کلمه "کتو" برگرفته از این واقعیت است که بدن اجازه تولید مولکول های سوختی کوچک به نام "کتون" را می دهد. این یک منبع سوخت جایگزینی است برای قند خون (گلوکز) و هنگامیکه مقادیر آن در بدن کاهش یابد، بدن از آن بعنوان سوخت تولید انرژی استفاده می کند.

 

 

 

رژیم کتو یا کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و دارای چربی بالا است که می تواند به شما کمک کند تا چربی بیشتری مصرف کنید. همانطور که در بیش از 50 مطالعات نشان داده شده است، این برنامه غذایی مزایای زیادی برای کاهش وزن، سلامتی و عملکرد بدن شما دارد. همچنین بسیاری از پزشکان (بیش از ۱۰۰ مورد) استفاده از این رژیم را توصیه می کنند . 
 
یک رژیم غذایی کتو می تواند برای سوزاندن چربی های اضافی و انباشته مفید باشد، بدون اینکه شخص احساس گرسنگی کند.

کتاب رژیم کتوژنیک

کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید

کتاب پرفروش KETO DIET نوشته خانم ووگل، مرجعی بسیار مفید برای یادگیری روش و چگونگی عملکرد رژیم کتوژنیک در بدن شماست.

این نویسنده خود مربی تغذیه و متخصص حوزه رژیم های غذایی است که ساکن ایالات متحده است. ادعا می شود که ایشان و متد کاهش وزن مورد تاییدشان توانسته است تا کنون به ۵ میلیون نفر در کاهش وزن کمک کند.

ایشان با تجربه چندین سال تحصیل در دانشگاه علوم تغذیه کانادا و نیز مشاوره و آموزش در موسسه خود که ‌«در جستجوی سلامتی» نام دارد، اقدام به نگارش این کتاب نموده که چکیده و خلاصه آن را در چند مطلب تشریح خواهیم کرد.

رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی هدفمند

کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید

رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی منظم با توجه به مصرف کم کربوهیدرات و نیز مصرف بالای چربی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

۲۰ مطالعه علمی نشان می‌دهد که این رژیم غذایی می‌تواند در نهایت به کاهش وزن و همینطور بهبود سلامت شما کمک فراوانی کند. از دیگر مزایای رژیم کتوژنیک میتوان به مقاوم سازی بدن در برابر دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر هم اشاره کرد. 

با کاهش مصرف کربوهیدرات و به موازات آن جایگزینی چربی، متابولیسم بدن به حالت کتوز تغییر می کند. در این زمان، بدن ما توانایی فوق العاده ای برای چربی سوزی و تامین انرژی خود از منابع چربی خواهد داشت. در نتیجه چربی‌ها در کبد به کتون تبدیل می‌شوند. رژیم‌های کتوژنیک باعث کاهش شدید قند خون و میزان انسولین بدن می‌شود. این مسئله همراه افزایش کتون در بدن، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

انواع رژیم کتوژنیک

کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید

  • رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد (SKD): در این رژیم غذایی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات همچنین مقدار متوسطی پروتئین و مقادیر بسیار زیادی چربی مصرف خواهد شد. این نسبت به طور معمول به این شکل است: 75٪ چربی، 20٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات.
  • رژیم غذایی کتوژنیک سیکلیس (CKD): این روش از رژیم کتوژنیک دارای دوره هایی با کربوهیدرات بیشتر است. مثلا 5 روز از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنید و در 2 روز باقی مانده مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهید.
  • رژیم غذایی کتوژنیک هدفمند (TKD): این شکل از رژیم به فرد قدر می دهد تا در هنگام تمرینات ورزشی کربوهیدرات بیشتری مصرف کند.
  • رژیم غذایی کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم شبیه به رژیم استاندارد کتوژنیک است اما پروتئین بیشتری دارد. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا دارای 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است.

با این که مطالعات بیشتری روی رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا صورت گرفته است، اما رژیم‌های کتوژنیک هدفمند و دوره‌ای پیشرفته‌تر هستند و عمدتا توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا رژیم های کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کنند

کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید

پاسخ این سوال بصورت شفاف مثبت است.

رژیم غذایی کتوژنیک یکی از موثرترین راه ها برای کاهش وزن و نیز کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها است. تحقیقات نشان داده اند که رژیم کتوژنیک بهتر از رژیم‌های توصیه شده کم چربی عمل می کند.

این رژیم با تاثیری که در متابولیسم بدن ایجاد می کند احساس سیری بیشتری به فرد می دهد که باعث می شود شما بدون نیاز به هرگونه وسواسی در شمردن کالری مصرفی خود، وزن کم کنید. بر اساس آمار یک رژیم غذایی کتونی نسبت به یک رژیم غذایی کم‌چرب 2.2 برابر موفقیت بیشتر در کاهش وزن خواهد داشت. علاوه بر این رژیم کتوژنیک باعث کاهش تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) هم می‌شود.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنند، سه برابر بیشتر از  کسانی که رژیم غذایی توصیه شده توسط انجمن دیابت انگلستان را پیروی می‌کنند، وزن کم می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل متعدد برتری رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم کم چربی، افزایش پروتئین مصرفی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. همچنین افزایش کتون‌ها، کاهش قند خون و بهبود حساسیت انسولین از دیگر فواید رژیم کتوژنیک است.

مزایای رژیم غذایی کتوژنیک

کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید

رژیم کتوژنیک می‌تواند به عنوان یک ابزار برای درمان بیماری های عصبی مانند صرع باشد. 

  • دیابت: دیابت موجب تغییراتی در سوخت‌وساز، افزایش قند خون و اختلالاتی در ترشح انسولین می‌شود. رژیم کتوژنیک در کاهش چربی اضافی بدن موثر است. وجود چربی اضافه در بدن، با ابتلا به دیابت نوع ۲، ارتباط نزدیکی دارد. 95.2% از مبتلایان به دیابت که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، توانستند مصرف داروهای دیابت‌شان را قطع کنند یا کاهش بدهند. این عدد برای کسانی که رژیم‌های با کربوهیدرات بیشتر را دنبال می‌کردند، 62% بود.
  • بیماری قلبی: رژیم کتوژنیک می‌تواند عوامل خطرزا برای سلامت قلب را کاهش دهد. برای مثال در کاهش چربی و قند خون بدن، افزایش سطح کلسترول HDL و کنترل فشار خون موثر است.
  • سرطان: در حال حاضر رژیم کتوژنیک برای درمان انواع مختلف سرطان و رشد سریع تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بیماری آلزایمر: رژیم کتو می تواند علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد و پیشرفت آن را آهسته‌تر کند.
  • صرع: تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش شدید تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود.
  • بیماری پارکینسون: باعث بهبود علائم بیماری پارکینسون می‌شود.
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: همان طور که گفتیم رژیم کتوژنیک می‌تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند، که ممکن است نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد.
  • آسیب مغزی: مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که این رژیم به کاهش آسیب‌های مغزی و بهبود مغز پس از آسیب‌ها کمک کند.
  • آکنه: کاهش میزان انسولین و مصرف شکر کمتر و غذاهای فرآوری شده راه خوبی برای درمان اکنه است.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست و چطور آنها را مهار کنیم؟

کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید

علیرغم اینکه این رژیم برای افرادی که از نظر جسمی در سلامت هستند مشکلی ایجاد نمی کند اما این امکان نیز وجود دارد که در مواردی عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. از این عوارض تحت عنوان کتوفلو (Keto Flu) یا آنفولانزای کتو نیز نام برده می شود. این عارضه چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید و از علائم آن میتوان به ضعف در عملکرد مغز، افزایش اشتها، برخی مشکلات گوارشی، پایین آمدن سطح انرژی و نیز ناتوانی در تمرینات ورزشی اشاره کرد.

  • برای کم کردن شانس بروز این عوارض می بایست قبل از قطع کامل ورود کربوهیدرات ها به بدن، چند هفته ای را با برنامه رژیم کم کربوهیدرات شروع کرد. این استراتژی باعث می شود تا بدن بیاموزد که برای تولید انرژی مورد نیاز خود می بایست به سوزاندن چربی ها روی بیاورد.

یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک برهم خوردن تعادل آب و مواد معدنی در بدن است. از این رو اضافه کردن اندکی نمک به وعده های غذایی روزانه و یا مصرف مکمل‌های مواد معدنی (با نظر پزشک) می تواند به بدن شما کمک کند.

  • با نظر پزشک می توانید بصورت روزانه ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌گرم سدیم، ۱۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیوم و ۳۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنید تا این عارضه را نیز به حداقل برسانید.

یکی از نکات بسیار مهم در رژیم کتوژنیک این است که برای شروع به اندازه ای که سیر می‌شوید غذا بخورید و ابدا درگیر شمردن کالری مصرفیتان نشوید. یکی از نکات جالب این رژیم این است که بدون محدود کردن میزان مصرف کالری باعث لاغری می‌شود.

آیا می‌توان پس از یک دوره رژیم کتوژنیک موفق به رژیم کربوهیدرات معمول بازگشت؟

کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید

بله. اما باید دقت داشت که حتما و در ابتدای راه میزان ورود و دریافت مواد غذایی کربوهیدراتی را در حد بسیار کم نگه دارید، در غیر اینصورت روند افزایش وزن نسبتا شدید در انتظارتان خواهد بود. پس می توایند بعد از طی یک دوره حدودا دو یا سه ماهه دوباره مانند قبل کربوهیدرات بخورید.

منبع: healthline

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید","headline" : "کتاب رژیم کتوژنیک | مزایای و عوارض رژیم کتوژنیک و انواع آن را بیشتر بشناسید", "url" : "https://jameesalamat.com/node/261","id" : "https://jameesalamat.com/node/261","image":[ "https://www.jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85%20%DA%A9%D8%AA%D9%88%DA%98%D9%86%DB%8C%DA%A9_0.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" کلمه کتو برگرفته از این واقعیت است که بدن اجازه تولید مولکول های سوختی کوچک به نام کتون را می دهد. این یک منبع سوخت جایگزینی است برای قند خون (گلوکز) و هنگامیکه مقادیر آن در بدن کاهش یابد، بدن از آن بعنوان سوخت تولید انرژی استفاده می کند." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. کتاب رژیم کتوژنیک رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی هدفمند انواع رژیم کتوژنیک آیا رژیم های کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کنند مزایای رژیم غذایی کتوژنیک عوارض رژیم کتوژنیک چیست و چطور آنها را مهار کنیم؟ آیا می‌توان پس از یک دوره رژیم کتوژنیک موفق به رژیم کربوهیدرات معمول بازگشت؟ &nbsp; &nbsp; &nbsp; رژیم کتو یا کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و دارای چربی بالا است که می تواند به شما کمک کند تا چربی بیشتری مصرف کنید. همانطور که در بیش از 50 مطالعات نشان داده شده است، این برنامه غذایی مزایای زیادی برای کاهش وزن، سلامتی و عملکرد بدن شما دارد. همچنین بسیاری از پزشکان (بیش از ۱۰۰ مورد) استفاده از این رژیم را توصیه می کنند&nbsp;.&nbsp; &nbsp; یک رژیم غذایی کتو می تواند&nbsp;برای&nbsp;سوزاندن چربی های اضافی و انباشته مفید باشد،&nbsp;بدون اینکه شخص احساس&nbsp;گرسنگی کند. کتاب رژیم کتوژنیک کتاب پرفروش KETO DIET نوشته خانم ووگل، مرجعی بسیار مفید برای یادگیری روش و چگونگی عملکرد رژیم کتوژنیک در بدن شماست. این نویسنده خود مربی تغذیه و متخصص حوزه رژیم های غذایی است که ساکن ایالات متحده است. ادعا می شود که ایشان و متد کاهش وزن مورد تاییدشان توانسته است تا کنون به ۵ میلیون نفر در کاهش وزن کمک کند. ایشان با تجربه چندین سال تحصیل در دانشگاه علوم تغذیه کانادا و نیز مشاوره و آموزش در موسسه خود که ‌«در جستجوی سلامتی»&nbsp;نام دارد، اقدام به نگارش این کتاب نموده که چکیده و خلاصه آن را در چند مطلب تشریح خواهیم کرد. حتما بخوانید:&nbsp;رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی هدفمند رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی منظم با توجه به مصرف&nbsp;کم کربوهیدرات و نیز مصرف بالای چربی است&nbsp;که فواید زیادی برای سلامتی دارد. ۲۰ مطالعه علمی&nbsp;نشان می‌دهد که این رژیم غذایی می‌تواند در نهایت به کاهش وزن و همینطور بهبود سلامت شما کمک فراوانی&nbsp;کند. از دیگر مزایای رژیم کتوژنیک میتوان به مقاوم سازی بدن در برابر دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر هم اشاره کرد.&nbsp; با کاهش مصرف کربوهیدرات و به موازات آن جایگزینی چربی، متابولیسم بدن به حالت کتوز تغییر می کند. در این زمان، بدن ما توانایی فوق العاده ای&nbsp;برای چربی سوزی و تامین انرژی خود از منابع چربی خواهد داشت. در نتیجه چربی‌ها در کبد به کتون تبدیل می‌شوند. رژیم‌های کتوژنیک باعث کاهش شدید قند خون و میزان انسولین بدن می‌شود. این مسئله همراه افزایش کتون در بدن، فواید زیادی برای سلامتی دارد. انواع رژیم کتوژنیک رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد (SKD): در این رژیم غذایی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات&nbsp;همچنین مقدار متوسطی پروتئین و مقادیر&nbsp;بسیار زیادی چربی مصرف خواهد شد. این نسبت به طور معمول به این شکل است:&nbsp;75٪ چربی، 20٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات. رژیم غذایی کتوژنیک سیکلیس (CKD): این روش از رژیم کتوژنیک&nbsp;دارای دوره هایی&nbsp;با کربوهیدرات بیشتر است. مثلا 5 روز از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنید و در 2 روز باقی مانده مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهید. رژیم غذایی کتوژنیک هدفمند (TKD): این شکل از رژیم به فرد قدر می دهد&nbsp;تا در هنگام تمرینات ورزشی کربوهیدرات بیشتری مصرف کند. رژیم غذایی کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم شبیه به رژیم استاندارد کتوژنیک است اما پروتئین بیشتری دارد. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا دارای 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است. با این که مطالعات بیشتری روی رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا صورت گرفته است،&nbsp;اما رژیم‌های کتوژنیک هدفمند و دوره‌ای پیشرفته‌تر هستند و عمدتا توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتما بخوانید:&nbsp;رژیم لاغری یک ماهه | کاهش ۱۰ کیلو در یک ماه با وعده های کامل غذایی آیا رژیم های&nbsp;کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کنند پاسخ این سوال بصورت شفاف مثبت است. رژیم غذایی کتوژنیک یکی از موثرترین&nbsp;راه ها برای کاهش وزن و نیز کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها است.&nbsp;تحقیقات نشان داده اند&nbsp;که رژیم کتوژنیک بهتر از رژیم‌های توصیه شده کم چربی عمل می کند. این رژیم با تاثیری که در متابولیسم بدن ایجاد می کند احساس سیری بیشتری به فرد می دهد که باعث می شود&nbsp;شما بدون نیاز به هرگونه وسواسی در شمردن کالری مصرفی خود، وزن کم کنید. بر اساس آمار یک رژیم غذایی کتونی نسبت به یک رژیم غذایی کم‌چرب 2.2&nbsp;برابر موفقیت بیشتر در کاهش وزن خواهد داشت. علاوه بر این رژیم کتوژنیک باعث کاهش تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) هم می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنند، سه برابر بیشتر از&nbsp; کسانی که رژیم غذایی توصیه شده توسط انجمن دیابت انگلستان را پیروی می‌کنند، وزن کم می‌کنند. یکی دیگر از دلایل متعدد برتری&nbsp;رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم کم چربی،&nbsp;افزایش پروتئین مصرفی است که&nbsp;فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. همچنین افزایش کتون‌ها، کاهش قند خون و بهبود حساسیت انسولین از دیگر فواید رژیم کتوژنیک است. مزایای رژیم غذایی کتوژنیک رژیم کتوژنیک می‌تواند به عنوان یک ابزار برای درمان بیماری های عصبی مانند صرع باشد.&nbsp; دیابت:&nbsp;دیابت موجب تغییراتی در سوخت‌وساز، افزایش قند خون و اختلالاتی در ترشح انسولین می‌شود. رژیم کتوژنیک در کاهش چربی اضافی بدن موثر است. وجود چربی اضافه در بدن، با ابتلا به دیابت نوع ۲، ارتباط نزدیکی دارد. 95.2% از مبتلایان به دیابت که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، توانستند مصرف داروهای دیابت‌شان را قطع کنند یا کاهش بدهند. این عدد برای کسانی که رژیم‌های با کربوهیدرات بیشتر را دنبال می‌کردند، 62% بود. بیماری قلبی:&nbsp;رژیم کتوژنیک می‌تواند عوامل خطرزا برای سلامت قلب را کاهش دهد. برای مثال در کاهش چربی و قند خون بدن، افزایش سطح کلسترول HDL و کنترل فشار خون موثر است. سرطان: در حال حاضر رژیم کتوژنیک برای درمان انواع مختلف سرطان و رشد سریع تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیماری آلزایمر:&nbsp;رژیم کتو می تواند علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد و پیشرفت آن را آهسته‌تر کند. صرع:&nbsp;تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش شدید تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود. بیماری پارکینسون:&nbsp;باعث بهبود علائم بیماری پارکینسون می‌شود. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک:&nbsp;همان طور که گفتیم رژیم کتوژنیک می‌تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند، که ممکن است نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. آسیب مغزی:&nbsp;مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که این رژیم به کاهش آسیب‌های مغزی و بهبود مغز پس از آسیب‌ها کمک کند. آکنه:&nbsp;کاهش میزان انسولین و مصرف شکر&nbsp;کمتر و غذاهای فرآوری شده راه خوبی برای درمان اکنه است. عوارض رژیم کتوژنیک چیست&nbsp;و چطور آنها را مهار کنیم؟ علیرغم اینکه این رژیم برای افرادی که از نظر جسمی در سلامت هستند مشکلی ایجاد نمی کند اما این امکان نیز وجود دارد که در مواردی عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. از این عوارض تحت عنوان کتوفلو (Keto Flu) یا آنفولانزای کتو نیز نام برده می شود. این عارضه چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید و از علائم آن میتوان به ضعف در عملکرد مغز، افزایش اشتها، برخی مشکلات گوارشی، پایین آمدن سطح انرژی و نیز ناتوانی در تمرینات ورزشی اشاره کرد. برای کم کردن شانس بروز این عوارض می بایست قبل از قطع کامل ورود کربوهیدرات ها به بدن، چند هفته ای را با برنامه رژیم کم کربوهیدرات شروع کرد. این استراتژی باعث می شود تا بدن بیاموزد که برای تولید انرژی مورد نیاز خود می بایست به سوزاندن چربی ها روی بیاورد. یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک برهم خوردن تعادل آب و مواد معدنی در بدن است. از این رو اضافه کردن اندکی&nbsp;نمک به وعده های غذایی روزانه و یا مصرف مکمل‌های مواد معدنی (با نظر پزشک)&nbsp;می تواند به بدن شما کمک کند. با نظر پزشک می توانید بصورت روزانه&nbsp;۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌گرم سدیم، ۱۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیوم و ۳۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنید تا این عارضه را نیز به حداقل برسانید. یکی از نکات بسیار مهم در رژیم کتوژنیک این است که&nbsp;برای شروع به اندازه ای&nbsp;که سیر می‌شوید غذا بخورید و ابدا درگیر شمردن کالری مصرفیتان نشوید. یکی از نکات جالب این رژیم این است که بدون&nbsp;محدود کردن میزان مصرف کالری باعث لاغری می‌شود. آیا می‌توان پس از یک دوره رژیم کتوژنیک موفق به رژیم کربوهیدرات معمول بازگشت؟ بله. اما باید دقت داشت که حتما و در ابتدای راه&nbsp;میزان ورود و دریافت مواد غذایی کربوهیدراتی را در حد بسیار کم نگه دارید، در غیر اینصورت روند افزایش وزن نسبتا شدید در انتظارتان خواهد بود. پس می توایند بعد از طی یک دوره حدودا دو یا سه ماهه&nbsp;دوباره مانند&nbsp;قبل کربوهیدرات بخورید. منبع: healthline " ,"datePublished":"2019-05-09T22:10:02+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:08+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }