اصلی ترین دلیل شکل گیری کبد چرب گرید ۱ یا گرید ۲ یا گرید ۳ داشتن رژیم غذایی نا مناسب است. همانطور که رژیم غذایی ناسالم می تواند موجب چرب شدن کبد فرد شود، به همان اندازه نیز می تواند در درمان آن تاثیرگذار باشد.

رژیم غذایی مفید برای کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

ماهی

ماهی های چرب مملو از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش التهاب می شوند و با نگه داشتن نسبت امگا 3 به امگا 6 در سطح نرمال، سبب کاهش وزن می شوند. دانشمندان ثابت کرده اند که مصرف ماهی که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد، به کاهش چربی در کبد، می تواند کمک کند که یک روش عالی برای درمان NAFLD و NASH است.

ماهی قزل آلا وحشی، ماهی خال مخالی، کپور نقره ای و هیلسا را به منظور کاهش وزن و چربی اضافه در کبد و کاهش استرس مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون چربی خون را بهبود می بخشد، متابولیسم گلوکز و حساسیت گلوکز را افزایش می دهد. روغن زیتون یک منبع عالی از اسیدهای چرب غیر اشباع است که به بیماران مبتلا به NAFLD کمک می کند تا شرایط خود را بهبود ببخشند.

4 تا 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در روز مصرف کنید. از روغن زیتون  برای سس سالاد، کباب کردن، پختن، و سرخ کردن سبزیجات استفاده کنید.

آووکادو

این میوه با طعم کره ای و ملایم خود سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع (MUFAs) می باشد. MUFAs، التهاب ناشی از افزایش وزن و سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهد و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. بنابراین آووکادو در کاهش وزن نقش دارد و هنگامی که در سرتاسر بدن کاهش وزن داشته باشید، در نتیجه چربی کبد هم کاهش پیدا می کند.

گردو 

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که گردو، منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم می باشد. گردو به کاهش سطح تری گلیسرید کبدی، کاهش التهاب و افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند. تحقیق دیگری که توسط دانشمندان فرانسوی انجام گرفت، نشان داد که گردو، انباشتگی چربی کبد را کاهش می دهد. گردو را می توانید به طور منظم به وعده صبحانه یا کاسه سالاد خود اضافه کرده و بخورید.

توفو

توفو، منبع خوبی از پروتئین و آنتی اکسیدان ها می باشد. دانشمندان با بررسی خواص ایمنی آن برای بدن دریافتند که مصرف منظم توفو باعث کاهش سطح کلسترول بد، کاهش وزن و افزایش کل پروتئین و آلبومین می شود.

توفو را کباب کرده و یا به قطعات کوچکی برش دهید و در وعده ناهار یا شام خود، به ظرف سالاد اضافه کنید.

سبزیجات و میوه ها

مصرف روزانه سبزیجات و میوه ها، درصد چربی را در بدن شما کاهش می دهد و در نتیجه، چربی کبد نیز کاهش پیدا می کند. از سبزیجات و میوه های رنگارنگ استفاده کنید زیرا از هر کدام، مواد مغذی متفاوتی را دریافت خواهید کرد.

همچنین، هر روز چهار وعده از پنج نوع سبزی و سه وعده از سه نوع میوه مختلف را مصرف کنید. در طول دو هفته، وزن زیادی را از دست خواهید داد و کبد شما شروع به بازسازی مجدد خود خواهد کرد.

چای سبز 

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن است. این چای طراوت بخش، منبعی از آنتی اکسیدان ها است که باعث کاهش التهاب کبدی، کاهش میزان چربی در کبد و کاهش سطح آنزیم های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می شود.

روزی 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید تا از شر چربی اضافی خلاص شوید.

سیر

سیر یک ماده غذایی عالی است. آليسين موجود در سير يک آنتی اکسيدان قوی است و شما را از بيماری های مختلفی، از جمله کبد چرب غير الکلی و الکل، محافظت می کند. سیر به کاهش التهاب، خارج کردن سموم بدن و کاهش حجم چربی در بدن کمک می کند.

صبح بهتر است یک حبه سیر خام  بخورید. اگر نه، سیر را به سوپ و سس سالاد اضافه کرده و یا سرخ کنید.

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و منبع غنی از فیبر و مس می باشد. دانشمندان پی بردند که با مصرف دانه آفتابگردان، استرس اکسیداتیو کاهش یافته و کبد چرب غیر الکی (NAFLD)درمان می شود.

دانه آفتابگردان را به اسموتی یا وعده صبحانه خود اضافه کنید و یا قبل یا بعد از فعالیت، یک مشت از این دانه ها را بخورید.

جو 

بلغور جو دو سر، یک ماده غذایی محبوب کاهش دهنده وزن می باشد زیرا منبع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است. مصرف مرتب بلغور جو دو سر، در از دست دادن چربی بیش از حد و درمان نوع غیر الکلی (NAFLD) این بیماری، کمک می کند.

بلغور جو دوسر را با شیر آماده کنید تهیه کنید و به جای شکر، عسل یا کمی نمک به آن اضافه کنید (مزه خوبی به آن میدهد). انواع توت ها و آجیل را نیز می توانید اضافه کنید تا به مدت طولانی تری شما را سیر نگه دارد و به شما انرژی بدهد. همچنین می توانید برخی سبزیجات مانند هویج، کلم بروکلی و قارچ را به جو اضافه کنید و در وعده ناهار یا شام بخورید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی، نوعی سبزی غنی از آنتی اکسیدان است که همه عاشق آن هستند. گذشته از شوخی، مصرف مرتب کلم بروکلی به کاهش چربی بدن و خارج شدن سموم بدن کمک می کند. دانشمندان بر این باورند که کلم بروکلی باعث کاهش تری گلیسیرید های کبدی و ماکروفاژهای کبدی می شود، بنابراین باعث سلامتی کبد می شود.

برای وعده ناهار یا شام، یک فنجان کوچک بروکلی بخارپز و یا کبابی مصرف کنید تا از  بدتر شدن این بیماری کبدی جلوگیری شود.

این لیستی از 11 غذای برتری بودند که از کبد شما محافظت می کنند. همچنین باید از مصرف مواد غذایی که باعث بروز این بیماری کبدی می شوند، آگاهی داشته باشید. در اینجا فهرستی از غذاهایی که نباید مصرف کنید را ارائه می کنیم.

تغذیه غیر مفید برای بیماری کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

الکل

مصرف بیش از حد الکل باعث استئاتوز کبدی شده که می تواند به سیروز کبدی و سرطان کبد منجر شود. اولین اقدام، محدود کردن مصرف الکل می باشد. اگر در شما این بیماری کبدی تشخیص داده شده، باید اعتیاد مصرف الکل خود را بلافاصله ترک کنید و حداقل سه هفته الکل مصرف نکنید.

شکر

شکر یک نوع سم است که به تدریج بر روی بدن تاثیر می گذارد. شما به مصرف آن معتاد می شوید، وزن خود را افزایش می دهید و نسبت به انسولین مقاوم شده و دچار دیابت می شوید و اگر رژیم غذایی خود را تغییر ندهید، به کبد چرب غیر الکلی ( NAFLD ) مبتلا می شوید. مصرف شکر تصفیه شده را قطع کنید و در عوض، از عسل یا شیرین کننده های گیاهی استفاده کنید.

نان سفید

نان سفید، غذایی با شاخص گلیسمی بالا می باشد و به سرعت قابل هضم است. به همین دلیل است که هر چه نان سفید بخورید، متوجه میزان مصرف آن نمی شوید. نتیجه نهایی چه می شود؟ نتیجه مصرف زیاد نان سفید، انباشت چربی در قسمت های مختلف بدن می باشد. اگر در مصرف آن دقت نداشته باشید، منجر به این بیماری کبدی می شود. به جای مصرف نان سفید و نان های بسته بندی شده، از نان گندم یا نان های خانگی استفاده کنید.

گوشت قرمز

مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز سلامت قلب و عروق را در معرض خطر قرار می دهد، زیرا دارای چربی های اشباع شده زیادی است و می تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) شود.

چربی های ترانس

چربی های ترانس در تمام غذاهای سرخ شده، بیسکوئیت ها و کراکر ها وجود دارد. مصرف بیش از اندازه این نوع مواد غذایی، منجر به چاقی، دیابت و نوع غیر الکلی (NAFLD) این بیماری می شود.

دانه های تصفیه شده

دانه های تصفیه و فراوری شده در نان سفید، پاستا و برنج سفید موجود هستند. در فرایند فراوری این دانه ها، فیبر آنها حذف می شود و این موضوع، سطح قند خون را بالا می برد. 

غذاهای شور و سرخ شده

وجود میزان زیاد غذاهای شور و سرخ شده در رژیم غذایی، کالری دریافتی را بالا برده و خطر چاقی را افزایش می دهد. اما شما می توانید افزودن ادویه ها و سبزیجات را به عنوان یک راهکار برای مزه دار کردن غذاها بدون استفاده از نمک، امتحان کنید. به جای سرخ کردن غذاها نیز آنها را کبابی یا بخارپز نمایید. 

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار سرشار از شکر هستند. مصرف زیاد شکر منجر به چاقی و افزایش وزن و این بیماری کبدی می شود. از مصرف نوشیدنی های گازدار، حتی نوع رژیمی آن هم اجتناب کنید و به جای آن از دوغ، آب نارگیل، آب، چای سبز و قهوه استفاده کنید.

نمک

مصرف زیاد نمک باعث احتباس آب در بدن شده و مانع از متابولیسم گلوکز می شود که به اضافه وزن و چاقی، دیابت و این بیماری کبدی منجر می گردد. مقدار مصرف نمک را در غذاهای خود به حداقل برسانید تا از آسیب رسیدن به کبد پیشگیری کرده باشید.

تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری کبدی، خوردن مواد غذایی سالم می باشد. 

درمان کبد چرب با زردچوبه

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد که پلی فنل های موجود در زردچوبه، ممکن است در درمان کبد چرب و کاهش خطر ابتلا به این بیماری، در زمانی که استرس در سطح سلولی بالا می رود، مفید باشند. پودر زردچوبه، یک ادویه رایج در خانه های ماست و آشپزهای ایرانی، زرد چوبه را در بسیاری از غذاهای خود به کار می برند.

اما علاوه بر استفاده از این ماده  به عنوان ادویه برای رنگ و بو بخشیدن به غذاهای مختلف، روش های دیگری هم برای مصرف آن به منظور کمک به درمان کبد چرب با زردچوبه وجود دارد. در این بخش با طرز تهیه دمنوش ها و ترکیب های گوناگون از زردچوبه آشنا خواهید شد که تاثیری باور نکردنی در درمان کبد چرب دارند. 

خواص چای زردچوبه جهت درمان کبد چرب

یکی از بهترین روش های درمان کبد چرب با زردچوبه و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع درد و التهاب، تهیه چای زردچوبه است. این نوشیدنی بسیار مفید، باعث پاکسازی کبد و رفع سموم از آن و در نتیجه درمان کبد چرب می شود.

این چای همچنین می تواند به عنوان یک عامل ضد سرطان به کار برده شود. نوشیدن این چای برای بیشتر افراد بلامانع است اما مبتلایان به دیابت یا مشکلات خونی، باید این چای را با مشورت پزشک مصرف کنند. 

طرز تهیه چای زردچوبه برای درمان کبد چرب

برای تهیه این نوع چای برای درمان کبد چرب با زردچوبه، ۳ تا ۴ فنجان آب را در ظرفی مناسبی ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید. زمانی که آب کمی گرم شد، ۲ قاشق چای خوری زردچوبه را به آن افزوده و در حدود ده دقیقه این ترکیب را هم بزنید. به دلخواه خود عسل، لیموی تازه یا آب پرتقال را به آن اضافه کرده و میل کنید. 

برای بهره مند شدن هر چه بیشتر از مزایای ادویه های مختلف، می توانید چای زردچوبه را در ترکیب با ادویه های دیگری مانند دارچین و زنجبیل درست کنید.

چای زردچوبه و دارچین یک ترکیب عالی برای تقویت سیستم قلب و عروق، رقیق شدن خون و کاهش سطح قند خون است. دمنوش زردچوبه و زنجبیل هم یک داروی طبیعی برای رفع مشکلات گوارشی به حساب می آید. همچنین با مصرف این دمنوش می توانید درد و التهاب مفاصل را کاهش دهید. 

روش های دیگر استفاده از زرد چوبه برای درمان کبد چرب 

برای درمان کبد چرب با زردچوبه  همچنین می توانید نصف قاشق پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کرده و روزی یک بار این ترکیب مفید را بنوشید تا از مزایای آن برای درمان کبد چرب بهره مند شوید. کپسول یا مکمل های زردچوبه هم برای درمان کبد چرب و رفع مشکلات دیگر، در بازار موجود هستند. اما توجه داشته باشید که این داروها را باید تحت نظر پزشک مصرف کنید. 

استفاده از سماق برای درمان کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

تاثیر سماق بر کبد، از طریق وجود آنتی اکسیدان ها و مواد دیگر در این خوراکی است که زمینه جذب چربی در بدن را از بین می برند. آنتی اکسیدان های موجود در سماق، می توانند کبد را سم زدایی کرده و کبد چرب را بهبود دهند. برای کمک به درمان کبد چرب، می توان سماق را در کنار رعایت محدودیت های غذایی و دیگر دارو های موجود برای کبد چرب به کار برد. روش های مصرف سماق معمولا به صورت خشک در کنار غذاهایی مثل کباب و نوشیدن دمنوش آن است. 

درمان کبد چرب با سماق

طرز تهیه دمنوش سماق : سماق طبیعی بدون رنگ ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری, آب جوش به میزان لازم و نبات به میزان لازم

برای تهیه دمنوش سماق به منظور رفع سموم بدن و کمک به درمان کبد چرب، بهتر است از سماق طبیعی، که هنوز رنگ نشده است، استفاده کنید. این سماق، نه به رنگ قهوه ای است و نه به رنگ بنفش، بلکه رنگ قرمز روشن مایل به نارنجی دارد و دمنوش آن بسیار خوشرنگ خواهد شد. 

درون یک قوری، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سماق را درون مقداری آب جوش ریخته و آن را روی در سماور یا کتری قرار دهید. برای شیرین کردن و همچنین خنثی کردن طبیعت سرد سماق، می توانید مقداری نبات را از همان ابتدا داخل آب بیندازید. پس از گذشت مدت زمان مناسب، قوری را از روی در کتری یا سماور برداشته و کنار بگذارید تا سماق ته نشین شود. سپس، دمنوش را از صافی گذرانده و میل کنید.

درمان کبد چرب با خاکشیر

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

همان گونه که ذکر شد یکی از مهم ترین فواید خاکشیر در درمان کبد چرب است. درمان کبد چرب با خاکشیر به این گونه است که خاکشیر با تأثیرگذاری بر مکانیسم های خاصی از بدن باعث می شود تا بدن از چربی های اضافی خود برای تولید انرژی استفاده کند.

پس با این کار خود عمل چربی سوزی را در بدن راهاندازی می‌کند و با سرعت بخشیدن به این روند به طور غیرمستقیم یکی از عوامل مهم و زمینه ساز برای ایجاد کبد چرب را از بین می برد.

یکی دیگر از عملکرد هایی که در درمان کبد چرب با خاکشیر اتفاق می‌افتد این می باشد که خاکشیر با اثر گذاری بر روی کلیه ها و همچنین روده ها عمل دفع مواد زائد و سمی را از این دو مسیر آسان‌تر می‌کند.

موادی که در اثر مشکلات کلیه دفع نمی‌شوند در خون باقی می‌ماند و یا موادی که در روده‌ها به درستی دفع نمی شوند جذب می‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند. این مواد دفع نشده در جریان خون وارد کبد می‌شوند و کبد نیز به عنوان یک عضو پاکسازی کننده این مواد را از خون برداشته و درون خود جمع آوری می کند تا تجزیه شوند.

در حالت عادی تجزیه این مواد به صورت خودکار صورت می پذیرد اما هنگامی که حجم این مواد اضافی تجمع یافته زیاد شود مشکلات مختلفی را برای کبد مانند سرطان کبد یا کبد چرب و غیره به وجود می‌آورد اما در درمان کبد چرب با خاکشیر، این ماده با سرعت بخشیدن و کمک به دفع سریع و آسان این مواد زائد از کلیه و روده ها از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

طریقه مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب 

درمان کبد چرب با خاکشیر یکی از بهترین راه ها هم برای درمان خانگی این بیماری و هم پیشگیری از ابتلا به آن می باشد. لذا طریقه مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب برای افرادی که ریسک فاکتور (عوامل زمینه ساز) این بیماری را دارند و یا مبتلا به این بیماری هستند  بهتر است آن را با ترنجبین برای درمان کبد چرب و با آب پنیر برای باز کردن مسیرهای کبدی به صورت دو قاشق در یک لیوان آب هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنند و سعی کنند تا مدتی پس از آن چیزی نخورند تا بتواند اثر خود را به طور کامل بگذارد.

درمان گیاهی و طبیعی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

درمان این بیماری با مواد طبیعی و گیاهی باعث می‌شود فرد بتواند به راحتی و در مدت زمان کوتاهی با رعایت اصول و مصرف درست این داروها سلامتی خود را به دست بیاورد.

مواد گیاهی فراوانی هستند که برای کبد چرب مفید بوده و بسیاری از آن ها نیز برای درمان کبد چرب توسط پزشکان طب سنتی تجویز می‌شوند. 

عملکرد این گیاهان دارویی این گونه است که بعد از مصرف شدن شروع به پاکسازی کبد می‌کند و کبد را از مواد مضر عاری می سازند.

چند مورد از این مواد دارویی که در درمان کبد چرب موثر است و پزشکان نیز آن را برای بیماران توصیه می کنند می‌توان به زنجبیل، خاکشیر، کلم بروکلی، نارگیل، آووکادو، چای سبز، خار مریم، کاسنی و زردچوبه اشاره کرد.

در این میان اثر درمانی دو گیاه خارمریم و خاکشیر فوق العاده تر از بقیه می باشد. خار مریم یا مارتیغال گیاهی است که از قدیم به عنوان پاکسازی کننده  کبد و برطرف کننده مشکلات کبدی صفراوی شناخته می شده است.

درمان کبد چرب با طب سنتی

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

درمان کبد چرب در اشکال مختلفی انجام می شود و داروهای موجود در بازار به منظور درمان کبد چرب، به طور عمده به 2 گروه داروهای گیاهی و شیمیایی تقسیم می شوند که هرکدام با اثر بر عملکرد بیولوژیک سیستم های بدن انسان، به گونه ای در درمان کبد چرب موثر واقع می شوند.

انتخاب شیوه و داروی مورد نیاز برای درمان کبد چرب، زیر نظر پزشک معالج فرد صورت می گیرد. با اینکه برخی از افراد، درمان های گیاهی را نسبت به داروهای شمیایی بیشتر ترجیح می دهند، اما قبل از هر کاری، بیماران باید با پزشک خود صحبت کرده و در صورت موافقت او، استفاده از داروهای گیاهی را برای رهایی از کبد چرب آغاز کنند. 

داروهای گیاهی، راه درمانی برگرفته از طبیعت را برای افراد مبتلا به کبدچرب فراهم می کنند؛ در حالی که در مقایسه با داروهای شیمیایی، مضرات کمتری دارند. داروهای گیاهی مختلفی برای درمان کبد چرب وجود دارد که توسط پزشکان طب سنتی، برای این بیماری تجویز می شود.

1. دمنوش خارمریم:

این دمنوش، دربرگیرنده خواص درمانی گوناگونی هست و از قدیم، برای پاکسازی کبد از آن استفاده می شده است. امروزه، حتی با وجود پیشرفت های چشمگیر صنایع دارویی و داروهای شیمیایی، هنوز هم دمنوش خارمریم، برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد و پزشکان آن را برای بیماران خود تجویز می کنند.

این گیاه و دمنوش آن امروزه به عنوان موثرترین و بهترین داروی درمان کبد چرب شناخته می شود به طوری که شرکت های داروسازی مختلف برای تولید قرص های خود از عصاره این گیاه استفاده می کنند.در نشریه انگلیسی گاردین بیان می شود خارمریم یا  marian thistle یکی از بهترین راه های کبد چرب در اروپا به حساب می آید و با پیشرفت علم این گیاه و عصاره آن همچنان موثرترین داروی درمان کبد چرب است.

2. دمنوش قاصدک

یکی از فواید خاص قاصدک، پاکسازی کبد و ترشح صفرا است که موجب دفع مواد مضر از بدن شخص می شود.

3. عرق خارشتر

عرق خارشتر در طب سنتی دارای اهمیت زیادی به منظور درمان کبد چرب می باشد به این دلیل که با کاهش سطح کلسترول موجود در خون، می تواند ابتلا به کبد چرب و حتی احتمال ایجاد سیروز کبدی (التهاب شدید کبد که برگشت ناپذیر بوده و سبب از بین رفتن عملکرد کبد می شود.) را کاهش می دهد.

4. عرق کاسنی

یک داروی درمان کبد چرب فوق العاده به حساب می آید و به علت طبع خنک آن، در کاهش بسیاری از بیماری های کبدی و صفراوی نقش موثری ایفا می کند.

5. زردچوبه

طبق تحقیقات انجام شده بر روی خواص درمانی این ادویه نارنجی رنگ، زردچوبه علاوه بر درمان بیماری های همچون سرطان پروستات، در درمان کبد چرب نیز موثر است.

6. زعفران

طلای سرخ، یکی دیگر از موادی است که پزشکان طب سنتی از آن به عنوان داروی درمان کبد چرب یاد می کنند و مطابق با مطالعات انجام شده، به علت وجود مواد خاصی در آن، تاثیر بسیاری در درمان کبد چرب دارد.

7. چای سبز

چای سبز، دمنوشی خارق العاده و باب میل و طبع ایرانیان است که از رسوب چربی ها در بدن و به خصوص کبد جلوگیری می کند. این دمنوش افزون بر آن چه گفته شد، در دفع چربی های زائد و اضافی ذخیره شده در بدن همچون کلسترول LDL یا همان لیپوپروتئین کم چگالی جلوگیری کرده و با ایجاد مانع در برابر چاقی مفرد، احتمال آنفارکتوس (سکته قلبی) را کاهش می دهد.

8. سرکه سیب سرخ

یک روش بسیار موثر در درمان کبد چرب به حساب می آید و عملکرد آن به این گونه است که حاوی انواعی از آنتی اکسیدان ها و مواد دیگر است که این مواد باعث کاهش سطح کلسترول موجود در خون می شوند و از رسوب این چربی های اضافی در کبد جلوگیری کرده و روند دفع آن ها را سرعت می بخشند. 

داروهای موثر در درمان کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

داروها و قرص های دیگری نیز در بازار موجود هستند که در درمان کبد چرب بسیار مفیدند. یکی از این دارو ها قرص لیورگل (Liver gol 70) است که پزشکان برای درمان کبد چرب و هم بیماری های دیگر چرب که نیاز به پاکسازی کبد است به وفور آن را تجویز می کنند.

قرص لیورگل هرچند جز داروهای تولیدی شیمیایی به حساب می آید اما نمی توان آن را 100 درصد شیمیایی به حساب آورد زیرا شرکت های داروسازی در تهیه و تولید این قرص از مواد  گیاهی بهره می برند. یکی از اصلی ترین گیاهانی که در تولید این قرص مورد استفاده قرار می گیرد گیاه خارمریم است که همان گونه که ذکر شد جز داروهای گیاهی پاکسازی کبد به حساب می آید.
یکی دیگر از داروهای موجود در بازار همولاکس است که آن نیز جز داروهایی به حساب می آید که به طور کامل شیمیایی نیست و در آن از هلیله های زرد و سیاه استفاده شده است که این هلیله ها روند درمان کبد چرب را تسریع کرده و به طور موثر نقش مهمی در درمان آن دارند.

عملکرد قرص لیورگل در درمان کبد چرب

عملکرد این قرص به این صورت می باشد که با تاثیر بر فرایند های متابولیسمی خاصی، تولید پروتئین ریبوومال را افزایش می دهد یا به عبارت دیگر پروتئین سازی توسط اندامک ریبوزوم سلول را تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش تولید این پروتئین ها در سلول های کبدی باعث می شود سلول های کبدی توانایی و قدرت لازم برای ترمیم و نوسازی خود را به دست بیاورند.

در تحقیقات انجام شده روی این دارو و گیاه خارم مریم مشخص شد که سیلیمارین موجود در این دو نقش مهمی در حفاظت و بازسازی سلول های کبدی دارد. یکی دیگر از کاربرد های این دارو در درمان انواع هپاتیت ها است.

با این حال بعضی از پزشکان معتقدند برای موثرترین داروی درمان کبد چرب، اصلاح رفتار و عادات غذایی و سبک زندگی فردی است به گونه ای که اگر فرد سعی کند عوامل ایجاد کننده ی کبد چرب مانند دیابت، چربی خون و اضافه وزن خود را کنترل کند احتمال ابتلا به این بیماری را در خود کاهش داده و موثر ترین دارو را برای خود تجویز می کند.

بره موم و تاثیر بی نظیر آن در درمان کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

شاید کلمه بره موم برای شما کلمه ای نا آشنا باشد. بره موم ماده ای مرغوب و شگفت انگیز است که توسط زنبور عسل از صمغ گیاهان و درختان مختلف تولید می شود. صمغ های جمع آوری شده توسط زنبور عسل به کندو منتقل شده و پس از مخلوط شدن با موم و عسل توسط آنزیم های بدن زنبور به بره موم تبدیل می شود. این ماده اعجاب آور می تواند در درمان بیماری های مختلف اثر گذار باشد. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی این ماده توانسته آن را از خاص ترین ترکیبات درمانی در جهان قرار دهد.

کبد چرب یکی از انواع بیماری هایی است که بره موم می تواند تاثیر مثبت بر روی آن گذاشته و حتی آن را درمان نماید. بره موم با فعال کردن چربی های روی کبد در درجه اول از رسوب بیش از حد چربی در کبد جلوگیری کرده و در صورت مصرف مداوم و به مرور زمان چربی های رسوب شده را نیز از بین می برد.

درمان کبد چرب با بره موم

آنچه که مشخص است بیماری کبد چرب باعث اختلال در زندگی فرد مبتلا می شود. فرد مبتلا به کبد چرب نمی تواند هر مواد غذایی که مطلوب و باب طبع اوست را میل کند و همین امر باعث ایجاد نوعی دلخوری نسبت به زندگی می شود. همچنین خستگی مداوم باعث کاهش بازدهی کاری می شود که مطلوب نخواهد بود. برای جلوگیری از این امر و یا حتی درمان کبد چرب، بهتر است با مصرف به هنگام و پیشگیرانه از بره موم، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم.

درمان کبد چرب با زالو درمانی

رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن

زالو از نظر چرخه حیات و زیست شناسی نوعی انگل به حساب می آید. زالو نوعی کرم حلقوی است که برای ادامه ی حیات خود، نیازمند موجود دیگری است که با متصل شدن به آن، غذای خود را تامین میکند. زمانی که زالو روی پوست انسان قرار می گیرد، دندان های خود را به داخل پوست وارد کرده و سپس بزاق خود را به داخل خون تزریق می کند.

بزاق زالو حاوی مواد گوناگونی است که طیف وسیعی را از سم ها و مواد ضدانعقاد خون و ... تشکیل می دهد. پس از این کار شروع به مکیدن خون میزبان می کند که در حین این کار می تواند آلودگی های دیگری نیز به بدن فرد تزریق کند.

 از آن جایی که این روش بدون زمینه ی علمی توسط برخی از افراد در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است، محققان درصدد  بر آمدند تا تاثیر این روش را در درمان کبد چرب بررسی کنند. تحقیقات زیادی در زمینه ی درمان کبد چرب با زالو درمانی در یک دهه ی اخیر انجام شده است، اما در تمام آن ها ثابت شده است که زالودرمانی هیچ اثری در درمان کبد چرب ندارد و تنها باعث پاکسازی خون می شود که این اتفاق اندکی از عوارض و علائم کبد چرب را کاهش می دهد و افراد تصور می کنند که این روش موثر بوده است اما بعد از مدت کوتاهی دوباره علائم کبد چرب بروز می کند.

منبع: ایران عسل | های دکتر

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن","headline" : "رژیم غذایی کبد چرب همراه با راهکارهای طب سنتی برای درمان آن", "url" : "https://jameesalamat.com/node/347","id" : "https://jameesalamat.com/node/347","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85%20%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%DA%A9%D8%A8%D8%AF%20%DA%86%D8%B1%D8%A8.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" اصلی ترین دلیل شکل گیری کبد چرب گرید ۱ یا گرید ۲ یا گرید ۳ داشتن رژیم غذایی نا مناسب است. همانطور که رژیم غذایی ناسالم می تواند موجب چرب شدن کبد فرد شود، به همان اندازه نیز می تواند در درمان آن تاثیرگذار باشد." , "articleBody" : " رژیم غذایی مفید برای کبد چرب ماهی ماهی های چرب مملو از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش التهاب می شوند و با نگه داشتن نسبت امگا 3 به امگا 6 در سطح نرمال، سبب کاهش وزن می شوند. دانشمندان ثابت کرده اند که مصرف ماهی که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد، به کاهش چربی در کبد، می تواند کمک کند که یک روش عالی برای درمان NAFLD و NASH است. ماهی قزل آلا وحشی، ماهی خال مخالی، کپور نقره ای و هیلسا را به منظور کاهش وزن و چربی اضافه در کبد و کاهش استرس مصرف کنید. روغن زیتون روغن زیتون چربی خون را بهبود می بخشد، متابولیسم گلوکز و حساسیت گلوکز را افزایش می دهد. روغن زیتون یک منبع عالی از اسیدهای چرب غیر اشباع است که به بیماران مبتلا به NAFLD کمک می کند تا شرایط خود را بهبود ببخشند. 4 تا 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در روز مصرف کنید. از روغن زیتون&nbsp; برای سس سالاد، کباب کردن، پختن، و سرخ کردن سبزیجات استفاده کنید. آووکادو این میوه با طعم کره ای و ملایم خود سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع (MUFAs) می باشد. MUFAs، التهاب ناشی از افزایش وزن و سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهد و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. بنابراین آووکادو در کاهش وزن نقش دارد و هنگامی که در سرتاسر بدن کاهش وزن داشته باشید، در نتیجه چربی کبد هم کاهش پیدا می کند. گردو&nbsp; تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که گردو، منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم می باشد. گردو به کاهش سطح تری گلیسرید کبدی، کاهش التهاب و افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند. تحقیق دیگری که توسط دانشمندان فرانسوی انجام گرفت، نشان داد که گردو، انباشتگی چربی کبد را کاهش می دهد. گردو را می توانید به طور منظم به وعده صبحانه یا کاسه سالاد خود اضافه کرده و بخورید. توفو توفو، منبع خوبی از پروتئین و آنتی اکسیدان ها می باشد. دانشمندان با بررسی خواص ایمنی آن برای بدن دریافتند که مصرف منظم توفو باعث کاهش سطح کلسترول بد، کاهش وزن و افزایش کل پروتئین و آلبومین می شود. توفو را کباب کرده و یا به قطعات کوچکی برش دهید و در وعده ناهار یا شام خود، به ظرف سالاد اضافه کنید. سبزیجات و میوه ها مصرف روزانه سبزیجات و میوه ها، درصد چربی را در بدن شما کاهش می دهد و در نتیجه، چربی کبد نیز کاهش پیدا می کند. از سبزیجات و میوه های رنگارنگ استفاده کنید زیرا از هر کدام، مواد مغذی متفاوتی را دریافت خواهید کرد. همچنین،&nbsp;هر روز چهار وعده از پنج نوع سبزی و سه وعده از سه نوع میوه مختلف را مصرف کنید. در طول دو هفته، وزن زیادی را از دست خواهید داد و کبد شما شروع به بازسازی مجدد خود خواهد کرد. چای سبز&nbsp; چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن است. این چای طراوت بخش، منبعی از آنتی اکسیدان ها است که باعث کاهش التهاب کبدی، کاهش میزان چربی در کبد و کاهش سطح آنزیم های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می شود. روزی 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید تا از شر چربی اضافی خلاص شوید. سیر سیر یک ماده غذایی عالی است. آليسين موجود در سير يک آنتی اکسيدان قوی است و شما را از بيماری های مختلفی، از جمله کبد چرب غير الکلی و الکل، محافظت می کند. سیر به کاهش التهاب، خارج کردن سموم بدن و کاهش حجم چربی در بدن کمک می کند. صبح بهتر است یک حبه سیر خام&nbsp; بخورید. اگر نه، سیر را به سوپ و سس سالاد اضافه کرده و یا سرخ کنید. دانه های آفتابگردان دانه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و منبع غنی از فیبر و مس می باشد. دانشمندان پی بردند که با مصرف دانه آفتابگردان، استرس اکسیداتیو کاهش یافته و کبد چرب غیر الکی (NAFLD)درمان می شود. دانه آفتابگردان را به اسموتی یا وعده صبحانه خود اضافه کنید و یا قبل یا بعد از فعالیت، یک مشت از این دانه ها را بخورید. جو&nbsp; بلغور جو دو سر، یک ماده غذایی محبوب کاهش دهنده وزن می باشد زیرا منبع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است. مصرف مرتب بلغور جو دو سر، در از دست دادن چربی بیش از حد و درمان نوع غیر الکلی (NAFLD) این بیماری، کمک می کند. بلغور جو دوسر را با شیر آماده کنید تهیه کنید و به جای شکر، عسل یا کمی نمک به آن اضافه کنید (مزه خوبی به آن میدهد). انواع توت ها و آجیل را نیز می توانید اضافه کنید تا به مدت طولانی تری شما را سیر نگه دارد و به شما انرژی بدهد. همچنین می توانید برخی سبزیجات مانند هویج، کلم بروکلی و قارچ را به جو اضافه کنید و در وعده ناهار یا شام بخورید. کلم بروکلی کلم بروکلی، نوعی سبزی غنی از آنتی اکسیدان است که همه عاشق آن هستند. گذشته از شوخی، مصرف مرتب کلم بروکلی به کاهش چربی بدن و خارج شدن سموم بدن کمک می کند. دانشمندان بر این باورند که کلم بروکلی باعث کاهش تری گلیسیرید های کبدی و ماکروفاژهای کبدی می شود، بنابراین باعث سلامتی کبد می شود. برای وعده ناهار یا شام، یک فنجان کوچک بروکلی بخارپز و یا کبابی مصرف کنید تا از&nbsp; بدتر شدن این بیماری کبدی جلوگیری شود. این لیستی از 11 غذای برتری بودند که از کبد شما محافظت می کنند. همچنین باید از مصرف مواد غذایی که باعث بروز این بیماری کبدی می شوند، آگاهی داشته باشید. در اینجا فهرستی از غذاهایی که نباید مصرف کنید را ارائه می کنیم. تغذیه غیر مفید برای بیماری کبد چرب الکل مصرف بیش از حد الکل باعث استئاتوز کبدی شده که می تواند به سیروز کبدی و سرطان کبد منجر شود. اولین اقدام، محدود کردن مصرف الکل می باشد. اگر در شما این بیماری کبدی تشخیص داده شده، باید اعتیاد مصرف الکل خود را بلافاصله ترک کنید و حداقل سه هفته الکل مصرف نکنید. شکر شکر یک نوع سم است که به تدریج بر روی بدن تاثیر می گذارد. شما به مصرف آن معتاد می شوید، وزن خود را افزایش می دهید و نسبت به انسولین مقاوم شده و دچار دیابت می شوید و اگر رژیم غذایی خود را تغییر ندهید، به کبد چرب غیر الکلی ( NAFLD ) مبتلا می شوید. مصرف شکر تصفیه شده را قطع کنید و در عوض، از عسل یا شیرین کننده های گیاهی استفاده کنید. نان سفید نان سفید، غذایی با شاخص گلیسمی بالا می باشد و به سرعت قابل هضم است. به همین دلیل است که هر چه نان سفید بخورید، متوجه میزان مصرف آن نمی شوید. نتیجه نهایی چه می شود؟ نتیجه مصرف زیاد نان سفید، انباشت چربی در قسمت های مختلف بدن می باشد. اگر در مصرف آن دقت نداشته باشید، منجر به این بیماری کبدی می شود. به جای مصرف نان سفید و نان های بسته بندی شده، از نان گندم یا نان های خانگی استفاده کنید. گوشت قرمز مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز سلامت قلب و عروق را در معرض خطر قرار می دهد، زیرا دارای چربی های اشباع شده زیادی است و می تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) شود. چربی های ترانس چربی های ترانس در تمام غذاهای سرخ شده، بیسکوئیت ها و کراکر ها وجود دارد. مصرف بیش از اندازه این نوع مواد غذایی، منجر به چاقی، دیابت و نوع غیر الکلی (NAFLD) این بیماری می شود. دانه های تصفیه شده دانه های تصفیه و فراوری شده در نان سفید، پاستا و برنج سفید موجود هستند. در فرایند فراوری این دانه ها، فیبر آنها حذف می شود و این موضوع، سطح قند خون را بالا می برد.&nbsp; غذاهای شور و سرخ شده وجود میزان زیاد غذاهای شور و سرخ شده در رژیم غذایی، کالری دریافتی را بالا برده و خطر چاقی را افزایش می دهد. اما شما می توانید افزودن ادویه ها و سبزیجات را به عنوان یک راهکار برای مزه دار کردن غذاها بدون استفاده از نمک، امتحان کنید. به جای سرخ کردن غذاها نیز آنها را کبابی یا بخارپز نمایید.&nbsp; نوشیدنی های گازدار نوشیدنی های گازدار سرشار از شکر هستند. مصرف زیاد شکر منجر به چاقی و افزایش وزن و این بیماری کبدی می شود. از مصرف نوشیدنی های گازدار، حتی نوع رژیمی آن هم اجتناب کنید و به جای آن از دوغ، آب نارگیل، آب، چای سبز و قهوه استفاده کنید. نمک مصرف زیاد نمک باعث احتباس آب در بدن شده و مانع از متابولیسم گلوکز می شود که به اضافه وزن و چاقی، دیابت و این بیماری کبدی منجر می گردد. مقدار مصرف نمک را در غذاهای خود به حداقل برسانید تا از آسیب رسیدن به کبد پیشگیری کرده باشید. تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری کبدی، خوردن مواد غذایی سالم می باشد.&nbsp; درمان کبد چرب با زردچوبه یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد که پلی فنل های موجود در زردچوبه، ممکن است در درمان کبد چرب و کاهش خطر ابتلا به این بیماری، در زمانی که استرس در سطح سلولی بالا می رود، مفید باشند. پودر زردچوبه، یک ادویه رایج در خانه های ماست و آشپزهای ایرانی، زرد چوبه را در بسیاری از غذاهای خود به کار می برند. اما علاوه بر استفاده از این ماده&nbsp; به عنوان ادویه برای رنگ و بو بخشیدن به غذاهای مختلف، روش های دیگری هم برای مصرف آن به منظور کمک به درمان کبد چرب با زردچوبه وجود دارد. در این بخش با طرز تهیه دمنوش ها و ترکیب های گوناگون از زردچوبه آشنا خواهید شد که تاثیری باور نکردنی در درمان کبد چرب دارند.&nbsp; خواص چای زردچوبه جهت درمان کبد چرب یکی از بهترین روش های درمان کبد چرب با زردچوبه و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع درد و التهاب، تهیه چای زردچوبه است. این نوشیدنی بسیار مفید، باعث پاکسازی کبد و رفع سموم از آن و در نتیجه درمان کبد چرب می شود. این چای همچنین می تواند به عنوان یک عامل ضد سرطان به کار برده شود. نوشیدن این چای برای بیشتر افراد بلامانع است اما مبتلایان به دیابت یا مشکلات خونی، باید این چای را با مشورت پزشک مصرف کنند.&nbsp; طرز تهیه چای زردچوبه برای درمان کبد چرب برای تهیه این نوع چای برای درمان کبد چرب با زردچوبه، ۳ تا ۴ فنجان آب را در ظرفی مناسبی ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید. زمانی که آب کمی گرم شد، ۲ قاشق چای خوری زردچوبه را به آن افزوده و در حدود ده دقیقه این ترکیب را هم بزنید. به دلخواه خود عسل، لیموی تازه یا آب پرتقال را به آن اضافه کرده و میل کنید.&nbsp; برای بهره مند شدن هر چه بیشتر از مزایای ادویه های مختلف، می توانید چای زردچوبه را در ترکیب با ادویه های دیگری مانند دارچین و زنجبیل درست کنید. چای زردچوبه و دارچین یک ترکیب عالی برای تقویت سیستم قلب و عروق، رقیق شدن خون و کاهش سطح قند خون است. دمنوش زردچوبه و زنجبیل هم یک داروی طبیعی برای رفع مشکلات گوارشی به حساب می آید. همچنین با مصرف این دمنوش می توانید درد و التهاب مفاصل را کاهش دهید.&nbsp; روش های دیگر استفاده از زرد چوبه برای درمان کبد چرب&nbsp; برای درمان کبد چرب با زردچوبه&nbsp; همچنین می توانید نصف قاشق پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کرده و روزی یک بار این ترکیب مفید را بنوشید تا از مزایای آن برای درمان کبد چرب بهره مند شوید. کپسول یا مکمل های زردچوبه هم برای درمان کبد چرب و رفع مشکلات دیگر، در بازار موجود هستند. اما توجه داشته باشید که این داروها را باید تحت نظر پزشک مصرف کنید.&nbsp; استفاده از سماق برای درمان کبد چرب تاثیر سماق بر کبد، از طریق وجود آنتی اکسیدان ها و مواد دیگر در این خوراکی است که زمینه جذب چربی در بدن را از بین می برند. آنتی اکسیدان های موجود در سماق، می توانند کبد را سم زدایی کرده و کبد چرب را بهبود دهند. برای کمک به درمان کبد چرب، می توان سماق را در کنار رعایت محدودیت های غذایی و دیگر دارو های موجود برای کبد چرب به کار برد. روش های مصرف سماق معمولا به صورت خشک در کنار غذاهایی مثل کباب و نوشیدن دمنوش آن است.&nbsp; درمان کبد چرب با سماق طرز تهیه دمنوش سماق&nbsp;:&nbsp;سماق طبیعی بدون رنگ ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری,&nbsp;آب جوش&nbsp;به میزان لازم و&nbsp;نبات به میزان لازم برای تهیه دمنوش سماق به منظور رفع سموم بدن و کمک به درمان کبد چرب، بهتر است از سماق طبیعی، که هنوز رنگ نشده است، استفاده کنید. این سماق، نه به رنگ قهوه ای است و نه به رنگ بنفش، بلکه رنگ قرمز روشن مایل به نارنجی دارد و دمنوش آن بسیار خوشرنگ خواهد شد.&nbsp; درون یک قوری، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سماق را درون مقداری آب جوش ریخته و آن را روی در سماور یا کتری قرار دهید. برای شیرین کردن و همچنین خنثی کردن طبیعت سرد سماق، می توانید مقداری نبات را از همان ابتدا داخل آب بیندازید. پس از گذشت مدت زمان مناسب، قوری را از روی در کتری یا سماور برداشته و کنار بگذارید تا سماق ته نشین شود. سپس، دمنوش را از صافی گذرانده و میل کنید. درمان کبد چرب با خاکشیر همان گونه که ذکر شد یکی از مهم ترین فواید خاکشیر در درمان کبد چرب است.&nbsp;درمان کبد چرب با خاکشیر به این گونه است که خاکشیر با تأثیرگذاری بر مکانیسم های خاصی از بدن باعث می شود تا بدن از چربی های اضافی خود برای تولید انرژی استفاده کند. پس با این کار خود عمل چربی سوزی را در بدن راهاندازی می‌کند و با سرعت بخشیدن به این روند به طور غیرمستقیم یکی از عوامل مهم و زمینه ساز برای ایجاد کبد چرب را از بین می برد. یکی دیگر از عملکرد هایی که در درمان کبد چرب با خاکشیر اتفاق می‌افتد این می باشد که خاکشیر با اثر گذاری بر روی کلیه ها و همچنین روده ها عمل دفع مواد زائد و سمی را از این دو مسیر آسان‌تر می‌کند. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص خاکشیر | درمان کبد چرب با خاکشیر موادی که در اثر مشکلات کلیه دفع نمی‌شوند در خون باقی می‌ماند و یا موادی که در روده‌ها به درستی دفع نمی شوند جذب می‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند. این مواد دفع نشده در جریان خون وارد کبد می‌شوند و کبد نیز به عنوان یک عضو پاکسازی کننده این مواد را از خون برداشته و درون خود جمع آوری می کند تا تجزیه شوند. در حالت عادی تجزیه این مواد به صورت خودکار صورت می پذیرد اما هنگامی که حجم این مواد اضافی تجمع یافته زیاد شود مشکلات مختلفی را برای کبد مانند سرطان کبد یا کبد چرب و غیره به وجود می‌آورد اما در درمان کبد چرب با خاکشیر، این ماده با سرعت بخشیدن و کمک به دفع سریع و آسان این مواد زائد از کلیه و روده ها از این اتفاق جلوگیری می‌کند. طریقه مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب&nbsp; درمان کبد چرب با خاکشیر یکی از بهترین راه ها هم برای درمان خانگی این بیماری و هم پیشگیری از ابتلا به آن می باشد.&nbsp;لذا طریقه مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب برای افرادی که ریسک فاکتور (عوامل زمینه ساز) این بیماری را دارند و یا مبتلا به این بیماری هستند&nbsp; بهتر است آن را با ترنجبین برای درمان کبد چرب و با آب پنیر برای باز کردن مسیرهای کبدی به صورت دو قاشق در یک لیوان آب هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنند و سعی کنند تا مدتی پس از آن چیزی نخورند تا بتواند اثر خود را به طور کامل بگذارد. درمان&nbsp;گیاهی و طبیعی کبد چرب درمان این بیماری با مواد طبیعی و گیاهی باعث می‌شود فرد بتواند به راحتی و در مدت زمان کوتاهی با رعایت اصول و مصرف درست این داروها سلامتی خود را به دست بیاورد. مواد گیاهی فراوانی هستند که برای کبد چرب مفید بوده و بسیاری از آن ها نیز برای درمان کبد چرب توسط پزشکان طب سنتی تجویز می‌شوند.&nbsp; عملکرد این گیاهان دارویی این گونه است که بعد از مصرف شدن شروع به پاکسازی کبد می‌کند و کبد را از مواد مضر عاری می سازند. بیشتر بخوانید:&nbsp;درمان کبد چرب گرید 2 و 3 + رژیم غذایی و داروهای گیاهی چند مورد از این مواد دارویی که در درمان کبد چرب موثر است و پزشکان نیز آن را برای بیماران توصیه می کنند می‌توان به زنجبیل، خاکشیر، کلم بروکلی، نارگیل، آووکادو، چای سبز، خار مریم، کاسنی و زردچوبه اشاره کرد. در این میان اثر درمانی دو گیاه خارمریم و خاکشیر فوق العاده تر از بقیه می باشد.&nbsp;خار مریم یا مارتیغال گیاهی است که از قدیم به عنوان پاکسازی کننده&nbsp; کبد و برطرف کننده مشکلات کبدی صفراوی شناخته می شده است. درمان کبد چرب با طب سنتی درمان کبد چرب در اشکال مختلفی انجام می شود و داروهای موجود در بازار به منظور درمان کبد چرب، به طور عمده به 2 گروه داروهای گیاهی و شیمیایی تقسیم می شوند که هرکدام با اثر بر عملکرد بیولوژیک سیستم های بدن انسان، به گونه ای در درمان کبد چرب موثر واقع می شوند. انتخاب شیوه و داروی مورد نیاز برای درمان کبد چرب، زیر نظر پزشک معالج فرد صورت می گیرد. با اینکه برخی از افراد، درمان های گیاهی را نسبت به داروهای شمیایی بیشتر ترجیح می دهند، اما قبل از هر کاری، بیماران باید با پزشک خود صحبت کرده و در صورت موافقت او، استفاده از داروهای گیاهی را برای رهایی از کبد چرب آغاز کنند.&nbsp; داروهای گیاهی، راه درمانی برگرفته از طبیعت را برای افراد مبتلا به کبدچرب فراهم می کنند؛ در حالی که در مقایسه با داروهای شیمیایی، مضرات کمتری دارند. داروهای گیاهی مختلفی برای درمان کبد چرب وجود دارد که توسط پزشکان طب سنتی، برای این بیماری تجویز می شود. 1.&nbsp;دمنوش خارمریم: این دمنوش، دربرگیرنده خواص درمانی گوناگونی هست و از قدیم، برای پاکسازی کبد از آن استفاده می شده است. امروزه، حتی با وجود پیشرفت های چشمگیر صنایع دارویی و داروهای شیمیایی، هنوز هم دمنوش خارمریم، برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد و پزشکان آن را برای بیماران خود تجویز می کنند. این گیاه و دمنوش آن امروزه به عنوان موثرترین و بهترین داروی درمان کبد چرب شناخته می شود به طوری که شرکت های داروسازی مختلف برای تولید قرص های خود از عصاره این گیاه استفاده می کنند.در نشریه انگلیسی گاردین بیان می شود خارمریم یا&nbsp; marian thistle یکی از بهترین راه های کبد چرب در اروپا به حساب می آید و با پیشرفت علم این گیاه و عصاره آن همچنان موثرترین داروی درمان کبد چرب است. 2.&nbsp;دمنوش قاصدک یکی از فواید خاص قاصدک، پاکسازی کبد و ترشح صفرا است که موجب دفع مواد مضر از بدن شخص می شود. 3.&nbsp;عرق خارشتر عرق خارشتر در طب سنتی دارای اهمیت زیادی به منظور درمان کبد چرب می باشد به این دلیل که با کاهش سطح کلسترول موجود در خون، می تواند ابتلا به کبد چرب و حتی احتمال ایجاد سیروز کبدی (التهاب شدید کبد که برگشت ناپذیر بوده و سبب از بین رفتن عملکرد کبد می شود.) را کاهش می دهد. 4.&nbsp;عرق کاسنی یک داروی درمان کبد چرب فوق العاده به حساب می آید و به علت طبع خنک آن، در کاهش بسیاری از بیماری های کبدی و صفراوی نقش موثری ایفا می کند. 5.&nbsp;زردچوبه طبق تحقیقات انجام شده بر روی خواص درمانی این ادویه نارنجی رنگ، زردچوبه علاوه بر درمان بیماری های همچون سرطان پروستات، در درمان کبد چرب نیز موثر است. 6.&nbsp;زعفران طلای سرخ، یکی دیگر از موادی است که پزشکان طب سنتی از آن به عنوان داروی درمان کبد چرب یاد می کنند و مطابق با مطالعات انجام شده، به علت وجود مواد خاصی در آن، تاثیر بسیاری در درمان کبد چرب دارد. 7.&nbsp;چای سبز چای سبز، دمنوشی خارق العاده و باب میل و طبع ایرانیان است که از رسوب چربی ها در بدن و به خصوص کبد جلوگیری می کند. این دمنوش افزون بر آن چه گفته شد، در دفع چربی های زائد و اضافی ذخیره شده در بدن همچون کلسترول LDL یا همان لیپوپروتئین کم چگالی جلوگیری کرده و با ایجاد مانع در برابر چاقی مفرد، احتمال آنفارکتوس (سکته قلبی) را کاهش می دهد. 8.&nbsp;سرکه&nbsp;سیب سرخ یک روش بسیار موثر در درمان کبد چرب به حساب می آید و عملکرد آن به این گونه است که حاوی انواعی از آنتی اکسیدان ها و مواد دیگر است که این مواد باعث کاهش سطح کلسترول موجود در خون می شوند و از رسوب این چربی های اضافی در کبد جلوگیری کرده و روند دفع آن ها را سرعت می بخشند.&nbsp; داروهای موثر در درمان کبد چرب داروها و قرص های دیگری نیز در بازار موجود هستند که در درمان کبد چرب بسیار مفیدند. یکی از این دارو ها قرص لیورگل (Liver gol 70) است که پزشکان برای درمان کبد چرب و هم بیماری های دیگر چرب که نیاز به پاکسازی کبد است به وفور آن را تجویز می کنند. بیشتر بخوانید:&nbsp;کبد چرب | 17 روش خانگی برای درمان کبد چرب قرص لیورگل هرچند جز داروهای تولیدی شیمیایی به حساب می آید اما نمی توان آن را 100 درصد شیمیایی به حساب آورد زیرا شرکت های داروسازی در تهیه و تولید این قرص از مواد&nbsp; گیاهی بهره می برند. یکی از اصلی ترین گیاهانی که در تولید این قرص مورد استفاده قرار می گیرد گیاه خارمریم است که همان گونه که ذکر شد جز داروهای گیاهی پاکسازی کبد به حساب می آید. یکی دیگر از داروهای موجود در بازار همولاکس است که آن نیز جز داروهایی به حساب می آید که به طور کامل شیمیایی نیست و در آن از هلیله های زرد و سیاه استفاده شده است که این هلیله ها روند درمان کبد چرب را تسریع کرده و به طور موثر نقش مهمی در درمان آن دارند. عملکرد قرص لیورگل در درمان کبد چرب عملکرد این قرص به این صورت می باشد که با تاثیر بر فرایند های متابولیسمی خاصی، تولید پروتئین ریبوومال را افزایش می دهد یا به عبارت دیگر پروتئین سازی توسط اندامک ریبوزوم سلول را تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش تولید این پروتئین ها در سلول های کبدی باعث می شود سلول های کبدی توانایی و قدرت لازم برای ترمیم و نوسازی خود را به دست بیاورند. در تحقیقات انجام شده روی این دارو و گیاه خارم مریم مشخص شد که سیلیمارین موجود در این دو نقش مهمی در حفاظت و بازسازی سلول های کبدی دارد. یکی دیگر از کاربرد های این دارو در درمان انواع هپاتیت ها است. با این حال بعضی از پزشکان معتقدند برای موثرترین داروی درمان کبد چرب، اصلاح رفتار و عادات غذایی و سبک زندگی فردی است به گونه ای که اگر فرد سعی کند عوامل ایجاد کننده ی کبد چرب مانند دیابت، چربی خون و اضافه وزن خود را کنترل کند احتمال ابتلا به این بیماری را در خود کاهش داده و موثر ترین دارو را برای خود تجویز می کند. بره موم و تاثیر بی نظیر آن در درمان کبد چرب شاید کلمه بره موم برای شما کلمه ای نا آشنا باشد. بره موم ماده ای مرغوب و شگفت انگیز است که توسط زنبور عسل از صمغ گیاهان و درختان مختلف تولید می شود. صمغ های جمع آوری شده توسط زنبور عسل به کندو منتقل شده و پس از مخلوط شدن با موم و عسل توسط آنزیم های بدن زنبور به بره موم تبدیل می شود. این ماده اعجاب آور می تواند در درمان بیماری های مختلف اثر گذار باشد. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی این ماده توانسته آن را از خاص ترین ترکیبات درمانی در جهان قرار دهد. کبد چرب یکی از انواع بیماری هایی است که بره موم می تواند تاثیر مثبت بر روی آن گذاشته و حتی آن را درمان نماید. بره موم با فعال کردن چربی های روی کبد در درجه اول از رسوب بیش از حد چربی در کبد جلوگیری کرده و در صورت مصرف مداوم و به مرور زمان چربی های رسوب شده را نیز از بین می برد. درمان کبد چرب با بره موم آنچه که مشخص است بیماری کبد چرب باعث اختلال در زندگی فرد مبتلا می شود. فرد مبتلا به کبد چرب نمی تواند هر مواد غذایی که مطلوب و باب طبع اوست را میل کند و همین امر باعث ایجاد نوعی دلخوری نسبت به زندگی می شود. همچنین خستگی مداوم باعث کاهش بازدهی کاری می شود که مطلوب نخواهد بود. برای جلوگیری از این امر و یا حتی درمان کبد چرب، بهتر است با مصرف به هنگام و پیشگیرانه از بره موم، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم. درمان کبد چرب با زالو درمانی زالو از نظر چرخه حیات و زیست شناسی نوعی انگل به حساب می آید. زالو نوعی کرم حلقوی است که برای ادامه ی حیات خود، نیازمند موجود دیگری است که با متصل شدن به آن، غذای خود را تامین میکند. زمانی که زالو روی پوست انسان قرار می گیرد، دندان های خود را به داخل پوست وارد کرده و سپس بزاق خود را به داخل خون تزریق می کند. بزاق زالو حاوی مواد گوناگونی است که طیف وسیعی را از سم ها و مواد ضدانعقاد خون و ... تشکیل می دهد. پس از این کار شروع به مکیدن خون میزبان می کند که در حین این کار می تواند آلودگی های دیگری نیز به بدن فرد تزریق کند. &nbsp;از آن جایی که این روش بدون زمینه ی علمی توسط برخی از افراد در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است، محققان درصدد&nbsp; بر آمدند تا تاثیر این روش را در درمان کبد چرب بررسی کنند. تحقیقات زیادی در زمینه ی درمان کبد چرب با زالو درمانی در یک دهه ی اخیر انجام شده است، اما در تمام آن ها ثابت شده است که زالودرمانی هیچ اثری در درمان کبد چرب ندارد و تنها باعث پاکسازی خون می شود که این اتفاق اندکی از عوارض و علائم کبد چرب را کاهش می دهد و افراد تصور می کنند که این روش موثر بوده است اما بعد از مدت کوتاهی دوباره علائم کبد چرب بروز می کند. منبع:&nbsp;ایران عسل&nbsp;|&nbsp;های دکتر " ,"datePublished":"2019-08-12T19:23:25+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:05:38+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }