از مهمترین خصوصیات افراد باهوش و زیرک و مثبت اندیش این است که آن ها همواره موفقیت‌های بیشتری در زندگی کسب می‌کنند؛ زیرا این افراد صرف‌ نظر از اینکه روزگار چه مسائل و مشکلاتی پیش روی‌ آن‌ها قرار می‌دهد، همیشه بهترین راه‌حل‌ها را انتخاب می‌کنند

افراد باهوش در جایگاه خاصی در میان مردم هستند و همیشه مورد احترام قرار می گیرند و غالبا افراد موفقی در زندگی هستند. دانشمندان تا به حال افراد باهوشی را مورد بررسی قرار داده اند, که به یکسری نکات خاص دست پیدا کرده اند که در این افراد باهوش یکسان است .هوش یک قابلیت است که خدا به هر اندازه ای در افراد قرار داده است و البته این میزان یکسان نیست و ممکن است برخی از این نعمت الهی بیشتر برخوردار باشند. روش ها و تست های بسیاری برای ارزیابی هوش وجود دارد. صرف نظر از روش های پیچیده، نشانه های ساده ای هم وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد تا به میزان هوش خود و اطرافیان پی برد. نشانه های زیر راهی برای تشخیص افراد باهوش است.

نشانه های افراد باهوش

1. فروتنی

فروتنی یکی از نشانه‌های افراد باهوش است. این افراد از گفتن جمله‌ی «نمی‌دانم» واهمه‌ای ندارند، آنها اگر چیزی را بلد نباشند، می‌توانند آن را یاد بگیرند. جاستین کروگر و دیوید دانینگ با انجام پژوهشی بر این دیدگاه صحه می‌گذارند. طبق پژوهش آنها هرچه شخص بهره‌ی هوشی کمتری داشته باشد، در مورد توان ذهنی خود دچار غلو و بزرگ‌نمایی می‌شود. مثلا در آزمایشی، دانشجویانی که در آزمون پذیرش رشته‌ی وکالت نمره‌ی پایینی گرفته بودند، احساس می‌کردند به ۵۰ درصد سؤالات پاسخ درست داده‌اند. برخلاف آنها، افرادی که در این آزمون نمره‌ی بالاتری گرفته بودند، احساس می‌کردند به سؤالات کمتری پاسخ درست داده‌اند.

2.  موسیقی
48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

تحقیقات نشان داده موسیقی باعث می شود که مغز کودک در چند مورد رشد داشته باشد. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که نمرات کودکان 4 تا 6 ساله در یک آزمون هوش کلامی، بعد از چند ماه شرکت در کلاس های موسیقی، افزایش چشمگیری داشته است. مطالعه ای دیگر در سال 2014 توسط گلن شلنبرگ انجام شد و این نتیجه به دست آمد که کودکان 6 ساله ای که 9 ماه در کلاس پیانو یا آواز شرکت کرده بودند نسبت به کودکانی که در کلاس تئاتر شرکت کرده بودند یا هیچ دوره ای نگذرانده بودند، افزایش IQ بالایی داشتند. تحقیق دیگر شلنبرگ در سال 2013 نشان داد اکثر کودکانی که دوره ای موسیقی می گذرانند، بسیار موفق هستند. به عبارت دیگر در دنیای واقعی، آموزش موسیقی می تواند باعث افزایش تفاوت های شناختی شود.

3.بزرگترین  فرزند  خانواده48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

بزرگ ترین فرزندان معمولا باهوش تر هستند اما این موضوع ربطی به ژنتیک ندارد. یک اپیدمیولوژیست نروژی به بررسی ترتیبِ تولد، وضعیت سلامتی و نمره IQ حدود 25،000 پسر جوان 19 و 20 ساله که بین سال های 1967 و 1976 متولد شده بودند، پرداخت. نتیجه به دست آمده نشان داد که فرزندان اول دارای میانگین ضریب هوشی 103 بودند، این میانگین برای فرزندان دوم 100 و فرزندان سوم 99 بود. (تست IQ)
نیویورک تایمز می نویسد یافته های جدید از مطالعات معتبر نشان می دهد که میانگین آی کیو فرزندان اول نسبت به خواهران و برادران خود، کمی بیشتر ولی قابل توجه است. تحقیقات نشان می داد که این تفاوت به خاطر عوامل زیستی نبود اما اثر فیزیولوژیکی متقابل بین والدین و فرزندان بر این موضوع تاثیرگذار است. به این دلیل و دلایلی که گفته شد، انتظار می رود که فرزندان اول نسبت به دیگر فرزندان موفق تر باشند ( تنها کمی موفق تر، نمی توان گفت که این تفاوت بسیار چشم گیر است).

4. لاغر بودن

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

در سال 2006 دانشمندان حدود 2200 فرد بالغ را مورد بررسی قرار داده و از آن ها تست هوش گرفتند. این تحقیق که 5 سال به طول انجامید نشان داد که هرچه افراد دورِ کمرِ بیشتری داشته باشند، از توانایی شناختی کمتری برخوردارند. مطالعه دیگری در همان سال منتشر شد که نشان می داد احتمال می رود کودکان 11 ساله ای که امتیاز کمتری در آزمون های کتبی و شفاهی به دست آوردند، در 40 سالگی چاق خواهند شد. نویسندگان مطالعه عقیده دارند که کودکانِ باهوش تر آموزش ها را بهتر فرا می گیرند و این مسئله باعث می شود که جایگاه شغلی بالاتر با درآمدی بیشتر داشته باشند، بنابراین شرایط بهتری برای مراقبت از سلامتی خود نسبت به کسانی که هوش کمتری دارند خواهند داشت. یک مطالعه اخیر هم نشان می دهد که در میان کودکان پیش دبستانی، کودکانی که آی کیو کمتری دارند، دارای شاخص حجم بدن بالاتری هستند. این تحقیق ثابت می کند که عوامل محیطی در این رابطه نقش مهمی بازی می کند. زیرا رابطه بین شاخص حجم بدن و هوش، تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی است.

5. فراموشی گذشته

فراموش کردن گذشته یکی از مهمترین خصوصیات افراد باهوش و زیرک است مثلا اگر روز گذشته، روز وحشتناکی برای شما بوده است یا روز سختی را پشت سر گذاشته‌اید، باید آن را فراموش کنید. اگر در امروز یا هفته‌ی پیش رو، ذهنتان را مشغول اتفاقات ناخوشایند یا تصمیمات نادرست دیروز کنید، رویکرد اشتباهی در پیش گرفته‌اید.

6. تغذیه از شیر مادر 

یک تحقیق در سال 2007 نشان داد نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، احتمالا باهوش تر خواهند بود. در دو مطالعه، محققان بیش از 3000 کودک را در بریتانیا و نیوزلند مورد بررسی قرار دادند، نتیجه نشان داد کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، البته اگر تعداد ژن اف دی ای اس2, برابری داشتند، 7 امتیاز ضریب هوشی (IQ) بالاتر از دیگر کودکانی که شیر مادر نخورده بودند، داشتند. ( این نوع از ژن ها در بین کودکانی که شیر مادر خورده اند و کودکانی که از شیر های دیگر تغذیه شده اند، به سختی به مقدار برابری می رسد). دانشمندان بیان می کنند که مشخص کردن رابطه دقیق بین اف دی ای اس 2 (اسید چرب غیراشباع 2) ، آی کیو و شیرمادر به مطالعات بیشتری احتیاج دارد.

7. چپ دست بودن
48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

به نظر می رسد که چپ دستی رابطه مستقیمی با جرم و جنایت دارد و پژوهشگران هنوز درباره پاسخ این سوال که چرا و چگونه تعداد افراد چپ دست در میان خلافکاران کمی بیشتر است، جوابی قطعی ندارند. پژوهش های اخیر به بررسی رابطه بین چپ دست بودن و تفکر واگرا پرداخته است. تفکر واگرا نوعی از خلاقیت است که در لحظه ای فرد را به ایده های ناب و خلاقانه می رساند (حداقل در میان مرد ها) . خبرنگار نیویورکی، ماریا کنیکوا در سال 1995 در بررسی از یک مقاله می نویسد که در گروهی متشکل از مردان، کسانی که چپ دست بودند، در آزمون تفکر واگرا نتایج بهتری داشتند. چپ دست ها افرادی ماهرتر بودند، به عنوان مثال برای ترکیب دو چیز مختلف از راهی خلاقانه و تولید وسیله ای جدید؛ مثلا استفاده از یک تکه چوب و یک قوطی حلبی برای ساخت خانه پرندگان. آن ها در گروه بندی فهرستی از کلمات، بسیار خوب عمل کردند.

8. قدبلند بودن

در یک تحقیق در سال 2008 که روی هزاران نفر انجام شد، این نتیجه به دست آمد که افراد قد بلند، از ضریب هوشی (IQ) بالاتری برخوردارند و در سنین کودکی و بزرگسالی پول بیشتری نسبت به بقیه به دست می آوردند. پژوهشگران می نویسند که اوایل زندگی و سن 3 سالگی ( قبل از این که مدرسه رفتن بتواند تاثیری روی کودکان بگذارد) در تمام دوران کودکی، کودکانِ قد بلند در آزمون های شناختی عملکردی بهتر و قابل توجه دارند.

9. یاد گرفتن زود هنگام خواندن
48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

در سال 2012 محققانِ انگلستانی یک بررسی روی حدود 2000 جفت دوقلوی همسان انجام دادند. آن ها متوجه شدند خواهر و برادرانی که خواندن را زودتر یاد گرفتند، نمرات بهتری در آزمون های توانایی های شناختی به دست آوردند. نویسندگانِ این تحقیق بیان می کنند که یادگیری خواندن از سن خیلی کم، توانایی کلامی و غیر کلامی (به عنوان مثال قدرت استدلال) را افزایش می دهد، همان طور که یادگیری خواندن در سن بالاتر از این توانایی ها می کاهد.

10. بیش از حد نگران بودن

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

گروهی از تحقیقات نشان می دهد که ممکن است افراد مضطرب در مواردی خاص از هوش بیشتری نسبت به بقیه برخوردار باشند. این نتیجه از آزمایش های متعددی که روی اضطراب انجام شد، به دست آمد. در یک نظرسنجی محققان از دانشجویان دوره لیسانس خواستند که یک فرم نظرسنجی پر کنند. این پرسشنامه مشخص می کرد که افراد هر چند وقت یک بار دچار اضطراب و نگرانی می شوند. این که افراد در چه زمان هایی بیمناک می شوند یا چه مواقعی به فکر کردن مداوم به جنبه های مختلف از یک شرایط ناراحت کننده می پردازند، در این مطالعه مشخص می شد. ادوارد سلبی در "روانشناسی امروز" گزارش می دهد که نتایج نشان داد افرادی که مضطرب تر و هراسان تر هستند، از هوش کلامی بالاتری برخوردارند. این در حالی است که افرادی با نگرانی و ترس کمتر، هوش غیر کلامی بالاتری داشتند.

11. شوخ طبعی

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

افراد باهوش، بسیار شوخ‌طبع هستند. در یک تحقیق حدود 400 دانشجوی روان شناسی یک تست هوش دادند که نشان می داد چه کسانی دارای توانایی استدلال انتزاعی و هوش کلامی هستند. سپس از آن ها خواسته شد که برای چندین کارتون، عنوان بنویسند. افرادی دیگر این عنوان ها را خوانده و به آن ها رتبه دادند. همان طور که انتظار می رفت،  دانشجویان باهوش تر، رتبه شوخ طبعی بالاتری دریافت کردند. و همچنین دانشمندان در پژوهشی دریافتند، افرادی که داستان‌های مصور طنز می‌نویسند، هوش کلامی بالایی دارند. پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که کمدین‌های حرفه‌ای، هوش کلامی بالاتر از سطح متوسط دارند.

12. کنجکاوی

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

در دانشگاه لندن، پروفسور توماس چامورو پرموزی مطرح می کند که چگونه هوش فرهنگی ( CQ) و ذهنی همیشه تشنه، افراد را کنجکاو تر می کند. با در نظر گرفتن هوش فرهنگی، این پروفسور می نویسد که این هوش به اندازه IQ و EQ مورد مطالعه قرار نگرفته است اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این هوش در زمانی که نیاز به مدیریت شرایطی پیچیده در دو روش عمده است، اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی افرادی که CQ بالاتری دارند، معمولا هنگام ابهام شکیبایی بیشتری دارند. این اختلاف ظریف، غیر طبیعی و روش تفکر دقیق، اساس پیچیدگی را مشخص می کند. علاوه بر این هوش فرهنگی، سطوح بالاترِ سرمایه گذاری فکری و کسب علم و دانش را در طول زمان به همراه دارد. مخصوصا در حوزه هایی از آموزش که نیازمند تفکر است، مانند علم و هنر.
یک پژوهش دیگر در دانشگاه گلد میس لندن نشان می دهد که سرمایه گذاری فکری یا این که مردم چگونه زمان و تلاش خود را در سرمایه گذاری عقل استفاده می کنند، نقشی اساسی در رشد شناختی ایفا می کند. "من استعداد خاصی ندارم، فقط به ‌شدت کنجکاوم" این جمله به انیشتین منتسب است. افراد باهوش جذب چیزهایی می‌شوند که به نظر دیگران کم‌اهمیت هستند. نتایج منتشر‌شده‌ی پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد، هوش فرد در کودکی با تجربه‌ اندوزی او در بزرگسالی که به آن کنجکاوی ذهنی گفته می‌شود مرتبط است. دانشمندان هزاران بریتانیایی را به مدت ۵۰ سال بررسی کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که در یازده سالگی نمره‌ی بالایی در تست هوش گرفته‌ بودند، در ۵۰ سالگی نسبت به سایر همسالان خود، تمایلی بیشتری به کسب تجربیات جدید دارند.

13. شلخته بودن

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

یک مطالعه منتشر شده در "علوم روانشناختی" که در دانشگاه مینه سوتا کارلسون به ثبت رسید، نشان داد که کار کردن در یک اتاق به هم ریخته، خلاقیت را افزایش می دهد. در این مطالعه از 48 شرکت کننده خواسته شد که استفاده ای غیر عادی از توپ پینگ پنگ کنند. 24 شرکت کننده در اتاق هایی تمیز و 24 شرکت کننده هم در اتاق های به هم ریخته فکر کردند. کسانی که در اتاق های تمیز بودند پاسخ های جالبی ندادند اما پاسخ گروه دیگر که در اتاق های به هم ریخته فکر کرده بودند، خلاقانه بود. بنابراین اگر شما یک انسان شلخته هستید، دفعه بعدی که به شما گفته شد مرتب باشید، بگویید که با این کار دارید خلاقیت و نوآوری خود را تقویت می کنید.

14. شب بیداری

یک مطالعه که در "مجله رسمی انجمن بین المللی مطالعه تفاوت های فردی" منتشر شده نشان می دهد افرادی که تمایل دارند شب ها بیدار بمانند، نسبت به کسانی که صبح زود از خواب برمی خیزند، هوش بیشتری دارند. از این پژوهش این گونه نتیجه گرفته می شود که شواهدِ فعالیت های شبانه در قدیم بسیار نادر بوده و به این معنی است که افراد باهوش تر تمایل دارند که تا دیر وقت بیدار بمانند، زیرا آن ها تمایل دارند که از ارزش های تکاملی جدید حمایت کنند.

15. به سختی تلاش نکردن

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

این به آن معنا نیست که تنبل بودن نشانه ای از هوش بالا است. اما منصفانه است که بگوییم افراد باهوش نیازی ندارند که همیشه به سختی کار کنند تا مانند افراد کوشا و سخت کوش مهارت های خود را تقویت کنند ( حداقل در بعضی از زمینه ها). این نظریه از پژوهشی در دانشگاه واندربیلت که به مطالعه جوانان بسیار باهوش می پرداخت و زیر نظر روانشناسان دیوید هیمبریک و الیزابت ماینز به دست آمد. این مطالعه روی 2000 نفر انجام شد. این افراد در آزمون SAT و در سن 13 سالگی بالاترین رتبه را دریافت کرده بودند. روانشناسان به نتایج قابل توجهی دست یافتند. افرادی که نمراتی بین 99.1 درصد و 99.9 درصد از توانایی فکری در سن 12 سالگی دریافت کرده بودند، احتمال کسب دکتری، حق ثبت اختراع، انتشار یک مقاله در یک مجله علمی یا انتشار یک اثر ادبی در آینده آن ها سه تا پنج برابر بود. سطح بالایی از توانایی های فکری به شما این امکان را می دهد که در دنیای واقعی به موفقیت های عظیمی دست پیدا کنید. آن ها نتیجه گرفتند با این که همیشه توصیه به سخت کوشی برای داشتن هوش بیشتر می شود، توانایی های ذاتی خاصی وجود دارند که قابل یادگیری یا کسب نیست. تمام این نتایج بر طبق نظریات علمی و در نمونه های آماری گسترده به دست آمده بود

16. ساکت بودن

ممکن است تصورات غلطی درباره‌ی افراد ساکت داشته باشید که با عنوان درون‌گرا، مردم‌گریز یا لقب‌هایی این‌ چنینی نامیده می‌شوند. افراد بسیار هوشمند اغلب از سخن‌ گفتن دوری می‌کنند. آنها مقداری از زمان خود را برای تفکر درباره‌ی آنچه گفته‌شده می‌گذرانند و پاسخ‌های مناسب را آماده می‌کنند. آنها ساکت‌ بودن را بهتر از گفتن سخن بیهوده می‌دانند. البته دقت کنید که همه‌ی افراد ساکت هم لزوما باهوش نیستند.

17. رو در رویی با مشکلات خود

ممکن است خود را در مواجهه با مشکلات مختلفی ببینید اما فرد باهوش اجازه نخواهد داد که مشکلات، زندگی او را تحت‌الشعاع قرار بدهد. فرد باهوش می‌داند چگونه مشکلات را اولویت‌بندی کند و به آنها درست زمان به وجود آمدنشان، قبل از اینکه از کنترل خارج شوند، رسیدگی کنند. اگر فردی هستید که با مشکلات روبه‌رو می‌شوید، به چالش‌ها خوش‌آمد می‌گویید و همیشه در مرز منطقه‌ی آرامش خود حرکت می‌کنید، این شانس وجود دارد که فردی باهوش باشید

18. ارتباط با افراد باهوش و خلاق

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

شرکتی که در آن کار می‌کنید، بازتاب خوبی از این است که چگونه فردی هستید. افراد باهوش و خلاق تمایل دارند با افرادی مثل خود کار کنند. برخی استثنائات وجود دارد اما اگر حدود ۸۰ درصد از افرادی که با آنها در ارتباط هستید باهوش باشند، احتمالا شما نیز فرد باهوشی هستید.

19. کمال گرایی

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

افراد باهوش همیشه در جست‌وجوی کمال هستند، بنابراین هر دفعه که آنها را می‌بینید می‌توانید پیشرفت‌های خیلی کوچکی در آنها مشاهده کنید. آنها همیشه اندکی با دفعه‌ی قبل تفاوت دارند. این کمال‌گرایی در همه‌ی جنبه‌های زندگی، از تلاش برای مهارت در سخن‌گویی گرفته تا صرف زمان برای تمرین گلف یا پرتاب دارت بروز می‌کند.

20. انتقاد از خود

خود شیفته‌های بسیاری وجود دارند که برخی اوقات به خود و دیگران درباره اینکه چگونه در موردی خاص خوب عمل می‌کنند، دروغ می‌گویند؛ بنابراین اگر مشاهده کنید فردی خودمنتقد است و انتقاد را می‌پذیرد، برای شما جالب باشد. توانایی شما برای پذیرش خطاهای خود و تلاش برای تصحیح آنها نشان‌ دهنده‌ی باهوش‌ بودن شما است.

21. دوستی با افراد مثبت اندیش

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

بدگویی و حرف‌های بی‌ اساس یکی از مهم‌ ترین عواملی است که باعث می‌شود روحیه و حس همکاری در محیط کار از بین برود. اگر شما واقعا قصد دارید کمتر خود را در چنین شرایطی قرار بدهید، باید روابط خود را با افرادی که مدام ناله و شکایت یا از دیگران بدگویی می‌کنند، کمتر کنید. به‌طور مثال اگر افراد منفی‌نگر شما را برای صرف نهار دعوت کردند، سعی کنید دعوت آن‌ها را نپذیرید و از مشارکت در صحبت‌های بی‌اساسی که در محل کارتان ممکن است اتفاق بیافتد، اجتناب کنید. سعی کنید دوستان و اطرافیان شما افرادی مثبت‌اندیش باشند. در مورد کسب و کار خود نیز تلاش کنید با افراد مثبت‌اندیش که تفکری سازنده دارند، روابط کاری و تجاری داشته باشید. بعد از مدتی به شناخت درستی درباره‌ی آن‌ها خواهید رسید و می‌بینید که این افراد به مسائل کاری خود می‌پردازند و هرگز گرفتار مسائل بی‌ارزش یا منفی‌گرایانه نمی‌شوند. زمانی که افراد منفی‌گرا در حال شکایت و پرداختن به مسائل بی‌ارزش هستند، افراد مثبت‌اندیش به آینده فکر می‌کنند. افراد مثبت‌اندیش، تفکر و حرکت رو به‌ جلو دارند. آن‌ها سعی می‌کنند شرایط پیرامون را بهبود ببخشند و برای مشکلات راه حلی پیدا‌ کنند.

22. تلاش برای داشتن آرامش

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

یکی دیگر از مهمترین خصوصیات آدم های باهوش و زیرک این است که آن ها برای داشتن آرامش تلاش می کنند چرا که انتخاب یک زندگی پر از آرامش این امکان را به فرد می‌دهد تا به کارها و برنامه‌های خود بپرداد. حتی اگر افراد بدبین و منفی‌گرا شما را دیوانه و احمق خطاب کنند، با سعی و تلاش موفقیت شما حتمی خواهد بود. داشتن آرامش ذهنی باعث می‌شود تمام حواس شما معطوف برنامه‌ها و کارهایتان باشد و هیچ عاملی نتواند شما را از مسیر اصلی‌تان خارج کند. آرامش در زندگی بدین معنا است که به کارها و برنامه خودتان توجه کنید و خود را با دیگران مقایسه نکنید و به خاطر هر آنچه به دست آورده‌اید، هر روز شکرگزار باشید.

23. به روز بودن

افراد باهوش علاقه دارند تا خود را با آخرین پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف به‌روز کنند و همیشه تلاش می‌کنند تا خود را ذره‌ ذره بهبود بخشند. یک فرد باهوش تلاش می‌کند تا موضوعاتی را که مستقیما به زندگی‌اش مربوط است یا به آنها علاقه دارد، بیاموزد. جمع‌آوری اطلاعات، یادگیری موارد جدید و توسعه‌ی مهارت‌های مفید، روش زندگی افراد باهوش است.

24. درگیری با فعالیتهای متفاوت

صحبت از مشغول به‌کار بودن، نشانگر خوبی از هوش شماست. افراد باهوش همیشه تعدادی پروژه دارند که روی آنها کار می‌کنند. آنها احتمالا زبان انگلیسی خود را بهبود می‌بخشند، ضرب‌المثل‌های مفید چینی می‌آموزند، بروشورهای تعمیرات خانه را مطالعه می‌کنند، تعدادی از دستورالعمل‌های جدید آشپزی را در آشپزخانه امتحان می‌کنند یا کتابی درباره‌ی موضوع مورد علاقه‌شان می‌نویسند. افراد باهوش وقت آزاد خود را با فعالیت‌هایی می‌گذرانند که به بهبود توانایی‌شان در حوزه‌های دیگر کمک می‌کند

25. شنونده فعال

هنگام گفت‌وگو با دیگران، فرد باهوش برای قطع‌ کردن حرف طرف مقابل و صحبت‌ کردن‌های طولانی تمایل یا تلاشی ندارد. آنها واقعا ساکت می‌نشینند و به آنچه گفته می‌شود گوش می‌دهند تا بتوانند به این گفته‌ها فکر کنند. اگر آنها چیزی بپرسند، حقیقتا به گفت‌وگو جهت می‌دهند. آنها واقعا توصیه‌های مفیدی ارائه می‌دهند یا حتی با روش خود، شما را به سوی نتایج صحیحی سوق می‌دهند. اگر دوستان شما از صحبت با شما لذت می‌برند و به شما می‌گویند که مستمع خوبی هستید، شما احتمالا یک دوست خوب و البته فرد باهوشی هستید.

26. انطباق‌پذیری

به‌عقیده‌ی بسیاری از کاربران سایت Quora افراد باهوش بسیار انعطاف‌پذیرند. یعنی می‌توانند خود را با هر محیطی منطبق کنند و به موفقیت برسند. دانا اف هَمِت در مقاله‌ی این سایت می‌نویسد: «افراد باهوش علی‌رغم شرایط سخت و دشوار و محدودیت‌هایی که بر آنها اعمال می‌شود، آنچه را لازم است انجام می‌دهند و این نشان‌ دهنده‌ی انطباق‌پذیری آنهاست.» تحقیقات جدید روان‌شناختی نیز این ایده را تأیید می‌کند باهوش بودن یعنی برای انطباق بیشتر و کارآمدتر با محیطی که در آن قرار دارید، تغییرات لازم را یا در رفتار خود و یا در محیط پیرامون خود به‌وجود آورید.

27. روشنفکری

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

افراد باهوش پذیرای ایده‌ها و فرصت‌های جدید هستند و در برابر آنها مقاومت نشان نمی‌دهند. هَمِت می‌نویسد: افراد باهوش مشتاقانه و با ذهنی باز نظرات دیگران را می‌پذیرند و در برابر سایر راه‌حل‌ها متعصبانه برخورد نمی‌کنند. روان‌شناسان معتقدند افراد روشن‌فکر، یعنی آن دسته از افرادی که در جست‌وجوی دیدگاه‌های متفاوت‌اند و شواهد را به صورت منطقی تحلیل می‌کنند، در آزمون‌های استعدادیابی تحصیلی (SAT) و تست هوش امتیاز بالاتری می‌گیرند. علاوه‌ بر روشن‌فکر بودن، این افراد در مورد پذیرش ایده‌ها و نظرات، دقیق هستند. یک ذهن هوشمند در مورد مسائل، تنها بر اساس ظاهر قضاوت نمی‌کند و زمانی ایده‌ای را می‌پذیرد که شواهد محکمی برای آن وجود داشته باشد.

28. درون‌گرایی

افرادی که بهره‌ی هوشی بالایی دارند، بسیار فردگرا هستند. این افراد تمایل کمی برای حضور در محیط‌های اجتماعی و جمع دوستانه دارند و تحقیقات اخیر نیز گواهی بر این ادعاست.

29. خویشتن‌داری

این افراد با برنامه ریزی، هدف گذاری، یافتن راهبردهای جایگزین و پیش‌بینی پیامدها می‌توانند بر شتاب‌زدگی خود غلبه کنند. دانشمندان معتقدند میان خویشتن‌داری و هوش، ارتباطی وجود دارد. در یکی از پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، شرکت‌کنندگان باید از میان دو پاداش نقدی، یکی را انتخاب می‌کردند: پاداش کمتری که سریع پرداخت می‌شد و پاداش بیشتری که پرداخت آن به زمان دیگری محول شده بود. نتایج نشان داد افرادی که پاداش بیشتر را انتخاب کرده بودند، یعنی کسانی که خویشتن‌دارتر بودند، در تست هوش امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند. به‌گفته‌ی محققان این پژوهش، در مغز، ناحیه‌ای به نام قشر جلویی ‌پیشانی (Anterior Prefrontal Cortex) وجود دارد که در حل مشکلات دشوار و حفظ خویشتن‌داری برای رسیدن به هدف، به فرد کمک می‌کند.

30. توجه به احساسات دیگران

یکی از کاربران سایت Quora می‌گوید: افراد باهوش می‌توانند افکار و احساسات دیگران را حس کنند. برخی از روان‌شناسان معتقدند همدلی، آگاهی از نیازها و احساسات دیگران و واکنش نسبت به آنها از مولفه های هوش هیجانی است. افرادی که به لحاظ احساسی باهوش هستند، به صحبت با افراد جدید و آشنایی با آنها علاقه‌مندند.

31. برقراری ارتباط میان مفاهیمی که در ظاهر ارتباطی با هم ندارند

برخی از کاربران سایت Quora معتقد بودند که افراد باهوش می‌توانند الگوهایی را ببینند که سایر افراد قادر به دیدن آنها نیستند، زیرا افراد باهوش میان ایده‌هایی که به لحاظ ظاهری متفاوت هستند، ارتباط برقرار می‌کنند. جالب اینجاست که چالز دوهیگِ روزنامه‌نگار می‌گوید: «برقراری چنین ارتباطی نشانگر خلاقیت است (که ارتباط تنگاتنگی با هوش دارد)». دوهیگ روند یکی از انیمیشن‌های معروف دیزنی به نام «منجمد» را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که فیلم هوشمندانه ساخته شده است، زیرا در ساخت این فیلم ایده‌های قدیمی به شیوه‌های جدید کنار هم قرار گرفته‌اند.

32. پاسخ بهتر از واکنش 

پاسخ دادن و عکس‌العمل نشان دادن ، دو مقوله‌ ی متفاوت هستند. در واقع زمانی که ما عکس‌العمل نشان می‌دهیم، واکنش ما‍ از اتفاقات و تجربیات ناخوشایند گذشته‌ی ما ناشی می‌شود. این تجربیات ناخوشایند باعث می‌شوند ما حالت تدافعی به خود بگیریم یا دچار ترس و وحشت شویم. اما زمانی که به‌ درستی پی‌ می‌بریم دلیل اصلی این عکس‌العمل‌های منفی‌گرایانه چیست و از کجا سرچشمه می‌گیرد، می‌توانیم با اعتماد به ‌نفس و داشتن کنترل بر هیجانات و ترس‌های خود به چنین شرایطی پاسخ دهیم. زمانی که در شرایط ناخوشایندی قرار گرفتید و متوجه شدید که دارید به این شرایط عکس‌العمل نشان می‌دهید، خیلی سریع دلایل اصلی را که ریشه در گذشته‌ی شما دارند، به خاطر بیاورید و به‌جای عکس‌العمل‌های عجولانه، رویکردی عاقلانه‌تر انتخاب کنید و به این شرایط پاسخی سنجیده‌تر بدهید.

33. به ‌تعویق انداختن کارها

معمولا افراد باهوش انجام امور روزانه‌ی خود را به‌ تعویق می‌اندازند، چون روی مسائل مهم‌تری تمرکز می‌کنند. این دیدگاه جالبی است اما برخی از دانشمندان بر این عقیده‌اند که افراد باهوش حتی کارهای مهم را نیز به ‌تعویق می‌اندازند. آدام گرنت، استاد روان‌شناسی دانشکده‌ی وارتون، می‌گوید: «به‌تعویق انداختن وظایف، کلید نوآوری است و استیو جابز به شکل راهبردی از آن استفاده می‌کرد. وقتی استیو جابز کارها را به ‌تعویق می‌انداخت و احتمالات را بررسی می‌کرد، یعنی وقت آن بود تا به جای پرداختن به ایده‌های معمولی، واضح و آشنا به سراغ ایده‌های جدید و متفاوت بروند.

34. طرح پرسش‌های اساسی

افراد باهوش درباره‌ی عالم هستی و دلیل آفرینش بسیار تفکر و تعمق می‌کنند و همیشه به دنبال هدف هرچیزی می‌گردند. شاید یکی از دلایلی که افراد باهوش مضطرب هستند، همین سردرگمی زیستی باشد. دیوید ویلسون در مجله‌ی اسلیت می‌نویسد: «افراد باهوش از جنبه‌های مختلف به مسائل می‌نگرند و این یعنی آنها می‌دانند که احتمال خطا و اشتباه در عملکرد هر چیزی وجود دارد. شاید اضطراب آنها به این دلیل است که تجربه‌های خود را تحلیل می‌کنند و به ‌دنبال علت آنها می‌گردند.

35. تصمیم گیری سریع

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

یک فرد باهوش در موقعیت‌های مختلف بسرعت تصمیم‌های درست می‌گیرد. در حقیقت با درک سریع روابط و بینش صحیح خود بسرعت تصمیم‌گیری‌های عاقلانه‌ای می‌گیرد.

36. خودشناسی

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

افراد باهوش به تمام زوایای وجود خود واقف هستند و نقاط قوت، ضعف شخصیت و همچنین ارزش‌های خود را بخوبی می‌شناسند. بزرگی می‌گوید: «کسی که دیگران را می‌شناسد عاقل است، اما کسی که خودش را می‌شناسد باهوش و زیرک است». آنها می‌دانند تا زمانی که خود را بخوبی نشناسند نمی‌توانند در زندگی موفق باشند.

37. اندیشه صحیح

کسی که باهوش است هرگز تجربه بدی را دوبار تکرار نمی‌کند و از گذشته خود درس می‌گیرد. او بسرعت می‌فهمد که چه چیزی کارکرد درست دارد و چه چیزی درست پیش نمی‌رود و قبل از این‌که دست به کاری بزند بخوبی درخصوص آن فکر می‌کند و همچنین وقتی کاری را انجام می‌دهد به نتایج آن کاملا فکر می‌کند تا مشکلات احتمالی را ارزیابی کند.

38. خلاقیت

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

افراد باهوش در هر شرایطی که باشند ایده‌های جدید و افکار نو دارند و برای انجام هرکاری روشی خلاقانه به کار می‌برند. آنها مشتاق پیشرفت هستند و در خصوص اطلاعاتی که در زمینه‌های مختلف به ​دست می‌آورند و همین‌طور مردم اطراف خود با دقت فکر می‌کنند و همیشه در برابر افکار افراطی و بدون انعطاف، مقاومت از خود نشان می‌دهند و عقاید جدیدی مطرح می‌کنند.

39. احساس مسئولیت

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

افراد باهوش به سرعت به فرصت‌های به‌دست آمده و مردم اطراف خود واکنش نشان می‌دهند. عمل و عکس‌العمل آنها بسیار سریع است و توجه به نیازهای خود و اطرافیان‌شان و احساس مسئولیت در قبال آنها اولین اولویت‌شان است.

40. تدبیر

افراد باهوش می‌دانند مجبور نیستند در مورد همه چیز آگاهی داشته باشند، اما می‌دانند هر زمان به اطلاعاتی نیاز داشته باشند باید کجا دنبال آن بگردند. آنها به هر منبع و آموزشی که مورد نیازشان باشد بسرعت دست می‌یابند. شبکه‌ای از دوستان آگاه در زمینه‌های مختلف دارند و هرگز در زمینه دریافت اطلاعات در نمی‌مانند.

41. تقویت مغز

 48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

افراد باهوش، باهوش می‌مانند برای این‌که همیشه در حال یادگیری هستند. آنها دائما در حال یاد گرفتن مهارت‌های جدید، اعتقادات و باورهای تازه هستند. مغز آنها لحظه‌ای را بدون یادگیری سپری نمی‌کند.

42. ریسک کردن

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

از آنجا‌ که این افراد همیشه دوست دارند روش‌های جدیدی را در انجام کارهایشان اعمال کنند، بنابراین ممکن است گاهی با شکست روبه‌رو شوند و آنها با علم به این مساله باز هم قبول خطر کرده و هوشمندانه این خطر را به یک فرصت یادگیری تبدیل می‌کنند.

43. اعتماد به نفس

48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

آنها پیش از هر کس دیگر به خودشان اعتماد دارند و هرگز برای تصمیم‌گیری مدام از دیگران نظر نمی‌خواهند و به افکار خودشان اعتماد کافی دارند.

44. قلم و کاغذ

افراد باهوش ترفندها و مهارت‌های داشتن یک زندگی خوب را بسرعت آموخته و برای خود برنامه‌ای دقیق دارند و اهداف زندگی را در جایی یادداشت کرده و هرگز به دست فراموشی نمی‌سپارند.

45. سودآور

افراد باهوش از سیستم مدیریت زمان و سازمانی بهترین بهره را برده و علاوه بر این‌ که خود از مزایای آن فایده می‌برند، موجب پیشرفت سازمانی می‌شوند که برای آن کار می‌کنند و آنها ‌ وظایف مهم روزمره‌شان را بسرعت انجام می‌دهند.

46. تشخیص صحیح

افراد باهوش می‌توانند انگیزه‌های دیگران را بلافاصله درک کنند و تشخیص دهند که چه کسی مناسب دوستی است. بنابراین در انتخاب افرادی که با آنها مراوده دارند، دقت کرده و همیشه با افراد دارای اخلاق خوب و کیفیت ارزشی بالا ارتباط برقرار می‌کنند.

47. خواندن، خواندن و بازهم خواندن

آنها همیشه با خواندن کتاب، مجله و مقالات مختلف در حال افزایش قدرت مغزشان هستند، چیزی که می‌تواند برای پیشرفت‌شان مفید باشد. درضمن می‌دانند چگونه اطلاعات مناسب را حفظ کرده و بقیه را رها کنند.

48. یادگیری

علاوه بر این‌که اهمیت یادگیری را بخوبی می‌دانند و همیشه در حال یادگرفتن هستند می‌دانند که باید آموخته‌های خود را نیز در اختیار دیگران نیز قرار دهند. آنها با آموزش دیگران می‌توانند فعالانه در مورد مباحث ارائه‌شده صحبت و تحقیق کرده و موضوع مطرح‌ شده را نیز بهتر درک کنند.

 

 

منبع : چطور | نمناک | میهن پست | پارس ناز

 

چپ دست بودن عیوبی هم داره از شما میخام که این نظر این حقیر رو نمایش بدید هرکی مخالف بود بیاد و اظهار نظر کنه برام مهم نیست اونایی که نیمکره ی سمت چپ مغزشون قوی تره نا خواسته یا خواسته انسانهای شجاع تری هستن از اونایی که نیمکره ی دیگه ی مغزشون قوی تره چون نیمکره ی سمت چپ مغز به آدم آرامش درونی میده و این آرامش درونی آدمو چه زن چه مرد به اوج شجاعت میرسونه

نصف چیز هایی که گفته شد از نشانه های افراد با ضریب هوشی پایی می باشد. مثلا کسی که باهوش هست به هیچ وجه تصمیم آنی نمی گیرد چرا که هر چه هم باهوش باشد باز هم به زمان زیادی برای پیدا کردن بهترین راه حل دارد.

من 12 سالمه از 48تا 46 تاش رو داشتم و تنها چیزیم ک نداشتم درونگرا بودن هست چون خیلی گوشه گیر نیستم و تو مدرسه هم خوب با بچه ها ارتباط دارم اما خیلی تنهایی رو دوست دارم و اصلا هم مشکلی باهاش ندارم البته در مورد اهدافم هم یادداشتشون نمیکنم اما تو ذهنم دارمشون و برای آیندم برنامه دارم.

اینجا ترین معنا نداره چون خیلی ها مثل شما هستند که این ۴۸ ویژگی رو دارند،پس خیلی ها مثل شما هستند!!!
توجه کنید که خیلی اقلیت جامعه هستند ولی با توجه به جمعیت دنیا این تعداد زیاده.

ببخشید که این رو میگم ولی اگه این از شوخ طبعیتون بود که شوخی میشه میتونه نشون بده شما باهوشید چون شوخ طبعی از نشونه های هوشه ولی اگه جدی گفتید! که میشه به هوش شما شک کرد چون مورد بالا که مورد مهمی بود رو در نظر نگرفتید،یکی از ویژگی افراد باهوش در نظر گرفتن تمام موارد در کمترین زمان و اعمال اونهاست یعنی اینکه...شاید شما فکر کنید که باهوشید ولی توهم زدید چون فکر میکنید که باهوشید و شاید حتی ۴۸ ویژگی رو نداشته باشید و فکر کنید داشتید.

هيچ قانوني تو اين دنيا وجود نداره،همين ٤٨ نكته رو و آزمون هوشو خود انسان ها وضع كردن !هيچ انساني به كمال نرسيده و ملاك واقعي و قطعي نيستن و به نظرم اگه يه نفر حتي هيچ كدوم از اينارم نداشته باشه نشون دهنده ي اينه كه يه آدم خاصيه و از نوع هوش ديگه اي برخورداره كه شايد خيليا اونو نداشته باشن!

من هر 48 تارو داشتم. ولی من هم چپ دست و هم راست دست هستم یعنی دودستی و همزمان میتونم کارامو با دو دست انجام بدم به نظرم من نابغه ام رد کردم باید یه لقب بهتر به جای نابغه برای من پیدا بشه خخخخ

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.8,"reviewCount":14}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
14

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند","headline" : "48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند", "url" : "https://jameesalamat.com/node/82","id" : "https://jameesalamat.com/node/82","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%20%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF%20%D8%A8%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%B4_1.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" از مهمترین خصوصیات افراد باهوش و زیرک و مثبت اندیش این است که آن ها همواره موفقیت‌های بیشتری در زندگی کسب می‌کنند؛ زیرا این افراد صرف‌ نظر از اینکه روزگار چه مسائل و مشکلاتی پیش روی‌ آن‌ها قرار می‌دهد، همیشه بهترین راه‌حل‌ها را انتخاب می‌کنند" , "articleBody" : " افراد&nbsp;باهوش&nbsp;در جایگاه خاصی در میان مردم هستند و همیشه مورد احترام قرار می گیرند و غالبا&nbsp;افراد موفقی در زندگی هستند. دانشمندان تا به حال افراد باهوشی را مورد بررسی قرار داده اند, که&nbsp;به یکسری نکات خاص دست پیدا کرده اند که در این افراد باهوش یکسان است .هوش یک قابلیت است که خدا به هر اندازه ای در افراد قرار داده است و البته این میزان یکسان نیست و ممکن است برخی از این نعمت الهی بیشتر برخوردار باشند. روش ها و تست های بسیاری برای ارزیابی هوش وجود دارد. صرف نظر از روش های پیچیده، نشانه های ساده ای هم وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد تا به میزان هوش خود و اطرافیان پی برد. نشانه های زیر راهی برای تشخیص افراد باهوش است. نشانه های افراد باهوش 1. فروتنی فروتنی&nbsp;یکی از نشانه‌های افراد باهوش است. این افراد از گفتن جمله‌ی «نمی‌دانم» واهمه‌ای ندارند، آنها اگر چیزی را بلد نباشند، می‌توانند آن را یاد بگیرند. جاستین کروگر و دیوید دانینگ با انجام پژوهشی بر این دیدگاه صحه می‌گذارند. طبق پژوهش آنها هرچه شخص بهره‌ی هوشی کمتری داشته باشد، در مورد توان ذهنی خود دچار غلو و بزرگ‌نمایی می‌شود. مثلا در آزمایشی، دانشجویانی که در آزمون پذیرش رشته‌ی وکالت نمره‌ی پایینی گرفته بودند، احساس می‌کردند به ۵۰ درصد سؤالات پاسخ درست داده‌اند. برخلاف آنها، افرادی که در این آزمون نمره‌ی بالاتری گرفته بودند، احساس می‌کردند به سؤالات کمتری پاسخ درست داده‌اند. 2. &nbsp;موسیقی تحقیقات نشان داده موسیقی باعث می شود که مغز کودک در چند مورد رشد داشته باشد. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که نمرات کودکان 4 تا 6 ساله در یک آزمون هوش کلامی، بعد از چند ماه شرکت در کلاس های موسیقی، افزایش چشمگیری داشته است. مطالعه ای دیگر در سال 2014 توسط گلن شلنبرگ انجام شد و این نتیجه به دست آمد که کودکان 6 ساله ای که 9 ماه در کلاس پیانو یا آواز شرکت کرده بودند نسبت به کودکانی که در کلاس تئاتر شرکت کرده بودند یا هیچ دوره ای نگذرانده بودند، افزایش IQ بالایی داشتند. تحقیق دیگر شلنبرگ در سال 2013 نشان داد اکثر کودکانی که دوره ای موسیقی می گذرانند، بسیار موفق هستند. به عبارت دیگر در دنیای واقعی، آموزش موسیقی می تواند باعث افزایش تفاوت های شناختی شود. 3.بزرگترین&nbsp; فرزند&nbsp; خانواده بزرگ ترین فرزندان معمولا باهوش تر هستند اما این موضوع ربطی به ژنتیک ندارد. یک اپیدمیولوژیست نروژی به بررسی ترتیبِ تولد، وضعیت سلامتی و نمره IQ حدود 25،000 پسر جوان 19 و 20 ساله که بین سال های 1967 و 1976 متولد شده بودند، پرداخت. نتیجه به دست آمده نشان داد که فرزندان اول دارای میانگین&nbsp;ضریب هوشی&nbsp;103 بودند، این میانگین برای فرزندان دوم 100 و فرزندان سوم 99 بود. (تست IQ) نیویورک تایمز می نویسد یافته های جدید از مطالعات معتبر نشان می دهد که میانگین آی کیو فرزندان اول نسبت به خواهران و برادران خود، کمی بیشتر ولی قابل توجه است. تحقیقات نشان می داد که این تفاوت به خاطر عوامل زیستی نبود اما اثر فیزیولوژیکی متقابل بین والدین و فرزندان بر این موضوع تاثیرگذار است. به این دلیل و دلایلی که گفته شد، انتظار می رود که فرزندان اول نسبت به دیگر فرزندان موفق تر باشند ( تنها کمی موفق تر، نمی توان گفت که این تفاوت بسیار چشم گیر است). 4. لاغر بودن در سال 2006 دانشمندان حدود 2200 فرد بالغ را مورد بررسی قرار داده و از آن ها&nbsp;تست هوش&nbsp;گرفتند. این تحقیق که 5 سال به طول انجامید نشان داد که هرچه افراد دورِ کمرِ بیشتری داشته باشند، از توانایی شناختی کمتری برخوردارند. مطالعه دیگری در همان سال منتشر شد که نشان می داد احتمال می رود کودکان 11 ساله ای که امتیاز کمتری در آزمون های کتبی و شفاهی به دست آوردند، در 40 سالگی چاق خواهند شد. نویسندگان مطالعه عقیده دارند که کودکانِ باهوش تر آموزش ها را بهتر فرا می گیرند و این مسئله باعث می شود که جایگاه شغلی بالاتر با درآمدی بیشتر داشته باشند، بنابراین شرایط بهتری برای مراقبت از سلامتی خود نسبت به کسانی که هوش کمتری دارند خواهند داشت. یک مطالعه اخیر هم نشان می دهد که در میان کودکان پیش دبستانی، کودکانی که آی کیو کمتری دارند، دارای شاخص حجم بدن بالاتری هستند. این تحقیق ثابت می کند که عوامل محیطی در این رابطه نقش مهمی بازی می کند. زیرا رابطه بین شاخص حجم بدن و هوش، تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی است. 5. فراموشی گذشته فراموش کردن گذشته یکی از مهمترین خصوصیات افراد&nbsp;باهوش و زیرک است مثلا اگر روز گذشته، روز وحشتناکی برای شما بوده است یا روز سختی را پشت سر گذاشته‌اید، باید آن را فراموش کنید. اگر در امروز یا هفته‌ی پیش رو، ذهنتان را مشغول اتفاقات ناخوشایند یا تصمیمات نادرست دیروز کنید، رویکرد اشتباهی در پیش گرفته‌اید. 6. تغذیه از&nbsp;شیر مادر&nbsp; یک تحقیق در سال 2007 نشان داد نوزادانی که از&nbsp;شیر مادر&nbsp;تغذیه می شوند، احتمالا باهوش تر خواهند بود.&nbsp;در دو مطالعه، محققان بیش از 3000 کودک را در بریتانیا و نیوزلند مورد بررسی قرار دادند، نتیجه نشان داد کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، البته اگر تعداد ژن اف دی ای اس2, برابری داشتند، 7 امتیاز&nbsp;ضریب هوشی&nbsp;(IQ) بالاتر از دیگر کودکانی که شیر مادر نخورده بودند، داشتند. ( این نوع از ژن ها در بین کودکانی که شیر مادر خورده اند و کودکانی که از شیر های دیگر تغذیه شده اند، به سختی به مقدار برابری می رسد). دانشمندان بیان می کنند که مشخص کردن رابطه دقیق بین اف دی ای اس 2 (اسید چرب غیراشباع 2) ، آی کیو و شیرمادر به مطالعات بیشتری احتیاج دارد. 7. چپ دست بودن به نظر می رسد که چپ دستی رابطه مستقیمی با جرم و جنایت دارد و پژوهشگران هنوز درباره پاسخ این سوال که چرا و چگونه تعداد افراد چپ دست در میان خلافکاران کمی بیشتر است، جوابی قطعی ندارند.&nbsp;پژوهش های اخیر به بررسی رابطه بین چپ دست بودن و تفکر واگرا پرداخته است. تفکر واگرا نوعی از خلاقیت است که در لحظه ای فرد را به ایده های ناب و خلاقانه می رساند (حداقل در میان مرد ها) . خبرنگار نیویورکی، ماریا کنیکوا در سال 1995 در بررسی از یک مقاله می نویسد که در گروهی متشکل از مردان، کسانی که چپ دست بودند، در آزمون تفکر واگرا نتایج بهتری داشتند. چپ دست ها افرادی ماهرتر بودند، به عنوان مثال برای ترکیب دو چیز مختلف از راهی خلاقانه و تولید وسیله ای جدید؛ مثلا استفاده از یک تکه چوب و یک قوطی حلبی برای ساخت خانه پرندگان. آن ها در گروه بندی فهرستی از کلمات، بسیار خوب عمل کردند. 8. قدبلند بودن در یک تحقیق در سال 2008 که روی هزاران نفر انجام شد، این نتیجه به دست آمد که افراد قد بلند، از ضریب هوشی (IQ) بالاتری برخوردارند و در سنین کودکی و بزرگسالی پول بیشتری نسبت به بقیه به دست می آوردند. پژوهشگران می نویسند که اوایل زندگی و سن 3 سالگی ( قبل از این که مدرسه رفتن بتواند تاثیری روی کودکان بگذارد) در تمام&nbsp;دوران کودکی، کودکانِ قد بلند در آزمون های شناختی عملکردی بهتر و قابل توجه دارند. 9. یاد گرفتن زود هنگام خواندن در سال 2012 محققانِ انگلستانی یک بررسی روی حدود 2000 جفت دوقلوی همسان انجام دادند. آن ها متوجه شدند خواهر و برادرانی که خواندن را زودتر یاد گرفتند، نمرات بهتری در آزمون های توانایی های شناختی به دست آوردند. نویسندگانِ این تحقیق بیان می کنند که یادگیری خواندن از سن خیلی کم، توانایی کلامی و غیر کلامی (به عنوان مثال قدرت استدلال) را افزایش می دهد، همان طور که یادگیری خواندن در سن بالاتر از این توانایی ها می کاهد. 10. بیش از حد نگران بودن گروهی از تحقیقات نشان می دهد که ممکن است افراد مضطرب در مواردی خاص از هوش بیشتری نسبت به بقیه برخوردار باشند. این نتیجه از آزمایش های متعددی که روی&nbsp;اضطراب&nbsp;انجام شد، به دست آمد. در یک نظرسنجی محققان از دانشجویان دوره لیسانس خواستند که یک فرم نظرسنجی پر کنند. این پرسشنامه مشخص می کرد که افراد هر چند وقت یک بار دچار&nbsp;اضطراب&nbsp;و نگرانی می شوند. این که افراد در چه زمان هایی بیمناک می شوند یا چه مواقعی به فکر کردن مداوم به جنبه های مختلف از یک شرایط ناراحت کننده می پردازند، در این مطالعه مشخص می شد.&nbsp;ادوارد سلبی در "روانشناسی امروز" گزارش می دهد که نتایج نشان داد افرادی که مضطرب تر و هراسان تر هستند، از هوش کلامی بالاتری برخوردارند. این در حالی است که افرادی با نگرانی و ترس کمتر، هوش غیر کلامی بالاتری داشتند. 11. شوخ طبعی افراد باهوش، بسیار شوخ‌طبع هستند. در یک تحقیق حدود 400 دانشجوی روان شناسی یک&nbsp;تست هوش&nbsp;دادند که نشان می داد چه کسانی دارای توانایی استدلال انتزاعی و هوش کلامی هستند. سپس از آن ها خواسته شد که برای چندین کارتون، عنوان بنویسند. افرادی دیگر این عنوان ها را خوانده و به آن ها رتبه دادند. همان طور که انتظار می رفت،&nbsp; دانشجویان باهوش تر، رتبه شوخ طبعی بالاتری دریافت کردند. و همچنین دانشمندان در پژوهشی دریافتند، افرادی که داستان‌های مصور طنز می‌نویسند،&nbsp;هوش کلامی&nbsp;بالایی دارند. پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که کمدین‌های حرفه‌ای، هوش کلامی بالاتر از سطح متوسط دارند. 12. کنجکاوی در دانشگاه لندن، پروفسور توماس چامورو پرموزی مطرح می کند که چگونه هوش فرهنگی ( CQ) و ذهنی همیشه تشنه، افراد را کنجکاو تر می کند. با در نظر گرفتن هوش فرهنگی، این پروفسور می نویسد که این هوش به اندازه IQ و EQ مورد مطالعه قرار نگرفته است اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این هوش در زمانی که نیاز به مدیریت شرایطی پیچیده در دو روش عمده است، اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی افرادی که CQ بالاتری دارند، معمولا هنگام ابهام شکیبایی بیشتری دارند. این اختلاف ظریف، غیر طبیعی و روش تفکر دقیق، اساس پیچیدگی را مشخص می کند. علاوه بر این هوش فرهنگی، سطوح بالاترِ سرمایه گذاری فکری و کسب علم و دانش را در طول زمان به همراه دارد. مخصوصا در حوزه هایی از آموزش که نیازمند تفکر است، مانند علم و هنر. یک پژوهش دیگر در دانشگاه گلد میس لندن نشان می دهد که سرمایه گذاری فکری یا این که مردم چگونه زمان و تلاش خود را در سرمایه گذاری عقل استفاده می کنند، نقشی اساسی در رشد شناختی ایفا می کند. "من&nbsp;استعداد&nbsp;خاصی ندارم، فقط به ‌شدت کنجکاوم" این جمله به انیشتین منتسب است. افراد باهوش جذب چیزهایی می‌شوند که به نظر دیگران کم‌اهمیت هستند. نتایج منتشر‌شده‌ی پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد، هوش فرد در کودکی با تجربه‌ اندوزی او در بزرگسالی&nbsp;که به آن کنجکاوی ذهنی گفته می‌شود&nbsp;مرتبط است. دانشمندان هزاران بریتانیایی را به مدت ۵۰ سال بررسی کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که در یازده سالگی نمره‌ی بالایی در تست هوش گرفته‌ بودند، در ۵۰ سالگی نسبت به سایر همسالان خود، تمایلی بیشتری به کسب تجربیات جدید دارند. 13. شلخته بودن یک مطالعه منتشر شده در "علوم روانشناختی" که در دانشگاه مینه سوتا کارلسون به ثبت رسید، نشان داد که کار کردن در یک اتاق به هم ریخته، خلاقیت را افزایش می دهد. در این مطالعه از 48 شرکت کننده خواسته شد که استفاده ای غیر عادی از توپ پینگ پنگ کنند. 24 شرکت کننده در اتاق هایی تمیز و 24 شرکت کننده هم در اتاق های به هم ریخته فکر کردند. کسانی که در اتاق های تمیز بودند پاسخ های جالبی ندادند اما پاسخ گروه دیگر که در اتاق های به هم ریخته فکر کرده بودند، خلاقانه بود. بنابراین اگر شما یک انسان شلخته هستید، دفعه بعدی که به شما گفته شد مرتب باشید، بگویید که با این کار دارید خلاقیت و نوآوری خود را تقویت می کنید. 14. شب بیداری یک مطالعه که در "مجله رسمی انجمن بین المللی مطالعه تفاوت های فردی" منتشر شده نشان می دهد افرادی که تمایل دارند شب ها بیدار بمانند، نسبت به کسانی که صبح زود از خواب برمی خیزند، هوش بیشتری دارند. از این پژوهش این گونه نتیجه گرفته می شود که شواهدِ فعالیت های شبانه در قدیم بسیار نادر بوده و به این معنی است که افراد باهوش تر تمایل دارند که تا دیر وقت بیدار بمانند، زیرا آن ها تمایل دارند که از ارزش های تکاملی جدید حمایت کنند. 15. به سختی تلاش نکردن این به آن معنا نیست که تنبل بودن نشانه ای از هوش بالا است. اما منصفانه است که بگوییم افراد باهوش نیازی ندارند که همیشه به سختی کار کنند تا مانند افراد کوشا و سخت کوش مهارت های خود را تقویت کنند ( حداقل در بعضی از زمینه ها). این نظریه از پژوهشی در دانشگاه واندربیلت که به مطالعه جوانان بسیار باهوش می پرداخت و زیر نظر روانشناسان دیوید هیمبریک و الیزابت ماینز به دست آمد. این مطالعه روی 2000 نفر انجام شد. این افراد در آزمون SAT و در سن 13 سالگی بالاترین رتبه را دریافت کرده بودند. روانشناسان به نتایج قابل توجهی دست یافتند. افرادی که نمراتی بین 99.1 درصد و 99.9 درصد از توانایی فکری در سن 12 سالگی دریافت کرده بودند، احتمال کسب دکتری، حق ثبت اختراع، انتشار یک مقاله در یک مجله علمی یا انتشار یک اثر ادبی در آینده آن ها سه تا پنج برابر بود. سطح بالایی از توانایی های فکری به شما این امکان را می دهد که در دنیای واقعی به موفقیت های عظیمی دست پیدا کنید. آن ها نتیجه گرفتند با این که همیشه توصیه به سخت کوشی برای داشتن هوش بیشتر می شود، توانایی های ذاتی خاصی وجود دارند که قابل یادگیری یا کسب نیست. تمام این نتایج بر طبق نظریات علمی و در نمونه های آماری گسترده به دست آمده بود 16. ساکت بودن ممکن است تصورات غلطی درباره‌ی افراد ساکت داشته باشید که با عنوان درون‌گرا، مردم‌گریز یا لقب‌هایی این‌ چنینی نامیده می‌شوند. افراد بسیار هوشمند اغلب از سخن‌ گفتن دوری می‌کنند. آنها مقداری از زمان خود را برای تفکر درباره‌ی آنچه گفته‌شده می‌گذرانند و پاسخ‌های مناسب را آماده می‌کنند. آنها ساکت‌ بودن را بهتر از گفتن سخن بیهوده می‌دانند. البته دقت کنید که همه‌ی افراد ساکت هم لزوما باهوش نیستند. 17.&nbsp;رو در رویی با مشکلات خود ممکن است خود را در مواجهه با مشکلات مختلفی ببینید اما فرد باهوش اجازه نخواهد داد که مشکلات، زندگی او را تحت‌الشعاع قرار بدهد. فرد باهوش می‌داند چگونه مشکلات را&nbsp;اولویت‌بندی&nbsp;کند و به آنها درست زمان به وجود آمدنشان، قبل از اینکه از کنترل خارج شوند، رسیدگی کنند. اگر فردی هستید که با مشکلات روبه‌رو می‌شوید، به چالش‌ها خوش‌آمد می‌گویید و همیشه در مرز منطقه‌ی&nbsp;آرامش&nbsp;خود حرکت می‌کنید، این شانس وجود دارد که فردی باهوش باشید 18. ارتباط با افراد باهوش و خلاق شرکتی که در آن کار می‌کنید، بازتاب خوبی از این است که چگونه فردی هستید. افراد باهوش و خلاق تمایل دارند با افرادی مثل خود کار کنند. برخی استثنائات وجود دارد اما اگر حدود ۸۰ درصد از افرادی که با آنها در ارتباط هستید باهوش باشند، احتمالا شما نیز فرد باهوشی هستید. 19. کمال گرایی افراد باهوش همیشه در جست‌وجوی کمال هستند، بنابراین هر دفعه که آنها را می‌بینید می‌توانید پیشرفت‌های خیلی کوچکی در آنها مشاهده کنید. آنها همیشه اندکی با دفعه‌ی قبل تفاوت دارند. این کمال‌گرایی&nbsp;در همه‌ی جنبه‌های زندگی، از تلاش&nbsp;برای مهارت در سخن‌گویی گرفته تا صرف زمان برای تمرین گلف یا پرتاب دارت بروز می‌کند. 20. انتقاد از خود خود شیفته‌های بسیاری وجود دارند که برخی اوقات به خود و دیگران درباره اینکه چگونه در موردی خاص خوب عمل می‌کنند، دروغ می‌گویند؛ بنابراین اگر مشاهده کنید فردی خودمنتقد است و&nbsp;انتقاد&nbsp;را می‌پذیرد، برای شما جالب باشد. توانایی شما برای پذیرش خطاهای خود و تلاش برای تصحیح آنها نشان‌ دهنده‌ی باهوش‌ بودن شما است. 21. دوستی با افراد مثبت اندیش بدگویی و حرف‌های بی‌ اساس یکی از مهم‌ ترین عواملی است که باعث می‌شود روحیه و حس همکاری در محیط کار از بین برود. اگر شما واقعا قصد دارید کمتر خود را در چنین شرایطی قرار بدهید، باید روابط خود را با افرادی که مدام ناله و شکایت یا از دیگران بدگویی می‌کنند، کمتر کنید. به‌طور مثال اگر افراد منفی‌نگر شما را برای صرف نهار دعوت کردند، سعی کنید دعوت آن‌ها را نپذیرید و از مشارکت در صحبت‌های بی‌اساسی که در محل کارتان ممکن است اتفاق بیافتد، اجتناب کنید. سعی کنید دوستان و اطرافیان شما افرادی مثبت‌اندیش باشند. در مورد&nbsp;کسب و کار&nbsp;خود نیز تلاش کنید با افراد مثبت‌اندیش که تفکری سازنده دارند، روابط کاری و تجاری داشته باشید. بعد از مدتی به شناخت درستی درباره‌ی آن‌ها خواهید رسید و می‌بینید که این افراد به مسائل کاری خود می‌پردازند و هرگز گرفتار مسائل بی‌ارزش یا منفی‌گرایانه نمی‌شوند. زمانی که افراد منفی‌گرا در حال شکایت و پرداختن به مسائل بی‌ارزش هستند، افراد مثبت‌اندیش به آینده فکر می‌کنند. افراد مثبت‌اندیش، تفکر و حرکت رو به‌ جلو دارند. آن‌ها سعی می‌کنند شرایط پیرامون را بهبود ببخشند و برای مشکلات راه حلی پیدا‌ کنند. 22. تلاش برای داشتن آرامش یکی دیگر از مهمترین خصوصیات آدم های باهوش و زیرک این است که آن ها برای داشتن آرامش تلاش می کنند چرا که انتخاب یک زندگی پر از آرامش این امکان را به فرد می‌دهد تا به کارها و برنامه‌های خود بپرداد. حتی اگر افراد بدبین و منفی‌گرا شما را دیوانه و احمق خطاب کنند، با سعی و تلاش موفقیت شما حتمی خواهد بود. داشتن آرامش ذهنی باعث می‌شود تمام حواس شما معطوف برنامه‌ها و کارهایتان باشد و هیچ عاملی نتواند شما را از مسیر اصلی‌تان خارج کند. آرامش در زندگی بدین معنا است که به کارها و برنامه خودتان توجه کنید و خود را با دیگران مقایسه نکنید و به خاطر هر آنچه به دست آورده‌اید، هر روز شکرگزار باشید. 23. به روز بودن افراد باهوش علاقه دارند تا خود را با آخرین پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف به‌روز کنند و همیشه تلاش می‌کنند تا خود را ذره‌ ذره بهبود بخشند. یک فرد باهوش تلاش می‌کند تا موضوعاتی را که مستقیما به زندگی‌اش مربوط است یا به آنها علاقه دارد، بیاموزد. جمع‌آوری اطلاعات،&nbsp;یادگیری موارد جدید و توسعه‌ی مهارت‌های مفید، روش زندگی افراد باهوش است. 24. درگیری با فعالیتهای متفاوت صحبت از مشغول به‌کار بودن، نشانگر خوبی از هوش شماست. افراد باهوش همیشه تعدادی پروژه دارند که روی آنها کار می‌کنند. آنها احتمالا زبان انگلیسی خود را بهبود می‌بخشند، ضرب‌المثل‌های مفید چینی می‌آموزند، بروشورهای تعمیرات خانه را مطالعه می‌کنند، تعدادی از دستورالعمل‌های جدید آشپزی را در آشپزخانه امتحان می‌کنند یا کتابی درباره‌ی موضوع مورد علاقه‌شان می‌نویسند. افراد باهوش وقت آزاد خود را با فعالیت‌هایی می‌گذرانند که به بهبود توانایی‌شان در حوزه‌های دیگر کمک می‌کند 25. شنونده فعال هنگام گفت‌وگو با دیگران، فرد باهوش برای قطع‌ کردن حرف طرف مقابل و صحبت‌ کردن‌های طولانی تمایل یا تلاشی ندارد. آنها واقعا ساکت می‌نشینند و به آنچه گفته می‌شود گوش می‌دهند تا بتوانند به این گفته‌ها فکر کنند. اگر آنها چیزی بپرسند، حقیقتا به گفت‌وگو جهت می‌دهند. آنها واقعا توصیه‌های مفیدی ارائه می‌دهند یا حتی با روش خود، شما را به سوی نتایج صحیحی سوق می‌دهند. اگر دوستان شما از صحبت با شما لذت می‌برند و به شما می‌گویند که مستمع خوبی هستید، شما احتمالا یک دوست خوب و البته فرد باهوشی هستید. 26. انطباق‌پذیری به‌عقیده‌ی بسیاری از کاربران سایت Quora افراد باهوش بسیار انعطاف‌پذیرند. یعنی می‌توانند خود را با هر محیطی منطبق کنند و به&nbsp;موفقیت&nbsp;برسند. دانا اف هَمِت در مقاله‌ی این سایت می‌نویسد: «افراد باهوش علی‌رغم شرایط سخت و دشوار و محدودیت‌هایی که بر آنها اعمال می‌شود، آنچه را لازم است انجام می‌دهند و این نشان‌ دهنده‌ی انطباق‌پذیری آنهاست.» تحقیقات جدید روان‌شناختی نیز این ایده را تأیید می‌کند&nbsp;باهوش بودن&nbsp;یعنی برای انطباق بیشتر و کارآمدتر با محیطی که در آن قرار دارید، تغییرات لازم را یا در رفتار خود و یا در محیط پیرامون خود به‌وجود آورید. 27. روشنفکری افراد باهوش پذیرای ایده‌ها و فرصت‌های جدید هستند و در برابر آنها مقاومت نشان نمی‌دهند. هَمِت می‌نویسد: افراد باهوش مشتاقانه و با ذهنی باز نظرات دیگران را می‌پذیرند و در برابر سایر راه‌حل‌ها متعصبانه برخورد نمی‌کنند. روان‌شناسان معتقدند افراد روشن‌فکر، یعنی آن دسته از افرادی که در جست‌وجوی دیدگاه‌های متفاوت‌اند و شواهد را به صورت منطقی تحلیل می‌کنند، در آزمون‌های استعدادیابی تحصیلی (SAT) و تست هوش امتیاز بالاتری می‌گیرند. علاوه‌ بر روشن‌فکر بودن، این افراد در مورد پذیرش ایده‌ها و نظرات، دقیق هستند. یک ذهن هوشمند در مورد مسائل، تنها بر اساس ظاهر قضاوت نمی‌کند و زمانی ایده‌ای را می‌پذیرد که شواهد محکمی برای آن وجود داشته باشد. 28. درون‌گرایی افرادی که بهره‌ی هوشی بالایی دارند، بسیار فردگرا هستند. این افراد تمایل کمی برای حضور در محیط‌های اجتماعی و جمع دوستانه دارند و تحقیقات اخیر نیز گواهی بر این ادعاست. 29. خویشتن‌داری این افراد با&nbsp;برنامه ریزی،&nbsp;هدف گذاری، یافتن راهبردهای جایگزین و پیش‌بینی پیامدها می‌توانند بر شتاب‌زدگی خود غلبه کنند. دانشمندان معتقدند میان&nbsp;خویشتن‌داری&nbsp;و هوش، ارتباطی وجود دارد. در یکی از پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، شرکت‌کنندگان باید از میان دو پاداش نقدی، یکی را انتخاب می‌کردند: پاداش کمتری که سریع پرداخت می‌شد و پاداش بیشتری که پرداخت آن به زمان دیگری محول شده بود. نتایج نشان داد افرادی که پاداش بیشتر را انتخاب کرده بودند، یعنی کسانی که خویشتن‌دارتر بودند، در تست هوش امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند. به‌گفته‌ی محققان این پژوهش، در مغز، ناحیه‌ای به نام قشر جلویی ‌پیشانی (Anterior Prefrontal Cortex) وجود دارد که در&nbsp;حل مشکلات&nbsp;دشوار و حفظ خویشتن‌داری برای&nbsp;رسیدن به هدف، به فرد کمک می‌کند. 30. توجه به احساسات دیگران یکی از کاربران سایت Quora می‌گوید: افراد باهوش می‌توانند افکار و احساسات دیگران را حس کنند. برخی از روان‌شناسان معتقدند&nbsp;همدلی، آگاهی از نیازها و احساسات دیگران و واکنش نسبت به آنها از&nbsp;مولفه های هوش هیجانی&nbsp;است. افرادی که به لحاظ احساسی باهوش هستند، به صحبت با افراد جدید و آشنایی با آنها علاقه‌مندند. 31. برقراری ارتباط میان مفاهیمی که در ظاهر ارتباطی با هم ندارند برخی از کاربران سایت Quora معتقد بودند که افراد باهوش می‌توانند الگوهایی را ببینند که سایر افراد قادر به دیدن آنها نیستند، زیرا افراد باهوش میان ایده‌هایی که به لحاظ ظاهری متفاوت هستند، ارتباط برقرار می‌کنند. جالب اینجاست که چالز دوهیگِ روزنامه‌نگار می‌گوید: «برقراری چنین ارتباطی نشانگر&nbsp;خلاقیت&nbsp;است (که ارتباط تنگاتنگی با هوش دارد)». دوهیگ روند یکی از انیمیشن‌های معروف دیزنی به نام «منجمد» را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که فیلم هوشمندانه ساخته شده است، زیرا در ساخت این فیلم ایده‌های قدیمی به شیوه‌های جدید کنار هم قرار گرفته‌اند. 32. پاسخ بهتر از واکنش&nbsp; پاسخ دادن و عکس‌العمل نشان دادن ، دو مقوله‌ ی متفاوت هستند. در واقع زمانی که ما عکس‌العمل نشان می‌دهیم، واکنش ما‍ از اتفاقات و تجربیات ناخوشایند گذشته‌ی ما ناشی می‌شود. این تجربیات ناخوشایند باعث می‌شوند ما حالت تدافعی به خود بگیریم یا دچار ترس و وحشت شویم. اما زمانی که به‌ درستی پی‌ می‌بریم دلیل اصلی این عکس‌العمل‌های منفی‌گرایانه چیست و از کجا سرچشمه می‌گیرد، می‌توانیم با اعتماد به ‌نفس و داشتن کنترل بر هیجانات و ترس‌های خود به چنین شرایطی پاسخ دهیم.&nbsp;زمانی که در شرایط ناخوشایندی قرار گرفتید و متوجه شدید که دارید به این شرایط عکس‌العمل نشان می‌دهید، خیلی سریع دلایل اصلی را که ریشه در گذشته‌ی شما دارند، به خاطر بیاورید و به‌جای عکس‌العمل‌های عجولانه، رویکردی عاقلانه‌تر انتخاب کنید و به این شرایط پاسخی سنجیده‌تر بدهید. 33. به ‌تعویق انداختن کارها معمولا افراد باهوش انجام امور روزانه‌ی خود را به‌ تعویق می‌اندازند، چون روی مسائل مهم‌تری&nbsp;تمرکز&nbsp;می‌کنند. این دیدگاه جالبی است اما برخی از دانشمندان بر این عقیده‌اند که افراد باهوش حتی کارهای مهم را نیز به ‌تعویق می‌اندازند. آدام گرنت، استاد روان‌شناسی دانشکده‌ی وارتون، می‌گوید: «به‌تعویق انداختن وظایف، کلید&nbsp;نوآوری&nbsp;است و&nbsp;استیو جابز&nbsp;به شکل راهبردی از آن استفاده می‌کرد. وقتی استیو جابز کارها را به ‌تعویق می‌انداخت و احتمالات را بررسی می‌کرد، یعنی وقت آن بود تا به جای پرداختن به ایده‌های معمولی، واضح و آشنا به سراغ ایده‌های جدید و متفاوت بروند. 34. طرح پرسش‌های اساسی افراد باهوش درباره‌ی عالم هستی و دلیل آفرینش بسیار تفکر و تعمق می‌کنند و همیشه به دنبال هدف هرچیزی می‌گردند. شاید یکی از دلایلی که افراد باهوش مضطرب هستند، همین سردرگمی زیستی باشد. دیوید ویلسون در مجله‌ی اسلیت می‌نویسد: «افراد باهوش از جنبه‌های مختلف به مسائل می‌نگرند و این یعنی آنها می‌دانند که احتمال خطا و اشتباه در عملکرد هر چیزی وجود دارد. شاید&nbsp;اضطراب&nbsp;آنها به این دلیل است که تجربه‌های خود را تحلیل می‌کنند و به ‌دنبال علت آنها می‌گردند. 35. تصمیم گیری سریع یک فرد باهوش در موقعیت‌های مختلف بسرعت تصمیم‌های درست می‌گیرد. در حقیقت با درک سریع روابط و بینش صحیح خود بسرعت تصمیم‌گیری‌های عاقلانه‌ای می‌گیرد. 36. خودشناسی افراد باهوش به تمام زوایای وجود خود واقف هستند و نقاط قوت، ضعف شخصیت و همچنین ارزش‌های خود را بخوبی می‌شناسند. بزرگی می‌گوید: «کسی که دیگران را می‌شناسد عاقل است، اما کسی که خودش را می‌شناسد باهوش و زیرک است». آنها می‌دانند تا زمانی که خود را بخوبی نشناسند نمی‌توانند در زندگی موفق باشند. 37. اندیشه صحیح کسی که باهوش است هرگز تجربه بدی را دوبار تکرار نمی‌کند و از گذشته خود درس می‌گیرد. او بسرعت می‌فهمد که چه چیزی کارکرد درست دارد و چه چیزی درست پیش نمی‌رود و قبل از این‌که دست به کاری بزند بخوبی درخصوص آن فکر می‌کند و همچنین وقتی کاری را انجام می‌دهد به نتایج آن کاملا فکر می‌کند تا مشکلات احتمالی را ارزیابی کند. 38. خلاقیت افراد باهوش در هر شرایطی که باشند ایده‌های جدید و افکار نو دارند و برای انجام هرکاری روشی خلاقانه به کار می‌برند. آنها مشتاق پیشرفت هستند و در خصوص اطلاعاتی که در زمینه‌های مختلف به ​دست می‌آورند و همین‌طور مردم اطراف خود با دقت فکر می‌کنند و همیشه در برابر افکار افراطی و بدون انعطاف، مقاومت از خود نشان می‌دهند و عقاید جدیدی مطرح می‌کنند. 39. احساس مسئولیت افراد باهوش به سرعت به فرصت‌های به‌دست آمده و مردم اطراف خود واکنش نشان می‌دهند. عمل و عکس‌العمل آنها بسیار سریع است و توجه به نیازهای خود و اطرافیان‌شان و احساس مسئولیت در قبال آنها اولین اولویت‌شان است. 40. تدبیر افراد باهوش می‌دانند مجبور نیستند در مورد همه چیز آگاهی داشته باشند، اما می‌دانند هر زمان به اطلاعاتی نیاز داشته باشند باید کجا دنبال آن بگردند. آنها به هر منبع و آموزشی که مورد نیازشان باشد بسرعت دست می‌یابند. شبکه‌ای از دوستان آگاه در زمینه‌های مختلف دارند و هرگز در زمینه دریافت اطلاعات در نمی‌مانند. 41. تقویت مغز &nbsp; افراد باهوش، باهوش می‌مانند برای این‌که همیشه در حال یادگیری هستند. آنها دائما در حال یاد گرفتن مهارت‌های جدید، اعتقادات و باورهای تازه هستند. مغز آنها لحظه‌ای را بدون یادگیری سپری نمی‌کند. 42. ریسک کردن از آنجا‌ که این افراد همیشه دوست دارند روش‌های جدیدی را در انجام کارهایشان اعمال کنند، بنابراین ممکن است گاهی با شکست روبه‌رو شوند و آنها با علم به این مساله باز هم قبول خطر کرده و هوشمندانه این خطر را به یک فرصت یادگیری تبدیل می‌کنند. 43. اعتماد به نفس آنها پیش از هر کس دیگر به خودشان اعتماد دارند و هرگز برای تصمیم‌گیری مدام از دیگران نظر نمی‌خواهند و به افکار خودشان اعتماد کافی دارند. 44. قلم و کاغذ افراد باهوش ترفندها و مهارت‌های داشتن یک زندگی خوب را بسرعت آموخته و برای خود برنامه‌ای دقیق دارند و اهداف زندگی را در جایی یادداشت کرده و هرگز به دست فراموشی نمی‌سپارند. 45. سودآور افراد باهوش از سیستم مدیریت زمان و سازمانی بهترین بهره را برده و علاوه بر این‌ که خود از مزایای آن فایده می‌برند، موجب پیشرفت سازمانی می‌شوند که برای آن کار می‌کنند و آنها ‌ وظایف مهم روزمره‌شان را بسرعت انجام می‌دهند. 46. تشخیص صحیح افراد باهوش می‌توانند انگیزه‌های دیگران را بلافاصله درک کنند و تشخیص دهند که چه کسی مناسب دوستی است. بنابراین در انتخاب افرادی که با آنها مراوده دارند، دقت کرده و همیشه با افراد دارای اخلاق خوب و کیفیت ارزشی بالا ارتباط برقرار می‌کنند. 47. خواندن، خواندن و بازهم خواندن آنها همیشه با خواندن کتاب، مجله و مقالات مختلف در حال افزایش قدرت مغزشان هستند، چیزی که می‌تواند برای پیشرفت‌شان مفید باشد. درضمن می‌دانند چگونه اطلاعات مناسب را حفظ کرده و بقیه را رها کنند. 48. یادگیری علاوه بر این‌که اهمیت یادگیری را بخوبی می‌دانند و همیشه در حال یادگرفتن هستند می‌دانند که باید آموخته‌های خود را نیز در اختیار دیگران نیز قرار دهند. آنها با آموزش دیگران می‌توانند فعالانه در مورد مباحث ارائه‌شده صحبت و تحقیق کرده و موضوع مطرح‌ شده را نیز بهتر درک کنند. &nbsp; &nbsp; منبع : چطور&nbsp;| نمناک&nbsp;| میهن پست&nbsp;| پارس ناز &nbsp; " ,"datePublished":"2018-02-04T20:41:37+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:30+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }