عرق بیدمشک اسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می‌شود، این اسانس علاوه بر عطر بسیار عالی، دارای خواص درمانی بسیاری است. بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که سنبله‌های آن دارای اسانس خوشبو و معطر است.

بیدمِشک به گروهی از درخت یا درختچه‌های زینتی از سرده بید گفته می شود که سنبل های آن (که پر مانند و دارای اسانس معطری هستند) در آغاز فصل بهار به عمل می آید. یکی از انواع آن  دارای گل‌های زرد کمرنگ دم‌گربه‌ای می‌باشد. ارتفاع درخت به ۹ متر می‌رسد.

اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود بنام عرق بیدمشک، هم برای معطر کردن شربت و هم در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا می‌باشد. شاخه های بیدمشک همچنین برای تزیین سفره هفت سین استفاده می شود.

 طبیعت بیدمشک معتدل است.

درختان بیدمشک به عنوان نخستین درختان در فصل بهار در شمال غرب ایران شکوفه می کنند و این شکوفه ها به عنوان پیک بهاری به گل می نشیند. به دلیل داشتن خواص پزشکی متعدد عطر و طعم بیدمشک از زمانهای دور مدنظر بوده و این امر باعث شده تا مردم منطقه عرق بیدمشک را به دلیل خاصیت درمانی آن، در خانه های خود داشته باشند. مردم این منطقه معتقدند که عرق بیدمشک در تسکین اعصاب، درمان کم خونی و ناراحتی های قلبی موثر است.

در مورد این عرق بسیار مفید باید گفت که عرق بیدمشک با داشتن ترکیباتی همچون ژرانیون سالیسین، تانن، به عنوان داروی موثر در تقویت قلب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت یافته است. عطاران معتقدند بیدمشک گیاهی ملین و تقویت کننده قلب و دستگاه گوارش است و مصرف عرق آن اشتها را افزایش می دهد. عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

همچنین از شربت آن به عنوان نوشیدنی معطر و خوش طعم در مراسم و دید و بازدیدها استفاده می شود، تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنتهای خانواده های آذربایجانی به ویژه خانواده های ارومیه ای است که به شکل سنتی انجام می پذیرد و این امر به عنوان یک سنت ویژه با آیین های خاصی و به وسیله دستگاه های تعریق صورت می گیرد. اسانس یا عرق بیدﻤﺸﻚ علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربتها نیز به کار می رود.

۱. خواص عرق بیدمشک

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

  • تقویت قلب، رفع گرفتگی و خفقان قلب، تقویت عمومی بدن، ملین، مصرف بیدمشک در جوانی, مانع پيدايش فشار خون در دوران پیری می شود.
  • عرق بیدمشک قند خون را پایین می آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را نقصان می دهد.
  • عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.
  • عرق بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند.
  • همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد
  • یکی دیگر از خواص عرق بیدمشک کاهش قند خون است.
  • عرق بیدمشک را با شربت بهار نارنج مخلوط كنيد و چهل روز صبح و شب هربار يك ليوان بنوشيد، عرق بدن كه از ضعف باشد را متوقف میسازد.
  • عرق بیدمشک یکی از آرامبخش‌های گیاهی به شمار می‌رود، این خاصیت عرق بیدمشک ناشی از ترکیباتی به نام ژرانیون سالیسین و تانن در آن است.
  • از دیگر خواص عرق بیدمشک، رفع درد و خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد است.
  • برای درمان یرقان عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه بار، هر بار یک استکان همراه با دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید.
  • برای رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا بایستی از شربت عرق بیدمشک و گلاب استفاده کنید.
  •  از خواص عرق بیدمشک، تقویت دستگاه گوارش و افزایش اشتها می‌باشد.
  •  تسکین تورم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش از جمله خواص عرق بیدمشک می‌باشد.
  •  این عرق سردردهای ناشی از گرم مزاجی را تسکین می‌دهد.

۲. عرق بیدمشک در بارداری

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری بعضی خوراکیها یا داروهای گیاهی می‌توانند خطراتی را، هر چند اندک، برای جنین به همراه داشته باشند.

لذا توصیه می‌شود که مادران باردار و به ویژه بانوانی که سابقه یا خطر سقط جنین، خونریزی دوران بارداری و مشکلات مشابه دارند؛ مصرف آنها را به حداقل کاهش دهند و به ویژه در مورد داروهای گیاهی تنها با مشورت پزشک با تجربه اقدام کنند.

به طور کلی از آن جایی که دوران بارداری، دورانی حساس و مهم به شمار می‌رود، مصرف بیش از حد گیاهان دارویی توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است به جنین آسیب وارد کند.

با این وجود با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌های روحی است، برای تسکین این تنش‌ها در صورت ضرورت می‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود.

از آن جایی هرگونه تنش روحی و جسمی در سلامت آینده کودک موثر است، اهمیت به بهبود حالات مادران باردار بسیار مهم است.

استفاده از عرق بیدمشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان زنان باردار به شمار می‌رود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند.

۳. خواص بیدمشک و گلاب

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

عرق بیدمشک و گلاب برای قلب و اعصاب بسیار مفید می باشد. بخصوص اگر به آن کمی هم زعفران اضافه کنید.

۴. عرق بیدمشک و عسل

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

عرق بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

برای کم‌اشتهایی ده گرم گل بیدمشک با ده گرم برگ و ده گرم پوست آن را با یک لیوان آب سرد روی شعله بگذارید تا یک جوش بزند و سی دقیقه دم کنید. پس از شیرین کردن با عسل به مدت چهار روز بعد از هر غذا روزی دو مرتبه میل کنید.

۵. خواص درمانی بیدمشک برای سنگ صفرا

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

روش اول: بیست و پنج گرم گل خشک شده­ بیدمشک را با یک لیوان آب سرد روی شعله­ کم بگذارید و قبل از این که به جوش آید فقط بگذارید ده دقیقه دم بکشد.

بعد از صاف کردن و شیرین کردن با عسل به مدت ده روز نیم ساعت بعد از هر سه وعده غذا میل کنید.

روش دوم: بیست و پنج گرم گل خشک بیدمشک را با برگش در یک قوری چینی با یک لیوان آب ‌جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید و بعد صاف و با عسل شیرین کنید و بعد از غذا بنوشید.

به مدت ده روز یا بیشتر روزی سه مرتبه این دستور را تکرار کنید تا اثر آن نمایان شود.

۶. عرق بیدمشک و تپش قلب

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

شربت بیدمشک, گلاب و زعفران درمان کننده تپش قلب است. 

طرز تهیه شربت بیدمشک, گلاب و زعفران: یک لیتر عرق بیدمشک و یک لیتر گلاب و ۵/ ۲ گرم زعفران ساییده شده را با یک کیلو گرم شکر مخلوط کنید و با حرارت پایین ۱۰ دقیقه بجوشانید

مقدار مصرف شربت بیدمشک, گلاب و زعفران: هر صبح، ظهر و شب هربار دو قاشق غذاخورى از آن را در یک لیوان آب حل کرده و نوش جان کنید.

۷. عرق بیدمشک برای جوش

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

دمنوش بیدمشک دستگاه گوارش را ضدعفونی می‌کند و جوش‌های بدن را از بین می‌برد. نوشیدن این دمنوش همچنین حرارت درونی بدن را کاهش می‌دهد.

طرز تهیه شربت بیدمشک

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

مواد اولیه: شکر یک پیمانه, آب دو پیمانه و عرق بیدمشک نصف پیمانه

طرز تهیه:  آب را درون قابلمه‌ای ریخته، روی حرارت می‌گذاریم وقتی که آب به جوش آمد شکر را به آن اضافه کرده و می‌گذاریم تا دو دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت بر می‌داریم تا سرد شود. بعد آب، شهد و عرق بیدمشک را به میزانی که دلخواه شماست مخلوط کرده، میتوانید در پایان کمی هم گلاب و زعفران به شربت اضافه کنید تا خوش عطرتر شود.

طریقه مصرف عرق بیدمشک

خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

به منظور استفاده از خواص درمانی این عرق، توصیه می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان از آن میل شود، همچنین می‌توان از آن به منظور خوش طعم و خوش عطر نمودن شربت‌ها استفاده کرده، همراه با سایر عرق‌های گیاهی مصرف نمود.

مضرات بیدمشک

عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.

کلام آخر

برخلاف بعضی عقاید، عده‌ای معتقدند عرقیات هیچ ضرری ندارد و برخی از مردم به پشتوانه این سخنان انواع و اقسام عرقیات را در خانه بصورت مداوم مصرف می‌کنند. استفاده بسیار از اغلب عرقیات می‌تواند موجب ضعف و حتی کوری شود و این امر نیز به دلیل وجود جزء الکلی برخی گیاهان است که به علت ساقه‌های چوبی بوده و این مسئله در حین فرآیند تقطیر ایجاد می‌شود و یکی از علل سرعت نفوذ عرقیات را نیز می‌توان وجود الکل در آن دانست.

البته این امر بیشتر در گیاهانی وجود دارد که دارای ساقه‌های چوبی هستند و گلاب و بیدمشک غالباً از این امر مستثنا می‌شوند.

منبع: بهداشت نیوز | کاکوتی | سبک سالم زندگی | نایریکا

سلام خسته نباشید و تشکر برای مقاله خوبتون
میخوستم بدونم کسی از عرق بیدمشک طوبی گستر استفاده کرده تا حالا؟ من برای سنگ صفرا میخوام استفاده کنم محصولشون رو توی سایتشون برا فروش گذاشتن گفتم ببینم کسی میشناسه طوبی گستر رو؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.2,"reviewCount":23}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
23

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها","headline" : "خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها", "url" : "https://jameesalamat.com/node/334","id" : "https://jameesalamat.com/node/334","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5%20%D8%B9%D8%B1%D9%82%20%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D9%85%D8%B4%DA%A9.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" عرق بیدمشک اسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می‌شود، این اسانس علاوه بر عطر بسیار عالی، دارای خواص درمانی بسیاری است. بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که سنبله‌های آن دارای اسانس خوشبو و معطر است." , "articleBody" : " فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید. ۱. خواص عرق بیدمشک ۲. عرق بیدمشک در بارداری ۳. خواص بیدمشک و گلاب ۴. عرق بیدمشک و عسل ۵. خواص درمانی بیدمشک برای سنگ صفرا ۶. عرق بیدمشک و تپش قلب ۷. عرق بیدمشک برای جوش طرز تهیه شربت بیدمشک طریقه مصرف عرق بیدمشک مضرات بیدمشک کلام آخر بیدمِشک به گروهی از درخت یا درختچه‌های زینتی از سرده بید گفته می شود که سنبل های آن (که پر مانند و دارای اسانس معطری هستند) در آغاز فصل بهار به عمل می آید. یکی از انواع آن&nbsp; دارای گل‌های زرد کمرنگ دم‌گربه‌ای می‌باشد. ارتفاع درخت به ۹ متر می‌رسد. اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود بنام عرق بیدمشک، هم برای معطر کردن شربت و هم در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا می‌باشد. شاخه های&nbsp;بیدمشک همچنین برای تزیین سفره هفت سین استفاده می شود. &nbsp;طبیعت بیدمشک معتدل است. درختان بیدمشک به عنوان نخستین درختان در فصل بهار در شمال غرب ایران شکوفه می کنند و این شکوفه ها به عنوان پیک بهاری به گل می نشیند. به دلیل داشتن خواص پزشکی متعدد عطر و طعم بیدمشک از زمانهای دور مدنظر بوده و این امر باعث شده تا مردم منطقه عرق بیدمشک را به دلیل خاصیت درمانی آن، در خانه های خود داشته باشند. مردم این منطقه معتقدند که عرق بیدمشک در تسکین اعصاب، درمان کم خونی و ناراحتی های قلبی موثر است. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق شاتره | 20 خاصیت معجزه آسای عرق شاتره در مورد این عرق بسیار مفید باید گفت که عرق بیدمشک با داشتن ترکیباتی همچون ژرانیون سالیسین، تانن، به عنوان داروی موثر در تقویت قلب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت یافته است. عطاران معتقدند بیدمشک گیاهی ملین و تقویت کننده قلب و دستگاه گوارش است و مصرف عرق آن اشتها را افزایش می دهد. عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند. همچنین از شربت آن به عنوان نوشیدنی معطر و خوش طعم در مراسم و دید و بازدیدها استفاده می شود، تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنتهای خانواده های آذربایجانی به ویژه خانواده های ارومیه ای است که به شکل سنتی انجام می پذیرد و این امر به عنوان یک سنت ویژه با آیین های خاصی و به وسیله دستگاه های تعریق صورت می گیرد. اسانس یا عرق بیدﻤﺸﻚ علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربتها نیز به کار می رود. ۱. خواص عرق بیدمشک تقویت&nbsp;قلب، رفع گرفتگی و خفقان قلب، تقویت عمومی بدن، ملین، مصرف بیدمشک در جوانی, مانع پيدايش فشار خون در دوران پیری می شود. عرق بیدمشک قند خون را پایین می آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را نقصان می دهد. عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد. عرق بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند. همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد یکی دیگر از خواص عرق بیدمشک کاهش قند خون است. عرق بیدمشک را با شربت بهار نارنج مخلوط كنيد و چهل روز صبح و شب هربار يك ليوان بنوشيد، عرق بدن كه از ضعف باشد را متوقف میسازد. عرق بیدمشک یکی از آرامبخش‌های گیاهی به شمار می‌رود، این خاصیت عرق بیدمشک ناشی از ترکیباتی به نام ژرانیون سالیسین و تانن در آن است. از دیگر خواص عرق بیدمشک، رفع درد و خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد است. برای درمان یرقان عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه بار، هر بار یک استکان همراه با دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید. برای رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا بایستی از شربت عرق بیدمشک و گلاب استفاده کنید. &nbsp;از خواص عرق بیدمشک، تقویت دستگاه گوارش و افزایش اشتها می‌باشد. &nbsp;تسکین تورم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش از جمله خواص عرق بیدمشک می‌باشد. &nbsp;این عرق سردردهای ناشی از گرم مزاجی را تسکین می‌دهد. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق نعناع؛ یک نوشیدنی بی همتا با فواید بی شمار ۲. عرق بیدمشک در بارداری فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری بعضی خوراکیها یا داروهای گیاهی می‌توانند خطراتی را، هر چند اندک، برای جنین به همراه داشته باشند. لذا توصیه می‌شود که مادران باردار و به ویژه بانوانی که سابقه یا خطر سقط جنین، خونریزی دوران بارداری و مشکلات مشابه دارند؛ مصرف آنها را به حداقل کاهش دهند و به ویژه در مورد داروهای گیاهی تنها با مشورت پزشک با تجربه اقدام کنند. به طور کلی از آن جایی که دوران بارداری، دورانی حساس و مهم به شمار می‌رود، مصرف بیش از حد گیاهان دارویی توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است به جنین آسیب وارد کند. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق کاسنی | با 21 مورد از فواید کاسنی برای سلامتی آشنا شوید با این وجود با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌های روحی است، برای تسکین این تنش‌ها در صورت ضرورت می‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود. از آن جایی هرگونه تنش روحی و جسمی در سلامت آینده کودک موثر است، اهمیت به بهبود حالات مادران باردار بسیار مهم است. استفاده از عرق بیدمشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان زنان باردار به شمار می‌رود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند. ۳. خواص بیدمشک و گلاب عرق بیدمشک و گلاب برای قلب و اعصاب بسیار مفید می باشد. بخصوص اگر به آن کمی هم زعفران اضافه کنید. ۴. عرق بیدمشک و عسل عرق بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است،&nbsp;همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند. بیشتر بخوانید:&nbsp;خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف برای کم‌اشتهایی ده گرم گل بیدمشک با ده گرم برگ و ده گرم پوست آن را با یک لیوان آب سرد روی شعله بگذارید تا یک جوش بزند و سی دقیقه دم کنید.&nbsp;پس از شیرین کردن با عسل به مدت چهار روز بعد از هر غذا روزی دو مرتبه میل کنید. ۵. خواص درمانی بیدمشک برای سنگ صفرا روش اول:&nbsp;بیست و پنج گرم گل خشک شده­ بیدمشک را با یک لیوان آب سرد روی شعله­ کم بگذارید و قبل از این که به جوش آید فقط بگذارید ده دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن و شیرین کردن با عسل به مدت ده روز نیم ساعت بعد از هر سه وعده غذا میل کنید. روش دوم:&nbsp;بیست و پنج گرم گل خشک بیدمشک را با برگش در یک قوری چینی با یک لیوان آب ‌جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید و بعد صاف و با عسل شیرین کنید و بعد از غذا بنوشید. به مدت ده روز یا بیشتر روزی سه مرتبه این دستور را تکرار کنید تا اثر آن نمایان شود. ۶. عرق بیدمشک و تپش قلب شربت بیدمشک, گلاب و زعفران درمان کننده تپش قلب است.&nbsp; طرز تهیه شربت بیدمشک, گلاب و زعفران:&nbsp;یک لیتر عرق بیدمشک و یک لیتر گلاب و ۵/ ۲ گرم زعفران ساییده شده را با یک کیلو گرم شکر مخلوط کنید و با حرارت پایین ۱۰ دقیقه بجوشانید مقدار مصرف شربت بیدمشک, گلاب و زعفران:&nbsp;هر صبح، ظهر و شب هربار دو قاشق غذاخورى از آن را در یک لیوان آب حل کرده و نوش جان کنید. ۷. عرق بیدمشک برای جوش دمنوش بیدمشک دستگاه گوارش را ضدعفونی می‌کند و جوش‌های بدن را از بین می‌برد.&nbsp;نوشیدن این دمنوش همچنین حرارت درونی بدن را کاهش می‌دهد. طرز تهیه شربت بیدمشک مواد اولیه:&nbsp;شکر یک پیمانه,&nbsp;آب دو پیمانه و&nbsp;عرق بیدمشک نصف پیمانه طرز تهیه:&nbsp;&nbsp;آب را درون قابلمه‌ای ریخته، روی حرارت می‌گذاریم وقتی که آب به جوش آمد شکر را به آن اضافه کرده و می‌گذاریم تا دو دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت بر می‌داریم تا سرد شود. بعد آب، شهد و عرق بیدمشک را به میزانی که دلخواه شماست مخلوط کرده، میتوانید در پایان کمی هم گلاب و زعفران به شربت اضافه کنید تا خوش عطرتر شود. طریقه مصرف عرق بیدمشک به منظور استفاده از خواص درمانی این عرق، توصیه می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان از آن میل شود، همچنین می‌توان از آن به منظور خوش طعم و خوش عطر نمودن شربت‌ها استفاده کرده، همراه با سایر عرق‌های گیاهی مصرف نمود. مضرات بیدمشک عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند. کلام آخر برخلاف بعضی عقاید، عده‌ای معتقدند عرقیات هیچ ضرری ندارد و برخی از مردم به پشتوانه این سخنان انواع و اقسام عرقیات را در خانه بصورت مداوم مصرف می‌کنند.&nbsp;استفاده بسیار از اغلب عرقیات می‌تواند موجب ضعف و حتی کوری شود و این امر نیز به دلیل وجود جزء الکلی برخی گیاهان است که به علت ساقه‌های چوبی بوده و این مسئله در حین فرآیند تقطیر ایجاد می‌شود و یکی از علل سرعت نفوذ عرقیات را نیز می‌توان وجود الکل در آن دانست. البته این امر بیشتر در گیاهانی وجود دارد که دارای ساقه‌های چوبی هستند و گلاب و بیدمشک&nbsp;غالباً از این امر مستثنا می‌شوند. منبع: بهداشت نیوز&nbsp;| کاکوتی&nbsp;| سبک سالم زندگی&nbsp;| نایریکا " ,"datePublished":"2019-07-05T00:52:51+04:30","dateModified":"2020-04-14T20:47:40+04:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }