در اولین روزها و هفته های پس از زایمان، مادر ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کند. او ممکن است احساسات مختلفی از جمله ترس، شادی، خوشبختی یا احساسات ناخوشایندی از جمله غم و اندوه را تجربه کند که افسردگی پس از زایمان را به وجود بیاورد.

با به دنیا آمدن نوزاد، ممکن است مادر به دلیل تغییرات هورمونی دچار استرس و اضطراب هایی شود که پیش درآمدی برای افسردگی پس از زایمان است احساسات بد و گریه کردن بعد از زایمان نوعی حالت افسردگی به مادر داده و ممکن است این حالات در عرض مدت زمان کوتاهی کاهش یابد.

در واقع باید گفت که این نوع افسردگی و بروز غم و غصه اغلب بر اثر تغییرات هورمونی چشمگیری است که افسردگی پس از زایمان تشدید می شود. حدود یک تا هفت زن پس از زایمان ممکن است دوران افسردگی را داشته باشد. این زنان، اغلب دچار احساس ناراحتی، اضطراب یا نگرانی هستند که می تواند برای ارتباط با کودک کمی مشکل ساز باشد. در صورتی که افسردگی پس از زایمان طولانی مدت شده و تشدید پیدا کند، می تواند بر توانایی مادر در انجام کارهای روزمره توجه و مراقبت از کودک تاثیرگذار باشد.

با توجه به نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری افسردگی پس از زایمان (CDC)، بیست درصد از مادران جدید یک یا چند علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند.

گرفتگی خلق پس از زایمان (Baby Blues)

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

گرفتگی خلق یا Baby Blues نوعی افسردگی خفیف است و چند روز تا یک هفته پس از زایمان ادامه دارد، ولی هیچگاه بیش از دو هفته طول نمی کشد. مادرانی که دچار این ناراحتی می شوند ممکن است زیاد گریه کنند و مضطرب به نظر برسند و یا حتی قادر به خوابیدن نباشند. اکثر آنها پس از کمی استراحت و هنگامی که اطرافیان در نگهداری نوزاد به او کمک می کنند و یا حتی پس از یک گریه طولانی متعاقب استرس و هیجان زایمان، احساس بهتری خواهند داشت.

 حتما بخوانید : افسردگی چیست و راه درمان

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

اگر ناراحتی و تنگی خلق پس از حدود دو هفته برطرف نشود، ممکن است علت آن افسردگی بعد از زایمان باشد. 10 تا 20 درصد مادران پس از زایمان، دچار افسردگی می شوند که ممکن است تا یک سال به طول بیانجامد. در رابطه با علت این اختلال، هنوز کارشناسان به یک نظریه قطعی نرسیده اند، اما معتقدند عوامل هورمونی، بیوشیمیایی، محیطی، روانشناسی و ژنتیک در ایجاد آن دخالت دارند. افت سطح هورمون ها بلافاصله پس از زایمان نیز ممکن است تا حدی بر این امر مۆثر باشد. مراقبت از نوزاد در عین حال که موجب خرسندی است، ممکن است فشار زیادی بر مادر، بخصوص آنهایی که برای اولین بار بچه دار شده اند، وارد بیاورد.

عوامل ابتلا به افسردگی پس از زایمان 

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

  • سابقه ابتلا به افسردگی یا سایر اختلالات روانی در خود فرد یا افراد خانواده و یا بروز حملات اضطراب در دوران بارداری
  • بارداری بدون برنامه ریزی قبلی
  • عدم حمایت همسر
  • وجود مشکلات زناشویی
  • وجود مشکلات مالی
  • بروز تغییرات جدی در زندگی، همزمان با تولد نوزاد مثل نقل مکان یا از دست دادن شغل
  • سابقه وجود سندرم پیش از قاعدگی شدید
  • وجود عوارض زایمان
  • سابقه مشکلات شدید در کودکی، نظیر از هم پاشیدگی خانواده

با این حال به خاطر داشته باشید که صرف وجود این عوامل، دلیل بروز افسردگی پس از زایمان نیست. بسیاری از خانم ها که دارای چندین عامل خطرزا هستند هرگز دچار افسردگی نمی شوند و بالعکس افرادی نیز با یک یا دو عامل خطرزا و یا حتی بدون هیچ گونه عامل خطرزا به افسردگی شدید مبتلا می شوند.

علائم افسردگی پس از زایمان 

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

پزشک شما بهتر از هر فرد دیگری تشخیص خواهد داد که شما دچار این اختلال شده اید یا خیر. خودتان نیز ممکن است متوجه علائمی شوید که عبارتند از:

  • بی خوابی
  • تمایل به گریه یا اندوه شدید که تمام روز ادامه داشته باشد
  • کاهش علاقه نسبت به انجام بسیاری از فعالیت ها
  • اشکال در تمرکز حواس
  • تغییر اشتها
  • اضطراب
  • اختلالات خلق و تحریک پذیری
  • احساس گناه شدید
  • حملات پانیک (علائم آن عبارتند از افزایش ضربان قلب، سرگیجه، منگی، احساس وقوع یک اتفاق ناگوار)
  • افکار خودکشی
  • احساس افسردگی و غم و اندوه به مدت چند هفته یا بیشتر
  • احساس و میل به  جدا شدن از خانواده و دوستان
  • عدم علاقه به فعالیت های زنانه از جمله رابطه جنسی و نزدیکی
  • تغییرات زیاد در مصرف مواد غذایی و عادات خواب
  • احساس خستگی بیشتر در طی روز

مهم است که تفاوت بین تغییرات طبیعی روحی به دنبال تولد نوزاد را با حالاتی که نیاز به درمان دارد، بدانید. تنها احساس شما نیست که نشان می دهد مشکلی وجود دارد، بلکه شدت و تعداد دفعات آن احساس و مدتی که طول می کشد بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر بسیاری از مادران در طول ماه های اول پس از تولد نوزاد، احساس اندوه و اضطراب دارند. ولی اگر شما تمام روز در حال گریه کردن هستید و این حالت چند روز متوالی طول می کشد و نیز دچار حملات پانیک می شوید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدیدتر افسردگی پس از زایمان، نوعی بیماری مرتبط با سلامت روانی ایجاد می شود که وضعیتی نادر و جدی بوده و شامل علائم توهم زا (مشاهده یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارد)، پارانویا و گاهی اوقات افکار مربوط به آسیب رساندن به خود و دیگران است. برخی از مادران هم به طور مکرر در پی آسیب رساندن به فرزندان خود هستند. در صورتی که پس از زایمان به افسردگی حاد یا خفیف دچار شدید بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرده و این وضعیت درمان شود.

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشد 

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

اگر چه در هفته های اول پس از زایمان، مادران ممکن است تغییرات خلق و خوی مختلفی را تجربه کنند اما در بعضی از زنان این علائم ممکن است پایدار و شدید باشند و گاه می تواند نشانه ای از افسردگی پس از زایمان باشد. در صورت بهبودی زودهنگام افسردگی پس از زایمان، مشکل خاصی به وجود نیامده و جای هیچ گونه نگرانی نیست. شناخت علائم افسردگی بعد از زایمان بسیار مهم است، به طوری که پزشکان با شناخت علل و علائم  قادر به ارائه درمان مناسب و بدون تأثیرگذاری منفی در مراقبت از نوزاد خواهند بود.

در طی تحقیقاتی در مورد مدت زمان افسردگی پس از زایمان، محدودیت های موجود در افسردگی بعد از زایمان و پیامدهای ناشی از آن در مدت زمان مشخصی مورد ارزیابی قرار گرفت. با وجود اینکه مطالعات مختلف در مورد علائم افسردگی پس از زایمان نشان داده است که این علائم در طول زمان کاهش می یابد، اما گاهی اوقات تشدید علائم  و تداوم افسردگی هم مشاهده شده است.

به طور کلی، بررسی ها نشان داده است که ۳۸٪ زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان علائم مزمن و طولانی مدت را تجربه می کنند. ۵۰ درصد از زنانی که مراقبت های پزشکی مناسبی دریافت کردند هم پس از یک سال رو به بهبودی رفتند. این بررسی همچنین نشان داده است که زنانی که هیچ گونه درمان بالینی دریافت نکردند، تا سه سال پس از زایمان همچنان افسرده بودند.

به طور کلی می توان گفت که افسردگی پس از زایمان معمولا در ۴ تا ۶ هفته اول پس از زایمان اتفاق می افتد و بعید نیست که خود به خود بهتر شده و بهبود پیدا کند. علائم افسردگی بعد از زایمان ممکن است در چند هفته اول پس از زایمان شروع شود و گاهی اوقات این علائم حتی تا چند ماه پس از تولد نوزاد شروع نشود.

پیشگیری از وقوع مجدد افسردگی پس از زایمان 

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

شما می توانید در دوران بارداری اقدامات مهمی را انجام دهید تا احتمال بروز این بیماری را کاهش دهید:

  • با تمام پزشکان و دست اندکارانی که در دفعه قبل به شما کمک کردند تماس بگیرید. این افراد ممکن است شامل پزشک شخصی شما، درمانگر شما و یا روانپزشک شما باشند. موضوع را با آنها در میان بگذارید و راه حلی را برگزینید که مورد موافقت همه باشد.
  • اگر افسردگی شما با دارو کاملا درمان شده است، می توانید بلافاصله بعد از زایمان از همان داروها استفاده کنید (البته تحت نظر پزشک). نشان داده شده است که این عمل احتمال عود را به نحو شگرفی کاهش می دهد.
  • بعضی از خانم ها ترجیح می دهند که صبر کنند و احساسات خود را بسنجند و فقط در صورت بروز علائم دارو مصرف کنند. با این حال زمانی که علائم بروز می کنند، درمان بیماری سخت تر خواهد بود.
  • با همسر خود در رابطه با مشکل خود صحبت کنید.
  • یک برنامه حمایتی ایجاد کنید. چه کسی باید به شما کمک کند؟ مادر؟ مادر شوهر؟ پرستار بچه؟ سایر دوستان یا اعضای خانواده؟
  • از بروز هر گونه خستگی یا استرس بپرهیزید.
  • استراحت کافی، غذای مناسب و ورزش را فراموش نکنید.
  • از کار بیش از حد بپرهیزید، چه در دوران بارداری و چه پس از زایمان. فعالیت بیش از حد شما را خسته می کند و احتمال بروز افسردگی را افزایش می دهد.

درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

درمان افسردگی بعد از زایمان به کمک دارو های ضد افسردگی و مشاوره انجام می شود. زنانی که افسردگی بعد از زایمان آنها خفیف است ممکن است تنها با مشاوره درمان شوند. اما در بسیاری از موارد هر دو روش مشاوره و دارو های ضد افسردگی لازم می شود. تصور می شود که برخی از دارو های ضد افسردگی برای مادرانی که به نوزاد شیر خودشان را می دهند، بی خطر باشد. سعی کنید از این قضیه که شما به این بیماری مبتلا شده اید نسبت به خودتان احساس بدی نداشته باشید. این به این معنی نیست که شما مادر بدی هستید. بسیاری از زنان از افسردگی بعد از زایمان رنج می برند. کمی زمان می برد اما شما با استفاده از روش های درمانی به مرور بهبود می یابید.

مادرانی که در دوران بارداری ورزش هایی مانند یوگا انجام می دهند کمتر دچار افسردگی نیز می شوند. استراتژی های زیر می تواند در کاهش استرس تاثیر گذار بوده و توصیه می شود به عنوان راه های درمانی در نظر گرفته شود:

تغییرات در شیوه زندگی می تواند به کاهش برخی نشانه های افسردگی پس از زایمان کمک کند.

خواب کافی، فعالیت، ورزش، یوگا و زمان کافی برای تمرین آنها، قرار گرفتن در محیطی با حمایت خانواده و دوستان، مصرف مواد غذایی مناسب، قرارگیری در کنار فرزند و مراقبت از او و همچنین کمک گرفتن از گروه های پشتیبانی کننده از طرف بیمارستان ها، متخصصان بهداشت زنان و قرارگیری در محیطی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با حمایت دیگر زنان که می تواند بسیار موثر باشد.

درمان گیاهی افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

راه های بسیاری برای درمان اختلالات خلقی و اضطراب پس از زایمان وجود دارد، از جمله درمان فردی، گروه های حمایت کننده، داروها، درمان ضد افسردگی و تغذیه با شیر مادر، استراحت، طب سوزنی، تغذیه مناسب مادر، کمک در حفظ مسئولیت های خانگی، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و ورزش. علاوه بر این، راه های درمانی برای کاهش خطرات و درمان افسردگی پس از زایمان می توان از گیاهان دارویی و مکمل ها برای مبارزه با این اختلالات استفاده کرد.

گیاهان

توجه داشته باشید که برای درمان گیاهی، در صورتی که در حال مصرف داروهای ضد افسردگی یا سایر داروهای تجویزی هم هستید، به منظور جلوگیری از تداخل مصرف داروهای گیاهی با این داروها، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

گیاه پنج انگشت Vitex: به تحریک تولید پروژسترون کمک می کند و چرخه هورمونی را متعادل می کند.

این گیاه کمک می کند تا تولید پروژسترون تحریک شده و چرخه هورمونی تراز شده و استرس کاهش پیدا کند. متخصصان طب سنتی چینی درمان گیاهی را برای افسردگی پس از زایمان بسیار موثر می دانند.

گیاه مریم گلی: جوشانده گیاهانی مانند مریم گلی و مرکبات باعث افزایش روحیه می شود، بنابراین استفاده از این اسانس ها در روغن ها با ماساژ و حمام بسیار تاثیرگذار است.

شما همچنین می توانید چند قطره از این اسانس های گیاهی و روغن ها را روی دستمال کاغذی چکانده و درون بالش خود قرار دهید

مکمل ها

  • مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، در انواع مواد غذایی مانند ماهی باعث کاهش التهاب شده و در پیشگیری و درمان افسردگی موثرند. برای مصرف مکمل حتما به دوز مصرفی آن توجه کنید.
  • مصرف ویتامین D یا درمان  با نورخورشید
  • تغذیه با شیر مادر
  • مصرف کلسیم و منیزیم
  • مصرف اسید فولیک از طریق  مواد غذایی یا ویتامین

غذای مفید برای کاهش افسردگی پس از زایمان 

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

برای اینکه پس از زایمان دچار افسردگی نشوید، ماهی بخورید.

 تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از زنان باردار دچار کمبود اسیدهای چرب امگا- 3 هستند. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه مونترال و مرکز تحقیقات مادر و کودک، کمبود امگا- 3 یکی از عوامل اصلی در بروز افسردگی پس از زایمان است.
زنان در سنین باروری بیشتر از سایر افراد در معرض خطر افسردگی هستند و تولد کودک این بیماری را در زنان آسیب پذیر تشدید می کند. این نوع افسردگی با اختلال در وضعیت سلامتی مادر و همچنین کودک او مرتبط  است. در تحقیقات اخیر مشخص شده است که بین بارداری، میزان امگا- 3 و واکنش شیمیایی که منجر به تولید سروتونین در مغز می شود ارتباط وجود دارد. سروتونین ماده ای است که در تنظیم خلق و خو نقش دارد. 

از آن جایی که امگا- 3 از مادر به جنین و همچنین از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود، میزان این اسید چرب در دوران بارداری و حداقل 6 هفته پس از زایمان به شدت کاهش می یابد. مشکل دیگر این است که اغلب افراد از جمله زنان باردار و شیرده به میزان کافی امگا- 3 دریافت نمی کنند. بنابراین یکی از راه های پیشگیری و کنترل افسردگی پس از زایمان این است که به مادران توصیه کنیم در دوران بارداری و شیردهی به میزان کافی از اسیدهای چرب امگا- 3 استفاده کنند.

ماهی ها به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا، گردو، دانه کتان و شاهدانه از منابع خوب اسیدهای چرب امگا- 3 به شمار می روند.

نقش همسر در درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

افسردگی پس از زایمان موضوعی است که گریبان گیر بسیاری از زنان می شود. در این حالت همسر زن می تواند نقش بسیار مهمی را در درمان و بهبود وضعیت زن ایفا کند. در این موضوع در رابطه با نقش و وظایف مرد در زمان افسردگی اشاره خواهیم کرد.

اکنون پدر شده اید و با وجود خستگی ها و فشارهای تازه از داشتن یک کودک زیبا، خوشحال و هیجان زده اید. شما می دانسته اید که تولد فرزند یک اتفاق تازه در زندگی تان است اما یک موضوع غیر قابل پیش بینی رخ داده است: مادر حال خوبی ندارد.

شاید نتوانید دقیقا احساسات مادر را درک کنید اما متوجه می شوید که او در شرایط سختی است. او ممکن است در تمام روز غمگین باشد و بی وقفه گریه کند. شاید بگوید که آنقدرها مادر خوب و توانمندی نیست با اینکه بارها به او اطمینان داده اید که او یک مادر خوب و شایسته است. ممکن است با خشونت رفتار کند، عصبانی باشد و آرامش نداشته باشد. نمی توانید مطمئن باشید که او واقعا دچار افسردگی پس از زایمان است پس او را از این موضوع نترسانید، شاید بعد از مدتی این مشکل رفع شود. تنها چیزی که می دانید این است که او خوشحال نیست و همین موضوع باعث می شود تا شما هم بعد از مدتی از تولد فرزند خوشحال نباشید. از این که نمی دانید چگونه رفتار کنید ناراحت نشوید. بسیاری از پدر ها در چنین شرایطی مانند شما نمی توانند راه درست مواجه با این مساله را بفهمند. کار مهمی که باید انجام بدهید، درک کردن ناراحتی مادر است. ابتدا به دنبال علائم بیماری افسردگی پس از زایمان باشید، اگر اطمینان پیدا کردید که مادر افسرده است به دنبال راه چاره باشید.

بارداری و مادر شدن علائم روحی متفاوتی در زنان ایجاد می کند. بعضی از آنها بعد از زایمان به شدت با انگیزه و پرانرژی هستند و بعضی دچار افسردگی حادی می شوند. زنی که زایمان کرده و افسرده است، به همه چیز متفاوت نگاه می کند. این علائم هشدارهایی هستند برای اینکه بدانید آیا همسرتان افسردگی دارد یا خیر:

عصبانیت: زنی که دچار افسردگی پس از زایمان است نسبت به همه مسایل بسیار حساس و زود رنج است، همسر، فرزند بزرگتر، گریه های نوزاد می توانند او را آنقدر عصبانی کنند که شاید هرگز چنین رفتاری را در او ندیده باشید. او ممکن است بر سر هر کسی فریاد بزند و یا حتی اشیا را به سمت شما نشانه بگیرد. او می داند که این رفتار غیرعادی است و نباید کسانی که دوستش دارند را تا این حد آزار بدهد اما رفتار او از کنترل خارج است.

درست فکر نکردن: افسردگی پس از زایمان می تواند باعث تصمیم گیری های غلط و فکرهای منفی در همسرتان بشود. او ممکن است فراموشکار شود و حتی کلمات را اشتباه به کار ببرد.

اندیشه های ترسناک: بسیاری از ما گمان می کنیم که می توانیم افکارمان را کنترل کنیم. اما درحقیقت فکر ما کار خودش را می کند و به هرجایی سرک می کشد. کسی که دچار افسردگی می شود نمی تواند فکرش را در مسیر درستی هدایت کند و معمولا افکار ناراحت کننده و ترسناک او را درگیر می کنند. اگر همسرتان مرتب جملاتش را با عبارت «چی می شد اگه. . . » «اگه اینطوری شه. . . » شروع می کند و به حوادث تلخ و ترسناک می پردازد، زنگ خطر به صدا در می آید.

بی حسی: شاید شما فکر کنید زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان می شوند پر از احساسات قوی هستند، گریه می کنند و همیشه غمگین و دلسرد رفتار می کنند. اما اگر همسرتان مدام به شما می گوید که از هر احساسی تهی است و هر کاری را نه از روی علاقه بلکه فقط بخاطر وظیفه انجام می دهد او به احتمال زیاد افسرده است. شاید همه چیز زندگی زناشویی شما رو به راه باشد و همسرتان خیلی خوب به کودک رسیدگی کند اما هیچ وقت لبخند نزند، همیشه ساکت باشد و از روح زندگی خالی باشد. در این شرایط همسرتان نیاز به توجه شما و اطرافیانش دارد و لازم است که با یک پزشک مشورت کند.

بی خوابی: مادر زمانی که نوزاد خواب است باید بخوابد. اگر همسرتان شبها با بی قراری بیدار می شود او حتما دچار مشکلات جدی است. همه مادران در سال های اول مادر شدن بسیار خسته هستند. اما اگر او مرتب از فشار و خستگی گله می کند و حتی نمی تواند با وجود کمک های شما کمی آرامش داشته باشد، بخوابد و یا به کارهای شخصیش برسد او از مساله ای جدی رنج می برد و به کمک های شما نیازمند است.

علائم فیزیکی: افسردگی پس از زایمان فقط روح و روان یک مادر را درگیر نمی کند. سردرد، کمر درد، ناراحتی های معده و حمله های عصبی می توانند ریشه های روحی داشته باشند. اگر همسرتان دچار دردهایی جسمانی می شود که دلایل فیزیکی مشخصی ندارند ممکن است از یک مساله ای روحی رنج ببرد.

مجموعه ای از این علایم در همسرتان می تواند نشان دهنده مشکلات و افسردگی پس از زایمان باشد. این نشانه ها را جدی بگیرید و پیش از اینکه افسردگی به یک بیماری مزمن تبدیل شود با روان پزشک یا روانشناس مشورت کنید و جلوی پیشروی بیماری را بگیرید.

۵ کاری که می توانید برای همسرتان انجام بدهید:

افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن

1. با افسردگی پس از زایمان آشنا شوید و دلایلش را بفهمید

احساس غم پس از زایمان یک دوره طبیعی پس از زایمان است و بعد از یک یا دو هفته از زایمان از بین می رود. این مساله یک بیماری ذهنی و روانی نیست و با درک و کمک اطرافیان به ویژه همسر خود بخود از بین می رود. اگر همسرتان تازه زایمان کرده، بارداری سختی داشته است و یا مشکلات جانبی بر زندگی تان افزوده شده احتمال اینکه دچار این حالات روحی شود بسیار زیاد است.

اما افسردگی پس از زایمان و اضطراب یک بیماری روحی جدی است و در هر دوره ای در سال اول زندگی کودک می تواند اتفاق بیفتد. اگر احساس غم و ترس از کودک بعد از دو هفته پس از زایمان از بین نرفت و علایم افسردگی در همسرتان نمایان شد باید آن را جدی بگیرید. به طور کلی احساس گناه، احساس بیماری، هیجان کاذب، خشم و عصبانیت، گریه های مداوم، مشکلات خواب و تغذیه، اضطراب، عدم تمرکز، بی قراری، نگرانی، افکار ترسناک و اوهام و خیالات از دست دادن کودک و فکر کردن به خودکشی یا فرار از خانه در مادر باید جدی گرفته شوند. نکته ای که باید به یاد داشته باشید تشخیص این مساله است که مادر باید حداقل دو یا سه مورد از این علائم را داشته باشد تا افسردگی تشخیص داده شود.

مشکلات روحی شدید پس از زایمان، بسیار نادرتر از افسردگی پس از زایمان هستند و با افسردگی پس از زایمان و اضطراب متفاوت هستند. این بیماری معمولا چند هفته یا چند روز بعد از تولد فرزند پدیدار می شود و همراه با توهم، هذیان و پارانویا است. اگر همسرتان این نشانه ها را دارد او ممکن است خودش از این وضعیت آگاه نباشد و متوجه بیماریش نشود و رفتارهای غیرمعمول خواهد داشت. در این موارد حتما باید به روان پزشک مراجعه کنید.

2. نگرانیتان را با مادر در میان بگذارید

اگر احساس می کنید همسرتان دچار افسردگی پس از زایمان است در گام بعدی با او در این مورد حرف بزنید. اجازه بدهید او از نگرانی شما در مورد مشکلاتش با خبر شود. از همسرتان بخواهید تا احساساتش را با شما در میان بگذارد. او را مطمئن کنید که هر اتفاق ناخوشایندی که پیش می آید به خاطر ضعف مادری او نیست. همسرتان باید بداند که این بیماری در میان زنان تازه زایمان کرده بسیار رایج است. در حقیقت از هر پنج مادر یکی از آنها به این بیماری دچار می شود، این بیماری موقتی و قابل درمان است. به او بگویید که در این دوران همراهیش می کنید. تحقیقات به خوبی نشان می دهند که حمایت های عاطفی همسر تاثیر مهمی در درمان افسردگی پس از زایمان دارد.

۳ـ با همسرتان از مشاوره روانشناس کمک بگیرید

مطالعات نشان می دهند مادران جوانی که دچار این افسردگی هستند به راحتی درمان می شوند و افسردگی کمترین اثر منفی را بر خانواده، همسر و فرزندان می گذارد.

مادران جوانی که افسردگی ناشی از زایمان را تجربه می کنند معمولا به شدت منزوی، خجالتی و ترسو می شوند. این حالات روحی باعث می شود که از کمک ها و مشاوره پزشکی استفاده نکنند. امروزه گروههای اجتماعی چه در مراکز درمانی، چه در دنیای مجازی وجود دارند که می توانند به همسرتان کمک کنند تا بدون ترس از قضاوت و یا احساس تنهایی در مورد نگرانی هایش، درمان را شروع کند.

اگر همسرتان نمی خواهد از کمک های دیگران استفاده کند، به او القا نکنید که افسردگی مشکل آفرین است. به جای آن در مورد رفتارهای افراد افسرده و کمک هایی که می توان به آنها کرد حرف بزنید. مثلا بعد از شنیدن حرف های همسرتان و احساس همدردی و همدلی با او سعی کنید در مورد احساس های مثبت مثل خواب کافی و کنترل خشم حرف بزنید و قدم به قدم او را برای رسیدن به رفتارهای مثبت همراهی کنید.

4. او را در روند درمان حمایت کنید

تصمیمات زیادی در این روند گرفته می شوند. مثلا چه درمانی را انتخاب کنید، چگونه کودک را با شیر مادر تغذیه کنید و از چه پزشکی کمک بگیرید. همسرتان به تنهایی نمی تواند در این موارد تصمیمات درستی بگیرد. زیرا یکی از نشانه های مهم افسردگی پس از زایمان ناتوانی مادر در تصمیم گیری و هدایت افکار درست است، پس به عنوان همسر و نزدیکترین فرد به او باید بیشتر همراهیش کنید.

بسیاری از مردم نسبت به دارو درمانی و روان شناسی احساس منفی دارند زیرا درک درستی از بیماری های روحی و روانی ندارند. به جای آنکه همسرتان را قضاوت کنید او را همراهی کنید و از او بخواهید بدون توجه به دیدگاه عامه مردم در مورد استفاده از داروهای روان پزشکی و روان درمانی، به پزشک مراجعه کند. در مورد انواع درمان این بیماری و مزایا و معایب آنها تحقیق کنید و آنچه مناسب روحیات همسرتان است را انتخاب کنید. هر تصمیمی که گرفتید را عملی کنید. اگر یکی از روش های درمانی در مورد همسرتان کاربرد نداشت از روش های دیگر کمک بگیرید.

5. نیازهای خودتان را فراموش نکنید

اگر با دیدن این وضعیت شما هم دچار ناامیدی و افسردگی شوید بسیار طبیعی است. تصور شما از تولد فرزند چیز دیگری بود اما گویا مشکلات جدی تری سر راهتان قرار گرفته اند. احساسات و نیازهایتان را نادیده نگیرید. شما باید مراقب خودتان باشید. افسردگی پس از زایمان در مردان نیز وجود دارد و مسائل و مشکلات زیادی برای خانواده ایجاد می کند. اگر احساس یاس و ناامیدی می کنید پیش از اینکه دیر بشود از پزشک کمک بگیرید. یادتان باشد در شرایط نامطلوب مادر و نیازهای طبیعی نوزاد به پدر و مادرش این شما هستید که باید بار مسئولیت را به دوش بگیرید. هرچند این شرایط سخت است اما اگر درست عمل کنید خیلی زود تمام می شوند و روزهای شیرین زندگی خانوادگی سر می رسند.

به طور کلی راه های درمان افسردگی علاوه بر دارو درمانی می تواند به صورت مشاوره درمانی باشد که تاثیر زیادی بر روند بهبودی دارد.

منبع : beytoote.com | nabzema.com | shafajoo.com | beytoote.com | hidoctor.ir

وقتی همسر شما دارای علائم افسردگی است، ممکن است خیلی نگران شوید و برای درمان افسردگی همسر خود احساس درماندگی کنید. از این گذشته، افسردگی یک بیماری سرسخت است. همسر شما بی عاطفه و بی تفاوت به نظر می‌رسد و عمیقاً غمگین است. از نشانه های افسردگی همسر شما می‌تواند احساس نا امیدی ، خستگی و بی حوصلگی باشد. همسر شما ممکن است نسبت به هر چیزی خسته و منفی نگر شده باشد.

احتمالا شما نتوانید علایم افسردگی همسر خود را به‌خوبی تشخیص دهید. به‌عنوان‌مثال ممکن است بی عاطفگی ، سردی و زودرنجی همسر خود را اشتباهی به خستگی همسر و موضوعات دیگری ارتباط دهید. به گفته روانشناسان ، اگر شما قبلاً تجربه افسردگی را نداشته‌اید، احتمالاً تشخیص علایم و نشانه های افسردگی همسر برای شما کاری آسانی نیست.
علائم افسردگی در یک طیف گسترده خفیف تا شدیدی قرار دارد. طبیعی است که شما نسبت به افسردگی همسر خود احساس نگرانی کنید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.6,"reviewCount":4}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
4

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن","headline" : "افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن", "url" : "https://jameesalamat.com/node/167","id" : "https://jameesalamat.com/node/167","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C%20%D8%A8%D8%B9%D8%AF%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "امیر شریعتی زادگان", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>امیرشریعتی زادگان دانش آموخته رشته روانشناسی در دانشگاه UCSI مالزی است. او تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مالزی با نمرات بالا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز در این کشور اقامت دارد.&nbsp;</p>

<p>امیر علاقمند به موسیقی، نوشتن، ورزش و خانواده است.</p>

<p>در سال 2014 او توانست اولین مشاوره های خود برای مراجعین را بصورت تلفنی و آنلاین ارائه دهد و از این حیث در این زمینه صاحب رکورد می باشد.&nbsp;</p>

<p>مطالبی که امیر آنها را گردآوری یا تایید نموده است همگی مطابق اصول و مفاهیم روانشناسی هستند.</p>" , "image" : "https://jameesalamat.com/sites/default/files/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/302"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" در اولین روزها و هفته های پس از زایمان، مادر ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کند. او ممکن است احساسات مختلفی از جمله ترس، شادی، خوشبختی یا احساسات ناخوشایندی از جمله غم و اندوه را تجربه کند که افسردگی پس از زایمان را به وجود بیاورد." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. گرفتگی خلق پس از زایمان (Baby Blues) افسردگی پس از زایمان عوامل ابتلا به افسردگی پس از زایمان&nbsp; علائم افسردگی پس از زایمان&nbsp; افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشد&nbsp; پیشگیری از وقوع مجدد افسردگی پس از زایمان&nbsp; درمان افسردگی پس از زایمان درمان گیاهی افسردگی پس از زایمان غذای مفید برای کاهش افسردگی پس از زایمان&nbsp; نقش همسر در درمان افسردگی پس از زایمان با به دنیا آمدن نوزاد، ممکن است مادر به دلیل تغییرات هورمونی دچار استرس و اضطراب هایی شود که پیش درآمدی برای افسردگی پس از زایمان است&nbsp;احساسات بد و گریه کردن بعد از زایمان نوعی حالت افسردگی به مادر داده و ممکن است این حالات در عرض مدت زمان کوتاهی کاهش یابد. حتما بخوانید :&nbsp;علائم افسردگی - ۱۰ نشانه که نباید از کنار آنها ساده گذشت در واقع باید گفت که این نوع افسردگی و بروز غم و غصه اغلب بر اثر تغییرات هورمونی چشمگیری است که افسردگی پس از زایمان تشدید می شود.&nbsp;حدود یک تا هفت زن پس از زایمان ممکن است دوران افسردگی را داشته باشد. این زنان، اغلب دچار احساس ناراحتی، اضطراب یا نگرانی هستند که می تواند برای ارتباط با کودک کمی مشکل ساز باشد.&nbsp;در صورتی که افسردگی پس از زایمان طولانی مدت شده و تشدید پیدا کند، می تواند بر توانایی مادر در انجام کارهای روزمره توجه و مراقبت از کودک تاثیرگذار باشد. با توجه به نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری افسردگی پس از زایمان (CDC)، بیست درصد از مادران جدید یک یا چند علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند. گرفتگی خلق پس از زایمان (Baby Blues) گرفتگی خلق یا Baby Blues نوعی افسردگی خفیف است و چند روز تا یک هفته پس از زایمان ادامه دارد، ولی هیچگاه بیش از دو هفته طول نمی کشد. مادرانی که دچار این ناراحتی می شوند ممکن است زیاد گریه کنند و مضطرب به نظر برسند و یا حتی قادر به خوابیدن نباشند.&nbsp;اکثر آنها پس از کمی استراحت و هنگامی که اطرافیان در نگهداری نوزاد به او کمک می کنند و یا حتی پس از یک گریه طولانی متعاقب استرس و هیجان زایمان، احساس بهتری خواهند داشت. &nbsp;حتما بخوانید :&nbsp;افسردگی چیست و راه درمان افسردگی پس از زایمان اگر ناراحتی و تنگی خلق پس از حدود دو هفته برطرف نشود، ممکن است علت آن افسردگی بعد از زایمان باشد. 10 تا 20 درصد مادران پس از زایمان، دچار افسردگی می شوند که ممکن است تا یک سال به طول بیانجامد.&nbsp;در رابطه با علت این اختلال، هنوز کارشناسان به یک نظریه قطعی نرسیده اند، اما معتقدند عوامل هورمونی، بیوشیمیایی، محیطی، روانشناسی و ژنتیک در ایجاد آن دخالت دارند. افت سطح هورمون ها بلافاصله پس از زایمان نیز ممکن است تا حدی بر این امر مۆثر باشد. مراقبت از نوزاد در عین حال که موجب خرسندی است، ممکن است فشار زیادی بر مادر، بخصوص آنهایی که برای اولین بار بچه دار شده اند، وارد بیاورد. حتما بخوانید:&nbsp;۱۵ روش تست بارداری در خانه عوامل ابتلا به افسردگی پس از زایمان&nbsp; سابقه ابتلا به افسردگی یا سایر اختلالات روانی در خود فرد یا افراد خانواده و یا بروز حملات اضطراب در دوران بارداری بارداری بدون برنامه ریزی قبلی عدم حمایت همسر وجود مشکلات زناشویی وجود مشکلات مالی بروز تغییرات جدی در زندگی، همزمان با تولد نوزاد مثل نقل مکان یا از دست دادن شغل سابقه وجود سندرم پیش از قاعدگی شدید وجود عوارض زایمان سابقه مشکلات شدید در کودکی، نظیر از هم پاشیدگی خانواده با این حال به خاطر داشته باشید که صرف وجود این عوامل، دلیل بروز افسردگی پس از زایمان نیست. بسیاری از خانم ها که دارای چندین عامل خطرزا هستند هرگز دچار افسردگی نمی شوند و بالعکس افرادی نیز با یک یا دو عامل خطرزا و یا حتی بدون هیچ گونه عامل خطرزا به افسردگی شدید مبتلا می شوند. علائم افسردگی پس از زایمان&nbsp; پزشک شما بهتر از هر فرد دیگری تشخیص خواهد داد که شما دچار این اختلال شده اید یا خیر. خودتان نیز ممکن است متوجه علائمی شوید که عبارتند از: بی خوابی تمایل به گریه یا اندوه شدید که تمام روز ادامه داشته باشد کاهش علاقه نسبت به انجام بسیاری از فعالیت ها اشکال در تمرکز حواس تغییر اشتها اضطراب اختلالات خلق و تحریک پذیری احساس گناه شدید حملات پانیک (علائم آن عبارتند از افزایش ضربان قلب، سرگیجه، منگی، احساس وقوع یک اتفاق ناگوار) افکار خودکشی احساس افسردگی و غم و اندوه به مدت چند هفته یا بیشتر احساس و میل به&nbsp; جدا شدن از خانواده و دوستان عدم علاقه به فعالیت های زنانه از جمله رابطه جنسی و نزدیکی تغییرات زیاد در مصرف مواد غذایی و عادات خواب احساس خستگی بیشتر در طی روز مهم است که تفاوت بین تغییرات طبیعی روحی به دنبال تولد نوزاد را با حالاتی که نیاز به درمان دارد، بدانید. تنها احساس شما نیست که نشان می دهد مشکلی وجود دارد، بلکه شدت و تعداد دفعات آن احساس و مدتی که طول می کشد بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر بسیاری از مادران در طول ماه های اول پس از تولد نوزاد، احساس اندوه و اضطراب دارند. ولی اگر شما تمام روز در حال گریه کردن هستید و این حالت چند روز متوالی طول می کشد و نیز دچار حملات پانیک می شوید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.&nbsp;در موارد شدیدتر افسردگی پس از زایمان، نوعی بیماری مرتبط با سلامت روانی ایجاد می شود که وضعیتی نادر و جدی بوده و شامل علائم توهم زا (مشاهده یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارد)، پارانویا و گاهی اوقات افکار مربوط به آسیب رساندن به خود و دیگران است. برخی از مادران هم به طور مکرر در پی آسیب رساندن به فرزندان خود هستند. در صورتی که پس از زایمان به افسردگی حاد یا خفیف دچار شدید بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرده و این وضعیت درمان شود. حتما بخوانید:&nbsp;روابط زناشویی در دوران بارداری افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشد&nbsp; اگر چه در هفته های اول پس از زایمان، مادران ممکن است تغییرات خلق و خوی مختلفی را تجربه کنند اما در بعضی از زنان این علائم ممکن است پایدار و شدید باشند و گاه می تواند نشانه ای از افسردگی پس از زایمان باشد. در صورت بهبودی زودهنگام افسردگی پس از زایمان، مشکل خاصی به وجود نیامده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.&nbsp;شناخت علائم افسردگی بعد از زایمان بسیار مهم است، به طوری که پزشکان با شناخت علل و علائم&nbsp; قادر به ارائه درمان مناسب و بدون تأثیرگذاری منفی در مراقبت از نوزاد خواهند بود. در طی تحقیقاتی در مورد مدت زمان افسردگی پس از زایمان، محدودیت های موجود در افسردگی بعد از زایمان و پیامدهای ناشی از آن در مدت زمان مشخصی مورد ارزیابی قرار گرفت. با وجود اینکه مطالعات مختلف در مورد علائم افسردگی پس از زایمان نشان داده است که این علائم در طول زمان کاهش می یابد، اما گاهی اوقات تشدید علائم&nbsp; و تداوم افسردگی هم مشاهده شده است. به طور کلی، بررسی ها نشان داده است&nbsp;که ۳۸٪ زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان علائم مزمن و طولانی مدت را تجربه می کنند. ۵۰ درصد از زنانی که مراقبت های پزشکی مناسبی دریافت&nbsp;کردند هم پس از یک سال رو به بهبودی رفتند.&nbsp;این بررسی همچنین نشان داده است که زنانی که هیچ گونه درمان بالینی دریافت نکردند، تا سه سال پس از زایمان همچنان افسرده بودند. به طور کلی می توان گفت که افسردگی پس از زایمان معمولا در ۴ تا ۶ هفته اول پس از زایمان اتفاق می افتد و بعید نیست که خود به خود بهتر شده و بهبود پیدا کند. علائم افسردگی بعد از زایمان ممکن است در چند هفته اول پس از زایمان شروع شود و گاهی اوقات این علائم حتی تا چند ماه پس از تولد نوزاد شروع نشود. حتما بخوانید:&nbsp;مصرف داروی ضد حساسیت در دوران بارداری پیشگیری از وقوع مجدد افسردگی پس از زایمان&nbsp; شما می توانید در دوران بارداری اقدامات مهمی را انجام دهید تا احتمال بروز این بیماری را کاهش دهید: با تمام پزشکان و دست اندکارانی که در دفعه قبل به شما کمک کردند تماس بگیرید. این افراد ممکن است شامل پزشک شخصی شما، درمانگر شما و یا روانپزشک شما باشند. موضوع را با آنها در میان بگذارید و راه حلی را برگزینید که مورد موافقت همه باشد. اگر افسردگی شما با دارو کاملا درمان شده است، می توانید بلافاصله بعد از زایمان از همان داروها استفاده کنید (البته تحت نظر پزشک). نشان داده شده است که این عمل احتمال عود را به نحو شگرفی کاهش می دهد. بعضی از خانم ها ترجیح می دهند که صبر کنند و احساسات خود را بسنجند و فقط در صورت بروز علائم دارو مصرف کنند. با این حال زمانی که علائم بروز می کنند، درمان بیماری سخت تر خواهد بود. با همسر خود در رابطه با مشکل خود صحبت کنید. یک برنامه حمایتی ایجاد کنید. چه کسی باید به شما کمک کند؟ مادر؟ مادر شوهر؟ پرستار بچه؟ سایر دوستان یا اعضای خانواده؟ از بروز هر گونه خستگی یا استرس بپرهیزید. استراحت کافی، غذای مناسب و ورزش را فراموش نکنید. از کار بیش از حد بپرهیزید، چه در دوران بارداری و چه پس از زایمان. فعالیت بیش از حد شما را خسته می کند و احتمال بروز افسردگی را افزایش می دهد. حتما بخوانید:&nbsp;دیابت بارداری | ۹ نشانه دیابت بارداری و راه های درمان آن درمان افسردگی پس از زایمان درمان افسردگی بعد از زایمان به کمک دارو های ضد افسردگی و مشاوره انجام می شود. زنانی که افسردگی بعد از زایمان آنها خفیف است ممکن است تنها با مشاوره درمان شوند. اما در بسیاری از موارد هر دو روش مشاوره و دارو های ضد افسردگی لازم می شود. تصور می شود که برخی از دارو های ضد افسردگی برای مادرانی که به نوزاد شیر خودشان را می دهند، بی خطر باشد.&nbsp;سعی کنید از این قضیه که شما به این بیماری مبتلا شده اید نسبت به خودتان احساس بدی نداشته باشید. این به این معنی نیست که شما مادر بدی هستید. بسیاری از زنان از افسردگی بعد از زایمان رنج می برند. کمی زمان می برد اما شما با استفاده از روش های درمانی به مرور بهبود می یابید. مادرانی که در دوران بارداری ورزش هایی مانند یوگا انجام می دهند کمتر دچار افسردگی نیز می شوند. استراتژی های زیر می تواند در کاهش استرس تاثیر گذار بوده و توصیه می شود به عنوان راه های درمانی در نظر گرفته شود: تغییرات در شیوه زندگی می تواند به کاهش برخی نشانه های افسردگی پس از زایمان کمک کند. خواب کافی، فعالیت، ورزش، یوگا و زمان کافی برای تمرین آنها، قرار گرفتن در محیطی با حمایت خانواده و دوستان، مصرف مواد غذایی مناسب، قرارگیری در کنار فرزند و مراقبت از او و همچنین کمک گرفتن از گروه های پشتیبانی کننده از طرف بیمارستان ها، متخصصان بهداشت زنان و قرارگیری در محیطی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با حمایت دیگر زنان که می تواند بسیار موثر باشد. حتما بخوانید:&nbsp;تفسیر آزمایش دفع پروتئین در بارداری یا مسمومیت بارداری درمان گیاهی افسردگی پس از زایمان راه های بسیاری برای درمان اختلالات خلقی و اضطراب پس از زایمان وجود دارد، از جمله درمان فردی، گروه های حمایت کننده، داروها، درمان ضد افسردگی و تغذیه با شیر مادر، استراحت، طب سوزنی، تغذیه مناسب مادر، کمک در حفظ مسئولیت های خانگی، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و ورزش. علاوه بر این، راه های درمانی برای کاهش خطرات و درمان افسردگی پس از زایمان می توان از گیاهان دارویی و مکمل ها برای مبارزه با این اختلالات استفاده کرد. گیاهان توجه داشته باشید که برای درمان گیاهی، در صورتی که در حال مصرف داروهای ضد افسردگی یا سایر داروهای تجویزی هم هستید، به منظور جلوگیری از تداخل مصرف داروهای گیاهی با این داروها، حتما با پزشک خود مشورت کنید. گیاه پنج انگشت Vitex:&nbsp;به تحریک تولید پروژسترون کمک می کند و چرخه هورمونی را متعادل می کند. این گیاه کمک می کند تا تولید پروژسترون تحریک شده و چرخه هورمونی تراز شده و استرس کاهش پیدا کند. متخصصان طب سنتی چینی درمان گیاهی را برای افسردگی پس از زایمان بسیار موثر می دانند. گیاه مریم گلی:&nbsp;جوشانده گیاهانی مانند مریم گلی و مرکبات باعث افزایش روحیه می شود، بنابراین استفاده از این اسانس ها در روغن ها با ماساژ و حمام بسیار تاثیرگذار است. شما همچنین می توانید چند قطره از این اسانس های گیاهی و روغن ها را روی دستمال کاغذی چکانده و درون بالش خود قرار دهید مکمل ها مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، در انواع مواد غذایی مانند ماهی باعث کاهش التهاب شده و در پیشگیری و درمان افسردگی موثرند. برای مصرف مکمل حتما به دوز مصرفی آن توجه کنید. مصرف ویتامین D یا درمان&nbsp; با نورخورشید تغذیه با شیر مادر مصرف کلسیم و منیزیم مصرف اسید فولیک از طریق&nbsp; مواد غذایی یا ویتامین حتما بخوانید:&nbsp;نقش دارو در جلوگیری از افسردگی و استرس پس از سانحه غذای مفید برای کاهش&nbsp;افسردگی پس از زایمان&nbsp; برای اینکه پس از زایمان دچار افسردگی نشوید، ماهی بخورید. &nbsp;تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از زنان باردار دچار کمبود اسیدهای چرب امگا- 3 هستند. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه مونترال و مرکز تحقیقات مادر و کودک، کمبود امگا- 3 یکی از عوامل اصلی در بروز افسردگی پس از زایمان است. زنان در سنین باروری بیشتر از سایر افراد در معرض خطر افسردگی هستند و تولد کودک این بیماری را در زنان آسیب پذیر تشدید می کند. این نوع افسردگی با اختلال در وضعیت سلامتی مادر و همچنین کودک او مرتبط&nbsp; است.&nbsp;در تحقیقات اخیر مشخص شده است که بین بارداری، میزان امگا- 3 و واکنش شیمیایی که منجر به تولید سروتونین در مغز می شود ارتباط وجود دارد. سروتونین ماده ای است که در تنظیم خلق و خو نقش دارد.&nbsp; از آن جایی که امگا- 3 از مادر به جنین و همچنین از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود، میزان این اسید چرب در دوران بارداری و حداقل 6 هفته پس از زایمان به شدت کاهش می یابد. مشکل دیگر این است که اغلب افراد از جمله زنان باردار و شیرده به میزان کافی امگا- 3 دریافت نمی کنند.&nbsp;بنابراین یکی از راه های پیشگیری و کنترل افسردگی پس از زایمان این است که به مادران توصیه کنیم در دوران بارداری و شیردهی به میزان کافی از اسیدهای چرب امگا- 3 استفاده کنند. ماهی ها به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا، گردو، دانه کتان و شاهدانه از منابع خوب اسیدهای چرب امگا- 3 به شمار می روند. نقش همسر در درمان افسردگی پس از زایمان افسردگی پس از زایمان موضوعی است که گریبان گیر بسیاری از زنان می شود. در این حالت همسر زن می تواند نقش بسیار مهمی را در درمان و بهبود وضعیت زن ایفا کند. در این موضوع در رابطه با نقش و وظایف مرد در زمان افسردگی اشاره خواهیم کرد. اکنون پدر شده اید و با وجود خستگی ها و فشارهای تازه از داشتن یک کودک زیبا، خوشحال و هیجان زده اید. شما می دانسته اید که تولد فرزند یک اتفاق تازه در زندگی تان است اما یک موضوع غیر قابل پیش بینی رخ داده است: مادر حال خوبی ندارد. شاید نتوانید دقیقا احساسات مادر را درک کنید اما متوجه می شوید که او در شرایط سختی است. او ممکن است در تمام روز غمگین باشد و بی وقفه گریه کند. شاید بگوید که آنقدرها مادر خوب و توانمندی نیست با اینکه بارها به او اطمینان داده اید که او یک مادر خوب و شایسته است. ممکن است با خشونت رفتار کند، عصبانی باشد و آرامش نداشته باشد. نمی توانید مطمئن باشید که او واقعا دچار افسردگی پس از زایمان است پس او را از این موضوع نترسانید، شاید بعد از مدتی این مشکل رفع شود. تنها چیزی که می دانید این است که او خوشحال نیست و همین موضوع باعث می شود تا شما هم بعد از مدتی از تولد فرزند خوشحال نباشید. از این که نمی دانید چگونه رفتار کنید ناراحت نشوید. بسیاری از پدر ها در چنین شرایطی مانند شما نمی توانند راه درست مواجه با این مساله را بفهمند. کار مهمی که باید انجام بدهید، درک کردن ناراحتی مادر است. ابتدا به دنبال علائم بیماری افسردگی پس از زایمان باشید، اگر اطمینان پیدا کردید که مادر افسرده است به دنبال راه چاره باشید. بارداری و مادر شدن علائم روحی متفاوتی در زنان ایجاد می کند. بعضی از آنها بعد از زایمان به شدت با انگیزه و پرانرژی هستند و بعضی دچار افسردگی حادی می شوند. زنی که زایمان کرده و افسرده است، به همه چیز متفاوت نگاه می کند. این علائم هشدارهایی هستند برای اینکه بدانید آیا همسرتان افسردگی دارد یا خیر: عصبانیت: زنی که دچار افسردگی پس از زایمان است نسبت به همه مسایل بسیار حساس و زود رنج است، همسر، فرزند بزرگتر، گریه های نوزاد می توانند او را آنقدر عصبانی کنند که شاید هرگز چنین رفتاری را در او ندیده باشید. او ممکن است بر سر هر کسی فریاد بزند و یا حتی اشیا را به سمت شما نشانه بگیرد. او می داند که این رفتار غیرعادی است و نباید کسانی که دوستش دارند را تا این حد آزار بدهد اما رفتار او از کنترل خارج است. درست فکر نکردن: افسردگی پس از زایمان می تواند باعث تصمیم گیری های غلط و فکرهای منفی در همسرتان بشود. او ممکن است فراموشکار شود و حتی کلمات را اشتباه به کار ببرد. اندیشه های ترسناک: بسیاری از ما گمان می کنیم که می توانیم افکارمان را کنترل کنیم. اما درحقیقت فکر ما کار خودش را می کند و به هرجایی سرک می کشد. کسی که دچار افسردگی می شود نمی تواند فکرش را در مسیر درستی هدایت کند و معمولا افکار ناراحت کننده و ترسناک او را درگیر می کنند. اگر همسرتان مرتب جملاتش را با عبارت «چی می شد اگه. . . » «اگه اینطوری شه. . . » شروع می کند و به حوادث تلخ و ترسناک می پردازد، زنگ خطر به صدا در می آید. بی حسی: شاید شما فکر کنید زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان می شوند پر از احساسات قوی هستند، گریه می کنند و همیشه غمگین و دلسرد رفتار می کنند. اما اگر همسرتان مدام به شما می گوید که از هر احساسی تهی است و هر کاری را نه از روی علاقه بلکه فقط بخاطر وظیفه انجام می دهد او به احتمال زیاد افسرده است. شاید همه چیز زندگی زناشویی شما رو به راه باشد و همسرتان خیلی خوب به کودک رسیدگی کند اما هیچ وقت لبخند نزند، همیشه ساکت باشد و از روح زندگی خالی باشد. در این شرایط همسرتان نیاز به توجه شما و اطرافیانش دارد و لازم است که با یک پزشک مشورت کند. بی خوابی: مادر زمانی که نوزاد خواب است باید بخوابد. اگر همسرتان شبها با بی قراری بیدار می شود او حتما دچار مشکلات جدی است. همه مادران در سال های اول مادر شدن بسیار خسته هستند. اما اگر او مرتب از فشار و خستگی گله می کند و حتی نمی تواند با وجود کمک های شما کمی آرامش داشته باشد، بخوابد و یا به کارهای شخصیش برسد او از مساله ای جدی رنج می برد و به کمک های شما نیازمند است. علائم فیزیکی: افسردگی پس از زایمان فقط روح و روان یک مادر را درگیر نمی کند. سردرد، کمر درد، ناراحتی های معده و حمله های عصبی می توانند ریشه های روحی داشته باشند. اگر همسرتان دچار دردهایی جسمانی می شود که دلایل فیزیکی مشخصی ندارند ممکن است از یک مساله ای روحی رنج ببرد. مجموعه ای از این علایم در همسرتان می تواند نشان دهنده مشکلات و افسردگی پس از زایمان باشد. این نشانه ها را جدی بگیرید و پیش از اینکه افسردگی به یک بیماری مزمن تبدیل شود با روان پزشک یا روانشناس مشورت کنید و جلوی پیشروی بیماری را بگیرید. ۵ کاری که می توانید برای همسرتان انجام بدهید: 1. با افسردگی پس از زایمان آشنا شوید و دلایلش را بفهمید احساس غم پس از زایمان یک دوره طبیعی پس از زایمان است و بعد از یک یا دو هفته از زایمان از بین می رود. این مساله یک بیماری ذهنی و روانی نیست و با درک و کمک اطرافیان به ویژه همسر خود بخود از بین می رود. اگر همسرتان تازه زایمان کرده، بارداری سختی داشته است و یا مشکلات جانبی بر زندگی تان افزوده شده احتمال اینکه دچار این حالات روحی شود بسیار زیاد است. اما افسردگی پس از زایمان و اضطراب یک بیماری روحی جدی است و در هر دوره ای در سال اول زندگی کودک می تواند اتفاق بیفتد. اگر احساس غم و ترس از کودک بعد از دو هفته پس از زایمان از بین نرفت و علایم افسردگی در همسرتان نمایان شد باید آن را جدی بگیرید. به طور کلی احساس گناه، احساس بیماری، هیجان کاذب، خشم و عصبانیت، گریه های مداوم، مشکلات خواب و تغذیه، اضطراب، عدم تمرکز، بی قراری، نگرانی، افکار ترسناک و اوهام و خیالات از دست دادن کودک و فکر کردن به خودکشی یا فرار از خانه در مادر باید جدی گرفته شوند. نکته ای که باید به یاد داشته باشید تشخیص این مساله است که مادر باید حداقل دو یا سه مورد از این علائم را داشته باشد تا افسردگی تشخیص داده شود. مشکلات روحی شدید پس از زایمان، بسیار نادرتر از افسردگی پس از زایمان هستند و با افسردگی پس از زایمان و اضطراب متفاوت هستند. این بیماری معمولا چند هفته یا چند روز بعد از تولد فرزند پدیدار می شود و همراه با توهم، هذیان و پارانویا است. اگر همسرتان این نشانه ها را دارد او ممکن است خودش از این وضعیت آگاه نباشد و متوجه بیماریش نشود و رفتارهای غیرمعمول خواهد داشت. در این موارد حتما باید به روان پزشک مراجعه کنید. 2. نگرانیتان را با مادر در میان بگذارید اگر احساس می کنید همسرتان دچار افسردگی پس از زایمان است در گام بعدی با او در این مورد حرف بزنید. اجازه بدهید او از نگرانی شما در مورد مشکلاتش با خبر شود. از همسرتان بخواهید تا احساساتش را با شما در میان بگذارد. او را مطمئن کنید که هر اتفاق ناخوشایندی که پیش می آید به خاطر ضعف مادری او نیست. همسرتان باید بداند که این بیماری در میان زنان تازه زایمان کرده بسیار رایج است. در حقیقت از هر پنج مادر یکی از آنها به این بیماری دچار می شود، این بیماری موقتی و قابل درمان است. به او بگویید که در این دوران همراهیش می کنید. تحقیقات به خوبی نشان می دهند که حمایت های عاطفی همسر تاثیر مهمی در درمان افسردگی پس از زایمان دارد. ۳ـ با همسرتان از مشاوره روانشناس کمک بگیرید مطالعات نشان می دهند مادران جوانی که دچار این افسردگی هستند به راحتی درمان می شوند و افسردگی کمترین اثر منفی را بر خانواده، همسر و فرزندان می گذارد. مادران جوانی که افسردگی ناشی از زایمان را تجربه می کنند معمولا به شدت منزوی، خجالتی و ترسو می شوند. این حالات روحی باعث می شود که از کمک ها و مشاوره پزشکی استفاده نکنند. امروزه گروههای اجتماعی چه در مراکز درمانی، چه در دنیای مجازی وجود دارند که می توانند به همسرتان کمک کنند تا بدون ترس از قضاوت و یا احساس تنهایی در مورد نگرانی هایش، درمان را شروع کند. اگر همسرتان نمی خواهد از کمک های دیگران استفاده کند، به او القا نکنید که افسردگی مشکل آفرین است. به جای آن در مورد رفتارهای افراد افسرده و کمک هایی که می توان به آنها کرد حرف بزنید. مثلا بعد از شنیدن حرف های همسرتان و احساس همدردی و همدلی با او سعی کنید در مورد احساس های مثبت مثل خواب کافی و کنترل خشم حرف بزنید و قدم به قدم او را برای رسیدن به رفتارهای مثبت همراهی کنید. 4. او را در روند درمان حمایت کنید تصمیمات زیادی در این روند گرفته می شوند. مثلا چه درمانی را انتخاب کنید، چگونه کودک را با شیر مادر تغذیه کنید و از چه پزشکی کمک بگیرید. همسرتان به تنهایی نمی تواند در این موارد تصمیمات درستی بگیرد. زیرا یکی از نشانه های مهم افسردگی پس از زایمان ناتوانی مادر در تصمیم گیری و هدایت افکار درست است، پس به عنوان همسر و نزدیکترین فرد به او باید بیشتر همراهیش کنید. بسیاری از مردم نسبت به دارو درمانی و روان شناسی احساس منفی دارند زیرا درک درستی از بیماری های روحی و روانی ندارند. به جای آنکه همسرتان را قضاوت کنید او را همراهی کنید و از او بخواهید بدون توجه به دیدگاه عامه مردم در مورد استفاده از داروهای روان پزشکی و روان درمانی، به پزشک مراجعه کند. در مورد انواع درمان این بیماری و مزایا و معایب آنها تحقیق کنید و آنچه مناسب روحیات همسرتان است را انتخاب کنید. هر تصمیمی که گرفتید را عملی کنید. اگر یکی از روش های درمانی در مورد همسرتان کاربرد نداشت از روش های دیگر کمک بگیرید. 5. نیازهای خودتان را فراموش نکنید اگر با دیدن این وضعیت شما هم دچار ناامیدی و افسردگی شوید بسیار طبیعی است. تصور شما از تولد فرزند چیز دیگری بود اما گویا مشکلات جدی تری سر راهتان قرار گرفته اند. احساسات و نیازهایتان را نادیده نگیرید. شما باید مراقب خودتان باشید. افسردگی پس از زایمان در مردان نیز وجود دارد و مسائل و مشکلات زیادی برای خانواده ایجاد می کند. اگر احساس یاس و ناامیدی می کنید پیش از اینکه دیر بشود از پزشک کمک بگیرید. یادتان باشد در شرایط نامطلوب مادر و نیازهای طبیعی نوزاد به پدر و مادرش این شما هستید که باید بار مسئولیت را به دوش بگیرید. هرچند این شرایط سخت است اما اگر درست عمل کنید خیلی زود تمام می شوند و روزهای شیرین زندگی خانوادگی سر می رسند. به طور کلی راه های درمان افسردگی علاوه بر دارو درمانی می تواند به صورت مشاوره درمانی باشد که تاثیر زیادی بر روند بهبودی دارد. منبع :&nbsp;beytoote.com&nbsp;|&nbsp;nabzema.com&nbsp;|&nbsp;shafajoo.com&nbsp;|&nbsp;beytoote.com&nbsp;|&nbsp;hidoctor.ir " ,"datePublished":"2018-07-13T11:39:25+04:30","dateModified":"2019-09-28T16:43:00+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }