زنجبیل دارای شناسنامه‌ی تغذیه‌ای بسیار عالی، حاوی پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، کربوهیدرات، قند، فیبرهای محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، و آمینو اسیدها است؛ که همه‌ی این‌ها زنجبیل را به عنوان منبعی برای عناصر غذایی ارزشمند تبدیل کرده‌اند.

زنجبیل را در ایران از زمان‌های قدیم در طب سنتی و در آشپزی ایرانی برای پخت  انواع غذا و شیرینی استفاده می‌کرده‌اند. عطر و طعم تند زنجبیل را همه می‌شناسیم، زنجبیل نام ریشه زیرزمینی گیاهی است خودرو، در مناطق گرم و مرطوب از جمله هند، چین، آفریقای شمالی، مکزیک و … این غده‌های زیرزمینی را از زیر خاک خارج می‌کنند، ریشک‌هایش را جدا می‌کنند، به خوبی تمیز می‌کنند و بعد می‌فروشند.

خواص زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

  • زنجبیل بسیار گرم است. بنابراین گرم‌کننده و معرق است و سموم به دام افتاده در بدن را از طریق تعریق خارج می‌کند.
  • زنجبیل برای درمان التهاب سینه، استسقا، اسهال و سرفه کاربرد دارد.
  • برای دفع برخی سموم که ناخواسته وارد بدن شده، مثل استفاده بیش از حد مجاز برخی داروها و سم جانوران بسیار کارساز است.
  • زنجبیل قاعده آور است و بی نظمی یا تاخیر در عادت ماهیانه را رفع می‌کند.
  • زنجبیل ضد تهوع است و برای کسانی هم که در هنگام سوار شدن هواپیما یا کشتی حالت تهوع می‌گیرند توصیه می‌شود.
  • توان بالای زنجبیل به عنوان یک ضد انعقاد خون قوی در طب جدید هم ثابت شده است؛ زنجبیل در این مورد از سیر و پیاز که در این زمینه بسیار شناخته‌شده‌تر بوده‌اند هم بهتر عمل می‌کند.
  • زنجبیل ضد التهاب است و به درمان سردردهای میگرنی کمک می‌کند. آزمایش‌های جدید نشان داده است مصرف زنجبیل به صورت روزانه تعداد و شدت حملات میگرنی را به شدت کاهش می‌دهد.
  • همچنین زنجبیل از درد عضلات می‌کاهد و باعث تقویت میل جنسی می‌شود.
  • زنجبیل لاغرکننده است
  •  یک ضدعفونی‌کننده قوی هم به شمار می‌آید.

خواص زنجبیل برای سلامتی

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

۱. از بین برنده جای زخم و لک

آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.

۲. ضدالتهاب

زنجبیل یک ضدالتهاب طبیعی است که به آرام شدن پوست آسیب‌دیده یا پوستی که کمی ملتهب است کمک می‌کند. همزمان گردش خون را هم بهبود می‌دهد. کسانی که آسم دارند توجه کنند: یکی دو قطره عصاره‌ی زنجبیل به همراه ماده‌ای مثل روغن زیتون حسابی آرامش‌بخش است.

۳. درمان شوره

برای درمان شوره دیگر شامپوهای موضعی شیمیایی را لازم ندارید، چون خواص ضدعفونی‌کننده‌ی زنجبیل برای مبارزه با قارچی که باعث شوره می‌شود عالی است. برای اینکار کمی زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. مخلوط را مستقیم روی کف سر اسپری کنید.

۴. لایه‌بردار

یکی از خواص زنجبیل لایه برداری پوست است. خیلی راحت می‌توانید برای خودتان در خانه اسکراب صورت و بدن تهیه کنید. بافت دانه دانه‌ی زنجبیل شما را از سلول‌های مُرده‌ی پوست خلاص می‌کند. آن را با عسل موم‌دار مخلوط کنید و از بوی فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.

۵. رشد بیشتر موها

مگر کسی هم هست که رشد سریع‌تر برای موهایش نخواهد؟ زنجبیل معمولا به خاطر ترکیب فعال روغن‌های فرّار و آنتی‌اکسیدانی که دارد یکی از مهم‌ترین اجزاء محصولات تجاری مربوط به بهداشت مو است. اگر آن را به همان شکل که در قسمت «ضدشوره» گفتم استفاده کنید، گردش خون را در فولیکول‌های مو سرعت بخشیده و باعث رشد بیشتر می‌شود.

۶. بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی چیز مزخرفی است اما از دست آن ویروس لعنتی هم نمی‌شود فرار کرد. اما می‌شود به زنجبیل پناه برد! زنجبیل منبع اصلی دکونژستان (ماده‌ی ضد احتقان) است. موقع سرماخوردگی لذتی بالاتر از این نیست که با یک فنجان چای داغ زنجبیل زیر پتو بخزید. بهترین کار این است که ترکیبی از زنجبیل خُرد شده با آب داغ، آبلیمو و عسل را به بدن بزنید.

۷. آنتی‌هیستامین طبیعی

حساسیت فصلی یا آلرژی دارید؟ می‌دانم چه می‌کشید! اما غصه نخورید: چه به بوی گل حساسیت داشته باشید و چه به موی گربه، زنجبیل جایگزینی طبیعی برای انواع داروهای پزشکی است. ثابت شده است که چند فنجان چای زنجبیل در روز می‌تواند عطسه‌ها و آبریزش بینی همراه با آلرژی را کاهش دهد.

۸. اکسیر جوانی

چند پژوهش روی حیوانات نشان داده است که زنجبیل روی کاهش زوال عقلِ ناشی از افزایش سن که مقدمه‌ای بر آلزایمر است تأثیر دارد. در زنان مسن‌تر هم، آزمایش‌ها نشان از بهبود قابل توجه قدرت حافظه و زمان واکنش داشته‌اند.

۹. برطرف کننده‌ی درد عضلات

دفعه‌ی بعد که عضله‌تان کشیده شد یا موقع خواب سرتان بد افتاد و گردن‌تان خشک شد چند قطره روغن زنجبیل به آب داخل وان اضافه کنید. حتی می‌توانید کمی خمیر زنجبیل گرم شده را مستقیما به ناحیه‌ی دردناک بمالید. خوردن یک قاشق پودر زنجبیل در روز اول عادت ماهانه هم می‌تواند به کم شدن دردهای شکمی کمک کند.

۱۰. ضد تهوع

یکی دیگر از خواص زنجبیل ضد تهوع بودن آن است. هر نوع حالت تهوع که داشته باشید، تهوع صبحگاهی بارداری، تهوع ناشی از حرکت یا هر نوع دیگری از تهوع، زنجبیل چاره‌ی کار شماست. ثابت شده است که ریشه‌ی زنجبیل، هم شدت و هم دفعات بالا آوردن را کاهش می‌دهد و بهتر از همه اینکه یک ضدتهوع طبیعی است.

۱۱. کمک به کاهش چشمگیر قند خون و خطر بیماری‌های قلبی

زنجبیل می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی قند خون و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. خاصیت دیگر زنجبیل که اخیرا تحقیقاتی بر روی آن صورت گرفته ضد دیابت بودن آن است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ بر روی ۴۱ نفر از مبتلایان به دیابت نوع دو انجام گرفت، مشاهده شد مصرف ۲ گرم پودر زنجبیل می‌تواند قند ناشتا را تا ۱۲٪ کاهش دهد. همچنین زنجبیل توانست سطح HbA1c را که یکی از علائم قند خون است در بازه‌ی ۱۲ هفته‌ای تا ۱۰٪ کاهش دهد. علاوه بر اینها، کاهش ۲۸ درصدی نسبت ApoB به ApoA و کاهش ۲۳ درصدی در نشانه‌های لیپوپروتئین‌های اکسید شده در اثر مصرف زنجبیل مشاهده شد. هر دوی اینها از عواملی هستند که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

۱۲. کمک به درمان سوءِهاضمه‌ی مزمن

سوءِ‌هاضمه‌ی مزمن (دیس‌پپسی) از طریق درد و ناراحتی مکرر در قسمت‌های بالایی معده تشخیص داده می‌شود. به‌نظر می‌رسد تأخیر در تخلیه‌ی معده از عوامل اصلی در بروز سوءِهاضمه باشد. پس از خوردن سوپ، زنجبیل توانست زمان تخلیه‌ی معده را از ۱۶ دقیقه به ۱۲ دقیقه برساند. در مطالعه‌ای که بر روی ۲۴ فرد سالم صورت گرفت مشاهده شد مصرف ۱٫۲ گرم پودر زنجبیل قبل از وعده‌ی غذایی می‌تواند سرعت تخلیه‌ی مواد از معده را تا ۵۰٪ افزایش دهد.

۱۳. کاهش دردهای قاعدگی

دردهای قاعدگی (دیسمنوره) دردی است که زنان در دوران قاعدگی احساس می‌کنند. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل تسکین دردها از جمله درد قاعدگی است. در یک مطالعه به ۱۵۰ زن در سه روز اول قاعدگی روزانه ۱ گرم پودر زنجبیل داده شد. در نتیجه‌ی این مطالعه مشاهده شد زنجبیل می‌تواند در کاهش درد به اندازه‌ی داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن موفق عمل کند.

۱۴. کاهش کلسترول

مقادیر بالای کلسترول بد خون (LDL) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش بدهد. غذای مصرفی‌تان تأثیر چشمگیری بر سطح LDL دارد. در یک مطالعه‌ی ۴۵ روزه بر روی ۸۵ نفر که کلسترول بالایی داشتند، مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل تأثیر چشمگیری در کاهش بیشتر نشانه‌های کلسترول بالا برجای گذاشت. در یک مطالعه‌ی دیگر که بر روی موش‌های مبتلا به کم‌کاری تیروئید انجام گرفت، عصاره‌ی زنجبیل توانست به اندازه‌ی داروی «آتورواستاتین» در کاهش کلسترول موفق عمل کند. هر دوی این مطالعات نقش زنجبیل در کاهش کلسترول کل و تری گلیسرید خون را به‌خوبی نشان می‌دهند.

۱۵. پیشگیری از سرطان

سرطان بیماری جدی‌ای است که در اثر رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌های غیرطبیعی رخ می‌دهد. از عصاره‌ی زنجبیل در برخی مطالعات به‌عنوان درمان جایگزین برای برخی سرطان‌ها استفاده شده است.

خاصیت ضدسرطان زنجبیل به‌خاطر  جینجرول است که به مقدار فراوان در زنجبیل خام یافت می‌شود.

در مطالعه‌ای که بر روی ۳۰ نفر صورت گرفت، ۲ گرم از عصاره‌‌ی زنجبیل در روز توانست به‌طور چشمگیری مولکول‌های پیش‌التهابی را در روده‌ی بزرگ کاهش دهد. هرچند مطالعه‌ی بعدی بر روی افرادی که در خطر سرطان روده‌ی بزرگ قرار داشتند، این یافته‌ها را تأیید نکرد. همچنین شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زنجبیل در کاهش سرطان پانکراس، سرطان سینه و سرطان تخمدان مؤثر است. البته برای تأیید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

۱۶. بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر

استرس‌هاس اکسیداتیو و التهابات مزمن می‌تواند روند پیری را تسریع کند. اینها از عوامل کلیدی در بروز بیماری آلزایمر و کاهش قدرت شناختی وابسته‌‌ به سن هستند. برخی مطالعات صورت‌گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست‌فعال موجود در زنجبیل می‌تواند مانع از واکنش‌های التهابی در مغز شود. همچنین شواهد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به‌طور مستقیم عملکرد مغز را بهبود دهد. در مطالعه‌ای که بر روی ۶۰ زن میانسال انجام گرفت مشاهده شد که عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند باعث افزایش سرعت عکس‌العمل و تقویت حافظه‌ شود. همچنین مطالعات حیوانی زیادی نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند از کاهش عملکرد مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند.

۱۷. مبارزه با عفونت‌ها

جینجرول یک جزءِ زیست‌فعال موجود در زنجبیل تازه است که می‌تواند خطر بروز عفونت ها را کاهش دهد. در واقع عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند مانع از رشد بسیاری از انواع باکتری‌ها شود. به‌همین دلیل زنجبیل در مبارزه با باکتری‌های دهانی مرتبط با بیماری‌های التهابی لثه، مانند پیوره و التهاب لثه (ژنژیویت) مؤثر است. زنجبیل تازه می‌تواند در برابر ویروس سین‌سیشیال تنفسی که یکی از عوامل شایع عفونت‌های تنفسی است نیز مؤثر باشد.

18. قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

مصرف روزانه زنجبیل می‌تواند از شما در مقابل سرما خوردن و آنفولانزا در طول فصل زمستان محافظت کند. این گیاه غنی از روی، کروم و منیزیم است که باعث تحریک گردش خون و کاهش لرز، تعریق بیش از حد و تب می‌شود.لیمو با زنجبیل ترکیب بسیار خوبی است و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. نوشیدن چای زنجبیل و لیمو به صورت روزانه کمک خواهد کرد که در طول هر فصل از سال سالم و شاد بمانید.

19. زنجبیل داروی مقوی غرایز جنسی است

زنجبیل به عنوان یک داروی مقوی غرایز جنسی برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. زنجبیل دارای توانایی افزایش حساسیت و گردش خون نیز هست. بنابراین بار بعد که شما برنامه ریزی یک شب عاشقانه در خانه را دارید، فراموش نکنید که زنجبیل را به منو خود اضافه کنید. زنجبیل دارای خواص درمانی بسیاری است، غیر آلرژی‌زا است و به نسخه ویژه نیاز ندارد. با این حال، شما باید مراقب مقدار مصرف روزانه باشید.گیاه‌شناسان توصیه می‌کنند که مصرف روزانه زنجبیل شما نباید بیشتر از ۴ گرم در روز باشد.

20. به کاهش وزن کمک می‌کند

شما به راحتی می‌توانید با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، مصرف موادغذایی خود را کاهش داده و وزن اضافی خود را کاهش دهید. زنجبیل سیری را ترویج می‌دهد، این بدان معنی است که شما نیاز به کالری کمتری احساس می‌کنید. زنجبیل همچنین عامل طبیعی قدرتمندی است که مانع از گرسنگی و اشتهای زیاد می‌شود. زنجبیل به عنوان یک عنصر ضروری برای از دست دادن وزن است به دلیل آن که کم کالری و مولد حرارت است. علاوه بر این، به سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی کمک می‌کند.

21. زنجبیل برای معده

ترکیبات فنلی موجود در زنجبیل به کاهش درد معده، تحریک بزاق و تولید صفرا کمک می کند، در عین حال زنجبیل اثرات مفیدی بر روی آنزیم های تریپسین و لیپاز پانکراس می گذارد. این نشان می دهد که زنجبیل می تواند باعث جلوگیری از یبوست و سرطان کولون شود.

22. زنجبیل برای زنان باردار و شیرده

مطالعات نشان داده که مصرف زنجبیل در بعضی از زنان باردار باعث کاهش تهوع و استفراغ و سرگیجه می شود. اما بعضی از کارشناسان نگران این هستند که مصرف دوز های بالای زنجبیل خطر سقط جنین را افزایش دهد، پس بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

23. زنجبیل برای مردان

زنجبیل سبب تقویت اسپرم در مردان شده و می تواند برای درمان زود انزالی مفید باشد

24. به درمان سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) کمک می‌کند.

افراد مبتلا به IBS کم‌کم خوشحال خواهند شد وقتی متوجه شوند که مصرف زنجبیل بیش‌تر موجب تسکین نشانه‌های ظاهری این بیماری می‌شود. موضوع جالب توجه این است که واقعا مهم نیست که زنجبیل را چگونه مصرف می‌کنید، خواه زنجبیل بیش‌تری در غذاهای‌تان استفاده کنید، و خواه مکمل زنجبیل مصرف کنید یا چای زنجبیل بنوشید، به هر حال زنجبیل اثر آرامش‌بخشی روی سیستم دستگاه گوارش شما خواهد گذاشت.

25. کاهش تورم یاخته‌ای 

در آزمایشی که در نوامبر سال ۲۰۱۱ انجام شد و در ژورنال”مواد غذایی و سم‌شناسی شیمیایی” چاپ شد، تاثیر زنجبیل را بر تورم یاخته‌ای نشان داد. قرار گرفتن سلول‌ها در معرض یک جزء فعال در زنجبیل، تورم را با افزایش ایجاد یک پروتئین بسیار خاص، کاهش داد.

26. افزایش ترشح بزاق

یکی دیگر از خواص زنجبیل، افزایش میزان بزاق در دهان است. تعدادی موش از طریق تزریق، در طول یک جلسه‌ی آزمایشی زنجبیل دریافت کردند. ترشح بزاق با این روش درمانی در عرض هفت دقیقه افزایش یافته بود. بیش‌تر شدن ترشح بزاق شیوع مشکلات دندان را کاهش می‌دهد.

27. محافظت از کبد

در یک تحقیق که برای مطالعهی خواص زنجبیل انجام شد ابتدا سمی توسط حیوانات آزمایشگاهی برای آسیب رساندن به کبد دریافت شد. موش‌هایی که این گیاه را دریافت کرده بودند، دچار آسیب نشدند در حالی که در گروه کنترل که این گیاه دارویی را دریافت نکرده بودند، آسیب مشاهده شد. زنجبیل برای این حیوانات موثر بود و کمک کرد آسیب نبینند حتی زمانی که دوز بالایی از سم به آنها داده شده بود.

28. افزایش انقباضات رحمی

پژوهشی که در ژوئن ۲۰۱۱ توسط ژورنال “علوم باروری” انجام شد، اثر زنجفیل را در رحم جوندگان ماده ارزیابی کرد. این جوندگان انقباضات بیش‌تری داشتند در مقایسه با جوندگانی که زنجفیل دریافت نکردند. انقباضات بیش‌تر رحمی می‌تواند به تولد سالم منجر شود.

29. تحریک اشتها

زنجبیل می‌تواند کمکی باشد برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیف دارند و می‌خواهند یک سیستم هضم بسیار قوی برای هضم وعده غذایی که می‌خورند، داشته باشند. هضم نادرست مواد غذایی باعث می‌شود که آنها در دستگاه گوارش تخمیر شوند، و ممکن است به اضافه وزن منجر شوند.

30. کاهش خستگی عضلات

خستگی عضلات بعد از تمرین با وزنه به گونه‌ای است که زنجبیل می‌تواند بهترین درمان برای آن باشد. این بدان معنا است که عضلات‌تان زودتر بهبود می‌یابند و شما را قادر می‌سازند که در روزهایی که تمرین ندارید، تمرینات کاردیو انجام بدهید. این نشان می‌دهد که شما به احتمال زیاد در روزهای بعد از یک تمرین سنگین، به جای این‌ که بی‌حال و خسته باشید، به طور قابل‌ توجهی فعال‌تر خواهید بود. همان‌طور که شبانه‌روز کالری‌ها را می‌سوزانید، افزایش توده‌ی لخم بدن به طور معمول با از دست دادن طبیعی وزن برابر است.

31. به بدن‌تان کمک می‌کند که مواد مغذی را جذب کند.

یکی دیگر از خواص زنجبیل، کمک به جذب مواد مغذی توسط بدن است. هنگامی که شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، مصرف مواد مغذی بسیار مهم است. مصرف زنجبیل بیش‌تر به این معنی است که شما به سادگی می‌توانید مواد مغذی مورد نیازتان را جذب کنید، و با سرعت بیش‌تر و همان مقدار تلاش، به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

32. التهاب ناشی از بیماری آرتریت (التهاب مفاصل) را کاهش می‌دهد.

خواص زنجبیل نشان می‌دهند که این ریشه‌ی خوراکی می‌تواند به کاهش التهاب اختلالات ایجاد شده و بیماری‌ها کمک کند. زنجبیل حتی دارای خواص تسکین درد است، و این می‌تواند خبر خوشی باشد برای کسانی که هیچ میلی به مصرف مداوم مسکن جهت تسکین درد ندارند.

33. راه‌های تنفسی دچار التهاب را باز می‌کند.

اگر شما مبتلا به آسم هستید، احتمالا برای پیدا کردن چیزی که بتواند راه‌های تنفسی‌تان را باز کند و شامل مصرف داروهای استروئیدی نباشد، وب را زیر و رو کرده‌اید. این روش ممکن است مشکل آسم‌تان را به خودی خود و کاملا حل نکند، اما می‌توانید آن را به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع طبیعی استفاده کنید.

34. گردش خون را بهبود می‌دهد.

این ریشه‌ی خوراکی به شما انرژی بیش‌تری خواهد داد، و کمک‌تان خواهد کرد که هر گونه احساس رخوت یا خستگی در شما از بین برود. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، مصرف نوشیدنی زنجبیل برای‌تان عالی است چرا که آن گرمایی را که می‌خواهید به شما خواهد داد، همان گرمایی که از درون‌تان آغاز می‌شود و به بیرون تراوش می‌کند. این تاثیر، ناشی از این واقعیت است که زنجبیل منافذتان را باز می‌کند و باعث می‌شود گردش خون‌تان به طور کلی بهبود بیابد.

35. به بهبود بیماری حرکت کمک می‌کند.

زنجبیل همیشه به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری حرکت (بیماری سفر) استفاده شده‌ است چرا که به رفع حالت تهوع کمک می‌کند. قدرتمندترین حالت این درمان زمانی است که به عنوان یک مانع در مقابل بیماری حرکت برای سفر آبی استفاده می‌شود.

36. مانع سوزش سر دل می‌شود.

این گیاه می‌تواند مانع از بازگشت اسید به مری شود و به این ترتیب مانع بروز سوزش سر دل می‌شود. اسید اضافی که منجر به این حالت می‌شود را می‌توان با خواص زنجبیل خنثی کرد. جنبه‌ی خوب ماجرا این حقیقت است که زنجبیل بسیار کارآمدتر از داروهایی است که بدون نسخه‌ی پزشک فروخته می‌شوند. این ریشه‌ی خوراکی حتی از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز دارند نیز موثرتر است. از دیگر خواص زنجبیل این است که مصرف آن هیچ گونه عوارضی ندارد.

37. گاز معده را از بین می‌برد.

وجود گاز می‌تواند در زمان نامناسب موجب شرمساری شخص شود. همیشه محصولات از بین برنده‌ی گاز معده به میزان فراوان در بازار وجود دارند. اگر شما به دنبال یک روش طبیعی‌تر برای مقابله با آن هستید بهتر است خرید زنجبیل و استفاده‌ی بیش‌تر از آن را آغاز کنید. تهیه‌ی چای زنجبیل و نوشیدن آن به اندازه‌ی کافی ساده است، و شما می‌توانید قبل از خواب آن را بنوشید و اجازه دهید که در هنگام این‌که خواب هستید، کار خودش را بکند. این کار به تمیز شدن دستگاه گوارش‌تان کمک خواهد کرد.

38. سینوس‌ها را پاک می‌کند.

اگر شما به دنبال تسکین سینوس هستید و هیچ تمایلی به مصرف داروهایی که بدون نسخه‌ی پزشک فروخته می‌شوند، ندارید، به زنجفیل روی بیاورید. ثابت شده‌است که یکی از مولفه‌های فعال در زنجبیل تاثیر شگفت‌انگیزی روی سینوس‌ها دارد، به تسهیل پاکسازی آنها کمک می‌کند و مانع گرفتگی آنها می‌شود. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که چای زنجبیل آماده کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

39. نفس‌تان را تازه نگه می‌دارد.

بر خلاف دیگر مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل می‌تواند به تازه نگه داشتن نفس‌تان کمک کند. اگر زنجفیل را در پایان غذا مصرف کنید، می‌تواند باعث شود که در محیط دهان‌تان احساس پاکی داشته باشید. این ریشه‌ی خوراکی دهان‌تان را پاک‌سازی می‌کند به گونه‌ای که نفس‌تان تازه خواهد شد. این یک روش فوق‌العاده است برای این‌که مواد زائد دهان‌تان از بین بروند و مزه‌ی بدی که در دهان‌تان حس می‌کنید (مانند عطر و طعم تند قهوه که پس از نوشیدن قهوه در دهان‌تان باقی می‌ماند) خنثی شود.

40. در برابر اشعه از شما محافظت می‌کند.

امید است که این هرگز یک موضوع نگران‌کننده در مورد خودتان نباشد، اما باز هم مهم است که این نکته را درک کنیم، چرا که اگر جنگ اتفاق بیفتد، به دردمان خواهد خورد. به کسانی که نزدیک منطقه‌ی فوکوشیما، محل رخ دادن آن فاجعه، زندگی می‌کنند، توصیه‌ی اکید شده‌ است که مصرف زنجبیل خود را افزایش بدهند. اگر برای شما هم ضروری است که از خواص کلی زنجبیل سود ببرید، به دوز روزانه‌ی زنجبیل نیاز خواهید داشت. به این ترتیب این ماده همیشه در بدن‌تان خواهد بود و از شما محافظت خواهد کرد.

41. به فرایند گوارش کمک می‌کند

زنجبیل به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کمک به گوارش به شمار می‌رود. مصرف زنجبیل کیسه‌ی صفرا را به ترشح صفرا تحریک می‌کند، و از این طریق، باعث بهبود فرایند گوارش می‌شود. این کار به جذب و ترکیب مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی‌مان کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، زنجبیل هم‌چنین باعث تسکین گرفتگی معده، اسهال و نفخ ناشی از گاستریت یا ورم معده می‌شود. می‌توانید برای کمک به فرایند گوارش، زنجبیل را به صورت دمنوش (چای) یا به شکل مکمل دارویی مصرف کنید.

42. به رفع تهوع ناشی از شیمی‌ درمانی کمک می‌کند

شیمی‌درمانی بخشی از فرایند درمانی سرطان است که بعد از انجام عمل جراحی، جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی توصیه می‌شود، تا احتمال بازگشت این بیماری به حداقل برسد. مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل در کاهش حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی، به سایر داروهای ضد استفراغ کمک می‌کند. به گفته‌ی دکتر جولی رایان، پژوهشگر ارشد شرکت‌کننده در نشست انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی، فلوریدا، بیش از ۷۰ درصد بیماران سرطانی که در معرض اشعه‌های شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، دچار استفراغ و حالت تهوع می‌شوند. مصرف مکمل ریشه‌ی زنجبیل یا آب زنجبیل قبل از انجام شیمی‌درمانی علائم تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد، زیرا ریشه‌ی زنجبیل برای بدن دارای خواص ضد التهابی است. هم‌چنین، پژوهشگران دریافتند زنجبیل برای درمان احساس تهوع مرتبط با بیماری حرکت، دریازدگی و غیره نیز موثر است.

43. به کنترل پوکی استخوان کمک می‌کند

خواص دارویی موجود در زنجبیل به کاهش التهاب ناشی از بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان کمک می‌کنند. طبق نتایج مطالعات، زنجبیل می‌تواند سطح انرژی افراد مبتلا به چنین بیماری‌هایی را افزایش دهد. با مصرف نوشیدنی تخمیری زنجبیل تحرک مفاصل افزایش می‌یابد، هم‌زمان باعث آرامش‌تان می‌شود. زنجبیل به بهبود انعطاف‌پذیری بدن و هم‌چنین خلق‌وخو کمک می‌کند. مدت زمانی که زنجبیل نیاز دارد تا این تاثیرات را بر بدن‌تان بگذارد، به سطح شدت بیماری استخوانی‌تان بستگی دارد.

44. قلب‌تان را قوی می‌کند

طبق دستورات طب چینی، نوشیدنی تخمیری زنجبیل در تقویت قلب بسیار موثر است. با نوشیدن مرتب نوشیدنی زنجبیل، سطوح کلسترول پایین می‌آیند، و هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌شود. این اثر نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد شرایطی نظیر سکته‌ی مغزی ایفا می‌کند. جهت محافظت از قلب، مصرف این نوشیدنی تخمیری بسیار خوشمزه را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

45. رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد

نوشیدنی زنجبیل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که ممکن است در اثر واکنش‌های متابولیک (سوخت و سازی) داخل بدن‌تان ایجاد شوند. این اثر زنجبیل، باعث محافظت از بافت‌های بدن در برابر آسیب‌ها می‌شود. هم‌چنین، سلول‌های بدن نیز ممکن است توسط رادیکال‌های آزاد آسیب ببینند، زیرا دیواره‌های این سلول‌ها شکننده‌ و ضعیف هستند. این آسیب ممکن است به جهش سلولی منجر شود. سلول‌های جهش یافته باعث ایجاد مشکلاتی نظیر روماتیسم، آرتروز، و آب مروارید می‌شوند.

46. بدن را گرم می‌کند

تاثیر حرارتی زنجبیل باعث می‌شود بدن گرم بماند و از بدن در برابر سرما محافظت می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند خواص زنجبیل برای گرمازایی را با بررسی توانایی آن در اتساع عروق خونی ثابت کرده‌اند. این اثر زنجبیل می‌تواند از بدن در برابر هیپوترمی و سایر وضعیت‌های پزشکی ناشی از هوای سرد محافظت کند. کارکردهای بیولوژیک بدن نیز با افزایش جریان خون حاصل از اتساع عروق خونی بهبود می‌یابند.

47. به از بین بردن سنگ‌های کلیه کمک می‌کند

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی می‌توانند به مقدار قابل توجهی از فواید مصرف مرتب نوشیدنی تخمیری زنجبیل بهره ببرند. مصرف زنجبیل یکی از درمان‌های شناخته شده برای از بین بردن سنگ‌های کلیه به شمار می‌رود. جهت اجتناب از انجام عمل جراحی برای درمان این مشکل، به طور مرتب نوشیدنی زنجبیل بنوشید تا سنگ‌های کلیه‌تان به طور طبیعی از بین بروند.

48. درمان مسمومیت‌های غذایی

مسمومیت غذایی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا به دلیل خوردن غذاهای آلوده و مانده ایجاد می‌شود. چنان‌چه مسمومیت به موقع درمان نشود، می‌تواند پیامدهای خطرناک و ناخوشایندی داشته باشد. روغن زنجبیل یکی از بهترین درمان‌های خانگی است که می‌تواند مسمومیت ناشی از غذاهای آلوده را به سرعت از بین ببرد.

مصرف روغن زنجبیل می‌تواند در درمان دیسانتری باکتریایی و انواع مختلف عفونت‌های روده موثر باشد.

49. به کاهش التهاب بیضه‌ها کمک می‌کند

بیضه‌ها اندام بسیار مهم و حساسی برای مردان هستند، و التهاب این ناحیه می‌تواند باعث ایجاد درد غیر قابل تحملی شود. به گفته‌ی پژوهشگران، استفاده از روغن زنجبیل بر روی التهاب می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی باعث کاهش درد آن شود.

50. به درمان سلولیت کمک می‌کند

روغن معطر زنجبیل در کاهش سلولیت و علائم رگ‌های واریسی موثر است. با وجود این، در صورتی که دارای پوست بسیار حساسی هستید، باید آن را در ترکیب با سایر روغن‌های معطر از قبیل روغن سرو یا رزماری استفاده کنید.

51. به تسکین سوختگی‌ها کمک می‌کند

مالیدن آب زنجبیل تازه به سوختگی‌ها، از طریق بازیابی پوست به حالت طبیعی، می‌تواند به تسکین سوزش و ترمیم زخم‌های سوختگی کمک می‌کند. هم‌چنین می‌توانید جهت از بین رفتن جای سوختگی، روزی دو تا سه بار به مدت ۶ تا ۱۲ هفته، تکه‌های زنجبیل تازه را روی پوست‌تان بمالید. در هر بار انجام این کار حتما از تکه‌ی تازه‌ای از زنجبیل استفاده کنید.

52. مهار و پیشگیری از بروز قارچ

محتویات موجود در روغن‌های معطر زنجبیل، علاوه بر این‌که قادر هستند از قرار گرفتن پوست در معرض قارچ پیشگیری کنند، می‌تواند ایجاد و گسترش قارچ‌ها را نیز مهار کنند. چنانچه قارچی در بدن وجود داشته باشد، روغن‌های معطر زنجبیل در برابرشان واکنش نشان خواهند داد. روغن زنجبیل قرمز دارای اثر ضد قارچی است، زیرا حاوی جینجرول، شوگاول، زینجیبرین، اوژنول، و مونوترپن است. فنول یا اسید کربولیک نیز می‌تواند دیواره‌ی سلول‌های قارچ‌ها را مسدود کند. ترکیبات مشتق شده از فنول از طریق فرایند جذب سطحی به همراه پیوند هیدروژنی با سلول‌های قارچ مقابله می‌کنند. فنول و پروتئین، در سطوح پایین، به یکدیگر پیوند می‌خورند و یک پروتئین – فنول پیچیده تشکیل می‌دهند. این پروتئین – فنول پیچیده دارای پیوندهای ضعیفی است و فورا تجزیه می‌شود. آن‌گاه، فنول به سلول‌های قارچ نفوذ می‌کند و باعث ته‌نشینی و واسرشتن پروتئین می‌شود. ترکیبات مونوترپن (آلفا-پینن، بتا-پینن، و آلفا-ترپینن) در کارکرد غشاء سلولی قارچ‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. ریزوم‌ها زنجبیل نیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی فنول، فلاونوئید، و روغن‌های معطر هستند که می‌توانند رشد میکروب‌ها را مهار کنند.

53. آنتی‌اکسیدان‌های زنجبیل برای دیابت نوع ۲ مفید است

یکی از بزرگ‌ترین عوامل دیابت نوع ۲ سبک زندگی و مواد غذایی ناسالم است. انتخاب زنجبیل و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر آنتی‌اکسیدانی مثبتی بر روی دیابت نوع ۲ داشته باشد.

طرز تهیه چای زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

تهیه چای زنجبیل هم بسیارساده است اما آشنایی با اصول آن می تواند بسیار موثر باشد چرا که برخی از افراد بدون آگاهی از چگونگی تهیه آن از پودر زنجبیل در چای آماده استفاده می کنند. به این دلیل که ذرات زنجبیل غیر قابل حل در آب است، نه تنها ظاهر بدی به نوشیدنی شما می دهد، بلکه طعم آن را نیز نامطبوع می کند درحالی که با اندکی دقت می توان نوشیدنی بسیار گوارای زمستانی با استفاده از زنجبیل، تهیه کرد. 

مواد لازم : آب 4 فنجان، ریشه تازه زنجبیل 5 سانتی متر، عسل و لیمو در صورت تمایل
طرز تهیه: پوست زنجبیل را کنده ( بهتر است بتراشید) و سپس آن را به شکل ورقه های بسیار نازک برش دهید، آب را در ظرفی مناسب جوش بیاورید و در اولین لحظات جوش آمدن آب ورقه های زنجبیل را به آن اضافه کنید. در آن را بپوشانید، آن را کم کرده و اجازه بدهید 15 تا 20دقیقه بماند، سپس چای حاصله را صاف کنید برای طعم بهتر می توانید به آن عسل و لیموترش هم اضافه کنید. البته بهتر است این نکته را یاد آور شویم که اگر این چای را برای خواص درمانی آن در زمینه سرماخوردگی و آنفولانزا می نوشید، انواع شیرین آن توصیه نمی شود. 

در برخی از منابع به مزه تند زنجبیل اشاره شده و استفاده توام زنجبیل با برگ نعناع به شکل میکس شده در تهیه چای را به عنوان راهکاری برای حذف این تندی برشمرده اند. البته با افزودن آب بیشتر نیز می توان از تندی آن کاست.

چای زنجبیل با شیر

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیباییدر بخش قبل طرز تهیه چای زنجبیل ساده توضیح داده شد، که می شد به شکل های مختلف دمنوش را تهیه نمود، اما در اینجا یک روش دیگر آماده کردن چای زنجبیل معرفی می گردد که در آن از شیر استفاده می شود.

مواد لازم: زنجبیل تازه برش زده شده ۸۵ گرم، آب یک فنجان، شیر ۲ فنجان
طرز تهیه: آب را بجوشانید، سپس تکه های برش داده شده زنجبیل را به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه منظر بمانید با تکه های زنجبیل در آب بجوشانید. ظرف را از روی اجاق برداشته و ۲ فنجان شیر به آن اضافه کنید. سپس مجددا ظرف را روی اجاق بگذارید و به مدت ۵ دقیقه با شعله ملایم آن را حرارت دهید. چای زنجبیل و شیر آماده است.

چای زنجبیل و شیر برای آرام کردن معده بسیار مفید است.

چای زنجبیل سرد

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

در بخش قبل چای زنجبیل به شکل گرم تهیه شده و معمولا به همان صورت هم مصرف می شد اما در این روش تهیه چای زنجبیل که در اینجا توضیح داده شده، پس از تهیه چای، چند تکه یخ هم به آن اضافه نموده و به صورت یک نوشیدنی خنک مصرف می گردد.

 مواد لازم: زنجبیل تازه رنده شده ۲ قاشق غذاخوری، آب حدود ۹۴۰ میلی لیتر (کمی کمتر از یک لیتر)، لیمو ۱ عدد به صورت آبلیمو، تکه های یخ و شیرین کننده (در صورت تمایل)

طرز تهیه: زنجبیل تازه را شسته و پوست آن را بکنید سپس آن را رنده کنید. حال زنجبیل رنده شده را به همراه حدود ۱ لیتر آب درون یک قابلمه ریخته و حرارت دهید و اینکه آب به جوش آید. یک عدد لیمو را آب گرفته و آن را به محتوای قابلمه اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا در تمام قابلمه پخش گردد. حال محتوای قابلمه را با عبور از صافی درون یک لیوان بریزید و چند تکه یخ هم به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید از کمی شیرین کننده هم استفاده کنید.

چای سبز با زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایییک پیمانه (250 میلی لیتر) آب را به جوش آورید. سپس یک تکه زنجبیل را به آن اضافه کنید و بگذارید تا چند دقیقه بجوشد. بعد زیر حرارت را خاموش کرده و یک قاشق غذاخوری چای سبز به آن اضافه کنید. بعد به مدت 10 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بخار آب جوش بگذارید تا دم بکشد.

چای سبز به دلیل وجود آنتی اکسیدان های بسیار برای کاهش وزن فوق العاده است.

مخلوط چای سبز با ریشه زنجبیل یک راه عالی برای ارتقای سلامتی و رسیدن به تناسب اندام در زمانی کوتاه است.

زنجبیل و لیموترش

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

یک فنجان 250 میلی لیتر) آب را گرم کرده و قبل از اینکه به جوش آید، یک تکه ریشه زنجبیل را به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب روی حرارت کم به مدت چند دقیقه بجوشد و بعد از روی حرارت برداشته وقتی کمی ولرم شد آب یک دوم لیموترش را به آن اضافه کنید. دمنوش را خوب به هم بزنید و مقداری عسل (در صورت دلخواه) به آن اضافه کنید.
 وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان در آب لیموترش اثرات زنجبیل را برای پاکسازی کبد و افزایش متابولیسم چربی تقویت می کند. با استفاده از این چای علاوه بر سم زدایی و حذف مایعات اضافی بدن، به جنگ چربی های اضافی شکم تان خواهیدرفت.

گریپ فروت و زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

آب 4 عدد گریپ فروت را بگیرید و آن را با یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل و یک چهارم آب لیموترش (به دلخواه) مخلوط کنید. این نوشیدنی لاغرکننده را با معده خالی در هنگام صبح مصرف کنید.

گریپ فروت یک میوه کم کالری است که اثرات بسیار عالی در کاهش وزن دارد.

چگونگی نگهداری زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

مغز یا همان گوشت ریزوم زنجبیل زرد، سفید یا قرمز رنگ است. این گیاه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد که به سلامتی‌تان خدمت زیادی می‌کند. در واقع سال‌ها در طب سنتی از ریزوم زنجبیل به عنوان دارو و برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده شده است.

آیا نیازی به کندن پوست زنجبیل وجود دارد؟

نه واقعاً، ولی ممکن است برای زیباتر کردن غذای خود بخواهید این کار را انجام بدهید. من دوست دارم پوست زنجبیل را با لبه یک قاشق جدا کنم. پوست زنجبیل تازه آن‌قدر نازک است که شما اصلاً نیازی به جدا کردن آن ندارید. زنجبیل‌های کهنه‌تر، نظیر آن‌هایی که معمولاً در بقالی‌ها پیدا می‌کنید، پوست محکم‌تری شبیه کاغذ دارند که شاید بخواهید آن را جدا کنید. اگر زنجبیل را برای مدتی آویزان کنید یک مقدار چروک می‌خورد که به‌راحتی پوست آن با قاشق جدا نمی‌شود. شما برای پوست کندن آن به یک چاقوی میوه‌خوری نیاز خواهید داشت.
مواد لازم :  یک تکه ریشه زنجبیل تازه و سفت
روش کار : کندن پوست زنجبیل با قاشق
یک تکه ریشه زنجبیل را محکم در یک دست و قسمت گودی قاشق را محکم در دست دیگر نگه‌ دارید. (دقت داشته باشید که شما می‌توانید یک تکه زنجبیل را جدا کرده و فقط پوست آن قسمت را جدا کنید) لبه یک قاشق را روی پوست زنجبیل بکشید تا پوست آن را جدا کنید. کار پوست کندن زنجبیل را تا آنجا که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید ادامه دهید. (زنجبیل اگر با پوست نگه‌داری شود، مدت بیشتری تازه خواهد ماند.

قطعه‌ قطعه کردن و بریدن زنجبیل به شکل چوب‌ کبریت

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی
زنجبیل بافتی کاملاً رشته‌ای دارد. این رشته‌ها در راستای ریشه زنجبیل و تکه‌های آن است. قسمت پوست‌کنده شده آن را از سرتاسر بافت رشته‌ای قطعه‌قطعه کنید تا دوایری سکه مانند به دست بیاید.

​ریز کردن و خرد کردن زنجبیل

اگر دستور تهیه شما به زنجبیل خردشده یا ریز شده نیاز دارد، زنجبیل‌های چوب‌کبریتی را که در قسمت قبلی آماده کرده بودید به‌صورت عرضی برش دهید.

رنده کردن زنجبیل

راحت‌ترین راه رنده کردن زنجبیل این است که یک تکه از آن را در پلاستیک پیچیده و در فریزر قرار دهید و زمانی که به زنجبیل رنده شده نیاز داشتید آن را از فریزر خارج کنید و پوست آن قسمتی را که می‌خواهید بتراشید (درصورتی‌که می‌خواهید، این کار واقعاً لازم نیست) و با رنده ریز زنجبیل را رنده کنید. همان‌گونه که در موقع قطعه‌قطعه کردن زنجبیل انجام دادیم، آن را به‌صورت عرضی و از سرتاسر بافت رشته‌ای رنده کنید.

نگهداری زنجبیل 

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

برای نگهداری این گیاه دوست داشتنی میتوانیم آن را به صورت خشک یا فریز کرده در بیاوریم.

1. فریز کردن زنجبیل

برای فریز کردن زنجبیل و بهره بردن از آن در فصولی که در دسترس نیست، زنجبیل تازه رh داخل کیسه ی نایلکس بگذارید و بعد از خالی کردن هوای کیسه آن را گره بزنید و در فریزر نگهداری کنید. به این ترتیب زنجبیل چند ماه تازه میماند و میتوانید هر بار هنگام مصرف یک تکه از آن رو ببرید، پوست بگیرید و رنده کنید. با این روش میتوانید زنجفیل تازه برای تهیه چایی زنجبیل هم همیشه داشته باشید.

2. خشک کردن زنجبیل

روش دیگر نگهداری زنجبیل خشک کردن آن و تهیه پودر زنجبیل هست. پودر زنجبیل کاربرد فراوانی دارد و در بسیاری از دستورات آشپزی و شیرینی پزی و... پودر زنجبیل به کار برده میشود. برای تهیه این پودر پرخاصیت و معطر ابتدا زنجبیل را پوست میگیریم و آن را حلقه میکنیم. هر چه حلقه ها نازک تر باشد زنجبیل زودتر خشک میشود. ورقه های زنجبیل را داخل سینی بزرگی پهن کنید و در آفتاب قرار بدهید. بستگی به شرایط اب و هوایی هر منطقه متغیر هست. دقت کنید خیلی نباید خشک و چوبی بشوند. میتوانید مقداری از زنجبیل های خشک شده را به همین صورت نگهداری کنید و برای تهیه ی چای زنجبیل استفاده کنید.(به جای ورقه های زنجبیل تازه) زنجبیل های خشک شده را آسیاب کنید و در ظرف در دار و در جای خشک نگهداری کنید. اگر به مقدار زیاد زنجبیل را پودر میکنید بهتر است میزان مصرفی را در ظرف در دار و داخل کابینت بگذارید و بقیه آن را بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید تا عطر و تازگی حفظ بشود.

از جمله موارد مصرفی پودر زنجبیل به غیر از مصارف آشپزی میتوان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کیک زنجبیلی
  • نان زنجبیلی
  • حلوای زنجبیلی
  • فرنی زنجبیلی

نکته ی مهم: هرگز این پودر زنجبیل خانگی را با پودر زنجبیل بازاری مقایسه نکنید. فوق العاده از لحاظ عطر و طعم و کیفیت فرق دارند.

خواص زنجبیل و عسل 

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

عسل و زنجبیل بعنوان ترکیبی نیروبخش و مفید در سرتاسر جهان شناخته شده است. در ذیل توضیحات بیشتری درباره خواص زنجبیل و عسل ارائه خواهیم داد. خود زنجبیل به تنهایی فواید زیادی دارد اما وقتی با عسل ترکیب شود فواید بسیار بیشتری برای انسان دارد. در حال حاضر گیاهان طبیعی بعنوان موثرترین روش درمان برخی بیماری ها بصورت طبیعی مورد توجه قرار گرفته اند. یکی از گیاهانی که در حال حاضر عموما برای درمان و شفا مورد استفاده قرار میگیرد زنجبیل است. زنجبیل بدلیل خواص درمانی مشابه‌ با هِل و زردچوبه برای سلامتی انسان بسیار مفید است. این خواص همچنین دلیل این هستند که زنجبیل قابل خوردن با غذا و نوشیدنی ها و حتی بعنوان دارو است. از خیلی وقت پیش، زنجبیل مورد بررسی اساسی پزشکی قرار گرفته است. از آنجایی که سرشار از مواد شیمیایی است. مزایای درمانی آن به خوبی شناخته شده است. خواص اصلی آن آنتی اکسیدانی و ضد قارچ هستند که ثابت میکنند زنجبیل بعنوان دارویی طبیعی میتواند زندگی انسان را سرشار از شادابی کند. از آنجایی که زنجبیل بعنوان گیاهی چند کارآمدی شناخته شده، بسیاری از محققان سعی کرده اند فواید آن در صورت ترکیب با مواد پر خاصیت دیگر همچون عسل را ثابت کنند.

1. ضد میکروب برای جلوگیری از مشکلات دندان

آنتی بیوتیک ها نقش مهمی در کنترل فعالیت عفونت در بدن ایفا می کنند. داروی گیاهی درست شده از عسل و زنجبیل به عنوان ضد میکروبی موثر استفاده می شود. زنجبیل به عنوان گیاه چند کار آمد در جهان شناخته شده است، در حالی که عسل یا Apis mellifera (عسل زنبور اروپایی) به عنوان دارویی سازگار با طبیعت شناخته شده است و برای درمان زخم ها و زخم معده مفید است. در ادامه، مطالعات نشان داده که عسل حتی می تواند عفونت های گوارشی و عفونت چشم را نیز درمان کند. مطالعه ای که در مورد عسل و زنجبیل انجام شده است نشان داده که خاصیت ضد باکتریایی و انسجام عسل بخاطر ترکیب آن با هیدروژن پراکسید است که در عسل هم تولید می شود. هیدروژن پراکسید، اسید گلوکونیک را بوجود می آورد که به طور بالقوه برای درمان مشکلات دندان مفید است. این پژوهش ثابت کرد که اثر متقابل بین زنجبیل و عسل بر فعالیت ضد میکروبی تاثیر می گذارد که به وضوح مشکل دندان ها را از بین می برد. همچنین برای درمان درد و سوزش دهان و گلو مفید است.

2. ضد التهاب

زنجبیل حاوی صمغی چرب در ریشه خود میباشد که این صمغ چرب آن را به گیاهی با خاصیت ضد التهاب تبدیل میکند. خود عسل نیز آنتی بیوتیک هایی دارد که در واقع منجر به درمان التهاب میشوند. به احتمال زیاد ترکیب عسل با زنجبیل قابلیت بسیار بالایی در درمان درد عضلات یا دیگر دردهای مفصلی دارد. بعضی از مطالعات نشان داده که زنجبیل می تواند فعالیت های التهابی را در سطح سلولی تحت تأثیر قرار بدهد. قرمزی زنجبیل و عسل خام نیز به عنوان درمان موثر برای التهاب مزمن استفاده می شود. این مطالعه خود، ثابت کرد که اغلب بیماران آرتروز پس از مصرف ترکیب زنجبیل و عسل، بهبود یافتند. روغن زنجبیل به عنوان دارویی موثر برای درمان زخم ها و همچنین مشکلات مفصلی شناخته شده است. به همین دلیل ترکیب زنجبیل و عسل نیز برای درمان فعالیت های التهابی که در بالا ذکر شد بسیار مفید است.

3. تسکین دردهای دوره ی ماهانه

از طریق فواید زنجبیل و عسل کشف شد که برای مقابله با مشکلات قاعدگی نیز مفید است. ترکیبات زنجبیل می تواند به کاهش درد ناشی از قاعدگی های دردناک کمک کند. پژوهشی هم همین موضوع را بررسی کرده و ثابت کرد که ترکیب زنجبیل و عسل می تواند باعث کاهش و حتی جلوگیری از علائم قاعدگی دردناک شود.

4. درمان میگرن و مشکلات مفصلی

میگرن مشکلی جدی نیست. اما در زمان های باستان، مردم همیشه از گیاهان طبیعی برای درمان میگرن استفاده می کردند. میگرن می تواند توسط داروهای طبیعی مانند زنجبیل درمان شود. در حالي كه مطالعات اخیر نيز نشان داد كه ترکیب زنجبيل و عسل مي تواند اثرات زيادي بر روی سر داشته باشد. نه تنها میگرن را درمان می کند، بلکه برای مغز نیز مفید است. حتی کسانی که همیشه از میگرن رنج می بردند، مشکل شان زمانی که شروع به مصرف منظم زنجبیل و عسل کردند، برطرف شد.

5. جلوگیری از سکته ی مغزی

سکته مغزی یکی از خطرناک ترین و جدی ترین بیماری ها در سراسر جهان است. بسیاری از محققان پزشکی در تلاش اند تا داروهای موثری برای درمان این مشکل جدی خون را پیدا کنند. یکی از تحقیقات ثابت کرد که ترکیب زنجبیل و عسل می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند. به علت قابلیت ضد انعقاد خون در زنجبیل و عسل است که این ترکیب می تواند این بیماری خطرناک را درمان کند. هنگامی که آن ها با هم مخلوط شوند، فواید مهمی برای جلوگیری از بیماری مانند سکته مغزی بوجود می آورند.

6. درمان مشکلات تنفسی

اثر ترکیب زنجبیل و عسل می تواند سلامت انسان را بهبود بخشد. مخلوط زنجبیل و عسل می تواند سرفه، گلودرد و سوزش و درد دهان و حتی سرماخوردگی را درمان کند. خوردن زنجبیل و عسل بصورت مخلوط بدن را از سرماخوردگی پاک می سازد و در درمان مشکلات تنفسی موثر است.

7. تقویت سیستم ایمنی

ترکیب زنجبیل و عسل نه تنها خوشمزه است بلکه به عنوان نوشیدنی روزانه مصرف می شود. همچنین برای سلامتی به ویژه در تقویت سیستم ایمنی مفید است. ترکیب عسل و زنجبیل می تواند تولید گلبول های سفید را افزایش دهد که در واقع باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

8. پیشگیری از سرطان

با بحث درباره سیستم ایمنی به بیماری ای بسیار جدی رسیدیم، که نامش سرطان است. در حال حاضر محققانی هستند که میگویند زنجبیل میتواند از پیشرفت فعالیت سلول های سرطانی در بدن جلوگیری کند. عسل-زنجبیل ترکیبی قدرتمند و ضد سرطان است که در مقابل رشد سلول های سرطانی مبارزه میکند. خوردن عسل و زنجبیل حقیقتا جلوی ریشه اصلی فعالیت سرطان در بدن را میگیرد. بعنوان راه طبیعی درمان سرطان توصیه میشود. همچنین تحقیقاتی مشخص کرد که ترکیب عسل و زنجبیل نه تنها در حال جلوگیری از سرطان است بلکه بدن را در مقابل عوارض شیمی درمانی نیز مقاوم میسازد. به همین صورت عسل و زنجبیل برای درمان سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و حتی سرطان پروستات نیز موثر است.

9. درمان دیابت

یکی دیگر از مزایای ترکیب زنجبیل و عسل این است که می تواند از دیابت جلوگیری و آن را درمان کند. می تواند حساسیت انسولین را افزایش دهد. همچنین قابلیت تعادل و حفظ میزان مناسب قند خون را نیز داراست. همچنین نتایج پژوهشی نشان داد که ترکیب زنجبیل و عسل برای کنترل قند خون بسیار موثر است زیرا باعث افزایش جذب گلوکز به سلول های ماهیچه ای می شود. پس مصرف ترکیب زنجبیل و عسل باعث جلوگیری از دیابت و کاهش میزان قند خون و LDL کلسترول می شود.

10. درمان آسم

مخلوط زنجبیل و عسل داروی آسم هم هست. فواید سلامتی عسل و زنجبیل خواص زیادی برای درمان آسم دارد. خس خس را نیز درمان می کند. عملکرد این ترکیب در درمان مشکلات تنفسی نشان دهنده مزایای بالقوه آن در درمان آسم است.

خواص درمانی زنجبیل و عسل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

ترکیب زنجبیل و عسل می تواند آنزیم هایی که در اطراف عضلات راه هوایی قرار می گیرند را مهار کند و همچنین آنزیم های دیگری را فعال می کند که برای شل کردن آنها کارآمدند.

عوارض مصرف ترکیب عسل و زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

ترکیب زنجبیل و عسل به طور گسترده ای غنی از ویتامین های سالم و دیگر اجزای مفید شناخته شده است که برای سلامت انسان مفید هستند. در مقابل، اگر بیش از حد از آن مصرف کنید، اثرات آن کمی غیر دوستانه خواهد بود زیرا ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند مشکل گاز معده، درد معده، درد در دهان و همچنین گلو داشته باشد و همچنین باعث تحریک دهان بویژه زبان می شود.

خواص زنجبیل و دارچین

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

چای زنجبیل و دارچین برای کاهش وزن و چربی سوزی بسیار مفید می باشد.

 خواص زنجبیل و لیمو

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

ترکیب زنجبیل و لیمو برای افزایش انرژی، تقویت ایمنی بدن، کاهش وزن، افزایش چربی سوزی و متابولیسم، درمان دیابت و کاهش درد مفید می باشد.

خواص زنجبیل و زردچوبه

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

ترکیب زنجبیل و زردچوبه برای درمان سرطان، کاهش التهاب و درمان مشکلات گوارشی و معده درد مفید می باشد.

خواص زنجبیل و نعنا

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

دمنوش زنجبیل و نعنا برای درمان سریع سرماخوردگی و سرفه، درمان تهوع و استفراغ و هضم غذا مفید می باشد.

خواص زنجبیل برای پوست و مو

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

خواص زنجبیل برای مو

زنجبیل به علت خاصیت گرم کنندگی که دارد  برای افزایش گردش خون پوست سر  و در نتیجه تقویت  رشد مو مفید است. زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان gingerol، است که  برای پوست و مو خوب است سرشار از مواد معدنی، است و مو را درخشان میکند. زنجبیل درمان مفید برای شوره سر و خارش پوست سر است.  خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده طبیعی  آن به  سالم  و تمیز نگه داشتن پوست سر کمک میکند

مواد لازم: 1 قاشق غذا خوری زنجبیل  ریز رنده شده و 1 قاشق غذا خوری روغن بادام و یا روغن کنجد

طرز تهیه: هر دو را با هم ترکیب کنید. برای استفاده، مخلوط را به پوست سر ماساژ دهید. یک ساعت تا یک شب میتواند بر روی سر بماند تا پوست احساس گرما کند سپس بشوئید. برای نتیجه بهتر یک یا دو بار در هفته تکرار کنید

درمان ریزش مو

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان جینجرول است که به مبارزه با رادیکال آزاد کمک می کند بنابراین برای درمان ریزش مو مفید است.

رشد مو

زنجبیل غنی از مواد معدنی و روغن های ضروری است که باعث افزایش رشد مو و همچنین نرم تر و شفاف تر شدن موی سر می شود.

ماساژ با روغن زنجبیل

شما می‎توانید با زنجبیل روغن ماساژی درست کنید که به موهای ضعیف و نازک شده و قسمت های کم پشت سرتان کمک کند. به آسانی مقدار مساوی از روغن زنجبیل و جوجوبا، روغن زیتون، یا روغن آووکادو (بستگی به میل شخصی و نوع موی شما دارد) را با هم ترکیب کنید، به آرامی روی پوست سر خود و جاهایی که ریزش مو بیشتر است، به شکل حرکات کوچک دایره‎ای، آن را ماساژ دهید. استفاده‎ منظم از این مخلوط روغنی باعث تقویت و افزایش رشد مو در نواحی کم پشت می‎شود.

درمان شوره سر با زنجبیل

زنجبیل دارای خواص طبیعی ضد التهابی و ضد عفونی کننده بوده و یک درمان مفید برای رفع شوره سر محسوب می شود.

درمان مو خوره

زنجبیل با آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، به طور جدی می‌تواند به درمان مشکل موخوره و خشکی مو کمک کند. کمی روغن زنجبیل را با شامپوی‌ تان مخلوط کنید و ببینید که چگونه قدرت مرطوب‌ کنندگی طبیعی آن به رفع هر گونه خشکی مو کمک می‌کند. 

ماسک زنجبیل برای مو

یک قاشق غذا خوری زنجبیل ریز شده و دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن کنجد را با هم ترکیب کنید، خمیر به دست آمده را بر روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید، بگذارید 1 ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.
این کار یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

رفع سیاهی آرنج و زانو

استفاده از زنجبیل تازه می تواند سیاهی آرنج و زانو را از بین ببرد.

ماسک برای رفع سیاهی آرنج و زانو

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

یک تکه زنجبیل تازه را بر روی پوست آرنج و زانو دو تا سه بار در روز بمالید، در عرض 6 تا 12 هفته سیاهی آرنج و زانو از بین می رود.

درمان آکنه و جوش صورت

  • زنجبیل به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده قوی شناخته می شود که با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.
  • زنجبیل حاوی جینجرول، شوگاول و 27 ماده شیمیایی دیگر است که باعث کاهش درد و سوزش ناشی از جوش صورت می شود.
  • زنجبیل با تنظیم میزان انسولین و قند خون به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.
  • استرس یکی از عوامل مهم در ایجاد آکنه و جوش صورت می باشد، زنجبیل خاصیت آرام بخشی داشته و با درمان استرس جوش صورت را درمان می کند.
  • زنجبیل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست شناخته می شود که با سم زدایی از پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

طرز تهیه ماسک زنجبیل برای جوش صورت

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

3 قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل تازه به همراه پوست آن را له کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی جوش ها بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.

ماسک زنجبیل و جعفری برای جوش

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

2 قاشق غذا خوری جعفری تازه را خرد کنید و در 2 فنجان آب جوش بریزید و بگذارید یک ساعت بماند تا عصاره آن خارج شود، حالا 2 قاشق سوپ خوری زنجبیل تازه را به آن اضافه کنید و بگذارید برای 20 دقیقه بر روی حرارت کم بماند تا خوب با هم ترکیب شوند. این محلول را هر روز بر روی جوش های صورت بمالید تا درمان شوند.

اسکراب زنجبیل برای جوش صورت

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

در یک کاسه 2 قاشق غذاخوری زنجبیل له شده را با ½ فنجان شکر، ¼ فنجان روغن زیتون و آب نصف لیموترش تازه را با هم مخلوط کنید، این ترکیب را به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید و بگذارید 3 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. از این اسکراب هر روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

پیشگیری از پیری پوست صورت با زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

زنجبیل پوست صورت را تغذیه و نرم کرده و از ایجاد چین و چروک و پیری پوست صورت جلوگیری می کند.

ماسک زنجبیل برای پوست صورت

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

دو بند انگشت زنحبیل رنده شده را با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بجوشانید، پس از سرد شدن روی صورت خود بمالید و بعد از 30 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

تسکین سوختگی و تاول

احتمالا عاقلانه نیست که بلافاصله پس از یک سوختگی تازه آن را استعمال کنید، اما گفته می‌شود که بعد از سرد شدن پوست، آب زنجبیل تازه، تاول پوستی که سوخته‌ است و یا آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد

خواص زنجبیل برای سرماخوردگی

زنجبیل یکی از بهترین درمان طبیعی برای سرماخوردگی است. نوشیدن چای زنجبیل و دارچین تا حد زیادی سرما خوردگی را بهبود می دهد برای اینکه این چای  را درست کنید:

مواد لازم: 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل، 1 اینچ چوب دارچین، پودر هل 1 اینچ (اختیاری)، 1 قاشق چای خوری عسل (اختیاری)
طرز تهیه: زنجبیل و دارچین در 1 فنجان آب داغ به مدت 15 دقیقه قرار دهید. هنگامی که مخلوط خنک شد  عسل و پودر هل بریزید. توجه داشته باشید: هرگز عسل را در آب داغ اضافه نکنید.

زنجبیل چگونه باعث لاغری می شود؟

1. چربی سوزی

زنجبیل حاوی ترکیبات فنولی فعال به نام جینجرول است که چربی سوزی را افزایش می دهد، مطالعات نشان داده که جینجرول تجزیه چربی ها را بهبود بخشیده و با کاهش سطح گلوکز و انسولین خون به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. گیاه زنجبیل دارای خاصیت ترموژنیک می باشد، مواد غذایی ترموژنیک به خوراکی‌ هایی اطلاق می‌شود که دمای بدن را افزایش داده و در نتیجه سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کنند.

2. کاهش اشتها

یک مطالعه توسط دانشمندان آمریکایی نشان داده که مصرف زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل در رژیم غذایی اشتها را کاهش می دهد و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

3. هضم بهتر مواد غذایی

محققان می گویند که زنجبیل با بهبود هضم غذا به دفع سموم بدن از طریق روده ها کمک می کند و به این طریق باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

طریقه مصرف زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

1. برای بهبود حرکات روده و دفع مواد زاید هر روز صبح ا لیوان آب ولرم را با 1 قاشق چای خوری آب زنجبیل ترکیب کنید و بنوشید.
2. مقداری زنجبیل خرد شده به چای سبز یا چای سیاه اضافه کنید و 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی بنوشید تا اشتهای شما را کاهش دهد.
3. نوشیدن چای زنجبیل هم برای افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن مفید می باشد.
4. قبل از هر وعده غذایی مقداری زنجبیل رنده شده را با آب نصف لیموترش تازه و یک لیوان آب ترکیب کنید بنوشید تا جلوی پرخوری را بگیرد.
5. زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به سس سالاد خود اضافه کنید تا هم طعم بهتری بگیرد و هم به کاهش وزن کمک کند.
6. یک بند انگشت زنجبیل تازه و ارگانیک را با پوست به آب میوه و آب سبزیجات اضافه کنید و بنوشید. 

7. معجون زنجبیل و عسل را دو تا سه بار در روز بخورید تا به کاهش وزن شما کمک کند.

خواص درمانی روغن زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

تحقیقات نشان داده که روغن زنجبیل می تواند به درمان پوکی استخوان، اضطراب و افسردگی، بهبود هضم غذا، درمان عفونت و مشکلات تنفسی، کاهش التهاب و درمان درد قاعدگی و بهبود عملکرد کبد کمک کند.

مزایای روغن زنجبیل برای مو

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

درمان با روغن‌های نرم کننده زنجبیل با خواص تمیز کننده امکان پذیر است این روغن اغلب در ترکیب با سایر روغن‌های ضروری مانند روغن جوجوبا، روغن اسطوخودوس، روغن گل رز، روغن بابونه، روغن رزماری، روغن چوب و غیره برای افزایش منافع به کار می‌رود. مزایای مختلف روغن زنجبیل برای درمان و مراقبت از مو در زیر بیان می‌شود.

روغن زنجبیل برای رشد مو

خواص تحریک کننده زنجبیل موجب افزایش گردش خون در پوست سر شما و باعث رشد سریعتر موها می‌شود. برای افزایش سرعت رشد مو، چهار قطره روغن زنجبیل را به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. آن را یک شب روی سرتان بگذارید و صبح روز بعد موها را با آب بشویید.

روغن زنجبیل برای کنترل شوره سر

این روغن برای قرن‌ها برای درمان شوره سر استفاده شده است. 5 قطره روغن زنجبیل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را به پوست سر بمالید. اجازه دهید ریشه‌ها و فولیکول‌ها مو روغن را جذب کرده و به خوبی ماساژ دهید. این ترکیب روغن با خواص ضد التهاب روغن با مشکلات شوره سر مقابله می‌کند.

روغن زنجبیل برای موهای آسیب دیده

مخلوط روغن کنجد و روغن زنجبیل برای درمان فولیکول‌های آسیب دیده مو مفید هستند. این ترکیب تاثیر موثری روی مو دارد و مو را از آسیب بیشتر محافظت می‌کند. ماساژ پوست سر گردش خون را افزایش می‌دهد و شرایط خشک پوست سر را کاهش می‌دهد و میزان رشد موهای سالم را افزایش می‌دهد.

روغن زنجبیل برای آروماتراپی

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

این روغن به طور عمده برای خواص تحریک کننده و فرویدسایاک مورد استفاده قرار می گیرد، این روغن به طور گسترده‌ای برای درمان استرس، کاهش افسردگی، افزایش خلق و خو، و غیره استفاده می‌شود. این روغن دارای خواص گرم کننده و تسکین دهنده برای بدن، درمان سینوزیت، افزایش اشتها و کاهش درد عضلات است. برای بهبود حافظه نیز مفید می‌باشد. روغن زنجبیل روغن بی‌خطر، غیر سمی و قابل تحمل است. با این حال، از آنجا که قوی است، نباید آن را در غلظت‌های بالا استفاده کنید. این روغن می‌تواند باعث ایجاد حساسیت می‌شود و انواع پوست حساس را تحریک می‌کند. علاوه بر این، قبل از اینکه روی موهایتان بکار ببندید، اطمینان حاصل کنید که شما به روغن زنجبیل حساسیت ندارید، حساسیت‌هایتان را بررسی کنید. هنگام خرید آن از فروشگاه مراقب باشید! افزودنی‌هایی را که می‌توانند خواص روغن زنجبیل را تغییر دهند، بررسی کنید. روغن ارزان را در اکثر داروخانه ها خریداری نکنید، و مطمئن شوید که یک روغن با کیفیت خوب برای موهایتان انتخاب می‌کنید.

ارزش غذایی زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

کالری : 80
کربوهیدرات : 18 گرم
پروتئین : 1.8 گرم
چربی : 0.8 گرم
قند : 1.7 گرم
فیبر : 2 گرم

درمان کمردرد با زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

خمیر زنجبیل خاصیت ضد التهابی  دارد و برای درمان روماتیسم، یا درد آرتروز بسیار مفید است. 1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل (یا زنجبیل تازه رنده شده)، 5 قطره  اسانس اوکالیپتوس، و 2 قاشق چای خوری روغن زیتون (یا روغن کنجد).  بر روی ناحیه دردناک، ماساژ داده و با یک پارچه می بندیم تا گرم شود پس از چند ساعت با آب گرم می شوئیم.

ترکیب سیر، زنجبیل، عسل و لیموترش 

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

ترکیب سیر، زنجبیل و عسل یک داروی طبیعی است که از زمان دوران باستان برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها و بهبود سلامتی استفاده شده است. این ترکیب خواص درمانی دارد و از ترکیب ساده زنجبیل، سیر، عسل و سرکه سیب تهیه می شود. تمام این ترکیبات خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند که به پیشگیری و درمان برخی مشکلات مانند بیماری های زیر کمک می کنند:

  • آرتریت
  • آسم
  • کلسترول بالا
  • گاز و سوءهاضمه
  • مشکلات گردش خون و مشکلات قلبی
  • هموروئید
  • مشکلات پوستی مانند آکنه
  • دندان درد
  • اضافه وزن و چاقی
  • زخم معده

این ترکیب طبیعی به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا، مانند اکسیر جوانی عمل می کند چون بدن را از عوامل مهاجم حفظ کرده و مانع از بروز مشکلات سلامتی جدی می شود. متخصصان چینی بر این عقیده هستند که بهتر است این دارو به صورت طبیعی مصرف شود تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. به عقیده این متخصصان بعد از یک هفته مصرف این دارو، کاهش چشمگیری در میزان فشار و کلسترول خون مصرف کننده ها دیده می شود. متخصصان ایتالیایی نیز در این خصوص بررسی هایی انجام داده و به این نتیجه رسیده اند سیر، عسل و سرکه سیب جزو معجزه های طبیعت برای سلامتی هستند. تمام ترکیبات موجود در این داروی طبیعی توسط متخصصان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است این ترکیبات با ارزش غذایی باعث به تسکین دردهای ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت کمک می کند. در واقع ترکیبات این دارو ضدالتهاب های طبیعی بوده و قادر هستند التهاب های به وجود آمده در بدن را که عامل اصلی درد و بیماری های مزمن هستند از بین ببرند.

روش تهیه و استفاده از این داروی طبیعی

تهیه این داروی طبیعی بسیار ساده است و ترکیبات آن در هر خانه ای پیدا می شود.

مواد لازم : 

آب لیموترش: نصف لیوان معادل 125 میلی لیتر

آب زنجبیل: نصف لیوان معادل 125 میلی لیتر

سیر: 25 حبه

سرکه سیب: 1 لیوان معادل 250 میلی لیتر

عسل: 340 گرم معادل 1 لیوان

روش تهیه : ابتدا آب زنجبیل را آماده کنید. برای این کار کافی است مقداری زنجبیل تازه را با دقت بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را ورقه ورقه کنید و همراه با کمی آب در مخلوط کن بریزید و کاملاً مخلوط کنید. می توانید به این مخلوط کمی آب لیموترش تازه نیز اضافه کنید. داخل ظرف تمیزی نصف لیوان آب لیموترش را با نصف آب زنجبیل مخلوط کنید. 25 حبه سیر و تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و میکس کنید. یک لیوان سرکه سیب و سپس یک لیوان عسل را نیز به آن اضافه کنید. در نهایت ترکیب را در یک ظرف شیشه ای تمیز بریزید، در آن را ببندید و در یخچال قرار دهید. توصیه می شود بعد از 5 روز شروع به مصرف این دارو بکنید. تمام ترکیبات موجود در این داروی طبیعی توسط متخصصان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است این ترکیبات با ارزش غذایی باعث به تسکین دردهای ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت کمک می کند

روش استفاده : برای استفاده از این دارو در جهت پیشگیری از ناخوشی ها دو قاشق غذاخوری از ترکیب را در یک استکان آب ولرم یا آب میوه خانگی دلخواهتان مخلوط کرده و میل کنید. این ترکیب را شب ها یک ساعت بعد از شام میل کنید.

خواص پودر زنجبیل برای سلامتی بدن

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیباییخواص پودر زنجبیل در موارد بسیاری کاربرد دارد. از این پودر پر خاصیت می توان در آشپزی و پخت غذاهای زیادی استفاده کرد و همچنین فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. پودر زنجبیل خشک از زنجبیل تازه خشک شده تهیه می شود. رنگ این پودر ریز سفید مایل به زرد است که دارای عطر و طعمی قوی و دوست داشتنی است. نگهداری از آن بسیار آسان است و طول عمر طولانی در حدود یک سال دارد. در اینجا خواص پودر زنجبیل خشک را بررسی می کنیم.

خواص پودر زنجبیل برای استفاده در آشپزی

پودر زنجبیل خشک شده در ادویه جات، ترشی جات و ماسالا، آب گوشت، کاری، سس و غیره استفاده می شود. می توانید مخلوط دارچین، رازیانه، هل و میخک را برای تهیه چای ماسالا با پودر زنجبیل مخلوط کنید. از عطر زنجبیل در تهیه نان استفاده می شود. پودر ریشه زنجبیل خشک شده برای آماده کردن غذا برای ویار زنان و تغذیه مادران استفاده می شود. پودر زنجبیل خشک شده برای افزودن طعم به انواع مواد غذایی مانند شیرینی زنجبیلی و آب نبات و شکلات زنجبیلی استفاده می شود.

خواص پودر زنجبیل بعنوان نرم کننده و مرطوب کننده

دو قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را در چهار فنجان آب جوش می ریزیم. صبر می کنیم تا خنک شود؛ حالا چند قطره روغن اسطوخودوس یا رزماری اضافه می کنیم. همه این مواد را خوب مخلوط کنیم و این مخلوط را در یک بطری شیشه ای می ریزیم. این مرطوب کننده را خنک می کنیم و با پنبه روی صورت می مالیم. این مرطوب کننده از پوست محافظت می کند، ناخالصی ها را حذف می کند، پوست را هیدراته می کند، خشکی پوست را کاهش می دهد و حالت ارتجاعی به آن می دهد.

خواص پودر زنجبیل برای جلوگیری از تحریک معده

پودر زنجبیل خشک همراه با نوشیدنی نبات داغ برای درمان زخم معده استفاده می شود. مصرف این مخلوط بصورت روزانه و اول صبح به جلوگیری از تحریک معده کمک می کند.

خواص پودر زنجبیل برای تسکین سردرد

یکی از بهترین خواص پودر زنجبیل، تسکین سردرد است. شایع ترین مشکلات مربوط به سردردها می تواند با استفاده از مالیدن خمیر پودر زنجبیل بر روی پیشانی درمان شود. این درمان برای بهبود سردرد استفاده می شود. همچنین می توانید خمیر را روی گلو خود بگذارید تا درد گلو را تسکین دهد.

خواص پودر زنجبیل برای درمان درد قفسه سینه

درد قفسه سینه را می توان با استفاده از پودر زنجبیل خشک درمان کرد. مخلوط پودر زنجبیل خشک و شکر در مقداری آب نارگیل برای این درمان منحصر به فرد است. این میکس را بخورید تا درد قفسه سینه را درمان کنید.

خواص ضد التهاب پودر زنجبیل

پودر زنجبیل خشک حاوی خواص ضد التهابی است که می تواند آرتروز را تسکین دهد. 2 الی 3 قاشق غذاخوری از این پودر را به آب اضافه کنید و اجازه دهید تا آب جوش آید. می توانید این آب را برای درمان مفاصل متورم استفاده کنید. شما می توانید خمیر پودر زنجبیل را روی مفاصل متورم زانو بگذارید تا درد را تسکین دهد.

خواص پودر زنجبیل در درمان سریع سرماخوردگی

پودر زنجبیل یکی از مواد غذایی رایج موجود در آشپزخانه شما است که به درمان علائم سرماخوردگی کمک می کند.

چندین بار در روز برای تسکین سرماخوردگی زنجبیل خام و یا پودر چای زنجبیل مصرف کنید. شما همچنین می توانید خمیر یا پودر زنجبیل خشک، گل میخک و نمک را ترکیب کنید و این مخلوط را دو بار در روز برای درمان علائم سرماخوردگی استفاده کنید. روش دیگر برای درمان سریع سرماخوردگی این است که مخلوط پودر زنجبیل خشک با شکر زرد را برای باز کردن بینی استفاده کنید.

خواص پودر زنجبیل برای افزایش متابولیسم

پودر زنجبیل خشک حاوی عوامل ترموژنیک است که برای سوزاندن چربی مفید هستند و چاقی را درمان می کنند. این پودر را برای افزایش میزان متابولیسم که چربی ذخیره شده در بدن را می سوزاند، استفاده کنید. پودر زنجبیل همچنین برای کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید بدن مفید است.

خواص پودر زنجبیل در کاهش وزن

یکی از خواص موثر پودر زنجبیل، کمک به کاهش وزن است. چای پودر زنجبیل بهترین دارو برای کاهش وزن است. ½ قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را در یک فنجان آب گرم اضافه کنید. سپس آن را کاملا هم بزنید و هر روز برای کاهش وزن بصورت نوشیدنی بخورید. در صورت لزوم می توانید از عسل هم برای شیرین کردن این چای استفاده کنید.

خواص پودر زنجبیل برای جلوگیری از نفخ معده

مخلوط پودر زنجبیل خشک، مقدار کمی آسافوئیتا و نمک سیاه را در آب گرم به منظور از بین بردن نفخ معده مخلوط کنید. پودر زنجبیل خشک را با نصف قاشق چای خوری بذر گیاه کاروم و 2 تا 3 قطره آب لیمو مخلوط کنید. یک خمیر ضخیم ایجاد کنید و آن را در سایه خشک کنید. هر روز صبح و عصر 1 گرم از آن را همراه با نمک برای از بین بردن نفخ معده مصرف کنید.

خواص پودر زنجبیل برای از بین بردن عفونتهای ادراری

پودر زنجبیل خشک را می توان به شیر و شکر اضافه کرد تا عفونت های ادراری را از بین ببرد.

خواص پودر زنجبیل برای حمام زنجبیل

1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک را بردارید و آن را با مقداری مساوی از جوش شیرین مخلوط کنید. به آرامی و با ملایمت بدن خود را برای تمیز کردن با آن مالش کنید.

خواص پودر زنجبیل برای میگرن

قبل از شروع درد میگرن، 2 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک را با آب گرم مخلوط کنید و بخورید.

خواص پودر زنجبیل در از بین بردن جوش و آکنه

پودر زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که منافذ پوست را از بین می برد و باعث از بین بردن باکتری های آکنه می شود. پودر شیر و پودر زنجبیل خشک را به شکل خمیر نرم و صاف در بیاورید. برای پاکسازی آن را بر روی صورت و گردن خود قرار دهید و بعد از مدت زمان 15 الی 20 دقیقه آن را بردارید. صورت و گردن خود را شستشو دهید و از مرطوب کننده صورت استفاده کنید. برای از بین بردن جوش و جلوگیری از شیوع آن، یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. این ماسک پوست شما را جوان می کند و سلول های پوست را بازسازی می کند تا پوست شما بدرخشد.

مضرات زنجبیل

خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی

نکات احتیاطی 

انجمن فرآورده های گیاهان دارویی آمریکا ریشه زنجبیل تازه را از نظر درجه بندی سلامتی و بی خطری در ردیف اول قرار داده است لذا زنجبیل گیاهی بی خطر و وسیع الطیف است. با این وجود میزان تجویزی آن باید رعایت شود. انجمن آمریکایی مذکور ریشه زنجبیل خشک را در مرتبه دوم سلامتی و بی خطری قرار داده است و توصیه می کند که از مصرف آن در طول بارداری اجتناب گردد. برخی از زنان برای رهایی از علایم بیماری صبح دم از زنجبیل استفاده می کنند لیکن مصرف زنجبیل برای این هدف بحث انگیز است. برای رعایت اصول ایمنی و سلامتی هرگز نباید بیش از میزان معمولی آن مصرف گردد. زنجبیلی که به عنوان بخشی معمولی از برنامه غذایی فرد مصرف می شود بی خطر تلقی می شود.

اگر از سنگ صفرا رنج می برید، از مصرف زنجبیل بپرهیزید. هر چند که مصرف زنجبیل معمولاً فاقد عوارض جانبی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند سبب گرمازدگی جزیی گردد.

مضرات 

مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .

تداخل های احتمالی

اگر داروهای تهیه شده از سیر یا داروهای ضد انعقادی نظیر وارفارین یا داروهای مربوط به درمان دیابت مصرف می کنید و می خواهید جهت پیشگیری از بیماری مسافرت، سرگیجه، میگرن، گرفتگیهای رحمی یا ورم مفاصل زنجبیل مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. هر چند هیچ مطالعه ای تداخل این گیاه دارویی را با سایر داروها نشان نداده است، لیکن این خطر وجود دارد که زنجبیل اثرات برخی از این داروها را خنثی و یا تشدید کند.

زنجبیل باعث بروز التهاب‌های دهانی می‌شود

در طب سنتی این اعتقاد وجود دارد که زنجبیل گرمی است و باعث گرم شدن بدن می‌شود، یعنی اینکه باعث می‌شود بدن گرمای بیشتری تولید کند. امکان دارد این مسئله نیز باعث بروز التهاب در دهان و مخاط شده و ایجاد سوزش یا خارش کند. اگر شما با مصرف زنجبیل احساس التهاب و سوزش در دهان داشتید از مصرف آن بپرهیزید.

زنجبیل می‌تواند باعث کاهش قند خون شود

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پودر زنجبیل در افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند باعث کاهش قند خون می‌شود. اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید و نگران میزان قند خونتان هستید با پزشک معالجه‌ی خود در خصوص مصرف زنجبیل مشورت کنید. اگر پزشکتان تشخیص بدهد که مصرف این ادویه با داروهایتان تداخل ایجاد نکند می‌توانید از آن برای کنترل هر چه بیشتر قند خونتان استفاده کنید. توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف زنجبیل می‌تواند تأثیر خطرناکی روی میزان انسولین بدنتان داشته باشد.

منبع : | بی بی عطار | چطور | مجله سلامت | یزد نیوز | بازده | بیتوته | نو آورد | مشروح | دکتر سلام | کوکا | راسخون | میزان | برترین ها | سلامت گو | کدبانو | همشهری آنلاین

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.5,"reviewCount":3}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
3

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی","headline" : "خواص زنجبیل | ۵۳ خاصیت زنجبیل برای سلامتی، تناسب اندام و زیبایی", "url" : "https://jameesalamat.com/node/108","id" : "https://jameesalamat.com/node/108","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5%20%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A8%DB%8C%D9%84.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" زنجبیل دارای شناسنامه‌ی تغذیه‌ای بسیار عالی، حاوی پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، کربوهیدرات، قند، فیبرهای محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، و آمینو اسیدها است؛ که همه‌ی این‌ها زنجبیل را به عنوان منبعی برای عناصر غذایی ارزشمند تبدیل کرده‌اند." , "articleBody" : " زنجبیل را در ایران از زمان‌های قدیم در طب سنتی و در آشپزی ایرانی برای پخت&nbsp; انواع غذا و شیرینی استفاده می‌کرده‌اند. عطر و طعم تند زنجبیل را همه می‌شناسیم، زنجبیل نام ریشه زیرزمینی گیاهی است خودرو، در مناطق گرم و مرطوب از جمله هند، چین، آفریقای شمالی، مکزیک و … این غده‌های زیرزمینی را از زیر خاک خارج می‌کنند،&nbsp;ریشک‌هایش را جدا می‌کنند، به خوبی تمیز&nbsp;می‌کنند و بعد می‌فروشند. خواص زنجبیل زنجبیل بسیار گرم است. بنابراین گرم‌کننده و معرق است و سموم به دام افتاده در بدن را از طریق تعریق خارج می‌کند. زنجبیل برای درمان التهاب سینه، استسقا، اسهال و سرفه کاربرد دارد. برای دفع برخی سموم که ناخواسته وارد بدن شده، مثل استفاده بیش از حد مجاز برخی داروها و سم جانوران بسیار کارساز است. زنجبیل قاعده آور است و بی نظمی یا تاخیر در عادت ماهیانه را رفع می‌کند. زنجبیل ضد تهوع است و برای کسانی هم که در هنگام سوار شدن هواپیما یا کشتی حالت تهوع می‌گیرند توصیه می‌شود. توان بالای زنجبیل به عنوان یک ضد انعقاد خون قوی در طب جدید هم ثابت شده است؛ زنجبیل در این مورد از سیر و پیاز که در این زمینه بسیار شناخته‌شده‌تر بوده‌اند هم بهتر عمل می‌کند. زنجبیل ضد التهاب است و به درمان سردردهای&nbsp;میگرنی&nbsp;کمک می‌کند. آزمایش‌های جدید نشان داده است مصرف زنجبیل به صورت روزانه تعداد و شدت حملات میگرنی را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین زنجبیل از درد عضلات می‌کاهد و باعث تقویت میل جنسی&nbsp;می‌شود. زنجبیل&nbsp;لاغرکننده&nbsp;است &nbsp;یک ضدعفونی‌کننده قوی هم به شمار می‌آید. خواص&nbsp;زنجبیل برای سلامتی ۱. از بین برنده جای زخم و لک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید. ۲. ضدالتهاب زنجبیل یک ضدالتهاب طبیعی است که به آرام شدن پوست آسیب‌دیده یا پوستی که کمی ملتهب است کمک می‌کند. همزمان گردش خون را هم بهبود می‌دهد. کسانی که آسم دارند توجه کنند: یکی دو قطره عصاره‌ی زنجبیل به همراه ماده‌ای مثل روغن زیتون حسابی آرامش‌بخش است. ۳. درمان شوره برای درمان شوره دیگر شامپوهای موضعی شیمیایی را لازم ندارید، چون خواص ضدعفونی‌کننده‌ی زنجبیل برای مبارزه با قارچی که باعث شوره می‌شود عالی است. برای اینکار کمی زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. مخلوط را مستقیم روی کف سر اسپری کنید. ۴. لایه‌بردار یکی از خواص زنجبیل لایه برداری پوست است. خیلی راحت می‌توانید برای خودتان در خانه اسکراب صورت و بدن تهیه کنید. بافت دانه دانه‌ی زنجبیل شما را از سلول‌های مُرده‌ی پوست خلاص می‌کند. آن را با عسل موم‌دار مخلوط کنید و از بوی فوق‌العاده‌اش لذت ببرید. ۵. رشد بیشتر موها مگر کسی هم هست که رشد سریع‌تر برای موهایش نخواهد؟ زنجبیل معمولا به خاطر ترکیب فعال روغن‌های فرّار و آنتی‌اکسیدانی که دارد یکی از مهم‌ترین اجزاء محصولات تجاری مربوط به بهداشت مو است. اگر آن را به همان شکل که در قسمت «ضدشوره» گفتم استفاده کنید، گردش خون را در فولیکول‌های مو سرعت بخشیده و باعث رشد بیشتر می‌شود. ۶. بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا سرماخوردگی چیز مزخرفی است اما از دست آن ویروس لعنتی هم نمی‌شود فرار کرد. اما می‌شود به زنجبیل پناه برد! زنجبیل منبع اصلی دکونژستان (ماده‌ی ضد احتقان) است. موقع سرماخوردگی لذتی بالاتر از این نیست که با یک فنجان چای داغ زنجبیل زیر پتو بخزید. بهترین کار این است که ترکیبی از زنجبیل خُرد شده با آب داغ، آبلیمو و عسل را به بدن بزنید. ۷. آنتی‌هیستامین طبیعی حساسیت فصلی یا آلرژی دارید؟ می‌دانم چه می‌کشید! اما غصه نخورید: چه به بوی گل حساسیت داشته باشید و چه به موی گربه، زنجبیل جایگزینی طبیعی برای انواع داروهای پزشکی است. ثابت شده است که چند فنجان چای زنجبیل در روز می‌تواند عطسه‌ها و آبریزش بینی همراه با آلرژی را کاهش دهد. ۸. اکسیر جوانی چند پژوهش روی حیوانات نشان داده است که زنجبیل روی کاهش زوال عقلِ ناشی از افزایش سن که مقدمه‌ای بر آلزایمر است تأثیر دارد. در زنان مسن‌تر هم، آزمایش‌ها نشان از بهبود قابل توجه قدرت حافظه و زمان واکنش داشته‌اند. ۹. برطرف کننده‌ی درد عضلات دفعه‌ی بعد که عضله‌تان کشیده شد یا موقع خواب سرتان بد افتاد و گردن‌تان خشک شد چند قطره روغن زنجبیل به آب داخل وان اضافه کنید. حتی می‌توانید کمی خمیر زنجبیل گرم شده را مستقیما به ناحیه‌ی دردناک بمالید. خوردن یک قاشق پودر زنجبیل در روز اول عادت ماهانه هم می‌تواند به کم شدن دردهای شکمی کمک کند. ۱۰. ضد تهوع یکی دیگر از خواص زنجبیل ضد تهوع بودن آن است. هر نوع حالت تهوع که داشته باشید، تهوع صبحگاهی بارداری، تهوع ناشی از حرکت یا هر نوع دیگری از تهوع، زنجبیل چاره‌ی کار شماست. ثابت شده است که ریشه‌ی زنجبیل، هم شدت و هم دفعات بالا آوردن را کاهش می‌دهد و&nbsp;بهتر از همه اینکه یک ضدتهوع طبیعی است. ۱۱. کمک به کاهش چشمگیر قند خون و خطر بیماری‌های قلبی زنجبیل می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی قند خون و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. خاصیت دیگر زنجبیل که اخیرا تحقیقاتی بر روی آن صورت گرفته&nbsp;ضد دیابت بودن آن است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ بر روی ۴۱ نفر از مبتلایان به دیابت نوع دو انجام گرفت، مشاهده شد مصرف ۲ گرم پودر زنجبیل می‌تواند قند ناشتا را تا ۱۲٪ کاهش دهد.&nbsp;همچنین زنجبیل توانست سطح HbA1c را که یکی از علائم قند خون است در بازه‌ی ۱۲ هفته‌ای تا ۱۰٪ کاهش دهد.&nbsp;علاوه بر اینها، کاهش ۲۸ درصدی نسبت ApoB به ApoA و کاهش ۲۳ درصدی در نشانه‌های لیپوپروتئین‌های اکسید شده در اثر مصرف زنجبیل مشاهده شد. هر دوی اینها از عواملی هستند که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. ۱۲. کمک به درمان سوءِهاضمه‌ی مزمن سوءِ‌هاضمه‌ی مزمن (دیس‌پپسی) از طریق درد و ناراحتی مکرر در قسمت‌های بالایی معده تشخیص داده می‌شود. به‌نظر می‌رسد تأخیر در تخلیه‌ی معده از عوامل اصلی در بروز سوءِهاضمه باشد.&nbsp;پس از خوردن سوپ، زنجبیل توانست زمان تخلیه‌ی معده را از ۱۶ دقیقه به ۱۲ دقیقه برساند.&nbsp;در مطالعه‌ای که بر روی ۲۴ فرد سالم صورت گرفت مشاهده شد مصرف ۱٫۲ گرم پودر زنجبیل قبل از وعده‌ی غذایی می‌تواند سرعت تخلیه‌ی مواد از معده را تا ۵۰٪ افزایش دهد. ۱۳. کاهش دردهای قاعدگی دردهای قاعدگی (دیسمنوره) دردی است که زنان در دوران قاعدگی احساس می‌کنند. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل تسکین دردها از جمله درد قاعدگی است.&nbsp;در یک مطالعه به ۱۵۰ زن در سه روز اول قاعدگی روزانه ۱ گرم پودر زنجبیل داده شد. در نتیجه‌ی این مطالعه مشاهده شد زنجبیل می‌تواند در کاهش درد به اندازه‌ی داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن موفق عمل کند. ۱۴. کاهش کلسترول مقادیر بالای کلسترول بد خون (LDL) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش بدهد. غذای مصرفی‌تان تأثیر چشمگیری بر سطح LDL دارد. در یک مطالعه‌ی ۴۵ روزه بر روی ۸۵ نفر که کلسترول بالایی داشتند، مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل تأثیر چشمگیری در کاهش بیشتر نشانه‌های کلسترول بالا برجای گذاشت.&nbsp;در یک مطالعه‌ی دیگر که بر روی موش‌های مبتلا به کم‌کاری تیروئید انجام گرفت، عصاره‌ی زنجبیل توانست به اندازه‌ی داروی «آتورواستاتین» در کاهش کلسترول موفق عمل کند.&nbsp;هر دوی این مطالعات نقش زنجبیل در کاهش کلسترول کل و تری گلیسرید خون را به‌خوبی نشان می‌دهند. ۱۵. پیشگیری از سرطان سرطان بیماری جدی‌ای است که در اثر رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌های غیرطبیعی رخ می‌دهد. از عصاره‌ی زنجبیل در برخی مطالعات به‌عنوان درمان جایگزین برای برخی سرطان‌ها استفاده شده است. خاصیت ضدسرطان زنجبیل به‌خاطر&nbsp; جینجرول است که به مقدار فراوان در زنجبیل خام یافت می‌شود. در مطالعه‌ای که بر روی ۳۰ نفر صورت گرفت، ۲ گرم از عصاره‌‌ی زنجبیل در روز توانست به‌طور چشمگیری مولکول‌های پیش‌التهابی را در روده‌ی بزرگ کاهش دهد. هرچند مطالعه‌ی بعدی بر روی افرادی که در خطر سرطان روده‌ی بزرگ قرار داشتند، این یافته‌ها را تأیید نکرد.&nbsp;همچنین شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زنجبیل در کاهش سرطان پانکراس، سرطان سینه و سرطان تخمدان مؤثر است. البته برای تأیید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است. ۱۶. بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر استرس‌هاس اکسیداتیو و التهابات مزمن می‌تواند روند پیری را تسریع کند. اینها از عوامل کلیدی در بروز بیماری آلزایمر و کاهش قدرت شناختی وابسته‌‌ به سن هستند.&nbsp;برخی مطالعات صورت‌گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست‌فعال موجود در زنجبیل می‌تواند مانع از واکنش‌های التهابی در مغز شود.&nbsp;همچنین شواهد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به‌طور مستقیم عملکرد مغز را بهبود دهد. در مطالعه‌ای که بر روی ۶۰ زن میانسال انجام گرفت مشاهده شد که عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند باعث افزایش سرعت عکس‌العمل و تقویت حافظه‌ شود.&nbsp;همچنین مطالعات حیوانی زیادی نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند از کاهش عملکرد مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند. ۱۷. مبارزه با عفونت‌ها جینجرول یک جزءِ زیست‌فعال موجود در زنجبیل تازه است که می‌تواند خطر بروز عفونت ها را کاهش دهد. در واقع عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند مانع از رشد بسیاری از انواع باکتری‌ها شود.&nbsp;به‌همین دلیل زنجبیل در مبارزه با باکتری‌های دهانی مرتبط با بیماری‌های التهابی لثه، مانند پیوره و التهاب لثه (ژنژیویت) مؤثر است.&nbsp;زنجبیل تازه می‌تواند در برابر ویروس سین‌سیشیال تنفسی که یکی از عوامل شایع عفونت‌های تنفسی است نیز مؤثر باشد. 18.&nbsp;قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد مصرف روزانه زنجبیل می‌تواند از شما در مقابل سرما خوردن و آنفولانزا در طول فصل زمستان محافظت کند. این گیاه غنی از روی، کروم و منیزیم است که باعث تحریک گردش خون و کاهش لرز، تعریق بیش از حد و تب می‌شود.لیمو با زنجبیل ترکیب بسیار خوبی است و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. نوشیدن چای زنجبیل و لیمو به صورت روزانه کمک خواهد کرد که در طول هر فصل از سال سالم و شاد بمانید. 19.&nbsp;زنجبیل داروی مقوی غرایز جنسی است زنجبیل به عنوان یک داروی مقوی غرایز جنسی برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. زنجبیل دارای توانایی افزایش حساسیت و گردش خون نیز هست. بنابراین بار بعد که شما برنامه ریزی یک شب عاشقانه در خانه را دارید، فراموش نکنید که زنجبیل را به منو خود اضافه کنید.&nbsp;زنجبیل دارای خواص درمانی بسیاری است، غیر آلرژی‌زا است و به نسخه ویژه نیاز ندارد. با این حال، شما باید مراقب مقدار مصرف روزانه باشید.گیاه‌شناسان توصیه می‌کنند که مصرف روزانه زنجبیل شما نباید بیشتر از ۴ گرم در روز باشد. 20. به&nbsp;کاهش وزن کمک می‌کند شما به راحتی می‌توانید با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، مصرف موادغذایی خود را کاهش داده و وزن اضافی خود را کاهش دهید. زنجبیل سیری را ترویج می‌دهد، این بدان معنی است که شما نیاز به کالری کمتری احساس می‌کنید. زنجبیل همچنین عامل طبیعی قدرتمندی است که مانع از گرسنگی و اشتهای زیاد می‌شود. زنجبیل به عنوان یک عنصر ضروری برای از دست دادن وزن است به دلیل آن که کم کالری و مولد حرارت است. علاوه بر این، به سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی کمک می‌کند. 21. زنجبیل برای معده ترکیبات فنلی موجود در زنجبیل به کاهش درد معده، تحریک بزاق و تولید صفرا کمک می کند، در عین حال زنجبیل اثرات مفیدی بر روی آنزیم های تریپسین و لیپاز پانکراس می گذارد. این نشان می دهد که زنجبیل می تواند باعث جلوگیری از یبوست و سرطان کولون شود. 22. زنجبیل برای زنان باردار و شیرده مطالعات نشان داده که مصرف زنجبیل در بعضی از زنان باردار باعث کاهش تهوع و استفراغ و سرگیجه می شود. اما بعضی از کارشناسان نگران این هستند که مصرف دوز های بالای زنجبیل خطر سقط جنین را افزایش دهد، پس بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. 23. زنجبیل برای مردان زنجبیل سبب تقویت اسپرم در مردان شده و می تواند برای درمان زود انزالی مفید باشد 24. به درمان سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) کمک می‌کند. افراد مبتلا به IBS کم‌کم خوشحال خواهند شد وقتی متوجه شوند که مصرف زنجبیل بیش‌تر موجب تسکین نشانه‌های ظاهری این بیماری می‌شود. موضوع جالب توجه این است که واقعا مهم نیست که زنجبیل را چگونه مصرف می‌کنید، خواه زنجبیل بیش‌تری در غذاهای‌تان استفاده کنید، و خواه مکمل زنجبیل مصرف کنید یا چای زنجبیل بنوشید، به هر حال زنجبیل اثر آرامش‌بخشی روی سیستم دستگاه گوارش شما خواهد گذاشت. 25. کاهش تورم یاخته‌ای&nbsp; در آزمایشی که در نوامبر سال ۲۰۱۱ انجام شد و در ژورنال”مواد غذایی و سم‌شناسی شیمیایی” چاپ شد، تاثیر زنجبیل را بر تورم یاخته‌ای نشان داد. قرار گرفتن سلول‌ها در معرض یک جزء فعال در زنجبیل، تورم را با افزایش ایجاد یک پروتئین بسیار خاص، کاهش داد. 26. افزایش ترشح بزاق یکی دیگر از خواص زنجبیل، افزایش میزان بزاق در دهان است. تعدادی موش از طریق تزریق، در طول یک جلسه‌ی آزمایشی زنجبیل دریافت کردند. ترشح بزاق با این روش درمانی در عرض هفت دقیقه افزایش یافته بود. بیش‌تر شدن ترشح بزاق شیوع مشکلات دندان را کاهش می‌دهد. 27. محافظت از کبد در یک تحقیق که برای مطالعهی خواص زنجبیل انجام شد ابتدا سمی توسط حیوانات آزمایشگاهی برای آسیب رساندن به کبد دریافت شد. موش‌هایی که این گیاه را دریافت کرده بودند، دچار آسیب نشدند در حالی که در گروه کنترل که این گیاه دارویی را دریافت نکرده بودند، آسیب مشاهده شد. زنجبیل برای این حیوانات موثر بود و کمک کرد آسیب نبینند حتی زمانی که دوز بالایی از سم به آنها داده شده بود. 28. افزایش انقباضات رحمی پژوهشی که در ژوئن ۲۰۱۱ توسط ژورنال “علوم باروری” انجام شد، اثر زنجفیل را در رحم جوندگان ماده ارزیابی کرد. این جوندگان انقباضات بیش‌تری داشتند در مقایسه با جوندگانی که زنجفیل دریافت نکردند. انقباضات بیش‌تر رحمی می‌تواند به تولد سالم منجر شود. 29. تحریک اشتها زنجبیل می‌تواند کمکی باشد برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیف دارند و می‌خواهند یک سیستم هضم بسیار قوی برای هضم وعده غذایی که می‌خورند، داشته باشند. هضم نادرست مواد غذایی باعث می‌شود که آنها در دستگاه گوارش تخمیر شوند، و ممکن است به اضافه وزن منجر شوند. 30. کاهش خستگی عضلات خستگی عضلات بعد از تمرین با وزنه به گونه‌ای است که زنجبیل می‌تواند بهترین درمان برای آن باشد. این بدان معنا است که عضلات‌تان زودتر بهبود می‌یابند و شما را قادر می‌سازند که در روزهایی که تمرین ندارید، تمرینات کاردیو انجام بدهید. این نشان می‌دهد که شما به احتمال زیاد در روزهای بعد از یک تمرین سنگین، به جای این‌ که بی‌حال و خسته باشید، به طور قابل‌ توجهی فعال‌تر خواهید بود. همان‌طور که شبانه‌روز کالری‌ها را می‌سوزانید، افزایش توده‌ی لخم بدن به طور معمول با از دست دادن طبیعی وزن برابر است. 31.&nbsp;به بدن‌تان کمک می‌کند که مواد مغذی را جذب کند. یکی دیگر از خواص زنجبیل، کمک به جذب مواد مغذی توسط بدن است. هنگامی که شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، مصرف مواد مغذی بسیار مهم است. مصرف زنجبیل بیش‌تر به این معنی است که شما به سادگی می‌توانید مواد مغذی مورد نیازتان را جذب کنید، و با سرعت بیش‌تر و همان مقدار تلاش، به نتایج بهتری دست پیدا کنید. 32. التهاب ناشی از بیماری آرتریت (التهاب مفاصل) را کاهش می‌دهد. خواص زنجبیل نشان می‌دهند که این ریشه‌ی خوراکی می‌تواند به کاهش التهاب&nbsp;اختلالات ایجاد شده و بیماری‌ها کمک کند. زنجبیل حتی دارای خواص تسکین درد است، و این می‌تواند خبر خوشی باشد برای کسانی که هیچ میلی به مصرف مداوم مسکن جهت تسکین درد ندارند. 33. راه‌های تنفسی دچار التهاب را باز می‌کند. اگر شما مبتلا به آسم هستید، احتمالا برای پیدا کردن چیزی که بتواند راه‌های تنفسی‌تان را باز کند و شامل مصرف داروهای استروئیدی نباشد، وب را زیر و رو کرده‌اید. این روش ممکن است مشکل آسم‌تان را به خودی خود و کاملا حل نکند، اما می‌توانید آن را به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع طبیعی استفاده کنید. 34. گردش خون را بهبود می‌دهد. این ریشه‌ی خوراکی به شما انرژی بیش‌تری خواهد داد، و کمک‌تان خواهد کرد که هر گونه احساس رخوت یا خستگی در شما از بین برود. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، مصرف نوشیدنی زنجبیل برای‌تان عالی است چرا که آن گرمایی را که می‌خواهید به شما خواهد داد، همان گرمایی که از درون‌تان آغاز می‌شود و به بیرون تراوش می‌کند. این تاثیر، ناشی از این واقعیت است که زنجبیل منافذتان را باز می‌کند و باعث می‌شود گردش خون‌تان به طور کلی بهبود بیابد. 35. به بهبود بیماری حرکت کمک می‌کند. زنجبیل همیشه به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری حرکت (بیماری سفر) استفاده شده‌ است چرا که به رفع حالت تهوع کمک می‌کند. قدرتمندترین حالت این درمان زمانی است که به عنوان یک مانع در مقابل بیماری حرکت برای سفر آبی استفاده می‌شود. 36. مانع سوزش سر دل می‌شود. این گیاه می‌تواند مانع از بازگشت اسید به مری شود و به این ترتیب مانع بروز سوزش سر دل می‌شود. اسید اضافی که منجر به این حالت می‌شود را می‌توان با خواص زنجبیل خنثی کرد. جنبه‌ی خوب ماجرا این حقیقت است که زنجبیل بسیار کارآمدتر از داروهایی است که بدون نسخه‌ی پزشک فروخته می‌شوند. این ریشه‌ی خوراکی حتی از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز دارند نیز موثرتر است. از دیگر خواص زنجبیل این است که مصرف آن هیچ گونه عوارضی ندارد. 37. گاز معده را از بین می‌برد. وجود گاز می‌تواند در زمان نامناسب موجب شرمساری شخص شود. همیشه محصولات از بین برنده‌ی گاز معده به میزان فراوان در بازار وجود دارند. اگر شما به دنبال یک روش طبیعی‌تر برای مقابله با آن هستید بهتر است خرید زنجبیل و استفاده‌ی بیش‌تر از آن را آغاز کنید. تهیه‌ی چای زنجبیل و نوشیدن آن به اندازه‌ی کافی ساده است، و شما می‌توانید قبل از خواب آن را بنوشید و اجازه دهید که در هنگام این‌که خواب هستید، کار خودش را بکند. این کار به تمیز شدن دستگاه گوارش‌تان کمک خواهد کرد. 38. سینوس‌ها را پاک می‌کند. اگر شما به دنبال تسکین سینوس هستید و هیچ تمایلی به مصرف داروهایی که بدون نسخه‌ی پزشک فروخته می‌شوند، ندارید، به زنجفیل روی بیاورید. ثابت شده‌است که یکی از مولفه‌های فعال در زنجبیل تاثیر شگفت‌انگیزی روی سینوس‌ها دارد، به تسهیل پاکسازی آنها کمک می‌کند و مانع گرفتگی آنها می‌شود. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که چای زنجبیل آماده کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. 39. نفس‌تان را تازه نگه می‌دارد. بر خلاف دیگر مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل می‌تواند به تازه نگه داشتن نفس‌تان کمک کند. اگر زنجفیل را در پایان غذا مصرف کنید، می‌تواند باعث شود که در محیط دهان‌تان احساس پاکی داشته باشید. این ریشه‌ی خوراکی دهان‌تان را پاک‌سازی می‌کند به گونه‌ای که نفس‌تان تازه خواهد شد. این یک روش فوق‌العاده است برای این‌که مواد زائد دهان‌تان از بین بروند و مزه‌ی بدی که در دهان‌تان حس می‌کنید (مانند عطر و طعم تند قهوه که پس از نوشیدن قهوه در دهان‌تان باقی می‌ماند) خنثی شود. 40. در برابر اشعه از شما محافظت می‌کند. امید است که این هرگز یک موضوع نگران‌کننده در مورد خودتان نباشد، اما باز هم مهم است که این نکته را درک کنیم، چرا که اگر جنگ اتفاق بیفتد، به دردمان خواهد خورد. به کسانی که نزدیک منطقه‌ی فوکوشیما، محل رخ دادن آن فاجعه، زندگی می‌کنند، توصیه‌ی اکید شده‌ است که مصرف زنجبیل خود را افزایش بدهند. اگر برای شما هم ضروری است که از خواص کلی زنجبیل سود ببرید، به دوز روزانه‌ی زنجبیل نیاز خواهید داشت. به این ترتیب این ماده همیشه در بدن‌تان خواهد بود و از شما محافظت خواهد کرد. 41. به فرایند گوارش کمک می‌کند زنجبیل به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کمک به گوارش به شمار می‌رود. مصرف زنجبیل کیسه‌ی صفرا را به ترشح صفرا تحریک می‌کند، و از این طریق، باعث بهبود فرایند گوارش می‌شود. این کار به جذب و ترکیب مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی‌مان کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، زنجبیل هم‌چنین باعث تسکین گرفتگی معده، اسهال&nbsp;و نفخ ناشی از گاستریت یا ورم معده می‌شود. می‌توانید برای کمک به فرایند گوارش، زنجبیل را به صورت دمنوش (چای) یا به شکل مکمل دارویی مصرف کنید. 42. به رفع تهوع ناشی از شیمی‌ درمانی کمک می‌کند شیمی‌درمانی بخشی از فرایند درمانی سرطان است که بعد از انجام عمل جراحی، جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی توصیه می‌شود، تا احتمال بازگشت این بیماری به حداقل برسد. مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل در کاهش حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی، به سایر داروهای ضد استفراغ کمک می‌کند. به گفته‌ی دکتر جولی رایان، پژوهشگر ارشد شرکت‌کننده در نشست انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی، فلوریدا، بیش از ۷۰ درصد بیماران سرطانی که در معرض اشعه‌های شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، دچار استفراغ و حالت تهوع می‌شوند.&nbsp;مصرف مکمل ریشه‌ی زنجبیل یا آب زنجبیل قبل از انجام شیمی‌درمانی علائم تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد، زیرا ریشه‌ی زنجبیل برای بدن دارای خواص ضد التهابی است. هم‌چنین، پژوهشگران دریافتند زنجبیل برای درمان احساس تهوع مرتبط با بیماری حرکت، دریازدگی و غیره نیز موثر است. 43. به کنترل پوکی استخوان کمک می‌کند خواص دارویی موجود در زنجبیل به کاهش التهاب ناشی از بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان کمک می‌کنند. طبق نتایج مطالعات، زنجبیل می‌تواند سطح انرژی افراد مبتلا به چنین بیماری‌هایی را افزایش دهد. با مصرف نوشیدنی تخمیری زنجبیل تحرک مفاصل افزایش می‌یابد، هم‌زمان باعث آرامش‌تان می‌شود. زنجبیل به بهبود انعطاف‌پذیری بدن و هم‌چنین خلق‌وخو کمک می‌کند. مدت زمانی که زنجبیل نیاز دارد تا این تاثیرات را بر بدن‌تان بگذارد، به سطح شدت بیماری استخوانی‌تان بستگی دارد. 44. قلب‌تان را قوی می‌کند طبق دستورات طب چینی، نوشیدنی تخمیری زنجبیل در تقویت قلب بسیار موثر است. با نوشیدن مرتب نوشیدنی زنجبیل، سطوح کلسترول پایین می‌آیند، و هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌شود. این اثر نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد شرایطی نظیر سکته‌ی مغزی ایفا می‌کند. جهت محافظت از قلب، مصرف این نوشیدنی تخمیری بسیار خوشمزه را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید. 45. رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد نوشیدنی زنجبیل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد&nbsp;کمک می‌کند که ممکن است در اثر واکنش‌های متابولیک (سوخت و سازی) داخل بدن‌تان ایجاد شوند. این اثر زنجبیل، باعث محافظت از بافت‌های بدن در برابر آسیب‌ها می‌شود. هم‌چنین، سلول‌های بدن نیز ممکن است توسط رادیکال‌های آزاد آسیب ببینند، زیرا دیواره‌های این سلول‌ها شکننده‌ و ضعیف هستند. این آسیب ممکن است به جهش سلولی منجر شود. سلول‌های جهش یافته باعث ایجاد مشکلاتی نظیر روماتیسم، آرتروز، و آب مروارید می‌شوند. 46. بدن را گرم می‌کند تاثیر حرارتی زنجبیل باعث می‌شود بدن گرم بماند و از بدن در برابر سرما محافظت می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند خواص زنجبیل برای گرمازایی را با بررسی توانایی آن در اتساع عروق خونی ثابت کرده‌اند. این اثر زنجبیل می‌تواند از بدن در برابر هیپوترمی و سایر وضعیت‌های پزشکی ناشی از هوای سرد محافظت کند. کارکردهای بیولوژیک بدن نیز با افزایش جریان خون حاصل از اتساع عروق خونی بهبود می‌یابند. 47. به از بین بردن سنگ‌های کلیه کمک می‌کند افراد مبتلا به مشکلات کلیوی می‌توانند به مقدار قابل توجهی از فواید مصرف مرتب نوشیدنی تخمیری زنجبیل بهره ببرند. مصرف زنجبیل یکی از درمان‌های شناخته شده برای از بین بردن سنگ‌های کلیه به شمار می‌رود. جهت اجتناب از انجام عمل جراحی برای درمان این مشکل، به طور مرتب نوشیدنی زنجبیل بنوشید تا سنگ‌های کلیه‌تان به طور طبیعی از بین بروند. 48. درمان مسمومیت‌های غذایی مسمومیت غذایی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا به دلیل خوردن غذاهای آلوده و مانده ایجاد می‌شود. چنان‌چه مسمومیت به موقع درمان نشود، می‌تواند پیامدهای خطرناک و ناخوشایندی داشته باشد. روغن زنجبیل یکی از بهترین درمان‌های خانگی است که می‌تواند مسمومیت ناشی از غذاهای آلوده را به سرعت از بین ببرد. مصرف روغن زنجبیل می‌تواند در درمان دیسانتری باکتریایی و انواع مختلف عفونت‌های روده موثر باشد. 49. به کاهش التهاب بیضه‌ها کمک می‌کند بیضه‌ها اندام بسیار مهم و حساسی برای مردان هستند، و التهاب این ناحیه می‌تواند باعث ایجاد درد غیر قابل تحملی شود. به گفته‌ی پژوهشگران، استفاده از روغن زنجبیل بر روی التهاب می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی باعث کاهش درد آن شود. 50. به درمان سلولیت کمک می‌کند روغن معطر زنجبیل در کاهش سلولیت و علائم رگ‌های واریسی موثر است. با وجود این، در صورتی که دارای پوست بسیار حساسی هستید، باید آن را در ترکیب با سایر روغن‌های معطر از قبیل روغن سرو یا رزماری استفاده کنید. 51. به تسکین سوختگی‌ها کمک می‌کند مالیدن آب زنجبیل تازه به سوختگی‌ها، از طریق بازیابی پوست به حالت طبیعی، می‌تواند به تسکین سوزش و ترمیم زخم‌های سوختگی کمک می‌کند. هم‌چنین می‌توانید جهت از بین رفتن جای سوختگی، روزی دو تا سه بار به مدت ۶ تا ۱۲ هفته، تکه‌های زنجبیل تازه را روی پوست‌تان بمالید. در هر بار انجام این کار حتما از تکه‌ی تازه‌ای از زنجبیل استفاده کنید. 52.&nbsp;مهار و پیشگیری از بروز قارچ محتویات موجود در روغن‌های معطر زنجبیل، علاوه بر این‌که قادر هستند از قرار گرفتن پوست در معرض قارچ پیشگیری کنند، می‌تواند ایجاد و گسترش قارچ‌ها را نیز مهار کنند. چنانچه&nbsp;قارچی در بدن وجود داشته باشد، روغن‌های معطر زنجبیل در برابرشان واکنش نشان خواهند داد.&nbsp;روغن زنجبیل قرمز دارای اثر ضد قارچی است، زیرا حاوی جینجرول، شوگاول، زینجیبرین، اوژنول، و مونوترپن است. فنول یا اسید کربولیک نیز می‌تواند دیواره‌ی سلول‌های قارچ‌ها را مسدود کند. ترکیبات مشتق شده از فنول از طریق فرایند جذب سطحی به همراه پیوند هیدروژنی با سلول‌های قارچ مقابله می‌کنند.&nbsp;فنول و پروتئین، در سطوح پایین، به یکدیگر پیوند می‌خورند و یک پروتئین – فنول پیچیده تشکیل می‌دهند. این پروتئین – فنول پیچیده دارای پیوندهای ضعیفی است و فورا تجزیه می‌شود. آن‌گاه، فنول به سلول‌های قارچ نفوذ می‌کند و باعث ته‌نشینی و واسرشتن پروتئین می‌شود.&nbsp;ترکیبات مونوترپن (آلفا-پینن، بتا-پینن، و آلفا-ترپینن) در کارکرد غشاء سلولی قارچ‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. ریزوم‌ها زنجبیل نیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی فنول، فلاونوئید، و روغن‌های معطر هستند که می‌توانند رشد میکروب‌ها را مهار کنند. 53. آنتی‌اکسیدان‌های زنجبیل برای دیابت نوع ۲ مفید است یکی از بزرگ‌ترین عوامل دیابت نوع ۲ سبک زندگی و مواد غذایی ناسالم است. انتخاب زنجبیل و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر آنتی‌اکسیدانی مثبتی بر روی دیابت نوع ۲ داشته باشد. طرز تهیه چای زنجبیل تهیه چای زنجبیل هم بسیارساده است اما آشنایی با اصول آن می تواند بسیار موثر باشد چرا که برخی از افراد بدون آگاهی از چگونگی تهیه آن از پودر زنجبیل در چای آماده استفاده می کنند.&nbsp;به این دلیل که ذرات زنجبیل غیر قابل حل در آب است، نه تنها ظاهر بدی به نوشیدنی شما می دهد، بلکه طعم آن را نیز نامطبوع می کند درحالی که با اندکی دقت می توان نوشیدنی بسیار گوارای زمستانی با استفاده از زنجبیل، تهیه کرد.&nbsp; مواد لازم : آب&nbsp;4 فنجان،&nbsp;ریشه تازه زنجبیل&nbsp;5 سانتی متر،&nbsp;عسل و لیمو&nbsp;در صورت تمایل طرز تهیه: پوست زنجبیل را کنده ( بهتر است بتراشید) و سپس آن را به شکل ورقه های بسیار نازک برش دهید، آب را در ظرفی مناسب جوش بیاورید و در اولین لحظات جوش آمدن آب ورقه های زنجبیل را به آن اضافه کنید.&nbsp;در آن را بپوشانید، آن را کم کرده و اجازه بدهید 15 تا 20دقیقه بماند، سپس چای حاصله را صاف کنید برای طعم بهتر می توانید به آن عسل و لیموترش هم اضافه کنید. البته بهتر است این نکته را یاد آور شویم که اگر این چای را برای خواص درمانی آن در زمینه سرماخوردگی و آنفولانزا می نوشید، انواع شیرین آن توصیه نمی شود.&nbsp; در برخی از منابع به مزه تند زنجبیل اشاره شده و استفاده توام زنجبیل با برگ نعناع به شکل میکس شده در تهیه چای را به عنوان راهکاری برای حذف این تندی برشمرده اند. البته با افزودن آب بیشتر نیز می توان از تندی آن کاست. چای زنجبیل با شیر در بخش قبل طرز تهیه چای زنجبیل ساده توضیح داده شد، که می شد به شکل های مختلف دمنوش را تهیه نمود، اما در اینجا یک روش دیگر آماده کردن چای زنجبیل معرفی می گردد که در آن از شیر استفاده می شود. مواد لازم:&nbsp;زنجبیل تازه برش زده شده&nbsp;۸۵ گرم،&nbsp;آب یک فنجان،&nbsp;شیر ۲ فنجان طرز تهیه:&nbsp;آب را بجوشانید، سپس تکه های برش داده شده زنجبیل را به آن اضافه کنید.&nbsp;۱۰ دقیقه منظر بمانید با تکه های زنجبیل در آب بجوشانید.&nbsp;ظرف را از روی اجاق برداشته و ۲ فنجان شیر به آن اضافه کنید. سپس مجددا ظرف را روی اجاق بگذارید و به مدت ۵ دقیقه با شعله ملایم آن را حرارت دهید.&nbsp;چای زنجبیل و شیر آماده است. چای زنجبیل و شیر برای آرام کردن معده بسیار مفید است. چای زنجبیل سرد در&nbsp;بخش قبل چای زنجبیل به شکل گرم تهیه شده و معمولا به همان صورت هم مصرف می شد اما در این روش تهیه چای زنجبیل که در اینجا توضیح داده شده، پس از تهیه چای، چند تکه یخ هم به آن اضافه نموده و به صورت یک نوشیدنی خنک مصرف می گردد. &nbsp;مواد لازم:&nbsp;زنجبیل تازه رنده شده&nbsp;۲ قاشق غذاخوری،&nbsp;آب حدود ۹۴۰ میلی لیتر (کمی کمتر از یک لیتر)،&nbsp;لیمو&nbsp;۱ عدد به صورت آبلیمو،&nbsp;تکه های یخ و&nbsp;شیرین کننده (در صورت تمایل) طرز تهیه:&nbsp;زنجبیل تازه را شسته و پوست آن را بکنید سپس آن را رنده کنید.&nbsp;حال زنجبیل رنده شده را&nbsp;به همراه حدود ۱ لیتر آب درون یک قابلمه ریخته و حرارت دهید و اینکه آب به جوش آید.&nbsp;یک عدد لیمو را آب گرفته و آن را به محتوای قابلمه اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا در تمام قابلمه پخش گردد.&nbsp;حال محتوای قابلمه را با عبور از صافی درون یک لیوان بریزید و چند تکه یخ هم به آن اضافه کنید.&nbsp;در صورت تمایل می توانید از کمی شیرین کننده هم استفاده کنید. چای سبز با زنجبیل یک پیمانه (250 میلی لیتر) آب را به جوش آورید. سپس یک تکه زنجبیل را به آن اضافه کنید و بگذارید تا چند دقیقه بجوشد. بعد زیر حرارت را خاموش کرده و یک قاشق غذاخوری چای سبز به آن اضافه کنید. بعد به مدت 10 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بخار آب جوش بگذارید تا دم بکشد. چای سبز به دلیل وجود آنتی اکسیدان های بسیار برای کاهش وزن فوق العاده است. مخلوط چای سبز با ریشه زنجبیل یک راه عالی برای ارتقای سلامتی و رسیدن به تناسب اندام در زمانی کوتاه است. زنجبیل و لیموترش یک فنجان 250 میلی لیتر) آب را گرم کرده و قبل از اینکه به جوش آید، یک تکه ریشه زنجبیل را به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب روی حرارت کم به مدت چند دقیقه بجوشد و بعد از روی حرارت برداشته وقتی کمی ولرم شد آب یک دوم لیموترش را به آن اضافه کنید. دمنوش را خوب به هم بزنید و مقداری عسل (در صورت دلخواه) به آن اضافه کنید. &nbsp;وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان در آب لیموترش اثرات زنجبیل را برای پاکسازی کبد و افزایش متابولیسم چربی تقویت می کند. با استفاده از این چای علاوه بر سم زدایی و حذف مایعات اضافی بدن، به جنگ چربی های اضافی شکم تان خواهیدرفت. گریپ فروت و زنجبیل آب 4 عدد گریپ فروت را بگیرید و آن را با یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل و یک چهارم آب لیموترش (به دلخواه) مخلوط کنید. این نوشیدنی لاغرکننده را با معده خالی در هنگام صبح مصرف کنید. گریپ فروت یک میوه کم کالری است که اثرات بسیار عالی در کاهش وزن دارد. چگونگی نگهداری&nbsp;زنجبیل مغز یا همان گوشت ریزوم زنجبیل زرد، سفید یا قرمز رنگ است. این گیاه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد که به سلامتی‌تان خدمت زیادی می‌کند. در واقع سال‌ها در طب سنتی از ریزوم زنجبیل به عنوان دارو و برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده شده است. آیا نیازی به کندن پوست زنجبیل وجود دارد؟ نه واقعاً، ولی ممکن است برای زیباتر کردن غذای خود بخواهید این کار را انجام بدهید. من دوست دارم پوست زنجبیل را با لبه یک قاشق جدا کنم. پوست زنجبیل تازه آن‌قدر نازک است که شما اصلاً نیازی به جدا کردن آن ندارید. زنجبیل‌های کهنه‌تر، نظیر آن‌هایی که معمولاً در بقالی‌ها پیدا می‌کنید، پوست محکم‌تری شبیه کاغذ دارند که شاید بخواهید آن را جدا کنید. اگر زنجبیل را برای مدتی آویزان کنید یک مقدار چروک می‌خورد که به‌راحتی پوست آن با قاشق جدا نمی‌شود. شما برای پوست کندن آن به یک چاقوی میوه‌خوری نیاز خواهید داشت. مواد لازم :&nbsp;&nbsp;یک تکه ریشه زنجبیل تازه و سفت روش کار :&nbsp;کندن پوست زنجبیل با قاشق یک تکه ریشه زنجبیل را محکم در یک دست و قسمت گودی قاشق را محکم در دست دیگر نگه‌ دارید. (دقت داشته باشید که شما می‌توانید یک تکه زنجبیل را جدا کرده و فقط پوست آن قسمت را جدا کنید) لبه یک قاشق را روی پوست زنجبیل بکشید تا پوست آن را جدا کنید. کار پوست کندن زنجبیل را تا آنجا که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید ادامه دهید. (زنجبیل اگر با پوست نگه‌داری شود، مدت بیشتری تازه خواهد ماند. قطعه‌ قطعه کردن و بریدن زنجبیل به شکل چوب‌ کبریت زنجبیل بافتی کاملاً رشته‌ای دارد. این رشته‌ها در راستای ریشه زنجبیل و تکه‌های آن است. قسمت پوست‌کنده شده آن را از سرتاسر بافت رشته‌ای قطعه‌قطعه کنید تا دوایری سکه مانند به دست بیاید. ​ریز کردن و خرد کردن زنجبیل اگر دستور تهیه شما به زنجبیل خردشده یا ریز شده نیاز دارد، زنجبیل‌های چوب‌کبریتی را که در قسمت قبلی آماده کرده بودید به‌صورت عرضی برش دهید. رنده کردن زنجبیل راحت‌ترین راه رنده کردن زنجبیل این است که یک تکه از آن را در پلاستیک پیچیده و در فریزر قرار دهید و زمانی که به زنجبیل رنده شده نیاز داشتید آن را از فریزر خارج کنید و پوست آن قسمتی را که می‌خواهید بتراشید (درصورتی‌که می‌خواهید، این کار واقعاً لازم نیست) و با رنده ریز زنجبیل را رنده کنید. همان‌گونه که در موقع قطعه‌قطعه کردن زنجبیل انجام دادیم، آن را به‌صورت عرضی و از سرتاسر بافت رشته‌ای رنده کنید. نگهداری زنجبیل&nbsp; برای نگهداری این گیاه دوست داشتنی میتوانیم آن را به صورت خشک یا فریز کرده در بیاوریم. 1. فریز کردن زنجبیل برای فریز کردن زنجبیل و بهره بردن از آن در فصولی که در دسترس نیست، زنجبیل تازه رh داخل کیسه ی نایلکس بگذارید و بعد از خالی کردن هوای کیسه آن را گره بزنید و در فریزر نگهداری کنید. به این ترتیب زنجبیل چند ماه تازه میماند و میتوانید&nbsp;هر بار هنگام مصرف یک تکه از آن رو ببرید، پوست بگیرید&nbsp;و رنده کنید.&nbsp;با این روش میتوانید&nbsp;زنجفیل تازه برای تهیه چایی زنجبیل هم همیشه داشته باشید. 2. خشک کردن زنجبیل روش دیگر نگهداری زنجبیل خشک کردن آن و تهیه پودر زنجبیل هست.&nbsp;پودر زنجبیل کاربرد فراوانی دارد و در بسیاری از دستورات آشپزی و شیرینی پزی و... پودر زنجبیل به کار برده میشود.&nbsp;برای تهیه&nbsp;این پودر پرخاصیت و معطر ابتدا زنجبیل را پوست میگیریم و آن را حلقه میکنیم. هر چه حلقه ها نازک تر باشد&nbsp;زنجبیل&nbsp;زودتر خشک میشود. ورقه های زنجبیل را داخل سینی بزرگی پهن کنید و در آفتاب قرار بدهید. بستگی به شرایط اب و هوایی هر منطقه متغیر هست. دقت کنید خیلی نباید خشک و چوبی بشوند.&nbsp;میتوانید&nbsp;مقداری از زنجبیل های خشک شده را به همین صورت نگهداری کنید و برای تهیه ی چای&nbsp;زنجبیل استفاده کنید.(به جای ورقه های زنجبیل تازه) زنجبیل های خشک شده را آسیاب کنید و در ظرف در دار و در جای خشک نگهداری کنید.&nbsp;اگر به مقدار زیاد زنجبیل را پودر میکنید بهتر است میزان مصرفی را در ظرف در دار و داخل کابینت بگذارید و بقیه آن را&nbsp;بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید تا عطر و تازگی&nbsp;حفظ بشود. از جمله موارد مصرفی پودر زنجبیل به غیر از مصارف آشپزی میتوان&nbsp;به موارد زیر اشاره کنیم: کیک زنجبیلی نان زنجبیلی حلوای زنجبیلی فرنی زنجبیلی نکته ی مهم:&nbsp;هرگز این پودر زنجبیل خانگی را با پودر زنجبیل بازاری مقایسه نکنید.&nbsp;فوق العاده از لحاظ عطر و طعم و کیفیت فرق دارند. خواص زنجبیل و عسل&nbsp; عسل و زنجبیل بعنوان ترکیبی نیروبخش و مفید در سرتاسر جهان شناخته شده است. در ذیل توضیحات بیشتری درباره خواص زنجبیل و عسل ارائه خواهیم داد. خود زنجبیل به تنهایی فواید زیادی دارد اما وقتی با عسل ترکیب شود فواید بسیار بیشتری برای انسان دارد. در حال حاضر گیاهان طبیعی بعنوان موثرترین روش درمان برخی بیماری ها بصورت طبیعی مورد توجه قرار گرفته اند.&nbsp;یکی از گیاهانی که در حال حاضر عموما برای درمان و شفا مورد استفاده قرار میگیرد زنجبیل است. زنجبیل بدلیل خواص درمانی مشابه‌ با هِل و زردچوبه برای سلامتی انسان بسیار مفید است. این خواص همچنین دلیل این هستند که زنجبیل قابل خوردن با غذا و نوشیدنی ها و حتی بعنوان دارو است.&nbsp;از خیلی وقت پیش، زنجبیل مورد بررسی اساسی پزشکی قرار گرفته است. از آنجایی که سرشار از مواد شیمیایی است. مزایای درمانی آن به خوبی شناخته شده است. خواص اصلی آن آنتی اکسیدانی و ضد قارچ هستند که ثابت میکنند زنجبیل بعنوان دارویی طبیعی میتواند زندگی انسان را سرشار از شادابی کند. از آنجایی که زنجبیل بعنوان گیاهی چند کارآمدی شناخته شده، بسیاری از محققان سعی کرده اند فواید آن در صورت ترکیب با مواد پر خاصیت دیگر همچون عسل را ثابت کنند. 1. ضد میکروب برای جلوگیری از مشکلات دندان آنتی بیوتیک ها نقش مهمی در کنترل فعالیت عفونت در بدن ایفا می کنند. داروی گیاهی درست شده از عسل و زنجبیل به عنوان ضد میکروبی موثر استفاده می شود. زنجبیل به عنوان گیاه چند کار آمد در جهان شناخته شده است، در حالی که عسل یا Apis mellifera (عسل زنبور اروپایی) به عنوان دارویی سازگار با طبیعت شناخته شده است و برای درمان زخم ها و زخم معده مفید است. در ادامه، مطالعات نشان داده که عسل حتی می تواند عفونت های گوارشی و عفونت چشم را نیز درمان کند.&nbsp;مطالعه ای که در مورد عسل و زنجبیل انجام شده است نشان داده که خاصیت ضد باکتریایی و انسجام عسل بخاطر ترکیب آن با هیدروژن پراکسید است که در عسل هم تولید می شود. هیدروژن پراکسید، اسید گلوکونیک را بوجود می آورد که به طور بالقوه برای درمان مشکلات دندان مفید است. این پژوهش ثابت کرد که اثر متقابل بین زنجبیل و عسل بر فعالیت ضد میکروبی تاثیر می گذارد که به وضوح مشکل دندان ها را از بین می برد. همچنین برای درمان درد و سوزش دهان و گلو مفید است. 2. ضد التهاب زنجبیل حاوی صمغی چرب در ریشه خود میباشد که این صمغ چرب آن را به گیاهی با خاصیت ضد التهاب تبدیل میکند. خود عسل نیز آنتی بیوتیک هایی دارد که در واقع منجر به درمان التهاب میشوند. به احتمال زیاد ترکیب عسل با زنجبیل قابلیت بسیار بالایی در درمان درد عضلات یا دیگر دردهای مفصلی دارد.&nbsp;بعضی از مطالعات نشان داده که زنجبیل می تواند فعالیت های التهابی را در سطح سلولی تحت تأثیر قرار بدهد. قرمزی زنجبیل و عسل خام نیز به عنوان درمان موثر برای التهاب مزمن استفاده می شود. این مطالعه خود، ثابت کرد که اغلب بیماران آرتروز پس از مصرف ترکیب زنجبیل و عسل، بهبود یافتند.&nbsp;روغن زنجبیل به عنوان دارویی موثر برای درمان زخم ها و همچنین مشکلات مفصلی شناخته شده است. به همین دلیل ترکیب زنجبیل و عسل نیز برای درمان فعالیت های التهابی که در بالا ذکر شد بسیار مفید است. 3. تسکین دردهای دوره ی ماهانه از طریق فواید زنجبیل و عسل کشف شد که برای مقابله با مشکلات قاعدگی نیز مفید است. ترکیبات زنجبیل می تواند به کاهش درد ناشی از قاعدگی های دردناک کمک کند. پژوهشی هم همین موضوع را بررسی کرده و ثابت کرد که ترکیب زنجبیل و عسل می تواند باعث کاهش و حتی جلوگیری از علائم قاعدگی دردناک شود. 4. درمان میگرن و مشکلات مفصلی میگرن مشکلی جدی نیست. اما در زمان های باستان، مردم همیشه از گیاهان طبیعی برای درمان میگرن استفاده می کردند. میگرن می تواند توسط داروهای طبیعی مانند زنجبیل درمان شود.&nbsp;در حالي كه مطالعات اخیر نيز نشان داد كه ترکیب زنجبيل و عسل مي تواند اثرات زيادي بر روی سر داشته باشد. نه تنها میگرن را درمان می کند، بلکه برای مغز نیز مفید است. حتی کسانی که همیشه از میگرن رنج می بردند، مشکل شان زمانی که شروع به مصرف منظم زنجبیل و عسل کردند، برطرف شد. 5. جلوگیری از سکته ی مغزی سکته مغزی یکی از خطرناک ترین و جدی ترین بیماری ها در سراسر جهان است. بسیاری از محققان پزشکی در تلاش اند تا داروهای موثری برای درمان این مشکل جدی خون را پیدا کنند. یکی از تحقیقات ثابت کرد که ترکیب زنجبیل و عسل می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند.&nbsp;به علت قابلیت ضد انعقاد خون در زنجبیل و عسل است که این ترکیب می تواند این بیماری خطرناک را درمان کند. هنگامی که آن ها با هم مخلوط شوند، فواید مهمی برای جلوگیری از بیماری مانند سکته مغزی بوجود می آورند. 6. درمان مشکلات تنفسی اثر ترکیب زنجبیل و عسل می تواند سلامت انسان را بهبود بخشد. مخلوط زنجبیل و عسل می تواند سرفه، گلودرد و سوزش و درد دهان و حتی سرماخوردگی را درمان کند. خوردن زنجبیل و عسل بصورت مخلوط بدن را از سرماخوردگی پاک می سازد و در درمان مشکلات تنفسی موثر است. 7. تقویت سیستم ایمنی ترکیب زنجبیل و عسل نه تنها خوشمزه است بلکه به عنوان نوشیدنی روزانه مصرف می شود. همچنین برای سلامتی به ویژه در تقویت سیستم ایمنی مفید است. ترکیب عسل و زنجبیل می تواند تولید گلبول های سفید را افزایش دهد که در واقع باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. 8. پیشگیری از سرطان با بحث درباره سیستم ایمنی به بیماری ای بسیار جدی رسیدیم، که نامش سرطان است. در حال حاضر محققانی هستند که میگویند زنجبیل میتواند از پیشرفت فعالیت سلول های سرطانی در بدن جلوگیری کند. عسل-زنجبیل ترکیبی قدرتمند و&nbsp;ضد سرطان است که در مقابل رشد سلول های سرطانی مبارزه میکند.&nbsp;خوردن عسل و زنجبیل حقیقتا جلوی ریشه اصلی فعالیت سرطان در بدن را میگیرد. بعنوان راه طبیعی درمان سرطان توصیه میشود. همچنین تحقیقاتی مشخص کرد که ترکیب عسل و زنجبیل نه تنها در حال جلوگیری از سرطان است بلکه بدن را در مقابل عوارض شیمی درمانی نیز مقاوم میسازد. به همین صورت عسل و زنجبیل برای درمان سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و حتی سرطان پروستات نیز موثر است. 9. درمان دیابت یکی دیگر از مزایای ترکیب زنجبیل و عسل این است که می تواند از دیابت جلوگیری و آن را درمان کند. می تواند حساسیت انسولین را افزایش دهد. همچنین قابلیت تعادل و حفظ میزان مناسب قند خون را نیز داراست.&nbsp;همچنین نتایج پژوهشی نشان داد که ترکیب زنجبیل و عسل برای کنترل قند خون بسیار موثر است زیرا باعث افزایش جذب گلوکز به سلول های ماهیچه ای می شود. پس مصرف ترکیب زنجبیل و عسل باعث جلوگیری از دیابت و کاهش میزان قند خون و LDL کلسترول می شود. 10. درمان آسم مخلوط زنجبیل و عسل داروی آسم هم هست. فواید سلامتی عسل و زنجبیل خواص زیادی برای درمان آسم دارد. خس خس را نیز درمان می کند. عملکرد این ترکیب در درمان مشکلات تنفسی نشان دهنده مزایای بالقوه آن در درمان آسم است. خواص درمانی زنجبیل و عسل ترکیب زنجبیل و عسل می تواند آنزیم هایی که در اطراف عضلات راه هوایی قرار می گیرند را مهار کند و همچنین آنزیم های دیگری را فعال می کند که برای شل کردن آنها کارآمدند. عوارض مصرف ترکیب عسل و زنجبیل ترکیب زنجبیل و عسل به طور گسترده ای غنی از ویتامین های سالم و دیگر اجزای مفید شناخته شده است که برای سلامت انسان مفید هستند. در مقابل، اگر بیش از حد از آن مصرف کنید، اثرات آن کمی غیر دوستانه خواهد بود زیرا ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند مشکل گاز معده، درد معده، درد در دهان و همچنین گلو داشته باشد و همچنین باعث تحریک دهان بویژه زبان می شود. خواص زنجبیل و دارچین چای زنجبیل و دارچین برای کاهش وزن و چربی سوزی بسیار مفید می باشد. حتما بخوانید:&nbsp;راهکاری های لاغری با دارچین و زنجبیل &nbsp;خواص زنجبیل و لیمو ترکیب زنجبیل و لیمو برای افزایش انرژی، تقویت ایمنی بدن، کاهش وزن، افزایش چربی سوزی و متابولیسم، درمان دیابت و کاهش درد مفید می باشد. خواص زنجبیل و زردچوبه ترکیب زنجبیل و زردچوبه برای درمان سرطان، کاهش التهاب و درمان مشکلات گوارشی و معده درد مفید می باشد. خواص زنجبیل و نعنا دمنوش زنجبیل و نعنا برای درمان سریع سرماخوردگی و سرفه، درمان تهوع و استفراغ و هضم غذا مفید می باشد. خواص زنجبیل برای پوست و مو خواص زنجبیل برای مو زنجبیل به علت خاصیت گرم کنندگی که دارد&nbsp; برای افزایش گردش خون پوست سر&nbsp; و در نتیجه تقویت&nbsp; رشد مو مفید است. زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان gingerol، است که&nbsp; برای پوست و مو خوب است سرشار از مواد معدنی، است و مو را درخشان میکند. زنجبیل درمان مفید برای شوره سر و&nbsp;خارش پوست سر است.&nbsp; خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده طبیعی&nbsp; آن به&nbsp; سالم&nbsp; و تمیز نگه داشتن پوست سر کمک میکند مواد لازم:&nbsp;1 قاشق غذا خوری زنجبیل&nbsp; ریز رنده شده و&nbsp;1 قاشق غذا خوری روغن بادام و یا روغن کنجد طرز تهیه: هر دو&nbsp;را با هم ترکیب کنید. برای استفاده،&nbsp;مخلوط را به پوست سر ماساژ دهید. یک ساعت تا یک شب میتواند بر روی سر بماند تا پوست احساس گرما کند سپس بشوئید. برای نتیجه بهتر یک یا دو بار در هفته تکرار کنید درمان ریزش مو زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان جینجرول است که به مبارزه با رادیکال آزاد کمک می کند بنابراین برای درمان ریزش مو مفید است. رشد مو زنجبیل غنی از مواد معدنی و روغن های ضروری است که باعث افزایش رشد مو و همچنین نرم تر و شفاف تر شدن موی سر می شود. ماساژ با روغن زنجبیل شما می‎توانید با زنجبیل روغن ماساژی درست کنید که به موهای ضعیف و نازک شده و قسمت های کم پشت سرتان کمک کند.&nbsp;به آسانی مقدار مساوی از روغن زنجبیل و جوجوبا، روغن زیتون، یا روغن آووکادو (بستگی به میل شخصی و نوع موی شما دارد) را با هم ترکیب کنید، به آرامی روی پوست سر خود و جاهایی که ریزش مو بیشتر است، به شکل حرکات کوچک دایره‎ای، آن را ماساژ دهید. استفاده‎ منظم از این مخلوط روغنی باعث تقویت و افزایش رشد مو در نواحی کم پشت می‎شود. درمان شوره سر با زنجبیل زنجبیل دارای خواص طبیعی ضد التهابی و ضد عفونی کننده بوده و یک درمان مفید برای رفع شوره سر محسوب می شود. درمان مو خوره زنجبیل با آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، به طور جدی می‌تواند به درمان مشکل موخوره و خشکی مو کمک کند.&nbsp;کمی روغن زنجبیل را با شامپوی‌ تان مخلوط کنید و ببینید که چگونه قدرت مرطوب‌ کنندگی طبیعی آن به رفع هر گونه خشکی مو کمک می‌کند.&nbsp; ماسک زنجبیل برای مو یک قاشق غذا خوری زنجبیل ریز شده و دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن کنجد را با هم ترکیب کنید، خمیر به دست آمده را بر روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید، بگذارید 1 ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید. این کار یک یا دو بار در هفته تکرار کنید. رفع سیاهی آرنج و زانو استفاده از زنجبیل تازه می تواند سیاهی آرنج و زانو را از بین ببرد. ماسک برای رفع سیاهی آرنج و زانو یک تکه زنجبیل تازه را بر روی پوست آرنج و زانو دو تا سه بار در روز بمالید، در عرض 6 تا 12 هفته سیاهی آرنج و زانو از بین می رود. درمان آکنه و جوش صورت زنجبیل به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده قوی شناخته می شود که با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند. زنجبیل حاوی جینجرول، شوگاول و 27 ماده شیمیایی دیگر است که باعث کاهش درد و سوزش ناشی از جوش صورت می شود. زنجبیل با تنظیم میزان انسولین و قند خون به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. استرس یکی از عوامل مهم در ایجاد آکنه و جوش صورت می باشد، زنجبیل خاصیت آرام بخشی داشته و با درمان استرس جوش صورت را درمان می کند. زنجبیل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست شناخته می شود که با سم زدایی از پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. طرز تهیه ماسک زنجبیل برای جوش صورت 3 قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل تازه به همراه پوست آن را له کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی جوش ها بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. ماسک زنجبیل و جعفری برای جوش 2 قاشق غذا خوری جعفری تازه را خرد کنید و در 2 فنجان آب جوش بریزید و بگذارید یک ساعت بماند تا عصاره آن خارج شود، حالا 2 قاشق سوپ خوری زنجبیل تازه را به آن اضافه کنید و بگذارید برای 20 دقیقه بر روی حرارت کم بماند تا خوب با هم ترکیب شوند.&nbsp;این محلول را هر روز بر روی جوش های صورت بمالید تا درمان شوند. اسکراب زنجبیل برای جوش صورت در یک کاسه 2 قاشق غذاخوری زنجبیل له شده را با ½ فنجان شکر، ¼ فنجان روغن زیتون و آب نصف لیموترش تازه را با هم مخلوط کنید، این ترکیب را به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید و بگذارید 3 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.&nbsp;از این اسکراب هر روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید. پیشگیری از پیری پوست صورت با زنجبیل زنجبیل پوست صورت را تغذیه و نرم کرده و از ایجاد چین و چروک و پیری پوست صورت جلوگیری می کند. ماسک زنجبیل برای پوست صورت دو بند انگشت زنحبیل رنده شده را با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بجوشانید، پس از سرد شدن روی صورت خود بمالید و بعد از 30 دقیقه با آب سرد شستشو دهید. تسکین سوختگی و تاول احتمالا عاقلانه نیست که بلافاصله پس از یک سوختگی تازه آن را استعمال کنید، اما گفته می‌شود که بعد از سرد شدن پوست، آب زنجبیل تازه، تاول پوستی که سوخته‌ است و یا آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد خواص زنجبیل برای سرماخوردگی زنجبیل یکی از بهترین درمان طبیعی برای سرماخوردگی است. نوشیدن چای زنجبیل و دارچین تا حد زیادی&nbsp;سرما خوردگی را بهبود می دهد برای اینکه این چای&nbsp; را درست کنید: مواد لازم: 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل، 1 اینچ چوب دارچین، پودر هل 1 اینچ (اختیاری)، 1 قاشق چای خوری عسل (اختیاری) طرز تهیه: زنجبیل&nbsp;و دارچین در 1 فنجان آب داغ به مدت 15 دقیقه قرار دهید.&nbsp;هنگامی که مخلوط خنک شد&nbsp; عسل و پودر هل بریزید.&nbsp;توجه داشته باشید: هرگز عسل را در آب داغ اضافه نکنید. حتما بخوانید:&nbsp;درمان سریع سرماخوردگی در منزل زنجبیل چگونه باعث لاغری می شود؟ 1. چربی سوزی زنجبیل حاوی ترکیبات فنولی فعال به نام جینجرول است که چربی سوزی را افزایش می دهد، مطالعات نشان داده که جینجرول تجزیه چربی ها را بهبود بخشیده و با کاهش سطح گلوکز و انسولین خون به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.&nbsp;گیاه زنجبیل دارای خاصیت ترموژنیک می باشد، مواد غذایی ترموژنیک به خوراکی‌ هایی اطلاق می‌شود که دمای بدن را افزایش داده و در نتیجه سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کنند. 2. کاهش اشتها یک مطالعه توسط دانشمندان آمریکایی نشان داده که مصرف زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل در رژیم غذایی اشتها را کاهش می دهد و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. 3. هضم بهتر مواد غذایی محققان می گویند که زنجبیل با بهبود هضم غذا به دفع سموم بدن از طریق روده ها کمک می کند و به این طریق باعث کاهش وزن و لاغری می شود. طریقه مصرف زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن 1. برای بهبود حرکات روده و دفع مواد زاید هر روز صبح ا لیوان آب ولرم را با 1 قاشق چای خوری آب زنجبیل ترکیب کنید و بنوشید. 2.&nbsp;مقداری زنجبیل خرد شده به چای سبز یا چای سیاه اضافه کنید و 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی بنوشید تا اشتهای شما را کاهش دهد. 3. نوشیدن چای زنجبیل هم برای افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن مفید می باشد. 4. قبل از هر وعده غذایی مقداری زنجبیل رنده شده را با آب نصف لیموترش تازه و یک لیوان آب ترکیب کنید بنوشید تا جلوی پرخوری را بگیرد. 5. زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به سس سالاد خود اضافه کنید تا هم طعم بهتری بگیرد و هم به کاهش وزن کمک کند. 6. یک بند انگشت زنجبیل تازه و ارگانیک را با پوست به آب میوه و آب سبزیجات اضافه کنید و بنوشید.&nbsp; 7. معجون زنجبیل و عسل را دو تا سه بار در روز بخورید تا به کاهش وزن شما کمک کند. خواص درمانی روغن زنجبیل تحقیقات نشان داده که روغن زنجبیل می تواند به درمان پوکی استخوان، اضطراب و افسردگی، بهبود هضم غذا، درمان عفونت و مشکلات تنفسی، کاهش التهاب و درمان درد قاعدگی و بهبود عملکرد کبد کمک کند. مزایای روغن زنجبیل برای مو درمان با روغن‌های نرم کننده زنجبیل با خواص تمیز کننده امکان پذیر است این روغن اغلب در ترکیب با سایر روغن‌های ضروری مانند روغن جوجوبا، روغن اسطوخودوس، روغن گل رز، روغن بابونه، روغن رزماری، روغن چوب و غیره برای افزایش منافع به کار می‌رود. مزایای مختلف روغن زنجبیل برای درمان و مراقبت از مو در زیر بیان می‌شود. روغن زنجبیل برای رشد مو خواص تحریک کننده زنجبیل موجب افزایش گردش خون در پوست سر شما و باعث رشد سریعتر موها می‌شود. برای افزایش سرعت رشد مو، چهار قطره روغن زنجبیل را به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. آن را یک شب روی سرتان بگذارید و صبح روز بعد موها را با آب بشویید. روغن زنجبیل برای کنترل شوره سر این روغن برای قرن‌ها برای درمان شوره سر استفاده شده است. 5 قطره روغن زنجبیل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را به پوست سر بمالید. اجازه دهید ریشه‌ها و فولیکول‌ها مو روغن را جذب کرده و به خوبی ماساژ دهید. این ترکیب روغن با خواص ضد التهاب روغن با مشکلات شوره سر مقابله می‌کند. روغن زنجبیل برای موهای آسیب دیده مخلوط روغن کنجد و روغن زنجبیل برای درمان فولیکول‌های آسیب دیده مو مفید هستند. این ترکیب تاثیر موثری روی مو دارد و مو را از آسیب بیشتر محافظت می‌کند. ماساژ پوست سر گردش خون را افزایش می‌دهد و شرایط خشک پوست سر را کاهش می‌دهد و میزان رشد موهای سالم را افزایش می‌دهد. روغن زنجبیل برای آروماتراپی این روغن به طور عمده برای خواص تحریک کننده و فرویدسایاک مورد استفاده قرار می گیرد، این روغن به طور گسترده‌ای برای درمان استرس، کاهش افسردگی، افزایش خلق و خو، و غیره استفاده می‌شود. این روغن دارای خواص&nbsp;گرم کننده و تسکین دهنده برای بدن، درمان سینوزیت، افزایش اشتها و کاهش درد عضلات است. برای بهبود حافظه نیز مفید می‌باشد.&nbsp;روغن زنجبیل روغن بی‌خطر، غیر سمی و قابل تحمل است. با این حال، از آنجا که قوی است، نباید آن را در غلظت‌های بالا استفاده کنید. این روغن می‌تواند باعث ایجاد حساسیت می‌شود و انواع پوست حساس را تحریک می‌کند. علاوه بر این، قبل از اینکه روی موهایتان بکار ببندید، اطمینان حاصل کنید که شما به روغن زنجبیل حساسیت ندارید، حساسیت‌هایتان را بررسی کنید. هنگام خرید آن از فروشگاه مراقب باشید! افزودنی‌هایی را که می‌توانند خواص روغن زنجبیل را تغییر دهند، بررسی کنید. روغن ارزان را در اکثر داروخانه ها خریداری نکنید، و مطمئن شوید که یک روغن با کیفیت خوب برای موهایتان انتخاب می‌کنید. ارزش غذایی زنجبیل کالری : 80 کربوهیدرات : 18 گرم پروتئین : 1.8 گرم چربی : 0.8 گرم قند : 1.7 گرم فیبر : 2 گرم درمان کمردرد با زنجبیل خمیر زنجبیل خاصیت ضد التهابی&nbsp; دارد و برای درمان روماتیسم، یا درد آرتروز بسیار مفید است. 1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل (یا زنجبیل تازه رنده شده)، 5 قطره&nbsp; اسانس اوکالیپتوس، و 2 قاشق چای خوری روغن زیتون (یا روغن کنجد).&nbsp; بر روی ناحیه دردناک، ماساژ داده و با یک پارچه می بندیم تا گرم شود پس از چند ساعت با آب گرم می شوئیم. ترکیب سیر، زنجبیل، عسل و لیموترش&nbsp; ترکیب سیر، زنجبیل و عسل یک داروی طبیعی است که از زمان دوران باستان برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها و بهبود سلامتی استفاده شده است. این ترکیب خواص درمانی دارد و از ترکیب ساده زنجبیل، سیر، عسل و سرکه سیب تهیه می شود. تمام این ترکیبات خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند که به پیشگیری و درمان برخی مشکلات مانند بیماری های زیر کمک می کنند: آرتریت آسم کلسترول بالا گاز و سوءهاضمه مشکلات گردش خون و مشکلات قلبی هموروئید مشکلات پوستی مانند آکنه دندان درد اضافه وزن و چاقی زخم معده این ترکیب طبیعی به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا، مانند اکسیر جوانی عمل می کند چون بدن را از عوامل مهاجم حفظ کرده و مانع از بروز مشکلات سلامتی جدی می شود. متخصصان چینی بر این عقیده هستند که بهتر است این دارو به صورت طبیعی مصرف شود تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. به عقیده این متخصصان بعد از یک هفته مصرف این دارو، کاهش چشمگیری در میزان فشار و کلسترول خون مصرف کننده ها دیده می شود. متخصصان ایتالیایی نیز در این خصوص بررسی هایی انجام داده و به این نتیجه رسیده اند سیر، عسل و سرکه سیب جزو معجزه های طبیعت برای سلامتی هستند.&nbsp;تمام ترکیبات موجود در این داروی طبیعی توسط متخصصان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است این ترکیبات با ارزش غذایی باعث به تسکین دردهای ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت کمک می کند. در واقع ترکیبات این دارو ضدالتهاب های طبیعی بوده و قادر هستند التهاب های به وجود آمده در بدن را که عامل اصلی درد و بیماری های مزمن هستند از بین ببرند. روش تهیه و استفاده از این داروی طبیعی تهیه این داروی طبیعی بسیار ساده است و ترکیبات آن در هر خانه ای پیدا می شود. مواد لازم :&nbsp; آب لیموترش: نصف لیوان معادل 125 میلی لیتر آب زنجبیل: نصف لیوان معادل 125 میلی لیتر سیر: 25 حبه سرکه سیب: 1 لیوان معادل 250 میلی لیتر عسل: 340 گرم معادل 1 لیوان روش تهیه :&nbsp;ابتدا آب زنجبیل را آماده کنید. برای این کار کافی است مقداری زنجبیل تازه را با دقت بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را ورقه ورقه کنید و همراه با کمی آب در مخلوط کن بریزید و کاملاً مخلوط کنید. می توانید به این مخلوط کمی آب لیموترش تازه نیز اضافه کنید. داخل ظرف تمیزی نصف لیوان آب لیموترش را با نصف آب زنجبیل مخلوط کنید. 25 حبه سیر و تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و میکس کنید. یک لیوان سرکه سیب و سپس یک لیوان عسل را نیز به آن اضافه کنید. در نهایت ترکیب را در یک ظرف شیشه ای تمیز بریزید، در آن را ببندید و در یخچال قرار دهید. توصیه می شود بعد از 5 روز شروع به مصرف این دارو بکنید.&nbsp;تمام ترکیبات موجود در این داروی طبیعی توسط متخصصان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است این ترکیبات با ارزش غذایی باعث به تسکین دردهای ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت کمک می کند روش استفاده :&nbsp;برای استفاده از این دارو در جهت پیشگیری از ناخوشی ها دو قاشق غذاخوری از ترکیب را در یک استکان آب ولرم یا آب میوه خانگی دلخواهتان مخلوط کرده و میل کنید. این ترکیب را شب ها یک ساعت بعد از شام میل کنید. خواص پودر زنجبیل برای سلامتی بدن خواص پودر زنجبیل در موارد بسیاری کاربرد دارد. از این پودر پر خاصیت می توان در آشپزی و پخت غذاهای زیادی استفاده کرد و همچنین فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.&nbsp;پودر زنجبیل خشک از زنجبیل تازه خشک شده تهیه می شود. رنگ این پودر ریز سفید مایل به زرد است که دارای عطر و طعمی قوی و دوست داشتنی است. نگهداری از آن بسیار آسان است و طول عمر طولانی در حدود یک سال دارد. در اینجا خواص پودر زنجبیل خشک را بررسی می کنیم. خواص پودر زنجبیل برای استفاده در آشپزی پودر زنجبیل خشک شده در ادویه جات، ترشی جات و ماسالا، آب گوشت، کاری، سس و غیره استفاده می شود.&nbsp;می توانید مخلوط دارچین، رازیانه، هل و میخک را برای تهیه چای ماسالا با پودر زنجبیل مخلوط کنید.&nbsp;از عطر زنجبیل در تهیه نان استفاده می شود.&nbsp;پودر ریشه زنجبیل خشک شده برای آماده کردن غذا برای ویار زنان و تغذیه مادران استفاده می شود.&nbsp;پودر زنجبیل خشک شده برای افزودن طعم به انواع مواد غذایی مانند شیرینی زنجبیلی و آب نبات و شکلات زنجبیلی استفاده می شود. خواص پودر زنجبیل بعنوان نرم کننده و مرطوب کننده دو قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را در چهار فنجان آب جوش می ریزیم. صبر می کنیم تا خنک شود؛ حالا چند قطره روغن اسطوخودوس یا رزماری اضافه می کنیم. همه این مواد را خوب مخلوط کنیم و این مخلوط را در یک بطری شیشه ای می ریزیم. این مرطوب کننده را خنک می کنیم و با پنبه روی صورت می مالیم. این مرطوب کننده از پوست محافظت می کند، ناخالصی ها را حذف می کند، پوست را هیدراته می کند، خشکی پوست را کاهش می دهد و حالت ارتجاعی به آن می دهد. خواص پودر زنجبیل برای جلوگیری از تحریک معده پودر زنجبیل خشک همراه با نوشیدنی نبات داغ برای درمان زخم معده استفاده می شود. مصرف این مخلوط بصورت روزانه و اول صبح به جلوگیری از تحریک معده کمک می کند. خواص پودر زنجبیل برای تسکین سردرد یکی از بهترین خواص پودر زنجبیل، تسکین سردرد است. شایع ترین مشکلات مربوط به سردردها می تواند با استفاده از مالیدن خمیر پودر زنجبیل بر روی پیشانی درمان شود. این درمان برای بهبود سردرد استفاده می شود. همچنین می توانید خمیر را روی گلو خود بگذارید تا درد گلو را تسکین دهد. خواص پودر زنجبیل برای درمان درد قفسه سینه درد قفسه سینه را می توان با استفاده از پودر زنجبیل خشک درمان کرد. مخلوط پودر زنجبیل خشک و شکر در مقداری آب نارگیل برای این درمان منحصر به فرد است. این میکس را بخورید تا درد قفسه سینه را درمان کنید. خواص ضد التهاب پودر زنجبیل پودر زنجبیل خشک حاوی خواص ضد التهابی است که می تواند آرتروز را تسکین دهد. 2 الی 3 قاشق غذاخوری از این پودر را به آب اضافه کنید و اجازه دهید تا آب جوش آید. می توانید این آب را برای درمان مفاصل متورم استفاده کنید. شما می توانید خمیر پودر زنجبیل را روی مفاصل متورم زانو بگذارید تا درد را تسکین دهد. خواص پودر زنجبیل در درمان سریع سرماخوردگی پودر زنجبیل یکی از مواد غذایی رایج موجود در آشپزخانه شما است که به درمان علائم سرماخوردگی کمک می کند. چندین بار در روز برای تسکین سرماخوردگی زنجبیل خام و یا پودر چای زنجبیل مصرف کنید.&nbsp;شما همچنین می توانید خمیر یا پودر زنجبیل خشک، گل میخک و نمک را ترکیب کنید و این مخلوط را دو بار در روز برای درمان علائم سرماخوردگی استفاده کنید.&nbsp;روش دیگر برای درمان سریع سرماخوردگی این است که مخلوط پودر زنجبیل خشک با شکر زرد را برای باز کردن بینی استفاده کنید. خواص پودر زنجبیل برای افزایش متابولیسم پودر زنجبیل خشک حاوی عوامل ترموژنیک است که برای سوزاندن چربی مفید هستند و چاقی را درمان می کنند. این پودر را برای افزایش میزان متابولیسم که چربی ذخیره شده در بدن را می سوزاند، استفاده کنید. پودر زنجبیل همچنین برای کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید بدن مفید است. خواص پودر زنجبیل در کاهش وزن یکی از خواص موثر پودر زنجبیل، کمک به کاهش وزن است. چای پودر زنجبیل بهترین دارو برای کاهش وزن است. ½ قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را در یک فنجان آب گرم اضافه کنید. سپس آن را کاملا هم بزنید و هر روز برای کاهش وزن بصورت نوشیدنی بخورید. در صورت لزوم می توانید از عسل هم برای شیرین کردن این چای استفاده کنید. خواص پودر زنجبیل برای جلوگیری از نفخ معده مخلوط پودر زنجبیل خشک، مقدار کمی آسافوئیتا و نمک سیاه را در آب گرم به منظور از بین بردن نفخ معده مخلوط کنید.&nbsp;پودر زنجبیل خشک را با نصف قاشق چای خوری بذر گیاه کاروم و 2 تا 3 قطره آب لیمو مخلوط کنید. یک خمیر ضخیم ایجاد کنید و آن را در سایه خشک کنید. هر روز صبح و عصر 1 گرم از آن را همراه با نمک برای از بین بردن نفخ معده مصرف کنید. خواص پودر زنجبیل برای از بین بردن عفونتهای ادراری پودر زنجبیل خشک را می توان به شیر و شکر اضافه کرد تا عفونت های ادراری را از بین ببرد. خواص پودر زنجبیل برای حمام زنجبیل 1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک را بردارید و آن را با مقداری مساوی از جوش شیرین مخلوط کنید. به آرامی و با ملایمت بدن خود را برای تمیز کردن با آن مالش کنید. خواص پودر زنجبیل برای میگرن قبل از شروع درد میگرن، 2 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک را با آب گرم مخلوط کنید و بخورید. خواص پودر زنجبیل در از بین بردن جوش و آکنه پودر زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که منافذ پوست را از بین می برد و باعث از بین بردن باکتری های آکنه می شود.&nbsp;پودر شیر و پودر زنجبیل خشک را به شکل خمیر نرم و صاف در بیاورید. برای پاکسازی آن را بر روی صورت و گردن خود قرار دهید و بعد از مدت زمان 15 الی 20 دقیقه آن را بردارید. صورت و گردن خود را شستشو دهید و از مرطوب کننده صورت استفاده کنید. برای از بین بردن جوش و جلوگیری از شیوع آن، یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. این ماسک پوست شما را جوان می کند و سلول های پوست را بازسازی می کند تا پوست شما بدرخشد. مضرات زنجبیل نکات احتیاطی&nbsp; انجمن فرآورده های گیاهان دارویی آمریکا ریشه زنجبیل تازه را از نظر درجه بندی سلامتی و بی خطری در ردیف اول قرار داده است لذا زنجبیل گیاهی بی خطر و وسیع الطیف است. با این وجود میزان تجویزی آن باید رعایت شود. انجمن آمریکایی مذکور ریشه زنجبیل خشک را در مرتبه دوم سلامتی و بی خطری قرار داده است و توصیه می کند که از مصرف آن در طول بارداری اجتناب گردد.&nbsp;برخی از زنان برای رهایی از علایم بیماری صبح دم از زنجبیل استفاده می کنند لیکن مصرف زنجبیل برای این هدف بحث انگیز است. برای رعایت اصول ایمنی و سلامتی هرگز نباید بیش از میزان معمولی آن مصرف گردد. زنجبیلی که به عنوان بخشی معمولی از برنامه غذایی فرد مصرف می شود بی خطر تلقی می شود. اگر از سنگ صفرا رنج می برید، از مصرف زنجبیل بپرهیزید. هر چند که مصرف زنجبیل معمولاً فاقد عوارض جانبی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند سبب گرمازدگی جزیی گردد. مضرات&nbsp; مضرات خاصی برای آن بیان نشده است . تداخل های احتمالی اگر داروهای تهیه شده از سیر یا داروهای ضد انعقادی نظیر وارفارین یا داروهای مربوط به درمان دیابت مصرف می کنید و می خواهید جهت پیشگیری از بیماری مسافرت، سرگیجه، میگرن، گرفتگیهای رحمی یا ورم مفاصل زنجبیل مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. هر چند هیچ مطالعه ای تداخل این گیاه دارویی را با سایر داروها نشان نداده است، لیکن این خطر وجود دارد که زنجبیل اثرات برخی از این داروها را خنثی و یا تشدید کند. زنجبیل باعث بروز التهاب‌های دهانی می‌شود در طب سنتی این اعتقاد وجود دارد که زنجبیل گرمی است و باعث گرم شدن بدن می‌شود، یعنی اینکه باعث می‌شود بدن گرمای بیشتری تولید کند. امکان دارد این مسئله نیز باعث بروز التهاب در دهان و مخاط شده و ایجاد سوزش یا خارش کند. اگر شما با مصرف زنجبیل احساس التهاب و سوزش در دهان داشتید از مصرف آن بپرهیزید. زنجبیل می‌تواند باعث کاهش قند خون شود نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پودر زنجبیل در افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند باعث کاهش قند خون می‌شود. اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید و نگران میزان قند خونتان هستید با پزشک معالجه‌ی خود در خصوص مصرف زنجبیل مشورت کنید.&nbsp;اگر پزشکتان تشخیص بدهد که مصرف این ادویه با داروهایتان تداخل ایجاد نکند می‌توانید از آن برای کنترل هر چه بیشتر قند خونتان استفاده کنید. توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف زنجبیل می‌تواند تأثیر خطرناکی روی میزان انسولین بدنتان داشته باشد. منبع : | بی بی عطار | چطور | مجله سلامت | یزد نیوز | بازده | بیتوته&nbsp;| نو آورد | مشروح | دکتر سلام | کوکا | راسخون | میزان | برترین ها | سلامت گو | کدبانو | همشهری آنلاین " ,"datePublished":"2018-03-25T01:09:09+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:30+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }