اغلب ما عسل را به‌عنوان یک شیرین‌کننده‌ی سالم می‌شناسیم، اما خوب است بدانید که ترکیبات عسل می‌تواند برای پوست و مو هم مفید باشد. عسل که توسط کیمیاگری به نام زنبور تولید می‌شود مجموعه‌ای از شهدگل‌ها، صمغ و گرده‌ی گل است که به حفظ رطوبت و مبارزه با پیری و انواع باکتری‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این عسل ترکیبی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر شفابخشی‌ است که می‌تواند به سلامت پوست و موی شما کمک کند. اما حواس‌تان باشد دفعه‌ی بعدی که به سراغ قفسه‌ی عسل در فروشگاه رفتید به دنبال عسل بگردید که خام یا اصطلاحا فراوری یا پاستوریزه نشده باشد. چون این عسل حاوی آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌های فیتونوتریون (phytonutrient) -ماده‌ای موجود در برخی گیاهان که برای سلامتی انسان مفید است و به جلوگیری از انواع بیماری‌ها کمک می‌کند- فعال‌تری است که فواید آن را چندین برابر می‌کند.

فواید عسل برای پوست و مو 

۱. ماسک مرطوب‌کننده

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

عسل به‌خاطرِ نوع ماده‌ی هیدروکسی‌ای که در خود دارد رطوبت را حفظ می‌کند. این ماده باعث می‌شود پوست رطوبت هوا را جذب کند و این رطوبت را در لایه‌های زیرین خود نگه دارد. این ماده به نفوذ بیشتر رطوبت به لایه‌های عمقی‌تر پوست و هیدراته نگه‌داشتن طولانی‌مدت پوست کمک می‌کند.

۲. پاکسازی منافذ پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

آنزیم‌های موجود در عسل خام، روشن‌کننده‌ی پوست هستند و منافذ آن را تمیز و شفاف نگه‌ می‌دارند. اگر عسل را که خاصیت ضدباکتریایی دارد با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنیم ترکیب به‌ دست آمده مانع ایجاد باکتری‌هایی می‌شود که تعادل پوست را به هم می‌زنند و پوست را ملتهب می‌کنند.

۳. لایه‌بردار ملایم

عسل سرشار از آنزیم‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و سایر موادمغذی‌ای است که تقویت‌کننده پوست هستند و پوست را هیدراته نگه می‌دارند. از طرفی جوش‌شیرین هم به‌عنوان یک لایه‌بردار ملایم شناخته می‌شود که لایه‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد سلول‌های جوان و تازه‌ی پوست نمایان شوند و پوست روشن‌تر به‌نظر برسد. پس ترکیب این دو ماده هم می‌تواند پوست شما را پاکسازی کند.

۴. التیام‌ دهنده‌ جای زخم

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

همان‌طور که می‌دانید عسل روشن‌کننده‌ی پوست است و ترکیبات ضد التهابی و ضدباکتریایی آن جای زخم‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند و به بهبود و بازسازی بافت تازه‌ی پوست نیز کمک می‌کند. خواص آبرسانی عسل و روغن زیتون یا نارگیل همراه با هم می‌تواند به احیای پوست شما کمک کند و ماساژ ملایم، آرام و منظمِ این ترکیبات روی پوست، گردش خون زیر پوست شما را افزایش می‌دهد و پوست را بازسازی می‌کند.

۵. درمان آکنه

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

عسل خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد که به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. به‌خاطر این خواص ضدالتهابی، عسل می‌تواند قرمزی و سوزش پوست را آرام کند.

۶. مرطوب کننده‌ بدن

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

عسل نه فقط یک آبرسان خوب برای پوست بدن است بلکه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، پوست را ترمیم می‌کند و در مقابل آسیب‌های ناشی از محیط زیست و اکسیداسیون از آن محافظت می‌کند.

۷. مرطوب‌ کننده‌ کوتیکول (پوستک)

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

عسل سرشار از مواد مغذی و آنزیم‌هایی است که پوست را تغذیه می‌کند و آن را التیام می‌بخشد و همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم حاوی نوعی ماده‌ی هیدروکسی است که باعث جذب رطوبت توسط پوست و حفظ این رطوبت می‌شود. روغن نارگیل را هم که یک نرم‌کننده و محافظت‌کننده‌ی طبیعی است همگی می‌شناسید. از طرفی اسید استیک موجود در سرکه‌ سیب هم پوست خشن را نرم می‌کند و با متعادل نگه‌داشتن pH پوست، سلامت آن را افزایش می‌دهد. پس ترکیب این مواد می‌تواند از آنها یک مرطوب‌کننده‌ی خوب برای نرم کردن و مرطوب نگه‌داشتن کوتیکول یا همان پوستک نازک اطراف ناخن‌ها بسازد.

۸. نرم‌ کننده مو

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

آنزیم‌ها و مواد مغذی عسل روی موها هم تأثیر مثبتی دارد و به آنها درخشندگی ملایمی می‌دهد. روغن نارگیل هم می‌تواند به لایه‌ی میانی مو نفوذ کند و موجب نرمی کوتیکول مو شود این امر باعث می‌شود رشته‌های موهای شما درخشان‌تر شده و حالت دلخواه شما را بگیرد.

۹. شامپوی تقویت‌کننده

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم عسل حاوی نوعی ماده‌‌ی هیدروکسی است. این ماده به تنظیم و حفظ رطوبت مو کمک می‌کند. به‌علاوه عسل یک ماده‌ی تقویت‌کننده‌ی فولیکول مو برای رشد سالم موها محسوب می‌شود.

۱۰. روشن‌ کننده‌ مو

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

در عسل آنزیمی وجود دارد به نام گلوکز اکسیداز، این آنزیم باعث می‌شود که پراکسیدهیدروژن در مو به آرامی آزاد شود و به‌خاطر وجود همین ویژگی، عسل موجب روشن‌شدن رنگ مو می‌شود.

۱۱. درمان آفتاب‌ سوختگی

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

از آنجایی که عسل یک ماده‌ی ترمیم کننده محسوب می‌شود توانایی این را دارد که عمل آب‌رسانی را تا عمیق‌ترین لایه‌های پوست در معرض نور آفتاب گسترش دهد. از طرفی آلوئه‌ورا هم ماده‌ای است که همانند عسل خواص ضدالتهابی قوی دارد. پس ترکیب این دو ماده می‌تواند پوست آفتاب سوخته‌ی شما را التیام بخشد و به بهبود دوباره‌ی پوست کمک کند.

انواع ماسک عسل و طریقه استفاده از آن

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

ماسکهای زیبایی برای پاک کردن و تقویت پوست استفاده می شود. بد نیست بدانید عسل اثرات معجزه آسایی بر پوست دارد. معمولا در دستور ماسک های مختلفی که برای صورت توصیه می شود، عسل هم وجود دارد. درست است که در هنگام استفاده پوست چسبناک و غیر قابل تحمل می شود ، اما شادابی و تمیزی که بعد از شست و شو به جای می ماند، شما را وسوسه می کند تا باز هم از آن استفاده کنید. اصولا سالم ترین ماسک های صورت آنهایی هستند که در منزل و توسط خود شما تهیه می شوند. چرا که در تهیه آنها از مواد صد در صد طبیعی و بدون هیچ ماده ی افزودنی استفاده می کنید. قبل از گذاشتن ماسک روی صورت باید کاملا بقایای کرم ها و مواد آرایشی را با پنبه ی آغشته به ماده ی پاک کننده از صورت خود پاک کنید. سپس پوست صورتتان را با آب ولرم و صابون بشویید و ماسک را به صورت دورانی با حرکات دست از اطراف بینی و لب به سمت گونه ها بزنید. همچنین پیشانی و چانه را نیز با ماسک بپوشانید. اطراف چشم و لب ها را خالی نگه دارید. ماسک بعد از 20-15 دقیقه اثرات خود را گذاشته و باید شسته شود، به آرامی مواد را با آب ولرم از صورت خود پاک کنید. مطلقا به هنگام پاک کردن ماسک از صابون استفاده نکنید. می توانید در هنگامی که ماسک بر صورت دارید، ورزش های آرام بخش یا حرکات یوگا انجام دهید. شادابی و لطافت پوست همراه با آرامش روحی ارمغان این 30 دقیقه برای شماست.

ماسک شاداب کننده پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: دو قاشق غذا خوری آرد جو, دو قاشق چایخوری پودر نعناع, دو قاشق غذا خوری عسل, سه قاشق غذا خوری شیر

طرز تهیه و مصرف: عسل، آرد جو و پودر نعناع را مخلوط نموده تا به صورت خمیر در آید آنقدر شیر به مخلوط اضافه نمایید تا حالت کشدار پیدا کند اما خیلی روان نباشد. صورت و گردن را تمیز شسته، موها را عقب بزنید مواد را به صورت مالیده و مراقب زیر چشمتان باشید. مدت نیم ساعت صبر کرده سپس صورت را با آب ولرم بشویید صورت را خشک کرده و کرم مرطوب کننده مصرف کنید این ماسک پوست را صاف و عمیقا تمیز می کند

ماسک پاک کننده و ترمیم کننده منافذ پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: دو قاشق غذا خوری عسل, یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ

طرز تهیه و مصرف: مواد فوق را مخلوط کرده صورت را آماده نمایید و ماسک فوق را با دست به مدت 3 دقیقه به صورت ماساژ دهید نیم ساعت استراحت نموده سپس صورت را با آب ولرم شسته و کرم مرطوب کننده مصرف کنید می توانید هفته ای دو مرتبه از این کرم استفاده کنید. این ماسک سلولهای مرده و چروک را از صورت دور می نماید و همچنین برای پوست های خشک و خشن مناسب است. خانمها در هر سنی می توانند از این ماسک استفاده کنند

ماسک عسل و ماست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: دو قاشق ماست, یک قاشق عسل

طرز تهیه و مصرف: دو قاشق ماست و یک قاشق عسل را با هم مخلوط کنید. این مایع را به نحو ذکر شده روی پوست بگذارید و بعد از 20-15 دقیقه شست و شو دهید. عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی باعث باز شدن منافذ پوست و خروج جوش های سر سیاه خواهد شد. همچنین ماست با حفظ تعادل اسیدی پوست به شادابی آن و جلوگیری از جوش های چرکی کمک خواهد کرد .

ماسک سیب و عسل

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک عدد سیب و یک قاشق عسل

طرز تهیه و مصرف: سیب را بشویید و همراه پوست رنده کنید. یک قاشق عسل را روی آن بریزید، کاملا مخلوط کنید و به عنوان ماسک روی صورت بگذارید. این ماسک نیز اثرات نرم کنندگی و ضد آکنه دارد.

ماسک هلو ، زردآلو و عسل

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک عدد هلو, یک عدد زردآلو و یک قاشق عسل

طرز تهیه و مصرف: هلو و زردآلو را همراه با پوست له کنید و با یک قاشق عسل، مایعی خوشبو و مفید برای انواع پوست ها تهیه کنید.

ماسک خیار ، عسل و لیمو ترش

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک عدد خیار, دو عدد لیمو ترش, رنده شده پوست لیمو و یک قاشق عسل

طرز تهیه و مصرف: خیار را با پوست رنده کنید. دو عدد لیمو ترش را درون آن بچکانید و یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید . می توان از رنده شده ی پوست لیمو هم در ماسک استفاده کرد . خیار باعث سفتی پوست و جلوگیری از افتادگی، خنک کنندگی و کاهش چین و چروک می شود .

ماسک موز و عسل

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک عدد موز, دو قاشق عسل و یک قاشق پودر جوانه گندم

طرز تهیه و مصرف: مخلوط موز له شده و دو قاشق عسل، ماسک بسیار مناسبی جهت پوست های خشک است. در زمستان که دست ها نیز اغلب پوسته پوسته و خشک می شوند می توانید از این ماسک برای دستان استفاده کنید. همچنین اضافه کردن یک قاشق پودر جوانه ی گندم به این ماسک اثر آن را بیشتر خواهد کرد .

ماسک عسل , گلیسیرین و جوانه گندم

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک عدد سفیده تخم مرغ, یک قاشق عسل, یک قاشق جوانه گندم, چند قطره گلیسیرین, چند قطره آب لیمو ترش

طرز تهیه و مصرف: یک سفیده ی تخم مرغ را کاملا بزنید. یک قاشق عسل، یک قاشق جوانه ی گندم و چند قطره گلیسیرین و یکی دو قطره آب لیمو ترش برای بهتر شدن عطر ماسک به آن اضافه کنید. این مایع به صورت مخلوط کرم رنگی در می آید که اثرات فوق العاده ای در نرمی و لطافت پوست دارد.

ماسک عسل و دارچین

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

این ماسک برای مقابله با جوش صورت عالی هست و برای پوست های دیگر هم استفاده می شود.

مواد اولیه: 3 قاشق پودر دارچین و عسل به مقدار لازم 

طرز تهیه و مصرف: دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید تا یک مرهم قابل استفاده  به دست آید. شما می توانید ماسک را در نواحی جوش زده و یا کل صورت اعمال کنید بهتر است این ماسک را قبل از خواب استفاده کنید و صبح زود با آب ولرم ان را شستشو دهید. این ماسک جوش صورت باید برای دو هفته مورد استفاده قرار بگیرد.

این ماسک نتایج خیلی خوبی برای جوش دارد اما شما باید صبور باشید چون نتایج آن به صورت آنی نیستند. در اصل عسل و دارچین هر دو خاصیت ضدمیکروبی دارند و برای پوست مفیدند.

تذکر: خیلی از افراد نسبت به دارچین حساسیت دارند و ممکن است افراد با پوست های حساس دچار علایم آلرژی شود پس حتما قبل از استفاده، آن را بر روی نقطه دیگری از پوستتان امتحان کنید.

ماسک آلوئه ورا و عسل

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

این ماسک یکی از بهترین ماسک های صورت برای پوست می باشد. مخصوصا برای کسانی که صورت های خیلی حساس دارند.

مواد اولیه: یک قاشق مرباخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق مرباخوری عسل

طرز تهیه و مصرف: مواد تشکیل دهنده را به خوبی هم بزنید تا یک مخلوط همگن به دست آید. و آن را به آرامی روی صورتتان بمالید و بعد از خشک شدن ماسک آن را بشویید.

 آلوئه ورا به خاطر خواص مفیدی که برای پوست دارد مشهور است و ترکیب آن با عسل معجزه می کند.

ماسک عسل و سفیده تخم مرغ

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

این ماسک برای پوست های خشک مناسب است.

مواد اولیه: سفیده یک عدد تخم مرغ، یک قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف: مواد را به خوبی هم بزنید تا یک مخلوط مناسب برای استفاده به دست آید. ماسک را بر روی صورت خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه صبر کنید و آن را با آب ولرم شستشو دهید.

 اگر صورت خیلی خشکی دارید از روغن زیتون بیشتری استفاده کنید.

خواص عسل برای پوست های خشک 

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

عسل به دلیل خاصیت رطوبت رسانی که دارد بهترین مرطوب کننده برای پوست های خشک است و پوست را به نرمی و لطافت پوست بچه نگه می دارد. خشکی پوست همیشه با بسته بودن منافذ پوست همراه است. عسل یک پاک کننده طبیعی است که منافذ را باز می کند و پوست را درخشان و شفاف می کند. معمولا نشانه های پیری در پوست های خشک زودتر از پوست های دیگر بروز می دهد. اگر پوست تان چروک و خطوط دارد همیشه همراهتان یک بطری عسل داشته باشید تا پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

چگونگی استفاده از عسل برای پوست خشک 

پوست های خشک خیلی زود پوسته پوسته و خشک تر می شوند. عسل می تواند بهترین مرطوب کننده برای این پوست ها باشد زیرا پوست را آبرسانی کرده و آن را نرم و شاداب می کند. برای خشکی پوست عسل طبیعی استفاده کنید. مقداری عسل روی پوست بمالید و پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با آب بشوئید.

چگونگی استفاده از عسل به عنوان پاک کننده برای پوست خشک

همانطور که پیشتر هم اشاره کردم خشکی پوست با منافذ بسته همراه است. آنزیم های موجود در عسل کمک می کند که منافذ پوست تمیز و پاک شوند. عسل را با روغن نارگیل مخلوط کنید تا یک پاک کننده عالی برای تمیز کردن منافذ پوست درست کرده باشید. ۲ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل را با عسل مخلوط کنید روی پوست ماساژ دهید و بگذارید ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بماند. سپس با آب تمیز بشوئید.

خواص عسل برای پوست های چرب و جوش دار

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

خیلی از افراد از جوش صورت رنج می برند که برای بعضی خفیف و برای بعضی دیگر شدیدتر است. جوش صورت به خاطر مسدود شدن راه غدد چربی پوست به وجود می آید. این مسدود شدن به دلیل فعالیت هورمونی بدن در سنین رشد و یا به علت آلودگی ها به وجود می آید. وقتی این منفذهای پوست مسدود شوند چربی نمی تواند راه خود را به بیرون باز کند و شروع به تجمع زیر منفذهای پوست می کند که متورم می شود و رنگ آن قرمز می شود. این منفذهای بسته شده محل مناسبی برای تجمع میکروب ها هستند و ممکن است جوش ها تبدیل به جوش چرکین شوند. جوش ها ممکن است تمام صورت را بپوشانند و احساس خارش بدی ایجاد کنند.

چگونگی استفاده از عسل به عنوان پاک کننده برای پوست های چرب و جوش دار

چون جوش صورت با بسته شدن و ملتهب شدن منفذهای پوست به وجود می آید، تمیز کردن آنها به نظر بهترین روش مقابله با آنها می آید. کرم ها و محلول های ضدجوش زیادی در بازار وجود دارد که برای درمان جوش صورت به کار می روند. اما بهترین کمک برای جوش صورت عسل هست. ماسک های صورت عسل عواملی که باعث مسدود شدن منفذهای پوست می شوند را از بین می برند و علاوه بر آن عفونت حاصله از جوش را نیز از بین می برند. بهتر است که با توجه به نوع پوست خود از ماسک عسل مناسب با پوست خودتان استفاده کنید.

عسل می تواند یک درمان موثر برای پوست صورت باشد چرا که منفذهای پوست را تمیز می کند و میکروب ها را از بین می برد. و به خاطر خاصیت رطوبت دوستی عسل باعث شادابی و طراوت پوست شما می شود.

ماسک برای پوست چرب و جوش دار

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

1. ترکیب عسل، سيب و مريم گلی

طرز تهیه و مصرف: دو قاشق غذاخوری عسل، يک عدد سيب و نصف قاشق مرباخوری مريم گلی.

برای تهيه ماسک، سيب را به شکل پوره در بياوريد و سپس با عسل و مريم گلی در غذاساز مخلوط کنيد تا يک دست شود و به مدت ۲۰ دقيقه در يخچال قرار دهيد. اين ماسک را روی صورت و گردن به جز دور چشم بماليد و پس از ۳۰ دقيقه بشوييد.

مريم گلی خاصيت ضدقارچی و آنتی بيوتيک دارد.

2. ترکیب دارچين، جوز هندی، ليموترش و عسل

طرز تهیه و مصرف: دو قاشق غذاخوری عسل, يک قاشق مرباخوری آب ليموی تازه, يک چهارم قاشق مرباخوریدارچين, يک چهارم قاشق مرباخوری جوز هندی

برای تهیه ماسک, عسل را کمی گرم کنيد و با آب ليمو، دارچين و جوز هندی مخلوط کنيد تا يک دست شود ، آن را به صورت بماليد و پس از ۱۵ دقيقه صورت خود را با آب بشوييد.

اين ماسک برطرف کننده جوش های سرسياه است.

خواص عسل برای چروک دور چشم

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

وجود چین و چروک و یا گودی زیر چشم باعث می شود که شما خسته به نظر برسید و همچنین باعث می شود سن شما بیشتر به نظر برسد از این رو وجود این مشکلات در پوست اطراف چشم شما باعث ایجاد نگرانی می شود. استفاده از ماسک دور چشم طبیعی باعث می شود پوست دور چشم شما صاف شده و گودی و یا سیاهی زیر چشم شما از بین برود. شما می توانید همچنین با داشتن خواب کافی سیاهی زیر چشم خود را از بین ببرید. در این اینجا به معرفی 3 ماسک دور چشم طبیعی برای رفع  چروک و سیاهی دور چشم می پردازیم. امیدواریم با استفاده از این ماسک های طبیعی دور چشمی شاداب و روشن داشته باشید.

1. ماسک نعناع و عسل

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

برگ های نعناع دارای ویژگی خنک کنندگی می باشند که خستگی چشم های شما را رفع می کنند. علاوه بر این نعناع دارای ویژگی های ضد تورمی و آنتی اکسیدانی می باشد که می تواند سیاهی و یا گودی زیر چشم شما را به حداقل برساند.

مواد اولیه: یک مشت برگ نعناع خشک شده و یک قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه و مصرف: برگ های نعناع را خورد کنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را بطور کامل در اطراف چشم های خود بکار ببرید.

برای ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. می توانید هرشب قبل از خواب از این ماسک دور چشم استفاده کنید تا سیاهی زیر چشم شما به تدریج از بین برود.

2. ماسک سیب زمینی، عسل و روغن زیتون برای رفع گودی زیر چشم

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

سیب زمینی برای پوست شما فوق العاده عالی می باشد. برای رفع اکثر مشکلات پوستی که ما با آن ها سر و کار داریم می تواند مثل یک معجزه رفتار کند. این سبزی همچنین می تواند خون را تصفیه کند، موها و ناخن ها را تقویت کرده و چروک های زیر چشم را رفع کند. سیب زمینی ها منبع خوبی از ویتامین A، بتا کاروتین و آنتی اکسیدان ها می باشد. منبع غذایی مهمی که پوست شما به آن نیاز دارد در سیب زمینی وجود دارد.  روغن زیتون نیز علاوه بر فواید فراوان برای مو باعث رفع گودی زیر چشم نیز می شود. روغن زیتون می تواند به عنوان ماسک برای رفع چروک دور چشم، درمان آکنه، مرطوب سازی پوست، تصفیه پوست و مرطوب سازی لب های خشکیده مورد استفاده قرار گیرند.

مواد اولیه: یک عدد سیب زمینی متوسط, یک قاشق غذاخوری عسل و مقدار کمی روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف: سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید. به سیب زمینی رنده شده یک قاشق عسل و مقداری روغن زیتون اضافه کنید (روغن زیتون به اندازه ای باشد تا ترکیب شبیه یک خمیر به نظر برسد.) و آن را در ناحیه زیر چشم قرار داده و نیم ساعت صبر کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید. می توانید از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید. این ماسک گودی و یا پف زیر چشم را رفع خواهد کرد. و چروک های دور چشم را از بین می برد.

3. ماسک شیر و شکر قهوه ای

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

استفاده از این ماسک طبیعی علاوه بر این که هزینه بسیار کمی را دارد چین و چروک های زیر چشم شما را کاهش می دهد.

مواد اولیه: شیر  نصف پیمانه و شکر قهوه ای یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه و مصرف: ابتدا در ظرفی مناسب مقداری شکر قهوه ای بریزید و سپس شیر را به شکر اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در شیر به خوبی حل شود. سپس مخلوط شیر و شکر را در درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید تا شیر بجوشد بعد از اینکه شیر به دمای جوش رسید آن را از روی شعله گاز بردارید و در گوشه ای قرار دهید تا شیر به خوبی خنک شود سپس ماسک شیر و شکر را با کمک پنبه بر روی سطح پوست اطراف چشم خود بمالید.

ماسک عسل و پرتقال برای رفع چین و چروک صورت

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

هیچ کس از چروک خوشش نمی آید اما محصولات ضد پیری و ضد چروک بسیار گران هستند و همه قدرت خرید آنها را ندارند. در ضمن، مواد شیمیایی داخل آنها ممکن است برای پوست شما ضرر داشته باشد. اما می توانید در خانه ماسک های طبیعی تهیه کنید.

مواد اولیه: یک قاشق چایخوری عسل و چند قطره آب پرتقال تازه

طرز تهیه و مصرف: هرگاه خواستید تا چروک های صورت شما از بین بروند این ماسک را روی صورت خود بمالید. البته مراقب باشید که اطراف چشمان خود نمالید که خطرناک است. اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آبکشی کنید. این کار را می توانید سه بار در هفته انجام دهید. پس از چند بار استفاده تاثیر آن را به وضوح روی پوست خود خواهید دید.

خواص عسل برای روشن کردن پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

عسل به سفید شدن پوست و رطوبت‌رسانی به آن کمک می‌کند. خشکی پوست عاملی است که منجر به ناهمواری و تیرگی پوست می‌شود. عسل دارای خواص ضدباکتری نیز هست که به برطرف شدن لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن و جای زخم ناشی از آکنه کمک می‌کند.

سفید کردن پوست صورت با استفاده از عسل

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

عسل را به‌ صورت خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این راهکار ساده به جدا کردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و جلوه‌ی باطراوت‌تر و روشن‌تری به پوست‌تان می‌دهد. روزی یک‌بار این کار را انجام بدهید.

1. ماسک عسل و آبلیمو برای روشن‌ کردن پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: عسل و یک قاشق چای خوردی آبلیمو, یک قاشق غذا خوری شیر خشک و یک و نیم قاشق چای خوری روغن بادام

طرز تهیه و مصرف: آبلیمو و عسل و شیر خشک و روغن بادام به‌ خوبی ترکیب کنید و به‌ آرامی به پوست خود بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این کار را یک روز در میان انجام بدهید.

2. ماسک عسل و ماست و کدو حلوایی برای روشن کردن پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: چهار قاشق غذاخوری عسل, چهار قاشق غذاخوری ماست ساده, دو پیمانه پوره کدو حلوایی, یک سوم پیمانه بادام له شده و یک چهارم قاشق چایخوری روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف: همه مواد را با هم مخلوط کنید و روی پوست تمیز و مرطوب بمالید زیرا آنزیم ها وقتی پوست خیس است فعال تر خواهند بود. اجازه دهید ماسک ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. بهترین مکان برای استفاده نیز داخل حمام گرم و مرطوب است. ماسک را با آب گرم از روی صورت بشویید. کدو حلوایی مملو از ویتامین های A و C و آنزیم های مفید برای روشن کردن پوست است.

3. ماسک عسل با ماست برای روشن کردن پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

اسید لاکتیک موجود در ماست، پوست را روشن می کند در حالی که عسل می تواند موجب نرم و مرطوب شدن پوست شود.

طرز تهیه و مصرف: یک قاشق غذا خوری ماست تازه و یک و نیم قاشق غذاخوری عسل طبیعی را خوب با هم مخلوط کنید و سپس بر روی پوست خود بمالید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آن را با آب شست و شو دهید. همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر نیز به مخلوط اضافه کرده و به همین شیوه استفاده کنید. از این ماسک به صورت روزانه استفاده کنید.

4. ماسک عسل با خیار برای روشن کردن پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

این ترکیب یک پک شگفت انگیز برای کاهش لکه های تیره و غیر یکنواختی رنگ پوست است.

طرز تهیه و مصرف: نصف قاشق غذا خوری خیار رنده شده را با ۲ قاشق غذا خوری عسل ترکیب کرده و روی پوست خود قرار دهید و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید. این فرآیند را دو بار در روز تکرار کنید.

5. ماسک عسل با شیر و زرد چوبه برای روشن کردن پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

این پک را امتحان کنید تا پوست خود را شاهانه درمان کنید. در این ترکیب، شیر پوست را هیدراته و عسل آسیب های پوستی را ترمیم و زرد چوبه آن را روشن می کند.

طرز تهیه و مصرف: یک چهارم قاشق چای خوری زرد چوبه را با ۱ قاشق چای خوری عسل و شیر مخلوط کنید و پس از قرار دادن آن بر روی پوست به مدت ۲۰ دقیقه، با آب ولرم یا سرد شست و شو دهید. این ماسک را ۲-۳ بار در هفته تکرار کنید.

6. ماسک عسل با پیاز برای روشن کردن پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

اگر چه پیاز بوی بدی دارد اما این یک روش شگفت انگیز برای بهبود چین و چروک صورت است.

طرز تهیه و مصرف: یک قاشق غذا خوری آب پیاز را با نصف قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید. مخلوط را روی پوست بمالید. پس از ۱۵ دقیقه، به آرامی با کمک یک پارچه ی مرطوب پاک کنید. این روند را یک بار در هفته تکرار کنید.

خواص عسل برای از بین بردن لک صورت

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

درمان لک صورت با عسل به سادگی انجام می شود. یکی از مسائلی که ممکن است زیبایی پوست را به خط اندازد, لکه های پوستی است که ممکن است در اثر زخم, حساسیتهای پوستی, آفتاب سوختگی و یا حاملگی بروز کند. در ادامه با چندین نمونه از ماسکهای طبیعی که با عسل تهیه می شوند و برای پوست مفید هستند آشنا می شوید.

ماسک گوجه فرنگی و عسل برای از بین بردن لک صورت

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: آب گوجه فرنگی نصف فنجان, عسل یک قاشق غذاخوری, آرد جو دو قاشق غذاخوری, آبلیمو دو قاشق غذا خوری

طرز تهیه و مصرف: ابتدا آبلیمو را با آب گوجه فرنگی ها مخلوط کنید. سپس آرد جو و عسل را به آن اضافه کنید تا حالت خمیری بگیرد. اجازه دهید این ماسک یک ربع روی صورتتان بماند و سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. لازم به ذکر است گفته شود این ماسک به دلیل داشتن آرد جو و آب لیمو تازه از اهمیت ویژه ایی برخوردار بوده و ترکیب آنها با عسل پوستی بدون لک را تضمین می کند.

ماسک زعفران و عسل برای از بین بردن لک های قهوه ای صورت

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

از ترکیب زعفران و عسل می توانید برای رفع لکه های قهوه ای پوستتان استفاده کنید. برای درمان لک صورت با عسل و زعفران کافیست نصف قاشق چای خوری زعفران ساییده شده را با چند قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ربع روی تمام صورتتان بگذارید.

ماسک سرکه و عسل برای از بین بردن لک های حاملگی صورت

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

از ماسک عسل و سرکه برای رفع لکهای حاملگی و از بین بردن کبودی های اطراف چشم می توانید استفاده کنید. برای تهیه این ماسک کافی است که دو قاشق غذا خوری عسل و دو قاشق چای خوری سرکه را با هم مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتان بگذارید.

ماسک هویج و عسل برای از بین بردن لک صورت

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

برای تهیه ماسک هویج و عسل برای درمان لک صورت باید هویج را رنده کنید. سپس یک قاشق مرباخوری عسل را به آن اضافه کرده و حسابی با هم ترکیب کنید. پیشنهاد می کنیم کمی سیب رنده شده هم به این ماسک اضافه کنید. حالا باید این ماسک را روی صورت تان زده و ۲۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت صورتتان را بشویید. از این ماسک هفته ای چند بار استفاده کنید تا کم کم نتیجه اش را ببینید.

ماسک سیب زمینی و عسل برای از بین بردن لک صورت

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

سیب زمینی و عسل باعث کم رنگ شدن و از بین رفتن لکهای صورت می شود. برای درمان لک صورت باید ابتدا یک سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید. سپس آن را رنده کرده و آبش را بگیرید. حالا باید آب سیب زمینی را با کمی عسل ترکیب کنید تا قوام بیاید. ماسک سیب زمینی و عسل  را به صورت تان زده و 15 دقیقه صبر کنید. پس از آن با آب ولرم صورت تان را بشویید.

ماسک عسل و روغن نارگیل برای مرطوب‌ کردن لب

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

استفاده از این مرطوب‌کننده می‌تواند باعث براق شدن لب‌های شما شود و رطوبت مورد نیاز آنها را نیز تامین ‌کند

مواد اولیه: یک قاشق غذاخوری عسل, دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل, یک قاشق غذاخوری موم عسل, دو قطره اسانس معطر و یک عدد کپسول ویتامین E

طرز تهیه و مصرف: در یک کاسه کوچک یک قاشق غذاخوری موم عسل بریزید و سپس روغن نارگیل و مواد درون کپسول ویتامین E را به آن اضافه کنید و ابتدا حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه در مایکروفر حرارت دهید تا ذوب شود، اگر در این مدت ذوب نشد می‌توانید یک‌بار دیگر ۲۵ تا ۳۰ ثانیه درون مایکروفر بگذارید. بعد از ذوب و یکدست شدن این مخلوط ۲ قطره از اسانس مورد علاقه‌تان مثل اسانس نعناع یا لیموی ترش یا اسطوخودوس را به آن اضافه کنید و در نهایت یک قاشق غذاخوری هم عسل افزوده و خوب مخلوط را به هم بزنید تا کاملا خنک شود. حالا مرطوب‌کننده شما آماده است و می‌توانید در یک ظرف دربسته آن را نگهداری کنید.

ماسک عسل و استویا برای رفع خشکی پوست

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک قاشق چایخوری عسل طبیعی, یک چهارم پیمانه جوش شیرین, یک چهارم پیمانه استویا, یک قاشق چایخوری آب سیب طبیعی, نصف قاشق چایخوری آب پرتقال طبیعی و یک قطره روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف: همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید، سپس به نرمی روی پوست صورت و گردن بمالید. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این ماسک با داشتن آنتی اکسیدان زیاد باعث از بین رفتن خشکی پوست می شود.

ماسک عسل و روغن زیتون برای تغذیه موهای خشک

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: چهار قاشق غذاخوری عسل و شش قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف: عسل هم برای موها و هم برای صورتتان کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. روغن زیتون هم چیزیست که ما از آن در اکثر ماسک هایمان استفاده می‌کنیم. تمام کاری که باید انجام دهید این است که عسل را با روغن زیتون را باهم مخلوط نمایید تا یک ماسک ممتاز برای تغذیه موهایتان بدست بیاید، این ماسک موهای شما را دگرگون خواهد کرد. اجازه دهید که این ماسک ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند، یادتان نرود که آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید.

ماسک روغن زیتون, آووکادو و عسل برای تغذیه مو

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک عدد آووکادو رسیده, یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف: آووکادو را له کنید و عسل و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. توجه کنید که فقط باید از قسمت گوشتی آووکادو استفاده نمایید.این‌ها را به خوبی با هم مخلوط نمایید و روی موهای آسیب دیده خود بمالید. یک کیسه ی پلاستیکی را روی موهای خود بگذارید تا حداکثر نتیجه را از این ماسک بگیرید، اجازه دهید تا ماسک، جادوی خودش را روی موهایتان نشان دهد. اگر وقت زیادی ندارید، ۲۰ دقیقه زمان مناسبی است، اگرچه برخی ترجیح می‌دهند که این ماسک را یک ساعت به حال خود رها کنند.

ماسک عسل و روغن زیتون و تخم مرغ برای درمان موخوره

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: سه قاشق سوپخوری روغن زیتون, یک زرده تخم مرغ و یک قاشق سوپخوری عسل

طرز تهیه و مصرف: ترکیب زرده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل درمان خوبی برای موخوره محسوب می‌شود. زرده تخم مرغ را با روغن زیتون و عسل مخلوط کنید تا یکدست شود. این ماسک را به آرامی روی موهای‌تان ماساژ دهید به‌طوری که کل مو را در بر بگیرد. برای تاثیر بیشتر بهتر است موهای‌تان را با یک کیسه یا کلاه حمام بپوشانید تا مواد جذب موها شود. پس از یک ربع تا ۲۰ دقیقه، موهای‌تان را با شامپو ملایمی بشویید.

اسکراب لایه ‌بردار عسل و روغن زیتون و بلغور جو دو سر

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: یک قاشق غذاخوری عسل, یک قاشق غذاخوری روغن زیتون, یک بسته بلغور جو دو سر

طرز تهیه و مصرف: عسل را با روغن زیتون مخلوط کنید. در ظرفی دیگر، بلغور جو دو سر را در کمی آب خیس کنید تا حالت خمیری پیدا کند. وقتی خمیرتان ساخته شد، مخلوط عسل و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. این اسکراب را به آرامی و به شکل دایره‌وار روی پوست‌تان بمالید، هرگز مایع ساخته شده را به سمت چشم‌های‌تان هدایت نکنید. پوست دور چشم شما ظریف‌تر از آن است که با چنین اسکراب‌هایی به جانش بیفتید. پس از مدتی ماساژ پوست با این اسکراب، صورت‌تان را با آب نسبتا گرم بشویید و با یک حوله نرم به آرامی خشک کنید. میزان مجاز استفاده از این نوع ماسک دو بار در هفته می باشد.

اسکراب عسل و ماست برای لایه برداری پاشنه پا

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

مواد اولیه: دو قاشق مرباخوری جوی میکس شده, نصف لیوان ماست و یک قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه و مصرف: یکی از نقاط بدن که در طول ماه نیاز زیادی به لایه‌برداری و کرم‌های اسکراب دارد پوست پاشنه پا است. پوست این ناحیه گاهی به دلیل مراقبت نکردن، نپوشیدن جوراب و استفاده نکردن از روفرشی دچار زبری و پوسته پوسته شدن می‌شود. بهترین اسکراب برای پوست پاشنه پا ترکیبی از دانه‌های جو، عسل و ماست است که می‌تواند به راحتی زبری پوست پا را برطرف کند و در عین حال آبرسانی مناسبی  به پوست این ناحیه انجام دهد. برای تهیه این اسکراب کافی است جوی میکس شده را در ماست بریزید و عسل را به آن اضافه کنید. از این ترکیب برای لایه‌برداری پاشنه پا و پوست زبر و سیاه رنگی که در زانو ایجاد می‌شود، استفاده کنید.

نظر طب سنتی درباره عسل

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

بارها در مقاله‌ها و خبرهای مختلف خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که عسل خواص درمانی و شفابخش بسیاری دارد. عسل نه تنها به‌صورت خوراکی، بلکه به‌طور موضعی نیز تاثیر گذار است و استفاده از ماسک عسل و موم عسل برای درمان مشکلات پوستی در طب سنتی ایران بسیار توصیه شده است. در ادامه این مطلب، با برخی از آثار مثبت عسل که در طب سنتی بر آنها تاکید شده است، آشنا خواهید شد. در طب سنتی، مزاج عسل اهمیت دارد و درمان‌کننده درد است و ترکیب‌های آن خیلی مهم تلقی نمی‌شود. مزاج زنبور گرم و خشک است و عسلی که تولید می‌کند، مزاج گرم و تر دارد. اگر عسل به شکل مصنوعی با قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی تهیه شود، اصلا خاصیت درمانی ندارد. هرچه عسل طبیعی‌تر باشد، گرمی و تری آن بیشتر و خواص آن قابل‌ توجه‌تر است. از نظر ترکیبات، عسلی که زنبور آن را با نشستن روی گیاهانی نظیر آویشن و گون می‌سازد، مفیدتر از عسلی است که از قندی که گاه به زنبور داده می‌شود تا عسل بسازد، تولید شده است اما از نظر درمانی، حتی این نوع عسل هم مزاج گرم دارد و در درمان بیماری‌ها تاثیر دارد.

طب سنتی، عسل و بیماری‌های پوستی

خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل

در طب سنتی، ‌اعتقاد بر این است که عسل به ۲ شیوه باعث درمان بیماری‌های پوستی می‌شود؛ گرمی آن مرهم بیماری‌هایی است که علت آنها کاهش جریان خون زیر پوست است و تری عسل نیز درمان‌کننده بیماری‌هایی است که در نتیجه خشکی پوست ایجاد می‌شوند. برخی بیماری‌ها نیز به دلیل اختلال‌های غدد چربی بروز می‌کنند و از آنجا که چربی‌ها مزاج سرد دارند، در بیشتر موارد با گرمی عسل از بین می‌رود.

باید ها و نباید های استفاده از ماسک عسل

  • همیشه از عسل ارگانیک و طبیعی استفاده کنید.
  • اگر شما پوست چربی دارید پس در معرض جوش و آکنه هستید بنابراین بهتر است قبل از استفاده از عسل آن را تست کنید.
  • اگر شما به گرده آلرژی دارید پس، از استفاده از عسل ساخته شده از گرده خودداری کنید.
  • هرگز عسل را به مدت یک شبانه روز بر روی پوست قرار ندهید زیرا ممکن است باعث ایجاد دانه های قرمز بر روی آن شود.
  • در صورتی که بثورات جلدی، عفونت و یا آکنه دارید از استفاده از عسل خودداری کنید.
  • استفاده و ماساژ عسل یکبار در هفته موجب لایه برداری سلول های مرده می شود.
  • از صابون ها، لوسیون ها و ژل هایی که حاوی پارابن، سدیم لوریل سولفات و عطر هستند خودداری کنید.
  • قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از محصولات طبیعی مانند روغن نارگیل و شی باتر و غیره برای مرطوب کردن صورت خود سعی کنید استفاده کنید.

منبع : چطور | بیتوته | عسل گلبرگ | دکتر سلام | هزار هانی | برترین ها | آرگا | چطور | آرگا | آسان طب | نوآورد | آفتاب | نبض ما 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.9,"reviewCount":10}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
10

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل","headline" : "خواص عسل برای پوست | 34 ماسک طبیعی با ترکیب عسل", "url" : "https://jameesalamat.com/node/97","id" : "https://jameesalamat.com/node/97","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5%20%D8%B9%D8%B3%D9%84%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA_0.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" اغلب ما عسل را به‌عنوان یک شیرین‌کننده‌ی سالم می‌شناسیم، اما خوب است بدانید که ترکیبات عسل می‌تواند برای پوست و مو هم مفید باشد. عسل که توسط کیمیاگری به نام زنبور تولید می‌شود مجموعه‌ای از شهدگل‌ها، صمغ و گرده‌ی گل است که به حفظ رطوبت و مبارزه با پیری و انواع باکتری‌ها کمک می‌کند." , "articleBody" : " علاوه بر این عسل ترکیبی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر شفابخشی‌ است که می‌تواند به سلامت پوست و موی شما کمک کند. اما حواس‌تان باشد دفعه‌ی بعدی که به سراغ قفسه‌ی عسل در فروشگاه رفتید به دنبال عسل بگردید که خام یا اصطلاحا فراوری یا پاستوریزه نشده باشد. چون این عسل حاوی آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌های فیتونوتریون (phytonutrient) -ماده‌ای موجود در برخی گیاهان که برای سلامتی انسان مفید است و به جلوگیری از انواع بیماری‌ها کمک می‌کند- فعال‌تری است که فواید آن را چندین برابر می‌کند. فواید عسل برای پوست و مو&nbsp; ۱.&nbsp;ماسک مرطوب‌کننده عسل به‌خاطرِ نوع ماده‌ی هیدروکسی‌ای که در خود دارد رطوبت را حفظ می‌کند. این ماده باعث می‌شود پوست رطوبت هوا را جذب کند و این رطوبت را در لایه‌های زیرین خود نگه دارد. این ماده به نفوذ بیشتر رطوبت به لایه‌های عمقی‌تر پوست و هیدراته نگه‌داشتن طولانی‌مدت پوست کمک می‌کند. ۲. پاکسازی منافذ پوست آنزیم‌های موجود در عسل خام، روشن‌کننده‌ی پوست هستند و منافذ آن را تمیز و شفاف نگه‌ می‌دارند. اگر عسل را که خاصیت ضدباکتریایی دارد با روغن جوجوبا یا&nbsp;روغن نارگیل&nbsp;مخلوط کنیم ترکیب به‌ دست آمده مانع ایجاد باکتری‌هایی می‌شود که تعادل پوست را به هم می‌زنند و پوست را ملتهب می‌کنند. ۳.&nbsp;لایه‌بردار&nbsp;ملایم عسل سرشار از آنزیم‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و سایر موادمغذی‌ای است که تقویت‌کننده پوست هستند و پوست را هیدراته نگه می‌دارند. از طرفی&nbsp;جوش‌شیرین&nbsp;هم به‌عنوان یک لایه‌بردار ملایم شناخته می‌شود که لایه‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد سلول‌های جوان و تازه‌ی پوست نمایان شوند و پوست روشن‌تر به‌نظر برسد. پس ترکیب این دو ماده هم می‌تواند پوست شما را پاکسازی کند. ۴. التیام‌ دهنده‌&nbsp;جای زخم همان‌طور که می‌دانید عسل روشن‌کننده‌ی پوست است و ترکیبات ضد التهابی و ضدباکتریایی آن جای زخم‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند و به بهبود و بازسازی بافت تازه‌ی پوست نیز کمک می‌کند. خواص آبرسانی عسل و&nbsp;روغن زیتون&nbsp;یا نارگیل همراه با هم می‌تواند به احیای پوست شما کمک کند و ماساژ ملایم، آرام و منظمِ این ترکیبات روی پوست، گردش خون زیر پوست شما را افزایش می‌دهد و پوست را بازسازی می‌کند. ۵.&nbsp;درمان آکنه عسل خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد که به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. به‌خاطر این خواص ضدالتهابی، عسل می‌تواند قرمزی و سوزش پوست را آرام کند. ۶. مرطوب کننده‌&nbsp;بدن عسل نه فقط یک آبرسان خوب برای پوست بدن است بلکه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، پوست را ترمیم می‌کند و در مقابل آسیب‌های ناشی از محیط زیست و اکسیداسیون از آن محافظت می‌کند. ۷. مرطوب‌ کننده‌&nbsp;کوتیکول&nbsp;(پوستک) عسل سرشار از مواد مغذی و آنزیم‌هایی است که پوست را تغذیه می‌کند و آن را التیام می‌بخشد و همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم حاوی نوعی ماده‌ی هیدروکسی است که باعث جذب رطوبت توسط پوست و حفظ این رطوبت می‌شود. روغن نارگیل را هم که یک نرم‌کننده و محافظت‌کننده‌ی طبیعی است همگی می‌شناسید. از طرفی اسید استیک موجود در&nbsp;سرکه‌ سیب&nbsp;هم پوست خشن را نرم می‌کند و با متعادل نگه‌داشتن pH پوست، سلامت آن را افزایش می‌دهد. پس ترکیب این مواد می‌تواند از آنها یک مرطوب‌کننده‌ی خوب برای نرم کردن و مرطوب نگه‌داشتن کوتیکول یا همان پوستک نازک اطراف ناخن‌ها بسازد. ۸. نرم‌ کننده&nbsp;مو آنزیم‌ها و مواد مغذی عسل روی موها هم تأثیر مثبتی دارد و به آنها درخشندگی ملایمی می‌دهد. روغن نارگیل هم می‌تواند به لایه‌ی میانی مو نفوذ کند و موجب نرمی کوتیکول مو شود این امر باعث می‌شود رشته‌های موهای شما درخشان‌تر شده و حالت دلخواه شما را بگیرد. ۹. شامپوی تقویت‌کننده همان‌طور که پیش از این هم گفتیم عسل حاوی نوعی ماده‌‌ی هیدروکسی است. این ماده به تنظیم و حفظ رطوبت مو کمک می‌کند. به‌علاوه عسل یک ماده‌ی تقویت‌کننده‌ی فولیکول مو برای رشد سالم موها محسوب می‌شود. ۱۰. روشن‌ کننده‌&nbsp;مو در عسل آنزیمی وجود دارد به نام گلوکز اکسیداز، این آنزیم باعث می‌شود که پراکسیدهیدروژن در مو به آرامی آزاد شود و به‌خاطر وجود همین ویژگی، عسل موجب روشن‌شدن رنگ مو می‌شود. ۱۱.&nbsp;درمان آفتاب‌ سوختگی از آنجایی که عسل یک ماده‌ی ترمیم کننده محسوب می‌شود توانایی این را دارد که عمل آب‌رسانی را تا عمیق‌ترین لایه‌های پوست در معرض نور آفتاب گسترش دهد. از طرفی&nbsp;آلوئه‌ورا&nbsp;هم ماده‌ای است که همانند عسل خواص ضدالتهابی قوی دارد. پس ترکیب این دو ماده می‌تواند پوست آفتاب سوخته‌ی شما را التیام بخشد و به بهبود دوباره‌ی پوست کمک کند. انواع ماسک عسل و طریقه استفاده از آن ماسکهای زیبایی برای پاک کردن&nbsp;و تقویت پوست استفاده می شود. بد نیست بدانید عسل اثرات معجزه آسایی بر پوست دارد. معمولا در دستور ماسک های مختلفی که برای صورت توصیه می شود، عسل هم وجود دارد. درست است که در هنگام استفاده پوست چسبناک و غیر قابل تحمل می شود ، اما شادابی و تمیزی که بعد از شست و شو به جای می ماند، شما را وسوسه می کند تا باز هم از آن استفاده کنید. اصولا سالم ترین ماسک های صورت آنهایی هستند که در منزل و توسط خود شما تهیه می شوند. چرا که در تهیه آنها از مواد صد در صد طبیعی و بدون هیچ ماده ی افزودنی استفاده می کنید. قبل از گذاشتن ماسک روی صورت باید کاملا بقایای کرم ها و مواد آرایشی را با پنبه ی آغشته به ماده ی پاک کننده از صورت خود پاک کنید. سپس پوست صورتتان را با آب ولرم و صابون بشویید و ماسک را به صورت دورانی با حرکات دست از اطراف بینی و لب به سمت گونه ها بزنید. همچنین پیشانی و چانه را نیز با ماسک بپوشانید. اطراف چشم و لب ها را خالی نگه دارید.&nbsp;ماسک بعد از 20-15 دقیقه اثرات خود را گذاشته و باید شسته شود، به آرامی مواد را با آب ولرم از صورت خود پاک کنید. مطلقا به هنگام پاک کردن ماسک از صابون استفاده نکنید. می توانید در هنگامی که ماسک بر صورت دارید، ورزش های آرام بخش یا حرکات یوگا انجام دهید. شادابی و لطافت پوست همراه با آرامش روحی ارمغان این 30 دقیقه برای شماست. ماسک شاداب کننده پوست مواد اولیه:&nbsp;دو قاشق غذا خوری آرد جو,&nbsp;دو قاشق چایخوری پودر نعناع,&nbsp;دو قاشق غذا خوری عسل,&nbsp;سه قاشق غذا خوری شیر طرز تهیه و مصرف:&nbsp;عسل، آرد جو و پودر نعناع را مخلوط نموده تا به صورت خمیر در آید آنقدر شیر به مخلوط اضافه نمایید تا حالت کشدار پیدا کند اما خیلی روان نباشد. صورت و گردن را تمیز شسته، موها را عقب بزنید مواد را به صورت مالیده و مراقب زیر چشمتان باشید. مدت نیم ساعت صبر کرده سپس صورت را با آب ولرم بشویید صورت را خشک کرده و کرم مرطوب کننده مصرف کنید این ماسک پوست را صاف و عمیقا تمیز می کند ماسک پاک کننده و ترمیم کننده منافذ پوست مواد اولیه:&nbsp;دو قاشق غذا خوری عسل,&nbsp;یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ طرز تهیه و مصرف:&nbsp;مواد فوق را مخلوط کرده صورت را آماده نمایید و ماسک فوق را با دست به مدت 3 دقیقه به صورت ماساژ دهید نیم ساعت استراحت نموده سپس صورت را با آب ولرم شسته و کرم مرطوب کننده مصرف کنید می توانید هفته ای دو مرتبه از این کرم استفاده کنید. این ماسک سلولهای مرده و چروک را از صورت دور می نماید و همچنین برای پوست های خشک و خشن مناسب است. خانمها در هر سنی می توانند از این ماسک استفاده کنند ماسک عسل و ماست مواد اولیه:&nbsp;دو قاشق ماست,&nbsp;یک قاشق عسل طرز تهیه و مصرف:&nbsp;دو قاشق ماست و یک قاشق عسل را با هم مخلوط کنید. این مایع را به نحو ذکر شده روی پوست بگذارید و بعد از 20-15 دقیقه شست و شو دهید. عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی باعث باز شدن منافذ پوست و خروج جوش های سر سیاه خواهد شد. همچنین ماست با حفظ تعادل اسیدی پوست به شادابی آن و جلوگیری از جوش های چرکی کمک خواهد کرد . ماسک سیب و عسل مواد اولیه: یک عدد سیب و&nbsp;یک قاشق عسل طرز تهیه و مصرف:&nbsp;سیب را بشویید و همراه پوست رنده کنید. یک قاشق عسل را روی آن بریزید، کاملا مخلوط کنید و به عنوان ماسک روی صورت بگذارید. این ماسک نیز اثرات نرم کنندگی و ضد آکنه دارد. ماسک هلو ، زردآلو و عسل مواد اولیه: یک عدد هلو, یک عدد زردآلو و&nbsp;یک قاشق عسل طرز تهیه و مصرف:&nbsp;هلو و زردآلو را همراه با پوست له کنید و با یک قاشق عسل، مایعی خوشبو و مفید برای انواع پوست ها تهیه کنید. ماسک خیار ، عسل و لیمو ترش مواد اولیه: یک عدد&nbsp;خیار,&nbsp;دو عدد لیمو ترش, رنده شده پوست لیمو&nbsp;و&nbsp;یک قاشق عسل طرز تهیه و مصرف:&nbsp;خیار را با پوست رنده کنید. دو عدد لیمو ترش را درون آن بچکانید و یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید . می توان از رنده شده ی پوست لیمو هم در ماسک استفاده کرد . خیار باعث سفتی پوست و جلوگیری از افتادگی، خنک کنندگی و کاهش چین و چروک می شود . ماسک موز و عسل مواد اولیه: یک عدد&nbsp;موز,&nbsp;دو قاشق عسل و&nbsp;یک قاشق پودر جوانه گندم طرز تهیه و مصرف:&nbsp;مخلوط موز له شده و دو قاشق عسل، ماسک بسیار مناسبی جهت پوست های خشک است. در زمستان که دست ها نیز اغلب پوسته پوسته و خشک می شوند می توانید از این ماسک برای دستان استفاده کنید. همچنین اضافه کردن یک قاشق پودر جوانه ی گندم به این ماسک اثر آن را بیشتر خواهد کرد . ماسک عسل , گلیسیرین و جوانه&nbsp;گندم مواد اولیه: یک عدد سفیده تخم مرغ,&nbsp;یک قاشق عسل,&nbsp;یک قاشق جوانه گندم,&nbsp;چند قطره گلیسیرین,&nbsp;چند قطره آب لیمو ترش طرز تهیه و مصرف:&nbsp;یک سفیده ی تخم مرغ را کاملا بزنید. یک قاشق عسل، یک قاشق جوانه ی گندم و چند قطره گلیسیرین و یکی دو قطره آب لیمو ترش برای بهتر شدن عطر ماسک به آن اضافه کنید. این مایع به صورت مخلوط کرم رنگی در می آید که اثرات فوق العاده ای در نرمی و لطافت پوست دارد. ماسک عسل و دارچین این ماسک برای مقابله با جوش صورت عالی هست و برای پوست های دیگر هم استفاده می شود. مواد اولیه: 3 قاشق پودر دارچین و عسل به مقدار لازم&nbsp; طرز تهیه و مصرف:&nbsp;دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید تا یک مرهم قابل استفاده&nbsp; به دست آید. شما می توانید ماسک را در نواحی جوش زده و یا کل صورت اعمال کنید بهتر است این ماسک را قبل از خواب استفاده کنید و صبح زود با آب ولرم ان را شستشو دهید. این ماسک جوش صورت باید برای دو هفته مورد استفاده قرار بگیرد. این ماسک نتایج خیلی خوبی برای جوش دارد اما شما باید صبور باشید چون نتایج آن به صورت آنی نیستند. در اصل عسل و دارچین هر دو خاصیت ضدمیکروبی دارند و برای پوست مفیدند. تذکر: خیلی از افراد نسبت به دارچین حساسیت دارند و ممکن است افراد با پوست های حساس دچار علایم آلرژی شود پس حتما قبل از استفاده، آن را بر روی نقطه دیگری از پوستتان امتحان کنید. ماسک آلوئه ورا و عسل این ماسک یکی از بهترین ماسک های صورت برای پوست می باشد. مخصوصا برای کسانی که صورت های خیلی حساس دارند. مواد اولیه: یک قاشق مرباخوری ژل آلوئه ورا و&nbsp;یک قاشق مرباخوری عسل طرز تهیه و مصرف: مواد تشکیل دهنده را به خوبی هم بزنید تا یک مخلوط همگن به دست آید. و آن را به آرامی روی صورتتان بمالید و بعد از خشک شدن ماسک آن را بشویید. &nbsp;آلوئه ورا به خاطر خواص مفیدی که برای پوست دارد مشهور است و ترکیب آن با عسل معجزه می کند. ماسک عسل و سفیده تخم مرغ این ماسک برای پوست های خشک مناسب است. مواد اولیه: سفیده یک عدد تخم مرغ، یک قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری روغن زیتون طرز تهیه و مصرف:&nbsp;مواد را به خوبی هم بزنید تا یک مخلوط مناسب برای استفاده به دست آید. ماسک را بر روی صورت خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه صبر کنید و آن را با آب ولرم شستشو دهید. &nbsp;اگر صورت خیلی خشکی دارید از روغن زیتون بیشتری استفاده کنید. خواص عسل برای پوست های خشک&nbsp; عسل به دلیل خاصیت رطوبت رسانی که دارد بهترین مرطوب کننده برای پوست های خشک است و پوست را به نرمی و لطافت پوست بچه نگه می دارد.&nbsp;خشکی پوست همیشه با بسته بودن منافذ پوست همراه است. عسل یک پاک کننده طبیعی است که منافذ را باز می کند و پوست را درخشان و شفاف می کند. معمولا نشانه های پیری در پوست های خشک زودتر از پوست های دیگر بروز می دهد. اگر پوست تان چروک و خطوط دارد همیشه همراهتان یک بطری عسل داشته باشید تا پوستی جوان و شاداب داشته باشید. چگونگی استفاده&nbsp;از عسل برای پوست خشک&nbsp; پوست های خشک خیلی زود پوسته پوسته و خشک تر می شوند. عسل می تواند بهترین مرطوب کننده برای این پوست ها باشد زیرا پوست را آبرسانی کرده و آن را نرم و شاداب می کند. برای خشکی پوست عسل طبیعی استفاده کنید. مقداری عسل روی پوست بمالید و پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با آب بشوئید. چگونگی استفاده از عسل به عنوان پاک کننده برای پوست خشک همانطور که پیشتر هم اشاره کردم خشکی پوست با منافذ بسته همراه است. آنزیم های موجود در عسل کمک می کند که منافذ پوست تمیز و پاک شوند. عسل را با روغن نارگیل مخلوط کنید تا یک پاک کننده عالی برای تمیز کردن منافذ پوست درست کرده باشید. ۲ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل را با عسل مخلوط کنید روی پوست ماساژ دهید و بگذارید ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بماند. سپس با آب تمیز بشوئید. خواص عسل برای پوست های چرب و جوش دار خیلی از افراد از جوش صورت رنج می برند که برای بعضی خفیف و برای بعضی دیگر شدیدتر است. جوش صورت به خاطر مسدود شدن راه غدد چربی پوست به وجود می آید. این مسدود شدن به دلیل فعالیت هورمونی بدن در سنین رشد و یا به علت آلودگی ها به وجود می آید. وقتی این منفذهای پوست مسدود شوند چربی نمی تواند راه خود را به بیرون باز کند و شروع به تجمع زیر منفذهای پوست می کند که متورم می شود و رنگ آن قرمز می شود. این منفذهای بسته شده محل مناسبی برای تجمع میکروب ها هستند و ممکن است جوش ها تبدیل به جوش چرکین شوند. جوش ها ممکن است تمام صورت را بپوشانند و احساس خارش بدی ایجاد کنند. چگونگی استفاده از عسل به عنوان پاک کننده برای پوست های چرب و جوش دار چون جوش صورت با بسته شدن و ملتهب شدن منفذهای پوست به وجود می آید، تمیز کردن آنها به نظر بهترین روش مقابله با آنها می آید. کرم ها و محلول های ضدجوش زیادی در بازار وجود دارد که برای درمان جوش صورت به کار می روند. اما بهترین کمک برای جوش صورت عسل هست. ماسک های صورت عسل عواملی که باعث مسدود شدن منفذهای پوست می شوند را از بین می برند و علاوه بر آن عفونت حاصله از جوش را نیز از بین می برند. بهتر است که با توجه به نوع پوست خود از ماسک عسل مناسب با پوست خودتان استفاده کنید. عسل می تواند یک درمان موثر برای پوست صورت باشد چرا که منفذهای پوست را تمیز می کند و میکروب ها را از بین می برد. و به خاطر خاصیت رطوبت دوستی عسل باعث شادابی و طراوت پوست شما می شود. ماسک برای پوست چرب و جوش دار 1. ترکیب عسل، سيب و مريم گلی طرز تهیه و مصرف:&nbsp;دو قاشق غذاخوری&nbsp;عسل، يک عدد سيب و نصف قاشق مرباخوری مريم گلی. برای تهيه ماسک، سيب را به شکل پوره در بياوريد و سپس با عسل و مريم گلی در غذاساز مخلوط کنيد تا يک دست شود و به مدت ۲۰ دقيقه در يخچال قرار دهيد. اين ماسک را روی صورت و گردن به جز دور چشم بماليد و پس از ۳۰ دقيقه بشوييد. مريم گلی خاصيت ضدقارچی و آنتی بيوتيک دارد. 2. ترکیب دارچين، جوز هندی، ليموترش و عسل طرز تهیه و مصرف:&nbsp;دو قاشق غذاخوری عسل,&nbsp;يک قاشق مرباخوری آب ليموی تازه,&nbsp;يک چهارم قاشق مرباخوریدارچين,&nbsp;يک چهارم قاشق مرباخوری جوز هندی برای تهیه ماسک, عسل را کمی گرم کنيد و با آب ليمو، دارچين و جوز هندی مخلوط کنيد تا يک دست شود ، آن را به صورت بماليد و پس از ۱۵ دقيقه صورت خود را با آب بشوييد. اين ماسک برطرف کننده جوش های سرسياه است. خواص عسل برای چروک دور چشم وجود چین و چروک و یا گودی زیر چشم باعث می شود که شما خسته به نظر برسید و همچنین باعث می شود سن شما بیشتر به نظر برسد از این رو وجود این مشکلات در پوست اطراف چشم شما باعث ایجاد نگرانی می شود. استفاده از ماسک دور چشم طبیعی باعث می شود پوست دور چشم شما صاف شده و گودی و یا سیاهی زیر چشم شما از بین برود. شما می توانید همچنین با داشتن خواب کافی سیاهی زیر چشم خود را از بین ببرید.&nbsp;در این اینجا به معرفی 3 ماسک دور چشم طبیعی برای رفع&nbsp; چروک و سیاهی دور چشم می پردازیم. امیدواریم با استفاده از این ماسک های طبیعی دور چشمی شاداب و روشن داشته باشید. 1. ماسک نعناع و عسل برگ های نعناع دارای ویژگی خنک کنندگی می باشند که خستگی چشم های شما را رفع می کنند. علاوه بر این نعناع دارای ویژگی های ضد تورمی و آنتی اکسیدانی می باشد که می تواند سیاهی و یا گودی زیر چشم شما را به حداقل برساند. مواد اولیه:&nbsp;یک مشت برگ نعناع خشک شده و&nbsp;یک قاشق غذاخوری عسل طرز تهیه و مصرف:&nbsp;برگ های نعناع را خورد کنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.&nbsp;این ترکیب را بطور کامل در اطراف چشم های خود بکار ببرید. برای ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.&nbsp;می توانید هرشب قبل از خواب از این ماسک دور چشم استفاده کنید تا سیاهی زیر چشم شما به تدریج از بین برود. 2. ماسک سیب زمینی، عسل و روغن زیتون برای رفع گودی زیر چشم سیب زمینی برای پوست شما فوق العاده عالی می باشد. برای رفع اکثر مشکلات پوستی که ما با آن ها سر و کار داریم می تواند مثل یک معجزه رفتار کند. این سبزی همچنین می تواند خون را تصفیه کند، موها و ناخن ها را تقویت کرده و چروک های زیر چشم را رفع کند. سیب زمینی ها منبع خوبی از ویتامین A، بتا کاروتین و آنتی اکسیدان ها می باشد. منبع غذایی مهمی که پوست شما به آن نیاز دارد در سیب زمینی وجود دارد.&nbsp;&nbsp;روغن زیتون نیز علاوه بر فواید فراوان برای مو باعث رفع گودی زیر چشم نیز می شود. روغن زیتون می تواند به عنوان ماسک برای رفع چروک دور چشم، درمان آکنه، مرطوب سازی پوست، تصفیه پوست و مرطوب سازی لب های خشکیده مورد استفاده قرار گیرند. مواد اولیه:&nbsp;یک عدد سیب زمینی متوسط,&nbsp;یک قاشق غذاخوری عسل و&nbsp;مقدار کمی روغن زیتون طرز تهیه و مصرف: سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید.&nbsp;به سیب زمینی رنده شده یک قاشق عسل و مقداری روغن زیتون اضافه کنید (روغن زیتون به اندازه ای باشد تا ترکیب شبیه یک خمیر به نظر برسد.) و&nbsp;آن را در ناحیه زیر چشم قرار داده و نیم ساعت صبر کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید.&nbsp;می توانید از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید. این ماسک گودی و یا پف زیر چشم را رفع خواهد کرد. و چروک های دور چشم را از بین می برد. 3. ماسک شیر و شکر قهوه ای استفاده از این ماسک طبیعی علاوه بر این که هزینه بسیار کمی را دارد چین و چروک های زیر چشم شما را کاهش می دهد. مواد اولیه:&nbsp;شیر&nbsp; نصف پیمانه و&nbsp;شکر قهوه ای یک قاشق غذاخوری طرز تهیه و مصرف:&nbsp;ابتدا در ظرفی مناسب مقداری شکر قهوه ای بریزید و سپس شیر را به شکر اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در شیر به خوبی حل شود.&nbsp;سپس مخلوط شیر و شکر را در درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید تا شیر بجوشد بعد از اینکه شیر به دمای جوش رسید آن را از روی شعله گاز بردارید و در گوشه ای قرار دهید تا شیر به خوبی خنک شود سپس ماسک شیر و شکر را با کمک پنبه بر روی سطح پوست اطراف چشم خود بمالید. ماسک عسل و پرتقال برای رفع چین و چروک صورت هیچ کس از چروک خوشش نمی آید اما محصولات ضد پیری و ضد چروک بسیار گران هستند و همه قدرت خرید آنها را ندارند. در ضمن، مواد شیمیایی داخل آنها ممکن است برای پوست شما ضرر داشته باشد. اما می توانید در خانه ماسک های طبیعی تهیه کنید. مواد اولیه: یک قاشق چایخوری عسل و&nbsp;چند قطره آب پرتقال تازه طرز تهیه و مصرف:&nbsp;هرگاه خواستید تا چروک های صورت شما از بین بروند این ماسک را روی صورت خود بمالید. البته مراقب باشید که اطراف چشمان خود نمالید که خطرناک است. اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آبکشی کنید. این کار را می توانید سه بار در هفته انجام دهید. پس از چند بار استفاده تاثیر آن را به وضوح روی پوست خود خواهید دید. خواص عسل برای روشن کردن پوست عسل به سفید شدن پوست و رطوبت‌رسانی به آن کمک می‌کند. خشکی پوست عاملی است که منجر به ناهمواری و تیرگی پوست می‌شود. عسل دارای خواص ضدباکتری نیز هست که به برطرف شدن لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن و جای زخم ناشی از آکنه کمک می‌کند. سفید کردن پوست صورت با استفاده از عسل عسل را به‌ صورت خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این راهکار ساده به جدا کردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و جلوه‌ی باطراوت‌تر و روشن‌تری به پوست‌تان می‌دهد. روزی یک‌بار این کار را انجام بدهید. 1. ماسک عسل و آبلیمو برای روشن‌ کردن پوست مواد اولیه: عسل و یک قاشق چای خوردی آبلیمو, یک قاشق غذا خوری شیر خشک و یک و نیم قاشق چای خوری روغن بادام طرز تهیه و مصرف:&nbsp;آبلیمو و عسل و شیر خشک و&nbsp;روغن بادام به‌ خوبی ترکیب کنید و به‌ آرامی به پوست خود بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این کار را یک روز در میان انجام بدهید. 2. ماسک عسل و ماست و کدو حلوایی برای روشن کردن پوست مواد اولیه: چهار قاشق غذاخوری عسل,&nbsp;چهار&nbsp;قاشق غذاخوری ماست ساده,&nbsp;دو پیمانه پوره کدو حلوایی,&nbsp;یک سوم پیمانه بادام له شده و&nbsp;یک چهارم قاشق چایخوری روغن زیتون طرز تهیه و مصرف:&nbsp;همه مواد را با هم مخلوط کنید و روی پوست تمیز و مرطوب بمالید زیرا آنزیم ها وقتی پوست خیس است فعال تر خواهند بود. اجازه دهید ماسک ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. بهترین مکان برای استفاده نیز داخل حمام گرم و مرطوب است. ماسک را با آب گرم از روی صورت بشویید. کدو حلوایی مملو از ویتامین های A و C و آنزیم های مفید برای روشن کردن پوست است. 3. ماسک عسل با ماست برای روشن کردن پوست اسید لاکتیک موجود در ماست، پوست را روشن می کند در حالی که عسل می تواند موجب نرم و مرطوب شدن پوست شود. طرز تهیه و مصرف:&nbsp;یک قاشق غذا خوری ماست تازه و یک و نیم قاشق غذاخوری عسل طبیعی را خوب با هم مخلوط کنید و سپس بر روی پوست خود بمالید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آن را با آب شست و شو دهید.&nbsp;همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر نیز به مخلوط اضافه کرده و به همین شیوه استفاده کنید. از این ماسک به صورت روزانه استفاده کنید. 4. ماسک عسل با خیار برای روشن کردن پوست این ترکیب یک پک شگفت انگیز برای کاهش لکه های تیره و غیر یکنواختی رنگ پوست است. طرز تهیه و مصرف:&nbsp;نصف قاشق غذا خوری خیار رنده شده را با ۲ قاشق غذا خوری عسل ترکیب کرده و روی پوست خود قرار دهید و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید. این فرآیند را دو بار در روز تکرار کنید. 5. ماسک عسل با شیر و زرد چوبه&nbsp;برای روشن کردن پوست این پک را امتحان کنید تا پوست خود را شاهانه درمان کنید.&nbsp;در این ترکیب، شیر پوست را هیدراته و عسل آسیب های پوستی را ترمیم و زرد چوبه آن را روشن می کند. طرز تهیه و مصرف:&nbsp;یک چهارم قاشق چای خوری زرد چوبه را با ۱ قاشق چای خوری عسل و شیر مخلوط کنید و پس از قرار دادن آن بر روی پوست به مدت ۲۰ دقیقه، با آب ولرم یا سرد شست و شو دهید. این ماسک را ۲-۳ بار در هفته تکرار کنید. 6. ماسک عسل با پیاز&nbsp;برای روشن کردن پوست اگر چه پیاز بوی بدی دارد اما این یک روش شگفت انگیز برای بهبود چین و چروک صورت است. طرز تهیه و مصرف: یک قاشق غذا خوری آب پیاز را با نصف قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید.&nbsp;مخلوط را روی پوست بمالید.&nbsp;پس از ۱۵ دقیقه، به آرامی با کمک یک پارچه ی مرطوب پاک کنید.&nbsp;این روند را یک بار در هفته تکرار کنید. خواص عسل برای از بین بردن لک صورت درمان لک صورت با عسل به سادگی انجام می شود. یکی از مسائلی که ممکن است زیبایی پوست را به خط اندازد, لکه های پوستی است که ممکن است در اثر زخم, حساسیتهای پوستی, آفتاب سوختگی و یا حاملگی بروز کند. در ادامه با چندین نمونه از ماسکهای طبیعی که با عسل تهیه می شوند و برای پوست مفید هستند آشنا می شوید. ماسک گوجه فرنگی و عسل برای از بین بردن لک صورت مواد اولیه:&nbsp;آب گوجه فرنگی نصف فنجان,&nbsp;عسل یک قاشق غذاخوری,&nbsp;آرد جو&nbsp;دو قاشق غذاخوری,&nbsp;آبلیمو دو قاشق غذا خوری طرز تهیه و مصرف:&nbsp;ابتدا آبلیمو را با آب گوجه فرنگی ها مخلوط کنید. سپس آرد جو و عسل را به آن اضافه کنید تا حالت خمیری بگیرد. اجازه دهید این ماسک یک ربع روی صورتتان بماند و سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. لازم به ذکر است گفته شود این ماسک به دلیل داشتن آرد جو و آب لیمو تازه از اهمیت ویژه ایی برخوردار بوده و ترکیب آنها با عسل پوستی بدون لک را تضمین می کند. ماسک زعفران و عسل برای از بین بردن لک های قهوه ای صورت از ترکیب زعفران و عسل می توانید برای رفع لکه های قهوه ای پوستتان استفاده کنید. برای درمان لک صورت با عسل و زعفران کافیست نصف قاشق چای خوری زعفران ساییده شده را با چند قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ربع روی تمام صورتتان بگذارید. ماسک سرکه و عسل برای از بین بردن لک های حاملگی صورت از ماسک عسل و سرکه برای رفع لکهای حاملگی و از بین بردن کبودی های اطراف چشم می توانید استفاده کنید. برای تهیه این ماسک کافی است که دو قاشق غذا خوری عسل و دو قاشق چای خوری سرکه را با هم مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتان بگذارید. ماسک هویج و عسل برای از بین بردن لک صورت برای تهیه ماسک هویج و عسل برای درمان لک صورت باید هویج را رنده کنید.&nbsp;سپس یک قاشق مرباخوری عسل را به آن اضافه کرده و حسابی با هم ترکیب کنید. پیشنهاد می کنیم کمی سیب رنده شده هم به این ماسک اضافه کنید.&nbsp;حالا باید این ماسک را روی صورت تان زده و ۲۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت صورتتان را بشویید.&nbsp;از این ماسک هفته ای چند بار استفاده کنید تا کم کم نتیجه اش را ببینید. ماسک سیب زمینی و عسل برای از بین بردن لک صورت سیب زمینی و عسل باعث کم رنگ شدن و از بین رفتن لکهای صورت می شود.&nbsp;برای درمان لک صورت باید ابتدا یک سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید.&nbsp;سپس آن را رنده کرده و آبش را بگیرید.&nbsp;حالا باید آب سیب زمینی را با کمی عسل ترکیب کنید تا قوام بیاید.&nbsp;ماسک سیب زمینی و عسل&nbsp; را به صورت تان زده و 15 دقیقه صبر کنید. پس از آن با آب ولرم صورت تان را بشویید. ماسک عسل و روغن نارگیل برای مرطوب‌ کردن لب استفاده از این مرطوب‌کننده می‌تواند باعث براق شدن لب‌های شما شود و رطوبت مورد نیاز آنها را نیز تامین ‌کند مواد اولیه: یک قاشق غذاخوری عسل,&nbsp;دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل,&nbsp;یک قاشق غذاخوری موم عسل,&nbsp;دو&nbsp;قطره اسانس معطر و&nbsp;یک عدد کپسول ویتامین E طرز تهیه و مصرف:&nbsp;در یک کاسه کوچک یک قاشق غذاخوری موم عسل بریزید و سپس روغن نارگیل و مواد درون کپسول ویتامین E را به آن اضافه کنید و ابتدا حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه در مایکروفر حرارت دهید تا ذوب شود، اگر در این مدت ذوب نشد می‌توانید یک‌بار دیگر ۲۵ تا ۳۰ ثانیه درون مایکروفر بگذارید.&nbsp;بعد از ذوب و یکدست شدن این مخلوط ۲ قطره از اسانس مورد علاقه‌تان مثل اسانس نعناع یا لیموی ترش یا اسطوخودوس را به آن اضافه کنید و در نهایت یک قاشق غذاخوری هم عسل افزوده و خوب مخلوط را به هم بزنید تا کاملا خنک شود. حالا مرطوب‌کننده شما آماده است و می‌توانید در یک ظرف دربسته آن را نگهداری کنید. ماسک عسل و استویا برای رفع خشکی پوست مواد اولیه: یک قاشق چایخوری عسل طبیعی,&nbsp;یک چهارم پیمانه جوش شیرین,&nbsp;یک چهارم پیمانه استویا,&nbsp;یک قاشق چایخوری آب سیب طبیعی,&nbsp;نصف قاشق چایخوری آب پرتقال طبیعی و&nbsp;یک قطره روغن زیتون طرز تهیه و مصرف:&nbsp;همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید، سپس به نرمی روی پوست صورت و گردن بمالید. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این ماسک با داشتن آنتی اکسیدان زیاد باعث از بین رفتن خشکی پوست می شود. ماسک عسل و روغن زیتون برای تغذیه موهای خشک مواد اولیه: چهار قاشق غذاخوری عسل و&nbsp;شش قاشق غذاخوری روغن زیتون طرز تهیه و مصرف:&nbsp;عسل هم برای موها و هم برای صورتتان کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. روغن زیتون هم چیزیست که ما از آن در اکثر ماسک هایمان استفاده می‌کنیم. تمام کاری که باید انجام دهید این است که عسل را با روغن زیتون را باهم مخلوط نمایید تا یک ماسک ممتاز برای تغذیه موهایتان بدست بیاید، این ماسک موهای شما را دگرگون خواهد کرد. اجازه دهید که این ماسک ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند، یادتان نرود که آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. ماسک روغن زیتون, آووکادو و عسل برای تغذیه مو مواد اولیه: یک عدد آووکادو رسیده,&nbsp;یک قاشق غذاخوری عسل و&nbsp;دو قاشق غذاخوری روغن زیتون طرز تهیه و مصرف:&nbsp;آووکادو را له کنید و عسل و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. توجه کنید که فقط باید از قسمت گوشتی آووکادو استفاده نمایید.این‌ها را به خوبی با هم مخلوط نمایید و روی موهای آسیب دیده خود بمالید. یک کیسه ی پلاستیکی را روی موهای خود بگذارید تا حداکثر نتیجه را از این ماسک بگیرید، اجازه دهید تا ماسک، جادوی خودش را روی موهایتان نشان دهد. اگر وقت زیادی ندارید، ۲۰ دقیقه زمان مناسبی است، اگرچه برخی ترجیح می‌دهند که این ماسک را یک ساعت به حال خود رها کنند. ماسک عسل و روغن زیتون و تخم مرغ برای درمان موخوره مواد اولیه:&nbsp;سه قاشق سوپخوری روغن زیتون,&nbsp;یک زرده تخم مرغ و&nbsp;یک قاشق سوپخوری عسل طرز تهیه و مصرف: ترکیب زرده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل درمان خوبی برای موخوره محسوب می‌شود. زرده تخم مرغ را با روغن زیتون و عسل مخلوط کنید تا یکدست شود. این ماسک را به آرامی روی موهای‌تان ماساژ دهید به‌طوری که کل مو را در بر بگیرد. برای تاثیر بیشتر بهتر است موهای‌تان را با یک کیسه یا کلاه حمام بپوشانید تا مواد جذب موها شود. پس از یک ربع تا ۲۰ دقیقه، موهای‌تان را با شامپو ملایمی بشویید. اسکراب لایه ‌بردار عسل و روغن زیتون و بلغور جو دو سر مواد اولیه:&nbsp;یک قاشق غذاخوری عسل,&nbsp;یک قاشق غذاخوری روغن زیتون,&nbsp;یک بسته بلغور جو دو سر طرز تهیه و مصرف:&nbsp;عسل را با روغن زیتون مخلوط کنید. در ظرفی دیگر، بلغور جو دو سر را در کمی آب خیس کنید تا حالت خمیری پیدا کند. وقتی خمیرتان ساخته شد، مخلوط عسل و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. این اسکراب را به آرامی و به شکل دایره‌وار روی پوست‌تان بمالید، هرگز مایع ساخته شده را به سمت چشم‌های‌تان هدایت نکنید. پوست دور چشم شما ظریف‌تر از آن است که با چنین اسکراب‌هایی به جانش بیفتید. پس از مدتی ماساژ پوست با این اسکراب، صورت‌تان را با آب نسبتا گرم بشویید و با یک حوله نرم به آرامی خشک کنید. میزان مجاز استفاده از این نوع ماسک دو بار در هفته می باشد. اسکراب عسل و ماست برای لایه برداری پاشنه پا مواد اولیه: دو قاشق مرباخوری جوی میکس شده,&nbsp;نصف لیوان ماست و&nbsp;یک قاشق غذاخوری عسل طرز تهیه و مصرف:&nbsp;یکی از نقاط بدن که در طول ماه نیاز زیادی به لایه‌برداری و کرم‌های اسکراب دارد پوست پاشنه پا&nbsp;است. پوست این ناحیه گاهی به دلیل مراقبت نکردن، نپوشیدن جوراب و استفاده نکردن از روفرشی دچار زبری و پوسته پوسته شدن می‌شود. بهترین اسکراب برای پوست پاشنه پا ترکیبی از دانه‌های جو، عسل و ماست است که می‌تواند به راحتی زبری پوست پا را برطرف کند و در عین حال آبرسانی مناسبی&nbsp; به پوست این ناحیه انجام دهد. برای تهیه این اسکراب کافی است جوی میکس شده را در ماست بریزید و عسل را به آن اضافه کنید. از این ترکیب برای لایه‌برداری پاشنه پا و پوست زبر و سیاه رنگی که در زانو ایجاد می‌شود، استفاده کنید. نظر طب سنتی درباره عسل بارها در مقاله‌ها و خبرهای مختلف خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که عسل خواص درمانی و شفابخش بسیاری دارد. عسل نه تنها به‌صورت خوراکی، بلکه به‌طور موضعی نیز تاثیر گذار است و استفاده از ماسک عسل و موم عسل برای درمان مشکلات پوستی در طب سنتی ایران بسیار توصیه شده است. در ادامه این مطلب، با برخی از آثار مثبت عسل که در طب سنتی بر آنها تاکید شده است، آشنا خواهید شد.&nbsp;در طب سنتی، مزاج عسل اهمیت دارد و درمان‌کننده درد است و ترکیب‌های آن خیلی مهم تلقی نمی‌شود. مزاج زنبور گرم و خشک است و عسلی که تولید می‌کند، مزاج گرم و تر دارد. اگر عسل به شکل مصنوعی با قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی تهیه شود، اصلا خاصیت درمانی ندارد. هرچه عسل طبیعی‌تر باشد، گرمی و تری آن بیشتر و خواص آن قابل‌ توجه‌تر است. از نظر ترکیبات، عسلی که زنبور آن را با نشستن روی گیاهانی نظیر آویشن و گون می‌سازد، مفیدتر از عسلی است که از قندی که گاه به زنبور داده می‌شود تا عسل بسازد، تولید شده است اما از نظر درمانی، حتی این نوع عسل هم مزاج گرم دارد و در درمان بیماری‌ها تاثیر دارد. طب سنتی، عسل و بیماری‌های پوستی در طب سنتی، ‌اعتقاد بر این است که عسل به ۲ شیوه باعث درمان بیماری‌های پوستی می‌شود؛ گرمی آن مرهم بیماری‌هایی است که علت آنها کاهش جریان خون زیر پوست است و تری عسل نیز درمان‌کننده بیماری‌هایی است که در نتیجه خشکی پوست ایجاد می‌شوند. برخی بیماری‌ها نیز به دلیل اختلال‌های غدد چربی بروز می‌کنند و از آنجا که چربی‌ها مزاج سرد دارند، در بیشتر موارد با گرمی عسل از بین می‌رود. باید ها و نباید های استفاده از ماسک عسل همیشه از عسل ارگانیک و طبیعی استفاده کنید. اگر شما پوست چربی دارید پس در معرض جوش و آکنه هستید بنابراین بهتر است قبل از استفاده از عسل آن را تست کنید. اگر شما به گرده آلرژی دارید پس، از استفاده از عسل ساخته شده از گرده خودداری کنید. هرگز عسل را به مدت یک شبانه روز بر روی پوست قرار ندهید زیرا ممکن است باعث ایجاد دانه های قرمز بر روی آن شود. در صورتی که بثورات جلدی، عفونت و یا آکنه دارید از استفاده از عسل خودداری کنید. استفاده و ماساژ عسل یکبار در هفته موجب لایه برداری سلول های مرده می شود. از صابون ها، لوسیون ها و ژل هایی که حاوی پارابن، سدیم لوریل سولفات و عطر هستند خودداری کنید. قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. از محصولات طبیعی مانند روغن نارگیل و شی باتر و غیره برای مرطوب کردن صورت خود سعی کنید استفاده کنید. منبع : چطور&nbsp;|&nbsp;بیتوته&nbsp;| عسل گلبرگ&nbsp;| دکتر سلام&nbsp;| هزار هانی&nbsp;| برترین ها&nbsp;| آرگا&nbsp;| چطور&nbsp;| آرگا | آسان طب&nbsp;|&nbsp;نوآورد&nbsp;|&nbsp;آفتاب&nbsp;|&nbsp;نبض ما&nbsp; " ,"datePublished":"2018-02-22T00:26:07+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:30+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }