یکی از مهم ترین وقایع زندگی انسان ازدواج است که البته در بعضی موارد به جدایی و طلاق منجر می‫شود. «طلاق» واژه‌ای است که این روزها زیاد می‫شنویم ولی شاید همه به مسائل جزئی آن آشنا نباشند.

طلاق توافقی چیست

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

برای طلاق توافقی چند موضوع را باید در نظر گرفت؛ نخست اینکه در قانون جدید حمایت از خانواده مصوبه سال 91، بحثی به‌عنوان طلاق توافقی ایجاد شد. تا قبل از آن اسمی به‌عنوان طلاق توافقی در قانون وجود نداشت. قانون قبلی مصوب سال 71 بود و عملاً طلاقی که صورت می‌گرفت، توافقی بود اما تحت عنوان طلاق توافقی نبود، یعنی در قانون اشاره شده بود که اگر زن و شوهر بخواهند طلاق بگیرند، چکار کنند، ولی در قانون جدید اسم طلاق توافقی آمده است، علتش هم آن است که طلاق توافقی به‌قدری زیاد شد که قانونگذار تصمیم گرفت از آن نام ببرد و برای آن یک سیکل و راهکار جدایی را در نظر بگیرد و طراحی کند. قبل از آنکه به موضوع مورد بحث یعنی مراحل طلاق توافقی بپردازیم باید انواع طلاق را بشناسیم. براساس قوانین و موازین کشور وقوع امر طلاق از سه راه امکان پذیر است:

  • طلاق به درخواست مرد (زوج)
  • طلاق به درخواست زن (زوجه)
  • توافق زوجین برای طلاق.

موضوع سخن ما، قسم سوم یعنی طلاق توافقی است که همان‌طور که از اسم آن آشکار است منوط به توافق زن و شوهر در تمام موضوعات زندگی مشترک و حضور هر دوی آنها در تمام مراحل رسیدگی است.

موضوعاتی که زوجین برای عملی و اجرا شدن طلاق توافقی باید در خصوص آنها با هم توافق کنند:

طلاق توافقی و مهیریه

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

پرداخت کامل یا جزئی از مهریه و یا حتی عدم پرداخت مهریه کاملا با توافق زن و مرد مشخص می شود. معمولا در طلاق توافقی مهریه در مقابل حق طلاق مرد می باشد. مثلا مرد میتواند به همسرش بگوید که صد سکه از مهریه خود را ببخش تا در قبال آن طلاق توافقی بگیریم. ممکن است توافق شود مقداری از مهریه به صورت یکجا یا اقساط به زن پرداخت شود.

نفقه در طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

در نظر داشته باشید که زن و شوهری پنج سال باهم زندگی میکنند و زن در این مدت هیچ نفقه ای دریافت نکرده است. زن میتواند برای دریافت نفقه پنج سال از شوهر خود اقدام کند. ولی زمانیکه زن و شوهر قصد داشته باشند تا طلاق توافقی بگیرند به دلیل اینکه مردان در اکثر مواقع راضی به طلاق نمیشوند، زن میتواند مقداری از نفقه خود و یا تمام نفقه را نسبت به شوهرش ببخشد تا شوهر راضی به طلاق شده و سپس طلاق توافقی بگیرند.

اجرت المثل در طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

اجرت المثل، مزدی است که زن بابت کارهایی که در منزل انجام میدهد دریافت میکند و زمانی به زن تعلق میگیرد که طلاق از طرف مرد باشد و یا زن قصد نداشته باشد که اینکارها را مجانی انجام دهد. بنابراین زن و مرد باید در خصوص اجرت المثل توافق کنند. یعنی گرفتن و یا نگرفتن نفقه در طلاق توافقی کاملا بستگی به توافق میان زن و شوهر خواهد داشت.

جهیزیه در طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

اموالی که مطابق رسم های گذشته، زن به خانه میاورد جهیزیه نامیده میشود. زن میتواند جهیزیه ای که به خانه شوهر میاورد را در لیستی نوشته و آن را نزد خود نگه دارد که این لیست جهیزیه، سیاهه جهیزیه نامیده میشود. سیاهه جهیزیه زمانی اعتبار دارد که شوهر آنرا امضا کرده باشد. در طلاق توافقی زن و مرد باید در خصوص جهیزیه ای که زن به خانه آورده است توافق کنند و معمولا زن جهیزیه خود را با خود میبرد. اگر هم زن و مرد توافقی در خصوص جهیزیه نکنند زن میتواند با استناد به سیاهه برای گرفتن جهیزیه خود اقدام کند.

وضعیت باردار بودن زن در طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

در صورتیکه زن اقرار کند که حامله نیست باید بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش (که توسط دادگاه صادر میشود) گواهی عدم بارداری را ارائه کند. اگر زن اقرار کند که اصلا رابطه نزدیکی با شوهر خود نداشته است باید گواهی سلامت بکارت را ارائه کند که معمولا این گواهی توسط پزشکی قانونی صادر میشود. اگر هم زن باردار باشد باید مشخص شود تا بعد از به دنیا آمدن فرزند، نام پدر و مادر در شناسنامه قید شود. باردار بودن زن هیچ ارتباطی با طلاق توافقی ندارد یعنی اگر زن باردار باشد، طلاق توافقی مطابق توافقات میان زن و مرد انجام خواهد شد.

نگهداری فرزندان در طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

بیشترین علت دخالت دادگاه‌ها در طلاق توافقی، تعیین تکلیف نسبت به حضانت و نگهداری فرزندان مشترک بعد از طلاق توافقی است که در هر حال بین زن و مرد نسبت به این امر نیز توافق صورت می‌گیرد. توافقی که زن و مرد به عنوان پدر و مادر فرزندان تنظیم میکنند در دادگاه اعتبار دارد و مطابق آن، دادگاه حکم صادر میکند. مثلا زن و مرد میتوانند توافق کنند که بعد از طلاق، نگهداری فرزند دختری که هشت سال سن دارد با مادر باشد.

نفقه فرزندان در طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

نفقه فرزندان بعد از طلاق توافقی، ارتباطی به حضانت ندارد. یعنی اگر نگهداری فرزندان هم به مادر سپرده شود تحت هر شرایطی پدر باید نفقه فرزندان را پرداخت کند و مادر مسئولیتی در پرداخت نفقه به فرزندان ندارد.

اما بصورت کلی مهریه‌ی زن، نفقه‌ی زن، اجرت‌المثل زن، حضانت فرزند مشترک، قرار ملاقات فرزند مشترک و سایر توافقات؛ لازم به ذکر است که برای طلاق توافقی لزومی ندارد زن کل مهریه‌‌اش را ببخشد (در اصطلاح حقوقی بذل کند) ممکن است نیمی از مهریه را ببخشد یا حتی مرد حاضر باشد کل مهریه‌ را پرداخت کند و این امر کاملا بستگی به توافق طرفین دارد.

نکنه‌ی مهم درخواست طلاق توافقی آن است که زن و مرد باید در خصوص کلیه‌ی امور مالی و غیرمالی خود باهم توافق کنند. پس از اینکه زوجین در امور مشترک به توافق رسیدند، می‫توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند. توافقات مذکور می‌تواند در محضر و جلسه‌ی دادگاه باشد یا در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و به طریق رسمی ثبت شود و یا اگر طرفین مایل بودند از همان ابتدا به وکلای دادگستری مراجعه کنند شرح توافقات خود را به وکلای خویش خواهند داد و وکلای ایشان مراحل قانونی طلاق توافقی را انجام می‫دهند.

طلاق توافقی چقدر زمان میبرد

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

در جواب این سوال که طلاق توافقی چقدر طول می کشد باید گفت که با توجه به این که زن و شوهر در مورد طلاق، موارد مالی و غیر مالی مرتبط با زوجیت با یکدیگر توافق دارند، نیازمند رسیدگی طولانی و با وسواس در دادگاه نمی باشد و دادگاه های خانواده معمولا موضعی سهل گیرانه در این خصوص دارند اما مدت زمان طلاق توافقی با توجه به آنچه که گفته شد بسیار کم است ولی رویه دادگاه های شهر های مختلف ایران یکسان نیست و زمان قطعی را در این مورد نمی توان پیش بینی کرد. در شهر تهران نیز مجتمع های قضایی مختلف و شعبه های متفاوت دادگاه خانواده مشی مخصوص به خود را دارند ولی در حال حاضر در اکثر شعبه های خانواده تهران روند طلاق توافقی از ابتدا یعنی ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) کمتر از یک هفته و معمولا 3 الی 4 روز توسط وکیل انجام می پذیرد. اگر زن و شوهر بدون داشتن وکیل بخواهند مراحل طلاق توافقی را انجام دهند از یک هفته الی ده روز طول می کشد.

اما در مقام پاسخ به این سوال که طلاق توافقی چه مدت طول می کشد جزئیاتی نیز موثر است مثلا خوب است که بدانید معمولا از بیست و پنجم هر ماه تا اول ماه بعد، دادخواست طلاق توافقی و یا هر دادخواست دیگری ثبت شود، به دلیل آماری که هر شعبه باید ارائه کند پرونده ارجاع نمی شود. بنابراین مدت زمان طلاق توافقی اگر دادخواست در پنج روز آخر ماه ثبت گردد طولانی تر می شود.

در مورد پرونده های طلاق توافقی که زن و شوهر دارد بعضی از شعب حساسیت بیشتر نشان می دهند و در بیشتر شعبه های خانواده تهران مرسوم است که از دفترخانه ای که وکالت در طلاق اخذ شده است در خصوص صحت و سقم آن و مدت اعتبار استعلام می شود البته این استعلام دستی است به این صورت که اگر دفترخانه مورد نظر همان شهر باشد می توان در یک روز با مراجعه به دفترخانه جواب استعلام دادگاه را اخذ کرد اما اگر دفتر خانه ای که وکالت در طلاق از آن جا گرفته شده است در شهر دیگر باشد بدیهی است که و صدور رای بیشتر طول می کشد مگر این که ضمن عقد نکاح یعنی در سند ازدواج درج شده باشد که در این حالت نیازی به استعلام نیست.

اما متاسفانه بعضی از وکالت های در طلاق به ویژه آن هایی که ضمن عقد و در سند ازدواج از شوهر اخذ شده است دارای نواقصی است و مهم ترین آن ها که مرتبط با این بحث طلاق توافقی چند روز طول میکشد این است زن از شوهر در وکالت در طلاق در اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی را ندارد. بعضی از شعب خانواده در این مورد حساسیت ویژه نشان می دهند و اگر در وکالتنامه عبارت مذکور وجود نداشته باشد رای صادر می گردد ولی قطعیت آن موکول به 44 روز بعد خواهد شد یعنی این که امکان ثبت طلاق در این مدت میسر نمی باشد.

قانون جدید طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

قانون جدید طلاق توافقی : قانون حمایت از خانواده ملزم کرده است که تمامی مراجعه کنندگان  برای طلاق توافقی به دادگاه درخواست می‌دهند به مشاوره مراجعه کنند، به این معنا که دیگر طلاق توافقی بدون مراجعه به مشاوره امکان ثبتش وجود ندارد.

رئیس اداره مددکاری و خدمات مشاوره‌ای معاونت فرهنگی قوه قضائیه با اشاره  کردن به اینکه بعد از مراحلی که مطرح شد و بعد از آزمون و جذب مشاوران، کسانی که به دادگاه مراجعه می‌کنند باید پیش مشاور رفته و چند جلسه با آنها صحبت شود و اگر افراد اختلال‌های شخصیتی و رفتاری دارند مشاوران جلسات را بیشتر برگزار کنند و این امر را به قاضی اعلام کنند که امید سازش وجود دارد یا خیر، در واقع مشاوره دادگاه قصد  دارد که امار طلاق را به خصوص  طلاق توافقی را  کاهش دهد .

نمونه دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

قبل از مشاهده نمونه دادخواست طلاق توافقی، بهتر است بدانیم که متن دادخواست طلاق توافقی اهمیت چندانی ندارد و به بیان دیگر لازم نیست که زوجین یا وکلای زوجین خواهان طلاق توافقی ، در متن دادخواست خود به جزئیات کامل توافق های زوجین اشاره کنند، صرفا درخواست طلاق توافقی ساده کفایت می کند
و بهتر است مشروح کامل توافقات زوجین حتی اگر برای آن ها قبل از دادخواست، صورتجلسه طلاق توافقی تنظیم شده باشد به مرحله مشاوره دادگاه یا به حضورقاضی موکول شود نکته مهم این که دادن دادخواست طلاق توافقی و امضاء آن در صورت پشیمانی یکی از زوجین تکلیفی برای آن ها به وجود نمی آورد و با عدم پیگیری یکی از زوجین پرونده بسته خواهد شد. توجه داشته باشید که طی مراحل طلاق توافقی از دو حال خارج نیست:

  1. آنکه مراحل انجام طلاق توافقی به عهده ی وکیل است که در این حالت وکیل ماهر و با تجربه قبل از تقدیم دادخواست به دادگاه از طریق دفاتر خدمات قضایی توافقات زوجین را صورتجلسه می کند و متن توافق نامه را نزد خود بایگانی می کند و مندرجات و توافق ها را در خصوص تمام مسایل اعم از مالی و غیرمالی (مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت و آنچه قرار است بین زوجین رد و بدل شود) صورتجلسه می کند. وکیل پس از دادن دادخواست طلاق توافقی به دفتر خدمات و پس از ارجاع دادخواست به شعبه، جزئیات کامل توافق های زوجین را به دادگاه اعلام می کند که در متن رای طلاق توافقی به آ« تام و کمال اشاره می شود.
  2. دومین شکل طی مراحل طلاق توافقی ،انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل است. در این حالت هم زوجین با داشتن مدارک لازم طلاق توافقی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کنند و با دادن مدارک فقط اعلام می کنند که خواسته و موضوع دادخواست آن ها طلاق توافقی است. اغلب این دفاتر متن آماده دارند که زوجین به صورت الکترونیکی آن را امضاء می کنند و در این جا هم لازم نیست همه توافق های خود را در متن دادخواست طلاق توافقی بگنجانید اگرچه می توانید توافق نامه ای را که بین خود صورتجلسه کرده اید در صورت تمایل به دفتر خدمات بدهید تا آن را به انضمام دادخواست پیوست کند ولی همانطور که بیان شد بهتر است فقط دادخواست ساده طلاق توافقی را امضاء کنید و اعلام توافقات خود را به دادگاه و حین مرحله مشاوره و نزد قاضی موکول نمایید.

متن دادخواست طلاق توافقی (نمونه ۱)

خواهان: مشخصات زوج یا زوجه
خوانده: مشخصات زوجه یه زوج
خواسته: تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش(طلاق توافقی)
دلایل ومنضمات: ۱-شناسنامه وکارت ملی ۲-عقدنامه ازدواج
شرح دادخواست:

ریاست محترم دادگاه خانواده ……….
با سلام واحترام
بدینوسیله به استحضار عالی معروض می دارد:
به شرح مندرج در سند ازدواج رسمی شماره ترتیب ………… دفتر ازدواج شماره…………..اینجانب ………. با …………..در تاریخ ……….. ماه ………….به عقد دائم یکدیگر در آمده ایم که با وصف آنکه دارای فرزند مشترک نمی باشیم/می باشیم بواسطه عدم تفاهمات اخلاقی وروحی منجر به اختلافات متعدد حاصله قادر به ادامه زندگی مشترک زناشوئی نمی باشیم لهذا بواسطه مذکور شده مصمم به طلاق بوده با تقدیم دادخواست مذکور صدور گواهی مذکور جهت ارائه به دفترخانه طلاق واجرای صیغه طلاق را درخواست داریم.

متن دادخواست طلاق توافقی (نمونه ۲)

خواهان: مشخصات زوج یا زوجه
خوانده: مشخصات زوجه یه زوج
خواسته: تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش(طلاق توافقی)
دلایل ومنضمات: ۱-شناسنامه وکارت ملی ۲-عقدنامه ازدواج
شرح دادخواست:
ریاست محترم دادگاه خانواده ……….
با سلام واحترام
بدینوسیله به استحضار عالی معروض می دارد:
به شرح مندرج در سند ازدواج رسمی شماره ترتیب ………… دفتر ازدواج شماره…………..اینجانب ………. با …………..در تاریخ ……….. ماه ………….به عقد دائم یکدیگر در آمده ایم که با وصف آنکه دارای فرزند مشترک نمی باشیم/می باشیم بواسطه عدم تفاهمات اخلاقی وروحی منجر به اختلافات متعدد حاصله قادر به ادامه زندگی مشترک زناشوئی نمی باشیم لهذا بواسطه مذکور شده مصمم به طلاق بوده با تقدیم دادخواست مذکور صدور گواهی مذکور جهت ارائه به دفترخانه طلاق واجرای صیغه طلاق را درخواست داریم.
شرایط وتوافقات حاصله به این شرح است: ۱-زوجه تمامی مهریه خود/یا قسمتی از آنرا را شامل ……….. سکه بهار آزادی یا وجه نقد ومبلغ …………………….ریال را همزمان با اجرا ووقوع طلاق به زوج بذل نموده وزوج قبول بذل می نماید.۲-جهیزیه در نزد زوجه بوده ووی ادعای در اینخصوص ندارد.۳-زوجه باردار نبوده و فاقد فرزند مشترک /یا دارای ……فرزند مشترک می باشیم و شرایط حضانت و ملاقات به این شرح است…………………………………………………….۴-زوجه ادعای در خصوص نفقه واجرت المثل ندارد/یا دارد و…………….مبلغ دریافت می نماید.

همان طور که در متن بدان اشاره شد در دادخواست طلاق توافقی اشاره یا عدم اشاره به توافقات بین زوجین بر عهده ی خودشان میباشد لذا تنها تفاوت بین دو درخواست طلاق توافقی درمحتوای پایانی می باشد.

چرا طلاق توافقی زیاد شد؟

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

بسیاری از طلاق‌‌های توافقی در ابتدا توافقی نبوده است، یعنی زن و شوهر علیه هم در دادگستری جنگ و دعوا راه می‌اندازند، خیلی‌هایشان این طور که بنشینند و با هم تصمیم برای طلاق بگیرند. حدود 25 تا 30 درصد طلاق‌های توافقی این‌گونه است که بر اثر جنگ و دعوا، یک سال علیه هم در دادگاه‌ها شکایت می‌کنند تا اینکه خسته می‌شوند، سپس به این نتیجه می‌رسند که جنگ و دعوا جز خستگی فایده‌ای ندارد و تصمیم می‌گیرند توافقی طلاق بگیرند.

یعنی زن و شوهری که با هم اختلاف دارند از دوندگی در دادگستری خسته می‌شوند و رو به طلاق توافقی می‌آورند؟

بله، خسته می‌شوند، حدود 25 تا 30 درصد طلاق‌های توافقی این‌گونه است، یعنی اگر بررسی کنید می‌بینید جنگ و دعوایی علیه هم در دادگستری دارند. زمانی که این دست از زوجین برای اجرای طلاق توافقی می‌آیند، در حکم دادگاه قید می‌شود که زوج یا زوجه باید از فلان پرونده در فلان شعبه دادگاه که علیه هم تشکیل دادند، رضایت بدهند اما قالب طلاق‌های توافقی این‌طور نیست؛ قالب طلاق‌های توافقی این‌طور است که زن و شوهر به این نتیجه می‌رسند که به هر دلیلی نمی‌توانند با هم زندگی کنند.

کسانی که از روی عشقبازی ازدواج نکردند برای طلاق توافقی یک دلیل موجه دارند

علت چنین تصمیمی چیست؟

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

این قضیه ریشه دارد و ریشه آن هم به قبل از ازدواج بازمی‌گردد. همان‌طوری که بدون مشورت با خانواده و بزرگان و تحقیق با هم برای ازدواج توافق می‌کنند، همان‌طور هم می‌روند و طلاق می‌گیرند. درباره این قضیه مفصل تحقیق و تحلیل کردم و به این نتیجه رسیدم، آن دسته از زوجینی که ازدواج‌شان درست بوده و از روی لجاجت با والدین یا عشقبازی با هم ازدواج نکردند، وقتی می‌خواهند به‌صورت توافقی طلاق بگیرند یک دلیل موجه دارند زیرا همه کسانی که می‌خواهند طلاق بگیرند، ایراد ندارند و برخی اوقات بنا به دلایلی مثل نازایی از هم طلاق می‌گیرند.

این دست از افراد وقتی می‌خواهد طلاق توافقی بگیرند از روی احساس یا لجاجت با یکدیگر این کار را نمی‌کنند بلکه به این نتیجه می‌رسند نمی‌توانند با هم زندگی کنند و "چرا همدیگر را اذیت کنند؟"، به‌عبارت دیگر در طلاق توافقی هم شما می‌توانید فرهنگ عالی ببینید که دو نفر انسان محترم نشستند و به یک نتایجی رسیدند و تصمیم گرفتند طلاق بگیرند و هم می‌توانید بدترین فرهنگ را ببیند.

دادگاه‌های خانواده همه را به یک چوب می‌رانند

مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

زوجین باید هردو باهم با در دست داشتن مدارک زیر در تهران به دفتر خدمات قضایی و در شهرستان به واحد ثبت دادخواست، مراجعه کنند. موضوع خواسته‌ی آنها در برگ دادخواست «صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) است».

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (عقدنامه) زوجین

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

بعد از ثبت دادخواست، دادگاه صالح بر اساس آدرس محل سکونت مشترک زوجین تعیین می‫شود. بعد از تعیین دادگاه و شعبه‌ی مربوطه برای زوج و زوجه پیامکی ارسال می‫شود که در آن شعبه‌ی مربوطه و تاریخ رسیدگی و مراجعه مشخص می‫شود. زن و شوهر هر دو باهم باید در تاریخ مقرر به شعبه مراجعه کنند و در جلسه‌ی رسیدگی حاضر شوند و خواسته‌ی خود مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش یا طلاق توافقی را مطرح کنند. در همین جلسه قاضی دادگاه طرفین را به داوری ارجاع می‫هد.

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟ این سوال برای کسانی که در دوران عقد هستند و می خواهند جدا شوند بسیار مهم است. اگر منظور از دوران عقد، عدم نزدیکی و رابطه ی زناشویی بین زوجین باشد به هنگام طلاق چه از نوع توافقی و چه از جانب هر کدام از زوجین، مهریه نصف خواهد شد. این شرایط زمانی تغییر خواهد کرد که توافق دیگری در بین زوجین باشد. به عنوان مثال زوجه ادعایی در خصوص مهریه نداشته و یا در قبال طلاق توافقی آن را بذل می کند.

در هر صورت باید گفت که طلاق توافقی به توافق طرفین وابسته بوده و بر سر هر چه که به توافق برسند دادگاه همان را به عنوان ملاک مورد عمل قرار می دهد.

در طلاق های توافقی که در آن ها بین زوجین رابطه زناشویی شکل نگرفته است، باید یک نکته رعایت شود. این نکته این است که در هنگام مراجعه برای طلاق باید گفته شود که زوجه کل مهریه استحقاقی را در قبال طلاق بذل می کند. زیرا همان طور که توضیح داده شد به هنگام طلاق در این شرایط حق زوجه باکره فقط نصف مهریه ای است که در سند نکاحیه نوشته شده است.

رویه موجود در دادگاه های خانواده تهران بر این است که اگر زوجه مدعی بکارت شود از سوی دادگاه به پزشکی قانونی جهت معاینه ارجاع داده خواهد و در صورت تایید بکارت و عدم نزدیکی این امر در رای دادگاه تاثیر گذار خواهد بود. اگرچه در بعضی از شهرستان ها اقرار زوجین مبنی بر عدم نزدیکی را کافی می دانند.

بهتر است بدانید که در صورتی که زوجه دوشیزه باشد پس از ثبت طلاق، زوجه حق رجوع به مهریه را نخواهد داشت. علاوه بر این موضوع زوجین با مراجعه به اداره ثبت احوال می توانند شناسنامه جدیدی اخذ نمایند که در آن نام همسر قبلی و طلاق در آن نوشته نشده باشد.

داوری در طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

دادگاه به زوجین اعلام می‫کند که داورانی از بین بستگان یا آشنایان مورد اعتمادشان تعیین و به دادگاه معرفی کنند. چنانچه زوجین نخواهند یا نتوانند داوری معرفی کنند، دادگاه رأسا مبادرت به انتخاب داور می‫کند.

علاوه بر داوری، زوجین از طرف دادگاه به مراکز مشاره‫ای هم ارجاع داده می‫شوند. زوجین در این مراکز علت عدم توافق خود را مطرح می‫کنند و مشاور سعی در ایجاد صلح و سازش بین زوجین خواهد کرد و اگر این سازش حاصل نشد مشاور نظر کارشناسی خود را به صورت مکتوب و مدلل به دادگاه اعلام می‫کند.

اخد گواهی داور و مشاور و مراجعه مجدد به دادگاه

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

پس از وصول نظرِ کارشناسیِ مشاور و داور به شعبه‌ی دادگاه، قاضی آنها را بررسی و سپس گواهی عدم امکان سازش را صادر می‫‌کند. لازم به ذکر است که زن و شوهر باید در همان جلسه‌ی دادگاه حق تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی خود را ساقط کنند با این کار رأی دادگاه قطعی می‌شود و مدیر دفتر دادگاه گواهی قطعیت را در سه نسخه صادر و به هریک از طرفین نسخه‫ای می‫دهد.

مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

در این مرحله گواهی عدم امکان سازش صادر شده است. لازم به ذکر است که این گواهی سه ماه اعتبار دارد. یعنی طرفین فقط تا سه ماه فرصت دارند که با مدارک لازم به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند و اگر این مدت سپری شود اعتبار این گواهی و کلیه‌ی توافقات فی‌مابین زوج و زوجه از بین خواهد رفت. در ضمن باید توجه شود بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و در مدت اعتبار آن یعنی سه ماه، قبل از مراجعه به دفترخانه و اجرای صیغه‌ی طلاق احدی از طرفین نمی‫تواند یک طرفه توافق را از بین ببرد و و این توافق اولیه برای طلاق توافقی فقط با توافق ثانویه هر دو طرف مبنی بر برهم زدن توافق اولیه از بین خواهد رفت.

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، در صورتی که زوجه باکره باشد باید در ضمن توافقات، به این امر اقرار کند و قبل از اجرای صیغه‌ی طلاق با مراجعه به پزشکی قانونی گواهی سلامت بکارت بگیرد. ولی اگر باکره نباشد (مدخوله باشد) ضمن اینکه در توافقات بر این امر اقرار کرده، باید آزمایش خون داده و گواهی عدم بارداری بگیرد در این مرحله زوجین با در دست داشتن گواهی عدم بارداری و قطعیت گواهی عدم امکان سازش متفقا می‫توانند به هریک از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه و نسبت به اجرای رأی طلاق اقدام کنند و صیغه‌ی طلاق در خصوص آنها جاری خواهد شد.

در مواقعی که زوج و زوجه برای مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق با هم همکاری نکنند، هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، در صورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می‌کند برای اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت حضور نیافتن زوجه، صیغه‌ی طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله‌ی دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد. درصورتی که زوج برای مراجعه به دفترخانه همکاری نکند و زوجه بنابر اعلام دادگاه صادرکننده‌ی رأی یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه‌ی طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، حضور نیافتن زوج، مانع اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن نیست. اجرای صیغه‌ی طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر صورت می‌گیرد. بنابراین داشتن وکالت بلاعزل برای اجرای صیغه‌ی طلاق برای زن در طلاق توافقی نکته‌ای است که جهت اجتناب از مشکلات عدم حضور زوج در دفترخانه باید مدنظر قرار گیرد.

در پایان باید یادآوری کنیم که در طلاق توافقی اصولا کراهت از جانب هر دو طرف یعنی زن و شوهر است که با هم توافق می‫کنند از هم جدا شوند و معمولا خانم از بخشی از حقوق مالی خود صرف نظر می‫کند به همین خاطر طلاق توافقی از نوع «بائن» محسوب می‫شود. زن باید در صورتی که مدخوله باشد سه طهر و در غیر این صورت سه ماه عده نگه دارد (طلاق بائن در مقابل طلاق رجعی است. طلاق رجعی به این معناست که پس از اینکه طلاق بین زن و مرد صورت گرفت مرد می‫تواند بدون اینکه دوباره برای ثبت و خواندن صیغه‌ی ازدواج اقدامی کند به همسر خود رجوع کند مشروط بر اینکه در دوران عده باشد.) یعنی تا زمانی که زن به مالی که به مرد بخشیده رجوع نکند، مرد حق رجوع به زن را نخواهد داشت.

مشکلات طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

معمولا پس از صدور حكم طلاق توافقی، شوهر هیچ اجباری برای آمدن به محضر ندارد و چون این طلاق با توافق طرفین صورت می‌گیرد، به لحاظ قانونی رفتن به محضر هم باید با توافق طرفین باشد و نمی‌شود توافق طرفین را با الزام همراه كرد، بنابراین برای حل این مشكل شاید بهترین راهكار این باشد كه طرفین الزام رفتن به محضر را نیز جزیی از تعهدات خود در دادخواست ذكر كنند تا در نهایت در حكم دادگاه منعكس شود. در این صورت می‌توان الزام شوهر را به آنچه خود تعهد داده است، از دادگاه درخواست كرد.

مزایای طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

  1. عدم تشكیل پرونده‌های متعدد در دادگستری.
  2. جلوگیری از رجوع مكرر زوجین به محل دادگستری. 
  3. دخالت طرفین در طلاق و صدور گواهی‌ عدم امکان سازش.
  4. كوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق.
  5. مدت‌دار بودن این گواهی در عرض 3 ماه كه سبب حفظ دوام عقد نكاح است. در حالی‌ كه در حكم طلاق، كه بدون مدت اجرایی است، هر لحظه دوام زندگی تهدید می‌شود.
  6. درگیری كمتر و كاهش تنش بین خانواده‌های زوجین.
  7. احتمال رجوع بیشتر زوجین در آینده به یكدیگر و تشكیل مجدد زندگی مشترك به دلیل مورد ششم.
  8. كاهش استرس فرزندان.

تفاوت طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

چنانچه زوجین هر دو در مورد طلاق توافق داشته و در مورد نحوه جدایی و پرداخت حقوق زن و فرزندان به تفاهم برسند، طلاق توافقی است. این طلاق برای سرعت بخشیدن به کار کسانی است که با توافق مصّر به طلاق هستند. طلاق خلع و مبارات نیز دو صورت طلاق توافقی است البته اجرای این طلاق نیز همچون دیگر طلاق‌هایی که به درخواست زن و مرد است، منوط به انجام تشریفات در مراجع قضایی و صدور گواهی عدم امکان سازش است. طلاق خلع و مبارات از نوع طلاق بائن است که امکان رجوع در آن وجود ندارد. 

بر اساس ماده 1146 قانون مدنی، طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر دارد، در مقابل مالی که به او می‌دهد، طلاق می‌گیرد، اعم از اینکه مال مزبور عین مهر، معادل آن، یا بیشتر یا کمتر از مهریه باشد. همچنین بر اساس ماده 1147 قانون مدنی، طلاق مبارات آن است که کراهت از سوی طرفین باشد اما در این صورت عوض باید زاید بر میزان مهر نباشد. در واقع در این طلاق هر دو طرف از هم کراهت و تمایل به طلاق دارند اما میزان بخششی که زن به مرد می‌دهد، بیش از مهریه نیست.

از لحاظ ماهیت در طلاق خلع و مبارات مادامی که زن رجوع به عرض نکرده باشد، طلاق بائن است یعنی اگر زن پس از طلاق خواهان مبلغی نباشد که برای گرفتن اجازه طلاق به مرد داده است، طلاق بائن و رجوع ممکن نیست. زن در این نوع طلاق حق گرفتن نفقه ندارد و از شوهرش ارث نمی‌برد اما اگر زن خواهان مهریه‌اش باشد و بخواهد مالش را پس بگیرد، ماهیت طلاق تغییر و تبدیل به طلاق رجعی می‌شود بنابراین امکان رجوع مرد ایجاد شده و زن حق ارث و نفقه را دارد.

هزینه طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟

هزینه های طلاق توافقی عبارت است از:

  • هزینه هایی در رابطه با ثبت دادخواست: حدودا صدوپنجاه هزار تومان است.
  • هزینه های مربوط به حق الوکاله وکیل مربوطه : حدودا ۲ تا ۴ میلیون است.
  • هزینه های مربوط  به ثبت طلاق در دفترخانه: دویست و پنجاه تا پانصد هزار تومان است.

 

منبع : چطور | باشگاه خبرنگاران | تسنیم | گروه وکلای پارسای | سیناوکیل | تهران وکیل | talagh-tavafoghi | تهران وکیل | گروه وکلای یاسا

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.3,"reviewCount":4}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
4

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟","headline" : "طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟", "url" : "https://jameesalamat.com/node/105","id" : "https://jameesalamat.com/node/105","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82%20%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" یکی از مهم ترین وقایع زندگی انسان ازدواج است که البته در بعضی موارد به جدایی و طلاق منجر می‫شود. «طلاق» واژه‌ای است که این روزها زیاد می‫شنویم ولی شاید همه به مسائل جزئی آن آشنا نباشند. " , "articleBody" : " طلاق توافقی چیست برای طلاق توافقی چند موضوع را باید در نظر گرفت؛ نخست اینکه در قانون جدید حمایت از خانواده مصوبه سال 91، بحثی به‌عنوان طلاق توافقی ایجاد شد. تا قبل از آن اسمی به‌عنوان طلاق توافقی در قانون وجود نداشت. قانون قبلی مصوب سال 71 بود و عملاً طلاقی که صورت می‌گرفت، توافقی بود اما تحت عنوان طلاق توافقی نبود، یعنی در قانون اشاره شده بود که اگر زن و شوهر بخواهند طلاق بگیرند، چکار کنند، ولی در قانون جدید اسم طلاق توافقی آمده است، علتش هم آن است که طلاق توافقی به‌قدری زیاد شد که قانونگذار تصمیم گرفت از آن نام ببرد و برای آن یک سیکل و راهکار جدایی را در نظر بگیرد و طراحی کند. قبل از آنکه به موضوع مورد بحث یعنی مراحل طلاق توافقی بپردازیم باید انواع طلاق را بشناسیم. براساس قوانین و موازین کشور وقوع امر طلاق از سه راه امکان پذیر است: طلاق به درخواست مرد (زوج) طلاق به درخواست زن (زوجه) توافق زوجین برای طلاق. موضوع سخن ما، قسم سوم یعنی طلاق توافقی است که همان‌طور که از اسم آن آشکار است منوط به توافق زن و شوهر در تمام موضوعات زندگی مشترک و حضور هر دوی آنها در تمام مراحل رسیدگی است. موضوعاتی که زوجین برای عملی و اجرا شدن طلاق توافقی باید در خصوص آنها با هم توافق کنند: طلاق توافقی و مهیریه پرداخت کامل یا جزئی از&nbsp;مهریه&nbsp;و یا حتی عدم پرداخت مهریه کاملا با توافق زن و مرد مشخص می شود. معمولا در&nbsp;طلاق توافقی&nbsp;مهریه در مقابل حق طلاق مرد می باشد. مثلا مرد میتواند به همسرش بگوید که صد سکه از مهریه خود را ببخش تا در قبال آن طلاق توافقی بگیریم. ممکن است توافق شود مقداری از مهریه به صورت یکجا یا اقساط به زن پرداخت شود. نفقه در طلاق توافقی در نظر داشته باشید که زن و شوهری پنج سال باهم زندگی میکنند و زن در این مدت هیچ نفقه ای دریافت نکرده است. زن میتواند برای دریافت نفقه پنج سال از شوهر خود اقدام کند. ولی زمانیکه زن و شوهر قصد داشته باشند تا&nbsp;طلاق توافقی&nbsp;بگیرند به دلیل اینکه مردان در اکثر مواقع راضی به طلاق نمیشوند، زن میتواند مقداری از نفقه خود و یا تمام نفقه را نسبت به شوهرش ببخشد تا شوهر راضی به طلاق شده و سپس طلاق توافقی بگیرند. اجرت المثل در طلاق توافقی اجرت المثل، مزدی است که زن بابت کارهایی که در منزل انجام میدهد دریافت میکند و زمانی به زن تعلق میگیرد که طلاق از طرف مرد باشد و یا زن قصد نداشته باشد که اینکارها را مجانی انجام دهد. بنابراین زن و مرد باید در خصوص اجرت المثل توافق کنند. یعنی گرفتن و یا نگرفتن&nbsp;نفقه&nbsp;در طلاق توافقی کاملا بستگی به توافق میان زن و شوهر خواهد داشت. جهیزیه در طلاق توافقی اموالی که مطابق رسم های گذشته، زن به خانه میاورد جهیزیه نامیده میشود. زن میتواند جهیزیه ای که به خانه شوهر میاورد را در لیستی نوشته و آن را نزد خود نگه دارد که این لیست جهیزیه، سیاهه جهیزیه نامیده میشود. سیاهه جهیزیه زمانی اعتبار دارد که شوهر آنرا امضا کرده باشد. در طلاق توافقی زن و مرد باید در خصوص جهیزیه ای که زن به خانه آورده است توافق کنند و معمولا زن جهیزیه خود را با خود میبرد. اگر هم زن و مرد توافقی در خصوص جهیزیه نکنند زن میتواند با استناد به سیاهه برای گرفتن جهیزیه خود اقدام کند. وضعیت باردار بودن زن در طلاق توافقی در صورتیکه زن اقرار کند که حامله نیست باید بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش (که توسط دادگاه صادر میشود) گواهی عدم بارداری را ارائه کند. اگر زن اقرار کند که اصلا رابطه نزدیکی با شوهر خود نداشته است باید گواهی سلامت بکارت را ارائه کند که معمولا این گواهی توسط پزشکی قانونی صادر میشود. اگر هم زن باردار باشد باید مشخص شود تا بعد از به دنیا آمدن فرزند، نام پدر و مادر در شناسنامه قید شود. باردار بودن زن هیچ ارتباطی با طلاق توافقی ندارد یعنی اگر زن باردار باشد، طلاق توافقی مطابق توافقات میان زن و مرد انجام خواهد شد. نگهداری فرزندان در طلاق توافقی بیشترین علت دخالت دادگاه‌ها در طلاق توافقی، تعیین تکلیف نسبت به حضانت و نگهداری فرزندان مشترک بعد از طلاق توافقی است که در هر حال بین زن و مرد نسبت به این امر نیز توافق صورت می‌گیرد. توافقی که زن و مرد به عنوان پدر و مادر فرزندان تنظیم میکنند در دادگاه اعتبار دارد و مطابق آن، دادگاه حکم صادر میکند. مثلا زن و مرد میتوانند توافق کنند که بعد از طلاق، نگهداری فرزند دختری که هشت سال سن دارد با مادر باشد. نفقه فرزندان در طلاق توافقی نفقه فرزندان بعد از طلاق توافقی، ارتباطی به حضانت ندارد. یعنی اگر نگهداری فرزندان هم به مادر سپرده شود تحت هر شرایطی پدر باید نفقه فرزندان را پرداخت کند و مادر مسئولیتی در پرداخت نفقه به فرزندان ندارد. اما بصورت کلی مهریه‌ی زن، نفقه‌ی زن،&nbsp;اجرت‌المثل زن،&nbsp;حضانت&nbsp;فرزند مشترک، قرار ملاقات فرزند مشترک و سایر توافقات؛ لازم به ذکر است که برای طلاق توافقی لزومی ندارد زن کل مهریه‌‌اش را ببخشد (در اصطلاح حقوقی بذل کند) ممکن است نیمی از مهریه را ببخشد یا حتی مرد حاضر باشد کل مهریه‌ را پرداخت کند و این امر کاملا بستگی به توافق طرفین دارد. نکنه‌ی مهم درخواست طلاق توافقی آن است که زن و مرد باید در خصوص کلیه‌ی امور مالی و غیرمالی خود باهم توافق کنند. پس از اینکه زوجین در امور مشترک به توافق رسیدند، می‫توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند. توافقات مذکور می‌تواند در محضر و جلسه‌ی دادگاه باشد یا در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و به طریق رسمی ثبت شود و یا اگر طرفین مایل بودند از همان ابتدا به وکلای دادگستری مراجعه کنند شرح توافقات خود را به وکلای خویش خواهند داد و وکلای ایشان مراحل قانونی طلاق توافقی را انجام می‫دهند. طلاق توافقی چقدر زمان&nbsp;میبرد در جواب این سوال که طلاق توافقی چقدر طول می کشد&nbsp;باید گفت که با توجه به این که زن و شوهر در مورد طلاق، موارد مالی و غیر مالی مرتبط با زوجیت با یکدیگر توافق دارند، نیازمند رسیدگی طولانی و با وسواس در دادگاه نمی باشد و دادگاه های خانواده معمولا موضعی سهل گیرانه در این خصوص دارند اما&nbsp;مدت زمان طلاق توافقی&nbsp;با توجه به آنچه که گفته شد بسیار کم است ولی رویه دادگاه های شهر های مختلف ایران یکسان نیست و زمان قطعی را در این مورد نمی توان پیش بینی کرد. در شهر تهران نیز مجتمع های قضایی مختلف و شعبه های متفاوت دادگاه خانواده مشی مخصوص به خود را دارند&nbsp;ولی در حال حاضر در اکثر شعبه های خانواده تهران روند طلاق توافقی از ابتدا یعنی ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) کمتر از یک هفته و معمولا 3 الی 4 روز توسط وکیل انجام می پذیرد.&nbsp;اگر زن و شوهر بدون داشتن وکیل بخواهند&nbsp;مراحل طلاق توافقی&nbsp;را انجام دهند از یک هفته الی ده روز طول می کشد. اما در مقام پاسخ به این سوال که&nbsp;طلاق توافقی چه مدت طول می کشد&nbsp;جزئیاتی نیز موثر است مثلا خوب است که بدانید معمولا از بیست و پنجم هر ماه تا اول ماه بعد، دادخواست&nbsp;طلاق توافقی&nbsp;و یا هر دادخواست دیگری ثبت شود، به دلیل آماری که هر شعبه باید ارائه کند پرونده ارجاع نمی شود.&nbsp;بنابراین&nbsp;مدت زمان طلاق توافقی&nbsp;اگر دادخواست در پنج روز آخر ماه ثبت گردد طولانی تر می شود. در مورد پرونده های&nbsp;طلاق توافقی&nbsp;که زن و شوهر دارد بعضی از شعب حساسیت بیشتر نشان می دهند و در بیشتر شعبه های خانواده تهران مرسوم است که از دفترخانه ای که&nbsp;وکالت در طلاق&nbsp;اخذ شده است در خصوص صحت و سقم آن و مدت اعتبار استعلام می شود البته این استعلام دستی است به این صورت که اگر دفترخانه مورد نظر همان شهر باشد می توان در یک روز با مراجعه به دفترخانه جواب استعلام دادگاه را اخذ کرد اما اگر دفتر خانه ای که وکالت در طلاق از آن جا گرفته شده است در شهر دیگر باشد بدیهی است که و صدور رای بیشتر طول می کشد مگر این که ضمن عقد نکاح یعنی در سند ازدواج درج شده باشد که در این حالت نیازی به استعلام نیست. اما متاسفانه بعضی از وکالت های در طلاق به ویژه آن هایی که ضمن عقد و در سند ازدواج از شوهر اخذ شده است دارای نواقصی است و مهم ترین آن ها که مرتبط با این بحث&nbsp;طلاق توافقی چند روز طول میکشد&nbsp;این است زن از شوهر در وکالت در طلاق در اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی را ندارد. بعضی از شعب خانواده در این مورد حساسیت ویژه نشان می دهند و اگر در وکالتنامه عبارت مذکور وجود نداشته باشد رای صادر می گردد ولی قطعیت آن موکول به 44 روز بعد خواهد شد یعنی این که امکان ثبت طلاق در این مدت میسر نمی باشد. قانون جدید طلاق توافقی قانون جدید طلاق توافقی : قانون حمایت از خانواده ملزم کرده است که تمامی مراجعه کنندگان &nbsp;برای طلاق توافقی به دادگاه درخواست می‌دهند به مشاوره مراجعه کنند، به این معنا که دیگر طلاق توافقی بدون مراجعه به مشاوره امکان ثبتش وجود ندارد. رئیس اداره مددکاری و خدمات مشاوره‌ای معاونت فرهنگی قوه قضائیه با اشاره &nbsp;کردن به اینکه بعد از مراحلی که مطرح شد و بعد از آزمون و جذب مشاوران، کسانی که به دادگاه مراجعه می‌کنند باید پیش مشاور رفته و چند جلسه با آنها صحبت شود و اگر افراد اختلال‌های شخصیتی و رفتاری دارند مشاوران جلسات را بیشتر برگزار کنند و این امر را به قاضی اعلام کنند که امید سازش وجود دارد یا خیر، در واقع مشاوره دادگاه قصد &nbsp;دارد که امار طلاق را به خصوص&nbsp; طلاق توافقی را&nbsp; کاهش دهد . نمونه دادخواست طلاق توافقی قبل از مشاهده&nbsp;نمونه دادخواست طلاق توافقی، بهتر است بدانیم که متن دادخواست&nbsp;طلاق توافقی&nbsp;اهمیت چندانی ندارد و به بیان دیگر لازم نیست که زوجین یا وکلای زوجین خواهان طلاق توافقی ، در متن دادخواست خود به جزئیات کامل توافق های زوجین اشاره کنند، صرفا درخواست طلاق توافقی ساده کفایت می کند و بهتر است مشروح کامل توافقات زوجین حتی اگر برای آن ها قبل از دادخواست، صورتجلسه طلاق توافقی تنظیم شده باشد به مرحله مشاوره دادگاه یا به حضورقاضی موکول شود نکته مهم این که دادن دادخواست طلاق توافقی و امضاء آن در صورت پشیمانی یکی از زوجین تکلیفی برای آن ها به وجود نمی آورد و با عدم پیگیری یکی از زوجین پرونده بسته خواهد شد. توجه داشته باشید که طی مراحل طلاق توافقی از دو حال خارج نیست: آنکه مراحل انجام طلاق توافقی به عهده ی وکیل است که در این حالت وکیل ماهر و با تجربه قبل از تقدیم دادخواست به دادگاه از طریق دفاتر خدمات قضایی توافقات زوجین را صورتجلسه می کند و متن توافق نامه را نزد خود بایگانی می کند و مندرجات و توافق ها را در خصوص تمام مسایل اعم از مالی و غیرمالی (مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت و آنچه قرار است بین زوجین رد و بدل شود) صورتجلسه می کند. وکیل پس از دادن دادخواست طلاق توافقی به دفتر خدمات و پس از ارجاع دادخواست به شعبه، جزئیات کامل توافق های زوجین را به دادگاه اعلام می کند که در متن رای طلاق توافقی به آ« تام و کمال اشاره می شود. دومین شکل طی مراحل طلاق توافقی ،انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل است. در این حالت هم زوجین با داشتن مدارک لازم طلاق توافقی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کنند و با دادن مدارک فقط اعلام می کنند که خواسته و موضوع دادخواست آن ها طلاق توافقی است. اغلب این دفاتر متن آماده دارند که زوجین به صورت الکترونیکی آن را امضاء می کنند و در این جا هم لازم نیست همه توافق های خود را در متن دادخواست طلاق توافقی بگنجانید اگرچه می توانید توافق نامه ای را که بین خود صورتجلسه کرده اید در صورت تمایل به دفتر خدمات بدهید تا آن را به انضمام دادخواست پیوست کند ولی همانطور که بیان شد بهتر است فقط دادخواست ساده طلاق توافقی را امضاء کنید و اعلام توافقات خود را به دادگاه و حین مرحله مشاوره و نزد قاضی موکول نمایید. متن دادخواست طلاق توافقی (نمونه ۱) خواهان: مشخصات زوج یا زوجه خوانده: مشخصات زوجه یه زوج خواسته: تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش(طلاق توافقی) دلایل ومنضمات: ۱-شناسنامه وکارت ملی ۲-عقدنامه ازدواج شرح دادخواست: ریاست محترم دادگاه خانواده ………. با سلام واحترام بدینوسیله به استحضار عالی معروض می دارد: به شرح مندرج در سند ازدواج رسمی شماره ترتیب ………… دفتر ازدواج شماره…………..اینجانب ………. با …………..در تاریخ ……….. ماه ………….به عقد دائم یکدیگر در آمده ایم که با وصف آنکه دارای فرزند مشترک نمی باشیم/می باشیم بواسطه عدم تفاهمات اخلاقی وروحی منجر به اختلافات متعدد حاصله قادر به ادامه زندگی مشترک زناشوئی نمی باشیم لهذا بواسطه مذکور شده مصمم به طلاق بوده با تقدیم دادخواست مذکور صدور گواهی مذکور جهت ارائه به دفترخانه طلاق واجرای صیغه طلاق را درخواست داریم. متن دادخواست طلاق توافقی (نمونه ۲) خواهان: مشخصات زوج یا زوجه خوانده: مشخصات زوجه یه زوج خواسته: تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش(طلاق توافقی) دلایل ومنضمات: ۱-شناسنامه وکارت ملی ۲-عقدنامه ازدواج شرح دادخواست: ریاست محترم دادگاه خانواده ………. با سلام واحترام بدینوسیله به استحضار عالی معروض می دارد: به شرح مندرج در سند ازدواج رسمی شماره ترتیب ………… دفتر ازدواج شماره…………..اینجانب ………. با …………..در تاریخ ……….. ماه ………….به عقد دائم یکدیگر در آمده ایم که با وصف آنکه دارای فرزند مشترک نمی باشیم/می باشیم بواسطه عدم تفاهمات اخلاقی وروحی منجر به اختلافات متعدد حاصله قادر به ادامه زندگی مشترک زناشوئی نمی باشیم لهذا بواسطه مذکور شده مصمم به طلاق بوده با تقدیم دادخواست مذکور صدور گواهی مذکور جهت ارائه به دفترخانه طلاق واجرای صیغه طلاق را درخواست داریم. شرایط وتوافقات حاصله به این شرح است: ۱-زوجه تمامی مهریه خود/یا قسمتی از آنرا را شامل ……….. سکه بهار آزادی یا وجه نقد ومبلغ …………………….ریال را همزمان با اجرا ووقوع طلاق به زوج بذل نموده وزوج قبول بذل می نماید.۲-جهیزیه در نزد زوجه بوده ووی ادعای در اینخصوص ندارد.۳-زوجه باردار نبوده و فاقد فرزند مشترک /یا دارای ……فرزند مشترک می باشیم و شرایط حضانت و ملاقات به این شرح است…………………………………………………….۴-زوجه ادعای در خصوص نفقه واجرت المثل ندارد/یا دارد و…………….مبلغ دریافت می نماید. همان طور که در متن بدان اشاره شد در دادخواست طلاق توافقی اشاره یا عدم اشاره به توافقات بین زوجین بر عهده ی خودشان میباشد لذا تنها تفاوت بین دو درخواست طلاق توافقی درمحتوای پایانی می باشد. چرا طلاق توافقی زیاد شد؟ بسیاری از طلاق‌‌های توافقی در ابتدا توافقی نبوده است، یعنی زن و شوهر علیه هم در دادگستری جنگ و دعوا راه می‌اندازند، خیلی‌هایشان این طور که بنشینند و با هم تصمیم برای طلاق بگیرند. حدود 25 تا 30 درصد طلاق‌های توافقی این‌گونه است که بر اثر جنگ و دعوا، یک سال علیه هم در دادگاه‌ها شکایت می‌کنند تا اینکه خسته می‌شوند، سپس به این نتیجه می‌رسند که جنگ و دعوا جز خستگی فایده‌ای ندارد و تصمیم می‌گیرند توافقی طلاق بگیرند. یعنی زن و شوهری که با هم اختلاف دارند از دوندگی در دادگستری خسته می‌شوند و رو به طلاق توافقی می‌آورند؟ بله، خسته می‌شوند، حدود 25 تا 30 درصد طلاق‌های توافقی این‌گونه است، یعنی اگر بررسی کنید می‌بینید جنگ و دعوایی علیه هم در دادگستری دارند. زمانی که این دست از زوجین برای اجرای طلاق توافقی می‌آیند، در حکم دادگاه قید می‌شود که زوج یا زوجه باید از فلان پرونده در فلان شعبه دادگاه که علیه هم تشکیل دادند، رضایت بدهند اما قالب طلاق‌های توافقی این‌طور نیست؛ قالب طلاق‌های توافقی این‌طور است که زن و شوهر به این نتیجه می‌رسند که به هر دلیلی نمی‌توانند با هم زندگی کنند. کسانی که از روی عشقبازی ازدواج نکردند برای طلاق توافقی یک دلیل موجه دارند علت چنین تصمیمی چیست؟ این قضیه ریشه دارد و ریشه آن هم به قبل از ازدواج بازمی‌گردد. همان‌طوری که بدون مشورت با خانواده و بزرگان و تحقیق با هم برای ازدواج توافق می‌کنند، همان‌طور هم می‌روند و طلاق می‌گیرند. درباره این قضیه مفصل تحقیق و تحلیل کردم و به این نتیجه رسیدم، آن دسته از زوجینی که ازدواج‌شان درست بوده و از روی لجاجت با والدین یا عشقبازی با هم ازدواج نکردند، وقتی می‌خواهند به‌صورت توافقی طلاق بگیرند یک دلیل موجه دارند زیرا همه کسانی که می‌خواهند طلاق بگیرند، ایراد ندارند و برخی اوقات بنا به دلایلی مثل نازایی از هم طلاق می‌گیرند. این دست از افراد وقتی می‌خواهد طلاق توافقی بگیرند از روی احساس یا لجاجت با یکدیگر این کار را نمی‌کنند بلکه به این نتیجه می‌رسند نمی‌توانند با هم زندگی کنند و "چرا همدیگر را اذیت کنند؟"، به‌عبارت دیگر در طلاق توافقی هم شما می‌توانید فرهنگ عالی ببینید که دو نفر انسان محترم نشستند و به یک نتایجی رسیدند و تصمیم گرفتند طلاق بگیرند و هم می‌توانید بدترین فرهنگ را ببیند. دادگاه‌های خانواده همه را به یک چوب می‌رانند مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی زوجین باید هردو باهم با در دست داشتن مدارک زیر در تهران به دفتر خدمات قضایی و در شهرستان به واحد&nbsp;ثبت دادخواست، مراجعه کنند. موضوع خواسته‌ی آنها در برگ دادخواست «صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) است». کارت ملی شناسنامه سند ازدواج (عقدنامه) زوجین مراحل طلاق توافقی بعد از ثبت دادخواست، دادگاه صالح بر اساس آدرس محل سکونت مشترک زوجین تعیین می‫شود. بعد از تعیین دادگاه و شعبه‌ی مربوطه برای زوج و زوجه پیامکی ارسال می‫شود که در آن شعبه‌ی مربوطه و تاریخ رسیدگی و مراجعه مشخص می‫شود. زن و شوهر هر دو باهم باید در تاریخ مقرر به شعبه مراجعه کنند و در جلسه‌ی رسیدگی حاضر شوند و خواسته‌ی خود مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش یا طلاق توافقی را مطرح کنند. در همین جلسه قاضی دادگاه طرفین را به داوری ارجاع می‫هد. مراحل طلاق توافقی در دوران عقد طلاق توافقی در دوران عقد&nbsp;چگونه است؟ این سوال برای کسانی که در دوران عقد هستند و می خواهند جدا شوند بسیار مهم است. اگر منظور از دوران عقد، عدم نزدیکی و رابطه ی زناشویی بین زوجین باشد به هنگام طلاق چه از نوع توافقی و چه از جانب هر کدام از زوجین، مهریه نصف خواهد شد. این شرایط زمانی تغییر خواهد کرد که توافق دیگری در بین زوجین باشد. به عنوان مثال زوجه ادعایی در خصوص مهریه نداشته و یا در قبال&nbsp;طلاق توافقی&nbsp;آن را بذل می کند. در هر صورت باید گفت که طلاق توافقی به توافق طرفین وابسته بوده و بر سر هر چه که به توافق برسند دادگاه همان را به عنوان ملاک مورد عمل قرار می دهد. در طلاق های توافقی که در آن ها بین زوجین رابطه زناشویی شکل نگرفته است، باید یک نکته رعایت شود. این نکته این است که در هنگام مراجعه برای طلاق باید گفته شود که زوجه کل&nbsp;مهریه&nbsp;استحقاقی را در قبال طلاق بذل می کند. زیرا همان طور که توضیح داده شد به هنگام&nbsp;طلاق&nbsp;در این شرایط حق زوجه باکره فقط نصف&nbsp;مهریه&nbsp;ای است که در سند نکاحیه نوشته شده است. رویه موجود در دادگاه های خانواده تهران بر این است که اگر زوجه مدعی بکارت شود از سوی دادگاه به پزشکی قانونی جهت معاینه ارجاع داده خواهد و در صورت تایید بکارت و عدم نزدیکی این امر در رای دادگاه تاثیر گذار خواهد بود. اگرچه در بعضی از شهرستان ها اقرار زوجین مبنی بر عدم نزدیکی را کافی می دانند. بهتر است بدانید که در صورتی که زوجه دوشیزه باشد پس از ثبت&nbsp;طلاق، زوجه حق رجوع به&nbsp;مهریه&nbsp;را نخواهد داشت. علاوه بر این موضوع زوجین با مراجعه به اداره ثبت احوال می توانند شناسنامه جدیدی اخذ نمایند که در آن نام همسر قبلی و&nbsp;طلاق&nbsp;در آن نوشته نشده باشد. داوری در طلاق توافقی دادگاه به زوجین اعلام می‫کند که داورانی از بین بستگان یا آشنایان مورد اعتمادشان تعیین و به دادگاه معرفی کنند. چنانچه زوجین نخواهند یا نتوانند داوری معرفی کنند، دادگاه رأسا مبادرت به انتخاب داور می‫کند. علاوه بر داوری، زوجین از طرف دادگاه به مراکز مشاره‫ای هم ارجاع داده می‫شوند. زوجین در این مراکز علت عدم توافق خود را مطرح می‫کنند و مشاور سعی در ایجاد صلح و سازش بین زوجین خواهد کرد و اگر این سازش حاصل نشد مشاور نظر کارشناسی خود را به صورت مکتوب و مدلل به دادگاه اعلام می‫کند. اخد گواهی داور و مشاور و مراجعه مجدد به دادگاه پس از وصول نظرِ کارشناسیِ مشاور و داور به شعبه‌ی دادگاه، قاضی آنها را بررسی و سپس گواهی عدم امکان سازش را صادر می‫‌کند. لازم به ذکر است که زن و شوهر باید در همان جلسه‌ی دادگاه حق تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی خود را ساقط کنند با این کار رأی دادگاه قطعی می‌شود و مدیر دفتر دادگاه گواهی قطعیت را در سه نسخه صادر و به هریک از طرفین نسخه‫ای می‫دهد. مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق در این مرحله گواهی عدم امکان سازش صادر شده است. لازم به ذکر است که این گواهی سه ماه اعتبار دارد. یعنی طرفین فقط تا سه ماه فرصت دارند که با مدارک لازم به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند و اگر این مدت سپری شود اعتبار این گواهی و کلیه‌ی توافقات فی‌مابین زوج و زوجه از بین خواهد رفت. در ضمن باید توجه شود بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و در مدت اعتبار آن یعنی سه ماه، قبل از مراجعه به دفترخانه و اجرای صیغه‌ی طلاق احدی از طرفین نمی‫تواند یک طرفه توافق را از بین ببرد و و این توافق اولیه برای طلاق توافقی فقط با توافق ثانویه هر دو طرف مبنی بر برهم زدن توافق اولیه از بین خواهد رفت. پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، در صورتی که زوجه باکره باشد باید در ضمن توافقات، به این امر اقرار کند و قبل از اجرای صیغه‌ی طلاق با مراجعه به پزشکی قانونی گواهی سلامت بکارت بگیرد. ولی اگر باکره نباشد (مدخوله باشد) ضمن اینکه در توافقات بر این امر اقرار کرده، باید آزمایش خون داده و گواهی عدم بارداری بگیرد در این مرحله زوجین با در دست داشتن گواهی عدم بارداری و قطعیت گواهی عدم امکان سازش متفقا می‫توانند به هریک از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه و نسبت به اجرای رأی طلاق اقدام کنند و صیغه‌ی طلاق در خصوص آنها جاری خواهد شد. در مواقعی که زوج و زوجه برای مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق با هم همکاری نکنند، هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، در صورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می‌کند برای اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت حضور نیافتن زوجه، صیغه‌ی طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله‌ی دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد. درصورتی که زوج برای مراجعه به دفترخانه همکاری نکند و زوجه بنابر اعلام دادگاه صادرکننده‌ی رأی یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه‌ی طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، حضور نیافتن زوج، مانع اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن نیست. اجرای صیغه‌ی طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر صورت می‌گیرد. بنابراین داشتن وکالت بلاعزل برای اجرای صیغه‌ی طلاق برای زن در طلاق توافقی نکته‌ای است که جهت اجتناب از مشکلات عدم حضور زوج در دفترخانه باید مدنظر قرار گیرد. در پایان باید یادآوری کنیم که در طلاق توافقی اصولا کراهت از جانب هر دو طرف یعنی زن و شوهر است که با هم توافق می‫کنند از هم جدا شوند و معمولا خانم از بخشی از حقوق مالی خود صرف نظر می‫کند به همین خاطر طلاق توافقی از نوع «بائن» محسوب می‫شود. زن باید در صورتی که مدخوله باشد سه طهر و در غیر این صورت سه ماه عده نگه دارد (طلاق بائن در مقابل طلاق رجعی است. طلاق رجعی به این معناست که پس از اینکه طلاق بین زن و مرد صورت گرفت مرد می‫تواند بدون اینکه دوباره برای ثبت و خواندن صیغه‌ی ازدواج اقدامی کند به همسر خود رجوع کند مشروط بر اینکه در دوران عده باشد.) یعنی تا زمانی که زن به مالی که به مرد بخشیده رجوع نکند، مرد حق رجوع به زن را نخواهد داشت. مشکلات طلاق توافقی معمولا پس از صدور حكم طلاق توافقی، شوهر هیچ اجباری برای آمدن به محضر ندارد و چون این طلاق با توافق طرفین صورت می‌گیرد، به لحاظ قانونی رفتن به محضر هم باید با توافق طرفین باشد و نمی‌شود توافق طرفین را با الزام همراه كرد، بنابراین برای حل این مشكل شاید بهترین راهكار این باشد كه طرفین الزام رفتن به محضر را نیز جزیی از تعهدات خود در دادخواست ذكر كنند تا در نهایت در حكم دادگاه منعكس شود. در این صورت می‌توان الزام شوهر را به آنچه خود تعهد داده است، از دادگاه درخواست كرد. مزایای طلاق توافقی عدم تشكیل پرونده‌های متعدد در دادگستری. جلوگیری از رجوع مكرر زوجین به محل دادگستری.&nbsp; دخالت طرفین در طلاق و صدور گواهی‌ عدم امکان سازش. كوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق. مدت‌دار بودن این گواهی در عرض 3 ماه كه سبب حفظ دوام عقد نكاح است. در حالی‌ كه در حكم طلاق، كه بدون مدت اجرایی است، هر لحظه دوام زندگی تهدید می‌شود. درگیری كمتر و كاهش تنش بین خانواده‌های زوجین. احتمال رجوع بیشتر زوجین در آینده به یكدیگر و تشكیل مجدد زندگی مشترك به دلیل مورد ششم. كاهش استرس فرزندان. تفاوت طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چنانچه زوجین هر دو در مورد طلاق توافق داشته و در مورد نحوه جدایی و پرداخت حقوق زن و فرزندان به تفاهم برسند، طلاق توافقی است. این طلاق برای سرعت بخشیدن به کار کسانی است که با توافق مصّر به طلاق هستند. طلاق خلع و مبارات نیز دو صورت طلاق توافقی است البته اجرای این طلاق نیز همچون دیگر طلاق‌هایی که به درخواست زن و مرد است، منوط به انجام تشریفات در مراجع قضایی و صدور گواهی عدم امکان سازش است. طلاق خلع و مبارات از نوع طلاق بائن است که امکان رجوع در آن وجود ندارد.&nbsp; بر اساس ماده 1146 قانون مدنی، طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر دارد، در مقابل مالی که به او می‌دهد، طلاق می‌گیرد، اعم از اینکه مال مزبور عین مهر، معادل آن، یا بیشتر یا کمتر از مهریه باشد. همچنین بر اساس ماده 1147 قانون مدنی، طلاق مبارات آن است که کراهت از سوی طرفین باشد اما در این صورت عوض باید زاید بر میزان مهر نباشد. در واقع در این طلاق هر دو طرف از هم کراهت و تمایل به طلاق دارند اما میزان بخششی که زن به مرد می‌دهد، بیش از مهریه نیست. از لحاظ ماهیت در طلاق خلع و مبارات مادامی که زن رجوع به عرض نکرده باشد، طلاق بائن است یعنی اگر زن پس از طلاق خواهان مبلغی نباشد که برای گرفتن اجازه طلاق به مرد داده است، طلاق بائن و رجوع ممکن نیست. زن در این نوع طلاق حق گرفتن نفقه ندارد و از شوهرش ارث نمی‌برد اما اگر زن خواهان مهریه‌اش باشد و بخواهد مالش را پس بگیرد، ماهیت طلاق تغییر و تبدیل به طلاق رجعی می‌شود بنابراین امکان رجوع مرد ایجاد شده و زن حق ارث و نفقه را دارد. هزینه طلاق توافقی هزینه های طلاق توافقی عبارت است از: هزینه هایی در رابطه با ثبت دادخواست: حدودا صدوپنجاه هزار تومان است. هزینه های مربوط به حق الوکاله وکیل مربوطه : حدودا ۲ تا ۴ میلیون است. هزینه های مربوط&nbsp; به ثبت طلاق در دفترخانه: دویست و پنجاه تا پانصد هزار تومان است. &nbsp; منبع : چطور | باشگاه خبرنگاران&nbsp;| تسنیم&nbsp;| گروه وکلای پارسای&nbsp;| سیناوکیل | تهران وکیل&nbsp;| talagh-tavafoghi&nbsp;|&nbsp;تهران وکیل&nbsp;| گروه وکلای یاسا " ,"datePublished":"2018-03-07T20:39:16+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:30+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }