افسردگی از مشکلاتی است که به مرور فرد مبتلا را رو به سوی ناامیدی می‌برد. این بیماری با استفاده از داروهای ضدافسردگی قابل درمان است. اما این داروها به صورتی هستند که اولا باید تجویز شده توسط پزشک باشند و ثانیا به طور خودسرانه مصرف آن‌ها قطع نگردد.

داروهای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. قرص دزیپرامین (Desipramine)، قرص دولوکستین (Duloxetine) و قرص فلوکستین (Fluoxetine) برخی از انواع قرص افسردگی هستند که مصرف آن‌ها باید تحت نظر پزشک انجام شود.

علاوه بر داروهای شیمیایی روش های درمان خانگی افسردگی نیز وجود دارد که به آن‌ اشاره خواهیم کرد.

انواع داروهای ضد افسردگی

فهرست داروهای ضد افسردگی همراه با موارد استفاده و عوارض احتمالی

1. نفازودون

قرص نفازودون (Nefazodone) از داروهای ضدافسردگی است که برای رفع علایم مربوط به افسردگی‌های شدید توسط پزشک تجویز می‌شود. سردرد، خواب‌آلودگی‌، ضعف‌ و سرگیجه‌ برخی از عوارض مصرف این دارو هستند. به طور معمول این دارو روزی دو نوبت‌ به‌ مقدار مساوی مصرف‌ می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو هر روز در یک ساعت معین اهمیت دارد. توجه داشته باشید که این‌ دارو ممکن است افکار خودکشی‌ را افزایش‌ دهد. بنابراین بهتر است بیمار را از این نظر تحت نظر داشته باشید.

عوارض: عوارض قرص نفازودون شامل سردرد، ضعف، خواب‌آلودگی، سرگیجه، یبوست، اسهال، احساس طعم نامطبوع در دهان، تاری دید، سرفه، خشکی دهان، تهوع، درد عضلانی و رویای غیرعادی می‌باشد.

2. دزیپرامی

قرص دزیپرامین (Desipramine) از داروهای ضدافسردگی است که در مواردی همچون افسردگی مزمن، درد مزمن و افسردگی ناشی از مصرف الکل تجویز می‌شود. خواب آلودگی، یبوست و خشکی دهان از عوارض مصرف دارو است. دزیپرامین به شکل قرص 25 میلی‌گرمی موجود می‌باشد و پس از تجویز خوراکی به سرعت و به طور کامل جذب می‌شود. به طور معمول برای درمان افسردگی در بزرگسالان میزان 100 -200 میلی‌گرم در مقادیر تقسیم‌شده یا یکجا هنگام خواب مصرف می‌شود.

مصرف دزیپرامین در كودكان زیر 12 سال توصیه نمی‌شود.

عوارض: عوارض دزیپرامین شامل خواب‌آلودگی، یبوست، خشکی‌دهان، تاری دید، تهوع، اشکال در ادرارکردن، آریتمی قلبی‌ (ضربان نامنظم قلب)، تعریق، کاهش میل جنسی، تغییرات قند خون، افزایش اشتها و افزایش وزن می‌باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

3. دولوکستین

قرص دولوکستین (Duloxetine) به عنوان قرص افسردگی برای درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی تجویز می‌شود. سردرد، خستگی، خشکی دهان و بی خوابی برخی از عوارض مربوط به مصرف داروی دولوکستین می‌باشد. این دارو همچنین برای درمان درد ناشی از آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت (نوروپاتی دیابتی) استفاده می‌شود.

به طور معمول به منظور درمان افسردگی در بزرگسالان ابتدا 20 میلی‌گرم از دارو به صورت خوراکی و دوبار در روز مصرف شده و سپس به میزان 60 میلی‌گرم از دارو به عنوان مقدار نگهدارنده در روز مصرف می‌شود.

احتمال اینکه بیماران دارای اختلالات افسردگی شدید با مصرف این دارو دچار افکار مربوط به خودکشی و یا تغییرات رفتاری غیرطبیعی شوند وجود دارد.

عوارض: عوارض قرص دولوکستین شامل سردرد، حالت بین خواب و بیداری، خستگی مفرط، تهوع، خشکی دهان، تپش قلب، بی‌خوابی، بی‌قراری، اضطراب و خواب‌های پریشان می‌باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

4. آمی تریپتیلین

قرص آمی تریپتیلین (Amitriptyline) برای درمان افسردگی و مشکلاتی مثل شب ادراری تجویز می‌شود. خشکی دهان و خواب آلودگی از عوارض قرص آمی تریپتیلین است. این دارو در انواع 10، 25 و 50 میلی‌گرمی موجود است. به طور معمول برای بزرگسالان در کنترل افسردگی، ابتدا ۲۵ میلی‌گرم ۴-۲ بار در روز، مصرف می‌شود و سپس به تدریج بر اساس نیاز و تحمل بیمار مقدار مصرف افزایش می‌یابد.

توجه داشته باشید که این دارو در ابتدای مصرف ممکن است افکار خودکشی را تقویت نماید که این اتفاق در سنین زیر 24 سال شایع‌تر است. به همین دلیل در هفته‌های اول درمان باید بیمار را تحت نظر قرار داد.

عوارض: عوارض قرص آمی تریپتیلین به عنوان قرص افسردگی شامل خشکی دهان، خواب‌آلودگی، تاری دید،‌ تهوع، اشکال در ادرار کردن، عوارض قلبی و عروقی، واکنش‌های ازدیاد حساسیت، اختلالات رفتاری، اختلالات حرکتی‌، تداخل در فعالیت جنسی، تغییرات قند خون، افزایش اشتها و افزایش وزن می‌باشد.

5. فلوکستین

قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی و اضطراب است. تهوع، سرگیجه، کاهش اشتها، خستگی و میل به خودکشی برخی از عوارض فلوکستین می‌باشد. علاوه بر درمان اضطراب و افسردگی فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون درمان انزال زودرس مردان و کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد. به طور کلی دوز قرص‌های فلوکستین موجود در ایران معمولا ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم هستند که ابتدا با ۱۰ شروع می‌شود و در صورتیکه بدن بیمار به دوز بالاتری نیاز داشته باشد پزشک ۲۰ را تجویز می‌کند.

عوارض: عوارض قرص فلوکستین شامل تهوع، خواب‌آلودگی، سرگیجه، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن، ضعف، کاهش وزن، اختلال در میل جنسی و خشکی دهان می‌باشد.

6. ایمی پرامین

قرص ایمی پرامین (Imipramine) برای کنترل و درمان افسردگی توسط پزشک تجویز می‌شود. خشکی دهان، تاری دید و یبوست از عوارض قرص ایمی پرامین می‌باشد. این دارو در درمان مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، وسواس و مشکلات شب‌ادراری به خصوص در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول برای درمان افسردگی بزرگسالان، 50-25 میلی‌گرم سه یا چهار بار در روز مصرف می‌شود و سپس مقدار مصرف برحسب تحمل و نیاز بیمار تنظیم می‌گردد.

عوارض: عوارض قرص ایمی پرامین شامل خشکی دهان، تاری دید، کاهش ضربان قلب، یبوست، تأخیر در دفع ادرار، خواب‌آلودگی و گیجی می‌باشد.

7.  سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام (Citalopram) یکی از داروهای مقابله با افسردگی می‌باشد که با بالا بردن میزان ترشح سروتونین (ماده‌ای که به مغز برای حفظ تعادل کمک می‌دهد)، معمولا به عنوان دارویی برای بهبود مشکلات و بیماری‌‌های روحی و روانی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موارد مصرف آن می‌توان به درمان مشکلات قبل از قاعدگی، درمان گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلالات ترس، وسواس، استرس‌ها و ترس‌های پس از سانحه، مشکلات پرخوری و بی اشتهایی عصبی و مشکلاتی از این قبیل اشاره کرد.

عوارض: عوارض قرص سیتالوپرام شامل لرزش بدن، احساس خواب‌آلودگی و مشکلات خواب، خشک شدن دهان، حالت تهوع، گیجی سر، تار شدن دید، عرق کردن بدن بیشتر از حد معمول، احساس درد در شکم، افزایش بزاق دهان، ایجاد سینوزیت و آبریزش بینی، تب، اسهال، کاهش اشتها، پایین آمدن فشار خون و کاهش میل جنسی می‌باشد.

7. آگوملاتین

وظیفه ی اصلی آگوملاتین، ایجاد تعادل در فرآیند های فیزیکی و شیمیایی در بدن بوده که به صورت شبانه روزی در حال اجرا هستند، که در صورت اختلال در این تعادل، شخص مربوطه دچار افسردگی خواهد شد. مصرف این دارو نتیجه ی اثر بخشی در مهار افسردگی در کوتاه ترین زمان ممکن خواهد داشت

عوارض: این دارو مسهل بوده و همچنین احساس خستگی و کسالت در فرد مصرف کننده را به همراه خواهد داشت . داشتن سر درد، کمر درد، تعریق و درد شکم از جمله ی عوارض دیگر این داروست. در موارد دیگر، سیاهی رفتن چشم، یبوست و اضطراب نیز گزارش داده شده است. در صورت شدید بودن علائم از مصرف دارو خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید.

8. سیتالوپرام

این دارو به عنوان مهار کننده و جذب کننده ی سروتونین در درمان افسردگی های شدید کاربرد دارد . مصرف این دارو تاثیر شگفتی در رفع اختلالات روحی خواهد داشت . سیتالوپرام کم عارضه بوده و از لحاظ تداخل های دارویی تقریبا بی خطر است .

عوارض: ایجاد اختلالات جنسی، خشک شدن دهان، فراموشی مقطعی، حالت تهوع و گیجی، اختلالات مربوط به قاعدگی و خواب، تکرر ادرار، یبوست، درد در ناحیه ی کم و مفاصل، برهم زدن توازن فشار خون، تعریق و آب ریزش بینی شدید و…. از جمله مهمترین عوارض مصرف این دارو بوده که ممکن است در برخی از مصرف کنندگان به وجود بیاید. این قرص به میزان ۲۰میل و ۴۰میل در داروخانه ها و به همراه نسخه پزشک عرضه می شود.

9. میرتازاپین 

میرتازاپین برای درمان افسردگی و اختلالات خواب بسیار موثر است. این دارو با افزایش سطح سروتونین در بدن، خلق و خو را بهبود بخشیده و اضطراب را نیز درمان خواهد کرد.

عوارض: مصرف این دارو موجب افزایش اشتها و در نتیجه چاقی خواهد شد. خواب آلودگی و گیجی، سردرد و یرقان، آشفتگی و خواب ناآرام همراه با کابوس و در مواد نادر موجب تشنج و درد مفاصل نیز خواهد شد. البته ممکن است برای مصرف کننده هیچ کدام از این عوارض به صورت جدی اتفاق نیافتد، و یا در برخی از افراد یک یا تعدادی از آنها به وقوع بپیوندد

10. پاروکستین

این دارو نیز مانند سیتالوپرام، در گروه مهارکننده ها ی با جذب سروتونین قرار دارد که برای درمان وسواس، افسردگی شدید و اضطراب کارایی داشته و تاثیری سریع تر از داروهای مشابه خود نظیر فلوکستین دارد. پر مصرف ترین دارو ضد افسردگی در ایالات متحده همین پاروکستین است.

عوارض: در بسیاری از موارد، خوردن قرص ضد افسردگی، در هفته های اول مصرف، انگیزه ی خودکشی در افراد افزایش پیدا می کند. پاروکستین نیز از این ویژگی مستثنی نیست. از شایع ترین عوارض مصرف پاروکستین می توان به حالت تهوع نسبتا خفیف اشاره کرد که از همان دوران ابتدایی مصرف پدیدار خواهد شد. خشک شدن دهان، ریزش مو، بروز یبوست، تعریق زیاد، کم شدن اشتها و خواب آلودگی از دیگر عوارض مصرف پاروکستین می باشند.

از قطع ناگهانی مصرف پاروکستین به شدت پرهیز کنید؛ چرا که شدید ترین عوارض قطع مصرف در میان داروهای ضد افسردگی، متعلق به همین دارو می باشد. اگر قصد ترک دارو را داشتید، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

11. سرترالین

یکی دیگر از داروهای مهار کننده ی افسردگی که به تازگی مورد استقبال بیماران و پزشکان بسیاری قرار گرفته است، سرترالین می باشد. این دارو نیز خاصیت جذب سروتونین داشته و برای درمان اختلال ترس و اضطراب، افسردگی و وسواس جبری مفید خواهد بود.

بانوان باردار به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنند، چرا که موجب اختلال در تشکیل ریه جنین خواهد شد. همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری سبب شدت گرفتن علائم افسردگی و پیشرفت آن خواهد شد.

عوارض: اختلال در انزال و کاهش میل جنسی، خشک شدن دهان، تب و سرگیجه، احساس تشنگی و خستگی مفرط، بی ثباتی در خلق و خو، تپش قلب و بروز اگزما و حساسیت های پوستی از جمله عوارض مشهود این دارو خواهند بود.

12. کلومیپرامیلن

این دارو به صورت قرص به بیماران ارائه می شود. از دسته ی قرص های سه حلقه ای بوده و برای درمان افسردگی به کار گرفته می شود. این دارو بر خلاف اثر گذاری بسیاری که دارد، دارای عوارض بیشتری نسبت به برخی از داروهای ضدافسردگی می باشد .

عوارض: خواب آلودگی، حالت تهوع و تاری دید، خشک شدن دهان، یبوست و تعریق زیاد و همچنین تشنج و اختلالات جنسی از عوارض مهم این دارو می باشند. تشنج اصلی ترین و مهم ترین عارضه ی مصرف زیاد این قرص بوده که امکان بروز اختلال شیدایی نیز در مصرف آن وجود دارد.

13. فلوکستین

معروف ترین داروی رفع افسردگی، فلوکستین نام دارد که مصرف آن برای بیماری هایی نظیر پرخوری عصبی و اختلالات وسواسی و هراس نیز کاربرد دارد. به این دارو، داروی قرن نیز گفته می شود. با اینکه بعد از فلوکستین داروهای مشابه بسیاری کشف شده است، اما همچنان او یکی از محبوب ترین دارو ضد افسردگی در میان همگان است.

عوارض: دیدن رویاهای نامشخص و غیرعادی، دیر انزالی، تنش و استرس، خشک شدن دهان، حالت تهوع و خواب آلودگی و یا در برخی از موارد بی خوابی، لرزش بدن، علائمی شبیه سرما خوردگی و عوارض و حساسیت های پوستی از جمله شایع ترین علائم در بین مصرف کنندگان شناخته شده است.

14. فلوکسامین

فلووکسامین یکی از اولین داروهای ssri بوده که در سال ۱۹۸۴ به چرخه ی تولید اضافه شده است. این اولین دارویی است که به ثبت اداره ی مواد غذایی و دارویی آمریکا رسیده که می توان از آن برای درمان اختلال وسواس جبری در کودکان نیز بهره برد.

عوارض: بروز مشکلات مختلف گوارشی ، حس ناخوش احوالی و لرزش بدن از جمله فراگیر تر عوارض این دارو شناخته شده است . قطع ناگهانی این دارو بسیار خطرناک بوده و باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود .

15. ترازودون

ترازودون دارو ضد افسردگی بوده که با تحت تاثیر قرار دادن مواد شیمیایی در مغز، نسبت به رفع اختلال اقدام می کند.

عوارض: بروز عوامل خواب آلودگی و سرگیجه، تغییرات در سطح بینایی، بروز یبوست، خشک شدن دهان و تغییر درک مزه خوارکی ها از جمله عوارض شایع این دارو محسوب می شوند.

داروهای افسردگی سه حلقه ای TCA

فهرست داروهای ضد افسردگی همراه با موارد استفاده و عوارض احتمالیاگر چه داروهای گروه TCA در درمان همه انواع افسردگی مؤثر هستند؛ اما استفاده از آنها به دلیل وجود داروهای دیگر با کارایی درمانی مشابه، عوارض کمتر و خطرات کمتر در صورت مصرف در دوزهای بالاتر کاهش پیدا کرده است. همه داروهای TCA با مهار باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین باعث تقویت اثر این دو نوروترانسیمتر می شوند؛ اما قدرت باز جذب و میزان انتخابی بودن این اثر بین داروهای مختلف متفاوت است.

داروهایی همانند آمی تریپتیلین، کلومی پرامین، ایمی پرامین، دوکسپین، تریمی پرامین اثر مهاری قوی تری بر بازجذب سروتونین دارند. در حالی که نورتریپتیلین، وزیپرامین و پروتریپتیلین اثر مهاری قوی تری بر بازجذب نوراپی نفرین دارند. این نوع داروها بر سایر گیرنده های سیستم کلینرژیک و سیستم قلبی – عروقی نیز اثر می کنند و همین مسئله موجب بروز عوارض زیاد این داروها می شود.

موارد استفاده داروهای ضد افسردگی

فهرست داروهای ضد افسردگی همراه با موارد استفاده و عوارض احتمالی

  • دیگر موقعیت های روانپزشکی و پزشکی
  • اختلالات خواب
  • بی خوابی
  • سومنامبولیسم
  • وحشت خواب
  • نارکولپسی
  • بی اختیاری ادرار کنشی
  • قلبی عروقی
  • بی نظمی های ضربان قلب
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات هراس
  • وسواس فکری- عملی
  • اضطراب منتشر
  • اضطراب پس از سانحه
  • اختلال خوردن
  • پراشتهایی روانی
  • بی اشتهایی روانی
  • اختلال کمبود توجه و اختلال رفتار ایذایی
  • اختلالات وابسته به مواد
  • نشانگان درد
  • سردرد
  • درد استخوان ثانویه بر پوکی استخوان
  • اختلال درد
  • درد مزمن
  • بیماری های معده ای – رودهای
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • ادراری تناسلی
  • موارد استفاده داروهای ضد افسردگی، اختلالات خلقی دیگر
  • دمانس آلزایمر همراه با افسردگی
  • دمانس عروقی همراه با افسردگی
  • اختلال ملال پیش از قاعدگی
  • افسردگی پس از زایمان
  • اختلال انطباق همراه با خلق افسرده
  • داغدیدگی
  • بیماری های دیگر
  • کژکاری خفیف دستگاه ایمنی
  • بعضی از بیماریهای پوستی

عوارض داروهای ضد افسردگی

فهرست داروهای ضد افسردگی همراه با موارد استفاده و عوارض احتمالیداروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث بروز عوارض جانبی ناخوشایندی شود که در برخی موارد تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند. اگر بعد از مصرف داروهای ضدافسردگی دچار عوارض ناخوشایندی شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
 
 داروهای ضدافسردگی به ندرت باعث بروز عوارض بسیار خطرناکی می شوند
 
اگر عوارض جانبی این داروها غیرقابل تحمل باشد، ممکن است نیاز باشد که دیگر این داروها را مصرف نکنید و یا مقدار داروی مصرفی را کم کنید، اما این را بدانید که هیچگاه بدون مشورت با پزشکتان این کار را انجام ندهید، زیرا قطع مصرف ناگهانی این داروها، ممکن است باعث عود و پیشرفت بیماری شما گردد.

1. تهوع

به طور کلی در طی هفته اول مصرف این داروها، تهوع رخ می دهد. تهوع ممکن است بعد از چند هفته و بعد از عادت بدن به دارو، از بین رود.

راهکارهای مقابله با تهوع

  • داروی ضدافسردگی را همراه با غذا مصرف کنید.
  • حجم غذایتان کم و تعداد وعده های غذایی زیاد باشد.
  • آبنبات سفت و بدون شکر را بمکید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید، از قبیل: آبمیوه های بدون قند و آب خنک.
  • از داروهای ضداسید و یا بیسموت ها برای ترش نکردن معده استفاده کنید.
  • با پزشک خود درباره تغییر مقدار و یا نوع دارو صحبت کنید.

2. افزایش اشتها و وزن

به دلیل تجمع مایعات در بدن و یا عدم انجام فعالیت بدنی و یا به علت آنکه هنگام کاهش علائم افسردگی، اشتها زیاد می شود، ممکن است افزایش وزن پیدا کنید.
 
برخی از داروهای ضدافسردگی باعث افزایش وزن و برخی دیگر باعث کاهش وزن می شوند

راهکارهای مقابله با افزایش وزن

  • نوشیدنی های شیرین و شیرینی را از وعده های غذایی خود حذف کنید.
  • با عجله غذا نخورید.
  • به طور منظم و بیشتر روزهای هفته، ورزش کنید.
  • به توصیه های متخصص تغذیه درباره برنامه غذایی خود عمل کنید.
  • با پزشک خود درباره تعویض نوع دارویتان صحبت کنید.
  • یک دفترچه بردارید و هر چیزی که می خورید را در آن یادداشت کنید.
  • حجم غذایتان کم و تعداد وعده های غذایی‌تان زیاد باشد.

3. خستگی و خواب آلودگی

در هفته های اول مصرف داروهای ضدافسردگی، خستگی و خواب آلودگی از عوارض شایع می باشد.
 

راهکارهای مقابله با خستگی و خواب آلودگی

  •  در طول روز، یک چرت کوتاه بزنید.
  • ورزش های ملایم انجام دهید، از قبیل پیاده روی.
  • در هنگام خستگی و خواب آلودگی از رانندگی و کار با ماشین آلات خطرناک دوری کنید.
  • یک تا دو ساعت قبل از خواب، داروی ضدافسرگی خود را مصرف کنید.

4. بی خوابی

از آنجا که برخی داروهای ضدافسردگی باعث افزایش انرژی بدن می شوند، ممکن است کم خواب شوید و به علت کم خوابی در شب، در طی طول روز، احساس خستگی کنید.

راهکارهای مقابله با بی خوابی

  • داروی ضدافسردگی خود را صبح مصرف کنید.
  • از مصرف نوشیدنی ها و غذاهای دارای کافئین مخصوصا در اواخر روز، خودداری کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • حداقل 4 تا 5 ساعت قبل از خواب، از ورزش شدید پرهیز کنید.
  • با پزشک خود راجع به مصرف داروهای خوب‌آور قبل از خواب، صحبت کنید.

5. مشکلات زناشویی

برخی از این داروها مشکلات زناشویی را موجب می شوند که تا مرحله آخر درمان ادامه دارد. این داروها می توانند موجب کاهش میل جنسی شوند. در بسیاری از افراد، این عوارض بسیار شدید است و مجبور به قطع مصرف این داروها می شوند.

راهکارهای مقابله با مشکلات زناشویی

  • مقدار داروی مصرفی شما، یک بار در روز باشد و قبل از مصرف دارو، فعالیت جنسی انجام دهید.
  • اگر عوارض داروی مصرفی شما غیرقابل تحمل است، با پزشک خود راجع به تغییر دارو صحبت کنید.
  • با پزشک خود صحبت کنید و اگر او اجازه داد می توانید یک روز در هفته دارو مصرف نکنید تا علائم و عوارض آن کم شود.

6. خشکی لب ها

یکی دیگر از عوارض داروهای ضدافسردگی، خشک شدن لب ها می باشد.

راهکارهای مقابله با خشکی لب ها

  • به طور مرتب و با جرعه های کوچک، آب بنوشید.
  • یک تکه یخ را بمکید.
  • آدامس بدون قند بجوید.
  • آبنبات سفت و بدون شکر بمکید.
  • از طریق بینی، نفس بکشید نه از طریق دهان.
  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و به طور مرتب نزد دندانپزشک بروید. اگر شما دارای دهانی خشک باشید، باعث افزایش پوسیدگی دندان می گردید.
  • با پزشک خود راجع به اسپری های مرطوب کننده دهان صحبت کنید.

7. تاری دید

تاری دید نیز یکی از عوارض این داروها می باشد، اما غالبا بعد از چند هفته مصرف این داروها، خود به خود از بین می روند.

راهکارهای مقابله با تاری دید

  • با پزشک خود راجع به قطره های چشمی برای از بین بردن خشکی چشم صحبت کنید.
  • با پزشک خود راجع به تغییر داروی ضدافسردگی و یا کاهش مقدار آن صحبت کنید.
  • یک معاینه چشمی انجام دهید، زیرا تاری دید ناشی از مصرف این داروها ممکن است با یک مشکل چشمی بدتر شود.

8. یبوست

غالبا یبوست ناشی از داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای می باشد، زیرا این داروها باعث اختلال در عملکرد طبیعی دستگاه گوارش و دیگر اعضای بدن می شوند.

راهکارهای مقابله با یبوست

  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • غذاهای دارای فیبر از قبیل: میوه ها و سبزیجات و غلات مصرف کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • مکمل های دارای فیبر مصرف کنید.

9. سرگیجه

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و مهارکننده های مونوآمینواکسیداز بیشتر از سایر انواع داروهای ضدافسردگی، باعث سرگیجه می شوند. این داروها باعث، کاهش فشار خون و در نتیجه سرگیجه می گردند. این عوارض در افراد مسن شایع تر می باشد.

راهکارهای مقابله با سرگیجه

  • به آرامی از حالت نشسته و یا ایستاده، تغییر موقعیت دهید.
  • از دستگیره های نرده ای، میله و یا دیگر اقلام محکم برای حفاظت از خود استفاده کنید.
  • از رانندگی و کار با ماشین آلات خطرناک دوری کنید.
  • از کافئین، تنباکو و الکل دوری کنید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • موقع خواب، داروی ضدافسردگی را مصرف کنید.

10. اضطراب، پریشانی و بی قراری

در اثر تحریک برخی داروهای ضدافسردگی این عوارض دیده می شوند. گرچه داشتن انرژی خوب است، اما زمانی که می خواهید استراحت کنید، این داروها باعث عدم عدم آرامش شما می گردند. اگر این اضطراب بیشتر شود، باید با پزشک صحبت کنید، چراکه ممکن است علامت اختلال دوقطبی و یا دیگر اختلالات جدی باشد.

راهکارهای مقابله با اضطراب، پریشانی و بی قراری

  • در ابتدا با پزشک خود صحبت کنید که چه نوع ورزشی برای شما مناسب تر می باشد و بعد به طور مرتب ورزش کنید، ورزش هایی از قبیل آهسته دویدن، دوچرخه سواری و یا ورزش های هوازی.
  • ورزش های تنفس عمیق، شل کردن عضلات و یوگا را انجام دهید.
  • با پزشک خود راجع به مصرف داروهای آرامبخش و یا مصرف داروی ضدافسردگی که محرک نباشد، صحبت کنید.

کلام آخر

فهرست داروهای ضد افسردگی همراه با موارد استفاده و عوارض احتمالیبه طور کلی کسانی که به هر نحوی دچار اختلالات روحی و روانی می شوند، باید برای بهبود وضعیت خود در معرض درمان قرار بگیرد، که این مهم محقق نمی شود مگر با مصرف داروهای مرتبط و گرفتن مشاوره های درمانی در طول ابتلا به بیماری؛ خوشبختانه در این زمینه نیز داروهای بسیار، با کاربرد های متنوع تولید شده است که می توانند به طرز چشم گیری در روند درمان بیماری موثر باشند.

تشخیص بیماری افسردگی مشکل بوده و بسیاری از افراد بدون اطلاع داشتن، از افسردگی خود رنج می برند. افسردگی علاوه بر درگیر کردن ذهن افراد، بر روی جسم آنها نیز تاثیر گذار خواهد بود. برای درمان این عارضه باید حتما به پزشک مراجعه شود. مصرف دارو در موارد مشابه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود و به صورت صحیح مورد درمان دارویی و روان درمانی قرار بگیرد، در کمترین زمان ممکن درمانی موثر خواهد داشت.

منبع: ستاره | رایکو | عصر ایران | یک پزشک 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
The comment language code.

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
امتیاز
{"ratingValue":5,"reviewCount":1}
جمع امتیاز ها
5
تعداد امتیاز ها
1

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
Schemas
{ "@context" : "https://schema.org", "@type" : "Article", "name" : "فهرست داروهای ضد افسردگی همراه با موارد استفاده و عوارض احتمالی","headline" : "فهرست داروهای ضد افسردگی همراه با موارد استفاده و عوارض احتمالی", "url" : "https://jameesalamat.com/node/345","id" : "https://jameesalamat.com/node/345","image":[ "https://jameesalamat.com/sites/default/files/field/image/%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B6%D8%AF%20%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C.jpg"], "author": {"@type": "Person", "name": "امیر شریعتی زادگان", "email" : "authors@jameesalamat.com" , "gender" : "Male"
, "Description" : "<p>امیرشریعتی زادگان دانش آموخته رشته روانشناسی در دانشگاه UCSI مالزی است. او تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در مالزی با نمرات بالا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز در این کشور اقامت دارد.&nbsp;</p>

<p>امیر علاقمند به موسیقی، نوشتن، ورزش و خانواده است.</p>

<p>در سال 2014 او توانست اولین مشاوره های خود برای مراجعین را بصورت تلفنی و آنلاین ارائه دهد و از این حیث در این زمینه صاحب رکورد می باشد.&nbsp;</p>

<p>مطالبی که امیر آنها را گردآوری یا تایید نموده است همگی مطابق اصول و مفاهیم روانشناسی هستند.</p>" , "image" : "https://jameesalamat.com/sites/default/files/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg" , "url" : "https:jameesalamat.com/taxonomy/term/302"
, "jobTitle" : "Psychologist"},"description":" افسردگی از مشکلاتی است که به مرور فرد مبتلا را رو به سوی ناامیدی می‌برد. این بیماری با استفاده از داروهای ضدافسردگی قابل درمان است. اما این داروها به صورتی هستند که اولا باید تجویز شده توسط پزشک باشند و ثانیا به طور خودسرانه مصرف آن‌ها قطع نگردد." , "articleBody" : " داروهای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. قرص دزیپرامین (Desipramine)، قرص دولوکستین (Duloxetine) و قرص فلوکستین (Fluoxetine) برخی از انواع قرص افسردگی هستند که مصرف آن‌ها باید تحت نظر پزشک انجام شود. بیشتر بخوانید:&nbsp;علائم افسردگی | ۱۰ نشانه که نباید از کنار آنها ساده گذشت علاوه بر داروهای شیمیایی روش های درمان خانگی افسردگی نیز وجود دارد که به آن‌ اشاره خواهیم کرد. انواع داروهای ضد&nbsp;افسردگی 1.&nbsp;نفازودون قرص نفازودون (Nefazodone) از داروهای ضدافسردگی است که برای رفع علایم مربوط به افسردگی‌های شدید توسط پزشک تجویز می‌شود. سردرد، خواب‌آلودگی‌، ضعف‌ و سرگیجه‌ برخی از عوارض مصرف این دارو هستند. به طور معمول این دارو روزی دو نوبت‌ به‌ مقدار مساوی مصرف‌ می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو هر روز در یک ساعت معین اهمیت دارد. توجه داشته باشید که این‌ دارو ممکن است افکار خودکشی‌ را افزایش‌ دهد. بنابراین بهتر است بیمار را از این نظر تحت نظر داشته باشید. بیشتر بخوانید:&nbsp;افسردگی چیست و راه درمان | افسردگی راز مشترک ما عوارض: عوارض قرص نفازودون شامل سردرد، ضعف، خواب‌آلودگی، سرگیجه، یبوست، اسهال، احساس طعم نامطبوع در دهان، تاری دید، سرفه، خشکی دهان، تهوع، درد عضلانی و رویای غیرعادی می‌باشد. 2. دزیپرامی قرص دزیپرامین (Desipramine) از داروهای ضدافسردگی است که در مواردی همچون افسردگی مزمن، درد مزمن و افسردگی ناشی از مصرف الکل تجویز می‌شود. خواب آلودگی، یبوست و خشکی دهان از عوارض مصرف دارو است. دزیپرامین به شکل قرص 25 میلی‌گرمی موجود می‌باشد و پس از تجویز خوراکی به سرعت و به طور کامل جذب می‌شود. به طور معمول برای درمان افسردگی در بزرگسالان میزان 100 -200 میلی‌گرم در مقادیر تقسیم‌شده یا یکجا هنگام خواب مصرف می‌شود. بیشتر بخوانید:&nbsp;افسردگی شکست عشقی | 22 روش برای درمان افسردگی ناشی از شکست عشقی مصرف دزیپرامین در كودكان زیر 12 سال توصیه نمی‌شود. عوارض: عوارض دزیپرامین شامل خواب‌آلودگی، یبوست، خشکی‌دهان، تاری دید، تهوع، اشکال در ادرارکردن، آریتمی قلبی‌ (ضربان نامنظم قلب)، تعریق، کاهش میل جنسی، تغییرات قند خون، افزایش اشتها و افزایش وزن می‌باشد. درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد. 3.&nbsp;دولوکستین قرص دولوکستین (Duloxetine) به عنوان قرص افسردگی برای درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی تجویز می‌شود. سردرد، خستگی، خشکی دهان و بی خوابی برخی از عوارض مربوط به مصرف داروی دولوکستین می‌باشد. این دارو همچنین برای درمان درد ناشی از آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت (نوروپاتی دیابتی) استفاده می‌شود. بیشتر بخوانید:&nbsp;افسردگی در مردان | علائم و انگیزه های افسردگی در مردان و روش های درمان به طور معمول به منظور درمان افسردگی در بزرگسالان ابتدا 20 میلی‌گرم از دارو به صورت خوراکی و دوبار در روز مصرف شده و سپس به میزان 60 میلی‌گرم از دارو به عنوان مقدار نگهدارنده در روز مصرف می‌شود. احتمال اینکه بیماران دارای اختلالات افسردگی شدید با مصرف این دارو دچار افکار مربوط به خودکشی و یا تغییرات رفتاری غیرطبیعی شوند وجود دارد. عوارض: عوارض قرص دولوکستین شامل سردرد، حالت بین خواب و بیداری، خستگی مفرط، تهوع، خشکی دهان، تپش قلب، بی‌خوابی، بی‌قراری، اضطراب و خواب‌های پریشان می‌باشد. درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد. 4. آمی تریپتیلین قرص آمی تریپتیلین (Amitriptyline) برای درمان افسردگی و مشکلاتی مثل شب ادراری تجویز می‌شود. خشکی دهان و خواب آلودگی از عوارض قرص آمی تریپتیلین است. این دارو در انواع 10، 25 و 50 میلی‌گرمی موجود است. به طور معمول برای بزرگسالان در کنترل افسردگی، ابتدا ۲۵ میلی‌گرم ۴-۲ بار در روز، مصرف می‌شود و سپس به تدریج بر اساس نیاز و تحمل بیمار مقدار مصرف افزایش می‌یابد. بیشتر بخوانید:&nbsp;افسردگی پس از زایمان | دلایل ابتلای زنان به افسردگی بعد از زایمان و نقش همسر در درمان آن توجه داشته باشید که این دارو در ابتدای مصرف ممکن است افکار خودکشی را تقویت نماید که این اتفاق در سنین زیر 24 سال شایع‌تر است. به همین دلیل در هفته‌های اول درمان باید بیمار را تحت نظر قرار داد. عوارض: عوارض قرص آمی تریپتیلین به عنوان قرص افسردگی شامل خشکی دهان، خواب‌آلودگی، تاری دید،‌ تهوع، اشکال در ادرار کردن، عوارض قلبی و عروقی، واکنش‌های ازدیاد حساسیت، اختلالات رفتاری، اختلالات حرکتی‌، تداخل در فعالیت جنسی، تغییرات قند خون، افزایش اشتها و افزایش وزن می‌باشد. 5.&nbsp;فلوکستین قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی و اضطراب است. تهوع، سرگیجه، کاهش اشتها، خستگی و میل به خودکشی برخی از عوارض فلوکستین می‌باشد. علاوه بر درمان اضطراب و افسردگی فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون درمان انزال زودرس مردان و کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد. به طور کلی دوز قرص‌های فلوکستین موجود در ایران معمولا ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم هستند که ابتدا با ۱۰ شروع می‌شود و در صورتیکه بدن بیمار به دوز بالاتری نیاز داشته باشد پزشک ۲۰ را تجویز می‌کند. بیشتر بخوانید:&nbsp;افسردگی در سالمندان | عوامل و راه های درمان عوارض: عوارض قرص فلوکستین شامل تهوع، خواب‌آلودگی، سرگیجه، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن، ضعف، کاهش وزن، اختلال در میل جنسی و خشکی دهان می‌باشد. 6.&nbsp;ایمی پرامین قرص ایمی پرامین (Imipramine) برای کنترل و درمان افسردگی توسط پزشک تجویز می‌شود. خشکی دهان، تاری دید و یبوست از عوارض قرص ایمی پرامین می‌باشد. این دارو در درمان مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، وسواس و مشکلات شب‌ادراری به خصوص در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول برای درمان افسردگی بزرگسالان، 50-25 میلی‌گرم سه یا چهار بار در روز مصرف می‌شود و سپس مقدار مصرف برحسب تحمل و نیاز بیمار تنظیم می‌گردد. بیشتر بخوانید:&nbsp;افسردگی نوجوانان | حقایقی در رابطه با افسردگی در نوجوانان و نشانه های آن عوارض: عوارض قرص ایمی پرامین شامل خشکی دهان، تاری دید، کاهش ضربان قلب، یبوست، تأخیر در دفع ادرار، خواب‌آلودگی و گیجی می‌باشد. 7.&nbsp; سیتالوپرام قرص سیتالوپرام (Citalopram) یکی از داروهای مقابله با افسردگی می‌باشد که با بالا بردن میزان ترشح سروتونین (ماده‌ای که به مغز برای حفظ تعادل کمک می‌دهد)، معمولا به عنوان دارویی برای بهبود مشکلات و بیماری‌‌های روحی و روانی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موارد مصرف آن می‌توان به درمان مشکلات قبل از قاعدگی، درمان گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلالات ترس، وسواس، استرس‌ها و ترس‌های پس از سانحه، مشکلات پرخوری و بی اشتهایی عصبی و مشکلاتی از این قبیل اشاره کرد. عوارض: عوارض قرص سیتالوپرام شامل لرزش بدن، احساس خواب‌آلودگی و مشکلات خواب، خشک شدن دهان، حالت تهوع، گیجی سر، تار شدن دید، عرق کردن بدن بیشتر از حد معمول، احساس درد در شکم، افزایش بزاق دهان، ایجاد سینوزیت و آبریزش بینی، تب، اسهال، کاهش اشتها، پایین آمدن فشار خون و کاهش میل جنسی می‌باشد. 7. آگوملاتین وظیفه ی اصلی آگوملاتین، ایجاد تعادل در فرآیند های فیزیکی و شیمیایی در بدن بوده که به صورت شبانه روزی در حال اجرا هستند، که در صورت اختلال در این تعادل، شخص مربوطه دچار افسردگی خواهد شد. مصرف این دارو نتیجه ی اثر بخشی در مهار افسردگی در کوتاه ترین زمان ممکن خواهد داشت عوارض:&nbsp;این دارو مسهل بوده و همچنین احساس خستگی و کسالت در فرد مصرف کننده را به همراه خواهد داشت . داشتن سر درد، کمر درد، تعریق و درد شکم از جمله ی عوارض دیگر این داروست. در موارد دیگر، سیاهی رفتن چشم، یبوست و اضطراب نیز گزارش داده شده است. در صورت شدید بودن علائم از مصرف دارو خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید. 8. سیتالوپرام این دارو به عنوان مهار کننده و جذب کننده ی سروتونین در درمان افسردگی های شدید کاربرد دارد . مصرف این دارو تاثیر شگفتی در رفع اختلالات روحی خواهد داشت . سیتالوپرام کم عارضه بوده و از لحاظ تداخل های دارویی تقریبا بی خطر است . عوارض:&nbsp;ایجاد اختلالات جنسی، خشک شدن دهان، فراموشی مقطعی، حالت تهوع و گیجی، اختلالات مربوط به قاعدگی و خواب، تکرر ادرار، یبوست، درد در ناحیه ی کم و مفاصل، برهم زدن توازن فشار خون، تعریق و آب ریزش بینی شدید و…. از جمله مهمترین عوارض مصرف این دارو بوده که ممکن است در برخی از مصرف کنندگان به وجود بیاید. این قرص به میزان ۲۰میل و ۴۰میل در داروخانه ها و به همراه نسخه پزشک عرضه می شود. 9. میرتازاپین&nbsp; میرتازاپین برای درمان افسردگی و اختلالات خواب بسیار موثر است. این دارو با افزایش سطح سروتونین در بدن، خلق و خو را بهبود بخشیده و اضطراب را نیز درمان خواهد کرد. عوارض:&nbsp;مصرف این دارو موجب افزایش اشتها و در نتیجه چاقی خواهد شد. خواب آلودگی و گیجی، سردرد و یرقان، آشفتگی و خواب ناآرام همراه با کابوس و در مواد نادر موجب تشنج و درد مفاصل نیز خواهد شد. البته ممکن است برای مصرف کننده هیچ کدام از این عوارض به صورت جدی اتفاق نیافتد، و یا در برخی از افراد یک یا تعدادی از آنها به وقوع بپیوندد 10. پاروکستین این دارو نیز مانند سیتالوپرام، در گروه مهارکننده ها ی با جذب سروتونین قرار دارد که برای درمان وسواس، افسردگی شدید و اضطراب کارایی داشته و تاثیری سریع تر از داروهای مشابه خود نظیر فلوکستین دارد. پر مصرف ترین دارو ضد افسردگی در ایالات متحده همین پاروکستین است. عوارض:&nbsp;در بسیاری از موارد، خوردن قرص ضد افسردگی، در هفته های اول مصرف، انگیزه ی خودکشی در افراد افزایش پیدا می کند. پاروکستین نیز از این ویژگی مستثنی نیست. از شایع ترین عوارض مصرف پاروکستین می توان به حالت تهوع نسبتا خفیف اشاره کرد که از همان دوران ابتدایی مصرف پدیدار خواهد شد. خشک شدن دهان، ریزش مو، بروز یبوست، تعریق زیاد، کم شدن اشتها و خواب آلودگی از دیگر عوارض مصرف پاروکستین می باشند. از قطع ناگهانی مصرف پاروکستین به شدت پرهیز کنید؛ چرا که شدید ترین عوارض قطع مصرف در میان داروهای ضد افسردگی، متعلق به همین دارو می باشد. اگر قصد ترک دارو را داشتید، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. 11. سرترالین یکی دیگر از داروهای مهار کننده ی افسردگی که به تازگی مورد استقبال بیماران و پزشکان بسیاری قرار گرفته است، سرترالین می باشد. این دارو نیز خاصیت جذب سروتونین داشته و برای درمان اختلال ترس و اضطراب، افسردگی و وسواس جبری مفید خواهد بود. بانوان باردار به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنند، چرا که موجب اختلال در تشکیل ریه جنین خواهد شد. همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری سبب شدت گرفتن علائم افسردگی و پیشرفت آن خواهد شد. عوارض:&nbsp;اختلال در انزال و کاهش میل جنسی، خشک شدن دهان، تب و سرگیجه، احساس تشنگی و خستگی مفرط، بی ثباتی در خلق و خو، تپش قلب و بروز اگزما و حساسیت های پوستی از جمله عوارض مشهود این دارو خواهند بود. 12. کلومیپرامیلن این دارو به صورت قرص به بیماران ارائه می شود. از دسته ی قرص های سه حلقه ای بوده و برای درمان افسردگی به کار گرفته می شود. این دارو بر خلاف اثر گذاری بسیاری که دارد، دارای عوارض بیشتری نسبت به برخی از داروهای ضدافسردگی می باشد . عوارض:&nbsp;خواب آلودگی، حالت تهوع و تاری دید، خشک شدن دهان، یبوست و تعریق زیاد و همچنین تشنج و اختلالات جنسی از عوارض مهم این دارو می باشند. تشنج اصلی ترین و مهم ترین عارضه ی مصرف زیاد این قرص بوده که امکان بروز اختلال شیدایی نیز در مصرف آن وجود دارد. 13. فلوکستین معروف ترین داروی رفع افسردگی، فلوکستین نام دارد که مصرف آن برای بیماری هایی نظیر پرخوری عصبی و اختلالات وسواسی و هراس نیز کاربرد دارد. به این دارو، داروی قرن نیز گفته می شود. با اینکه بعد از فلوکستین داروهای مشابه بسیاری کشف شده است، اما همچنان او یکی از محبوب ترین دارو ضد افسردگی در میان همگان است. عوارض:&nbsp;دیدن رویاهای نامشخص و غیرعادی، دیر انزالی، تنش و استرس، خشک شدن دهان، حالت تهوع و خواب آلودگی و یا در برخی از موارد بی خوابی، لرزش بدن، علائمی شبیه سرما خوردگی و عوارض و حساسیت های پوستی از جمله شایع ترین علائم در بین مصرف کنندگان شناخته شده است. 14. فلوکسامین فلووکسامین یکی از اولین داروهای ssri بوده که در سال ۱۹۸۴ به چرخه ی تولید اضافه شده است. این اولین دارویی است که به ثبت اداره ی مواد غذایی و دارویی آمریکا رسیده که می توان از آن برای درمان اختلال وسواس جبری در کودکان نیز بهره برد. عوارض:&nbsp;بروز مشکلات مختلف گوارشی ، حس ناخوش احوالی و لرزش بدن از جمله فراگیر تر عوارض این دارو شناخته شده است . قطع ناگهانی این دارو بسیار خطرناک بوده و باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود . 15. ترازودون ترازودون دارو ضد افسردگی بوده که با تحت تاثیر قرار دادن مواد شیمیایی در مغز، نسبت به رفع اختلال اقدام می کند. عوارض:&nbsp;بروز عوامل خواب آلودگی و سرگیجه، تغییرات در سطح بینایی، بروز یبوست، خشک شدن دهان و تغییر درک مزه خوارکی ها از جمله عوارض شایع این دارو محسوب می شوند. داروهای افسردگی سه حلقه ای TCA اگر چه داروهای گروه TCA در درمان همه انواع افسردگی مؤثر هستند؛ اما استفاده از آنها به دلیل وجود داروهای دیگر با کارایی درمانی مشابه، عوارض کمتر و خطرات کمتر در صورت مصرف در دوزهای بالاتر کاهش پیدا کرده است. همه داروهای TCA با مهار باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین باعث تقویت اثر این دو نوروترانسیمتر می شوند؛ اما قدرت باز جذب و میزان انتخابی بودن این اثر بین داروهای مختلف متفاوت است. داروهایی همانند آمی تریپتیلین، کلومی پرامین، ایمی پرامین، دوکسپین، تریمی پرامین اثر مهاری قوی تری بر بازجذب سروتونین دارند. در حالی که نورتریپتیلین، وزیپرامین و پروتریپتیلین اثر مهاری قوی تری بر بازجذب نوراپی نفرین دارند. این نوع داروها بر سایر گیرنده های سیستم کلینرژیک و سیستم قلبی – عروقی نیز اثر می کنند و همین مسئله موجب بروز عوارض زیاد این داروها می شود. موارد استفاده داروهای ضد افسردگی دیگر موقعیت های روانپزشکی و پزشکی اختلالات خواب بی خوابی سومنامبولیسم وحشت خواب نارکولپسی بی اختیاری ادرار کنشی قلبی عروقی بی نظمی های ضربان قلب اختلالات اضطرابی اختلالات هراس وسواس فکری- عملی اضطراب منتشر اضطراب پس از سانحه اختلال خوردن پراشتهایی روانی بی اشتهایی روانی اختلال کمبود توجه و اختلال رفتار ایذایی اختلالات وابسته به مواد نشانگان درد سردرد درد استخوان ثانویه بر پوکی استخوان اختلال درد درد مزمن بیماری های معده ای – رودهای سندرم روده تحریک پذیر ادراری تناسلی موارد استفاده داروهای ضد افسردگی، اختلالات خلقی دیگر دمانس آلزایمر همراه با افسردگی دمانس عروقی همراه با افسردگی اختلال ملال پیش از قاعدگی افسردگی پس از زایمان اختلال انطباق همراه با خلق افسرده داغدیدگی بیماری های دیگر کژکاری خفیف دستگاه ایمنی بعضی از بیماریهای پوستی عوارض داروهای ضد افسردگی داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث بروز عوارض جانبی ناخوشایندی شود که در برخی موارد تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند.&nbsp;اگر بعد از مصرف داروهای ضدافسردگی دچار عوارض ناخوشایندی شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. &nbsp; &nbsp;داروهای ضدافسردگی به ندرت باعث بروز عوارض بسیار خطرناکی می شوند &nbsp; اگر عوارض جانبی این داروها غیرقابل تحمل باشد، ممکن است نیاز باشد که دیگر این داروها را مصرف نکنید و یا مقدار داروی مصرفی را کم کنید، اما این را بدانید که هیچگاه بدون مشورت با پزشکتان این کار را انجام ندهید، زیرا قطع مصرف ناگهانی این داروها، ممکن است باعث عود و پیشرفت بیماری شما گردد. 1. تهوع به طور کلی در طی هفته اول مصرف این داروها، تهوع رخ می دهد.&nbsp;تهوع ممکن است بعد از چند هفته و بعد از عادت بدن به دارو، از بین رود. راهکارهای مقابله با تهوع داروی ضدافسردگی را همراه با غذا مصرف کنید. حجم غذایتان کم و تعداد وعده های غذایی زیاد باشد. آبنبات سفت و بدون شکر را بمکید. مقدار زیادی مایعات بنوشید، از قبیل: آبمیوه های بدون قند و آب خنک. از داروهای ضداسید و یا بیسموت ها برای ترش نکردن معده استفاده کنید. با پزشک خود درباره تغییر مقدار و یا نوع دارو صحبت کنید. 2. افزایش اشتها و وزن به دلیل تجمع مایعات در بدن و یا عدم انجام فعالیت بدنی و یا به علت آنکه هنگام کاهش علائم افسردگی، اشتها زیاد می شود، ممکن است افزایش وزن پیدا کنید. &nbsp; برخی از داروهای ضدافسردگی باعث افزایش وزن و برخی دیگر باعث کاهش وزن می شوند راهکارهای مقابله با افزایش وزن نوشیدنی های شیرین و شیرینی را از وعده های غذایی خود حذف کنید. با عجله غذا نخورید. به طور منظم و بیشتر روزهای هفته، ورزش کنید. به توصیه های متخصص تغذیه درباره برنامه غذایی خود عمل کنید. با پزشک خود درباره تعویض نوع دارویتان صحبت کنید. یک دفترچه بردارید و هر چیزی که می خورید را در آن یادداشت کنید. حجم غذایتان کم و تعداد وعده های غذایی‌تان زیاد باشد. 3. خستگی و خواب آلودگی در هفته های اول مصرف داروهای ضدافسردگی، خستگی و خواب آلودگی از عوارض شایع می باشد. &nbsp; راهکارهای مقابله با خستگی و خواب آلودگی &nbsp;در طول روز، یک چرت کوتاه بزنید. ورزش های ملایم انجام دهید، از قبیل پیاده روی. در هنگام خستگی و خواب آلودگی از رانندگی و کار با ماشین آلات خطرناک دوری کنید. یک تا دو ساعت قبل از خواب، داروی ضدافسرگی خود را مصرف کنید. 4. بی خوابی از آنجا که برخی داروهای ضدافسردگی باعث افزایش انرژی بدن می شوند، ممکن است کم خواب شوید و به علت کم خوابی در شب، در طی طول روز، احساس خستگی کنید. راهکارهای مقابله با بی خوابی داروی ضدافسردگی خود را صبح مصرف کنید. از مصرف نوشیدنی ها و غذاهای دارای کافئین مخصوصا در اواخر روز، خودداری کنید. به طور منظم ورزش کنید. حداقل 4 تا 5 ساعت قبل از خواب، از ورزش شدید پرهیز کنید. با پزشک خود راجع به مصرف داروهای خوب‌آور قبل از خواب، صحبت کنید. 5. مشکلات زناشویی برخی از این داروها مشکلات زناشویی را موجب می شوند که تا مرحله آخر درمان ادامه دارد.&nbsp;این داروها می توانند موجب کاهش میل جنسی شوند.&nbsp;در بسیاری از افراد، این عوارض بسیار شدید است و مجبور به قطع مصرف این داروها می شوند. راهکارهای مقابله با مشکلات زناشویی مقدار داروی مصرفی شما، یک بار در روز باشد و قبل از مصرف دارو، فعالیت جنسی انجام دهید. اگر عوارض داروی مصرفی شما غیرقابل تحمل است، با پزشک خود راجع به تغییر دارو صحبت کنید. با پزشک خود صحبت کنید و اگر او اجازه داد می توانید یک روز در هفته دارو مصرف نکنید تا علائم و عوارض آن کم شود. 6. خشکی لب ها یکی دیگر از عوارض داروهای ضدافسردگی، خشک شدن لب ها می باشد. راهکارهای مقابله با خشکی لب ها به طور مرتب و با جرعه های کوچک، آب بنوشید. یک تکه یخ را بمکید. آدامس بدون قند بجوید. آبنبات سفت و بدون شکر بمکید. از طریق بینی، نفس بکشید نه از طریق دهان. دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و به طور مرتب نزد دندانپزشک بروید. اگر شما دارای دهانی خشک باشید، باعث افزایش پوسیدگی دندان می گردید. با پزشک خود راجع به اسپری های مرطوب کننده دهان صحبت کنید. 7. تاری دید تاری دید نیز یکی از عوارض این داروها می باشد، اما غالبا بعد از چند هفته مصرف این داروها، خود به خود از بین می روند. راهکارهای مقابله با تاری دید با پزشک خود راجع به قطره های چشمی برای از بین بردن خشکی چشم صحبت کنید. با پزشک خود راجع به تغییر داروی ضدافسردگی و یا کاهش مقدار آن صحبت کنید. یک معاینه چشمی انجام دهید، زیرا تاری دید ناشی از مصرف این داروها ممکن است با یک مشکل چشمی بدتر شود. 8. یبوست غالبا یبوست ناشی از داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای می باشد، زیرا این داروها باعث اختلال در عملکرد طبیعی دستگاه گوارش و دیگر اعضای بدن می شوند. راهکارهای مقابله با یبوست مقدار زیادی آب بنوشید. غذاهای دارای فیبر از قبیل: میوه ها و سبزیجات و غلات مصرف کنید. به طور منظم ورزش کنید. مکمل های دارای فیبر مصرف کنید. 9. سرگیجه داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و مهارکننده های مونوآمینواکسیداز بیشتر از سایر انواع داروهای ضدافسردگی، باعث سرگیجه می شوند. این داروها باعث، کاهش فشار خون و در نتیجه سرگیجه می گردند.&nbsp;این عوارض در افراد مسن شایع تر می باشد. راهکارهای مقابله با سرگیجه به آرامی از حالت نشسته و یا ایستاده، تغییر موقعیت دهید. از دستگیره های نرده ای، میله و یا دیگر اقلام محکم برای حفاظت از خود استفاده کنید. از رانندگی و کار با ماشین آلات خطرناک دوری کنید. از کافئین، تنباکو و الکل دوری کنید. مقدار زیادی مایعات بنوشید. موقع خواب، داروی ضدافسردگی را مصرف کنید. 10. اضطراب، پریشانی و بی قراری در اثر تحریک برخی داروهای ضدافسردگی این عوارض دیده می شوند.&nbsp;گرچه داشتن انرژی خوب است، اما زمانی که می خواهید استراحت کنید، این داروها باعث عدم عدم آرامش شما می گردند.&nbsp;اگر این اضطراب بیشتر شود، باید با پزشک صحبت کنید، چراکه ممکن است علامت اختلال دوقطبی و یا دیگر اختلالات جدی باشد. راهکارهای مقابله با اضطراب، پریشانی و بی قراری در ابتدا با پزشک خود صحبت کنید که چه نوع ورزشی برای شما مناسب تر می باشد و بعد به طور مرتب ورزش کنید، ورزش هایی از قبیل آهسته دویدن، دوچرخه سواری و یا ورزش های هوازی. ورزش های تنفس عمیق، شل کردن عضلات و یوگا را انجام دهید. با پزشک خود راجع به مصرف داروهای آرامبخش و یا مصرف داروی ضدافسردگی که محرک نباشد، صحبت کنید. کلام آخر به طور کلی کسانی که به هر نحوی دچار اختلالات روحی و روانی می شوند، باید برای بهبود وضعیت خود در معرض درمان قرار بگیرد، که این مهم محقق نمی شود مگر با مصرف داروهای مرتبط و گرفتن مشاوره های درمانی در طول ابتلا به بیماری؛ خوشبختانه در این زمینه نیز داروهای بسیار، با کاربرد های متنوع تولید شده است که می توانند به طرز چشم گیری در روند درمان بیماری موثر باشند. تشخیص بیماری افسردگی مشکل بوده و بسیاری از افراد بدون اطلاع داشتن، از افسردگی خود رنج می برند. افسردگی علاوه بر درگیر کردن ذهن افراد، بر روی جسم آنها نیز تاثیر گذار خواهد بود. برای درمان این عارضه باید حتما به پزشک مراجعه شود. مصرف دارو در موارد مشابه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود و به صورت صحیح مورد درمان دارویی و روان درمانی قرار بگیرد، در کمترین زمان ممکن درمانی موثر خواهد داشت. منبع: ستاره&nbsp;| رایکو&nbsp;| عصر ایران&nbsp;| یک پزشک&nbsp; " ,"datePublished":"2019-08-10T00:14:20+04:30","dateModified":"2020-03-14T11:05:38+03:30","mainEntityOfPage":"Article", "publisher" : [{"@context" : "https://schema.org", "@type" : "Organization", "name" : "jameesalamat.com - جامعه سلامت", "url":"jameesalamat.com", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "jameesalamat.com/themes/custom/winter/logo.png", "width": "300px", "height": "83px" }}] }