درباره اوتیسم چه می دانید؟ آیا می دانید این بیماری برای درمان به سه سطح تقسیم می شود؟ آیا می دانید هر یک از سطوح اوتیسم چیست و چطور درمان می شود؟

اوتیسم نوعی اختلال رشد است که بر رفتارها و مهارت‌های ارتباطی افراد تاثیر می گذارد و علائم آن هم می‌تواند خفیف و هم می‌تواند شدید باشد.

افراد مبتلا به اوتیسم اغلب در تعامل با دیگران دچار مشکل هستند. طیف وسیع علائم اوتیسم باعث شده که این بیماری هم اکنون به عنوان "اختلال طیف اوتیسم" (autism spectrum disorder) نامگذاری شود.

تغییر نام این بیماری در سال 2013 اتفاق افتاد. در این سال انجمن روانپزشكان آمریكا سند راهنمای ملی تشخیص بیماری خود را به‌روزرسانی كرد و نام اوتیسم در آن تغییر کرد.

اوتیسم در سند راهنمای تشخیص بیماری آمریکا

اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید

این سند شامل دستورالعمل‌های جدیدی برای طبقه‌بندی اوتیسم براساس سطح است. سه سطح از اوتیسم در این سند وجود دارد که هر یک، سطح متفاوتی از میزان پشتیبانی درمانی موردنیاز فرد مبتلا به اوتیسم را به خوبی نشان می‌دهد. برای تعیین سطح، پزشکان دو مورد را در نظر می گیرند:

  • توانایی های ارتباطات اجتماعی
  • رفتارهای محدود و تکراری

هرچه سطح این طبقه‌‎بندی پایین تر باشد، ممکن است فرد به پشتیبانی درمانی کمتری نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1 علائم خفیفی دارند و ممکن است نیاز به حمایت و درمان زیادی نداشته باشند. مبتلایان به اوتیسم سطح 2 یا 3 علائم متوسط تا شدید دارند و به حمایت و درمان قابل توجهی نیاز دارند.

اگر چه این سطوح توضیحات دقیقی ارائه می‌دهند، اما کامل نیستند. بعضی از افراد ممکن است در هیچ‌کدام از این سه سطح قرار نگیرند. علائم اوتیسم نیز می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند و کمتر و یا بیشتر شود.

اوتیسم در سه سطح طبقه بندی می شود

اوتیسم سطح 1

اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید

افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1 در مهارت‌های ارتباطی و معاشرت با دیگران دچار مشکل هستند. آن‌ها معمولاً می‌توانند با دیگران مکالمه داشته باشند، اما در برقراری ارتباط عمیق ناتوان هستند. احتمال دارد که افرادی که در این سطح قرار می‌گیرند بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و دوست جدیدی پیدا کنند.

علائم اوتیسم سطح 1

  • کاهش علاقه به تعامل یا فعالیت های اجتماعی
  • ناتوانی در شروع تعامل‌های اجتماعی، مانند صحبت کردن با یک فرد غریبه
  • مشکل در وفق دادن خود با تغییرات یا رفتارهای دیگران
  • ناتوانی در برنامه ریزی و سازماندهی

افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1، معمولاً با کمی حمایت کیفیت زندگی خود را می‌توانند حفظ کنند. این حمایت معمولاً به صورت رفتار درمانی (جلسات مشاوره روانشناسی) یا انواع دیگر درمان صورت می‌گیرد. هر دوی این رویکردها می توانند به پیشرفت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بیماران اوتیسمی کمک کنند. رفتار درمانی همچنین می‌تواند به رشد رفتارهای مثبت در این افراد کمک کند که ممکن است به طور طبیعی بروز پیدا نکنند.

اوتیسم سطح 2

اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید

طبق سند تشخیص بیماری آمریکا، افرادی که مبتلا به اوتیسم سطح 2 هستند نیاز به پشتیبانی قابل توجهی دارند. علائم مرتبط با این سطح شامل فقدان شدید هر دو مهارت ارتباط کلامی و غیرکلامی است. این مسئله اغلب فعالیت‌های روزانه را دشوار می‌کند.

علائم اوتیسم سطح 2

  • ناتوانی در کنار آمدن با تغییر محیط اطراف
  • عدم وجود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی
  • پاسخ غیرمعمول به روابط اجتماعی، ارتباطات یا تعامل
  • مشکل در سازگاری برای تغییر
  • استفاده از جملات بسیار ساده در ارتباط
  • علایق محدود و خاص

افراد مبتلا به اوتیسم سطح 2 به طور کلی نیاز به حمایت بیشتری نسبت به افراد مبتلا به سطح ۱ دارند. حتی ممکن است در صورت داشتن پشتیبانی، برای وفق دادن خود با تغییرات محیطی با مشکل رو به رو باشند.

انواع روش های درمانی می‌تواند برای این افراد کارساز باشد. به عنوان مثال، ممکن است در این سطح از "درمان ادغام حسی" استفاده شود. این نوع درمان کمک می‌کند تا بیمار یاد بگیرد که چگونه با ورودی‌های حسی مانند موارد زیر برخورد کند:

  • استشمام بوی بد
  • صداهای بلند یا آزار دهنده
  • پریشان کردن توسط تغییرات بصری
  • چراغ چشمک زن

افراد مبتلا به اوتیسم سطح 2 تمایل دارند که از کاردرمانی نیز بهره مند شوند. این نوع درمان به افراد کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای انجام کارهای روزانه مانند تصمیم‌گیری یا مهارت‌های مربوط به شغل یا حرفه را توسعه دهند.

اوتیسم سطح 3

اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید

این سطح شدیدترین سطح اوتیسم است. افراد در این سطح نیاز به پشتیبانی بسیار اساسی دارند. علاوه بر عدم وجود مهارت‌های ارتباطی شدید، افراد مبتلا به اوتیسم سطح 3 رفتارهای تکراری یا رفتارهای محدودکننده نیز از خود نشان می‌دهند.

رفتارهای تکراری به انجام مکرر یک عمل مثل حرکت دادن مداوم قسمتی از بدن یا تکرار چندباره یک جمله اشاره دارد. رفتارهای محدودکننده به این معنا است که این افراد تمایل دارند کسی را از دنیای اطراف خود دور کنند. این رفتار ممکن است از عدم امکان سازگاری با تغییر نشات بگیرد.

علائم اوتیسم سطح 3

  • عدم وجود مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی
  • تمایل بسیار محدود به مشارکت اجتماعی یا شرکت در تعاملات اجتماعی
  • عدم توانایی در تغییر رفتارهای خود
  • مشکل جدی در کنار آمدن با تغییر غیر منتظره در محیط اطراف
  • مشکل در تمرکز یا توجه

افراد مبتلا به اوتیسم سطح 3 اغلب به درمان مکرر و فشرده نیاز دارند که بر موضوعات مختلفی از جمله ارتباط و رفتار متمرکز است. روانپزشک ممکن است برای آن‌ها دارو تجویز کند. اگر چه هیچ دارویی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، اما برخی داروهای خاص می توانند به مدیریت علائم یا اختلالات آن، مانند افسردگی یا مشکل تمرکز کمک کنند.

چگونه سطح اوتیسم تشخیص داده می شود؟

اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید

هیچ آزمایش خون، تصویربرداری یا اسکنی وجود ندارد که بتواند اوتیسم را تشخیص دهد. پزشک فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد و طبق آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. این فاکتورها شامل علائم رفتاری، مسائل ارتباطی و سابقه رفتارهای خانوادگی می‌باشد.

در مرحله بعد، روانپزشکان سؤالات متفاوتی راجع به عادت روزانه و جنبه های زندگی اجتماعی بیمار خواهند پرسید. آنها ممکن است بیمار را برای آزمایش روانشناختی به روانشناس ارجاع دهند. تشخيص بيماري براساس سطحي است كه علائم با آن‌ها سازگارتر است. به خاطر داشته باشید که همه افراد مبتلا به اوتیسم به وضوح در یک سطح قرار نمی گیرند.

در صورت مواجهه با اوتیسم چه باید کرد؟

اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید

اگر فکر می کنید ممکن است شما یا فرزندتان مبتلا به اوتیسم باشید، در مورد نگرانی خود با پزشک خانواده صحبت کنید و حتما در نظر داشته باشید که باید با یک متخصص اوتیسم هم ملاقات کنید. اوتیسم سطوح مختلفی دارد و ممکن است هر یک از ما یا فرزندانمان به این بیماری هرچند در سطحی کوچک مبتلا باشیم. بنابراین بهتر است آگاهی خود نسبت به این بیماری را افزایش دهیم تا گرفتار مشکلات این اختلال نشویم. 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید","headline" : "اوتیسم چیست | علائم و سطوح مختلف این بیماری را بشناسید", "url" : "https://jameesalamat.com/node/376","id" : "https://jameesalamat.com/node/376","image":[ "https://www.jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "تحریریه جامعه سلامت", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>تیم محتوای و تحریریه جامعه سلامت متشکل از مشاوران،&nbsp;روانشناسان و تولید کنندگان محتواست. مطالب تولید شده توسط نویسندگان، به تایید متخصصین ما می رسند و پس از آن در سایت بارگذاری می شوند. مطالب سایت از منابع معتبر گرداوری، ترجمه و یا توسط نویسندگان متخصص ما تالیف می شوند.&nbsp;</p>" , "image" : "https://www.jameesalamat.com/sites/default/files/Social.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/889"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" درباره اوتیسم چه می دانید؟ آیا می دانید این بیماری برای درمان به سه سطح تقسیم می شود؟ آیا می دانید هر یک از سطوح اوتیسم چیست و چطور درمان می شود؟" , "articleBody" : " اوتیسم نوعی اختلال رشد است که بر رفتارها و مهارت‌های ارتباطی افراد تاثیر می گذارد و علائم آن هم می‌تواند خفیف و هم می‌تواند شدید باشد. افراد مبتلا به اوتیسم اغلب در تعامل با دیگران دچار مشکل هستند. طیف وسیع علائم اوتیسم باعث شده که این بیماری هم اکنون به عنوان "اختلال طیف اوتیسم" (autism spectrum disorder) نامگذاری شود. تغییر نام این بیماری در سال 2013 اتفاق افتاد. در این سال انجمن روانپزشكان آمریكا سند راهنمای ملی تشخیص بیماری خود را به‌روزرسانی كرد و نام اوتیسم در آن تغییر کرد. اوتیسم در سند راهنمای تشخیص بیماری آمریکا این سند شامل دستورالعمل‌های جدیدی برای طبقه‌بندی اوتیسم براساس سطح است. سه سطح از اوتیسم در این سند وجود دارد که هر یک، سطح متفاوتی از میزان پشتیبانی درمانی موردنیاز فرد مبتلا به اوتیسم را به خوبی نشان می‌دهد. برای تعیین سطح، پزشکان دو مورد را در نظر می گیرند: توانایی های ارتباطات اجتماعی رفتارهای محدود و تکراری هرچه سطح این طبقه‌‎بندی پایین تر باشد، ممکن است فرد به پشتیبانی درمانی کمتری نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1 علائم خفیفی دارند و ممکن است نیاز به حمایت و درمان زیادی نداشته باشند. مبتلایان به اوتیسم سطح 2 یا 3 علائم متوسط تا شدید دارند و به حمایت و درمان قابل توجهی نیاز دارند. اگر چه این سطوح توضیحات دقیقی ارائه می‌دهند، اما کامل نیستند. بعضی از افراد ممکن است در هیچ‌کدام از این سه سطح قرار نگیرند. علائم اوتیسم نیز می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند و کمتر و یا بیشتر شود. اوتیسم در سه سطح طبقه بندی می شود اوتیسم سطح 1 افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1 در مهارت‌های ارتباطی و معاشرت با دیگران دچار مشکل هستند. آن‌ها معمولاً می‌توانند با دیگران مکالمه داشته باشند، اما در برقراری ارتباط عمیق ناتوان هستند. احتمال دارد که افرادی که در این سطح قرار می‌گیرند بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و دوست جدیدی پیدا کنند. علائم اوتیسم سطح 1 کاهش علاقه به تعامل یا فعالیت های اجتماعی ناتوانی در شروع تعامل‌های اجتماعی، مانند صحبت کردن با یک فرد غریبه مشکل در وفق دادن خود با تغییرات یا رفتارهای دیگران ناتوانی در برنامه ریزی و سازماندهی افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1، معمولاً با کمی حمایت کیفیت زندگی خود را می‌توانند حفظ کنند. این حمایت معمولاً به صورت رفتار درمانی (جلسات مشاوره روانشناسی) یا انواع دیگر درمان صورت می‌گیرد. هر دوی این رویکردها می توانند به پیشرفت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بیماران اوتیسمی کمک کنند. رفتار درمانی همچنین می‌تواند به رشد رفتارهای مثبت در این افراد کمک کند که ممکن است به طور طبیعی بروز پیدا نکنند. اوتیسم سطح 2 طبق سند تشخیص بیماری آمریکا، افرادی که مبتلا به اوتیسم سطح 2 هستند نیاز به پشتیبانی قابل توجهی دارند. علائم مرتبط با این سطح شامل فقدان شدید هر دو مهارت ارتباط کلامی و غیرکلامی است. این مسئله اغلب فعالیت‌های روزانه را دشوار می‌کند. علائم اوتیسم سطح 2 ناتوانی در کنار آمدن با تغییر محیط اطراف عدم وجود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی پاسخ غیرمعمول به روابط اجتماعی، ارتباطات یا تعامل مشکل در سازگاری برای تغییر استفاده از جملات بسیار ساده در ارتباط علایق محدود و خاص افراد مبتلا به اوتیسم سطح 2 به طور کلی نیاز به حمایت بیشتری نسبت به افراد مبتلا به سطح ۱ دارند. حتی ممکن است در صورت داشتن پشتیبانی، برای وفق دادن خود با تغییرات محیطی با مشکل رو به رو باشند. انواع روش های درمانی می‌تواند برای این افراد کارساز باشد. به عنوان مثال، ممکن است در این سطح از "درمان ادغام حسی" استفاده شود. این نوع درمان کمک می‌کند تا بیمار یاد بگیرد که چگونه با ورودی‌های حسی مانند موارد زیر برخورد کند: استشمام بوی بد صداهای بلند یا آزار دهنده پریشان کردن توسط تغییرات بصری چراغ چشمک زن افراد مبتلا به اوتیسم سطح 2 تمایل دارند که از کاردرمانی نیز بهره مند شوند. این نوع درمان به افراد کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای انجام کارهای روزانه مانند تصمیم‌گیری یا مهارت‌های مربوط به شغل یا حرفه را توسعه دهند. اوتیسم سطح 3 این سطح شدیدترین سطح اوتیسم است. افراد در این سطح نیاز به پشتیبانی بسیار اساسی دارند. علاوه بر عدم وجود مهارت‌های ارتباطی شدید، افراد مبتلا به اوتیسم سطح 3 رفتارهای تکراری یا رفتارهای محدودکننده نیز از خود نشان می‌دهند. رفتارهای تکراری به انجام مکرر یک عمل مثل حرکت دادن مداوم قسمتی از بدن یا تکرار چندباره یک جمله اشاره دارد. رفتارهای محدودکننده به این معنا است که این افراد تمایل دارند کسی را از دنیای اطراف خود دور کنند. این رفتار ممکن است از عدم امکان سازگاری با تغییر نشات بگیرد. علائم اوتیسم سطح 3 عدم وجود مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی تمایل بسیار محدود به مشارکت اجتماعی یا شرکت در تعاملات اجتماعی عدم توانایی در تغییر رفتارهای خود مشکل جدی در کنار آمدن با تغییر غیر منتظره در محیط اطراف مشکل در تمرکز یا توجه افراد مبتلا به اوتیسم سطح 3 اغلب به درمان مکرر و فشرده نیاز دارند که بر موضوعات مختلفی از جمله ارتباط و رفتار متمرکز است. روانپزشک ممکن است برای آن‌ها دارو تجویز کند. اگر چه هیچ دارویی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، اما برخی داروهای خاص می توانند به مدیریت علائم یا اختلالات آن، مانند افسردگی یا مشکل تمرکز کمک کنند. چگونه سطح اوتیسم تشخیص داده می شود؟ هیچ آزمایش خون، تصویربرداری یا اسکنی وجود ندارد که بتواند اوتیسم را تشخیص دهد. پزشک فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد و طبق آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. این فاکتورها شامل علائم رفتاری، مسائل ارتباطی و سابقه رفتارهای خانوادگی می‌باشد. در مرحله بعد، روانپزشکان سؤالات متفاوتی راجع به عادت روزانه و جنبه های زندگی اجتماعی بیمار خواهند پرسید. آنها ممکن است بیمار را برای آزمایش روانشناختی به روانشناس ارجاع دهند. تشخيص بيماري براساس سطحي است كه علائم با آن‌ها سازگارتر است. به خاطر داشته باشید که همه افراد مبتلا به اوتیسم به وضوح در یک سطح قرار نمی گیرند. در صورت مواجهه با اوتیسم چه باید کرد؟ اگر فکر می کنید ممکن است شما یا فرزندتان مبتلا به اوتیسم باشید، در مورد نگرانی خود با پزشک خانواده صحبت کنید و حتما در نظر داشته باشید که باید با یک متخصص اوتیسم هم ملاقات کنید. اوتیسم سطوح مختلفی دارد و ممکن است هر یک از ما یا فرزندانمان به این بیماری هرچند در سطحی کوچک مبتلا باشیم. بنابراین بهتر است آگاهی خود نسبت به این بیماری را افزایش دهیم تا گرفتار مشکلات این اختلال نشویم.&nbsp; " ,"datePublished":"2019-10-23T00:13:04+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:05:38+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }