وقتی توماس ادیسون یک پسر بچه بود، معلمانش به او گفتند که احمق‌تر از آن است که چیزی یاد بگیرد. آیزاک نیوتن در مدرسه از همه دانش‌آموزان ضعیفتر بود. انیشتین قبل از اینکه بتواند حرف بزند، چهار ساله و قبل از اینکه بتواند بخواند، هفت ساله بود. یک سردبیر مجله، والت دیزنی را به علت نداشتن ایده خوب اخراج کرد. معلم موسیقی انریکو کاروسو به او گفته بود: "تو نمی‌توانی آواز بخوانی، چون اصلا صدایی نداری."

با این حال، توماس ادیسون به عنوان مخترع لامپ، فیلم متحرک و گرامافون شناخته شد. سِر اسحاق نیوتن برای توضیح چگونگی کار نیروی گرانش زمین، مشهور شد. آلبرت انیشتین به دلیل نظریه قانون نسبیت مشهور و امروزه به عنوان پدر فیزیک مدرن شناخته می‌شود. والت دیزنی خالق شخصیت کارتونی میکی‌ماوس و بنیانگذار پارک‌های موضوعی دیزنی‌لند و والت‌دیزنی ورلد است. انریکو کاروسو به عنوان بزرگترین خواننده‌ای که تا به حال زندگی کرده، شهرت دارد.

اهمیت استعدادیابی کودکان چیست؟

همه افرادی که در بالا نام برده شده‌اند، جزء مهمترین انسانهای تاثیر گذار بر زندگی بشر بوده‌اند و هر کدام در تخصص خود، پیشرفت و تحولات عظیمی رقم زده‌اند. حال این سوال مطرح است که این افراد که در گذشته به بی استعداد بودن و عدم مهارت مشهور بودند چگونه توانسته‌اند به این مرز از بالندگی برسند؟ در جواب باید گفت هر انسانی که خداوند متعال آفریده است، حتماً دارای یک استعداد درخشانی می‌باشد که باید آن را کشف و پرورش داد.

برای پی بردن به اهمیت این موضوع داستان توماس ادیسون بسیار آموزنده است. مدیر مدرسه‌ای که ادیسون در آن درس می‌خواند به مادرش گفته بود که پسرش، گیج و بی‌هوش است و توانایی درس خواندن با سایر دانش‌آموزان را ندارد و باید در خانه آموزش ببیند. ولی مادرش به توانایی‌های ادیسون واقف بود و به جای این حرف به او گفته بود، تو استعداد و هوش بالایی نسبت به سایر بچه‌ها داری و به درخواست مدیر مدرسه جهت عدم سرخوردگی سایر دانش‌آموزان، باید در خانه درس بخوانی. مادر ادیسون با این کار و با کشف و پرورش استعداد بچه‌اش، زندگی ادیسون را دگرگون کرد. با این تفاسیر اهمیت کشف استعداد کودکان و تعالی بخشیدن به آن بیش از پیش نمایان می‌گردد. خانواده‌ها می‌توانند برای تحقق بخشیدن به این امر و مشاوره گرفتن از افراد مجرب به مرکز استعدادیابی کودکان مراجعه نمایند. 

چگونه استعداد فرزندمان را کشف کنیم؟

فرزند خود را در بسیاری از فعالیت‌های فوق برنامه ثبت نام کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای کشف توانایی‌های فرزندتان این است که از کودکتان بخواهید فعالیت‌های بسیار متفاوتی را انجام داده و درگیر آن شود. شما می‌توانید این را از مستقیم و یا غیرمستقیم از فرزندتان بخواهید. به این ترتیب، نه تنها می‌توانید عملکرد فرزندتان را در موقعیت‌های مختلف ببینید، بلکه می‌توانید متوجه شوید فرزندتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارند. 

کودک خود را در بازی مشاهده کنید. تصور نکنید که بازی فرزندتان بی اهمیت یا بی معنی است. کودک به گونه‌ای عمل و بازی می‌کند که ممکن است منعکس کننده علایق، هوش و توانایی‌های طبیعی، فردی متفاوت او باشد. وقتی فرزند خود را مشاهده می‌کنید، یک دفترچه گزارش از کارهای جالبی که فرزندتان هنگام بازی انجام می‌دهد تهیه نمایید. ویژگی بازی کودک شما چیست؟ آیا او متفکر و عمیق است یا دراماتیک و احساساتی است؟ طرح چنین سوالاتی و پاسخ به آنها می‌تواند بینش خوبی در مورد توانایی‌های او به شما ارائه دهد.

با فرزندتان در مورد کارهایی که دوست دارد انجام دهند و در مورد کارهایی که فکر می‌کنند در آن مهارت دارند صحبت کنید. اغلب اوقات، فرزند شما بهترین بینش را در مورد توانایی‌های خود بیان می‌کند. این واقعیت را نادیده نگیرید که فرزندتان ممکن است خودش و استعدادهایش را بهتر از هر کس دیگری بشناسد.

اما مهمترین و اصولی ترین راه برای شناخت استعدادهای کودکان مراجعه به متخصصان است. کمک گرفتن از یک روانشناس کودک یا یک مرکز استعدادیابی موفق می تواند شما را در سریع ترین زمان به هدفتان برساند.

چگونه کودک با استعداد خود را تشویق کنیم؟

حال که دانستیم هر کودکی، استعداد و علاقه‌ی خاص خودش را دارد و آن را از طریق مشاهده و مشاوره گرفتن از مرکز استعدادیابی کودکان کشف کردیم، نوبت آن است که آن را پرورش دهیم. اما چگونه؟

والدین می‌توانند در این باره کارهای زیادی انجام دهند. گاهی اوقات ما از نظر آکادمیک بسیار متمرکز هستیم ولی نقش خلاقیت، تخیل و سرگرمی را نادیده می‌گیریم. والدین این را باید بدانند که نبوغ و استعداد را نمی‌توان آموزش داد، اما می‌توان آن را تشویق کرد. به فرزندتان کمک کنید تا علایق شخصی خود را کشف کنند. تحریک علایق و حمایت برای رشد استعدادها امری حیاتی است. والدین باید فرزندان خود را در معرض علایق خود قرار دهند و آنها را تشویق کنند تا در مورد موضوعات مختلف مانند هنر، طبیعت، موسیقی و ورزش، علاوه بر دروس سنتی آکادمیک مانند ریاضی، مهارت بیاموزند.

کلید تربیت کودکان با استعداد، احترام گذاشتن به منحصر به فرد بودن، ایده‌ها، نظرات و رویاهای آنهاست. در خانه، کودکان باید متوجه شوند که منحصربه‌فرد بودن آن‌ها گرامی داشته و از آنها قدردانی می‌شود که فقط خودشان هستند و به سبب همین موضوع به خود افتخار کنند. از همین رو صحبت با فرزندتان را جدی بگیرید. کودکان تیزهوش اغلب بسیار کلامی و کنجکاو هستند. اگر والدین سؤالات آنها را رد کنند، می‌توانند به راحتی ناامید شوند. وقت گذاشتن برای دادن پاسخ‌های کامل به فرزندتان نشان می‌دهد که به پرسش‌های فکری او احترام قائل هستید. داستان سرایی را تشویق کنید. کودکان با استعداد می‌توانند بی‌نهایت تخیلی باشند.

سن استعدادیابی کودکان

والدین اغلب نسبت به فرزندان در حال رشد خود، طرز فکر بسیار آرامی دارند، به خصوص برای کودکان زیر پنج سال. اگرچه، فراهم کردن آزادی کامل برای کودکان بسیار عالی است، اما در این سنین است که کودکان بیشتر پذیرا هستند و در شکل‌گیری‌ترین سال‌هایشان قرار دارند. همچنین در این دوره است که آنها به طور طبیعی نسبت به کارهایی که انجام می‌دهند و یا دوست دارند انجام دهند، بدون هیچ محدودیتی حرف زده و عمل می‌کنند.

اما اگر فکر می‌کنید فرصت زیر پنج سال را از دست داده‌اید، ناامید نشوید. واقعاً هیچ سنی مشخصی برای کشف استعدادهای فرزندتان وجود ندارد. به یاد داشته باشید که هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. یادگیری و تقویت مهارت‌ها یک فرآیند مادام العمر است. با این حال، به عنوان والدین، بهتر است کمک کنید که این زمان یادگیری زودتر شروع شود. با این عمل، فرزندانتان وقتی بزرگ شوند از شما برای این کار تشکر خواهند کرد.

مزایای استعدادیابی در سنین پایین‌تر

برای والدین بسیار مفید است که تمام آنتن‌های استعدادیابی خود را در حالت آماده‌باش قرار دهند تا توانایی‌های طبیعی فرزندشان را هر چه سریع‌تر درک نمایند. به عنوان پدر و مادر، مهم است که فرزندتان را پرورش داده و به آنها غذا بدهید یا آنها را به مدرسه بفرستید. ولی به همان اندازه نیز مهم است که استعدادهای فرزندتان را پیدا کرده و به او کمک کنید تا از سنین پایین‌تر این استعدادها را تقویت نماید.

این کار نه تنها به کودک کمک می‌کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد، بلکه به معنای واقعی نیز او را توانمند و شاد می‌کند. فرزند شما روحی دارد که به طور طبیعی در پدیده‌های خاصی استعداد دارد. از این رو شما واقعاً نمی‌توانید مهارتی را برای فرزندتان بیاموزید. اما مطمئناً می‌توانید او را یاری کنید استعداد واقعی خود را سریعتر پیدا کند. خانواده‌ها می‌توانند برای تحقق بخشیدن به این امر و مشاوره گرفتن از افراد مجرب به مرکز استعدادیابی کودکان مراجعه نمایند.

تست هوش گاردنر برای کودکان

دانستن اینکه فرزند شما چگونه به بهترین شکل مطالب را یاد می‌گیرد می‌تواند به معنای تفاوت بین تجربه ناامیدی و شکست در مدرسه یا دستیابی به تعالی تحصیلی و مشارکت باشد. یکی از بهترین روشها برای درک نحوه یادگیری فرزندتان، نظریه هوش چندگانه هاوارد گاردنر است. این نظریه بیان می‌کند که هر فرد، روش‌های متفاوتی برای یادگیری و آموختن دارد که در طول زندگی خود از آنها استفاده می‌کند. گاردنر برای کشف نوع آن یک تست هوش طراحی کرد که به طور تقریبی نوع هوش هر فرد را مشخص می‌کند.

این تست هوش، یک مسابقه نیست بلکه فقط یک ارزیابی جامع است که نوع هوش شما را مشخص می‌کند. هدف از تست هوش چندگانه هاوارد گاردنر این است که به شما کمک کند با شناسایی زمینه‌های علاقه و مهارت خاص خود، پتانسیل خود را کشف کنید. هنگامی که ارزیابی هوش چندگانه را تکمیل کردید، به جای نمره آزمون IQ، در مورد مهارت‌های خود و اینکه این مهارت‌ها به کدام نوع هوش (مانند هوش ریاضی، هوش موسیقی یا هوش هیجانی) تعلق دارند، خواهید دانست.

تست استعدادیابی اوکانر

از سال 1922، صدها هزار نفر از خدمات تست استعدادیابی اوکانر برای یافتن روحیات خود برای برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی استفاده کرده‌اند. ارتش ایالات متحده در دهه 1920 شروع به تحقیق در مورد توانایی‌های طبیعی افراد کرد تا به سرعت افراد استخدام شده را در مشاغل مناسب قرار دهد. آن‌ها وقت مصاحبه طولانی نداشتند و همچنین نمی‌توانستند در کار خود اشتباه کنند. اگر آنها به جای نادرست استخدام می‌شدند، ممکن است به قیمت جان و در نتیجه جنگ تمام شود.

به همین دلیل آنها تست‌های استعداد را توسعه دادند. بنابراین می‌توانید ببینید که چقدر بی‌خردانه است که چنین آزمایش‌هایی را به عنوان اتلاف وقت یا پول نادیده بگیرید! آنها از ضرورت‌ها و کارآمدی‌های دوران جنگ متولد شدند. 

مدت کوتاهی پس از آن، محققی در جنرال الکتریک به نام جانسون اوکانر همین کار را از طرف شرکت خود انجام داد. او به جای تعیین توانایی‌های طبیعی افراد برای مشاغل نظامی، استعدادهای مناسب را برای انجام کارهای متنوع تعیین کرد. با استفاده از تست استعدادیابی اوکانر می‌توانید دریابید در چه زمینه‌ای مهارت دارید.

تست استعدادیابی کلیفتون

یکی از روشهایی که به والدین کمک می‌کند تا شاخت مناسبی از فرزند خود بدست آورند تست استعدادیابی کلیفتون است. این تست توسط دان کلیفتون اختراع شد و به عنوان ارزیابی نقاط قوت گالوپ یا تست قدرت کلیفتون نیز شناخته می‌شود. این یک ابزار ارزیابی شخصیت آنلاین است که بر روی 34 موضوع تمرکز دارد که شخصیت کاربر را تشکیل می‌دهد. گالوپ از این ابزار به عنوان بخشی از مشاوره خود استفاده می‌کرد. شما نیز می‌توانید این تست را خودتان و یا از طریق مرکز استعدادیابی کودکان انجام داده و نتایج آن را با مشاوره گرفتن از افراد کارشناس تحلیل نمایید.

هزینه استعدادیابی کودکان

تا این جا دریافتیم که کشف استعداد فرزندانمان باید از اولویت‌های تربیتی کردن او باشد و چون این کار یک امری تخصصی است، باید از مرکز استعدادیابی کودکان بهره بگیریم. این مراکز نیز همانند سایر انجمن‌ها در قبال کاری که انجام می‌دهند، هزینه‌هایی رادریافت می‌کنند. این هزینه‌های دریافتی بر اساس تعداد جلسات، شیوه برگزاری، شهر و منطقه، شیوه تحلیل اطلاعات و گزارش نتایج و بسیاری از فاکتورهای دیگر متغیر است. 

شما والدین می‌توانید در صورت عدم امکانات و زمان لازم از پکیج‌های آنلاین برای کشف استعداد فرزندانتان استفاده نمایید.

مراکز استعدادیابی کودکان در تهران

مرکز استعدادیابی کودکان در شهر تهران نیز با توجه به وسعت زیاد آن در همه شهر پراکنده است. والدین می‌توانند در هر منطقه‌ای که زندگی می‌کنند از خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.

همینطور برخی از مراکز مشاوره در تهران نیز این خدمات را ارائه میکنند. اساسا توجه به نحوه عملکرد مراکز استعدادیابی در تهران یا تخصص و مهارت صاحبان مراکز و مربیان آنها در امر استعدادیابی و حسن شهرت آنها ملاک خوبی برای انتخاب این مراکز است.

ما در این صفحه سعی کرده ایم برخی از این گزینه ها را برای شما به نمایش در بیاوریم. 

سخن پایانی

در پایان ذکر این نکته شایان است که استعدادیابی کودکان و نوجوانان کار ساده‌ای نیست و باید در این زمینه تحقیق و مطالعه کرده و مهارت لازم را بدست آورید. از همین رو کمک گرفتن از مرکز استعدادیابی کودکان می‌تواند کار شما را تسهیل و تسریع بخشد. شما همچنین می‌توانید با استفاده از تست‌های آنلاین و رایگان گفته شده در بالا و تحلیل داده‌های آن، درک نسبی نسبت به فرزندتان داشته باشید.

امید است با کمک شما والدین دلسوز در آینده جامعه‌ای سرشار از عدل داشته باشیم که همه چیز و همه کس در جای مناسب خود به کار گرفته شده و هیچ استعداد کشف نشده‌ای باقی نمانده باشد.

 استعدادیابی کودک یعنی چه؟

استعدادیابی فرآیندی است که در آن توانایی های بالقوه ای که در هر فرد به شکل ذاتی وجود دارد شناسایی و کشف خواهد شد.

آیا استعداد در کودکان و بزرگسالان ذاتی است؟

بله، استعداد امری ذاتی است لذا از بدو تولد در کودکان نهفته است و اساسا استعدادیابی کشف این استعدادها در وجود اوست.

آیا استعدادیابی کودکان حقیقت دارد؟

بله، اما متاسفانه گاهی خانواده ها نسبت به فعالیت های مرتبط با کودک مانند استعدادیابی یا آموزش هنر خوش بین نیستند و تصور می کنند این روش ها بیشتر بر روی فعالیت های تجاری متمرکز هستند تا کودکان.

آیا استعدادیابی برای کودک ۳ تا ۶ ساله که دیدی کامل از جهان ندارد درست و عملی است؟

بله، اما لازم است تا بدانیم استعدادیابی کودک در این سن به یکباره اتفاق نمی افتد و به دلیل شرایط سنی او، استعدادیابی یک فرآیند یا پروسه یک ساله است.

سن مناسب استعدادیابی در کودکان چند سال است؟

سن مناسب برای استعدادیابی کودکان، ۳ تا ۶ سال است اما باید توجه داشت که تا این سن کودکان نمی بایست هیچ آموزش مستقیمی مانند آموزش موسیقی دریافت کرده باشند.

کدام مراکز استعدادیابی در تهران را پیشنهاد میکنید؟

اساسا تمامی مراکز استعدادیابی کودکان که لیست آنها را در این صفحه مشاهده میکنید، مراکز با سابقه و رزومه عالی بشمار می آیند و نزدیکی به محل سکونت شما و شرایط مالی وجه تمایز آنهاست.

قلهک
مرکز مشاوره
جردن
متخصص روانشناسی
سهروردی
مرکز استعداد یابی
شریعتی
مرکز روانشناسی
سعادت آباد
دکترای روانشناسی
سعادت آباد
متخصص روانشناسی کودک
کارگر شمالی
متخصص روانشناسی
ونک
متخصص روانشناسی
شریعتی
فوق تخصص روانشناسی کودک
نارمک
متخصص روانپزشکی
سعادت آباد
دکترای روانشناسی
تجريش | کرج
دکترای مشاوره
شریعتی
مرکز استعداد یابی
تهرانپارس
مرکز استعداد یابی
پاسداران
مرکز استعداد یابی

فهرست برترین مراکز استعدادیابی کودکان در تهران (شمال، جنوب، شرق و غرب) همراه با آدرس و شماره های تماس. لینک شبکه های اجتماعی و برنامه های استعدادیابی هرکدام.