بیماری به ظاهر ساده‌ای که می‌تواند شما را چند روز از کار و زندگی بیندازد و اگر بدن ضعیفی داشته باشید، بارها در طول فصول سرد سال کلافه تان کند. اگر همان ابتدای سرماخوردگی چند راه ساده خانگی را امتحان کنید و البته حواستان به رعایت چند نکته هم باشد، می‌توانید از شدیدتر شدن سرماخوردگی جلوگیری کنید و سریع تر به روال عادی زندگی برگردید.

سرماخوردگی چیست

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

سرماخوردگی (common cold) که با نام‌های نازوفارنژیت (nasopharyngitis)، رینوفارنژیت (rhinopharyngitis) وزکام حاد (acute coryza) نیز شناخته می‌شود، بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند. ویروس‌های عامل بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی (برای راینو ویروس تا بیش از ۱۸ ساعت) در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است. برخی معتقدند که در معرض سرما قرار گرفتن باعث سرماخوردگی می‌شود و همین باعث شده که این نام را برای بیماری انتخاب کنند که البته این مطلب به اثبات نرسیده و رد شده است.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر اساس قسمت‌هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می‌شوند، دسته‌بندی می‌گردند، که سرماخوردگی عمدتاً بینی، سینوس‌ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و همچنین یک یا هر دو چشم را با التهاب ملتحمه تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم بیماری معمولاً به واکنش دستگاه ایمنی بدن بیشتر مرتبط هستند تا به بافت‌هایی که ویروس از بین می‌برد. تشخیص بیماری سرماخوردگی از آنفلونزا بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است، در آنفلوآنزا علائمی مانند سردرد، درد عضلات و تب شدت بیشتری دارند که البته در سرماخوردگی‌های شدید هم به همان شکل است. با هر بار ابتلا به بیماری، بدن انسان پادتن مربوط به ویروس را تولید می‌کند تا در آینده دیگر به آن مبتلا نشود، اما از آنجا که بیش از دویست ویروس مختلف باعث سرماخوردگی می‌شوند، با هر بار ابتلا باید پادتن مختص آن ساخته شود و برای همین یک فرد در طول زندگی خود به طور متوسط ۵۰ بار (بزرگسالان دو تا پنج بار در سال و کودکان شش تا ده بار در سال) به سرماخوردگی مبتلا می‌شود.

همچنین به دلیل همان دویست ویروس، ساختن واکسن سرماخوردگی مشکل و غیرممکن است و هیچ دارویی برای این بیماری تاکنون به وجود نیامده است، اگرچه علائم بیماری را با داروهای تب‌بر (مانند استامینوفن) یا ضدآبریزش بینی (مانند آنتی‌هیستامین) می‌توان کاهش داد. در بعضی موارد که احتمال ابتلا به یک بیماری باکتریایی (مانند برونشیت، سینه پهلو، سینوزیت و عفونت گوش میانی) وجود دارد، از پادزیست برای درمان آن استفاده می‌شود، اما پادزیست‌ها هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی ندارند. برخی نیز معتقدند که ویتامین ث یا قرص روی یا عسل می‌تواند باعث بهبودی علائم بیماری شود که به طور کامل به اثبات نرسیده است. به طور کلی پیشگیری از بیماری آسان است، زیرا ویروس عامل بیماری مدت زمان محدودی را زنده می‌ماند و با شست‌وشوی دست‌ها که یکی از راه‌های مهم برای پیشگیری است، می‌توان آن را از بین برد و برخی شواهد استفاده از ماسک‌های بینی و دهان را نیز مؤثر می‌دانند.

سرما خوردگی واکسن ندارد. مهم‌ترین راه‌های پیشگیری عبارتند از: شستن دست‌ها؛ لمس نکردن چشم‌ها، بینی یا دهان با دستان نشسته؛ و دور ماندن از افراد بیمار. ماسک صورت هم می‌تواند برای پیشگیری از این بیماری مناسب باشد. درمانی برای سرما خوردگی وجود ندارد، ولی علایمش می‌تواند بهبود یابند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن می‌تواند به درد کمک کند. نباید از آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود. معمولاً بیماری، خود به خود بین ۷ تا ۱۰ روز (پروسه درمان) درمان می‌شود، شاید هم کمتر.

درمان سرماخوردگی با طب سنتی

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بشر در طول زندگی است و علائمی همچون آبریزش بینی، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت سینوس‌ها دارد. در طب سنتی، این ‌ترشحات را که از بینی خارج می‌شود، زکام و‌ترشحات پشت حلق را نزله می‌نامند. این‌ ترشحات موادی بیماری‌زا هستند که باید پاک شوند و به هیچ وجه نباید مانع خروج آنها شد.
استفاده از گیاهان خلط‌آور، ضدعفونی کننده و نرم کننده سینه و ضد آبریزش بینی به اشکال مختلف، نظیر جوشانده، بخور، ملین و...در گذشته بسیار مرسوم بوده است. اما هرگونه دارویی که مانع آبریزش بینی در هنگام سرماخوردگی شود، مضر است و باعث احتباس‌ ترشحات در بدن و غلیظ شدن و تبدیل آنها به نزله می‌شود که نزله خود عامل بیماری‌های گوناگون می‌باشد.

معمولاً ابتلا به سرماخوردگی هنگام شروع سردی هوا (دگرگون شدن هوای پاییز) شروع می‌شود و بعد از آن ذات‌الجنب، ذات‌الریه، گرفتگى صدا، گلودرد، پهلودرد، پشت‏‌درد، بیمارى عصبى و سردرد مزمن پدید می‌آید و ممکن است حتی به سکته و صرع هم بینجامد.
همه این بیماریها از محبوس شدن و افزایش مواد بلغمى در بدن ایجاد می‌شوند؛ حال سؤال این است که؛ این مواد بلغمی از چه پدید می‌آیند؟ لازمه پاسخ به این سؤال، شناخت اجمالی از اخلاط چهارگانه است که پیشتر به آن پرداخته‌ایم اما به‌اجمال باید گفت که مواد بلغمی در معده تولید می‌شوند و با تبخیر این مواد به‌سمت مغز و برخورد سردی هوا از بیرون بدن با سطح پوست، آن بخاراتِ متصاعدشده در مغز منعقد شده و جاری می‌گردند و با عنایت پروردگار از مجاری بینی و دهان خارج می‌شوند که اگر مانع خروج آن نشویم به سلامتی بدن خود به‌صورت ریشه‌ای کمک کرده‌ایم. برای تکمیل درمان سرماخوردگی باید از همان ریشه یعنی معده و کبد مشروع کنیم و بسته به مزاج جبلی و سرشتی فرد از موارد زیر به‌صورت مفرد یا ترکیبی بهره می‌بریم:

  • شربت آبلیموی طبیعی و عسل
  • انار، آب انار (ملس)
  • لیمو شیرین
  • دمکرده انجیر، عناب، سپستان
  • آب سیب
  • شلغم و آب آن.

و به‌ صورت موضعی می‌توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • دود سیاهدانه، اسفند، عنبرنسارا
  • روغن‌مالی ملاج سر و پیشانی با روغن سیاهدانه یا بادام تلخ
  • بادکش کتف
  • گرم نگه‌داشتن سر با کلاه پشمی یا هر پارچه نخی یا پشمی
  • چکاندن روغن سیاهدانه هر شب داخل بینی (2 قطره) برای تخلیه بهتر فضولات
  • استشمام رایحه گرم همچون نعناع، گل نرگس و ...
  • بخور آویشن، نعنا، اکالیپتوس.

درمان سرماخوردگی با جوشانده

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

برای زکامی که در فصل زمستان روی می دهد، جوشانده ای مرکب از گیاه زوفا، شیرین بیان و انجیر (به میزان مساوی) تهیه و سپس صاف کنید و با کمی‌ ترنجبین شیرین کرده و روزی دو لیوان بنوشید. خوردن آش جو یا ماش با اسفناج، کدو، گشنیز، و چغندر نیز مناسب است. می‌توانید به عنوان غذا، حریره‌ای با سبوس گندم، مغز بادام و عسل درست کرده و میل کنید. همچنین به جای آب از شربت گرم عسل و گلاب استفاده کنید.

دم كرده پونه كوهي و آويشن شيرازي در فصل پاييز و زمستان بسيار مناسب بوده، خاصيت ضد عفوني كنندگي داشته و براي سرماخوردگي نيز بسيار مفيد است. اين دمنوش را مي توان با مقداري عسل مخلوط نموده و روزانه چند نوبت ميل نمود.

درمان سرماخوردگی با عسل و لیمو

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

اگر می‌خواهید کمتر سرما بخورید، هر روز صبح سه لقمه عسل با موم بخورید (طب الرضا)؛ چرا که آنتی‌اکسیدان فراوانی در موم عسل وجود دارد. و پژوهش‌های جدید نشان داده است که با گرفتن موم از عسل، بسیاری از خواص سودمند آن کاهش می‌یابد. مقداری سیاهدانه را در سرکه خیسانده بعد آنرا مثل اسفند دود کنید و دود آن را استنشاق کنید.

علت اصلی سرفه مخاطی است که در اثر التهاب ایجاد میشود و برای دفع آنها لازم به سرفه کردن است. شیرینی عسل باعث تحریک غدد بزاقی شده و دفع مخاط را راحت تر میکند. همچنین اثر ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی عسل از شکل گیری مجدد مخاط بیشتر جلوگیری می نماید، در نتیجه سرفه ها و التهاب گلو رو تا حدی کاهش میدهد. همچنین لیمو به افزایش ایمنی بدن در برابر عفونت ها کمک کرده و ترکیب مقداری آب گرم به همراه کمی عسل و آب لیمو ترش تازه میتواند در رفع علائم سرماخوردگی تاثیر خیلی خوبی داشته باشد و التهاب گلو را کاهش داده و مخاط رو دفع نماید. درصورت مصرف ناشتا، این شربت خواص بی نظیری همچون سم زدایی دارد.

درمان گیاهی سرماخوردگی

كدو حلوایی

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

برای سرماخوردگی های ساده در فصل سرد، كدو حلوايی يك درمان مناسب است كه مي تواند به صورت بخار پز به همراه كمي پودر نبات و دارچين مصرف شود. كدو حلوايي منبع مناسب ويتامين E، C و بتاكاروتن است كه همه آنها خاصيت آنتي اكسيداني دارند.

زنجبيل

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

زنجبيل تازه از جمله گياهان دارويي است كه تاثير فوق العاده اي در پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي در فصول سرد دارد. اين گياه خاصيت ضد باكتري و ضد ويروسي داشته و يكي از بهترين محرك ها برای تقويت و افزايش توان سيستم ايمني و دفاعي بدن محسوب مي شود. اين گياه را مي توان به عنوان مواد اوليه براي تهيه غذا در وعده هاي روزانه استفاده كرد و يا آن را به صورت دمنوش مصرف نمود.

شيرين بيان

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

مصرف ريشه گياه شيرين بيان يكي از داروهای مناسب برای درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگی است. توصيه مي شود مقدار اندكی از ريشه شيرين بيان با اندكی آب جوشانده، سپس آن را با كمی عسل مخلوط كرده و نوشيد. (البته تعيين ميزان مصرف شيرين بيان بايد با نظر پزشك انجام شود، زيرا زياده روي در مصرف گياه شيرين بيان عوارضی جدی را به دنبال دارد).

متاسفانه با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال امکان سرماخوردگی در میان افراد نیز بیشتر می‌شود. اجازه ندهید چنین شرایطی شما را اذیت کند. به جای اینکه به دنبال داروهای شیمیایی باشید و خود را با چنین مواردی درمان کنید می‌توانید از گیاهانی که در این مقاله بیان می کنیم استفاده کنید. این گیاهان می‌توانند درد گلو را بهتر کنند و احساس خوبی در شما ایجاد نمایند.

گَوَن

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

این گیاه از تیره نخود است. گون‌ها گیاهانی یک‌ساله یا دائمی‌ هستند. شما می‌توانید از ریشه این گیاه استفاده کنید تا به سیستم ایمنی خود شانس مبارزه با بیماری‌ها را بدهید. ریشه زردرنگ آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، تشکیل آنتی بادی‌ها را ترویج نماید، تشکیل سلول‌های تی را افزایش دهد و در نهایت مقدار گلبول‌های سفید مبارزه کننده با عفونت را افزایش دهد. شما می‌توانید ریشه این گیاه را برش دهید و به سوپ و آب سبزیجات اضافه کنید.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

ریحان

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

ریحان، (نام علمی: Ocimum basilicum) نام گیاهی یک‌ساله از تیره نعناعیان است. برای اینکه بتوانید از خاصیت این گیاه در فصل زمستان نیز استفاده کنید، برگ‌های آن را به صورت ریز خرد کنید و در ظرف مخصوص یخ قرار دهید. سپس این ظرف را با آب پر کنید و در فریزر بگذارید. ریحان به کاهش تب کمک می‌کند و نشانه‌های سرماخوردگی، سرفه و آنفلونزا را کاهش می‌دهد.

فلفل سیاه

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

این ادویه احتمالا در آشپزخانه همه افراد پیدا می‌شود. در چین که فلفل سیاه با عنوان hu jiao شناخته شده است، برای تسکین سرماخوردگی و نشانه‌های آن بسیار محبوب است. به همین خاطر شما نیز می‌توانید این ادویه را به سوپ یا غذاهای خود بیفزایید و از مزایای آن لذت ببرید.

نعنای گربه‌ ای

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

نعناع گربه‌ای، پونه‌سای گربه‌ای (نام علمی: Nepeta cataria) نام یک گونه از تیره نعناعیان است. این گیاه تنها برای گربه‌های کوچک به کار نمی‌رود. از آنجایی که این گیاه تعریق را تحریک می‌کند، در درمان تب نیز مفید خواهد بود. شما می‌توانید آن را در سالاد خود بریزید یا از این گیاه برای تهیه چای استفاده کنید.

نکته مهم: اگر باردار هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

دارچین

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

زمانی که دچار سرماخوردگی شدید تنها قسمت بیرونی بدن خود را گرم نکنید. در چنین شرایطی گرم کردن درون بدن نیز می‌تواند موثر باشد.دارچین برای گرم نگه داشتن بدن و پاک کردن احتقان مخاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم: اگرچه این گیاه به عنوان ادویه آشپزی امن و بی خطر است اما اگر باردار هستید از دارچین به عنوان گیاه دارویی استفاده نکنید.

پریمولا وریس

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

پریمولا وریس (نام علمی: Primula veris) نام یک گونه از سرده پامچال است. ریشه این گیاه زیبا می‌تواند به هنگام سرماخوردگی به شما کمک کند. ریشه این گیاه حاوی triterpenoid saponins(ساپونین‌‌های تری‌ترپنوئیدی) است که خواص خلط اوری قدرتمندی دارد. از این گیاه برای درمان خلط و احتقان سینه استفاده کنید. ریشه آن را در آب بریزید(یک پیمانه آب برای هر اونس ریشه این گیاه) و سپس بجوشانید. دما را پایین بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه آهسته بجوشانید. سپس آن را ابکشی کنید و بنوشید.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا داروهایی همچون اسپرین یا داروهای ضد انعقاد همچون وارفارین را مصرف می‌کنید از مصرف این گیاه باید پرهیز کنید.

سرخار گل

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

سرخار گل نام یک گونه از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است. این لیست بدون وجود گیاه سرخار گل تکمیل نخواهد بود. این گیاه زمانی که در مراحل اولیه عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار موثر خواهد بود. شما می‌توانید با جوشاندن ریشه این گیاه در آب به مدت ۱۰ دقیقه، از خواص آن لذت ببرید.

نکته مهم: اگر به گیاهانی که در خانواده کاسنیان قرار دارند حساسیت دارید بهتر است مراقب این گیاه نیز باشید.

آقطی کانادایی

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

نام یک زیرگونه از گونه آقطی سیاه است. به خاطر خواص درمانی زیادی که این گیاه دارد در میان افراد محبوب است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شربت و عصاره این گیاه می‌تواند نشانه‌ها و دوره آنفلونزا را کاهش دهد. شما می‌توانید از گل این گیاه نیز در تهیه چای استفاده کنید.

اکالیپتوس

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

در حقیقت این گیاه اغلب برای به عنوان یک داروی بدون نسخه به کار می‌رود. استشمام بخار روغن اکالیپتوس که در آب ریخته شده است می‌تواند سینوس‌ها را تمیز کند و از عفونت آن‌ها بکاهد.

سیر

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

مردم سال‌هاست که از سیر به عنوان یک ماده درمانی استفاده می‌کنند. اینکار دلایل بسیار زیادی دارد. به خاطر وجود خواص آنتی ویروسی، ضد التهابی و ضد قارچی این گیاه، می‌توان از آن به عنوان یک درمان خانگی در سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده کرد. به همین خاطر جای تعجب و شگفتی نیست که مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان داده است که مکمل سیر می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند.

درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

آیا کودک‌تان در سال 6 تا 10 بار از سرماخوردگی رنج می‌برد؟ آیا می‌دانید کارشناسان اعلام کرده‌اند که کودکان زیر 6 سال نباید به مقدار زیادی از داروهای سرماخوردگی و سرفه به علت عوارض خطرناک‌شان استفاه کنند؟ آیا می‌دانید برای بهبود سرماخوردگی کودک زیر شش سال‌تان چه کاری باید انجام دهید؟پاسخ کارشناسان به این سوال را می‌توانید در ادامه بخوانید.

روش پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

کودکان معمولا حدود 22 میلیون روز مدرسه را هر ساله به علت سرما خوردگی از دست می‌دهند. شما نمی‌توانید از کودک‌تان در برابر تمام ویروس‌ها محافظت کنید، اما این عادات سلامتی می‌تواند مقاومت بدن او را بالا ببرد.

مطمئن شوید که او زیاد می‌خوابد

خستگی دائم کودک‌تان شاید به علت تنبلی سیستم ایمنی بدن او برای مبارزه با ویروس‌هاست. متاسفانه یک سوم کودکان به حد کافی نمی‌خوابند. به طور ایده‌آل یک نوزاد باید 18 ساعت، کودکان نوپا و پیش دبستانی 12 تا 14 ساعت و دبستانی‌ها 10 تا 11 ساعت در روز بخوابند. شاید این برای کودک شما عملی نباشد تا دیرتر از خواب بیدار شود، بنابراین اگر خواب او با این اعداد مطابقت نداشت، او را زودتر بخوابانید.

به او آموزش دهید تا دست هایش را زیاد بشوید

عملا 80% بیماری‌های عفونی که سرماخوردگی نیز شامل آن است از طریق تماس گسترش می‌یابند. بنابراین برای کودکان حیاتی است که زیاد دست‌هایشان را بشویند. برای این‌که مطمئن شوید او به اندازه کافی دست‌هایش را می‌شوید، از او بخواهید در طول شستن یک آهنگ بخواند. دستمال‌های مرطوب یا ضدعفونی‌کننده‌ها نمونه‌های خوبی برای برای پاکیزگی دست‌ها بیرون از خانه هستند.

خانه‌ تان را تمییز نگهدارید

زمانی که یک نفر از خانواده شما سرماخورده است، در نظافت خانه خیلی دقت کنید تا دیگران نیز مریض نشوند. این یک رقابت است: ویروس‌ها می‌توانند تا 2 ساعت روی اجسامی چون فنجان، کانتر و حوله زنده بمانند، بنابراین به طور مداوم سطوح و اجسام را با سفیدکننده یا دستمال مرطوب ضد باکتری تمییز کنید. دنیل فرتارلی، عضو کمیته داروها می‌گوید: «میکروب‌ها روی کنترل تلویزیون و بازی‌های ویدئویی و دستگیره یخچال و در باقی می‌مانند.» به کودک خود نشان دهید که چگونه هنگام سرفه یا عطسه با دست جلوی دهان خود را بگیرد، در این صورت احتمال پخش میکروب در خانه کمتر خواهد شد. از دستمال کاغذی در دستشویی استفاده کنید، مسواک‌ها را از هم جدا کنید تا با هم در تماس نباشند و هیچ وقت لیوان، بشقاب و وسایل یگدیگر را استفاده نکنید.

سرفه و گلو درد

سرفه با پاک‌سازی مخاط از راه‌های هوایی به کودک شما کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشد، بنابراین از آن جلوگیری نکنید. کاترین تام-رزوان مدیر داروسازی بالینی در بیمارستان کودکان در مونته فیور در شهر نیویورک می‌گوید: «داروهای ضد سرفه ممکن است واقعا مضر باشند: ممکن است تعدادی از آن‌ها دچار بیش‌فعالی، سرگیجه و بی‌خوابی شوند.» با این وجود آن‌ها می‌توانند گلوی کودک شما را تحریک کنند. قبل از هشدار اخیر از هر 10 کودک یک نفر به گلو درد و سرماخوردگی در یک هفته مبتلا ‌شد. حال این داروها را برای نوزادان و کودکان نوپا و شاید حتی برای کودکان بزرگ‌تر امتحان کنید.

مسکن شیرین

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عسل برای درمان سرفه از داروهای سرفه بهتر است و به کودک مریض کمک می‌کند تا بهتر بخوابد. محقق لان پل، عضو کمیته  داروشناسی و درمان بالینی می‌گوید: «عسل برای کودکان یک سال و بالاتر ایمن است و کودکان از این‌که آن را به جای دارو بخورند خوشحال می‌شوند، زیرا طعم خوبی دارد. عسل تیره، مثل گندم سیاه ممکن است بهتر عمل کند زیرا آنتی اکسیدان آن بیشتر است. نصف قاشق چای‌خوری عسل به کودکان یک تا پنج سال و یک قاشق به کودکان شش تا یازده سال بدهید. اما هیچ‌وقت آن را را به کودکان زیر یک سال ندهید؛ آنها می‌توانند بوتولیسم باکتری‌های موجود در آن را دریافت کنند.

سوپ

سوپ، این بیشتر از یک درمان سنتی قدیمی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سوپ مرغ خاصیت ضد التهابی دارد.

مایعات

مایعات گرم و سرد مخاط را نازک‌تر می‌کند بنابراین سرفه کردن آسان‌تر می‌شود. به علاوه مایعات گلو را نرم می‌کند و آب بدن را نگه می‌دارد. از آن‌ها بخواهید آب یخ، آب میوه سرد یا گرم یا چای بدون کافئینی که با عسل مخلوط شده، بنوشند.

مکیدن

مکیدن، کودکان 4 سال یا بزرگ‌تر می‌توانند آب‌نبات‌های ضد سرفه و گلودرد یا شکلات‌های بدون قند یا توت‌های منجمد شده بخورند. خورده‌های یخ نیز برای کودکان بزرگ‌تری که خارش گلو دارند، مناسب است.

درمان سریع آبریزش بینی

ابریزش بینی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که به ان دچار میشویم در ادامه به راه های درمان ان میپردازیم. راههایی برای قطع آبریزش بینی وجود دارد که فقط مخصوص سرماخوردگی و آنفولانزا است و موقتی می باشند. پنج روش بند آوردن آبریزش بینی به اشکال زیر است:

استفاده از زنجبیل تازه

معلوم شده است که این درمان خانگی (خوردن زنجبیل)، جریان خون را افزایش می دهد و ترشحات بینی را کم می کند. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید تا آبریزش بینی شما قطع شود.

مصرف داروهای سرماخوردگی

اگر آبریزش بینی در اثر سرما یا ویروس سرماخوردگی باشد، مصرف داروهای سرماخوردگی تحت نظر پزشک، آن را رفع می کند. این داروها خلط بینی را خشک می کنند و آبریزش بینی را بند می آورند. راهنمای خاص هر دارو را بخوانید و آن را به کار برید.

زدن اسپری بینی

شما می توانید این اسپری را در بینی تان بزنید. آبریزش بینی باعث می شود بینی شما قرمز و متورم شود. اسپری بینی این ورم را کاهش می دهد. شما می توانید فقط برای چند روز از این اسپری استفاده کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از آن، آبریزش بینی را بدتر می کند.

روشن کردن دستگاه بخور در هنگام خواب

دستگاه بخور، رطوبت هوا را افزایش می دهد. هوای خشک، آبریزش بینی را بدتر می کند، در حالی که هوای مرطوب، ترشحات لزج بینی را کاهش می دهد.

یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید

مقداری از این محلول را در یک ظرف قطره چشمی بریزید. سرتان را عقب ببرید و چند قطره از این محلول را در بینی خود بچکانید. سپس نفس بکشید تا محلول نمک، راه های بینی شما را خیس کند. چندین بار این کار را تکرار کنید تا کاملا بینی شما پاک شود. همچنین می توانید قطره بینی کلرور سدیم را از داروخانه بخرید و به جای این محلول نمک استفاده کنید.

از داروهای آنتی هیستامین استفاده شود

اگر آبریزش بینی در اثر آلرژی باشد، مصرف آنتی هیستامین ها تحت نظر پزشک، آن را بند می آورد. فراموش نکنید مصرف آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی می شود.

درمان سرماخوردگی در تابستان

درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید

تابستان فصل گرمای شدید و طاقت فرسا در هرمزگان به ویژه بندرعباس است و شاید آوردن نام سرما خوردگی در این فصل کمی عجیب باشد در صورتی که احتمال سرماخوردگی‌های سخت در تابستان برای هرمزگانی‌ها بیش از زمستان است.

عده‌ای تابستان را در بندرعباس تنها با زیر کولر بودن معنا می‌کنند اما این کار دقیقا مشکلی است که می‌تواند خیلی زود افراد را دچار بیماری‌های مختلف کند.

از جمله شایعترین این بیماری‌ها سرماخوردگی و علایمی چون آبریزش بینی، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت‌های سینوس ها و عوارض متعاقب آن است، شاید هیچ فردی نتواند ادعا کند که در طول زندگی گرفتار این علایم و عوارض نشده است، خصوصاً شیوع این بیماری در گرمای تابستان هرمزگان میان اطفال و افرادی که قدرت دفاعی بدنشان به عللی کمتر از افراد عادی است، بیشتر می‌باشد.

در طب سنتی از دیرباز روش‌های فراوانی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و علایم همراه آن ارائه شده است. گیاهان دارویی ضد سرفه و زکام از دیرباز در درمان بیماری‌هایی چون آسم و سینه‌پهلو استفاده می‌شده است.

علی بهادری متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس، با بیان اینکه سرما خوردگی از دیدگاه طب سنتی به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود، گفت: معمولا 95 درصد افراد به سرما خوردگی نوع گرم مبتلا و در مدت دو روز تبدیل به نوع سرد می شوند، همچنین آبریزش بینی شفاف،‌ سرفه خشک، قرمزی چشم،خارش گوش، حلق و بینی، عطسه همراه با سوزش از علایم سرما خوردگی گرم است.

وی با بیان اینکه زکام و نزله دو بیماری نزدیک به هم هستند افزود: البته دلیل پیدایش هر دو یکی است یعنی در هر دو ریزش مایعات و رطوبات از مغز وجود دارد به عبارتی ریزش و فرود آمدن ضایعات و فضولات رطوبی از جلوی مغز به سمت پایین اگر به سوی منافذ بینی باشد، زکام و اگر به سمت حلق باشد، به آن نزله می‌گویند.

بهادری علائم زکام را از راه بینی به سختی نفس کشیدن، در بینی سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبات از بینی برخلاف عادت طبیعی، کم شدن حس بویایی و علامت نزله را نیز گرفتن صدا، دشواری در صحبت کردن و ترشحات پشت حلق عنوان کرد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گاهی زکام بر اثر عوامل خارجی که گرمایی هستند ایجاد می‌شود در نتیجه باعث خارج شدن رطوبت‌های مغز به سمت بینی و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب یا نزدیک آتش، بوئیدن چیزهای گرم مثل مشک و زعفران یا خوردن چیزهای گرم مثل خردل، سیر، پیاز و مانند این‌ها یا مالیدن روغن‌های گرم که دارای علایم احساس خارش و سوزش در بینی، سرخی چشم‌ها و بینی و احیاناً کمی سرخی صورت که معمولاً با تب هم همراه است.

وی ادامه داد: اما اگر بر اثر عوامل سرد این زکام ایجاد شود مانند برهنه نگه داشتن سر به مدت طولانی در هوای سرد به ویژه زیر کولر یا مواجهه با آب سرد یا سر را برهنه کردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگینی در سر می‌شود و آنچه از بینی و حلق خارج می‌شود غلیظ و سفید یا مایل به کبودی است.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: گاهی زکام به سمت حلق می‌رود که در این صورت فرد به سردرد و سوزش سر و چشم، ریزش اشک از چشم، تلخی دهان و حلق، تشنگی، خروج هوای گرم از بینی، تندی و گرمی منافذ بینی دچار می شود و بیمار پیوسته میل به خوابیدن دارد، همچنین بی‌مزگی و بدمزگی دهان و احساس طعم سوختگی در دهان را احساس می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حتی استرس، اضطراب و وضعیت نامناسب روحی هم می‌تواند به طور غیرمستقیم از عوامل ایجاد کننده زکام شود،گفت: فردی که دچار این حالت می‌شود می‌تواند استحمام کند چون عرق کردن برایش مفید است، رطوبت‌ها و بخارات که سبب زکام می‌شود با عرق خارج می‌شود به شرطی که در هنگام خروج، بدن و سر به خوبی پوشانده شود.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: خاریدن و ماساژ سر، شانه کردن سر به‌طوری‌ که به عمق پوست و پیاز مو برسد و مصرف سوپ برای جلوگیری از سرماخوردگی مکرر توصیه می‌شود.

وی در مورد این سوپ گفت: سوپ سرماخوردگی حاوی رشته فرنگی یک فنجان، آب شش لیوان، روغن کنجد دو قاشق، شوید نصف نعلبکی، بال مرغ دو تا با کمی پیاز و نمک و زردچوبه و یک لیمو عمانی تهیه شده و در روز یک تا دو بار مصرف شود.

بهادری اضافه کرد: اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد.

وی ادامه داد: نوشیدن آب گرم در زمانی که حلق درگیر شده مفید است چون آن را نرم می‌کند در زمان ابتلا به بیماری، حرکت دادن اندام‌های تحتانی بدن (ورزش و نرمشی که باعث حرکت پایین تنه شود) بسیار مفید است و ماده را به سوی پایین می‌کشد، همچنین مالیدن پاها از زیر زانو با شدت و درد، بهترین و سودمندترین تدبیر است.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: چرب کردن کف دست‌ها و پاها با روغن حیوانی و نگه داشتن جلوی حرارت در هنگام ابتلا مفید است، همچنین پارچه کتان را حرارت بدهند و بر کف سر بگذارند، دست و پا را با روغن‌های گرم مثل روغن بابونه، روغن مرزنجوش، روغن سداب و روغن سوسن چرب کنند، اما این روغن‌ها نباید به بینی و سر برسد.

وی تصریح کرد: فردی که دچار سرماخوردگی شده باید از مصرف گوشت‌های غلیظ (مثل گوشت گاو و گوساله)، غذاهای تند، غلیظ، بسیارشور، بسیار ترش، چرب و سرخ کرده، لبنیات، روغن زیاد، نوشیدنی‌ها و غذاهای مولد گاز مثل حبوبات، گردو، پنیر کهنه، سیر و پیاز خام، سبزی‌جات تند مثل شاهی، میوه‌های با طبیعت سرد و تر، پرتقال، نارنگی، سالاد و ماست و مخلفات به همراه غذا، آب یخ، قهوه و کاکائو، شیرینی که در قنادی تهیه می‌شود، غذاهای آماده و یا مانده و کارخانه‌ای و ... اجتناب کند.

بهادری افزود: بیماران باید کمتر بخوابند مخصوصاً در روز. همچنین بلافاصله بعد از غذا نخوابند باید هنگام خوابیدن بالش کوتاه و پست باشد و حتی‌الامکان نباید به پشت بخوابند، بهتر است پیشانی و صورت روی بالش باشد و سر رو به پایین تا ماده از راه بینی خارج شود و به سینه نریزد.

وی خاطرشنان کرد: اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد.

وی ادامه داد: نوشیدن آب گرم در زمانی که حلق درگیر شده مفید است چون آن را نرم می‌کند.در زمان ابتلا به بیماری، حرکت دادن اندام‌های تحتانی بدن (ورزش و نرمشی که باعث حرکت پایین تنه شود) بسیار مفید است و ماده را به سوی پایین می‌کشد. همچنین مالیدن پاها از زیر زانو با شدت و درد، بهترین و سودمندترین تدبیر است.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: چرب کردن کف دست‌ها و پاها با روغن حیوانی و نگه داشتن جلوی حرارت در هنگام ابتلا مفید است.همچنین پارچه کتان را حرارت بدهند و بر کف سر بگذارند، دست و پا را با روغن‌های گرم مثل روغن بابونه، روغن مرزنجوش، روغن سداب و روغن سوسن چرب کنند، اما این روغن‌ها نباید به بینی و سر برسد.

بهاری افزود: حریره‌ای که برای تقویت مغز و کاهش درد زکام توصیه می‌شود حاوی خشخاش سفید شش گرم، مغز بادام هفت عدد، نشاسته شش گرم  است که به همراه نبات روی شعله ملایم جوشانده تا مثل حریره شود. گاهی می‌توان کمی زعفران هم به آن اضافه کرد و اگر با کمی گشنیز خشک هم مصرف شود مفید است.

وی ادامه داد: بادام، مغز را تقویت می‌کند و گشنیز مانع صعود بخارات به سوی مغز می‌شود، مصرف چنین حریره‌ای از دیدگاه طب جدید نیز چون حاوی مواد غذایی امگا-3 مثل بادام است در کاهش آبریزش بینی آلرژیک و آسم مفید است.

به گزارش ایسنا، امروزه ثابت شده است که تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد؛ چنانکه گاه می بینیم برخی افراد به خاطر رعایت رژیم غذایی متناسب تا دوران کهنسالی سالم و تندرست هستند، سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان به کمک تغذیه متعادل تا حد زیادی آن را کنترل و حتی درمان کرد.

منبع : ایسنا | نمناک | نی‌نی‌بان | مجله سلامت |‌ دونفره |‌ بیتوته | عصرایران |‌ ویکی‌پدیا | تسنیم

سلام.
دستتون درد نکنه
مطلب خیلی خوب بود
فقط ای کاش در مورد جوشانده های موثر بیشتر بنویسید که در درمان سرما خوردگی تاثیر دارن.

بهترین روش، درمان گیاهی سرماخوردگی میتونه باشه
تمام روش های دیگه عوارض دارن و به شما آسیب میرسونن در دراز مدت بعلاوه اینکه استفاده از قرص و دارو برای درمان سرماخوردگی خودش باعث کسلی و بیحالی میشه.
ممنون از مطلب خوبتون

در مورد اینکه چگونه سرماخوردگی رو سریع درمان کنیم مطالب زیادی تو اینترنت هست اما انصافا مطلبی که آماده کردین خیلی کاربردیه و ترکیب همه اونهاست.
از زحمات ادمین سایت ممنونیم

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.9,"reviewCount":39}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
39

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید","headline" : "درمان سریع سرماخوردگی در منزل | با طب سنتی سرماخوردگی خود را درمان کنید", "url" : "https://jameesalamat.com/node/19","id" : "https://jameesalamat.com/node/19","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9%20%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" بیماری به ظاهر ساده‌ای که می‌تواند شما را چند روز از کار و زندگی بیندازد و اگر بدن ضعیفی داشته باشید، بارها در طول فصول سرد سال کلافه تان کند. اگر همان ابتدای سرماخوردگی چند راه ساده خانگی را امتحان کنید و البته حواستان به رعایت چند نکته هم باشد، می‌توانید از شدیدتر شدن سرماخوردگی جلوگیری کنید و سریع تر به روال عادی زندگی برگردید." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. سرماخوردگی چیست درمان سرماخوردگی با طب سنتی درمان سرماخوردگی با جوشانده درمان سرماخوردگی با عسل و لیمو درمان گیاهی سرماخوردگی درمان خانگی سرماخوردگی کودکان درمان سریع آبریزش بینی مصرف داروهای سرماخوردگی درمان سرماخوردگی در تابستان سرماخوردگی چیست سرماخوردگی&nbsp;(common cold) که با نام‌های&nbsp;نازوفارنژیت&nbsp;(nasopharyngitis)،&nbsp;رینوفارنژیت&nbsp;(rhinopharyngitis) وزکام حاد&nbsp;(acute coryza) نیز شناخته می‌شود،&nbsp;بیماری واگیردار&nbsp;مربوط به&nbsp;دستگاه تنفسی فوقانی&nbsp;است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما،&nbsp;عطسه&nbsp;و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون&nbsp;سرفه،&nbsp;گلودرد،&nbsp;آبریزش بینی&nbsp;و&nbsp;تب&nbsp;ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال&nbsp;راینو ویروس‌ها&nbsp;(که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند. ویروس‌های عامل بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی (برای راینو ویروس تا بیش از ۱۸ ساعت) در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است. برخی معتقدند که در معرض سرما قرار گرفتن باعث سرماخوردگی می‌شود و همین باعث شده که این نام را برای بیماری انتخاب کنند که البته این مطلب به اثبات نرسیده و رد شده است. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی&nbsp;بر اساس قسمت‌هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می‌شوند، دسته‌بندی می‌گردند، که سرماخوردگی عمدتاً بینی، سینوس‌ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و همچنین یک یا هر دو چشم را با&nbsp;التهاب ملتحمه&nbsp;تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم بیماری معمولاً به واکنش&nbsp;دستگاه ایمنی&nbsp;بدن بیشتر مرتبط هستند تا به بافت‌هایی که ویروس از بین می‌برد. تشخیص بیماری سرماخوردگی از&nbsp;آنفلونزا&nbsp;بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است، در آنفلوآنزا علائمی مانند سردرد، درد عضلات و تب شدت بیشتری دارند که البته در سرماخوردگی‌های شدید هم به همان شکل است. با هر بار ابتلا به بیماری، بدن انسان&nbsp;پادتن&nbsp;مربوط به ویروس را تولید می‌کند تا در آینده دیگر به آن مبتلا نشود، اما از آنجا که بیش از دویست ویروس مختلف باعث سرماخوردگی می‌شوند، با هر بار ابتلا باید پادتن مختص آن ساخته شود و برای همین یک فرد در طول زندگی خود به طور متوسط ۵۰ بار (بزرگسالان دو تا پنج بار در سال و کودکان شش تا ده بار در سال) به سرماخوردگی مبتلا می‌شود. همچنین به دلیل همان دویست ویروس، ساختن واکسن سرماخوردگی مشکل و غیرممکن است و هیچ دارویی برای این بیماری تاکنون به وجود نیامده است، اگرچه علائم بیماری را با داروهای تب‌بر (مانند&nbsp;استامینوفن) یا ضدآبریزش بینی (مانند&nbsp;آنتی‌هیستامین) می‌توان کاهش داد. در بعضی موارد که احتمال ابتلا به یک بیماری باکتریایی (مانند&nbsp;برونشیت،&nbsp;سینه پهلو،&nbsp;سینوزیت&nbsp;و&nbsp;عفونت گوش میانی) وجود دارد، از&nbsp;پادزیست&nbsp;برای درمان آن استفاده می‌شود، اما پادزیست‌ها هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی ندارند. برخی نیز معتقدند که&nbsp;ویتامین ث&nbsp;یا قرص&nbsp;روی&nbsp;یا&nbsp;عسل&nbsp;می‌تواند باعث بهبودی علائم بیماری شود که به طور کامل به اثبات نرسیده است. به طور کلی پیشگیری از بیماری آسان است، زیرا ویروس عامل بیماری مدت زمان محدودی را زنده می‌ماند و با شست‌وشوی دست‌ها که یکی از راه‌های مهم برای پیشگیری است، می‌توان آن را از بین برد و برخی شواهد استفاده از ماسک‌های بینی و دهان را نیز مؤثر می‌دانند. سرما خوردگی واکسن ندارد. مهم‌ترین راه‌های پیشگیری عبارتند از:&nbsp;شستن دست‌ها؛ لمس نکردن چشم‌ها، بینی یا دهان با دستان نشسته؛ و دور ماندن از افراد بیمار. ماسک صورت هم می‌تواند برای پیشگیری از این بیماری مناسب باشد. درمانی برای سرما خوردگی وجود ندارد، ولی علایمش می‌تواند بهبود یابند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی&nbsp;(NSAIDs) مثل&nbsp;ایبوپروفن&nbsp;می‌تواند به درد کمک کند.&nbsp;نباید از&nbsp;آنتی بیوتیک‌ها&nbsp;استفاده شود. معمولاً بیماری، خود به خود بین ۷ تا ۱۰ روز (پروسه درمان) درمان می‌شود، شاید هم کمتر. درمان سرماخوردگی&nbsp;با طب سنتی سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بشر در طول زندگی است و علائمی همچون آبریزش بینی، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت سینوس‌ها دارد. در طب سنتی، این ‌ترشحات را که از بینی خارج می‌شود، زکام و‌ترشحات پشت حلق را نزله می‌نامند. این‌ ترشحات موادی بیماری‌زا هستند که باید پاک شوند و به هیچ وجه نباید مانع خروج آنها شد. استفاده از گیاهان خلط‌آور، ضدعفونی کننده و نرم کننده سینه و ضد آبریزش بینی به اشکال مختلف، نظیر جوشانده، بخور، ملین و...در گذشته بسیار مرسوم بوده است. اما هرگونه دارویی که مانع آبریزش بینی در هنگام سرماخوردگی شود، مضر است و باعث احتباس‌ ترشحات در بدن و غلیظ شدن و تبدیل آنها به نزله می‌شود که نزله خود عامل بیماری‌های گوناگون می‌باشد. معمولاً ابتلا به سرماخوردگی هنگام شروع سردی هوا (دگرگون شدن هوای پاییز)&nbsp;شروع می‌شود و بعد از آن ذات‌الجنب، ذات‌الریه، گرفتگى صدا، گلودرد، پهلودرد، پشت‏‌درد، بیمارى عصبى و سردرد مزمن پدید می‌آید و ممکن است حتی به سکته و صرع هم بینجامد. همه این بیماریها از محبوس شدن و افزایش مواد&nbsp;بلغمى&nbsp;در بدن ایجاد می‌شوند؛ حال سؤال این است که؛ این مواد بلغمی از چه پدید می‌آیند؟ لازمه پاسخ به این سؤال، شناخت اجمالی از اخلاط چهارگانه است که پیشتر به آن پرداخته‌ایم اما به‌اجمال باید گفت که مواد بلغمی در معده تولید می‌شوند و با تبخیر این مواد به‌سمت مغز و برخورد سردی هوا از بیرون بدن با سطح پوست، آن بخاراتِ متصاعدشده در مغز منعقد شده و جاری می‌گردند و با عنایت پروردگار از مجاری بینی و دهان خارج می‌شوند که اگر مانع خروج آن نشویم به سلامتی بدن خود به‌صورت ریشه‌ای کمک کرده‌ایم. برای تکمیل درمان سرماخوردگی باید از همان ریشه یعنی معده و کبد مشروع کنیم و بسته به مزاج جبلی و سرشتی فرد از موارد زیر به‌صورت مفرد یا ترکیبی بهره می‌بریم: شربت آبلیموی طبیعی و عسل انار، آب انار (ملس) لیمو شیرین دمکرده انجیر، عناب، سپستان آب سیب شلغم و آب آن. و به‌ صورت موضعی می‌توان از موارد زیر استفاده کرد: دود سیاهدانه، اسفند، عنبرنسارا روغن‌مالی ملاج سر و پیشانی با روغن سیاهدانه یا بادام تلخ بادکش کتف گرم نگه‌داشتن سر با کلاه پشمی یا هر پارچه نخی یا پشمی چکاندن روغن سیاهدانه هر شب داخل بینی (2 قطره) برای تخلیه بهتر فضولات استشمام رایحه گرم همچون نعناع، گل نرگس و ... بخور آویشن، نعنا، اکالیپتوس. درمان سرماخوردگی با جوشانده برای زکامی که در فصل زمستان روی می دهد، جوشانده ای مرکب از گیاه زوفا، شیرین بیان و انجیر (به میزان مساوی) تهیه و سپس صاف کنید و با کمی‌ ترنجبین شیرین کرده و روزی دو لیوان بنوشید. خوردن آش جو یا ماش با اسفناج، کدو، گشنیز، و چغندر نیز مناسب است. می‌توانید به عنوان غذا، حریره‌ای با سبوس گندم، مغز بادام و عسل درست کرده و میل کنید. همچنین به جای آب از شربت گرم عسل و گلاب استفاده کنید. دم كرده پونه كوهي و آويشن شيرازي در فصل پاييز و زمستان بسيار مناسب بوده، خاصيت ضد عفوني كنندگي داشته و براي سرماخوردگي نيز بسيار مفيد است. اين دمنوش را مي توان با مقداري عسل مخلوط نموده و روزانه چند نوبت ميل نمود. درمان سرماخوردگی با عسل و لیمو اگر می‌خواهید کمتر سرما بخورید، هر روز صبح سه لقمه عسل با موم بخورید (طب الرضا)؛ چرا که آنتی‌اکسیدان فراوانی در موم عسل وجود دارد. و پژوهش‌های جدید نشان داده است که با گرفتن موم از عسل، بسیاری از خواص سودمند آن کاهش می‌یابد. مقداری سیاهدانه را در سرکه خیسانده بعد آنرا مثل اسفند دود کنید و دود آن را استنشاق کنید. علت اصلی سرفه مخاطی است که در اثر التهاب ایجاد میشود&nbsp;و برای دفع آنها لازم به سرفه کردن است. شیرینی عسل باعث تحریک غدد بزاقی شده و دفع مخاط را راحت تر میکند. همچنین اثر ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی عسل از شکل گیری مجدد مخاط بیشتر جلوگیری می نماید،&nbsp;در نتیجه سرفه ها و التهاب گلو رو تا حدی کاهش میدهد. همچنین لیمو به افزایش ایمنی بدن در برابر عفونت ها کمک کرده و&nbsp;ترکیب مقداری آب گرم به همراه کمی عسل و آب لیمو ترش تازه میتواند در رفع علائم سرماخوردگی تاثیر خیلی خوبی داشته باشد و التهاب گلو را کاهش داده و مخاط رو دفع نماید. درصورت مصرف ناشتا، این شربت خواص بی نظیری همچون سم زدایی دارد. درمان&nbsp;گیاهی&nbsp;سرماخوردگی كدو حلوایی برای&nbsp;سرماخوردگی&nbsp;های&nbsp;ساده در فصل سرد، كدو حلوايی&nbsp;يك درمان مناسب است كه مي تواند به صورت بخار پز به همراه كمي پودر نبات و دارچين مصرف شود. كدو حلوايي منبع مناسب ويتامين E، C و بتاكاروتن است كه همه آنها خاصيت آنتي اكسيداني دارند. زنجبيل زنجبيل تازه از جمله گياهان دارويي است كه تاثير فوق العاده اي در پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي در فصول سرد دارد. اين گياه خاصيت ضد باكتري و ضد ويروسي داشته و يكي از بهترين محرك ها برای تقويت و افزايش توان سيستم ايمني و دفاعي بدن محسوب مي شود. اين گياه را مي توان به عنوان مواد اوليه براي تهيه غذا در وعده هاي روزانه استفاده كرد و يا آن را به صورت دمنوش مصرف نمود. شيرين بيان مصرف ريشه گياه شيرين بيان يكي از داروهای&nbsp;مناسب برای&nbsp;درمان سرفه های&nbsp;ناشی&nbsp;از سرماخوردگی&nbsp;است. توصيه مي شود مقدار اندكی&nbsp;از ريشه شيرين بيان با اندكی&nbsp;آب جوشانده، سپس آن را با كمی&nbsp;عسل مخلوط كرده و نوشيد. (البته تعيين ميزان مصرف شيرين بيان بايد با نظر پزشك انجام شود، زيرا زياده روي در مصرف گياه شيرين بيان عوارضی جدی&nbsp;را به دنبال دارد). متاسفانه با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال امکان&nbsp;سرماخوردگی&nbsp;در میان افراد نیز بیشتر می‌شود. اجازه ندهید چنین شرایطی شما را اذیت کند. به جای اینکه به دنبال داروهای شیمیایی باشید و خود را با چنین مواردی درمان کنید می‌توانید از گیاهانی که در این مقاله بیان می کنیم استفاده کنید. این گیاهان می‌توانند&nbsp;درد گلو&nbsp;را بهتر کنند و احساس خوبی در شما ایجاد نمایند. گَوَن این گیاه از تیره نخود است. گون‌ها گیاهانی یک‌ساله یا دائمی‌ هستند. شما می‌توانید از ریشه این گیاه استفاده کنید تا به سیستم ایمنی خود شانس مبارزه با بیماری‌ها را بدهید. ریشه زردرنگ آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند&nbsp;سیستم ایمنی بدن&nbsp;را تحریک کند، تشکیل آنتی بادی‌ها را ترویج نماید، تشکیل سلول‌های تی را افزایش دهد و در نهایت مقدار گلبول‌های سفید مبارزه کننده با عفونت را افزایش دهد. شما می‌توانید ریشه این گیاه را برش دهید و به سوپ و آب سبزیجات اضافه کنید. نکته مهم:&nbsp;اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید از مصرف این گیاه خودداری کنید. ریحان ریحان، (نام علمی: Ocimum basilicum) نام گیاهی یک‌ساله از تیره نعناعیان است. برای اینکه بتوانید از خاصیت این گیاه در فصل زمستان نیز استفاده کنید، برگ‌های آن را به صورت ریز خرد کنید و در ظرف مخصوص یخ قرار دهید. سپس این ظرف را با آب پر کنید و در فریزر بگذارید. ریحان به&nbsp;کاهش تب&nbsp;کمک می‌کند و نشانه‌های&nbsp;سرماخوردگی، سرفه و آنفلونزا&nbsp;را کاهش می‌دهد. فلفل سیاه این ادویه احتمالا در آشپزخانه همه افراد پیدا می‌شود. در چین که فلفل سیاه با عنوان hu jiao شناخته شده است، برای&nbsp;تسکین سرماخوردگی و نشانه‌های آن بسیار محبوب است. به همین خاطر شما نیز می‌توانید این ادویه را به سوپ یا غذاهای خود بیفزایید و از مزایای آن لذت ببرید. نعنای گربه‌ ای نعناع گربه‌ای، پونه‌سای گربه‌ای (نام علمی: Nepeta cataria) نام یک گونه از تیره نعناعیان است. این گیاه تنها برای گربه‌های کوچک به کار نمی‌رود. از آنجایی که این گیاه تعریق را تحریک می‌کند، در درمان تب نیز مفید خواهد بود. شما می‌توانید آن را در سالاد خود بریزید یا از این گیاه برای تهیه چای استفاده کنید. نکته مهم:&nbsp;اگر باردار هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید. دارچین زمانی که دچار سرماخوردگی شدید تنها قسمت بیرونی بدن خود را گرم نکنید. در چنین شرایطی گرم کردن درون بدن نیز می‌تواند موثر باشد.دارچین برای گرم نگه داشتن بدن و پاک کردن احتقان مخاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهم:&nbsp;اگرچه این گیاه به عنوان ادویه آشپزی امن و بی خطر است اما اگر باردار هستید از دارچین به عنوان&nbsp;گیاه دارویی&nbsp;استفاده نکنید. پریمولا وریس پریمولا وریس (نام علمی: Primula veris) نام یک گونه از سرده پامچال است. ریشه این گیاه زیبا می‌تواند به هنگام سرماخوردگی به شما کمک کند. ریشه این گیاه حاوی triterpenoid saponins(ساپونین‌‌های تری‌ترپنوئیدی) است که خواص خلط اوری قدرتمندی دارد. از این گیاه برای درمان خلط و احتقان سینه استفاده کنید. ریشه آن را در آب بریزید(یک پیمانه آب برای هر اونس ریشه این گیاه) و سپس بجوشانید. دما را پایین بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه آهسته بجوشانید. سپس آن را ابکشی کنید و بنوشید. نکته مهم:&nbsp;اگر باردار هستید یا داروهایی همچون&nbsp;اسپرین&nbsp;یا داروهای ضد انعقاد همچون وارفارین را مصرف می‌کنید از مصرف این گیاه باید پرهیز کنید. سرخار گل سرخار گل نام یک گونه از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است. این لیست بدون وجود گیاه سرخار گل تکمیل نخواهد بود. این گیاه زمانی که در مراحل اولیه عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار موثر خواهد بود. شما می‌توانید با جوشاندن ریشه این گیاه در آب به مدت ۱۰ دقیقه، از خواص آن لذت ببرید. نکته مهم:&nbsp;اگر به گیاهانی که در خانواده کاسنیان قرار دارند حساسیت دارید بهتر است مراقب این گیاه نیز باشید. آقطی کانادایی نام یک زیرگونه از گونه آقطی سیاه است. به خاطر خواص درمانی زیادی که این گیاه دارد در میان افراد محبوب است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شربت و عصاره این گیاه می‌تواند نشانه‌ها و دوره آنفلونزا را کاهش دهد. شما می‌توانید از گل این گیاه نیز در تهیه چای استفاده کنید. اکالیپتوس در حقیقت این گیاه اغلب برای به عنوان یک داروی بدون نسخه به کار می‌رود. استشمام بخار روغن اکالیپتوس که در آب ریخته شده است می‌تواند سینوس‌ها را تمیز کند و از عفونت آن‌ها بکاهد. سیر مردم سال‌هاست که از سیر به عنوان یک ماده درمانی استفاده می‌کنند. اینکار دلایل بسیار زیادی دارد. به خاطر وجود خواص آنتی ویروسی، ضد التهابی و ضد قارچی این گیاه، می‌توان از آن به عنوان یک&nbsp;درمان خانگی در سرماخوردگی و آنفلونزا&nbsp;استفاده کرد. به همین خاطر جای تعجب و شگفتی نیست که مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان داده است که مکمل سیر می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند. درمان خانگی سرماخوردگی کودکان آیا کودک‌تان در سال 6 تا 10 بار از سرماخوردگی رنج می‌برد؟ آیا می‌دانید کارشناسان اعلام کرده‌اند که کودکان زیر 6 سال نباید به مقدار زیادی از داروهای سرماخوردگی و سرفه به علت عوارض خطرناک‌شان استفاه کنند؟ آیا می‌دانید برای بهبود سرماخوردگی کودک زیر شش سال‌تان چه کاری باید انجام دهید؟پاسخ کارشناسان به این سوال را می‌توانید در ادامه بخوانید. روش پیشگیری از سرماخوردگی کودکان کودکان معمولا حدود 22 میلیون روز مدرسه را هر ساله به علت سرما خوردگی از دست می‌دهند. شما نمی‌توانید از کودک‌تان در برابر تمام ویروس‌ها محافظت کنید، اما این عادات سلامتی می‌تواند مقاومت بدن او را بالا ببرد. مطمئن شوید که او زیاد می‌خوابد خستگی دائم کودک‌تان شاید به علت تنبلی سیستم ایمنی بدن او برای مبارزه با ویروس‌هاست. متاسفانه یک سوم کودکان به حد کافی نمی‌خوابند. به طور ایده‌آل یک نوزاد باید 18 ساعت، کودکان نوپا و پیش دبستانی 12 تا 14 ساعت و دبستانی‌ها 10 تا 11 ساعت در روز بخوابند. شاید این برای کودک شما عملی نباشد تا دیرتر از خواب بیدار شود، بنابراین اگر خواب او با این اعداد مطابقت نداشت، او را زودتر بخوابانید. به او آموزش دهید تا دست هایش&nbsp;را زیاد بشوید عملا 80% بیماری‌های عفونی که سرماخوردگی نیز شامل آن است از طریق تماس گسترش می‌یابند. بنابراین برای کودکان حیاتی است که زیاد دست‌هایشان را بشویند. برای این‌که مطمئن شوید او به اندازه کافی دست‌هایش را می‌شوید، از او بخواهید در طول شستن یک آهنگ بخواند. دستمال‌های مرطوب یا ضدعفونی‌کننده‌ها نمونه‌های خوبی برای برای پاکیزگی دست‌ها بیرون از خانه هستند. خانه‌ تان را تمییز نگهدارید زمانی که یک نفر از خانواده شما سرماخورده است، در نظافت خانه خیلی دقت کنید تا دیگران نیز مریض نشوند. این یک رقابت است: ویروس‌ها می‌توانند تا 2 ساعت روی اجسامی چون فنجان، کانتر و حوله زنده بمانند، بنابراین به طور مداوم سطوح و اجسام را با سفیدکننده یا دستمال مرطوب ضد باکتری تمییز کنید. دنیل فرتارلی، عضو کمیته داروها می‌گوید: «میکروب‌ها روی کنترل تلویزیون و بازی‌های ویدئویی و دستگیره یخچال و در باقی می‌مانند.» به کودک خود نشان دهید که چگونه هنگام سرفه یا عطسه با دست جلوی دهان خود را بگیرد، در این صورت احتمال پخش میکروب در خانه کمتر خواهد شد. از دستمال کاغذی در دستشویی استفاده کنید، مسواک‌ها را از هم جدا کنید تا با هم در تماس نباشند و هیچ وقت لیوان، بشقاب و وسایل یگدیگر را استفاده نکنید. سرفه و گلو درد سرفه با پاک‌سازی مخاط از راه‌های هوایی به کودک شما کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشد، بنابراین از آن جلوگیری نکنید. کاترین تام-رزوان مدیر داروسازی بالینی در بیمارستان کودکان در مونته فیور در شهر نیویورک می‌گوید: «داروهای ضد سرفه ممکن است واقعا مضر باشند: ممکن است تعدادی از آن‌ها دچار بیش‌فعالی، سرگیجه و بی‌خوابی شوند.» با این وجود آن‌ها می‌توانند گلوی کودک شما را تحریک کنند. قبل از هشدار اخیر از هر 10 کودک یک نفر به گلو درد و سرماخوردگی در یک هفته مبتلا ‌شد. حال این داروها را برای نوزادان و کودکان نوپا و شاید حتی برای کودکان بزرگ‌تر امتحان کنید. مسکن شیرین مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عسل برای درمان سرفه از داروهای سرفه بهتر است و به کودک مریض کمک می‌کند تا بهتر بخوابد. محقق لان پل، عضو کمیته&nbsp; داروشناسی و درمان بالینی می‌گوید: «عسل برای کودکان یک سال و بالاتر ایمن است و کودکان از این‌که آن را به جای دارو بخورند خوشحال می‌شوند، زیرا طعم خوبی دارد. عسل تیره، مثل گندم سیاه ممکن است بهتر عمل کند زیرا آنتی اکسیدان آن بیشتر است. نصف قاشق چای‌خوری عسل به کودکان یک تا پنج سال و یک قاشق به کودکان شش تا یازده سال بدهید. اما هیچ‌وقت آن را را به کودکان زیر یک سال ندهید؛ آنها می‌توانند بوتولیسم باکتری‌های موجود در آن را دریافت کنند. سوپ سوپ، این&nbsp;بیشتر از یک درمان سنتی قدیمی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سوپ مرغ خاصیت ضد التهابی دارد. مایعات مایعات گرم و سرد مخاط را نازک‌تر می‌کند بنابراین سرفه کردن آسان‌تر می‌شود. به علاوه مایعات گلو را نرم می‌کند و آب بدن را نگه می‌دارد. از آن‌ها بخواهید آب یخ، آب میوه سرد یا گرم یا چای بدون کافئینی که با عسل مخلوط شده، بنوشند. مکیدن مکیدن، کودکان 4 سال یا بزرگ‌تر می‌توانند آب‌نبات‌های ضد سرفه و گلودرد یا شکلات‌های بدون قند یا توت‌های منجمد شده بخورند. خورده‌های یخ نیز برای کودکان بزرگ‌تری که خارش گلو دارند، مناسب است. درمان&nbsp;سریع آبریزش بینی ابریزش بینی&nbsp;یکی از شایع ترین مشکلاتی است که به ان دچار میشویم در ادامه به راه های درمان ان میپردازیم. راههایی برای قطع آبریزش بینی وجود دارد که فقط مخصوص&nbsp;سرماخوردگی&nbsp;و&nbsp;آنفولانزا&nbsp;است و موقتی می باشند. پنج روش بند آوردن آبریزش بینی به اشکال زیر است: استفاده از&nbsp;زنجبیل&nbsp;تازه معلوم شده است که این درمان خانگی (خوردن&nbsp;زنجبیل)، جریان خون را افزایش می دهد و ترشحات بینی را کم می کند. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید تا آبریزش بینی شما قطع شود. مصرف داروهای&nbsp;سرماخوردگی اگر آبریزش بینی در اثر سرما یا ویروس سرماخوردگی باشد،&nbsp;مصرف داروهای سرماخوردگی تحت نظر پزشک، آن را رفع می کند. این داروها خلط بینی را خشک می کنند و آبریزش بینی را بند می آورند. راهنمای خاص هر دارو را بخوانید و آن را به کار برید. زدن اسپری بینی شما می توانید این اسپری را در بینی تان بزنید. آبریزش بینی باعث می شود بینی شما قرمز و متورم شود. اسپری بینی این ورم را کاهش می دهد. شما می توانید فقط برای چند روز از این اسپری استفاده کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از آن، آبریزش بینی را بدتر می کند. روشن کردن دستگاه بخور در هنگام خواب دستگاه بخور، رطوبت هوا را افزایش می دهد. هوای خشک، آبریزش بینی را بدتر می کند، در حالی که هوای مرطوب، ترشحات لزج بینی را کاهش می دهد. یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید مقداری از این محلول را در یک ظرف قطره چشمی بریزید. سرتان را عقب ببرید و چند قطره از این محلول را در بینی خود بچکانید. سپس نفس بکشید تا محلول نمک، راه های بینی شما را خیس کند. چندین بار این کار را تکرار کنید تا کاملا بینی شما پاک شود. همچنین می توانید قطره بینی کلرور سدیم را از داروخانه بخرید و به جای این محلول نمک استفاده کنید. از داروهای&nbsp;آنتی هیستامین&nbsp;استفاده شود اگر آبریزش بینی در اثر&nbsp;آلرژی&nbsp;باشد، مصرف&nbsp;آنتی هیستامین&nbsp;ها تحت نظر پزشک، آن را بند می آورد. فراموش نکنید مصرف&nbsp;آنتی هیستامین&nbsp;ها باعث&nbsp;خواب آلودگی&nbsp;می شود. درمان سرماخوردگی&nbsp;در تابستان تابستان فصل گرمای شدید و طاقت فرسا در هرمزگان به ویژه بندرعباس است و شاید آوردن نام سرما خوردگی در این فصل کمی عجیب باشد در صورتی که احتمال سرماخوردگی‌های سخت در تابستان برای هرمزگانی‌ها بیش از زمستان است. عده‌ای تابستان را در بندرعباس تنها با زیر کولر بودن معنا می‌کنند اما این کار دقیقا مشکلی است که می‌تواند خیلی زود افراد را دچار بیماری‌های مختلف کند. از جمله شایعترین این بیماری‌ها سرماخوردگی و علایمی چون آبریزش بینی، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت‌های سینوس ها و عوارض متعاقب آن است، شاید هیچ فردی نتواند ادعا کند که در طول زندگی گرفتار این علایم و عوارض نشده است، خصوصاً شیوع این بیماری در گرمای تابستان هرمزگان میان اطفال و افرادی که قدرت دفاعی بدنشان به عللی کمتر از افراد عادی است، بیشتر می‌باشد. در طب سنتی از دیرباز روش‌های فراوانی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و علایم همراه آن ارائه شده است. گیاهان دارویی ضد سرفه و زکام از دیرباز در درمان بیماری‌هایی چون آسم و سینه‌پهلو استفاده می‌شده است. علی بهادری متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس، با بیان اینکه سرما خوردگی از دیدگاه طب سنتی به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود، گفت: معمولا 95 درصد افراد به سرما خوردگی نوع گرم مبتلا و در مدت دو روز تبدیل به نوع سرد می شوند، همچنین آبریزش بینی شفاف،‌ سرفه خشک، قرمزی چشم،خارش گوش، حلق و بینی، عطسه همراه با سوزش از علایم سرما خوردگی گرم است. وی با بیان اینکه زکام و نزله دو بیماری نزدیک به هم هستند افزود: البته دلیل پیدایش هر دو یکی است یعنی در هر دو ریزش مایعات و رطوبات از مغز وجود دارد به عبارتی ریزش و فرود آمدن ضایعات و فضولات رطوبی از جلوی مغز به سمت پایین اگر به سوی منافذ بینی باشد، زکام و اگر به سمت حلق باشد، به آن نزله می‌گویند. بهادری علائم زکام را از راه بینی به سختی نفس کشیدن، در بینی سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبات از بینی برخلاف عادت طبیعی، کم شدن حس بویایی و علامت نزله را نیز گرفتن صدا، دشواری در صحبت کردن و ترشحات پشت حلق عنوان کرد. این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گاهی زکام بر اثر عوامل خارجی که گرمایی هستند ایجاد می‌شود در نتیجه باعث خارج شدن رطوبت‌های مغز به سمت بینی و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب یا نزدیک آتش، بوئیدن چیزهای گرم مثل مشک و زعفران یا خوردن چیزهای گرم مثل خردل، سیر، پیاز و مانند این‌ها یا مالیدن روغن‌های گرم که دارای علایم احساس خارش و سوزش در بینی، سرخی چشم‌ها و بینی و احیاناً کمی سرخی صورت که معمولاً با تب هم همراه است. وی ادامه داد: اما اگر بر اثر عوامل سرد این زکام ایجاد شود مانند برهنه نگه داشتن سر به مدت طولانی در هوای سرد به ویژه زیر کولر یا مواجهه با آب سرد یا سر را برهنه کردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگینی در سر می‌شود و آنچه از بینی و حلق خارج می‌شود غلیظ و سفید یا مایل به کبودی است. این متخصص طب سنتی اظهار کرد: گاهی زکام به سمت حلق می‌رود که در این صورت فرد به سردرد و سوزش سر و چشم، ریزش اشک از چشم، تلخی دهان و حلق، تشنگی، خروج هوای گرم از بینی، تندی و گرمی منافذ بینی دچار می شود و بیمار پیوسته میل به خوابیدن دارد، همچنین بی‌مزگی و بدمزگی دهان و احساس طعم سوختگی در دهان را احساس می‌کند. وی با اشاره به اینکه حتی استرس، اضطراب و وضعیت نامناسب روحی هم می‌تواند به طور غیرمستقیم از عوامل ایجاد کننده زکام شود،گفت: فردی که دچار این حالت می‌شود می‌تواند استحمام کند چون عرق کردن برایش مفید است، رطوبت‌ها و بخارات که سبب زکام می‌شود با عرق خارج می‌شود به شرطی که در هنگام خروج، بدن و سر به خوبی پوشانده شود. این متخصص طب سنتی ادامه داد: خاریدن و ماساژ سر، شانه کردن سر به‌طوری‌ که به عمق پوست و پیاز مو برسد و مصرف سوپ برای جلوگیری از سرماخوردگی مکرر توصیه می‌شود. وی در مورد این سوپ گفت: سوپ سرماخوردگی حاوی رشته فرنگی یک فنجان، آب شش لیوان، روغن کنجد دو قاشق، شوید نصف نعلبکی، بال مرغ دو تا با کمی پیاز و نمک و زردچوبه و یک لیمو عمانی تهیه شده و در روز یک تا دو بار مصرف شود. بهادری اضافه کرد: اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد. وی ادامه داد: نوشیدن آب گرم در زمانی که حلق درگیر شده مفید است چون آن را نرم می‌کند در زمان ابتلا به بیماری، حرکت دادن اندام‌های تحتانی بدن (ورزش و نرمشی که باعث حرکت پایین تنه شود) بسیار مفید است و ماده را به سوی پایین می‌کشد، همچنین مالیدن پاها از زیر زانو با شدت و درد، بهترین و سودمندترین تدبیر است. این متخصص طب سنتی اظهار کرد: چرب کردن کف دست‌ها و پاها با روغن حیوانی و نگه داشتن جلوی حرارت در هنگام ابتلا مفید است، همچنین پارچه کتان را حرارت بدهند و بر کف سر بگذارند، دست و پا را با روغن‌های گرم مثل روغن بابونه، روغن مرزنجوش، روغن سداب و روغن سوسن چرب کنند، اما این روغن‌ها نباید به بینی و سر برسد. وی تصریح کرد: فردی که دچار سرماخوردگی شده باید از مصرف گوشت‌های غلیظ (مثل گوشت گاو و گوساله)، غذاهای تند، غلیظ، بسیارشور، بسیار ترش، چرب و سرخ کرده، لبنیات، روغن زیاد، نوشیدنی‌ها و غذاهای مولد گاز مثل حبوبات، گردو، پنیر کهنه، سیر و پیاز خام، سبزی‌جات تند مثل شاهی، میوه‌های با طبیعت سرد و تر، پرتقال، نارنگی، سالاد و ماست و مخلفات به همراه غذا، آب یخ، قهوه و کاکائو، شیرینی که در قنادی تهیه می‌شود، غذاهای آماده و یا مانده و کارخانه‌ای و ... اجتناب کند. بهادری افزود: بیماران باید کمتر بخوابند مخصوصاً در روز. همچنین بلافاصله بعد از غذا نخوابند باید هنگام خوابیدن بالش کوتاه و پست باشد و حتی‌الامکان نباید به پشت بخوابند، بهتر است پیشانی و صورت روی بالش باشد و سر رو به پایین تا ماده از راه بینی خارج شود و به سینه نریزد. وی خاطرشنان کرد: اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد. وی ادامه داد: نوشیدن آب گرم در زمانی که حلق درگیر شده مفید است چون آن را نرم می‌کند.در زمان ابتلا به بیماری، حرکت دادن اندام‌های تحتانی بدن (ورزش و نرمشی که باعث حرکت پایین تنه شود) بسیار مفید است و ماده را به سوی پایین می‌کشد. همچنین مالیدن پاها از زیر زانو با شدت و درد، بهترین و سودمندترین تدبیر است. این متخصص طب سنتی اظهار کرد: چرب کردن کف دست‌ها و پاها با روغن حیوانی و نگه داشتن جلوی حرارت در هنگام ابتلا مفید است.همچنین پارچه کتان را حرارت بدهند و بر کف سر بگذارند، دست و پا را با روغن‌های گرم مثل روغن بابونه، روغن مرزنجوش، روغن سداب و روغن سوسن چرب کنند، اما این روغن‌ها نباید به بینی و سر برسد. بهاری افزود: حریره‌ای که برای تقویت مغز و کاهش درد زکام توصیه می‌شود حاوی خشخاش سفید شش گرم، مغز بادام هفت عدد، نشاسته شش گرم&nbsp; است که به همراه نبات روی شعله ملایم جوشانده تا مثل حریره شود. گاهی می‌توان کمی زعفران هم به آن اضافه کرد و اگر با کمی گشنیز خشک هم مصرف شود مفید است. وی ادامه داد: بادام، مغز را تقویت می‌کند و گشنیز مانع صعود بخارات به سوی مغز می‌شود، مصرف چنین حریره‌ای از دیدگاه طب جدید نیز چون حاوی مواد غذایی امگا-3 مثل بادام است در کاهش آبریزش بینی آلرژیک و آسم مفید است. به گزارش ایسنا، امروزه ثابت شده است که تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد؛ چنانکه گاه می بینیم برخی افراد به خاطر رعایت رژیم غذایی متناسب تا دوران کهنسالی سالم و تندرست هستند، سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان به کمک تغذیه متعادل تا حد زیادی آن را کنترل و حتی درمان کرد. منبع : ایسنا | نمناک | نی‌نی‌بان | مجله سلامت |‌ دونفره |‌ بیتوته | عصرایران |‌ ویکی‌پدیا | تسنیم " ,"datePublished":"2017-12-21T18:32:25+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:59+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }