تغییرات آب و هوا و آمدن فصل بهار و تابستان به غیر از اینکه زیبایی‌های خاص طبیعی و تغییرات عادات زندگی را به همراه دارد، برای برخی افراد معضل بزرگی است. بعضی از مردم در بهار و تابستان دچار حساسیت فصلی می‌شوند و در نتیجه حسابی به دردسر می‌افتند. عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش چشم، آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه‌های آلرژیک و گرفتگی بینی و گلو از علائم مشهوری هستند که در بسیاری از افراد دارای آلرژی تجربه می‌شوند.

فهرست مطالب

در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید.

حساسیت فصلی یکی از نارسایی یا بیماری هایی است که همواره افرادی را درگیر خود می کند. این افراد به اندازه‌ای درگیر مبارزه و حل حساسیت فصلی خود هستند که شاید از زیبایی‌های طبیعت لذت نبرند و آرزو کنند که هوا سرد شود، برگ درختان بریزد و به گیاهان به خواب زمستانی بروند!

در دست داشتن مداوم دستمال کاغذی برای جلوگیری از آبریزش بینی یک عادت رایج بین افراد حساس است. افرادی که دچار حساسیت می‌شوند، برای درمان حساسیت فصلی آرزوهایی در سر دارند: درمان آبریزش بینی، درمان سرفه خلط دار، درمان گرفتگی بینی و غیره. پس بهتر است قدر عافیت را بدانیم و برای درمان حساسیت نکته‌هایی که باید را بیاموزیم.

وقتی سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک آلرژن بیرونی، مانند گرده گیاهان، واکنش شدید نشان بدهد، تب یونجه روی خواهد داد. متداول‌ترین عوامل حساسیت، گرده‌هایی هستند که از گرده‌‌افشانی گیاهانی چون درختان، علف‌ها و چمن‌ها که با باد گرده‌افشانی می‌کنند، ناشی می‌شوند. گرده‌های گیاهانی که توسط حشرات گرده‌افشانی می‌شوند، سنگین است و به‌مدت طولانی در راه‌های هوایی بینی باقی نمی‌ماند، بنابراین احتمال بسیار کمی وجود دارد که موجب واکنش آلرژیک شوند.

حساسیت‌ فصلی در طول فصل زمستان شیوع کمتری دارد، اما این امکان هم وجود دارد که در تمام طول سال علائم آن وجود داشته باشد. گیاهان مختلف، گرده‌هایشان را در زمان‌های گوناگونی از سال پراکنده می‌کنند. شاید شما بیشتر از یک فصل، دچار حساسیت شوید که بستگی به محل زندگی و عامل حساسیت‌تان خواهد داشت. شاید هم به آلرژن‌های داخل خانه واکنش نشان دهید، مانند کَپَک یا پر و موی حیوانات خانگی.

علائم حساسیت‌ فصلی

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزلطیف علائم حساسیت‌‌های فصلی، از خفیف تا شدید است که متداول‌ترین‌شان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عطسه
  • آب‌ریزش یا گرفتگی بینی
  • آب‌ریزش یا خارش چشم
  • التهاب سینوس‌ها، گلو و یا کانال‌های گوش
  • گرفتگی گوش
  • ترشحات پشت بینی

علائمی که کمتر شایع هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • سرفه

بسیاری از افرادی که دچار تب یونجه یا حساسیت هستند، آسم هم دارند. اگر شما هم مبتلا به هر دوی این موارد هستید، آلرژن‌های فصلی شما ممکن است موجب حمله‌ی آسم بشود.

علت‌ حساسیت‌ فصلی

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزلنام تب یونجه از آنجا گرفته شده است که بسیاری از افراد در زمان تاریخی برداشت یونجه یعنی در ماه‌های فصل تابستان علائم حساسیت را دارند. وقتی سیستم ایمنی بدن‌تان، مواد موجود در هوا را که معمولا بی‌خطر هستند، خطرناک تشخیص می‌دهد، تب یونجه روی خواهد داد و با ترشح هیستامین و مواد شیمیایی دیگر در جریان خون، به این مواد بی‌ضرر واکنش نشان می‌دهد. این مواد شیمیایی، علائم یک واکنش آلرژیک را ایجاد می‌کنند. عوامل ایجادکننده‌ی تب یونجه در فصول مختلف سال با هم فرق می‌کنند.

بهار

درخت‌ها عامل بیشتر حساسیت‌‌های بهاری هستند. درخت توس یکی از متداول‌ترین عوامل در نواحی شمالی است که افراد زیادی نسبت به گرده‌های آن واکنش نشان می‌دهند. سایر درخت‌های حساسیت‌زا در آمریکای شمالی شامل سرو، توسکا، شاه بلوط، بید و صنوبر می‌شود.

تابستان

همان‌طور که گفته شد حساسیت‌ را به این دلیل تب یونجه هم می‌نامند که افراد زیادی علائم حساسیت را در فصل تابستان که در تاریخ فصل برداشت یونجه است تجربه می‌کنند. عامل اصلی حساسیت فصل تابستان، علف‌هایی چون تلخه و دم‌گربه‌ای چمن‌زار و یک سری علف‌های هرز خاصی هستند. بنا به گزارش مؤسسه‌ی آسم و آلرژی آمریکا، علف‌ها شایع‌ترین عامل ایجاد تب یونجه‌اند.

پاییز

پاییز فصل کهنه‌واش است که به آن آمبروسیا (Ambrosia) نیز می‌گویند. بیش از ۴۰ گونه از گیاه کهنه‌واش در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در نواحی معتدل آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کنند. کهنه‌واش‌ها گیاهان مخربی هستند که به‌سختی می‌توان کنترل‌شان کرد. گرده‌ی این گیاه، آلرژن بسیار متداولی است و علائم حساسیت به کهنه‌واش می‌تواند شدید باشد. سایر گیاهانی که در پاییز گرده‌افشانی می‌کنند، گزنه، برنجاسف (mugwort)، ترشک، سلمه تره (fat hens) و بارهنگ هستند.

زمستان

در فصل زمستان، بیشتر آلرژن‌های بیرون خانه، به خواب زمستانی می‌روند، در نتیجه سرد شدن هوا برای بسیاری از افرادی که حساسیت دارند، آرامش و آسودگی به همراه دارد. اما همین سرمای هوا باعث می‌شود زمان بیشتری در داخل خانه سپری شود. اگر حساسیت فصلی دارید ممکن است به آلرژن‌های داخل خانه مانند کَپَک، موی حیوانات خانگی، هیره‌ و یا سوسک حمام واکنش نشان دهید.

آلرژن‌های داخل فضای بسته را راحت‌تر از آلرژن‌های بیرون می‌توانید از محیط‌ اطراف‌تان حذف کنید. برای اینکه خانه‌تان را از آلرژن‌های رایج پاک کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حداقل یک‌بار در هفته، روتختی و ملافه خود را در آب بسیار گرم شست‌وشو دهید.
  • روی تخت، بالش و لحاف‌تان را با کاورهای ضدآلرژی بپوشانید.
  • در خانه فرش و قالی نیندازید و از مبلمان تشک‌دوزی شده استفاده نکنید.
  • اسباب‌بازی‌های اضافی و خرد و ریزها را از اتاق کودک خارج کنید.
  • نشتی شیرآلات را بگیرید و جاهای رطوبت‌زده را بازسازی کنید تا گسترش پیدا نکرده و کَپَک نزند.
  • وسایلی را که امکان کَپَک‌زدگی دارند تمیز کنید مانند رطوبت‌سازها، کولرهای آبی، تصفیه‌کننده‌های هوا و یخچال.
  • برای کاهش رطوبت اضافی از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید.

حساسیت فصلی از کجا می‌آید

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزلحساسیت در زمانی بروز می‌کند که سیستم بدن به‌طور اشتباه در برابر ماده‌ای که به نام آلرژن شناخته می‌شود و چندان خطرناک هم نیست، از خود دفاع می‌کند. در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس دست به کار می‌شود. در مواردی که آلرژی ایجاد می‌شود، هر زمان که ماده حساسیت‌زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع به کار و جنگ می‌کند. در برخی موارد این ماده حساسیت‌زا می‌تواند دانه گرده و قارچ باشد. درست در همین نقطه است که درمان سرفه آلرژیک، درمان آلرژی بینی و به‌طور کلی درمان کیپ شدن بینی و دیگر علائم به یک دغدغه تبدیل می‌گردد.

هیستامین چیست

برخی از سلول‌های ایمنی بدن، زمانی که در تماس با آلرژن ها قرار می‌گیرند، هیستامین ترشح می‌کنند.

در قسمتی از بدن که هیستامین آزاد می‌شود، علائم التهابی ظاهر می‌گردند و موجب تورم، قرمزی؛ خارش و خلط می‌شود.

تشخیص حساسیت‌ فصلی

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزلمعمولا تشخیص تب یونجه از تشخیص سایر حساسیت‌ها ساده‌تر است. اگر علائمی داشته باشید که فقط در زمان‌های خاصی از سال روی می‌دهند، علامتی است که نشان می‌دهد شما حساسیت فصلی دارید. احتمالا پزشک‌تان گوش‌ها، بینی و گلوی‌تان را معاینه و بررسی می‌کند تا حساسیت‌تان را تشخیص بدهد.

معمولا نیازی به تست حساسیت نیست. درمانی که برای انواع حساسیت‌‌ها تجویز می‌شود، معمولا یکسان است و فرقی نمی‌کند چه نوع حساسیتی داشته باشید.

درمان حساسیت‌ فصلی

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزلبهترین دارو برای تب یونجه و حساسیت‌‌های مربوط به تمام فصول، پرهیز است. داروهایی نیز برای درمان حساسیت فصلی وجود دارد. بعضی از افراد ممکن است درمان‌های جایگزین را در پیش بگیرند.

استفاده از آنتی هیستامین مانند قرص سیتریزین برای درمان حساسیت فصلی

اگر برای درمان آلرژی و رهایی از این روزهای آزاردهنده به دکتر مراجعه کنید، اولین مرحله درمان را آغاز کرده‌اید. قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص آنتی هیستامین که به نام‌های مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، از معروف‌ترین نجات‌دهنده‌های شیمیایی حساسیت فصلی هستند. این داروها در زمان موعد یکی از حیاتی‌ترین وسایل شخصی افراد دارای آلرژی هستند که شاید حتی از بسیاری وسایل شخصی دیگر ضروری‌تر باشد.

عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

مسلماً پزشک برای رفع مشکل حاد شما استفاده از دارو را پیشنهاد می‌کند، ولی می‌توانید بعد از آنکه کمی از شرایط اضطراری خارج شدید، توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشید. یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی مصرف مواد خوراکی و میوه‌هایی است که برای کاهش حساسیت فصلی اثرگذار هستند.

رژیم غذایی سالم برای کمتر شدن علائم حساسیت

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزلبیشتر امگا ۳ بخورید

امگا ۳ یک اسید چرب است و در مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجود دارد. امگا ۳ به اندازه‌ای مفید است که مصرف آن در هر سنی پیشنهاد می‌شود و از آنجایی که دارای خصوصیات ضدالتهابی نیز هست، برای افراد دارای آلرژی فصلی باید به طور جدی‌تری مصرف شود. می‌توانید قرص روغن ماهی را هم به‌صورت آزاد ولی به میزان مشخص مصرف کنید.

از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید

ماست و برخی دیگر از مواد خوراکی دارای باکتری پروبیوتیک هستند که موجب حفاظت از میکروبیوم روده می‌شود. این ماده ضد التهاب است و می‌تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیر مثبتی داشته باشد.

در برخی موارد، بروز علائم حساسیت ها به دلیل عدم تعادل در سیستم ایمنی بدن است. نقص سیستم ایمنی باعث می شود تا واکنش بدن به آلرژن هایی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار و گرده ها شدید باشد.

مواد و خوراکی های پروبیوتیک با اضافه کردن باکتری های مفید برای دستگاه گوارش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. بهترین منبع خوراکی برای پروبیوتیک ها، غذاهای تخمیری هستند.

امروزه در کشورمان نیز محصولات پروبیوتیک از جمله ماست پروبیوتیک عرضه شده است که علاوه بر طعم دلپذیرتر، باعث سلامت سیستم ایمنی بدن و درمان علائم حساسیت فصلی می شود.

از خوردن میوه‌های حساسیت زا اجتناب کنید

مصرف برخی میوه و مواد غذایی می‌تواند آلرژی‌زا بوده و علائم حساسیتی را تشدید کند. مصرف این خوراکی‌ها موجب خارش گلو و علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی می‌شود. حساسیت به مواد خوراکی به این دلیل حاصل می‌شود که پروتئین موجود در آنها مشابه پروتئین موجود در دانه گرده است. افراد حساس به گرده افشانی گیاهان، ممکن است به خوراکی‌هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو هم علائم نشان بدهند. کسانی که به سبزه و چمن حساسیت نشان می‌دهند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه و طالبی، پرتقال و موز دچار علائم آلرژی می‌شوند.

برگ گزنه

برگ گزنه خواص زیادی دارد و می توان از دمنوش آن برای درمان دیابت و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده نمود. یکی دیگر از فواید مصرف گزنه، تاثیر آن بر کاهش میزان هیستامین بدن در زمان بروز حساسیت است. غیر از استفاده از جوشیده برگ گزنه، برگ خشک شده آن به صورت کپسول نیز ارائه شده است و از آن برای درمان حساسیت استفاده می شود.

همچنین می توان برگ گزنه را با سایر گیاهان دارویی ترکیب کرد و دمنوشی تسکین دهنده برای علائم حساسیت آماده کرد. گاهی اوقات گزنه را با برگ نعناع و یا برگ تمشک ترکیب می کنند. این معجون برای درمان حساسیت فصلی بسیار مفید است.

مصرف خوراکی های ضد التهابی

غذاها، چای ها، دمنوش ها و ادویه هایی که خاصیت ضد التهابی دارند می توانند نقش موثری در کاهش علائم ناشی از حساسیت فصلی ایفا کنند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زنجبیل خوراکی باعث کاهش تعداد عطسه ها و واکنش مثبت سلول های مغز می شود. همچنین چای سبز دارای خاصیت ضد التهابی است. این نوشیدنی حاوی کرستین و کاتچین است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و یک آنتی هیستامین طبیعی قوی محسوب می شوند.

نوشیدن آب

نوشیدن آب ساده ترین راه برای درمان آلرژی و حساسیت فصلی است. کاهش آب بدن عوارض جانبی بسیاری دارد. از جمله بدخلقی، احساس گرسنگی و دشوارتر شدن کاهش وزن. همچنین باعث خستگی مزمن و اختلال در خواب شبانه می شود. نفخ معده، سردرد و افزایش شدت علائم حساسیت از دیگر تاثیرات کمبود آب در بدن است. همچنین ممکن است آسیب هایی را به قلب وارد کند.

نوشیدن آب زیاد علاوه بر بهبود کیفیت سلامت بدن، باعث تسریع در تسکین علائم حساسیت فصلی نیز می شود.

بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید

به غیر از موارد بروز حساسیت به مواد خوراکی که در نکته قبل اشاره شد، خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی به شمار می‌رود و آن هم به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین سی موجود در آنها است. ویتامین سی در واقع یک آنتی هیستامین طبیعی است که به بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می‌کند و از بروز علائم بیماری و حساسیت فصلی دور می‌دارد.

عسل بخورید

عسلی برای بدن مفید است که کاملاً طبیعی باشد. در همین عسل طبیعی هم به دلیل حضور زنبور در فرآیند آماده‌سازی، میزان کمی گرده درون آن وجود دارد که تا حدی موجب مقاومت بیشتر بدن به دانه گرده می‌شود. البته گرده‌ای که در عسل طبیعی دیده می‌شود، از گل حاصل شده و با انواع دانه‌های گرده موجود در درختان و سبزه‌زار که بیشتر افراد به آنها حساسیت نشان می‌دهد، متفاوت است. برای مصرف بیشتر عسل مطمئن شوید که به همان دز پایین از گرده هم حساسیت نشان نمی‌دهید.

سرکه سیب

در صورتی که دچار حساسیت فصلی هستید، حتما باید در کنار سایر ادویه ها و ترشیجات موجود در آشپزخانه تان از یک بطری سرکه سیب نیز نگهداری کنید. همچنین این سرکه می تواند کمک خوبی برای ضدعفونی کردن شیرهای آب و سینک باشد. سرکه سیب قادر است تا بوهای ناخوشایند ناشی از تعریق را از لباس ها بزداید، شوره سر را از بین ببرد و باعث تسکین سوزش معده شود.

سرکه سیب تاثیر بسیار مثبتی در درمان حساسیت فصلی دارد. همچنین مصرف آن باعث پاک کردن سیستم لنفاوی بدن می شود.

یک روش فوری، خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب است. اما می توان یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آبجوش حل کرد و به همراه کمی عسل میل نمود.

روش هایی برای مبارزه با حساسیت قبل از شروع

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

به مرور زمان و با گذشت سال‌ها از داشتن حساسیت فصلی، خود فرد متوجه می‌شود که در چه ماه یا فصلی از سال حساسیتش آغاز می‌شود. درست است که نمی‌توان زمان را برای نرسیدن فصل حساسیت متوقف کرد، ولی می‌توان با رعایت برخی راهکارها از بروز حساسیت جلوگیری کرد و یا میزان آن را تخفیف داد.

زمان مناسب خروج از منزل را پیدا کنید

اخبار را پیگیری کنید و میزان گرده‌های موجود در هوا را در ذهن داشته باشید. در روزهای آلوده از خانه بیرون نروید. با دنبال کردن اخبار روز از غلظت مواد آلاینده موجود در هوا آگاهی پیدا کرده و در وضعیت ناسالم به هیچ وجه از خانه خارج نشود. ترجیحاً از ساعت ۵ تا ۱۰ صبح بیرون نروید و اگر برایتان مقدور است، کارهای بیرون از خانه را به بعدازظهر یعنی زمانی که سطح دانه‌های گرده پایین می‌آید، موکول کنید. بعد از بارش باران، بهترین زمان برای بیرون رفتن افراد حساس است.

عامل اصلی حساسیت را بشناسید

دانه گرده‌ای که این بلا را سرتان آورده، شناسایی کنید و تا حد ممکن به فضایی که این درخت یا گیاه در آن زندگی می‌کند، نروید. تا حد ممکن در آن فصل به خصوص، به طبیعت و سبزه‌زار نروید و اگر چاره‌ای جز رفتن ندارید، حتماً از ماسک استفاده کنید.

به نظافت خانه اهمیت بدهید

تمیز کردن خانه را به‌طور مرتب انجام دهید. وجود گرد و غبار هوا روی وسایل و سطح زمین می‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند. برای خشک شدن لباس‌های شسته شده، آنها را در هوای آزاد پهن نکنید. درون خانه از دستگاه تهویه کننده هوا استفاده کنید تا آنچه تنفس می‌کنید، پاکیزه باشد. اگر استعداد حساسیتی بالایی دارید، ملحفه و روتختی‌های خود را هفته‌ای یک‌بار بشویید. از فرش‌هایی که پرز زیادی دارند، پرهیز کنید. در طول فصل حساسیت پنجره‌های خانه و ماشین را بسته نگه دارید.

برنامه دارویی را جدی بگیرید

دو هفته پیش از شروع موعد مشخص، توصیه‌های پیشگیری یا مصرف دارو را آغاز کنید. تزریق برخی داروها برای یک فصل کامل شما را از داشتن علائم آزاردهنده خلاص می‌کند داروهای ضد حساسیت در بسیاری از مواقع خواب آور هستند. اگر نمی‌خواهید دچار رخوت و خواب‌آلودگی شوید، حتماً در زمان خرید دارو از داروساز عوارض آن را جویا شوید. برای جلوگیری از التهاب می‌توانید از قطره‌های چشمی و بینی و البته با توصیه پزشک هم استفاده کنید.

بهداشت فردی را رعایت کنید

در حین حساسیت فصلی از لنز چشمی استفاده نکنید. اگر دانه گرده در زیر لنز به دام بیفتد، مشکلات بیشتری خواهید داشت. دانه‌های گرده فقط به لباس نمی‌چسبند بلکه روی مو و پوست بدن هم می‌نشینند. مشکل این است که این دانه‌ها، ذرات بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نمی‌شود. بعد از بازگشت به خانه و صبح بعد از بیدار شدن، دوش بگیرید و لباس‌هایتان را عوض کنید. این کار به کاهش حساسیت فصلی کمک می‌کند. شستن صورت و مو در اولویت قرار دارد.

رطوبت محیط را کم کنید

قارچ در شرایطی که رطوبت و دمای محیط بالا باشد، رشد بهتری دارد. از آنجایی که قارچ یکی از عوامل حساسیت‌زا است، موجب افزایش مشکلات آلرژیک می‌شود. در روزهای بارانی که رطوبت هوا بیشتر می‌شود، ذرات قارچ ظهور پیدا می‌کنند. پس سطح رطوبتی محل زندگی را پایین نگه دارید.

از استرس جلوگیری کنید

شاید برایتان جالب باشد که استرس حتی در بروز علائم حساسیت فصلی هم شما را رها نمی‌کند. مدیتیشن و انجام فعالیت‌هایی که سطح استرستان را کم می‌کند، اگر هم باعث کاهش حساسیت فصلی نشود، حداقل سلامت بدنتان را حفظ می‌کند.

از لوازم غیرضروری و معطر استفاده نکنید

استفاده از عطر یا هر چه رایحه اضافی را در خانه پخش می‌کند مانند شمع و عود، می‌تواند برای حساسیت فصلی مضر باشد. حداقل در طول زمانی که حساسیت فصلی به سراغتان می‌آید، از این مواد خوشبوکننده در خانه دوری کنید. عروسک‌های پشمالو بامزه هستند و البته محبوب همه! ولی باید بدانید که آنها منبع اصلی جذب گرد و غبار و مواد حساسیت‌زایی مانند دانه گرده به شمار می‌روند. حداقل در فصل حساسیت این عروسک‌ها را از جلوی چشم دور کرده یا به خیریه‌ها اهدا کنید.

با کلر بجنگید

هوا گرم شده است و تب شنا کردن و استخر روز به روز داغ‌تر می‌شود. ولی نکته منفی در مورد استخر وجود کلر آب است. این ماده هم برای آلرژی مضر است و می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. گاز کلر تأثیری مانند دود دارد. استخرهای سرپوشیده شرایط بدتری نسبت به استخرهای روباز دارند چرا که گاز کلر در فضای کوچکی محبوس می‌شود.

از کالای خواب غیرطبیعی استفاده نکنید

در مورد مواد پر شده درون بالش، لحاف و تشک تحقیق کنید. برخی از آنها از پر طبیعی پرندگان ساخته شده است، در این حالت شکستن پرهای درون رختخواب و خرد شدن آن باعث بروز حساسیت می‌شود. برای افراد حساس، بهتر است از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر استفاده شود.

ایمونوتراپی

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی روشی است که برای درمان برخی از بیماری ها مانند سرطان و حساسیت به کار گرفته می شود. این روش همانند واکسن عمل می کند. به این صورت که مقدار بسیار کمی از آلرژن ها را وارد بدن می کنند. بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن برای مقابله با حساسیت های وسیع تر آماده می شود. همچنین ایمونوتراپی برای درمان حساسیت با روش سرکوب سیستم ایمنی نیز انجام می پذیرد.

اجتناب از عوامل حساسیت زا

بدون شک بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت فصلی، دوری از عواملی است که باعث بروز حساسیت می شوند.

استفاده از ماسک برای حضور در محیط بیرون از خانه می تواند تا حدی از ورود آلرژن ها به دستگاه تنفسی جلوگیری کند. اما طبق تحقیقات انجام گرفته در سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانه تا ۵ برابر بیشتر از بیرون است. بنابراین برای مقابله با آلودگی هوای خانگی باید از راه حل های بهتر و مطمئن تری استفاده کرد.

گرد و غبار، دود ناشی از پخت و پز، بوهای نامطبوع، ترکیبات آلی فرّار و سایر آلاینده های موجود در هوا باعث آلودگی هوای خانه می شوند. استفاده از دستگاه تصفیه هوا می تواند این آلودگی ها را بطور کامل از بین ببرد.

درمان خانگی برای حساسیت فصلی

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل1.  دوری از عوامل بیماری زا

  •  اولین قدم برای شما دوری از شرایطی است که باعث تشدید آلرژی شما می شود.
  • پنجره خانه را بسته نگه دارید.
  • سعی کنید زمان محدودی خارج از منزل بمانید.
  • وقتی مجبور هستید برای مدت زمان زیادی خارج از منزل باشید و در این روزها گرده افشانی گلها و درختان در سطح بالایی قرار دارد حتماً از یک ماسک استفاده کنید.
  • از دود تنباکو جدا اجتناب کنید زیرا این عامل می تواند علائم بیماری را تشدید کنند. 
  • حیوانات خانگی را با استفاده از دستمال های مرطوب تمیز و پاک کنید چرا که ممکن است باعث حساسیت های پوستی شما نیز بشوند و تا حدی میزان تماس را کاهش دهید.
  • قبل از خواب دوش بگیرید چرا که اگر قبل از خواب دوش نگیرید، علائمی که در بدن شما هستند، در روز بعدی بدتر خواهند شد.

2. مصرف میوه و سیفیجات

 کورستین, فلاونیدی که عامل رنگ میوه‌ها و سبزی‌ها است

از جمله داروهای خانگی برای درمان آلرژی فصلی، کورستین می باشد که یکی از تاثیرگذار ترین داروها محسوب می شود. داروهای کورستین یکی از انواع فلاونوئیدها می باشد که بیشتر در سبزیجات و میوه ها یافت می شوند. همچنین، یکی از مزیت های مهم و اصلی کورستین، این است که فلاونوئیدهای آن حاوی مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشند

بنابراین مزیت کورستین همچنین توانایی تقویت کردن سیستم ایمنی بدن را نیز دارد و می تواند به این بخش مهم بدن بسیار کمک کند. بنابراین با استفاده از کورستین، می توان از آلرژی فصلی جلوگیری کرد و در نهایت این مشکل آلرژیک کاملا بهبود خواهد یافت. در ادامه برخی میوه ها و سبزیجات هستند که حاوی مقدار زیادی از کورستین ها می باشد. این موارد عبارتند از :

 پیاز 

پیاز یکی از مواد غذایی غنی از از کورستین می باشد (پیاز همچنین غنی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند خطر ابتلا به آلرژی فصلی را کاهش دهد). پیاز همانند سیر، حاوی ترکیبات آلسیین آلی می باشد که پیاز قرمز حاوی آنتوسیانین ها - آنتی اکسیدان های قدرتمند و قوی - می باشد. علاوه بر مزیت کورستین موجود در پیاز، جنبه ی مواد غذایی بسیار زیادی نیز دارد که می تواند در جلوگیری از بیماری های قلبی، افزایش سیستم ایمنی بدن و تنظیم فشار خون کاملا مناسب باشد.

 چغندر قند

چغندر قند حاوی ویتامین A، C و B6 است. این همچنین منبع کورستین، فولات، فیبر، زاکسنتین، لووتیوم و انواع مختلفی از مواد معدنی که برای سلامتی بسیار تاثیرگذار هستند می باشد که همه این مزیت ها در نهایت به بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کنند .

بلوبری

بلوبری از نظر ابعادی، یکی از میوه هایی می باشد که غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، کورستین و کومپفرول می باشد. بلوبری همچنین نیز حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین K و C می باشد.

کلم بنفش

کلم بنفش همانند گل کلم و کلم، شامل یک ترکیب گوگردی می باشد که این شامل بسیاری از آنتوسیانین ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و دیگر آنتی اکسیدان ها می باشد . گل کلم نیز حاوی فیبر و ویتامین K می باشد .

تمشک

تمشک نیز همانند موارد بالا، یکی از میوه هایی می باشد که حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد که این آنتی اکسیدان ها عبارتند از: کورستین، ویتامین C، فیبر، لوتئین، زاکسنتین، پتاسیم و منیزیم. تمشک به عنوان یکی از میوه های خنثی کننده رادیکال های آزاد شناخته شده است .

گل کلم بنفش

گل کلم بنفش نسبت به گل کلم های سفید معمولی، از آنتی اکسیدان های آنتوسیانین و کورستین غنی تر می باشد. گل کلم بنفش کم کالری می باشد، اما دارای فیبر بسیار زیادی می باشد که توانایی سیر کنندگی بالایی دارد و همچنین حاوی ویتامین های C، K، B6 و فولات می باشد که این ویتامین ها تمام چیزهایی هستند که یک فرد مبتلابه آلرژی های فصلی نیازدارند.

 آکای بری 

Acai Berry یک توت بنفش تیره است که منبع عالی آنتی اکسیدان ها، اسید آمینه، اسید های چرب ضروری، ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر عناصر کمیاب می باشد. Acai Berry به نام پادشاه میوه ها شناخته می شود. 

هویج بنفش

همانند گل کلم بنفش، این رنگ هویج بنفش از آنتوسیانین موجود در آنها ایجاد و تولید می شود. هویج دارای سطح بالایی از کورستین، بتا کاروتن و ویتامین A است . 

 بادمجان

بادمجان یکی از سبزیجات با محتوای بسیار زیادی از مواد مغذی می باشد که حاوی بسیاری از ویتامین ها، K، C، B6 و بسیاری از مواد معدنی ضروری برای سلامتی است. توصیه می شود برای جلوگیری یا درمان آلرژی فصلی باید بادمجان خود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

3. درمان های خانگی حساسیت فصلی با مصرف ماست

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

 بطور کلی هر 100 گرم ماست حاوی 100 کیلوکالری، 3 گرم پروتئین، 125 میلی گرم کلسیم و بسیاری از ویتامین ها می باشد که می تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم و تامین کند. از سویی دیگر، تخمیر ماست برخی از باکتری ها را حاوی می باشد که آنزیم پروتئاز را تشکیل می دهند که برای روده بسیار مفید است و به سیستم گوارش کمک می کند. اسید لاکتیک در ماست باعث افزایش سرعت روده می شود و به غیر فعال کردن مواد شیمیایی مضر کمک می کند. بطور کل باکتری های مفید به تحریک دستگاه گوارش به هضم، افزایش اشتها و افزایش جذب مواد مغذی کمک می کند.

ماست بیشتر غنی از Lactobacillus acidophilus می باشد. Lactobacillus acidophilus باکتری ها یا قارچ های موجود در ماست می باشند که برای بدن بسیار مفید هستند می توانند در سیستم دستگاه گوارش و سیستم دفع ادرار بسیار مفید باشند و با این وجود باعث بیماری در بدن نمی شوند و تنها یک مزیت مثبت در بدن محسوب می شوند. از این رو این چیزی است که سیستم ایمنی یا در کل بدن به آن بسیار نیاز دارد. بنابراین سعی کنید روزانه به میزان 1 الی2 فنجان ماست استفاده کنید و با اضافه کردن این ماده غذایی پر کاربرد، میزان آلرژی فصلی در شما کاهش خواهد یافت.

4. درمان سریع برای حساسیت فصلی با قارچ

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

قارچ یکی از بهترین درمان های خانگی برای درمان آلرژی فصلی می باشد. از هزاران سال پیش در ژاپن و چین، اکثر افراد برای اینکه در این مناطق سکونت داشتند از قارچ به عنوان یک ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان کننده خانگی برای اکثر بیماری های از جمله آلرژی فصلی استفاده می شد. بنابراین ارزش غذایی قارچ در درمان بیماری ها به مدت هزاران سال است که شناخته شده است. در مصر باستان، از قارچ به عنوان یک وعده غذایی کامل یاد می کردند و این در حالی بود که در یونان از قارچ برای تقویت سربازانی که به جنگ فرستاده می شدند، استفاده می شد. رومیان قارچ را به عنوان هدیه ایی از خداوند خود می دانند و به همین دلیل از قارچ فقط در مراسم های مهم استفاده می کنند. همچنین چینی ها از قارچ به عنوان یک غذای بهداشتی یاد می کنند .
بطور کلی زمانیکه ما از قارچ استفاده می کنیم، قارچ بدن را با کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین های خاصی نظیر تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید آسکوربیک (ویتامین C) را تامین می کند. قارچ ها نیز دارای توانایی افزایش فعالیت سلول های T هستند که این سلول ها مسئول حمله و از بین بردن سلول های آسیب دیده (مرده) یا ویروس ها هستند. خوردن قارچ به عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک خواهد کرد و سلامتی شما را تضمین خواهد کرد. قارچ ها بسیار مغذی و خوشمزه هستند، بنابراین اگر شما می خواهید برای درمان یا پیشگیری از آلرژی های فصلی بشتابید، توصیه می شود که قارچ را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. 

5. درمان های حساسیت فصلی با اسپیرولینا

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزلاسپیرولینا, نوعی از جلبک آبی – سبز

تحقیقات نشان داده است که اسپیرولینا در درمان علائم آلرژی فصلی بسیار تاثیر گذار و مهم هستند که مصرف اسپیرولینا برای بهبود علائمی شامل عطسه، تخلیه بینی و خارش تایید شده است.
اسپیرولینا 3.6 میلیارد سال پیش کشف شد که مردم آن را به عنوان یک گیاه سبز می دانستند و می توانستند آن را برای حفظ حیات خود در طول روز بخورند و با خوردن این گیاه سبز در طول روز متوجه شدند که فقط خوردن این گیاه بطور روزمره، می تواند بدن آنها را کاملا سالم نگه دارد. بعدها، یکی از دانشمندان و محققان به نام پروفسور Clenment France ، در طی آزمایش خود که این گیاه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده بود، نتایج شگفت انگیزی یافت که این گیاه حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد مغذی می باشد که تاثیرات و مزیت های اسپیرولینا در طی این تحقیق یافته شد.
امروزه از اسپیرولینا برای افزایش سلامتی، افزایش سیستم ایمنی بدن و افزایش طول عمر استفاده می شود. اسپیرولینا نیز توسط دولت به رسمیت شناخته شده است و از آن برای درمان اکثر بیماری های همانند آلرژی فصلی استفاده می شود و بنابراین توصیه می شود روزانه به میزان قابل توجهی اسپیرولینا استفاده نمایید که حداکثر میزان برای یک فرد عادی، روزانه یک قاشق چایخوری می باشد.
یقینا مطمئن باشید که پس از یک مدت زمان کوتاه پس از استفاده از این گیاه کارآمد، از خودتان متشکر خواهید شد.

توجه: برای هر فرد میزان دوز استفاده از این گیاه در میزان های متفاوتی می باشد و برای اطلاع از این میزان می توانید با پزشک خود مشورت نمایید. 

6. درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با استفاده از اسیدهای چرب امگا 3حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

این شاید برای شما عجیب و غریب باشد، ولی در مطالعات اخیر نشان داده شد که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی برای بدن بسیار مناسب هستند و می توانند در سلامتی افراد موثر باشند از جمله در سیستم ایمنی بدن !
از آنجا که بدن ما نمیتواند اسیدهای چرب امگا 3 تولید کند، باید مواد غذایی که حاوی این ماده غذایی است به بدن برسانیم. یکی از بهترین مواد غذایی که حاوی این ماده مغذی می باشد، روغن ماهی است که در کاهش التهاب، بهبود ترکیب خون و همچنین در سیستم ایمنی دخیل است. لازم بذکر است که بدانید زمانیکه بدن حاوی این نوع اسید باشد، عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت و روغن ماهی باعث افزایش رشد مغز، محافظت از قلب و عروق، مبارزه با سرطان، افسردگی، اختلالات روده و آرتریت می شود و همچنین توانایی مهار کردن برخی بیماری ها مانند آلرژی های فصلی را نیز دارد.
شما می توانید با خوردن گوشت سالم، غذاهای دریایی، تخم مرغ و یا مکمل های روغن ماهی اسیدهای چرب امگا 3 را در بدن خود تکمیل و تامین کنید. 

7. درمان های ساده و خانگی برای حساسیت فصلی با مصرف ویتامین C

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

ویتامین C یکی از داروهای شناخته شده خانگی برای درمان آلرژی فصلی می باشد و در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر می باشد و با استفاده در میزان مناسب از این دارو می توانید از سرماخوردگی و عفونت ها جلوگیری کنید. چرا که با استفاده از این نوع ویتامین، بدن شروع به ایجاد و تولید سلول های جدید می کند و در درمان زخم ها کمک می کند. ویتامین C نیز به جلوگیری از سرطان، کاهش آلرژی ها، تولید هورمون های ضد استرس و محافظت از بدن کمک می کند.
بدن قادر به تولید این نوع ویتامین نمی باشد و بنابراین باید به میزان قابل توجهی از این نوع ویتامین به بدن در طول روز برسانید که در رژیم غذایی خود می توانید از مواد غذایی که حاوی ویتامین c هستند استفاده کنید (مواد غذایی مانند: انواع توت ها، مرکبات و سبزیجات). بنابراین اگر بدن شما به بطور مکرر به آلرژی فصلی مبتلا می شود، توصیه می شود در طی یک برنامه ریزی مناسب و مطلوب از ویتامین C استفاده نمایید و برای تعیین این میزان می توانید با پزشک خود مشورت کنید و میزان مناسب و مورد نیاز بدن شما راتعیین سازد.  

8. درمان حساسیت های فصلی با ویتامین D3حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

مقدار مناسب ویتامین D3 می تواند به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی و سرطان کمک کند. ویتامین D3 به عنوان یکی از مواد غذایی شناخته شده است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند و همچنین نقش مهمی در درمان آلرژی های فصلی دارد. بنابراین، لازم است که شما مکمل های ویتامین D3 را مصرف کنید.
ویتامین D3 طبیعی در غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ، شیر، دانه و غذاهای دریایی یافت می شود. علاوه بر این، شما می توانید 15 دقیقه در روز برای جذب منابع طبیعی ویتامین D3 (از کرم ضد آفتاب استفاده کنید). برای نوزادهایی که تازه متولد شده اند، در فصل زمستان به علت ابری بودن هوا و عدم وجود منابع طبیعی این نوع ویتامین باید از مکمل های ویتامین D3 استفاده کنید که مجددا باید تحت نظر متخصص اطفال باید این کار را انجام دهید.

9. درمان های خانگی برای حساسیت های فصلی با استفاده از روی

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

بطور کل، روی برای حفظ سلامت بدن ضروری است. با استفاده از مکمل هایی که حاوی این ماده مغذی هستند، سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد و بنابراین علائم سرماخوردگی، اختلالات گوارشی و آلرژی های فصلی را می توانید کاهش دهید. برای تامین نیاز بدن از روی می توانید از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، مرغ، ساردین، دانه های آفتابگردان، بذر کدو تنبل، دانه کنجد، کلم و کلم بروکلی استفاده نمایید که این منابع غذایی غنی از روی هستند و در تمام طول سال موجود هستند و فصلی نمی باشند و بنابراین برای درمان آلرژی فصلی می توانید از این مواد غذایی در رژیم غذایی خود بیفزایید تا سالم بمانید. 

10. درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با جادوی سیر

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

شما احتمالا از مصرف سیر برای درمان آلرژی برخی عوامل موثر را شنیده اید و اما شاید نحوه استفاده از این عنصر گیاهی و طبیعی را آگاهی نداشته باشید. واقعیت این است که سیر در درمان آلرژی فصلی و همچنین سایر بیماری های دیگر بسیار موثر است و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد و آن هم به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن است که معمول ترین آنها آلیسین می باشد. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی می باشد که بطور طبیعی و موثر می تواند باعث ویرانی باکتری ها و ویروس های بدن شود. سیر واقعا یک مورد کاملا مناسب برای درمان آلرژی فصلی می باشد که نحوه های مختلف را می توانید در زمان استفاده از آن بکار بگیرید و برای استفاده می توانید یکی از دو راه زیر را استفاده کنید.

 روش اول: 4 الی 6 حبه سیر و یک کاسه آب 

طرز تهیه: تعداد حبه های سیر را در کاسه آب قرار داده و هم بزنید و اجازه دهید به مدت زمان اندکی در آب بماند. سپس می توانید از این معجون طبیعی استفاده نمایید. برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توانید روزانه یک لیوان از این ترکیب ساده و در عین حال قدرتمند استفاده نمایید که همچنین می تواند در بهبودی آلرژی فصلی کمک کند و با استفاده از این روش نیز حتی از برخی بیماری ها جلوگیری می کنید. علاوه براین اضافه کردن سیر به وعده های غذایی روزمره یکی از ساده ترین راه ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف می باشد. 

روش دوم: یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی, 4الی6 حبه سیر و نصف کاسه آب

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را در کاسه حاوی آب بریزی و کاملا انرا حل سازید و سپس تعداد سیر تعیین شده را در کاسه بریزید و به مدت زمان اندکی اجازه دهید تا در ظرف بماند. از این ترکیب می توانید بر روی مناطق آسیب دیده بدن استفاده کنید و پس از استفاده، تاثیر آنرا روی بدن خواهید دید. 

11. درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با Butterbur

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

روزانه فقط با 500 میلی گرم استفاده از گیاه Butterbur، می توانید علائم مربوط آلرژی را در بدن کاهش دهید. بطور کلی از Butterbur برای درمان برونشیت و آسم استفاده می شود و با این حال خانم های باردار و شیرده نباید از این گیاه طبیعی استفاده نمایند. 

12. درمان های ساده و خانگی حساسیت فصلی با مصرف عسل محلی

حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل

عسل محلی یکی از روش های سنتی و دیرینه در درمان اکثر بیماری های بدن می باشد از جمله آلرژی، سرماخوردگی و... که بیشترین تاثیر را می توانند در روی فرد بگذارند. به همین دلیل پزشکان و متخصصان استفاده از عسل محلی را در طول روز توصیه می کنند و با استفاده از این نوع عسل که به هیچ وجه فراوری نشده است، می تواند علائم آلرژی را کاملا خنثی کند.
توجه : به کودکان زیر یک سال، عسل خام ندهید چرا که حاوی میزان غلطت بالایی می باشد.

افرادی که حساسیت شدید به گرده دارند ممکن است پس از مصرف عسل، یک واکنش حساسیتی به نام آنافیلاکسی داشته باشند. این می تواند مشکلات شدید تنفس را ایجاد کند بنابراین قبل از استفاده از این نوع عسل با پزشک خود مشورت داشته باشید.

کلام آخر: مواردی که در بالا به شما با عنوان راه هایی برای درمان آلرژی به روش خانگی معرفی شدند، می توانند در کاهش و بهبودی این مشکل بسیار تاثیر گذار باشند. می توانید برخی از این موارد را انتخاب کنید و در طی مدت زمان کوتاهی استفاده کنید تا تاثیر شگفت انگیز این موارد را احساس نمایید.

منبع: دیجی کالا مگ, نمناک, چطور

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل","headline" : "حساسیت فصلی | 12 روش درمان حساسیت فصلی در منزل", "url" : "https://jameesalamat.com/node/254","id" : "https://jameesalamat.com/node/254","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D8%B5%D9%84%DB%8C_0.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" تغییرات آب و هوا و آمدن فصل بهار و تابستان به غیر از اینکه زیبایی‌های خاص طبیعی و تغییرات عادات زندگی را به همراه دارد، برای برخی افراد معضل بزرگی است. بعضی از مردم در بهار و تابستان دچار حساسیت فصلی می‌شوند و در نتیجه حسابی به دردسر می‌افتند. عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش چشم، آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه‌های آلرژیک و گرفتگی بینی و گلو از علائم مشهوری هستند که در بسیاری از افراد دارای آلرژی تجربه می‌شوند." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. علائم حساسیت‌ فصلی علت‌ حساسیت‌ فصلی حساسیت فصلی از کجا می‌آید هیستامین چیست تشخیص حساسیت‌ فصلی درمان حساسیت‌ فصلی عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی رژیم غذایی سالم برای کمتر شدن علائم حساسیت روش های برای مبارزه با حساسیت قبل از شروع درمان خانگی برای حساسیت فصلی درمان های خانگی حساسیت فصلی با مصرف ماست درمان سریع برای حساسیت فصلی با قارچ درمان های حساسیت فصلی با اسپیرولینا درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 درمان های ساده و خانگی برای حساسیت فصلی با مصرف ویتامین C درمان حساسیت های فصلی با ویتامین D3 درمان های خانگی برای حساسیت های فصلی با استفاده از روی درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با جادوی سیر درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با Butterbur درمان های ساده و خانگی حساسیت فصلی با مصرف عسل محلی حساسیت فصلی یکی از نارسایی یا بیماری هایی است که همواره افرادی را درگیر خود می کند. این افراد به اندازه‌ای درگیر مبارزه و حل حساسیت فصلی خود هستند که شاید از زیبایی‌های طبیعت لذت نبرند و آرزو کنند که هوا سرد شود، برگ درختان بریزد و به گیاهان به خواب زمستانی بروند! در دست داشتن مداوم دستمال کاغذی برای جلوگیری از آبریزش بینی یک عادت رایج بین افراد حساس است. افرادی که دچار حساسیت می‌شوند، برای درمان حساسیت فصلی آرزوهایی در سر دارند: درمان آبریزش بینی، درمان سرفه خلط دار، درمان گرفتگی بینی و غیره. پس بهتر است قدر عافیت را بدانیم و برای درمان حساسیت نکته‌هایی که باید را بیاموزیم. وقتی سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک آلرژن بیرونی، مانند گرده گیاهان، واکنش شدید نشان بدهد، تب یونجه روی خواهد داد. متداول‌ترین عوامل حساسیت، گرده‌هایی هستند که از گرده‌‌افشانی گیاهانی چون درختان، علف‌ها و چمن‌ها که با باد گرده‌افشانی می‌کنند، ناشی می‌شوند. گرده‌های گیاهانی که توسط حشرات گرده‌افشانی می‌شوند، سنگین است و به‌مدت طولانی در راه‌های هوایی بینی باقی نمی‌ماند، بنابراین احتمال بسیار کمی وجود دارد که موجب واکنش آلرژیک شوند. حساسیت‌ فصلی در طول فصل زمستان شیوع کمتری دارد، اما این امکان هم وجود دارد که در تمام طول سال علائم آن وجود داشته باشد. گیاهان مختلف، گرده‌هایشان را در زمان‌های گوناگونی از سال پراکنده می‌کنند. شاید شما بیشتر از یک فصل، دچار حساسیت شوید که بستگی به محل زندگی و عامل حساسیت‌تان خواهد داشت. شاید هم به آلرژن‌های داخل خانه واکنش نشان دهید، مانند کَپَک یا پر و موی حیوانات خانگی. علائم حساسیت‌ فصلی طیف علائم حساسیت‌‌های فصلی، از خفیف تا شدید است که متداول‌ترین‌شان شامل موارد زیر می‌باشد: عطسه آب‌ریزش یا گرفتگی بینی آب‌ریزش یا خارش چشم التهاب سینوس‌ها، گلو و یا کانال‌های گوش گرفتگی گوش ترشحات پشت بینی علائمی که کمتر شایع هستند شامل موارد زیر می‌شود: سردرد تنگی نفس خس خس سینه سرفه بسیاری از افرادی که دچار تب یونجه یا حساسیت هستند، آسم هم دارند. اگر شما هم مبتلا به هر دوی این موارد هستید، آلرژن‌های فصلی شما ممکن است موجب حمله‌ی آسم بشود. علت‌ حساسیت‌ فصلی نام تب یونجه از آنجا گرفته شده است که بسیاری از افراد در زمان تاریخی برداشت یونجه یعنی در ماه‌های فصل تابستان علائم حساسیت را دارند. وقتی سیستم ایمنی بدن‌تان، مواد موجود در هوا را که معمولا بی‌خطر هستند، خطرناک تشخیص می‌دهد، تب یونجه روی خواهد داد و با ترشح هیستامین و مواد شیمیایی دیگر در جریان خون، به این مواد بی‌ضرر واکنش نشان می‌دهد. این مواد شیمیایی، علائم یک واکنش آلرژیک را ایجاد می‌کنند. عوامل ایجادکننده‌ی تب یونجه در فصول مختلف سال با هم فرق می‌کنند. بهار درخت‌ها عامل بیشتر حساسیت‌‌های بهاری هستند. درخت توس یکی از متداول‌ترین عوامل در نواحی شمالی است که افراد زیادی نسبت به گرده‌های آن واکنش نشان می‌دهند. سایر درخت‌های حساسیت‌زا در آمریکای شمالی شامل سرو، توسکا، شاه بلوط، بید و صنوبر می‌شود. تابستان همان‌طور که گفته شد حساسیت‌ را به این دلیل تب یونجه هم می‌نامند که افراد زیادی علائم حساسیت را در فصل تابستان که در تاریخ فصل برداشت یونجه است تجربه می‌کنند. عامل اصلی حساسیت فصل تابستان، علف‌هایی چون تلخه و دم‌گربه‌ای چمن‌زار و یک سری علف‌های هرز خاصی هستند. بنا به گزارش مؤسسه‌ی آسم و آلرژی آمریکا، علف‌ها شایع‌ترین عامل ایجاد تب یونجه‌اند. پاییز پاییز فصل کهنه‌واش است که به آن آمبروسیا (Ambrosia) نیز می‌گویند. بیش از ۴۰ گونه از گیاه کهنه‌واش در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در نواحی معتدل آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کنند. کهنه‌واش‌ها گیاهان مخربی هستند که به‌سختی می‌توان کنترل‌شان کرد. گرده‌ی این گیاه، آلرژن بسیار متداولی است و علائم حساسیت به کهنه‌واش می‌تواند شدید باشد. سایر گیاهانی که در پاییز گرده‌افشانی می‌کنند، گزنه، برنجاسف (mugwort)، ترشک، سلمه تره (fat hens) و بارهنگ هستند. زمستان در فصل زمستان، بیشتر آلرژن‌های بیرون خانه، به خواب زمستانی می‌روند، در نتیجه سرد شدن هوا برای بسیاری از افرادی که حساسیت دارند، آرامش و آسودگی به همراه دارد. اما همین سرمای هوا باعث می‌شود زمان بیشتری در داخل خانه سپری شود. اگر حساسیت فصلی دارید ممکن است به آلرژن‌های داخل خانه مانند کَپَک، موی حیوانات خانگی، هیره‌ و یا سوسک حمام واکنش نشان دهید. آلرژن‌های داخل فضای بسته را راحت‌تر از آلرژن‌های بیرون می‌توانید از محیط‌ اطراف‌تان حذف کنید. برای اینکه خانه‌تان را از آلرژن‌های رایج پاک کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید: حداقل یک‌بار در هفته، روتختی و ملافه خود را در آب بسیار گرم شست‌وشو دهید. روی تخت، بالش و لحاف‌تان را با کاورهای ضدآلرژی بپوشانید. در خانه فرش و قالی نیندازید و از مبلمان تشک‌دوزی شده استفاده نکنید. اسباب‌بازی‌های اضافی و خرد و ریزها را از اتاق کودک خارج کنید. نشتی شیرآلات را بگیرید و جاهای رطوبت‌زده را بازسازی کنید تا گسترش پیدا نکرده و کَپَک نزند. وسایلی را که امکان کَپَک‌زدگی دارند تمیز کنید مانند رطوبت‌سازها، کولرهای آبی، تصفیه‌کننده‌های هوا و یخچال. برای کاهش رطوبت اضافی از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید. حساسیت فصلی از کجا می‌آید حساسیت در زمانی بروز می‌کند که سیستم بدن به‌طور اشتباه در برابر ماده‌ای که به نام آلرژن شناخته می‌شود و چندان خطرناک هم نیست، از خود دفاع می‌کند. در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس دست به کار می‌شود. در مواردی که آلرژی ایجاد می‌شود، هر زمان که ماده حساسیت‌زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع به کار و جنگ می‌کند. در برخی موارد این ماده حساسیت‌زا می‌تواند دانه گرده و قارچ باشد. درست در همین نقطه است که درمان سرفه آلرژیک، درمان آلرژی بینی و به‌طور کلی درمان کیپ شدن بینی و دیگر علائم به یک دغدغه تبدیل می‌گردد. هیستامین چیست برخی از سلول‌های ایمنی بدن، زمانی که در تماس با آلرژن ها قرار می‌گیرند، هیستامین ترشح می‌کنند. در قسمتی از بدن که هیستامین آزاد می‌شود، علائم التهابی ظاهر می‌گردند و موجب تورم، قرمزی؛ خارش و خلط می‌شود. تشخیص حساسیت‌ فصلی معمولا تشخیص تب یونجه از تشخیص سایر حساسیت‌ها ساده‌تر است. اگر علائمی داشته باشید که فقط در زمان‌های خاصی از سال روی می‌دهند، علامتی است که نشان می‌دهد شما حساسیت فصلی دارید. احتمالا پزشک‌تان گوش‌ها، بینی و گلوی‌تان را معاینه و بررسی می‌کند تا حساسیت‌تان را تشخیص بدهد. معمولا نیازی به تست حساسیت نیست. درمانی که برای انواع حساسیت‌‌ها تجویز می‌شود، معمولا یکسان است و فرقی نمی‌کند چه نوع حساسیتی داشته باشید. درمان حساسیت‌ فصلی بهترین دارو برای تب یونجه و حساسیت‌‌های مربوط به تمام فصول، پرهیز است. داروهایی نیز برای درمان حساسیت فصلی وجود دارد. بعضی از افراد ممکن است درمان‌های جایگزین را در پیش بگیرند. استفاده از آنتی هیستامین مانند قرص سیتریزین&nbsp;برای درمان حساسیت فصلی اگر برای درمان آلرژی و رهایی از این روزهای آزاردهنده به دکتر مراجعه کنید، اولین مرحله درمان را آغاز کرده‌اید. قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص آنتی هیستامین که به نام‌های مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، از معروف‌ترین نجات‌دهنده‌های شیمیایی حساسیت فصلی هستند. این داروها در زمان موعد یکی از حیاتی‌ترین وسایل شخصی افراد دارای آلرژی هستند که شاید حتی از بسیاری وسایل شخصی دیگر ضروری‌تر باشد. حتما بخوانید:&nbsp;همه چیز درباره قرص سیتریزین و نحوه مصرف آن عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی مسلماً پزشک برای رفع مشکل حاد شما استفاده از دارو را پیشنهاد می‌کند، ولی می‌توانید بعد از آنکه کمی از شرایط اضطراری خارج شدید، توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشید. یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی مصرف مواد خوراکی و میوه‌هایی است که برای کاهش حساسیت فصلی اثرگذار هستند. رژیم غذایی سالم برای کمتر شدن علائم حساسیت بیشتر امگا ۳ بخورید امگا ۳ یک اسید چرب است و در مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجود دارد. امگا ۳ به اندازه‌ای مفید است که مصرف آن در هر سنی پیشنهاد می‌شود و از آنجایی که دارای خصوصیات ضدالتهابی نیز هست، برای افراد دارای آلرژی فصلی باید به طور جدی‌تری مصرف شود. می‌توانید قرص روغن ماهی را هم به‌صورت آزاد ولی به میزان مشخص مصرف کنید. از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید ماست و برخی دیگر از مواد خوراکی دارای باکتری پروبیوتیک هستند که موجب حفاظت از میکروبیوم روده می‌شود. این ماده ضد التهاب است و می‌تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیر مثبتی داشته باشد. در برخی موارد، بروز علائم حساسیت ها به دلیل عدم تعادل در سیستم ایمنی بدن است. نقص سیستم ایمنی باعث می شود تا واکنش بدن به آلرژن هایی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار و گرده ها شدید باشد. مواد و خوراکی های پروبیوتیک با اضافه کردن باکتری های مفید برای دستگاه گوارش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. بهترین منبع خوراکی برای پروبیوتیک ها، غذاهای تخمیری هستند. امروزه در کشورمان نیز محصولات پروبیوتیک از جمله ماست پروبیوتیک عرضه شده است که علاوه بر طعم دلپذیرتر، باعث سلامت سیستم ایمنی بدن و درمان علائم حساسیت فصلی می شود. از خوردن میوه‌های حساسیت زا اجتناب کنید مصرف برخی میوه و مواد غذایی می‌تواند آلرژی‌زا بوده و علائم حساسیتی را تشدید کند. مصرف این خوراکی‌ها موجب خارش گلو و علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی می‌شود. حساسیت به مواد خوراکی به این دلیل حاصل می‌شود که پروتئین موجود در آنها مشابه پروتئین موجود در دانه گرده است. افراد حساس به گرده افشانی گیاهان، ممکن است به خوراکی‌هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو هم علائم نشان بدهند. کسانی که به سبزه و چمن حساسیت نشان می‌دهند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه و طالبی، پرتقال و موز دچار علائم آلرژی می‌شوند. برگ گزنه برگ گزنه خواص زیادی دارد و می توان از دمنوش آن برای درمان دیابت و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده نمود. یکی دیگر از فواید مصرف گزنه، تاثیر آن بر کاهش میزان هیستامین بدن در زمان بروز حساسیت است. غیر از استفاده از جوشیده برگ گزنه، برگ خشک شده آن به صورت کپسول نیز ارائه شده است و از آن برای درمان حساسیت استفاده می شود. همچنین می توان برگ گزنه را با سایر گیاهان دارویی ترکیب کرد و دمنوشی تسکین دهنده برای علائم حساسیت آماده کرد. گاهی اوقات گزنه را با برگ نعناع و یا برگ تمشک ترکیب می کنند. این معجون برای درمان حساسیت فصلی بسیار مفید است. مصرف خوراکی های ضد التهابی غذاها، چای ها، دمنوش ها و ادویه هایی که خاصیت ضد التهابی دارند می توانند نقش موثری در کاهش علائم ناشی از حساسیت فصلی ایفا کنند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زنجبیل خوراکی باعث کاهش تعداد عطسه ها و واکنش مثبت سلول های مغز می شود. همچنین چای سبز دارای خاصیت ضد التهابی است. این نوشیدنی حاوی کرستین و کاتچین است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و یک آنتی هیستامین طبیعی قوی محسوب می شوند. نوشیدن آب نوشیدن آب ساده ترین راه برای درمان آلرژی و حساسیت فصلی است. کاهش آب بدن عوارض جانبی بسیاری دارد. از جمله بدخلقی، احساس گرسنگی و دشوارتر شدن کاهش وزن. همچنین باعث خستگی مزمن و اختلال در خواب شبانه می شود. نفخ معده، سردرد و افزایش شدت علائم حساسیت از دیگر تاثیرات کمبود آب در بدن است. همچنین ممکن است آسیب هایی را به قلب وارد کند. نوشیدن آب زیاد علاوه بر بهبود کیفیت سلامت بدن، باعث تسریع در تسکین علائم حساسیت فصلی نیز می شود. بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید به غیر از موارد بروز حساسیت به مواد خوراکی که در نکته قبل اشاره شد، خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی به شمار می‌رود و آن هم به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین سی موجود در آنها است. ویتامین سی در واقع یک آنتی هیستامین طبیعی است که به بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می‌کند و از بروز علائم بیماری و حساسیت فصلی دور می‌دارد. عسل بخورید عسلی برای بدن مفید است که کاملاً طبیعی باشد. در همین عسل طبیعی هم به دلیل حضور زنبور در فرآیند آماده‌سازی، میزان کمی گرده درون آن وجود دارد که تا حدی موجب مقاومت بیشتر بدن به دانه گرده می‌شود. البته گرده‌ای که در عسل طبیعی دیده می‌شود، از گل حاصل شده و با انواع دانه‌های گرده موجود در درختان و سبزه‌زار که بیشتر افراد به آنها حساسیت نشان می‌دهد، متفاوت است. برای مصرف بیشتر عسل مطمئن شوید که به همان دز پایین از گرده هم حساسیت نشان نمی‌دهید. سرکه سیب در صورتی که دچار حساسیت فصلی هستید، حتما باید در کنار سایر ادویه ها و ترشیجات موجود در آشپزخانه تان از یک بطری سرکه سیب نیز نگهداری کنید. همچنین این سرکه می تواند کمک خوبی برای ضدعفونی کردن شیرهای آب و سینک باشد. سرکه سیب قادر است تا بوهای ناخوشایند ناشی از تعریق را از لباس ها بزداید، شوره سر را از بین ببرد و باعث تسکین سوزش معده شود. سرکه سیب تاثیر بسیار مثبتی در درمان حساسیت فصلی دارد. همچنین مصرف آن باعث پاک کردن سیستم لنفاوی بدن می شود. یک روش فوری، خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب است. اما می توان یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آبجوش حل کرد و به همراه کمی عسل میل نمود. روش هایی&nbsp;برای مبارزه با حساسیت قبل از شروع به مرور زمان و با گذشت سال‌ها از داشتن حساسیت فصلی، خود فرد متوجه می‌شود که در چه ماه یا فصلی از سال حساسیتش آغاز می‌شود. درست است که نمی‌توان زمان را برای نرسیدن فصل حساسیت متوقف کرد، ولی می‌توان با رعایت برخی راهکارها از بروز حساسیت جلوگیری کرد و یا میزان آن را تخفیف داد. زمان مناسب خروج از منزل را پیدا کنید اخبار را پیگیری کنید و میزان گرده‌های موجود در هوا را در ذهن داشته باشید. در روزهای آلوده از خانه بیرون نروید. با دنبال کردن اخبار روز از غلظت مواد آلاینده موجود در هوا آگاهی پیدا کرده و در وضعیت ناسالم به هیچ وجه از خانه خارج نشود. ترجیحاً از ساعت ۵ تا ۱۰ صبح بیرون نروید و اگر برایتان مقدور است، کارهای بیرون از خانه را به بعدازظهر یعنی زمانی که سطح دانه‌های گرده پایین می‌آید، موکول کنید. بعد از بارش باران، بهترین زمان برای بیرون رفتن افراد حساس است. عامل اصلی حساسیت را بشناسید دانه گرده‌ای که این بلا را سرتان آورده، شناسایی کنید و تا حد ممکن به فضایی که این درخت یا گیاه در آن زندگی می‌کند، نروید. تا حد ممکن در آن فصل به خصوص، به طبیعت و سبزه‌زار نروید و اگر چاره‌ای جز رفتن ندارید، حتماً از ماسک استفاده کنید. به نظافت خانه اهمیت بدهید تمیز کردن خانه را به‌طور مرتب انجام دهید. وجود گرد و غبار هوا روی وسایل و سطح زمین می‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند. برای خشک شدن لباس‌های شسته شده، آنها را در هوای آزاد پهن نکنید. درون خانه از دستگاه تهویه کننده هوا استفاده کنید تا آنچه تنفس می‌کنید، پاکیزه باشد. اگر استعداد حساسیتی بالایی دارید، ملحفه و روتختی‌های خود را هفته‌ای یک‌بار بشویید. از فرش‌هایی که پرز زیادی دارند، پرهیز کنید. در طول فصل حساسیت پنجره‌های خانه و ماشین را بسته نگه دارید. برنامه دارویی را جدی بگیرید دو هفته پیش از شروع موعد مشخص، توصیه‌های پیشگیری یا مصرف دارو را آغاز کنید. تزریق برخی داروها برای یک فصل کامل شما را از داشتن علائم آزاردهنده خلاص می‌کند داروهای ضد حساسیت در بسیاری از مواقع خواب آور هستند. اگر نمی‌خواهید دچار رخوت و خواب‌آلودگی شوید، حتماً در زمان خرید دارو از داروساز عوارض آن را جویا شوید. برای جلوگیری از التهاب می‌توانید از قطره‌های چشمی و بینی و البته با توصیه پزشک هم استفاده کنید. بهداشت فردی را رعایت کنید در حین حساسیت فصلی از لنز چشمی استفاده نکنید. اگر دانه گرده در زیر لنز به دام بیفتد، مشکلات بیشتری خواهید داشت. دانه‌های گرده فقط به لباس نمی‌چسبند بلکه روی مو و پوست بدن هم می‌نشینند. مشکل این است که این دانه‌ها، ذرات بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نمی‌شود. بعد از بازگشت به خانه و صبح بعد از بیدار شدن، دوش بگیرید و لباس‌هایتان را عوض کنید. این کار به کاهش حساسیت فصلی کمک می‌کند. شستن صورت و مو در اولویت قرار دارد. رطوبت محیط را کم کنید قارچ در شرایطی که رطوبت و دمای محیط بالا باشد، رشد بهتری دارد. از آنجایی که قارچ یکی از عوامل حساسیت‌زا است، موجب افزایش مشکلات آلرژیک می‌شود. در روزهای بارانی که رطوبت هوا بیشتر می‌شود، ذرات قارچ ظهور پیدا می‌کنند. پس سطح رطوبتی محل زندگی را پایین نگه دارید. از استرس جلوگیری کنید شاید برایتان جالب باشد که استرس حتی در بروز علائم حساسیت فصلی هم شما را رها نمی‌کند. مدیتیشن و انجام فعالیت‌هایی که سطح استرستان را کم می‌کند، اگر هم باعث کاهش حساسیت فصلی نشود، حداقل سلامت بدنتان را حفظ می‌کند. از لوازم غیرضروری و معطر استفاده نکنید استفاده از عطر یا هر چه رایحه اضافی را در خانه پخش می‌کند مانند شمع و عود، می‌تواند برای حساسیت فصلی مضر باشد. حداقل در طول زمانی که حساسیت فصلی به سراغتان می‌آید، از این مواد خوشبوکننده در خانه دوری کنید. عروسک‌های پشمالو بامزه هستند و البته محبوب همه! ولی باید بدانید که آنها منبع اصلی جذب گرد و غبار و مواد حساسیت‌زایی مانند دانه گرده به شمار می‌روند. حداقل در فصل حساسیت این عروسک‌ها را از جلوی چشم دور کرده یا به خیریه‌ها اهدا کنید. با کلر بجنگید هوا گرم شده است و تب شنا کردن و استخر روز به روز داغ‌تر می‌شود. ولی نکته منفی در مورد استخر وجود کلر آب است. این ماده هم برای آلرژی مضر است و می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. گاز کلر تأثیری مانند دود دارد. استخرهای سرپوشیده شرایط بدتری نسبت به استخرهای روباز دارند چرا که گاز کلر در فضای کوچکی محبوس می‌شود. از کالای خواب غیرطبیعی استفاده نکنید در مورد مواد پر شده درون بالش، لحاف و تشک تحقیق کنید. برخی از آنها از پر طبیعی پرندگان ساخته شده است، در این حالت شکستن پرهای درون رختخواب و خرد شدن آن باعث بروز حساسیت می‌شود. برای افراد حساس، بهتر است از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر استفاده شود. ایمونوتراپی ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی روشی است که برای درمان برخی از بیماری ها مانند سرطان و حساسیت به کار گرفته می شود. این روش همانند واکسن عمل می کند. به این صورت که مقدار بسیار کمی از آلرژن ها را وارد بدن می کنند. بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن برای مقابله با حساسیت های وسیع تر آماده می شود. همچنین ایمونوتراپی برای درمان حساسیت با روش سرکوب سیستم ایمنی نیز انجام می پذیرد. اجتناب از عوامل حساسیت زا بدون شک بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت فصلی، دوری از عواملی است که باعث بروز حساسیت می شوند. استفاده از ماسک برای حضور در محیط بیرون از خانه می تواند تا حدی از ورود آلرژن ها به دستگاه تنفسی جلوگیری کند. اما طبق تحقیقات انجام گرفته در سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانه تا ۵ برابر بیشتر از بیرون است. بنابراین برای مقابله با آلودگی هوای خانگی باید از راه حل های بهتر و مطمئن تری استفاده کرد. گرد و غبار، دود ناشی از پخت و پز، بوهای نامطبوع، ترکیبات آلی فرّار و سایر آلاینده های موجود در هوا باعث آلودگی هوای خانه می شوند. استفاده از دستگاه تصفیه هوا می تواند این آلودگی ها را بطور کامل از بین ببرد. درمان خانگی برای حساسیت فصلی 1.&nbsp;&nbsp;دوری از عوامل بیماری زا &nbsp;اولین قدم برای شما دوری از شرایطی است که باعث تشدید آلرژی شما می شود. پنجره خانه را بسته نگه دارید. سعی کنید زمان محدودی خارج از منزل بمانید. وقتی مجبور هستید برای مدت زمان زیادی خارج از منزل باشید و در این روزها گرده افشانی گلها و درختان در سطح بالایی قرار دارد حتماً از یک ماسک استفاده کنید. از دود تنباکو جدا اجتناب کنید زیرا این عامل می تواند علائم بیماری را تشدید کنند.&nbsp; حیوانات خانگی را با استفاده از دستمال های مرطوب تمیز و پاک کنید چرا که ممکن است باعث حساسیت های پوستی شما نیز بشوند و تا حدی میزان تماس را کاهش دهید. قبل از خواب دوش بگیرید چرا که اگر قبل از خواب دوش نگیرید، علائمی که در بدن شما هستند، در روز بعدی بدتر خواهند شد. 2. مصرف میوه و سیفیجات &nbsp;کورستین,&nbsp;فلاونیدی که عامل رنگ میوه‌ها و سبزی‌ها است از جمله داروهای خانگی برای درمان آلرژی فصلی، کورستین می باشد که یکی از تاثیرگذار ترین داروها محسوب می شود. داروهای کورستین یکی از انواع فلاونوئیدها می باشد که بیشتر در سبزیجات و میوه ها یافت می شوند. همچنین، یکی از مزیت های مهم و اصلی کورستین، این است که فلاونوئیدهای آن حاوی مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشند بنابراین مزیت&nbsp;کورستین همچنین توانایی تقویت کردن سیستم ایمنی بدن را نیز دارد و می تواند به این بخش مهم بدن بسیار کمک کند. بنابراین با استفاده از کورستین، می توان از آلرژی فصلی جلوگیری کرد و در نهایت این مشکل آلرژیک کاملا بهبود خواهد یافت. در ادامه برخی میوه ها و سبزیجات هستند که حاوی مقدار زیادی از کورستین ها می باشد. این موارد عبارتند از : &nbsp;پیاز&nbsp; پیاز یکی از مواد غذایی غنی از از کورستین می باشد (پیاز همچنین غنی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند خطر ابتلا به آلرژی فصلی را کاهش دهد). پیاز همانند سیر، حاوی ترکیبات آلسیین آلی می باشد که پیاز قرمز حاوی آنتوسیانین ها - آنتی اکسیدان های قدرتمند و قوی - می باشد. علاوه بر مزیت کورستین موجود در پیاز، جنبه ی مواد غذایی بسیار زیادی نیز دارد که می تواند در جلوگیری از بیماری های قلبی، افزایش سیستم ایمنی بدن و تنظیم فشار خون کاملا مناسب باشد. &nbsp;چغندر قند چغندر قند حاوی ویتامین A، C و B6 است. این همچنین منبع کورستین، فولات، فیبر، زاکسنتین، لووتیوم و انواع مختلفی از مواد معدنی که برای سلامتی بسیار تاثیرگذار هستند می باشد که همه این مزیت ها در نهایت به بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کنند . بلوبری بلوبری از نظر ابعادی، یکی از میوه هایی می باشد که غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، کورستین و کومپفرول می باشد. بلوبری همچنین نیز حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین K و C می باشد. کلم بنفش کلم بنفش همانند گل کلم و کلم، شامل یک ترکیب گوگردی می باشد که این شامل بسیاری از آنتوسیانین ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و دیگر آنتی اکسیدان ها می باشد . گل کلم نیز حاوی فیبر و ویتامین K می باشد . تمشک تمشک نیز همانند موارد بالا، یکی از میوه هایی می باشد که حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد که این آنتی اکسیدان ها عبارتند از: کورستین، ویتامین C، فیبر، لوتئین، زاکسنتین، پتاسیم و منیزیم. تمشک به عنوان یکی از میوه های خنثی کننده رادیکال های آزاد شناخته شده است . گل کلم بنفش گل کلم بنفش نسبت به گل کلم های سفید معمولی، از آنتی اکسیدان های آنتوسیانین و کورستین غنی تر می باشد. گل کلم بنفش کم کالری می باشد، اما دارای فیبر بسیار زیادی می باشد که توانایی سیر کنندگی بالایی دارد و همچنین حاوی ویتامین های C، K، B6 و فولات می باشد که این ویتامین ها تمام چیزهایی هستند که یک فرد مبتلابه آلرژی های فصلی نیازدارند. &nbsp;آکای بری&nbsp; Acai Berry یک توت بنفش تیره است که منبع عالی آنتی اکسیدان ها، اسید آمینه، اسید های چرب ضروری، ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر عناصر کمیاب می باشد. Acai Berry به نام پادشاه میوه ها شناخته می شود.&nbsp; هویج بنفش همانند گل کلم بنفش، این رنگ هویج بنفش از آنتوسیانین موجود در آنها ایجاد و تولید می شود. هویج دارای سطح بالایی از کورستین، بتا کاروتن و ویتامین A است .&nbsp; &nbsp;بادمجان بادمجان یکی از سبزیجات با محتوای بسیار زیادی از مواد مغذی می باشد که حاوی بسیاری از ویتامین ها، K، C، B6 و بسیاری از مواد معدنی ضروری برای سلامتی است. توصیه می شود برای جلوگیری یا درمان آلرژی فصلی باید بادمجان خود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.&nbsp; 3. درمان های خانگی حساسیت فصلی با مصرف ماست &nbsp;بطور کلی هر 100 گرم ماست حاوی 100 کیلوکالری، 3 گرم پروتئین، 125 میلی گرم کلسیم و بسیاری از ویتامین ها می باشد که می تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم و تامین کند. از سویی دیگر، تخمیر ماست برخی از باکتری ها را حاوی می باشد که آنزیم پروتئاز را تشکیل می دهند که برای روده بسیار مفید است و به سیستم گوارش کمک می کند. اسید لاکتیک در ماست باعث افزایش سرعت روده می شود و به غیر فعال کردن مواد شیمیایی مضر کمک می کند. بطور کل باکتری های مفید&nbsp;به تحریک دستگاه گوارش به هضم، افزایش اشتها و افزایش جذب مواد مغذی کمک می کند. ماست بیشتر غنی از Lactobacillus acidophilus می باشد. Lactobacillus acidophilus باکتری ها یا قارچ های موجود در ماست می باشند که برای بدن بسیار مفید هستند می توانند در سیستم دستگاه گوارش و سیستم دفع ادرار بسیار مفید باشند و با این وجود باعث بیماری در بدن نمی شوند و تنها یک مزیت مثبت در بدن محسوب می شوند. از این رو این چیزی است که سیستم ایمنی یا در کل بدن به آن بسیار نیاز دارد. بنابراین سعی کنید روزانه به میزان 1 الی2 فنجان ماست استفاده کنید و با اضافه کردن این ماده غذایی پر کاربرد، میزان آلرژی فصلی در شما کاهش خواهد یافت. 4. درمان سریع برای حساسیت فصلی با قارچ قارچ یکی از بهترین درمان های خانگی برای درمان آلرژی فصلی می باشد. از هزاران سال پیش در ژاپن و چین، اکثر افراد برای اینکه&nbsp;در این مناطق سکونت داشتند از قارچ به عنوان یک ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان کننده خانگی برای اکثر بیماری های از جمله آلرژی فصلی استفاده می شد. بنابراین ارزش غذایی قارچ در درمان بیماری ها به مدت هزاران سال است که شناخته شده است. در مصر باستان، از قارچ به عنوان یک وعده غذایی کامل یاد می کردند و این در حالی بود که در یونان از قارچ برای تقویت سربازانی که به جنگ فرستاده می شدند، استفاده می شد. رومیان قارچ را به عنوان هدیه ایی از خداوند خود می دانند و به همین دلیل از قارچ فقط در مراسم های مهم استفاده می کنند. همچنین چینی ها از قارچ به عنوان یک غذای بهداشتی یاد می کنند . بطور کلی زمانیکه ما از قارچ استفاده می کنیم، قارچ بدن را با کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین های خاصی نظیر تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید آسکوربیک (ویتامین C) را تامین می کند. قارچ ها نیز دارای توانایی افزایش فعالیت سلول های T هستند که این سلول ها مسئول حمله و از بین بردن سلول های آسیب دیده (مرده) یا ویروس ها هستند. خوردن قارچ به عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک خواهد کرد و سلامتی شما را تضمین خواهد کرد. قارچ ها بسیار مغذی و خوشمزه هستند، بنابراین اگر شما می خواهید برای درمان یا پیشگیری از آلرژی های فصلی بشتابید، توصیه می شود که قارچ را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.&nbsp; 5. درمان های حساسیت فصلی با اسپیرولینا اسپیرولینا,&nbsp;نوعی از جلبک آبی – سبز تحقیقات نشان داده است که اسپیرولینا در درمان علائم آلرژی فصلی بسیار تاثیر گذار و مهم هستند که مصرف اسپیرولینا برای بهبود علائمی شامل عطسه، تخلیه بینی و خارش تایید شده است. اسپیرولینا 3.6 میلیارد سال پیش کشف شد که مردم آن را به عنوان یک گیاه سبز می دانستند و می توانستند آن را برای حفظ حیات خود در طول روز بخورند و با خوردن این گیاه سبز در طول روز متوجه شدند که فقط خوردن این گیاه بطور روزمره، می تواند بدن آنها را کاملا سالم نگه دارد. بعدها، یکی از دانشمندان و محققان به نام پروفسور Clenment France ، در طی آزمایش خود که این گیاه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده بود، نتایج شگفت انگیزی یافت که این گیاه حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد مغذی می باشد که تاثیرات و مزیت های اسپیرولینا در طی این تحقیق یافته شد. امروزه از اسپیرولینا برای افزایش سلامتی، افزایش سیستم ایمنی بدن و افزایش طول عمر استفاده می شود. اسپیرولینا نیز توسط دولت به رسمیت شناخته شده است و از آن برای درمان اکثر بیماری های همانند آلرژی فصلی استفاده می شود و بنابراین توصیه می شود روزانه به میزان قابل توجهی اسپیرولینا استفاده نمایید که حداکثر میزان برای یک فرد عادی، روزانه یک قاشق چایخوری می باشد. یقینا مطمئن باشید که پس از یک مدت زمان کوتاه پس از استفاده از این گیاه کارآمد، از خودتان متشکر خواهید شد. توجه: برای هر فرد میزان دوز استفاده از این گیاه در میزان های متفاوتی می باشد و برای اطلاع از این میزان می توانید با پزشک خود مشورت نمایید.&nbsp; 6. درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 این شاید برای شما عجیب و غریب باشد، ولی در مطالعات اخیر نشان داده شد که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی برای بدن بسیار مناسب هستند و می توانند در سلامتی افراد موثر باشند از جمله در سیستم ایمنی بدن ! از آنجا که بدن ما نمیتواند اسیدهای چرب امگا 3 تولید کند، باید مواد غذایی که حاوی این ماده غذایی است به بدن برسانیم. یکی از بهترین مواد غذایی که حاوی این ماده مغذی می باشد، روغن ماهی است که در کاهش التهاب، بهبود ترکیب خون و همچنین در سیستم ایمنی دخیل است. لازم بذکر است که بدانید زمانیکه بدن حاوی این نوع اسید باشد، عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت و روغن ماهی باعث افزایش رشد مغز، محافظت از قلب و عروق، مبارزه با سرطان، افسردگی، اختلالات روده و آرتریت می شود و همچنین توانایی مهار کردن برخی بیماری ها مانند آلرژی های فصلی را نیز دارد. شما می توانید با خوردن گوشت سالم، غذاهای دریایی، تخم مرغ و یا مکمل های روغن ماهی اسیدهای چرب امگا 3 را در بدن خود تکمیل و تامین کنید.&nbsp; 7. درمان های ساده و خانگی برای حساسیت فصلی با مصرف ویتامین C ویتامین C یکی از داروهای شناخته شده خانگی برای درمان آلرژی فصلی می باشد و در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر می باشد و با استفاده در میزان مناسب از این دارو می توانید از سرماخوردگی و عفونت ها جلوگیری کنید. چرا که با استفاده از این نوع ویتامین، بدن شروع به ایجاد و تولید سلول های جدید می کند و در درمان زخم ها کمک می کند. ویتامین C نیز به جلوگیری از سرطان، کاهش آلرژی ها، تولید هورمون های ضد استرس و محافظت از بدن کمک می کند. بدن قادر به تولید این نوع ویتامین نمی باشد و بنابراین باید به میزان قابل توجهی از این نوع ویتامین به بدن در طول روز برسانید که در رژیم غذایی خود می توانید از مواد غذایی که حاوی ویتامین c هستند استفاده کنید (مواد غذایی مانند: انواع توت ها، مرکبات و سبزیجات). بنابراین اگر بدن شما به بطور مکرر به آلرژی فصلی مبتلا می شود، توصیه می شود در طی یک برنامه ریزی مناسب و مطلوب از ویتامین C استفاده نمایید و برای تعیین این میزان می توانید با پزشک خود مشورت کنید و میزان مناسب و مورد نیاز بدن شما راتعیین سازد.&nbsp;&nbsp; حتما بخوانید:&nbsp;درمان سریع سرماخوردگی در منزل 8. درمان حساسیت های فصلی با ویتامین D3 مقدار مناسب ویتامین D3 می تواند به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی و سرطان کمک کند. ویتامین D3 به عنوان یکی از مواد غذایی شناخته شده است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند و همچنین نقش مهمی در درمان آلرژی های فصلی دارد. بنابراین، لازم است که شما مکمل های ویتامین D3 را مصرف کنید. ویتامین D3 طبیعی در غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ، شیر، دانه و غذاهای دریایی یافت می شود. علاوه بر این، شما می توانید 15 دقیقه در روز برای جذب منابع طبیعی ویتامین D3 (از کرم ضد آفتاب استفاده کنید). برای نوزادهایی که تازه متولد شده اند، در فصل زمستان به علت ابری بودن هوا و عدم وجود منابع طبیعی این نوع ویتامین باید از مکمل های ویتامین D3 استفاده کنید که مجددا باید تحت نظر متخصص اطفال باید این کار را انجام دهید. 9. درمان های خانگی برای حساسیت های فصلی با استفاده از روی بطور کل، روی برای حفظ سلامت بدن ضروری است. با استفاده از مکمل هایی که حاوی این ماده مغذی هستند، سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد و بنابراین علائم سرماخوردگی، اختلالات گوارشی و آلرژی های فصلی را می توانید کاهش دهید. برای تامین نیاز بدن از روی می توانید از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، مرغ، ساردین، دانه های آفتابگردان، بذر کدو تنبل، دانه کنجد، کلم و کلم بروکلی استفاده نمایید که این منابع غذایی غنی از روی هستند و در تمام طول سال موجود هستند و فصلی نمی باشند و بنابراین برای درمان آلرژی فصلی می توانید از این مواد غذایی در رژیم غذایی خود بیفزایید تا سالم بمانید.&nbsp; 10. درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با جادوی سیر شما احتمالا از مصرف سیر برای درمان آلرژی برخی عوامل موثر را شنیده اید و اما شاید نحوه استفاده از این عنصر گیاهی و طبیعی را آگاهی نداشته باشید. واقعیت این است که سیر در درمان آلرژی فصلی و همچنین سایر بیماری های دیگر بسیار موثر است و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد و آن هم به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن است که معمول ترین آنها آلیسین می باشد. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی می باشد که بطور طبیعی و موثر می تواند باعث ویرانی باکتری ها و ویروس های بدن شود. سیر واقعا یک مورد کاملا مناسب برای درمان آلرژی فصلی می باشد که نحوه های مختلف را می توانید در زمان استفاده از آن بکار بگیرید و برای استفاده می توانید یکی از دو راه زیر را استفاده کنید. &nbsp;روش اول:&nbsp;4 الی 6 حبه سیر و&nbsp;یک کاسه آب&nbsp; طرز تهیه:&nbsp;تعداد حبه های سیر را در کاسه آب قرار داده و هم بزنید و اجازه دهید به مدت زمان اندکی در آب بماند. سپس می توانید از این معجون طبیعی استفاده نمایید. برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توانید روزانه یک لیوان از این ترکیب ساده و در عین حال قدرتمند استفاده نمایید که همچنین می تواند در بهبودی آلرژی فصلی کمک کند و با استفاده از این روش نیز حتی از برخی بیماری ها جلوگیری می کنید. علاوه براین اضافه کردن سیر به وعده های غذایی روزمره یکی از ساده ترین راه ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف می باشد.&nbsp; روش دوم:&nbsp;یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی,&nbsp;4الی6 حبه سیر و&nbsp;نصف کاسه آب طرز تهیه:&nbsp;یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را در کاسه حاوی آب بریزی و کاملا انرا حل سازید و سپس تعداد سیر تعیین شده را در کاسه بریزید و به مدت زمان اندکی اجازه دهید تا در ظرف بماند. از این ترکیب می توانید بر روی مناطق آسیب دیده بدن استفاده کنید و پس از استفاده، تاثیر آنرا روی بدن خواهید دید.&nbsp; 11. درمان های خانگی برای حساسیت فصلی با Butterbur روزانه فقط با 500 میلی گرم استفاده از گیاه Butterbur، می توانید علائم مربوط آلرژی را در بدن کاهش دهید. بطور کلی از Butterbur برای درمان برونشیت و آسم استفاده می شود و با این حال خانم های باردار و شیرده نباید از این گیاه طبیعی استفاده نمایند.&nbsp; حتما بخوانید:&nbsp;مصرف داروی ضد حساسیت در دوران بارداری 12. درمان های ساده و خانگی حساسیت فصلی با مصرف عسل محلی عسل محلی یکی از روش های سنتی و دیرینه در درمان اکثر بیماری های بدن می باشد از جمله آلرژی، سرماخوردگی و... که بیشترین تاثیر را می توانند در روی فرد بگذارند. به همین دلیل پزشکان و متخصصان استفاده از عسل محلی را در طول روز توصیه می کنند و با استفاده از این نوع عسل که به هیچ وجه فراوری نشده است، می تواند علائم آلرژی را کاملا خنثی کند. توجه : به کودکان زیر یک سال، عسل خام ندهید چرا که حاوی میزان غلطت بالایی می باشد. افرادی که حساسیت شدید به گرده دارند ممکن است پس از مصرف عسل، یک واکنش حساسیتی به نام آنافیلاکسی داشته باشند. این می تواند مشکلات شدید تنفس را ایجاد کند بنابراین قبل از استفاده از این نوع عسل با پزشک خود مشورت داشته باشید. کلام آخر: مواردی که در بالا به شما با عنوان راه هایی برای درمان آلرژی به روش خانگی معرفی شدند، می توانند در کاهش و بهبودی این مشکل بسیار تاثیر گذار باشند. می توانید برخی از این موارد را انتخاب کنید و در طی مدت زمان کوتاهی استفاده کنید تا تاثیر شگفت انگیز این موارد را احساس نمایید. حتما بخوانید:&nbsp;چرا باید زنبورها را نجات دهیم منبع: دیجی کالا مگ, نمناک, چطور " ,"datePublished":"2019-04-08T23:31:49+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:08+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }