در بعضی از مواقع ممکن است کودکان به دلایل مختلف دچار رفتار هایی همچون گوشه‌ گیری، خشم و عصبانیت، استرس، قلدری، افسردگی وسایر مشکلات رفتاری گردند‌ در این زمان والدین باید به این تغییرات توجه کرده و از یک روانشناس کودک برای بهبود هرچه سریع تر کودک خود کمک بگیرند.

دقت داشته باشید که در بعضی از مواقع ممکن است بیان این مشکلات برای کودک سخت و دشوار باشد. به همین دلیل از ابراز آن ها اجتناب می‌ کند. پس بهتر است شما پیش قدم شوید و با یک متخصص روانشناسی کودک مشورت نمایید.

اما روانشناس کودک کیست؟

به طور کلی روانشناس کودک را می توان متخصصی دانست که  کاملاً نسبت به رفتارها، احساسات، نحوه تفکر و‌سایر خصوصیات کودکان آگاه است. در واقع این افراد با مسائلی همچون رشد اجتماعی، عاطفی و ذهنی کودک سروکار دارند.

ممکن است بعضی از والدین تصور کنند که دوران کودکی شادترین دوران زندگی یک فرد است که تمام فعالیت های این دوره بدون هیچ گونه دغدغه ایی انجام می شود. اما این احتمال وجود دارد که بعضی از کودکان با آسیب‌هایی روبرو شوند که میتوانند برای همیشه زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله این مسائل می توان به بعضی از بیماری ها، مشکلات تحصیلی، مشکلات خانوادگی و فشارهای اجتماعی اشاره نمود. در نتیجه این کودکان به حمایت دقیق و علمی نیاز خواهند داشت.

همان طور که میدانید از دوران کودکی هر فرد به عنوان دوران طلایی  زندگی او یاد می شود که تمامی تفکرات و شخصیت او در این دوره شکل خواهد گرفت. پس سلامت اجتماعی، روانی و عاطفی کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر متوجه رفتار غیرعادی در کودک خود شده اید باید حتما از یک روانشناس کودک خوب در تهران یا سایر شهرها کمک بگیرید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کرده باشید.

در کل می توان گفت یک روانشناس کودک کمک می کند تا مشکلات کودکان به بهترین شکل ممکن برطرف شود. همچنین به والدین کمک می کند تا بتوانند در موقعیت های مختلف واکنش مناسبی داشته باشند یا این که به صورت آگاهانه و به دور از احساسات رفتار نمایند. همچنین کمک گرفتن از یک فوق تخصص روانشناسی کودک باعث می‌شود تا کودکان بتوانند مسائلی مانند نظم، تمرکز، ارتباط با دیگران و سایر مهارت های لازم برای زندگی آینده را به درستی یاد بگیرند. 

مشکلات رفتاری رایج کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است در دوره‌ای از زندگی دچار ناراحتی و سختی شوند. آن ها معمولا استرس و ناراحتی خود را به شکل مشکلات رفتاری نشان می دهند. بنابراین شما به راحتی می توانید متوجه مشکلات آن ها شده و با کمک گرفتن از یک روانشناس کودک و نوجوان به بهبود این مشکلات بپردازید. از جمله مشکلات رفتاری رایج در کودکان می توان به:

  • تغییر عادات خواب و خوراک
  • احساس غم و ناراحتی
  • گوشه گیری و دوری از دوستان
  • عصبانیت بیش از حد
  • مکیدن انگشت
  • جویدن ناخن
  • لجبازی کردن
  • پرخاشگری
  • فرو رفتن در خود
  • بهانه گیری
  • رفتارهای مخرب
  • عدم تمرکز


و سایر مشکلات رفتاری دیگر اشاره کرد. در واقع وجود یک یا چند مورد از این مشکلات رفتاری را می‌ توان زنگ خطری برای والدین در نظر گرفت تا هرچه سریع تر به دنبال ریشه یابی و رفع مشکلات کودک خود باشند.

چه زمانی باید به روانشناس کودک مراجعه کرد؟

ابتدا به این فایل صوتی کوتاه گوش کنید.

همان طور که گفته شد کودکان اضطراب یا استرس خود را با بروز مشکلات رفتاری نشان می دهند. بنابراین شما به راحتی می ‌توانید متوجه تغییر روحیه یا رفتار فرزند خود شوید. پس با مشاهده و تشدید این علائم باید در اولین فرصت به یک دکتر روانشناس کودک خوب در تهران یا سایر شهرها مراجعه نمایید. زیرا این مشکل می ‌تواند بر روی مسائلی همچون رفتارها، ارتباطات، یادگیری و همچنین مهارت های اجتماعی او نیز تاثیرگذار بگذارد. علاوه بر آن، همان طور که گفته شد همواره پیشگیری بهتر از درمان است. پس باید در سریع ترین زمان ممکن به یک پزشک روانشناس خوب کودکان مراجعه کنید تا از دشوار تر شدن احتمالی پروسه درمان جلوگیری کرده باشید.

چه مسائلی توسط روانشناس کودک مورد بررسی قرار میگیرد؟ 

یک روانشناس یا فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان باید بتواند مسائل مختلفی مانند چگونگی رفتار والدین با کودکان، حسادت در کودکان، چگونگی فرزندپروری، مسائل کودک آزاری، مسائل جنسی، مراحل رشد روانی، جسمی و اجتماعی، مشکلات گفتاری و سایر مشکلات احتمالی کودکان را به طور کامل تشخیص و مورد بررسی قرار دهد. در واقع یک روانشناس با تجربه باید تمامی زوایای پنهان ذهن کودکان را بررسی کند تا بتواند نقاط تاریک ذهن او را یافته و به برطرف کردن آن ها بپردازد. علاوه بر آن مهم ترین ویژگی یک فوق تخصص روانشناسی کودکان آن است که صحبت و مراقبت کردن از کودکان را دوست داشته باشد و بتواند ارتباطی دوستانه و صمیمانه با کودکان برقرار نماید. در کل او باید بتواند روند درمان را لذت بخش کند تا کودکان بدون هیچ ترسی به روانشناس خود اعتماد نمایند. در واقع ارتباط بین روانشناس و  کودک باید به گونه ای باشد که تمامی مسائل عاطفی و احساسی کودک به راحتی مورد بررسی قرار گیرند.

شیوه کار روانشناس کودک 

جالب است بدانید که بررسی مشکلات مربوط به کودکان و همچنین درمان آن ها توسط فوق تخصص روانشناس کودک طی چهار مرحله انجام می گردد. این مراحل شامل سنجش و تشخیص، مداخله، پیشگیری و همین طور مشورت خواهد بود.
مرحله سنجش مربوط به بررسی میزان شدت مشکل می باشد. این کار با مشاهده رفتارهای کودک، مصاحبه و همچنین انجام آزمون های روانشناختی انجام خواهد شد.

مرحله بعدی مداخله است که در طی آن روانشناس با استفاده از راهکار هایی همچون رفتار درمانی، مشاوره خانواده، بازی درمانی، آموزش مدیریت تربیتی، دارو درمانی، گفتار درمانی و سایر روش های درمانی دیگر به رفع مشکلات کودک می پردازد‌.
سومین مرحله پیشگیری است که بعضی از روانشناسان سعی می کنند تا قبل از وقوع مشکلات از آن ها پیشگیری کنند یا حداقل آن ها را کنترل نمایند.

مرحله چهارم مشورت با همکاران است که در این زمان حتی بهترین روانشناسان کودک نیز باید با گروهی از روانشناسان تربیتی، متخصصین اطفال، مشاوران تحصیلی، والدین و سایر افراد متخصص و دخیل در حوزه کودک مشورت می‌کند تا بهترین راه حل برای درمان را بیابد.

چرا باید به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟

در واقع مراجعه به روانشناس کودک در تهران یا سایر شهرستان‌ها باعث می گردد تا بر روی عملکرد های ناخودآگاه و حتی خودآگاه کودک مطالعه شود. علاوه بر آن تمامی تعاملات کودک با والدین، دوستان جهان اطراف و حتی خودشان مورد بررسی قرار می ‌گیرد. در نتیجه رشد ذهنی آن ها سنجیده خواهد شد.
علاوه بر آن کمک گرفتن از یک روانشناس کودک خوب موجب خواهد شد تا تمامی رفتارهای غیر طبیعی کودک مشخص و با این مشکلات مبارزه گردد. همچنین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره روانشناسی باعث می‌ گردد تا مشکلات حادتری مانند اوتیسم نیز سریع تر تشخیص داده شوند‌. دقت داشته باشید که امروزه شما به راحتی می توانید با مراکز مشاوره تماس بگیرید و حتی از روانشناس کودک آنلاین نیز کمک بگیرید‌.

نقش والدین در درمان کودکان

نقش و عملکرد والدین در چگونگی روند درمان اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع والدین بهترین روانشناس کودک و درمانگر فرزند خود هستند. پس آن ها باید تمامی اصول درمانی را توسط مشاوره های روانشناس کودک خود و طی جلساتی آموزش ببینند. همان طور که می دانید کودکان زمان زیادی را با والدین می گذرانند. در نتیجه آن ها باید رابطه صمیمانه با کودک خود داشته و بتوانند راز دار خوبی برای فرزندشان باشند. این نکات باعث می گردد تا فرزند احساس امنیت، راحتی و آرامش بیشتری داشته باشد‌.

وظیفه روانشناس کودک چیست؟

اساسا روانشناسی کودک مطالعه بر روی عملکرد های خودآگاه و ناخود آگاه کودک شماست. روانشناس کودک به بررسی چگونگی تعامل کودک با والدین، خودشان و جهان اطرافشان می پردازند تا پیشرفت و رشد ذهنی او را بسنجند.

چرا روانشناسی کودک اهمیت دارد؟

فهم الگو های رفتاری طبیعی و غیر طبیعی کودک به والدین کمک می کند تا ارتباط برقرار کردن بهتر، یاد دادن بهتر مسائل برای مدیریت احساسات آن ها را بفهمند و به پیشرفت بیشتر کودک خود در مراحل مختلف زندگی کمک کنند.

اهداف روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسان کودک ریشه رفتارهای غیر طبیعی کودک را یافته و به او کمک می کنند تا با این مشکلات مبارزه کند. همچنین به پیشگیری، ارزیابی و تشخیص مشکلاتی مانند اوتیسم می پردازند.

چه مواردی توسط روانشناس کودک مورد ارزیابی قرار می گیرد؟

اساسا رشد فیزیکی، رشد ذهنی و رشد احساسی کودک شما در جلسات مشترک با روانشناس کودک مورد ارزیابی قرار می گیرد.

صادقیه
کارشناس ارشد روانشناسی
نارمک
متخصص روانپزشکی
ونک | صادقیه
فوق‌لیسانس روانشناسی تربیتی
ونک
متخصص روانپزشکی
بلوار کشاورز
متخصص روانپزشکی
شهرآرا
متخصص روانپزشکی
پاسداران
دکترای روانشناسی
ولیعصر
دکترای روانشناسی
صادقیه
متخصص روانشناسی
اشرفی اصفهانی
دکترای روانشناسی کودک
ولیعصر
متخصص روانشناسی
میرداماد
متخصص روانشناسی
یوسف آباد
دکترای روانشناسی
سعادت آباد
دکترای روانشناسی
افسریه
متخصص روانشناسی

برای مشاهده فهرست روانشناس کودک خوب در تهران و حومه و دسترسی به اطلاعات تماس آنها شامل تلفن و آدرس مطب به این صفحه مراجعه فرمایید.

Schemas
{"@context": "https://schema.org","@type": "FAQPage","mainEntity": [{
"@type": "Question",
"name": "وظیفه روانشناس کودک چیست؟",
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"text": "اساسا روانشناسی کودک مطالعه بر روی عملکرد های خودآگاه و ناخود آگاه کودک شماست. روانشناس کودک به بررسی چگونگی تعامل کودک با والدین، خودشان و جهان اطرافشان می پردازند تا پیشرفت و رشد ذهنی او را بسنجند."
}
},{
"@type": "Question",
"name": "چرا روانشناسی کودک اهمیت دارد؟",
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"text": "فهم الگو های رفتاری طبیعی و غیر طبیعی کودک به والدین کمک می کند تا ارتباط برقرار کردن بهتر، یاد دادن بهتر مسائل برای مدیریت احساسات آن ها را بفهمند و به پیشرفت بیشتر کودک خود در مراحل مختلف زندگی کمک کنند."
}
},{
"@type": "Question",
"name": "اهداف روانشناسی کودک چیست؟",
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"text": "روانشناسان کودک ریشه رفتارهای غیر طبیعی کودک را یافته و به او کمک می کنند تا با این مشکلات مبارزه کند. همچنین به پیشگیری، ارزیابی و تشخیص مشکلاتی مانند اوتیسم می پردازند."
}
},{
"@type": "Question",
"name": "چه مواردی توسط روانشناس کودک مورد ارزیابی قرار می گیرد؟",
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"text": "اساسا رشد فیزیکی، رشد ذهنی و رشد احساسی کودک شما در جلسات مشترک با روانشناس کودک مورد ارزیابی قرار می گیرد."
}
}]}