مثبت اندیشیدن این روزها شده یک عبارت کلیشه‌ای. همه جا حرف از مثبت اندیشیدن هست اما فقط در حد حرف است، هیچکس روش آن‌را نمی‌‌گوید. در این مقاله راههای عملی و موثر برای داشتن یک نگرش مثبت در زندگی، به شما ارائه خواهد شد.

چرا که تاثیر مثبت اندیشیدن بر روی سلامتی جسم و روان چیزیست ثابت شده.  بسیاری از بیماری‌ها با مثبت اندیشی از بین خواهند رفت. اعتماد به نفس و رهایی از استرس از دیگر مزایای مثبت اندیشی است.

روشهای عملی برای مثبت اندیشیدن

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

برای اینکه بتوانید مثبت اندیشی را در روزمره خود نهادینه کنید نیاز به یک برنامه تمرینی دارید. برنامه ای که بتواند شما را در این راه کمک کند و قبلا آزمایش شده باشد. درست مانند تازه واردی که در یک باشگاه ورزشی شروع به کار با دستگاه های ورزشی می کند باید مطابق برنامه عمل کنید. البته کیفیت و نوع عمل به این موارد از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

۱. در آغاز روز، به خودتان جملات مثبت هدیه بدهید

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

اینکه روز خود را چگونه آغاز نمایید، نشان دهنده این خواهد بود که بقیه روزتان چگونه خواهد شد. این دست خود شماست. اگر با افکار هراسان از بیدار شوید و بگویید هیچ اتفاق خوشایندی در این روز رخ نخواهد داد، حتی اگر اتفاق خوشایندی هم رخ دهد اما فیلتر ذهنی شما مانع از دیدن آن رویداد خوشایند خواهد بود.

 به جای اینکه وارد این دومینوی منفی نگری بشوید،  روز خود را با جملات مثبت آغاز کنید. یعنی با خودتان حرفهای مثبت بزنید نه منفی. به آیینه نگاه کنید و سپس مشغول سخن گفتن با خودتان شوید. این کار اصلا احمقانه نیست. به آینه نگاه کرده و به خود بگویید امروز قرار است یکی از بهترین روزها باشد، من عالی خواهم بود. یادتان باشد همره با گفتن این جملات، بایستی عمیقا آنرا حس کنید و نیز باور داشته باشید.  نباید صدایی از درون،  به شما بگوید اینها دروغ است. به این صدای منفی اجازه سخن گفتن ندهید بلکه فقط به صدای مثبت اجازه دهید حرف بزند.

اگر این کار را به صورت عادت روزانه انجام دهید، از تاثیر مثبت آن شگفت زده خواهید شد.

۲. روی چیزهای خیلی کوچک اما خوب تمرکز کنید

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

واقعیت این است که ما در اغلب موارد،  هر روز را با موانع مختلف روبرو خواهیم شد. این یعنی که هرگز چیزی به نام یک روز عالی و بی نقص وجود ندارد. اما روش برخورد شما با موانع تعیین کننده است نه خود موانع.

وقتی با یک چالش کوچک یا بزرگ مواجه می‌شوید، سعی کنید بر روی مزایای آن چالش تمرکز کنید حتی اگر مزایای آن بسیار اندک و ناچیز باشد. مثلا اگر در ترافیک گیر افتاده‌اید، به این مزیت فکر کنید که الان چه زمان خوبی برای گوش دادن به پادکست مورد علاقه‌ام هست. یا اگر مغازه‌ی همیشگی که از آن خرید می‌کنید،  مواد غذایی مورد نیاز شما را ندارد به این فکر کنید چه خوب است که به یک مغازه جدید سر خواهم زد و تجربه جدیدی کسب خواهم نمود.

۳. در موقعیت های سخت طنزی پیدا کنید

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

این تجربه را از خودتان دریغ نکنید که در تاریک‌ترین موقعیت‌های زندگی نیز به دنبال یک طنز باشید. به خودتان یادآوری کنید این اتفاق ناخوشایند، انتهای خوبی خواهد داشت و سعی کنید مثل یک لطیفه‌ی خنده دار به آن بخندید. جدی نگیرید.  آن روی مضحک چیزهای جدی را نگاه کنید نه آن روی تاریکش را.  مثلا به شما می‌گویند اخراج شدید،  به این فکر کنید که چه شغل مسخره‌ای بود و شروع کنید به دیدن مضحک‌ترین قسمتهای آن شغل. سپس به یک شغل دیگر فکر کنید که قرار است در آینده داشته باشید.

با خندیدن، ذهن شما رها می‌شود و با یک ذهن باز،  بهتر می‌توانید فکر کنید و شغل مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید تا با یک ذهن آشفته.

۴. به شکست هایتان به چشم درس نگاه کنید

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

ما انسانها، کامل نیستیم. قرار است مرتبا اشتباه کنیم و قرار است از همین اشتباهمان درس بگیریم و تجربیات جدید کسب نماییم. چه در حرفها و افکارمان،  چه در شغل و و یا در روابط‌مان با دیگران بهتر است از پی هر شکستی به دنبال یک درس باشیم. به جای اینکه روی این تمرکز کنید که من یک آدم شکست خورده‌ام، روی این تمرکز کنید که چرا من شکست خوردم و وقتی دلیلش را پیدا کردید به این فکر کنید که دفعه بعد چگونه باید عمل کنید. این همان  روش تبدیل شکست به موفقیت است.

۵. ندای درونی خود را از منفی به مثبت بدل کنید

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

گفتگوهای درونی،  اگر به صورت منفی باشند خیلی زود شما را خسته کرده از پای درمی‌‌آورند و جالب است که حتی متوجه نمی‌شوید خستگی شما به چه دلیل است. این گفتگوهای فرسایشی،  باعث می‌شوند برچسب‌های غیر واقعی که به خودتان زده‌اید،  تبدیل شوند به واقعیت.  وقتی پیشاپیش برچسب منفی به خودتان بزنید در نتیجه هرگاه دست به انجام هر کاری می‌زنید قادر نیستید بهترین عملکرد خودتان را ارائه دهید چراکه قبلا به ذهنتان القا کرده‌اید شما آدم مناسبی برای انجام فلان کار نیستید.

هر زمان احساس کردید در حال برچسب زدن منفی به خودتان هستید سریعا آن‌را متوقف نمایید و افکار منفی را با افکار مثبت و سازنده جایگزین نمایید. مثلا به جای اینکه بگویید من در انجام فلان کار اصلا خوب نیستیم بگویید من با تمرین‌ زیاد می‌توانم مهارت کافی را به دست آورم. یا به جای اینکه بگویید نباید دست به انجام فلان کار می‌زدم بگویید اگرچه کارم طبق برنامه پیش نرفت اما دفعه بعد بهتر عمل خواهم کرد.

۶. در حال زندگی کنید و بر حال تمرکز کنید

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

این جمله که در زمان حال زندگی کنید، تبدیل شده به یکی دیگر از جملات کلیشه‌ای و تکراری. معنی خودش را از دست داده. زندگی در زمان حال به معنای این نیست که فقط برای امروز یا برای این ساعت زندگی کنید. بلکه به این معناست که در هر لحظه از زندگی‌تان در حال انجام هر کاری که هستید فقط روی همان کار تمرکز کنید و افکارتان را به زمان و مکان دیگری نفرستید. زمان گذشته را رها کنید و نیز نگران زمان آینده که هنوز نیامده نباشید. فقط روی لحظه اکنون متمرکز باشید. از حال بد به حال خوب بروید. 

یکی از کلک‌های مغز ما این است که چون قوه تخیل بالایی دارد،  می‌تواند وقایعی که در گذشته رخ داده است را آنچنان اغراق آمیز جلوه دهد که با واقعیت فاصله‌ی زیادی بگیرد و نیز می‌تواند آینده را به گونه‌ای تصور کند که هزار برابر وحشتناک‌تر از آن چیزی باشد که واقعا در آینده رخ خواهد داد.

ماندن در زمان حال و رها کردن گذشته و آینده، کلید شادی است و شادی نیز کلید موفقیت است.

۷. خود را در محاصره آدم های مثبت قرار دهید

مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید

دوستان خود را از بین آدمهای بدبین و منفی نگر، انتخاب نکنید. در واقع حق انتخاب با شماست که با دوستان و همکاران مثبت اندیش گفت و شنید داشته باشید یا با منفی‌ها. وقتی خودتان را در معرض افکار مثبت دیگران قرار دهید آنها تاثیرات بسیار مثبتی روی شما خواهد گذاشت. آدمهایی که افکار و کلمات مثبت دارند،  فضای زندگی شما را بهتر و سازنده‌تر خواهند ساخت چرا که روی نحوه فکر کردن شما و حتی نحوه رفتارهای شما نیز تاثیر خواهند گذاشت. شما همخو و همانند آنها خواهید شد.

البته یپدا کردن چنین آدمهایی بعنوان دوست، یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی ست اما سعی کنید تا جای ممکن تمام چیزها و آدمهای منفی را از زندگی خود بزدایید تا قبل از اینکه تاثیرات منفی‌شان ویران کننده باشد. و نیز فراموش نکنید که نباید خودخواه بود و فقط به دنبال این باشید که دیگران به شما روحیه بدهند، فقط این نیست که دیگران مسئول مثبت اندیشیدن شما باشند بلکه شما نیز سهم  خود را باید برای دیگران ادا کنید. شما نیز باید بر روی دیگران  تاثیر مثبت داشته باشید نه منفی. فضای پیرامون خود را آکنده از مثبت اندیشی نمایید.

منبع: redmag

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید","headline" : "مثبت اندیشی را با این ۷ راه تمرین کنید", "url" : "https://jameesalamat.com/node/361","id" : "https://jameesalamat.com/node/361","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D9%85%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C_0.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "امیر شریعتی زادگان", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>امیرشریعتی زادگان دانش آموخته رشته روانشناسی در دانشگاه UCSI مالزی است. او تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مالزی با نمرات بالا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز در این کشور اقامت دارد.&nbsp;</p>

<p>امیر علاقمند به موسیقی، نوشتن، ورزش و خانواده است.</p>

<p>در سال 2014 او توانست اولین مشاوره های خود برای مراجعین را بصورت تلفنی و آنلاین ارائه دهد و از این حیث در این زمینه صاحب رکورد می باشد.&nbsp;</p>

<p>مطالبی که امیر آنها را گردآوری یا تایید نموده است همگی مطابق اصول و مفاهیم روانشناسی هستند.</p>" , "image" : "https://jameesalamat.com/sites/default/files/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/302"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" مثبت اندیشیدن این روزها شده یک عبارت کلیشه‌ای. همه جا حرف از مثبت اندیشیدن هست اما فقط در حد حرف است، هیچکس روش آن‌را نمی‌‌گوید. در این مقاله راههای عملی و موثر برای داشتن یک نگرش مثبت در زندگی، به شما ارائه خواهد شد." , "articleBody" : " چرا که تاثیر مثبت اندیشیدن بر روی سلامتی جسم و روان چیزیست ثابت شده.&nbsp; بسیاری از بیماری‌ها با مثبت اندیشی از بین خواهند رفت. اعتماد به نفس و رهایی از استرس از دیگر مزایای مثبت اندیشی است. روشهای عملی برای مثبت اندیشیدن برای اینکه بتوانید مثبت اندیشی را در روزمره خود نهادینه کنید نیاز به یک برنامه تمرینی دارید. برنامه ای که بتواند شما را در این راه کمک کند و قبلا آزمایش شده باشد. درست مانند تازه واردی که در یک باشگاه ورزشی شروع به کار با دستگاه های ورزشی می کند باید مطابق برنامه عمل کنید. البته کیفیت و نوع عمل به این موارد از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. ۱. در آغاز روز، به خودتان جملات مثبت هدیه بدهید اینکه روز خود را چگونه آغاز نمایید، نشان دهنده این خواهد بود که بقیه روزتان چگونه خواهد شد. این دست خود شماست. اگر با افکار هراسان از بیدار شوید و بگویید هیچ اتفاق خوشایندی در این روز رخ نخواهد داد، حتی اگر اتفاق خوشایندی هم رخ دهد اما فیلتر ذهنی شما مانع از دیدن آن رویداد خوشایند خواهد بود. &nbsp;به جای اینکه وارد این دومینوی منفی نگری بشوید،&nbsp; روز خود را با جملات مثبت آغاز کنید. یعنی با خودتان حرفهای مثبت بزنید نه منفی. به آیینه نگاه کنید و سپس مشغول سخن گفتن با خودتان شوید. این کار اصلا احمقانه نیست. به آینه نگاه کرده و به خود بگویید امروز قرار است یکی از بهترین روزها باشد، من عالی خواهم بود. یادتان باشد همره با گفتن این جملات، بایستی عمیقا آنرا حس کنید و نیز باور داشته باشید.&nbsp; نباید صدایی از درون،&nbsp; به شما بگوید اینها دروغ است. به این صدای منفی اجازه سخن گفتن ندهید بلکه فقط به صدای مثبت اجازه دهید حرف بزند. اگر این کار را به صورت عادت روزانه انجام دهید، از تاثیر مثبت آن شگفت زده خواهید شد. ۲. روی چیزهای خیلی کوچک اما خوب تمرکز کنید واقعیت این است که ما در اغلب موارد،&nbsp; هر روز را با موانع مختلف روبرو خواهیم شد. این یعنی که هرگز چیزی به نام یک روز عالی و بی نقص وجود ندارد. اما روش برخورد شما با موانع تعیین کننده است نه خود موانع. وقتی با یک چالش کوچک یا بزرگ مواجه می‌شوید، سعی کنید بر روی مزایای آن چالش تمرکز کنید حتی اگر مزایای آن بسیار اندک و ناچیز باشد. مثلا اگر در ترافیک گیر افتاده‌اید، به این مزیت فکر کنید که الان چه زمان خوبی برای گوش دادن به پادکست مورد علاقه‌ام هست. یا اگر مغازه‌ی همیشگی که از آن خرید می‌کنید،&nbsp; مواد غذایی مورد نیاز شما را ندارد به این فکر کنید چه خوب است که به یک مغازه جدید سر خواهم زد و تجربه جدیدی کسب خواهم نمود. ۳. در موقعیت های سخت طنزی پیدا کنید این تجربه را از خودتان دریغ نکنید که در تاریک‌ترین موقعیت‌های زندگی نیز به دنبال یک طنز باشید. به خودتان یادآوری کنید این اتفاق ناخوشایند، انتهای خوبی خواهد داشت و سعی کنید مثل یک لطیفه‌ی خنده دار به آن بخندید. جدی نگیرید.&nbsp; آن روی مضحک چیزهای جدی را نگاه کنید نه آن روی تاریکش را.&nbsp; مثلا به شما می‌گویند اخراج شدید،&nbsp; به این فکر کنید که چه شغل مسخره‌ای بود و شروع کنید به دیدن مضحک‌ترین قسمتهای آن شغل. سپس به یک شغل دیگر فکر کنید که قرار است در آینده داشته باشید. با خندیدن، ذهن شما رها می‌شود و با یک ذهن باز،&nbsp; بهتر می‌توانید فکر کنید و شغل مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید تا با یک ذهن آشفته. ۴. به شکست هایتان به چشم درس نگاه کنید ما انسانها، کامل نیستیم. قرار است مرتبا اشتباه کنیم و قرار است از همین اشتباهمان درس بگیریم و تجربیات جدید کسب نماییم. چه در حرفها و افکارمان،&nbsp; چه در شغل و و یا در روابط‌مان با دیگران بهتر است از پی هر شکستی به دنبال یک درس باشیم. به جای اینکه روی این تمرکز کنید که من یک آدم شکست خورده‌ام، روی این تمرکز کنید که چرا من شکست خوردم و وقتی دلیلش را پیدا کردید به این فکر کنید که دفعه بعد چگونه باید عمل کنید. این همان&nbsp; روش تبدیل شکست به موفقیت است. ۵. ندای درونی خود را از منفی به مثبت بدل کنید گفتگوهای درونی،&nbsp; اگر به صورت منفی باشند خیلی زود شما را خسته کرده از پای درمی‌‌آورند و جالب است که حتی متوجه نمی‌شوید خستگی شما به چه دلیل است. این گفتگوهای فرسایشی،&nbsp; باعث می‌شوند برچسب‌های غیر واقعی که به خودتان زده‌اید،&nbsp; تبدیل شوند به واقعیت.&nbsp; وقتی پیشاپیش برچسب منفی به خودتان بزنید در نتیجه هرگاه دست به انجام هر کاری می‌زنید قادر نیستید بهترین عملکرد خودتان را ارائه دهید چراکه قبلا به ذهنتان القا کرده‌اید شما آدم مناسبی برای انجام فلان کار نیستید. هر زمان احساس کردید در حال برچسب زدن منفی به خودتان هستید سریعا آن‌را متوقف نمایید و افکار منفی را با افکار مثبت و سازنده جایگزین نمایید. مثلا به جای اینکه بگویید من در انجام فلان کار اصلا خوب نیستیم بگویید من با تمرین‌ زیاد می‌توانم مهارت کافی را به دست آورم. یا به جای اینکه بگویید نباید دست به انجام فلان کار می‌زدم بگویید اگرچه کارم طبق برنامه پیش نرفت اما دفعه بعد بهتر عمل خواهم کرد. ۶. در حال زندگی کنید و بر حال تمرکز کنید این جمله که در زمان حال زندگی کنید، تبدیل شده به یکی دیگر از جملات کلیشه‌ای و تکراری. معنی خودش را از دست داده. زندگی در زمان حال به معنای این نیست که فقط برای امروز یا برای این ساعت زندگی کنید. بلکه به این معناست که در هر لحظه از زندگی‌تان در حال انجام هر کاری که هستید فقط روی همان کار تمرکز کنید و افکارتان را به زمان و مکان دیگری نفرستید. زمان گذشته را رها کنید و نیز نگران زمان آینده که هنوز نیامده نباشید. فقط روی لحظه اکنون متمرکز باشید. از حال بد به حال خوب بروید.&nbsp; یکی از کلک‌های مغز ما این است که چون قوه تخیل بالایی دارد،&nbsp; می‌تواند وقایعی که در گذشته رخ داده است را آنچنان اغراق آمیز جلوه دهد که با واقعیت فاصله‌ی زیادی بگیرد و نیز می‌تواند آینده را به گونه‌ای تصور کند که هزار برابر وحشتناک‌تر از آن چیزی باشد که واقعا در آینده رخ خواهد داد. ماندن در زمان حال و رها کردن گذشته و آینده، کلید شادی است و شادی نیز کلید موفقیت است. ۷. خود را در محاصره آدم های مثبت قرار دهید دوستان خود را از بین آدمهای بدبین و منفی نگر، انتخاب نکنید. در واقع حق انتخاب با شماست که با دوستان و همکاران مثبت اندیش گفت و شنید داشته باشید یا با منفی‌ها. وقتی خودتان را در معرض افکار مثبت دیگران قرار دهید آنها تاثیرات بسیار مثبتی روی شما خواهد گذاشت. آدمهایی که افکار و کلمات مثبت دارند،&nbsp; فضای زندگی شما را بهتر و سازنده‌تر خواهند ساخت چرا که روی نحوه فکر کردن شما و حتی نحوه رفتارهای شما نیز تاثیر خواهند گذاشت. شما همخو و همانند آنها خواهید شد. البته یپدا کردن چنین آدمهایی بعنوان دوست، یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی ست اما سعی کنید تا جای ممکن تمام چیزها و آدمهای منفی را از زندگی خود بزدایید تا قبل از اینکه تاثیرات منفی‌شان ویران کننده باشد. و نیز فراموش نکنید که نباید خودخواه بود و فقط به دنبال این باشید که دیگران به شما روحیه بدهند، فقط این نیست که دیگران مسئول مثبت اندیشیدن شما باشند بلکه شما نیز سهم&nbsp; خود را باید برای دیگران ادا کنید. شما نیز باید بر روی دیگران&nbsp; تاثیر مثبت داشته باشید نه منفی. فضای پیرامون خود را آکنده از مثبت اندیشی نمایید. منبع: redmag " ,"datePublished":"2019-08-26T00:09:59+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:05:38+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }