واژه ی تقریبا نام آشنا و تلخ سرطان پروستات که امروزه آمار بالایی را در میان مردان بالای 40 الی 50 سال دارد مثل تمام بیماری های دیگر با علائم و نشانه هایی در بدن ایجاد می شود، نشانه هایی که با شناخت آنها می توان مانع از بروز و پیشروی بزرگ شدن پروستات شد. در این مسیر مراقبت ها، تغییرات در سبک زندگی و انتخاب بهترین گزینه درمان که توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود مهم ترین قدم ها محسوب می شوند.

فهرست مطالب
در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شوید.

پروستات چیست؟

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آنپروستات یک غده کوچک در دستگاه تناسلی مرد است. این غده به ساختن منی (مایع شیری رنگ که در هنگام نعوظ اسپرم را از بیضه ها در طول آلت تناسلی حرکت می دهد) کمک می کند. غده پروستات که به شکل و اندازه یک گردو است در قسمت عمقی لگن، زیر مثانه و در جلوی رکتوم (راست روده) قرار گرفته است. همچنین، پروستات بخشی از پیشابراه را، یعنی لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج و از طریق آلت تناسلی حمل می کند، احاطه کرده است.

انواع سرطان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آنسرطان پروستات یکی از بیماری های شایع مردان می باشد، با اینحال در سنین کم تر از 50 سال نادر بوده و بیشتر در مردان مسن رخ می دهد. انواع مختلفی از سرطان پروستات وجود دارد، که نحوه ی ایجاد و پیشرفت هر یک از آنها اندکی با دیگری متفاوت است. اغلب اوقات سرطان به تدریج در طول زمان به وجود می آید و خطر انتشار وسیعی به همراه ندارد. از طرف دیگر، برخی از انواع سرطان پروستات نیز می توانند انتشار بسیار سریع و مخربی داشته باشند. 

سرطان پروستات اولیه

 سرطان پروستاتی که در مراحل اولیه یعنی زمانیکه در حد غده پروستات است و پخش نشده، شناسایی گردد، دارای شانس بیشتری برای درمان موفق می باشد.

سرطان پروستات پیشرفته

 سرطان پروستات پیشرفته یعنی اینکه سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار یافته است. معمولا این سرطان، در استخوان ها و گره های لنفاوی دیده می شود. سرطان پیشرفته پروستات با نام سرطان متاستاتیک نیز شناخته می شود. سرطان متاستاتیک، سرطانی است که در بدن پخش شده است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آنبخاطر موقعیت قرارگیری پروستات در بدن، سرطان پروستات معمولاً با علائم خاصی همراه است. وقتی پروستات به علت سرطان یا مشکلی دیگر بزرگ می شود، این مجرا در پروستات تنگ تر و تنگ تر می شود. با باریک شدن این لوله، ادرار سخت تر از بدن خارج می شود. 

نشانه های سرطان پروستات 

  •  تکرر – ادرار کردن در دفعاتی بسیار بیشتر از حد طبیعی
  • اضطرار – حس اینکه باید فوراً ادرار کنید
  • شب ادراری – بیدار شدن مداوم طی شب برای ادرار کردن
  • تردید – دشواری شروع جریان ادرار 
  • درد و ناراحتی ناشی از سرطان پروستات
  • مشاهده‌ی خون در ادرار یا منی
  • تورم پاها
  • درد و ناراحتی در لگن یا مقعد
  • درد به هنگام انزال
  • ناتوانی‌های جنسی

درد در نیمه ی پایینی بدن از جمله نشانه های رایج میان مردانی است که به سرطان پروستات مبتلا می شوند. این درد معمولا در ناحیه ی پایین کمر، پاها، و باسن رخ می دهد. هم چنین ممکن است شخص مبتلا هنگام نشستن، در لگن خود احساس ناراحتی کند یا به طور کلی، در همه ی استخوان ّهای بدن اش اندکی دچار درد شود.  

توجه کنید که گاهی ممکن است سرطان به‌ صورت پنهان و بدون هیچ نشانه‌ای پیشرفت کند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نشانه‌های خود را بروز دهد، بنابراین انجام آزمایش‌های منظم در پیش‌گیری و درمان به موقع سرطان پروستات نقش مهمی دارد.

نشانه سرطان پروستات در مایع منی

شکل و ظاهر مایع منی، غالبا به دلیل وجود خون در آن تغییر می کند. شخص مبتلا ممکن است توانایی اش را برای حفظ نعوظ به اندازه ی مناسب برای برقراری رابطه ی جنسی از دست بدهد. ولی در حقیقت، حدود دوسوم از مردانی که به سرطان پروستات مبتلا می شوند، بسیاری از این علائم را در خود مشاهده نمی کنند. ولی یک سوم باقی مانده معمولا متوجه حداقل یکی از این علائم می شوند.  

آزمایش تشخیص سرطان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آنآزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

در این آزمایش میزان PSA خون اندازه‌گیری می‌شود. PSA نوعی پروتئین است که توسط غده‌ی پروستات تولید می‌شود و با یک آزمایش خون ساده می‌توان میزان این ماده را در خون اندازه‌گیری کرد. مشکلاتی از قبیل التهاب، بزرگی پروستات یا سرطان باعث می‌شوند مقدار این ماده در خون از حد نرمال آن بیشتر شود.

در برخی موارد به تشخیص پزشک، آقایان بالای ۵۰ سال یا جوان‌تر که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها وجود دارد مورد معاینه‌ی دیجیتال مقعد (DRE) قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است از سونوگرافی برای بررسی وجود تومور استفاده شود. چنانچه در معاینات اولیه مورد مشکوکی مشاهده شود، در مرحله‌‌ی بعد برای معاینه‌ی دقیق‌تر، بیوپسی یا همان نمونه‌برداری تجویز می‌شود. در نمونه‌برداری قسمتی از بافت پروستات توسط سوزن مخصوص نمونه‌گیری و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

معیار گلیسون

پزشک بعد از نمونه‌برداری و بررسی سلول‌های نمونه، نمره‌ای به نمونه‌‌ی موردنظر می‌دهد که معیار گلیسون (Gleason score) نام دارد. هرچه عدد این معیار بزرگ‌تر باشد، توده‌ی مورد نظر بدخیم‌تر است. پاتالوژیست به کمک این معیار و آزمایش‌ها و معاینات انجام‌ شده، تشخیص می‌دهد که سرطان در چه مرحله‌ای است و تا چه حد به بافت‌ها و ارگان‌های اطراف خود سرایت کرده است.

علل ایجاد سرطان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

علت اصلی ایجاد سرطان پروستات تا حدودی نامشخص است. پژوهش های پزشکی تنها توانسته اند در این مورد به مشکلات سلولی اشاره کنند. درست مانند انواع دیگر سرطان، سرطان پروستات نیز وقتی به وجود می آید که در این غده ی تناسلی سلول های غیرطبیعی تولید شوند. این سلول های جهش یافته بسیار سریع تر از سلول های سالم منتشر می شوند و فضای بیش تری از پروستات را اشغال می کنند. رشد این سلول های می تواند به ایجاد یک تومور در بافت پروستات منجر شود؛ سپس سلول ها از تومور جدا می شوند و در بخش های دیگر بدن نیز رشد می کنند.

دلیل ایجاد سرطان پروستات 

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن1. سن

یکی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، سن می باشد. هر چه یک مرد مسن تر باشد، خطر بیشتری وی را تهدید می کند.

2. ژنیتک

 مردانی که در خانواده شان سابقه سرطان پروستات دارند در خطر بیشتری هستند، همچنین مردانی که در خانواده شان بیشتر خانم ها سرطان سینه دارند، در خطر بیشتری می باشند.

3. ملیت

جایی که شما زندگی می کنید نقش مهمی در خطر سرطان پروستات بازی می کند. اگر در آسیا، شرق آسیا، آمریکای مرکزی، و آمریکای جنوبی زندگی می کنید با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات مواجه هستید. در مقابل، اگر در آمریکای شمالی، اروپا، و استرالیا ساکن هستید ممکن است با خطر افزایش یافته ابتلا به این بیماری مواجه باشید. طی یک مطالعه مشخص شد مردانی که از چین نقل مکان کرده بودند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها از 2 درصد به 17 درصد افزایش یافت. در آمریکا، ایالت های مختلف دارای میزان خطر متفاوت هستند. اگر در عرض جغرافیایی 40 درجه یا بالاتر زندگی می کنید، کاهش میزان نور خورشید می تواند شما را در معرض خطر بیشتر سرطان پروستات قرار دهد.

4. فعالیت جنسی

تاکنون رابطه ای بین بیماری های مقاربتی و خطر افزایش یافته سرطان پروستات مشاهده نشده است. با این وجود، برخی مطالعات نشان داده اند که عدم فعالیت جنسی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. پروستات به طور مستقیم با اندام های تناسلی گره خورده است و از این رو، فعالیت این سیستم می تواند به سالم نگه داشتن همه چیز کمک کند.

5. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به هیچ وجه برای سلامت بدن انسان مفید نیست. سیگار کشیدن با بسیاری از انواع سرطان پیوند خورده که سرطان پروستات نیز از آن جمله است. مطالعات جدید ارتباطی کوچک بین سیگار کشیدن و خطرات سرطان پروستات را نشان داده اند. اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این ارتباط باید انجام شوند، اما برای کاهش نگرانی درباره ابتلا به سرطان از جمله سرطان پروستات ترک سیگار بهترین گزینه است.

6. قد

افراد قد بلند باید نگرانی بیشتری درباره ابتلا به سرطان پروستات داشته باشند. مطالعه ای جدید که در انگلیس انجام شده نشان داده است که افراد قد بلند با خطر بیشتر ابتلا به این بیماری مواجه هستند. رشد بهتر، و احتمالا رشد سریع با افزایش متوسط خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بوده است. به نظر می رسد افراد قد بلند نرخ های رشد سریع‌تری داشته و این مساله بر رشد سرطان پروستات تاثیرگذار می گذارد.

7. چاقی و اضافه وزن

مردان چاق مبتلا به سرطان پروستات در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته هستند.

8. بیماری های مقاربتی

 تحقیقات نشان می دهد مردانی که مبتلا به سوزاک بوده اند در خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان می باشند.

9. بعضی از داروها

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه داروهای ضدالتهاب باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شوند. 

10. رژیم غذایی

به نظر می رسد رژیم غذایی می تواند با بیشتر بیماری ها در ارتباط باشد و سرطان پروستات نیز از این مساله مستثنی نیست. برخی مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و میزان کم سبزیجات با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط بوده است. بهترین ایده دنبال کردن یک رژیم غذایی متنوع سرشار از سبزیجات و پروتئین بدون چربی است.

11. ورزش

نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که بین ورزش کردن و خطر کاهش یافته سرطان پروستان در مردان سفید پوست رابطه ای وجود دارد. پژوهشگران دریافتند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که از فعالیت بدنی متوسط تا زیاد برخوردار بوده بیش از 50 درصد کاهش داشته است. خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که به هر میزان ورزش می کردند نیز 13 درصد کاهش یافت. همچنین، مشخص شد ورزش کردن در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سیاه پوست کمک خاصی نکرده است.

12. نژاد

متاسفانه، نژاد نقش بزرگی در خطر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می کند. مردان آفریقایی‌آمریکایی 2.5 برابر احتمال بیشتری دارد به سرطان پروستات مبتلا و جان خود را از دست بدهند. استعداد ابتلا به این بیماری و کاهش احتمال تشخیص عوامل موثر در این زمینه هستند. مردان آسیایی و اسپانیایی با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ مواجه هستند.

انواع درمان و نمونه برداری سرطان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

اغلب برای مردانی که به مراحل اولیه سرطان پروستات مبتلا هستند و در سلامتی به سر می برند، جراحی یک راه درمانی مناسب است. به عمل جراحی که در آن پروستات را برمی دارند، پروستات برداری و یا پروستاتکتومی می گویند. به طور معمول جراحان از این دو روش استفاده می کنند: 

درمان سرطان ;پروستات با پروستات برداری رتروپوبیک

  • در این روش جراح پروستات را با یک برش در بالای استخوان شرمگاهی در زیر شکم خارج می کند. او همچنین غدد لنفی نزدیک پروستات را از حیث ابتلا به سرطان بررسی می کند. این روش به جراح این امکان را می دهد تا از صدمه دیدن اعصابی که نزدیک پروستات هستند و کنترل مثانه و نعوظ با آنهاست، جلوگیری کند.

درمان سرطان پروستات با جراحی سرمایشی

  • جراح با کمک سونوگرافی بافت را منجمد و سپس ذوب می کند تا سرطان پروستات را از بین ببرد. از این روش ـ اغلب زمانی استفاده می کنند که هر چند بیماری هنوز محدود است اما در پروستات پیشرفت بیشتری کرده است. زمانی هم که جراحی یکی از راه های درمانی نباشد، از آن استفاده می کنند. در این روش، پروستات را برنمی دارند.

درمان سرطان پروستات با پروستات برداری پرینه آل

  • در این نوع عمل جراحی، که کم تر از آن استفاده می کنند، جراح از طریق برش بین پوست بیضه و مقعد به پروستات دسترسی پیدا می کند. در این روش، جراح نمی تواند غدد لنفی را از حیث ابتلا به سرطان بررسی کند. بنابراین، خودداری از آسیب رساندن به اعصاب مهار کنندة نعوظ مشکل است. از این روش زمانی استفاده می کنند که سرطان به پروستات محدود است.

درمان سرطان پروستات با جراحی لاپاروسکوپی

  • جدیدترین نوع جراحی برای برداشتن پروستات است. در این روش برش کوچک تری ایجاد می شود و از لولۀ باریکی که دوربینی در انتهای آن نصب شده است، استفاده می کنند که به وسیلۀ روبات کنترل می شود.

پرتو درمانی روشی نوین برای درمان سرطان پروستات

در این نوع درمان از مقدار بالای انرژی تابشی جهت درمان سرطان استفاده می کنند. پرتودرمانی زمانی انجام می شود که سرطان در پروستات وجود دارد اما به اندام های دیگر گسترش پیدا نکرده است. از این روش همچنین، زمانی که به علت سن، سلامتی یا انتخاب شخصی امکان جراحی وجود ندارد، استفاده می کنند. دو نوع پرتو درمانی وجود دارد:

  • پرتودرمانی خارجی: یک دستگاه به سلول های سرطانی پرتو می تاباند. دستگاه اطراف بدن می چرخد و پرتو را از جهت های زیادی به بدن می تاباند. بعد از اینکه پزشک قسمتی از بدن را که به اشعه نیاز دارد، به طور دقیق مشخص کرد، درمان معمولاً 1 بار در روز، 5 روز در هفته و به مدت 6 تا 8 هفته انجام می شود. 
  • براکی تراپی (Brachytherapy): این روش نوعی پرتودرمانی داخلی است، که به آن روش کاشت دانه ای هم می گویند. پرتو به وسیلة کاشتن دانه های کوچکی در پروستات به بدن تأیید می شود. بسته به اندازه پروستات، معمولاً 40 تا 130 دانه در پروستات قرار داده می شود. هر دانه مقدار اندکی ماده رادیواکتیو دارد که به شعاع یک اینچ در اطراف خود پرتو ساطع می کند.

درمان سرطان پروستات با شیمی‌درمانی

  • که از داروهای شیمیایی برای غلبه بر سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

هورمون‌ درمانی سرطان پروستات

  • که طی آن جلوی تولید هورمون تستوسترون گرفته می‌شود، زیرا این هورمون به رشد تومورهای پروستات کمک می‌کند.

روش براکی تراپی در درمان سرطان پروستات

  • که در آن برای از بین بردن تومور، ذرات رادیواکتیو در مجاورت تومور قرار داده می‌شود؛

سرطان پروستات و سرما درمانی

  • که با انجماد بافت‌های منطقه‌ی موردنظر تومور را از بین می‌برد؛

روش اولتراسوندتراپی در درمان سرطان پروستات

  • که با گرم کردن بافت پروستات تومور را هدف قرار می‌دهد. 

خودارضایی و ریسک ابتلا به سرطان پروستات 

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

  • مردانی که میزان خودارضایی آن‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بالا است،خطر سرطان پروستات در آن‌ها بیشتر است.
  • خود ارضایی مکرر در مردان جوان با ریسک بالاتری از ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد.
  • مردانی که میزان فعالیت جنسی آن‌ها در سنین ۲۰ و ۳۰ سالگی بالا است، خصوصا اگر میزان خودارضایی آن‌ها هم زیاد باشد، خطر سرطان پروستات در آن‌ها بیشتر است.

هورمون های مردانه و سرطان پروستات

سطح بالای هورمون جنسی مردانه یا آندروژن ممکن است خطر ابتلا به ‏سرطان پروستات را افزایش دهد. اما مطالعات مختلفی در این رابطه، به روشهای مختلف انجام شده است،که به نتایج متفاوت دست ‏یافته اند

در پی تحقیقی که توسط گروهی از محققان دانشگاه انگلیس در ناتینگهام که به بررسی این موضوع در مورد این که آیا مردان با ‏ریسک های جنسی شدیدتری در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند قرار گرفت متوجه این موضوع شدند که حدود نیمی از ‏مردان مبتلا به سرطان پروستات در سن 60 سالگی بودند ‏‎.‎

ریسک ابتلا به سرطان پروستات

مقاربت جنسی بر ریسک ابتلا به سرطان پروستات تاثیر نمی گذارد. اما خودارضایی مکرر به روش های ‏مختلف، در زمان های مختلف زندگی تاثیرات مختلفی دارد خودارضایی مکرر در بین مردان 20 تا 30 ساله خطر ابتلا به سرطان ‏پروستات را افزایش میدهد .

خود ارضایی مکرر

بین مردان 20 تا 30 ساله ای که، "خودارضایی مكرر" دو تا هفت بار در هفته داشته اند. در مقایسه با مردان سالمی که کمتر از یک بار ‏در ماه خودارضایی می کردند، 79 درصد بیشتر دارای خطر ابتلا به سرطان پروستات در سنین بالا بودند. مطالعات نشان میدهد که مردان ‏جوان که به لحاظ ژنتیکی دارای سرطان پروستات حساس به هورمون هستند، اگر بدن آنها به طور طبیعی سطح هورمون های مردانه را ‏بالا ببرد، خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برد‎.‎

هورمون‌ها نقش مهمی در سرطان پروستات ایفا کرده و می‌توان گفت میل جنسی مرد از طریق سطح و میزان ترشح هورمون‌هایش تنظیم می‌شود و به نظر می‌رسد درمان فرد به منظور کاهش هورمون‌ها باعث تحریک سلولهای سرطانی می‌شود

بزرگی خوش خیم پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

هنگامی که مرد به 25 سالگی می‌رسد، پروستات او شروع به رشد کردن می‌کند. این بزرگی طبیعی را "بزرگی خوش‌خیم پروستات" (BPH) می‌نامند و شایع‌ترین علت بزرگی پروستات است.

BPH عارضه‌ای خوش‌خیم است که به سرطان پروستات منجر نمی‌شود،‌ گرچه که ممکن است این دو بیماری همراه هم وجود داشته باشند.
 
گرچه 50 تا 60 درصد مردان مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات هرگز دچار علائمی نمی‌شوند، اما در بقیه مردان ممکن است زندگی به مصیبتی بدل شود.

علائم بیماری بزرگی خوش‌خیم پروستات

  • دیر شروع شدن جریان ادرار،‌ جریان ادرار منقطع یا ضعیف
  • فوریت ادرار، نشت ادرار، قطره قطره آمدن ادرار
  • نیاز مکرر به ادرار کردن به خصوص در شب
در نتیجه بروز این علائم بسیاری از مردان به دنبال درمان نمی‌روند. خبر خوب این است که درمان‌های بزرگی خوش‌خیم پروستات به طور مداوم در حال پیشرفت بوده‌اند. بیماران و پزشکان آنها شکل‌های دارویی گوناگونی را برای انتخاب کردن در اختیار دارند، بنابراین اگر یکی از آنها موثر واقع نشد، می‌توانند داروی دیگری امتحان کنند. و به یمن برخی از پیشرفت‌های دیگر، درمان‌های جراحی نیز موثرتر و با عوارض جانبی کمتر نسبت به قبل شده‌اند. اما برخی از کارها در مورد بزرگی خوش‌خیم پروستات هست که خودتان می‌توانید انجام دهید. هنگامی علائم بیماری چندان آزار دهنده نیست
 
انتظار همراه با مراقبت ممکن است بهترین روش باشد. این مراقبت شامل چکاپ‌های منظم از لحاظ عدم بروز عوارض وخیم است. در مواردی که علائم باعث ناراحتی بیمار می‌شود، اغلب پزشکان ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و دارو را تجویز می‌کنند. اغلب همین درمان برای تسکین علائم و پیشگیری از نیاز به جراحی کافی است.

نکاتی برای تسکین دادن علائم BPH

چهار قدم ساده که می‌تواند به تسکین برخی از علائم BPH کمک کند:
  1. برخی از مردان که عصبی و پرتنش هستند به تعداد بیشتری ادرار می‌کنند. کاهش استرس با انجام ورزش مرتب و تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخشی مانند مراقبه (مدیتیشن) می‌توان به این مردان کمک کند.
  2. هنگامی که به توالت می‌روید، برای تخلیه کامل مثانه به خود وقت دهید. این کار نیاز به آمدن مجدد به توالت برای ادرار کردن را کاهش می‌دهد.
  3. با دکترتان در مورد داروهای با نسخه و بدون‌نسخه‌ای که مصرف می‌کنید، صحبت کنید؛ برخی از داروها ممکن است در ایجاد مشکل شما دخیل باشند. دکترتان ممکن است با تنظیم دوز یا برنامه مصرف آنها با تجویز داروی متفاوت که مشکلات ادراری کمتری ایجاد می‌کند، به شما کمک کند.
  4. از نوشیدن مایعات به خصوص نوشیدنی‌های کافئین و الکل دار در شب‌ هنگام پرهیز کنید. هر دوی این مواد ممکن است بر توان عضلانی مثانه اثر بگذارند، و هر دو می‌توانند تولید ادرار در کلیه را افزایش دهند،‌ و در نتیجه نیاز به ادرار کردن در شب ایجاد کنند.

تفاوت‌های پروستات خوش‌خيم و بدخيم

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

اگر بيماری همراه با سرطان نباشد به راحتي درمان میشود كه اگر پروستات زير 50 گرم باشد با دارو درمان میشود و اگر بين 60 تا 70 گرم باشد، غده را خارج مي‌كنند.

اگر پروستات بزرگ‌شده از بدن خارج نشود، مثانه فشار زيادی را تحمل كرده و به تدريج قطر جوار مثانه بيشتر شده و حفره ها و كيسه‌هايی در مثانه ايجاد میكند. سپس روی جواره مثانه فشار وارد شده و اين فشار به كليه‌ها نيز می رسد و پس از آن كليه بزرگ شده و نارسايی كليه ايجاد میشود.

در 65 سالگی 30 تا 35 درصد مردان بايد پروستات خود را عمل كنند و در 75 سالگی اين ميزان به 60 درصد میرسد.

سرطان پروستات، بزرگ شدن بدخيم پروستات است كه با مشكلات زيادی همراه است و استخوان، لوله‌ گوارش و مثانه نيز درگير میشوند و در صورت درمان نشدن منجر به مرگ میشود.

اگر پدر فردي به سرطان پروستات دچار شده باشد به احتمال 50 درصد خود فرد هم مبتلا میشود و در صورتی كه پدر و عمو هر دو به اين بيماری مبتلا باشد اين ميزان به 80 تا 90 درصد افزايش مي‌يابد.

عملکرد جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

مردانی که مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند، میزان شیوع اختلالات جنسی در آنها بیشتر است. ولی خود بزرگی خوش خیم پروستات سبب افزایش انواع بخصوصی از اختلالات جنسی می شود. در مردانی که بعلت بزرگی خوش خیم پروستات دارای علائم ادراری هستند، میزان اختلال نعوظ 49 درصد است که 10 درصد آن اختلال نعوظ کامل می باشد. در این مردان میزان شیوع اختلالات انزال 46 درصد است که در 5 درصد آنها فقدان کامل انزال وجود دارد.

میزان اختلالات جنسی و اختلالات انزال رابطه بسیار نزدیکی با سن بیمار و شدت علائم ادراری دارد. هر قدر سن بیمار بیشتر و شدت علائم ادراری بیشتر باشد، احتمال وجود اختلالات جنسی نیز بیشتر است. میزان شیوع اختلالات جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات تقریبا دو برابر مردان عادی است.

منشاء اختلالات جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات 

  • بزرگ شدن خود پروستات
  • درمانهای داروئی بزرگی خوش خیم پروستات
  • درمانهای جراحی بزرگی خوش خیم پروستات

اثرات بزرگ شدن پروستات بر عملکرد جنسی مردان

در مردان آلت تناسلی دارای دو جسم غاری است که سرشار از عضلات صاف می باشند. هرگاه عضلات صاف متسع یا گشاد شوند، جریان خون ورودی به آلت تناسلی بیشتر شده و سبب نعوظ در مردان می شود و هر گاه عضلات صاف منقبض شوند، سبب خروج خون از آلت تناسلی شده و حالت شلی آلت تناسلی ایجاد می شود. این مهمترین مکانیسم نعوظ در مردان است و با استفاده از داروهای مختلف می توان انبساط یا انقباض عضلات صاف موجود در آلت تناسلی را تغییر داد.

پروستات حاوی یک کپسول می باشد که سرشار از عضلات صاف است. شما می توانید پرتقال را تجسم کنید که پوست پرتقال به عنوان کپسول پروستات عمل می کند. در بزرگی خوش خیم پروستات تعداد عضلات صاف موجود در کپسول پروستات ازدیاد پیدا می کنند و با انقباض خود سبب مسدود شدن گردن مثانه شده و تخلیه مثانه را با مشکل مواجه می کنند. در بدن انسان عضلات صاف دارای گیرنده های آلفا می باشند.

هرگاه این گیرنده های آلفا تحریک شوند، عضله صاف منقبض می شود و هرگاه این گیرنده های آلفا مهار شوند، عضله صاف منبسط می شود. جدار عروق در بدن انسان سرشار از عضلات صاف با گیرنده های آلفا هستند. در بیمارانی که دارای فشار خون می باشند، اگر داروئی تجویز شود که گیرنده های آلفا را مهار کند، سبب اتساع عروق شده و فشار خون بیمار کاهش پیدا می کند، از این مکانیسم برای درمان فشار خون استفاده می شود.

غرض از توضیح فیزیولوژی فوق این است که در بزرگی خوش خیم پروستات نه تنها تعداد عضلات صاف موجود در کپسول پروستات زیاد می شود، بلکه فعالیت گیرنده های آلفا نیز افزایش می یابد و سبب انسداد گردن مثانه می شود. با افزایش فعالیت گیرنده های آلفا، عضلات صاف موجود در اجسام غاری نیز منقبض شده و سبب شلی آلت تناسلی و اختلال نعوظ می شوند.

اثرات درمان داروئی بزرگی خوش خیم پروستات بر عملکرد جنسی

برای درمان داروئی بزرگی خوش خیم پروستات از دو گروه دارو استفاده می شود:

1. داروهائی که سبب مهار گیرنده های آلفا در کپسول پروستات شده و با انبساط عضلات صاف موجود در کپسول پروستات سبب باز شدن گردن مثانه و آسان شدن تخلیه مثانه می شوند. در حالت طبیعی وقتی انزال روی می دهد گردن مثانه بصورت خودکار بسته شده و سبب می شود که مایع منی بیرون بریزد.

گردن مثانه سرشار از عضلات صاف با گیرنده های آلفا است. وقتی با تجویز دارو گیرنده های آلفا مهار می شوند، گردن مثانه در حین انزال باز باقی مانده و منی راه نزدیک را انتخاب کرده و به عوض اینکه از طریق مجرای ادرار به بیرون بریزد به طرف عقب به داخل مثانه رفته و ایجاد انزال پسگرد را می کند. در اینگونه مردان در پایان نزدیکی یا اصلا منی خارج نمی شود و یا اینکه فقط چند قطره منی خارج می گردد.

2. داروهائی که سبب مهار گیرنده های آلفا در کپسول پروستات می شوند بیشتر جنبه تسکینی داشته و اثر درمانی ندارند. برای درمان لازم است داروئی تجویز شود که در دراز مدت سبب کوچک شدن پروستات گردد. بزرگی پروستات بشدت تحت تاثیر هورمون تستوسترون می باشد. در حقیقت مردانی که فاقد هورمون تستوسترون هستند، پروستات آنها بزرگ نمی شود.

منتها خود هورمون تستوسترون نیست که سبب بزرگی پروستات می گردد بلکه آن باید در ابتدا تبدیل به هورمون دی هیدور تستوسترون شده و سپس اثرات درمانی خود را اعمال کند. امروزه داورهائی هستند که ار تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون جلوگیری کرده و پس از چند ماه سبب کوچک شدن پروستات می شوند. ولی این داروها در 30 درصد موارد سبب ایجاد اختلالات جنسی از جمله کاهش میل جنسی می شوند.

اثرات درمان جراحی بزرگی خوش خیم پروستات بر عملکرد جنسی

روشهای مختلف جراحی برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارند و امروزه تبلیغات وسیع در مورد انواع روشهای جراحی برای پروستات در رسانه ها وجود دارند. درمانی برای بزرگی خوش خیم پروستات موثر است که سبب برداشته شدن آن قسمتی از پروستات شود که گردن مثانه را مسدود ساخته است و بیماران نباید قول تبلیغات واهی را بخورند.

در حین عمل جراحی پروستات گردن مثانه نیز به اجبار برداشته می شود و این سبب می شود که در بیش از 80 درصد موارد پس از عمل جراحی پروستات بیمار مبتلا به انزال پسگرد شود. علاوه از آن برای ایجاد نعوظ طبیعی در مردان باید عصب گیری آلت تناسلی سالم باشد. اعصاب آلت تناسلی از کناره های پروستات وارد آلت تناسلی می شوند. اگر حین عمل جراحی پروستات به این اعصاب آسیب وارد شود بیمار بعد از عمل جراحی دچار ناتوانی جنسی خواهد شد. حدود 10 درصد مردان پس از عمل جراحی پروستات دچار درجاتی از اختلال نعوظ می شوند.

درمان اختلالات جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات پیچیده است و باید برای درمان موفقیت آمیز موارد زیر را مد نظر قرار داد:

  • شدت بزرگی پروستات
  • شدت علائم ادراری
  • داروهائی که برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات مصرف می شوند
  • مصرف سایر داروها مثل داروهای ضد فشار خون و داروهای اعصاب
  • وجود همزمان سایر بیماری ها مثل دیابت و بیماری عروق کرونر قلب
  • سن بیمار
  • وضعیت جسمانی بیمار مثل وزن و میزان تحرک روزانه
  • سایر موارد مثل کشیدن سیگار، رژیم غذائی و مصرف مواد مخدر یا الکل
  • سابقه هر نوع عمل جراحی
  • اگر بیمار تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفته است چه نوع عملی بوده است؟

ورم پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

ورم پروستات نوعی افزایش سایز پروستات است، که دلیلی بر سرطان نیست. اصطلاح پزشکی بزرگ شدن پروستات، تورم پروستاتیک خوش خیم است، که سرطانی نیست.

همچنین با نام هایپرپلازی پروستاتیک خوش خیم هم شناخته می شود. (benign prostatic hyperplasia BPH) هایپرپلازی به نام افزایش تعداد سلول است که این افزایش منجر به رشد سلول ها شده که ایجاد تورم پروستات می کند.

تورم پروستات در مردان ۵۰ سال به بالا معمول است. البته همه ی افرادی که دارای پروستات متورم هستند، علائمی را از خود نشان نمی دهد. اما همانطور که پروستات در حال رشد هستند، فشاری که به مجرا وارد می کند باعث باریک شدن مجرای ادرار می شود و حتی ممکن است باعث مسدود شدن آن بشود.

تقریبا از هر ۳ مرد یک مرد بالای ۵۰ سال مشکلات مجاری ادراری دارد که شایع ترین عاملی که منجر به این نشانه ها می شود، تورم پروستات است.

معمولا افراد زیر ۳۰ سال دچار تورم پروستات نمی شوند. قبل از ۵۰ سالگی دوره زمانی رشد غده پروستات شروع می شود. به نقل از متخصصین ورم پروستات با تکثیر ناگهانی سلول های بخش مرکزی غده ی شروع می شود.

عوامل موثر در تورم پروستات

هنوز عوامل موثر در رشد و بزرگ شدن پروستات شناخته نشده است، اما دو ریسک فاکتور سن و سطح هورمونی کاملا مرتبط هستند. با افزایش سن ریسک بزرگ شدن پروستات بیشتر شده اما همه افرادی که پروستاتشان بزرگ شده است تمامی نشانه ها را بروز نمی دهند و معمولا این علائم, بیمار را آزار نمی دهد.

سطح هورمون بدن شما با افزایش سن نا متعادل می شود که می تواند باعث ورم پروستات شود. با توجه به تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد چاق و بیماران دیابتی ریسک بیشتری در ابتلا به ورم پروستات دارند.

ورزش منظم و مستمر به رفع مشکلات مجاری ادرای بسیار کمک کننده است.

در بعضی تحقیقات هم به وراثتی بودن این بیماری اشاره شده است.

التهاب پروستات

پروستاتیتیس، التهاب غده پروستات است. این التهاب ناشی از عفونت و عوامل مختلف دیگریست. سالیانه نزدیک به ۲ میلیون بیمار مشکوک به التهاب پروستات در امریکا به پزشک ارولوژیست رجوع می کنند.

انواع التهاب پروستات 

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

1. التهاب باکتریال حاد 

ناشی از عفونت باکتریال است و معمولا ناگهانی شروع می شود و علائمی نظیر آنفلونزا دارد. این نوع التهاب از ۳ نوع دیگر پروستاتیتیس نادرتر است.

2. التهاب باکتریال مزمن

همان التهاب نوع یک است که در صورت عود کردن مجدد حاد می شود.

۳. سندرم مزمن درد لگنی

این نوع التهاب به سلول های عفونی در ادرار، اسپرم و مایع پروستاتیک بستگی دارد. اغلب دلیل خاصی برای این نوع التهاب وجود ندارد و علائم آن ممکن است خفیف تر و شدیدتر شده و یا مزمن باقی بماند.

۴. التهاب بدون علائم

این نوع التهاب اغلب بصورت تصادفی طی آزمایشاتی نظیر تست باروری تشخیص داده می شود. فرد مبتلا به این نوع التهاب ناراحتی و شکایتی از علائم آن ندارد، اما در سلول های اسپرم و یا مایع پروستاتیک عفونت وجود دارد.

عموما التهاب پروستات به علت باکتری است که از طریق دستگاه تناسلی و یا از طریق رکتوم به درون غده پروستات نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. این التهاب ممکن از طریق روابط جنسی متعدد و ویروس ایدز انتقال یابد.

 

نشانه های التهاب پروستات

  • جریان ضعیف ادرار
  • احساس عدم تخلیه مثانه
  • سختی دفع ادرار
  • ادرار قطره قطره ای
  • تکرر ادرار شبانه
  • وضعیت اورژانسی (احساس پر شدن بیش از حد مثانه)
  • پرش خواب
  • عدم توانایی در نگه داشتن ادرار
  • ادرار پر فشار
  • احساس درد و سوزش به هنگام ادرار کردن
  • مشاهده چرک در ادرار

در بعضی مواقع فردی که از دچار ورم پروستات است ممکن است این علائم را اصلا نداشته باشد و یا بعضی از این علائم را داشته باشد. همچنین این علائم ممکن است به دلایل دیگری نظیر آب و هوای سرد، افسردگی، الگوی زندگی و بعضی از داروها اتفاق بیافتد. وجود خون در ادرار به ندرت در افراد مبتلا به ورم پروستات دیده شده و معمولا نتیجه مسئله ی دیگریست.

التهاب پروستات در جوانان

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

بطور کلی ریسک ابتلا به التهاب پروستات در جوانان بسیار پایین بوده است چون سطح هورمونی تستوسترون متعادل است و با افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی سطح هورمونی تعادل خودش را از دست می دهد، اما جوانانی که پیش زمینه ژنتیکی پروستات و یا ناهنجاری های بیضوی و تغییرات هورمونی غیر عادی دارند ریسک ابتلا به ورم پروستات در آن ها بیشتر است.

نشانه های اولیه التهاب پروستات در جوانان با مشکلاتی در دفع ادرار شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی صحیح ممکن است با توجه به شدت تورم و التهاب به وجود آمده، شدیدتر بشود. معمولا در جوانان این بیماری واضح نیست و علائم بسیار خفیفی دارد و در طی زمان ماه ها و سال ها این علائم بیشتر می شود.

با توجه به دیگر عواملی نظیر دیابت و چاقی در صورتی که جوانی دچار یک یا تعدادی از نشانه های ورم پروستات شد باید به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش های تجویز شده از وضعیت خود آگاه شود.

علائم التهاب پروستات در جوانان

  • تکرر ادرار
  • مشکل و دردناک بودن ادرار
  • ادرار خونی
  • درد کشاله ران، درد رکتوم، درد شکمی و کمر درد
  • تب و لرز
  • بی قراری و بدن درد
  • انزال دردناک و اختلالات جنسی

درمان التهاب پروستات در جوانان

سه روش اصلی برای درمان ورم پروستات:

  • تغییر الگوی زندگی
  • دارو
  • جراحی

درمان های طبیعی برای التهاب پروستات در جوانان

برای درمان پروستات تلاش کنید هر نیم ساعت به سرویس بهداشتی رفته تا نیاز شدید به ادرار کردن را کنترل کنید. برای کنترل کردن ادرار خود تلاش نکنید تا خود را نگه داشته و از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنید چون این کار سبب ایجاد فشار بیشتر به مثانه می شود. مایعات زیاد مصرف کنید و تلاش کنید یک برنامه مستمر و منظم ورزشی در برنامه زندگی خود قرار دهید.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج در التهاب پروستات می باشد.

درمان التهاب پروستات در جوانان

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

درمان التهاب پروستات در جوانان به نوع التهاب و نوع آن بستگی دارد. این درمان ها معمولا شامل موارد زیر می شود:

  1. آنتی بیوتیک ها

  • با توجه به نوع باکتری پزشک آنتی بیوتیک متناسب با آن را انتخاب می کند و معمولا طول درمان ۴ الی ۶ هفته است.
  1. مسدود کننده های آلفا

  • با آرام کردن فیبرهای ماهیچه ای اطراف مثانه و غده پروستات، این دارو علائم مجاری ادراری را کاهش داده و برای تخلیه مثانه کمک کننده است.
  1. داروهای ضد التهاب

  • این دارو ها در مدیریت درد شما کمک کننده است.
  1. طب سوزنی

  • طب سوزنی ثابت کرده است که می تواند علائم التهاب پروستات را کاهش دهد.
  1. پرهیز از مصرف الکل، کافئین و غذاهای پر ادویه

  2. ماساژ پروستات

  3. تغییر الگوی زندگی

  4. درمان های گیاهی

  5. حمام آب گرم

پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و برای سرطان پروستات هم مثل هر بیماری دیگر راههای برای جلوگیری از بروز وجود دارد که شامل: 

  • یک رژیم غذایی سالم پر از میوه و سبزیجات، غلات کامل و کم چربی انتخاب نمایید. اگر بخواهیم برنامه غذایی مناسب ضد پروستات را به شما معرفی کنیم چند شماره پاسخ سوال خواهد بود.
  • مصرف فیبرهای گیاهی(حاوی سلولز و همی سلولز) و پروتئین های گیاهی نظیر سویا به دلیل داشتن ایزوفلاونی به نام Genistein که مانع رشد سلول های سرطانی می شود.
  • مصرف سبزیجات مانند انواع کلم ها(کلم گل، کلم پیچ، کلم تکمه و...) به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر ایندول ـ کربونیل، گلوکاریک اسید(کلسیم ـ دی ـ گلوکارات) وسولفورافان.
  • مصرف گوشت ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا3

تغذیه مناسب و ضد سرطان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

  • نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار، رشد سرطان پروستات را کند می کند.
  • مصرف سلنیوم، ویتامین های D و E و عنصر روی.
  • ورزش و فعالیت بدنی، با ورزش روزانه حداقل 30 دقیقه و افزایش فعالیت بدنیتان سلامتی خود را افزایش و خطر ابتلای خود به سرطان پروستات را کاهش دهید.
  • حفظ وزن مناسب، اگر وزن فعلی شما مناسب است، پس آن را حفظ نمایید و اگر زیاد است شروع به کم کردن وزن کنید.
  • مطالعات نشان داده است مردانی که مصرف دائمی کلم بروکلی يا سويا داشته اند کمتر دچار پروستات شده اند.

درمان و پیشگیری از سرطان پروستات با داروهای گیاهی

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

در کنار مصرف مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلاء، چنانچه بیماری حاد شود، می توان از گیاهان دارویی مفید برای درمان اختلالات پروستات (به ویژه تورم) بهره جست. از جمله این گیاهان دارویی می توان به نخل اره ای ایرانی، گزنه، کدوی پوست کاغذی، کتان روغنی، شیرین بیان، قارچ گانودرما، جینسینگ آسیایی، تویا، سویا، ادریسی، دم اسب، ذرت، شبدر قرمز، چای سبز، انگور خرس، مِلون تلخ(خربزه وحشی)، بارهنگ(اسفرزه) آبی و خربزه درختی اشاره کرد. 

مصرف انواع مرکبات بویژه گریپ فروت، کیوی، هندوانه و گوجه فرنگی نیز در پیشگیری و کاهش علائم بزرگی پروستات مفید است.

مصرف کافی انواع ویتامین ها بویژه ویتامین E و C نیز توصیه می شود. آجیل، تخمه آفتابگردان، بادام و جوانه گندم غنی از ویتامین E است.

حتما بخوانید: ویتامین E برای مردان

همچنین دریافت میزان کافی مواد معدنی بویژه روی و سلنیوم نیز در سلامت پروستات مفید است.

ماهی و غذاهای دریایی سرشار از این مواد معدنی است. نقش درمانی سیاه دانه، گندم و میوه آلو نیز در درمان بزرگی خوش خیم پروستات به اثبات رسیده است.

گزنه نیز برای درمان تورم و التهاب پروستات کاربرد دارد. به این منظور می توان روزانه سه بار دم کرده گزنه را مصرف کرد. عرق گزنه نیز مفید است.

مصرف روزانه سه دفعه؛ هر دفعه یک قاشق مرباخوری پودر دانه کتان نیز نقش بسزایی در کاهش علائم بزرگی پروستات دارد البته می توان از روغن دانه کتان نیز استفاده کرد.

مصرف روزانه یک تا دو گرم پودر گیاه خشک شده دم اسب نیز می تواند در برخی بیماران مبتلا به بزرگی پروستات مفید باشد البته حتما باید با نظر پزشک استفاده شود، زیرا افزایش فشار خون از عوارض احتمالی مصرف این گیاه است.

شبدر قرمز، شیرین بیان، چای سبز، شاهدانه، دانه آفتابگردان و تخم کدو از دیگر گیاهان موثر در کاهش اندازه پروستات بزرگ شده خوش خیم است.

مطالعات نشان می دهد عصاره بدست آمده از ریشه شیرین بیان به درمان لوسمی حاد، سرطان های سینه و پروستات کمک می کند. 

شیرین بیان گیاهی با خواص ضدسرطانی است که با کاهش میزان پروتئین مقاوم به دارو موسوم به bcl-۲ به درمان لوسمی (سرطان خون)، سرطان سینه و پروستات کمک می کند.

عصاره شیرین بیان در کنار داروی شیمی درمانی به توقف رشد سلول های سرطان پروستات کمک می کند. مشخص شده است ماده جداشده از عصاره شیرین بیان موسوم به Licochalcone-A دارای فعالیت ضدتوموری است. تصور می شود این عصاره شیرین بیان موجب کاهش رشد سلول های تومور می شود.

داروهای مورداستفاده در شیمی درمانی نظیر docetaxel از طریق نابودی سلول های تومور یا توقف تقسیم آنها، موجب توقف رشد سلول های تومور می شوند. استفاده از عصاره شیرین بیان در کنار docetaxel می تواند درمان موثری برای سرطان پروستات باشد.

معمولا وجود میزان بیش از حد پروتئین bcl-۲ با سرطان سینه و پروستات مرتبط است. عصاره Licochalcone-A از طریق کاهش تاثیرات پروتئین bcl-۲ عمل می کند. bcl-۲ پروتئینی است که به نظر می رسد موجب مقاومت به عوامل ضدسرطانی می شود.

با کاهش میران bcl-۲، ممکن است Licochalcone-A موجب افزایش حساسیت تومور به عوامل ضدسرطانی شود. در حقیقت محققان معتقدند عصاره شیرین بیان می تواند هم در سرطان های وابسته به هورمون و هم سرطان های غیرهورمونی نقش داشته باشد.

روشهای خانگی درمان پروستات

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

درمان پروستات با عسل

درمان پروستات با عسل یک درمان طبیعی برای کاهش عفونت و التهاب پروستات است.  این ماده به مبارزه با رادیکال های آزاد، افزایش ایمنی و تولید ادرار، حفظ اندازه و سلامت پروستات کمک می کند.

جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به بافت پروستات، بهبود حساسیت و عملکرد نعوظ، جلوگیری از بزرگی پروستات، از مزایای درمان پروستات با عسل است و در واقع کمک می کند تا جریان ادرار،  افزایش پیدا کرده و باعث کاهش درد می شود.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد، موم زنبور عسل در درمان ناراحتی های پروستات بسیار موثر است.

با تحلیل و بررسی اثر گذاری موم  زنبور عسل بر سرطان پروستات مشخص شد که ترکیب حاصل از موم زنبور عسل، در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و درمان پروستات تاثیرگذار است.

البته اثر گذاری موم زنبور عسل به این دلیل است که موم عسل، حاوی ماده ای به نام  اسید کافئیک است که این ماده با ارزش، سال های سال برای درمان انواع بیماری هایی مانند گلو درد، سوختگی ها، سرطان و انواع التهاب ها، به کار برده می شد.

بر طبق نظر محققان در مورد این ماده می توان گفت که اسید کافئیک باعث می شود تا سلول های سرطانی در رشد و تغذیه دچار اختلال شوند و این کار به وسیله متوقف کردن عملکرد تغذیه ای برای سلول های سرطانی، ایجاد می شود.

بر طبق تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی موش ها انجام شد، مشاهده شد که هنگام مصرف اسید کافئیک به صورت روزانه، رشد سلول های سرطانی کاهش پیدا کرده و متوقف شده است و هنگام قطع مصرف اسید کافئیک، مجددا سلول های سرطانی تکثیر شدند.

علاوه بر این مشخص شد که مصرف اسید کافئیک می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی در بلند مدت شده و میانگین رشد و گسترش آن ها را به حداقل می رساند.

درمان پروستات با حنا

کمترین خاصیت درمان پروستات با حنا این است که می تواند التهاب پروستات را کاهش دهد. برای این کار ابتدا وان حمام را از آب ولرم پر کرده و مقداری حنا درون وان بریزید. سپس به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت در وان بنشینید.

مزایا و عوارض ماساژ پروستات

ماساژ درمانی پروستات یکی از روش هایی است که در درمان پروستات به کار می رود.برخی از متخصصان  استفاده از ماساژ درمانی پروستات را توصیه می کنند و معتقدند به طور معجزه آسایی بر بسیاری از شرایط و ناراحتی های مربوط به پروستات، اثر گذار است. این شرایط شامل اختلال نعوظ و پروستاتیت مزمن است.

برخی از پزشکان می گویند: ماساژ درمانی کمک می کند تا  التهاب مجرای پروستات کاهش پیدا کرده و پاکسازی شود. این کانال، بین پروستات و دستگاه تولید مثل و مجاری ادراری  قرار دارد.

در واقع ماساژ این ناحیه باعث ترشح خودبخودی  مایع منی می شود. این مایع ترشح شده می تواند سبب پاک کردن این کانال از هر گونه مایعات دیگر شود و در از بین بردن هر گونه نشانه ای که  باعث ناراحتی های ناشی از بیماری پروستات می شود، موثر است.

اکثر گزارشات  پزشکی در مورد مزایای ماساژ پروستات، نتیجه کاملا مثبتی ندارد. بسیاری از این گزارش ها قبل از اینکه بتوانند به عنوان توصیه های پزشکی استاندارد مورد استفاده قرار گیرند، نیاز به بررسی بیشتری دارند.

اکثر مطالعاتی که در مورد استفاده از ماساژ پروستات مورد توجه قرار گرفته اند، بسیار محدود و غیر رسمی است. به همین دلیل برخی از پزشکان ممکن است استفاده از ماساژ پروستات، حمایت نکنند.

با این حال، گروه های خاصی از مردان ممکن است از طریق ماساژ پروستات بهبود پیدا کنند.

به طور کلی مردانی که دارای  شرایط زیر هستند می توانند در صورت استفاده از ماساژ پروستات، علائم را کاهش دهند. این شرایط عبارتند از:

انزال زودرس: ماساژ درمانی پروستات ممکن است مانع از تخریب مایع، در دستگاه تولید مثل مردانه شود. این ناراحتی ممکن است موجب ناراحتی یا درد در هنگام انزال شود و  ماساژ ممکن است این علائم را از بین ببرد.

اختلال نعوظ: قبل از درمان های مدرن امروزی، مردان از ماساژ درمانی و تحریک پروستات برای درمان اختلال نعوظ،  استفاده می کردند.  بعضی از مردان هنوز هم همراه با سایر درمان ها یا به تنهایی از آن استفاده می کنند.

جریان ادرار: پروستات قسمت ابتدایی مجرای ادراری مردان را احاطه می‌کند.  زمانی که پروستات دچار تورم و التهاب می شود،  ممکن است باعث قطع جریان ادراری شود. در برخی موارد، ماساژ درمانی پروستات باعث کاهش تورم شده و همین موضوع کمک می کند تا  جریان ادرار بهبود یابد.

پروستاتیت: پیش از مصرف آنتی بیوتیک ها و درمان های تخصصی که امروزه برای درمان پروستات استفاده می شود، در گذشته ماساژ درمانی از جمله  درمان های اصلی  پروستاتیت بود. اما اکنون، تحقیقات مربوط به بیماری پروستات کامل تر شده و در نتیجه، درمان ها تخصصی تر انجام می شود.

بهترین درمان سرطان پروستات 

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن

  • هر بیمار، یک فرد منحصر به فرد با مجموعه ای از ویژگی ها است.
  • تجربه، فرهنگ و علائق بیمار کمک می کند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنیم.
  • سلامت دستگاه قلبی عروقی نیز در تعیین نوع درمان موثر است.

پیشرفت‌ در روش‌های درمانی

سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آنسازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۰ اولین واکسن درمان سرطان را تأیید کرد. این واکسن پروونج (Provenge) نام دارد و با استفاده از سلول‌های بنیادی به بیمارانی که در مرحله پیشرفته‌ی سرطان پروستات قرار دارند، کمک می‌کند.

دانشمندان در حال ابداع روش‌های جدید برای درمان سرطان پروستات هستند. روش‌ اولتراسوند متمرکز با شدت بالا جهت نابود کردن سلول‌های سرطانی و درمان‌های دارویی هدفمند برای متوقف کردن رشد این سلول‌ها جزو روش‌های جدید درمان سرطان به حساب می‌آیند. RFA نیز روش نوینی است که از فرکانس‌های رادیویی برای کاهش درد در مردان مبتلا به سرطان از آن استفاده می‌کنند.

سخن آخر

 سرطان پروستات هرچه زودتر تشخیص داده شود شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت. در اغلب موارد این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است. چنانچه بیماری وارد مراحل بالاتر شود، درمان آن نیز دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این، روش‌های درمانی که در مراحل پیشرفته‌ی سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرند گاهی عوارضی از قبیل بی‌اختیاری ادرار و مشکل در نعوظ را به‌ همراه دارند.

پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد، سبک زندگی و سن شخص تصمیم می‌گیرد که آزمایش‌های مربوط به سرطان پروستات از چه سنی و به چه صورت باید انجام شود.

منبع: نمناک, عصر ایران, چطور, دلگرم, رکنا, همشهری, ایسنا, نبض ما, پارسی طب

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن","headline" : "سرطان پروستات | 12 عامل ایجاد سرطان پروستات و راه های پیشگیری و درمان آن", "url" : "https://jameesalamat.com/node/251","id" : "https://jameesalamat.com/node/251","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86%20%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AA_0.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" واژه ی تقریبا نام آشنا و تلخ سرطان پروستات که امروزه آمار بالایی را در میان مردان بالای 40 الی 50 سال دارد مثل تمام بیماری های دیگر با علائم و نشانه هایی در بدن ایجاد می شود، نشانه هایی که با شناخت آنها می توان مانع از بروز و پیشروی بزرگ شدن پروستات شد. در این مسیر مراقبت ها، تغییرات در سبک زندگی و انتخاب بهترین گزینه درمان که توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود مهم ترین قدم ها محسوب می شوند." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شوید. پروستات چیست؟ انواع سرطان پروستات سرطان پروستات اولیه سرطان پروستات پیشرفته علائم سرطان پروستات نشانه های سرطان پروستات نشانه سرطان پروستات در مایع منی آزمایش تشخیص سرطان پروستات علل ایجاد سرطان پروستات انواع درمان و نمونه برداری سرطان پروستات خودارضایی و ریسک ابتلا به سرطان پروستات ریسک ابتلا به سرطان پروستات بزرگی خوش خیم پروستات تفاوت‌های پروستات خوش‌خيم و بدخيم عملکرد جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات عوامل موثر در تورم پروستات التهاب پروستات انواع التهاب پروستات التهاب پروستات در جوانان درمان التهاب پروستات در جوانان پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات تغذیه مناسب و ضد سرطان پروستات درمان و پیشگیری از سرطان پروستات با داروهای گیاهی روشهای خانگی درمان پروستات بهترین درمان سرطان پروستات پروستات چیست؟ پروستات یک غده کوچک در دستگاه تناسلی مرد است. این غده به ساختن منی (مایع شیری رنگ که در هنگام نعوظ&nbsp;اسپرم&nbsp;را از بیضه ها در طول&nbsp;آلت تناسلی&nbsp;حرکت می دهد) کمک می کند. غده پروستات که به شکل و اندازه یک گردو است در قسمت عمقی لگن، زیر مثانه و در جلوی رکتوم (راست روده) قرار گرفته است. همچنین، پروستات بخشی از پیشابراه را، یعنی لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج و از طریق&nbsp;آلت تناسلی&nbsp;حمل می کند، احاطه کرده است. انواع&nbsp;سرطان پروستات سرطان پروستات یکی از بیماری های شایع مردان می باشد، با اینحال در سنین کم تر از 50 سال نادر بوده و بیشتر در مردان مسن رخ می دهد.&nbsp;انواع&nbsp;مختلفی از سرطان پروستات وجود دارد، که نحوه ی ایجاد و پیشرفت هر یک از آنها اندکی با دیگری متفاوت است. اغلب اوقات سرطان به تدریج در طول زمان به وجود می آید و خطر انتشار وسیعی به همراه ندارد. از طرف دیگر، برخی از انواع سرطان پروستات نیز می توانند انتشار بسیار سریع و مخربی داشته باشند.&nbsp; سرطان پروستات اولیه &nbsp;سرطان پروستاتی که در مراحل اولیه یعنی زمانیکه در حد غده پروستات است و پخش نشده، شناسایی گردد، دارای شانس بیشتری برای درمان موفق می باشد. سرطان پروستات پیشرفته &nbsp;سرطان پروستات پیشرفته یعنی اینکه سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار یافته است. معمولا این سرطان، در استخوان ها و گره های لنفاوی دیده می شود.&nbsp;سرطان پیشرفته پروستات با نام سرطان متاستاتیک نیز شناخته می شود. سرطان متاستاتیک، سرطانی است که در بدن پخش شده است. علائم سرطان پروستات بخاطر موقعیت قرارگیری پروستات در بدن، سرطان پروستات معمولاً با علائم خاصی همراه است. وقتی پروستات به علت سرطان یا مشکلی دیگر بزرگ می شود، این مجرا در پروستات تنگ تر و تنگ تر می شود. با باریک شدن این لوله، ادرار سخت تر از بدن خارج می شود.&nbsp; نشانه های سرطان پروستات&nbsp; &nbsp;تکرر – ادرار کردن در دفعاتی بسیار بیشتر از حد طبیعی اضطرار – حس اینکه باید فوراً ادرار کنید شب ادراری&nbsp;– بیدار شدن مداوم طی شب برای ادرار کردن تردید – دشواری شروع جریان ادرار&nbsp; درد و ناراحتی ناشی از سرطان پروستات مشاهده‌ی خون در ادرار یا منی تورم پاها درد و ناراحتی در لگن یا مقعد درد به هنگام انزال ناتوانی‌های جنسی حتما بخوانید:&nbsp;درمان زود انزالی | ۱۰ راه درمان زود انزالی در مردان همراه با برنامه غذایی و ورزش درد در نیمه ی پایینی بدن از جمله نشانه های رایج میان مردانی است که به سرطان پروستات مبتلا می شوند. این درد معمولا در ناحیه ی پایین کمر، پاها، و باسن رخ می دهد. هم چنین ممکن است شخص مبتلا هنگام نشستن، در لگن خود احساس ناراحتی کند یا به طور کلی، در همه ی استخوان ّهای بدن اش اندکی دچار درد شود.&nbsp;&nbsp; توجه کنید که گاهی ممکن است سرطان به‌ صورت پنهان و بدون هیچ نشانه‌ای پیشرفت کند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نشانه‌های خود را بروز دهد، بنابراین انجام آزمایش‌های منظم در پیش‌گیری و درمان به موقع سرطان پروستات نقش مهمی دارد. نشانه سرطان پروستات در مایع منی شکل و ظاهر مایع منی، غالبا به دلیل وجود خون در آن تغییر می کند. شخص مبتلا ممکن است توانایی اش را برای حفظ نعوظ به اندازه ی مناسب برای برقراری رابطه ی جنسی از دست بدهد. ولی در حقیقت، حدود دوسوم از مردانی که به سرطان پروستات مبتلا می شوند، بسیاری از این علائم را در خود مشاهده نمی کنند. ولی یک سوم باقی مانده معمولا متوجه&nbsp;حداقل یکی از این علائم می شوند.&nbsp;&nbsp; آزمایش&nbsp;تشخیص سرطان پروستات آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در این آزمایش میزان PSA خون اندازه‌گیری می‌شود. PSA نوعی پروتئین است که توسط غده‌ی پروستات تولید می‌شود و با یک آزمایش خون ساده می‌توان میزان این ماده را در خون اندازه‌گیری کرد. مشکلاتی از قبیل التهاب، بزرگی پروستات یا سرطان باعث می‌شوند مقدار این ماده در خون از حد نرمال آن بیشتر شود. در برخی موارد به تشخیص پزشک، آقایان بالای ۵۰ سال یا جوان‌تر که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها وجود دارد مورد معاینه‌ی دیجیتال مقعد (DRE) قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است از سونوگرافی برای بررسی وجود تومور استفاده شود. چنانچه در معاینات اولیه مورد مشکوکی مشاهده شود، در مرحله‌‌ی بعد برای معاینه‌ی دقیق‌تر، بیوپسی یا همان نمونه‌برداری تجویز می‌شود. در نمونه‌برداری قسمتی از بافت پروستات توسط سوزن مخصوص نمونه‌گیری و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. معیار گلیسون پزشک بعد از نمونه‌برداری و بررسی سلول‌های نمونه، نمره‌ای به نمونه‌‌ی موردنظر می‌دهد که معیار گلیسون (Gleason score) نام دارد. هرچه عدد این معیار بزرگ‌تر باشد، توده‌ی مورد نظر بدخیم‌تر است. پاتالوژیست به کمک این معیار و آزمایش‌ها و معاینات انجام‌ شده، تشخیص می‌دهد که سرطان در چه مرحله‌ای است و تا چه حد به بافت‌ها و ارگان‌های اطراف خود سرایت کرده است. علل ایجاد سرطان پروستات علت اصلی ایجاد سرطان پروستات تا حدودی نامشخص است. پژوهش های پزشکی تنها توانسته اند در این مورد به مشکلات سلولی اشاره کنند. درست مانند انواع دیگر سرطان، سرطان پروستات نیز وقتی به وجود می آید که در این غده ی تناسلی سلول های غیرطبیعی تولید شوند. این سلول های جهش یافته بسیار سریع تر از سلول های سالم منتشر می شوند و فضای بیش تری از پروستات را اشغال می کنند. رشد این سلول های می تواند به ایجاد یک تومور در بافت پروستات منجر شود؛ سپس سلول ها از تومور جدا می شوند و در بخش های دیگر بدن نیز رشد می کنند. دلیل ایجاد سرطان پروستات&nbsp; 1. سن یکی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، سن می باشد. هر چه یک مرد مسن تر باشد، خطر بیشتری وی را تهدید می کند. 2. ژنیتک &nbsp;مردانی که در خانواده شان سابقه سرطان پروستات دارند در خطر بیشتری هستند، همچنین مردانی که در خانواده شان بیشتر خانم ها&nbsp;سرطان سینه&nbsp;دارند، در خطر بیشتری می باشند. 3. ملیت جایی که شما زندگی می کنید نقش مهمی در خطر سرطان پروستات بازی می کند. اگر در آسیا، شرق آسیا، آمریکای مرکزی، و آمریکای جنوبی زندگی می کنید با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات مواجه هستید. در مقابل، اگر در آمریکای شمالی، اروپا، و استرالیا ساکن هستید ممکن است با خطر افزایش یافته ابتلا به این بیماری مواجه باشید. طی یک مطالعه مشخص شد مردانی که از چین نقل مکان کرده بودند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها از 2 درصد به 17 درصد افزایش یافت. در آمریکا، ایالت های مختلف دارای میزان خطر متفاوت هستند. اگر در عرض جغرافیایی 40 درجه یا بالاتر زندگی می کنید، کاهش میزان نور خورشید می تواند شما را در معرض خطر بیشتر سرطان پروستات قرار دهد. 4. فعالیت جنسی تاکنون رابطه ای بین بیماری های مقاربتی و خطر افزایش یافته سرطان پروستات مشاهده نشده است. با این وجود، برخی مطالعات نشان داده اند که عدم فعالیت جنسی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. پروستات به طور مستقیم با اندام های تناسلی گره خورده است و از این رو، فعالیت این سیستم می تواند به سالم نگه داشتن همه چیز کمک کند. 5. سیگار کشیدن سیگار کشیدن به هیچ وجه برای سلامت بدن انسان مفید نیست. سیگار کشیدن با بسیاری از انواع سرطان پیوند خورده که سرطان پروستات نیز از آن جمله است. مطالعات جدید ارتباطی کوچک بین سیگار کشیدن و خطرات سرطان پروستات را نشان داده اند. اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این ارتباط باید انجام شوند، اما برای کاهش نگرانی درباره ابتلا به سرطان از جمله سرطان پروستات ترک سیگار بهترین گزینه است. 6. قد افراد قد بلند باید نگرانی بیشتری درباره ابتلا به سرطان پروستات داشته باشند. مطالعه ای جدید که در انگلیس انجام شده نشان داده است که افراد قد بلند با خطر بیشتر ابتلا به این بیماری مواجه هستند. رشد بهتر، و احتمالا رشد سریع با افزایش متوسط خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بوده است. به نظر می رسد افراد قد بلند نرخ های رشد سریع‌تری داشته و این مساله بر رشد سرطان پروستات تاثیرگذار می گذارد. 7. چاقی و اضافه وزن مردان چاق مبتلا به سرطان پروستات در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته هستند. 8. بیماری های مقاربتی &nbsp;تحقیقات نشان می دهد مردانی که مبتلا به سوزاک بوده اند در خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان می باشند. حتما بخوانید:&nbsp;7 بیماری آمیزشی رایج در مردان 9. بعضی از داروها تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه داروهای ضدالتهاب باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شوند.&nbsp; 10. رژیم غذایی به نظر می رسد رژیم غذایی می تواند با بیشتر بیماری ها در ارتباط باشد و سرطان پروستات نیز از این مساله مستثنی نیست. برخی مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و میزان کم سبزیجات با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط بوده است. بهترین ایده دنبال کردن یک رژیم غذایی متنوع سرشار از سبزیجات و پروتئین بدون چربی است. 11. ورزش نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که بین ورزش کردن و خطر کاهش یافته سرطان پروستان در مردان سفید پوست رابطه ای وجود دارد. پژوهشگران دریافتند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که از فعالیت بدنی متوسط تا زیاد برخوردار بوده بیش از 50 درصد کاهش داشته است. خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که به هر میزان ورزش می کردند نیز 13 درصد کاهش یافت. همچنین، مشخص شد ورزش کردن در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سیاه پوست کمک خاصی نکرده است. 12. نژاد متاسفانه، نژاد نقش بزرگی در خطر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می کند. مردان آفریقایی‌آمریکایی 2.5 برابر احتمال بیشتری دارد به سرطان پروستات مبتلا و جان خود را از دست بدهند. استعداد ابتلا به این بیماری و کاهش احتمال تشخیص عوامل موثر در این زمینه هستند. مردان آسیایی و اسپانیایی با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ مواجه هستند. انواع درمان و نمونه برداری&nbsp;سرطان پروستات اغلب برای مردانی که به مراحل اولیه سرطان پروستات مبتلا هستند و در سلامتی به سر می برند، جراحی یک راه درمانی مناسب است. به عمل جراحی که در آن پروستات را برمی دارند، پروستات برداری و یا پروستاتکتومی می گویند. به طور معمول جراحان از این دو روش استفاده می کنند:&nbsp; درمان سرطان ;پروستات با پروستات برداری رتروپوبیک در این روش جراح پروستات را با یک برش در بالای استخوان شرمگاهی در زیر شکم خارج می کند. او همچنین غدد لنفی نزدیک پروستات را از حیث ابتلا به سرطان بررسی می کند. این روش به جراح این امکان را می دهد تا از صدمه دیدن اعصابی که نزدیک پروستات هستند و کنترل مثانه و نعوظ با آنهاست، جلوگیری کند. درمان سرطان پروستات با جراحی سرمایشی جراح با کمک&nbsp;سونوگرافی&nbsp;بافت را منجمد و سپس ذوب می کند تا سرطان پروستات را از بین ببرد. از این روش ـ اغلب زمانی استفاده می کنند که هر چند بیماری هنوز محدود است اما در پروستات پیشرفت بیشتری&nbsp;کرده است. زمانی هم که جراحی یکی از راه های درمانی نباشد، از آن استفاده می کنند. در این روش، پروستات را برنمی دارند. درمان سرطان پروستات با پروستات برداری پرینه آل در این نوع عمل جراحی، که کم تر از آن استفاده می کنند، جراح از طریق برش بین پوست بیضه و مقعد به پروستات دسترسی پیدا می کند. در این روش، جراح نمی تواند غدد لنفی را از حیث ابتلا به سرطان بررسی کند. بنابراین، خودداری از آسیب رساندن به اعصاب مهار کنندة نعوظ مشکل است. از این روش زمانی استفاده می کنند که سرطان به پروستات محدود است. درمان سرطان پروستات با جراحی لاپاروسکوپی جدیدترین نوع جراحی برای برداشتن پروستات است. در این روش برش کوچک تری ایجاد می شود و از لولۀ باریکی که دوربینی در انتهای آن نصب شده است، استفاده می کنند که به وسیلۀ روبات کنترل می شود. پرتو درمانی روشی نوین برای درمان سرطان پروستات در این نوع درمان از مقدار بالای انرژی تابشی جهت درمان سرطان استفاده می کنند. پرتودرمانی زمانی انجام می شود که سرطان در پروستات وجود دارد اما به اندام های دیگر گسترش پیدا نکرده است. از این روش همچنین، زمانی که به علت سن، سلامتی یا انتخاب شخصی امکان جراحی وجود ندارد، استفاده می کنند.&nbsp;دو نوع پرتو درمانی وجود دارد: پرتودرمانی خارجی: یک دستگاه به سلول های سرطانی پرتو می تاباند. دستگاه اطراف بدن می چرخد و پرتو را از جهت های زیادی به بدن می تاباند. بعد از اینکه پزشک قسمتی از بدن را که به اشعه نیاز دارد، به طور دقیق مشخص کرد، درمان معمولاً 1 بار در روز، 5 روز در هفته و به مدت 6 تا 8 هفته انجام می شود.&nbsp; براکی تراپی (Brachytherapy):&nbsp;این روش نوعی پرتودرمانی داخلی است، که به آن روش کاشت دانه ای هم می گویند. پرتو به وسیلة کاشتن دانه های کوچکی در پروستات به بدن تأیید می شود. بسته به اندازه پروستات، معمولاً 40 تا 130 دانه در پروستات قرار داده می شود. هر دانه مقدار اندکی ماده رادیواکتیو دارد که به شعاع یک اینچ در اطراف خود پرتو ساطع می کند. درمان سرطان پروستات با شیمی‌درمانی که از داروهای شیمیایی برای غلبه بر سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. هورمون‌ درمانی سرطان پروستات که طی آن جلوی تولید هورمون تستوسترون گرفته می‌شود، زیرا این هورمون به رشد تومورهای پروستات کمک می‌کند. روش براکی تراپی در درمان سرطان پروستات که در آن برای از بین بردن تومور، ذرات رادیواکتیو در مجاورت تومور قرار داده می‌شود؛ سرطان پروستات و سرما درمانی که با انجماد بافت‌های منطقه‌ی موردنظر تومور را از بین می‌برد؛ روش اولتراسوندتراپی در درمان سرطان پروستات که با گرم کردن بافت پروستات تومور را هدف قرار می‌دهد.&nbsp; خودارضایی و ریسک ابتلا به سرطان پروستات&nbsp; مردانی که میزان خودارضایی آن‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بالا است،خطر سرطان پروستات در آن‌ها بیشتر است. خود ارضایی مکرر در مردان جوان با ریسک بالاتری از ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد. مردانی که میزان فعالیت جنسی آن‌ها در سنین ۲۰ و ۳۰ سالگی بالا است، خصوصا اگر میزان خودارضایی آن‌ها هم زیاد باشد، خطر سرطان پروستات در آن‌ها بیشتر است. حتما بخوانید:&nbsp;درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل هورمون های مردانه و سرطان پروستات سطح بالای هورمون جنسی مردانه یا آندروژن ممکن است خطر ابتلا به ‏سرطان پروستات را افزایش دهد. اما مطالعات مختلفی در این رابطه، به روشهای مختلف انجام شده است،که به نتایج متفاوت دست ‏یافته اند در پی تحقیقی که توسط گروهی از محققان دانشگاه انگلیس در ناتینگهام که به بررسی این موضوع در مورد این که آیا مردان با ‏ریسک های جنسی شدیدتری در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند قرار گرفت متوجه این موضوع شدند که حدود نیمی از ‏مردان مبتلا به سرطان پروستات در سن 60 سالگی بودند ‏‎.‎ ریسک ابتلا به سرطان پروستات مقاربت جنسی بر ریسک ابتلا به سرطان پروستات تاثیر نمی گذارد. اما خودارضایی مکرر به روش های ‏مختلف، در زمان های مختلف زندگی تاثیرات مختلفی دارد خودارضایی مکرر در بین مردان 20 تا 30 ساله خطر ابتلا به سرطان ‏پروستات را افزایش میدهد . خود ارضایی مکرر بین مردان 20 تا 30 ساله ای که، "خودارضایی مكرر" دو تا هفت بار در هفته داشته اند. در مقایسه با مردان سالمی که کمتر از یک بار ‏در ماه خودارضایی می کردند، 79 درصد بیشتر دارای خطر ابتلا به سرطان پروستات در سنین بالا بودند. مطالعات نشان میدهد که مردان ‏جوان که به لحاظ ژنتیکی دارای سرطان پروستات حساس به هورمون هستند، اگر بدن آنها به طور طبیعی سطح هورمون های مردانه را ‏بالا ببرد، خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برد‎.‎ هورمون‌ها نقش مهمی در سرطان پروستات ایفا کرده و می‌توان گفت میل جنسی مرد از طریق سطح و میزان ترشح هورمون‌هایش تنظیم می‌شود و به نظر می‌رسد درمان فرد به منظور کاهش هورمون‌ها باعث تحریک سلولهای سرطانی می‌شود بزرگی خوش خیم پروستات هنگامی که مرد به 25 سالگی می‌رسد، پروستات او شروع به رشد کردن می‌کند. این بزرگی طبیعی را "بزرگی خوش‌خیم پروستات" (BPH) می‌نامند و شایع‌ترین علت بزرگی پروستات است. BPH عارضه‌ای خوش‌خیم است که به سرطان پروستات منجر نمی‌شود،‌ گرچه که ممکن است این دو بیماری همراه هم وجود داشته باشند. &nbsp; گرچه 50 تا 60 درصد مردان مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات هرگز دچار علائمی نمی‌شوند، اما در بقیه مردان ممکن است زندگی به مصیبتی بدل شود. علائم بیماری&nbsp;بزرگی خوش‌خیم پروستات دیر شروع شدن جریان ادرار،‌ جریان ادرار منقطع یا ضعیف فوریت ادرار، نشت ادرار، قطره قطره آمدن ادرار نیاز مکرر به ادرار کردن به خصوص در شب در نتیجه بروز این علائم بسیاری از مردان به دنبال درمان نمی‌روند. خبر خوب این است که درمان‌های بزرگی خوش‌خیم پروستات به طور مداوم در حال پیشرفت بوده‌اند.&nbsp;بیماران و پزشکان آنها شکل‌های دارویی گوناگونی را برای انتخاب کردن در اختیار دارند، بنابراین اگر یکی از آنها موثر واقع نشد، می‌توانند داروی دیگری امتحان کنند. و به یمن برخی از پیشرفت‌های دیگر، درمان‌های جراحی نیز موثرتر و با عوارض جانبی کمتر نسبت به قبل شده‌اند.&nbsp;اما برخی از کارها در مورد بزرگی خوش‌خیم پروستات هست که خودتان می‌توانید انجام دهید. هنگامی علائم بیماری چندان آزار دهنده نیست &nbsp; انتظار همراه با مراقبت ممکن است بهترین روش باشد. این مراقبت شامل چکاپ‌های منظم از لحاظ عدم بروز عوارض وخیم است. در مواردی که علائم باعث ناراحتی بیمار می‌شود، اغلب پزشکان ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و دارو را تجویز می‌کنند. اغلب همین درمان برای تسکین علائم و پیشگیری از نیاز به جراحی کافی است. نکاتی برای تسکین دادن علائم BPH چهار قدم ساده که می‌تواند به تسکین برخی از علائم BPH&nbsp;کمک کند: برخی از مردان که عصبی و پرتنش هستند به تعداد بیشتری ادرار می‌کنند. کاهش استرس با انجام ورزش مرتب و تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخشی مانند مراقبه (مدیتیشن) می‌توان به این مردان کمک کند. هنگامی که به توالت می‌روید، برای تخلیه کامل مثانه به خود وقت دهید. این کار نیاز به آمدن مجدد به توالت برای ادرار کردن را کاهش می‌دهد. با دکترتان در مورد داروهای با نسخه و بدون‌نسخه‌ای که مصرف می‌کنید، صحبت کنید؛ برخی از داروها ممکن است در ایجاد مشکل شما دخیل باشند. دکترتان ممکن است با تنظیم دوز یا برنامه مصرف آنها با تجویز داروی متفاوت که مشکلات ادراری کمتری ایجاد می‌کند، به شما کمک کند. از نوشیدن مایعات به خصوص نوشیدنی‌های کافئین و الکل دار در شب‌ هنگام پرهیز کنید. هر دوی این مواد ممکن است بر توان عضلانی مثانه اثر بگذارند، و هر دو می‌توانند تولید ادرار در کلیه را افزایش دهند،‌ و در نتیجه نیاز به ادرار کردن در شب ایجاد کنند. تفاوت‌های پروستات خوش‌خيم و بدخيم اگر بيماری همراه با سرطان نباشد به راحتي درمان میشود كه اگر پروستات زير 50 گرم باشد با دارو درمان میشود و اگر بين 60 تا 70 گرم باشد، غده را خارج مي‌كنند. اگر پروستات بزرگ‌شده از بدن خارج نشود، مثانه فشار زيادی را تحمل كرده و به تدريج قطر جوار مثانه بيشتر شده و حفره ها&nbsp;و كيسه‌هايی در مثانه ايجاد میكند. سپس روی جواره مثانه فشار وارد شده و اين فشار به كليه‌ها نيز می رسد و پس از آن كليه بزرگ شده و نارسايی كليه ايجاد میشود. در 65 سالگی 30 تا 35 درصد مردان بايد پروستات خود را عمل كنند و در 75 سالگی اين ميزان به 60 درصد میرسد. سرطان پروستات، بزرگ شدن بدخيم پروستات است كه با مشكلات زيادی همراه است و استخوان، لوله‌ گوارش و مثانه نيز درگير میشوند و در صورت درمان نشدن منجر به مرگ میشود. اگر پدر فردي به سرطان پروستات دچار شده باشد به احتمال 50 درصد خود فرد هم مبتلا میشود و در صورتی كه پدر و عمو هر دو به اين بيماری مبتلا باشد اين ميزان به 80 تا 90 درصد افزايش مي‌يابد. عملکرد جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات مردانی که مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند، میزان شیوع اختلالات جنسی در آنها بیشتر است. ولی خود بزرگی خوش خیم پروستات سبب افزایش انواع بخصوصی از اختلالات جنسی می شود. در مردانی که بعلت بزرگی خوش خیم پروستات دارای علائم ادراری هستند، میزان اختلال نعوظ 49 درصد است که 10 درصد آن اختلال نعوظ کامل می باشد. در این مردان میزان شیوع اختلالات انزال 46 درصد است که در 5 درصد آنها فقدان کامل انزال وجود دارد. میزان اختلالات جنسی و اختلالات انزال رابطه بسیار نزدیکی با سن بیمار و شدت علائم ادراری دارد. هر قدر سن بیمار بیشتر و شدت علائم ادراری بیشتر باشد، احتمال وجود اختلالات جنسی نیز بیشتر است. میزان شیوع اختلالات جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات تقریبا دو برابر مردان عادی است. حتما بخوانید:&nbsp;تنوع طلبی جنسی؛ یک میل طبیعی یا نوعی اختلال جنسی منشاء اختلالات جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات&nbsp; بزرگ شدن خود پروستات درمانهای داروئی بزرگی خوش خیم پروستات درمانهای جراحی بزرگی خوش خیم پروستات اثرات بزرگ شدن پروستات بر عملکرد جنسی مردان در مردان آلت تناسلی دارای دو جسم غاری است که سرشار از عضلات صاف می باشند. هرگاه عضلات صاف متسع یا گشاد شوند، جریان خون ورودی به آلت تناسلی بیشتر شده و سبب نعوظ در مردان می شود و هر گاه عضلات صاف منقبض شوند، سبب خروج خون از آلت تناسلی شده و حالت شلی آلت تناسلی ایجاد می شود. این مهمترین مکانیسم نعوظ در مردان است و با استفاده از داروهای مختلف می توان انبساط یا انقباض عضلات صاف موجود در آلت تناسلی را تغییر داد. پروستات حاوی یک کپسول می باشد که سرشار از عضلات صاف است. شما می توانید پرتقال را تجسم کنید که پوست پرتقال به عنوان کپسول پروستات عمل می کند. در بزرگی خوش خیم پروستات تعداد عضلات صاف موجود در کپسول پروستات ازدیاد پیدا می کنند و با انقباض خود سبب مسدود شدن گردن مثانه شده و تخلیه مثانه را با مشکل مواجه می کنند. در بدن انسان عضلات صاف دارای گیرنده های آلفا می باشند. هرگاه این گیرنده های آلفا تحریک شوند، عضله صاف منقبض می شود و هرگاه این گیرنده های آلفا مهار شوند، عضله صاف منبسط می شود. جدار عروق در بدن انسان سرشار از عضلات صاف با گیرنده های آلفا هستند. در بیمارانی که دارای فشار خون می باشند، اگر داروئی تجویز شود که گیرنده های آلفا را مهار کند، سبب اتساع عروق شده و فشار خون بیمار کاهش پیدا می کند، از این مکانیسم برای درمان فشار خون استفاده می شود. غرض از توضیح فیزیولوژی فوق این است که در بزرگی خوش خیم پروستات نه تنها تعداد عضلات صاف موجود در کپسول پروستات زیاد می شود، بلکه فعالیت گیرنده های آلفا نیز افزایش می یابد و سبب انسداد گردن مثانه می شود. با افزایش فعالیت گیرنده های آلفا، عضلات صاف موجود در اجسام غاری نیز منقبض شده و سبب شلی آلت تناسلی و اختلال نعوظ می شوند. اثرات درمان داروئی بزرگی خوش خیم پروستات بر عملکرد جنسی برای درمان داروئی بزرگی خوش خیم پروستات از دو گروه دارو استفاده می شود: 1. داروهائی که سبب مهار گیرنده های آلفا در کپسول پروستات شده و با انبساط عضلات صاف موجود در کپسول پروستات سبب باز شدن گردن مثانه و آسان شدن تخلیه مثانه می شوند. در حالت طبیعی وقتی انزال روی می دهد گردن مثانه بصورت خودکار بسته شده و سبب می شود که مایع منی بیرون بریزد. گردن مثانه سرشار از عضلات صاف با گیرنده های آلفا است. وقتی با تجویز دارو گیرنده های آلفا مهار می شوند، گردن مثانه در حین انزال باز باقی مانده و منی راه نزدیک را انتخاب کرده و به عوض اینکه از طریق مجرای ادرار به بیرون بریزد به طرف عقب به داخل مثانه رفته و ایجاد انزال پسگرد را می کند. در اینگونه مردان در پایان نزدیکی یا اصلا منی خارج نمی شود و یا اینکه فقط چند قطره منی خارج می گردد. 2. داروهائی که سبب مهار گیرنده های آلفا در کپسول پروستات می شوند بیشتر جنبه تسکینی داشته و اثر درمانی ندارند. برای درمان لازم است داروئی تجویز شود که در دراز مدت سبب کوچک شدن پروستات گردد. بزرگی پروستات بشدت تحت تاثیر هورمون تستوسترون می باشد. در حقیقت مردانی که فاقد هورمون تستوسترون هستند، پروستات آنها بزرگ نمی شود. منتها خود هورمون تستوسترون نیست که سبب بزرگی پروستات می گردد بلکه آن باید در ابتدا تبدیل به هورمون دی هیدور تستوسترون شده و سپس اثرات درمانی خود را اعمال کند. امروزه داورهائی هستند که ار تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون جلوگیری کرده و پس از چند ماه سبب کوچک شدن پروستات می شوند. ولی این داروها در 30 درصد موارد سبب ایجاد اختلالات جنسی از جمله کاهش میل جنسی می شوند. اثرات درمان جراحی بزرگی خوش خیم پروستات بر عملکرد جنسی روشهای مختلف جراحی برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارند و امروزه تبلیغات وسیع در مورد انواع روشهای جراحی برای پروستات در رسانه ها وجود دارند. درمانی برای بزرگی خوش خیم پروستات موثر است که سبب برداشته شدن آن قسمتی از پروستات شود که گردن مثانه را مسدود ساخته است و بیماران نباید قول تبلیغات واهی را بخورند. در حین عمل جراحی پروستات گردن مثانه نیز به اجبار برداشته می شود و این سبب می شود که در بیش از 80 درصد موارد پس از عمل جراحی پروستات بیمار مبتلا به انزال پسگرد شود. علاوه از آن برای ایجاد نعوظ طبیعی در مردان باید عصب گیری آلت تناسلی سالم باشد. اعصاب آلت تناسلی از کناره های پروستات وارد آلت تناسلی می شوند. اگر حین عمل جراحی پروستات به این اعصاب آسیب وارد شود بیمار بعد از عمل جراحی دچار ناتوانی جنسی خواهد شد. حدود 10 درصد مردان پس از عمل جراحی پروستات دچار درجاتی از اختلال نعوظ می شوند. درمان اختلالات جنسی در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات پیچیده است و باید برای درمان موفقیت آمیز موارد زیر را مد نظر قرار داد: شدت بزرگی پروستات شدت علائم ادراری داروهائی که برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات مصرف می شوند مصرف سایر داروها مثل داروهای ضد فشار خون و داروهای اعصاب وجود همزمان سایر بیماری ها مثل دیابت و بیماری عروق کرونر قلب سن بیمار وضعیت جسمانی بیمار مثل وزن و میزان تحرک روزانه سایر موارد مثل کشیدن سیگار، رژیم غذائی و مصرف مواد مخدر یا الکل سابقه هر نوع عمل جراحی اگر بیمار تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفته است چه نوع عملی بوده است؟ ورم پروستات ورم پروستات نوعی افزایش سایز پروستات است، که دلیلی بر سرطان نیست. اصطلاح پزشکی بزرگ شدن پروستات، تورم پروستاتیک خوش خیم است، که سرطانی نیست. همچنین با نام هایپرپلازی پروستاتیک خوش خیم هم شناخته می شود. (benign prostatic hyperplasia BPH) هایپرپلازی به نام افزایش تعداد سلول است که این افزایش منجر به رشد سلول ها شده که ایجاد تورم پروستات می کند. تورم پروستات در مردان ۵۰ سال به بالا معمول است. البته همه ی افرادی که دارای پروستات متورم هستند، علائمی را از خود نشان نمی دهد. اما همانطور که پروستات در حال رشد هستند، فشاری که به مجرا وارد می کند باعث باریک شدن مجرای ادرار می شود و حتی ممکن است باعث مسدود شدن آن بشود. تقریبا از هر ۳ مرد یک مرد بالای ۵۰ سال مشکلات مجاری ادراری دارد که شایع ترین عاملی که منجر به این نشانه ها می شود، تورم پروستات است. معمولا افراد زیر ۳۰ سال دچار تورم پروستات نمی شوند. قبل از ۵۰ سالگی دوره زمانی رشد غده پروستات شروع می شود. به نقل از متخصصین ورم پروستات با تکثیر ناگهانی سلول های بخش مرکزی غده ی شروع می شود. عوامل موثر در تورم پروستات هنوز عوامل موثر در رشد و بزرگ شدن پروستات شناخته نشده است، اما دو ریسک فاکتور سن و سطح هورمونی کاملا مرتبط هستند. با افزایش سن ریسک بزرگ شدن پروستات بیشتر شده اما همه افرادی که پروستاتشان بزرگ شده است تمامی نشانه ها را بروز نمی دهند و معمولا این علائم, بیمار را آزار نمی دهد. سطح هورمون بدن شما با افزایش سن نا متعادل می شود که می تواند باعث ورم پروستات شود. با توجه به تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد چاق و بیماران دیابتی ریسک بیشتری در ابتلا به ورم پروستات دارند. ورزش منظم و مستمر به رفع مشکلات مجاری ادرای بسیار کمک کننده است. در بعضی تحقیقات هم به وراثتی بودن این بیماری اشاره شده است. التهاب پروستات پروستاتیتیس، التهاب غده پروستات است. این التهاب ناشی از عفونت و عوامل مختلف دیگریست. سالیانه نزدیک به ۲ میلیون بیمار مشکوک به التهاب پروستات در امریکا به پزشک ارولوژیست رجوع می کنند. انواع التهاب پروستات&nbsp; 1. التهاب باکتریال حاد&nbsp; ناشی از عفونت باکتریال است و معمولا ناگهانی شروع می شود و علائمی نظیر آنفلونزا دارد. این نوع التهاب از ۳ نوع دیگر پروستاتیتیس نادرتر است. 2. التهاب باکتریال مزمن همان التهاب نوع یک است که در صورت عود کردن مجدد حاد می شود. ۳. سندرم مزمن درد لگنی این نوع التهاب به سلول های عفونی در ادرار، اسپرم و مایع پروستاتیک بستگی دارد. اغلب دلیل خاصی برای این نوع التهاب وجود ندارد و علائم آن ممکن است خفیف تر و شدیدتر شده و یا مزمن باقی بماند. حتما بخوانید:&nbsp;عفونت مجاری ادرار در افراد و راه های درمان آن ۴. التهاب بدون علائم این نوع التهاب اغلب بصورت تصادفی طی آزمایشاتی نظیر تست باروری تشخیص داده می شود. فرد مبتلا به این نوع التهاب ناراحتی و شکایتی از علائم آن ندارد، اما در سلول های اسپرم و یا مایع پروستاتیک عفونت وجود دارد. عموما التهاب پروستات به علت باکتری است که از طریق دستگاه تناسلی و یا از طریق رکتوم به درون غده پروستات نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. این التهاب ممکن از طریق روابط جنسی متعدد و ویروس ایدز انتقال یابد. &nbsp; نشانه های التهاب پروستات جریان ضعیف ادرار احساس عدم تخلیه مثانه سختی دفع ادرار ادرار قطره قطره ای تکرر ادرار شبانه وضعیت اورژانسی (احساس پر شدن بیش از حد مثانه) پرش خواب عدم توانایی در نگه داشتن ادرار ادرار پر فشار احساس درد و سوزش به هنگام ادرار کردن مشاهده چرک در ادرار در بعضی مواقع فردی که از دچار ورم پروستات است ممکن است این علائم را اصلا نداشته باشد و یا بعضی از این علائم را داشته باشد. همچنین این علائم ممکن است به دلایل دیگری نظیر آب و هوای سرد، افسردگی، الگوی زندگی و بعضی از داروها اتفاق بیافتد. وجود خون در ادرار به ندرت در افراد مبتلا به ورم پروستات دیده شده و معمولا نتیجه مسئله ی دیگریست. التهاب پروستات در جوانان بطور کلی ریسک ابتلا به التهاب پروستات در جوانان بسیار پایین بوده است چون سطح هورمونی تستوسترون متعادل است و با افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی سطح هورمونی تعادل خودش را از دست می دهد، اما جوانانی که پیش زمینه ژنتیکی پروستات و یا ناهنجاری های بیضوی و تغییرات هورمونی غیر عادی دارند ریسک ابتلا به ورم پروستات در آن ها بیشتر است. نشانه های اولیه التهاب پروستات در جوانان با مشکلاتی در دفع ادرار شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی صحیح ممکن است با توجه به شدت تورم و التهاب به وجود آمده، شدیدتر بشود. معمولا در جوانان این بیماری واضح نیست و علائم بسیار خفیفی دارد و در طی زمان ماه ها و سال ها این علائم بیشتر می شود. با توجه به دیگر عواملی نظیر دیابت و چاقی در صورتی که جوانی دچار یک یا تعدادی از نشانه های ورم پروستات شد باید به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش های تجویز شده از وضعیت خود آگاه شود. علائم التهاب پروستات در جوانان تکرر ادرار مشکل و دردناک بودن ادرار ادرار خونی درد کشاله ران، درد رکتوم، درد شکمی و کمر درد تب و لرز بی قراری و بدن درد انزال دردناک و اختلالات جنسی درمان التهاب پروستات در جوانان سه روش اصلی برای درمان ورم پروستات: تغییر الگوی زندگی دارو جراحی درمان های طبیعی برای التهاب پروستات در جوانان برای درمان پروستات تلاش کنید هر نیم ساعت به سرویس بهداشتی رفته تا نیاز شدید به ادرار کردن را کنترل کنید. برای کنترل کردن ادرار خود تلاش نکنید تا خود را نگه داشته و از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنید چون این کار سبب ایجاد فشار بیشتر به مثانه می شود. مایعات زیاد مصرف کنید و تلاش کنید یک برنامه مستمر و منظم ورزشی در برنامه زندگی خود قرار دهید. بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج در التهاب پروستات می باشد. درمان التهاب پروستات در جوانان درمان التهاب پروستات در جوانان به نوع التهاب و نوع آن بستگی دارد. این درمان ها معمولا شامل موارد زیر می شود: آنتی بیوتیک ها با توجه به نوع باکتری پزشک آنتی بیوتیک متناسب با آن را انتخاب می کند و معمولا طول درمان ۴ الی ۶ هفته است. مسدود کننده های آلفا با آرام کردن فیبرهای ماهیچه ای اطراف مثانه و غده پروستات، این دارو علائم مجاری ادراری را کاهش داده و برای تخلیه مثانه کمک کننده است. داروهای ضد التهاب این دارو ها در مدیریت درد شما کمک کننده است. طب سوزنی طب سوزنی ثابت کرده است که می تواند علائم التهاب پروستات را کاهش دهد. پرهیز از مصرف الکل، کافئین و غذاهای پر ادویه ماساژ پروستات تغییر الگوی زندگی درمان های گیاهی حمام آب گرم پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و برای سرطان پروستات هم مثل هر بیماری دیگر راههای برای جلوگیری از بروز وجود دارد که شامل:&nbsp; یک رژیم غذایی سالم پر از میوه و سبزیجات،&nbsp;غلات کامل و کم چربی انتخاب نمایید. اگر بخواهیم برنامه غذایی مناسب ضد پروستات را به شما معرفی کنیم چند شماره پاسخ سوال خواهد بود. مصرف فیبرهای گیاهی(حاوی سلولز و همی سلولز) و پروتئین های گیاهی نظیر سویا به دلیل داشتن ایزوفلاونی به نام Genistein که مانع رشد سلول های سرطانی می شود. مصرف سبزیجات مانند انواع کلم ها(کلم گل،&nbsp;کلم پیچ، کلم تکمه و...) به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر ایندول ـ کربونیل، گلوکاریک اسید(کلسیم ـ دی ـ گلوکارات) وسولفورافان. مصرف گوشت ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا3 تغذیه مناسب و ضد&nbsp;سرطان پروستات نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار، رشد سرطان پروستات را کند می کند. مصرف سلنیوم، ویتامین های D و E و عنصر روی. ورزش و فعالیت بدنی،&nbsp;با ورزش روزانه حداقل 30 دقیقه و افزایش فعالیت بدنیتان سلامتی خود را افزایش و خطر ابتلای خود به سرطان پروستات را کاهش دهید. حفظ وزن مناسب،&nbsp;اگر وزن فعلی شما مناسب است، پس آن را حفظ نمایید و اگر زیاد است شروع به کم کردن وزن کنید. مطالعات نشان داده است مردانی که مصرف دائمی کلم بروکلی يا سويا داشته اند کمتر دچار پروستات شده اند. حتما بخوانید:&nbsp;ویتامین D، منابع و راه های تامین آن درمان و پیشگیری از سرطان پروستات با داروهای گیاهی در کنار مصرف&nbsp;مواد غذایی&nbsp;مناسب برای پیشگیری از ابتلاء، چنانچه بیماری حاد شود، می توان از&nbsp;گیاهان دارویی&nbsp;مفید برای درمان اختلالات پروستات (به ویژه تورم) بهره جست. از جمله این&nbsp;گیاهان دارویی&nbsp;می توان به نخل اره ای ایرانی، گزنه، کدوی پوست کاغذی، کتان روغنی،&nbsp;شیرین بیان، قارچ گانودرما، جینسینگ آسیایی، تویا، سویا، ادریسی، دم اسب، ذرت، شبدر قرمز،&nbsp;چای سبز، انگور خرس، مِلون تلخ(خربزه&nbsp;وحشی)، بارهنگ(اسفرزه) آبی و&nbsp;خربزه&nbsp;درختی اشاره کرد.&nbsp; مصرف انواع مرکبات بویژه گریپ فروت، کیوی، هندوانه و گوجه فرنگی نیز در پیشگیری و کاهش علائم بزرگی پروستات مفید است. مصرف کافی انواع ویتامین ها بویژه ویتامین E و C نیز توصیه می شود. آجیل، تخمه آفتابگردان، بادام و جوانه گندم غنی از ویتامین E است. حتما بخوانید:&nbsp;ویتامین E برای مردان همچنین دریافت میزان کافی مواد معدنی بویژه روی و سلنیوم نیز در سلامت پروستات مفید است. ماهی و غذاهای دریایی سرشار از این مواد معدنی است. نقش درمانی سیاه دانه، گندم و میوه آلو نیز در درمان بزرگی خوش خیم پروستات به اثبات رسیده است. گزنه نیز برای درمان تورم و التهاب پروستات کاربرد دارد. به این منظور می توان روزانه سه بار دم کرده گزنه را مصرف کرد. عرق گزنه نیز مفید است. مصرف روزانه سه دفعه؛ هر دفعه یک قاشق مرباخوری پودر دانه کتان نیز نقش بسزایی در کاهش علائم بزرگی پروستات دارد البته می توان از روغن دانه کتان نیز استفاده کرد. مصرف روزانه یک تا دو گرم پودر گیاه خشک شده دم اسب نیز می تواند در برخی بیماران مبتلا به بزرگی پروستات مفید باشد البته حتما باید با نظر پزشک استفاده شود، زیرا افزایش فشار خون از عوارض احتمالی مصرف این گیاه است. شبدر قرمز، شیرین بیان، چای سبز، شاهدانه، دانه آفتابگردان و تخم کدو از دیگر گیاهان موثر در کاهش اندازه پروستات بزرگ شده خوش خیم است. مطالعات نشان می دهد عصاره بدست آمده از ریشه شیرین بیان به درمان لوسمی حاد، سرطان های سینه و پروستات کمک می کند.&nbsp; حتما بخوانید:&nbsp;سرطان سینه؛ علائم و راه های پیشگیری و درمان شیرین بیان گیاهی با خواص ضدسرطانی است که با کاهش میزان پروتئین مقاوم به دارو موسوم به bcl-۲ به درمان لوسمی (سرطان خون)، سرطان سینه و پروستات کمک می کند. عصاره شیرین بیان در کنار داروی شیمی درمانی به توقف رشد سلول های سرطان پروستات کمک می کند. مشخص شده است ماده جداشده از عصاره شیرین بیان موسوم به Licochalcone-A دارای فعالیت ضدتوموری است. تصور می شود این عصاره شیرین بیان موجب کاهش رشد سلول های تومور می شود. داروهای مورداستفاده در شیمی درمانی نظیر docetaxel از طریق نابودی سلول های تومور یا توقف تقسیم آنها، موجب توقف رشد سلول های تومور می شوند. استفاده از عصاره شیرین بیان در کنار docetaxel می تواند درمان موثری برای سرطان پروستات باشد. معمولا وجود میزان بیش از حد پروتئین bcl-۲ با سرطان سینه و پروستات مرتبط است. عصاره Licochalcone-A از طریق کاهش تاثیرات پروتئین bcl-۲ عمل می کند. bcl-۲ پروتئینی است که به نظر می رسد موجب مقاومت به عوامل ضدسرطانی می شود. با کاهش میران bcl-۲، ممکن است Licochalcone-A موجب افزایش حساسیت تومور به عوامل ضدسرطانی شود. در حقیقت محققان معتقدند عصاره شیرین بیان می تواند هم در سرطان های وابسته به هورمون و هم سرطان های غیرهورمونی نقش داشته باشد. روشهای خانگی درمان پروستات درمان پروستات با عسل درمان پروستات با عسل یک درمان طبیعی برای کاهش عفونت و التهاب پروستات است.&nbsp; این ماده به مبارزه با رادیکال های آزاد، افزایش ایمنی و تولید ادرار، حفظ اندازه و سلامت پروستات کمک می کند. جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به بافت پروستات، بهبود حساسیت و عملکرد نعوظ، جلوگیری از بزرگی پروستات،&nbsp;از مزایای درمان پروستات با عسل است و در واقع کمک می کند تا جریان ادرار،&nbsp; افزایش پیدا کرده و باعث کاهش&nbsp;درد می شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد، موم زنبور عسل در درمان ناراحتی های پروستات بسیار موثر است. با تحلیل و بررسی اثر گذاری موم&nbsp; زنبور عسل بر سرطان پروستات مشخص شد که ترکیب حاصل از موم زنبور عسل، در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و درمان پروستات تاثیرگذار است. البته اثر گذاری موم زنبور عسل به این دلیل است که موم عسل، حاوی ماده ای به نام&nbsp; اسید کافئیک است که این ماده با ارزش، سال های سال برای درمان انواع بیماری هایی مانند گلو درد، سوختگی ها، سرطان و انواع التهاب ها، به کار برده می شد. بر طبق نظر محققان در مورد این ماده می توان گفت که اسید کافئیک باعث می شود تا سلول های سرطانی در رشد و تغذیه دچار اختلال شوند و این کار به وسیله متوقف کردن عملکرد تغذیه ای برای سلول های سرطانی، ایجاد می شود. بر طبق تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی موش ها انجام شد، مشاهده شد که هنگام مصرف اسید کافئیک به صورت روزانه، رشد سلول های سرطانی کاهش پیدا کرده و متوقف شده است و هنگام قطع مصرف اسید کافئیک، مجددا سلول های سرطانی تکثیر شدند. علاوه بر این مشخص شد که مصرف اسید کافئیک می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی در بلند مدت شده و میانگین رشد و گسترش آن ها را به حداقل می رساند. درمان پروستات با حنا کمترین خاصیت درمان پروستات با حنا این است که می تواند التهاب پروستات را کاهش دهد. برای این کار ابتدا وان حمام را از آب ولرم پر کرده و مقداری حنا درون وان بریزید. سپس به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت در وان بنشینید. مزایا و عوارض ماساژ پروستات ماساژ درمانی پروستات یکی از روش هایی است که در درمان پروستات به کار می رود.برخی از متخصصان&nbsp; استفاده از ماساژ درمانی پروستات را توصیه می کنند و معتقدند به طور معجزه آسایی بر بسیاری از شرایط و ناراحتی های مربوط به پروستات، اثر گذار است. این شرایط شامل اختلال نعوظ و پروستاتیت مزمن است. برخی از پزشکان می گویند: ماساژ درمانی کمک می کند تا&nbsp; التهاب مجرای پروستات کاهش پیدا کرده و پاکسازی شود. این کانال، بین پروستات و&nbsp;دستگاه تولید مثل و مجاری ادراری&nbsp; قرار دارد. در واقع ماساژ این ناحیه باعث ترشح خودبخودی&nbsp; مایع منی می شود. این مایع ترشح شده می تواند سبب پاک کردن این کانال از هر گونه مایعات دیگر شود و در از بین بردن هر گونه نشانه ای که&nbsp; باعث ناراحتی های ناشی از بیماری پروستات می شود، موثر است. اکثر گزارشات&nbsp; پزشکی در مورد مزایای ماساژ پروستات، نتیجه کاملا مثبتی ندارد. بسیاری از این گزارش ها قبل از اینکه بتوانند به عنوان توصیه های پزشکی استاندارد مورد استفاده قرار گیرند، نیاز به بررسی بیشتری دارند. اکثر مطالعاتی که در مورد استفاده از ماساژ پروستات مورد توجه قرار گرفته اند، بسیار محدود و غیر رسمی است. به همین دلیل برخی از پزشکان ممکن است استفاده از ماساژ پروستات، حمایت نکنند. با این حال، گروه های خاصی از مردان ممکن است از طریق ماساژ پروستات بهبود پیدا کنند. به طور کلی مردانی که دارای&nbsp; شرایط زیر هستند می توانند در صورت استفاده از ماساژ پروستات، علائم را کاهش دهند. این شرایط عبارتند از: انزال زودرس:&nbsp;ماساژ درمانی پروستات ممکن است مانع از تخریب مایع، در دستگاه تولید مثل مردانه شود. این ناراحتی ممکن است موجب ناراحتی یا درد در هنگام انزال شود و&nbsp; ماساژ ممکن است این علائم را از بین ببرد. اختلال نعوظ:&nbsp;قبل از درمان های مدرن امروزی، مردان از ماساژ درمانی و تحریک پروستات برای درمان اختلال نعوظ،&nbsp; استفاده می کردند.&nbsp; بعضی از مردان هنوز هم همراه با سایر درمان ها یا به تنهایی از آن استفاده می کنند. جریان ادرار:&nbsp;پروستات قسمت ابتدایی مجرای ادراری مردان را احاطه می‌کند.&nbsp; زمانی که پروستات دچار تورم و التهاب می شود،&nbsp; ممکن است باعث قطع جریان ادراری شود. در برخی موارد، ماساژ درمانی پروستات باعث کاهش تورم شده و همین موضوع کمک می کند تا&nbsp; جریان ادرار بهبود یابد. پروستاتیت:&nbsp;پیش از مصرف آنتی بیوتیک ها و درمان های تخصصی که امروزه برای درمان پروستات استفاده می شود، در گذشته ماساژ درمانی از جمله&nbsp; درمان های اصلی&nbsp; پروستاتیت بود. اما اکنون، تحقیقات مربوط به بیماری پروستات کامل تر شده و در نتیجه، درمان ها تخصصی تر انجام می شود. بهترین درمان سرطان پروستات&nbsp; هر بیمار، یک فرد منحصر به فرد با مجموعه ای از ویژگی ها است. تجربه، فرهنگ و علائق بیمار کمک می کند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنیم. سلامت دستگاه قلبی عروقی نیز در تعیین نوع درمان موثر است. پیشرفت‌ در روش‌های درمانی سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۰ اولین واکسن درمان سرطان را تأیید کرد. این واکسن پروونج (Provenge) نام دارد و با استفاده از سلول‌های بنیادی به بیمارانی که در مرحله پیشرفته‌ی سرطان پروستات قرار دارند، کمک می‌کند. دانشمندان در حال ابداع روش‌های جدید برای درمان سرطان پروستات هستند. روش‌ اولتراسوند متمرکز با شدت بالا جهت نابود کردن سلول‌های سرطانی و درمان‌های دارویی هدفمند برای متوقف کردن رشد این سلول‌ها جزو روش‌های جدید درمان سرطان به حساب می‌آیند. RFA نیز روش نوینی است که از فرکانس‌های رادیویی برای کاهش درد در مردان مبتلا به سرطان از آن استفاده می‌کنند. سخن آخر &nbsp;سرطان پروستات هرچه زودتر تشخیص داده شود شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت. در اغلب موارد این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است. چنانچه بیماری وارد مراحل بالاتر شود، درمان آن نیز دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این، روش‌های درمانی که در مراحل پیشرفته‌ی سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرند گاهی عوارضی از قبیل بی‌اختیاری ادرار و مشکل در نعوظ را به‌ همراه دارند. پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد، سبک زندگی و سن شخص تصمیم می‌گیرد که آزمایش‌های مربوط به سرطان پروستات از چه سنی و به چه صورت باید انجام شود. منبع: نمناک, عصر ایران, چطور, دلگرم, رکنا, همشهری, ایسنا, نبض ما, پارسی طب " ,"datePublished":"2019-04-03T02:26:49+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:08+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }