گل یا ماری جوانا نوعی گیاه است. این گیاه حاوی مقادیر قابل توجهی از ماده شیمیایی به نام کانابینوئید است که بر سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می گذارد. بالاترین درصد این ماده شیمیایی در برگ و گل این گیاه موجود است که در مصارف پزشکی و داروسازی از آن استفاده می شود.

اطلاعات کلی در باره گل یا ماری جوانا

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

برخی از افراد این گیاه را بصورت تفریحی و برای ایجاد احساس شادی و سرخوشی، به مانند سیگار استفاده می کنند.

همانطور که اشاره شد از این گیاه بمنظور مقاصد پزشکی و درمانی استفاده می شود. مصرف این گیاه در آمریکا و برخی نقاط جهان، تحت نسخه پزشک و در موارد زیر مجاز دانسته شده و به تایید FDA نیز رسیده است:

  • درمانی برای کاهش وزن و اشتها در بیماران مبتلا به ایدز.
  • رفع مشکل حالت تهوع و استفراغ در بیماران شیمی درمانی شده مبتلا به سرطان. (تاثیر کانابینوئید در بسیاری از موارد با داروهای ضد تهوعی مانند متکللوپرامید مقایسه می شود.)
  • کانابینوئید موجود در ماده مخدر گل یا ماری جوانا ممکن است تاثیرات داروهای ضد درد مانند کدئین را نیز داشته باشد. با این حال خواب آلودگی شدید و تاثیرات مخرب بر سیستم عصبی باعث می شود تا این ماده شیمیایی در زمره داروهای مسکن قرار نگیرد.
  • همچنین ترکیباتی از کانابینوئید ممکن است برای درمان بیماران مبتلا به ام اس نیز تجویز شود.
  • همینطور ممکن است پزشک استنشاق این ماده را در بیمارانی که به تازگی پیوند کلیه دریافت کرده اند نیز تجویز کند تا با تضعیف مقطعی سیستم دفاعی مانع از پس زدن عضو پیوندی شود.

در ایالات متحده ماری جوانا یا گل به عنوان یک ماده مخدر دسته بندی شده و در اختیار داشتن آن جرم محسوب می شود.

بعضی از ایالت ها مانند کالیفرنیا، واشنگتن، اورگان، آریزونا و برخی دیگر، علیرغم اعتراضات دولت فدرال، استفاده از ماری جوانا را قانونی کرده اند.

بعضی از کشورها مانند کانادا نیز اجازه استفاده ماری جوانا برای مقاصد پزشکی را صادر کرده اند.

عوارض کوتاه مدت ماده مخدر گل یا ماری جوانا بر سلامتی

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

  • ایجاد اشکال در حافظه کوتاه مدت
  • اضطراب شدید
  • رفتار عجیب و غریب مانند دیدن، شنیدن یا بوییدن چیزهایی که اساسا وجود خارجی ندارند.
  • وحشت
  • هذیان گویی
  • از دست دادن احساس نسبت به هویت شخصی
  • افزایش زمان واکنش به پدیده ها و اتفاقات پیرامون
  • افزایش ضربان قلب و خطر سکته مغزی
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • مشکلاتی در هماهنگی عصب و عضله (که بیشتر در رانندگی و ورزش مشخص خواهد شد)
  • مشکلات جنسی در مردان
  • افزایش ۷ برابری احتمال ابتلا به عفونت های انتقال یافته از فعالیت های جنسی در خانم ها

عوارض بلند مدت مصرف گل یا ماری جوانا

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

  • افت نمره IQ (تا ۸ نمره در صورتیکه از نوجوانی روی به مصرف آورده شود)
  • افت تحصیلی و افزایش احتمال ترک تحصیل
  • اختلال در یادگیری و تفکر
  • مشکل در انجام وظایف پیچیده که نیاز به تمرکز و تفکر دارند
  • احساس رضایت کمتر در زندگی
  • اعتیاد به مصرف (۱۷ درصد از افراد مبتلا در دوران نوجوانی شروع به مصرف کرده اند)
  • امکان تشدید اعتیاد و سو مصرف مواد
  • بروز مشکلات در روابط مانند خشونت
  • رفتار غیر انسانی و نکوهیده مانند دزدی یا دروغگویی
  • افزایش شانس درگیری با بیکاری و مشکلات مالی

آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

اما بر اساس آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با مخدر کشور، "گل یا ماری جوانا" دومین ماده مخدر شایع در کشور است که بیشتر مصرف کنندگان آن را جوانان تشکیل می دهند.

براساس آخرین آمار منتشر شده، مصرف ماده مخدر حشیش رتبه اول و مصرف ماده مخدر گل با فراوانی 4.4 درصد، رتبه دوم پرمصرف‌ترین مواد مخدر در ایران را دارند.

همینطور معمولا مصرف کنندگان این ماده مخدر را، مردان و افراد مجرد تشکیل می‌دهند. بر اساس تحقیقات ملی اعتیاد، 51.9 درصد مصرف کنندگان گل در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند.

مانند هر ماده مخدر دیگری، مصرف کنندگان آن اعتقاد دارند که گل اعتیاد آور نیست.

این موضوع به شیوعی که در بالا اشاره شد کمک کرده است.

یکی دیگر از باورهای اشتباه و غلط در باره این ماده مخدر این است که عوارض و میزان تخریب آن به نسبت سایر مواد مخدر کمتر است.

در نهایت باید گفت که بر خلاف باور عمومی ماده مخدر گل یا ماری جوانا از میزان اعتیادآوری بالایی برخوردار است و این امکان که شخص بعد از اولین بار مصرف درگیر آن شود نیز بسیار زیاد است.

چرا جوانان به ماده مخدر گل گرایش دارند

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

حشیش، علف، سیگاری، گل و ماریجوانا مواد مخدری هستند که از مشتقات گیاه شاهدانه به شمار می آیند و از وید یا برگ این گیاه تهیه می شوند. ویژگی مشترک همه آنها میزان اعتیادآوری و توهیم زایی بسیار شدید آن هاست. یکی از اصلی ترین دلایل مصرف آن توسط جوانان این باور است که مصرف این مواد در زمان استرس، اضطراب و ناراحتی موجب آرامش و تسکین آنها می شود.

33.8 درصد مصرف کنندگان، انگیزه مصرف مواد خود را نداشتن تفریح، 19 درصد به علت جلب توجه و 17 درصد به علت مواجهه با مشکلات زندگی، اعلام کرده‌اند.

متاسفانه سن استفاده از ماده مخدر گل رو به کاهش است و نداشتن اطلاع و آگاهی نوجوانان و جوانان از عوارض آن، یکی از اصلی‌ترین دلایل محسوب می‌شود.

عدم توجه به نیازهای روحی و معنوی نوجوان یا جوان به اندازه مشکلات مادی بر او تاثیرگذار است. از طرفی شرایط و بحران های سنین بلوغ و نیز عدم آگاهی و همراهی لازم در خانواده که منجر به کم توجهی یا برآورده نشدن نیازهای او می شود، شرایط را برای درگیری فرد با این مواد مهیا می کند.

شرایط بد خانوادگی، دوستان نامناسب، محل زندگی و عدم پاسخ به هیجان جوانان و نوجوانان، بخشی از دلایل گرایش آنان به این مواد است.

ترک اعتیاد گل

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

اعتیاد به مصرف گل یا ماری جوانا یک اعتیاد فکری و ذهنی است. در چنین اعتیادهایی فرد مبتلا به تنهایی قادر به ترک اعتیاد خود نیست. بنابراین نقش دوستان نزدیک و خانواده در کمک به فرد بسیار حیاتی است.

مانند ترک هر ماده مخدر دیگری در این مورد نیز باید با تمرکز و اتکا به اصول مبانی علمی اقداماتی را انجام داد.

استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام جامعه سلامت و لینک مستقیم به همین صفحه بلامانع است.

منبع: webmd | drugfreeworld | YJC

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.5,"reviewCount":9}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
9

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد","headline" : "ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد", "url" : "https://jameesalamat.com/node/337","id" : "https://jameesalamat.com/node/337","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D9%85%D8%AE%D8%AF%D8%B1%20%DA%AF%D9%84%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7.jpeg"], "author": {"@type": "Person", "name": "امیر شریعتی زادگان", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>امیرشریعتی زادگان دانش آموخته رشته روانشناسی در دانشگاه UCSI مالزی است. او تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مالزی با نمرات بالا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز در این کشور اقامت دارد.&nbsp;</p>

<p>امیر علاقمند به موسیقی، نوشتن، ورزش و خانواده است.</p>

<p>در سال 2014 او توانست اولین مشاوره های خود برای مراجعین را بصورت تلفنی و آنلاین ارائه دهد و از این حیث در این زمینه صاحب رکورد می باشد.&nbsp;</p>

<p>مطالبی که امیر آنها را گردآوری یا تایید نموده است همگی مطابق اصول و مفاهیم روانشناسی هستند.</p>" , "image" : "https://jameesalamat.com/sites/default/files/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/302"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" گل یا ماری جوانا نوعی گیاه است. این گیاه حاوی مقادیر قابل توجهی از ماده شیمیایی به نام کانابینوئید است که بر سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می گذارد. بالاترین درصد این ماده شیمیایی در برگ و گل این گیاه موجود است که در مصارف پزشکی و داروسازی از آن استفاده می شود.

" , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. اطلاعات کلی در باره گل یا ماری جوانا عوارض کوتاه مدت ماده مخدر گل یا ماری جوانا بر سلامتی عوارض بلند مدت مصرف گل یا ماری جوانا آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است چرا جوانان به ماده مخدر گل گرایش دارند ترک اعتیاد گل اطلاعات کلی در باره گل یا ماری جوانا برخی از افراد این گیاه را بصورت تفریحی و برای ایجاد احساس شادی و سرخوشی، به مانند سیگار استفاده می کنند. همانطور که اشاره شد از این گیاه بمنظور مقاصد پزشکی و درمانی استفاده می شود. مصرف این گیاه در آمریکا و برخی نقاط جهان، تحت نسخه پزشک و در موارد زیر مجاز دانسته شده و به تایید FDA نیز رسیده است: درمانی برای کاهش وزن و اشتها در بیماران مبتلا به ایدز. رفع مشکل حالت تهوع و استفراغ در بیماران شیمی درمانی شده مبتلا به سرطان. (تاثیر کانابینوئید در بسیاری از موارد با داروهای ضد تهوعی مانند متکللوپرامید مقایسه می شود.) کانابینوئید موجود در ماده مخدر گل یا ماری جوانا ممکن است تاثیرات داروهای ضد درد مانند کدئین را نیز داشته باشد. با این حال خواب آلودگی شدید و تاثیرات مخرب بر سیستم عصبی باعث می شود تا این ماده شیمیایی در زمره داروهای مسکن قرار نگیرد. همچنین ترکیباتی از کانابینوئید ممکن است برای درمان بیماران مبتلا به ام اس نیز تجویز شود. همینطور ممکن است پزشک استنشاق این ماده را در بیمارانی که به تازگی پیوند کلیه دریافت کرده اند نیز تجویز کند تا با تضعیف مقطعی سیستم دفاعی مانع از پس زدن عضو پیوندی شود. در ایالات متحده ماری جوانا یا گل به عنوان یک ماده مخدر دسته بندی شده و در اختیار داشتن آن جرم محسوب می شود. بعضی از ایالت ها مانند کالیفرنیا، واشنگتن، اورگان، آریزونا و برخی دیگر، علیرغم اعتراضات دولت فدرال، استفاده از ماری جوانا را قانونی کرده اند. بعضی از کشورها مانند کانادا نیز اجازه استفاده ماری جوانا برای مقاصد پزشکی را صادر کرده اند. عوارض کوتاه مدت ماده مخدر گل یا ماری جوانا بر سلامتی ایجاد اشکال در حافظه کوتاه مدت اضطراب شدید رفتار عجیب و غریب مانند دیدن، شنیدن یا بوییدن چیزهایی که اساسا وجود خارجی ندارند. وحشت هذیان گویی از دست دادن احساس نسبت به هویت شخصی افزایش زمان واکنش به پدیده ها و اتفاقات پیرامون افزایش ضربان قلب و خطر سکته مغزی افزایش خطر سکته مغزی مشکلاتی در هماهنگی عصب و عضله (که بیشتر در رانندگی و ورزش مشخص خواهد شد) مشکلات جنسی در مردان افزایش ۷ برابری احتمال ابتلا به عفونت های انتقال یافته از فعالیت های جنسی در خانم ها عوارض بلند&nbsp;مدت مصرف گل یا ماری جوانا افت نمره IQ (تا ۸ نمره در صورتیکه از نوجوانی روی به مصرف آورده شود) افت تحصیلی و افزایش احتمال ترک تحصیل اختلال در یادگیری و تفکر مشکل در انجام وظایف پیچیده که نیاز به تمرکز و تفکر دارند احساس رضایت کمتر در زندگی اعتیاد به مصرف (۱۷ درصد از افراد مبتلا در دوران نوجوانی شروع به مصرف کرده اند) امکان تشدید اعتیاد و سو مصرف مواد بروز مشکلات در روابط مانند خشونت رفتار غیر انسانی و نکوهیده مانند دزدی یا دروغگویی افزایش شانس درگیری با بیکاری و مشکلات مالی آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است اما بر اساس آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با مخدر کشور، "گل یا ماری جوانا" دومین ماده مخدر شایع در کشور است که بیشتر مصرف کنندگان آن را جوانان تشکیل می دهند. براساس آخرین آمار منتشر شده، مصرف ماده مخدر حشیش رتبه اول و مصرف ماده مخدر گل با فراوانی 4.4 درصد، رتبه دوم پرمصرف‌ترین مواد مخدر در ایران را دارند. همینطور معمولا مصرف کنندگان این ماده مخدر را، مردان و افراد مجرد تشکیل می‌دهند. بر اساس تحقیقات ملی اعتیاد، 51.9 درصد مصرف کنندگان گل در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند. مانند هر ماده مخدر دیگری، مصرف کنندگان آن اعتقاد دارند که گل اعتیاد آور نیست. این موضوع به شیوعی که در بالا اشاره شد کمک کرده است. یکی دیگر از باورهای اشتباه و غلط در باره این ماده مخدر این است که عوارض و میزان تخریب آن به نسبت سایر مواد مخدر کمتر است. در نهایت باید گفت که بر خلاف باور عمومی ماده مخدر گل یا ماری جوانا از میزان اعتیادآوری بالایی برخوردار است و این امکان که شخص بعد از اولین بار مصرف درگیر آن شود نیز بسیار زیاد است. چرا جوانان به ماده مخدر گل گرایش دارند حشیش، علف، سیگاری، گل و ماریجوانا مواد مخدری هستند که از مشتقات گیاه شاهدانه به شمار می آیند و از وید یا برگ این گیاه تهیه می شوند. ویژگی مشترک همه آنها میزان اعتیادآوری و توهیم زایی بسیار شدید آن هاست. یکی از اصلی ترین دلایل مصرف آن توسط جوانان این باور است که مصرف این مواد در زمان استرس، اضطراب و ناراحتی موجب آرامش و تسکین آنها می شود. 33.8 درصد مصرف کنندگان، انگیزه مصرف مواد خود را نداشتن تفریح، 19 درصد به علت جلب توجه و 17 درصد به علت مواجهه با مشکلات زندگی، اعلام کرده‌اند. متاسفانه سن استفاده از ماده مخدر گل رو به کاهش است و نداشتن اطلاع و آگاهی نوجوانان و جوانان از عوارض آن، یکی از اصلی‌ترین دلایل محسوب می‌شود. بیشتر بخوانید:&nbsp;درمان استرس و اضطراب؛ خانگی و گیاهی عدم توجه به نیازهای روحی و معنوی نوجوان یا جوان به اندازه مشکلات مادی بر او تاثیرگذار است. از طرفی شرایط و بحران های سنین بلوغ و نیز عدم آگاهی و همراهی لازم در خانواده که منجر به کم توجهی یا برآورده نشدن نیازهای او می شود، شرایط را برای درگیری فرد با این مواد مهیا می کند. شرایط بد خانوادگی، دوستان نامناسب، محل زندگی و عدم پاسخ به هیجان جوانان و نوجوانان، بخشی از دلایل گرایش آنان به این مواد است. ترک اعتیاد&nbsp;گل اعتیاد به مصرف گل یا ماری جوانا یک اعتیاد فکری و ذهنی است. در چنین اعتیادهایی فرد مبتلا به تنهایی قادر به ترک اعتیاد خود نیست. بنابراین نقش دوستان نزدیک و خانواده در کمک به فرد بسیار حیاتی است. مانند ترک هر ماده مخدر دیگری در این مورد نیز باید با تمرکز و اتکا به اصول مبانی علمی اقداماتی را انجام داد. استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام جامعه سلامت و لینک مستقیم به همین صفحه بلامانع است. منبع:&nbsp;webmd | drugfreeworld | YJC " ,"datePublished":"2019-07-15T01:03:35+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:05:38+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }