قرص سیتریزین (Cetirizine) یک داروی ضدآلرژی و ضد حساسیت می‌باشد که برای درمان آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم یا عطسه ناشی از آلرژی مصرف می‌شود

با تغییر فصل‌ها حساسیت‌های مختلف خود را نشان می‌دهند. برخی افراد لاجرم هر ساله با این مشکل رو به رو شده و مجبورند برای کاهش علایم حساسیت که بیشتر شامل عطسه و قرمزی چشم‌هاست به انواع آنتی‌هیستامین‌ها پناه ببرند. قرص سیتریزین یکی از این داروهاست.

قرص سیتریزین

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

سیتریزین ( cetirizine ) نوعی آنتی هیستامین است که میتواند هیستامین بدن را کاهش دهد. افزایش هیستامین در بدن میتواند باعث ایجاد علائمی مانند عطسه، خارش چشم ها، قرمز شدن چشم ها، آبریزش از چشم ها و بینی و … شود. با استفاده از سیتریزین این علائم بهبود میابد. قرص سیتریزین یک داروی ضدآلرژی و ضد حساسیت می‌باشد که کاربرد اصلی آن درمان حساسیت و خارش است. این دارو همچنین برای درمان تب یونجه، کهیر و خارش‌های پوستی ناشی از حساسیت‌ها و آلرژی‌ها استفاده می‌شود. از قرص سیتریزین برای درمان آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم، عطسه و خارش بینی و گلو و پوست (در صورتی که این علائم ناشی از آلرژی و حساسیت باشد) نیز استفاده می‌شود. قرص و کپسول سیتریزین برای افراد بزرگسال و کودکان بیش از شش سال مناسب می‌باشد در حالی‌که مایع خوراکی آن برای بچه‌های کوچک‌تر نیز در دسترس می‌باشد. سیتریزین مانند سایر داروهای ضدآلرژی و حساسیت، میتواند باعث خواب آلودگی و کاهش تمرکز شما شود. بعد از مصرف این دارو، از رانندگی و سایر فعالیت هایی که به تمرکز بالا نیاز دارد خودداری کنید. همچنین مصرف الکل میتواند عوارض جانبی سیتریزین را افزایش دهد. در صورتی که از سایر داروهای آلرژی و یا سرماخوردگی، قرص های خواب آور، آرام بخش ها، شل کننده های عضلات و داروهای افسردگی استفاده میکنید، قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید.

شربت سیتریزین

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

شربت سیتریزین (Cetirizine) یک داروی ضد آلرژی و ضد حساسیت می باشد. از این دارو می توان برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه،خارش، ترشح اشک یا آبریزش بینی استفاده کرد. قرص و کپسول این دارو برای بزرگسالان و فرم شربت آن برای کودکان مناسب می باشد. البته مصرف این دارو در کودکان کمتر از دو سال مناسب نیست و توصیه نمی شود.

مکانیسم اثر شربت سیتریزین به این صورت است که اثرات آنتی هیستامین سیتریزین به علت رقابت با هیستامین در اتصال به گیرندهH1 است . کاربر د آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن است به دلیل جلوگیری از اثرات انقباضی هیستامین در برونش ها در این بیماران باشد .

اثر فارماکوکینتیک شربت سیتریزین آن به این شکل است که حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر میشود.در صورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش می یابد. موارد منع مصرف هشدارها عوارض جانبی تداخل دارویی نکات قابل توصیه این دارو ممکن است باعث منگی شود.

مقدار و نحوه مصرف سیتریزین

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

پیشنهاد می‌شود میزان دقیق این دارو طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور معمول می‌توان از الگوی مصرف زیر برای این دارو پیروی کرد:

  • برای بزرگسالان و کودکان بزرگ تر از ۱۲ سال: یک قرص سیتریزین ۱۰ میلی‌گرم در روز
  • برای کودکان بین سنین ۶ تا ۱۲ سال: دو عدد سیتریزین ۵ میلی‌گرم در روز
  • برای کودکان بین ۲ تا ۶ سال: دو عدد سیتریزین ۲.۵ میلی‌گرم در روز

توجه: اگر استفاده از یک دوز آن را فراموش کردید، نگران نباشید، فقط دوز بعدی را زمانی که احساس کردید به آن نیاز دارید مصرف کنید، هرگز برای جبران دوز فراموش شده در یک زمان دو قرص را مصرف نکنید.

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

  • مصرف دارو از ۴ روز قبل از تست‌های تشخیص پوستی قطع گردد.
  • از جهت بروز خواب آلودگی شدید بیمار را تحت نظر داشته باشید

مصرف سیتریزین در دوران بارداری و حاملگی

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

این دارو در رده B قرار دارد، در هر صورت قبل از مصرف دارو، باردار بودن خود را به پزشک اطلاع دهید .

مصرف سیتریزین در دوران شیردهی

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و حتما قبل از مصرف دارو باید با پزشک مشورت نمایید .

عوارض جانبی مصرف قرص سیتریزین

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

این دارو نیز مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. شما ممکن است یک یا چند مورد از این عوارض را تجربه کنید و یا هیچ کدام از عوارض در شما مشاهده نشود.

رایج ترین عوارض احتمالی مصرف مصرف سیتریزین عبارتند از :

  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • نامنظم شدن ضربان
  • احساس بی حوصلگی شدید
  • بیش فعالی
  • گیجی و مشکلات بینایی و عدم حفظ تعادل
  • کاهش مقدار ادرار
  • خواب آلودگی
  • خشک شدن دهان و گلو
  • حالت تهوع
  • سرفه
  • یبوست

عوارض جانبی سیتریزین به صورت تخصصی

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

عوارض عمومی

سکته مغزی، خستگی شدید، خشکی دهان و گلو، سردرد، شکم درد، بیش فعالی و بی حوصلگی، کمر درد، درد قفسه سینه، آرتریت، پوکی استخوان، ضعیف شدن عضلات، خارش، عرق کردن زیاد، آلوپسی، درماتیت، جوش، اگزما، کم شدن ادرار، عفونت ادرار، بی اختیاری ادرار، درد پستان در زنان، خون ریزی زودهنگام قاعدگی، واژینیت، تپش قلب، تاکی کاردی، نارسایی قلبی، افزایش فشار خون، افزایش وزن و چاقی.

عوارض سیتریزین بر سیستم عصبی

به صورت شایع (14.3 درصد ) سکته مغزی، سردرد (14 درصد)، سرگیجه (1 تا 10 درصد)، کاهش حس چشایی، پارستزی (حس سوزن سوزن شدن)، لرزش، میگرن، تیک های عصبی، اختلالات گوارشی، اختلال حافظه، دیازژیا، دیسکینزی، دیستونی، انسنکوپ، آمنیزی

عوارض سیتریزین بر دستگاه گوارشی

خشک شدن دهان و گلو، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، یبوست، نفخ، افزایش بزاق، پوسیدگی دندان، هموروئید، تغییر رنگ زبان، بزرگ شدن شکم

عوارض سیتریزین بر دستگاه تنفسی

سرفه، اختلال در تنفس، تنگی نفس، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، برونشیت، افزایش خلط، سینوزیت

عوارض سیتریزین  از لحاظ روانی

سردرگمی، اختلال حافظه، کاهش میل جنسی، اضطراب، بیش فعالی، اختلال خواب، افسردگی، توهم، تیک عصبی، افزایش احتمال خودکشی

فراموشی مصرف قرص سیتریزین

در صورتی که مصرف یک وعده داروی خود را فراموش کردید، به محض یاداوری، قرص خود را مصرف کنید. در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک میشوید، دوز فراموش شده را رها کنید.

مصرف بیش از حد سیتریزین

در صورتی که به اشتباه و یا با هدف خودکشی با سیتریزین، بیش از حد دارو مصرف کرده اید، با اورژانس تماس بگیرید.

تداخل دارویی با سیتریزین

قبل از تجویز این دارو توسط پزشک، در صورتی که داروی دیگری مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید. سیتریزین ممکن است با سایر داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای سرماخوردگی، مسکن، فشارخون، ضد افسردگی، ضد اضطراب، داروهای خواب آور و … تداخل داشته باشد.

برخی از داروهایی که با سیتریزین تداخل دارند 

دیفن هیدرامین، داروهای ضد تشنج، کاربامازپین، آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم، کدئین، آمی تریپتیلین، ریتالین، کلرپرومازین، ترازودون، متادون، ترامادول، آسپرین، استامینوفن، کاپتوپریل و …

میزان و دوز مصرف سیتریزین

هر دارویی را باید به میزانی که دکتر تجویز کرده است مصرف کنید. مقادیر موجود در این متن فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست .

دوز مصرف سیتریزین در بزرگسالان

  • 5 تا 10 میلی گرم یکبار در روز
  • حداکثر دوز 10 میلی گرم در روز (در افراد بالای 65 سال بهتر است بیش از 5 میلی گرم در روز نباشد )

میزان و دوز مصرف سیتریزین در کودکان

برای درمان آلرژی در کودک معمولا با دوز اولیه 2.5 میلی گرم در روز آغاز شده و در صورت نیاز به 5 میلی گرم به صورت دو وعده 2.5 میلیگرمی سیتریزین در روز افزایش میبابد. اگر از داروی مایع سیتریزین برای کودک خود استفاده می کنید، از دوزهای نوشته روی بطری به دقت پیروی کنید تا بتوانید دوز مصرفی دقیق را به کودک خود بدهید.

نحوه مصرف سیتریزین HCL

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

در صورت مصرف بدون نسخه این دارو برای خود درمانی، قبل از مصرف تمام نکات روی بسته بندی محصول را بخوانید. اگر سوالی دارید، با مسئول داروخانه مشورت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور معمولا به صورت روزانه مصرف کنید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را خوب بجوید و سپس قورت دهید. اگر از قرص هایی که به سرعت حل میشوند استفاده می کنید، اجازه دهید قرص روی زبان حل شود و سپس آن را، با آب و یا بدون آب ببلعید. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز آن را با دقت با استفاده از وسیله اندازه گیری قاشق خاص اندازه گیری  کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین میشود. دوز خود را افزایش ندهید و یا این دارو را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید. اگر علائم آلرژی شما بهبود نیافتند، اگر زخمهای تان پس از ۳ روز درمان بهبود نیافتند یا اگر بیش از ۶ هفته وجود کهیرها طول کشیدند، به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که وضعیت شما بدتر شود یا اگر فکر می کنید مشکل جدی پزشکی دارید (مانند واکنش آلرژیک بسیار جدی آنافیلاکسی)، فورا به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی در ارتباط با مصرف سیتریزین

قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز

اگر در حال مصرف بدون نسخه این دارو هستید، تمام اطلاعات دارویی را قبل از مصرف مطالعه کنید. اگر سوالی درباره دارو داشتید، از پزشک داروخانه بپرسید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده، درست طبق دستور پزشک آن را مصرف کنید که معمولا یک بار در روز استفاده می شود.

اگر قرص جویدنی سیتریزین را مصرف می کنید، هر قرص را به طور کامل جویده و سپس ببلعید. اگر از قرص زود حل شونده سیتریزین استفاده می کنید، ابتدا اجازه دهید قرص به خوبی روی زبان تان حل شود و سپس آن را با آب یا بدون آب قورت دهید.اگر از شکل مایع این دارو مصرف می کنید، میزان دارو را به دقت اندازه بگیرید.

میزان دارو متناسب با سن، شرایط بیماری و واکنش بدن نسبت به دارو تعیین می شود.میزان مصرف دارو را افزایش ندهید یا بیشتر از حد توصیه شده از آن مصرف نکنید.  
اگر علائم حساسیت بهبود پیدا نمی کند، اگر کهیرهای بروز کرده 3 روز پس از درمان بهبود پیدا نکردند، یا اگر کهیرها بیشتر از هفته طول کشیدند، به پزشک مراجعه کنید. اگر شرایط بیماری بدتر شد و یا اگر فکر می کنید دچار مشکل جدی شده اید (مانند واکنش های شدید حساسیتی مثل آنافیلاکسی) بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. 

  • این دارو برای کودکان زیر دو سال مناسب نمی‌باشد.
  • چنانچه به بیماری‌های مزمن کبد مبتلا هستید از این دارو استفاده نکنید.
  • اطلاعاتی مبنی بر بروز وابستگی و سوءمصرف با سیتریزین وجود ندارد.
  • اگر مبتلا به صرع هستید یا در معرض تشنج قرار دارید باید قبل از مصرف قرص سیتریزین با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف این قرص در دوران حاملگی باید خودداری شود. اگرچه استفاده تصادفی این دارو توسط زن حامله هیچ گونه تاثیر مضری برای چنین ندارد. با این وجود مصرف این دارو باید قطع گردد.
  • در طول دوران شیردهی نباید از این قرص استفاده کنید زیرا ماده سیتریزین وارد جریان شیر مادر می‌شود.
  • حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر می‌شود. در صورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش می‌یابد.
  • می‌توانید از قرص‌های سیتریزین قبل یا بعد از غذا استفاده کنید. همچنین می‌توانید این قرص را با استفاده از یک لیوان نوشیدنی یا آب مصرف کنید.
  • اگر هر یک از علایم عوارض قرص سیتریزین که در ادامه عنوان شده است ادامه یافت یا برای شما مشکلاتی ایجاد کرد بهتر است پزشک و یا متخصص خود را در جریان قرار دهید.
  • مصرف قهوه و چای می‌تواند از گیجی ناشی از دارو بکاهد.
  • اگر با مصرف دارو خواب‌آلودگی روی دهد، از انجام فعالیت‌های مخاطره‌آمیز خودداری کنید.

سلام من بعد از یک سرماخوردگی جزئ کمی تنگی نفس پیدا کردم به دلیل وضعیت کرنا به پزشک مراجعه ننمودم اما شربت اسپکتورانت وبردمکزین و تیوفلین جی استفاده کردم نتیجه مطلوب نگرفتم ولی با خوردن قرص شیروزین ١٠میلی خیلی بهتر شدم ولی نمی‌دانم تا کی باید استفاده از این قرص زا ادامه دهم، اگر ممکنه راهنمایی فرمایید

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.4,"reviewCount":43}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
43

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز ","headline" : "قرص و شربت سیتریزین | نحوه مصرف، عوارض و میزان دوز ", "url" : "https://jameesalamat.com/node/119","id" : "https://jameesalamat.com/node/119","image":[ "http://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D9%82%D8%B1%D8%B5%20%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%86.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" قرص سیتریزین (Cetirizine) یک داروی ضدآلرژی و ضد حساسیت می‌باشد که برای درمان آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم یا عطسه ناشی از آلرژی مصرف می‌شود" , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. قرص سیتریزین شربت سیتریزین مقدار و نحوه مصرف سیتریزین توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری مصرف سیتریزین در دوران بارداری و حاملگی مصرف سیتریزین در دوران شیردهی عوارض جانبی مصرف سیتریزین عوارض جانبی سیتریزین به صورت تخصصی عوارض عمومی عوارض سیتریزین بر سیستم عصبی عوارض سیتریزین بر دستگاه گوارشی عوارض سیتریزین بر دستگاه تنفسی عوارض سیتریزین&nbsp; از لحاظ روانی فراموشی مصرف قرص سیتریزین مصرف بیش از حد سیتریزین تداخل دارویی با سیتریزین برخی از داروهایی که با سیتریزین تداخل دارند میزان و دوز مصرف سیتریزین دوز مصرف سیتریزین در بزرگسالان میزان و دوز مصرف سیتریزین در کودکان نحوه مصرف سیتریزین HCL نکاتی در ارتباط با مصرف سیتریزین با تغییر فصل‌ها حساسیت‌های مختلف خود را نشان می‌دهند. برخی افراد لاجرم هر ساله با این مشکل رو به رو شده و مجبورند برای کاهش علایم حساسیت که بیشتر شامل عطسه و قرمزی چشم‌هاست به انواع آنتی‌هیستامین‌ها پناه ببرند. قرص سیتریزین یکی از این داروهاست. قرص سیتریزین سیتریزین ( cetirizine ) نوعی آنتی هیستامین است که میتواند هیستامین بدن را کاهش دهد. افزایش هیستامین در بدن میتواند باعث ایجاد علائمی مانند عطسه، خارش چشم ها، قرمز شدن چشم ها، آبریزش از چشم ها و بینی و … شود. با استفاده از سیتریزین&nbsp;این علائم بهبود میابد.&nbsp;قرص سیتریزین&nbsp;یک داروی ضدآلرژی و ضد حساسیت می‌باشد که کاربرد اصلی آن درمان حساسیت و خارش است. این دارو همچنین برای درمان تب یونجه، کهیر و خارش‌های پوستی ناشی از حساسیت‌ها و آلرژی‌ها استفاده می‌شود. از قرص سیتریزین برای درمان آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم، عطسه و خارش بینی و گلو و پوست (در صورتی که این علائم ناشی از آلرژی و حساسیت باشد) نیز استفاده می‌شود.&nbsp;قرص و کپسول سیتریزین برای افراد بزرگسال و کودکان بیش از شش سال مناسب می‌باشد در حالی‌که مایع خوراکی آن برای بچه‌های کوچک‌تر نیز در دسترس می‌باشد.&nbsp;سیتریزین&nbsp;مانند سایر داروهای ضدآلرژی و حساسیت، میتواند باعث خواب آلودگی و کاهش تمرکز شما شود. بعد از مصرف این دارو، از رانندگی و سایر فعالیت هایی که به تمرکز بالا نیاز دارد خودداری کنید. همچنین مصرف الکل میتواند عوارض جانبی سیتریزین را افزایش دهد. در صورتی که از سایر داروهای آلرژی و یا سرماخوردگی، قرص های خواب آور، آرام بخش ها، شل کننده های عضلات و داروهای افسردگی استفاده میکنید، قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید. شربت سیتریزین شربت سیتریزین (Cetirizine) یک داروی ضد آلرژی و ضد حساسیت می باشد. از این دارو می توان برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه،خارش، ترشح اشک یا آبریزش بینی استفاده کرد. قرص و کپسول این دارو برای بزرگسالان و فرم شربت آن برای کودکان مناسب می باشد. البته مصرف این دارو در کودکان کمتر از دو سال مناسب نیست و توصیه نمی شود. مکانیسم اثر شربت سیتریزین به این صورت است که اثرات آنتی هیستامین سیتریزین به علت رقابت با هیستامین در اتصال به گیرندهH1 است . کاربر د آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن است به دلیل جلوگیری از اثرات انقباضی هیستامین در برونش ها در این بیماران باشد . اثر فارماکوکینتیک شربت سیتریزین آن به این شکل است که حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر میشود.در صورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش می یابد. موارد منع مصرف هشدارها عوارض جانبی تداخل دارویی نکات قابل توصیه این دارو ممکن است باعث منگی شود. مقدار و نحوه مصرف سیتریزین پیشنهاد می‌شود میزان دقیق این دارو طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور معمول می‌توان از الگوی مصرف زیر برای این دارو پیروی کرد: برای بزرگسالان و کودکان بزرگ تر از ۱۲ سال: یک قرص سیتریزین ۱۰ میلی‌گرم در روز برای کودکان بین سنین ۶ تا ۱۲ سال: دو عدد سیتریزین ۵ میلی‌گرم در روز برای کودکان بین ۲ تا ۶ سال: دو عدد سیتریزین ۲.۵ میلی‌گرم در روز توجه: اگر استفاده از یک دوز آن را فراموش کردید، نگران نباشید، فقط دوز بعدی را زمانی که احساس کردید به آن نیاز دارید مصرف کنید، هرگز برای جبران دوز فراموش شده در یک زمان دو قرص را مصرف نکنید. توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری مصرف دارو از ۴ روز قبل از تست‌های تشخیص پوستی قطع گردد. از جهت بروز خواب آلودگی شدید بیمار را تحت نظر داشته باشید مصرف سیتریزین در دوران بارداری و حاملگی این دارو در رده B قرار دارد، در هر صورت قبل از مصرف دارو، باردار بودن خود را به پزشک اطلاع دهید . حتما بخوانید:&nbsp;مصرف داروی ضد حساسیت در دوران بارداری مصرف سیتریزین در دوران شیردهی این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و حتما قبل از مصرف دارو باید با پزشک مشورت نمایید . عوارض جانبی مصرف قرص سیتریزین این دارو نیز مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. شما ممکن است یک یا چند مورد از این عوارض را تجربه کنید و یا هیچ کدام از عوارض در شما مشاهده نشود. رایج ترین عوارض احتمالی مصرف مصرف سیتریزین&nbsp;عبارتند از : افزایش تعداد ضربان قلب نامنظم شدن ضربان احساس بی حوصلگی شدید بیش فعالی گیجی و مشکلات بینایی و عدم حفظ تعادل کاهش مقدار ادرار خواب آلودگی خشک شدن دهان و گلو حالت تهوع سرفه یبوست عوارض جانبی سیتریزین به صورت تخصصی عوارض عمومی سکته مغزی، خستگی شدید، خشکی دهان و گلو، سردرد، شکم درد، بیش فعالی و بی حوصلگی،&nbsp;کمر درد، درد قفسه سینه، آرتریت، پوکی استخوان، ضعیف شدن عضلات، خارش، عرق کردن زیاد، آلوپسی، درماتیت، جوش، اگزما، کم شدن ادرار، عفونت ادرار، بی اختیاری ادرار، درد پستان در زنان، خون ریزی زودهنگام قاعدگی، واژینیت، تپش قلب، تاکی کاردی، نارسایی قلبی، افزایش فشار خون، افزایش وزن و چاقی. عوارض سیتریزین&nbsp;بر سیستم عصبی به صورت شایع (14.3 درصد ) سکته مغزی، سردرد (14 درصد)، سرگیجه (1 تا 10 درصد)، کاهش حس چشایی، پارستزی (حس سوزن سوزن شدن)، لرزش، میگرن، تیک های عصبی، اختلالات گوارشی، اختلال حافظه، دیازژیا، دیسکینزی، دیستونی، انسنکوپ، آمنیزی عوارض سیتریزین بر دستگاه گوارشی خشک شدن دهان و گلو، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، یبوست، نفخ، افزایش بزاق، پوسیدگی دندان، هموروئید، تغییر رنگ زبان، بزرگ شدن شکم عوارض سیتریزین بر دستگاه تنفسی سرفه، اختلال در تنفس، تنگی نفس، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، برونشیت، افزایش خلط، سینوزیت عوارض سیتریزین&nbsp; از لحاظ روانی سردرگمی، اختلال حافظه، کاهش میل جنسی، اضطراب، بیش فعالی، اختلال خواب، افسردگی، توهم، تیک عصبی، افزایش احتمال خودکشی فراموشی مصرف قرص سیتریزین در صورتی که مصرف یک وعده داروی خود را فراموش کردید، به محض یاداوری، قرص خود را مصرف کنید. در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک میشوید، دوز فراموش شده را رها کنید. مصرف بیش از حد سیتریزین در صورتی که به اشتباه و یا با هدف خودکشی با سیتریزین، بیش از حد دارو مصرف کرده اید، با اورژانس تماس بگیرید. تداخل دارویی با سیتریزین قبل از تجویز این دارو توسط پزشک، در صورتی که داروی دیگری مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید. سیتریزین ممکن است با سایر داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای سرماخوردگی، مسکن، فشارخون، ضد افسردگی، ضد اضطراب، داروهای خواب آور و … تداخل داشته باشد. برخی از داروهایی که با سیتریزین تداخل دارند&nbsp; دیفن هیدرامین، داروهای ضد تشنج، کاربامازپین، آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم، کدئین، آمی تریپتیلین، ریتالین، کلرپرومازین، ترازودون، متادون، ترامادول، آسپرین، استامینوفن، کاپتوپریل و … میزان و دوز مصرف سیتریزین هر دارویی را باید به میزانی که دکتر تجویز کرده است مصرف کنید. مقادیر موجود در این متن فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست . دوز مصرف سیتریزین در بزرگسالان 5 تا 10 میلی گرم یکبار در روز حداکثر دوز 10 میلی گرم در روز (در افراد بالای 65 سال بهتر است بیش از 5 میلی گرم در روز نباشد ) میزان و دوز مصرف سیتریزین در کودکان برای درمان آلرژی در کودک معمولا با دوز اولیه 2.5 میلی گرم در روز آغاز شده و در صورت نیاز به 5 میلی گرم به صورت دو وعده 2.5 میلیگرمی سیتریزین در روز افزایش میبابد.&nbsp;اگر از داروی مایع سیتریزین برای کودک خود استفاده می کنید، از دوزهای نوشته روی بطری به دقت پیروی کنید تا بتوانید دوز مصرفی دقیق را به کودک خود بدهید. نحوه مصرف سیتریزین HCL در صورت مصرف بدون نسخه این دارو برای خود درمانی، قبل از مصرف تمام نکات روی بسته بندی محصول را بخوانید. اگر سوالی دارید، با مسئول داروخانه مشورت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور معمولا به صورت روزانه مصرف کنید.&nbsp;اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را خوب بجوید و سپس قورت دهید. اگر از قرص هایی که به سرعت حل میشوند استفاده می کنید، اجازه دهید قرص روی زبان حل شود و سپس آن را، با آب و یا بدون آب ببلعید. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز آن را با دقت با استفاده از وسیله اندازه گیری&nbsp;قاشق خاص اندازه گیری&nbsp; کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.&nbsp;دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین میشود. دوز خود را افزایش ندهید و یا این دارو را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید.&nbsp;اگر علائم آلرژی شما بهبود نیافتند، اگر زخمهای تان پس از ۳ روز درمان بهبود نیافتند یا اگر بیش از ۶ هفته وجود کهیرها طول کشیدند، به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که وضعیت شما بدتر شود یا اگر فکر می کنید مشکل جدی پزشکی دارید (مانند واکنش آلرژیک بسیار جدی&nbsp;آنافیلاکسی)، فورا به پزشک مراجعه کنید. نکاتی در ارتباط با مصرف سیتریزین اگر در حال مصرف بدون نسخه این دارو هستید، تمام اطلاعات دارویی را قبل از مصرف مطالعه کنید. اگر سوالی درباره دارو داشتید، از پزشک داروخانه بپرسید.&nbsp;اگر پزشک این دارو را تجویز کرده، درست طبق دستور پزشک آن را مصرف کنید که معمولا یک بار در روز استفاده می شود. اگر قرص جویدنی سیتریزین را مصرف می کنید، هر قرص را به طور کامل جویده و سپس ببلعید. اگر از قرص زود حل شونده سیتریزین استفاده می کنید،&nbsp;ابتدا اجازه دهید قرص به خوبی روی زبان تان حل شود و سپس آن را با آب یا بدون آب قورت دهید.اگر از شکل مایع این دارو مصرف می کنید، میزان دارو را به دقت اندازه بگیرید. میزان دارو متناسب با سن، شرایط بیماری و واکنش بدن نسبت به دارو تعیین می شود.میزان مصرف دارو را افزایش ندهید یا بیشتر از حد توصیه شده از آن مصرف نکنید.&nbsp;&nbsp; اگر علائم حساسیت بهبود پیدا نمی کند، اگر کهیرهای بروز کرده 3 روز پس از درمان بهبود پیدا نکردند، یا اگر کهیرها بیشتر از هفته طول کشیدند، به پزشک مراجعه کنید.&nbsp;اگر شرایط بیماری بدتر شد و یا اگر فکر می کنید دچار مشکل جدی شده اید (مانند واکنش های شدید حساسیتی مثل آنافیلاکسی) بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.&nbsp; این دارو برای کودکان زیر دو سال مناسب نمی‌باشد. چنانچه به بیماری‌های مزمن کبد مبتلا هستید از این دارو استفاده نکنید. اطلاعاتی مبنی بر بروز وابستگی و سوءمصرف با سیتریزین وجود ندارد. اگر مبتلا به صرع هستید یا در معرض تشنج قرار دارید باید قبل از مصرف قرص سیتریزین با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف این قرص در دوران حاملگی باید خودداری شود. اگرچه استفاده تصادفی این دارو توسط زن حامله هیچ گونه تاثیر مضری برای چنین ندارد. با این وجود مصرف این دارو باید قطع گردد. در طول دوران شیردهی نباید از این قرص استفاده کنید زیرا ماده سیتریزین وارد جریان شیر مادر می‌شود. حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر می‌شود. در صورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش می‌یابد. می‌توانید از قرص‌های سیتریزین قبل یا بعد از غذا استفاده کنید. همچنین می‌توانید این قرص را با استفاده از یک لیوان نوشیدنی یا آب مصرف کنید. اگر هر یک از علایم عوارض قرص سیتریزین که در ادامه عنوان شده است ادامه یافت یا برای شما مشکلاتی ایجاد کرد بهتر است پزشک و یا متخصص خود را در جریان قرار دهید. مصرف قهوه و چای می‌تواند از گیجی ناشی از دارو بکاهد. اگر با مصرف دارو خواب‌آلودگی روی دهد، از انجام فعالیت‌های مخاطره‌آمیز خودداری کنید. منبع : | ستاره | پاموه | تک پزشک&nbsp;| دلگرام " ,"datePublished":"2018-05-01T07:37:58+04:30","dateModified":"2019-09-18T13:39:02+04:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }