اسکیزوفرنی در کسانی بیشتر دیده می شود که در بستگان درجه یک آنان یعنی برادر، خواهر، پدر و مادر بیماری مشابه وجود داشته باشد، اما این به معنی ابتلاء صددرصد کسی که با فرد مبتلا رابطه خونی (نسبی) دارد، نیست.

بیماری اسکیزوفرنی معمولا با هذیان و توهمات خود را آشکار می سازد و ژنتیک یکی از عوامل ظهور آن است همچنین مواد مخدر ماری جوانا و حشیش عود کننده ی “اسکیزوفرنی” هستند. اسکیزوفرنی، یک اختلال روانی است که معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر میشود از مشخصات آن میتوان به وهم، توهم و مشکلات شناختی دیگر اشاره کرد. اسکیزوفرنی اغلب میتواند یک مشکل مادام العمر باشد.

بیشترین آسیب های اسکیزوفرنی در سن 16 تا 30 اتفاق می افتد

 اسکیزوفرنی چیست؟

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

اسکیزوفرنی در میان سنین 16 تا 30 سالگی، بیشترین آسیب را به خود اختصاص می دهد و علایم در مردان نیز در سن کمتری نسبت به زنان نشان داده میشود در بسیاری از موارد، اختلال به طرز آهسته ای توسعه می یابد که فرد نمیداند، سالهاست آن را داشته است با این حال، در موارد دیگر، فرد می تواند ناگهان دچار شده و به سرعت پیشرفت کند. اسکیزوفرنی حدود 1 درصد از بزرگسالان جهان را تحت تاثیر قرار می دهد کارشناسان می گویند اسکیزوفرنیا، گاهی جنبه های بیماری های مختلف را در غالب یک بیماری بروز میدهند. علائم، شامل تصورات، توهم و افکار ناخوشایند است و تشخیص اسکیزوفرنی، تنها زمانی رخ می دهد که بیماری دیگری از بین رفته باشد.

 نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا باید به دیگران متکی باشند زیرا آنها قادر به انجام کار یا مراقبت از خود نیستند؛ بسیاری نیز ممکن است در مقابل درمان مقاومت کنند، اعتراض می کنند، که در آنها هیچ مشکلی وجود ندارد. برخی از بیماران، ممکن است علائم واضح را نشان دهند، اما در موارد دیگر، ممکن است تا زمانی که آنها متوجه خللی بشنوند به نظر برسد که آنها خوب هستند و مشکلی ندارند. علائم و نشانه های اسکیزوفرنی بسته به فرد متفاوت است.

علائم مثبت: همچنین به عنوان علائم روانی شناخته شده است به عنوان مثال، اعتقادات غلط و دروغین و توهمات.
علائم منفی: این به عناصری اشاره دارد که از فرد گرفته می شود. به عنوان مثال، عدم تجلی حالات چهره یا عدم انگیزه.
علائم شناختی: این بر فرآیندهای فکر شخص تاثیر می گذارد. آنها ممکن است علائم مثبت یا منفی داشته باشند، به عنوان مثال، ضعف در تمرکز یک علامت منفی است.
علائم عاطفی: معمولا علائم منفی مانند بی احساسی است.

 

علائم اصلی اسکیزوفرنی

هذیان و توهم از نشانه های اصلی بیماری اسکیزوفرنی هستند
 

 هذیان 

بیمار اعتقادات دروغین را ارائه می دهد که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند توهمات آزار و اذیت، و یا توهمات عرفانی و عظمت و شکوه. آنها ممکن است احساس کنند دیگران تلاش می کنند از راه دور آنها را کنترل کنندیا ممکن است فکر کنند، که قدرت و توانایی فوق العاده ای دارند.

 توهمات 

شنیدن صداهای بسیار، که وجود خارجی ندارد و این امر از دیدن و یا احساس، مزه و بوییدن شایع تر است، اما افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است طیف گسترده ای از توهمات را تجربه کنند.

 اختلال فکر

فرد ممکن است در حرف زدن از یک سوژه به سوژه دیگر بپرد، بدون داشتن دلیل منطقی برای این کار؛ سخنران ممکن است دنباله روی سخت و غیر معقول داشته باشد.

 عدم انگیزه

بیمار، محرکه خود را از دست می دهد فعالیت های روزمره، مانند شستن و پخت و پز، نادیده گرفته می شوند. بیان ضعیف احساسات - فقدان پاسخ مناسب به شرایط شاد یا ناراحت کننده

 عقب نشینی اجتماعی

زمانی که بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی از اجتماع دور میشود، اغلب به این دلیل است که معتقدند کسی قصد دارد به آنها آسیب برساند.

 عدم آگاهی از بیماری

هنگامی که هزیان و توهمات به طور واقعی ظاهر میشوند، بسیاری از آنها ممکن است باور نکنند که این، یک نوع بیماریست. آنها ممکن است از مصرف دارو به خاطر ترس از عوارض جانبی آن خودداری کنند .

 مشکلات شناختی

توانایی بیمار برای تمرکز، به یاد آوردن چیزها، برنامه ریزی پیش رو و سازماندهی زندگی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد. ارتباطات دشوارتر می شود.

عوامل محیطی و ژنتیکی در اسکیزوفرنیا

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

 علل اسکیزوفرنی چیست؟

کارشناسان معتقدند که عوامل متعددی در ایجاد ابتلا به اسکیزوفرنیا دخالت دارند شواهد نشان می دهد که عوامل ژنتیکی و محیطی با هم به ایجاد اسکیزوفرنی هم قدم میشوند. این وضعیت یک عنصر به ارث برده دارد، اما محرک های محیطی نیز به طور قابل توجهی بر آن تاثیر می گذارند در زیر، لیستی از عواملی است که به نظر می رسد در ایجاد اسکیزوفرنی کمک کننده است.

 ارثی ژنتیکی

اگر هیچ سابقه اسکیزوفرنی، در یک خانواده وجود نداشته باشد، شانس توسعه آن کمتر از 1 درصد است با این حال، اگر والدین تشخیص داده شوند، این خطر تا 10 درصد افزایش می یابد.

 عدم تعادل شیمیایی در مغز

 کارشناسان بر این باورند، که عدم تعادل دوپامین، انتقال دهنده عصبی، در شروع اسکیزوفرنیا دخیل است دیگر انتقال دهنده های عصبی، مانند؛ سروتونین، نیز ممکن است درگیر باشد.

 روابط خانوادگی

شواهدی وجود ندارد که اثبات کند یا حتی نشان دهد که روابط خانوادگی ممکن است باعث اسکیزوفرنی شود، اما برخی از بیماران مبتلا به این بیماری معتقدند که تنش خانوادگی موجب عود می شود.

 فاکتورهای محیطی

اگر چه هیچ اثبات قطعی وجود ندارد، بسیاری از ضربه و آسیب های احتمالی قبل از تولد و عفونت های ویروسی ممکن است به توسعه بیماری منجر شود تجربیات استرسی، اغلب پیش از ظهور اسکیزوفرنی پیش می آید. قبل از اینکه علائم حاد آشکار شود، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولا بد اخلاق، عصبی و نامتمرکز می شوند این می تواند، به مشکلاتی در روابط، طلاق و بیکاری بیانجامد. این عوامل اغلب برای شروع بیماری دخیل هستند، در حالی که در واقع این عوامل به نظر نمی رسند که بتوانند باعث بحران شوند بنابراین، بسیار دشوار است، بدانید که آیا اسکیزوفرنی باعث ایجاد استرس شده و یا به عنوان یک نتیجه از آنها رخ داده است.

ماری جوانا یکی از علل بوجود آمدن اسکیزوفرنی به شمار می آید

 مواد مخدری که سبب به وجود آمدن اسکیزوفرنی میشوند

 ماری جوانا و LSD به عنوان عودکننده ی بیماری اسکیزوفرنی شناخته شده اند علاوه بر این، استفاده از حشیش برای افراد ممکن است باعث ابتلا به مراحل اولیه ی بیماری روانی، مانند اسکیزوفرنی شوند برخی محققان معتقدند: داروهای تجویزی خاص، مانند استروئید ها و محرک ها باعث به وجود آمددن روان پریشی میشوند.

دلایل بیماری اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

هنوز دلیل ایجاد اسکیزوفرنی معلوم نیست اما برخی محققان بر این باورند که ترکیبی از ژنتیک، شیمی اعصاب و عوامل محیطی در ایجاد این اختلال موثرند. مشکلاتی که در پیام‌رسان‌های عصبی مانند دوپامین و گلومات دیده می‌شود، ممکن است اسکیزوفرنی را در پی داشته باشد. مطالعات بر روی تصاویر عصبی، تفاوت در ساختار مغز و سیستم عصبی مرکزی را در کسانی که اسکیزوفرنی دارند نسبت به افراد عادی نشان می‌دهد. اگر چه محققان درباره اهمیت این تغییرات مطمئن نیستند اما بر این باورند که اسکیزوفرنی یک اختلال عصبی است.

فاکتورهای خطرناک اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

اگر چه هنوز علت دقیق اسکیزوفرنی معلوم نیست اما فاکتورهایی وجود دارند که به نظر می‌رسد در افزایش احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی یا وخیم‌تر شدن آن تأثیر دارند. این عوامل عبارتند از:

  • داشتن سابقه خانوادگی در اسکیزوفرنی
  • فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به خاطر وجود التهابات گوناگون و وجود بیماری‌های خودایمنی
  • سن بالای پدر
  • برخی مشکلات در بارداری و زایمان مانند سوء تغذیه و یا مجاورت با سموم و ویروس‌هایی که بر رشد مغز تأثیرگذارند
  • مصرف داروهای روانی در طول نوجوانی و اوایل دوران جوانی

عوارض بیماری اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

عدم درمان بیماری می‌تواند مسبب وجود مشکلات بسیار گوناگونی شود و زندگی فرد را در ابعاد گوناگون تحت تأثیر خود قرار دهد. عوارض دیگری که اسکیزوفرنی می‌تواند ایجاد نماید شامل موارد زیر است:

  • خودکشی که شامل تلاش برای خودکشی و یا فکر به خودکشی می‌شود
  • خودآزاری
  • اختلال اضطراب و اختلال وسواس فکری-عملی
  • افسردگی
  • مصرف الکل و دیگر مواد مخدر مانند تنباکو
  • عدم کارایی در محل کار و یا مدرسه
  • مشکلات مالی و بی خانمانی
  • انزوای اجتماعی
  • رفتار خشن به طوری که غیر عادی باشد

درمان اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

دارو و مشاوره روانشناسی درمان اسکیزوفرنی است

با درمان مناسب، بیماران می توانند به سمت زندگی سودبخشی بروند درمان می تواند به کاهش بسیاری از علائم اسکیزوفرنی کمک کند با این حال، اکثر بیماران مبتلا به اختلال، باید برای زندگی از عهده ی این علائم بر بیایند روانپزشکان می گویند: موثر ترین درمان برای بیماران اسکیزوفرنی معمولا ترکیبی است از:

  •  دارو
  • مشاوره روانشناسی
  • منابع کمک به خود
  • داروهای ضد روانپزشکی

که با استفاده از آنها، اکثر بیماران قادرند در جامعه زندگی کنند، نه در بیمارستان بستری شوند.

 درمان اولیه اسکیزوفرنی دارو است.

 متاسفانه، رعایت (مطابق رژیم دارویی) یک مشکل عمده است افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنیا هستند، اغلب داروهای خود را باید برای مدت طولانی در طول زندگی خود استفاده کنند، که باعث افزایش هزینه های شخصی برای خود و گاهی هم برای اطرافیان شخص، می شود. بیمار، باید حتی در صورت از بین بردن علائم، دارو مصرف کند در غیر این صورت آنها دوباره بر خواهند گشت.

اولین بار که فرد، علائم اسکیزوفرنی را تجربه می کند، می تواند بسیار ناخوشایند باشد آنها ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد و این بهبود می تواند یک تجربه ی یکنواخت باشد بسیار مهم است که فرد مبتلا به اسکیزوفرنی هنگامی که در ابتدا دچار این بیماری میشود، حمایت کامل از سمت خانواده، دوستان و خدمات اجتماعی خود را دریافت کند.

نقش درمان

مشاوره می‌تواند به افراد کمک کند تا راه‌های بهتری برای تشخیص و رسیدگی به مشکلات رفتاری و افکاری و ارتباطی خود، پیدا کنند. در درمان رفتاری (CBT) افراد یاد می‌گیرند که چگونه واقعیت افکار خود را تشخیص دهند و علائم را بهتر کنترل کنند. نمونه‌های دیگر درمانی با هدف بهبود ارتباطات و خودپایی و مهارت‌های ارتباط اجتماعی نیز وجود دارند.

گفتار درمانی در جهت بهبود اسکیزوفرنی

روش‌های گفتاردرمانی مانند روانکاوی، مشاوره و درمان رفتار دماغی (cognitive behaviour therapy- CBT) می‌توانند به فرد اسکیزوفرنیک کمک کنند تا با بیماری خود کنار بیاید. این روش‌ها با تشخیص مسائل بیمار، بررسی عواقب این مسائل، تکوین روش‌های مناسب برای کنار آمدن با این مسائل و مانع شدن از وقوع شرایط بحرانی، به فرد اسکیزوفرنیک کمک می‌کنند. این روش‌های درمانی به فرد کمک می‌کنند تا به اهمیت بررسی عوارض بیماری خود پی برده و بتواند بر آنها فائق آید.

برنامه‌های توان‌ بخشی

برنامه‌های توان‌ بخشی اسکیزوفرنی به مردم می‌آموزد که چگونه کارهای روزمره مانند استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی، مدیریت مالی، خریدن مواد غذایی و یا پیدا کردن یک شغل را انجام دهند.

این برنامه‌ها وقتی فرد داروی اسکیزوفرنی مصرف می‌کند، مؤثرتر هستند.

درمان را کنار نگذارید

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گاهی اوقات به دلیل عوارض جانبی، داروهای خود را مصرف نمی‌کنند و یا اصلاً متوجه بیماری خود نمی‌شوند. این امر می‌تواند بازگشت شدیدتر علائم را به همراه داشته باشد و حتی قسمت‌های روانی مغز نیز در خطر قرار خواهند گرفت. مشاوره منظم به افراد کمک می‌کند که از درمان دست نکشند و از بستری شدن در بیمارستان و وخیم شدن اوضاع جلوگیری می‌کند.

تشویق بیمار به درمان

متقاعد کردن بیمار اسکیزوفرنی به کمک در درمان بسیار سخت است و اغلب درمان زمانی آغاز می‌شود که فرد در بیمارستان روانی بستری شده است. وقتی فردی از نزدیکان در حال درمان است، افراد خانواده می‌توانند با این روش‌ها به بیمار کمک کنند:

  • تشویق بیمار به ادامه‌ درمان
  • همراهی کردن آن‌ها در قرارهای ملاقات با دکتر
  • حمایت و احترام به آن‌ها

درمان روانشناختی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

پزشک شما برایتان درمان روانشناختی نیز ارائه خواهد داد. این درمان به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که افکار و رفتار شما چقدر متأثر از مردم و جامعه‌ایست که در آن زندگی می‌کنید. این درمان‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

گفتاردرمانی

این نوع درمان که به رفتار درمانی شناختی شهرت دارد برای همه افرادی که دچار روانپریشی و یا اسکیزوفرنی هستند ارائه می‌شود. رفتار درمانی شناختی به شما کمک می‌کند تا احساسات خود را بتوانید کنترل کنید و علائم بیماریتان کاهش یابد. البته رفتار درمانی شناختی درمان قطعی اسکیزوفرنی نبوده و علائم بیماری شما را از بین نمی‌برد.

درمان روانی - آموزشی

این درمان شامل آموزش راجع به بیماری، درمان و چگونگی شناسایی علائم اولیه است. این نوع درمان از وخیم شدن اوضاع بیماریتان جلوگیری می‌کند. این نوع درمان برای کسانی که حامی شما هستند مانند خانواده، شریک زندگی و یا حتی یک همکار قابل اعتماد نیز مفید است.

هنر درمانی

این نوع درمان علائم منفی بیماری شما را کاهش می‌دهد. این به شما کمک می‌کند تا خودتان را خلاقانه‌تر ارائه کنید.

خانواده درمانی

محققین به اعضای خانواده کسانی که روانپریشی و یا اسکیزوفرنی دارند خانواده درمانی را پیشنهاد می‌کنند. این درمان به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به روابط خانوادگی داشته باشید. خانواده‌ درمانی به شما کمک می‌کند تا هرگونه مشکلی را که به دلیل وجود بیماری با خانواده شما پیش آمده را کاهش دهید

تست و تشخیص اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

تشخیص اسکیزوفرنی با نظارت بر اقدامات و فعالیت های بیمار داده می شود. اگر پزشک مشکوک به امکان اسکیزوفرنی باشد، باید درباره تاریخ پزشکی و روانی بیمار بدانند بعضی از تست ها، به منظور جلوگیری از بیماری های دیگر و شرایطی که ممکن است نشانه های شایع مانند اسکیزوفرنی را مهار کنند، دستور داده می شود مانند:

آزمایش خون

در مواردی که استفاده از مواد مخدر ممکن است یک عامل باشد ممکن است تست خون پیشنهاد شود. آزمایش های خون نیز برای حذف علل فیزیکی بیماری انجام می شود.

مطالعات تصویربرداری

برای جلوگیری از تومورها و مشکلات ساختار مغز.

 ارزیابی های روانشناسی

یک متخصص میتواند، وضعیت ذهنی بیمار را با سوال کردن در مورد افکار، احساسات، توهم، ویژگی های خودکشی، گرایش های خشونت آمیز، یا پتانسیل او برای ابراز خشونت، و نیز رفتار و ظاهر خود، ارزیابی می کند.

معیارهای تشخیص اسکیزوفرنی

بیماران، باید معیارهای مشخص شده در DSM (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی) باشند این یک کتابچه راهنمای انجمن روانپزشکی آمریکایی است که توسط متخصصین مراقبت های بهداشتی برای تشخیص بیماری ها و بیماری های روانی استفاده می شود. پزشک باید مانع به وجود آمدن سایر اختلالات سلامت روانی مانند اختلال دوقطبی یا اختلال اسکیزوآفرنیک شود همچنین لازم است که نشانه ها و علائم ناشی از داروهای تجویز شده یا سوء مصرف مواد را کنترل کند.

 بیمار باید حداقل دو مورد از علائم زیر را داشته باشد:

  •  هذیان
  • رفتار ناسالم و یا کاتاتونیک
  • گفتار آشفته و بی سامان
  • توهمات
  •  علائم منفی که اغلب در طول 4 هفته ادامه دارد و انجام میشود.
  •  تجربه قابل ملاحظه ای در توانایی حضور در مدرسه، انجام وظایف کاری خود و یا انجام کارهای روزانه
  •  علائمی وجود دارد که برای 6 ماه یا بیشتر ادامه دارد.

انواع اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

اسکیزوفرنی پارانوئید

علام این نوع، عبارتند از هذیان و توهم شنوایی. رفتار پارانوئید با احساس نگرانی از دیده شدن همراه است، و یا گاهی اوقات فرد مبتلا به این اختلال خود را به عنوان یک شخص معروف و یا یک سیاستمدار معرفی می کند این  دست از افراد ممکن است رفتارهایی مانند خشم، اضطراب و خصومت را از خود نشان دهند. فرد مبتلا به پارانوئید معمولا دارای عملکرد نسبتا طبیعی فکری است و با صحبت کردن به سرعت تحت تاثیر قرار می گیرد.

اسکیزوفرنی آشفته

فرد مبتلا به اسکیزوفرنی آشفته دارای رفتارهای آشفته به همراه سخنان عجیب و غریب که درک آن برای افراد معمولی دشوار است می باشند. آنها ممکن است احساسات نامناسب و یا واکنش های که به وضعیت حال حاضر مربوط نیست را به نمایش بگذارند. فعالیت های روزانه مانند رعایت بهداشت، غذا خوردن، و کار آن ها، ممکن است مختل شود یا توسط یک الگوی فکری آشفته نادیده گرفته شود.

اسکیزوفرنی جنون جوانی یا کاتاتونیک

افراد مبتلا به این نوع اسکیزوفرنی ممکن است رفتارهای افراطی و متفاوتی داشته باشند. آنها ممکن است بی حرکت باقی مانده و یا ممکن است جنب و جوش زیادی داشته باشند این افراد همچنین ممکن است رفتارهای تکراری را از خود به نمایش بگذارند. این دست از بیماران نیاز به مراقبت بیشتری برای انجام فعالیت روزانه خود دارند.

اسکیزوفرنی نامشخص

افراد مبتلا به این اختلال رفتارهایی ترکیبی از انواع مختلف اسکیزوفرنی از خود نشان می دهند. یعنی علائم مشترکی از هر نوع این اختلال دارند.

اسکیزوفرنی پدیدار

هنگامی که یک فرد دارای سابقه یک دوره اسکیزوفرنی بوده، اما در حال حاضر هیچ نشانه (هذیان، توهم، گفتار و یا رفتار آشفته) از خود نشان نمی دهد، به این نوع اختلال مبتلا است. این افراد ممکن است هیچ علائمی نداشته و یا برخی از علائم رفتاری را به صورت خفیف همچنان به همراه خود داشته باشند.

اسکیزوفرنی حاد

این نوع از اسکیزوفرنی در میان عوام شناخته شده تر است و با شنیدن اسکیزوفرنی، این نوع از اسکیزوفرنی در ذهن آنها تداعی می شود. در اسکیزوفرنی حاد، فردی که سابق بر این یک شخص سالم و عموما یک جوان معمولی بوده است، ناگهان به شکل فزاینده ای رفتار هایی عجیب و غریب را در بازه ی زمانی کوتاهی (شاید چند هفته) از خود نشان می دهد. این رفتار ها می توانند به صورت توهم، باورهای غیر منطقی و افکار آشفته باشند. (مثلا تفکرات غیرمنطقی و آشفته با شدت های متفاوت)

اغلب به همراه اسکیزوفرنی حاد اختلالات خلق و خوی مانند افسردگی، اضطراب، حساسیت و تحریک پذیری و سرخوشی نیز بروز می کنند. این افراد پاسخ های عاطفی نا متناسبی به وقایع اطرافشان نشان می دهند. مثلا برای نشان دادن اینکه به خبر های مهم بی اعتنا هستند ممکن است اگر به آنها خبر بدی داده شود، در واکنش به آن خبر بخندند.

به طور کلی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی حاد از مکان و زمان به درستی آگاه هستند اما افکار آشفته ی آنها باعث احساس سردرگمی در آنها می شود. معمولا در مورد استدلالهای ذهنی پیچیده تر دچار اختلال می شوند و بینش درست و روشنی نسبت به وضعیت خود ندارند. آنها به این نتیجه می رسند که طرح مسائل برای آنها مشکل بوده و نمی توانند خود را سازماندهی کنند.

تاثیر اسکیزوفرنی بر افکار

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

افراد مبتلا به بیماری روانی اسکیزوفرنی ممکن است در سازمان‌ دهی افکارشان به مشکل برخورد کنند و یا قادر به ایجاد ارتباطات منطقی نباشند. آن‌ها احساس می‌کنند که افکارشان با هم رقابت دارند. گاهی عقب‌نشینی فکری دارند "شخص احساس می‌کند افکارش از حافظه پاک شده است" و یا مسدود شدن فکر دارند یعنی "هنگامی که جریان فکر شخص به طور ناگهانی قطع می‌شود".

تاثیر اسکیزوفرنی بر رفتار

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

این بیماری از راه‌های مختلف تأثیرات عمده‌ای روی رفتار بیمار می‌گذارد. که شامل موارد زیر است:

  • این افراد ممکن است حرف‌های عجیب غریب و بی‌ ربطی بزنند و حتی از خودشان کلمه و لغت جدید بسازند.
  • ممکن است مضطرب باشند ولی اصلاً آن را نشان ندهند.
  • با تمیز کردن خودشان و خانه مشکل پیدا می‌کنند.
  • یک کار را مدام تکرار می‌کنند. مانند قدم زدن، با این‌ وجود خطر بروز خشونت در برابر دیگران کم است.

چالش در محل کار افراد مبتلا به اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب در پیدا کردن و نگه‌ داشتن شغل خود به مشکل بر می‌خورند چرا که این بیماری بر تفکرات، تمرکز و ارتباطات تأثیر می‌گذارد. معمولاً این علائم در سنین جوانی شروع می‌شوند که بیشتر افراد در حال شروع حرفه خود هستند. آموزش‌های حرفه‌ای می‌تواند به افراد در توسعه مهارت‌های کار عملی کمک کند.

نقش نزدیکان مبتلا به اسکیزوفرنی در درمان

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

برقراری ارتباط می‌تواند برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی سخت باشد. افکار و رفتار این افراد باعث دور شدن دوستان، همکاران و افراد خانواده‌شان می‌شود. درمان اسکیزوفرنی به فرد کمک می‌کند که بر تشکیل و پرورش روابط، کنترل و تمرکز بیشتری داشته باشد. اگر در نزدیکان خود بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دارید، در گروه‌ها و جلسات مشاوره و پشتیبانی شرکت کنید تا کاملاً با بیماری و روش‌های رفتار با آن فرد شناخت پیدا کنید.

اسکیزوفرنی و ازدواج

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

ازدواج با بیمار اسکیزوفرنی مسلما با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. به‌طور کل باید گفت که این افراد معمولا قادر به برقراری روابط خوب نیستند. از آن‌جایی که حس واقعیت این افراد مختل شده و معمولا دچار هذیان می‌شوند برقراری ارتباط با دیگران برای آن‌ها کار راحتی نیست.

میزان ازدواج خصوصا در بین آقایان جوان مبتلا به این عارضه کم و میزان طلاق بسیار بالا است. افراد مبتلا به شیزوفرنی ممکن است مشکلات جنسی مرتبط با این بیماری را تجربه کنند اما متاسفانه بیماران و پزشکان در بررسی این مساله سهل انگاری کنند.

باید خاطر نشان کرد که این بدان معنی نیست که اسکیزوفرنی‌ها نباید ازدواج کنند. این بیماران همانند تمام انسان‌های دیگر دارای نیازهای عاطفی و جنسی هستند که باید برطرف شوند. تحقیقات حاکی از آن است که ازدواج صحیح و مناسب می تواند در بهبود علائم این بیماری نقش عمده‌ای ایفا کند. اگر بیمار تحت درمان کامل قرار گیرد و همسر او نیز به تمام نکات مراقبتی واقف باشد، تحت نظر یک پزشک متبحر می توان یک ازدواج موفق برای این بیماران انتظار داشت.

اختلالات اورولوژیکی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

بی‌اختیاری ادرار

بیماری بی‌اختیاری ادرار که به دفع غیرارادی ادرار اتلاق می‌شود می تواند منجر به مشکلات بهداشتی و اجتماعی در افراد گردد. هنوز مشخص نیست که آیا شیوع این بیماری در بین افراد شیزوفرنی بیشتر است یا خیر.

اما مطالعات حاکی از آن است که خطر بی‌اختیاری ادرار در افراد اسکیزوفرنی در مقایسه با افراد دیگر بیشتر است. تشخیص به هنگام و مداخله می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.

اختلال-جنسی

داروهایی که به منظور درمان اسکیزوفرنی مصرف می‌شوند اغلب موجب مشکلات جنسی شده و نعوظ، ارگاسم، میل جنسی، انزال، تحریک جنسی یا رضایت کامل جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مشکلات جنسی با کاهش عزت نفس در فرد و ایجاد مشکلات روابطی مسلما کیفیت زندگی هر فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم روان‌پریشی، عوامل روانشناختی، سلامت جسمی ومصرف داروهای روان‌گردان موجب اختلال در عملکرد جنسی فرد می‌شوند.

اختلال نعوظ 

مردان مبتلا به اسکیزوفرنی بیشتر در معرض مشکل اختلال نعوظ هستند. لازم به ذکر است که این عارضه ناشی از بیماری نیست بلکه عوارض جانبی داروهایی است که جهت درمان اسکیزوفرنی مصرف می‌شوند. داروهای ضدروان‌پریشی موجب اختلال نعوذ در مردان مبتلا به اسکیزوفرنی می‌گردد. اختلال جنسی در بیماری‌های روانی حاد منجر به اختلال عملکرد بین فردی رایج در بین افراد اسکیزوفرنی می‌شود.

داروهای ضدافسردگی نظیر مهارکننده های بازجذب سروتونین در برخی افراد موجب مشکلات جنسی می‌شوند. طبق تحقیقات به عمل آمده، اختلال در عملکرد جنسی در بین مردانی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می کنند به مراتب بیشتر از مردان دیگر است.

با وجود این که، اختلال نعوذ و عملکرد جنسی ضعیف از عوارض جانبی داروهای ضدروان پریشی است اما مزایای این داروها نظیر بهبود خلق و خوی و رفتارها را نباید در این بین نادیده گرفت. قبل از تصمیم‌گیری در خصوص مصرف هر نوع دارویی بهتر است ابتدا با پزشک مشاوره کرد.

راهکارهای مدیریت و کنترل مشکلات جنسی شامل مصرف داروهایی نظیر ویاگرا، ترک موقت دارو، کاهش دوز دارو و یا تغییر داروی ضدروانپریشی است.

آیا افراد اسکیزوفرنی می‌توانند ازدواج کنند؟

بیشتر مردان مبتلا به این عارضه ازدواج نمی‌کنند و روابط اجتماعی محدودی دارند. تعداد زنان اسکیزوفرنی متاهل خصوصا افرادی که در اواخر دوره بیماری هستند بیشتر از مردان متاهل است.

ازدواج برای این افراد ممنوع نیست اما بهتر است با افرادی ازدواج کنند که بیماری، شرایط، نیاز به درمان و حمایت آن‌ها را درک کنند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار ازدواج موفق و مثبت داشت.

آیا افراد اسکیزوفرنی می‌توانند بچه‌دار شوند؟ 

این افراد امکان بچه‌دار شدن را دارند. خیلی از کودکان با والدینی بزرگ می‌شوند که از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برند. البته این بدین معنا نیست که والدین اسکیزوفرنی همیشه افراد سالمی هستند. مشارکت با گروه‌های اسکیزوفرنی، مصرف دارو و مراجعات منظم به پزشک می‌تواند خطر تشدید این بیماری را در والدین کمتر کند.

تشخیص زودهنگام، شروع و ادامه درمان برای مدت طولانی طبیعتا شانس بهبود و زندگی خوب را در افراد اسکیزوفرنی افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری، از جمله کودکان و بزرگسالان می‌توانند تحت حمایت اعضای خانواده باشند. اعضای خانواده با کسب اطلاعات در زمینه بیماری می‌توانند فرد را به خوبی درک کرده و راه غلبه بر مشکلات را هموار کنند.

موارد کلی برای بچه‌دار شدن شامل:

  • مصرف منظم دارو و کنترل بیماری یا به‌ عبارتی پیروی از طرح درمانی طولانی مدت
  • در هر ازدواجی بچه‌دار شدن به خودی خود تنها یک هدیه‌ در زندگی است و نباید به‌عنوان بهبود کیفیت زندگی درنظر گرفته شود. ازدواج و روابط والدین باید قبل از واردشدن کودک به معادله زندگی محکم باشد.
  • درنظر گرفتن وضعیت مالی و این‌که کدام یک از والدین درآمد ثابت و یا کافی دارند نکته بسیار مهم می‌باشد. تقسیم‌بندی مسولیت‌های مالی، بزرگ کردن کودک و وظایف خانه باید به نحو احسن بین والدین صورت گیرد.
  • اسکیزوفرنی نوعی اختلال ارثی است. بهتر است در خصوص انتقال خطر بیماری به کودکان اطلاعات کافی کسب کرده و به روانپزشک یا مشاور ژنتیک مراجعه کرد.
  • گفتگو با خانواده‌های بچه داری که شرایط شما را دارند کمک می‌کند تا راه کنار آمدن با شرایط را یاد گرفته و بدانید چگونه بیماری می‌تواند والدین و زندگی خانوادگی را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونگی حمایت از همسر مبتلا به اسکیزوفرنی 

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

مراقبت از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کار مهم، سخت و گاهی خسته کننده است. همسر افراد اسکیزوفرنی معتقدند 2 معیار " درمان و تشویق" می‌تواند موجب  تخریب و یا ادامه رابطه گردد:

بیمار اسکیزوفرنی باید درمان را بپذیرد 

عدم درمان و پیگیری بیماری طبیعتا موجب اختلال در رفتار بیمار می‌گردد. همسر این افراد ممکن است دستخوش توهینات لفظی، نادیده گرفتن احساسات و اتهام خیانت شوند. هیچ رابطه سالمی در چنین شرایطی ادامه نخواهد داشت.

تشویق بیمار برای پیگیری درمان  

این روش شامل بکار بردن تکنیک‌های مختلف نظیر کنترل همسر است. به عنوان مثال، اگر بیمار به دلیل توهم پارانوئیدی نسبت به افکار و نیات همسر خود مشکوک است بهتر است برای مراجعه به پزشک فرد دیگری را با بیمار همراه کرد. بسیاری از افراد مبتلا اغلب نگران این هستند که دیوانه خطاب شوند. باید به خاطر داشت که بیشتر اسکیزوفرنی‌ها تصور می‌کنند تصورات آن‌ها واقعی و طبیعی است. این افراد ممکن است نگرانی اطرافیان را درک نکنند. بهتر است برای رفتن به پزشک، روی یک ویژگی خاص رفتاری بیمار مانند بی‌خوابی که قابل درمان و رایج است تمرکز کرد و او را برای معاینه به مطب برد. به محض این‌که بیمار تشخیص پزشکی را پذیرفت وظیفه عمده همسر متقاعد کردن بیمار به ادامه روند درمان است.

ارتباط

ارتباط صادقانه و صریح کمک می‌کند تا همسر مبتلا به اسکیزوفرنی بتواند او را حمایت، نیازهای او را برآورده و او را درک کند. در چنین شرایطی، علاوه بر درمان فردی، درمان زناشویی کمک شایانی می‌کند تا زوجین با تاثیرات اسکیزوفرنی در روابطشان کنار بیایند.

بخشی از ارتباط، حصول اطمینان از انجام کاری است که می‌توان برای کاهش استرس زندگی روزمره انجام داد.

بهتر است مواردی نظیر پرداخت صورت‌ حساب یا مدیریت برخی از کارها را که بیمار دیگر قادر به انجام آن نیست همسر برعهده بگیرد ولی از سوی دیگر باید تا جایی که امکان دارد بیمار را به استقلال فردی تشویق کند. این کار علاوه‌ بر کمک به بیمار موجب می‌شود آرامش در فضای خانه و زندگی حاکم ‌گردد.

در نهایت، اگر فرد اسکیزوفرنی چیزهایی را بگوید که به وضوح صحت ندارند ولی همسر از صمیم قلب بپذیرد روابط مثبت و پایدار خواهد شد. در چنین شرایطی لازم نیست با بیمار همراه بوده و یا توهمات او  را ادامه داد بلکه بهتر است بیمار را درک کرده و از بکار بردن عبارات منفی نظیر"اشتباه می‌کنی، بدتر شدی و یا در توهم هستی"  خودداری کرد.

بهتر است این عبارات مثبت را در ذهن خود قاب کنیم: " هرکسی حق دارد آن‌ چه را که می‌خواهد باور کند. و هر فردی می‌تواند دیدگاه متفاوت داشته باشد."

کنترل رفتار و درمان 

گاهی ممکن است در حالی که تیم پزشکی سعی دارند دوز و یا ترکیبات دارویی مناسب و موثر را پیدا کنند شرایطی ایجاد شود که بیمار از ادامه درمان منصرف شود. چنین مواردی باید بی‌درنگ به پزشک بیمار اطلاع داده شود.

همانطور که در تمام درمان‌ها اتفاق می‌افتد، معمولا به محض متعادل شدن رفتار بیمار، روند درمان متوقف و ممکن است مصرف دارو فراموش شود. استفاده از تقویم یا سیستم یادآوری دیجیتال کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد. از آن‌جایی که به خاطر سپردن جزئیات رفتاری بیمار در هر لحظه برای همسر کار راحتی نیست، ضبط منظم رفتار و خلق و خوی بیمار و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با پزشک می‌تواند نگرانی همسر را کمتر کند.

باید مراقب بود بیمار الکل و یا داروهای دیگری را مصرف نکند چرا که مصرف داروهای ضد ویروسی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

علائم عوارض جانبی و یا عودت اسکیزوفرنی

مهمترین علت عودت بیماری ترک درمان و عدم مصرف دارو است. البته شایان ذکر است که بازگشت بیماری در برخی موارد حتی در طول روند درمان نیز امکان‌پذیر است. علائم رایج بازگشت بیماری عبارتند از:

  • بی‌خوابی
  • تغیر در رفتارهای معمولی نظیر بهداشت شخصی
  • بازگشت پارانویا
  • الگوهای نادرست گفتاری یا عدم توانایی در ارائه یک مکالمه ساده
  • سردرگمی و خصومت

درصورت مشکوک بودن به بازگشت بیماری بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

آماده شدن برای بحران 

با در نظر گرفتن بازگشت بیماری، بهتر است برای بحران روان پریشی برنامه جامعی را تدارک ببینیم. وقتی بیمار از لحاظ شرایط روحی در وضعیت مناسبی نیست و خانه را به هم ریخته است، فرصت مناسبی برای یافتن دارو و یا شماره تلفن پزشک نیست.

  • بهتر است شماره تلفن تمام تیم پزشکی از جمله پزشک بیمار همیشه در دسترس باشد.
  • آدرس بیمارستانی را که بیماران روانی را پذیرش می کند در دسترس داشته باشید. ترجیحا بیمارستانی باشد که با پزشک مراقبت‌های اولیه بیمار در ارتباط است.
  • به فکر مراقبت از کودکان خود در لحظات بحرانی باشید. افرادی را که در چنین شرایطی می‌توانند به شما کمک کنند مد نظر داشته باشید. کودکان باید بخشی از طرح بحران شما باشند. اگر قرار است آن‌ها را به منزل همسایه و یا دوست ببرید بهتر است آن‌ها را متقاعد کنید که شما در شرایط بحرانی قرار دارید.

اسکیزوفرنی و بارداری

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

زنان مبتلا به اسکیزوفرنی که برای بارداری برنامه دارند، باید قبل از آن با دکتر خود مشورت کنند و مطمئن شوند که داروهایی که برای بیماری اسکیزوفرنی مصرف می‌کنند، برای جنین خطری به همراه ندارد. تحقیقات نشان داده که داروهای اسکیزوفرنی بر نقص مادرزادی و سلامت جنین تأثیری ندارد. اما باید حتماً قبل از بارداری با متخصص زنان مشورت کرد.

علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان با بزرگسالان تفاوت چندانی ندارد اما ممکن است تشخیص آن کمی سخت‌تر باشد چرا که ممکن است علائم اولیه بیماری با برخی جنبه‌های رشد نوجوانان همسو باشد که شامل موارد زیر است:

  • گوشه‌گیری و فاصله از خانواده و دوستان
  • افت در مدرسه و تحصیل
  • اختلال خواب
  • تحریک‌پذیری و افسردگی
  • کاهش انگیزه

در مقایسه با اسکیزوفرنی در بزرگسالان، در نوجوانان:

  • احتمال وجود هذیان کمتر است
  • احتمال وجود توهمات بیشتر است

درمان قطعی اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

متأسفانه، هنوز درمان قطعی اسکیزوفرنی ارائه نشده است. شاید یکی ازدلایل آن این باشد که هنوز عامل ایجاد اسکیزوفرنی مشخص نیست و شما باید درمان‌ها را مادام‌العمر ادامه دهید تا بتوانید خودتان را خوب نگه دارید.

۳ نفر از ۱۰ نفر که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند نیازمند درمان مادام‌العمر هستند، اما ۱ نفر در هر ۵ نفر ممکن است شاهد بهبود چشمگیری در خود باشد. تقریبا نیمی از کسانی که اسکیزوفرنی دارند احتمالا شاهد یک بیماری بلندمدت خواهند بود. تجربه هر کسی از اسکیزوفرنی متفاوت است. ممکن است بهتر شود و بعد بدتر شود یا ممکن است ثابت بماند.
شما احتمالا نیازمند یافتن درمان مخصوص برای خودتان هستید. تحقیقات نشان می‌دهد برای درمان قطعی اسکیزوفرنی بیمار باید ترکیبی از داروها و درمان‌ها را برای خودش پیدا نماید.

درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

جنسینگ چینی: از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی جنسینگ چینی است. به منظور درمان اسکیزوفرنی با طب سنتی می توانید پس از مشورت با پزشک روزانه ۲۰۰ میلی گرم از جنسینگ چینی را به مدت چند هفته مصرف کنید. این جنسینگ را با جنسینگهای آمریکایی و سیبریایی به صورت همزمان استفاده نکنید.

جینکوبیلوبا: مورد دیگر از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی جینکوبیلوبا یا کهن دار است. به منظور درمان اسکیزوفرنی با طب سنتی مصرف روزانه  ۳۶۰ میلی گرم از عصاره این گیاه به مدت ۱۶ هفته توصیه می شود.

روغن ماهی: جهت درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی از روغن ماهی استفاده کنید. روزی ۱ تا ۴ گرم. همچنین می توانید برای کمک به درمان گیاهی اسکیزوفرنی در رژیم غذایی خود ماهی سالمون، ساردین، قزل آلا، تخم کتان، تخم کدو و منابع دیگر اسیدهای چرب امگا ۳ بگنجانید.

ناز باتلاقی: در درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی از گیاه ناز باتلاقی نیز استفاده می شود. به منظور درمان گیاهی اسکیزوفرنی روزانه ۵۰۰ میلی گرم از عصاره ی این گیاه را به مدت حداقل یک ماه مصرف کنید.

آشوگاندا یا جنسینگ هندی: در درمان اسکیزوفرنی با طب سنتی کاربرد دارد. پس از مشورت و تایید پزشک می توانید روزانه ۵ کپسول ۵۰۰ گرمی از این گیاه را به مدت حداقل یک ماه مصرف کنید.

بابونه: نیز از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی است. مصرف دمنوش بابونه روزانه تا سه استکان پیشنهاد می شود.

گیاه ریحان: در درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی کاربرد دارد. می توانید از ترکیب دمنوش ریحان و عسل یا به عنوان سبزی از آن در کنار غذا استفاده کنید.

هل سبز: از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی است. یک قاشق چایخوری از پودر هل سبز را در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. روزی دو بار این دمنوش را مصرف کنید.

تغذیه و اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

مواد غذایی مفید در اسکیزوفرنی

ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی آزاد و کیلکا از منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ممکن است در مبتلایان به اسکیزوفرنیا تحلیل رفته باشند. جانشین کردن آب میوه‌های کم کالری به جای نوشیدنی‌های قندی برای افرادی که دچار خشکی دهان و تشنگی ناشی از مصرف دارو هستند، توصیه می‌گردد. غلات صبحانه، نان‌ها، برنج و ماکارونی سبوسدار دارای مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B هستند. کمبود این ویتامین‌ها باعث برانگیختن و تشدید علائم اسکیزوفرنی می‌شود.

مواد غذایی که باید در اسکیزوفرنی پرهیز شوند

غذاهای تهیه شده از گندم و فرآورده‌های لبنی گاه باعث تشدید علائم اسکیزوفرنی می‌شوند. در برخی افراد حذف این مواد از رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود علائم بیماران شود. کره، مارگارین و روغن، توسط افرادی که از فنوتیازین و دی‌بنزودیازپین استفاده می‌کنند، بایدکاهش یابد زیرا افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند در معرض خطر افزایش وزن قرار دارند.

سندرم متابولیک و اسکیزوفرنی

شایع‌ترین اختلال مرتبط با تغذیه در بیماران اسکیزوفرن، سندرم متابولیک است که شامل چاقی شکمی، سطح بالای قند، چربی و پرفشاری خون است. شایع‌ترین عوارض مشاهده شده این سندرم در این بیماران چاقی، دیابت و هیپرلیپیدمی می‌باشد.

پیشنهاداتی برای بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر سندرم متابولیک در بیماران اسکیزوفرن:

بهترین راهکار توصیه رژیم DASH است. این رژیم توصیه به دو برابر کردن مصرف میوه و سبزی و افزایش دریافت غلات کامل و لبنیات کم چرب می‌کند. به علاوه، مصرف چربی‌ها، به ویژه چربی‌های اشباع و کلسترول را محدود می‌کند. بنابراین:

۱. مصرف لبنیات کم چرب به ویژه از نوع پره یا پروبیوتیک را افزایش دهید.

۲. روزانه حداقل ۲۵ گرم سویا مصرف کنید. سویا در کنترل وزن و چربی‌های خون نقش مهمی دارد.

۳. وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید. اگر چه کاهش وزن از طریق کاهش دریافت غذا در این بیماران دشوار است، اما می‌توان با انتخاب‌های صحیح غذایی خطر اضافه وزن را کاهش داد. همواره باید در نظر داشت که گرسنگی عامل محرک در اختلالات روانی به شمار می‌رود و یک بیمار اسکیزوفرن هرگز نباید گرسنه بماند. افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌جات و استفاده از غلات سبوس‌دار کمک‌کننده است.

۴. فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. افزایش فعالیت بدنی کمک موثری به کنترل وزن می‌کند.

۵. از مصرف قندهای ساده خودداری کنید. بیماران اسکیزوفرن علاقه زیادی به مصرف قندهای ساده دارند که عامل خطر مهمی است. به منظور کاهش مصرف قندهای ساده باید قند، شکر، آب‌نبات و شکلات‌های شیرین را از دسترس آنان دور کرد و به جای آن از خرمای خشک، توت خشک و یا کشمش استفاده نمود. نوشیدنی‌های حاوی قند و نوشابه‌های کربناته نیز باید با آب‌میوه‌های طبیعی و لبنیات جایگزین شوند.

۶. دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ را افزایش دهید. دریافت امگا-۳ علاوه بر کمک به کنترل وزن و چربی‌های خون در بهبود اختلالات روانی هم موثر است. آجیل، روغن کلزا و ماهی‌های چرب منابع خوب امگا-۳ هستند که باید به مقدار کنترل شده‌ای مصرف شوند.

۷. مصرف روغن‌های جامد، کره، مارگارین و گوشت‌های قرمز را به حداقل برسانید.

درمان خانگی اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

به رغم وجود موانع متعدد، راه های اصلی برای درمان موقتی خانگی مبتلایان به این عارضه و نیز درمان طولانی مدت خانگی پس از مراجعه به پزشک در محیط منزل به عوامل زیر بستگی دارد:

۱. نخست، باید اطمینان حاصل کنید که در صورت مراجعه به پزشک، بیمار شما مدام داروهای خود را سر وقت مصرف می کند. یکی از عوامل اصلی که مبتلایان به شیزوفرنی، تغییر فازهای روحی می دهند این است که داروی شان را سر خود قطع می کنند. بسیاری از مشکلات زمانی ایجاد می شود که بیمار، از خوردن دارو سر باز می زند یا خانواده ها تصور می کنند مشکل رفع شده و نیازی به ادامه مصرف دارو نیست.

۲. خانواده باید یک فضای آرام، امن و شاداب را برای بیمار ایجاد کند تا در آن، احساس آزادی عمل و روحیه داشته باشد. امکان برقراری سفر، تفریحات سالم و نقاط مثبت زندگی افزایش پیدا کند و در عین حال بحران ها و درگیری های ناخواسته و بی ارزش به حداقل برسد.

۳. تحقیقات نشان داده است بیمارانی که به تنهایی به مقابله با بیماری خود برخاسته اند، معمولاً با مشکلات بیشتری نسبت به بیمارانی مواجه بودند که خانواده ها آنان را در مسیر یاری رساندند. تا جایی که ممکن است تمامی اهالی خانواده باید با محبت ورزی و تقدیم احترام قلبی خود به بیمار در فرآیند بهبود وی تسریع ایجاد کنند.

۴. در دو مرحله با پزشک گفت وگو کنید. نخست اینکه به بیمارتان اجازه بدهید خودش به تنهایی نزد پزشک و متخصصش برود و با او گفت وگو کند. بگذارید دنیای خیالی و توهماتش را با کسی در میان بگذارد که همه چیز را به لحاظ علمی تفسیر می کند و قاعدتاً از کلام او پی به نتایج جدیدی می برد و کمک بیشتری در فرآیند بهبود خواهد کرد. او را از تنها رفتن به نزد پزشک منع نکنید و از این نترسید که با گفته های خود، مایه شرمندگی می شود. در عین حال پس از دیدار شخصی او، خودتان نیز به نزد دکتر بروید و واقعیت های موجود در محیط کار، منزل و برخورد با اطرافیانش را به پزشک منتقل کنید. حالا او می تواند ضمن مقایسه دنیای توهمی بیمار و واقعیات موجود، یک نتیجه گیری عادلانه انجام بدهد.

۵. سعی کنید بیمار خود را از طریق اینترنت یا سازمان های خصوصی مردم نهاد، با افرادی مانند خودش آشنا کنید. مطمئناً آنهایی که در این زمینه هم درد هستند و به دلایل ژنتیکی یا اکتسابی، مبتلا به بیماری هایی مثل شیزوفرنی شدند، زبان همدیگر را بیشتر می فهمند. بگذارید اوهام خود را با همدیگر در میان بگذارند، تخلیه و با روحیه آرام و متعادل تری نزد شما حاضر شوند.

۶. کلاس های آموزشی را فراموش نکنید. با صرف مقداری هزینه در صورتی که توانش را دارید، بیمار خود را اگر مایل به حضور در خارج از خانه بود و قدرت تمرکز کردن در مکان های عمومی داشت، به کلاس های آموزش مهارت های زندگی، راه های کسب درآمد، سخنرانی های افزایش روحیه و جلسات بازتوانی و توانبخشی ببرید.

7. اگر ممکن نبود، برای او یک معلم یا استاد در منزل اختیار کنید که از عوالم مختلف برایش می گوید. تمرینات ورزشی، مطالعه، گوش دادن به موسیقی، تغذیه سالم، گردش و تفریح مناسب و همین طور برخی از توصیه ها را به او انتقال می دهد تا در زندگی اش وضع بهتری پیدا کند. مهمترین وجه در برخورد با شیزوفرنی، حفظ کردن آرامش است. هیچ زمان نه خودتان آرامش را از دست بدهید و نه امکانی ایجاد کنید که بیمارتان آرامشش را از دست بدهد.

8. همیشه، اگر مایل به خوردن قرص ها و داروهایش نیست، با زبانی نرم و محبت آمیز و از راه های خاصی که می دانید روی او تاثیر دارد، او را به خوردن قرص هایش ترغیب کنید، به او بقبولانید که طی کردن دوره های درمانی، به بهتر شدن آینده خانواده کمک خواهد کرد.

9. اگر به مدت چند روز دارو مصرف نکرد، شما مسائلی مثل تفریح، گردش، سینما، تغذیه، خواب، استراحت و ورزش را همچنان حفظ کنید و بدانید که پس از حس کردن سختی شرایط و کنار نیامدن با مصرف قرص و دارو، او خود دوباره به سمت شما برمی گردد.

درمان اسکیزوفرنی با سلولهای بنیادی در ایران

علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن

تزریق سلول‌های بنیادی درمان نوینی برای اسکیزوفرنی است. سلول‌های بنیادی روشی موثر برای درمان دائمی بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌ها است. در این بین یکی از هیجان‌انگیزترین زمینه‌های تاثیرگذاری سلول‌های بنیادی به درمان بیماری‌های روحی جدی مربوط می‌شود. آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها حکایت از آن دارد که سلول‌های بنیادی می‌تواند درمان دائمی اسکیزوفرنی باشد

منبع : نمناک | پیام سلامت | اینفو سلامت | ستاره | های دکتر | آفتاب | شفاجو | مرکز توانبخشی مژده

ایا اسکزوفرنی درمان قطعی دارد
برادرم یکسال پیش در سربازی دچار اسکزوفرنی شده با تشخیص پزشک یک ماه بستری بودن شوک هم گرفتن برخی اعلائم کم یا از بین رفتن ولی علائم خودکشی هنوز دارند دکتر گفته جز اون دسته کخ به زندگی عادی برمیگرده ولی ما پیشرفتی ندیدیم غذا کم‌میخوره بیشتره وقتش یا خوابه یا تو فکر حدود ۲۱ سالشه
ایا راحلی هست که درمان کامل بشه با تشکر

من هم دچار بیماری اسکیزوفرنی هستم و 31 سالمه و از 20 سالگی یهویی سر از تیمارستان در اوردم و میگفتم چرا جمعیت جهان اینقد زیاده و با دستم مثل مرتازهای هندی به بقیه اشاره میکردم و حس میکردم که قدرت ماورایی دارم و وقتی تلویزون نگاه میکردم کل شبکه ها بر ام یکی بود و خداییش راه رفتنم تکراری شده بود و وقتی دکترم گفت معاف پزشکی میشی ولی من انگار نه انگار و هیچ احساسی نداشتم و زمانیکه داروی کلوزاپین میخوردم چهارپا راه میر فتم و قرص خیلی قویی هستش و خداروشکر دیگه نمیخورم و بهترم به امید خوب شدن تمام تیمارستانی ها * مصرف سیگار و سیگاری عامل اصلی این بیماری است و مراقب نوجوانهای خود باشید و نزارید با هر کسی دوست شوند و بگردند با تشکر

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.6,"reviewCount":6}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
6

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن","headline" : "علائم اسکیزوفرنی و راه های درمان آن", "url" : "https://jameesalamat.com/node/175","id" : "https://jameesalamat.com/node/175","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%20%D8%A7%D8%B3%DA%A9%DB%8C%D8%B2%D9%88%D9%81%D8%B1%D9%86%DB%8C.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "امیر شریعتی زادگان", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>امیرشریعتی زادگان دانش آموخته رشته روانشناسی در دانشگاه UCSI مالزی است. او تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مالزی با نمرات بالا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز در این کشور اقامت دارد.&nbsp;</p>

<p>امیر علاقمند به موسیقی، نوشتن، ورزش و خانواده است.</p>

<p>در سال 2014 او توانست اولین مشاوره های خود برای مراجعین را بصورت تلفنی و آنلاین ارائه دهد و از این حیث در این زمینه صاحب رکورد می باشد.&nbsp;</p>

<p>مطالبی که امیر آنها را گردآوری یا تایید نموده است همگی مطابق اصول و مفاهیم روانشناسی هستند.</p>" , "image" : "https://jameesalamat.com/sites/default/files/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/302"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" اسکیزوفرنی در کسانی بیشتر دیده می شود که در بستگان درجه یک آنان یعنی برادر، خواهر، پدر و مادر بیماری مشابه وجود داشته باشد، اما این به معنی ابتلاء صددرصد کسی که با فرد مبتلا رابطه خونی (نسبی) دارد، نیست." , "articleBody" : " بیماری اسکیزوفرنی معمولا با هذیان و توهمات خود را آشکار می سازد و ژنتیک یکی از عوامل ظهور آن است همچنین مواد مخدر ماری جوانا و حشیش عود کننده ی “اسکیزوفرنی” هستند.&nbsp;اسکیزوفرنی، یک اختلال روانی است که معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر میشود از مشخصات آن میتوان به وهم، توهم و مشکلات شناختی دیگر اشاره کرد. اسکیزوفرنی اغلب میتواند یک مشکل مادام العمر باشد. بیشترین آسیب های اسکیزوفرنی در سن 16 تا 30 اتفاق می افتد &nbsp;اسکیزوفرنی چیست؟ اسکیزوفرنی در میان سنین 16 تا 30 سالگی، بیشترین آسیب را به خود اختصاص می دهد و علایم در مردان نیز در سن کمتری نسبت به زنان نشان داده میشود در بسیاری از موارد، اختلال به طرز آهسته ای توسعه می یابد که فرد نمیداند، سالهاست آن را داشته است با این حال، در موارد دیگر، فرد می تواند ناگهان دچار شده و به سرعت پیشرفت کند. اسکیزوفرنی حدود 1 درصد از بزرگسالان جهان را تحت تاثیر قرار می دهد کارشناسان می گویند اسکیزوفرنیا، گاهی جنبه های بیماری های مختلف را در غالب یک بیماری بروز میدهند. علائم، شامل تصورات، توهم و افکار ناخوشایند است و تشخیص اسکیزوفرنی، تنها زمانی رخ می دهد که بیماری دیگری از بین رفته باشد. &nbsp;نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا باید به دیگران متکی باشند زیرا آنها قادر به انجام کار یا مراقبت از خود نیستند؛ بسیاری نیز ممکن است در مقابل درمان مقاومت کنند، اعتراض می کنند، که در آنها هیچ مشکلی وجود ندارد. برخی از بیماران، ممکن است علائم واضح را نشان دهند، اما در موارد دیگر، ممکن است تا زمانی که آنها متوجه خللی بشنوند به نظر برسد که آنها خوب هستند و مشکلی ندارند. علائم و نشانه های اسکیزوفرنی بسته به فرد متفاوت است. علائم مثبت: همچنین به عنوان علائم روانی شناخته شده است به عنوان مثال، اعتقادات غلط و دروغین و توهمات. علائم منفی: این به عناصری اشاره دارد که از فرد گرفته می شود. به عنوان مثال، عدم تجلی حالات چهره یا عدم انگیزه. علائم شناختی: این بر فرآیندهای فکر شخص تاثیر می گذارد. آنها ممکن است علائم مثبت یا منفی داشته باشند، به عنوان مثال، ضعف در تمرکز یک علامت منفی است. علائم عاطفی: معمولا علائم منفی مانند بی احساسی است. &nbsp; علائم اصلی اسکیزوفرنی هذیان و توهم از نشانه های اصلی بیماری اسکیزوفرنی هستند &nbsp; &nbsp;هذیان&nbsp; بیمار اعتقادات دروغین را ارائه می دهد که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند توهمات آزار و اذیت، و یا توهمات عرفانی و عظمت و شکوه. آنها ممکن است احساس کنند دیگران تلاش می کنند از راه دور آنها را کنترل کنندیا ممکن است فکر کنند، که قدرت و توانایی فوق العاده ای دارند. &nbsp;توهمات&nbsp; شنیدن صداهای بسیار، که وجود خارجی ندارد و این امر از دیدن و یا احساس، مزه و بوییدن شایع تر است، اما افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است طیف گسترده ای از توهمات را تجربه کنند. &nbsp;اختلال فکر فرد ممکن است در حرف زدن از یک سوژه به سوژه دیگر بپرد، بدون داشتن دلیل منطقی برای این کار؛ سخنران ممکن است دنباله روی سخت و غیر معقول داشته باشد. &nbsp;عدم انگیزه بیمار، محرکه خود را از دست می دهد فعالیت های روزمره، مانند شستن و پخت و پز، نادیده گرفته می شوند. بیان ضعیف احساسات - فقدان پاسخ مناسب به شرایط شاد یا ناراحت کننده &nbsp;عقب نشینی اجتماعی زمانی که بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی از اجتماع دور میشود، اغلب به این دلیل است که معتقدند کسی قصد دارد به آنها آسیب برساند. &nbsp;عدم آگاهی از بیماری هنگامی که هزیان و توهمات به طور واقعی ظاهر میشوند، بسیاری از آنها ممکن است باور نکنند که این، یک نوع بیماریست. آنها ممکن است از مصرف دارو به خاطر ترس از عوارض جانبی آن خودداری کنند . &nbsp;مشکلات شناختی توانایی بیمار برای تمرکز، به یاد آوردن چیزها، برنامه ریزی پیش رو و سازماندهی زندگی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد. ارتباطات دشوارتر می شود. عوامل محیطی و ژنتیکی در اسکیزوفرنیا &nbsp;علل اسکیزوفرنی چیست؟ کارشناسان معتقدند که عوامل متعددی در ایجاد ابتلا به اسکیزوفرنیا دخالت دارند شواهد نشان می دهد که عوامل ژنتیکی و محیطی با هم به ایجاد اسکیزوفرنی هم قدم میشوند. این وضعیت یک عنصر به ارث برده دارد، اما محرک های محیطی نیز به طور قابل توجهی بر آن تاثیر می گذارند در زیر، لیستی از عواملی است که به نظر می رسد در ایجاد اسکیزوفرنی کمک کننده است. &nbsp;ارثی ژنتیکی اگر هیچ سابقه اسکیزوفرنی، در یک خانواده وجود نداشته باشد، شانس توسعه آن کمتر از 1 درصد است با این حال، اگر والدین تشخیص داده شوند، این خطر تا 10 درصد افزایش می یابد. &nbsp;عدم تعادل شیمیایی در مغز &nbsp;کارشناسان بر این باورند، که عدم تعادل دوپامین، انتقال دهنده عصبی، در شروع اسکیزوفرنیا دخیل است دیگر انتقال دهنده های عصبی، مانند؛ سروتونین، نیز ممکن است درگیر باشد. &nbsp;روابط خانوادگی شواهدی وجود ندارد که اثبات کند یا حتی نشان دهد که روابط خانوادگی ممکن است باعث اسکیزوفرنی شود، اما برخی از بیماران مبتلا به این بیماری معتقدند که تنش خانوادگی موجب عود می شود. &nbsp;فاکتورهای محیطی اگر چه هیچ اثبات قطعی وجود ندارد، بسیاری از ضربه و آسیب های احتمالی قبل از تولد و عفونت های ویروسی ممکن است به توسعه بیماری منجر شود تجربیات استرسی، اغلب پیش از ظهور اسکیزوفرنی پیش می آید. قبل از اینکه علائم حاد آشکار شود، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولا بد اخلاق، عصبی و نامتمرکز می شوند این می تواند، به مشکلاتی در روابط، طلاق و بیکاری بیانجامد. این عوامل اغلب برای شروع بیماری دخیل هستند، در حالی که در واقع این عوامل به نظر نمی رسند که بتوانند باعث بحران شوند بنابراین، بسیار دشوار است، بدانید که آیا اسکیزوفرنی باعث ایجاد استرس شده و یا به عنوان یک نتیجه از آنها رخ داده است. ماری جوانا یکی از علل بوجود آمدن اسکیزوفرنی به شمار می آید &nbsp;مواد مخدری که سبب به وجود آمدن اسکیزوفرنی میشوند &nbsp;ماری جوانا و LSD به عنوان عودکننده ی بیماری اسکیزوفرنی شناخته شده اند علاوه بر این، استفاده از حشیش برای افراد ممکن است باعث ابتلا به مراحل اولیه ی بیماری روانی، مانند اسکیزوفرنی شوند برخی محققان معتقدند: داروهای تجویزی خاص، مانند استروئید ها و محرک ها باعث به وجود آمددن روان پریشی میشوند. دلایل بیماری اسکیزوفرنی هنوز دلیل ایجاد اسکیزوفرنی معلوم نیست اما برخی محققان بر این باورند که ترکیبی از ژنتیک، شیمی اعصاب و عوامل محیطی در ایجاد این اختلال موثرند.&nbsp;مشکلاتی که در پیام‌رسان‌های عصبی مانند دوپامین و گلومات دیده می‌شود، ممکن است اسکیزوفرنی را در پی داشته باشد. مطالعات بر روی تصاویر عصبی، تفاوت در ساختار مغز و سیستم عصبی مرکزی را در کسانی که اسکیزوفرنی دارند نسبت به افراد عادی نشان می‌دهد. اگر چه محققان درباره اهمیت این تغییرات مطمئن نیستند اما بر این باورند که اسکیزوفرنی یک اختلال عصبی است. فاکتورهای خطرناک&nbsp;اسکیزوفرنی اگر چه هنوز علت دقیق اسکیزوفرنی معلوم نیست اما فاکتورهایی وجود دارند که به نظر می‌رسد در افزایش احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی یا وخیم‌تر شدن آن تأثیر دارند. این عوامل عبارتند از: داشتن سابقه خانوادگی در اسکیزوفرنی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به خاطر وجود التهابات گوناگون و وجود بیماری‌های خودایمنی سن بالای پدر برخی مشکلات در بارداری و زایمان مانند سوء تغذیه و یا مجاورت با سموم و ویروس‌هایی که بر رشد مغز تأثیرگذارند مصرف داروهای روانی در طول نوجوانی و اوایل دوران جوانی عوارض بیماری&nbsp;اسکیزوفرنی عدم درمان بیماری می‌تواند مسبب وجود مشکلات بسیار گوناگونی شود و زندگی فرد را در ابعاد گوناگون تحت تأثیر خود قرار دهد. عوارض دیگری که اسکیزوفرنی می‌تواند ایجاد نماید شامل موارد زیر است: خودکشی که شامل تلاش برای خودکشی و یا فکر به خودکشی می‌شود خودآزاری اختلال اضطراب و اختلال وسواس فکری-عملی افسردگی مصرف الکل و دیگر مواد مخدر مانند تنباکو عدم کارایی در محل کار و یا مدرسه مشکلات مالی و بی خانمانی انزوای اجتماعی رفتار خشن به طوری که غیر عادی باشد درمان اسکیزوفرنی دارو و مشاوره روانشناسی درمان اسکیزوفرنی است با درمان مناسب، بیماران می توانند به سمت زندگی سودبخشی بروند درمان می تواند به کاهش بسیاری از علائم اسکیزوفرنی کمک کند با این حال، اکثر بیماران مبتلا به اختلال، باید برای زندگی از عهده ی این علائم بر بیایند روانپزشکان می گویند: موثر ترین درمان برای بیماران اسکیزوفرنی معمولا ترکیبی است از: &nbsp;دارو مشاوره روانشناسی منابع کمک به خود داروهای ضد روانپزشکی که با استفاده از آنها، اکثر بیماران قادرند در جامعه زندگی کنند، نه در بیمارستان بستری شوند. &nbsp;درمان اولیه اسکیزوفرنی دارو است. &nbsp;متاسفانه، رعایت (مطابق رژیم دارویی) یک مشکل عمده است افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنیا هستند، اغلب داروهای خود را باید برای مدت طولانی در طول زندگی خود استفاده کنند، که باعث افزایش هزینه های شخصی برای خود و گاهی هم برای اطرافیان شخص، می شود. بیمار، باید حتی در صورت از بین بردن علائم، دارو مصرف کند در غیر این صورت آنها دوباره بر خواهند گشت. اولین بار که فرد، علائم اسکیزوفرنی را تجربه می کند، می تواند بسیار ناخوشایند باشد آنها ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد و این بهبود می تواند یک تجربه ی یکنواخت باشد بسیار مهم است که فرد مبتلا به اسکیزوفرنی هنگامی که در ابتدا دچار این بیماری میشود، حمایت کامل از سمت خانواده، دوستان و خدمات اجتماعی خود را دریافت کند. نقش درمان مشاوره می‌تواند به افراد کمک کند تا راه‌های بهتری برای تشخیص و رسیدگی به مشکلات رفتاری و افکاری و ارتباطی خود، پیدا کنند. در درمان رفتاری (CBT) افراد یاد می‌گیرند که چگونه واقعیت افکار خود را تشخیص دهند و علائم را بهتر کنترل کنند. نمونه‌های دیگر درمانی با هدف بهبود ارتباطات و خودپایی و مهارت‌های ارتباط اجتماعی نیز وجود دارند. گفتار درمانی در جهت بهبود اسکیزوفرنی روش‌های گفتاردرمانی مانند روانکاوی، مشاوره و درمان رفتار دماغی (cognitive behaviour therapy- CBT) می‌توانند به فرد اسکیزوفرنیک کمک کنند تا با بیماری خود کنار بیاید. این روش‌ها با تشخیص مسائل بیمار، بررسی عواقب این مسائل، تکوین روش‌های مناسب برای کنار آمدن با این مسائل و مانع شدن از وقوع شرایط بحرانی، به فرد اسکیزوفرنیک کمک می‌کنند. این روش‌های درمانی به فرد کمک می‌کنند تا به اهمیت بررسی عوارض بیماری خود پی برده و بتواند بر آنها فائق آید. برنامه‌های توان‌ بخشی برنامه‌های توان‌ بخشی اسکیزوفرنی به مردم می‌آموزد که چگونه کارهای روزمره مانند استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی، مدیریت مالی، خریدن مواد غذایی و یا پیدا کردن یک شغل را انجام دهند. این برنامه‌ها وقتی فرد داروی اسکیزوفرنی مصرف می‌کند، مؤثرتر هستند. درمان را کنار نگذارید افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گاهی اوقات به دلیل عوارض جانبی، داروهای خود را مصرف نمی‌کنند و یا اصلاً متوجه بیماری خود نمی‌شوند. این امر می‌تواند بازگشت شدیدتر علائم را به همراه داشته باشد و حتی قسمت‌های روانی مغز نیز در خطر قرار خواهند گرفت. مشاوره منظم به افراد کمک می‌کند که از درمان دست نکشند و از بستری شدن در بیمارستان و وخیم شدن اوضاع جلوگیری می‌کند. تشویق بیمار به درمان متقاعد کردن بیمار اسکیزوفرنی به کمک در درمان بسیار سخت است و اغلب درمان زمانی آغاز می‌شود که فرد در بیمارستان روانی بستری شده است. وقتی فردی از نزدیکان در حال درمان است، افراد خانواده می‌توانند با این روش‌ها به بیمار کمک کنند: تشویق بیمار به ادامه‌ درمان همراهی کردن آن‌ها در قرارهای ملاقات با دکتر حمایت و احترام به آن‌ها درمان روانشناختی پزشک شما برایتان درمان روانشناختی نیز ارائه خواهد داد. این درمان به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که افکار و رفتار شما چقدر متأثر از مردم و جامعه‌ایست که در آن زندگی می‌کنید. این درمان‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد: گفتاردرمانی این نوع درمان که به رفتار درمانی شناختی شهرت دارد برای همه افرادی که دچار روانپریشی و یا اسکیزوفرنی هستند ارائه می‌شود. رفتار درمانی شناختی به شما کمک می‌کند تا احساسات خود را بتوانید کنترل کنید و علائم بیماریتان کاهش یابد. البته رفتار درمانی شناختی درمان قطعی اسکیزوفرنی نبوده و علائم بیماری شما را از بین نمی‌برد. درمان روانی - آموزشی این درمان شامل آموزش راجع به بیماری، درمان و چگونگی شناسایی علائم اولیه است. این نوع درمان از وخیم شدن اوضاع بیماریتان جلوگیری می‌کند. این نوع درمان برای کسانی که حامی شما هستند مانند خانواده، شریک زندگی و یا حتی یک همکار قابل اعتماد نیز مفید است. هنر درمانی این نوع درمان علائم منفی بیماری شما را کاهش می‌دهد. این به شما کمک می‌کند تا خودتان را خلاقانه‌تر ارائه کنید. خانواده درمانی محققین به اعضای خانواده کسانی که روانپریشی و یا اسکیزوفرنی دارند خانواده درمانی را پیشنهاد می‌کنند. این درمان به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به روابط خانوادگی داشته باشید. خانواده‌ درمانی به شما کمک می‌کند تا هرگونه مشکلی را که به دلیل وجود بیماری با خانواده شما پیش آمده را کاهش دهید تست و تشخیص اسکیزوفرنی تشخیص اسکیزوفرنی با نظارت بر اقدامات و فعالیت های بیمار داده می شود. اگر پزشک مشکوک به امکان اسکیزوفرنی باشد، باید درباره تاریخ پزشکی و روانی بیمار بدانند بعضی از تست ها، به منظور جلوگیری از بیماری های دیگر و شرایطی که ممکن است نشانه های شایع مانند اسکیزوفرنی را مهار کنند، دستور داده می شود مانند: آزمایش خون در مواردی که استفاده از مواد مخدر ممکن است یک عامل باشد ممکن است تست خون پیشنهاد شود. آزمایش های خون نیز برای حذف علل فیزیکی بیماری انجام می شود. مطالعات تصویربرداری برای جلوگیری از تومورها و مشکلات ساختار مغز. &nbsp;ارزیابی های روانشناسی یک متخصص میتواند، وضعیت ذهنی بیمار را با سوال کردن در مورد افکار، احساسات، توهم، ویژگی های خودکشی، گرایش های خشونت آمیز، یا پتانسیل او برای ابراز خشونت، و نیز رفتار و ظاهر خود، ارزیابی می کند. معیارهای تشخیص اسکیزوفرنی بیماران، باید معیارهای مشخص شده در DSM (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی) باشند این یک کتابچه راهنمای انجمن روانپزشکی آمریکایی است که توسط متخصصین مراقبت های بهداشتی برای تشخیص بیماری ها و بیماری های روانی استفاده می شود. پزشک باید مانع به وجود آمدن سایر اختلالات سلامت روانی مانند اختلال دوقطبی یا اختلال اسکیزوآفرنیک شود&nbsp;همچنین لازم است که نشانه ها و علائم ناشی از داروهای تجویز شده یا سوء مصرف مواد را کنترل کند. &nbsp;بیمار باید حداقل دو مورد از علائم زیر را داشته باشد: &nbsp;هذیان رفتار ناسالم و یا کاتاتونیک گفتار آشفته و بی سامان توهمات &nbsp;علائم منفی که اغلب در طول 4 هفته ادامه دارد و انجام میشود. &nbsp;تجربه قابل ملاحظه ای در توانایی حضور در مدرسه، انجام وظایف کاری خود و یا انجام کارهای روزانه &nbsp;علائمی وجود دارد که برای 6 ماه یا بیشتر ادامه دارد. انواع اسکیزوفرنی اسکیزوفرنی پارانوئید علام این نوع، عبارتند از هذیان و توهم شنوایی. رفتار پارانوئید با احساس نگرانی از دیده شدن همراه است، و یا گاهی اوقات فرد مبتلا به این اختلال خود را به عنوان یک شخص معروف و یا یک سیاستمدار معرفی می کند این&nbsp; دست از افراد ممکن است رفتارهایی مانند خشم، اضطراب&nbsp;و خصومت را از خود نشان دهند. فرد مبتلا به پارانوئید معمولا دارای عملکرد نسبتا طبیعی فکری است و با صحبت کردن به سرعت تحت تاثیر قرار می گیرد. اسکیزوفرنی آشفته فرد مبتلا به اسکیزوفرنی آشفته دارای رفتارهای آشفته به همراه سخنان عجیب و غریب که درک آن برای افراد معمولی دشوار است می باشند. آنها ممکن است احساسات نامناسب و یا واکنش های که به وضعیت حال حاضر مربوط نیست را به نمایش بگذارند. فعالیت های روزانه مانند رعایت بهداشت، غذا خوردن، و کار آن ها، ممکن است مختل شود یا توسط یک الگوی فکری آشفته نادیده گرفته شود. اسکیزوفرنی جنون جوانی یا&nbsp;کاتاتونیک افراد مبتلا به این نوع اسکیزوفرنی ممکن است رفتارهای افراطی و متفاوتی داشته باشند. آنها ممکن است بی حرکت باقی مانده و یا ممکن است جنب و جوش زیادی داشته باشند این افراد همچنین ممکن است رفتارهای تکراری را از خود به نمایش بگذارند. این دست از بیماران نیاز به مراقبت بیشتری برای انجام فعالیت روزانه خود دارند. اسکیزوفرنی نامشخص افراد مبتلا به این اختلال رفتارهایی ترکیبی از انواع مختلف اسکیزوفرنی از خود نشان می دهند. یعنی علائم مشترکی از هر نوع این اختلال دارند. اسکیزوفرنی پدیدار هنگامی که یک فرد دارای سابقه یک دوره اسکیزوفرنی بوده، اما در حال حاضر هیچ نشانه (هذیان، توهم، گفتار و یا رفتار آشفته) از خود نشان نمی دهد، به این نوع اختلال مبتلا است. این افراد ممکن است هیچ علائمی نداشته و یا برخی از علائم رفتاری را به صورت خفیف همچنان به همراه خود داشته باشند. اسکیزوفرنی حاد این نوع از اسکیزوفرنی در میان عوام شناخته شده تر است و با شنیدن اسکیزوفرنی، این نوع از اسکیزوفرنی در ذهن آنها تداعی می شود.&nbsp;در اسکیزوفرنی حاد، فردی که سابق بر این یک شخص سالم و عموما یک جوان معمولی بوده است، ناگهان به شکل فزاینده ای رفتار هایی عجیب و غریب را در بازه ی زمانی کوتاهی (شاید چند هفته) از خود نشان می دهد.&nbsp;این رفتار ها می توانند به صورت توهم، باورهای غیر منطقی و افکار آشفته باشند. (مثلا تفکرات غیرمنطقی و آشفته با شدت های متفاوت) اغلب به همراه اسکیزوفرنی حاد اختلالات خلق و خوی مانند افسردگی، اضطراب، حساسیت و تحریک پذیری و سرخوشی نیز بروز می کنند.&nbsp;این افراد پاسخ های عاطفی نا متناسبی به وقایع اطرافشان نشان می دهند. مثلا برای نشان دادن اینکه به خبر های مهم بی اعتنا هستند ممکن است اگر به آنها خبر بدی داده شود، در واکنش به آن خبر بخندند. به طور کلی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی حاد از مکان و زمان به درستی آگاه هستند اما افکار آشفته ی آنها باعث احساس سردرگمی در آنها می شود.&nbsp;معمولا در مورد استدلالهای ذهنی پیچیده تر دچار اختلال می شوند و بینش درست و روشنی نسبت به وضعیت خود ندارند. آنها به این نتیجه می رسند که طرح مسائل برای آنها مشکل بوده و نمی توانند خود را سازماندهی کنند. تاثیر اسکیزوفرنی بر افکار افراد مبتلا به بیماری روانی اسکیزوفرنی ممکن است در سازمان‌ دهی افکارشان به مشکل برخورد کنند و یا قادر به ایجاد ارتباطات منطقی نباشند. آن‌ها احساس می‌کنند که افکارشان با هم رقابت دارند. گاهی عقب‌نشینی فکری دارند "شخص احساس می‌کند افکارش از حافظه پاک شده است" و یا مسدود شدن فکر دارند یعنی "هنگامی که جریان فکر شخص به طور ناگهانی قطع می‌شود". تاثیر اسکیزوفرنی بر رفتار این بیماری از راه‌های مختلف تأثیرات عمده‌ای روی رفتار بیمار می‌گذارد. که شامل موارد زیر است: این افراد ممکن است حرف‌های عجیب غریب و بی‌ ربطی بزنند و حتی از خودشان کلمه و لغت جدید بسازند. ممکن است مضطرب باشند ولی اصلاً آن را نشان ندهند. با تمیز کردن خودشان و خانه مشکل پیدا می‌کنند. یک کار را مدام تکرار می‌کنند. مانند قدم زدن، با این‌ وجود خطر بروز خشونت در برابر دیگران کم است. چالش در محل کار افراد مبتلا به اسکیزوفرنی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب در پیدا کردن و نگه‌ داشتن شغل خود به مشکل بر می‌خورند چرا که این بیماری بر تفکرات، تمرکز و ارتباطات تأثیر می‌گذارد. معمولاً این علائم در سنین جوانی شروع می‌شوند که بیشتر افراد در حال شروع حرفه خود هستند. آموزش‌های حرفه‌ای می‌تواند به افراد در توسعه مهارت‌های کار عملی کمک کند. نقش نزدیکان مبتلا به اسکیزوفرنی در درمان برقراری ارتباط می‌تواند برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی سخت باشد. افکار و رفتار این افراد باعث دور شدن دوستان، همکاران و افراد خانواده‌شان می‌شود. درمان اسکیزوفرنی به فرد کمک می‌کند که بر تشکیل و پرورش روابط، کنترل و تمرکز بیشتری داشته باشد. اگر در نزدیکان خود بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دارید، در گروه‌ها و جلسات مشاوره و پشتیبانی شرکت کنید تا کاملاً با بیماری و روش‌های رفتار با آن فرد شناخت پیدا کنید. اسکیزوفرنی و ازدواج ازدواج با بیمار اسکیزوفرنی مسلما با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. به‌طور کل باید گفت که این افراد معمولا قادر به برقراری روابط خوب نیستند. از آن‌جایی که حس واقعیت این افراد مختل شده و معمولا دچار هذیان می‌شوند برقراری ارتباط با دیگران برای آن‌ها کار راحتی نیست. میزان ازدواج خصوصا در بین آقایان جوان مبتلا به این عارضه کم و میزان طلاق بسیار بالا است. افراد مبتلا به شیزوفرنی ممکن است مشکلات جنسی مرتبط با این بیماری را تجربه کنند اما متاسفانه بیماران و پزشکان در بررسی این مساله سهل انگاری کنند. باید خاطر نشان کرد که این بدان معنی نیست که اسکیزوفرنی‌ها نباید ازدواج کنند. این بیماران همانند تمام انسان‌های دیگر دارای نیازهای عاطفی و جنسی هستند که باید برطرف شوند. تحقیقات حاکی از آن است که ازدواج صحیح و مناسب می تواند در بهبود علائم این بیماری نقش عمده‌ای ایفا کند. اگر بیمار تحت درمان کامل قرار گیرد و همسر او نیز به تمام نکات مراقبتی واقف باشد، تحت نظر یک پزشک متبحر می توان یک ازدواج موفق برای این بیماران انتظار داشت. اختلالات اورولوژیکی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بی‌اختیاری ادرار بیماری بی‌اختیاری ادرار که به دفع غیرارادی ادرار اتلاق می‌شود می تواند منجر به مشکلات بهداشتی و اجتماعی در افراد گردد. هنوز مشخص نیست که آیا شیوع این بیماری در بین افراد شیزوفرنی بیشتر است یا خیر. اما مطالعات حاکی از آن است که خطر بی‌اختیاری ادرار در افراد اسکیزوفرنی در مقایسه با افراد دیگر بیشتر است. تشخیص به هنگام و مداخله می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد. اختلال-جنسی داروهایی که به منظور درمان اسکیزوفرنی مصرف می‌شوند اغلب موجب مشکلات جنسی شده و نعوظ، ارگاسم، میل جنسی، انزال، تحریک جنسی یا رضایت کامل جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.&nbsp;مشکلات جنسی با کاهش عزت نفس در فرد و ایجاد مشکلات روابطی مسلما کیفیت زندگی هر فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم روان‌پریشی، عوامل روانشناختی، سلامت جسمی ومصرف داروهای روان‌گردان موجب اختلال در عملکرد جنسی فرد می‌شوند. اختلال نعوظ&nbsp; مردان مبتلا به اسکیزوفرنی بیشتر در معرض مشکل اختلال نعوظ هستند. لازم به ذکر است که این عارضه ناشی از بیماری نیست بلکه عوارض جانبی داروهایی است که جهت درمان اسکیزوفرنی مصرف می‌شوند. داروهای ضدروان‌پریشی موجب اختلال نعوذ در مردان مبتلا به اسکیزوفرنی می‌گردد. اختلال جنسی در بیماری‌های روانی حاد منجر به اختلال عملکرد بین فردی رایج در بین افراد اسکیزوفرنی می‌شود. داروهای ضدافسردگی نظیر مهارکننده های بازجذب سروتونین در برخی افراد موجب مشکلات جنسی می‌شوند. طبق تحقیقات به عمل آمده، اختلال در عملکرد جنسی در بین مردانی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می کنند به مراتب بیشتر از مردان دیگر است. با وجود این که، اختلال نعوذ و عملکرد جنسی ضعیف از عوارض جانبی داروهای ضدروان پریشی است اما مزایای این داروها نظیر بهبود خلق و خوی و رفتارها را نباید در این بین نادیده گرفت. قبل از تصمیم‌گیری در خصوص مصرف هر نوع دارویی بهتر است ابتدا با پزشک مشاوره کرد. راهکارهای مدیریت و کنترل مشکلات جنسی شامل مصرف داروهایی نظیر ویاگرا، ترک موقت دارو، کاهش دوز دارو و یا تغییر داروی ضدروانپریشی است. آیا افراد اسکیزوفرنی می‌توانند ازدواج کنند؟ بیشتر مردان مبتلا به این عارضه ازدواج نمی‌کنند و روابط اجتماعی محدودی دارند. تعداد زنان اسکیزوفرنی متاهل خصوصا افرادی که در اواخر دوره بیماری هستند بیشتر از مردان متاهل است. ازدواج برای این افراد ممنوع نیست اما بهتر است با افرادی ازدواج کنند که بیماری، شرایط، نیاز به درمان و حمایت آن‌ها را درک کنند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار ازدواج موفق و مثبت داشت. آیا افراد اسکیزوفرنی می‌توانند بچه‌دار شوند؟&nbsp; این افراد امکان بچه‌دار شدن را دارند. خیلی از کودکان با والدینی بزرگ می‌شوند که از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برند. البته این بدین معنا نیست که والدین اسکیزوفرنی همیشه افراد سالمی هستند. مشارکت با گروه‌های اسکیزوفرنی، مصرف دارو و مراجعات منظم به پزشک می‌تواند خطر تشدید این بیماری را در والدین کمتر کند. تشخیص زودهنگام، شروع و ادامه درمان برای مدت طولانی طبیعتا شانس بهبود و زندگی خوب را در افراد اسکیزوفرنی افزایش می‌دهد.&nbsp;افراد مبتلا به این بیماری، از جمله کودکان و بزرگسالان می‌توانند تحت حمایت اعضای خانواده باشند. اعضای خانواده با کسب اطلاعات در زمینه بیماری می‌توانند فرد را به خوبی درک کرده و راه غلبه بر مشکلات را هموار کنند. موارد کلی برای بچه‌دار شدن شامل: مصرف منظم دارو و کنترل بیماری یا به‌ عبارتی پیروی از طرح درمانی طولانی مدت در هر ازدواجی بچه‌دار شدن به خودی خود تنها یک هدیه‌ در زندگی است و نباید به‌عنوان بهبود کیفیت زندگی درنظر گرفته شود. ازدواج و روابط والدین باید قبل از واردشدن کودک به معادله زندگی محکم باشد. درنظر گرفتن وضعیت مالی و این‌که کدام یک از والدین درآمد ثابت و یا کافی دارند نکته بسیار مهم می‌باشد. تقسیم‌بندی مسولیت‌های مالی، بزرگ کردن کودک و وظایف خانه باید به نحو احسن بین والدین صورت گیرد. اسکیزوفرنی نوعی اختلال ارثی است. بهتر است در خصوص انتقال خطر بیماری به کودکان اطلاعات کافی کسب کرده و به روانپزشک یا مشاور ژنتیک مراجعه کرد. گفتگو با خانواده‌های بچه داری که شرایط شما را دارند کمک می‌کند تا راه کنار آمدن با شرایط را یاد گرفته و بدانید چگونه بیماری می‌تواند والدین و زندگی خانوادگی را تحت تاثیر قرار دهد. چگونگی&nbsp;حمایت&nbsp;از همسر مبتلا به اسکیزوفرنی&nbsp; مراقبت از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کار مهم، سخت و گاهی خسته کننده است. همسر افراد اسکیزوفرنی معتقدند 2 معیار " درمان و تشویق" می‌تواند موجب&nbsp; تخریب و یا ادامه رابطه گردد: بیمار اسکیزوفرنی باید درمان را بپذیرد&nbsp; عدم درمان و پیگیری بیماری طبیعتا موجب اختلال در رفتار بیمار می‌گردد. همسر این افراد ممکن است دستخوش توهینات لفظی، نادیده گرفتن احساسات و اتهام خیانت شوند. هیچ رابطه سالمی در چنین شرایطی ادامه نخواهد داشت. تشویق بیمار برای پیگیری درمان&nbsp;&nbsp; این روش شامل بکار بردن تکنیک‌های مختلف نظیر کنترل همسر است. به عنوان مثال، اگر بیمار به دلیل توهم پارانوئیدی نسبت به افکار و نیات همسر خود مشکوک است بهتر است برای مراجعه به پزشک فرد دیگری را با بیمار همراه کرد.&nbsp;بسیاری از افراد مبتلا اغلب نگران این هستند که دیوانه خطاب شوند. باید به خاطر داشت که بیشتر اسکیزوفرنی‌ها تصور می‌کنند تصورات آن‌ها واقعی و طبیعی است. این افراد ممکن است نگرانی اطرافیان را درک نکنند. بهتر است برای رفتن به پزشک، روی یک ویژگی خاص رفتاری بیمار مانند بی‌خوابی که قابل درمان و رایج است تمرکز کرد و او را برای معاینه به مطب برد.&nbsp;به محض این‌که بیمار تشخیص پزشکی را پذیرفت وظیفه عمده همسر متقاعد کردن بیمار به ادامه روند درمان است. ارتباط ارتباط صادقانه و صریح کمک می‌کند تا همسر مبتلا به اسکیزوفرنی بتواند او را حمایت، نیازهای او را برآورده و او را درک کند. در چنین شرایطی، علاوه بر درمان فردی، درمان زناشویی کمک شایانی می‌کند تا زوجین با تاثیرات اسکیزوفرنی در روابطشان کنار بیایند. بخشی از ارتباط، حصول اطمینان از انجام کاری است که می‌توان برای کاهش استرس زندگی روزمره انجام داد. بهتر است مواردی نظیر پرداخت صورت‌ حساب یا مدیریت برخی از کارها را که بیمار دیگر قادر به انجام آن نیست همسر برعهده بگیرد ولی از سوی دیگر باید تا جایی که امکان دارد بیمار را به استقلال فردی تشویق کند.&nbsp;این کار علاوه‌ بر کمک به بیمار موجب می‌شود آرامش در فضای خانه و زندگی حاکم ‌گردد. در نهایت، اگر فرد اسکیزوفرنی چیزهایی را بگوید که به وضوح صحت ندارند ولی همسر از صمیم قلب بپذیرد روابط مثبت و پایدار خواهد شد. در چنین شرایطی لازم نیست با بیمار همراه بوده و یا توهمات او&nbsp; را ادامه داد بلکه بهتر است بیمار را درک کرده و از بکار بردن عبارات منفی نظیر"اشتباه می‌کنی، بدتر شدی و یا در توهم هستی"&nbsp; خودداری کرد. بهتر است این عبارات مثبت را در ذهن خود قاب کنیم: " هرکسی حق دارد آن‌ چه را که می‌خواهد باور کند. و هر فردی می‌تواند دیدگاه متفاوت داشته باشد." کنترل رفتار و درمان&nbsp; گاهی ممکن است در حالی که تیم پزشکی سعی دارند دوز و یا ترکیبات دارویی مناسب و موثر را پیدا کنند شرایطی ایجاد شود که بیمار از ادامه درمان منصرف شود. چنین مواردی باید بی‌درنگ به پزشک بیمار اطلاع داده شود. همانطور که در تمام درمان‌ها اتفاق می‌افتد، معمولا به محض متعادل شدن رفتار بیمار، روند درمان متوقف و ممکن است مصرف دارو فراموش شود. استفاده از تقویم یا سیستم یادآوری دیجیتال کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد. از آن‌جایی که به خاطر سپردن جزئیات رفتاری بیمار در هر لحظه برای همسر کار راحتی نیست، ضبط منظم رفتار و خلق و خوی بیمار و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با پزشک می‌تواند نگرانی همسر را کمتر کند. باید مراقب بود بیمار الکل و یا داروهای دیگری را مصرف نکند چرا که مصرف داروهای ضد ویروسی ممکن است بسیار خطرناک باشد. علائم عوارض جانبی و&nbsp;یا عودت اسکیزوفرنی مهمترین علت عودت بیماری ترک درمان و عدم مصرف دارو است. البته شایان ذکر است که بازگشت بیماری در برخی موارد حتی در طول روند درمان نیز امکان‌پذیر است. علائم رایج بازگشت بیماری عبارتند از: بی‌خوابی تغیر در رفتارهای معمولی نظیر بهداشت شخصی بازگشت پارانویا الگوهای نادرست گفتاری یا عدم توانایی در ارائه یک مکالمه ساده سردرگمی و خصومت درصورت مشکوک بودن به بازگشت بیماری بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. آماده شدن برای بحران&nbsp; با در نظر گرفتن بازگشت بیماری، بهتر است برای بحران روان پریشی برنامه جامعی را تدارک ببینیم. وقتی بیمار از لحاظ شرایط روحی در وضعیت مناسبی نیست و خانه را به هم ریخته است، فرصت مناسبی برای یافتن دارو و یا شماره تلفن پزشک نیست. بهتر است شماره تلفن تمام تیم پزشکی از جمله پزشک بیمار همیشه در دسترس باشد. آدرس بیمارستانی را که بیماران روانی را پذیرش می کند در دسترس داشته باشید. ترجیحا بیمارستانی باشد که با پزشک مراقبت‌های اولیه بیمار در ارتباط است. به فکر مراقبت از کودکان خود در لحظات بحرانی باشید. افرادی را که در چنین شرایطی می‌توانند به شما کمک کنند مد نظر داشته باشید. کودکان باید بخشی از طرح بحران شما باشند. اگر قرار است آن‌ها را به منزل همسایه و یا دوست ببرید بهتر است آن‌ها را متقاعد کنید که شما در شرایط بحرانی قرار دارید. اسکیزوفرنی و بارداری زنان مبتلا به اسکیزوفرنی که برای بارداری برنامه دارند، باید قبل از آن با دکتر خود مشورت کنند و مطمئن شوند که داروهایی که برای بیماری اسکیزوفرنی مصرف می‌کنند، برای جنین خطری به همراه ندارد. تحقیقات نشان داده که داروهای اسکیزوفرنی بر نقص مادرزادی و سلامت جنین تأثیری ندارد. اما باید حتماً قبل از بارداری با متخصص زنان مشورت کرد. علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان با بزرگسالان تفاوت چندانی ندارد اما ممکن است تشخیص آن کمی سخت‌تر باشد چرا که ممکن است علائم اولیه بیماری با برخی جنبه‌های رشد نوجوانان همسو باشد که شامل موارد زیر است: گوشه‌گیری و فاصله از خانواده و دوستان افت در مدرسه و تحصیل اختلال خواب تحریک‌پذیری و افسردگی کاهش انگیزه در مقایسه با اسکیزوفرنی در بزرگسالان، در نوجوانان: احتمال وجود هذیان کمتر است احتمال وجود توهمات بیشتر است درمان قطعی اسکیزوفرنی متأسفانه، هنوز درمان قطعی اسکیزوفرنی ارائه نشده است. شاید یکی ازدلایل آن این باشد که هنوز عامل ایجاد اسکیزوفرنی مشخص نیست و شما باید درمان‌ها را مادام‌العمر ادامه دهید تا بتوانید خودتان را خوب نگه دارید. ۳ نفر از ۱۰ نفر که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند نیازمند درمان مادام‌العمر هستند، اما ۱ نفر در هر ۵ نفر ممکن است شاهد بهبود چشمگیری در خود باشد. تقریبا نیمی از کسانی که اسکیزوفرنی دارند احتمالا شاهد یک بیماری بلندمدت خواهند بود. تجربه هر کسی از اسکیزوفرنی متفاوت است. ممکن است بهتر شود و بعد بدتر شود یا ممکن است ثابت بماند. شما احتمالا نیازمند یافتن درمان مخصوص برای خودتان هستید. تحقیقات نشان می‌دهد برای درمان قطعی اسکیزوفرنی بیمار باید ترکیبی از داروها و درمان‌ها را برای خودش پیدا نماید. درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی جنسینگ چینی: از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی جنسینگ چینی است. به منظور درمان اسکیزوفرنی با طب سنتی می توانید پس از مشورت با پزشک روزانه ۲۰۰ میلی گرم از جنسینگ چینی را به مدت چند هفته مصرف کنید. این جنسینگ را با جنسینگهای آمریکایی و سیبریایی به صورت همزمان استفاده نکنید. جینکوبیلوبا: مورد دیگر از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی جینکوبیلوبا یا کهن دار است. به منظور درمان اسکیزوفرنی با طب سنتی مصرف روزانه&nbsp; ۳۶۰ میلی گرم از عصاره این گیاه به مدت ۱۶ هفته توصیه می شود. روغن ماهی: جهت درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی از روغن ماهی استفاده کنید. روزی ۱ تا ۴ گرم. همچنین می توانید برای کمک به درمان گیاهی اسکیزوفرنی در رژیم غذایی خود ماهی سالمون، ساردین، قزل آلا، تخم کتان، تخم کدو و منابع دیگر اسیدهای چرب امگا ۳ بگنجانید. ناز باتلاقی: در درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی از گیاه ناز باتلاقی نیز استفاده می شود. به منظور درمان گیاهی اسکیزوفرنی روزانه ۵۰۰ میلی گرم از عصاره ی این گیاه را به مدت حداقل یک ماه مصرف کنید. آشوگاندا یا جنسینگ هندی:&nbsp;در درمان اسکیزوفرنی با طب سنتی کاربرد دارد. پس از مشورت و تایید پزشک می توانید روزانه ۵ کپسول ۵۰۰ گرمی از این گیاه را به مدت حداقل یک ماه مصرف کنید. بابونه: نیز از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی است. مصرف دمنوش بابونه روزانه تا سه استکان پیشنهاد می شود. گیاه ریحان: در درمان اسکیزوفرنی با داروهای گیاهی کاربرد دارد. می توانید از ترکیب دمنوش ریحان و عسل یا به عنوان سبزی از آن در کنار غذا استفاده کنید. هل سبز: از داروهای گیاهی اسکیزوفرنی است. یک قاشق چایخوری از پودر هل سبز را در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. روزی دو بار این دمنوش را مصرف کنید. تغذیه و اسکیزوفرنی مواد غذایی مفید در اسکیزوفرنی ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی آزاد و کیلکا از منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ممکن است در مبتلایان به اسکیزوفرنیا تحلیل رفته باشند. جانشین کردن آب میوه‌های کم کالری به جای نوشیدنی‌های قندی برای افرادی که دچار خشکی دهان و تشنگی ناشی از مصرف دارو هستند، توصیه می‌گردد. غلات صبحانه، نان‌ها، برنج و ماکارونی سبوسدار دارای مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B هستند. کمبود این ویتامین‌ها باعث برانگیختن و تشدید علائم اسکیزوفرنی می‌شود. مواد غذایی که باید در اسکیزوفرنی پرهیز شوند غذاهای تهیه شده از گندم و فرآورده‌های لبنی گاه باعث تشدید علائم اسکیزوفرنی می‌شوند. در برخی افراد حذف این مواد از رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود علائم بیماران شود. کره، مارگارین و روغن، توسط افرادی که از فنوتیازین و دی‌بنزودیازپین استفاده می‌کنند، بایدکاهش یابد زیرا افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند در معرض خطر افزایش وزن قرار دارند. سندرم متابولیک و اسکیزوفرنی شایع‌ترین اختلال مرتبط با تغذیه در بیماران اسکیزوفرن، سندرم متابولیک است که شامل چاقی شکمی، سطح بالای قند، چربی و پرفشاری خون است. شایع‌ترین عوارض مشاهده شده این سندرم در این بیماران چاقی، دیابت و هیپرلیپیدمی می‌باشد. پیشنهاداتی برای بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر سندرم متابولیک در بیماران اسکیزوفرن: بهترین راهکار توصیه رژیم DASH است. این رژیم توصیه به دو برابر کردن مصرف میوه و سبزی و افزایش دریافت غلات کامل و لبنیات کم چرب می‌کند. به علاوه، مصرف چربی‌ها، به ویژه چربی‌های اشباع و کلسترول را محدود می‌کند. بنابراین: ۱. مصرف لبنیات کم چرب به ویژه از نوع پره یا پروبیوتیک را افزایش دهید. ۲. روزانه حداقل ۲۵ گرم سویا مصرف کنید. سویا در کنترل وزن و چربی‌های خون نقش مهمی دارد. ۳. وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید. اگر چه کاهش وزن از طریق کاهش دریافت غذا در این بیماران دشوار است، اما می‌توان با انتخاب‌های صحیح غذایی خطر اضافه وزن را کاهش داد. همواره باید در نظر داشت که گرسنگی عامل محرک در اختلالات روانی به شمار می‌رود و یک بیمار اسکیزوفرن هرگز نباید گرسنه بماند. افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌جات و استفاده از غلات سبوس‌دار کمک‌کننده است. ۴. فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. افزایش فعالیت بدنی کمک موثری به کنترل وزن می‌کند. ۵. از مصرف قندهای ساده خودداری کنید. بیماران اسکیزوفرن علاقه زیادی به مصرف قندهای ساده دارند که عامل خطر مهمی است. به منظور کاهش مصرف قندهای ساده باید قند، شکر، آب‌نبات و شکلات‌های شیرین را از دسترس آنان دور کرد و به جای آن از خرمای خشک، توت خشک و یا کشمش استفاده نمود. نوشیدنی‌های حاوی قند و نوشابه‌های کربناته نیز باید با آب‌میوه‌های طبیعی و لبنیات جایگزین شوند. ۶. دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ را افزایش دهید. دریافت امگا-۳ علاوه بر کمک به کنترل وزن و چربی‌های خون در بهبود اختلالات روانی هم موثر است. آجیل، روغن کلزا و ماهی‌های چرب منابع خوب امگا-۳ هستند که باید به مقدار کنترل شده‌ای مصرف شوند. ۷. مصرف روغن‌های جامد، کره، مارگارین و گوشت‌های قرمز را به حداقل برسانید. درمان خانگی اسکیزوفرنی به رغم وجود موانع متعدد، راه های اصلی برای درمان موقتی خانگی مبتلایان به این عارضه و نیز درمان طولانی مدت خانگی پس از مراجعه به پزشک در محیط منزل به عوامل زیر بستگی دارد: ۱. نخست، باید اطمینان حاصل کنید که در صورت مراجعه به پزشک، بیمار شما مدام داروهای خود را سر وقت مصرف می کند. یکی از عوامل اصلی که مبتلایان به شیزوفرنی، تغییر فازهای روحی می دهند این است که داروی شان را سر خود قطع می کنند. بسیاری از مشکلات زمانی ایجاد می شود که بیمار، از خوردن دارو سر باز می زند یا خانواده ها تصور می کنند مشکل رفع شده و نیازی به ادامه مصرف دارو نیست. ۲. خانواده باید یک فضای آرام، امن و شاداب را برای بیمار ایجاد کند تا در آن، احساس آزادی عمل و روحیه داشته باشد. امکان برقراری سفر، تفریحات سالم و نقاط مثبت زندگی افزایش پیدا کند و در عین حال بحران ها و درگیری های ناخواسته و بی ارزش به حداقل برسد. ۳. تحقیقات نشان داده است بیمارانی که به تنهایی به مقابله با بیماری خود برخاسته اند، معمولاً با مشکلات بیشتری نسبت به بیمارانی مواجه بودند که خانواده ها آنان را در مسیر یاری رساندند. تا جایی که ممکن است تمامی اهالی خانواده باید با محبت ورزی و تقدیم احترام قلبی خود به بیمار در فرآیند بهبود وی تسریع ایجاد کنند. ۴. در دو مرحله با پزشک گفت وگو کنید. نخست اینکه به بیمارتان اجازه بدهید خودش به تنهایی نزد پزشک و متخصصش برود و با او گفت وگو کند. بگذارید دنیای خیالی و توهماتش را با کسی در میان بگذارد که همه چیز را به لحاظ علمی تفسیر می کند و قاعدتاً از کلام او پی به نتایج جدیدی می برد و کمک بیشتری در فرآیند بهبود خواهد کرد. او را از تنها رفتن به نزد پزشک منع نکنید و از این نترسید که با گفته های خود، مایه شرمندگی می شود. در عین حال پس از دیدار شخصی او، خودتان نیز به نزد دکتر بروید و واقعیت های موجود در محیط کار، منزل و برخورد با اطرافیانش را به پزشک منتقل کنید. حالا او می تواند ضمن مقایسه دنیای توهمی بیمار و واقعیات موجود، یک نتیجه گیری عادلانه انجام بدهد. ۵. سعی کنید بیمار خود را از طریق اینترنت یا سازمان های خصوصی مردم نهاد، با افرادی مانند خودش آشنا کنید. مطمئناً آنهایی که در این زمینه هم درد هستند و به دلایل ژنتیکی یا اکتسابی، مبتلا به بیماری هایی مثل شیزوفرنی شدند، زبان همدیگر را بیشتر می فهمند. بگذارید اوهام خود را با همدیگر در میان بگذارند، تخلیه و با روحیه آرام و متعادل تری نزد شما حاضر شوند. ۶. کلاس های آموزشی را فراموش نکنید. با صرف مقداری هزینه در صورتی که توانش را دارید، بیمار خود را اگر مایل به حضور در خارج از خانه بود و قدرت تمرکز کردن در مکان های عمومی داشت، به کلاس های آموزش مهارت های زندگی، راه های کسب درآمد، سخنرانی های افزایش روحیه و جلسات بازتوانی و توانبخشی ببرید. 7. اگر ممکن نبود، برای او یک معلم یا استاد در منزل اختیار کنید که از عوالم مختلف برایش می گوید. تمرینات ورزشی، مطالعه، گوش دادن به موسیقی، تغذیه سالم، گردش و تفریح مناسب و همین طور برخی از توصیه ها را به او انتقال می دهد تا در زندگی اش وضع بهتری پیدا کند. مهمترین وجه در برخورد با شیزوفرنی، حفظ کردن آرامش است. هیچ زمان نه خودتان آرامش را از دست بدهید و نه امکانی ایجاد کنید که بیمارتان آرامشش را از دست بدهد. 8. همیشه، اگر مایل به خوردن قرص ها و داروهایش نیست، با زبانی نرم و محبت آمیز و از راه های خاصی که می دانید روی او تاثیر دارد، او را به خوردن قرص هایش ترغیب کنید، به او بقبولانید که طی کردن دوره های درمانی، به بهتر شدن آینده خانواده کمک خواهد کرد. 9. اگر به مدت چند روز دارو مصرف نکرد، شما مسائلی مثل تفریح، گردش، سینما، تغذیه، خواب، استراحت و ورزش را همچنان حفظ کنید و بدانید که پس از حس کردن سختی شرایط و کنار نیامدن با مصرف قرص و دارو، او خود دوباره به سمت شما برمی گردد. درمان اسکیزوفرنی با سلولهای بنیادی در ایران تزریق سلول‌های بنیادی درمان نوینی برای اسکیزوفرنی است. سلول‌های بنیادی روشی موثر برای درمان دائمی بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌ها است. در این بین یکی از هیجان‌انگیزترین زمینه‌های تاثیرگذاری سلول‌های بنیادی به درمان بیماری‌های روحی جدی مربوط می‌شود. آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها حکایت از آن دارد که سلول‌های بنیادی می‌تواند درمان دائمی اسکیزوفرنی باشد منبع : نمناک | پیام سلامت | اینفو سلامت | ستاره | های دکتر | آفتاب | شفاجو | مرکز توانبخشی مژده " ,"datePublished":"2018-08-20T01:02:26+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:08+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }