در واقع هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد.

مفهومی که ما از هوش می شناسیم، هوش زبانی و منطق ریاضی است. معمولا تصور می کنیم فقط افرادی که در زمینه حفظ کردن مطالب و ریاضیات از استعداد بیشتری برخوردارند، انسان های باهوشی هستند شناسایی انواع متنوع هوش این تصور را رد می کند

آشنایی با انواع هوش

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

هوش منطقی (IQ):

 همان هوش عقلی یا هوش ریاضی است که در مدارس، ما را با آن می‌سنجیدند. اما انسانهایی را می‌توانیم مثال بزنیم که در دانشگاه معدل بالایی داشتند، اما در زندگی خانوادگی یا کاری شکست خوردند. پس هوش عقلی لازم است، اما کافی نیست.

هوش هیجانی (EQ):

 به معنای توانایی مدیریت کردن هیجانات خود و دیگران. بعنوان مثال در اداره‌ای هستید کارمند با ارباب رجوع مشغول دعواست. بعد از دعوا نوبت به شما میرسد آن کارمند با لحنی عصبانی به شما میگوید کارتون چیه. این کارمند هوش هیجانی پایینی دارد. هوش هیجانی با تمرین و تکرار قابلیت ارتقا دارد.

هوش سیاسی (PQ):

 هوش سیاسی که بهتر است آن را به هوش تدبیری ترجمه کنیم، و معنا و مفهوم آن این است که بدانیم در مقابل هر فرد بهترین نوع رفتار چه باید باشد. تشخیص تفاوت میان افراد و به‌کارگیری بهترین شیوه‌ی عملکرد برای نزدیک شدن به آنها، هوش تدبیری یعنی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

 هوش تدبیری: 

 یعنی اینکه خودم را با سواد مخاطب هدف هماهنگ کنم و از به‌کار بردن سؤالات و عبارات نابجا خودداری کنم. هوش تدبیری توان درک طرف مقابل را در ما افزایش می‌دهد. هوش تدبیری همان کیاست داشتن در کار است. به ما یاد می‌دهد که با مردم بحث نکنیم، یاد می‌دهد که در بازار رفته‌ایم تا معامله کنیم نه مقابله؛ و اینکه درک فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را داشته باشیم.

هوش جسمانی یا فیزیکی (PQ):

به ما می‌گوید که برای موفقیت در کار، و نزد مردم می‌بایست روح شاداب و مغزی پویا داشته باشیم و این مهم مهیا نمی‌شود مگر اینکه جسم سالم داشته باشیم. هوش جسمی به ما می‌گوید که عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس مراقبت‌کننده‌ی ورزش و سلامتی خود باشیم.

هوش معنوی (SQ): 

 هوش معنوی به انسان بودن ما، صداقت داشتن ما و سالم بودن اخلاق ما می‌پردازد. هوش معنوی یعنی خودمان را نانوایی فرض کنیم که قرار نیست نان سوخته دست مردم بدهیم.

هوش مدیریتی (MQ): 

 به ما یادآور می‌شود برای موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار باید بتوانیم بر خودمان مدیریت قوی داشته باشیم و به عبارتی روی خودمان که ارزشمندترین دارایی‌مان است سرمایه‌گذاری کنیم، و برای این مهم، ۵ هوش را با نگاه جامعیت‌نگری به‌کار گیریم.

هوش زبانی:

این افراد از سنین پایین، گنجینه لغات خوبی دارند. زودتر از سایر کودکان حرف زدن را آغاز و راحت و دقیق کلمات را تلفظ می کنند، از خواندن لذت می برند و اطلاعات عمومی بالایی دارند.

هوش فضایی یا تصویری:

انسان هایی که هوش فضایی بالایی دارند در نقشه خوانی، جهت یابی رانندگی، درک موقعیت و عکاسی توانایی بیشتری دارند. این گروه علاقه ای به خواندن ندارند و از سنجش فضایی لذت می برند و در آن موفق هستند. کتاب ها را از روی عکس ها و زیرنویس ها بهتر می بینند و در کلاس های هنری از سایرین قوی تر هستند.

هوش بدنی تعادلی:

انجام ورزش های رقابتی، حرکت های ریتمیک مانند ژیمناستیک و بندبازی، دوچرخه سواری، تئاتر، پانتومیم، تقلید از دیگران، سفالگری و نقاشی هایی که با کمک سرانگشتان انجام می شود به هوش بدنی تعادلی فرد بستگی دارد.

هوش موسیقی:

بعضی از افراد تن آهنگ را به خوبی تشخیص می دهند حتی وقتی خیلی خردسال هستند با تغییر آهنگ واکنش نشان می دهند، آهنگ ها را به خاطر می سپارند و در کلاس های موسیقی نیز بیشتر از سایرین می درخشند.

هوش درون فردی:

یک نوع حس استقلال طلبی است، طوری که فرد تمایل دارد هر کاری را به تنهایی انجام دهد این گروه از افراد شناخت بهتری نسبت به خود و نقاط ضعف و قدرتشان دارند و احساس هایشان را می شناسند و با اعتمادبه نفس بالا اهداف خود را دنبال می کنند. از اشتباه های قبلی عبرت می گیرند و تک رو هستند.

هوش طبیعت:

آنها از طبیعت و حیوانات لذت زیادی می برند. آنهایی که به پرورش گل وگیاه، رفتن به دامن طبیعت، داشتن آکواریم، رفتن به باغ وحش، نگهداری از حیوانات خانگی علاقه مندند هوش طبیعت بالایی دارند. معمولا هنگام تحصیل در دروس زیست شناسی و زمین شناسی موفق هستند و می توانند در شغل هایی مثل دامپزشکی، کشاورزی، پرورش گل های زینتی و... توانمند باشند.

هوش فرهنگی (CQ): 

قابليت يادگيري الگوهاي جديد در تعاملات فرهنگي و ارائه پاسخ‌هاي رفتاري صحيح به اين الگوهاست. درواقع هوش فرهنگي با تمرکز بر قابليتهاي خاصي که براي روابط شخصي باکيفيت و اثربخشي در شرايط فرهنگي مختلف لازم است، بر جنبه اي ديگر از هوش شناختي تمرکز دارد. هوش فرهنگي همچنين بينشهاي فردي را دربر مي‌گيرد که براي انطباق با موقعيتها و تعاملات ميان فرهنگي و حضور موفق در گروههاي کاري چند فرهنگي مفيد است.
 

راهکارهای تقویت هوش و حافظه

اگر مغز شما چیزهای جدیدی را تجربه کند که حس فیزیکی (بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سالم و قوی باقی خواهد ماند؛ چراکه در این صورت، بین نواحی مختلف مغز ارتباطاتی شکل می‌گیرد که باعث تولید سلول‌های عصبی طبیعی می‌شود. این سلول‌ها بر قدرت حافظه، تأثیر شگفت‌انگیزی دارند و سلول‌های پیرامون را قوی‌تر می‌کنند تا در برابر اثرات افزایش سن مقاوم‌تر شوند. مثلاً با انجام کارهای ساده‌، می‌توانید باهوش‌تر از قبل شوید و با انجام آن‌ها هوش و حافظه‌ی خود را تقویت کنید :

1. با دست غیرغالب مسواک بزنید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

تحقیقات دانشمندان نشان داده است اگر هنگام مسواک ‌زدن از دست غیرغالب، مثل دست چپ برای راست‌ دست‌ها، استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به‌ سرعت و به میزان زیادی گسترش می‌یابند. استفاده از دست غیرغالب برای انجام کارها باعث فعال ‌شدن قسمت مخالف مغز می‌شود. هنگام مسواک‌زدن، با دستی خمیردندان و مسواک را بگیرید که معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید.

2. در زمان صبحانه خلاصه یک کتاب را بخوانید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

کتاب خواندن کاری فوق العاده است اما زمان صبحانه به چیزی بسیار کوتاهتر نیاز دارد. به جای خواندن مقالات جدیدی که تاثیر چندانی بر زندگی و هوش شما ندارند، خلاصه کتاب های پرفروش جهان را مطالعه کنید.

3. هنگام صبح و بعد از بیدارشدن، از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده، نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود و این حاکی از این مطلب است که در چندین ناحیه‌ی ویژه فعالیت مغز افزایش می‌یابد. وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می‌یابد. اگر همیشه قبل از خوردن صبحانه، لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولاً هر روز صبح تماشا می‌کنید، تغییر دهید و کانال جدیدی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مد نظرتان بروید که قبلاً از آن نرفته‌اید.

 4. با چشمان بسته دوش بگیرید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

وقتی در حمام چشم‌های خود را می‌بندید و بدن خود را می‌شویید، قسمت‌ها و بافت‌هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلاً متوجه آن‌ها نمی‌شدید و این باعث ارسال پیام به مغزتان می‌شود. سعی کنید فقط از حس لامسه‌ی خود استفاده کنید؛ البته مراقب باشید لیز نخورید و آسیب نبینید. فقط با حس لامسه‌ی خود شیر دوش را پیدا کرده و دمای آب را کم یا زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست‌وشو و اصلاح بپردازید.

5. در فاصله بین خانه تا محل کار به یک کتاب صوتی گوش دهید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

حتی اگر از خانه تا محل کارتان 10 دقیقه طول بکشد، باز هم می توانید چند کتاب صوتی روی حافظه گوشی همراهتان بریزید و در این مسیرهای رفت وآمد به آن گوش دهید.

6. با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

برخی از ما احتمالاً یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می‌کند, اما شما می‌توانید با مرتبط‌ ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید مثلا به مدت یک هفته، مقداری از عطر محبوبتان را کنار تخت خود نگه دارید. هنگامی که از خواب بلند می‌شوید، در شیشه‌ی عطر را باز کرده و مقداری از آن را استنشاق کنید. بعد از دوش‌ گرفتن و هنگام لباس‌ پوشیدن هم، این کار را تکرار کنید.

 7. در حین کار کردن چای سبز بنوشید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

برخلاف کافئین که باعث مضطرب شدن بسیاری از افراد می شود، چای سبز حاوی ال-تیانین است. این آمینواسید موجب افزایش امواج آلفای مغز می شود

 8. طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کرده‌اند انزوای اجتماعی تأثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد. مثلا  وقتی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش‌ و‌ بش کنید.

 9. در طول روز چرت کوتاهی داشته باشید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

چرت کوتاه به مغزتان کمک می کند سرحال شود. ثابت شده است که یک چرت کوتاه در حین یادگیری سرعت یادگیری را بالا می برد. ذهن شما ریتمی دارد که مشخص می کند چه زمان خواب آلود است و چه زمان به خواب نیاز دارد. همانطور که می بینید بیشتر افراد وسط روز خواب آلودتر می شوند. این بهترین زمان برای یک چرت کوتاه است تا هوشیاری و کارایی برای باقی روز به شما برگردد.

10. یک پروژه‌ هنری را به ‌صورت گروهی انجام دهید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

هنر، قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی قشر خارجی مخچه را به‌کار می‌اندازد. وقتی به کارهای هنری بپردازید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کرده‌اید که به فرم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه‌مند است، همچنین با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری‌ای می‌کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار متفاوت است.  از هر نفر در گروه درخواست کنید شکلی را ترسیم کند که با موضوعی به‌خصوص، نظیر یک فصل، یک احساس یا یکی از رویدادهای جاری مرتبط است.

11. در طول روز قند و شکر مصرف نکنید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

در واقع اگر بتوانید مصرف آن را به طور کل قطع کنید، بهتر است. اما اگر نمی توانید، سعی کنید در زمان هایی که به تمرکز نیاز دارید از قندها استفاده نکنید. بالا و سپس پایین آوردن های قند برای عملکرد هوشمندانه مغز خوب نیست. چیزی که خیلی خوب برای آن موثر است اسیدهای چرب می باشد. سعی کنید قندها را با  چیزی مثل ماهی یا تخم مرغ جایگزین کنید.

 12. با صدای بلند کتاب بخوانید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب‌خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که بدون صدا مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید.  برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هر از چندگاهی نقش خواننده و شنونده را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید؛ اما زمان خوبی را با هم سپری خواهید کرد.

13. غذاهای ناآشنا را امتحان کنید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

سیستم بویایی شما، با فعال‌ کردن ترکیبات منحصر به‌ فردی از گیرنده‌های داخل بینی‌تان می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد. این گیرنده‌های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند و از این‌ رو بوهای جدید می‌توانند در شما احساسات و تداعی‌های غیر منتظره‌ای را برانگیزانند. یک دستور غذایی کاملاً ناآشنا انتخاب کنید. انواع سبزیجات، ادویه‌جات و موادغذایی بسته‌بندی‌شده را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید چند کالای غذایی ناآشنا به شما معرفی کند.

14. فقط چند بار در روز به شبکه های اجتماعی سر بزنید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

مغز به اطلاعاتی که به آن عرضه می کنید عادت می کند. اگر آن را با اطلاعات سریع و غیر محرک بمباران کنید، تمرکزتان از بین می رود. سعی کنید با ارائه اطلاعات محرک به مغزتان، عملکرد آن را بالا ببرید. اگر واقعاً دوست دارید به شبکه های اجتماعی سر بزنید، برای خودتان وقت گذاشته و بیشتر از یک زمان مشخص در آن سپری نکنید.

15. اشیای آشنا را وارونه کنید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

وقتی به اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به‌سرعت آن‌ها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. وقتی شیئی به‌طور وارونه قرار بگیرد، شبکه‌ی مغز شما درگیر شده و سعی می‌کند شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر پازل‌ مانند وجود دارد، تفسیر کند. مثلا قاب‌عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

16. به جای تماشای سریال و فیلم، بازی کنید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

تماشای تلویزیون فعالیتی منفعل است. مغز شما اطلاعات را دریافت کرده اما آنها را پردازش نمی کند. اینکار را با بازی کردن جایگزین کنید. در یک تحقیق که در سال 2014 انجام گرفت مشخص شد که حتی یک بازی ساده مثل سوپرماریو تاثیری قابل توجه بر انعطاف پذیری مغز دارد. یک تحقیق دیگر این این یافته ها را تایید کرده است.

17. کالاهای داخل قفسه‌های فروشگاه را به‌ دقت وارسی کنید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

فروشگاه‌ها معمولاً سودآورترین کالاها را در قفسه‌های مقابل چشم مردم قرار می‌دهند و وقتی داخل راهروی فروشگاه‌ها به‌ دنبال اجناس مدنظر می‌گردید، تنها بخشی از کالاها را می‌بینید، نه همه‌ را. در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تا به‌ حال ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید؛ بلکه با این‌ کار از روزمرگی خود جدا می‌شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید.

18. به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخوانید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

درست مثل بازی کردن، بهتر است که موقع تماشای تلویزیون کتاب بخوانید زیرا فعالیت بهتری برای مغزتان است. کتاب خواندن باعث می شود مغزتان تصاویری ذهنی از چیزی که می خوانید بسازد.

19. جای خود را سر میز غذا عوض کنید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

در اکثر خانواده‌ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می‌توان با عوض کردن جا مغز را تحریک کرده و پرورش داد. هر از گاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

20. کمی برنامه ریزی کامپیوتری انجام دهید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

برنامه ریزی کامپیوتری روشی عالی برای تفکر منطقی است. یادگیری کدنویسی شاید سخت باشد اما وبسایت هایی هستند که این کار را به صورت رایگان آموزش می دهند. می تواند برایتان مثل حل کردن پازل باشد.

21. پنجره‌ی ماشین را باز کنید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

هیپوکامپ مغز، یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش می‌کند برای ساختن نقشه‌های ذهنی عطرها، بوها، صداها و تصاویر را با هم مرتبط می‌سازد.  همچنانکه در خودروی خود نشسته‌اید و طی مسیر می‌کنید سعی کنید با باز گذاشتن پنجره‌ی ماشین بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید. باز گذاشتن پنجره مواد خام بیشتری را در اختیار مدارهای هیپوکامپ مغز شما قرار می‌دهد. البته تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی هم یکی از بهترین تمرینات برای مغز است.

22. موقع آشپزی اخبار و برنامه های علمی تماشا کنید

زمان درست کردن شام، وقت خوبی است که از پیشرفت های جدید تکنولوژی، آموزش و طراحی و همچنین اخبار روز آگاه شوید و اطلاعات عمومی تان را بالا ببرید.

23. بازی ده‌سؤالی را انجام دهید

برای پرورش مغز خود می‌توانید آن را وادار به تمرکز بر گزینه‌های مختلف کنید.  مثلا کسی به شما یک شیء می‌دهد و شما باید کارکرد ۱۰ چیز مختلف را با آن اجرا کنید. مثال: یک مگس‌کش ممکن است راکت تنیس، چوب بیس‌بال، بادبزن، چوب گلف، باتون، چوب درامز، آرشه‌ی ویولون، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باشد.

24. در طول روز چند حرکت ساده ورزشی انجام دهید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

جسم و ذهن ارتباطی قوی با هم دارند. تناسب جسمی به عملکرد بهتر مغز کمک می کند. البته لازم نیست که هر روز به باشگاه ورزشی بروید تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید (که البته اگر بروید بهتر است). انجام چند حرکت ورزشی پایه در خانه یا راه رفتن یا پله نوردی هم تاثیری عالی روی شما خواهد داشت. سعی کنید هر چند ساعت یکبار یک حرکت فیزیکی حتی بلند شدن از جایتان و کشیدن بدنتان انجام دهید.

25. با پول خردها بازی کنید

مغز ما برای تمایز قائل شدن بین اشیاء به نشانه‌های بصری متکی است. به همین خاطر استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می‌تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند را افزایش داده و منجر به سیناپس‌های قوی‌تری می‌شود. دقیقا به همین خاطر است که افرادی که در بزرگسالی بینایی خود را از دست می‌دهند می‌توانند خط بریل را بیاموزند چرا که مغز آن‌ها مسیرهای بیشتری را به پردازش خطوط ریز تخصیص می‌دهد. به عنوان مثال یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه‌دارنده‌ی لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت چراغ قرمز که توقف کرده‌اید، سعی کنید فقط با استفاده از حس لامسه‌ی خود مبلغ پول خردها را مشخص کنید. همچنین می‌توانید پول خردها را داخل جیب خود بریزید و وقتی گوشه‌ای ایستاده‌اید فقط با دست و حس لامسه مبلغ پول خردها را مشخص گنید.

26. با کسی که از شما باهوش تر است وقت بگذرانید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

عادت ها مسری هستند. این یک واقعیت علمی است که مثلاً چاقی از طریق ارتباطات اجتماعی پخش می شود. عادت ها و الگوهای فکری کسانی که با آنها وقت می گذرانید به شما منتقل می شود. خودتان را در معرض کسانی قرار دهید که از شما باهوش ترند تا بتوانید از آنها فایده ببرید.

27. با کسانی حرف بزنید که مخالف شما هستند

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

با کسانیکه با شما مخالفند، بحث دوستانه کنید. اینکار کمکتان می کند تا:

  • نظرتان را اثبات کنید
  • متقاعد شوید که اشتباه می کنید

در هر دو حالت، شما برنده هستید. در اولین حالت، شما با بحث منطقی فرد مقابل را متقاعد می کنید و در حالت دوم منطق اشتباهی که قبلاً داشتید، اصلاح می شود.

28. برای پیاده روی به طبیعت بروید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

قدم زدن در طبیعت فواید مختلفی دارد:

  • بخاطر وجود درخت های بیشتر، اکسیژن بیشتری در این مناطق وجود دارد
  • ذهن انسان در طبیعت آرامش بیشتری دارد
  • قدم زدن به گردش خون شما کمک می کند

قدم زدن در پارک در زمان ناهار می تواند کمکتان کند بقیه روزتان را هوشمندانه تر سپری کنید.

29. همیشه یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید
30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

افراد باهوشی مثل لئوناردو داوینچی همیشه یک دفترچه یادداشت همراه خود دارند. آنها از این دفترچه برای یادداشت کردن ایده ها، طرح ها و سوالاتی که به ذهنشان می رسد استفاده می کنند. شما هم یک دفترچه همراه خود داشته باشید تا هر چیز جالبی که به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می کند کنجکاوی و تفکر منطقی را در خودتان پرورش دهید.

30. ده دقیقه در آخر روزتان را به برنامه ریزی برای روز بعد اختصاص دهید

30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش

با برنامه ریزی کردن از یک روز قبل، روزتان را با یک برنامه شروع خواهید کرد. اینکار کمکتان می کند بسیار کارآمدتر عمل کنید. خیلی ها همه روز مشغله دارند اما در واقعیت کارایی چندانی ندارند. یک بخش مهم از باهوش بودن این است که بدانید کار هوشمندانه مهم تر و موثرتر از کار زیاد است.

منبع : چطورآفتاب نیوز | پرشین پرشیا | نمناک | ایسنا

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":6}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
6

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش","headline" : "30 راهکار کارآمد برای تقویت هوش", "url" : "https://jameesalamat.com/node/81","id" : "https://jameesalamat.com/node/81","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA%20%D9%87%D9%88%D8%B4.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" در واقع هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد." , "articleBody" : " مفهومی که ما از هوش می شناسیم، هوش زبانی و منطق ریاضی است. معمولا تصور می کنیم فقط افرادی که در زمینه حفظ کردن مطالب و ریاضیات از استعداد بیشتری برخوردارند، انسان های باهوشی هستند شناسایی انواع متنوع هوش این تصور را رد می کند آشنایی با انواع هوش هوش منطقی (IQ): &nbsp;همان هوش عقلی یا هوش ریاضی است که در مدارس، ما را با آن می‌سنجیدند. اما انسانهایی را می‌توانیم مثال بزنیم که در دانشگاه معدل بالایی داشتند، اما در زندگی خانوادگی یا کاری شکست خوردند. پس هوش عقلی لازم است، اما کافی نیست. هوش هیجانی (EQ): &nbsp;به معنای توانایی مدیریت کردن هیجانات خود و دیگران. بعنوان مثال در اداره‌ای هستید کارمند با ارباب رجوع مشغول دعواست. بعد از دعوا نوبت به شما میرسد آن کارمند با لحنی عصبانی به شما میگوید کارتون چیه. این کارمند هوش هیجانی پایینی دارد. هوش هیجانی با تمرین و تکرار قابلیت ارتقا دارد. هوش سیاسی (PQ): &nbsp;هوش سیاسی که بهتر است آن را به هوش تدبیری ترجمه کنیم، و معنا و مفهوم آن این است که بدانیم در مقابل هر فرد بهترین نوع رفتار چه باید باشد. تشخیص تفاوت میان افراد و به‌کارگیری بهترین شیوه‌ی عملکرد برای نزدیک شدن به آنها، هوش تدبیری یعنی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. &nbsp;هوش تدبیری:&nbsp; &nbsp;یعنی اینکه خودم را با سواد مخاطب هدف هماهنگ کنم و از به‌کار بردن سؤالات و عبارات نابجا خودداری کنم. هوش تدبیری توان درک طرف مقابل را در ما افزایش می‌دهد. هوش تدبیری همان کیاست داشتن در کار است. به ما یاد می‌دهد که با مردم بحث نکنیم، یاد می‌دهد که در بازار رفته‌ایم تا معامله کنیم نه مقابله؛ و اینکه درک فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را داشته باشیم. هوش جسمانی یا فیزیکی (PQ): به ما می‌گوید که برای موفقیت در کار، و نزد مردم می‌بایست روح شاداب و مغزی پویا داشته باشیم و این مهم مهیا نمی‌شود مگر اینکه جسم سالم داشته باشیم. هوش جسمی به ما می‌گوید که عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس مراقبت‌کننده‌ی ورزش و سلامتی خود باشیم. هوش معنوی (SQ):&nbsp; &nbsp;هوش معنوی به انسان بودن ما، صداقت داشتن ما و سالم بودن اخلاق ما می‌پردازد. هوش معنوی یعنی خودمان را نانوایی فرض کنیم که قرار نیست نان سوخته دست مردم بدهیم. هوش مدیریتی (MQ):&nbsp; &nbsp;به ما یادآور می‌شود برای موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار باید بتوانیم بر خودمان مدیریت قوی داشته باشیم و به عبارتی روی خودمان که ارزشمندترین دارایی‌مان است سرمایه‌گذاری کنیم، و برای این مهم، ۵ هوش را با نگاه جامعیت‌نگری به‌کار گیریم. هوش زبانی: این افراد از سنین پایین، گنجینه لغات خوبی دارند. زودتر از سایر کودکان حرف زدن را آغاز و راحت و دقیق کلمات را تلفظ می کنند، از خواندن لذت می برند و اطلاعات عمومی بالایی دارند. هوش فضایی یا تصویری: انسان هایی که هوش فضایی بالایی دارند در نقشه خوانی، جهت یابی رانندگی، درک موقعیت و عکاسی توانایی بیشتری دارند. این گروه علاقه ای به خواندن ندارند و از سنجش فضایی لذت می برند و در آن موفق هستند. کتاب ها را از روی عکس ها و زیرنویس ها بهتر می بینند و در کلاس های هنری از سایرین قوی تر هستند. هوش بدنی تعادلی: انجام ورزش های رقابتی، حرکت های ریتمیک مانند ژیمناستیک و بندبازی، دوچرخه سواری، تئاتر، پانتومیم، تقلید از دیگران، سفالگری و نقاشی هایی که با کمک سرانگشتان انجام می شود به هوش بدنی تعادلی فرد بستگی دارد. هوش موسیقی: بعضی از افراد تن آهنگ را به خوبی تشخیص می دهند حتی وقتی خیلی خردسال هستند با تغییر آهنگ واکنش نشان می دهند، آهنگ ها را به خاطر می سپارند و در کلاس های موسیقی نیز بیشتر از سایرین می درخشند. هوش درون فردی: یک نوع حس استقلال طلبی است، طوری که فرد تمایل دارد هر کاری را به تنهایی انجام دهد این گروه از افراد شناخت بهتری نسبت به خود و نقاط ضعف و قدرتشان دارند و احساس هایشان را می شناسند و با اعتمادبه نفس بالا اهداف خود را دنبال می کنند. از اشتباه های قبلی عبرت می گیرند و تک رو هستند. حتما بخوانید :&nbsp;11 اشتباهی که افراد با هوش مرتکب می شوند هوش طبیعت: آنها از طبیعت و حیوانات لذت زیادی می برند. آنهایی که به پرورش گل وگیاه، رفتن به دامن طبیعت، داشتن آکواریم، رفتن به باغ وحش، نگهداری از حیوانات خانگی علاقه مندند هوش طبیعت بالایی دارند. معمولا هنگام تحصیل در دروس زیست شناسی و زمین شناسی موفق هستند و می توانند در شغل هایی مثل دامپزشکی، کشاورزی، پرورش گل های زینتی و... توانمند باشند. هوش فرهنگی (CQ):&nbsp; قابليت يادگيري الگوهاي جديد در تعاملات فرهنگي و ارائه پاسخ‌هاي رفتاري صحيح به اين الگوهاست.&nbsp;درواقع هوش فرهنگي با تمرکز بر قابليتهاي خاصي که براي روابط شخصي باکيفيت و اثربخشي در شرايط فرهنگي مختلف لازم است، بر جنبه اي ديگر از هوش شناختي تمرکز دارد. هوش فرهنگي همچنين بينشهاي فردي را دربر مي‌گيرد که براي انطباق با موقعيتها و تعاملات ميان فرهنگي و حضور موفق در گروههاي کاري چند فرهنگي مفيد است. &nbsp; راهکارهای تقویت هوش و حافظه اگر مغز شما چیزهای جدیدی را تجربه کند که حس فیزیکی (بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سالم و قوی باقی خواهد ماند؛ چراکه در این صورت، بین نواحی مختلف مغز ارتباطاتی شکل می‌گیرد که باعث تولید سلول‌های عصبی طبیعی می‌شود. این سلول‌ها بر قدرت حافظه، تأثیر شگفت‌انگیزی دارند و سلول‌های پیرامون را قوی‌تر می‌کنند تا در برابر اثرات افزایش سن مقاوم‌تر شوند. مثلاً با انجام کارهای ساده‌، می‌توانید باهوش‌تر از قبل شوید و با انجام آن‌ها هوش و حافظه‌ی خود را تقویت کنید : حتما بخوانید :&nbsp;13 خوراکی برای تقویت هوش و حافظه &nbsp; 1.&nbsp;با دست غیرغالب مسواک بزنید تحقیقات دانشمندان نشان داده است اگر هنگام مسواک ‌زدن از دست غیرغالب، مثل دست چپ برای راست‌ دست‌ها، استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به‌ سرعت و به میزان زیادی گسترش می‌یابند. استفاده از دست غیرغالب برای انجام کارها باعث فعال ‌شدن قسمت مخالف مغز می‌شود. هنگام مسواک‌زدن، با دستی خمیردندان و مسواک را بگیرید که معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید. 2. در زمان صبحانه خلاصه یک کتاب را بخوانید کتاب خواندن کاری فوق العاده است اما زمان صبحانه به چیزی بسیار کوتاهتر نیاز دارد. به جای خواندن مقالات جدیدی که تاثیر چندانی بر زندگی و هوش شما ندارند، خلاصه کتاب های پرفروش جهان را مطالعه کنید. 3. هنگام صبح و بعد از بیدارشدن، از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده، نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود و این حاکی از این مطلب است که در چندین ناحیه‌ی ویژه فعالیت مغز افزایش می‌یابد. وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می‌یابد.&nbsp;اگر همیشه قبل از خوردن صبحانه، لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولاً هر روز صبح تماشا می‌کنید، تغییر دهید و کانال جدیدی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مد نظرتان بروید که قبلاً از آن نرفته‌اید. &nbsp;4. با چشمان بسته دوش بگیرید وقتی در حمام چشم‌های خود را می‌بندید و بدن خود را می‌شویید، قسمت‌ها و بافت‌هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلاً متوجه آن‌ها نمی‌شدید و این باعث ارسال پیام به مغزتان می‌شود.&nbsp;سعی کنید فقط از حس لامسه‌ی خود استفاده کنید؛ البته مراقب باشید لیز نخورید و آسیب نبینید. فقط با حس لامسه‌ی خود شیر دوش را پیدا کرده و دمای آب را کم یا زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست‌وشو و اصلاح بپردازید. 5. در فاصله بین خانه تا محل کار به یک کتاب صوتی گوش دهید حتی اگر از خانه تا محل کارتان 10 دقیقه طول بکشد، باز هم می توانید چند کتاب صوتی روی حافظه گوشی همراهتان بریزید و در این مسیرهای رفت وآمد به آن گوش دهید. 6. با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید برخی از ما احتمالاً یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا&nbsp;قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می‌کند,&nbsp;اما شما می‌توانید با مرتبط‌ ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید مثلا&nbsp;به مدت یک هفته، مقداری از عطر محبوبتان را کنار تخت خود نگه دارید. هنگامی که از خواب بلند می‌شوید، در شیشه‌ی عطر را باز کرده و مقداری از آن را استنشاق کنید. بعد از دوش‌ گرفتن و هنگام لباس‌ پوشیدن هم، این کار را تکرار کنید. &nbsp;7.&nbsp;در حین کار کردن&nbsp;چای سبز&nbsp;بنوشید برخلاف&nbsp;کافئین&nbsp;که باعث مضطرب شدن بسیاری از افراد می شود،&nbsp;چای&nbsp;سبز حاوی ال-تیانین است. این آمینواسید موجب افزایش امواج آلفای مغز می شود &nbsp;8.&nbsp;طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کرده‌اند انزوای اجتماعی تأثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد.&nbsp;مثلا &nbsp;وقتی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش‌ و‌ بش کنید. &nbsp;9. در طول روز چرت کوتاهی داشته باشید چرت کوتاه به مغزتان کمک می کند سرحال شود. ثابت شده است که یک چرت کوتاه در حین یادگیری سرعت یادگیری را بالا می برد. ذهن شما ریتمی دارد که مشخص می کند چه زمان خواب آلود است و چه زمان به خواب نیاز دارد.&nbsp;همانطور که می بینید بیشتر افراد وسط روز خواب آلودتر می شوند. این بهترین زمان برای یک چرت کوتاه است تا هوشیاری و کارایی برای باقی روز به شما برگردد. 10. یک پروژه‌&nbsp;هنری را به ‌صورت گروهی انجام دهید هنر، قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی قشر خارجی مخچه را به‌کار می‌اندازد. وقتی به کارهای هنری بپردازید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کرده‌اید که به فرم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه‌مند است،&nbsp;همچنین با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری‌ای می‌کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار متفاوت است. &nbsp;از هر نفر در گروه درخواست کنید شکلی را ترسیم کند که با موضوعی به‌خصوص، نظیر یک فصل، یک احساس یا یکی از رویدادهای جاری مرتبط است. 11.&nbsp;در طول روز قند و شکر مصرف نکنید در واقع اگر بتوانید مصرف آن را به طور کل قطع کنید، بهتر است. اما اگر نمی توانید، سعی کنید در زمان هایی که به تمرکز نیاز دارید از قندها استفاده نکنید. بالا و سپس پایین آوردن های قند برای عملکرد هوشمندانه مغز خوب نیست. چیزی که خیلی خوب برای آن موثر است اسیدهای چرب می باشد. سعی کنید قندها را با &nbsp;چیزی مثل ماهی یا&nbsp;تخم مرغ&nbsp;جایگزین کنید. &nbsp;12. با صدای بلند کتاب بخوانید وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به&nbsp;کتاب‌خوانی&nbsp;دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که بدون صدا مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید. &nbsp;برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هر از چندگاهی نقش خواننده و شنونده را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید؛ اما زمان خوبی را با هم سپری خواهید کرد. 13.&nbsp;غذاهای ناآشنا را امتحان کنید سیستم بویایی شما، با فعال‌ کردن ترکیبات منحصر به‌ فردی از گیرنده‌های داخل بینی‌تان می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد. این گیرنده‌های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند و از این‌ رو بوهای جدید می‌توانند در شما احساسات و تداعی‌های غیر منتظره‌ای را برانگیزانند.&nbsp;یک دستور غذایی کاملاً ناآشنا انتخاب کنید. انواع سبزیجات، ادویه‌جات و موادغذایی بسته‌بندی‌شده را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید چند کالای غذایی ناآشنا به شما معرفی کند. 14.&nbsp;فقط چند بار در روز به شبکه های اجتماعی سر بزنید مغز به اطلاعاتی که به آن عرضه می کنید عادت می کند. اگر آن را با اطلاعات سریع و غیر محرک بمباران کنید، تمرکزتان از بین می رود. سعی کنید با ارائه اطلاعات محرک به مغزتان، عملکرد آن را بالا ببرید. اگر واقعاً دوست دارید به شبکه های اجتماعی سر بزنید، برای خودتان وقت گذاشته و بیشتر از یک زمان مشخص در آن سپری نکنید. 15.&nbsp;اشیای آشنا را وارونه کنید وقتی به اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به‌سرعت آن‌ها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. وقتی شیئی به‌طور وارونه قرار بگیرد، شبکه‌ی مغز شما درگیر شده و سعی می‌کند شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر پازل‌ مانند وجود دارد، تفسیر کند. مثلا&nbsp;قاب‌عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید. 16.&nbsp;به جای تماشای سریال و فیلم، بازی کنید تماشای تلویزیون فعالیتی منفعل است. مغز شما اطلاعات را دریافت کرده اما آنها را پردازش نمی کند. اینکار را با بازی کردن جایگزین کنید. در یک تحقیق که در سال 2014 انجام گرفت مشخص شد که حتی یک بازی ساده مثل سوپرماریو تاثیری قابل توجه بر انعطاف پذیری مغز دارد. یک تحقیق دیگر این این یافته ها را تایید کرده است. 17.&nbsp;کالاهای داخل قفسه‌های فروشگاه را به‌ دقت وارسی کنید فروشگاه‌ها معمولاً سودآورترین کالاها را در قفسه‌های مقابل چشم مردم قرار می‌دهند و وقتی داخل راهروی فروشگاه‌ها به‌ دنبال اجناس مدنظر می‌گردید، تنها بخشی از کالاها را می‌بینید، نه همه‌ را.&nbsp;در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تا به‌ حال ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید؛ بلکه با این‌ کار از روزمرگی خود جدا می‌شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید. 18.&nbsp;به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخوانید درست مثل بازی کردن، بهتر است که موقع تماشای تلویزیون کتاب بخوانید زیرا فعالیت بهتری برای مغزتان است. کتاب خواندن باعث می شود مغزتان تصاویری ذهنی از چیزی که می خوانید بسازد. 19.&nbsp;جای خود را سر میز غذا عوض کنید در اکثر خانواده‌ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می‌توان با عوض کردن جا مغز را تحریک کرده و پرورش داد.&nbsp;هر از گاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود. 20.&nbsp;کمی برنامه ریزی کامپیوتری انجام دهید برنامه ریزی کامپیوتری روشی عالی برای تفکر منطقی است. یادگیری کدنویسی شاید سخت باشد اما وبسایت هایی هستند که این کار را به صورت رایگان آموزش می دهند. می تواند برایتان مثل حل کردن پازل باشد. 21.&nbsp;پنجره‌ی ماشین را باز کنید هیپوکامپ مغز، یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش می‌کند برای ساختن نقشه‌های ذهنی عطرها، بوها، صداها و تصاویر را با هم مرتبط می‌سازد. &nbsp;همچنانکه در خودروی خود نشسته‌اید و طی مسیر می‌کنید سعی کنید با باز گذاشتن پنجره‌ی ماشین بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید. باز گذاشتن پنجره مواد خام بیشتری را در اختیار مدارهای هیپوکامپ مغز شما قرار می‌دهد. البته تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی هم یکی از بهترین تمرینات برای مغز است. 22.&nbsp;موقع&nbsp;آشپزی&nbsp;اخبار و برنامه های علمی تماشا کنید زمان درست کردن شام، وقت خوبی است که از پیشرفت های جدید تکنولوژی، آموزش و طراحی و همچنین اخبار روز آگاه شوید و&nbsp;اطلاعات عمومی&nbsp;تان را بالا ببرید. 23.&nbsp;بازی ده‌سؤالی را انجام دهید برای پرورش مغز خود می‌توانید آن را وادار به تمرکز بر گزینه‌های مختلف کنید.&nbsp;&nbsp;مثلا کسی به شما یک شیء می‌دهد و شما باید کارکرد ۱۰ چیز مختلف را با آن اجرا کنید. مثال: یک مگس‌کش ممکن است راکت تنیس، چوب بیس‌بال، بادبزن، چوب گلف، باتون، چوب درامز، آرشه‌ی ویولون، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باشد. 24.&nbsp;در طول روز چند حرکت ساده ورزشی انجام دهید جسم و ذهن ارتباطی قوی با هم دارند. تناسب جسمی به عملکرد بهتر مغز کمک می کند. البته لازم نیست که هر روز به باشگاه ورزشی بروید تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید (که البته اگر بروید بهتر است). انجام چند حرکت ورزشی پایه در خانه یا راه رفتن یا پله نوردی هم تاثیری عالی روی شما خواهد داشت. سعی کنید هر چند ساعت یکبار یک حرکت فیزیکی حتی بلند شدن از جایتان و کشیدن بدنتان انجام دهید. 25.&nbsp;با پول خردها بازی کنید مغز ما برای تمایز قائل&nbsp;شدن بین اشیاء به نشانه‌های بصری متکی است. به همین خاطر استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می‌تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند را افزایش داده و منجر به سیناپس‌های قوی‌تری می‌شود. دقیقا به همین خاطر است که افرادی که در بزرگسالی بینایی خود را از دست می‌دهند می‌توانند خط بریل را بیاموزند چرا که مغز آن‌ها مسیرهای بیشتری را به پردازش خطوط ریز تخصیص می‌دهد.&nbsp;به عنوان مثال&nbsp;یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه‌دارنده‌ی لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت چراغ قرمز که توقف کرده‌اید، سعی کنید فقط با استفاده از حس لامسه‌ی خود مبلغ پول خردها را مشخص کنید. همچنین می‌توانید پول خردها را داخل جیب خود بریزید و وقتی گوشه‌ای ایستاده‌اید فقط با دست و حس لامسه مبلغ پول خردها را مشخص گنید. 26.&nbsp;با کسی که از شما باهوش تر است وقت بگذرانید عادت ها مسری هستند. این یک واقعیت علمی است که مثلاً چاقی از طریق ارتباطات اجتماعی پخش می شود. عادت ها و الگوهای فکری کسانی که با آنها وقت می گذرانید به شما منتقل می شود. خودتان را در معرض کسانی قرار دهید که از شما باهوش ترند تا بتوانید از آنها فایده ببرید. 27.&nbsp;با کسانی حرف بزنید که مخالف شما هستند با کسانیکه با شما مخالفند، بحث دوستانه کنید. اینکار کمکتان می کند تا: نظرتان را اثبات کنید متقاعد شوید که اشتباه می کنید در هر دو حالت، شما برنده هستید. در اولین حالت، شما با بحث منطقی فرد مقابل را متقاعد می کنید و در حالت دوم منطق اشتباهی که قبلاً داشتید، اصلاح می شود. 28.&nbsp;برای&nbsp;پیاده روی&nbsp;به طبیعت بروید قدم زدن در طبیعت فواید مختلفی دارد: بخاطر وجود درخت های بیشتر، اکسیژن بیشتری در این مناطق وجود دارد ذهن انسان در طبیعت آرامش بیشتری دارد قدم زدن به گردش خون شما کمک می کند قدم زدن در پارک در زمان ناهار می تواند کمکتان کند بقیه روزتان را هوشمندانه تر سپری کنید. 29.&nbsp;همیشه یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید افراد باهوشی مثل لئوناردو داوینچی همیشه یک دفترچه یادداشت همراه خود دارند. آنها از این دفترچه برای یادداشت کردن ایده ها، طرح ها و سوالاتی که به ذهنشان می رسد استفاده می کنند. شما هم یک دفترچه همراه خود داشته باشید تا هر چیز جالبی که به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می کند کنجکاوی و تفکر منطقی را در خودتان پرورش دهید. حتما بخوانید :&nbsp;48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند 30.&nbsp;ده دقیقه در آخر روزتان را به برنامه ریزی برای روز بعد اختصاص دهید با برنامه ریزی کردن از یک روز قبل، روزتان را با یک برنامه شروع خواهید کرد. اینکار کمکتان می کند بسیار کارآمدتر عمل کنید. خیلی ها همه روز مشغله دارند اما در واقعیت کارایی چندانی ندارند. یک بخش مهم از باهوش بودن این است که بدانید کار هوشمندانه مهم تر و موثرتر از کار زیاد است. منبع : چطور |&nbsp;آفتاب نیوز | پرشین پرشیا | نمناک&nbsp;| ایسنا " ,"datePublished":"2018-02-02T01:13:04+03:30","dateModified":"2020-03-14T11:10:30+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }