود در جینسینگ مستقیما با جلوگیری از آلوپسی و الگوی طاسی مردانه در ارتباط است. استفاده‌ی موضعی از پماد جینسینگ یا مصرف ادویه‌ی آن می‌تواند سلامت فولیکول‌های مو را بهبود بخشد، از شوره‌ی سر جلوگیری کند و مانع از ریزش مو شود. عده ای بر این باورند که ریشه این گیاه می تواند پوست سر را شاداب کند و به&nbsp;رشد موها کمک کند. تحقیقات نشان داده که این گیاه استرس را از بین می برد. از آنجایی که استرس یکی از عوامل&nbsp;ریزش مو&nbsp;است با این روش باعث&nbsp;جلوگیری از ریزش مو&nbsp;می شود.اما جینسینگ برای بدن و پوست انسان خواص فوق العاده ای دارد این خواص هم می تواند بر روی ریزش موها تاثیر بگذارد.استفاده از جینسینگ در حین شست و شوی موهای سر باعث می شود که موهای شما پر پشت تر شوند. معمولا در برخی از&nbsp;شامپو&nbsp;ها از جینسینگ نیز به مقداری استفاده می شود. در یک تحقیق دیگر یافته شد که کسانی که از جینسینگ برای&nbsp;جلوگیری از ریزش مو&nbsp;استفاده کرده اند استعداد کمتری در سرطان دارند.&nbsp;شیمی درمانی&nbsp;که در&nbsp;بیماران سرطانی&nbsp;استفاده می شود باعث ریزش مو در افراد می شود. استفاده از جینسینگ نه تنها به این افراد در مبارزه به سرطان کمک می کند بلکه باعث می شود تا موهای ریخته شده آنها نیز سریع تر رشد کنند یا حداقل کمتر دچار ریزش مو ها می شوند. ۱۷. خواص&nbsp;جینسینگ برای پوست جینسینگ به ضدعفونی کردن و تقویت ایمنی پوست کمک می‌کند. این ریشه‌ی گیاهی با تحریک جریان خون در بدن، مخصوصا در نواحی سلول‌های پوستی، به جوان‌سازی پوست و آبرسانی به آن کمک می‌کند. از دیگر خواص جینسینگ برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد: ضد پیری در بسیاری از کشور ها از جینسینگ به عنوان گیاهی ضد پیری نام برده می شود. این گیاه باعث فعالسازی سوخت و ساز پوست می شود. این گیاه پوست را از شر رادیکال های آزاد خلاص می کند و از پوست شما در مقابل&nbsp;آلودگی هوا&nbsp;محافظت می کند. از طرفی دیگر باعث تولید کولاژنی در لایه میانی پوست می شود. این کولاژن باعث محکم تر شدن پوستتان می شود.علاوه بر این از تشکیل چین و چروک و خط های پوست روی صورت جلوگیری می کند. جینسینگ با استرس های روحی و فیزیولوژیکی در افراد مقابله می کند و باعث تسکین سیستم عصبی می شود. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در پیری زود رس پوست استرس است پس اگر شما به بیماری استرس دچار شده اید بهتر است که جینسینگ استفاده کنید تا از دچار شدن به پیری زود رس پوست پیشگیری کنید. رنگ پوست را بهتر می کند ریشه و برگ های جینسینگ غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند این مواد برای پوست فوق العاده سودمند هستند. این مواد باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شوند. نوشیدن چای جینسینگ نیز باعث بهبود و&nbsp;زیبایی پوست&nbsp;می شود. باعث شفاف سازی و تنظیم رطوبت پوست می شود جینسینگ باعث جوان سازی و شاداب شدن پوست می شود. نه تنها باعث بهبود کولاژن سازی در پوست می شود و همچنین باعث از بین رفتن لکه های سیاه روی&nbsp;پوست صورت&nbsp;می شود. می توانید ریشه جینسینگ یا عصاره آنرا با&nbsp;روغن زیتون&nbsp;یا عسل مخلوط کنید این ترکیب برای پوست فوق العاده می شود. باعث درمان بیماری های پوستی می شود متابولیسم ناقص پوست باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل&nbsp;آکنه، اگزما و&nbsp;خشکی پوست&nbsp;می شود. جینسینگ باعث افزایش گردش خون در&nbsp;پوست صورت&nbsp;می شود و این امر باعث روشن تر شدن و زیبا تر شدن پوستتان می شود. ۱۸. تقویت سلامت قلب با بهره از خواص&nbsp;جینسینگ مطالعات مقدماتی نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جینسینگ می‌توانند از آسیب‌های میوکاردیال و سایر بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کنند. ۱۹. جینسینگ کاهش دهنده کلسترول نتیجه‌ی مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند که جینسینگ قرمز چینی در کاهش سطح سرمی کلسترول نقش دارد. خواص جینسینگ برای زنان مصرف جینسینگ برای زنان نیز مفید است. یکی از مهمترین خواص جینسینگ برای زنان, تنظیم کردن قاعدگی در آن ها می باشد. همچنین مصرف این گیاه برای زنانی که در ابتدای یائسگی می باشند, بسیار مفید است چرا که باعث تنظیم تولید استروژن از تخمدان های آن ها می شود. به علاوه به دلیل خاصیت خنک کنندگی جینسینگ, این گیاه&nbsp;گرگرفتگی&nbsp;ناشی از یائسگی را درمان می کند. از دیگر خواص جینسینگ برای زنان می توان به خواص ضدپیری آن اشاره کرد. در واقع مواد تشکیل دهنده جینسینگ برای سلامتی پوست زنان بسیار مفید است و چربی پوست را متعادل می کند..مصرف جینسینگ در زنان موجب&nbsp;افزایش میل جنسی&nbsp;در آن ها می شود. در واقع جینسینگ با تنظیم هورمون ها موجب تحریک&nbsp;میل جنسی&nbsp;می شود و به خصوص&nbsp;میل جنسی&nbsp;را در زنان در دوران یائسگی قرار دارند, افزایش می دهد. تقویت سیستم ایمنی در زنان یکی دیگر از خواص جینسینگ می باشد که از این رو خطر ابتلا به&nbsp;سرماخوردگی&nbsp;و عفونت را در زنان به طور قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد. بسیاری از زنان از جینسینگ برای تولید انرژی بیشتر در بدن و افزایش استقامت استفاده می کنند. جینسینگ در واقع جریان خون در بدن را تحریک می کند و با خستگی مقابله کرده و موجب بهبود در عملکرد ورزشی در زنان می شود.یکی از نشانه های یائسگی در زنان, ضعف حافظه است. جینسینگ با ضعف حافظه در زنان مبارزه کرده و به ایجاد تمرکز ذهنی کمک می کند.برخی مطالعات نشان داده است که جینسینگ دارای ترکیباتی است که این ترکیبات خواص&nbsp;ضد سرطانی دارند و در برخی از سرطان ها مانند&nbsp;سرطان سینه&nbsp;می توانند تاثیرات مثبتی در بهبود بیماری داشته باشند. خواص جینسینگ برای مردان افزایش تعداد و&nbsp;کیفیت اسپرم درمان مشکل عدم نعوذ ایجاد سفتی آلت فوق العاده و طولانی در هنگام نزدیکی تقویت اعصاب تناسلی که عاملی برای جلوگیری از&nbsp;انزال&nbsp;زودهنگام است . افزایش مقدار مایع منی و تقویت و بالابردن میزان&nbsp;اسپرم&nbsp;سازی و توان بارورسازی در مردان . بررسی ها نشان داده است جینسینگ می تواند مردانی که دچار&nbsp;اختلال در نعوظ&nbsp;می باشند, را درمان کند.&nbsp;همچنین امروزه به منظور تقویت فعالیت جنسی و کمک به&nbsp;اختلالات جنسی&nbsp;مردان و رفع&nbsp;ناباروری&nbsp;بویژه اختلالات کمی و کیفی&nbsp;اسپرم&nbsp;از این گیاه استفاده می شود. به طور کلی جینسینگ تقویت کننده قوای عمومی بدن و به ویژه تقویت کننده توانایی جنسی مردان می باشد. برخی شواهد حاکی از آن است که این گیاه در درمان دیر&nbsp;انزالی مردان نیز کاربرد دارد. جینسینگ خواصی دارد که با تحلیل&nbsp;قوای جنسی&nbsp;مقابله می کند. حتی نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهند که این گیاه می تواند&nbsp;ناتوانی جنسی&nbsp;را نیز درمان کند. طریقه مصرف جینسینگ ریشه خشک شده این گیاه سال هاست که مورد استفاده خوراکی افراد قرار می گیرد. این ریشه خشک شده می تواند به تنهایی به صورت دم کرده (جوشانده و&nbsp;چای) یا به عنوان بخشی از یک نوشیدنی دم شده گیاهی همراه با سایر گیاهان و یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مورد مصرف قرار بگیرد. اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و&nbsp;چای&nbsp;یا به صورت عصاره (شیره) می باشد.&nbsp;سرخپوستان در هنگام طی مسافت های طولانی، این ریشه ها را برای رفع&nbsp;گرسنگی&nbsp;می جوند و به این ترتیب از خواص سرشار آن نیز بهره مند می شوند. طرز تهیه چای جینسینگ برای تهیه چای جینسینگ، مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ (حدود 1 تا 3 گرم ) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد. حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد(این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود). بهتر است که روزانه، 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید. ریشه گیاه جینسینگ را می توان به صورت قطعه قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند. عوارض جانبی جینسینگ جینسینگ ادویه‌‌ای بسیار قدرتمند است که می‌تواند واکنش‌های منفی مختلفی را در بدن ایجاد کند. البته تمامی عوارض جانبی این گیاه شناخته نشده‌اند. مصرف جینسینگ بی‌خطر است؛ با‌این‌حال می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد: خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، تاری دید؛ ناراحتی معده، اسهال؛ واکنش‌های آلرژیک، واکنش‌های پوستی؛ افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا؛ حالت عصبی، بی‌خوابی و در موارد جدی‌تر، بی‌قراری و توهم؛ اِدِم یا احتباس آب (ناشی از تجمع آب در سیستم گردش خون)؛ تداخل در عملکرد داروها (داروهای دیابت، ضدافسردگی، مورفین، محرک‌ها و غیره)؛ مصرف بیش از اندازه‌ی جینسینگ می‌تواند به سندروم سوءمصرف جینسینگ منجر شود. این سندروم ممکن است مشکلاتی نظیر حساسیت سینه، خونریزی دستگاه تناسلی، مسمومیت کبدی، افزایش فشار خون، تشنج، حمله‌‌ی ناگهانی بیماری و سمیت تناسلی را به همراه داشته باشد. نکته: مصرف این ریشه‌ی گیاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که برخی از زنان دچار تورم سینه و خونریزی واژن شوند. لازم‌ به‌ ذکر است که همه‌ چیز باید به اندازه مصرف شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف این گیاه را بیش از سه ماه ادامه ندهید. قبل از مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه حتما با پزشک مشورت کنید. نکات مهم در مورد جینسینگ پزشکان توصیه می‌کنند که جینسینگ را با نوعی از داروهای ضدافسردگی به نام مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ترکیب نکنید. ترکیب این دارو با جینسینگ می‌تواند به رعشه و حالت‌های عصبی منجر شود. جینسینگ می‌تواند آثار فشار خون، دیابت و داروهای قلبی مثل نیفدیپین را تغییر دهد. بنابراین، هرگز داروهای قلبی را هم‌زمان با جینسینگ مصرف نکنید. مصرف هم‌زمان این گیاه با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مثل آسپرین و وارفارین می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. جینسینگ همچنین می‌تواند اثر کافئین و سایر محرک‌ها را تشدید کند که احتمالا به تسریع ضربان قلب، تعریق و بی‌خوابی منجر می‌شود. علاوه‌بر این، جینسینگ در از بین بردن تأثیر مورفین نیز نقش دارد. انواع جینسینگ گونه‌&nbsp;واقعی گیاه جینسینگ همان گونه‌ای است که در آمریکا و آسیا یافت می‌شود و در آن جینسنوسید فعال وجود دارد. بااین‌حال گیاهان دیگری نیز وجود دارند که از خانواده‌ی جینسینگ محسوب می‌شوند و خواص مشابهی دارند. جینسینگ آسیایی (جینسینگ Panax): این گونه‌ی گیاهی به‌عنوان جینسنگ قرمز کره‌‌ای یا جینسنگ جنوب چین شناخته می‌شود. جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius): این گیاه در مقایسه با جینسینگ آسیایی، ملایم‌تر است اما خواص درمانی فراوانی دارد. جینسینگ سیبری (Eleutherococcus senticocus): این گیاه حاوی مقادیر زیادی از الوتروسید است که خواصی مشابه با جینسنوسید دارد. جینسینگ هندی (Withania somnifera): این گیاه با نام اشواگاندا شناخته می‌شود که کاربردهای فراوانی در طب سنتی هندی یعنی آیورودا دارد. جینسینگ برزیلی (Pfaffia paniculata): این گونه‌ی گیاهی با نام ریشه‌ی سوما شناخته می‌شود. منبع: chetor | namnak " ,"datePublished":"2018-06-15T02:37:35+04:30","dateModified":"2019-09-18T13:39:02+04:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }