ویتامین E در بسیاری از مواد غذایی از مانند غلات سبوس دار، تخم مرغ و سبزیجات برگ دار یافت می شود. بهترین راه جذب مقادیر کافی ویتامین E دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم است که با آنتی اکسیدان ها غنی شده باشد.

ویتامینی که نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های متابولیکی و آنزیمی بدن بازی می‌کند و یکی از معروف‌ترین آنتی اکسیدان های ضد سرطان است. این ویتامین به صورت قرص و مکمل بیشتر به دو صورت توکوفرول tocopherols و توکوترینولز tocotrienols تهیه می شود. هر چند ویتامین E موجود در غذاها، سبزیجات و دانه های روغنی یا بهتر بگوییم ویتامین E طبیعی از نوع آلفاتوکوفرول است. ویتامین E محرک آنزیم ها یا همان کاتالیزور ترشح آنزیم های بدن و به عنوان ویتامین ماهواره ای بدن معروف است. این ویتامین قابل حل در چربی نقش مهمی در سلامتی بدن و البته افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. ویتامین E دارای اثرات آنتی اکسیدانی بوده و از تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد بر بدن جلوگیری می کند. آلفاتوکوفرول نوعی از ویتامین E است که بدن می تواند مصرف کند.

فواید ویتامین E برای مردان

1. افزایش سیستم ایمنی بدن به کمک ویتامین E

ویتامین E برای مردان

آنتی اکسیدان ها مانع بروز آسیب های سلولی می شوند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش ویتامین محلول در چربی را نیز ایفا می کند. یکی از اثرات مصرف ویتامین E تقویت سیستم ایمنی بدن است. افزایش مصرف این ویتامین بخصوص در مردان بالای ۶۵ سال کاهش ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی را بهمراه دارد. آنتی اکسیدان ها همیشه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شده، بدن کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می گیرد. ویتامین E آنتی اکسیدانی است که با دو روش سطح سیستم ایمنی را افزایش می دهد. اول این که اجازه نمی دهد پاتوژن های خارج از بدن به آن وارد شوند و ایجاد بیماری کنند. روش دوم ویتامین E کمک به درمان و کنترل بیماری های مزمن و دوره ای در داخل بدن است

2. تاثیر ویتامین E بر سلامت قلب

ویتامین E برای مردان

پزشکان این ویتامین را برای خواص آنتی اکسیدانی آن و همچنین جهت افزایش دو نوع آنزیم که سبب آزاد شدن پروستاسیکلین از طریق سرکوب متابولیسم اسیدآرشیدونیک، می شناسند. و این امر سبب کاهش تجمع پلاکتی که به بیماری های قلبی و عروقی می انجامد، می شود. این ویتامین از اکسیده شدن کلسترول جلوگیری می کند. به همین دلیل ویتامین سلامت قلب، رگ های خونی و عروق محسوب می شود. مردانی که به اندازه کافی ویتامین E مصرف می کنند معمولا دچار حمله های قلبی و سکته های مغزی نمی شوند. بیماری های قلبی هم با حضور ویتامین E مجال بروز ندارند.

3. حمله به رادیکال های آزاد با ویتامین E

ویتامین E برای مردان

ورزش برای سلامتی شما بسیار خوب است، اما آسیب رادیکال های آزاد به علت تمرینات افزایش می یابد. آنها محصولات جانبی سمی ناشی از سوخت و ساز بدن هستند که می توانند منجر به بروز آسیب های بافتی شوند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی در پاکسازی این نوع از رادیکال های آزاد است.

4. نقش ویتامین E بر افزایش باروری

ویتامین E برای مردان

کمبود ویتامین E یکی از دلایل ناباروری شناخته شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف این ویتامین آسیب به سلول های اسپرم ناشی از گردش رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهند که کاهش قابل توجهی در استرس اکسیداتیو سلول های اسپرم مشاهده شده است.

5. تاثیر ویتامین E بر داشتن اسپرم سالم

ویتامین E برای مردان

هر مردی وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرد باید قدرت اسپرم سازی خوبی داشته باشد تا اسپرم های بدن او توانایی حرکت به سمت تخمک را داشته باشند. تحقیقات نشان داده است در مردانی که اسپرم ها ضعیف عمل می کند، ویتامین E بدن آن ها کم است. سطح ویتامین E بدن مرد ارتباط مستقیم با سلامت و حرکت اسپرم ها دارد. علاوه بر نقشی که ویتامین E در سلامت و حرکت اسپرم ها دارد در مردانی که ویتامین E بدنشان پایین است معمولا قدرت جنسی کاهش پیدا می کند.

6. کاهش خطر ابتلا به سرطان با ویتامین E

ویتامین E برای مردان

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است و هر جا آنتی اکسیدان حضور داشته باشد سرطان جایی برای جولان دهی پیدا نمی کند. ویتامین E با از بین بردن رادیکال های آزاد از بروز استرس اکسیداتیو و بیماری های دوره ای و مزمن پیشگیری می کند. سلامت پوست، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات از دیگر مزایای ویتامین E برای بدن مردان است.

ویتامین E و خطر سرطان پروستات

ویتامین E برای مردان

دریافت دوز بالای آنتی اکسیدان مانند ویتامین E می تواند سلول ها را از آسیب سرطان زاها حفظ کند. بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می تواند خطر برخی از سرطان ها را کاهش دهد. دریافت ویتامین E و کاهش خطر  بیماری های قلبی و سرطان با هم ترکیب هستند. یک تحقیق در سال 2009 اطلاعات مربوط به بیش از 35.000 مرد را مورد بررسی قرار داد. این آقایان به چهار گروه تقسیم شده بودند: سلنیوم، ویتامین E، سلنیم + ویتامین E و گروهی که شبه دارو دریافت می کرد. شرکت کنندگان در تحقیق این مکمل ها را حدود 3 سال دریافت می کردند و چند سال پس از تحقیق نیز همچنان اطلاعاتشان ثبت می شد. محققان تاثیری از ویتامین E، سلنیوم و یا ترکیب از این دو در کاهش خطر سرطان پروستات ندیدند. از آنجا که دریافت دوز بالای ویتامین E در آقایان تاثیری روی سرطان پروستات نداشت بنابراین متخصصان دیگر مقدار زیاد آن را برای مردان سالم تجویز نمی کنند چون حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین E بالا می تواند تاثیری معکوس داشته باشد. فراموش نکنید در اینجا مصرف بیش از حد ویتامین E ملاک است و یک فرد سالم همچنان باید به تامین نیاز روزانه به ویتامین E بپردازد.

ویتامین E و بیماری های قلبی

ویتامین E برای مردان

ویتامین E می تواند از اکسیده شدن ویتامین E جلوگیری کند. LDL اکسیده شده برای سلامت قلب ضرر بیشتری دارد، بنابراین پیشگیری از اکسیده شدن LDL می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. ویتامین E می تواند از تجمع پلاکت ها جلوگیری کند که می تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد. برخی مطالعات جمعیتی به خوبی رابطه بین مصرف بالای ویتامین E و کاهش بیماری های قلبی عروقی را نشان می دهند. به خاطر این ارتباط مثبتی که تحقیقات نشان می دهند، بسیاری از متخصصان سلامت برای پیشگیری و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی توصیه می کنند از مکمل های ویتامین E استفاده کنید. با این حال تحقیقات اخیر نشان می دهند دریافت دوز بالای ویتامین E نمی تواند روی سلامت قلب تاثیر داشته باشد. در واقع یک تحقیق نشان داد دریافت دوز بسیار بالای ویتامین E در برخی افراد می تواند خطر بروز سکته مغزی را نیز افزایش دهد. بنابراین دریافت دوز بالای ویتامین E برای افراد بالغی که سالم هستند دیگر توصیه نمی شود. بهترین کار این است که غذاهای حاوی ویتامین E دریافت کنیم و اگر دچار کمبود هستیم می توانیم مکمل های این ویتامین را به کار ببریم. دوز بالای ویتامین E در برخی افراد که در خطر بیماری های قلبی قرار دارند ممکن است همچنان مفید باشد بنابراین اگر در مورد ویتامین E و سلامتتان سوال دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین E و آنتی اکسیدان

ویتامین E برای مردان

غشا سلولی می تواند در خطر آسیب رادیکال های آزاد درون بدن قرار بگیرد. از آنجا که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است می تواند به تثبیت غشا سلولی کمک کند و از آنها در برابر رادیکال های آزاد محافظت نماید. تحقیقات موسسه لینوس پالینگ نشان داده ویتامین E می تواند روی پروتئین سلول ها و آنزیم ها تاثیر بگذارد. برای مثال در تحقیقات روی سلول ها، ویتامین E نشان داد می تواند ایمنی سلول های T را افزایش دهد.

ویتامین E و اسپرم

ویتامین E برای مردان

هر نوع اختلال جنسی در مردان، از جمله تحرک نامناسب اسپرم، تعداد کم اسپرم یا کاهش میل جنسی، باعث خجالت و ناراحتی مردها می شود. برای حل این مشکل می توانید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا مشکلات اختلال جنسی برطرف شود مثلا می توانید ویتامین E ( خواص قرص ویتامین E، میزان مصرف و عوارض جانبی آن) را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

تاثیر ویتامین E بر اسپرم

1. بهبود حرکت اسپرم

ویتامین E برای مردان

مصرف مکمل های ویتامین E و یا تغییر رژیم غذایی برای ترکیب غذاهای غنی از ویتامین E، مانند آفتابگردان، آجیل، سبزی و گوجه فرنگی، می تواند به بهبود کیفیت اسپرم کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه ای 400 میلی گرم ویتامین E را همراه با 225 میکروگرم سلنیوم مصرف کردند، نتایج افزایش تحرک اسپرم را نشان داد. گزارش می شود حرکت مستقیم اسپرم بر باروری تاثیر می گذارد، چرا که اسپرم باید بتواند راه های رسیدن به تخمک را پیدا کند.

2. افزایش تعداد اسپرم

ویتامین E برای مردان

تعداد کم اسپرم می تواند باروری شما را کاهش دهد. مقدار کم اسپرم به معنی مقدار اسپرم کمتر از 20 میلیون در هر میلی لیتر مایع منی است. این مسئله می تواند به دلایلی از جمله پیری و عفونت هایی مانند تومورها و نقص های کروموزومی رخ دهد. پزشک شما ممکن است عمل جراحی یا درمان هورمونی را برای افزایش اسپرم توصیه کند، اما مصرف مکمل ویتامین E نیز ممکن است مفید باشد. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان است که بدن شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. تحقیقات منتشر شده در شماره فوریه 2009 "مجله انجمن پزشکی هند" نشان می دهد که تعداد کم اسپرم با آسیب های رادیکال آزاد ارتباط دارد و ویتامین E ممکن است برای محافظت از اسپرم در برابر این آسیب استفاده شود.

3. افزایش میل جنسی

ویتامین E برای مردان

اضافه کردن ویتامین E به رژیم غذایی روزانه باعث افزایش میل جنسی می شود. وب سایت تناسب اندام مردان گزارش می دهد که خوردن غذاهای حاوی ویتامین E باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن می شود. بدون تستوسترون کافی در بدن، استقامت جنسی و علاقه جنسی کاهش می یابد. هنگامی که میل جنسی کاهش می یابد، پزشک هورمون درمانی را توصیه می کند. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند مصرف روزانه ویتامین E را به مقدار IU 400 توصیه میکند تا از اختلال عملکرد جنسی مانند کاهش میل جنسی که ناشی از اختلالات هورمونی است جلوگیری شود.

مکمل های ویتامین E

ویتامین E برای مردان

تحقیقات روی مکمل های ویتامین E و تاثیرشان روی بیماری های مزمن نتایجی در هم آمیخته داشته. برخی تحقیقات اظهار می کنند ممکن است مزیتی وجود داشته باشد، برخی می گویند تاثیری ندارد و برخی نیز می گویند مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند باعث افزایش خطر برخی بیماری ها نیز بشود. با اینکه نتیجه دقیقی را نمی توان از این تحقیقات برداشت کرد اما پزشکان معمولا استفاده از مکمل های ویتامین E را به افراد سالم جهت پیشگیری از بیماری توصیه نمی کنند. برخی افراد که در خطر ابتلا به بیماری ها هستند می توانند پس از مشورت و تشخیص پزشک از این ویتامین استفاده کنند. دریافت ویتامین E بالا از غذاها هیچ ایرادی ندارد و اینجا فقط مکمل ها هستند که ممکن است تاثیر منفی داشته باشند.

منابع غذایی ویتامین E

ویتامین E برای مردان

روغن های گیاهی یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین E هستند. یک قاشق غذا خوری روغن آفتابگردان 5.6 میلی گرم آلفا توکوفرول در خود دارد. از دیگر منابع ویتامین E می توان به روغن گلرنگ، هسته انگور و کانولا اشاره کرد. به گفته موسسه لینوس پالینگ بیش از 90 درصدِ افراد بالغ به اندازه نیاز روزانه خود ویتامین E دریافت نمی کنند. مقدار مورد نیاز مردان و زنان بالغ به ویتامین E  پانزده میلی گرم است. بنابراین افزایش خوردن غذاهایی که شامل ویتامین E هستند می تواند کمک کند به اندازه نیاز روزانه خود از این ویتامین بهره مند شوید.

موارد مصرف ویتامین E

ویتامین E برای مردان

  •  ویتامین E در موادی مانند غلات، نان سبوس دار، سبوس گندم، بادام زمینی تازه، بادام، گردو، زیتون، سویا، روغن آفتابگردان، تخمه آفتابگردان، سبزی هایی مانند کلم، کاهو، اسفناج، مواد لبنی، ماهی، تخم مرغ، خامه تازه، جگر گاو و جو دارد. 
  • به دلیل کلسترول بالا در زرده تخم مرغ نباید زیاد آن را مصرف کرد و نیز جگر دارای کلسترول بسیار بالایی بوده که مصرف آن باید بسیار محدود شود و همچنین خامه و مواد لبنی و پرچرب هم نباید خیلی مصرف کرد.
  •  مصرف آنتی اکسیدانها به میزان اندازه و لازم برای بدن ضروری است و در صورت صلاحدید پزشک می‌توان اقدام به مصرف قرص های ویتامین E کرد و در حال حاضر علاوه بر تجویز آن از سوی پزشکان پوست به منظور حفظ جوانی و طراوت پوست در دیگر حوزه های پزشکی نیز به عنوان عامل ضد بروز بیماری سرطان به وسیله پزشکان متخصص و با صلاحدید آنها تجویز می شود.
  • همچنین استفاده از کرم های موضعی حاوی آنتی اکسیدانها به منظور جلوگیری از تاثیر زیان آور رادیکالهای آزاد توصیه می شود.

میزان ویتامین E مورد نیاز بدن

ویتامین E برای مردان

میزان توصیه شده ویتامین e (هم آنچه در غذا وجود دارد و هم آنچه در مکمل ها هست) در افراد به شرح زیر است:

سن میزان توصیه شده ویتامین E در واحد میلی گرم(mg) 

کودکان

  • ۱ تا ۳ سالگی ۶ میلی گرم در روز 
  • ۴ تا ۸ سالگی ۷ میلی‌ گرم در روز 
  •  ۹ تا ۱۳ سالگی ۱۱ میلی گرم در روز 

زنان

  • ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز
  • باردار ۱۵ میلی گرم در روز 
  • شیردهی ۱۹ میلی گرم در روز 

مردان

  • ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز 
 
بیشترین حدی از این مکمل که بدن می‌تواند تحمل کند، به میزان زیر است، قابل ذکر است که برای مصرف مقادیر بالای این ویتامین که به منظور درمان کمبود ویتامین E استفاده می‌شود، دستور پزشک مورد نیاز است.

سن بیشترین میزان قابل تحمل برای بدن در واحد میلی گرم (mg) 

  • ۱ تا ۳ سالگی ۲۰۰ میلی گرم 
  • ۴ تا ۸ سالگی ۳۰۰ میلی گرم 
  • ۹ تا ۱۳ سالگی ۶۰۰ میلی گرم 
  • ۱۴ تا ۱۸ سالگی ۸۰۰ میلی گرم 
  • ۱۹ سال به بالا ۱۰۰۰ میلی گرم
از آنجاییکه ویتامین e یک ویتامین محلول در چربی است، بهترین شیوه مصرف آن همراه غذا می‌باشد.

منابع طبیعی ویتامین E

ویتامین E برای مردان

اکثر افراد ویتامین E کافی و مورد نیازشان را از خوراکیها دریافت می‌کنند. بصورت کلی با مصرف روازنه یا هفتگی منابع طبیعی تامین کننده این ویتامین، می توان به سطح نرمال آن در بدن دست یافت. در شرایطی که جذب این ویتامین با مشکل همراه باشد یا توانید رژیم غذایی مناسب را برای دریافت آن رعایت کنید می توانید با نظر پزشک از مکمل های دارویی برای این منظور استفاده کنید.

بهترین منابع ویتامین E 

ویتامین E برای مردان

  • روغن های گیاهی
  • سبزیجات برگدار و پر رنگ همچون اسفناج
  • غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی شده با ویتامین E
  • تخم مرغ
  • آجیل

میزان ویتامین E موجود در منابع طبیعی

میزان ویتامین e در هر ۱۰۰ گرم از ماده غذایی حدودا در اندازه زیر است:

خوراکیهای حاوی ویتامین E و میزان وجود ویتامین E در صد گرم (mg/ 100 g) 

  • روغن جوانه گندم ۱۵۰ میلی گرم
  • روغن آفتاب گردان ۴۱ میلی گرم
  • آجیل ها ۲۱ میلی گرم
  • روغن خرما ۱۵ میلی گرم
  • سبزیجات برگدار و پررنگ  از قبیل اسفناج، برگ چغندر و … ۲٫۵ میلی گرم
  • آواکادو ۲٫۱ میلی گرم
  • کیوی ۱٫۵ میلی گرم
  • کلم بروکلی ۱ میلی گرم
  • گوجه فرنگی ۵٫ میلی گرم

خطرات مصرف زیاد ویتامین E

ویتامین E برای مردان

  • خطرات و مزایای استفاده از ویتامین E هنوز شناخته شده نیست.
  • مصرف بلندمدت ویتامین E (بیشتر از ۱۰ سال) می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود. 
  • یک از تحقیقاتی که در مورد این بیماری انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف بالای ویتامین E ( بیشتر از ۴۰۰ UI در روز) چه بصورت طبیعی و چه بشکل مکمل باعث افزایش خطر مرگ می‌شود. 
  • تحقیقات دانشمندان قلب و عروق نشان می‌دهد که افرادی که مشکلات قلبی عروقی و یا دیابت دارند و روزانه بیشتر از ۴۰۰ UI ویتامین E دریافت می‌کنند،‌ در خطر نارسایی قلبی قرار دارند.
  • مردانیکه در هفته بیشتر از ۷ بار مکمل های مولتی ویتامین بهمراه ویتامین E مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها بشدت افزایش می‌یابد.
  • انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که ویتامین E مورد نیاز بدنتان را از راههای طبیعی تامین کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض جانبی ویتامین E

ویتامین E برای مردان

  • ویتامین E موضعی می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
  • مصرف بیش از حد مکمل ویتامین E می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر گردد. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.
  • افرادیکه از داروهای رقیق کننده خون (همچون وارفارین و یا آسپرین) و یا سایر داروها استفاده می‌کنند، می بایست قبل از مصرف با پزشک‌شان مشورت نمایند.

منبع : دکتر سلام | آفتاب | میزان | باشگاه خبرنگاران | اوما | راستینه

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":19}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
19

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "ویتامین E برای مردان","headline" : "ویتامین E برای مردان", "url" : "https://jameesalamat.com/node/99","id" : "https://jameesalamat.com/node/99","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20E%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86_0.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" ویتامین E در بسیاری از مواد غذایی از مانند غلات سبوس دار، تخم مرغ و سبزیجات برگ دار یافت می شود. بهترین راه جذب مقادیر کافی ویتامین E دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم است که با آنتی اکسیدان ها غنی شده باشد." , "articleBody" : " ویتامینی که نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های متابولیکی و آنزیمی بدن بازی می‌کند و یکی از معروف‌ترین آنتی اکسیدان های ضد سرطان است.&nbsp;این ویتامین به صورت قرص و مکمل بیشتر به دو صورت توکوفرول tocopherols و توکوترینولز tocotrienols تهیه می شود. هر چند ویتامین E موجود در غذاها، سبزیجات و دانه های روغنی یا بهتر بگوییم ویتامین E طبیعی از نوع آلفاتوکوفرول است.&nbsp;ویتامین E محرک آنزیم ها یا همان کاتالیزور ترشح آنزیم های بدن و به عنوان ویتامین ماهواره ای بدن معروف است. این ویتامین قابل حل در چربی نقش مهمی در سلامتی بدن و البته افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. ویتامین E دارای اثرات آنتی اکسیدانی بوده و از تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد بر بدن جلوگیری می کند.&nbsp;آلفاتوکوفرول نوعی از ویتامین E است که بدن می تواند مصرف کند. فواید ویتامین E برای مردان 1. افزایش سیستم ایمنی بدن به کمک ویتامین E آنتی اکسیدان ها مانع بروز آسیب های سلولی می شوند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش ویتامین محلول در چربی را نیز ایفا می کند. یکی از اثرات مصرف ویتامین E&nbsp;تقویت سیستم ایمنی بدن&nbsp;است. افزایش مصرف این ویتامین بخصوص در مردان بالای ۶۵ سال کاهش ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی را بهمراه دارد.&nbsp;آنتی اکسیدان ها همیشه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شده، بدن کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می گیرد. ویتامین E آنتی اکسیدانی است که با دو روش سطح سیستم ایمنی را افزایش می دهد. اول این که اجازه نمی دهد پاتوژن های خارج از بدن به آن وارد شوند و ایجاد بیماری کنند. روش دوم ویتامین E کمک به درمان و کنترل بیماری های مزمن و دوره ای در داخل بدن است 2. تاثیر ویتامین E بر سلامت قلب پزشکان این ویتامین را برای خواص آنتی اکسیدانی آن و همچنین جهت افزایش دو نوع آنزیم که سبب آزاد شدن پروستاسیکلین از طریق سرکوب متابولیسم اسیدآرشیدونیک، می شناسند. و این امر سبب کاهش تجمع پلاکتی که به بیماری های قلبی و عروقی می انجامد، می شود.&nbsp;این ویتامین از اکسیده شدن کلسترول جلوگیری می کند. به همین دلیل ویتامین سلامت قلب، رگ های خونی و عروق محسوب می شود. مردانی که به اندازه کافی ویتامین E مصرف می کنند معمولا دچار حمله های قلبی و سکته های مغزی نمی شوند. بیماری های قلبی هم با حضور ویتامین E مجال بروز ندارند. 3. حمله به رادیکال های آزاد با ویتامین E ورزش برای سلامتی شما بسیار خوب است، اما آسیب رادیکال های آزاد به علت تمرینات افزایش می یابد. آنها محصولات جانبی سمی ناشی از سوخت و ساز بدن هستند که می توانند منجر به بروز آسیب های بافتی شوند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی در پاکسازی این نوع از رادیکال های آزاد است. 4. نقش ویتامین E بر افزایش باروری کمبود ویتامین E یکی از دلایل ناباروری شناخته شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف این ویتامین آسیب به سلول های&nbsp;اسپرم&nbsp;ناشی از گردش رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهند که کاهش قابل توجهی در&nbsp;استرس&nbsp;اکسیداتیو سلول های&nbsp;اسپرم&nbsp;مشاهده شده است. 5. تاثیر ویتامین E بر داشتن اسپرم سالم هر مردی وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرد باید قدرت اسپرم سازی خوبی داشته باشد تا اسپرم های بدن او توانایی حرکت به سمت تخمک را داشته باشند. تحقیقات نشان داده است در مردانی که اسپرم ها ضعیف عمل می کند، ویتامین E&nbsp;بدن آن ها کم است. سطح ویتامین E بدن مرد ارتباط مستقیم با سلامت و حرکت اسپرم ها دارد. علاوه بر نقشی که ویتامین E در سلامت و حرکت اسپرم ها دارد در مردانی که ویتامین E بدنشان پایین است معمولا قدرت جنسی کاهش پیدا می کند. 6. کاهش خطر ابتلا به سرطان با ویتامین E این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است و هر جا آنتی اکسیدان حضور داشته باشد سرطان جایی برای جولان دهی پیدا نمی کند. ویتامین E با از بین بردن رادیکال های آزاد از بروز استرس اکسیداتیو و بیماری های دوره ای و مزمن پیشگیری می کند. سلامت پوست، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات از دیگر مزایای ویتامین E برای بدن مردان است. ویتامین E و خطر سرطان پروستات دریافت دوز بالای آنتی اکسیدان مانند ویتامین E می تواند سلول ها را از آسیب سرطان زاها حفظ کند.&nbsp;بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می تواند خطر برخی از سرطان ها را کاهش دهد. دریافت ویتامین E و کاهش خطر&nbsp; بیماری های قلبی و سرطان با هم ترکیب هستند.&nbsp;یک تحقیق در سال 2009 اطلاعات مربوط به بیش از 35.000 مرد را مورد بررسی قرار داد. این آقایان به چهار گروه تقسیم شده بودند: سلنیوم، ویتامین E، سلنیم + ویتامین E و گروهی که شبه دارو دریافت می کرد.&nbsp;شرکت کنندگان در تحقیق این مکمل ها را حدود 3 سال دریافت می کردند و چند سال پس از تحقیق نیز همچنان اطلاعاتشان ثبت می شد.&nbsp;محققان تاثیری از ویتامین E، سلنیوم و یا ترکیب از این دو در کاهش خطر سرطان پروستات ندیدند.&nbsp;از آنجا که دریافت دوز بالای ویتامین E در آقایان تاثیری روی سرطان پروستات نداشت بنابراین متخصصان دیگر مقدار زیاد آن را برای مردان سالم تجویز نمی کنند چون حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین E بالا می تواند تاثیری معکوس داشته باشد.&nbsp;فراموش نکنید در اینجا مصرف بیش از حد ویتامین E ملاک است و یک فرد سالم همچنان باید به تامین نیاز روزانه به ویتامین E بپردازد. ویتامین E و بیماری های&nbsp;قلبی ویتامین E می تواند از اکسیده شدن ویتامین E جلوگیری کند. LDL اکسیده شده برای سلامت قلب ضرر بیشتری دارد، بنابراین پیشگیری از اکسیده شدن LDL می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.&nbsp;ویتامین E می تواند از تجمع پلاکت ها جلوگیری کند که می تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.&nbsp;برخی مطالعات جمعیتی به خوبی رابطه بین مصرف بالای ویتامین E و کاهش بیماری های قلبی عروقی را نشان می دهند.&nbsp;به خاطر این ارتباط مثبتی که تحقیقات نشان می دهند، بسیاری از متخصصان سلامت برای پیشگیری و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی توصیه می کنند از مکمل های ویتامین E استفاده کنید.&nbsp;با این حال تحقیقات اخیر نشان می دهند دریافت دوز بالای ویتامین E نمی تواند روی سلامت قلب تاثیر داشته باشد.&nbsp;در واقع یک تحقیق نشان داد دریافت دوز بسیار بالای ویتامین E در برخی افراد می تواند خطر بروز سکته مغزی را نیز افزایش دهد.&nbsp;بنابراین دریافت دوز بالای ویتامین E برای افراد بالغی که سالم هستند دیگر توصیه نمی شود. بهترین کار این است که غذاهای حاوی ویتامین E دریافت کنیم و اگر دچار کمبود هستیم می توانیم مکمل های این ویتامین را به کار ببریم.&nbsp;دوز بالای ویتامین E در برخی افراد که در خطر بیماری های قلبی قرار دارند ممکن است همچنان مفید باشد بنابراین اگر در مورد ویتامین E و سلامتتان سوال دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین E و آنتی اکسیدان غشا سلولی می تواند در خطر آسیب رادیکال های آزاد درون بدن قرار بگیرد.&nbsp;از آنجا که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است می تواند به تثبیت غشا سلولی کمک کند و از آنها در برابر رادیکال های آزاد محافظت نماید.&nbsp;تحقیقات موسسه لینوس پالینگ نشان داده ویتامین E می تواند روی پروتئین سلول ها و آنزیم ها تاثیر بگذارد.&nbsp;برای مثال در تحقیقات روی سلول ها، ویتامین E نشان داد می تواند ایمنی سلول های T را افزایش دهد. ویتامین E و اسپرم هر نوع اختلال جنسی در مردان، از جمله تحرک نامناسب اسپرم، تعداد کم اسپرم یا کاهش میل جنسی، باعث خجالت و ناراحتی مردها می شود. برای حل این مشکل می توانید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا مشکلات اختلال جنسی برطرف شود مثلا می توانید ویتامین E ( خواص قرص ویتامین E، میزان مصرف و عوارض جانبی آن) را به رژیم غذایی خود بیفزایید. تاثیر ویتامین E بر اسپرم 1. بهبود حرکت اسپرم مصرف مکمل های ویتامین E و یا تغییر رژیم غذایی برای ترکیب غذاهای غنی از ویتامین E، مانند آفتابگردان، آجیل، سبزی و گوجه فرنگی، می تواند به بهبود کیفیت اسپرم کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه ای 400 میلی گرم ویتامین E را همراه با 225 میکروگرم سلنیوم مصرف کردند، نتایج افزایش تحرک اسپرم را نشان داد. گزارش می شود حرکت مستقیم اسپرم بر باروری تاثیر می گذارد، چرا که اسپرم باید بتواند راه های رسیدن به تخمک را پیدا کند. 2. افزایش تعداد اسپرم تعداد کم اسپرم&nbsp;می تواند باروری شما را کاهش دهد. مقدار کم اسپرم به معنی مقدار اسپرم کمتر از 20 میلیون در هر میلی لیتر مایع منی است. این مسئله می تواند به دلایلی از جمله پیری و عفونت هایی مانند تومورها و نقص های کروموزومی رخ دهد. پزشک شما ممکن است عمل جراحی یا درمان هورمونی را برای افزایش اسپرم توصیه کند، اما مصرف مکمل ویتامین E نیز ممکن است مفید باشد. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان است که بدن شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. تحقیقات منتشر شده در شماره فوریه 2009 "مجله انجمن پزشکی هند" نشان می دهد که تعداد کم اسپرم با آسیب های رادیکال آزاد ارتباط دارد و ویتامین E ممکن است برای محافظت از اسپرم در برابر این آسیب استفاده شود. 3. افزایش میل جنسی اضافه کردن ویتامین E به رژیم غذایی روزانه باعث افزایش میل جنسی می شود. وب سایت تناسب اندام مردان گزارش می دهد که خوردن غذاهای حاوی ویتامین E باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن می شود. بدون تستوسترون کافی در بدن، استقامت جنسی و علاقه جنسی کاهش می یابد.&nbsp;هنگامی که میل جنسی&nbsp;کاهش می یابد، پزشک هورمون درمانی را توصیه می کند. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند مصرف روزانه ویتامین E را به مقدار IU 400 توصیه میکند تا از اختلال عملکرد جنسی مانند کاهش میل جنسی که ناشی از اختلالات هورمونی است جلوگیری شود. مکمل های ویتامین E تحقیقات روی مکمل های ویتامین E و تاثیرشان روی بیماری های مزمن نتایجی در هم آمیخته داشته.&nbsp;برخی تحقیقات اظهار می کنند ممکن است مزیتی وجود داشته باشد، برخی می گویند تاثیری ندارد و برخی نیز می گویند مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند باعث افزایش خطر برخی بیماری ها نیز بشود.&nbsp;با اینکه نتیجه دقیقی را نمی توان از این تحقیقات برداشت کرد اما پزشکان معمولا استفاده از مکمل های ویتامین E را به افراد سالم جهت پیشگیری از بیماری توصیه نمی کنند.&nbsp;برخی افراد که در خطر ابتلا به بیماری ها هستند می توانند پس از مشورت و تشخیص پزشک&nbsp;از این ویتامین استفاده کنند.&nbsp;دریافت ویتامین E بالا از غذاها هیچ ایرادی ندارد و اینجا فقط مکمل ها هستند که ممکن است تاثیر منفی داشته باشند. منابع غذایی ویتامین E روغن های گیاهی یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین E هستند. یک قاشق غذا خوری روغن آفتابگردان 5.6 میلی گرم آلفا توکوفرول در خود دارد.&nbsp;از دیگر منابع ویتامین E می توان به روغن گلرنگ، هسته انگور و کانولا اشاره کرد.&nbsp;به گفته موسسه لینوس پالینگ بیش از 90 درصدِ افراد بالغ به اندازه نیاز روزانه خود ویتامین E دریافت نمی کنند.&nbsp;مقدار مورد نیاز مردان و زنان بالغ به ویتامین E&nbsp; پانزده میلی گرم است.&nbsp;بنابراین افزایش خوردن غذاهایی که شامل ویتامین E هستند می تواند کمک کند به اندازه نیاز روزانه خود از این ویتامین بهره مند شوید. موارد مصرف ویتامین E &nbsp;ویتامین E در موادی مانند غلات، نان سبوس دار، سبوس گندم، بادام زمینی تازه، بادام، گردو، زیتون، سویا، روغن آفتابگردان، تخمه آفتابگردان، سبزی هایی مانند کلم، کاهو، اسفناج، مواد لبنی،&nbsp;ماهی، تخم مرغ، خامه تازه، جگر گاو و جو دارد.&nbsp; به دلیل کلسترول بالا در زرده تخم مرغ نباید زیاد آن را مصرف کرد و نیز جگر دارای کلسترول بسیار بالایی بوده که مصرف آن باید بسیار محدود شود و همچنین خامه و مواد لبنی و پرچرب هم نباید خیلی مصرف کرد. &nbsp;مصرف آنتی اکسیدانها به میزان اندازه و لازم برای بدن ضروری است و در صورت صلاحدید پزشک می‌توان اقدام به مصرف قرص های ویتامین E کرد و در حال حاضر علاوه بر تجویز آن از سوی پزشکان پوست به منظور حفظ جوانی و طراوت پوست در دیگر حوزه های پزشکی نیز به عنوان عامل ضد بروز بیماری سرطان به وسیله پزشکان متخصص و با صلاحدید آنها تجویز می شود. همچنین استفاده از کرم های موضعی حاوی آنتی اکسیدانها به منظور جلوگیری از تاثیر زیان آور رادیکالهای آزاد توصیه می شود. میزان ویتامین E مورد نیاز بدن میزان توصیه شده ویتامین e (هم آنچه در غذا وجود دارد و هم آنچه در مکمل ها هست) در افراد به شرح&nbsp;زیر است: سن میزان توصیه شده ویتامین E در واحد میلی گرم(mg)&nbsp; کودکان ۱ تا ۳ سالگی ۶ میلی گرم در روز&nbsp; ۴ تا ۸ سالگی ۷ میلی‌ گرم در روز&nbsp; &nbsp;۹ تا ۱۳ سالگی ۱۱ میلی گرم در روز&nbsp; زنان ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز باردار ۱۵ میلی گرم در روز&nbsp; شیردهی ۱۹ میلی گرم در روز&nbsp; مردان ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز&nbsp; &nbsp; بیشترین حدی از این مکمل که بدن می‌تواند تحمل کند، به میزان زیر است، قابل ذکر است که برای مصرف مقادیر بالای این ویتامین که به منظور درمان کمبود ویتامین E استفاده می‌شود، دستور پزشک مورد نیاز است. سن بیشترین میزان قابل تحمل برای بدن در واحد میلی گرم (mg)&nbsp; ۱ تا ۳ سالگی ۲۰۰ میلی گرم&nbsp; ۴ تا ۸ سالگی ۳۰۰ میلی گرم&nbsp; ۹ تا ۱۳ سالگی ۶۰۰ میلی گرم&nbsp; ۱۴ تا ۱۸ سالگی ۸۰۰ میلی گرم&nbsp; ۱۹ سال به بالا ۱۰۰۰ میلی گرم از آنجاییکه ویتامین e یک ویتامین محلول در چربی است، بهترین شیوه مصرف آن همراه غذا می‌باشد. منابع طبیعی ویتامین E اکثر افراد ویتامین E کافی و مورد نیازشان را از خوراکیها دریافت می‌کنند. بصورت کلی با مصرف روازنه یا هفتگی منابع طبیعی تامین کننده این ویتامین، می توان به سطح نرمال آن در بدن دست یافت. در شرایطی که جذب این ویتامین با مشکل همراه باشد یا توانید رژیم غذایی مناسب را برای دریافت آن رعایت کنید می توانید با نظر پزشک از مکمل های دارویی برای این منظور استفاده کنید. بهترین منابع ویتامین E&nbsp; روغن های گیاهی سبزیجات برگدار و پر رنگ همچون اسفناج غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی شده با ویتامین E تخم مرغ آجیل میزان ویتامین E موجود در منابع طبیعی میزان ویتامین e در هر ۱۰۰ گرم از ماده غذایی حدودا در اندازه زیر است: خوراکیهای حاوی ویتامین E و میزان وجود ویتامین E در صد گرم (mg/ 100 g)&nbsp; روغن جوانه گندم ۱۵۰ میلی گرم روغن آفتاب گردان ۴۱ میلی گرم آجیل ها ۲۱ میلی گرم روغن خرما ۱۵ میلی گرم سبزیجات برگدار و پررنگ&nbsp; از قبیل اسفناج، برگ چغندر و … ۲٫۵ میلی گرم آواکادو ۲٫۱ میلی گرم کیوی ۱٫۵ میلی گرم کلم بروکلی ۱ میلی گرم گوجه فرنگی ۵٫ میلی گرم خطرات&nbsp;مصرف زیاد ویتامین E خطرات و مزایای استفاده از ویتامین E هنوز شناخته شده نیست. مصرف بلندمدت ویتامین E (بیشتر از ۱۰ سال) می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود.&nbsp; یک از تحقیقاتی که در مورد این بیماری انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف بالای ویتامین E ( بیشتر از ۴۰۰ UI در روز) چه بصورت طبیعی و چه بشکل مکمل باعث افزایش خطر مرگ می‌شود.&nbsp; تحقیقات دانشمندان قلب و عروق نشان می‌دهد که افرادی که مشکلات قلبی عروقی و یا دیابت دارند و روزانه بیشتر از ۴۰۰ UI ویتامین E دریافت می‌کنند،‌ در خطر نارسایی قلبی قرار دارند. مردانیکه در هفته بیشتر از ۷ بار مکمل های مولتی ویتامین بهمراه ویتامین E مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها بشدت افزایش می‌یابد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که ویتامین E مورد نیاز بدنتان را از راههای طبیعی تامین کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید. عوارض جانبی ویتامین E ویتامین E موضعی می‌تواند باعث تحریک پوست شود. مصرف بیش از حد مکمل ویتامین E می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر گردد. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود. افرادیکه از داروهای رقیق کننده خون (همچون وارفارین و یا آسپرین) و یا سایر داروها استفاده می‌کنند، می بایست قبل از مصرف با پزشک‌شان مشورت نمایند. منبع :&nbsp;دکتر سلام | آفتاب | میزان | باشگاه خبرنگاران | اوما | راستینه " ,"datePublished":"2018-02-27T00:28:03+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:30+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }