مقدمه

شاید برای شما که پیش از این از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کرده‌اید یا برای اولین بار با مفهوم مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی روانشناسی آشنا شده‌اید، این سوال پیش آمده باشد که این نوع مشاوره چیست و آیا استفاده از مشاوره آنلاین تصمیم درست و خوبی خواهد بود یا خیر؟

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که قطعا بله! استفاده از مشاوره آنلاین تصمیم درست و به جایی است. روانشناسان آنلاین انسان‌های واقعی هستند که دارای مدرک تخصصی و حرفه‌ای در حوزه روانشناسی و مشاوره هستند. متخصصان معتبر که مجوزهای مورد نیاز حرفه خود را دارند و مانند مشاوران حضوری بیماران را پذیرش می کنند و به درمان آنها می پردازند.

آنها اشتیاق دارند که با مشاوره آنلاین به افرادی مانند شما در حل چالش‌های زندگی، کمک کنند. شاید شما با بیماری روانی مانند اختلال دوقطبی، اضطراب یا افسردگی زندگی می‌کنید و باید به یک درمانگر مراجعه کنید. شما می خواهید با یک فرد واقعی صحبت کنید و شخصی که با احساسات شما همدلی می کند را پیدا کنید. یک مشاوره آنلاین می تواند در این زمینه به شما کمک کند و رسانه مشاوره تأثیری در این شرایط ندارد؛ زیرا شخص مشاور در شرایط آنلاین نیز به مشکلات شما اهمیت می دهد و می خواهد به شما کمک کند تا در زندگی موفق باشید.

طبق مطالعاتی که در کشورهای مختلف جهان انجام شده شده است، اغلب بیماران با استفاده از مشاوره آنلاین نیز به خوبی درمان می‌شوند و این روش تفاوت چندانی با روش مشاوره در مطب روانشناسان ندارد.

دلایل انتخاب مشاوره آنلاین یا تلفنی چیست؟

همانطور که در بخش قبلی به طور مختصر اشاره شد، روانشناسان آنلاین دقیقا می‌توانند همان کارهایی را انجام دهند که پزشکان متخصص در مراجعه چهره به چهره انجام می دهند، اما این کار را در یک محیط آنلاین یا بر خط انجام می‌دهند و امروزه افراد بسیاری مشکلات خود را با استفاده از مشاوره آنلاین حل کرده‌اند.

اگر در مورد مشاوره آنلاین شک و تردید دارید، باید بدانید که بسیاری از افراد مانند شما از آن استفاده کرده و درمان شده‌اند. برای مثال

  • اشخاصی که با اضطراب، افسردگی زندگی می‌کنند
  • افرادی که دارای زندگی ناموفقی بوده‌اند
  • افرادی که طلاق گرفتند
  • افرادی که مرگ نزدیکان را در خانواده خود داشته‌اند و دچار مشکلات ناشی از آن هستند.

بعنوان مثال دیگر، در مطالعه‌ای که توسط مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ انجام شده است، بیماران بهبود قابل توجهی در علائم اضطراب و افسردگی پس از استفاده از روش مشاوره آنلاین یا تلفنی داشته‌اند و ثابت شده است که مشاوره آنلاین روشی مناسب برای مقابله با اختلالات روانی است.

برای برخی افراد، هرگونه تعامل در اینترنت، از سفارش یک جفت کفش گرفته تا رزرو هتل، کمی دشوار است و در مورد خدمات ارائه شده در اینترنت شک دارند. اما بسیاری از خدمات مجازی و اینترنتی نیز اگر توسط مراکز حرفه‌ای و متخصص انجام شوند، مانند خدمات ارائه شده در دنیای واقعی خواهند بود. با این حال، لازم است که در انتخاب مشاوره آنلاین احتیاط کنید و از مراکز روانشناسی معتبر برای خدمات مشاوره آنلاین استفاده نمایید.

مزایای مشاوره آنلاین یا تلفنی

علاوه بر تخصصی‌بودن خدمات مشاوره آنلاین، دلایل دیگری هم برای انتخاب این نوع مشاوره وجود دارد. برای مثال استفاده از خدمات مشاوره آنلاین و یا مشاوره های تلفنی راحت و مقرون به صرفه است و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان از روش‌های آنلاین برای رفع مشکلات خود استفاده کنید.

یکی از مهمترین مزایای مشاوره آنلاین این است که شما از هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید، می‌توانید با مشاور خود ارتباط برقرار کنید. اگر شغل شما اجازه نمی‌دهد که ساعاتی مرخصی روزانه داشته باشید و به طور مداوم به مطلب روانشناس مراجعه کنید، این یک مزیت مهم نسبت به درمان بصورت روش های سنتی و حضوری است.

اگر شما در منطقه‌ای هستید که از شهر دور است یا در مسافرت به سر می‌برید، مشاوره و درمان آنلاین یکی از بهترین روش های حل مشکل شماست. حتی برای افرادی که کنترل بیشتری نسبت به برنامه ‌های خود دارند و یا کار و برنامه فشرده‌ای را برای زندگی خود طراحی کرده اند و یا در حال مدیریت هزینه‌های زندگی خود هستند.

باید بدانید که مشاوره آنلاین هزینه بسیار پایین‌تری به نسبت مشاوره حضوری دارد و زیرا بسیاری از هزینه‌های مشاوره در مطب، مثل هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌های جانبی را شامل نمی شود.

روند مشاوره آنلاین یا تلفنی به چه صورت است؟

به طور معمول در اولین جلسه‌ای که شما با مرکز درمانی ارتباط برقرار می کنید با درمانگر خود آشنا می‌شوید. درمانگر احتمالاً از شما سؤال‌هایی در مورد وضعیت فعلی که در آن به سر می برید، خواهد پرسید تا بهتر بفهمد كه چگونه می‌تواند به شما كمك كند. پس از اینکه چندین جلسه با مشاور خود وقت گذراندید، قادر خواهید بود تا احساسات خود را بهتر برای مشاور بازگو کنید و رفتارهای سالم و ناسالم خود را در رابطه با مشکلات خود مشخص کنید و تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید با مشاور آنلاین تعامل داشته باشید و به سوالات او پاسخ دهید.

درمانگر به طور معمول از شما سؤالاتی می‌پرسد تا شما را به درک بیشتری از مشکلاتی که پیش رو دارید، راهنمایی کند. اغلب درمانگران ممکن است تکنیک‌های مدیریت احساسات را به شما آموزش دهند و به شما در درک چگونگی و انتخاب رفتارهایی که به نفع شما باشد، کمک زیادی کنند. جلسات غالباً با ارائه یک تکلیف تمام می‌شوند. این تکلیف ممکن است رفتاری باشد که در خود یا دیگران باید به آن توجه کنید یا یک تکنیک مثل به کارگیری جملات و رفتارهای مثبت و خاص در طول روز باشد.

از کجا می توان متخصصین را برای مشاوره تلفنی یا آنلاین انتخاب کرد؟

چند راه مختلف برای این کار وجود دارد که ساده‌ترین و بهترین راه جستجو در سایت گوگل است. مراکز درمانی معتبری مثل مرکز ما وجود دارند که خدمات مشاوره و درمان آنلاین را ارائه می‌دهند. همچنین شما می‌توانید آدرس و تلفن برخی از این مراکز و اشخاص را در همین صفحه از جامعه سلامت پیدا کنید یا از دوستان و آشنایانی که سابقه استفاده از این خدمات را دارند، کمک بگیرید.

سخن پایانی

درمان روانشناسی و مشاوره آنلاین و تلفنی یک فرآیند درمانی نوین است که دقیقا مشابه با درمان سنتی در مطب‌های روانشناسی است و قطعا موثر واقع می‌شود. اگر اعضای خانواده و دوستان شما با این روش آشنا نیستند، مزایای این روش درمانی را برای آن‌ها بازگو کنید تا بدانند که تنها فرق این روش با روش های درمان در مطب، نحوه ارتباط بیمار با درمانگر است. شما با استفاده از این روش می‌توانید در وقت و هزینه خود برای مراجعه به مطب‌های روانشناسی صرفه‌جویی کنید و در فضای راحت و امن منزل خود به پیگیری جلسات درمانی بپردازید. مراکز معتبری که خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی را ارائه می‌دهند، دارای مجوزهای تخصصی لازم در این زمینه هستند.

بنابراین به خانواده و دوستان و دیگر اعضای خانواده خود بگویید که به راحتی می‌توانند از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین استفاده کنند و با کمترین هزینه و در کمترین زمان برای حل مشکلات خود قدم مثبتی بردارند.

تجريش | کرج
دکترای مشاوره
ونک
مرکز درمانی کودک
فردوس شرق
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
صادقیه | مرزداران
کاندیدای دکتری تخصصی مشاوره
ارتش جنوبی
متخصص روانپزشکی
میدان ولیعصر
متخصص اعصاب و روان, روانپزشک
ظفر
کارشناس ارشد روان درمانی و روانشناسی
خیابان امام خمینی
روانشناس بالینی و مشاور خانواده
ونک | صادقیه
فوق‌لیسانس روانشناسی تربیتی
اقدسیه
دکترای تخصصی روانشناسی
قائم مقام فراهانی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی 

لیست روانشناسان و مشاورنی که مشاوره تلفنی و آنلاین را به متقاضیان ارائه میکنند همراه با تعرفه و هزینه هر ساعت مشاوره. همراه با اطلاعات تکمیلی از تخصص و حوزه مشاوره هر روانشناس.