رازیانه گیاهی معطر، علفی و دوساله می باشد که ارتفاع آن تا ۲ متر نیز می رسد ساقه رازیانه دارای شیارهای هم ردیف و موازی است و برگهای آن نازک و نخی، مانند شوید می باشد. رازیانه دارای گلهای زرد و خوشه مانند در انتهای ساقه آن است. این گیاه دارای طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است.

عرق رازیانه طبیعت آن گرم بوده و دارای مقدار زیادی از هورمونهای زنانه است. عرق رازیانه بیشتر برای خانم‌ها توصیه می‌شود. مصرف این عرق در خانم‌های یائسه باعث كاهش و برطرف شدن عوارض و علائم این دوران شده و در كسانی كه دچار یائسگی زودرس شده‌اند، موجب درمان و بازگشت عادات ماهیانه می‌شود.

عرق رازیانه همچنین در درمان اختلالات هورمونی خانم‌ها مؤثر است، به‌طور مثال مصرف آن به افرادی كه دچار لكه‌بینی های ممتد قبل و بعد از عادت ماهیانه هستند و یا از اختلالات قاعدگی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. كسانی كه خونریزی‌ آنها در زمان قاعدگی خیلی كمتر از حد طبیعی است بهتر است همیشه از عرق رازیانه استفاده كنند ولی افرادی كه خونریزی آنها بیش از حد طبیعی است باید در زمان قاعدگی مصرف عرق رازیانه را قطع كرده و بعد از این دوران دوباره خوردن آن را شروع كنند.

عرق رازیانه یكی از درمان‌های اساسی در كیست تخمدان زنان محسوب می‌شود. عرق رازیانه همچنین تأثیر بسیار زیادی بر شادابی و طراوت پوست بانوان داشته و در شست‌‌وشو و تقویت نور چشم مؤثر است. هر شب یک لیوان به همراه یک قاشق عسل به مدت 40 روز مصرف شود.

فواید عرق رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

عرق رازیانه یكی از درمان‌های اساسی در كیست تخمدان زنان محسوب می‌شود

  •  عرق رازیانه درمان تکمیلی در رفع عوارض منوپوز (یائسگی) است.
  • عرق رازیانه باعث چاق شدن اندام لاغر بانوان می شود. در واقع در ایجاد صفات ثانویه جنسی زنان نقش دارد. عرق رازیانه افزایش دهنده ی میل جنسی در زنان است.
  • عرق رازیانه در درمان هیرسوتیسم(موهای زائد در صورت و اندام زنان ) نقش اساسی دارد. و مصرف 40 تا 120 روز آن باعث نازک شدن و کاهش موهای زائد می شود.
  • عرق رازیانه در درمان بسیاری از بیماری های روحی و افسردگی های زنان و دوشیزگان بسیار موثر است. که متاسفانه پزشکان امروزی اطلاعی از آن ندارند.
  • عرق رازیانه باعث افزایش بینایی می شود.
  • عرق رازیانه باعث طراوت پوست و رفع چروک پوست و صورت زنان می شود عرق رازیانه یک داروی همیشه ضروری در درمان بیماری های سرد زنان است.
  • عرق رازیانه در زنان دارای طبع گرم موجب افزایش فشار خون و التهاب می شود. در این صورت نوشیدن مقداری شربت سرکه و حجامت عام کنترل کننده است.
  • رازیانه دارای اثرات مهمی بر سلامتی پوست است. خوب است بدانید که رازیانه، سرشار از هورمون های زنانه(استروژن) است و طبیعتی گرم دارد.
  • معطر کننده، محرک بادشکن، درمان تنگی نفس، درد گلو و حنجره، درمان سرفه و سیاه سرفه، درمان بواسیر، نقرس.
  • عرق رازیانه باعث چاق شدن اندام لاغر بانوان می شود

اثرات عرق رازیانه روی پوست

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

  • پاک کننده و ضد عفونی کننده
  • حفظ خاصیت کشسانی پوست و جوان کردن آن
  • آرامش بخش
  • رفع چین و چروک از پوست های پیر
  • از بین بردن کبودی پوست
  • روشن کردن پوست های چرب
  • شادابی و طراوت بخشیدن به چهره های خسته و گرفته
  • کاهش تجمع آب در زیر پوست و در نتیجه جلوگیری از پف کردگی
  • تحریک کننده غدد لنفاوی بدن برای دفع آب اضافی موجود در بافت ها.
  • دفع سموم
  • تاثیر بر فعالیت غدد بدن برای ایجاد تعادل در تولید هورمون هایی خاص که برای حفظ انقباض عضلات، الاستیسیته ی پوست و بافت پیوندی اهمیت دارند.

مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند، زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند. 

خواص عرق رازیانه برای چشم‌ها 

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

یکی از معجزه‌آساترین خواص رازیانه که در گیاهان دیگر کمتر به چشم می‌خورد، تقویت دید است. به این ترتیب که عرق رازیانه را جوش می‌دهیم تا استریل شود و از وجود هر نوع میکروب یا عفونت پاک شود. سپس آن را داخل قطره‌چکان ریخته و داخل چشم می‌چکانیم. روزی چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزایش نورچشم، کاهش التهابات چشم (مثل قرمزی) و کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید می‌شود. رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است.

خواص عرق رازیانه در چاقی صورت

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

مصرف عرق رازیانه روزی نصف الی یک استکان به شکل مستمر باعث چاقی صورت شما می‌شود. از دیگر خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوش فرم شدن اندام خانم‌ها
  • اثر روی زیبایی خانم‌ها
  • تاثیر بر درد ماهانه

خواص عرق رازیانه در درمان کیست تخمدان

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

معمولاً در درمان بیماری‌ها در طب سنتی به مزاج افراد خیلی توجه می‌شود و براساس اصلاح مزاج، درمان فرد را انجام می‎دهند. برای درمان این نوع کیست نیز، بسیاری از این کیست‎ها با رفع غلبه اخلاط ممکن است رفع شوند به شرط اینکه علت ایجاد آن هم از بین رفته باشد. استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند رازیانه، تخم کتان، گل ختمی، پیاز، آویشن، مرزنجوش و اسطوخودوس مفید است. برای درمان کیست تخمدان با رازیانه بایستی ابتدا رازیانه را به همراه این گیاهان، ‎جوشانید و سپس جوشانده این گیاهان را در وانی ریخته و داخل آن نشست، این کار باعث پاکسازی رحم و تخمدان‎ها می‎شود. درمان کیست تخمدان با رازیانه به دلیل غنی بودن این گیاه از ماده استروژن که همان هورمون زنانه است، بسیار مفید بوده و برای بیش از 90 درصد خانم‌ها قابل تجویز است، همچنین استفاده از این گیاه علاوه بر درمان بیشتر انواع کیست تخمدان برای درمان سایر مشکلات و بیماری‌های زنان نیز مفید است.

میزان و نحوه مصرف عرق رازیانه در درمان کیست تخمدان

یکی از روش‌های درمان کیست تخمدان با رازیانه، مصرف عرق رازیانه است، برای این منظور می‌توان نیم فنجان عرق رازیانه را بعد از صرف هر وعده غذایی نوشید.

استفاده از دمنوش رازیانه برای درمان کیست تخمدان، بسیار مفید و به صرفه است. (تهیه دمنوش رازیانه: برای تهیه دمنوش رازیانه یک قاشق چای‌خوری رازیانه کوبیده را داخل یک قوری بریزید. مقداری آب جوش روی آن بریزید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد). به طور کلی استفاده رازیانه به صورت دم نوش مفیدتر و هزینه استفاده از آن، نسبت به عرق آن 10 برابر کاهش می‌یابد. از دمنوش رازیانه نیز می‌توان صبح و شب استفاده نمود و برای شیرین کردن آن می‌توان به آن عسل اضافه کرد.

 رازیانه در بارداری

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

مصرف گیاه رازیانه در بارداری ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره)  عرضه میکند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد. گفته می‌شود اگر می‎خواهید نوزادی با چشمان شهلا و زیبا داشته باشید مصرف رازیانه را فراموش نکنید.

همچنین اگر خانم قبل از باردای رازیانه بخورد احتمال دختر شدن جنین بیشتر می‌شود، یعنی مصرف رازیانه در بارداری به تعیین جنسیت فرزند نیز کمک می‌کند. بهتر است روزانه حداکثر ۵ گرم رازیانه یا یک تا سه استکان عرق آن را مصرف کنید و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر ۴۰ روز زمان نیاز دارد. البته برخی گفته اند که رازیانه  اثر قاعده‌آور دارد و ممکن است منجر به سقط جنین شود. در هر حال بهتر است در مصرف رازیانه در بارداری زیاده‌روی نکنید.

رازیانه برای لاغری

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

رازیانه به عنوان یک چربی سوز قوی عمل می کند و در حفظ تناسب اندام بسیار موثر است. رازیانه با سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن روند آن را تسریع می‌کند، در نتیجه با مصرف سریع تر کالری از طریق سلول‌ها انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند. رازیانه قادر است چربی های تجمیع شده در بدن را از بین ببرد و در روند کاهش وزن بسیار موثر است.

رازیانه با از بین بردن مشکلات دستگاه گوارش می تواند تاثیر خوبی بر هضم بهتر غذا بگذارد و همین امر خواص رازیانه برای لاغری را مهم کرده است. همچنین رازیانه احساس گرسنگی را کم می کند از پرخوری جلوگیری کرده و به کاهش وزن و کاهش اشتها کمک می کند. گیاه رازیانه دارای عناصری مانند فسفر, منیزیم, کلسیم, پتاسیم و انواع ویتامینهای A و C است که برای لاغر شدن و کاهش وزن بسیار مفید است. رازیانه قادر است به متابولیسم بدن سرعت دهد و باعث سوخت و ساز بهتر کالری بدن شده و همچنین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند.

 رازیانه خون را تصفیه می‌کند و با دفع باقی‌مانده ادرار مانع از تراکم چربی اضافه در کبد می‌شود.

دمنوش لاغری رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

همانطور که گفته شد خواص رازیانه برای لاغری توسط متخصصان طب سنتی اثبات شده است. در ادامه طرز تهیه دمنوش رازیانه که برای کاهش وزن موثر است را آورده ایم. این دمنوش را با معده خالی و قبل از وعده هایی غذایی و همچنین قبل از خواب باید میل کنید.

طرز تهیه: ابتدا چند قاشق رازیانه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و بعد از بیست دقیقه, دمنوش را میل کنید. نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که رازیانه را با آب نجوشانید بلکه فقط در آب جوش دم کنید.

رازیانه و خواب بهتر

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

رازیانه با تولید ملاتونین که هورمون مسئول چرخه خواب است. یک خواب خوش و کامل را برای شما به ارمغان می آورد. خوردن آب رازیانه کمک می‌کند تا میزان ملاتونین تنظیم شود. البته بدان معنا نیست که این گیاه خواب‌آور است بلکه با مصرف آن در طی روز احساس می‌کنید که انرژی اضافه دارید اما هنگام شب راحت‌تر به خواب می‌روید. بهتر است با مصرف روزی یک تا ۲ لیوان شروع کنید، ابتدا میزان مصرف کم باشد و سپس افزایش دهید. اگرچه دم‌نوش رازیانه طبیعی است اما باید مراقب بود که به آن حساسیت نداشته باشید. زنان باردار نباید آن را مصرف کنند. 

زمان و نحوه مصرف رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

میزان مصرف و همچنان زمان آن به هدف شما شما بستگی دارد چنانچه به جهت تخمک گذاری در بانوان است می بایستی صبح ها و بصورت ناشتا میل شود اگر هم به جهت لاغری عرق رازیانه را مصرف میکنید بهتر است بعد از هر وعده غذایی یک استکان میل کنید

مصرف رازیانه در دوره بارداری و شیردهی

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

در زنان شیرده, خوردن رازیانه باعث افزایش شیر آنها می گردد ولی در زنان باردار بهتر است که استفاده نشود.

ارزش تغذیه ای رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

یک عدد رازیانه متوسط حدود ۷۳ کالری، ۳ گرم پروتئین، ۱۷ گرم کربوهیدرات دارد. این ماده چربی اندکی دارد اما کلسترول ندارد. رازیانه مقادیر بسیار زیادی فیبر دارد. خوردن بخش سفید رنگ آن حدود ۷ گرم فیبر غذایی را تامین می‌کند. این مقدار معادل ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر است. بیشتر افراد نمی‌توانند فیبر کافی مصرف کنند. به همین خاطر مصرف یک عدد رازیانه متوسط در روز می‌تواند ۷ گرم فیبر وارد بدن کند. قسمت سفید رنگ رازیانه حاوی ۹۶۹ میلی گرم پتاسیم است و می‌تواند ۲۷ درصد از نیاز بدن به این ماده معدنی را برطرف کند. پتاسیم برای کمک به کاهش فشار خون و نیز حفظ و نگهداری تعادل مایعات بسیار ضروری است.

رازیانه ویتامین C فراوانی دارد و مصرف قسمت سفید رنگ آن می‌تواند ۲۸ میلی گرم از ویتامین C را وارد بدن کند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند فرایند پیری را کندتر کند و باعث افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن گردد. رازیانه ویتامین‌های مهم دیگری همچون ویتامین A، B6 ، K و فولات را نیز تامین می‌کند. این گیاه منبع بسیار خوبی از سایر مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، مس، روی و سلنیوم است.

خواص استثنایی رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

سلامت استخوان‌ها

سلامت استخوان bone-jointبه خاطر کلسیمی که در رازیانه وجود دارد مصرف آن به حفظ و نگهداری سلامت استخوان‌ها کمک زیادی خواهد کرد. رازیانه حاوی ۱۱۵ میلی گرم کلسیم است و می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز بدن به کلسیم را برطرف کند. با مصرف آن می‌توانید کلسیم موجود در رژیم غذایی را افزایش دهید. این موضوع برای افرادی که نمی‌توانند از سایر منابع کلسیم دریافت کنند بسیار عالی است. اما کلسیم تنها ماده مغذی تقویت کننده استخوان نیست که در رازیانه یافت می‌شود. این گیاه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که نقش مهمی در حفظ و نگهداری سلامت استخوان‌ها بازی می‌کنند.

بهبود سلامت پوست

رازیانه منبع خوبی برای ویتامین C محسوب می‌شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که آسیب رادیکال‌های ازاد را کمتر می‌کند. همین امر باعث می‌شود پوست صورت دچار پیری زودرس نشود. ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار ضروری است و ابزار قدرتمندی برای محافظت از ظاهر پوست محسوب می‌شود. کمبود ویتامین C در بدن را اسکوروی می‌نامند. این کمبود باعث می‌شود بدن به درستی کلاژن را تولید نکند. همین امر منجر به خونریزی لثه‌ها و خونریزی زیر پوست می‌شود. به خاطر عملکردی که ویتامین C در بدن دارد، مقدار کافی و مناسب از این ویتامین برای کاهش چین و چروک و حفظ شادابی و سلامت پوست ضروری است.

کاهش فشار خون

رازیانه می تواند فشار خون و التهاب را به خاطر محتوای پتاسیمی بالا و محتوای سدیمی اندک کاهش دهد. پتاسیم در برابر سدیم می‌ایستد و همین امر موجب می‌شود فشار خون پایین آورده شود. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که این اثرات یک شبه ایجاد نمی‌شوند. برای اینکه بتوانید از این مزایا بهره مند شوید باید ۴ هفته رژیم غذایی با پتاسیم بالا مصرف کنید.

کمک به هضم

رازیانه می‌تواند هضم و گوارش را بهبود ببخشد. از آنجایی که این گیاه حدود ۷ گرم فیبر غذایی دارد می‌تواند به سلامت سیستم گوارش کمک فراوانی بکند. عضلاتی که در سیستم گوارشی شما قرار دارند به فیبر غذایی نیاز خواهند داشت. از آنجایی که مشکلات گوارشی همچون یبوست و IBS در بزرگسالان شایع است، مصرف رازیانه می‌تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد. علاوه بر این فیبر همانند یک مسواک کوچک عمل می‌کند و می‌تواند سموم موجود در روده را پاکسازی کند. این سموم اگر در بدن باقی بمانند باعث ایجاد سرطان روده بزرگ خواهند شد. خود رازیانه همانند یک ملین عمل می‌کند و به دفع سموم از بدن کمک فراوانی خواهد کرد. به همین خاطر برخی از فرهنگ‌ها بعد از خوردن وعده غذایی دانه رازیانه را می‌جوند تا به هضم کمک کند و بوی بد دهان را از بین ببرد. برخی از روغن‌هایی که در رازیانه یافت می‌شود به تولید مایع گوارشی کمک خواهد کرد. رازیانه همچنین برای افرادی که رفلاکس اسید دارند نیز مفید است. اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می‌تواند PH معده را متعادل سازد.

افزایش سیری

فیبر هیچ کالری ندارد و می‌تواند شما را سیر نگه دارد. انسان‌ها آنزیمی که برای شکستن فیبر لازم است را ندارند. به همین خاطر فیبر به عنوان کالری در بدن جذب نمی‌شود. رازیانه حدود ۷ گرم فیبر عاری از کالری دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۱ نشان می‌دهد مصرف ۱۴ گرم فیبر در روز می‌تواند به کاهش وزن خوبی منجر شود. با اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می‌توان حس سیری را فراهم کرد. این موضوع به کاهش وزن کمک فراوانی خواهد کرد.

بهبود کولیک در نوزادان

کولیک یا قولنج در نوزادان یکی از شرایط پزشکی نسبتا بی خطر است. کولیک به گریه‌های بی‌وقفه بیش از سه ساعت در روز که بیش از سه روز در هفته رخ دهد و حداقل سه هفته تداوم یابد، گفته می‌شود. در این شرایط والدین هر کاری می کنند تا نوزاد آرام شود. دارویی که اخیرا با نام دی سیکلومین هیدروکلراید برای درمان کولیک استفاده می‌شود می‌تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. اما محققان دریافته اند که روغن دانه رازیانه می‌تواند درد را در نوزادان کاهش دهد و یک درمان طبیعی و خانگی برای کولیک محسوب می‌شود. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳، محققان روغن دانه رازیانه را با دارونماها مورد مقایسه قرار دادند. گروهی که با روغن دانه رازیانه درمان شده بودند ۶۵ درصد کولیک کمتری را تجربه کرده بودند. اگرچه این مطالعه امیدوار کننده است اما هنوز دوز مناسب برای نوزادان تعیین نشده است. شاید بتوان گفت امن ترین روش برای درمان کولیک نوزادان نوشیدن چای رازیانه توسط مادر است.

کمک به پیشگیری از سرطان

رازیانه قرن‌هاست که در طب چینی برای کمک به درمان شرایط التهابی همچون بهبود جای نیش حشرات یا گلو درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. توانایی رازیانه برای کاهش التهاب محققان را به بررسی اثرات آن بر روی سرطان واداشته است. روغنی به نام anethole که در رازیانه یافت می‌شود در برخی از مطالعات بالینی به عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته شده است و می‌تواند تولید سلول‌های سرطان سینه را کاهش دهد. دانشمندان بر این باورند که این روغن می‌تواند التهابی که منجر به توسعه سرطان می‌شود را کاهش دهد. با این حال هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز هست. سایر مواد ضد التهابی در رازیانه همچون سلنیوم می‌تواند به کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان کمک کند. مطالعه بزرگی که شامل ۸۰۰۰ شرکت کننده بود نشان داد که سلنیوم مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد.

بیماری های قلبی و تپش قلب

پتاسیم و فیبر بالای موجود در عرق رازیانه و دانه های رازیانه کلسترول بالای خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

درمان کم خونی

آهن و هیستیدین موجود در رازیان هتولید هموگلوبین را تحریک کرده و در درمان کم خونی مفید موثر می باشد.

درمان یبوست و اسهال

پودر دانه های رازیانه به عنوان یک ملین قوی عمل می کند و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

رازیانه حاوی آنتول و سینول می باشد که برای درمان اسهال مفید هستند.

درمان بیماری های کلیه و سنگ کلیه

خواص دیورتیک رازیانه مواد سمی بدن را از طریق ادرار دفع کرده و برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه مفید می باشد.

درمان سرماخوردگی

ویتامین C موجود در رازیانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه و آسم مفید می باشد.

مقابله با بوی بد دهان

جویدن مقدار کمی تخم رازیانه نفس شما را بعد از خوردن غذا خوشبو و تازه خواهد کرد و مخصوصا باعث از بین رفتن بوی بد دهان بعد از خوردن یک وعده غذایی با بوی زیاد خواهد شد. رازیانه به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی با میکروبهایی که باعث بوی بد دهان و نفس بدبو می شوند، مقابله می کند. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی رازیانه نیز باعث بهبود زخمها و آفت های لثه می گردد. علاوه بر جویدن تخم رازیانه، شما می توانید برای کاهش بوی بد دهان ، دمنوش ولرم رازیانه را در دهان خود گردانده و غرغره کنید.

درمان تجمع مایعات در بدن

نوشیدن دمنوش رازیانه طبق یک برنامه منظم باعث خروج مایعات اضافی از بدن شده و به عنوان یک داروی مُدر عمل می کند. شما همچنین می توانید با قرار دادن دمنوش رازیانه زیر چشمهای خود، پف زیر چشم را که به خاطر تجمع مایعات در بدن ایجاد شده، را کاهش دهید. به علاوه در راستای جلوگیری و درمان تجمع آب و مایعات در بدن، رازیانه به خروج سموم از بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری های مجاری ادراری را کاهش می دهد. این گیاه همچنین دارای خواص عرق آور بوده که عرق ریزی را زیاد می کند

درمان بیماریهای دستگاه تنفسی

رازیانه دارای خاصیت خلط آوری ملایم می باشد که به بهبود عفونتهای مجاری تنفسی که با سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گرفتگی سینوسها مرتبط هستند، کمک می کند. به عنوان مثال، زمانی که دچار سرفه و گلودرد هستید، می توانید دمنوش گرم رازیانه را 2 یا 3 بار در روز بنوشید. همچنین، می توانید 2 قاشق غذاخوری تخم رازیانه را در یک لیوان آب بجوشانید تا وقتی نصف آب بخار شود، سپس آن را صاف کرده و محلول حاصله را غرغره کنید.

تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز

رازیانه به عنوان یک تقویت کننده مغز عمومی عمل می کند. محققان دریافته اند که تخم رازیانه به بهبود کارایی ادراکی انسان کمک می کند. پیاز رازیانه و تخم آن همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم می باشند که باعث افزایش هدایت الکتریکی در سراسر بدن می گردد، در نتیجه باعث سلامت عملکرد مغز و توانایی های ادراکی فرد می شود. به علاوه، آب رازیانه به عنوان گشادکننده عروق و افزایش دهنده ذخیره اکسیژن مغز عمل می کند. همچنین در بهبود افسردگی و به تاخیر انداختن شروع بیماریهای روانی موثر می باشد.

فواید و خواص رازیانه برای پوست صورت و مو

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

درمان آکنه و جوش صورت

چای رازیانه به صورت خوراکی و موضعی برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

ماسک رازیانه برای جوش صورت

مقداری دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد و سرد شود، حالا این محلول را بر روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید.

جوان سازی پوست صورت

دانه رازیانه دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی بوده که از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک صورت رازیانه

دانه های رازیانه را در نصف فنجان آب جوش بریزید و یک قاشق زعفران به آن اضافه کنید، بگذارید 30 دقیقه بماند وقتی که سرد شد مقداری عسل به آن اضافه کنید، خمیر به دست آمده را روی صورت خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

 تقویت موی سر

دانه های رازیانه یا بادیان برای درمان شوره سر، ریزش مو، درمان خارش و پوسته شدن مو، شکنندگی مو و درمان موخوره و رفع موهای زائد بدن مفید می باشند.

ماسک رازیانه برای مو

دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس یک قاشق گلیسیرین و یک قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنید و آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

فواید دارویی و درمانی رازیانه برای سلامتی زنان، مردان و کودکان

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

رازیانه برای قاعدگی 

رازیانه قاعدگی را تنظیم می کند، درد قادعدگی را کاهش می دهد و از بیماری سندوم پیش از قاعدگی پیشگیری می کند.

رازیانه و بزرگ شدن سینه

فلاونوئیدهای موجود در دانه های رازیانه مقدار استروژن را افزایش داده و در نتیجه باعث بزرگ شدن سینه می شود.

رازیانه برای یائسگی

مطالعات نشان داده که مصرف رازیانه به دلیل مقادیر بالای فیتواستروژن ها در زنان علائم یائسگی را کاهش می دهد.

رازیانه برای شیردهی 

در مطالعه ای که سال 2008 انجام گرفت، مشخص شد رازیانه حاوی نوع خفیف استروژن است که باعث افزایش شیر مادر در در زنان شیرده می شود. پیش از مصرف هرگونه خوراکی و نوشیدنی در دوران بارداری حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

رازیانه برای مردان

تحقیقات نشان داده که رازیانه باعث افزایش میل جنسی در مردان می شود.

مصرف رازیانه در مردان هورمون تستوسترون را افزایش داده و از بزرگ شدن پروستات و ناتوانی جنسی در آقایان پیشگیری می کند، رازیانه همچنین ارگاسم را تعدیل کرده و به مردان اجازه می دهد که از رابطه جنسی خود بیشتر لذت ببرند.

رازیانه برای نوزادان و کودکان

تحقیقات نشان داده که چای رازیانه و روغن رازیانه برای درمان کولیک یا قولنج در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

ترکیبات شیمیایی رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

رازیانه دارای حدود  10% روغن ، مواد قندی و مسویلاژ و حدود 4% اسانس می باشد . روغن رازیانه دریا 4% اسید پال میتیک ، 22% اسید اولیئک ، 14% اسید لینوئیک و 60% اسید پتروسلینیک  می باشد.

در صد گرم برگ رازیانه تازه مواد زیر موجود است :

آب                       90 گرم

پروتیئن                 2/5 گرم

چربی                    0/4 گرم

مواد نشاسته ای      4/5 گرم

کلسیم                   100 میلی گرم

فسفر                     50 میلی گرم

آهن                       2/5 میلی گرم

پتاسیم                 400 میلی گرم

ویتامین آ                3500 واحد

ویتامین ث              30 میلی گرم

طریقه مصرف رازیانه برای تهیه روغن رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

برای تهیه روغن رازیانه، 1 قاشق غذاخوری پودر تخم رازیانه را با 1 فنجان روغن خوراکی (روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن آفتابگردان) در شیشه‌ای در بسته بریزید و در دمای محیط حدود 10 روز قرار دهید. بعد از ان این مایع را با تنظیف (پارچه توری نازک) صاف کنید. روغن حاصل به رنگ سبز روشن خواهد بود. آن را در ظرف شیشه‌ای و دربسته در یخچال نگهداری کنید. روغن رازیانه برای دفع موهای زائد و تسکین دردهای مفصلی کاربرد دارد.

تهیه عرق رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

برای تولید عرق رازیانه، ابتدا آب و رازیانه را می‌جوشانند. پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق گیاه رازیانه است. به طور کلی طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول‌های آب نفوذ میکند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می‌شود. این آب معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوب، خواص درمانی گیاه رازیانه را هم برای بدن دارد. استفاده از عرق رازیانه برای درمان اختلالات قاعدگی، سوء هاضمه و دستگاه گوارش مفید است.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

دم کرده رازیانه: برای تهیه دمنوش رازیانه مقدار 1 قاشق چایخوری رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش بریزد و آن را به مدت 10 دقیقه دم کنید. دم کرده رازیانه برای درمان کیست تخمدان و افزایش ترشح شیر مادران مفید است.

دم کرده برگ رازیانه: 30 گرم برگ رازیانه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه دم کنید. این دم کرده مقوی اعصاب است و هضم غذا را آسان می‌کند.

طریقه مصرف رازیانه برای استفاده موضعی و درمان چین و چروک صورت

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

برای استفاده موضعی و درمان چین و چروک و شادابی پوست صورت، ابتدا دانه‌های رازیانه را پودر کنید و یک قاشق مرباخوری از آن را در نصف لیوان آب جوش به مدت یک ساعت دم کنید. سپس دم کرده آن را صاف و با عسل و 1 قاشق غذاخوری ماست شیرین مخلوط و به مدت 20 دقیقه این مخلوط را روی صورت قرار دهید.

عوارض احتمالی مصرف رازیانه

خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

اگرچه بیشتر افراد مشکلی با مصرف رازیانه ندارند اما در برخی از موارد باید از مصرف این گیاه خودداری کرد. برخی از افراد ممکن است به برخی از مواد حساسیت داشته باشند. به همین خاطر باید از مصرف دانه‌های رازیانه اجتناب کنند. به خاطر سطح پتاسیم بالایی که در رازیانه وجود دارد افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند باید مصرف آن را محدود سازند. افرادی که از مسدود کننده‌های بتا استفاده می‌کنند باید از مصرف رازیانه خودداری نمایند.

منبع : | بیتوته | شفا خونه | ستاره | تک فال | ستاره | ساعت24 | برترین ها | دلگرم آکاایران | فردا | ستاره

خانمهایی که کیست دارن وقتشون با عرقیات و دمنوش نگیرن. ال دی و قرصهای شیمایی هم من خیلی مصرف کردم. خارجیش هم خوردم. آخرش با ساپوژکس از کیست خلاص شدم. امیدوارم این پست مفید باشه هرکس کیست داره از سایت برگ بهشت میتونه سفارش بده.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.6,"reviewCount":26}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
26

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف","headline" : "خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف", "url" : "https://jameesalamat.com/node/107","id" : "https://jameesalamat.com/node/107","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5%20%D8%B9%D8%B1%D9%82%20%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87_0.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" رازیانه گیاهی معطر، علفی و دوساله می باشد که ارتفاع آن تا ۲ متر نیز می رسد ساقه رازیانه دارای شیارهای هم ردیف و موازی است و برگهای آن نازک و نخی، مانند شوید می باشد. رازیانه دارای گلهای زرد و خوشه مانند در انتهای ساقه آن است. این گیاه دارای طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است." , "articleBody" : " عرق رازیانه طبیعت آن گرم بوده و دارای مقدار زیادی از هورمونهای زنانه است. عرق رازیانه بیشتر برای خانم‌ها توصیه می‌شود. مصرف این عرق در خانم‌های یائسه باعث كاهش و برطرف شدن عوارض و علائم&nbsp;این دوران شده و در كسانی كه دچار یائسگی زودرس شده‌اند، موجب درمان و بازگشت عادات ماهیانه می‌شود. عرق رازیانه همچنین در درمان اختلالات هورمونی خانم‌ها مؤثر است،&nbsp;به‌طور مثال مصرف آن به افرادی كه دچار لكه‌بینی های ممتد قبل و بعد از عادت ماهیانه هستند و یا از اختلالات قاعدگی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. كسانی كه خونریزی‌ آنها در زمان قاعدگی خیلی كمتر از حد طبیعی است بهتر است همیشه از عرق رازیانه استفاده كنند ولی افرادی كه خونریزی آنها بیش از حد طبیعی است باید در زمان قاعدگی مصرف عرق رازیانه را قطع كرده و بعد از این دوران دوباره خوردن آن را شروع كنند. عرق رازیانه یكی از درمان‌های اساسی در كیست تخمدان زنان محسوب می‌شود. عرق رازیانه همچنین تأثیر بسیار زیادی بر شادابی و طراوت پوست بانوان داشته و در شست‌‌وشو و تقویت نور چشم مؤثر است. هر شب یک لیوان به همراه یک قاشق عسل&nbsp;به مدت 40 روز مصرف شود. فواید عرق رازیانه عرق رازیانه یكی از درمان‌های اساسی در كیست تخمدان زنان محسوب می‌شود &nbsp;عرق رازیانه درمان تکمیلی در رفع عوارض منوپوز (یائسگی) است. عرق رازیانه باعث چاق شدن اندام لاغر بانوان می شود. در واقع در ایجاد صفات ثانویه جنسی زنان نقش دارد. عرق رازیانه افزایش دهنده ی میل جنسی در زنان است. عرق رازیانه در درمان هیرسوتیسم(موهای زائد در صورت و اندام زنان ) نقش اساسی دارد. و مصرف 40 تا 120 روز آن باعث نازک شدن و کاهش موهای زائد می شود. عرق رازیانه در درمان بسیاری از بیماری های روحی و افسردگی های زنان و دوشیزگان بسیار موثر است. که متاسفانه پزشکان امروزی اطلاعی از آن ندارند. عرق رازیانه باعث افزایش بینایی می شود. عرق رازیانه باعث طراوت پوست و رفع چروک پوست و صورت زنان می شود عرق رازیانه یک داروی همیشه ضروری در درمان بیماری های سرد زنان است. عرق رازیانه در زنان دارای طبع گرم موجب افزایش فشار خون و التهاب می شود. در این صورت نوشیدن مقداری شربت سرکه و حجامت عام کنترل کننده است. رازیانه دارای اثرات مهمی بر سلامتی پوست است. خوب است بدانید که رازیانه، سرشار از هورمون های زنانه(استروژن) است و طبیعتی گرم دارد. معطر کننده، محرک بادشکن، درمان تنگی نفس، درد گلو و حنجره، درمان سرفه و سیاه سرفه، درمان بواسیر، نقرس. عرق رازیانه باعث چاق شدن اندام لاغر بانوان می شود اثرات عرق رازیانه روی پوست پاک کننده و ضد عفونی کننده حفظ خاصیت کشسانی پوست و جوان کردن آن آرامش بخش رفع چین و چروک از پوست های پیر از بین بردن کبودی پوست روشن کردن پوست های چرب شادابی و طراوت بخشیدن به چهره های خسته و گرفته کاهش تجمع آب در زیر پوست و در نتیجه جلوگیری از پف کردگی تحریک کننده غدد لنفاوی بدن برای دفع آب اضافی موجود در بافت ها. دفع سموم تاثیر بر فعالیت غدد بدن برای ایجاد تعادل در تولید هورمون هایی خاص که برای حفظ انقباض عضلات، الاستیسیته ی پوست و بافت پیوندی اهمیت دارند. مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند، زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند.&nbsp; خواص عرق رازیانه برای چشم‌ها&nbsp; یکی از معجزه‌آساترین خواص رازیانه که در گیاهان دیگر کمتر به چشم می‌خورد، تقویت دید است. به این ترتیب که عرق رازیانه را جوش می‌دهیم تا استریل شود و از وجود هر نوع میکروب یا عفونت پاک شود. سپس آن را داخل قطره‌چکان ریخته و داخل چشم می‌چکانیم. روزی چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزایش نورچشم، کاهش التهابات چشم (مثل قرمزی) و کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید می‌شود. رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است. خواص عرق رازیانه در چاقی صورت مصرف عرق رازیانه&nbsp;روزی نصف الی یک استکان به شکل مستمر باعث چاقی صورت شما می‌شود. از دیگر خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خوش فرم شدن اندام خانم‌ها اثر روی زیبایی خانم‌ها تاثیر بر درد ماهانه خواص عرق رازیانه در درمان کیست تخمدان معمولاً در درمان بیماری‌ها در طب سنتی به مزاج افراد خیلی توجه می‌شود و براساس اصلاح مزاج، درمان فرد را انجام می‎دهند. برای درمان این نوع کیست نیز، بسیاری از این کیست‎ها با رفع غلبه اخلاط ممکن است رفع شوند به شرط اینکه علت ایجاد آن هم از بین رفته باشد. استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند رازیانه، تخم کتان، گل ختمی، پیاز، آویشن، مرزنجوش و اسطوخودوس مفید است. برای درمان کیست تخمدان با رازیانه بایستی ابتدا رازیانه را به همراه این گیاهان، ‎جوشانید و سپس جوشانده این گیاهان را در وانی ریخته و داخل آن نشست، این کار باعث پاکسازی رحم و تخمدان‎ها می‎شود.&nbsp;درمان کیست تخمدان با رازیانه به دلیل غنی بودن این گیاه از ماده استروژن که همان هورمون زنانه است، بسیار مفید بوده و برای بیش از 90 درصد خانم‌ها قابل تجویز است، همچنین استفاده از این گیاه علاوه بر درمان بیشتر انواع کیست تخمدان برای درمان سایر مشکلات و بیماری‌های زنان نیز مفید است. میزان و نحوه مصرف عرق رازیانه در درمان کیست تخمدان یکی از روش‌های درمان کیست تخمدان با رازیانه، مصرف عرق رازیانه است، برای این منظور می‌توان نیم فنجان عرق رازیانه را بعد از صرف هر وعده غذایی نوشید. استفاده از دمنوش رازیانه برای درمان کیست تخمدان، بسیار مفید و به صرفه است. (تهیه دمنوش رازیانه: برای تهیه دمنوش رازیانه یک قاشق چای‌خوری رازیانه کوبیده را داخل یک قوری بریزید. مقداری آب جوش روی آن بریزید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد). به طور کلی استفاده رازیانه به صورت دم نوش مفیدتر و هزینه استفاده از آن، نسبت به عرق آن 10 برابر کاهش می‌یابد. از دمنوش رازیانه نیز می‌توان صبح و شب استفاده نمود و برای شیرین کردن آن می‌توان به آن عسل اضافه کرد. حتما بخوانید:&nbsp;۱۰ ماده غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه &nbsp;رازیانه در بارداری مصرف گیاه رازیانه در بارداری ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره)&nbsp; عرضه میکند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد. گفته می‌شود اگر می‎خواهید نوزادی با چشمان شهلا و زیبا داشته باشید مصرف رازیانه را فراموش نکنید. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق نعناع؛ یک نوشیدنی بی همتا با فواید بی شمار همچنین اگر خانم قبل از باردای رازیانه بخورد احتمال دختر شدن جنین بیشتر می‌شود، یعنی مصرف رازیانه در بارداری به تعیین جنسیت فرزند نیز کمک می‌کند.&nbsp;بهتر است روزانه حداکثر ۵ گرم رازیانه یا یک تا سه استکان عرق آن را مصرف کنید و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر ۴۰ روز زمان نیاز دارد. البته برخی گفته اند که رازیانه&nbsp; اثر قاعده‌آور دارد و ممکن است منجر به سقط جنین شود. در هر حال بهتر است در مصرف رازیانه در بارداری زیاده‌روی نکنید. رازیانه برای لاغری رازیانه به عنوان یک چربی سوز قوی عمل می کند و در حفظ تناسب اندام بسیار موثر است.&nbsp;رازیانه با سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن روند آن را تسریع می‌کند،&nbsp;در نتیجه با مصرف سریع تر کالری از طریق سلول‌ها انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند. رازیانه قادر است چربی های تجمیع شده در بدن را از بین ببرد و در روند کاهش وزن بسیار موثر است. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق شاتره | 20 خاصیت معجزه آسای عرق شاتره رازیانه با از بین بردن مشکلات دستگاه گوارش می تواند تاثیر خوبی بر هضم بهتر غذا بگذارد و همین امر خواص رازیانه برای لاغری را مهم کرده است. همچنین رازیانه احساس گرسنگی را کم می کند از پرخوری جلوگیری کرده و به کاهش وزن و کاهش اشتها کمک می کند.&nbsp;گیاه رازیانه دارای عناصری مانند فسفر, منیزیم, کلسیم, پتاسیم و انواع ویتامینهای A و C است که برای لاغر شدن و کاهش وزن بسیار مفید است. رازیانه قادر است به متابولیسم بدن سرعت دهد و باعث سوخت و ساز بهتر کالری بدن شده و همچنین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند. &nbsp;رازیانه خون را تصفیه می‌کند و با دفع باقی‌مانده ادرار مانع از تراکم چربی اضافه در کبد می‌شود. دمنوش لاغری رازیانه همانطور که گفته شد خواص رازیانه برای لاغری توسط متخصصان طب سنتی اثبات شده است. در ادامه طرز تهیه دمنوش رازیانه که برای کاهش وزن موثر است را آورده ایم. این دمنوش را با معده خالی و قبل از وعده هایی غذایی و همچنین قبل از خواب باید میل کنید. طرز تهیه:&nbsp;ابتدا چند قاشق رازیانه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و بعد از بیست دقیقه, دمنوش را میل کنید. نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که رازیانه را با آب نجوشانید بلکه فقط در آب جوش دم کنید. رازیانه و خواب بهتر رازیانه با تولید ملاتونین&nbsp;که هورمون مسئول چرخه خواب است. یک خواب خوش و کامل را برای شما به ارمغان می آورد. خوردن آب رازیانه کمک می‌کند تا میزان ملاتونین تنظیم شود. البته بدان معنا نیست که این گیاه خواب‌آور است بلکه با مصرف آن در طی روز احساس می‌کنید که انرژی اضافه دارید اما هنگام شب راحت‌تر به خواب می‌روید. بهتر است با مصرف روزی یک تا ۲ لیوان شروع کنید،&nbsp;ابتدا میزان مصرف کم باشد و سپس افزایش دهید. اگرچه دم‌نوش رازیانه طبیعی است اما باید مراقب بود که به آن حساسیت نداشته باشید. زنان باردار نباید آن را مصرف کنند.&nbsp; زمان و نحوه&nbsp;مصرف رازیانه میزان مصرف و همچنان زمان آن به هدف شما شما بستگی دارد چنانچه به جهت تخمک گذاری در بانوان است می بایستی صبح ها و بصورت ناشتا میل شود اگر هم به جهت لاغری عرق رازیانه را مصرف میکنید بهتر است بعد از هر وعده غذایی یک استکان میل کنید مصرف رازیانه در دوره بارداری و شیردهی در زنان شیرده, خوردن رازیانه باعث افزایش شیر آنها می گردد ولی در زنان باردار بهتر است که استفاده نشود. ارزش تغذیه ای رازیانه یک عدد رازیانه متوسط حدود ۷۳ کالری، ۳ گرم پروتئین، ۱۷ گرم کربوهیدرات دارد. این ماده چربی اندکی دارد اما کلسترول ندارد. رازیانه مقادیر بسیار زیادی فیبر دارد. خوردن بخش سفید رنگ آن حدود ۷ گرم فیبر غذایی را تامین می‌کند. این مقدار معادل ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر است. بیشتر افراد نمی‌توانند فیبر کافی مصرف کنند. به همین خاطر مصرف یک عدد رازیانه متوسط در روز می‌تواند ۷ گرم فیبر وارد بدن کند. قسمت سفید رنگ رازیانه حاوی ۹۶۹ میلی گرم پتاسیم است و می‌تواند ۲۷ درصد از نیاز بدن به این ماده معدنی را برطرف کند. پتاسیم برای کمک به کاهش فشار خون و نیز حفظ و نگهداری تعادل مایعات بسیار ضروری است. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق کاسنی | با 21 مورد از فواید کاسنی برای سلامتی آشنا شوید رازیانه ویتامین C فراوانی دارد و مصرف قسمت سفید رنگ آن می‌تواند ۲۸ میلی گرم از ویتامین C را وارد بدن کند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند فرایند پیری را کندتر کند و باعث افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن گردد. رازیانه ویتامین‌های مهم دیگری همچون ویتامین A، B6 ، K و فولات را نیز تامین می‌کند. این گیاه منبع بسیار خوبی از سایر مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، مس، روی و سلنیوم است. خواص استثنایی رازیانه سلامت استخوان‌ها سلامت استخوان bone-jointبه خاطر کلسیمی که در رازیانه وجود دارد مصرف آن به حفظ و نگهداری سلامت استخوان‌ها کمک زیادی خواهد کرد. رازیانه حاوی ۱۱۵ میلی گرم کلسیم است و می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز بدن به کلسیم را برطرف کند. با مصرف آن می‌توانید کلسیم موجود در رژیم غذایی را افزایش دهید. این موضوع برای افرادی که نمی‌توانند از سایر منابع کلسیم دریافت کنند بسیار عالی است. اما کلسیم تنها ماده مغذی تقویت کننده استخوان نیست که در رازیانه یافت می‌شود. این گیاه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که نقش مهمی در حفظ و نگهداری سلامت استخوان‌ها بازی می‌کنند. بهبود سلامت پوست رازیانه منبع خوبی برای ویتامین C محسوب می‌شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که آسیب رادیکال‌های ازاد را کمتر می‌کند. همین امر باعث می‌شود پوست صورت دچار پیری زودرس نشود. ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار ضروری است و ابزار قدرتمندی برای محافظت از ظاهر پوست محسوب می‌شود. کمبود ویتامین C در بدن را اسکوروی می‌نامند. این کمبود باعث می‌شود بدن به درستی کلاژن را تولید نکند. همین امر منجر به خونریزی لثه‌ها و خونریزی زیر پوست می‌شود. به خاطر عملکردی که ویتامین C در بدن دارد، مقدار کافی و مناسب از این ویتامین برای کاهش چین و چروک و حفظ شادابی و سلامت پوست ضروری است. کاهش فشار خون رازیانه می تواند فشار خون و التهاب را به خاطر محتوای پتاسیمی بالا و محتوای سدیمی اندک کاهش دهد. پتاسیم در برابر سدیم می‌ایستد و همین امر موجب می‌شود فشار خون پایین آورده شود. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که این اثرات یک شبه ایجاد نمی‌شوند. برای اینکه بتوانید از این مزایا بهره مند شوید باید ۴ هفته رژیم غذایی با پتاسیم بالا مصرف کنید. کمک به هضم رازیانه می‌تواند هضم و گوارش را بهبود ببخشد. از آنجایی که این گیاه حدود ۷ گرم فیبر غذایی دارد می‌تواند به سلامت سیستم گوارش کمک فراوانی بکند. عضلاتی که در سیستم گوارشی شما قرار دارند به فیبر غذایی نیاز خواهند داشت. از آنجایی که مشکلات گوارشی همچون یبوست و IBS در بزرگسالان شایع است، مصرف رازیانه می‌تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد. علاوه بر این فیبر همانند یک مسواک کوچک عمل می‌کند و می‌تواند سموم موجود در روده را پاکسازی کند. این سموم اگر در بدن باقی بمانند باعث ایجاد سرطان روده بزرگ خواهند شد. خود رازیانه همانند یک ملین عمل می‌کند و به دفع سموم از بدن کمک فراوانی خواهد کرد. به همین خاطر برخی از فرهنگ‌ها بعد از خوردن وعده غذایی دانه رازیانه را می‌جوند تا به هضم کمک کند و بوی بد دهان را از بین ببرد. برخی از روغن‌هایی که در رازیانه یافت می‌شود به تولید مایع گوارشی کمک خواهد کرد. رازیانه همچنین برای افرادی که رفلاکس اسید دارند نیز مفید است. اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می‌تواند PH معده را متعادل سازد. افزایش سیری فیبر هیچ کالری ندارد و می‌تواند شما را سیر نگه دارد. انسان‌ها آنزیمی که برای شکستن فیبر لازم است را ندارند. به همین خاطر فیبر به عنوان کالری در بدن جذب نمی‌شود. رازیانه حدود ۷ گرم فیبر عاری از کالری دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۱ نشان می‌دهد مصرف ۱۴ گرم فیبر در روز می‌تواند به کاهش وزن خوبی منجر شود. با اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می‌توان حس سیری را فراهم کرد. این موضوع به کاهش وزن کمک فراوانی خواهد کرد. بهبود کولیک در نوزادان کولیک یا قولنج در نوزادان یکی از شرایط پزشکی نسبتا بی خطر است. کولیک به گریه‌های بی‌وقفه بیش از سه ساعت در روز که بیش از سه روز در هفته رخ دهد و حداقل سه هفته تداوم یابد، گفته می‌شود. در این شرایط والدین هر کاری می کنند تا نوزاد آرام شود. دارویی که اخیرا با نام دی سیکلومین هیدروکلراید برای درمان کولیک استفاده می‌شود می‌تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. اما محققان دریافته اند که روغن دانه رازیانه می‌تواند درد را در نوزادان کاهش دهد و یک درمان طبیعی و خانگی برای کولیک محسوب می‌شود. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳، محققان روغن دانه رازیانه را با دارونماها مورد مقایسه قرار دادند. گروهی که با روغن دانه رازیانه درمان شده بودند ۶۵ درصد کولیک کمتری را تجربه کرده بودند. اگرچه این مطالعه امیدوار کننده است اما هنوز دوز مناسب برای نوزادان تعیین نشده است. شاید بتوان گفت امن ترین روش برای درمان کولیک نوزادان نوشیدن چای رازیانه توسط مادر است. کمک به پیشگیری از سرطان رازیانه قرن‌هاست که در طب چینی برای کمک به درمان شرایط التهابی همچون بهبود جای نیش حشرات یا گلو درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. توانایی رازیانه برای کاهش التهاب محققان را به بررسی اثرات آن بر روی سرطان واداشته است. روغنی به نام anethole که در رازیانه یافت می‌شود در برخی از مطالعات بالینی به عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته شده است و می‌تواند تولید سلول‌های سرطان سینه را کاهش دهد. دانشمندان بر این باورند که این روغن می‌تواند التهابی که منجر به توسعه سرطان می‌شود را کاهش دهد. با این حال هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز هست. سایر مواد ضد التهابی در رازیانه همچون سلنیوم می‌تواند به کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان کمک کند. مطالعه بزرگی که شامل ۸۰۰۰ شرکت کننده بود نشان داد که سلنیوم مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد. بیماری های&nbsp;قلبی و تپش قلب پتاسیم و فیبر بالای موجود در عرق رازیانه و دانه های رازیانه کلسترول بالای خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها درمان کم خونی آهن و هیستیدین موجود در رازیان هتولید هموگلوبین را تحریک کرده و در درمان کم خونی مفید موثر می باشد. درمان یبوست و اسهال پودر دانه های رازیانه به عنوان یک ملین قوی عمل می کند و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند. رازیانه حاوی آنتول و سینول می باشد که برای درمان اسهال مفید هستند. درمان بیماری های کلیه و سنگ کلیه خواص دیورتیک رازیانه مواد سمی بدن را از طریق ادرار دفع کرده و برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه مفید می باشد. درمان سرماخوردگی ویتامین C موجود در رازیانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه و آسم مفید می باشد. مقابله با بوی بد دهان جویدن مقدار کمی تخم رازیانه نفس شما را بعد از خوردن غذا خوشبو و تازه خواهد کرد و مخصوصا باعث از بین رفتن بوی بد دهان بعد از خوردن یک وعده غذایی با بوی زیاد خواهد شد.&nbsp;رازیانه به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی با میکروبهایی که باعث بوی بد دهان و نفس بدبو می شوند، مقابله می کند. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی رازیانه نیز باعث بهبود زخمها و آفت های لثه می گردد. علاوه بر جویدن تخم رازیانه، شما می توانید برای کاهش بوی بد دهان ، دمنوش ولرم رازیانه را در دهان خود گردانده و غرغره کنید. درمان تجمع مایعات در بدن نوشیدن دمنوش رازیانه طبق یک برنامه منظم باعث خروج مایعات اضافی از بدن شده و به عنوان یک داروی مُدر عمل می کند. شما همچنین می توانید با قرار دادن دمنوش رازیانه زیر چشمهای خود، پف زیر چشم را که به خاطر تجمع مایعات در بدن ایجاد شده، را کاهش دهید.&nbsp;به علاوه در راستای جلوگیری و درمان تجمع آب و مایعات در بدن، رازیانه به خروج سموم از بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری های مجاری ادراری را کاهش می دهد. این گیاه همچنین دارای خواص عرق آور بوده که عرق ریزی را زیاد می کند درمان بیماریهای دستگاه تنفسی رازیانه دارای خاصیت خلط آوری ملایم می باشد که به بهبود عفونتهای مجاری تنفسی که با سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گرفتگی سینوسها مرتبط هستند، کمک می کند.&nbsp;به عنوان مثال، زمانی که دچار سرفه و گلودرد هستید، می توانید دمنوش گرم رازیانه را 2 یا 3 بار در روز بنوشید. همچنین، می توانید 2 قاشق غذاخوری تخم رازیانه را در یک لیوان آب بجوشانید تا وقتی نصف آب بخار شود، سپس آن را صاف کرده و محلول حاصله را غرغره کنید. تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز رازیانه به عنوان یک تقویت کننده مغز عمومی عمل می کند. محققان دریافته اند که تخم رازیانه به بهبود کارایی ادراکی انسان کمک می کند. پیاز رازیانه و تخم آن همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم می باشند که باعث افزایش هدایت الکتریکی در سراسر بدن می گردد، در نتیجه باعث سلامت عملکرد مغز و توانایی های ادراکی فرد می شود.&nbsp;به علاوه، آب رازیانه به عنوان گشادکننده عروق و افزایش دهنده ذخیره اکسیژن مغز عمل می کند. همچنین در بهبود افسردگی و به تاخیر انداختن شروع بیماریهای روانی موثر می باشد. فواید و خواص رازیانه برای پوست صورت و مو درمان آکنه و جوش صورت چای رازیانه به صورت خوراکی و موضعی برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد. ماسک رازیانه برای جوش صورت مقداری دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد و سرد شود، حالا این محلول را بر روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید. جوان سازی پوست صورت دانه رازیانه دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی بوده که از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود. ماسک صورت رازیانه دانه های رازیانه را در نصف فنجان آب جوش بریزید و یک قاشق زعفران به آن اضافه کنید، بگذارید 30 دقیقه بماند وقتی که سرد شد مقداری عسل به آن اضافه کنید، خمیر به دست آمده را روی صورت خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. &nbsp;تقویت موی سر دانه های رازیانه یا بادیان برای درمان شوره سر، ریزش مو، درمان خارش و پوسته شدن مو، شکنندگی مو و درمان موخوره و رفع موهای زائد بدن مفید می باشند. ماسک رازیانه برای مو دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس یک قاشق گلیسیرین و یک قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنید و آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. فواید دارویی و درمانی رازیانه برای سلامتی زنان، مردان و کودکان رازیانه برای قاعدگی&nbsp; رازیانه قاعدگی را تنظیم می کند، درد قادعدگی را کاهش می دهد و از بیماری سندوم پیش از قاعدگی پیشگیری می کند. رازیانه و بزرگ شدن سینه فلاونوئیدهای موجود در دانه های رازیانه مقدار استروژن را افزایش داده و در نتیجه باعث بزرگ شدن سینه می شود. رازیانه برای یائسگی مطالعات نشان داده که مصرف رازیانه به دلیل مقادیر بالای فیتواستروژن ها در زنان علائم یائسگی را کاهش می دهد. رازیانه برای شیردهی&nbsp; در مطالعه ای که سال 2008 انجام گرفت، مشخص شد رازیانه حاوی نوع خفیف استروژن است که باعث افزایش شیر مادر در در زنان شیرده می شود.&nbsp;پیش از مصرف هرگونه خوراکی و نوشیدنی در دوران بارداری حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید. رازیانه برای مردان تحقیقات نشان داده که رازیانه باعث افزایش میل جنسی در مردان می شود. مصرف رازیانه در مردان هورمون تستوسترون را افزایش داده و از بزرگ شدن پروستات و ناتوانی جنسی در آقایان پیشگیری می کند، رازیانه همچنین ارگاسم را تعدیل کرده و به مردان اجازه می دهد که از رابطه جنسی خود بیشتر لذت ببرند. رازیانه برای نوزادان و کودکان تحقیقات نشان داده که چای رازیانه و روغن رازیانه برای درمان کولیک یا قولنج در نوزادان و کودکان مفید می باشد. ترکیبات شیمیایی رازیانه رازیانه دارای حدود&nbsp; 10% روغن ، مواد قندی و مسویلاژ و حدود 4% اسانس می باشد . روغن رازیانه دریا 4% اسید پال میتیک ، 22% اسید اولیئک ، 14% اسید لینوئیک و 60% اسید پتروسلینیک&nbsp; می باشد. در صد گرم برگ رازیانه تازه مواد زیر موجود است : آب&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;90 گرم پروتیئن&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;2/5 گرم چربی&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 0/4 گرم مواد نشاسته ای&nbsp; &nbsp; &nbsp; 4/5 گرم کلسیم&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;100 میلی گرم فسفر&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;50 میلی گرم آهن&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;2/5 میلی گرم پتاسیم&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;400 میلی گرم ویتامین آ&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 3500 واحد ویتامین ث&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 30 میلی گرم طریقه مصرف رازیانه برای تهیه روغن رازیانه برای تهیه روغن رازیانه، 1 قاشق غذاخوری پودر تخم رازیانه را با 1 فنجان روغن خوراکی (روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن آفتابگردان) در شیشه‌ای در بسته بریزید و در دمای محیط حدود 10 روز قرار دهید. بعد از ان این مایع را با تنظیف (پارچه توری نازک) صاف کنید. روغن حاصل به رنگ سبز روشن خواهد بود. آن را در ظرف شیشه‌ای و دربسته در یخچال نگهداری کنید. روغن رازیانه برای دفع موهای زائد و تسکین دردهای مفصلی کاربرد دارد. تهیه عرق رازیانه برای تولید عرق رازیانه، ابتدا آب و رازیانه را می‌جوشانند. پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق گیاه رازیانه است. به طور کلی طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول‌های آب نفوذ میکند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می‌شود. این آب معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوب، خواص درمانی گیاه رازیانه را هم برای بدن دارد. استفاده از عرق رازیانه برای درمان اختلالات قاعدگی، سوء هاضمه و دستگاه گوارش مفید است. طرز تهیه دمنوش رازیانه دم کرده رازیانه: برای تهیه دمنوش رازیانه مقدار 1 قاشق چایخوری رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش بریزد و آن را به مدت 10 دقیقه دم کنید. دم کرده رازیانه برای درمان کیست تخمدان و افزایش ترشح شیر مادران مفید است. دم کرده برگ رازیانه: 30 گرم برگ رازیانه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه دم کنید. این دم کرده مقوی اعصاب است و هضم غذا را آسان می‌کند. طریقه مصرف رازیانه برای استفاده موضعی و درمان چین و چروک صورت برای استفاده موضعی و درمان چین و چروک و شادابی پوست صورت، ابتدا دانه‌های رازیانه را پودر کنید و یک قاشق مرباخوری از آن را در نصف لیوان آب جوش به مدت یک ساعت دم کنید. سپس دم کرده آن را صاف و با عسل و 1 قاشق غذاخوری ماست شیرین مخلوط و به مدت 20 دقیقه این مخلوط را روی صورت قرار دهید. عوارض احتمالی مصرف رازیانه اگرچه بیشتر افراد مشکلی با مصرف رازیانه ندارند اما در برخی از موارد باید از مصرف این گیاه خودداری کرد. برخی از افراد ممکن است به برخی از مواد حساسیت داشته باشند. به همین خاطر باید از مصرف دانه‌های رازیانه اجتناب کنند. به خاطر سطح پتاسیم بالایی که در رازیانه وجود دارد افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند باید مصرف آن را محدود سازند. افرادی که از مسدود کننده‌های بتا استفاده می‌کنند باید از مصرف رازیانه خودداری نمایند. منبع : | بیتوته | شفا خونه | ستاره | تک فال | ستاره | ساعت24 | برترین ها | دلگرم |&nbsp;آکاایران | فردا | ستاره " ,"datePublished":"2018-03-17T23:35:49+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:30+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }