تقریبا در اغلب رژیم های لاغری فرضیه "کاهش کالری ورودی و افزایش کالری خروجی" مشترک است که هدف نهایی آن کم شدن نرخ ورود کالری به سوزاندن آن در بدن شماست. اما بدن ما سیستم پیچیده تری دارد.

 

رژیم غذایی کتوژنیک که از آن به نام رژیم کتو نیز نامبرده می شود، برنامه غذایی است که در آن کربوهیدرات کم و چربی زیاد است. تحقیقات علمی نشان داده است که رژیم کتوژنیک به کاهش وزن و بهبود سلامت منجر خواهد شد. همچنین این رژیم غذایی فوایدی مانند مقابله با دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر نیز دارد. رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش قند خون و میزان انسولین شود.

رژیم کتوژنیک چیست

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

در مورد رژیم کتوژنیک و چگونگی عملکرد آن به اختصار می توان گفت که هدف در این رژیم غذایی، سازگار نمودن و آموزش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن برای استفاده بیشتر از چربی هاست. در حقیقت با افزایش مصرف چربی های سالم این اتفاق رخ خواهد داد.

رژیم لاغری کتوژنیک یا به طور خلاصه کتو یک روش و سبک برای غذا خوردن است که در آن مصرف کربوهیدرات کاهش یافته و مصرف چربی افزایش می یابد. در ضمن مصرف پروتئین هم تا حد زیادی تعدیل می شود. چنین رویکردی در نهایت بدن را به وضعیت متابولیکی خاص به نام کتوسیس می رساند که به آن متابولیسم چربی سوز نیز میگویند.

کاهش وزن با رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

رژیم کتوژنیک یکی از بهترین راه های کاهش وزن و لاغری است که خطر کمتری نسبت به بسیاری از رژیم‌های لاغری دیگر دارد.

تحقیقات علمی مختلف اثبات می کنند که این رژیم غذایی بهتر از رژیم‌های رایج و سنتی کم کالری عمل میکند و شما نیز مجبور نخواهید بود که با خوردن هر لقمه کالری آنرا محاسبه کنید.

یکی از تحقیقات نشان می دهد که افراد با رعایت برنامه های رژیم کتوژنیک تقریبا ۲.۲ برابر بیشتر از کسانی وزن کم می‌کنند که رژیم غذایی کم کالری و با مصرف کمتر چربی می‌گیرند. همچنین به دلیل نوع عملکرد این رژیم میزان تری‌گلیسرید و کلسترول HDL خون آن‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند.

تاثیرات هورمونی بر موفقیت رژیم های غذایی

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

بدن انسان نسبت به مصرف مواد غذایی متفاوت پاسخ های هورمونی متفاوتی می دهد.

مثلا بعد از مصرف مقداری پروتئین، ترشح هورمون گلوکاگون در بدن ما افزایش پیدا میکند. این برای سوزاندن چربی های انباشته پیامی به مغز ارسال میکند.

یا در مورد دیگر هورمون فروکتوز که مقادیر زیاد آن در میوه ها و سبزیجات موجود است، موجب ترشح هورمون گرلین که هورمون گرسنگی است می شود. به همین دلیل است که ما بعد از مصرف یک ظرف بزرگ سالاد همچنان احساس گرسنگی میکنیم در حالیکه مقادیر زیادی کالری وارد بدن خود کرده ایم.

پس همانطور که می بینید موفقیت رژیم غذایی بطور باورنکردنی به پاسخ های هورمونی بدن ما بستگی دارد که با انتخاب مواد غذایی مناسب می توانیم عکس العمل های هورمونی بدن خود را کنترل کرده و آنها را در برای دستیابی به اهداف رژیمی مثل کاهش وزن هدایت کنیم.

تعادل چربی، پروتئین و کربوهیدرات

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

دستیابی به ترکیبی صحیح و مناسبی از سه ماده غذایی اصلی یعنی چربی، پروتئین و کربوهیدرات است. انتخاب صحیح این ترکیب بر میزان اشتهای ما به غذا و در نهایت روی وزن ما نیز تاثیرگذار باشد. مصرف چربی های سالم به مراتب احساس سیری بیشتر و طولانی تری نسبت به دو ماده غذایی دیگر خواهد داشت در حالیکه مقدار غذای کمتری خورده ایم. البته برای این اتفاق باید بدن ما در وضعیت کتوسیس یا چربی سوزی قرار گرفته باشد که در رژیم کتوژنیک این امر اتفاق خواهد افتاد.

خطر در رفتن یک فنر فشرده

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

در رژیم های لاغری و غذایی کلاسیک تمام تمرکز بر کاهش کالری های ورودی به بدن است که از این طریق متابولیسم یا سوخت و ساز پایه بدن ما بطور موقتی به گرفتن کالری کم عادت کند، درست مثل فشردن یک فنر. ولی ما با خوردن سالاد و غذاهای کم کالری تا ابد زنده نخواهیم ماند و تا قدری از رژیم لاغری سختگیرانه مان دست میکشیم فنر فشرده متابولیسم بدن مان رها خواهد شد و بدن ما در وضعیت نرمال هم کالری های بیشتری از ما مطالبه خواهد کرد. پس در رژیم لاغری کتوژنیک تمام تمرکز ما بر این خواهد بود که متابولیسم بدن خود را برای سوزاندن چربی بیشتر و کربوهیدرات کمتر عادت دهیم.

تاثیر محیط مشوق بر اهداف رژیم لاغری

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

چهارم اینکه میزان اشتهای ما به مواد غذایی ارتباط مستقیمی با محیط و حالات و احساسات ما دارد. مثلا در برخی افراد، قرارگرفتن در شرایط استرس زا منجر به پرخوری خواهد شد. پس کنترل احساسات و حالات مان و همینطور بودن در محیط های آرام که مشوق اهداف رژیم کاهش وزن ما باشد تاثیر فراوانی بر موفقیت ما خواهد داشت.

رژیم کتوژنیک و دیابت

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

دیابت نوع 2 بیماری است که روی سطح قند خون اثر می گذارد. این امکان وجود دارد که با داشتن یک رژیم غذیی سالم و همینطور با کنترل وزن، افراد داری اضافه وزن از خطر ابتلا به دیابت کم کنند.

افرادیکه به دیابت مبتلا می شوند از عدم تثبیت انسولین خود رنج می برند. رژیم کتوژنیک کمک می کند تا چربی های اضافه را که ارتباط زیادی با ابتلا به دیابت نوع 2 دارند بسوزانیم.

از آنجا که در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات کمتری به بدن می رسد، سطح قند خون در پایین آمده و در طولانی مدت بدن سطح قند خون را پین نگاه می داردکه این امر خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
در تحقیق دیگری به این نتیجه رسیدند که افراد با رژیم کتوژنیک، ۳ برابر بیشتر از رژیم‌های توصیه‌شده برای افراد دیابتی کاهش وزن داشتند.

دلایل زیادی برای بهتر بودن رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به رژیم‌هایی با محدودیت چربی وجود دارد؛ دلایلی از جمله افزایش مصرف پروتئین برای بهره‌مندی بیشتر از فواید آن، در کنار افزایش کتون‌ها، کاهش فشار خون و تنظیم انسولین.

چگونه افراد دارای اضافه وزن در رژیم کتوژینک با مصرف چربی بیشتر به کاهش وزن می رسند؟

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

برای پاسخ باید کمی مبانی و اصول علمی را تشریح کنیم.

کربوهیدرات، پروتئین و چربی سه ماده غذایی اصلی در تامین نیازهای تغذیه ای ما هستند.

کربوهیدرات در قند ها و غلات مانند نان، برنج، ماکرونی و همینطور میوه ها و سبزیجات بخصوص صیفی جات نشاسته دار مانند سیب زمینی به وفور یافت میشود.

پروتئین در تخم مرغ و مواد غذایی گوشتی (سفید و قرمز) و همینطور به مقدار کمتر در برخی از گیاهان مانند لوبیا و عدس و آجیل نیز وجود دارد.

چربی در غذاهایی مثل آووکادو، زیتون، آجیل ها، روغن نارگیل، لبنیات، گوشت دنده و استیک به وفور یافت می شود.

بدن ما در حالت عادی برای تامین انرژی از گلوکوز استفاده می کند. از آنجایی که مقدار این ماده در بدن محدود است بلافاصله بعد از اتمام آن، احساس گرسنگی می کنیم و دوباره غذا می خوریم.

وقتی آنرا برای سوزاندن چربی ها بجای گلوکوز آموزش دهیم، در هنگام سوختن چربی ها مولکول هایی به نام کتون در بدن تولید می شود که می توان به آنها بسته های سوختی بدن هم گفت. بنابراین شما با سوزندان چربی در بدن به انرژی مورد نیازتان دست یافته اید و از مصرف گلوکوز و دیگر منابع قند و کربوهیدرات بی نیاز خواهد شد.

در رژیم کتوژنیک چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

در حالتی که متابولیسم بدن مبتنی بر کربوهیدرات است، بدن گلوکوز مورد نیازش را از طریق کربوهیدرات ها تامین می کند.

وقتی مقادیر گلوکوز در بدن شما بیش از مقدار مصرف تان باشد، انباشت آن در کبد و عضلات به شکل گلیکوژن ذخیره می شود. این اولین منبع ذخیره انرژی بدن است که در هنگام حرکات فیزیکی سریع و کوتاه مدت و تغذیه سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گلیکوژن موجود در کبد میتواند توسط تمام اندام ها مورد استفاده قرار گیرد اما گلیکوژن موجود در عضلات تنها در همان بافت مورد استفاده خواهد بود. بنابراین کبد و عضلات، گلیکوژن اضافی خود را بصورت چربی در قسمت های مختلف بدن ذخیره می کنند.

پس چربی های اضافه بدن نه از طریق مصرف چربی بلکه از طریق مصرف کربوهیدرات بوجود می آیند.

همینطور کربوهیدرات اضافی نه تنها به چربی بلکه به نوع خاصی از آن به نام تری گلیسیرید در خون تبدیل می شود که ریسک بیماری های قلب را بشدت افزایش می دهد.

در رژیم کتوژنیک با محدود کردن مصرف کربوهیدرات و در نتیجه ورود گلوکوز و همینطور افزایش مصرف چربی های سالم، کتون ها را به عنوان سوخت اصلی جایگزین گلیکوژن میکنیم.

در نهایت مغز، ماهیچه ها، کبد و تمام اندام های دیگر خود را با این سوخت جدید وفق می دهند. البته بدن همچنان به گلوکوز احتیاج خواهد داشت اما آنرا از منابع دیگری تامین خواهد کرد که به این فرآیند گلوکونئوژنسیس" میگویند. در این فرآیند کبد اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب را به گلوکوز تبدیل می کند.

بدن شروع به سوزندان چربی می کند تا انرژی مورد نیاز را تامین کند، خواه چربی های ذخیره شده در بدن و خواه چربی هایی که در وعده های مختلف مصرف می کنیم. به دلیل تثبیت سطح انسولین در بدن، اشتها به طور طبیعی کاهش می یابد.

اهمیت زمانبندی در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

از نکات مهم در رژیم غذایی کتوژنیک مصرف مواد غذایی در زمان مقرر است. فرض کنید که صبح روز خود را با خوردن کربوهیدرات شروع کرده باشیم، در این حالت سطح گلوکز و انسولین در خون افزایش می یابد و دائما احساس گرسنگی میکنیم. اتفاق بدتر توقف روند چربی سوزی در بدن است. مغز ما در زمان صبح آمادگی بیشتری برای شروع فرآیند چربی سوزی دارد و اینکار را با ترشح هورمون های کورتیزول، گرلین و هورمون های رشد انجام می دهد.

کورتیزول مسئول انتقال گلوکز به سیستم خون رسانی بدن ماست و صبح ها که سطح گلوکز در بدن پایین آمده و منابع تامین آن (گلیکوژن ها) خالی باشد مغز فرمان استفاده از چربی ها را می دهد. همینطور صبح ها سطح هورمون گرلین در بدن ما بالاست که این هورومون خود ترشح هورمون های رشد را بالاتر برده و این امر چربی سوزی را افزایش داده و فرآیند عضله سازی آغاز می شود.

مصرف کربوهیدرات و ترشح انسولین تمام روند چربی سوزی که در بالا به آنها اشاره شد را متوقف می کند. پس در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات به مقدار کم آن هم در ساعات پایانی شب پیشنهاد می شود. 

استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام جامعه سلامت و لینک مستقیم به همین صفحه بلامانع است.

 

منبع : کتاب KETO DIET | نویسنده لیان ووگل

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم","headline" : "رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم", "url" : "https://jameesalamat.com/node/260","id" : "https://jameesalamat.com/node/260","image":[ "https://www.jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85%20%DA%A9%D8%AA%D9%88%DA%98%D9%86%DB%8C%DA%A9%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" تقریبا در اغلب رژیم های لاغری فرضیه کاهش کالری ورودی و افزایش کالری خروجی مشترک است که هدف نهایی آن کم شدن نرخ ورود کالری به سوزاندن آن در بدن شماست. اما بدن ما سیستم پیچیده تری دارد." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. رژیم کتوژنیک چیست کاهش وزن با رژیم کتوژنیک تاثیرات هورمونی بر موفقیت رژیم های غذایی تعادل چربی، پروتئین و کربوهیدرات خطر در رفتن یک فنر فشرده تاثیر محیط مشوق بر اهداف رژیم لاغری رژیم کتوژنیک و دیابت چگونه افراد دارای اضافه وزن در رژیم کتوژینک با مصرف چربی بیشتر به کاهش وزن می رسند؟ در رژیم کتوژنیک چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟ اهمیت زمانبندی در رژیم کتوژنیک &nbsp; &nbsp; رژیم غذایی کتوژنیک که از آن به نام رژیم کتو نیز نامبرده می شود، برنامه غذایی است که در آن کربوهیدرات کم و چربی زیاد است. تحقیقات علمی نشان داده است که رژیم کتوژنیک به کاهش وزن و بهبود سلامت منجر خواهد شد. همچنین این رژیم غذایی فوایدی مانند مقابله با دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر نیز دارد. رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش قند خون و میزان انسولین شود. رژیم کتوژنیک چیست در مورد رژیم کتوژنیک و چگونگی عملکرد آن به اختصار می توان گفت که هدف در این رژیم غذایی، سازگار نمودن و آموزش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن برای استفاده بیشتر از چربی هاست. در حقیقت با افزایش مصرف چربی های سالم این اتفاق رخ خواهد داد. رژیم لاغری کتوژنیک یا به طور خلاصه کتو یک روش و سبک برای غذا خوردن است که در آن مصرف کربوهیدرات کاهش یافته و مصرف چربی افزایش می یابد. در ضمن مصرف پروتئین هم تا حد زیادی تعدیل می شود. چنین رویکردی در نهایت بدن را به وضعیت متابولیکی خاص به نام کتوسیس می رساند که به آن متابولیسم چربی سوز نیز میگویند. حتما بخوانید:&nbsp;کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید کاهش وزن با رژیم کتوژنیک رژیم کتوژنیک یکی از بهترین راه های کاهش وزن و لاغری است که خطر کمتری نسبت به بسیاری از رژیم‌های لاغری دیگر دارد. تحقیقات علمی مختلف اثبات می کنند که این رژیم غذایی بهتر از رژیم‌های رایج و سنتی کم کالری عمل میکند و شما نیز مجبور نخواهید بود که با خوردن هر لقمه کالری آنرا محاسبه کنید. یکی از تحقیقات نشان می دهد که افراد با رعایت برنامه های رژیم کتوژنیک تقریبا ۲.۲ برابر بیشتر از کسانی وزن کم می‌کنند که رژیم غذایی کم کالری و با مصرف کمتر چربی می‌گیرند. همچنین به دلیل نوع عملکرد این رژیم میزان تری‌گلیسرید و کلسترول HDL خون آن‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند. حتما بخوانید:&nbsp;رژیم لاغری یک ماهه | کاهش ۱۰ کیلو در یک ماه با وعده های کامل غذایی تاثیرات هورمونی&nbsp;بر موفقیت&nbsp;رژیم های غذایی بدن انسان نسبت به مصرف مواد غذایی متفاوت پاسخ های هورمونی متفاوتی می دهد. مثلا بعد از مصرف مقداری پروتئین، ترشح هورمون گلوکاگون در بدن ما افزایش پیدا میکند. این برای سوزاندن چربی های انباشته پیامی به مغز ارسال میکند. یا در مورد دیگر هورمون فروکتوز که مقادیر زیاد آن در میوه ها و سبزیجات موجود است، موجب ترشح هورمون گرلین که هورمون گرسنگی است می شود. به همین دلیل است که ما بعد از مصرف یک ظرف بزرگ سالاد همچنان احساس گرسنگی میکنیم در حالیکه مقادیر زیادی کالری وارد بدن خود کرده ایم. پس همانطور که می بینید موفقیت رژیم غذایی بطور باورنکردنی به پاسخ های هورمونی بدن ما بستگی دارد که با انتخاب مواد غذایی مناسب می توانیم عکس العمل های هورمونی بدن خود را کنترل کرده و آنها را در برای دستیابی به اهداف رژیمی مثل کاهش وزن هدایت کنیم. حتما بخوانید:&nbsp;۱۰ ماده غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه تعادل&nbsp;چربی، پروتئین و کربوهیدرات دستیابی به ترکیبی صحیح و مناسبی از سه ماده غذایی اصلی یعنی چربی، پروتئین و کربوهیدرات است. انتخاب صحیح این ترکیب بر میزان اشتهای ما به غذا و در نهایت روی وزن ما نیز تاثیرگذار باشد. مصرف چربی های سالم به مراتب احساس سیری بیشتر و طولانی تری نسبت به دو ماده غذایی دیگر خواهد داشت در حالیکه مقدار غذای کمتری خورده ایم. البته برای این اتفاق باید بدن ما در وضعیت کتوسیس یا چربی سوزی قرار گرفته باشد که در رژیم کتوژنیک این امر اتفاق خواهد افتاد. خطر در رفتن یک فنر فشرده در رژیم های لاغری و غذایی کلاسیک تمام تمرکز بر کاهش کالری های ورودی به بدن است که از این طریق متابولیسم یا سوخت و ساز پایه بدن ما بطور موقتی به گرفتن کالری کم عادت کند، درست مثل فشردن یک فنر. ولی ما با خوردن سالاد و غذاهای کم کالری تا ابد زنده نخواهیم ماند و تا قدری از رژیم لاغری سختگیرانه مان دست میکشیم فنر فشرده متابولیسم بدن مان رها خواهد شد و بدن ما در وضعیت نرمال هم کالری های بیشتری از ما مطالبه خواهد کرد. پس در رژیم لاغری کتوژنیک تمام تمرکز ما بر این خواهد بود که متابولیسم بدن خود را برای سوزاندن چربی بیشتر و کربوهیدرات کمتر عادت دهیم. تاثیر محیط مشوق بر اهداف رژیم لاغری چهارم اینکه میزان اشتهای ما به مواد غذایی ارتباط مستقیمی با محیط و حالات و احساسات ما دارد. مثلا در برخی افراد، قرارگرفتن در شرایط استرس زا منجر به پرخوری خواهد شد. پس کنترل احساسات و حالات مان و همینطور بودن در محیط های آرام که مشوق اهداف رژیم کاهش وزن ما باشد تاثیر فراوانی بر موفقیت ما خواهد داشت. رژیم کتوژنیک و دیابت دیابت نوع 2 بیماری است که روی سطح قند خون اثر می گذارد. این امکان وجود دارد که با داشتن یک رژیم غذیی سالم و همینطور با کنترل وزن، افراد داری اضافه وزن از خطر ابتلا به دیابت کم کنند. افرادیکه به دیابت مبتلا می شوند از عدم تثبیت انسولین خود رنج می برند. رژیم کتوژنیک کمک می کند تا چربی های اضافه را که ارتباط زیادی با ابتلا به دیابت نوع 2 دارند بسوزانیم. از آنجا که در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات کمتری به بدن می رسد، سطح قند خون در پایین آمده و در طولانی مدت بدن سطح قند خون را پین نگاه می داردکه این امر خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. در تحقیق دیگری به این نتیجه رسیدند که افراد با رژیم کتوژنیک، ۳ برابر بیشتر از رژیم‌های توصیه‌شده برای افراد دیابتی کاهش وزن داشتند. دلایل زیادی برای بهتر بودن رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به رژیم‌هایی با محدودیت چربی وجود دارد؛ دلایلی از جمله افزایش مصرف پروتئین برای بهره‌مندی بیشتر از فواید آن، در کنار افزایش کتون‌ها، کاهش فشار خون و تنظیم انسولین. حتما بخوانید:&nbsp;تاثیر رژیم کتوژنیک یا کم کربوهیدرات بر درمان دیابت نوع 2 چگونه افراد دارای اضافه وزن در رژیم کتوژینک با مصرف چربی بیشتر به کاهش وزن می رسند؟ برای پاسخ باید کمی مبانی و اصول علمی را تشریح کنیم. کربوهیدرات، پروتئین و چربی سه ماده غذایی اصلی در تامین نیازهای تغذیه ای ما هستند. کربوهیدرات در قند ها و غلات مانند نان، برنج، ماکرونی و همینطور میوه ها و سبزیجات بخصوص صیفی جات نشاسته دار مانند سیب زمینی به وفور یافت میشود. پروتئین در تخم مرغ و مواد غذایی گوشتی (سفید و قرمز) و همینطور به مقدار کمتر در برخی از گیاهان مانند لوبیا و عدس و آجیل نیز وجود دارد. چربی در غذاهایی مثل آووکادو، زیتون، آجیل ها، روغن نارگیل، لبنیات، گوشت دنده و استیک به وفور یافت می شود. بدن ما در حالت عادی برای تامین انرژی از گلوکوز استفاده می کند. از آنجایی که مقدار این ماده در بدن محدود است بلافاصله بعد از اتمام آن، احساس گرسنگی می کنیم و دوباره غذا می خوریم. وقتی آنرا برای سوزاندن چربی ها بجای گلوکوز آموزش دهیم، در هنگام سوختن چربی ها مولکول هایی به نام کتون در بدن تولید می شود که می توان به آنها بسته های سوختی بدن هم گفت. بنابراین شما با سوزندان چربی در بدن به انرژی مورد نیازتان دست یافته اید و از مصرف گلوکوز و دیگر منابع قند و کربوهیدرات بی نیاز خواهد شد. در رژیم کتوژنیک چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟ در حالتی که متابولیسم بدن مبتنی بر کربوهیدرات است، بدن گلوکوز مورد نیازش را از طریق کربوهیدرات ها تامین می کند. وقتی مقادیر گلوکوز در بدن شما بیش از مقدار مصرف تان باشد، انباشت آن در کبد و عضلات به شکل گلیکوژن ذخیره می شود. این اولین منبع ذخیره انرژی بدن است که در هنگام حرکات فیزیکی سریع و کوتاه مدت و تغذیه سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد. گلیکوژن موجود در کبد میتواند توسط تمام اندام ها مورد استفاده قرار گیرد اما گلیکوژن موجود در عضلات تنها در همان بافت مورد استفاده خواهد بود. بنابراین کبد و عضلات، گلیکوژن اضافی خود را بصورت چربی در قسمت های مختلف بدن ذخیره می کنند. پس چربی های اضافه بدن نه از طریق مصرف چربی بلکه از طریق مصرف کربوهیدرات بوجود می آیند. همینطور کربوهیدرات اضافی نه تنها به چربی بلکه به نوع خاصی از آن به نام تری گلیسیرید در خون تبدیل می شود که ریسک بیماری های قلب را بشدت افزایش می دهد. در رژیم کتوژنیک با محدود کردن مصرف کربوهیدرات و در نتیجه ورود گلوکوز و همینطور افزایش مصرف چربی های سالم، کتون ها را به عنوان سوخت اصلی جایگزین گلیکوژن میکنیم. در نهایت مغز، ماهیچه ها، کبد و تمام اندام های دیگر خود را با این سوخت جدید وفق می دهند. البته بدن همچنان به گلوکوز احتیاج خواهد داشت اما آنرا از منابع دیگری تامین خواهد کرد که به این فرآیند گلوکونئوژنسیس" میگویند. در این فرآیند کبد اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب را به گلوکوز تبدیل می کند. بدن شروع به سوزندان چربی می کند تا انرژی مورد نیاز را تامین کند، خواه چربی های ذخیره شده در بدن و خواه چربی هایی که در وعده های مختلف مصرف می کنیم. به دلیل تثبیت سطح انسولین در بدن، اشتها به طور طبیعی کاهش می یابد. اهمیت زمانبندی در رژیم کتوژنیک از نکات مهم در رژیم غذایی کتوژنیک مصرف مواد غذایی در زمان مقرر است. فرض کنید که صبح روز خود را با خوردن کربوهیدرات شروع کرده باشیم، در این حالت سطح گلوکز و انسولین در خون افزایش می یابد و دائما احساس گرسنگی میکنیم. اتفاق بدتر توقف روند چربی سوزی در بدن است. مغز ما در زمان صبح آمادگی بیشتری برای شروع فرآیند چربی سوزی دارد و اینکار را با ترشح هورمون های کورتیزول، گرلین و هورمون های رشد انجام می دهد. کورتیزول مسئول انتقال گلوکز به سیستم خون رسانی بدن ماست و صبح ها که سطح گلوکز در بدن پایین آمده و منابع تامین آن (گلیکوژن ها) خالی باشد مغز فرمان استفاده از چربی ها را می دهد. همینطور صبح ها سطح هورمون گرلین در بدن ما بالاست که این هورومون خود ترشح هورمون های رشد را بالاتر برده و این امر چربی سوزی را افزایش داده و فرآیند عضله سازی آغاز می شود. مصرف کربوهیدرات و ترشح انسولین تمام روند چربی سوزی که در بالا به آنها اشاره شد را متوقف می کند. پس در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات به مقدار کم آن هم در ساعات پایانی شب پیشنهاد می شود.&nbsp; استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام جامعه سلامت و لینک مستقیم به همین صفحه بلامانع است. &nbsp; منبع : کتاب KETO DIET | نویسنده لیان ووگل " ,"datePublished":"2019-05-07T22:25:50+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:08+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }