خستگی، اختلال در خواب، تغییر در اشتها و بی تفاوتی از علائم افسردگی در مردان هستند.

در حالی که افسردگی بالینی اغلب به عنوان یک بیماری زنانه در نظر گرفته می شود اما با این وجود سالانه بیش از 6 میلیون مرد در ایالات متحده به افسردگی دچار می شوند. متاسفانه این تصور که بیماری افسردگی یک بیماری زنانه است باعث شده که در بسیاری از موارد مردان به علائم افسردگی خود توجه نکرده و برای درمان اقدام نکنند. در واقع افسردگی هر دو جنس زن و مرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال می تواند در کارها و فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند. علائم افسردگی در مردان، مشابه علائم افسردگی در زنان می باشد، اما مردان تمایل دارند که این علائم را به گونه ای متفاوت بیان کنند.

سه مورد از شایع ترین علائم افسردگی در مردان 

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

درد فیزیکی: گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت درد های جسمانی مانند پشت درد، سردرد مکرر، مشکلات خواب، اختلال عملکرد جنسی، و یا اختلالات گوارش که به درمان طبیعی پاسخ نمی دهند، بروز می کند.

خشم: این می تواند به صورت تحریک پذیری، حساسیت به انتقاد، و یا از دست دادن حس شوخ طبعی، خلق و خوی کوتاه، و یا حتی خشونت بروز کند. برخی از مردان به صورت جسمانی و یا کلامی به زنان و کودکان یا سایر عزیزان خود توهین می کنند.

رفتار بی پروا: یک مرد مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به نمایش رفتار های خیالبافانه و یا خطرناک نماید. این می تواند شامل دنبال ورزش های خطرناک بودن، رانندگی بی پروا، و یا درگیر شدن در رابطه جنسی پرخطر باشد. شما ممکن است بیش از حد دارو، الکل و یا سیگار مصرف کنید.

 حتما بخوانید : افسردگی چیست و راه درمان

انگیزه های افسردگی در مردان

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

هیچ دلیل یکسانی برای افسردگی در مردان وجود ندارد. عوامل زیستی، روانی، و اجتماعی در این بیماری نقش دارند، همچنین این عوامل در انتخاب شیوه زندگی، روابط و مهارت های مقابله ای موثر هستند. حوادث استرس زا در زندگی و یا هر چیزی که باعث می شود شما احساس بی فایده بودن، درماندگی، تنهایی، غم شدید کنید و یا تحت الشعاع استرس باشید می تواند افسردگی را در شما آغاز کند. این می تواند شامل:

  • استرس قریب به اتفاق در محل کار، مدرسه یا خانه
  • مشکلات زناشویی و خانوادگی
  • نرسیدن به اهداف مهم
  • از دست دادن یا تغییر شغل
  • گام گذاشتن در خدمت سربازی
  • مشکلات مالی
  • مشکلات سلامتی مانند بیماری های مزمن، آسیب، از کار افتادگی
  • ترک سیگار، مواد مخدر یا الکل به تازگی
  • مرگ یک دوست
  • مسئولیت های خانوادگی مانند مراقبت از کودکان، همسر، یا پدر و مادر پیر
  • بازنشستگی
  • از دست دادن استقلال

افسردگی در زنان اغلب باعث احساس غمگین بودن و پوچی می کند اما افسردگی در مردان اغلب باعث تحریک پذیری و واکنش های پرخاشگرانه می شود.

عوامل خطر ابتلا به افسردگی در مردان

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

در حالی که هر انسان می تواند از افسردگی رنج ببرد، برخی از عوامل خطر که مرد را در برابر این بیماری آسیب پذیر تر می کند شامل :

  • تنهایی و عدم حمایت های اجتماعی
  • ناتوانی در مقابله با استرس به طور موثر
  • سابقه مصرف الکل و سوء مصرف مواد مخدر
  • ترومای دوران کودکی و یا سوء استفاده
  • پیری در انزوا

افسردگی در مردان و عملکرد جنسی آنان 

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

افسردگی می تواند بر عملکرد و تمایلات جنسی مردان تاثیر بگذارد. متاسفانه برخی دارو های ضد افسردگی و یا برخی از سایر داروها نیز می توانند همین تاثیر را داشته باشند. مردان اغلب تمایلی به اعتراف به مشکلات جنسی خود ندارند. بسیاری از مردان احساس می کنند که این مشکلات به علت بیماری و یا اختلالی در سیستم جنسی آنها به وجود آمده است در حالی که در واقع این علائم به علت مشکل دیگری مانند افسردگی بروز کرده اند.

علائم افسردگی قابل مشاهده در مردان

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

احتمال کمی وجود دارد که مردان علائم معمولی افسردگی از جمله احساس غم و اندوه از خود بروز دهند. ممکن است افسردگی باعث شود که مردان احساسات خود را پنهان کنند. به جای اینکه خلق خوی مردان مبتلا به افسردگی، افسرده به نظر برسد بیشتر تحریک پذیر و پرخاشگر خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از مردان و حتی پزشکان و متخصصان قادر به تشخیص بیماری افسردگی در مردان نیستند.

عواقب ناشی از بیماری افسردگی درمان نشده در مردان 

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

افسردگی در مردان می تواند عواقب مخربی داشته باشد. بر مبنای یک گزارش، در ایالات متحده آمریکا، مردان 4 برابر بیشتر از زنان اقدام به خودکشی می کنند. بر مبنای این گزارش 75 تا 80 درصد افرادی که خودکشی می کنند مرد هستند. البته تعداد زنانی که اقدام به خودکشی می کنند بیشتر از مردان است اما تعداد مردانی که اقدام آنها به مرگ منجر می شود بسیار بیشتر است. این قضیه به این دلیل است که مردان روش های کشنده تری مانند استفاده از اسلحه را انتخاب می کنند تا مصرف قرص و داروی بیش از حد.

چرا افسردگی در مردان اغلب شناخته شده نیست؟

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

دلایل متعددی برای اینکه چرا علائم افسردگی در مردان جدی گرفته نمی شود وجود دارد. به عنوان مثال مردان تمایل دارند که مشکلاتشان را بروز ندهند زیرا معتقدند که “مرد باید قوی باشد”. مشکلات فرهنگی نیز باعث شده است که ابراز احساسات تا حدی زیادی یک صفت زنانه در نظر گرفته شود. در نتیجه مردان مبتلا به افسردگی اغلب در مورد علائم جسمی افسردگی، مانند خستگی، گلایه می کنند تا در مورد علائم روحی و احساسی آن.

چرا پذیرفتن افسردگی در مردان سخت است؟

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

فرهنگ و دید یک جامعه نسبت به مردان می تواند در شناسایی و درمان افسردگی افراد موثر باشد. “مرد باید همیشه پیروز و موفق باشد” و یا “مرد باید خود و احساساتش را کنترل کند” از جمله عوامل فرهنگی هستند که باعث پنهان ماندن برخی از علائم افسردگی در مردان می شوند. در عوض معمولا فرهنگ پرخاشگری و خشم در مردان پذیرفته شده تر است.

آیا افسردگی در مردان با احساس ترس و وحشت همراه است؟

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

بله به طور کلی مردان با چالش های بزرگی در برابر ترس و وحشت ناشی از افسردگی مواجه می شوند. به احتمال زیاد مردان برای مقابله با این احساس ترس و وحشت به مصرف الکل و یا مواد مخدر و یا سایر رفتار های مخاطره آمیز روی بیاورند. بسیاری از مردان از صحبت کردن در مورد احساسات افسرده خود با دوستان و خانواده اجتناب می کنند.

آیا افسردگی در مردان مسن تر شایع است؟

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

اگر چه افسردگی بخشی طبیعی از سالمندی نیست اما مردان مسن تر ممکن است به علت شرایطی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و یا سایر عوامل استرس زا به بیماری افسردگی دچار شوند. از دست دادن کار و درآمد و یا بازنشستگی نیز می تواند به افزایش استرس و کم شدن اعتماد به نفس و در نهایت به افسردگی منجر شود. علاوه بر این موارد، مرگ دوستان و اعضای خانواده، سایر بیماری ها و برخی دارو ها نیز می توانند به ابتلا به افسردگی کمک کنند.

درمان افسردگی در مردان 

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

بیش از 80 درصد از مبتلایان به افسردگی (چه مرد و چه زن) از طریق دارو های ضد افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو روش درمانی می توانند با موفقیت درمان شوند. 

سعی نکنید افسردگی را در خودتان نگه دارید. طول می کشد تا برای درخواست کمک شجاعت به خرج دهید. اما اغلب مردان مبتلا به افسردگی به خوبی به درمان هایی مانند تغییر در شیوه زندگی، حمایت اجتماعی، دارو درمانی یا ترکیبی از درمان ها پاسخ می دهند. گام اول به دکتر روانشناس مراجعه نمایید و با او مشورت کنید. در مورد چگونگی احساس و همچنین علائم جسمی شما متخصص سلامت روان بهتر می تواند تشخیص دهد.

1. روان درمانی 

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

ممکن است احساس کنید که صحبت با یک غریبه در مورد مشکلات خود غیرمردانه است، یا احساس قربانی بودن داشته باشید. با این حال، باید بدانید به تنهایی نمی توانید از پس آن برآیید همچنین پنهان کردن و انکار آن نیز کاری از پیش نمی برد. باز کردن مشکلتان می تواند در تغییر حالت و احساستان بسیار موثر باشد. اگر درمانگر و متخصص در نزدیک خود ندارید از یک دوست، عضو خانواده و یا همکار کمک بگیرید. عمل ساده ی صحبت کردن چهره به چهره می تواند کمک زیادی به شما نماید.

2. دارو

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

داروهای ضد افسردگی به تسکین برخی از علائم افسردگی، کمک می کنند اما مشکل را اساسی درمان نمی کنند، و به ندرت یک راه حل طولانی مدت است. دارو با عوارض جانبی می آید. برای درمان نباید همیشه به دارو متکی باشید بلکه تغییر شیوه زندگی، تغییر تفکر و دریافت کمک حرفه ای نیز نیاز می باشد.

اگر نمی دانید برای درمان افسردگی با چه کسی باید تماس حاصل کنید به لیست زیر توجه کنید :

  • مراکز بهداشت روان جامعه
  • پزشکان خانواده
  • سازمان های خدمات اجتماعی
  • سازمان حفظ سلامتی
  • گروه روانپزشکی بیمارستان و درمانگاه ها
  • متخصصان بهداشت روان مانند روانپزشکان روانشناسان مددکاران اجتماعی یا
  • مشاوران سلامت روان
  • کلینیک ها یا بخش های خصوصی

درمان گیاهی افسردگی در مردان

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

برای درمان انواع افسردگی، سالیان درازی است که از انواع داروهای ضد افسردگی شیمیایی استفاده می شود ولی چون درمان افسردگی گاهی چندین ماه یا چندین سال طول می کشد، مصرف کنندگان این داروها همیشه از عوارض جانبی آن ناراضی و نگران هستند؛ به همین دلیل، به تازگی تحقیقات وسیعی روی گیاهان دارویی ضد افسردگی و آرام بخش صورت گرفته و تعدادی داروی گیاهی موثر و دارای حداقل اثرات جانبی به بازارهای جهانی عرضه شده است؛ البته مصرف این گیاهان هم، بدون عارضه نیست و خواندن این مطلب نباید باعث شود داروهایی را که پزشک برای تان تجویز کرده، به طور ناگهانی قطع کنید اما شاید با مشورت و تحت نظر پزشک تان بتوانید کم کم آنها را جایگزین داروهای شیمیایی کنید. در این مطلب به معرفی تعدادی از این گیاهان می پردازیم:

1. سنبل الطیب

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

سنبل الطیب یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی است که در ایران و جهان از آن برای مصارف گوناگون دارویی، غذایی و بهداشتی استفاده می شود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل های کم درخت در حاشیه جویبارها و گودال ها می روید. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از 3 سال عمر دارد، استفاده می شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه ای در می آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیشتر می شود. بوی مطبوع این گیاه به قدری است که گربه آن را از فواصل دور هم تشخیص می دهد و به طرف آن می رود؛ به همین علت، به این گیاه علف گربه نیز می گویند.

تاثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، 3 برابر خشک شده آن است. سنبل الطیب باید در حرارت کم، خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی آن را از بین می برد. یکی از مهم ترین خواص دارویی این گیاه خاصیت آرام بخش بودن آن است. سنبل الطیب با داشتن خاصیت ضد تشنج در رفع ناراحتی های عصبی و کاهش صرع نیز مفید است. دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می برد و جایگزین خوبی برای قرص ها و داروهای آرام بخش است.

نحوه مصرف: مقدار 2 تا 4 گرم سنبل الطیب را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی 3 بار، هر بار یک فنجان میل کنید. این نوشیدنی معالج تمام حالات عصبی، سرگیجه، ناآرامی های عصبی، ضد ترس شبانه اطفال و آرام بخش بسیار خوبی برای کارهای فکری زیاد است.

2. زعفران

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

زعفران بومی نواحی مختلف آسیا، به ویژه جنوب غرب آسیا، جنوب اروپا و اسپانیاست. قسمت مورد استفاده این گیاه که به نام زعفران در بازار تجارت موجود است انتهای خامه و کلاله گل است. زعفران حاوی مواد چرب، املاح معدنی، موسیلاژ و اسانس های فراوانی است. رنگ زعفران مربوط به ماده ای به نام کرویسن است. مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم مورد توجه بوده درمان افسردگی است.

زعفران بوی قوی و طعمی تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام بخشی و خواب آوری است و بالاخره اگر می خواهید همیشه شاد و خندان باشید، زعفران بخورید. زعفران را باید در شیشه های دربسته و دور از نور نگه داری کنید زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می دهد. اسانس زعفران تبخیر شدنی است و در صورت نگه داری نامناسب به مرور زمان اسانس آن تبخیر، از اثرات دارویی و طعم مزه آن کاسته شده و مرغوبیت خود را نیز از دست می دهد.

با توجه به اینکه مواد معطر گیاه در حالت پودر شده، بسیار سریع تر از پودر نشده آن تبخیر می شود پس بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنید یا در صورت پودر کردن، در ظرف دربسته نگه داری کنید. از مضرات زعفران این است که روی سیستم تولید مثل اثر دارد؛ بنابراین زنان حامله باید از خوردن زیاد آن اجتناب کنند. در ضمن خوردن زیاد زعفران برای کلیه ها مضر است و اشتها را نیز کم می کند.

3. علف چای

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد افسردگی که خاصیت دارویی و خواص ارزنده دیگری نیز دارد، علف چای است. قدمت مصرف این گیاه بیش از 2 هزار سال است و نزد بیشتر اقوام و ملل جهان به عنوان بهترین داروی بیماری های عصبی مورد استفاده بوده است. اکنون بیش از 50 کارخانه داروسازی جهان از گیاه علف چای، داروهای مختلف ضد افسردگی تهیه می کنند. این گیاه در ایران با نام های دیگری نظیر گل راعی، علف هزار چشم و هوفاریقون شناخته می شود. قسمت مورد استفاده این گیاه، سرشاخه گلدار گیاه تازه یا گیاه خشک شده و نیز گل های تازه گیاه است. علف چای در درمان افسردگی های خفیف عصبی همچون افسردگی های دوران یائسگی و درمان خستگی های عصبی موثر است. خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده است. ماده موثر این گیاه هایپریسین است. این گیاه را نیز می توانید به صورت چای، دم کرده و نوش جان کنید.

درمان خانگی افسردگی در مردان

1. مخمر آبجو 

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

مخمر یک درمان گیاهی محبوب برای  افسردگی خفیف تا متوسط است. شامل ترکیبات شیمیایی مانند هیپریسین و هیپرفورین است که مانند یک داروی ضد افسردگی جذب گیرنده های سروتونین و سروتونین را مسدود میکند. 

نحوه مصرف: یک یا دو قاشق غذاخوری مخمر خشک به یک فنجان آب گرم ریخته 10 دقیقه بعد بنوشید دو بار در روز بنوشید. نوشیدن منظم آن اخلاق و رفتارتان را بهبود می بخشد. قبل از استفاده از مخمر با دکتر مشورت کنید

2. هل

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

هل می تواند به  جوانی  سلول ها کمک کرده، به نوبه خود  خلق و خوی را بهتر کرده و در نتیجه افسردگی را درمان میکند.

نحوه مصرف: نصف قاشق چای خوری پودر هل  را به یک فنجان آب گرم یا شیر اضافه کنید.  یک بار در روز بنوشیدهمچنین می توانید چند قطره از روغن هل  را به آب حمام  اضافه کنید. در این حمام معطر پر نشاط  به مدت 30 دقیقه بمانید

3. جوز

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

جوز مغز را تحریک کرده، خستگی و استرس را از بین برده، و  خلق و خوی را بهتر میکند 

نحوه مصرف: یک هشتم قاشق چای خوری از پودر جوز را در یک قاشق غذاخوری آب انگور مخلوط کنید. دو بار در روز برای آرام کردن ذهن و از بین بردن افسردگی بنوشید. جوز خام در دوزهای بزرگ اثرات روانگردان دارد.

4. بادام هندی

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

بادام هندی غنی از ویتامین C، است سیستم عصبی را تحریک میکند. همچنین، ریبوفلاوین در بادام هندی انرژی  را افزایش  میدهد و انسان را فعال و با نشاط می کند. دیگر مواد مغذی مفید در  بادام هندی با افسردگی مبارزه میکند عبارتند از منیزیم، تریپتوفان و ویتامین B6.

نحوه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر بادام هندی را  به یک فنجان شیر گرم  بریزید هر روز بنوشید  همچنین می توانید تعداد انگشت شماری از بادام هندی بو داده و خشک را به عنوان یک میان وعده سالم برای بهتر شدن خلق و خوی بخورید

5. روغن ماهی

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی با مصرف اسیدهای چرب امگا–3 بهبود می یابند. روغن ماهی  دارای اسیدهای چرب امگا-3 است، که برای کارکرد طبیعی مغز لازمست، و به شدت برای افراد مبتلا به افسردگی توصیه می شود.  برای مکمل های روغن ماهی برای دوز مناسب با دکتر مشورت کنید.
متناوبا، شما می توانید ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، ساردین، و آنچه که  اسیدهای چرب امگا–3 غنی هستند  بخوربد. بذر کتان و سویا  منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا–3 هستند.

6. سیب

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

سیب حاوی سطوح بالایی از ویتامین B، پتاسیم و فسفر است. همه این مواد مغذی به سلولهای  عصبی آسیب دیده کمک میکند و همین باعث درمان افسردگی می شود
نحوه مصرف: یک سیب خرد کرده در مخلوط کن یا آبمیوه گیری بریزید و آب آنرا بخورید یا به آب سیب یک قاشق غذاخوری عسل و یک فنجان شیر گرم بریزید روزی دو بار بنوشید. همچنین، می توانید روزی یک عدد سیب برای جلوگیری از افسردگی بخورید.

7. عسل

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

قند عسل طبیعی است با افسردگی مقابله میکند. به علاوه، عسل می تواند اعصاب را آرام کرده. اسید آمینه به نام  تریپتوفان در عسل باعث خواب می شود که خواب خوب به درمان  افسردگی کمک میکند.

نحوه مصرف: پنج تا 10 بادام خرد شده را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. قبل از رفتن به رختخواب یک قاشق چای خوری از این مخلوط را بخورید یا یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر جینسنگ مخلوط کرده و یک فنجان آب گرم به این مخلوط  اضافه کرده و  پنج دقیقه دقیقه بعد بنوشید دو بار در روز توصیه می شود

8. مارچوبه

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

مارچوبه شامل  ترکیبات قدرتمندی است که می تواند با افسردگی مبارزه کند محتوای بالای فولات در مارچوبه کارکرد مغز، را بهتر میکند ویتامین E آن خلق و خوی  را بهتر میکند. به علاوه، تریپتوفان در مارچوبه سروتونین  مغز را تثبیت میکند. 

نحوه مصرف: برای مبارزه با افسردگی، خوردن مارچوبه تازه، بخار پز و یا کبابی سه یا چهار بار در هفته توصیه می شود. همچنین می توانید نصف و یا یک قاشق چای خوری از پودر ریشه مارچوبه را در یک لیوان آب ریخته بنوشید.

9. مرغ

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

سطوح پایین ویتامین B6 می تواند باعث افسردگی شود. بدن نیاز به ویتامین B6 برای افزایش سروتونین و دوپامین دارد. می توانید مقدار مورد نیاز ویتامین B6 از مرغ دریافت کنید.  0.5 میلی گرم از این ویتامین فقط در 3 اونس گوشت مرغ وجود دارد. مرغ بهتر است در فر پخته شود و همراه با سبزیجات خورده شود.  همچنین می توانید یک کاسه سوپ مرغ بخورید. از خوردن پوست مرغ خودداری کنید. مرغ دو یا سه بار در هفته توصیه می شود.

درمان افسردگی در مردان با طب سنتی

1. بادرنجبویه و درمان سنتی افسردگی در مردان

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

بادرنجبویه داروی مورد علاقه پزشک بزرگ ایرانی، ابوعلی‌سینا بودکه جهت تقویت قلب و انبساط روح تجویز می‌کرده است. استفاده از این گیاه به عنوان یک داروی ضد افسردگی تا قرن هفدهم ادامه داشت، در این زمان کولپپر، گیاه پزشک بریتانیایی اعلام کرد که این گیاه تمام ناراحتی‌ها و افکار ناملایم را که ناشی از بیماری مالیخولیایی و صفرای سیاه است از مغز بیرون می‌کند. آزمایش‌های جدید بر روی حیوانات آزمایشگاهی تایید می‌کند که اثر آرام بخشی بادرنجبویه به این علت است که گیاه همانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می کند.

گیاه پزشکان و عطاران، روغن بادرنجبویه را برای از بین بردن افسردگی، نگرانی، بی قراری و سردردهای عصبی تجویز می‌کنند.

2. برطرف کردن افسردگی با غذاهای خوشمزه

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

از دیدگاه طب سنتی برخی از غذاها برای رفع غم و اندوه، افسردگی و وسواس بسیار مفید است؛ مانند: گوشت گوسفند زرده تخم‌مرغ نیم‌برشت (عسلی) شیر فرنی شیربرنج سوپ جو، بوییدن و خوردن سیب مخصوصاً سیب گلاب، دمنوش "به"، شربت تخم بالنگو همراه با گلاب و زعفران، مصرف دمنوش اسطخودوس بسیار خوب است. گیاهانی همچون زعفران و اسطوخودوس می‌توانند مغز و قلب را تقویت کرده و حالات روحی فرد را تسکین بخشند اما تا زمانی که عامل این بیماری در فرد درمان نشود این درمان‌‌ها به تنهایی جوابگو نخواهد بود.

یکسری میوه‌ها و گیاهان وجود دارند که در کنار درمان بیماری می‌توانند کمک کننده باشد. ساده‌ترین آن‌ها «سیب» است بو کردن سیب شادی‌آفرین است. همچنین میوه «به» به تقویت قلب مغز و حالات روحی کمک می‌کند؛ «سیب و به» را رنده و خشک کرده و به عنوان چای دم کنید؛ این کار به تقویت اعصاب و کاهش افسردگی کمک کند.

3. درمان افسردگی با بوی خوش

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

یکی از مهمترین چیزهایی که قلب را تقویت می‌کند, استفاده از بوهای خوش است. بقراط می‌فرماید اگر خواستیم بیماری را از غذا منع کنیم یا مصرف غذا را در فرد کم کنیم, می‌توانیم به او بوهای خوش برسانیم و آن را به این وسیله تقویت کنیم. گلاب بسیار مقوی قلب و سیستم عصبی است. بهتر است که در محیط اسپری شود. همچنین بوهای معتدل مثل مریم و نرجس برای تقویت قوا بسیار مفید است. باید گفت که بوی خیار و لیمو مقوی قوای نفسانی است و قوای مغزی است.

تغییر در شیوه زندگی برای درمان افسردگی در مردان

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

تغییر در شیوه زندگی ابزار بسیار موثر در درمان افسردگی در مردان است. حتی اگر شما نیاز به درمان های دیگر دارید، تغییر در شیوه زندگی به درمان افسردگی سرعت داده و از پیشرفت آن جلوگیری می کند.

به طور منظم ورزش کنید. ورزش منظم یک راه قوی برای مبارزه با افسردگی در مردان است زیرا نه تنها با افزایش سروتونین، اندروفین و دیگر مواد شیمیایی مغز احساس خوب ایجاد می کند، بلکه باعث رشد سلول های جدید مغزی و اتصالات مغزی می شوند. مشابه کاری که دارو های ضد افسردگی انجام می دهند، همچنین اعتماد به نفس را افزایش می دهد و به بهبود خواب کمک می کند. برای حداکثر نتیجه، 30 تا 60 دقیقه فعالیت در بیشتر روزها داشته باشید.

خوب غذا بخورید. خوردن لقمه های کوچک و وعده های غذایی متعادل در طول روز کمک خواهد کرد که شما انرژی خود را حفظ کنید و نوسانات خلقی به حداقل برسد. کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. کمبود ویتامین B می تواند باعث افسردگی شود. خوردن میوه های خانواده مرکبات، سبزیجات، حبوبات، گوشت مرغ و تخم مرغ نیز موثر است. مواد غذایی غنی از برخی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد، گردو، سویا نیز می تواند خلق و خوی را افزایش دهد.

خواب کافی. هنگامی که شما به مقدار کافی نخوابیده باشید، علائم افسردگی شما بدتر می شود. محرومیت از خواب باعث تشدید عصبانیت، تحریک پذیری، و دمدمی بودن می شود. بین 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب ضروری است.

استرس را به حداقل برسانید. ایجاد تغییرات در زندگی برای کمک به مدیریت و کاهش استرس موثر است. استرس بیش از حد افسردگی را تشدید می کند و یا شما را در معرض خطر افسردگی در آینده قرار می دهد. اهداف واقع بینانه تنظیم کنید و اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر خرد کنید.

چگونه به شوهرتان در هنگام افسردگی کمک کنید؟

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

چنانچه شوهرتان احساس افسردگی می کند باید به او در پذیرش کمک متخصصان یاری نمایید. نیاز به کمک را در شوهرتان تشخیص دهید و برای این کار به مراحل زیر توجه داشته باشید:

 1. نشانه ها و علائم افسردگی را بشناسید

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

علائم و نشانه های افسردگی را بشناسید تا بتوانید به درستی در خصوص شوهرتان قضاوت کنید. مهمترین این نشانه ها عبارتند از ناراحتی و اندوه مزمن، کج خلقی و بی علاقگی، بی علاقه شدن به فعالیت هایی که قبلاً برایش لذت بخش بوده، کناره گیری از اقوام و دوستان، منفی بافی، بحث و جدل، تغییرات حائز اهمیت در عادت خوردن یا خوابیدن، سست و بی انرژی بودن و یا گرایش به مواد مخدر و....

2. از ناچیز شمردن شرایط شوهرتان خودداری کنید

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

افسردگی یک بیماری جدی است بنابراین تمام صبحت ها و تهدیدهای شوهرتان از جمله تهدید به خودکشی را جدی بگیرید.

3. به همسر خود کمک کنید

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

منظور از کمک کردن به فرد افسرده این نیست که طوری رفتار کنید که او مجبور شود افسردگی اش را پنهان کند، یا دروغ بگوید و یا برای او عذر و بهانه ای جور کنید. وقتی افسردگی مردانه می‌شود و پدر خانواده در غم فرو می‌رود، زندگی از نظر اعضای خانواده بی‌رنگ می‌شود و می‌توان گفت افسردگی پدر بر زندگی كل خانواده سایه می‌افكند و به نوعی شادی از زندگی رخت بر می‌بندد.

4. شوهرتان را در تقاضای کمک از دیگران تشویق کنید

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

او را متقاعد کنید که به دنبال درمان رفتن نشانه ضعف و ناتوانی نیست پیشنهاد کنید که به هنگام مراجعه به درمانگر او را همراهی کنید. اگر در برابر رفتن نزد مشاور مقاومت کرد به او انجام یک سری آزمایش کامل نزد پزشک خانوادگی تان را پیشنهاد کنید. احتمالاً این پیشنهاد را راحت تر خواهد پذیرفت و به این ترتیب یک قدم به درمان نزدیک تر می شود.

5. از همه مهمتر عشق و محبت بی قید و شرط خود را از او دریغ نکنید 

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

همواره در طی فرآیند معالجه شوهرتان او را به طور کامل حمایت نمائید. در طول درمان نیز به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • هر گونه کمک و حمایتی را که شوهرتان به آن نیازمند است برایش مهیا کنید. در زمانبندی و برنامه ریزی به او کمک کنید و به او روحیه و امید دهید.
  • مطمئن شوید تمام داروهایش را طبق تجویز پزشک مصرف میکند، کمکش کنید که با شما در خصوص احساساتش صحبت کند. به هیچ وجه او را تحت فشار قرار ندهید.
  • بدانید که تأثیر روش های درمانی نیازمند گذشت زمان است. اگر داروهایی تجویز شده است، این داروها به طور فوری علائم بیماری را از بین نخواهد برد و گاهی اوقات چندین دارو و درمان مختلف باید آزمایش شوند تا موثرترین آنها شناسایی شود.
  • از شوهرتان بخواهید که فعال و پرجنب و جوش باشد. با هم به پیاده روی بروید. با هم به تماشای یک فیلم یا برنامه شاد بپردازید و یا به دیدن موزه و یا رستوران بروید.
  • غذاهای سالم بخورید، مثال ها و نمونه های خوب را در حرف هایتان مطرح کنید و او را به سمت نگرشی مثبت سوق دهید.

لازم به ذکر است که در این دوره باید مراقب سلامت جسمی و روحی خود نیز باشید برای این منظور به نکات زیر توجه نمایید:

  • اگر به کمک دیگران نیاز دارید حتماً آن را مطرح کنید. افسردگی شوهرتان عوارضی نیز برای شما به دنبال خواهد داشت سعی نکنید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. استرس و فشار زیاد سبب احساسی بی رغبتی، بیهودگی و کم حوصلگی در شما می گردد.
  • چنانچه شوهرتان احساس افسردگی می کند باید به او در پذیرش کمک متخصصان یاری نمایید
  • بپذیرید که شما به تنهایی نمی توانید شوهرتان را معالجه کنید. افسردگی شرایطی کاملاً حساس و جدی است و شوهرتان نیز باید برای درمان و بهبود خود دست به کار شود.
  • نگرانی ها و احساسات خود را به زبان بیاورید و از سکوت و ریختن در درون خود، خودداری کنید زیرا با این کار زمینه بی میلی، کم حوصلگی و بیماری خود را مهیا می کنید. در عوض با شوهرتان صحبت کنید زیرا ارتباط و گفتگو در کاهش اثرات این بیماری موثر است هر چند باید توجه داشت که این گفتگوها و ارتباطات عاری از هر گونه علامت و سرزنش پیدا و پنهان باشد.

حمایت اجتماعی برای درمان افسردگی در مردان

افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان

شبکه های اجتماعی ضعیف، که می تواند سبب بروز یا تشدید حملات افسردگی شوند. اجازه دهید خانواده و دوستان به شما کمک کنند. پذیرش کمک و حمایت نشانه ای از ضعف نیست و به معنی این نیست که شما یک بار بر دوش دیگران هستید. در واقع، اکثر دوستان متوجه می شوند که شما به آنها اعتماد کرده اید و این موضوع پیوند شما را قوی تر می کند. روابط نزدیک برای کمک به شما در این زمان حیاتی است.

منبع: coca.ir | asriran.com | bartarinha.ir | hidoctor.ir | alodoctor.com | halmabi2.blogfa.com

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4,"reviewCount":3}
جمع امتیاز ها
4
تعداد امتیاز ها
3

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان","headline" : "افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان", "url" : "https://jameesalamat.com/node/168","id" : "https://jameesalamat.com/node/168","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "امیر شریعتی زادگان", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>امیرشریعتی زادگان دانش آموخته رشته روانشناسی در دانشگاه UCSI مالزی است. او تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مالزی با نمرات بالا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز در این کشور اقامت دارد.&nbsp;</p>

<p>امیر علاقمند به موسیقی، نوشتن، ورزش و خانواده است.</p>

<p>در سال 2014 او توانست اولین مشاوره های خود برای مراجعین را بصورت تلفنی و آنلاین ارائه دهد و از این حیث در این زمینه صاحب رکورد می باشد.&nbsp;</p>

<p>مطالبی که امیر آنها را گردآوری یا تایید نموده است همگی مطابق اصول و مفاهیم روانشناسی هستند.</p>" , "image" : "https://jameesalamat.com/sites/default/files/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/302"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" خستگی، اختلال در خواب، تغییر در اشتها و بی تفاوتی از علائم افسردگی در مردان هستند." , "articleBody" : " در حالی که افسردگی بالینی اغلب به عنوان یک بیماری زنانه در نظر گرفته می شود اما با این وجود سالانه بیش از 6 میلیون مرد در ایالات متحده به افسردگی دچار می شوند. متاسفانه این تصور که بیماری افسردگی یک بیماری زنانه است باعث شده که در بسیاری از موارد مردان به علائم افسردگی خود توجه نکرده و برای درمان اقدام نکنند. در واقع افسردگی هر دو جنس زن و مرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال می تواند در کارها و فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند. علائم افسردگی در مردان، مشابه علائم افسردگی در زنان می باشد، اما مردان تمایل دارند که این علائم را به گونه ای متفاوت بیان کنند. حتما بخوانید :&nbsp;علائم افسردگی - ۱۰ نشانه که نباید از کنار آنها ساده گذشت سه مورد از شایع ترین علائم افسردگی در مردان&nbsp; درد فیزیکی: گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت درد های جسمانی مانند پشت درد، سردرد مکرر، مشکلات خواب، اختلال عملکرد جنسی، و یا اختلالات گوارش که به درمان طبیعی پاسخ نمی دهند، بروز می کند. خشم: این می تواند به صورت تحریک پذیری، حساسیت به انتقاد، و یا از دست دادن حس شوخ طبعی، خلق و خوی کوتاه، و یا حتی خشونت بروز کند. برخی از مردان به صورت جسمانی و یا کلامی به زنان و کودکان یا سایر عزیزان خود توهین می کنند. رفتار بی پروا: یک مرد مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به نمایش رفتار های خیالبافانه و یا خطرناک نماید. این می تواند شامل دنبال ورزش های خطرناک بودن، رانندگی بی پروا، و یا درگیر شدن در رابطه جنسی پرخطر باشد. شما ممکن است بیش از حد دارو، الکل و یا سیگار مصرف کنید. &nbsp;حتما بخوانید :&nbsp;افسردگی چیست و راه درمان انگیزه های افسردگی در مردان هیچ دلیل یکسانی برای افسردگی در مردان وجود ندارد. عوامل زیستی، روانی، و اجتماعی در این بیماری نقش دارند، همچنین این عوامل در انتخاب شیوه زندگی، روابط و مهارت های مقابله ای موثر هستند. حوادث استرس زا در زندگی و یا هر چیزی که باعث می شود شما احساس بی فایده بودن، درماندگی، تنهایی، غم شدید کنید و یا تحت الشعاع استرس باشید می تواند افسردگی را در شما آغاز کند. این می تواند شامل: استرس قریب به اتفاق در محل کار، مدرسه یا خانه مشکلات زناشویی و خانوادگی نرسیدن به اهداف مهم از دست دادن یا تغییر شغل گام گذاشتن در خدمت سربازی مشکلات مالی مشکلات سلامتی مانند بیماری های مزمن، آسیب، از کار افتادگی ترک سیگار، مواد مخدر یا الکل به تازگی مرگ یک دوست مسئولیت های خانوادگی مانند مراقبت از کودکان، همسر، یا پدر و مادر پیر بازنشستگی از دست دادن استقلال افسردگی در زنان اغلب باعث احساس غمگین بودن و پوچی می کند اما افسردگی در مردان اغلب باعث تحریک پذیری و واکنش های پرخاشگرانه می شود. عوامل خطر ابتلا به افسردگی در مردان در حالی که هر انسان می تواند از افسردگی رنج ببرد، برخی از عوامل خطر که مرد را در برابر این بیماری آسیب پذیر تر می کند شامل : تنهایی و عدم حمایت های اجتماعی ناتوانی در مقابله با استرس به طور موثر سابقه مصرف الکل و سوء مصرف مواد مخدر ترومای دوران کودکی و یا سوء استفاده پیری در انزوا افسردگی در مردان&nbsp;و عملکرد جنسی آنان&nbsp; افسردگی می تواند بر عملکرد و تمایلات جنسی مردان تاثیر بگذارد. متاسفانه برخی دارو های ضد افسردگی و یا برخی از سایر داروها نیز می توانند همین تاثیر را داشته باشند. مردان اغلب تمایلی به اعتراف به مشکلات جنسی خود ندارند. بسیاری از مردان احساس می کنند که این مشکلات به علت بیماری و یا اختلالی در سیستم جنسی آنها به وجود آمده است در حالی که در واقع این علائم به علت مشکل دیگری مانند افسردگی بروز کرده اند. علائم افسردگی قابل مشاهده در مردان احتمال کمی وجود دارد که مردان علائم معمولی افسردگی از جمله احساس غم و اندوه از خود بروز دهند. ممکن است افسردگی باعث شود که مردان احساسات خود را پنهان کنند. به جای اینکه خلق خوی مردان مبتلا به افسردگی، افسرده به نظر برسد بیشتر تحریک پذیر و پرخاشگر خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از مردان و حتی پزشکان و متخصصان قادر به تشخیص بیماری افسردگی در مردان نیستند. عواقب ناشی از بیماری افسردگی درمان نشده در مردان&nbsp; افسردگی در مردان می تواند عواقب مخربی داشته باشد. بر مبنای یک گزارش، در ایالات متحده آمریکا، مردان 4 برابر بیشتر از زنان اقدام به خودکشی می کنند. بر مبنای این گزارش 75 تا 80 درصد افرادی که خودکشی می کنند مرد هستند. البته تعداد زنانی که اقدام به خودکشی می کنند بیشتر از مردان است اما تعداد مردانی که اقدام آنها به مرگ منجر می شود بسیار بیشتر است. این قضیه به این دلیل است که مردان روش های کشنده تری مانند استفاده از اسلحه را انتخاب می کنند تا مصرف قرص و داروی بیش از حد. چرا افسردگی در مردان اغلب شناخته شده نیست؟ دلایل متعددی برای اینکه چرا علائم افسردگی در مردان جدی گرفته نمی شود وجود دارد. به عنوان مثال مردان تمایل دارند که مشکلاتشان را بروز ندهند زیرا معتقدند که “مرد باید قوی باشد”. مشکلات فرهنگی نیز باعث شده است که ابراز احساسات تا حدی زیادی یک صفت زنانه در نظر گرفته شود. در نتیجه مردان مبتلا به افسردگی اغلب در مورد علائم جسمی افسردگی، مانند خستگی، گلایه می کنند تا در مورد علائم روحی و احساسی آن. چرا پذیرفتن افسردگی در مردان سخت است؟ فرهنگ و دید یک جامعه نسبت به مردان می تواند در شناسایی و درمان افسردگی افراد موثر باشد. “مرد باید همیشه پیروز و موفق باشد” و یا “مرد باید خود و احساساتش را کنترل کند” از جمله عوامل فرهنگی هستند که باعث پنهان ماندن برخی از علائم افسردگی در مردان می شوند. در عوض معمولا فرهنگ پرخاشگری و خشم در مردان پذیرفته شده تر است. آیا افسردگی در مردان با احساس ترس و وحشت همراه است؟ بله&nbsp;به طور کلی مردان با چالش های بزرگی در برابر ترس و وحشت ناشی از افسردگی مواجه می شوند. به احتمال زیاد مردان برای مقابله با این احساس ترس و وحشت به مصرف الکل و یا مواد مخدر و یا سایر رفتار های مخاطره آمیز روی بیاورند. بسیاری از مردان از صحبت کردن در مورد احساسات افسرده خود با دوستان و خانواده اجتناب می کنند. آیا افسردگی در مردان مسن تر شایع است؟ اگر چه افسردگی بخشی طبیعی از سالمندی نیست اما مردان مسن تر ممکن است به علت شرایطی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و یا سایر عوامل استرس زا به بیماری افسردگی دچار شوند. از دست دادن کار و درآمد و یا بازنشستگی نیز می تواند به افزایش استرس و کم شدن اعتماد به نفس و در نهایت به افسردگی منجر شود. علاوه بر این موارد، مرگ دوستان و اعضای خانواده، سایر بیماری ها و برخی دارو ها نیز می توانند به ابتلا به افسردگی کمک کنند. درمان افسردگی در مردان&nbsp; بیش از 80 درصد از مبتلایان به افسردگی (چه مرد و چه زن) از طریق دارو های ضد افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو روش درمانی می توانند با موفقیت درمان شوند.&nbsp; سعی نکنید افسردگی را در خودتان نگه دارید. طول می کشد تا برای درخواست کمک شجاعت به خرج دهید. اما اغلب مردان مبتلا به افسردگی به خوبی به درمان هایی مانند تغییر در شیوه زندگی، حمایت اجتماعی، دارو درمانی یا ترکیبی از درمان ها پاسخ می دهند. گام اول به دکتر روانشناس مراجعه نمایید و با او مشورت کنید. در مورد چگونگی احساس و همچنین علائم جسمی شما متخصص سلامت روان بهتر می تواند تشخیص دهد. حتما بخوانید:&nbsp;نقش دارو در جلوگیری از افسردگی و استرس پس از سانحه 1. روان درمانی&nbsp; ممکن است احساس کنید که صحبت با یک غریبه در مورد مشکلات خود غیرمردانه است، یا احساس قربانی بودن داشته باشید. با این حال، باید بدانید به تنهایی نمی توانید از پس آن برآیید همچنین پنهان کردن و انکار آن نیز کاری از پیش نمی برد. باز کردن مشکلتان می تواند در تغییر حالت و احساستان بسیار موثر باشد. اگر درمانگر و متخصص در نزدیک خود ندارید از یک دوست، عضو خانواده و یا همکار کمک بگیرید. عمل ساده ی صحبت کردن چهره به چهره می تواند کمک زیادی به شما نماید. 2. دارو داروهای ضد افسردگی به تسکین برخی از علائم افسردگی، کمک می کنند اما مشکل را اساسی درمان نمی کنند، و به ندرت یک راه حل طولانی مدت است. دارو با عوارض جانبی می آید. برای درمان نباید همیشه به دارو متکی باشید بلکه تغییر شیوه زندگی، تغییر تفکر و دریافت کمک حرفه ای نیز نیاز می باشد. اگر نمی دانید برای درمان افسردگی با چه کسی باید تماس حاصل کنید به لیست زیر توجه کنید : مراکز بهداشت روان جامعه پزشکان خانواده سازمان های خدمات اجتماعی سازمان حفظ سلامتی گروه روانپزشکی بیمارستان و درمانگاه ها متخصصان بهداشت روان مانند روانپزشکان روانشناسان مددکاران اجتماعی یا مشاوران سلامت روان کلینیک ها یا بخش های خصوصی درمان گیاهی افسردگی در مردان برای درمان انواع افسردگی، سالیان درازی است که از انواع داروهای ضد افسردگی شیمیایی استفاده می شود ولی چون درمان افسردگی گاهی چندین ماه یا چندین سال طول می کشد، مصرف کنندگان این داروها همیشه از عوارض جانبی آن ناراضی و نگران هستند؛ به همین دلیل، به تازگی تحقیقات وسیعی روی گیاهان دارویی ضد افسردگی و آرام بخش صورت گرفته و تعدادی داروی گیاهی موثر و دارای حداقل اثرات جانبی به بازارهای جهانی عرضه شده است؛ البته مصرف این گیاهان هم، بدون عارضه نیست و خواندن این مطلب نباید باعث شود داروهایی را که پزشک برای تان تجویز کرده، به طور ناگهانی قطع کنید اما شاید با مشورت و تحت نظر پزشک تان بتوانید کم کم آنها را جایگزین داروهای شیمیایی کنید. در این مطلب به معرفی تعدادی از این گیاهان می پردازیم: 1. سنبل الطیب سنبل الطیب یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی است که در ایران و جهان از آن برای مصارف گوناگون دارویی، غذایی و بهداشتی استفاده می شود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل های کم درخت در حاشیه جویبارها و گودال ها می روید. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از 3 سال عمر دارد، استفاده می شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه ای در می آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیشتر می شود. بوی مطبوع این گیاه به قدری است که گربه آن را از فواصل دور هم تشخیص می دهد و به طرف آن می رود؛ به همین علت، به این گیاه علف گربه نیز می گویند. تاثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، 3 برابر خشک شده آن است. سنبل الطیب باید در حرارت کم، خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی آن را از بین می برد. یکی از مهم ترین خواص دارویی این گیاه خاصیت آرام بخش بودن آن است. سنبل الطیب با داشتن خاصیت ضد تشنج در رفع ناراحتی های عصبی و کاهش صرع نیز مفید است. دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می برد و جایگزین خوبی برای قرص ها و داروهای آرام بخش است. نحوه مصرف:&nbsp;مقدار 2 تا 4 گرم سنبل الطیب را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی 3 بار، هر بار یک فنجان میل کنید. این نوشیدنی معالج تمام حالات عصبی، سرگیجه، ناآرامی های عصبی، ضد ترس شبانه اطفال و آرام بخش بسیار خوبی برای کارهای فکری زیاد است. 2. زعفران زعفران بومی نواحی مختلف آسیا، به ویژه جنوب غرب آسیا، جنوب اروپا و&nbsp;اسپانیاست. قسمت مورد استفاده این گیاه که به نام زعفران در بازار تجارت موجود است انتهای خامه و کلاله گل است. زعفران حاوی مواد چرب، املاح معدنی، موسیلاژ و اسانس های فراوانی است. رنگ زعفران مربوط به ماده ای به نام کرویسن است. مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم مورد توجه بوده درمان افسردگی است. زعفران بوی قوی و طعمی تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام بخشی و خواب آوری است و بالاخره اگر می خواهید همیشه شاد و خندان باشید، زعفران بخورید. زعفران را باید در شیشه های دربسته و دور از نور نگه داری کنید زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می دهد. اسانس زعفران تبخیر شدنی است و در صورت نگه داری نامناسب به مرور زمان اسانس آن تبخیر، از اثرات دارویی و طعم مزه آن کاسته شده و مرغوبیت خود را نیز از دست می دهد. با توجه به اینکه مواد معطر گیاه در حالت پودر شده، بسیار سریع تر از پودر نشده آن تبخیر می شود پس بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنید یا در صورت پودر کردن، در ظرف دربسته نگه داری کنید. از مضرات زعفران این است که روی سیستم تولید مثل اثر دارد؛ بنابراین زنان حامله باید از خوردن زیاد آن اجتناب کنند. در ضمن خوردن زیاد زعفران برای کلیه ها مضر است و اشتها را نیز کم می کند. 3. علف چای یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد افسردگی که خاصیت دارویی و خواص ارزنده دیگری نیز دارد، علف چای است. قدمت مصرف این گیاه بیش از 2 هزار سال است و نزد بیشتر اقوام و ملل جهان به عنوان بهترین داروی بیماری های عصبی مورد استفاده بوده است. اکنون بیش از 50 کارخانه داروسازی جهان از گیاه علف چای، داروهای مختلف ضد افسردگی تهیه می کنند. این گیاه در ایران با نام های دیگری نظیر گل راعی، علف هزار چشم و هوفاریقون شناخته می شود. قسمت مورد استفاده این گیاه، سرشاخه گلدار گیاه تازه یا گیاه خشک شده و نیز گل های تازه گیاه است. علف چای در درمان افسردگی های خفیف عصبی همچون افسردگی های دوران یائسگی و درمان خستگی های عصبی موثر است. خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده است. ماده موثر این گیاه هایپریسین است. این گیاه را نیز می توانید به صورت چای، دم کرده و نوش جان کنید. درمان خانگی افسردگی در مردان 1. مخمر آبجو&nbsp; مخمر&nbsp;یک درمان گیاهی محبوب برای&nbsp; افسردگی خفیف تا متوسط است. شامل ترکیبات شیمیایی مانند هیپریسین و هیپرفورین است که مانند یک داروی ضد افسردگی جذب گیرنده های سروتونین و سروتونین را مسدود میکند.&nbsp; نحوه مصرف: یک یا دو قاشق غذاخوری مخمر خشک به یک فنجان آب گرم ریخته&nbsp;10 دقیقه&nbsp;بعد بنوشید دو بار در روز بنوشید. نوشیدن منظم آن اخلاق و رفتارتان را بهبود می بخشد. قبل از استفاده از مخمر با دکتر مشورت کنید 2. هل هل می تواند به&nbsp; جوانی&nbsp; سلول ها کمک کرده، به نوبه خود&nbsp; خلق و خوی را بهتر کرده&nbsp;و در نتیجه&nbsp;افسردگی را درمان میکند. نحوه مصرف:&nbsp;نصف قاشق چای خوری پودر هل&nbsp; را به یک فنجان آب گرم یا شیر اضافه کنید.&nbsp; یک بار در روز بنوشیدهمچنین می توانید چند قطره از روغن هل&nbsp; را به آب حمام&nbsp; اضافه کنید. در این حمام معطر پر نشاط&nbsp; به مدت 30 دقیقه بمانید 3. جوز جوز مغز&nbsp;را تحریک کرده،&nbsp;خستگی و استرس را از بین برده، و&nbsp; خلق و خوی را بهتر میکند&nbsp; نحوه مصرف: یک هشتم قاشق چای خوری از پودر جوز&nbsp;را در یک قاشق غذاخوری&nbsp;آب انگور&nbsp;مخلوط کنید. دو بار در روز برای آرام کردن ذهن و از بین بردن افسردگی بنوشید. جوز خام در دوزهای بزرگ&nbsp;اثرات روانگردان دارد. 4. بادام هندی بادام هندی غنی از ویتامین C، است سیستم عصبی را تحریک میکند. همچنین، ریبوفلاوین در بادام هندی انرژی&nbsp; را افزایش&nbsp; میدهد و انسان را فعال و با نشاط می کند. دیگر مواد مغذی مفید در&nbsp; بادام هندی با افسردگی مبارزه&nbsp;میکند عبارتند از منیزیم، تریپتوفان و ویتامین B6. نحوه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر بادام هندی را&nbsp; به یک فنجان شیر گرم&nbsp; بریزید هر روز بنوشید&nbsp; همچنین می توانید تعداد انگشت شماری از بادام هندی بو داده و خشک را به عنوان یک میان وعده سالم برای بهتر شدن خلق و خوی بخورید 5. روغن ماهی مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی با مصرف اسیدهای چرب امگا–3 بهبود می یابند. روغن ماهی&nbsp; دارای اسیدهای چرب امگا-3 است، که برای کارکرد طبیعی مغز لازمست، و به شدت برای افراد مبتلا به افسردگی توصیه می شود.&nbsp; برای مکمل های روغن ماهی برای دوز مناسب با دکتر مشورت کنید. متناوبا، شما می توانید ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، ساردین، و آنچه که&nbsp; اسیدهای چرب امگا–3 غنی هستند&nbsp; بخوربد. بذر کتان و سویا&nbsp; منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا–3 هستند. 6. سیب سیب حاوی سطوح بالایی از ویتامین B، پتاسیم و فسفر است. همه این مواد مغذی&nbsp;به سلولهای&nbsp; عصبی آسیب دیده کمک میکند&nbsp;و همین باعث درمان افسردگی می شود نحوه مصرف: یک سیب&nbsp;خرد کرده در&nbsp;مخلوط کن یا آبمیوه گیری بریزید و آب آنرا بخورید یا به آب سیب یک قاشق غذاخوری عسل و یک فنجان شیر گرم بریزید روزی دو بار بنوشید. همچنین،&nbsp;می توانید روزی یک عدد سیب برای جلوگیری از افسردگی بخورید. 7. عسل قند&nbsp;عسل&nbsp;طبیعی است با افسردگی مقابله میکند. به علاوه، عسل می تواند اعصاب را آرام کرده. اسید آمینه به نام&nbsp; تریپتوفان در عسل باعث خواب می شود که خواب خوب به&nbsp;درمان&nbsp; افسردگی کمک میکند. نحوه مصرف: پنج تا 10 بادام خرد شده را&nbsp;با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. قبل از رفتن به رختخواب یک قاشق چای خوری از این مخلوط&nbsp;را بخورید یا یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر جینسنگ مخلوط کرده و یک فنجان آب گرم به این مخلوط&nbsp; اضافه کرده و&nbsp; پنج دقیقه دقیقه بعد بنوشید دو بار در روز توصیه می شود 8. مارچوبه مارچوبه شامل&nbsp; ترکیبات قدرتمندی است که می تواند با افسردگی مبارزه کند محتوای بالای فولات در مارچوبه کارکرد مغز،&nbsp;را بهتر میکند&nbsp;ویتامین E آن خلق و خوی&nbsp; را بهتر میکند. به علاوه، تریپتوفان در مارچوبه&nbsp;سروتونین&nbsp; مغز را تثبیت میکند.&nbsp; نحوه مصرف: برای مبارزه با افسردگی، خوردن مارچوبه تازه، بخار پز و یا کبابی سه یا چهار بار در هفته توصیه می شود. همچنین می توانید نصف و یا یک قاشق چای خوری از پودر ریشه مارچوبه را&nbsp;در یک لیوان آب ریخته بنوشید. 9. مرغ سطوح پایین ویتامین B6 می تواند باعث افسردگی شود. بدن نیاز به ویتامین B6 برای افزایش سروتونین و دوپامین دارد. می توانید مقدار مورد نیاز ویتامین B6 از مرغ دریافت کنید.&nbsp; 0.5 میلی گرم از این ویتامین فقط در 3 اونس گوشت مرغ وجود دارد. مرغ&nbsp;بهتر است&nbsp;در فر پخته شود و همراه با سبزیجات خورده شود.&nbsp; همچنین می توانید یک کاسه سوپ مرغ بخورید.&nbsp;از خوردن پوست&nbsp;مرغ خودداری کنید. مرغ دو یا سه بار در هفته توصیه می شود. درمان&nbsp;افسردگی در مردان با طب سنتی 1. بادرنجبویه و درمان سنتی افسردگی در مردان بادرنجبویه داروی مورد علاقه پزشک بزرگ ایرانی، ابوعلی‌سینا بودکه جهت تقویت قلب و انبساط روح تجویز می‌کرده است.&nbsp;استفاده از این گیاه به عنوان یک داروی ضد افسردگی تا قرن هفدهم ادامه داشت، در این زمان کولپپر،&nbsp;گیاه پزشک بریتانیایی اعلام کرد که این گیاه تمام ناراحتی‌ها و افکار ناملایم را که ناشی از بیماری مالیخولیایی و صفرای سیاه است از مغز بیرون می‌کند.&nbsp;آزمایش‌های جدید بر روی حیوانات آزمایشگاهی تایید می‌کند که اثر آرام بخشی بادرنجبویه به این علت است که گیاه همانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می کند. گیاه پزشکان و عطاران، روغن بادرنجبویه را برای از بین بردن افسردگی، نگرانی، بی قراری و سردردهای عصبی تجویز می‌کنند. 2. برطرف کردن افسردگی با غذاهای خوشمزه از دیدگاه طب سنتی برخی از غذاها برای رفع غم و اندوه، افسردگی و وسواس بسیار مفید است؛ مانند: گوشت گوسفند زرده تخم‌مرغ نیم‌برشت (عسلی) شیر فرنی شیربرنج سوپ جو، بوییدن و خوردن سیب مخصوصاً سیب گلاب، دمنوش "به"، شربت تخم بالنگو همراه با گلاب و زعفران، مصرف دمنوش اسطخودوس بسیار خوب است. گیاهانی همچون زعفران و اسطوخودوس می‌توانند مغز و قلب را تقویت کرده و حالات روحی فرد را تسکین بخشند اما تا زمانی که عامل این بیماری در فرد درمان نشود این درمان‌‌ها به تنهایی جوابگو نخواهد بود. یکسری میوه‌ها و گیاهان وجود دارند که در کنار درمان بیماری می‌توانند کمک کننده باشد. ساده‌ترین آن‌ها «سیب» است بو کردن سیب شادی‌آفرین است. همچنین میوه «به» به تقویت قلب مغز و حالات روحی کمک می‌کند؛ «سیب و به» را رنده و خشک کرده و به عنوان چای دم کنید؛ این کار به تقویت اعصاب و کاهش افسردگی کمک کند. 3. درمان افسردگی با بوی خوش یکی از مهمترین چیزهایی که قلب را تقویت می‌کند, استفاده از بوهای خوش است. بقراط می‌فرماید اگر خواستیم بیماری را از غذا منع کنیم یا مصرف غذا را در فرد کم کنیم, می‌توانیم به او بوهای خوش برسانیم و آن را به این وسیله تقویت کنیم.&nbsp;گلاب بسیار مقوی قلب و سیستم عصبی است. بهتر است که در محیط اسپری شود. همچنین بوهای معتدل مثل مریم و نرجس برای تقویت قوا بسیار مفید است. باید گفت که بوی خیار و لیمو مقوی قوای نفسانی است و قوای مغزی است. تغییر در شیوه زندگی برای درمان افسردگی در مردان تغییر در شیوه زندگی ابزار بسیار موثر در درمان افسردگی در مردان است. حتی اگر شما نیاز به درمان های دیگر دارید، تغییر در شیوه زندگی به درمان افسردگی سرعت داده و از پیشرفت آن جلوگیری می کند. به طور منظم ورزش کنید. ورزش منظم یک راه قوی برای مبارزه با افسردگی در مردان است زیرا نه تنها با افزایش سروتونین، اندروفین و دیگر مواد شیمیایی مغز احساس خوب ایجاد می کند، بلکه باعث رشد سلول های جدید مغزی و اتصالات مغزی می شوند. مشابه کاری که دارو های ضد افسردگی انجام می دهند، همچنین اعتماد به نفس را افزایش می دهد و به بهبود خواب کمک می کند. برای حداکثر نتیجه، 30 تا 60 دقیقه فعالیت در بیشتر روزها داشته باشید. خوب غذا بخورید. خوردن لقمه های کوچک و وعده های غذایی متعادل در طول روز کمک خواهد کرد که شما انرژی خود را حفظ کنید و نوسانات خلقی به حداقل برسد. کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. کمبود ویتامین B می تواند باعث افسردگی شود. خوردن میوه های خانواده مرکبات، سبزیجات، حبوبات، گوشت مرغ و تخم مرغ نیز موثر است. مواد غذایی غنی از برخی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد، گردو، سویا نیز می تواند خلق و خوی را افزایش دهد. خواب کافی. هنگامی که شما به مقدار کافی نخوابیده باشید، علائم افسردگی شما بدتر می شود. محرومیت از خواب باعث تشدید عصبانیت، تحریک پذیری، و دمدمی بودن می شود. بین 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب ضروری است. استرس را به حداقل برسانید. ایجاد تغییرات در زندگی برای کمک به مدیریت و کاهش استرس موثر است. استرس بیش از حد افسردگی را تشدید می کند و یا شما را در معرض خطر افسردگی در آینده قرار می دهد. اهداف واقع بینانه تنظیم کنید و اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر خرد کنید. چگونه به شوهرتان در هنگام افسردگی کمک کنید؟ چنانچه شوهرتان احساس افسردگی می کند باید به او در پذیرش کمک متخصصان یاری نمایید. نیاز به کمک را در شوهرتان تشخیص دهید و برای این کار به مراحل زیر توجه داشته باشید: &nbsp;1. نشانه ها و علائم افسردگی را بشناسید علائم و نشانه های افسردگی را بشناسید&nbsp;تا بتوانید به درستی در خصوص شوهرتان قضاوت کنید. مهمترین این نشانه ها عبارتند از ناراحتی و اندوه مزمن، کج خلقی و بی علاقگی، بی علاقه شدن به فعالیت هایی که قبلاً برایش لذت بخش بوده، کناره گیری از اقوام و دوستان، منفی بافی، بحث و جدل، تغییرات حائز اهمیت در عادت خوردن یا خوابیدن، سست و بی انرژی بودن و یا گرایش به مواد مخدر و.... 2. از ناچیز شمردن شرایط شوهرتان خودداری کنید افسردگی یک بیماری جدی است بنابراین تمام صبحت ها و تهدیدهای شوهرتان از جمله تهدید به خودکشی را جدی بگیرید. 3. به همسر خود کمک کنید منظور از کمک کردن به فرد افسرده این نیست که طوری رفتار کنید که او مجبور شود افسردگی اش را پنهان کند، یا دروغ بگوید و یا برای او عذر و بهانه ای جور کنید.&nbsp;وقتی افسردگی مردانه می‌شود و پدر خانواده در غم فرو می‌رود، زندگی از نظر اعضای خانواده بی‌رنگ می‌شود و می‌توان گفت افسردگی پدر بر زندگی كل خانواده سایه می‌افكند و به نوعی شادی از زندگی رخت بر می‌بندد. 4. شوهرتان را در تقاضای کمک از دیگران تشویق کنید او را متقاعد کنید که به دنبال درمان رفتن نشانه ضعف و ناتوانی نیست پیشنهاد کنید که به هنگام مراجعه به درمانگر او را همراهی کنید. اگر در برابر رفتن نزد مشاور مقاومت کرد به او&nbsp;انجام یک سری آزمایش کامل نزد پزشک خانوادگی تان را پیشنهاد کنید. احتمالاً این پیشنهاد را راحت تر خواهد پذیرفت و به این ترتیب یک قدم به درمان نزدیک تر می شود. 5. از همه مهمتر عشق و محبت بی قید و شرط خود را از او دریغ نکنید&nbsp; همواره در طی فرآیند معالجه شوهرتان او را به طور کامل حمایت نمائید. در طول درمان نیز به موارد زیر توجه داشته باشید: هر گونه کمک و حمایتی را که شوهرتان به آن نیازمند است برایش مهیا کنید. در زمانبندی و برنامه ریزی به او کمک کنید و به او روحیه و امید دهید. مطمئن شوید تمام داروهایش را طبق تجویز پزشک مصرف میکند، کمکش کنید که با شما در خصوص احساساتش صحبت کند. به هیچ وجه او را تحت فشار قرار ندهید. بدانید که تأثیر روش های درمانی نیازمند گذشت زمان است. اگر داروهایی تجویز شده است، این داروها به طور فوری علائم بیماری را از بین نخواهد برد و گاهی اوقات چندین دارو و درمان مختلف باید آزمایش شوند تا موثرترین آنها شناسایی شود. از شوهرتان بخواهید که فعال و پرجنب و جوش باشد. با هم به پیاده روی بروید. با هم به تماشای یک فیلم یا برنامه شاد بپردازید و یا به دیدن موزه و یا رستوران بروید. غذاهای سالم بخورید، مثال ها و نمونه های خوب را در حرف هایتان مطرح کنید و او را به سمت نگرشی مثبت سوق دهید. لازم به ذکر است که در این دوره باید مراقب سلامت جسمی و روحی خود نیز باشید برای این منظور به نکات زیر توجه نمایید: اگر به کمک دیگران نیاز دارید حتماً آن را مطرح کنید. افسردگی شوهرتان عوارضی نیز برای شما به دنبال خواهد داشت سعی نکنید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. استرس و فشار زیاد سبب احساسی بی رغبتی، بیهودگی و کم حوصلگی در شما می گردد. چنانچه شوهرتان احساس افسردگی می کند باید به او در پذیرش کمک متخصصان یاری نمایید بپذیرید که شما به تنهایی نمی توانید شوهرتان را معالجه کنید. افسردگی شرایطی کاملاً حساس و جدی است و شوهرتان نیز باید برای درمان و بهبود خود دست به کار شود. نگرانی ها و احساسات خود را به زبان بیاورید و از سکوت و ریختن در درون خود، خودداری کنید زیرا با این کار زمینه بی میلی، کم حوصلگی و بیماری خود را مهیا می کنید. در عوض با شوهرتان صحبت کنید زیرا ارتباط و گفتگو در کاهش اثرات این بیماری موثر است هر چند باید توجه داشت که این گفتگوها و ارتباطات عاری از هر گونه علامت و سرزنش پیدا و پنهان باشد. حمایت اجتماعی برای درمان افسردگی در مردان شبکه های اجتماعی ضعیف، که می تواند سبب بروز یا تشدید حملات افسردگی شوند. اجازه دهید خانواده و دوستان به شما کمک کنند. پذیرش کمک و حمایت نشانه ای از ضعف نیست و به معنی این نیست که شما یک بار بر دوش دیگران هستید. در واقع، اکثر دوستان متوجه می شوند که شما به آنها اعتماد کرده اید و این موضوع پیوند شما را قوی تر می کند. روابط نزدیک برای کمک به شما در این زمان حیاتی است. منبع:&nbsp;coca.ir&nbsp;|&nbsp;asriran.com&nbsp;|&nbsp;bartarinha.ir&nbsp;|&nbsp;hidoctor.ir&nbsp;|&nbsp;alodoctor.com&nbsp;|&nbsp;halmabi2.blogfa.com " ,"datePublished":"2018-07-20T22:33:41+04:30","dateModified":"2019-09-28T16:42:48+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }