آنقدر که از فواید رابطه جنسی گفته می‌شود به همان میزان از مضرات و عوارض خودارضایی هم گفته می‌شود. اگرچه در هر دو حالت فرد ارضا شده و به اوج لذت جنسی می‌رسد اما ماهیت آن‌ها کاملا متفاوت است و همین تفاوت است که بر روی سلامت جسم و روح بدن تاثیرگذار است. برای آگاهی بیشتر در رابطه با عوارض خودارضایی و همچنین تفاوتی که با روابط جنسی معمول دارد، این مطلب را از دست ندهید.

 

خودارضایی یکی از موضوعاتی است که میتواند در عملکرد جنسی و روابط زناشویی افراد تاثیر فراوان داشته باشد. اما قبل از اینکه به این تاثیرات و عوارض آن بپردازیم بهتر است بدانیم که تعریف خودارضایی چیست؟

خودارضایی چیست

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

ارضا شدن به صورت غیر عادی بواسطه تحریک مجازی توسط عکس فیلم و یا شخصیت و انجام سکس خیالی در ذهن را خودارضایی می نامند. یکی از بارز ترین مشکلات جوانان به علت نیاز میل جنسی و عدم دسترسی به جنس مخالف برای ارضای این غریزه، پدیده خودارضایی میباشد. خودارضایی عملی است که در تمام جوامع بشری شایع می باشد.

مطالعات نشان میدهد که 93 درصد از مرد ها و 60-70 درصد زن ها در طول دوران زندگی خود خودارضایی می کنند. یکی از دلایل شیوع این امر، لذت، احساس امنیت خاطر به دلیل محیا بودن محیط و نیز سهولت انجام این عمل است که پس از مدتی تبدیل به اعتیادی می شود که ترک آن بسیار سخت است.

خودارضایی عادتی است که به سرعت ایجاد می شود و می تواند تاثیر نامطلوبی بر مردان و زنان تمامی سنین داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده خودارضایی اثرات منفی جسمی و روانی متعددی بر افراد می گذارد. خودارضایی موجب ایجاد حس پشیمانی و توبیخ نفس می شود و تمامی افرادی که خودارضایی می کنند همواره دچار کشمکش های روحی و اضطرابی فراوان هستند.

علت خودارضایی در مردان مجرد

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

خودارضایی مردان به‌طور تدریجی و آرام آرام تاثیرات خود را بر فرد انجام دهنده خواهد گذاشت. این تاثیرات هم بر جسم قابل توجه است و هم از لحاظ روحی و روانی می‌تواند شخص را دچار بحران شخصیتی گرداند. همچنین گناه خودارضایی در تعالیم دینی بمانند گناه کبیره شمرده شده است.

خودارضایی مردان قبل از ازدواج برای فرد سالم ناشی از میل جنسی است. فردی که همسری ندارد، میل جنسی خود را از طریق خودارضایی پاسخ می‌دهد، اما جواب کاملی نمی‌گیرد. در یک رابطه زناشویی تمام حواس بینایی، بویایی، لامسه و حتی ذهن درگیر می‌شوند، اما در استمنا تمام حواس درگیر نمی‌شوند بنابراین فرد به اوج لذت جنسی نمی‌رسد و لذت جنسی، سطحی و زودگذر است؛ پس یک‌بار دیگر به سمت آن می‌رود. گاهی اوقات فرد فکر می‌کند با خودارضایی مقطعی می‌تواند مشکل را حل کند، اما گاهی افراد به خودارضایی‌های مکرر کشیده می‌شوند که تبدیل به حالتی اعتیادگونه شده که نیاز به درمان دارد. علاوه بر آن، خودارضایی مردان در دوران مجردی، مشکلی برای ازدواج فرد ایجاد نمی‌کند و منعی برای ازدواج وجود ندارد. این افراد می‌توانند با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه نگرانی ازدواج کنند. ضمن این‌که بعد از ازدواج خودارضایی از بین می‌رود؛ مگر این‌که تبدیل به اعتیاد شده باشد یا همراه اختلالی مانند وسواس باشد که فرد باید مورد درمان قرار بگیرد.

علت خودارضایی در دختران مجرد

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

اکثر خانمها (Women) مثل مردان حداقل یک بار خودارضایی (Masturbation) را در طول زندگی تجربه کرده اند. میزان شیوع خودارضایی مابین خانمها بصورت دقیق مشخص نیست و در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. میزان شیوع گزارش شده از 50 تا ۹۰ درصد متفاوت است. در یک بررسی در ایندیانا در آمریکا از 2000 خانم 60-18 ساله در مورد خودارضایی پرسیدند که بیش از 50 درصد آنها پاسخ دادند که خودارضایی می کنند. خانمها ممکن است در دهه 80 زندگی نیز خودارضایی داشته باشند. خودارضایی همیشه در خانمهای مجرد دیده نمی شود، وقتی همسر در دسترس نباشد و یا اظهار خستگی نماید، ممکن است یک خانم نیازهای جنسی خود را با خودارضایی برطرف نماید. یکی از دلایل مهم خودارضایی در خانمهای متاهل عدم رسیدن به ارضاء جنسی یا ارگاسم در یک رابطه جنسی طبیعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دلایل خودارضایی در نوجوانان

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

  • تغییرات جسمی ، هورمونی ، هیجانی و شناختی در نوجوانان باعث می شود آن ها به محرک های جنسی توجه و کشش بیشتری داشته باشند و بیشتر به سمت جنس مخالف خود کشیده شوند .
  • تماس با اشیاء ، تصویر ، فیلم ها و افرادی که میل جنسی را فعال می کنند . در نوجوانان پسر ، نگاه به محرک های جنسی از طریق تصویر موجب بیداری میل جنسی شده و او را به سمت استمنا می برد . به همین دلیل است که بسیاری از نوجوانان پسر تمایل بیشتری به جمع آوری تصاویر و فیلم های جنسی دارند .
  • مکان و زمان خلوت و مناسب اجازه می دهد که نوجوان تحریک های بایگانی شده در ذهن خود را به سطح هوشیاری و اگاهی بیاورد و فعال شود و اقدام به خودارضایی کند .
  • ویژگی های روحی و رفتاری ضعیف مانند درون گرایی ، اضطراب و نداشتن مهارت های اجتماعی موجب می شود نوجوان را مستعد خودارضایی می کند .

خودارضایی در دختران

اگر خودارضایی در نوجوانان دختر ادامه دار شود و به صورت یک رفتار روزانه تبدیل شود ، مانند هر اعتیادی روح، جسم و روان فرد را به هم میریزد و هنگامی که نوجوان استمنا می کند ، بسیار سریع هیجانات جنسی اتفاق می افتد ولی یک رابطه ی جنسی برای ایجاد لذت علاوه بر هیجانات جنسی ، نیاز به جنبه های مهم و عاطفی دارد که این جنبه ی عاطفی در خودارضایی وجود ندارد .

دخترانی که در دوره ی نوجوانی استمنا می کنند ممکن است نیازهای جسمی خود را تامین کنند اما بعد ازازدواج دچار مشکل می شوند . زیرا آن ها به شیوه ی خودارضایی تحریک شدند و به این روش شرطی شدند ، لذا بعد از ازدواج و در رابطه ی زناشویی با همسر خود دچار بی میلی جنسی می شوند و روابط رو به سردی می رود .

خودارضایی در پسران

واقعیت این است که خودارضایی هیچ نشانه ی جسمی و فیزیکی ندارد و بر بینایی ، ریزش مو ، قوس کمر و هر گونه مشکلات جسمی اثر ندارد ولی تحقیقات نشان داده است ، نوجوانان پسر که اعتیاد به خودارضایی دارند در طولانی مدت دچار مشکلات روحی می شوند . آن ها انتظارات جنسی بسیار بالایی دارند و در رابطه ی بعد از ازدواج با همسر خود دچار مشکل هستند .

دلایل خودارضایی مردان متاهل

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

اساسا پاسخ به این سوال که چرا مردان متاهل به خودارضایی روی می آورند، بسیار دشوار است چرا که عوامل متعددی ممکن است سبب بوجود آمدن این رفتار انحرافی شود و در مواردی نیز ترکیبی از این عوامل وجود دارد که موقعیت را برای تشخیص دشوارتر می نماید. در ادامه به برخی از علل شاخص این رفتار اشاره می کنیم:

  • برخی از مردان به علت انجام خودارضایی در دوران مجردی، حتی پس از ازدواج نمی توانند از این رفتار انحرافی دست بردارند. در این گونه موارد می توان از اصطلاح «اعتیاد به خودارضایی» استفاده کرد. متاسفانه این مردان با این استدلال اشتباه که «اگر ازدواج کنند، خودارضایی را ترک خواهند کرد»، اقدام به ازدواج می کنند.
  • یکی دیگر از عوامل این رفتار، «کمال گرایی منفی» است. مردانی که در دوران مجردی و یا پس از ازدواج تصاویر یا فیلم های جنسی تماشا می کنند، در اثر دیدن زنانی با بدن های ویژه (بسیار تحریک کننده) و همچنین دیدن روابط جنسی غیر عادی، نگاهی کمال گرایانه به زن و رابطه جنسی پیدا کرده و دیگر با همسر خود که زنی عادی می باشد و همچنین رابطه جنسی با همسر خود که رابطه ای عادی می باشد، میزان تحریک لازمه را دریافت نکرده و لذت کافی را نمی برند. در این موارد متاسفانه، تنها شیوه ای که آنان برای ارضاء حس کمال گرایی منفی خود می یابند این است که با خیال پردازی های خود، زنان و رابطه های جنسی آنچنانی را در ذهن خود تصویر سازی کنند و با این تصاویر و خیالات به خودارضایی بپردازند.
  • سومین عامل پرداختن مردان به خودارضایی، نداشتن رابطه صمیمانه، عاطفی و رضایت بخش با همسر می‌باشد. مردانی که به هر دلیل از همسر خود راضی نبوده و از دیدن او خوشحال نشده و از بودن در کنار او احساس آرامش ندارند، معمولا با دیدن او و تصور و خیال پردازی با او، تحریک نشده و لذت نمی برند. اگر مردی اینگونه باشد، پس از چند رابطه جنسی ناقص و کم لذت با همسر، خودارضایی را ترجیح داده و به این انحراف روی می آورند.
  • عامل دیگر، وجود «اختلالات جنسی» در مرد می باشد. مردانی به اختلالات کارکردی جنسی مانند زود انزالی، دیرانزالی، بی انزالی، اختلال نعوظ و مواردی از این دست گرفتارند، در اثر عدم توانایی در برقراری یک رابطه جنسی کامل با همسر خویش، متاسفانه بجای پرداختن به درمان زود انزالی یا سایر مشکلاتشان از همسر خود دور شده و به خودارضایی روی می آورند.
  • آخرین عاملی که در این رابطه می توان نام برد، داشتن «همسر غیر جنسی» می باشد. به صورت کلی به سه گروه از زنان می توان زنان غیر جنسی گفت :
  1. اول زنانی که به دلالیل مختلفی مانند ناآگاهی، تنبلی، افسردگی و غیره، از رسیدگی به خود و داشتن بدنی زیبا، اصلاح شده و معطر، ظاهری آراسته و زیبا و دهانی خوشبو و موارد اینچنینی که معمولا از خانم ها انتظار می رود خودداری می کنند.
  2. دوم زنانی که تمایل به رابطه جنسی نداشته و به اصطلاح سرد مزاج می‌باشند.
  3. سوم زنانی که رابطه جنسی با آنان بسیار دشوار، پردردسر و آزار دهنده است. مانند زنانی که رابطه جنسی را پلید و زشت می دانند یا رابطه با آنان دردناک است، یا زنانی که مدام ایراد می گیرند و با همسر خود همراهی ندارند. در چنین وضعیتی نیز ممکن است مرد در گذر زمان به انحراف خودارضایی روی بیاورد و اگرچه خودش می داند در حال آسیب زدن به خود است اما این آسیب را به آن رابطه دشوار ترجیح دهد.

خودارضایی برای مردان متاهل، یک شکست در زندگی مشترک محسوب می گردد، و عواقبی غیر جنسی مانند پرخاشگری، قهر، ایراد گرفتن، بی اعتنایی به همسر و خانواده، پرداختن به امور حاشیه ای را می تواند به دنبال داشته باشد، چرا که بخشی از احساس مردانگی در مردان، وابسته به داشتن رابطه جنسی خوب و کامل با همسر می‌باشد و مردی که در این رابطه شکست می خورد، احساس غرور و مردانگی خود را در مقابل همسرش از دست داده است.

دلایل خودارضایی زنان متاهل

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

در شکل گیری این رفتار انحرافی در زنان متاهل، عوامل مختلفی دخیل است اما مهمترین دلایلی که می توانند بر روی این مورد تاثیرات فراوانی داشته باشند عبارتند از :

  • رابطه جنسی در زوج مختص به برطرف کردن نیازهای جنسی مرد باشد. این یکی از دلایل رایجی است که موجب جذب خانم های متاهل به خودارضایی می شود. در چنین شرایطی چون زن به اوج لذت از یک رابطه جنسی کامل نرسیده است ممکن است پس از گذر زمان ذهن و جسم مشتاقی برای انجام این عمل داشته باشد.
  • لذت نبردن از رابطه جنسی طبیعی که خود آن دلایل بسیار زیادی از جمله نداشتن رابطه عاطفی خوب با همسر، ازدواجهای اجباری، تحت فشار قرار گرفتن جهت نزدیکی و غیره دارد. در چنین شرایط زنان عوامل روحی و روانی بر شرایط جسمی فرد نیز تاثیر می گذارد بطوریکه ممکن است پس از مدتی زن به نوعی سرد مزاجی در رابطه جنسی با همسر دچار شود که هیچ گاه آن را دوست نداشته است زیرا به دلیل شرایطی که در آن بسر می برد مجبور به سرکوب غرایض جنسی در خود و یا پرداختن به آن ها از طریق انجام خودارضایی شود.
  • عدم مهارت و اطلاع کافی همسر از چگونگی ارضاء شدن خانمها نیز یکی از دلایل مهم در شکل گیری رفتار خودارضایی در زنان متاهل است. مردی که از علایق همسرش در رابطه جنسی مطلع نباشد و یا مقید به رعایت نکات مطلوب وی در رابطه جنسی نیست، می تواند به مرور همسر خود را در آستانه شروع و اعتیاد به خودارضایی قرار دهد.
  • عامل دیگر مهم در خودارضایی زنان متاهل، رها شدن زن در رابطه جنسی قبل از رسیدن به ارگاسم است. در واقع طرف مرد پس از ارضای جنسی در رابطه به حالات زن توجهی ندارد و سعی می کند زمانی را (هر چند کوتا) به استراحت بپردازد. این امر ممکن است در بعضی از آقایان شایع باشد، لذا می بایست زوجین در زمانبندی برای دستیابی به ارضا یا ارگاسم به درک مشترکی برسند.
  • یکی دیگر از دلایل تداوم به خودارضایی در خانمها این است که در بعضی موارد خانمها برطرف شدن و یا تخفیف بعضی از مشکلات خود را به عمل خودارضایی نسبت می دهند، مثلا می گویند که خودارضایی سردرد میگرنی آنها را تسکین یا کاهش می دهد.

عوارض خود ارضايي در اقايان

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

با توجه به مسائلی که بیان شد، خود ارضایی در افراد با خطرات و عوارضی همراه است. در مورد بررسی عوارض خود ارضایی در مردان و زنان باید تفکیکی بین عوارض جسمی و روحی قائل شد و به هر کدام به تفکیک پرداخت. از این رو این بخش از مقاله به بررسی عوارض جسمی و روحی خود ارضایی در مردان و زنان می پردازد.

عوارض روحی خودارضایی در مردان

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

مردانی که زود تحریک می‌شوند و برای ارضای خود به سوی انجام خودارضایی می‌روند باید بدانند که خودارضایی تحریک پذیری را به میزان زیادی افزایش می دهد. از این رو تنها با این کار عطش خود را زیادتر می کنند. مردانی که به خودارضایی اعتیاد دارند مطمئناً در زندگی زناشویی خود و در رابطه جنسی با شریک خود دچار مشکل جدی خواهند شد. این افراد از رابطه جنسی حقیقی به ارگاسم نخواهند رسید و قادر نخواهند بود تا خود و شریک جنسی خود را ارضاء کنند و از لذت کافی بهره مند شوند. از تاثیرات روحی اعتیاد به خودارضایی در مردان می‌توان به بی حوصلگی، عدم تمرکز، لاغری، ناتوانی جسمی و سردردهای میگرنی اشاره کرد.

یکی از اثرات روحی خودارضایی در مردان مبتلا شدن آنها به اضطراب شدید است. خودارضایی یک نوع مرگ تدریجی است که عوارض خیلی بد و گاهی جبران ناپذیری نیز دارد.

عوارض جسمی خودارضایی در مردان

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

خودارضایی و ضعف در قوای جسمی

ضعف و تحلیل قواى جسمانى‏ و کاهش انرژى جسمانى بدن از مضرات مهم و جبران ‏ناپذیر خودارضایى مردان است. احساس خستگى عارضه طبیعى انزال در مردان است حال اگر خودارضایى بصورت یک عادت مدام تکرار شود این ضعف و خستگی همواره همراه فرد خواهد بود. در نتیجه به مرور زمان ضعف و بى حالى در فرد تثبیت شده و یک طبیعت ثانوى براى او ایجاد مى‏ کند. کاهش و تخلیه مکرر قواى جسمانى در مردانی که خودارضایی می کنند به ضعف عمومى و دائمى بدن مى ‏انجامد.

ایجاد درد در استخوانها و کمر به علت خودارضایی

از مضرات خودارضایی مردان ایجاد دردهای استخوانی و کمر درد در آنها است. هنگام انزال مردان مقادیری کلسیم از بدن فرد خارج می شود و به همین خاطر احساس ضعف و درد پس از آن احساس می شود.

ضعیف شدن اعصاب به علت خودارضایی

پرخاش‏گرى و بداخلاقی از دیگر عوارض خودارضایی در مردان است.‏ ممکن است به مرور شخص نسبت به کوچک‏ترین محرک محیطى حساس شود، حوصله گفت و گو با دیگران را نداشته باشد، زود رنج شود و سریعاً از کوره در ‏رود. همچنین این امکان وجود دارد که به نور زیاد، صدا، رفت و آمد و محرک های دیگر حساسیت پیدا کند و بطور خلاصه اصطلاحا افرادی که خودارضایی می کنند اعصاب ضعیفی دارند.

عوارض روحی خودارضایی در زنان

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

خودارضایی در زنان و دختران عوارض بسیاری را در پی خواهد داشت و در صورتی که به صورت رفتار روزانه درآید خطرناک می شود و مانند هر اعتیادی، روح و جسم و روان فرد را به هم می ریزد. زمانی که فردی اقدام به خودارضایی می کند خیلی سریع فاز هیجان جنسی اتفاق می افتد و جنبه های مهم و عاطفی در یک ارتباط صحیح جنسی را دریافت نمی کند و دچار خلاء عاطفی، افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس شده و بعد از ازدواج و در یک رابطه زناشویی نیز دیگر تحریک نمی شود و در به ارگاسم رسیدن دچار مشکل می شود. دلیل این امر این است که اصطلاحا او با خودارضایی شرطی شده است تا در یک وضعیت خاص که او را تحریک می کند به ارگاسم برسد، لذا به هنگام نزدیکی با همسر خود به یاد رفتارهای خود در زمان خودارضایی افتاده و گمان می کند تنها در آن شرایط می تواند به ارگاسم برسد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که این زنان به آن دچار می شوند این است که دچار نارضایتی جنسی شده و رفته رفته با بی میلی جنسی مواجه می شوند. بنابراین بایستی گفت ممکن است این افراد در دوره مجردی با خودارضایی بتوانند نیازهای جنسی خود را برآورده کنند اما آینده طولانی زندگی مشترک و لذت به ارگاسم رسیدن با همسر خود را از دست خواهند داد که به این امر آنورگاسمی می گوین

همچنین در مورد دختران آنورگاسمی یکی از مهمترین عوارض خودارضایی است. ممکن است این فرد در دوره مجردی با خودارضایی بتواند نیازهای جنسی خود را برآورده کند اما درآینده رضایتمندی جنسی در زندگی مشترک و لذت به ارگاسم رسیدن با همسر خود را از دست خواهد داد.

عوارض جسمی خودارضایی در زنان

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

خودارضایی در دختران با تحریک قسمت های خارجی دستگاه تناسلی رایج تر است که صدمه چندانی به دستگاه تناسلی نمی رساند اما زمانی که خودارضایی دختران با تحریک قسمت های داخلی تر دستگاه تناسلی باشد بسته به نوع فشار و ناحیه لمس شونده ممکن است در صورتی که به صورت مداوم خودارضایی تکرار شود آسیب های جدی به دستگاه تناسلی دختران وارد سازد.

تفاوت خودارضایی و رابطه جنسی

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

میان خودارضایی و رابطه جنسی با همسر تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد که سبب می‌شود خودارضایی دارای عوارض زیاد معنوی، روحی و جسمی باشد، اما رابطه جنسی با همسر نه تنها این عوارض را نداشته باشد بلکه زوجین را از لحاظ عاطفی و جسمی و حتی معنوی ارتقاء بدهد. رسیدن به اوج لذت جنسی آن هم از راه درست که با فطرت انسانی سازگار باشد، برای سلامت جسمی و روحی انسان لازم است. 

انزال منی که پس از ازدواج و از طریق ارتباط جنسی با همسر صورت می‌گیرد، دارای تفاوت‌هایی با خودارضایی است که در زیر به صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود:

  • در رابطه با همسر چون ارتباط عاطفی ایجاد می‌شود (از طریق ملاعبه و ...) سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک به صورت متعادل تحریک گشته و اندام‌هایی که تحت تاثیر این سیستم‌ها هستند به صورت طبیعی فعالیتشان افزایش یا کاهش می‌یابند (تندی ضربان قلب، تندی تنفس و ...)، اما در خودارضایی یا استمنا چون فرد از طریق خیالات و بدون وجود ارتباط عاطفی مستقیم خود را تحریک می‌کند تحریک اعصاب فوق به صورت متعادل صورت نمی‌گیرد و بنابراین فعالیت اعضای تحت تاثیر این اعصاب به صورت غیرطبیعی کاهش یا افزایش می‌یابد و خود باعث عوارض جسمی می‌گردد.
  • عمل جنسی که در ازدواج صورت می‌گیرد صرفا قرار گرفتن دو جسم مادی در کنار همدیگر نیست بلکه این عمل ظاهری، محبت به یکدیگر، ایثار و از خودگذشتگی در حق همدیگر و بسیاری از فواید روحی و روانی را در پی دارد ولی خودارضایی یک انحراف جنسی است که عواقب بسیار وخیمی برای فرد به همراه دارد.
  • در ارتباط طبیعی و به خصوص اگر انزال منی از طریق مقاربت صورت گیرد کیسه‌های منی به طور کامل تخلیه شده و ارضای کامل صورت می‌گیرد. ولی در استمنا بستگی به شدت خیالات فرد تخلیه کیسه‌ها متفاوت است و در بعضی مواقع بزرگی بیش از حد پروستات، عدم تخلیه کامل کیسه‌های منی، سوزش ادرار و ... بروز می‌دهد.
  • خودارضایی در واقع آمیزش با خود است، لذا تحریک‌کننده و تحریک‌پذیر یک نفر است. همینطور ایجاد کننده شرایط اوج و لذت (گرم شدن، تصور لذت و...) توسط خود ارضا شونده فراهم می‌شود. در این جا تمام وجود فرد (در عین وحدت و یکپارچگی) باید دو پاره شود یکی ارضا شونده و دیگری ارضا کننده، هم گرم‌ کننده و هم گرم‌ شونده و هم نعوظ‌ آور و هم نعوظ پذیر و این دو پاره شدن، بزرگترین آسیب را در سیستم بینایی و ذهنی (عدم تمرکز و...) و در نهایت به بخش روانی شخصیت وارد می‌کند.
  • از نظر روحی روانی نیز حالت احساس گناه، پشیمانی، افسردگی، اضطراب و ... که پس از استمنا برای فرد رخ می‌دهد پس از مقاربت طبیعی برای فرد وجود ندارد بلکه برخلاف آن حالت شادی و آرامش روحی ایجاد می‌شود.

درمان خودارضایی

درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل

ترک خودارضایی و درمان خودارضایی به آسانی خاموش کردن یک چراغ نیست. بلکه یک فرایندی است که نیازمند تعهد است و ممکن است شما در مراحل مختلف دچار برگشت یا اشتباه بشوید. مهم این است که بر تصمیم و تعهد خود باقی بمانید و در هر نقطه دوباره آغاز کنید. بنابراین برای ترک خودارضایی اولین قدم تصمیم گیری است. شما باید تصمیم بگیرید این کار را کنار بگذارید. زمانی که این تصمیم را گرفتید، مشکل تا حد زیادی حل شده است. این تصمیم گیری باید فراتر از یک امید یا آرزو باشد ، باید واقعا یک تصمیم باشد.

به یاد داشته باشید شما انسان هستید، انسان دچار اشتباه می شود و دارای تمایلات جنسی است. هیچ یک از این چیزها شما را به یک آدم  بد تبدیل نمی کند. خودتان را ببخشید و به خاطر داشته باشید که شما بزرگتر از مشکلتان هستید. اگر شما مدام در حال تنبیه و سرزنش کردن خود برای انجام خودارضایی هستید، هم چنان در حال فکر کردن به این مسئله به صورت تمام وقت هستید. به جای سرزنش کردن، به این فکر کنید که این موضوع یک مسئله است و شما تصمیم دارید که برای آن راه حلی پیدا کنید.

1. هر چیزی که شما را برای خودارضایی وسوسه می کند، حذف کنید. اگر شما عکس یا فیلم های تحریک کننده دارید باید دسترسی به آنها را برای خود سخت کنید. مثلا اگر در کامپیوتر یا موبایل خود تصاویر، فیلم ها یا آدرس سایت های تحریک کننده را دارید، آنها را حذف کنید.

2. اگر در زمان های خاصی بیشتر وسوسه به خودارضایی می شوید، برای آن زمان برنامه ای را تنظیم کنید. مثلا اگر در پایان شب بیشتر وسوسه به خودارضایی می شوید، تا زمانی که به شدت خواب آلوده نشده اید به اتاق خواب و تخت خواب خود نروید. سعی کنید با دیدن تلویزیون، کتاب و مجله خواندن یا انجام کارهای مورد علاقه، خودتان را سرگرم کنید.

3. اگر تنها ماندن در اوقات مختلف باعث تحریک شما برای انجام خودارضایی می شود به دنبال راه هایی برای پرکردن تنهایی تان باشید. افزایش ارتباطات با دوستان و خویشاوندان، شرکت در دوره ها و جلسات عمومی و رفتن به پارک برای پیاده روی از راه های پرکردن تنهایی و ترک خودارضایی است.

4. زندگی تان را با فعالیت های مختلف پر کنید. هیجان کارهای مختلف می تواند جایگزین تمایل به خودارضایی شود و باعث شود تا در نوبت بعدی که دچار وسوسه خودارضایی می شوید، روشی برای پرت کردن حواس خود داشته باشید.

5. فعالیت های هنری مانند نقاشی، موسیقی و نمایش تا حد زیادی به تغییر مسیر تمایلات جنسی و ترک خودارضایی و نیز قرار گرفتن در مسیر خلاقیت و سازندگی کمک کننده هستند.

6. ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید و آن را پیگیری کنید. در اصل ورزش می تواند هیجانات جسمی شما که یکی از عوامل تحریک برای انجام خودارضایی است را کاهش و آن را در مسیر درستی قرار دهد.

7. برای ترک خودارضایی یک سرگرمی جدید پیدا کنید یا مهارت جدیدی را فرا بگیرید. یاد گرفتن چیزی که نیازمند تلاش و وقت گذاشتن است تمرکز ذهن شما را به جای لذت زود هنگام حاصل از خودارضایی بر لذت تاخیر یافته حاصل از دستیابی به اهداف قرار می دهد. مهارت هایی مثل آشپزی، باغبانی، نجاری، سخنرانی را امتحان کنید.

8. کارهای داوطلبانه و خیریه انجام دهید. انرژی خود را در راه کمک به مردمی اختصاص دهید که نیازمند کمک شما هستند. عضویت و فعالیت در گروه ها و انجمن های مردم نهاد و خیریه علاوه بر اینکه در شما حس مفید بودن ایجاد می کند، باعث می شود در محیط اجتماعی قرار بگیرید و دوستان زیادی پیدا کنید.

9. یک سیستم پاداش برای خود طراحی کنید. بطور مثال با خودتان قرارداد بگذارید تا در ازای هر روزی که در آن خودارضایی نکردید، مبلغی را در یک صندوق بیندازید و در پایان هفته با پول آن چیزی را که دوست دارید برای خود بخرید. این روش کمک زیادی به ترک خودارضایی می کند.

10. اگر با دوستانی ارتباط دارید که آنها هم عادت به خودارضایی دارند ارتباطتان را با آنها کمتر کنید.

11. زیاد در آینه خود را نگاه نکنید و دیدن خودتان را فقط محدود به نظافت و مرتب کردن در حد معمول کنید.

12. ذهن خود را به مطالب مفید و آموزنده مشغول کنید. فهرستی از کتاب ها، مجلات و سایت های مورد علاقه خود تهیه کنید و آنها را در دسترس خود قرار دهید. در هر روز زمانی را به مطالعه کتاب ها، مجلات و رمان های موردعلاقه تان اختصاص دهید. رمان به شما کمک می کند در طول روز به داستان آن فکر کنید و از تمرکز بر روی موضوعات محرک دور بمانید.

منبع: hidoctor | drnematolahi | padidekashan | porsemani | heiroo | setare | tanzimekhanevadeh | hidoctor | beytoote | setare

با سلام خدمت دوستان عزیز، میخام روشی رو برای خود داری از این کار عارض شم که انشالله جواب میده.
تا به حال روشهای زیادی توسط مراجع و افراد مختلف گفته شده، هرچند که همشون هم درست هستند ولی معمولا فقط در یه شرایط ایده‌ال میتونن کارآمد باشن، مثلا برای کسایی که سبک زندیگشون طوریه که همیشه تو جمع هستن. ولی برای کسایی که شرایطشون طوریه که مجبورن روزا تنها زندگی کنن و شبا تنها بخابن، اونوقت خواهند دید که این روشای قبلی عملا پاسخ گو نیستن. خوب دیگه بیشتر از این حاشیه نمیرم و به اصل مطلب میپردازم:
قبل از هر چیز اول باید ببینیم دلیلش چیه که به دام این کار می‌افتیم. همونطور که خودتونم تجربشو دارید یکی از بزرگترین دلایل آن نا امیدیه. انسان تا یه حدی از شهوت پیش میره بعد همینکه به خودش میاد یهو از خودش نا امید میشه که چرا تا این حد پیشروی کرده و چرا با اقتدار همون لحظه اول سرکوبش نکرده. از یه طرف این ناامیدی قدرتو از آدم میگیره و از طرف دیگه فشار شهوت، تا اینکه آدم زمین میخوره.
1- پس باید این کارو کنیم، تا هر میزان از شهوت که پیش رفتیم، به همون اندازه خودمونو جریمه کنیم (با نماز و گریه و دعا و ...، مثلا اگه فقط یه خورده جزئی تو شهوت پیش رفتی، میتونی خودتو فقط به 2 رکعت نماز جریمه کنی، اگه بیشتر پیشرفتی، با تعداد رکعات بیشتر، و اگر از یه حدی که برا خودت تعیین کردی از اونم بیشتر پیشرفتی علاوه بر اضافه کردن تعداد رکعات، یک یا چند بار گریه کردن هم در فواصل هر نماز اضافه کن، چون وقتی شهوت از یه حدی بیشتر میشه دیگه هیچی مثل گریه کردن نمیتونه حال آدمو برگردونه).
این در واقع یک پل برگشته، شما تا هر اندازه که لغزش کرده باشید، میتونید جبران کنیدو برگردید و محکوم به ناامیدی نیستید. اگه اینو با جدییت و قاطعانه در مورد خودتون اجرا کنید، بعده یه مدتی تو ذهنتون جا می‌افته، اونوقته که دیگه حتی وقتی نصف شبها هم با شهوت زیاد از خواب بیدار میشید، دیگه زیاد جرأت نمیکنید به شهوت ادامه بدید. چون دیگه میدونید هرچی بیشتر ادامه بدید جریمتون سنگینتر میشه و فردای اون شب باید وقت بیشتری رو برای بجا آوردن جرایمتون صرف کنید. البته حواستون هم باشه که وسواس زیادی هم به خرج ندید و افراط هم نکنید. غیر از این مورد 1، موارد دیگری هم هستن که خیلی ضرورین و اگه میخاید تو این مسیر موفق باشید باید رعایت کنید:
2- همیشه اینو مد نظر داشته باشید که هیچوقت نباید به خودتون مطمئن بشید. حتی اگر یک سال هم هست که خودتو خوب کنترل کردی، نباید بگی من دیگه نسخه‌ی این کارو پیچیدم و کاملا روی نفس خودم تسلط دارم. نه، هیچ وقت نباید اینو بگی.
امام علی (ع): “زمانی که به نفس خود بیشترین اعتماد را داری ،از فریب او بیشتر در حذر باش.”
پس بجا اینکه به خودت غرا بشی، همیشه باید با نگرانی از خدا بخای.
حالا به این نیایش امام سجاد توجه کنید که خیلی نکته توشه:
خدایا از نفسی که فراوان به بدی فرمان می‌دهد به تو شکایت می‌کنم،
همان نفسی که شتابنده به سوی خطا، و آزمند به انجام گناهان،
و در معرض خشم توست،
نفسی که مرا به راه هلاکت میکشاند،
و هستی ام را نزد تو از پستترین تباهشدگان قرار می‌دهد،
...، خدایا توان و نیرویی برای من جز به قدرت تو نیست، ... .
واقعا جالب و تأمل برانگیزه که شخصی مثل امام سجاد با اون همه قدرت معنوی، اینطور با نگرانی و خزوع فقط از خدا میخاد. یه وقت یه جا خوندم که بعضی از مراجع ادعا کردن که حتی تو خواب هم به نفسشون تسلط دارن. نمیدونم، یعنی واقعا اون حضرات خودشونو از امام سجاد هم بالاتر میدونن!!!
3- تا اونجا که میتونیم زندگیمون هدف دار باشه و از کسالت دوری کینم. سعی کنیم تا اونجا که ممکن هست کسب علم کنیم و کتابای علمی بخونیم. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستیم تلاش کنیم که درسامونو با جدییت بخونیم، نه فقط برا نمره، بلکه برا کسب علم و پیشرفت و مقاله نویسی و ... . یه ورزش سالم هم در کنار اینا قطعاً میتونه تقویت کننده انگیزه باشه.
4- بقیه اعمال فطریمون هم کنترل کنیم. مثل خشم، حسد و ... . حتی بهتره برا خشممون هم جریمه قائل شیم (البته نه به اون سفت و سختی‌ای که برا شهوت قائلیم)، چون خود خشمو اگه کنترل نکنید خیلی راحت نفستونو ضعیف و آماده برا شکست میکنه.
5- همیشه مثل یه داور نفس خودتونو ارزیابی کنید. مثلا روزی سه بار تو یه کاغذ عملکرد خودتو توی اون پاره از روز بررسی کن. ببین که چه مقدار ضعف و قوت داشتی، و بررسی کن که آیا در قبال ضعف هایی که داشتی، جرایمتو به جا آوردی یا نه. اصلا لازم نیست وقت زیادی روی این کار بذاری، میتونی این کار رو با چند تا علامت و تیک زدن هم انجام بدی.
6- هر چند وقت یکبار (برای مثال هفته‌ای یکبار) مزایا و معایب جهاد با نفس رو از طریق خوندن احادیث اهل بیت و منابع علمی در این باره، مرور کنید. احادیث جالب و تأثیر گذاری در این باره هست، که متأسفانه تو مدارس اینا رو بمون آموزش ندادن. چند تا رو برا مثال اینجا آورده‌ام:
امام علی (ع): به اوج اهدافشان نرسند مگر وارستگان نفس ستیز.
امام جواد (ع): کسی که از هوای نفس خود اطاعت کند آرزوی دشمن خویش را برآورده است.
امام علی (ع): رشد و تکامل آدمي، در مخالفت با نفس است.
امام علی (ع): هر که نفس خود را تهذیب نکند،از خرد بهره مند نشود.
7- حتی تو بدتررین شرایط هم باز توجه داشته باشید که خدا بسیار آمورزنده هست:
امام باقر (ع): همانا مؤمن به پیکار با نفس خویش اهتمام می ورزد تا بر هوی و خواهش آن چیره شود. گاه کجی نفس را راست می کند و در راه محبت خدا با خواهش های نفسانی می ستیزد و گاهی هم نفس او را بر زمین می زند و لذا پیرو هواهای آن می شود، اما خداوند، او را از جا بلند می کند و از لغزشش می گذرد و او نیز متوجه می شود.
8- بعد از هر نماز از خدا بخواهیم،
امام علی (ع): هنگامی که از نماز فارغ شدی پس بگو خداوندا ... از تو می خواهم که مرا از نافرمانیت حفظ کنی و تا زنده ام،هرگز کمتر و بیشتر از چشم بر هم زدنی ،مرا به خودم وامگذاری؛زیرا که نفس همواره به بدی فرمان می دهد مگر اینکه تو رحم کنی.
در پناه حق باشید. التماس دعا

عالییییییییی ، حرف ها و نکاتی که گفتین بسیار خوب و مفید واقع شدن ، مخصوصا راجب نا امیدی و مغرور نشدن به خود و احادیثی هم که متذکر شدین واقعا عالی و لازم اند ، انشالله که اجرتون با حضرت زهرا باشه

سلام من 27 سالمه ..و همه بهم میگن که تو که مشکل مالی نداری چرا ازدواج نمیکنی ..؟و خواستم بگم منی که تقریبا دو ساله که خود ارضایی نکردم و نمیگم که قبل از دو ساله ها هم نداشتم . و سوال من اینکه بعد از ازدواج مشکلی پیش میاد؟ یانه؟منظوم اینه که من نگرانم برای بچه دار شدن هستم....بخاطر همینه که طرف ازدوواج نمیرم..این موضوع ذهنمو درگیر کرده و خواستم بگم که چطور باید بفهمیم ببخشید عذرمیخوام ا.س.پ.ر.م سالم هست یا نه؟؟؟ ایا جایی هست مراجعه کنیم ممنون میشم جواب بدید چون من در این مشکل ب علت کم رو بودن نتوونستم از دیگران بپرسم یا کمک بگیرم...... و در اخر بگم من چطور خود ارضایی رو ترگ کردم من برای پیدا کردن کار ب اصفهان رفتم و در اونجا مشغول کار شدم و دوستان جدیدی پیدا کردم و از اون موقع دیگه دست برداشتم.... و نظرم این که هر کسی واقعا ترک خود ارضایی داره و میدونم سخته ترک کردنش باید یه مدتی از خانه برود و نیازز ب زمان داره وقتی تو خونه ی خودتون باشی خیالت راحتره و وقتی جایی دیگه باشی امکانش نیست دست ب کار بشید و ببخشید طولانی شد

سلام به شما دوست گرامی
خوشحالیم که موفق به ترک این عادت خود شده‌اید.
بله، برای نگرانیتون میتونید آزمایش اسپرم بدید.
این مورد رو میتونید با مراجعه به یک پزشک عمومی مطالبه کنید و ایشون احتمالا برای شما آزمایشی با همین عنوان در نظر میگیرند.
موفق باشید...

سلام من 15 ساله هستم من 20روز یک بار خود ارضایی انجام میدادم ولی تو یک روز 2 بار خود ارضایی کردم . من تصمم به ترک گرفتم چند وقت طول می کشه که عوارضش از بین بره لطفا کمکم کنید
ممنون از سایت شما

سلام به خدا من تا چند روز جواب گرفتم یه شب تو اتاق بودم بعد اون شب یاد خود ارضایی و گناهام افتادم واقعا هضمش برام سخت بود رفتم دوش گرفتم و غسل نجاست انجام دادم و نشستم پای قران اون سوره های کوچیک و خوندم و معنی سوره های بزرگ رو خوندم هر روز بخونید به قران معجزه میکنه موفق باشید

سلام .... بنده از 20 تا به اکنون سیر پیچیده ترک و بازگشت را داشتم و با وجود تمایل به ازدواج و دوری ازین عمل ولی دچار بودم. چندتا سوال و نگران دارم. زمانی که سنم کمتر و هیجانات بیشتر بود هفته ای دو سه بار ولی خیلی زود کمترش کردم گهگاهی هم چندین ماه ترک کردم کامل. تو چندسال اخیر هم چند هفته یبار شده. کلا کم و کمش کردم تا حدی که حتی بعد مدتها تخلیه نشده بود در خواب احتلام رخ داد. اما سوال من اینه. از قدیم میگن احتلام گناه نیست و در واقع بدن برای سلامت بدن منی زیاد مونده رو تخلیه میکنه. من هم درخوارضایی هم در احتلام نشانه های یکسانی دیدم : 1- درد سر 2- درد چشم 3- چربی مو و ریزش مو 4- گاهی نیز دل درد و کمر درد و حتی اسهالی شدن (قبلا که خودارضایی زشت رو حتی دوبار در هفته داشتم واقعا اسهال و دل درد شدید چون دقیقا مجراهای دفع رو ازار میده) 5- حتی نفخ هم زیاد میشه حتی بعد یبار خوارضایی بیست روز یبار هم نفخ وجود داره و موهام شوره اش زیاد میشه..... بعضا تا دو سه روز بعدش سردرد و چشم درد دارم. واقعا جدیدا تصمیم ترک قطعی و اگر شد ازدواج کنم. به همه توصیه میکنم اینکارو بکنند. ولی واقعا رابطه جنسی هم همینطوره؟ من خودم ادم بی دینی نیستم و تو این سن که خیلی ها بچه دارند یا کلی رابطه نامشروع تا حالا رابطه جنسی و دوست دختر نداشتم. و مطالعه ک کردم دیدم حتی بعد امیزش با همسر هم این چشم درد ریزش مو و غیره هست. واقعا اینها طبیعیه؟ نفخ ؟ ریزش مو و چرب شدن پوست سر؟ سردرد و چشم درد؟ ریزش مو که نتیجه مستقیم خروج منی از بدنه چه احتلام چه خودارضایی چه رابطه مشروع با زنت. واقعا رابطه جنسی با همسرم قراره دو روز سه روز بهم سردرد بده؟ خب ازدواج نکنم که سنگین تره؟ خروج منی خیلی ضعیفم میکنه و تا یکی دو روز خیلی ضعیف میشم. جایی خوندم ی عده هفته ای 5 بار با زنشون رابطه جنسی دارن!!! بعد من 20 روز یبار هم خودارضایی کنم تا چند روز سرگیجه و سردرد دارم ضمن اینکه چکاپ کردم مشکل خاصی نیست ولی تا این حد ضعف بعد خروج منی طبیعیه؟ مرد ازدواج میکنه که موهاش بریزه؟ عمده لذت جنسی هم مال زنه . یجورایی از رابطه جنسی و این منی متنفرم. کاش اصلا نبود و راحت بودم. خیلی مسخره است بیشت روز خودداری تحمل این همه تحریک و تحمل دیگه وقتایی که شدیدا عصبی خسته و کلافه ام مجبورا خروج میکنه ولی دل درد اسهال یا حداقل مدفوع ابکی چشم درد سردرد اخه اینم شد زندگی؟ خب ازدواج هم همینه ....من خودم کلا ادم گرم مزاجی نیستم ولی دیگه قرار باشه هفته ای یبار هم رابطه بعد ازدواج داشته باشم و بابتش دو سه روز سر درد و ضعف این طبیعیه؟ واقعا همه مردا اینجورین؟ یا فقط من اینطوریم؟ بدلیل شرم و حیا هم نمی تونم از کسی بپرسم وگرنه کلی پزشک تو فامیل و اشناها دارم. لطفا کمی جامع پاسخ بدید ایا من خیلی ضعیفم ؟ ایا همه مردا بعد خروج منی تا یکی دو روز سردرد و بعضا مدفوع نرم و نفخ و چشم درد تجریه میکنن؟ مثلا حالت وزوز گوش بعد خودارضایی میاد من مطمئنم اگر اعتیاد شدید به خودارضایی داشتم الان همه اندامم از کار افتاده بود. حتی در روایات دینی داریم رابطه جنسی زیاد با همسر سبب پیری زودرسه. لطفا بگید حد نرمال خروج منی از بدن چندبار در ماهه تا بدن اسیب نبینه اگر رابطه جنسی اینه من واقعا ترجیح میدم عقیم باشم تا این همه کلافه بشم و عذاب وجدان داشته باشم.

سلام
وقت بخیر ...
قطعا داشتن علائمی که به آن ها اشاره کردید میتواند برای سلامتی مضر باشد. از طرفی خود ارضایی نیز همانطور که اشاره شد میتواند عوارضی داشته باشد. اما بهتر است تا مشکل خود را با یک پزشک عمومی و انجام آزمایشاتی به تشخیص ایشان پیگیری کنید زیرا بدون معاینات بالینی نمیتوان در خصوص چنین مشکلاتی اظهار نظر کرد.
شاید مشکلاتی که فرمودید ریشه در مسائل دیگری داشته باشد که با خود ارضایی شما تشدید میشوند.
موفق و سلامت باشید.

من یه دخترم که امکان ازدواج ندارم فعلا اما میل جنسیم زیاده
چرا اینطور هست
من خودارضایی دارم لحظه ای که فکرش به ذهنم میاد نمیتونم به چیز دیگه ای فکر کنم
حس میکنم مثل یه پسر هستم از نظر شدت نیاز جنسی
من رو راهنمایی کنید

من راه تو رو رفتم، قبل از ازدواج با این روش استمنا آروم میشدم
با اینکه شاید دو ماه یه بار اون کار رو میکردم اما الان شرطی شدم، بدجورم شرطی شدم.
الان دو ساله که ازدواج کردم و هیچ لذتی از رابطه با همسرم نمیبرم
و فقط استمنا میتونه من رو به اوج برسونه
اعتماد به نفسم کم شده
سرد شدم
نسبت به مردی که با تمام وجود در تلاشه که من رو راضی کنه
اما نمیتونه
و من برای تک تک لحظه هایی که اون از نتونستنش ناراحت میشه مدیونم
چون اون گناهی نداره

نکن، با آینده ت این کار رو نکن
هر چقدر زودتر ترک کنی بهتره

سلام خیلی ممنون خیلی اموزنده بود دست شما درد نکنه
من میخام بدونم این عوارضیکه از خود ارضای بجود میاید ایا بعد از ترکش دوباره به حالت اول بر میگردد یعنی میشه مثل ان موقع ای بشی که اصلا خود ارضای نکرده باشی و سالم بودی یا خیر منتظر جواب هستم مرس

خود ارضایی مثل اعتیاد به مواد مخدر هست لذت داره ولی در کنارش انسان رو رو به تحلیل ضعف و نابودی میکشونه. غرور و عزت نفس رو از انسان میگیره و ادم احساس ضعف و کوچیکی و حقارت می کنه.باعث میشه انسان از اهداف و آرمانهاش دور بشه و نسبت به تلاش در زندگی بی میل و رغبت بشه. شما هم اگر مثل من این عوارض رو تجربه کردین بخاطر خودتون دست ازش بردارین.

سلام به همه اونایی که تو این باتلاق گیر افتادن
من خودم دو سال خود ارضایی میکردم بهتون میتونم بگم خیلی سخته ترک کردنش من انقدر توبه کردم انقدر قول دادم به خدا، بخدا انقدر وقتا بود که بعدش میرفتم حموم زیر دوش فقط اشک میریختم چرا من اینکارا رو میکنم بازم با این حال نمیتونستم جلو خودم بگیرم، انقدر ذکر میگفتم، بارها به سایتهای مختلف سر زدم تا ی ایده ای درباره جلوگیریش بگیرم نشد که نشد. رفتم مشهد زار میزدم که اینکار بزارم کنار برگشتم بازم نشد. شروع کردم به نماز شب خوندن دل میدادم به خدا واقعا تو نماز شب.من با افتخار گذاشتمش کنار و خیلی آرامش دارم.دوست داشتم براتون بگم تا شاید یکی بیاد و بخونه اونم بزار کنار. ناامید نشو تلاشت کن و بزار کنار دوست عزیز

من از دو سال پیش خود ارزایی میکردم الان تصمیم گرفتم ترک کنم من ۱۵ سالمه کمرمم خیلی از حالت اولش در اومده میخوام بدونم بعد از مدت طولانی به حالت نرمالش بر میگرده یا نه

خیلی ممنون از توصیه های خوبتون من همین چند وقت پیش متوجه شدم که این کاری که انجام میدم خودارضایی هست و واقعا خیلی ترسیدم سعی کردم تمومش کنم اما نشد میخواستم ببینم این موضوع رو با خانواده ام در میون بزارم یا نه

خیلی ممنون من یک دختر هستم و 23 سالمه تا چند وقت پیش یعنی دو ماه پیش من عادت به خود ارضایی داشتم اصلا نمی توانستم جلوی خود را بگیرم. راهکار های شما واقعا خارق العاده بود

سلام من ۱۹ سالمه و ازدواج کردم با اینکه رابطه خوبی با همسرم دارم اما بازم ب طرف خود ار ضایی کشیده میشم ن فیلمی نگاه میکنم ن عکسی ن فکری ک ب اون ختم بشه ولی بازم نمیتونم باهاش مقابله کنم ماهی یک بار درگیرش میشم نمیدونم چیکار کنم ب همسرم بگم یا ن یا ازش کمک بخوام واقعا بعدش دچار عذاب وجدان میشم خیلی اذیت میشم لطفا بگید چیکار کنم و اینکه عوارضش کی از بین میره ممنون

سلام من14سالمه وروزی یکباراین ععمل ناپسندیده را انجام میدم ومتاسفانه عوارضی هم روم گذاسته وچسم ضعیف کرده ولی نمیتونم ترک کنم تراخدا برام دعاکنید ایشالله هم مشکل شماوهم مشکل من حل بشه

خود ارضایی اثرات مهمی در دستگاه تناسلی از خود بر جای می گذارد. دکتر «هوچین سون» معتقد است که عموم ناراحتی های مربوط به دستگاه تناسلی از آثار خود ارضایی است. بعضی از این اثرات عبارتند از:
ـ تورم غدد وذی.
ـ تورم کانال نطفه.
ـ تورم قسمت پایینی و عقب کانال ادرار.
ـ شل شدن عضلات تناسلی.
ـ خروج بی اختیار منی با کوچک ترین تحریک.
ـ ایجاد قاعدگی نامنظم و خروج ترشحات چرکی و احساس درد هنگام قاعدگی در دختران.
ـ از بین رفتن پرده بکارت.
ـ ارضای ناکامی جنسی و از دست دادن لذّت مقاربت بعد از ازدواج.
ـ ناتوانی و تأخیر تولید مثل به خاطر ضعف مکرّر دستگاه تناسلی و انزال زود هنگام.
ـ بیماری های مقاربتی.
ـ عقیم شدن.
آسیب مراکز عصبی و غدد در مغز

برای افزایش مقاومت در برابر خود ارضایی چند راه هست اولیش ورزش و یکی راه ها هم مصرف عرقه نعناع که اگر صبح ها ۳ قاشق غذاخوری و ۳ قاشق غذاخوری بعد از شام باعث میشه نیاز جنسی کاهش پیدا کنه و از دیدن آعکس و فیلم های مستهجن خودداری کنید زیرا باعث تحریک شما میشه و مساویس با خود ارضایی چند راه هم داره که با جستجو در گوگل میتونید بخونید انشالله همیه جوان ها بتونن با کم ترین رسم و رسوم های دست و پا گیر ازدواج کنن انشالله

سلام...بچه ها من شاید یک 10 سالی بشه که متاسفانه آشنا شدم با این پدیده.و گوشم و مغذم پره پره پره در حدی که حفظ شدم دیگه خط به خط همه مطالب مربوطه رو....هنوزم توجنگم...هی...این آخرین نتیجه ای که دارم..:هیچ وقت کاملا مطمعن نشید این بار آخره...همیشه تو ذهن داشته باشین که حتی داروی درمانشم استفاده کرین همین الان دوباره اتفاق بیفته...و گمراه شین...همیشه آماده باشین واسش و تمرین و تمرین و تمرین کنین که نه بهش بگین...ومیشه این احتمال و تو هر زمانی به خودتون بدین و آماده باشین...هیچ وقت باخودتون نگین دیگه اینا شفا رو پیدا کردم مثل خیلی از دوستان مدعی تا الان...راهکار ها خیلی خوبه و تاثیر داره و سعی کنین از این موارد دوری کنین که بیشترین علتن و تو این موقع آزیر خطرتون و اگه به فکر راه حلی بودین الان وقتشه وسعی کنین اینارو درمان کنین :بی حوصله... عصبانی... دل شکستگی... خستگی و تنهایی ..و اما این نصیحت من سعی کنین همیشه حتی بعد بدست آوردن راه حل احتمال گمراهی و شکست داشته باشین در ذهنتون هر لحظه...و تمرین کنین و آماده باشین....بعدشمسعی کنین صبر تونو افزایش بدین...بی صبری نشانه بی ایمان بودنه و آدم بی ایمان و عقیده به هیچی نمیرسه...سعی کنین عقیده داشته باشین و بجنگین براش ...اینکه الان زمانه ما خیلی بی صبرو بی حوصله شدیم...اصن درس نیست...که صبرمونم ازمون گرفتن دیگه...بدترین چیز اینه صبرتم از دس بدی...نامید نشین هیچوقت...سعی کنین از هر شکستی خودتونو زنده بدر ببرین...و یک برنامه درس کنین کارایی که دوس دارین انجام بدین هرچقد کوچیک و توش بنویسین...و وقتی احتمال گم کردن خودتون راهتون بود به اونکارا بپردازین...منکه بعد از شکست بقدری ناراحت میشم 2 روز حداقل تا یک ماه...افسردگی میگیرم و وقتم و حیف میکنم...سعی میکنم خودمو بعد از این شرطی کنم مشغول نگردارم و قبل اینکه خودمو و راهمو گم کنم دفترچمو وا کنم و به کارهایی که دوس دارم بپردازم...انشاالله همیشه سلامت خوشحال باشین

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.6,"reviewCount":18}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
18

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل","headline" : "درمان خود ارضایی | دلایل و عوارض خود ارضایی در مردان و زنان مجرد و متاهل", "url" : "https://jameesalamat.com/node/146","id" : "https://jameesalamat.com/node/146","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "امیر شریعتی زادگان", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>امیرشریعتی زادگان دانش آموخته رشته روانشناسی در دانشگاه UCSI مالزی است. او تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مالزی با نمرات بالا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز در این کشور اقامت دارد.&nbsp;</p>

<p>امیر علاقمند به موسیقی، نوشتن، ورزش و خانواده است.</p>

<p>در سال 2014 او توانست اولین مشاوره های خود برای مراجعین را بصورت تلفنی و آنلاین ارائه دهد و از این حیث در این زمینه صاحب رکورد می باشد.&nbsp;</p>

<p>مطالبی که امیر آنها را گردآوری یا تایید نموده است همگی مطابق اصول و مفاهیم روانشناسی هستند.</p>" , "image" : "https://jameesalamat.com/sites/default/files/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/302"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" آنقدر که از فواید رابطه جنسی گفته می‌شود به همان میزان از مضرات و عوارض خودارضایی هم گفته می‌شود. اگرچه در هر دو حالت فرد ارضا شده و به اوج لذت جنسی می‌رسد اما ماهیت آن‌ها کاملا متفاوت است و همین تفاوت است که بر روی سلامت جسم و روح بدن تاثیرگذار است. برای آگاهی بیشتر در رابطه با عوارض خودارضایی و همچنین تفاوتی که با روابط جنسی معمول دارد، این مطلب را از دست ندهید." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. خودارضایی چیست علت خودارضایی در مردان مجرد علت خودارضایی در دختران مجرد دلایل خودارضایی در نوجوانان خودارضایی در دختران خودارضایی در پسران دلایل خودارضایی مردان متاهل دلایل خودارضایی زنان متاهل عوارض خود ارضايي در اقايان عوارض روحی خودارضایی در مردان عوارض جسمی خودارضایی در مردان خودارضایی و ضعف در قوای جسمی ایجاد درد در استخوانها و کمر به علت خودارضایی ضعیف شدن اعصاب به علت خودارضایی عوارض روحی خودارضایی در زنان عوارض جسمی خودارضایی در زنان تفاوت خودارضایی و رابطه جنسی درمان خودارضایی &nbsp; خودارضایی یکی از موضوعاتی است که میتواند در عملکرد جنسی و روابط زناشویی افراد تاثیر فراوان داشته باشد. اما قبل از اینکه به این تاثیرات و عوارض آن بپردازیم بهتر است بدانیم که تعریف خودارضایی چیست؟ خودارضایی چیست ارضا شدن به صورت غیر عادی بواسطه تحریک مجازی توسط عکس فیلم و یا شخصیت و انجام سکس خیالی در ذهن را خودارضایی می نامند. یکی از بارز ترین مشکلات جوانان&nbsp;به علت نیاز میل جنسی و عدم دسترسی به جنس مخالف برای&nbsp;ارضای این غریزه، پدیده خودارضایی میباشد. خودارضایی عملی است که در تمام جوامع بشری شایع می باشد. مطالعات نشان میدهد که 93 درصد از مرد ها و 60-70 درصد زن ها در طول دوران زندگی خود خودارضایی می کنند. یکی از دلایل شیوع این امر،&nbsp;لذت، احساس&nbsp;امنیت خاطر به دلیل&nbsp;محیا بودن محیط و نیز سهولت انجام این عمل است که پس از مدتی تبدیل به اعتیادی می شود که&nbsp;ترک آن بسیار سخت است. خودارضایی عادتی است که به سرعت ایجاد می شود و می تواند تاثیر نامطلوبی بر مردان و زنان تمامی سنین داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده خودارضایی اثرات منفی جسمی و روانی متعددی بر افراد می گذارد. خودارضایی موجب ایجاد حس پشیمانی و توبیخ نفس می شود و تمامی افرادی که خودارضایی می کنند همواره دچار کشمکش های روحی و اضطرابی فراوان هستند. علت خودارضایی در مردان مجرد خودارضایی مردان به‌طور تدریجی و آرام آرام تاثیرات خود را بر فرد انجام دهنده خواهد گذاشت. این تاثیرات هم بر جسم قابل توجه است و هم از لحاظ روحی و روانی می‌تواند شخص را دچار بحران شخصیتی گرداند. همچنین&nbsp;گناه خودارضایی&nbsp;در تعالیم دینی بمانند گناه کبیره شمرده شده است. خودارضایی مردان قبل از ازدواج برای فرد سالم ناشی از میل جنسی است. فردی که همسری ندارد، میل جنسی خود را از طریق خودارضایی پاسخ می‌دهد، اما جواب کاملی نمی‌گیرد. در یک رابطه زناشویی تمام حواس بینایی، بویایی، لامسه و حتی ذهن درگیر می‌شوند، اما در استمنا تمام حواس درگیر نمی‌شوند بنابراین فرد به اوج لذت جنسی نمی‌رسد و لذت جنسی، سطحی و زودگذر است؛ پس یک‌بار دیگر به سمت آن می‌رود. گاهی اوقات فرد فکر می‌کند با خودارضایی مقطعی می‌تواند مشکل را حل کند، اما گاهی افراد به خودارضایی‌های مکرر کشیده می‌شوند که تبدیل به حالتی اعتیادگونه شده که نیاز به درمان دارد. علاوه بر آن، خودارضایی مردان در دوران مجردی، مشکلی برای ازدواج فرد ایجاد نمی‌کند و منعی برای ازدواج وجود ندارد. این افراد می‌توانند با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه نگرانی ازدواج کنند. ضمن این‌که بعد از ازدواج خودارضایی از بین می‌رود؛ مگر این‌که تبدیل به اعتیاد شده باشد یا همراه اختلالی مانند وسواس باشد که فرد باید مورد درمان قرار بگیرد. علت خودارضایی در دختران مجرد اکثر خانمها (Women) مثل مردان حداقل یک بار خودارضایی (Masturbation) را در طول زندگی تجربه کرده اند. میزان شیوع خودارضایی مابین خانمها بصورت دقیق مشخص نیست و&nbsp;در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. میزان شیوع گزارش شده از&nbsp;50 تا ۹۰ درصد متفاوت است. در یک بررسی در ایندیانا در آمریکا از 2000 خانم 60-18 ساله در مورد خودارضایی پرسیدند که بیش از 50 درصد آنها پاسخ دادند که خودارضایی می کنند. خانمها ممکن است در دهه 80 زندگی نیز خودارضایی داشته باشند. خودارضایی همیشه در خانمهای مجرد دیده نمی شود، وقتی همسر در دسترس نباشد و یا اظهار خستگی نماید، ممکن است یک خانم نیازهای جنسی خود را با خودارضایی برطرف نماید. یکی از دلایل مهم خودارضایی در خانمهای متاهل عدم رسیدن به ارضاء جنسی یا ارگاسم در یک رابطه جنسی طبیعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. دلایل خودارضایی در نوجوانان تغییرات جسمی ، هورمونی ، هیجانی و شناختی در نوجوانان باعث می شود آن ها به محرک های جنسی توجه و کشش بیشتری داشته باشند و بیشتر به سمت جنس مخالف خود کشیده شوند . تماس با اشیاء ، تصویر ، فیلم ها و افرادی که میل جنسی را فعال می کنند . در نوجوانان پسر ، نگاه به محرک های جنسی از طریق تصویر موجب بیداری میل جنسی شده و او را به سمت استمنا می برد . به همین دلیل است که بسیاری از نوجوانان پسر تمایل بیشتری به جمع آوری تصاویر و فیلم های جنسی دارند . مکان و زمان خلوت و مناسب اجازه می دهد که نوجوان تحریک های بایگانی شده در ذهن خود را به&nbsp;سطح هوشیاری و اگاهی&nbsp;بیاورد و فعال شود و اقدام به خودارضایی کند . ویژگی های روحی و رفتاری ضعیف مانند درون گرایی ،&nbsp;اضطراب&nbsp;و نداشتن&nbsp;مهارت های اجتماعی&nbsp;موجب می شود نوجوان را مستعد خودارضایی می کند . خودارضایی در دختران اگر خودارضایی در&nbsp;نوجوانان دختر&nbsp;ادامه دار شود و به صورت یک رفتار روزانه تبدیل شود ، مانند هر اعتیادی روح، جسم و روان فرد را به هم میریزد و هنگامی که نوجوان استمنا می کند ، بسیار سریع هیجانات جنسی اتفاق می افتد ولی یک&nbsp;رابطه ی جنسی&nbsp;برای ایجاد لذت علاوه بر هیجانات جنسی ، نیاز به جنبه های مهم و عاطفی دارد که این جنبه ی عاطفی در خودارضایی وجود ندارد . دخترانی که در دوره ی نوجوانی استمنا می کنند ممکن است نیازهای جسمی خود را تامین کنند اما بعد ازازدواج&nbsp;دچار مشکل می شوند . زیرا آن ها به شیوه ی خودارضایی تحریک شدند و به این روش شرطی شدند ، لذا بعد از ازدواج و در&nbsp;رابطه ی زناشویی&nbsp;با همسر خود دچار بی میلی جنسی می شوند و روابط رو به سردی می رود . خودارضایی در پسران واقعیت این است که خودارضایی هیچ نشانه ی جسمی و فیزیکی ندارد و بر بینایی ، ریزش مو ، قوس کمر و هر گونه مشکلات جسمی اثر ندارد ولی تحقیقات نشان داده است ،&nbsp;نوجوانان پسر&nbsp;که اعتیاد به خودارضایی دارند در طولانی مدت دچار مشکلات روحی می شوند . آن ها انتظارات جنسی بسیار بالایی دارند و در رابطه ی بعد از ازدواج با همسر خود دچار مشکل هستند . دلایل خودارضایی مردان متاهل اساسا پاسخ به این سوال که چرا مردان متاهل به خودارضایی روی می آورند،&nbsp;بسیار دشوار است&nbsp;چرا که عوامل متعددی ممکن است سبب بوجود آمدن این رفتار انحرافی شود و در مواردی نیز ترکیبی از این عوامل وجود دارد که موقعیت را برای تشخیص دشوارتر می نماید. در ادامه به برخی از علل شاخص این رفتار اشاره می کنیم: برخی از مردان به علت انجام خودارضایی در دوران مجردی، حتی پس از ازدواج نمی توانند از این رفتار انحرافی دست بردارند. در این گونه موارد می توان از اصطلاح «اعتیاد به خودارضایی» استفاده کرد. متاسفانه این مردان با این استدلال اشتباه که «اگر ازدواج کنند، خودارضایی را ترک خواهند کرد»، اقدام به ازدواج می کنند. یکی دیگر از عوامل این رفتار، «کمال گرایی منفی» است. مردانی که در دوران مجردی و یا پس از ازدواج تصاویر یا فیلم های جنسی تماشا می کنند، در اثر دیدن زنانی با بدن های ویژه (بسیار تحریک کننده) و همچنین دیدن روابط جنسی غیر عادی، نگاهی کمال گرایانه به زن و رابطه جنسی پیدا کرده و دیگر با همسر خود که زنی عادی می باشد و همچنین رابطه جنسی با همسر خود که رابطه ای عادی می باشد، میزان تحریک لازمه را دریافت نکرده و لذت کافی را نمی برند. در این موارد متاسفانه، تنها شیوه ای که آنان برای ارضاء حس کمال گرایی منفی خود می یابند این است که با خیال پردازی های خود، زنان و رابطه های جنسی آنچنانی را&nbsp;در ذهن خود تصویر سازی کنند و با این تصاویر و خیالات به خودارضایی بپردازند. سومین عامل پرداختن مردان به خودارضایی، نداشتن رابطه صمیمانه، عاطفی و رضایت بخش با همسر می‌باشد. مردانی که به هر دلیل از همسر خود راضی نبوده و از دیدن او خوشحال نشده و از بودن در کنار او احساس آرامش ندارند، معمولا با دیدن او و تصور و خیال پردازی با او، تحریک نشده و لذت نمی برند. اگر مردی اینگونه باشد، پس از چند رابطه جنسی ناقص و کم لذت با همسر، خودارضایی را ترجیح داده و به این انحراف روی می آورند. عامل دیگر، وجود «اختلالات جنسی» در مرد می باشد. مردانی به اختلالات کارکردی جنسی مانند زود انزالی،&nbsp;دیرانزالی، بی انزالی، اختلال نعوظ و مواردی از این دست&nbsp;گرفتارند، در اثر عدم توانایی در برقراری یک رابطه جنسی کامل با همسر خویش، متاسفانه بجای پرداختن به درمان زود انزالی یا سایر مشکلاتشان از همسر خود دور شده و به خودارضایی روی می آورند. آخرین عاملی که در این رابطه می توان نام برد، داشتن «همسر غیر جنسی» می باشد. به صورت کلی به سه گروه از زنان می توان زنان غیر جنسی گفت : اول زنانی که به دلالیل مختلفی مانند ناآگاهی، تنبلی، افسردگی و غیره، از رسیدگی به خود و داشتن بدنی زیبا، اصلاح شده و معطر، ظاهری آراسته و زیبا و دهانی خوشبو و موارد اینچنینی که معمولا از خانم ها انتظار می رود&nbsp;خودداری می کنند. دوم زنانی که تمایل به رابطه جنسی نداشته و به اصطلاح سرد مزاج می‌باشند. سوم زنانی که رابطه جنسی با آنان بسیار&nbsp;دشوار، پردردسر و آزار دهنده است.&nbsp;مانند زنانی که رابطه جنسی را پلید و زشت می دانند یا رابطه با آنان دردناک است، یا زنانی که مدام ایراد می گیرند و با همسر خود همراهی ندارند. در چنین وضعیتی نیز ممکن است مرد در گذر زمان به انحراف خودارضایی روی بیاورد&nbsp;و اگرچه خودش می داند در حال آسیب زدن به خود است اما این آسیب را به آن رابطه دشوار ترجیح دهد. خودارضایی برای مردان متاهل، یک شکست در زندگی مشترک محسوب می گردد، و عواقبی غیر جنسی مانند پرخاشگری، قهر، ایراد گرفتن، بی اعتنایی به همسر و خانواده، پرداختن به امور حاشیه ای را می تواند به دنبال داشته باشد، چرا که بخشی از احساس مردانگی در مردان، وابسته به داشتن رابطه جنسی خوب و کامل با همسر می‌باشد و مردی که در این رابطه شکست می خورد، احساس غرور و مردانگی خود را در مقابل همسرش از دست داده است. دلایل خودارضایی زنان متاهل در شکل گیری این رفتار انحرافی در زنان متاهل، عوامل مختلفی دخیل است اما مهمترین دلایلی که می توانند بر روی این مورد تاثیرات فراوانی داشته باشند عبارتند از : رابطه جنسی در زوج مختص به برطرف کردن نیازهای جنسی مرد باشد. این یکی از دلایل رایجی است که موجب جذب خانم های متاهل به خودارضایی می شود. در چنین شرایطی چون زن به اوج لذت از یک رابطه جنسی کامل نرسیده است ممکن است پس از گذر زمان ذهن و جسم مشتاقی برای انجام این عمل داشته باشد. لذت نبردن از رابطه جنسی طبیعی که خود آن دلایل بسیار زیادی از جمله نداشتن رابطه عاطفی خوب با همسر، ازدواجهای اجباری، تحت فشار قرار گرفتن جهت نزدیکی و غیره دارد. در چنین شرایط زنان عوامل روحی و روانی بر شرایط جسمی فرد نیز تاثیر می گذارد بطوریکه ممکن است پس از مدتی زن به نوعی سرد مزاجی در رابطه جنسی با همسر دچار شود که هیچ گاه آن را دوست نداشته است زیرا به دلیل شرایطی که در آن بسر می برد مجبور به سرکوب غرایض جنسی در خود و یا پرداختن به آن ها از طریق انجام خودارضایی شود. عدم مهارت و اطلاع کافی همسر از چگونگی ارضاء شدن خانمها نیز یکی از دلایل مهم در شکل گیری رفتار خودارضایی در زنان متاهل است. مردی که از علایق همسرش در رابطه جنسی مطلع نباشد و یا مقید به رعایت نکات مطلوب وی در رابطه جنسی نیست، می تواند به مرور همسر خود را در آستانه شروع و اعتیاد به خودارضایی قرار دهد. عامل دیگر&nbsp;مهم در&nbsp;خودارضایی زنان متاهل،&nbsp;رها شدن زن در رابطه جنسی قبل از رسیدن به ارگاسم است. در واقع طرف مرد پس از ارضای جنسی در رابطه به حالات زن توجهی ندارد و سعی می کند زمانی را (هر چند کوتا) به استراحت بپردازد. این امر ممکن است در بعضی از آقایان شایع باشد، لذا می بایست زوجین در زمانبندی برای دستیابی به ارضا یا ارگاسم به درک مشترکی برسند. یکی دیگر از دلایل تداوم به خودارضایی در خانمها این است که در بعضی موارد خانمها برطرف شدن و یا تخفیف بعضی از مشکلات خود را به عمل خودارضایی نسبت می دهند، مثلا می گویند که خودارضایی سردرد میگرنی آنها را تسکین یا کاهش می دهد. حتما بشونید:&nbsp;جملات تنفر برانگیزی که آقایان به خانم ها می گویند عوارض خود ارضايي در اقايان با توجه به مسائلی که بیان شد، خود ارضایی در افراد با خطرات و عوارضی همراه است. در مورد بررسی عوارض خود ارضایی در مردان و زنان باید تفکیکی بین عوارض جسمی و روحی قائل شد و به هر کدام به تفکیک پرداخت. از این رو این بخش از مقاله به بررسی عوارض جسمی و روحی خود ارضایی در مردان و زنان می پردازد. عوارض روحی خودارضایی در مردان مردانی که زود تحریک می‌شوند و برای ارضای خود به سوی انجام خودارضایی می‌روند باید بدانند که خودارضایی تحریک پذیری را به میزان زیادی افزایش می دهد. از این رو تنها با این کار عطش خود را زیادتر می کنند. مردانی که به خودارضایی اعتیاد دارند مطمئناً در زندگی زناشویی خود و در رابطه جنسی با شریک خود دچار مشکل جدی خواهند شد. این افراد از رابطه جنسی حقیقی به ارگاسم نخواهند رسید و قادر نخواهند بود تا&nbsp;خود و شریک جنسی خود را ارضاء کنند و از لذت کافی بهره مند شوند. از تاثیرات روحی اعتیاد به خودارضایی در مردان می‌توان به بی حوصلگی، عدم تمرکز، لاغری، ناتوانی جسمی و سردردهای میگرنی اشاره کرد. یکی از اثرات روحی خودارضایی در مردان مبتلا شدن آنها به اضطراب شدید است. خودارضایی یک نوع مرگ تدریجی است که عوارض خیلی بد و گاهی جبران ناپذیری نیز دارد. حتما بشنوید:&nbsp;همسرم در رابطه جنسی سرد شده است عوارض جسمی خودارضایی در مردان خودارضایی&nbsp;و ضعف در قوای جسمی ضعف و تحلیل&nbsp;قواى&nbsp;جسمانى‏ و کاهش انرژى جسمانى بدن از مضرات مهم و جبران ‏ناپذیر خودارضایى مردان است. احساس خستگى عارضه طبیعى انزال در مردان است حال اگر خودارضایى بصورت یک عادت مدام تکرار شود این ضعف و خستگی همواره همراه فرد خواهد بود. در نتیجه به مرور زمان ضعف و بى حالى در فرد تثبیت شده و یک طبیعت ثانوى براى او ایجاد مى‏ کند. کاهش و تخلیه مکرر قواى جسمانى در مردانی که خودارضایی می کنند به ضعف عمومى و دائمى بدن&nbsp;مى ‏انجامد. ایجاد درد در استخوانها و کمر به علت خودارضایی از مضرات خودارضایی مردان&nbsp;ایجاد دردهای&nbsp;استخوانی&nbsp;و کمر درد در آنها است. هنگام انزال مردان مقادیری&nbsp;کلسیم از بدن فرد&nbsp;خارج می شود و به همین خاطر&nbsp;احساس ضعف و درد پس از آن احساس می شود. ضعیف شدن اعصاب به علت خودارضایی پرخاش‏گرى و بداخلاقی از دیگر عوارض خودارضایی در مردان است.‏ ممکن است به مرور شخص&nbsp;نسبت به کوچک‏ترین محرک محیطى حساس شود، حوصله گفت و گو با دیگران را نداشته باشد، زود رنج شود و سریعاً از کوره در ‏رود. همچنین این امکان وجود دارد که&nbsp;به نور زیاد، صدا، رفت و آمد و محرک های دیگر حساسیت پیدا کند و بطور خلاصه اصطلاحا افرادی که خودارضایی می کنند اعصاب ضعیفی دارند. حتما بخوانید:&nbsp;درمان زود انزالی | ۱۰ راه درمان زود انزالی در مردان همراه با برنامه غذایی و ورزش عوارض روحی خودارضایی در زنان خودارضایی در زنان و دختران عوارض بسیاری را در پی خواهد داشت و در صورتی که به صورت رفتار روزانه درآید خطرناک می شود و مانند هر اعتیادی، روح و جسم و روان فرد را به هم می ریزد. زمانی که فردی اقدام به خودارضایی می کند خیلی سریع فاز هیجان جنسی اتفاق می افتد و جنبه های مهم و عاطفی در یک ارتباط صحیح جنسی را دریافت نمی کند و دچار خلاء عاطفی، افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس شده&nbsp;و بعد از ازدواج و&nbsp;در یک رابطه زناشویی نیز&nbsp;دیگر تحریک نمی شود و در به ارگاسم رسیدن دچار مشکل می شود. دلیل این امر این است که اصطلاحا او&nbsp;با خودارضایی شرطی شده است تا در یک وضعیت خاص که او را تحریک می کند به ارگاسم برسد، لذا&nbsp;به هنگام نزدیکی با&nbsp;همسر خود به یاد رفتارهای خود در زمان خودارضایی افتاده و گمان می کند تنها در آن شرایط می تواند به ارگاسم برسد. یکی از مهمترین مشکلاتی که این زنان به آن دچار می شوند این است که دچار نارضایتی جنسی شده و رفته رفته با بی میلی جنسی مواجه می شوند. بنابراین بایستی گفت ممکن است این افراد در دوره مجردی با خودارضایی بتوانند نیازهای جنسی خود را برآورده کنند اما آینده طولانی زندگی مشترک و لذت به ارگاسم رسیدن با همسر خود را از دست خواهند داد که به این امر&nbsp;آنورگاسمی می گوین همچنین در مورد دختران&nbsp;آنورگاسمی یکی از مهمترین عوارض خودارضایی است. ممکن است این فرد&nbsp;در دوره مجردی با خودارضایی بتواند&nbsp;نیازهای جنسی خود را برآورده کند&nbsp;اما درآینده رضایتمندی جنسی در زندگی مشترک و لذت به ارگاسم رسیدن با همسر خود را از دست خواهد&nbsp;داد. حتما بخوانید:&nbsp;حل تعارض، مهارتی که باید آنرا آموخت عوارض جسمی خودارضایی در زنان خودارضایی در دختران با تحریک قسمت های خارجی دستگاه تناسلی رایج تر است که صدمه چندانی به دستگاه تناسلی نمی رساند اما زمانی که خودارضایی دختران با تحریک قسمت های داخلی تر دستگاه تناسلی باشد بسته به نوع فشار و ناحیه لمس شونده ممکن است در صورتی که به صورت مداوم خودارضایی تکرار شود آسیب های جدی به دستگاه تناسلی دختران وارد سازد. حتما بخوانید:&nbsp;۱۰ ماده غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه تفاوت خودارضایی&nbsp;و رابطه جنسی میان خودارضایی و رابطه جنسی با همسر تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد که سبب می‌شود خودارضایی دارای عوارض زیاد معنوی، روحی و جسمی باشد، اما رابطه جنسی با همسر نه تنها این عوارض را نداشته باشد بلکه زوجین را از لحاظ عاطفی و جسمی و حتی معنوی ارتقاء بدهد. رسیدن به اوج لذت جنسی آن هم از راه درست که با فطرت انسانی سازگار باشد، برای سلامت جسمی و روحی انسان لازم است.&nbsp; انزال منی که پس از ازدواج و از طریق ارتباط جنسی با همسر صورت می‌گیرد، دارای تفاوت‌هایی با خودارضایی است که در زیر به صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود: در رابطه با همسر چون ارتباط عاطفی ایجاد می‌شود (از طریق ملاعبه و ...) سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک به صورت متعادل تحریک گشته و اندام‌هایی که تحت تاثیر این سیستم‌ها هستند به صورت طبیعی فعالیتشان افزایش یا کاهش می‌یابند (تندی ضربان قلب، تندی تنفس و ...)، اما در خودارضایی یا استمنا چون فرد از طریق خیالات و بدون وجود ارتباط عاطفی مستقیم خود را تحریک می‌کند تحریک اعصاب فوق به صورت متعادل صورت نمی‌گیرد و بنابراین فعالیت اعضای تحت تاثیر این اعصاب به صورت غیرطبیعی کاهش یا افزایش می‌یابد و خود باعث عوارض جسمی می‌گردد. عمل جنسی که در ازدواج صورت می‌گیرد صرفا قرار گرفتن دو جسم مادی در کنار همدیگر نیست بلکه این عمل ظاهری، محبت به یکدیگر، ایثار و از خودگذشتگی در حق همدیگر و بسیاری از فواید روحی و روانی را در پی دارد ولی خودارضایی یک انحراف جنسی است که عواقب بسیار وخیمی برای فرد به همراه دارد. در ارتباط طبیعی و به خصوص اگر انزال منی از طریق مقاربت صورت گیرد کیسه‌های منی به طور کامل تخلیه شده و ارضای کامل صورت می‌گیرد. ولی در استمنا بستگی به شدت خیالات فرد تخلیه کیسه‌ها متفاوت است و در بعضی مواقع بزرگی بیش از حد پروستات، عدم تخلیه کامل کیسه‌های منی، سوزش ادرار و ... بروز می‌دهد. خودارضایی در واقع آمیزش با خود است، لذا تحریک‌کننده و تحریک‌پذیر یک نفر است. همینطور ایجاد کننده شرایط اوج و لذت (گرم شدن، تصور لذت و...) توسط خود ارضا شونده فراهم می‌شود. در این جا تمام وجود فرد (در عین وحدت و یکپارچگی) باید دو پاره شود یکی ارضا شونده و دیگری ارضا کننده، هم گرم‌ کننده و هم گرم‌ شونده و هم نعوظ‌ آور و هم نعوظ پذیر و این دو پاره شدن، بزرگترین آسیب را در سیستم بینایی و ذهنی (عدم تمرکز و...) و در نهایت به بخش روانی شخصیت وارد می‌کند. از نظر روحی روانی نیز حالت احساس گناه، پشیمانی، افسردگی، اضطراب و ... که پس از استمنا برای فرد رخ می‌دهد پس از مقاربت طبیعی برای فرد وجود ندارد بلکه برخلاف آن حالت شادی و آرامش روحی ایجاد می‌شود. درمان خودارضایی ترک خودارضایی و درمان خودارضایی به آسانی خاموش کردن یک چراغ نیست. بلکه یک فرایندی است که نیازمند تعهد است و ممکن است شما در مراحل مختلف دچار برگشت یا اشتباه بشوید. مهم این است که بر تصمیم و تعهد خود باقی بمانید و در هر نقطه دوباره آغاز کنید. بنابراین برای ترک خودارضایی اولین قدم تصمیم گیری است. شما باید تصمیم بگیرید این کار را کنار بگذارید. زمانی که این تصمیم را گرفتید، مشکل تا حد زیادی حل شده است. این تصمیم گیری باید فراتر از یک امید یا آرزو باشد ، باید واقعا یک تصمیم باشد. به یاد داشته باشید شما انسان هستید، انسان دچار اشتباه می شود و دارای&nbsp;تمایلات جنسی&nbsp;است. هیچ یک از این چیزها شما را به یک آدم &nbsp;بد تبدیل نمی کند. خودتان را ببخشید و به خاطر داشته باشید که شما بزرگتر از مشکلتان هستید. اگر شما مدام در حال تنبیه و سرزنش کردن خود برای انجام خودارضایی هستید، هم چنان در حال فکر کردن به این مسئله به صورت تمام وقت هستید. به جای سرزنش کردن، به این فکر کنید که این موضوع یک مسئله است و شما تصمیم دارید که برای آن راه حلی پیدا کنید. 1.&nbsp;هر چیزی که شما را برای خودارضایی وسوسه می کند، حذف کنید. اگر شما عکس یا فیلم های تحریک کننده دارید باید دسترسی به آنها را برای خود سخت کنید. مثلا اگر در کامپیوتر یا موبایل خود تصاویر، فیلم ها یا آدرس سایت های تحریک کننده را دارید، آنها را حذف کنید. 2. اگر در زمان های خاصی بیشتر وسوسه به خودارضایی می شوید، برای آن زمان برنامه ای را تنظیم کنید. مثلا اگر در پایان شب بیشتر وسوسه به خودارضایی می شوید، تا زمانی که به شدت خواب آلوده نشده اید به اتاق خواب و تخت خواب خود نروید. سعی کنید با دیدن تلویزیون، کتاب و&nbsp;مجله خواندن یا انجام کارهای مورد علاقه، خودتان را سرگرم کنید. 3. اگر تنها ماندن در اوقات مختلف باعث تحریک شما برای انجام خودارضایی می شود به دنبال راه هایی برای پرکردن تنهایی تان باشید. افزایش ارتباطات با دوستان و خویشاوندان، شرکت در دوره ها و جلسات عمومی و رفتن به پارک برای پیاده روی از راه های پرکردن تنهایی و ترک خودارضایی است. 4. زندگی تان را با فعالیت های مختلف پر کنید. هیجان کارهای مختلف می تواند جایگزین تمایل به خودارضایی شود و باعث شود تا در نوبت بعدی که دچار وسوسه خودارضایی می شوید، روشی برای پرت کردن حواس خود داشته باشید. 5. فعالیت های هنری مانند نقاشی، موسیقی و نمایش تا حد زیادی به تغییر مسیر تمایلات جنسی و ترک خودارضایی و نیز قرار گرفتن در مسیر خلاقیت و سازندگی کمک کننده هستند. 6. ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید و آن را پیگیری کنید. در اصل ورزش می تواند هیجانات جسمی شما که یکی از عوامل تحریک برای انجام خودارضایی است را کاهش و آن را در مسیر درستی قرار دهد. 7. برای ترک خودارضایی یک سرگرمی جدید پیدا کنید یا مهارت جدیدی را فرا بگیرید. یاد گرفتن چیزی که نیازمند تلاش و وقت گذاشتن است تمرکز ذهن شما را به جای لذت زود هنگام حاصل از خودارضایی بر لذت تاخیر یافته&nbsp;حاصل از دستیابی به اهداف قرار می دهد. مهارت هایی مثل آشپزی، باغبانی، نجاری، سخنرانی را امتحان کنید. 8. کارهای داوطلبانه و خیریه انجام دهید. انرژی خود را در راه کمک به مردمی اختصاص دهید که نیازمند&nbsp;کمک شما هستند. عضویت و فعالیت در گروه ها و انجمن های مردم نهاد و خیریه علاوه بر اینکه در شما حس مفید بودن ایجاد می کند، باعث می شود در محیط اجتماعی قرار بگیرید و دوستان زیادی پیدا کنید. 9. یک سیستم پاداش برای خود طراحی کنید. بطور مثال با خودتان قرارداد بگذارید تا در ازای هر روزی که در آن خودارضایی نکردید، مبلغی را در یک صندوق بیندازید و در پایان هفته با پول آن چیزی را که دوست دارید برای خود بخرید. این روش کمک زیادی به ترک خودارضایی می کند. 10. اگر با دوستانی ارتباط دارید که آنها هم عادت به خودارضایی دارند ارتباطتان را با آنها کمتر کنید. 11. زیاد در آینه خود را نگاه نکنید و دیدن خودتان را فقط محدود به نظافت و مرتب کردن در حد معمول کنید. 12. ذهن خود را به مطالب مفید و آموزنده مشغول کنید. فهرستی از کتاب ها، مجلات و سایت های مورد علاقه خود تهیه کنید و آنها را در دسترس خود قرار دهید. در هر روز زمانی را به مطالعه کتاب ها، مجلات و رمان های موردعلاقه تان اختصاص دهید. رمان به شما کمک می کند در طول روز به داستان آن فکر کنید و از تمرکز بر روی موضوعات محرک دور بمانید. منبع: hidoctor&nbsp;|&nbsp;drnematolahi&nbsp;|&nbsp;padidekashan&nbsp;|&nbsp;porsemani&nbsp;|&nbsp;heiroo&nbsp;|&nbsp;setare&nbsp;|&nbsp;tanzimekhanevadeh&nbsp;|&nbsp;hidoctor&nbsp;|&nbsp;beytoote&nbsp;|&nbsp;setare " ,"datePublished":"2018-06-01T00:45:38+04:30","dateModified":"2019-09-28T16:43:22+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }