همه ما دوست داریم موهایی زیبا و سالم داشته باشیم، اما گاهی اشتباهاتی انجام می‌دهیم که منجر به آسیب دیدن بیش تر آن‌ها می‌شود.

کارشناسان پوست و مو و زیبایی توصیه‌های زیادی برای مراقبت از مو دارند که شما هم احتمالا آن‌ها را رعایت می‌کنید و از اشتباه در مراقبت از مو اجتناب می‌کنید، مثلا شما سشوار کشیدن را محدود کرده‌اید، از ابزارهای حرارتی به ندرت استفاده می‌کنید، نرم کننده و ماسک مو را مرتب استفاده می‌کنید و همه نکاتی را که برای داشتن موهای زیبا و سالم توصیه می‌شود رعایت می‌کنید اما موهای شما با موهای ایده‌آلی که آرزویش را داری تفاوت زیادی دارد. علت چیست؟ کدام اشتباه در مراقبت از مو مانع از داشتن موهای سالم و بی‌نقص می‌شود؟ 

اشتباهات رایج در نگهداری و مراقبت از مو

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

1. استفاده از سولفات

اگر موهای شما وز می‌شود و همیشه خشک است و شما راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید باید سولفاتی را که در ترکیب شامپوی شما وجود دارد مقصر بدانید. بسیاری از شامپوها حاوی سولفات هستند چون این ماده موها را کاملا تمیز می‌کند و حس خوبی پس از شستشوی مو به شما می‌دهد اما همین ماده با از بین بردن چربی و رطوبت محافظی که روی موها وجود دارد باعث خشکی و وز شدن آن‌ها می‌شود. پس اگر موهای شما خشک و وز است حتما ترکیب شامپوی خود را به دقت نگاه کنید و در صورت وجود سولفات از یک شامپوی دیگر که فاقد این ماده باشد استفاده کنید، این نکته به خصوص برای افرادی که موهای فر دارند حتما توصیه می‌شود.

2. استفاده از کلاه در حمام

بسیاری از خانم‌ها هنگام حمام کردن عادت دارند از کلاه مخصوص حمام استفاده کنند، این کلاه که از جنس پلاستیک است موها را از خیس شدن حفظ می‌کند و با وجود آن نیازی به خشک کردن و سشوار کشیدن موها پس از حمام وجود ندارد. البته این کلاه زمانی کاربرد دارد که نخواهید موهایتان را بشویید اما اگر از آن استفاده کرده‌ باشید احتمالا احساس کرده‌اید که پس از برداشتن کلاه، موها بی‌حالت می‌شوند چون بر اثر گرمای حمام موها عرق کرده و به کف سر می‌چسبند و نیاز به سشوار کشیدن و حتی شستشو پیدا می‌کنند. اما واقعا ضرورتی برای استفاده از این کلاه‌ها وجود ندارد و شما برای جلوگیری از خیس شدن موها می‌توانید از یک حوله نخی استفاده کنید، حوله را دور موها بپیچید و از رطوبتی که موها در حمام جذب کرده‌اند برای حالت دادن آن‌ها پس از حمام کمک بگیرید.

3. استفاده نکردن از شامپوهای پاک کننده

حتما شما هم مثل بسیاری از خانم‌ها به شامپوهای حالت دهنده و نرم کننده‌ها و ماسک مو علاقه خاصی دارید چون این مواد باعث می‌شوند موهای شما پس از حمام برق و خوش حالت به نظر برسند. اما شستن موها با این شامپوها به طور مکرر باعث می‌شود که مقدار زیادی مواد اضافی و چربی روی موها و کف سر شما انباشته شود و موها آسیب ببینند. به همین دلیل لازم است که حداقل هر هفته یک بار از شامپوهای پاک کننده Clarifying برای شستشوی موهای خود بهره ببرید. این شامپوها ترکیباتی دارند که باعث تمیزی موها و کف سر شده و همه آلودگی‌ها را از آن می‌زدایند. البته فراموش نکنید که هر نوع مویی شامپوی پاک کننده مخصوص خود را دارد ولی نباید بیش از یک یا دوبار در هفته از آن استفاده کنید.

4. شوره فقط در موهای چرب دیده می‌شود

شست و شوی زیاد باعث می‌شود ریشه مو سفت و خشک شده و خارش بیش تری در سر ایجاد شود. عدم شستن به اندازه کافی نیز باعث چرب ماندن مو خواهد شد. هر دو حالت باعث بروز شوره در سر می‌شوند. شما با در نظر گرفتن فاکتورهای شخصی، فعالیت‌های روزانه و میزان چرب شدگی موها می‌توانید تعداد دفعات لازم برای شستن آن‌ها را تعیین کنید.

5. اگر تعداد دفعات شستن زیاد شود، موها سالم تر خواهند ماند

افرادی که دارای موهای خشک هستند باید با آب ولرم دوش گرفته، از تماس با آب زیاد پرهیز کرده و از شامپوهایی برای موهای حساس استفاده نمایند. موهای چرب چنان چه به درستی تمیز نشوند، چربی در آن‌ها انباشته شده و سبب بروز اگزما می‌شود. فراموش نکنید که پوست سر تحت تاثیر استرس و عوامل محیطی قرار می‌گیرد.

6. بلافاصله بعد از حمام  باید موها را حالت داد

خشک کردن و حالت دهی به مو بعد از حمام امر بسیار مهمی‌ است. شانه زدن یا حالت دادن به موی خیس به طور جدی به آن آسیب می‌زند. در خشک کردن نیز باید به دقت عمل کرده و مو را با حوله خشک کرد. بعد از گرفتن آب موها با کمک حوله باید آن‌ها را توسط سشوار خشک کرد؛ سشوار باید در فاصله ۱۵ سانتی متری از مو قرار بگیرد. قبل از حالت دهی نیز باید دقت کنید که مو به میزان ۹۰٪ خشک شده باشد

7. حالت دهنده‌های مو آن را تقویت می‌کنند

ابزار و وسایلی که برای صاف کردن یا حالت دهی به مو استفاده می‌شوند به طور جدی به آن آسیب می‌زنند. اگر نیازی به استفاده از آن‌ها بود بهتر است هر از گاهی این کار انجام شود. میزان حرارت باید در درجه پایینی قرار بگیرد. در چنین حالتی اگر از سشوار استفاده کنید، آسیب کم تری به مو خواهید زد. جنس بدنه فرچه مو باید چوبی باشد. تا حد امکان کم تر از کرم‌های حالت دهنده مو استفاده کنید؛ مثلا هفته ای یک بار و آن را فقط به ساقه موها بمالید. در سرم‌های حالت دهنده نیز بهتر است تا حد امکان از نوع طبیعی آن استفاده شود.

8. استفاده از اکسسوری‌های نامناسب برای بستن مو

همه ما در طول روز موهای خود را جمع می‌کنیم و با کش می‌بندیم اما کارشناسان توصیه می‌کنند که شب‌ها حتما این کار را انجام دهید و موها را بالای سر جمع کنید تا هم حالت موها دوام بیشتری داشته باشد و هم موها در طول شب گره نخورند. اما کش‌های کوچک و نازک فشار زیادی به مو وارد کرده و باعث شکستن تارهای موی شما می‌شوند در حالی که کش‌های بزرگ و پارچه‌ای با وجود این که موها را به خوبی نگه می‌دارند این فشار را خنثی می‌کنند و مانع از آسیب به موها می‌شوند. پس به تصور این که کش موی پارچه‌ای مخصوص دختربچه‌ها است با کش‌های لاستیکی و نازک به موهای خود صدمه نزنید.

9. جمع کردن مو مانع از نازک شدن آن می‌شود

یکی از رایج ترین اشتباهات در زمینه مراقبت از مو، جمع کردن آن به طور خیلی سفت می‌باشد. به ویژه مادران هنگام جمع کردن موهای فرزندانشان این کار را انجام می‌دهند. افرادی که موهای فر دارند نیز معمولا این اشتباه را مرتکب می‌شوند. اگر این اشتباه در سنین کم به تعداد دفعات زیادی انجام گیرد منجر به تاسی ناشی از این کشش شده و سبب ضعیف و نازک شدن موهای کنار سر می‌شود. فراموش نکنید که مو در نقاط آسیب دیده مجددا رشد نخواهد کرد. اگر این کار را هر از گاهی انجام دهید، مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما تکرار هر روزه آن سبب ایجاد آسیب‌هایی غیر قابل برگشت می‌شود.

10. کلاه گیس‌ها به مو آسیب نمی‌زنند

کلیپس‌ها و موهایی که به منظور بلندتر کردن موهایتان به آن اضافه می‌کنید به مو آسیب می رسانند. نقاطی که کلاه گیس به مو چسبانده می‌شود به دلیل وجود مواد شیمیایی به کار رفته در آن سبب صدمه زدن به مو خواهد شد. در صورت تکرار بیش از حد، آسیب‌های جبران ناپذیر روی خواهد داد. تا زمانی که مجبور نباشید، بهتر است بیش تر از سالی یک بار از این کلاه گیس‌ها استفاده نکنید. برای این که موهایتان سالم تر بلند شوند از مشورت با پزشک و تغذیه مناسب نیز نباید غافل شوید.

11. موها در فصل تابستان نیاز به مراقبت ویژه ندارند

اشعه‌های آفتاب نه تنها برای پوست، بلکه برای مو نیز مضر هستند. برای محافظت از مو به ویژه در فصل تابستان باید از محصولات مراقبتی مختلفی استفاده کرده و حین گرفتن حمام آفتاب از کلاه استفاده نمایید. افرادی که به طور مداوم به استخر می‌روند باید در این زمینه توجه کافی را داشته باشند. کلر موجود در استخر به مو آسیب زده و سبب متمایل شدن رنگ موهای زرد به سبز می‌شود؛ برای پیشگیری باید از کلاه شنا استفاده کنید.

12. تمیز نکردن سشوار

احتمالا شما تاکنون نمی‌دانستید که سشوار هم به تمیز کردن نیاز دارد اما بهتر است بدانید که سشوار در طول استفاده موها و گرد و خاک و آلودگی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند که این چیزها باعث خرابی پره و موتور سشوار شده و باعث می‌شود حرارت آن زیاد و کم شود و به موهای شما آسیب وارد کند. علاوه بر این، همین آلودگی‌ها مستقیما به موهای شما وارد شده و آن‌ها را کثیف می‌کند. پس لازم است که دفترچه راهنمای سشوار خود را به دقت بخوانید و هر چند وقت یک بار آن را باز کرده و با یک برس یا مسواک کهنه تمیز کنید.

13. رنگ مو، آن را تغذیه می‌کند

دکلره کردن باعث ایجاد الکتریسته در مو و نازک شدن آن می‌شود. رنگ‌های طبیعی رواج یافته در سال‌های اخیر نیز برای مو مضر هستند. فراموش نکنید که احتمال حساسیت زا بودن رنگ‌ها بسیار بالا است. چنان چه بعد از رنگ کردن عوارضی مانند: سوزش در مو، قرمز شدن و ... را مشاهده کردید، هر چه سریع تر نسبت به شستن آن اقدام نمایید.

14. تغذیه نقشی در سلامت مو ندارد

عادات بد غذایی نیز به مو آسیب می‌زنند. اگر بدن پروتئین، مواد معدنی و ویتامین کافی دریافت نکند، مو رشد نخواهد کرد. افراد دارای سو تغذیه یا گیاهخواران باید بیش تر به موهایشان توجه کنند. کمبود آهن که به ویژه در برخی دوران‌ها در زنان دیده می‌شود، ساختار مو را در جهت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای داشتن موهایی سالم و قوی باید مصرف غلات، ماهی آزاد، تخم مرغ، عدس و سبزیجات را بیش تر مورد توجه قرار دهید.

15. دوش‌ گرفتن با آب داغ

دکتر ریان والتر، جراح کاشت مو در بوستون، معتقد است: ̎ آب داغ رطوبت موها را از بین می‌برد، آنها را خشک و شکننده و در عین‌ حال مستعد هرگونه آسیب و حتی ریزش می‌کند.̎ آب داغ نه تنها چربی مورد نیاز موها را خشک می‌کند، بلکه گرمای آن وارد منافذ پوست‌سر، که مسئول حفظ چربی موها هستند شده و آن‌ها را از بین می‌برد و به دنبال آن ریشه موها صدمه می‌بیند و منجر به ریزش بیشتر موها خواهد شد. چند درجه از حرارت آب را کم کنید. ̎ با آب ولرم دوش بگیرید و موهای خود را با آبی بسیار خنک، تا جایی که تحمل آب سرد را دارید، آبکشی کنید.”

16. رژیم‌های آسیب‌ رسان

با رژیم‌های سخت، تمام انرژی که وارد بدن شما می‌شود، برای عملکردهای ضروری بدن مصرف خواهد شد مانند عملکرد قلب و مغز و نه صرفا" ساخت مو! به گفته پارادای، متخصص پوست از کالیفرنیا: وقتی تشخیص داده می‌شود که فردی مبتلا به آنورکسیس یا همان بی اشتهایی مفرط است، از مهمترین علایمش ریزش شدید موهاست. غذاهای سالم با مقادیر زیادی پروتئین مانند ماهی، مرغ، عدس و لوبیا مصرف کنید. اساس ساخت موها از پروتئین است، پس به میزان لازم پروتئین مصرف کنید، چون تنها چیزی است که می‌تواند موهای شما را ترمیم کند یا به آنها آسیب برساند. البته روزانه ۴۶ گرم کفایت می‌کند.

17. بدرفتاری با موهای خیس

موهای ما هیچگاه به اندازه زمانی که کاملا̎ خیس هستند شکننده و البته مستعد شکنندگی نیستند، زمانی که کوتیکول‌های محافظ اندکی باز شده‌اند. بورس‌ کشیدن و یا شانه کردن گره‌های مو زیر دوش، بعد هم به دنبال آن هجوم بردن به آنها با حوله و خشک کردن موها، آنها را نابود می‌کند. قبل از دوش‌گرفتن موهای خود را شانه ‌کنید تا بعد از حمام مجبور نباشید این کار را انجام‌ دهید. سپس با حوله‌ای نرم موهای خود را خشک کنید. 

18. استفاده از مواد فرم‌دهنده با ماندگاری طولانی

اگر روی اسپری یا ژل موهای شما نوشته شده با ماندگاری طولانی، همین دوام گره موها را بیشتر و باز شدن گره‌ها را مشکل‌تر می‌سازد. دکتر میرمیرانی می‌گوید "اینگونه مواد، حاوی الکل فراوانی هستند که موها را خشک و شکننده‌تر می‌‌کنند. زمانی که موهای شما آغشته به این مواد هستند، حتی اگر یک بار موهای خود را بروس یا شانه کنید، موهایتان شکسته و می‌ریزند.̎ استفاده از هرگونه موادی که موهای شما را خشک یا چسبان می‌کند، خودداری کنید. به جای آن، محصولاتی ملایم‌تر مانند کرم‌مو که رطوبت موها را حفظ کرده و در حین شانه زدن اصطکاک ایجاد نمی‌کنند، انتخاب کنید.

19. مصرف قرص‌های ضد بارداری

اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که در طی تغییرات هورمونی، نسبت به ریزش یا ضعیف‌ شدن موهای خود حساس هستید، باید بدانید که مصرف اشتباه قرص‌های ضد بارداری، موهای شما را ضعیف‌تر خواهند کرد. دکتر بومان می‌گوید که: ̎ افرادی که به آندروژن حساس باشند و ندانسته قرص‌هایی که حاوی آندروژن باشند را مصرف کنند، به ریزش مو دچار خواهندشد.̎

20. خاراندن سر

به اعتقاد دکتر بومان، خارش پوست سر( چون لایه‌های چربی را از زیر پوست خارج می‌کند) به دلیل آسیب به موها، می‌تواند منجر به ریزش آن‌ها شود. وقتی که کوتیکول آسیب ببیند، موها مستعد شکستن خواهند شد. خارش کف سر را با شامپوهایی که حاوی سلنیوم، روی و یا روغن درخت چای هستند، تسکین‌ دهید. اگر شامپوهایی که بدون نسخه دریافت می‌کنید موثر نبود، دکتر شما می‌تواند نسخه شامپوی ضد قارچ یا فوم کورتیزون برایتان تجویز کند.

21. حمام آفتاب

اگر (آگاهانه) دیگر قصد برنزه کردن خود را ندارید، خیلی خوش شانس هستید، چون موهای خود را از تشعشعات زیانبار خورشید که ضخامت و حالت ارتجاعی موها را به تدریج از بین می‌برد، در امان نگه‌ داشته‌اید. دکتر بومان اعتقاد دارد که: ̎ قرار‌‌‌‌گرفتن طولانی در مقابل تشعشعات نور خورشید، باعث می‌شود که لایه‌های کوتیکول ضعیف و ترک‌دار شوند و نتیجه آن شکنندگی موها و در نهایت از دست‌ رفتن موهاست.̎ درجاهایی که نیاز به کلاه هست، ترجیحا کلاهی که دارای لایه محافظت از تشعشع خورشید باشد بر سر بگذارید (و همه موها را زیر کلاه پنهان کنید).

22. شستن موها کمتر از حد معمول

حالا که یکی از کالاهای اساسی در زیبایی روزانه ما همین شامپوهایی هستند که تمام رطوبت موها را از بین می‌برد، پس آسان‌ترین کار ممکن، شستن چند روز در میان موهاست. می‌خواهید بدانید که آیا این کار درست است یا خیر؟ بله. اما شاید راهکار فوق‌العاده‌ای برای موهای شما نباشد. به اعتقاد دکتر دی: ̎باقی‌ماندن طولانی مدت هر گونه مواد و یا مقدار زیادی شوره بر روی پوست سر، موجب بسته شدن محفظه‌های رشد مو خواهد‌ شد و راه رشد‌ کردن موها را مسدود خواهد کرد. ̎

اگر هر روز از شامپو استفاده نکنید، مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر به استفاده نکردن از شامپو عادت کنید، باقی‌مانده مواد، آلودگی و چربی باعث بسته‌شدن منافذ پوست سر خواهد‌ شد. در صورت استفاده از هرگونه موادی بر روی موها یا عرق‌کردن، هر دو روز یکبار موهای خود را با شامپو بشویید. برای جلوگیری از هر گونه خشکی مو از شامپوهای فاقد سولفات، استفاده نمایید.

23. مصرف برخی داروها

برخی از داروها (مانند داروهای ضد کلسترول و حملات قلبی، ضد افسردگی، ضد اضطراب، ضد فشارخون) یا هورمون‌ها (مانند داروهای تنظیم‌کننده تیرویید) می‌توانند با ریزش مو همراه‌ باشند. به گفته دکتر بومان: ̎این داروها اغلب چرخه معمول رشد مو را متوقف کرده و یا با آن تداخل پیدا می‌کند و باعث می‌شود که موها در فاز استراحت قرار گرفته و یا رشد آنها برای همیشه متوقف شود.̎ درباره اینکه آیا امکان جایگزینی داروهای دیگری که عوارض کمتری داشته‌‌ باشند با دکتر خود مشورت‌ کنید.

مراقبت از موهای نازک و کم حجم

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

شستشوی موهای نازک: از آن‌جایی که موهای نازک قطر کمتری دارند در نتیجه تعداد موها در واحد سطح بیشتر است و با دانستن این که هر ساقه مو یک غده چربی مخصوص خود دارد می‌توان فهمید که چرا موهای نازک بیشتر و سریع‌تر چرب می‌شوند. موهای نازک را باید سه تا چهار بار در هفته با شامپوهایی که ترکیب حجم دهنده داشته باشد بشویید. شامپوی مورد استفاده شما باید سبک باشد تا باعث افزایش وزن موها نشوند و ریشه موها بتوانند به سمت بالا حالت بگیرند.

مدل مناسب برای کوتاه کردن موهای نازک: اگر موهای نازک و کم حجمی دارید بهتر است هر هشت تا ده هفته یک بار یکی دو سانتی‌متر از نوک آن‌ها را کوتاه کنید چون موهای نازک ضعیف‌تر و شکننده‌تر بوده و نسبت به ایجاد موخوره مستعد هستند. اگر به دنبال مدلی هستید که موهای شما را حجیم‌تر نشان دهد بهتر است به جای مدل‌های یکدست سراغ مدل‌های چند لایه بروید. موهای چند لایه راحت‌تر روی هم حرکت می‌کنند و حالت بهتری می‌گیرند در نتیجه موهای شما حجیم‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به رسیدگی زیادی هم ندارد.

رنگ کردن موهای نازک: اگر موهای سفید دارید هر شش هفته یک بار باید رنگ مو را ترمیم کنید و این ترمیم را با رنگی که نزدیک به رنگ طبیعی موهای شما است انجام دهید. اما برای ایجاد حجم در موها بهتر است از رنگی استفاده کنید که روشن و جذاب باشد تا موهای شما را پرتر و زنده‌تر نشان دهد. موهای نازک زود رنگ را به خود جذب می‌کنند و نتیجه کار معمولا از چیزی که انتظار دارید تیره‌تر خواهد شد، پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید اما سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که نیاز به دکلره کردن مو نداشته باشد چون دکلره موها را ضعیف کرده و باعث کاهش حجم مو می‌شود.

استایل و آرایش مناسب برای موهای نازک: دردسر اصلی در استایل و آرایش موهای نازک، ایجاد حجم در موها است که برای این کار بهتر است از اسپری‌های حجم دهنده و بافت دهنده مثل اسپری نمک استفاده کنید. اگر قصد سشوار کشیدن موها را دارید بهتر است از برس‌هایی که سر گرد دارند و جنس موهای آن‌ها ترکیبی از الیاف طبیعی و نایلونی است برای حالت دادن و حجم دادن موها استفاده کنید. موها را طوری حالت دهید که ریشه آن‌ها به سمت بالا قرار بگیرد و موها به کف سر نچسبند، به این ترتیب موها حجیم‌تر به نظر می‌رسند و مدل موهای شما ماندگارتر و زیباتر خواهد شد.

یک نکته کلیدی: موهای نازک مستعد چرب شدن هم هستند اما شستشوی مکرر و شامپو زدن آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شامپوی خشک در این شرایط راه نجات شما است اما استفاده از این شامپو هم دردسرهای خاص خود را دارد، کارشناسان توصیه می‌کنند شامپوی خشک را شب‌ها روی مو بزنید تا این ماده فرصت کافی برای جذب چربی روی مو داشته باشد و حالت پودری آن تا صبح از بین برود. با این کار هم موها تمیزتر به نظر می‌رسند و هم حالت و بافت مناسبی به خود می‌گیرند. بهتر است از شامپوهایی که حاوی پودر تالک یا سیلیکا هستند استفاده نکنید چون این پودرها روزنه‌های پوست را می‌بندند و باعث ایجاد جوش در کف سر و ریزش مو می‌شوند.

مراقبت از موهای رنگ و دکلره شده

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

زود به زود موهایتان را دکلره یا رنگ نکنید: اگر جزو آن دسته از خانم هایی هستید که مدام تمایل به تغییر رنگ موهایتان دارید باید بدانید این کار آسیب جدی به ریشه موها رسانده و گاهی باعث بیماری هایی برای مو و حتی ریزش آن میشود. رنگ های مو اغلب ترکیبات شیمایی خیلی قوی دارند که روی ریشه موها تاثیر گذاشته و رشد آنها را کاهش داده و آنها را سست می کند.

البته گاهی باعث کاهش ضخامت موها هم میشوند و باعث میشوند موها کم پشت به نظر برسند. برای اینکه هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید بهتر است از رنگ موهای موقت یا اسپری رنگ موی موقت استفاده کنید. برخی از این رنگ موها با یکبار شستن از بین رفته و برخی دیگر با چند بار شستن با شامپو محو می شوند این بستگی به تمایل و خواست شما در انتخاب رنگ موهای موقت دارد.

تقویت موهای آسیب دیده مراقبت های بعد از دکلره کردن مو: یک راه دیگر هم برای تنوع دادن به رنگ موهایتان وجود دارد اینکه فقط قسمت کوچکی از موهایتان را رنگ کنید یا در اصطلاح هایلایت نمایید این روش آسیب کمتری به موها خواهد زد و ریشه ها را درگیر مواد شیمیایی نکرده و این فرصت را به شما می دهد هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید.

استفاده زیاد از اکسیدان موها را نابود می کند: اکسیدان ها خاصیت بی رنگ کنندگی داشته و از ترکیبات بسیار قوی ساخته شده اند استفاده مداوم از آنها باعث میشود ساختمان و ریشه های مو شکننده شده و ضعیف گردند. برای همین بهتر است ریشه مو با آن درگیر نشود و اگر تمایل دارید از رنگ های دایمی به طور مرتب استفاده کنید فقط موهای سطحی را اکسیدان بزنید و ریشه ها به طور مداوم با اکسیدان بی رنگ نکنید .

زمانی که موهایتان رنگ دارد از شامپو مناسب استفاده کنید: رنگ موها گاهی باعث خشک شدن مو و زبر شدن آنها میشوند. خوشبختانه در دنیای امروز شامپو هایی وارد بازار شده اند که کاملا مخصوص موهای رنگ کرده بوده و علاوه بر ترکیبات نرم کننده گاهی در آنها از ویتامین ها و تقویت کننده های مو سر هم استفاده میشود. شستن موها با این شامپو ها می تواند ریشه های آسیب دیده را کمی ترمیم کرده و جان تازه ای به موها بدهد. چرا که اگر موها خشک و زبر و شکننده به نظر برسند زیبایی رنگ مو هم روی آنها جلوه نخواهد کرد .

بهترین شامپو برای موهای دکلره شده: اگر موهایتان را در خانه رنگ یا دکلره کرده اید تا ۲ روز هیچ شامپویی به موهایتان نزنید. بلافاصله بعد از دکلره یا رنگ کردن، موها رو با آب و در انتها با نرم کننده بشویید پس از گذشت دو روز از رنگ کردن مو هایتان آن ها را با شامپو بچه به مدت یک هفته بشویید و از هفته دوم از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

موهای رنگ یا دکلره شده را با آب داغ نشویید: به طور کلی آب خیلی گرم باعث ریزش مو و خشک شدن آن میشود. موهای شما چه رنگ شده باشد و چه نباشد نباید با آب خیلی داغ انها را بشویید بهترین دما برای موها آب ولرم است. حتما سعی کنید در پایان حمام موهایتان را با آب ولرم آبکشی کنید و برای مدت طولانی زیر آب گرم قرار نگیرید چون علاوه بر خسته و بی حال کردن موها باعث شکنندگی و خشکی پوست هم میشود.

موهای دکلره شده را مقابل نور مستقیم افتاب قرار ندهید: نور آفتاب برای پوست و مو بسیار مفید است. نور باعث ساخته شدن ویتامین D در بدن شده که علاوه بر محکم کردن استخوان ها ساختمان مو و پوست را هم بهبود می بخشد ولی ماندن به مدت طولانی زیر نور افتاب به خصوص در فصل تابستان آسیب جدی به موها زده و آنها را خشک و ضعیف می کند به خصوص اگر موهایتان رنگ کرده هم باشد. اگر به آفتاب گرفتن علاقه زیادی دارید قبل از آن حتما به پوست خود ضد آفتاب و به موهیتان روغن زیتون طبیعی بزنید و بعد آفتاب بگیرید تا نور مستقیم آفتاب به پوست و موهایتان آسیب نزند.

اگر موهای دکلره یا رنگ شده دارید در انتخاب استخر دقت کنید: موهای رنگ شده حساسیت بیشتری به کلر موجود در آب دارند اگر علاقه زیادی به استخر رفتن دارید و در عین حال موهایتان را هم رنگ کرده اید به استخر هایی بروید که از کلر خیلی زیاد استفاده نمی کنند و یا اگر می توانید از خیس شدن موها جلوگیری کنید این کار را می توانید با کلاههای مخصوص انجام دهید. ضمن آنکه معمولا استخر هایی که مدام از کلر در آب استفاده می کنند بسیار آلوده بوده و آب مخازن خود را دیر به دیر تجدید می نمایند. آلودگی آب این استخر ها علاوه بر صدمه به موها و پوست می تواند عفونت های قارچی در بدن ایجاد کرده و مشکلاتی را برای استفاده کنندگان بوجود آوردند.

موهایتان را با مرطوب کننده آب رسانی کنید: موهای رنگ شده اغلب دچار خشکی مفرط و زبری هستند که نیازمند اب رسانی بوده و باید مرطوب شوند برای مرطوب کردن موهایتان از کرم های مخصوص این کار استفاده کنید و موها را از ریشه مرطوب نمایید و بعد به آرامی ساقه ها و تارهای مو را هم کرم بزنید تا نرم و مرطوب شوند بهتر است این کار را بعد از هر حمام انجام دهید و برای چند دقیقه سرتان و موها را با یک کلاه مناسب بپوشانید تا مرطوب کننده خود به خورد موها و ریشه های آن برود .

تقویت موهای آسیب دیده با ماسک مو: موهای رنگ شده نیاز به تقویت و ویتامینه شدن دارند برای این کار می توانید ماسک خانگی درست کنید. موادی مثل تخم مرغ، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، عصاره لیمو و آب پیاز برای ماسک درست کردن بسیار مناسب هستند. مثلا می توانید تخم مرغ و روغن زیتون را با کمی عصاره لیمو مخلوط کرده و به موهای خود بمالید و بگذارید برای چند دقیقه بماند بعد با آب ولرم آن را شسته و آبکشی کنید. البته توجه داشته باشید خشک کردن موها با دمای سشوار باعث خشکی بیشتر آنها میشود. همیشه بگذارید مقداری رطوبت روی موهایتان بماند و موها را کاملا خشک و آبگیری نکنید .

موهای دکلره شده را حتی الامکان صاف یا فر نکنید: موهای رنگ شده به دلیل ترکیبات رنگ خود به خود خشک و شکننده میشوند. مواد شیمیایی موجود در فر کننده ها و صاف کننده ها باعث شکنندگی بیشتر و خشکی مفرط آنها میشود و ممکن است ریشه های مو را بسوزاند اگر واقعا به فر کردن یا صاف کردن موهایتان علاقه دارید باید مراقبت از آنها را شدیدتر کرده و مرتب از ماسک های تقویت کننده و شامپو های مخصوص استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است بخش زیادی از موهای خود را از دست داده و یا لطافت و زیبایی موها به طور کامل از بین برود .

رنگ موی مناسب موهایتان را پیدا کنید: برخی خانم ها یا حتی آقایان موهایشان هر رنگی را نمی پذیرد و برای بی رنگ کردن مو باید چندین بار با اکسیدان موها شسته شود این کار می تواند آسیب جدی به ریشه های مو زده و آنها را از بین ببرد. قبل از هر کاری اول جنس موهای خود را بشناسید و رنگ موی مناسب آن را پیدا کنید موها محل آزمون و خطا نیستند و شما باید حداکثر با یکی دو بار رنگ کردن موهای خود را شناخته باشید .

قبل از رنگ کردن مجدد موها آن را نشویید: برای اینکه موهایتان زودتر رنگ جدید را بپذیرد بهتر است چرب و کثیف باشد حمام کردن و شستن موها قبل از رنگ کاری مناسبی نبوده و ضمن آنکه فرایند تغییر رنگ را طولانی می کند ممکن است رنگ دلخواهتان هم ایجاد نشود. برای همین قبل از رنگ کردن موها به هیچ وجه آنها را با شامپو و پاک کننده ها نشویید و بگذارید چرب باشد.

بعد از حمام موهای خیس را شانه نکنید: شانه کردن موها وقتی خیس هستند باعث ریزش بیشتر آنها میشود. موهای رنگ شده چون پایه و ریشه ضعیفتری دارند اگر بعد از حمام یا داخل حمام وقتی که خیس هستند شانه شوند بیشتر آسیب می بینند شانه کردن موها را برای وقتی بگذارید که موها کمی رطوبت خود را از  دست داده و خشک شده اند البته نباید در حالتی که موها کاملا خشک هستند هم این کار را انجام دهید در دو حالت باعث آسیب به موها میشود بهترین زمان برای شانه کردن موها چه موهای بدون رنگ و چه موهای رنگ شده وقتی است که رطوبت اندکی دارند.

شنا کردن زیاد در آب دریا باعث آسیب به موها میشود: آب دریا مقدار زیادی نمک محلول دارد که این میزان نمک در آن باعث آسیب جدی به موها و ریشه های آن میشود. اگر موهایتان را به تازگی رنگ کرده اید برای مدتی از شنا کردن در آب دریا پرهیز نمایید و سعی کنید در هنگام شنا هم موهایتان را با نرم کننده ها و روغن های طبیعی چرب نگه دارید. نمک به طور کلی باعث خشکی پوست و مو میشود و این اتفاق در موهای رنگ شده بیشتر و زودتر اتفاق می افتد . بعد از شنا هم حتما با اب سرد موهایتان را آبکشی کرده و از یک مرطوب کننده مناسب برای آن استفاده کنید .

قبل از رنگ یا دکلره کردن مجدد موهای اسیب دیده را ترمیم کنید: گاهی رنگ کردن مکرر موها باعث میشود انتهای آنها شاخی شده یا اصطلاحا دچار مو خوره شود قبل از اینکه مجددا رنگ تازه ای به موهایتان بزنید انتهای مو را کوتاه کرده و شکل مناسبی به ان بدهید چون بعد از رنگ کردن دوباره انتهای موها کمی خشک و شاخی میشود و اگر ترمیم نشده باشد این اسیب به قسمتهای بالاتر مو هم سرایت می کند بنابریان کوتاه کردن انتهای موها قبل از هر بار رنگ کردن از آسیب شدید به آنها جلوگیری می کند.

قبل از رنگ کردن کامل موها تست مو انجام دهید: قبل از اینکه همه موهای خود را دکلره یا رنگ بگذارید چند روز قبل ان را روی بخش کوچکی از موهایتان که بهتر است قسمت انتهایی موها باشد امتحان کنید و ببیند این رنگ مو اصلا روی موهایتان می نشیند یا خیر چون برخی موها نسبت به رنگ موهای خاص مقاوم بوده و خیلی دیر تغییر می کنند که می تواند به موها آسیب برساند برای همین تست مو قبل از رنگ کردن بهترین راهکار است.

در همه جای دنیا و در بین همه سنین علاقه برای رنگ کردن موها و تنوع دادن به انها وجود دارد اما نگاه افراطی به این موضوع می تواند آسیب های پوستی جدی ایجاد کرده و البته موها را هم کم پشت، شکننده و ضعیف کند. 

مراقبت های از موهای بلند

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

  •  همواره از شامپویی مناسب با نوع و بافت مو و البته نرم کننده ای که تامین کننده نیاز موهای شما باشد و همچنین روغن های مفید و مغذی مو برای این منظور استفاده نمایید.
  • درهر بار شستشوی موها، استفاده از شامپو، ضرورتی نخواهد داشت. چرا که شستشوی مکرر با شامپو، چربی طبیعی موها را از بین برده و موها را خشک و بی حالت خواهد کرد. در دفعات شستشو، گاهی از نرم کننده های مغذی، به تنهایی استفاده کنید.
  • رژیم غذایی متعادل و کاملا مغذی داشته باشید.
  • از ماسک ها و ریلکس کننده های مفید و موثر مو بهره ببرید.
  • بهره بردن از روغن های مو که برخی اوقات کمی آنها را گرم کرده اید و پوشاندن موها به مدت یک ساعت با کلاه حمام یا حوله ای گرم و سپس شستشوی آنها، ایده ای بسیار مفید و موثر برای ویتامینه کردن موها به شمار می آید.
  • بعد از شستشوی موها، با حوله و به آرامی آب موها را بگیرید. موها را با فشار حوله نکشید.
  • موهای خیس را شانه نزنید. چرا که این موها مقاومت کمتری داشته و امکان کنده شدن و ریزش آنها وجود خواهد داشت.
  • تا حد امکان اجازه دهید موها بدون سشوار و در معرض هوای آزاد و خود به خود خشک شوند. حرارت داغ سشوار، به مرور موجب خشکی و صدمه به موها خواهند شد.
  • برسی را انتخاب کنید که با هر بار برس زدن، باعث کنده شدن موهای شما نشده و ترجیحا از نوع دندانه درشت آن استفاده نمایید. موها را به آرامی و ملایمت شانه زده و نکات صحیح شانه زدن را حتما رعایت نمایید.
  • با کلیپس، گیره های ساده و کش های روکش دار پارچه ای، موها را با ملایمت ببندید و آنها را بیش از حد نکشید. بسته به نوع و حجم موهای خود، از کلیپس و گیره های مناسب و به اندازه استفاده کنید.اگر موهای شما مستعد آسیب و ریزش هستند، بهتر است در این مورد توجه بیشتری داشته باشید.
  • از موها در برابر آلودگی و گرد و غبار محافظت کرده و در چنین شرایطی موها را با روسری بپوشانید.
  • از رنگ کردن و بخصوص بی رنگ کردن مکرر موها اجتناب کنید.گاهی به موها استراحت داده و از محصولات مراقبتی مغذی برای موها استفاده نمایید.
  • شبها موها را شل ببافید و از بالش های نرم و لطیف برای محافظت موها بهره ببرید.

مراقبت روزانه از موهای خشک

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

برای حفاظت از موهای خشک، مرطوب نگه داشتن آن ها ضروری است. نحوه ی خشک کردن، آرایش کردن و بستن موها تأثیر زیادی در حفظ کیفیت موها، پیشگیری از شکنندگی و آسیب آن ها دارد.

  • رطوبت موها را بگیرید. برای این منظور از مالیدن حوله استفاده نکنید چون مالیدن شدید حوله باعث آسیب و شکنندگی موها می شود. موها را در حوله بپیچید.
  • قبل از استفاده از سشوار، اتوی مو یا حالت دادن مو از یک فراورده ی رطوبت رسان روی موها استفاده کنید. استفاده از فراورده های رطوبت رسان موها را از حرارت حفاظت می کند و جلوی خشک شدن زیاد آن را می گیرد. این ماده را انتهای موها به سمت ریشه روی موها اسپری کنید و سپس برس بزنید تا کل موها را پوشش دهد.
  • از برس با موی طبیعی در هنگام خشک کردن مو با سشوار استفاده کنید.
  • سشوار را حدود 10 تا 15 سانتی متر دورتر از برس نگه دارید.
  • همیشه فیلتر هوای سشوار را تمیز نگه دارید یا آن را به طور مرتب عوض کنید. وقتی مو یا کثیفی در فیلتر ورودی هوا جمع می شود جلوی جریان هوا را می گیرد و این به این معنا است که شما از حرارت زیادی برای خشک کردن و حالت دادن موهای خود استفاده خواهید کرد.
  • از فراورده های حاوی روغن های مغذی آرگان و آووکادو و زیتون به جای فراورده های مصنوعی با عطر فراوان استفاده کنید.
  • دم موهای خود را به طور مرتب کوتاه کنید.
  • بعد از دوش گرفتن در سالن های ورزشی از نرم کننده استفاده کنید و به مدت 10 دقیقه آن را نگه دارید. (در بخار زیاد). بخار آب باعث باز شدن کوتیکول مو شده و نفوذ نرم کننده را به مو تسهیل می کند. سپس موها را با آب تقریبا سرد بشویید تا کوتیکول بسته شود.
  • قبل از رفتن به ساحل و استخر روباز از نرم کننده های حاوی فیلتر UV استفاده کنید تا موها را از نور آفتاب محافظت کند. بهتر است موها را ببافید یا از کلاه و روسری استفاده کنید تا مواد ضدعفونی کننده با مواد معدنی آب روی موهایتان رسوب نکند.

مراقبت از موهای مردان 

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

برنامه‌های مراقبت از پوست و مو تنها محدود به خانم‌ها نیست و آقایان نیز باید مراقبت از پوست و مو را جدی بگیرند. کارهایی که برای مراقبت از موهای مردان باید انجام شود کم و بیش شبیه برنامه‌های مراقبتی از موهای زنانه است اما آقایان به دلیل سبک زندگی و تفاوت‌های بیولوژیکی به یک سری برنامه‌ها و مراقبت‌های خاص نیاز دارند. 

شامپو و حالت دهنده مناسب انتخاب کنید: باید بدانید که همه شامپوها و حالت دهنده‌ها شبیه به هم نیستند و قبل از هرچیز باید نوع موهای خود را بشناسید و شامپویی انتخاب کنید که با آن نوع از مو سازگار باشد. موی شما هر نوعی که باشد باید از شامپوهای بدون سولفات و حالت دهنده‌های بدون سیلیکون استفاده کنید چون این ترکیبات باعث خشکی و کدر شدن مو می‌شوند. حتما توضیحات روی قوطی شامپو را به دقت بخوانید و درست انتخاب کنید:

  • اگر موهای شما مستعد وز شدن است شامپویی بخرید که حاوی مرطوب کننده و روغن‌های گیاهی باشد و موها را تغذیه کند.
  • برای موهای چرب و نازک از شامپوهایی استفاده کنید که ترکیباتی مثل روغن چای و بابونه داشته باشد تا چربی مو را کنترل کند.
  • اگر موهای شما ضعیف و شکننده است شامپویی بخرید که حاوی پروتئین‌های مفید مانند کلاژن و کراتین باشد.

موها را دو تا سه بار در هفته بشویید: شاید تصور کنید شستن روزانه موها به زیبایی و خوش حالت شدن آن کمک می‌کند اما این کار در دراز مدت موهای شما را ضعیف و آسیب‌ پذیر می‌کند چون این کار چربی‌های مفید سطح پوست و مو را از بین برده و آن‌ها را بی دفاع می‌کند. برای مراقبت از موهای مردان دو یا سه بار در هفته شامپو زدن کافی است اما اگر موهای شما خیلی زود چرب می‌شود می‌توانید هر روز بدون شامپو موها را آب بکشید. با زیاد کردن فاصله شامپو زدن موها ممکن است مدتی احساس چرب بودن و سنگینی در موها داشته باشید اما پس از مدتی موها خود را با این تغییر وفق داده و تولید چربی را کم می‌کنند.

از آب سرد و ولرم به جای آب داغ استفاده کنید: حمام با آب داغ آرامش بخش است ولی باعث خشک شدن پوست و مو می‌شود. برای این که موهای زیباتر و درخشان‌ تری داشته باشید از آب ولرم و یا سرد برای شستن موها استفاده کنید یا حداقل موها را با آب گرم بشویید و با آب ولرم و سرد آبکشی کنید تا درخشش و زیبایی موها به آن‌ها بازگردد.

موها را با حوله خشک نکنید: معمولا آقایان موهای کوتاهی دارند و پس از حمام به یکباره موهای خیس خود را با حوله خشک می‌کنند. این کار اگر با فشار انجام شود به ریشه موها آسیب وارد می‌کند و آن‌ها را ضعیف می‌کند پس توصیه می‌کنیم پس از حمام موها را با حوله خشک نکنید و اجازه دهید جریان طبیعی هوا آن را خشک کند.

استایل مو

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

از ژل و حالت دهنده‌ها به مقدار کم استفاده کنید: اگر از محصولات حالت دهنده مو استفاده می‌کنید تا موهای خود را مرتب کنید و حالت دهید این کار را زمانی انجام دهید که موها هنوز خیس است. مقدار خیلی کمی از ژل یا حالت دهنده خود را بردارید و به موهای خیس بزنید تا حالت بگیرند سپس موها را شانه کنید تا در همین حالت خشک شوند. ترجیحا از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل باشند تا موها را خشک نکنند. موها را در جهت رویش آن‌ها شانه کنید تا کمتر آسیب ببینند و اگر موهای فر و وز دارید از شانه‌های دندانه بزرگ استفاده کنید.

از سشوار، کم استفاده کنید: استفاده از سشوار روش سریع و خوبی برای خشک کردن موها است اما اگر این کار هر روز انجام شود به تدریج موهای شما کدر شده و آسیب خواهند دید. به خصوص اگر متوجه کاهش حجم موهای خود شده‌اید حتما استفاده از سشوار و سایر محصولات حرارتی حالت دهنده مو را کنار بگذارید تا موها بتوانند خود را بازسازی کنند. اگر می‌خواهید حجم موهای خود را افزایش دهید موهای خیس را در خلاف جهت رویش شانه کنید و اجازه دهید خشک شوند.

اگر موهایتان بلند است: اگر طول موهای شما بیش از ۴ تا ۵ سانتی‌متر است برای مراقبت از موهای مردان نیاز به چند کار اضافی دارید:

  • اگر موهای شما وز است باید یک بار در هفته از حالت دهنده قوی روی موها استفاده کنید.
  • از یک شانه دندانه درشت برای شانه کردن به جای برس استفاده کنید چون برس ممکن است باعث ریزش مو شود.
  • زمانی که موهایتان خیس است کمی نوک موها را چرب کنید تا از ایجاد موخوره جلوگیری کنید.

برنامه منظمی برای کوتاه کردن مو داشته باشید: کوتاه کردن موها یک بار در ماه یک برنامه مراقبت موی مناسب برای آقایان است که هم به زیبایی و مرتب بودن ظاهر مو کمک می‌کند و هم از آسیب به موها جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ریزش مو

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

کف سر را ماساژ دهید: اگر اولین نشانه‌های ریزش موی مردانه را مشاهده کردید در حمام کف سر را ماساژ دهید. این کار جریان خون را در سطح سر شما افزایش می‌دهد و از ضعیف شدن ریشه‌های مو جلوگیری می‌کند. انگشتان دست را به کف سر برسانید و با حرکات دورانی همه قسمت‌های سر را ماساژ دهید. برای این کار می‌توانید از روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و بادام نیز استفاده کنید و سپس موها را شامپو بزنید.

با موها به ملایمت رفتار کنید: موقع شامپو زدن، شانه زدن، خشک کردن، استفاده از مواد حالت دهنده و هر کار دیگری که با موهای خود می‌کنید با ملایمت و آرامی رفتار کنید و به موها فشار وارد نکنید چون این کار احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید: چند ماده غذایی نقش مهمی در تقویت و رشد مو دارند و لازم است که هر روز مقادیر کافی از این مواد را دریافت کنید در غیر این صورت احتمال ریزش مو افزایش خواهد یافت:

  • پروتئین: گوشت، تخم مرغ، حبوبات و بقیه منابع پروتئین را به اندازه کافی مصرف کنید تا موهای سالمی داشته باشید.
  • گروه ویتامین ب: این گروه نیز در گوشت، تخم مرغ و سبزیجات سبز برگ یافت می‌شود.
  • اسیدهای امگا۳: قزل آلا، ساردین، آووکادو و گردو منبع خوبی برای این ماده غذایی است.

درمان های خانگی و راه های طبیعی برای موهای مردان

1. ماساژ با روغن

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

ماساژ دادن با روغن به دلیل غذا رسانی به ریشه مو به رشد دوباره و کامل موهای شما کمک می‌کند. همچنین اثر تخریب‌های محیطی را نیز کاهش می‌دهد. روغن‌هایی مانند بادام، زیتون و نارگیل برای ماساژ موها به اندازه دوبار در هفته بسیار ایده‌آل می‌باشند. 

2. شیر نارگیل

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

شیرنارگیل به ریشه مو غذا رسانی کرده و رشد موها را تقویت می‌کند. علاوه بر این به نرمی موها نیز کمک می‌کند. 

 3. آلوئه‌ورا

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

اگر خواستار درخشندگی و مقاومت بیشتر موهای خود هستید، با ژل آلوئه‌ورا ریشه موهای خود را دوبار در هفته ماساژ دهید. آلوئه‌ورا از ریزش و خشکی مو جلوگیری می‌کند. 

4. خمیر چریش

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنیدخمیر چریش (گیاهی مخصوص به مناطق گرمسیری از قبیل هندوستان و سریلانکا که از هسته و میوه آن روغن طبی می‌گیرند) تعادل آلکالین را در ریشه مو برقرار ساخته و از ریخته شدن مو جلوگیری می‌کند. برای استفاده بهتر است با عسل و روغن‌ زیتون مخلوط شده و سپس خمیر را به ریشه موها بزنید. 

5. تخم‌ مرغ

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

درمان پروتئینی یکی از اولین راه‌های درمانی مو می‌باشد. اگر خواستار موهایی محکم و قوی می‌باشید هفته‌ای سه تا چهار بار پروتئین درمانی انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید، شکستن یک تخم‌ مرغ خام و قرار دادن آن بر روی موهای خیس می‌باشد. بعد از پانزده دقیقه موهای خود را با آب‌ ولرم آب‌کشی کنید. 

6. آووکادو

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

مخلوطی از آووکادو و موز پوره شده تهیه کنید. به مدت نیم ساعت این مخلوط را بر ریشه‌ی موها قرار داده و سپس با آب ولرم آب‌کشی کنید. می‌توانید قوی شدن و سلامت موی خود را حس کنید. 

7. آب پرتقال

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

اگر موهای شما چرب و شوره‌زا هستند، بهترین راه برای شما استفاده از پالپ‌های پرتقال می‌باشد. پالپ‌های پوره شده را بر روی موهای خود قرار دهید و این کار را هفته‌ای یک‌ بار تکرار کنید.

8. برگ حنا

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

اگر می‌خواهید موهای شما به‌ صورت طبیعی قوی شوند، خمیر حنا (که از له کردن برگ‌های آن به‌ دست می‌آید) را روی ریشه موها زده، روی آن را پوشانده و حدود سه ساعت به آن استراحت دهید و سپس با آب ولرم آب‌کشی کنید.  

9. عسل

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

برای موهایی سالم و درخشان، باید عسل را امتحان کنید. مقدارهای مساوی از عسل و روغن‌ زیتون را با هم مخلوط کرده و به موهای خود بزنید و بعد از نیم‌ ساعت موهای خود را آب‌کشی کنید. 

مراقبت از مو در اسلام

مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید

مطمئناً شما هم به سلامت، طراوت و شادابی موهای خود علاقمندید. یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامت پوست و مو راه‌های طبیعی هستند که در آن‌ها استفاده از مواد شیمیایی به حداقل رسیده و به این ترتیب از اثرات جانبی آن‌ها نیز اجتناب می‌شود. برای مراقبت از موهایتان بهتر است به طور صحیح از آن‌ها نگهداری نموده و آگاهانه سلامت آن را تضمین نمایید.

توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند بدون استفاده از مواد شیمیایی و صرف هزینه زیاد به سلامت موهای خود کمک کنید:
1. هنگام خواب به موهایتان روغن زیتون یا روغن خردل بمالید و صبح روز بعد آن‌ها را شستشو دهید.

2. روغن خردل را بجوشانید و با آن به طور مرتب موها را ماساژ دهید.

3. برای حفظ سلامت مو و پوست همیشه رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش را فراموش نکنید. نوشیدن مقادیر کافی آب در روز و خوردن میوه و سبزی تازه بهترین راه داشتن موهای سالم و با طراوت است.

4. استفاده از عصاره شنبلیله نیز ۲ تا ۳ بار در هفته برای حفظ طراوت موها توصیه شده است.

5. حتی اگر مایلید موهایتان بلند شود ۵-۴ هفته یک بار کمی آن‌ها را کوتاه کنید.

6. مالیدن مخلوط روغن نارگیل با آب لیمو روی موها در روز هم برای سلامت آن مفید است.

7. موها را با کش‌های پلاستیکی قدیمی نبندید. این کش‌ها موجب شکستن تار مو می‌شوند. به جای آن از یک نوار قابل ارتجاع با پوشش پارچه ای استفاده کنید.

8. موی خیس را به سختی شانه نزنید زیرا استحکام آن یک سوم قدرت موی خشک است و احتمال شکسته شدن آن وجود دارد ابتدا با حوله موی خیس را خشک کنید آنگاه با استفاده از یک شانه به آرامی گره های مو را باز کنید.چ

9. شستشوی مو با آب لیمو طراوت و درخشندگی را به آن بر می‌گرداند.

10. اگر به شوره سر دچار هستید یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها استفاده از مخلوط سرکه و آب است به این صورت که طی شب پوست سر را به آن آغشته کرده صبح روز بعد نیز آن را با آب و سرکه شستشو دهید. پس از چند هفته نتیجه را خواهید دید.

11. روش مناسب دیگر برای خلاص شدن از شوره سر این است که موها را با عصاره آبی بذر شنبلیله آغشته کرده پوست سر را با این عصاره ماساژ داده چند دقیقه بگذارید بماند و سپس شستشو دهید.

12. همچنین مالیدن روغن زیتون و بادام بر پوست سر برای رهایی از شوره سر توصیه شده است.

13. یکی دیگر از دستورالعمل‌های توصیه شده برای درخشندگی موها این است که موز را با عسل مخلوط کرده به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه اجازه دهید روی سر بماند و بعد شستشو دهید.

14. گفته شده برای جلوگیری از سفید شدن مو نیز راه‌هایی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از مخلوط یک گیاه علفی به نام (Bhringraj (Eclipta elba ، Amala، مرجان، آهن و دانه کنجد سیاه است که در کاهش روند سفید شدن مو موثر شناخته شده است.

15. روش مناسب دیگر برای داشتن موهای سالم مالیدن عصاره برگ‌های گشنیز سبز بر روی پوست سر است.

 رژیم غذایی ناسالم و ناقص از نظر عناصر مهم برای سلامت، بیماری‌ها و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بر کیفیت موی سر اثر دارد و مشکلاتی مانند شوره، نازک شدن موها، ریزش مو و سفید شدن زودرس به موها آسیب می‌رسانند.

16. سعی کنید که در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه های تازه بسیار استفاده شود و خوردن سبزیجاتی چون کرفس جعفری کاهو و اسفناج توصیه می‌شود. اسفناج جدا از تقویت غده های رنگینه‌ای مو منبع عظیم آهن می‌باشد که باعث تقویت استخوان و ناخن و مو نیز می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که اسفناج در حالت عادی در بدن دارای جذب بسیار پایینی می‌باشد و باید همراه آب‌لیمو و یا ماست خورده شود.

17. شلتوک یا همان سبوس برنج گیاه ارزان قیمتی است که در هر عطاری یافت می‌شود. می‌توانید از دم‌کرده آن مانند چای استفاده کنید.

18. از رسیدن گرد و خاک و دود به موهایتان جلوگیری کنید که دشمن مو هستند.

سعی کنید موهای خود را با شانه پلاستیکی شانه نکرده و بهترین شانه، شانه‌ی چوبی می‌باشد در ضمن استفاده از سشوار نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و اگر مجبور به استفاده از آن هستید حتی‌الامکان از درجه بسیار گرم آن استفاده نکنید. به علاوه از شانه کردن مو در حمام خودداری شود.

منبع : redmag.ir | kivimag.commajalesalamat.com | luxbeauty.ir | mahsho.com | redmag.ir | zibamoon.com | islamiclife.ir

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":4.4,"reviewCount":9}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
9

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید","headline" : "مراقبت از مو | برای تقویت و نگهداری موها از این 23 اشتباه پرهیز کنید", "url" : "https://jameesalamat.com/node/140","id" : "https://jameesalamat.com/node/140","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D9%88%20%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA%20%D9%85%D9%88.jpg"], "author":"Jameesalamat.com - جامعه سلامت","description":" همه ما دوست داریم موهایی زیبا و سالم داشته باشیم، اما گاهی اشتباهاتی انجام می‌دهیم که منجر به آسیب دیدن بیش تر آن‌ها می‌شود." , "articleBody" : " کارشناسان پوست و مو و زیبایی توصیه‌های زیادی برای مراقبت از مو دارند که شما هم احتمالا آن‌ها را رعایت می‌کنید و از اشتباه در مراقبت از مو اجتناب می‌کنید، مثلا شما سشوار کشیدن را محدود کرده‌اید، از ابزارهای حرارتی به ندرت استفاده می‌کنید، نرم کننده و ماسک مو را مرتب استفاده می‌کنید و همه نکاتی را که برای داشتن موهای زیبا و سالم توصیه می‌شود رعایت می‌کنید اما موهای شما با موهای ایده‌آلی که آرزویش را داری تفاوت زیادی دارد. علت چیست؟ کدام اشتباه در مراقبت از مو مانع از داشتن موهای سالم و بی‌نقص می‌شود؟&nbsp; اشتباهات رایج در نگهداری و مراقبت از مو 1. استفاده از سولفات اگر موهای شما وز می‌شود و همیشه خشک است و شما راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید باید سولفاتی را که در ترکیب شامپوی شما وجود دارد مقصر بدانید. بسیاری از شامپوها حاوی سولفات هستند چون این ماده موها را کاملا تمیز می‌کند و حس خوبی پس از شستشوی مو به شما می‌دهد اما همین ماده با از بین بردن چربی و رطوبت محافظی که روی موها وجود دارد باعث خشکی و وز شدن آن‌ها می‌شود. پس اگر موهای شما خشک و وز است حتما ترکیب شامپوی خود را به دقت نگاه کنید و در صورت وجود سولفات از یک شامپوی دیگر که فاقد این ماده باشد استفاده کنید، این نکته به خصوص برای افرادی که موهای فر دارند حتما توصیه می‌شود. 2. استفاده از کلاه در حمام بسیاری از خانم‌ها هنگام حمام کردن عادت دارند از کلاه مخصوص حمام استفاده کنند، این کلاه که از جنس پلاستیک است موها را از خیس شدن حفظ می‌کند و با وجود آن نیازی به خشک کردن و سشوار کشیدن موها پس از حمام وجود ندارد. البته این کلاه زمانی کاربرد دارد که نخواهید موهایتان را بشویید اما اگر از آن استفاده کرده‌ باشید احتمالا احساس کرده‌اید که پس از برداشتن کلاه، موها بی‌حالت می‌شوند چون بر اثر گرمای حمام موها عرق کرده و به کف سر می‌چسبند و نیاز به سشوار کشیدن و حتی شستشو پیدا می‌کنند. اما واقعا ضرورتی برای استفاده از این کلاه‌ها وجود ندارد و شما برای جلوگیری از خیس شدن موها می‌توانید از یک حوله نخی استفاده کنید، حوله را دور موها بپیچید و از رطوبتی که موها در حمام جذب کرده‌اند برای حالت دادن آن‌ها پس از حمام کمک بگیرید. 3. استفاده نکردن از شامپوهای پاک کننده حتما شما هم مثل بسیاری از خانم‌ها به شامپوهای حالت دهنده و نرم کننده‌ها و ماسک مو علاقه خاصی دارید چون این مواد باعث می‌شوند موهای شما پس از حمام برق و خوش حالت به نظر برسند. اما شستن موها با این شامپوها به طور مکرر باعث می‌شود که مقدار زیادی مواد اضافی و چربی روی موها و کف سر شما انباشته شود و موها آسیب ببینند. به همین دلیل لازم است که حداقل هر هفته یک بار از شامپوهای پاک کننده Clarifying برای شستشوی موهای خود بهره ببرید. این شامپوها ترکیباتی دارند که باعث تمیزی موها و کف سر شده و همه آلودگی‌ها را از آن می‌زدایند. البته فراموش نکنید که هر نوع مویی شامپوی پاک کننده مخصوص خود را دارد ولی نباید بیش از یک یا دوبار در هفته از آن استفاده کنید. 4. شوره فقط در موهای چرب دیده می‌شود شست و شوی زیاد باعث می‌شود ریشه مو سفت و خشک شده و خارش بیش تری در سر ایجاد شود. عدم شستن به اندازه کافی نیز باعث چرب ماندن مو خواهد شد. هر دو حالت باعث بروز شوره در سر می‌شوند. شما با در نظر گرفتن فاکتورهای شخصی، فعالیت‌های روزانه و میزان چرب شدگی موها می‌توانید تعداد دفعات لازم برای شستن آن‌ها&nbsp;را تعیین کنید. 5. اگر تعداد دفعات شستن زیاد شود، موها سالم تر خواهند ماند افرادی که دارای موهای خشک هستند باید با آب ولرم دوش گرفته، از تماس با آب زیاد پرهیز کرده و از شامپوهایی برای موهای حساس استفاده نمایند. موهای چرب چنان چه به درستی تمیز نشوند، چربی در آن‌ها انباشته شده و سبب بروز اگزما می‌شود. فراموش نکنید که پوست سر تحت تاثیر استرس و عوامل محیطی قرار می‌گیرد. 6. بلافاصله بعد از حمام&nbsp; باید موها را حالت داد خشک کردن و حالت دهی به مو بعد از حمام امر بسیار مهمی‌ است. شانه زدن یا حالت دادن به موی خیس به طور جدی به آن آسیب می‌زند. در خشک کردن نیز باید به دقت عمل کرده و مو را با حوله خشک کرد. بعد از گرفتن آب موها با کمک حوله باید آن‌ها را توسط سشوار خشک کرد؛ سشوار باید در فاصله ۱۵ سانتی متری از مو قرار بگیرد. قبل از حالت دهی نیز باید دقت کنید که مو به میزان ۹۰٪ خشک شده باشد 7.&nbsp;حالت دهنده‌های مو آن را تقویت می‌کنند ابزار و وسایلی که برای صاف کردن یا حالت دهی به مو استفاده می‌شوند به طور جدی به آن آسیب می‌زنند. اگر نیازی به استفاده از آن‌ها بود بهتر است هر از گاهی این کار انجام شود. میزان حرارت باید در درجه پایینی قرار بگیرد. در چنین حالتی اگر از سشوار استفاده کنید، آسیب کم تری به مو خواهید زد. جنس بدنه فرچه مو باید چوبی باشد. تا حد امکان کم تر از کرم‌های حالت دهنده مو استفاده کنید؛ مثلا هفته ای یک بار و آن را فقط به ساقه موها بمالید. در سرم‌های حالت دهنده نیز بهتر است تا حد امکان از نوع طبیعی آن استفاده شود. 8. استفاده از اکسسوری‌های نامناسب برای بستن مو همه ما در طول روز موهای خود را جمع می‌کنیم و با کش می‌بندیم اما کارشناسان توصیه می‌کنند که شب‌ها حتما این کار را انجام دهید و موها را بالای سر جمع کنید تا هم حالت موها دوام بیشتری داشته باشد و هم موها در طول شب گره نخورند. اما کش‌های کوچک و نازک فشار زیادی به مو وارد کرده و باعث شکستن تارهای موی شما می‌شوند در حالی که کش‌های بزرگ و پارچه‌ای با وجود این که موها را به خوبی نگه می‌دارند این فشار را خنثی می‌کنند و مانع از آسیب به موها می‌شوند. پس به تصور این که کش موی پارچه‌ای مخصوص دختربچه‌ها است با کش‌های لاستیکی و نازک به موهای خود صدمه نزنید. 9.&nbsp;جمع کردن مو مانع از نازک شدن آن می‌شود یکی از رایج ترین اشتباهات در زمینه مراقبت از مو، جمع کردن آن به طور خیلی سفت می‌باشد. به ویژه مادران هنگام جمع کردن موهای فرزندانشان این کار را انجام می‌دهند. افرادی که موهای فر دارند نیز معمولا این اشتباه را مرتکب می‌شوند. اگر این اشتباه در سنین کم به تعداد دفعات زیادی انجام گیرد منجر به تاسی ناشی از این کشش شده و سبب ضعیف و نازک شدن موهای کنار سر می‌شود. فراموش نکنید که مو در نقاط آسیب دیده مجددا رشد نخواهد کرد. اگر این کار را هر از گاهی انجام دهید، مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما تکرار هر روزه آن سبب ایجاد آسیب‌هایی غیر قابل برگشت می‌شود. 10. کلاه گیس‌ها به مو آسیب نمی‌زنند کلیپس‌ها و موهایی که به منظور بلندتر کردن موهایتان به آن اضافه می‌کنید به مو آسیب می&nbsp;رسانند. نقاطی که کلاه گیس به مو چسبانده می‌شود به دلیل وجود مواد شیمیایی به کار رفته در آن سبب صدمه زدن به مو خواهد شد. در صورت تکرار بیش از حد، آسیب‌های جبران ناپذیر روی خواهد داد. تا زمانی که مجبور نباشید، بهتر است بیش تر از سالی یک بار از این کلاه گیس‌ها استفاده نکنید. برای این که موهایتان سالم تر بلند شوند از مشورت با پزشک و تغذیه مناسب نیز نباید غافل شوید. 11.&nbsp;موها در فصل تابستان نیاز به مراقبت ویژه ندارند اشعه‌های آفتاب نه تنها برای پوست، بلکه برای مو نیز مضر هستند. برای محافظت از مو به ویژه در فصل تابستان باید از محصولات مراقبتی مختلفی استفاده کرده و حین گرفتن حمام آفتاب از کلاه استفاده نمایید. افرادی که به طور مداوم به استخر می‌روند باید در این زمینه توجه کافی را داشته باشند. کلر موجود در استخر به مو آسیب زده و سبب متمایل شدن رنگ موهای زرد به سبز می‌شود؛ برای پیشگیری باید از کلاه شنا استفاده کنید. 12. تمیز نکردن سشوار احتمالا شما تاکنون نمی‌دانستید که سشوار هم به تمیز کردن نیاز دارد اما بهتر است بدانید که سشوار در طول استفاده موها و گرد و خاک و آلودگی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند که این چیزها باعث خرابی پره و موتور سشوار شده و باعث می‌شود حرارت آن زیاد و کم شود و به موهای شما آسیب وارد کند. علاوه بر این، همین آلودگی‌ها مستقیما به موهای شما وارد شده و آن‌ها را کثیف می‌کند. پس لازم است که دفترچه راهنمای سشوار خود را به دقت بخوانید و هر چند وقت یک بار آن را باز کرده و با یک برس یا مسواک کهنه تمیز کنید. 13.&nbsp;رنگ مو، آن را تغذیه می‌کند دکلره کردن باعث ایجاد الکتریسته در مو و نازک شدن آن می‌شود. رنگ‌های طبیعی رواج یافته در سال‌های اخیر نیز برای مو مضر هستند. فراموش نکنید که احتمال حساسیت زا بودن رنگ‌ها بسیار بالا است. چنان چه بعد از رنگ کردن عوارضی مانند: سوزش در مو، قرمز شدن و ... را مشاهده کردید، هر چه سریع تر نسبت به شستن آن اقدام نمایید. 14.&nbsp;تغذیه نقشی در سلامت مو ندارد عادات بد غذایی نیز به مو آسیب می‌زنند. اگر بدن پروتئین، مواد معدنی و ویتامین کافی دریافت نکند، مو رشد نخواهد کرد. افراد دارای سو تغذیه یا گیاهخواران باید بیش تر به موهایشان توجه کنند. کمبود آهن که به ویژه در برخی دوران‌ها در زنان دیده می‌شود، ساختار مو را در جهت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای داشتن موهایی سالم و قوی باید مصرف غلات، ماهی آزاد، تخم مرغ، عدس و سبزیجات را بیش تر مورد توجه قرار دهید. 15.&nbsp;دوش‌ گرفتن با آب داغ دکتر ریان والتر، جراح کاشت مو در بوستون، معتقد است: ̎ آب داغ رطوبت موها را از بین می‌برد، آنها را خشک و شکننده و در عین‌ حال مستعد هرگونه آسیب و حتی ریزش می‌کند.̎ آب داغ نه تنها چربی مورد نیاز موها را خشک می‌کند، بلکه گرمای آن وارد منافذ پوست‌سر، که مسئول حفظ چربی موها هستند شده و آن‌ها را از بین می‌برد و به دنبال آن ریشه موها صدمه می‌بیند و منجر به ریزش بیشتر موها خواهد شد.&nbsp;چند درجه از حرارت آب را کم کنید. ̎ با آب ولرم دوش بگیرید و موهای خود را با آبی بسیار خنک، تا جایی که تحمل آب سرد را دارید، آبکشی کنید.” 16.&nbsp;رژیم‌های آسیب‌ رسان با رژیم‌های سخت، تمام انرژی که وارد بدن شما می‌شود، برای عملکردهای ضروری بدن مصرف خواهد شد مانند عملکرد قلب و مغز و نه صرفا" ساخت مو! به گفته پارادای، متخصص پوست از کالیفرنیا: وقتی تشخیص داده می‌شود که فردی مبتلا به آنورکسیس یا همان بی اشتهایی مفرط است، از مهمترین علایمش ریزش شدید موهاست. غذاهای سالم با مقادیر زیادی پروتئین مانند ماهی، مرغ، عدس و لوبیا مصرف کنید. اساس ساخت موها از پروتئین است، پس به میزان لازم پروتئین مصرف کنید، چون تنها چیزی است که می‌تواند موهای شما را ترمیم کند یا به آنها آسیب برساند.&nbsp;البته روزانه ۴۶ گرم کفایت می‌کند. 17.&nbsp;بدرفتاری با موهای خیس موهای ما هیچگاه به اندازه زمانی که کاملا̎ خیس هستند شکننده و البته مستعد شکنندگی&nbsp;نیستند، زمانی که کوتیکول‌های محافظ اندکی باز شده‌اند. بورس‌ کشیدن و یا شانه کردن گره‌های مو زیر دوش، بعد هم به دنبال آن هجوم بردن به آنها با حوله و خشک کردن موها، آنها را نابود می‌کند. قبل از دوش‌گرفتن موهای خود را شانه ‌کنید تا بعد از حمام مجبور نباشید این کار را انجام‌ دهید. سپس با حوله‌ای نرم موهای خود را خشک کنید.&nbsp; 18. استفاده از مواد فرم‌دهنده با ماندگاری طولانی اگر روی اسپری یا ژل موهای شما نوشته شده با ماندگاری طولانی، همین دوام گره موها را بیشتر و باز شدن گره‌ها را مشکل‌تر می‌سازد. دکتر میرمیرانی می‌گوید "اینگونه مواد، حاوی الکل فراوانی هستند که موها را خشک و شکننده‌تر می‌‌کنند. زمانی که موهای شما آغشته به این مواد هستند، حتی اگر یک بار موهای خود را بروس یا شانه کنید، موهایتان شکسته و می‌ریزند.̎ استفاده از هرگونه موادی که موهای شما را خشک یا چسبان می‌کند، خودداری کنید. به جای آن، محصولاتی ملایم‌تر مانند کرم‌مو که رطوبت موها را حفظ کرده و در حین شانه زدن اصطکاک ایجاد نمی‌کنند، انتخاب کنید. 19. مصرف قرص‌های ضد بارداری اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که در طی تغییرات هورمونی، نسبت به ریزش یا ضعیف‌ شدن موهای خود حساس هستید، باید بدانید که مصرف اشتباه قرص‌های ضد بارداری، موهای شما را ضعیف‌تر خواهند کرد. دکتر بومان می‌گوید که: ̎ افرادی که به آندروژن حساس باشند و ندانسته قرص‌هایی که حاوی آندروژن باشند را مصرف کنند، به ریزش مو دچار خواهندشد.̎ 20. خاراندن سر به اعتقاد دکتر بومان، خارش پوست سر( چون لایه‌های چربی را از زیر پوست خارج می‌کند) به دلیل آسیب به موها، می‌تواند منجر به ریزش آن‌ها شود. وقتی که کوتیکول آسیب ببیند، موها مستعد شکستن خواهند شد. خارش کف سر را با شامپوهایی که حاوی سلنیوم، روی و یا روغن درخت چای هستند، تسکین‌ دهید. اگر شامپوهایی که بدون نسخه دریافت می‌کنید موثر نبود، دکتر شما می‌تواند نسخه شامپوی ضد قارچ یا فوم کورتیزون برایتان تجویز کند. 21. حمام آفتاب اگر (آگاهانه) دیگر قصد برنزه کردن خود را ندارید، خیلی خوش شانس هستید، چون موهای خود را از تشعشعات زیانبار خورشید که ضخامت و حالت ارتجاعی موها را به تدریج از بین می‌برد، در امان نگه‌ داشته‌اید. دکتر بومان اعتقاد دارد که: ̎ قرار‌‌‌‌گرفتن طولانی در مقابل تشعشعات نور خورشید، باعث می‌شود که لایه‌های کوتیکول ضعیف و ترک‌دار شوند و نتیجه آن شکنندگی موها و در نهایت از دست‌ رفتن موهاست.̎&nbsp;درجاهایی که نیاز به کلاه هست، ترجیحا کلاهی که دارای لایه محافظت از تشعشع خورشید باشد بر سر بگذارید (و همه موها را زیر کلاه پنهان کنید). 22. شستن موها کمتر از حد معمول حالا که یکی از کالاهای اساسی در زیبایی روزانه ما همین شامپوهایی هستند که تمام رطوبت موها را از بین می‌برد، پس آسان‌ترین کار ممکن، شستن چند روز در میان موهاست. می‌خواهید بدانید که آیا این کار درست است یا خیر؟ بله. اما شاید راهکار فوق‌العاده‌ای برای موهای شما نباشد. به اعتقاد دکتر دی: ̎باقی‌ماندن طولانی مدت هر گونه مواد و یا مقدار زیادی شوره بر روی پوست سر، موجب بسته شدن محفظه‌های رشد مو خواهد‌ شد و راه رشد‌ کردن موها را مسدود خواهد کرد. ̎ اگر هر روز از شامپو استفاده نکنید، مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر به استفاده نکردن از شامپو عادت کنید، باقی‌مانده مواد، آلودگی و چربی باعث بسته‌شدن منافذ پوست سر خواهد‌ شد. در صورت استفاده از هرگونه موادی بر روی موها یا عرق‌کردن، هر دو روز یکبار موهای خود را با شامپو بشویید. برای جلوگیری از هر گونه خشکی مو از شامپوهای فاقد سولفات،&nbsp;استفاده نمایید. 23. مصرف برخی داروها برخی از داروها (مانند داروهای ضد کلسترول و حملات قلبی، ضد افسردگی، ضد اضطراب، ضد فشارخون) یا هورمون‌ها (مانند داروهای تنظیم‌کننده تیرویید) می‌توانند با ریزش مو همراه‌ باشند. به گفته دکتر بومان: ̎این داروها اغلب چرخه معمول رشد مو را متوقف کرده و یا با آن تداخل پیدا می‌کند و باعث می‌شود که موها در فاز استراحت قرار گرفته و یا رشد آنها برای همیشه متوقف شود.̎ درباره اینکه آیا امکان جایگزینی داروهای دیگری که عوارض کمتری داشته‌‌ باشند با دکتر خود مشورت‌ کنید. مراقبت از موهای نازک و کم حجم شستشوی موهای نازک: از آن‌جایی که موهای نازک قطر کمتری دارند در نتیجه تعداد موها در واحد سطح بیشتر است و با دانستن این که هر ساقه مو یک غده چربی مخصوص خود دارد می‌توان فهمید که چرا موهای نازک بیشتر و سریع‌تر چرب می‌شوند. موهای نازک را باید سه تا چهار بار در هفته با شامپوهایی که ترکیب حجم دهنده داشته باشد بشویید. شامپوی مورد استفاده شما باید سبک باشد تا باعث افزایش وزن موها نشوند و ریشه موها بتوانند به سمت بالا حالت بگیرند. مدل مناسب برای کوتاه کردن موهای نازک: اگر موهای نازک و کم حجمی دارید بهتر است هر هشت تا ده هفته یک بار یکی دو سانتی‌متر از نوک آن‌ها را کوتاه کنید چون موهای نازک ضعیف‌تر و شکننده‌تر بوده و نسبت به ایجاد موخوره مستعد هستند. اگر به دنبال مدلی هستید که موهای شما را حجیم‌تر نشان دهد بهتر است به جای مدل‌های یکدست سراغ مدل‌های چند لایه بروید. موهای چند لایه راحت‌تر روی هم حرکت می‌کنند و حالت بهتری می‌گیرند در نتیجه موهای شما حجیم‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به رسیدگی زیادی هم ندارد. رنگ کردن موهای نازک: اگر موهای سفید دارید هر شش هفته یک بار باید رنگ مو را ترمیم کنید و این ترمیم را با رنگی که نزدیک به رنگ طبیعی موهای شما است انجام دهید. اما برای ایجاد حجم در موها بهتر است از رنگی استفاده کنید که روشن و جذاب باشد تا موهای شما را پرتر و زنده‌تر نشان دهد. موهای نازک زود رنگ را به خود جذب می‌کنند و نتیجه کار معمولا از چیزی که انتظار دارید تیره‌تر خواهد شد، پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید اما سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که نیاز به دکلره کردن مو نداشته باشد چون دکلره موها را ضعیف کرده و باعث کاهش حجم مو می‌شود. استایل و آرایش مناسب برای موهای نازک: دردسر اصلی در استایل و آرایش موهای نازک، ایجاد حجم در موها است که برای این کار بهتر است از اسپری‌های حجم دهنده و بافت دهنده مثل اسپری نمک استفاده کنید. اگر قصد سشوار کشیدن موها را دارید بهتر است از برس‌هایی که سر گرد دارند و جنس موهای آن‌ها ترکیبی از الیاف طبیعی و نایلونی است برای حالت دادن و حجم دادن موها استفاده کنید. موها را طوری حالت دهید که ریشه آن‌ها به سمت بالا قرار بگیرد و موها به کف سر نچسبند، به این ترتیب موها حجیم‌تر به نظر می‌رسند و مدل موهای شما ماندگارتر و زیباتر خواهد شد. یک نکته کلیدی: موهای نازک مستعد چرب شدن هم هستند اما شستشوی مکرر و شامپو زدن آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شامپوی خشک در این شرایط راه نجات شما است اما استفاده از این شامپو هم دردسرهای خاص خود را دارد، کارشناسان توصیه می‌کنند شامپوی خشک را شب‌ها روی مو بزنید تا این ماده فرصت کافی برای جذب چربی روی مو داشته باشد و حالت پودری آن تا صبح از بین برود. با این کار هم موها تمیزتر به نظر می‌رسند و هم حالت و بافت مناسبی به خود می‌گیرند. بهتر است از شامپوهایی که حاوی پودر تالک یا سیلیکا هستند استفاده نکنید چون این پودرها روزنه‌های پوست را می‌بندند و باعث ایجاد جوش در کف سر و ریزش مو می‌شوند. مراقبت از موهای رنگ&nbsp;و دکلره شده زود به زود موهایتان را دکلره یا رنگ نکنید:&nbsp;اگر جزو آن دسته از خانم هایی هستید که مدام تمایل به تغییر رنگ موهایتان دارید باید بدانید این کار آسیب جدی به ریشه موها رسانده و گاهی باعث بیماری هایی برای مو و حتی ریزش آن میشود. رنگ های مو اغلب ترکیبات شیمایی خیلی قوی دارند که روی ریشه موها تاثیر گذاشته و رشد آنها را کاهش داده و آنها را سست می کند. البته گاهی باعث کاهش ضخامت موها هم میشوند و باعث میشوند موها کم پشت به نظر برسند. برای اینکه هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید بهتر است از رنگ موهای موقت یا اسپری رنگ موی موقت استفاده کنید. برخی از این رنگ موها با یکبار شستن از بین رفته و برخی دیگر با چند بار شستن با شامپو محو می شوند این بستگی به تمایل و خواست شما در انتخاب رنگ موهای موقت دارد. تقویت موهای آسیب دیده مراقبت های بعد از دکلره کردن مو: یک راه دیگر هم برای تنوع دادن به رنگ موهایتان وجود دارد اینکه فقط قسمت کوچکی از موهایتان را رنگ کنید یا در اصطلاح هایلایت نمایید این روش آسیب کمتری به موها خواهد زد و ریشه ها را درگیر مواد شیمیایی نکرده و این فرصت را به شما می دهد هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید. استفاده زیاد از اکسیدان موها را نابود می کند:&nbsp;اکسیدان ها خاصیت بی رنگ کنندگی داشته و از ترکیبات بسیار قوی ساخته شده اند استفاده مداوم از آنها باعث میشود ساختمان و ریشه های مو شکننده شده و ضعیف گردند. برای همین بهتر است ریشه مو با آن درگیر نشود و اگر تمایل دارید از رنگ های دایمی به طور مرتب استفاده کنید فقط موهای سطحی را اکسیدان بزنید و ریشه ها به طور مداوم با اکسیدان بی رنگ نکنید . زمانی که موهایتان رنگ دارد از شامپو مناسب استفاده کنید:&nbsp;رنگ موها گاهی باعث خشک شدن مو و زبر شدن آنها میشوند. خوشبختانه در دنیای امروز شامپو هایی وارد بازار شده اند که کاملا مخصوص موهای رنگ کرده بوده و علاوه بر ترکیبات نرم کننده گاهی در آنها از ویتامین ها و تقویت کننده های مو سر هم استفاده میشود. شستن موها با این شامپو ها می تواند ریشه های آسیب دیده را کمی ترمیم کرده و جان تازه ای به موها بدهد. چرا که اگر موها خشک و زبر و شکننده به نظر برسند زیبایی رنگ مو هم روی آنها جلوه نخواهد کرد . بهترین شامپو برای موهای دکلره شده: اگر موهایتان را در خانه رنگ یا دکلره کرده اید تا ۲ روز هیچ شامپویی به موهایتان نزنید. بلافاصله بعد از دکلره یا رنگ کردن، موها رو با آب و در انتها با نرم کننده بشویید پس از گذشت دو روز از رنگ کردن مو هایتان آن ها را با شامپو بچه به مدت یک هفته بشویید و از هفته دوم از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. موهای رنگ یا دکلره شده را با آب داغ نشویید:&nbsp;به طور کلی آب خیلی گرم باعث ریزش مو و خشک شدن آن میشود. موهای شما چه رنگ شده باشد و چه نباشد نباید با آب خیلی داغ انها را بشویید بهترین دما برای موها آب ولرم است.&nbsp;حتما سعی کنید در پایان حمام موهایتان را با آب ولرم آبکشی کنید و برای مدت طولانی زیر آب گرم قرار نگیرید چون علاوه بر خسته و بی حال کردن موها باعث شکنندگی و خشکی پوست هم میشود. موهای دکلره شده را مقابل نور مستقیم افتاب قرار ندهید:&nbsp;نور آفتاب برای پوست و مو بسیار مفید است. نور باعث ساخته شدن ویتامین D در بدن شده که علاوه بر محکم کردن استخوان ها ساختمان مو و پوست را هم بهبود می بخشد ولی ماندن به مدت طولانی زیر نور افتاب به خصوص در فصل تابستان آسیب جدی به موها زده و آنها را خشک و ضعیف می کند به خصوص اگر موهایتان رنگ کرده هم باشد. اگر به آفتاب گرفتن علاقه زیادی دارید قبل از آن حتما به پوست خود ضد آفتاب و به موهیتان روغن زیتون طبیعی بزنید و بعد آفتاب بگیرید تا نور مستقیم آفتاب به پوست و موهایتان آسیب نزند. اگر موهای دکلره یا رنگ شده دارید در انتخاب استخر دقت کنید:&nbsp;موهای رنگ شده حساسیت بیشتری به کلر موجود در آب دارند اگر علاقه زیادی به استخر رفتن دارید و در عین حال موهایتان را هم رنگ کرده اید به استخر هایی بروید که از کلر خیلی زیاد استفاده نمی کنند و یا اگر می توانید از خیس شدن موها جلوگیری کنید این کار را می توانید با کلاههای مخصوص انجام دهید.&nbsp;ضمن آنکه معمولا استخر هایی که مدام از کلر در آب استفاده می کنند بسیار آلوده بوده و آب مخازن خود را دیر به دیر تجدید می نمایند. آلودگی آب این استخر ها علاوه بر صدمه به موها و پوست می تواند عفونت های قارچی در بدن ایجاد کرده و مشکلاتی را برای استفاده کنندگان بوجود آوردند. موهایتان را با مرطوب کننده آب رسانی کنید: موهای رنگ شده اغلب دچار خشکی مفرط و زبری هستند که نیازمند اب رسانی بوده و باید مرطوب شوند برای مرطوب کردن موهایتان از کرم های مخصوص این کار استفاده کنید و موها را از ریشه مرطوب نمایید و بعد به آرامی ساقه ها و تارهای مو را هم کرم بزنید تا نرم و مرطوب شوند بهتر است این کار را بعد از هر حمام انجام دهید و برای چند دقیقه سرتان و موها را با یک کلاه مناسب بپوشانید تا مرطوب کننده خود به خورد موها و ریشه های آن برود . تقویت موهای آسیب دیده با ماسک مو:&nbsp;موهای رنگ شده نیاز به تقویت و ویتامینه شدن دارند برای این کار می توانید ماسک خانگی درست کنید. موادی مثل تخم مرغ، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، عصاره لیمو و آب پیاز برای ماسک درست کردن بسیار مناسب هستند. مثلا می توانید تخم مرغ و روغن زیتون را با کمی عصاره لیمو مخلوط کرده و به موهای خود بمالید و بگذارید برای چند دقیقه بماند بعد با آب ولرم آن را شسته و آبکشی کنید.&nbsp;البته توجه داشته باشید خشک کردن موها با دمای سشوار باعث خشکی بیشتر آنها میشود. همیشه بگذارید مقداری رطوبت روی موهایتان بماند و موها را کاملا خشک و آبگیری نکنید . موهای دکلره شده را حتی الامکان صاف یا فر نکنید:&nbsp;موهای رنگ شده به دلیل ترکیبات رنگ خود به خود خشک و شکننده میشوند. مواد شیمیایی موجود در فر کننده ها و صاف کننده ها باعث شکنندگی بیشتر و خشکی مفرط آنها میشود و ممکن است ریشه های مو را بسوزاند اگر واقعا به فر کردن یا صاف کردن موهایتان علاقه دارید باید مراقبت از آنها را شدیدتر کرده و مرتب از ماسک های تقویت کننده و شامپو های مخصوص استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است بخش زیادی از موهای خود را از دست داده و یا لطافت و زیبایی موها به طور کامل از بین برود . رنگ موی مناسب موهایتان را پیدا کنید:&nbsp;برخی خانم ها یا حتی آقایان موهایشان هر رنگی را نمی پذیرد و برای بی رنگ کردن مو باید چندین بار با اکسیدان موها شسته شود این کار می تواند آسیب جدی به ریشه های مو زده و آنها را از بین ببرد. قبل از هر کاری اول جنس موهای خود را بشناسید و رنگ موی مناسب آن را پیدا کنید موها محل آزمون و خطا نیستند و شما باید حداکثر با یکی دو بار رنگ کردن موهای خود را شناخته باشید . قبل از رنگ کردن مجدد موها آن را نشویید:&nbsp;برای اینکه موهایتان زودتر رنگ جدید را بپذیرد بهتر است چرب و کثیف باشد حمام کردن و شستن موها قبل از رنگ کاری مناسبی نبوده و ضمن آنکه فرایند تغییر رنگ را طولانی می کند ممکن است رنگ دلخواهتان هم ایجاد نشود. برای همین قبل از رنگ کردن موها به هیچ وجه آنها را با شامپو و پاک کننده ها نشویید و بگذارید چرب باشد. بعد از حمام موهای خیس را شانه نکنید:&nbsp;شانه کردن موها وقتی خیس هستند باعث ریزش بیشتر آنها میشود. موهای رنگ شده چون پایه و ریشه ضعیفتری دارند اگر بعد از حمام یا داخل حمام وقتی که خیس هستند شانه شوند بیشتر آسیب می بینند شانه کردن موها را برای وقتی بگذارید که موها کمی رطوبت خود را از&nbsp; دست داده و خشک شده اند البته نباید در حالتی که موها کاملا خشک هستند هم این کار را انجام دهید در دو حالت باعث آسیب به موها میشود بهترین زمان برای شانه کردن موها چه موهای بدون رنگ و چه موهای رنگ شده وقتی است که رطوبت اندکی دارند. شنا کردن زیاد در آب دریا باعث آسیب به موها میشود:&nbsp;آب دریا مقدار زیادی نمک محلول دارد که این میزان نمک در آن باعث آسیب جدی به موها و ریشه های آن میشود. اگر موهایتان را به تازگی رنگ کرده اید برای مدتی از شنا کردن در آب دریا پرهیز نمایید و سعی کنید در هنگام شنا هم موهایتان را با نرم کننده ها و روغن های طبیعی چرب نگه دارید. نمک به طور کلی باعث خشکی پوست و مو میشود و این اتفاق در موهای رنگ شده بیشتر و زودتر اتفاق می افتد . بعد از شنا هم حتما با اب سرد موهایتان را آبکشی کرده و از یک مرطوب کننده مناسب برای آن استفاده کنید . قبل از رنگ یا دکلره کردن مجدد موهای اسیب دیده را ترمیم کنید:&nbsp;گاهی رنگ کردن مکرر موها باعث میشود انتهای آنها شاخی شده یا اصطلاحا دچار مو خوره شود قبل از اینکه مجددا رنگ تازه ای به موهایتان بزنید انتهای مو را کوتاه کرده و شکل مناسبی به ان بدهید چون بعد از رنگ کردن دوباره انتهای موها کمی خشک و شاخی میشود و اگر ترمیم نشده باشد این اسیب به قسمتهای بالاتر مو هم سرایت می کند بنابریان کوتاه کردن انتهای موها قبل از هر بار رنگ کردن از آسیب شدید به آنها جلوگیری می کند. قبل از رنگ کردن کامل موها تست مو انجام دهید: قبل از اینکه همه موهای خود را دکلره یا رنگ بگذارید چند روز قبل ان را روی بخش کوچکی از موهایتان که بهتر است قسمت انتهایی موها باشد امتحان کنید و ببیند این رنگ مو اصلا روی موهایتان می نشیند یا خیر چون برخی موها نسبت به رنگ موهای خاص مقاوم بوده و خیلی دیر تغییر می کنند که می تواند به موها آسیب برساند برای همین تست مو قبل از رنگ کردن بهترین راهکار است. در همه جای دنیا و در بین همه سنین علاقه برای رنگ کردن موها و تنوع دادن به انها وجود دارد اما نگاه افراطی به این موضوع می تواند آسیب های پوستی جدی ایجاد کرده و البته موها را هم کم پشت، شکننده و ضعیف کند.&nbsp; مراقبت های از موهای بلند &nbsp;همواره از شامپویی مناسب با نوع و بافت مو و البته نرم کننده ای که تامین کننده نیاز موهای شما باشد و همچنین روغن های مفید و مغذی مو برای این منظور استفاده نمایید. درهر بار شستشوی موها، استفاده از شامپو، ضرورتی نخواهد داشت. چرا که شستشوی مکرر با شامپو، چربی طبیعی موها را از بین برده و موها را خشک و بی حالت خواهد کرد. در دفعات شستشو، گاهی از نرم کننده های مغذی، به تنهایی استفاده کنید. رژیم غذایی متعادل و کاملا مغذی داشته باشید. از ماسک ها و ریلکس کننده های مفید و موثر مو بهره ببرید. بهره بردن از روغن های مو که برخی اوقات کمی آنها را گرم کرده اید و پوشاندن موها به مدت یک ساعت با کلاه حمام یا حوله ای گرم و سپس شستشوی آنها، ایده ای بسیار مفید و موثر برای ویتامینه کردن موها به شمار می آید. بعد از شستشوی موها، با حوله و به آرامی آب موها را بگیرید. موها را با فشار حوله نکشید. موهای خیس را شانه نزنید. چرا که این موها مقاومت کمتری داشته و امکان کنده شدن و ریزش آنها وجود خواهد داشت. تا حد امکان اجازه دهید موها بدون سشوار و در معرض هوای آزاد و خود به خود خشک شوند. حرارت داغ سشوار، به مرور موجب خشکی و صدمه به موها خواهند شد. برسی را انتخاب کنید که با هر بار برس زدن، باعث کنده شدن موهای شما نشده و ترجیحا از نوع دندانه درشت آن استفاده نمایید. موها را به آرامی و ملایمت شانه زده و نکات صحیح شانه زدن را حتما رعایت نمایید. با کلیپس، گیره های ساده و کش های روکش دار پارچه ای، موها را با ملایمت ببندید و آنها را بیش از حد نکشید.&nbsp;بسته به نوع و حجم موهای خود، از کلیپس و گیره های مناسب و به اندازه استفاده کنید.اگر موهای شما مستعد آسیب و ریزش هستند، بهتر است در این مورد توجه بیشتری داشته باشید. از موها در برابر آلودگی و گرد و غبار محافظت کرده و در چنین شرایطی موها را با روسری بپوشانید. از رنگ کردن و بخصوص بی رنگ کردن مکرر موها اجتناب کنید.گاهی به موها استراحت داده و از محصولات مراقبتی مغذی برای موها استفاده نمایید. شبها موها را شل ببافید و از بالش های نرم و لطیف برای محافظت موها بهره ببرید. مراقبت روزانه از موهای خشک برای حفاظت از موهای خشک، مرطوب نگه داشتن آن ها ضروری است. نحوه ی خشک کردن، آرایش کردن و بستن موها تأثیر زیادی در حفظ کیفیت موها، پیشگیری از شکنندگی و آسیب آن ها دارد. رطوبت موها را بگیرید. برای این منظور از مالیدن حوله استفاده نکنید چون مالیدن شدید حوله باعث آسیب و شکنندگی موها می شود. موها را در حوله بپیچید. قبل از استفاده از سشوار، اتوی مو یا حالت دادن مو از یک فراورده ی رطوبت رسان روی موها استفاده کنید. استفاده از فراورده های رطوبت رسان موها را از حرارت حفاظت می کند و جلوی خشک شدن زیاد آن را می گیرد. این ماده را انتهای موها به سمت ریشه روی موها اسپری کنید و سپس برس بزنید تا کل موها را پوشش دهد. از برس با موی طبیعی در هنگام خشک کردن مو با سشوار استفاده کنید. سشوار را حدود 10 تا 15 سانتی متر دورتر از برس نگه دارید. همیشه فیلتر هوای سشوار را تمیز نگه دارید یا آن را به طور مرتب عوض کنید. وقتی مو یا کثیفی در فیلتر ورودی هوا جمع می شود جلوی جریان هوا را می گیرد و این به این معنا است که شما از حرارت زیادی برای خشک کردن و حالت دادن موهای خود استفاده خواهید کرد. از فراورده های حاوی روغن های مغذی آرگان و آووکادو و زیتون به جای فراورده های مصنوعی با عطر فراوان استفاده کنید. دم موهای خود را به طور مرتب کوتاه کنید. بعد از دوش گرفتن در سالن های ورزشی از نرم کننده استفاده کنید و به مدت 10 دقیقه آن را نگه دارید. (در بخار زیاد). بخار آب باعث باز شدن کوتیکول مو شده و نفوذ نرم کننده را به مو تسهیل می کند. سپس موها را با آب تقریبا سرد بشویید تا کوتیکول بسته شود. قبل از رفتن به ساحل و استخر روباز از نرم کننده های حاوی فیلتر UV استفاده کنید تا موها را از نور آفتاب محافظت کند. بهتر است موها را ببافید یا از کلاه و روسری استفاده کنید تا مواد ضدعفونی کننده با مواد معدنی آب روی موهایتان رسوب نکند. مراقبت از موهای مردان&nbsp; برنامه‌های مراقبت از پوست و مو تنها محدود به خانم‌ها نیست و آقایان نیز باید مراقبت از پوست و مو را جدی بگیرند. کارهایی که برای مراقبت از موهای مردان باید انجام شود کم و بیش شبیه برنامه‌های مراقبتی از موهای زنانه است اما آقایان به دلیل سبک زندگی و تفاوت‌های بیولوژیکی به یک سری برنامه‌ها و مراقبت‌های خاص نیاز دارند.&nbsp; شامپو و حالت دهنده مناسب انتخاب کنید: باید بدانید که همه شامپوها و حالت دهنده‌ها شبیه به هم نیستند و قبل از هرچیز باید نوع موهای خود را بشناسید و شامپویی انتخاب کنید که با آن نوع از مو سازگار باشد. موی شما هر نوعی که باشد باید از شامپوهای بدون سولفات و حالت دهنده‌های بدون سیلیکون استفاده کنید چون این ترکیبات باعث خشکی و کدر شدن مو می‌شوند. حتما توضیحات روی قوطی شامپو را به دقت بخوانید و درست انتخاب کنید: اگر موهای شما مستعد وز شدن است شامپویی بخرید که حاوی مرطوب کننده و روغن‌های گیاهی باشد و موها را تغذیه کند. برای موهای چرب و نازک از شامپوهایی استفاده کنید که ترکیباتی مثل روغن چای و بابونه داشته باشد تا چربی مو را کنترل کند. اگر موهای شما ضعیف و شکننده است شامپویی بخرید که حاوی پروتئین‌های مفید مانند کلاژن و کراتین باشد. موها را دو تا سه بار در هفته بشویید: شاید تصور کنید شستن روزانه موها به زیبایی و خوش حالت شدن آن کمک می‌کند اما این کار در دراز مدت موهای شما را ضعیف و آسیب‌ پذیر می‌کند چون این کار چربی‌های مفید سطح پوست و مو را از بین برده و آن‌ها را بی دفاع می‌کند. برای مراقبت از موهای مردان دو یا سه بار در هفته شامپو زدن کافی است اما اگر موهای شما خیلی زود چرب می‌شود می‌توانید هر روز بدون شامپو موها را آب بکشید. با زیاد کردن فاصله شامپو زدن موها ممکن است مدتی احساس چرب بودن و سنگینی در موها داشته باشید اما پس از مدتی موها خود را با این تغییر وفق داده و تولید چربی را کم می‌کنند. از آب سرد و ولرم به جای آب داغ استفاده کنید: حمام با آب داغ آرامش بخش است ولی باعث خشک شدن پوست و مو می‌شود. برای این که موهای زیباتر و درخشان‌ تری داشته باشید از آب ولرم و یا سرد برای شستن موها استفاده کنید یا حداقل موها را با آب گرم بشویید و با آب ولرم و سرد آبکشی کنید تا درخشش و زیبایی موها به آن‌ها بازگردد. موها را با حوله خشک نکنید: معمولا آقایان موهای کوتاهی دارند و پس از حمام به یکباره موهای خیس خود را با حوله خشک می‌کنند. این کار اگر با فشار انجام شود به ریشه موها آسیب وارد می‌کند و آن‌ها را ضعیف می‌کند پس توصیه می‌کنیم پس از حمام موها را با حوله خشک نکنید و اجازه دهید جریان طبیعی هوا آن را خشک کند. استایل مو از ژل و حالت دهنده‌ها به مقدار کم استفاده کنید: اگر از محصولات حالت دهنده مو استفاده می‌کنید تا موهای خود را مرتب کنید و حالت دهید این کار را زمانی انجام دهید که موها هنوز خیس است. مقدار خیلی کمی از ژل یا حالت دهنده خود را بردارید و به موهای خیس بزنید تا حالت بگیرند سپس موها را شانه کنید تا در همین حالت خشک شوند. ترجیحا از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل باشند تا موها را خشک نکنند. موها را در جهت رویش آن‌ها شانه کنید تا کمتر آسیب ببینند و اگر موهای فر و وز دارید از شانه‌های دندانه بزرگ استفاده کنید. از سشوار، کم استفاده کنید: استفاده از سشوار روش سریع و خوبی برای خشک کردن موها است اما اگر این کار هر روز انجام شود به تدریج موهای شما کدر شده و آسیب خواهند دید. به خصوص اگر متوجه کاهش حجم موهای خود شده‌اید حتما استفاده از سشوار و سایر محصولات حرارتی حالت دهنده مو را کنار بگذارید تا موها بتوانند خود را بازسازی کنند. اگر می‌خواهید حجم موهای خود را افزایش دهید موهای خیس را در خلاف جهت رویش شانه کنید و اجازه دهید خشک شوند. اگر موهایتان بلند است: اگر طول موهای شما بیش از ۴ تا ۵ سانتی‌متر است برای مراقبت از موهای مردان نیاز به چند کار اضافی دارید: اگر موهای شما وز است باید یک بار در هفته از حالت دهنده قوی روی موها استفاده کنید. از یک شانه دندانه درشت برای شانه کردن به جای برس استفاده کنید چون برس ممکن است باعث ریزش مو شود. زمانی که موهایتان خیس است کمی نوک موها را چرب کنید تا از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. برنامه منظمی برای کوتاه کردن مو داشته باشید: کوتاه کردن موها یک بار در ماه یک برنامه مراقبت موی مناسب برای آقایان است که هم به زیبایی و مرتب بودن ظاهر مو کمک می‌کند و هم از آسیب به موها جلوگیری می‌کند. جلوگیری از ریزش مو کف سر را ماساژ دهید: اگر اولین نشانه‌های ریزش موی مردانه را مشاهده کردید در حمام کف سر را ماساژ دهید. این کار جریان خون را در سطح سر شما افزایش می‌دهد و از ضعیف شدن ریشه‌های مو جلوگیری می‌کند. انگشتان دست را به کف سر برسانید و با حرکات دورانی همه قسمت‌های سر را ماساژ دهید. برای این کار می‌توانید از روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و بادام نیز استفاده کنید و سپس موها را شامپو بزنید. با موها به ملایمت رفتار کنید: موقع شامپو زدن، شانه زدن، خشک کردن، استفاده از مواد حالت دهنده و هر کار دیگری که با موهای خود می‌کنید با ملایمت و آرامی رفتار کنید و به موها فشار وارد نکنید چون این کار احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید: چند ماده غذایی نقش مهمی در تقویت و رشد مو دارند و لازم است که هر روز مقادیر کافی از این مواد را دریافت کنید در غیر این صورت احتمال ریزش مو افزایش خواهد یافت: پروتئین: گوشت، تخم مرغ، حبوبات و بقیه منابع پروتئین را به اندازه کافی مصرف کنید تا موهای سالمی داشته باشید. گروه ویتامین ب: این گروه نیز در گوشت، تخم مرغ و سبزیجات سبز برگ یافت می‌شود. اسیدهای امگا۳: قزل آلا، ساردین، آووکادو و گردو منبع خوبی برای این ماده غذایی است. درمان های خانگی و راه های طبیعی برای موهای مردان 1. ماساژ با روغن ماساژ دادن با روغن به دلیل غذا رسانی به ریشه مو به رشد دوباره و کامل موهای شما کمک می‌کند. همچنین اثر تخریب‌های محیطی را نیز کاهش می‌دهد. روغن‌هایی مانند بادام، زیتون و نارگیل برای ماساژ موها به اندازه دوبار در هفته بسیار ایده‌آل می‌باشند.&nbsp; 2. شیر نارگیل شیرنارگیل به ریشه مو غذا رسانی کرده و رشد موها را تقویت می‌کند. علاوه بر این به نرمی موها نیز کمک می‌کند.&nbsp; &nbsp;3.&nbsp;آلوئه‌ورا اگر خواستار درخشندگی و مقاومت بیشتر موهای خود هستید، با ژل آلوئه‌ورا ریشه موهای خود را دوبار در هفته ماساژ دهید. آلوئه‌ورا از ریزش و خشکی مو جلوگیری می‌کند.&nbsp; 4.&nbsp;خمیر چریش خمیر چریش (گیاهی مخصوص به مناطق گرمسیری از قبیل هندوستان و سریلانکا که از هسته و میوه آن روغن طبی می‌گیرند) تعادل آلکالین را در ریشه مو برقرار ساخته و از ریخته شدن مو جلوگیری می‌کند.&nbsp;برای استفاده بهتر است با عسل و روغن‌ زیتون مخلوط شده و سپس خمیر را به ریشه موها بزنید.&nbsp; 5. تخم‌ مرغ درمان پروتئینی یکی از اولین راه‌های درمانی مو می‌باشد. اگر خواستار موهایی محکم و قوی می‌باشید هفته‌ای سه تا چهار بار پروتئین درمانی انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید، شکستن یک تخم‌ مرغ خام و قرار دادن آن بر روی موهای خیس می‌باشد. بعد از پانزده دقیقه موهای خود را با آب‌ ولرم آب‌کشی کنید.&nbsp; 6. آووکادو مخلوطی از آووکادو و موز پوره شده تهیه کنید. به مدت نیم ساعت این مخلوط را بر ریشه‌ی موها قرار داده و سپس با آب ولرم آب‌کشی کنید. می‌توانید قوی شدن و سلامت موی خود را حس کنید.&nbsp; 7. آب پرتقال اگر موهای شما چرب و شوره‌زا هستند، بهترین راه برای شما استفاده از پالپ‌های پرتقال می‌باشد. پالپ‌های پوره شده را بر روی موهای خود قرار دهید و این کار را هفته‌ای یک‌ بار تکرار کنید. 8. برگ حنا اگر می‌خواهید موهای شما به‌ صورت طبیعی قوی شوند، خمیر حنا (که از له کردن برگ‌های آن به‌ دست می‌آید) را روی ریشه موها زده، روی آن را پوشانده و حدود سه ساعت به آن استراحت دهید و سپس با آب ولرم آب‌کشی کنید.&nbsp;&nbsp; 9.&nbsp;عسل برای موهایی سالم و درخشان، باید عسل را امتحان کنید. مقدارهای مساوی از عسل و روغن‌ زیتون را با هم مخلوط کرده و به موهای خود بزنید و بعد از نیم‌ ساعت موهای خود را آب‌کشی کنید.&nbsp; مراقبت از مو در اسلام مطمئناً شما هم به سلامت، طراوت و شادابی موهای خود علاقمندید. یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامت پوست و مو راه‌های طبیعی هستند که در آن‌ها استفاده از مواد شیمیایی به حداقل رسیده و به این ترتیب از اثرات جانبی آن‌ها نیز اجتناب می‌شود. برای مراقبت از موهایتان بهتر است به طور صحیح از آن‌ها نگهداری نموده و آگاهانه سلامت آن را تضمین نمایید. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند بدون استفاده از مواد شیمیایی و صرف هزینه زیاد به سلامت موهای خود کمک کنید: 1. هنگام خواب به موهایتان روغن زیتون یا روغن خردل بمالید و صبح روز بعد آن‌ها را شستشو دهید. 2. روغن خردل را بجوشانید و با آن به طور مرتب موها را ماساژ دهید. 3. برای حفظ سلامت مو و پوست همیشه رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش را فراموش نکنید. نوشیدن مقادیر کافی آب در روز و خوردن میوه و سبزی تازه بهترین راه داشتن موهای سالم و با طراوت است. 4. استفاده از عصاره شنبلیله نیز ۲ تا ۳ بار در هفته برای حفظ طراوت موها توصیه شده است. 5. حتی اگر مایلید موهایتان بلند شود ۵-۴ هفته یک بار کمی آن‌ها را کوتاه کنید. 6. مالیدن مخلوط روغن نارگیل با آب لیمو روی موها در روز هم برای سلامت آن مفید است. 7. موها را با کش‌های پلاستیکی قدیمی نبندید. این کش‌ها موجب شکستن تار مو می‌شوند. به جای آن از یک نوار قابل ارتجاع با پوشش پارچه ای استفاده کنید. 8. موی خیس را به سختی شانه نزنید زیرا استحکام آن یک سوم قدرت موی خشک است و احتمال شکسته شدن آن وجود دارد ابتدا با حوله موی خیس را خشک کنید آنگاه با استفاده از یک شانه به آرامی گره های مو را باز کنید.چ 9. شستشوی مو با آب لیمو طراوت و درخشندگی را به آن بر می‌گرداند. 10. اگر به شوره سر دچار هستید یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها استفاده از مخلوط سرکه و آب است به این صورت که طی شب پوست سر را به آن آغشته کرده صبح روز بعد نیز آن را با آب و سرکه شستشو دهید. پس از چند هفته نتیجه را خواهید دید. 11. روش مناسب دیگر برای خلاص شدن از شوره سر این است که موها را با عصاره آبی بذر شنبلیله آغشته کرده پوست سر را با این عصاره ماساژ داده چند دقیقه بگذارید بماند و سپس شستشو دهید. 12. همچنین مالیدن روغن زیتون و بادام بر پوست سر برای رهایی از شوره سر توصیه شده است. 13. یکی دیگر از دستورالعمل‌های توصیه شده برای درخشندگی موها این است که موز را با عسل مخلوط کرده به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه اجازه دهید روی سر بماند و بعد شستشو دهید. 14. گفته شده برای جلوگیری از سفید شدن مو نیز راه‌هایی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از مخلوط یک گیاه علفی به نام (Bhringraj (Eclipta elba ، Amala، مرجان، آهن و دانه کنجد سیاه است که در کاهش روند سفید شدن مو موثر شناخته شده است. 15. روش مناسب دیگر برای داشتن موهای سالم مالیدن عصاره برگ‌های گشنیز سبز بر روی پوست سر است. &nbsp;رژیم غذایی ناسالم و ناقص از نظر عناصر مهم برای سلامت، بیماری‌ها و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بر کیفیت موی سر اثر دارد و مشکلاتی مانند شوره، نازک شدن موها، ریزش مو و سفید شدن زودرس به موها آسیب می‌رسانند. 16. سعی کنید که در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه های تازه بسیار استفاده شود و خوردن سبزیجاتی چون کرفس جعفری کاهو و اسفناج توصیه می‌شود. اسفناج جدا از تقویت غده های رنگینه‌ای مو منبع عظیم آهن می‌باشد که باعث تقویت استخوان و ناخن و مو نیز می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که اسفناج در حالت عادی در بدن دارای جذب بسیار پایینی می‌باشد و باید همراه آب‌لیمو و یا ماست خورده شود. 17. شلتوک یا همان سبوس برنج گیاه ارزان قیمتی است که در هر عطاری یافت می‌شود. می‌توانید از دم‌کرده آن مانند چای استفاده کنید. 18. از رسیدن گرد و خاک و دود به موهایتان جلوگیری کنید که دشمن مو هستند. سعی کنید موهای خود را با شانه پلاستیکی شانه نکرده و بهترین شانه، شانه‌ی چوبی می‌باشد در ضمن استفاده از سشوار نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و اگر مجبور به استفاده از آن هستید حتی‌الامکان از درجه بسیار گرم آن استفاده نکنید. به&nbsp;علاوه از شانه کردن مو در حمام خودداری شود. منبع :&nbsp;redmag.ir&nbsp;|&nbsp;kivimag.com |&nbsp;majalesalamat.com&nbsp;| luxbeauty.ir&nbsp;|&nbsp;mahsho.com&nbsp;|&nbsp;redmag.ir&nbsp;|&nbsp;zibamoon.com&nbsp;|&nbsp;islamiclife.ir " ,"datePublished":"2018-05-28T15:58:20+04:30","dateModified":"2019-09-18T13:39:02+04:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }